Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:26
Volg het topic al een tijdje en begin steeds warmer te lopen ;).

We hebben zonnepanelen en wat overschot, ongeveer 500 kwh per jaar. Voor verwarming hebben we een HR cv ketel en sinds een paar jaar een houtkachel voor de hoofdverwarming op de begane grond. Na het eerste jaar vrijwel alleen op hout verwarmt te hebben afgelopen winter in de ochtend met de CV verwarmt en in de loop van de middag hout gestookt. Hiermee eigenlijk onverwacht veel gas verstookt en wil zou dus wat anders willen, zonder hele dagen hout te stoken. Daar komt de warmtepomp om de hoek kijken uiteraard. Om te beginnen maar eens een tweetal tekeningen van ons huis:

Wat we willen is het volgende:

Voor de begane grond willen we gedurende de dag het aangenaam kunnen houden met de WP, in de middag zal de houtkachel aangaan op dagen dat het fris/koud is. Koelen is hier bijzaak. Het lijkt het beste idee om de binnenunit in de keuken tegen de buitenmuur te hangen. Enige uitdaging is de stippellijn, dit is een boog van ongeveer 30cm hoog, waar de WP onderdoor moet blazen.

Voor de 1e verdieping hebben we meer uitdagingen. De slaapkamer is verwarmen optioneel, koelen is hier het hoofddoel en dat lijkt geen probleem. Voor de hobbykamer willen we kunnen verwarmen wanneer nodig, koelen optioneel maar geen noodzaak. De werkkamer heb ik de grootste uitdaging denk ik, want dit lijkt redelijk lastig te bereiken zonder lange leidingen. Hier ben ik op zoek naar de mogelijkheden, zowel verwarmen als koelen is hier wenselijk.

De plaatsing van de buitenunit zou tegen de buitenmuur kunnen, dit is een open stuk en ongeveer 3 meter verder staat het huis van de buren.

We denken aan een mooie Daikin, uiteraard het liefst een multi-split zodat we maar één buitenunit hebben. Heb het in de planning om richting Den Bosch te rijden maar zou graag vooraf van de experts hier wat tips en adviezen horen.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

quote:
snoekds20 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 22:37:
Aangezien ik wat stroom over heb ben ik me aan het orienteren in een luchwarmtepomp/airco. Dit om gasverbruik te reduceren.
Ik wil dit gebruiken naast het bestaande cv. syteem en de airco functie is mooi meegenomen.
voor huiskamer ca. 100 m3 is dit grofweg 2000 euro? en wat is de gemiddelde besparing op jaarbasis, is dit zo'n 500 m3?
Ik weet niet hoeveel het gasverbruik nu is voor verwarmen? En hoe goed het huis geisoleerd is?
In ieder geval heb ik geen gas meer verbruikt voor verwarmen sinds oktober 2014.
Voorheen 0.60 m3/graaddag, nu met Daikin Ururu Sarara (hoge SCOP van 5.73 en nog hogere COP) kom ik uit op 0.60 kWh/graaddag.

Disclaimer: alleen verwarmen beneden, badkamer via elektrische straalkachel van 600 Watt en incidenteel de slaapkamers via een 500 Watt kacheltje.

Zie deze post.....
quote:

Totaal verbruikt: 1411 kWh
0,64 kWh/graaddag
Graaddagen: 2177

Voorheen gasverbruik: 0.60 m3/graaddag

Gas uitgespaard: 1306 m3 gas
En deze post....
quote:
Ik heb deze winter de CV niet hoeven te gebruiken, bij -5 graden kon de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW het nog warmhouden. Toen heb ik deze wel 24 uur aan laten staan, dus geen nachtverlaging.

Mijn benedenverdieping is ook ongeveer 170 m3 en gebruikte voorheen rond de 1500 m3 voor verwarmen met HR CV ketel.

Gebruikte 0.60 m3/graaddag, nu met de Ururu 0.67 kWh/graaddag (sinds november 2014).

Wanneer het echt koud is (-10) en de airco kan het niet op temperatuur houden (nog niet meegemaakt) ben ik van plan een elektrisch kacheltje in de woonkamer te laten meehelpen van 1500 Watt. Maar dat komt niet vaak meer voor.

Daikin Ururu Sarara is niet te krijgen in multisplit unit. Maar eventueel zou je een kleine en goedkopere airco boven kunnen installeren. Aangezien de meeste airco's namelijk niet genoeg verwarmingsvermogen hebben voor de begande grond/woonruimte en/of een slechte SCOP. Dat is wel een groot voordeel van de Daikin Ururu Sarara.
In ieder geval is het hebben van een airco warmtepomp ook fijn bij deze temperaturen o<:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Thinkpad gaf me nog een tip om de mindergas screenshots en plak en knip werk te vergemakkelijken.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op:
1 Het jaaroverzicht van mindergas bewaren lokaal (hele pagina bewaren in FireFox)
2 vervangen van m3 door kWh en gasverbruik door stroomverbruik in de lokale pagina
3 lokale pagina openen
4 screenshot maken (dit kan bijvoorbeeld met LightscreenPortable van een gedeelte van je scherm)

Dit is makkelijk te automatiseren (2 en 3)
Hier het resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

quote:
janser01 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:41:
[...]

De verwarming doet het dus prima zo te lezen :) Maar hoe zit het met de koeling de afgelopen dagen? Houdt die 3,5 kW die 170m3 ook aangenaam koel? Waarbij aangenaam natuurlijk relatief is.
Wij hebben al een koel huis en sinds 30 juni in totaal pas 11 kWh verbuikt aan koeling. En dan staat de airco gewoon op een heel lage stand te draaien. Wel een mooie bijkomstigheid van een airco die eigenlijk aangeschaft is voor verwarmen, voorheen hadden we een plafondventilator. We zetten de airco stand niet te laag om het verschil tussen binnen en buiten niet te groot te laten zijn, rond de 24 graden is koud genoeg.

Het 3.5 kW model slaat eigenlijk op het koelvermogen. Het verwarmingsvermogen van de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model is echter 5 kW. De verwarmingscapaciteit van het 5 kW model is 6.3 kW. De verwarmingscapaciteit verschillen bij lagere temperaturen tussen deze 2 modellen is niet heel groot en alleen dan heb je wat aan de hogere verwarmingscapaciteit.

Zie ook deze post van Paul C.

quote:
k raad het sterk af de unit te dimensioneren op heel lage temperaturen. -3 Celsius is genoeg om 99% van de tijd voldoende vermogen te hebben. Die laatste 1-2% kun je beter met een elektrisch kacheltje aanvullen. Dat is veel kosteneffectiever. Omdat het aanvullen is (de WP blijft ook draaien) hoef je maar een fractie 1% van de warmte met weerstandsverwarming te doen.

• Msniekers
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22:40

In afwachting van een aantal offertes ben ik alvast over de plek na aan het denken waar ik een Ururu Sarara 3,5 kW zou ophangen. Ik heb even een schets gemaakt van de situatie.

De bedoeling is om de woonkamer en keuken te verwarmen, waarbij het grijze vlak het belangrijkste is ivm comfort in de winter (zithoek bij tv).
De blauwe lijn tussen woonkamer en tuinkamer is een muurtje van 120 cm hoog.

Ik heb 3 opties als plek voor de binnenunit. 2 en 3 hebben mijn voorkeur omdat de buitenunit dan op een onopvallende plek staat. Bij 3 verwacht ik echter dat de keuken niet echt warm wordt.
Is 2 een goede plek, gezien het muurtje? De unit blaast daar overheen lijkt mij?

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

quote:
Msniekers schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:00:

In afwachting van een aantal offertes ben ik alvast over de plek na aan het denken waar ik een Ururu Sarara 3,5 kW zou ophangen. Ik heb even een schets gemaakt van de situatie.

De bedoeling is om de woonkamer en keuken te verwarmen, waarbij het grijze vlak het belangrijkste is ivm comfort in de winter (zithoek bij tv).
De blauwe lijn tussen woonkamer en tuinkamer is een muurtje van 120 cm hoog.

Ik heb 3 opties als plek voor de binnenunit. 2 en 3 hebben mijn voorkeur omdat de buitenunit dan op een onopvallende plek staat. Bij 3 verwacht ik echter dat de keuken niet echt warm wordt.
Is 2 een goede plek, gezien het muurtje? De unit blaast daar overheen lijkt mij?
Ik zou de binnenunit op plek 3 zetten en in stand horizontaal naar rechts zetten (vanuit de binnenunit gezien). De woonkamer wordt verwarmd en ook de tuinkamer en keuken krijgen warmte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

quote:
Msniekers schreef op zondag 12 juli 2015 @ 10:40:
[...]

Dat is een optie, blaasrichting aanpassen. Maar gaat de warme lucht over het muurtje tussen woonkamer en tuinkamer heen?

Ik las eerder in dit topic over een koude luchtstroom die boven de vloer blijft hangen omdat de warme lucht niet ver genoeg kan dalen. Mocht dat bij ons ook gebeuren dan kan ik dat waarschijnlijk deels compenseren met de vloerverwarming, maar liefst natuurlijk zo weinig mogelijk.

Misschien in plaats van een Ururu een multisplit Emura op plek 2 en 3? Dan kunnen de leidingen mooi langs één buitenmuur naar elkaar toelopen. Maar dat is een stuk minder efficiënt lijkt me.
Je kunt ook de verticale blaasrichting instellen, wanneer je deze naar beneden richting deuropening naar de tuinkamer laat blazen, komt de warmte ook gedeeltelijk in de tuinkamer en keuken. Er zal wel een klein verschil in warmte zijn in de keuken, maar dat kun je nivelleren door in de kamer iets warmer te verwarmen.

Meestal met vloerverwarming is de ondergrond goed geisoleerd en zul je dus minder last hebben van optrekkende kou. Wil je warme voeten, moet je even de vloerverwarming laten aanspringen.

Ook bij mij moet de warmere lucht vrij ver komen om bij de keuken te komen. In mijn geval scheelt dit maximaal 2 graden.

• snoekds20
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:30
zie hier de plattegrond van mijn kamer.

5500Wp Kostal Piko 5.5 - 2x Toshiba LL Wp

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Het airco verbruik in de zomer is minimaal geweest. Maar 31 kWh gebruikt sinds de airco verwarming uit staat (vanaf 10 mei 2015). Moet zeggen dat vooral de aparte "Dry" functie fijn is, aangezien de vochtigheid anders erg hoog kan oplopen. Ons huis is koel, dus de airco voor het koelen heeft maar weinig aangestaan.

• richardt
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 27-09 09:19
Hier sinds vorige week ook de trotse bezitter van een Ururu Sarara (de 5.0kW versie). Keurig geleverd door de lokale installateur, voor een meer dan concurrende prijs. Ook installatie ging vrij soepeltjes in een goede halve dag, geen rocket science. Wifi unit komt van de Tweakers hofleverancier, eenvoudig zelf later aan te sluiten.

Wel had de binnenunit iets hoger opgehangen mogen worden, daar kwamen we te laat achter. Hij hangt nu zo'n 10cm onder het plafond (vanwege airflow), maar volgens de installatie handleiding had dat hoger gekund. Nu kijk je dus vanaf afstand op het open filter aan de bovenkant, maar daar valt aan te wennen.

Luchtstroom is ontzettend goed, en reikt tot ver (> 10m). Ik heb niet het idee dat deze grotere unit veel luidruchtiger is dan de 3.5kW versie, zowel voor de binnenunit als buitenunit.

Ben dus benieuwd hoeveel van het gasverbruik deze voor zijn rekening kan nemen. Heb een PV overschot van zo'n 2000kWh, en een gasverbruik van 1500m3 dus daar mag een gedeelte van af (de helft zou mooi zijn...)

Plaatje (buitenunit staat fijn uit het zicht):

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02:45

Daar zijn ze dan! :*) _/-\o_
Er is een fout gemaakt met de levering, ik heb nu 2 3,5kW modellen terwijl ik 2,5 en 3,5 had besteld.
Niet zo heel erg, want de slaapkamer met plat dak en ramen op zuid zal nu sneller gekoeld zijn.

In de huiskamer past hij mooi voor een bovenlicht, hij is net zo breed als de tuindeur waar hij boven komt.
Met 2 balkjes kan ik hem op een afstandje van het kozijn monteren zodat de gordijnrails niet weg hoeft.
Het is de minst opvallende plek en hij kan de open keuken goed bereiken.
Een beetje ruimte aan de achterzijde is met leidingen trekken ook wel prettig.

In de slaapkamer zit blijkbaar metal-stud in de binnenmuur, handig om te weten als je gaten wil boren :)
Dat kon ik met een leiding/metaalzoeker vaststellen (op elke 50cm).
Bij Toshiba kan je kiezen of de voeding op de binnen- of buitenunit komt, dat scheelt weer wat weerbestendig materiaal als ik het binnen doe.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Speedy-Andre
Dit vond ik in de servicemanual :)
Ik heb de ras-13kvp2-e.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Iedereen moet zijn eigen keuzes maken, voor mij kwam de Daikin Ururu Sarara het beste bij mijn wensen uit met al zijn mogelijkheden. En bij climasense was het destijds het goedkoopste inclusief installatie. Maar wil niet zeggen dat andere airco verwarmers slechter zijn. Wel is de Ururu het energie zuinigst met toch een hoge COP/verwarmingsopbrengst, ook bij lagere temperaturen. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik afgelopen jaar geen gasverbruik heb gehad, alleen voor douchen. En dat met een 'normaal' geisoleerd huis uit 1991, zonder dat daar extra dingen aan gebeurd zijn.

Niet iedereen wil de duurdere Ururu betalen en zeker wanneer je meerdere airco verwarmers nodig hebt kan ik me voorstellen dat je op andere merken en modellen uitkomt. Iedereen zijn eigen afwegingen/keuzes.

Cijfers spreken bij mij voor zich. Ik zat op 0.60 m3/graaddag en nu 0.59 kWh/graaddag.

• Speedy-Andre
Beetje meer richting tweaken :)

Ik zie een dure Airpatrol unit waarmee je veel airco's via een app kan bedienen.
Het is een los kastje met wifi dat IR kan zenden en ontvangen, hij bedient de airco en vraagt de status op.
Nu ben ik benieuwd of dit al eens is nagemaakt met een Raspberry of iets anders ...

Toshiba verkoopt er een van hun en plakt hun eigen label erop:

Combi control (Ras serie)

of de IS-IR-WIFI-1

of was het nou IntesisHome 8)7

• Speedy-Andre
Ik ga ook rustig verder :)

Zo komt hij in de slaapkamer te zitten, dan blaast hij geen straal koude lucht direct m'n bed in :+
Aan de rechterkant zit hij te dicht op de kast, dat doe ik maar niet en die kast kan nergens heen.

Op de foto zit hij strak tegen de muur, maar er komen nog balkjes tussen zodat de gordijnen dicht kunnen.
Ik kan nog overal heen met de leidingen, door de muur naar buiten doe ik liever niet en daar heb ik geen goed gereedschap voor.
Volgens de installateur heeft hij genoeg aan 2 gaten van 40mm, die kunnen eventueel in een kozijn komen.
Om geluidslekken te voorkomen ga ik het liefst naar rechts en via een andere kamer gaat alles naar buiten.
Ik dacht dat er metalstud achter die wand zou zitten, maar het blijkt toch hout te zijn.
Helaas is m'n detectortje een beetje overgevoelig en reageert hij te vroeg op een balk in de muur.
Dan boor je dus een gat in een gipsplaat en vliegt de boor er doorheen :o

• Speedy-Andre
Wat de specs betreft zou de buitenunit behoorlijk stil moeten zijn, maar ik heb het niet kunnen horen omdat de installateur nog moet komen.
Zolang je de leidingen goed isoleert is de lengte van 5m geen probleem.
Hier zal de afstand 4-5m zijn denk ik.
Ik heb onder het kozijn trespa platen zitten, hopelijk boor je daar een beetje makkelijk een groot gat in.
In de huiskamer heb ik de airco op afstand op het kozijn geplaatst zodat de gordijnen en het achterliggende ventilatierooster nog kunnen functioneren.
Het hout ga ik nog afwerken en misschien wat camoufleren door er een lampje op te schroeven :).

• snoekds20
Wat zou de beste plaats zijn voor de buitenunit? Ik kom met het leidingwerk van boven af op de smalle strook rechts van het raam en had de buitenunit als eerste gedacht op de muur van de berging (rechts, nieuwbouw). Ik kan de buitenunit echter ook plaatsen op het beschikbare stukje muur tussen het grote raam en het kelderraam, of zelfs nog voorbij het kelderraam. Wat is jullie mening? het gaat mij om zo weinig mogelijk "geluidsoverlast" van de buitenunit.Kan ik met het leidingwerk in de koker over de tegels en grind naar de buitenunit (totaal ca. 5 mtr) of geeft dit veel verlies in warmte t.o.v. korter bij op de bergingmuur. (wordt dan ca. 2 mtr.) De leidingen zijn toch reeds geisoleerd?
De plaats is een verloren hoek van het huis waar eigenlijk nooit iemand komt.

snoekds20 wijzigde deze reactie 30-09-2015 22:29 (40%)

• Speedy-Andre
Weer een stapje verder, best groot die buitenunit :P
Hij staat op een plank en het schuim van de doos, samen 10cm hoog.
Komende week spreek ik af met de installateur, hopelijk kan het in die week al.

• snoekds20
die komt bij mij vrijdag te hangen:) inderdaad flink apparaat, moet kunnen op muurbreedte van 84 cm toch.
Ik wou de koker met leidingen onder langs de vensterbank laten lopen kan natuurlijk ook 20 cm onder de tegels leggen.
Maar dit is niet nodig, niemand kijkt er op.

snoekds20 wijzigde deze reactie 04-10-2015 19:20 (53%)

• DerKleinePunkt
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:34:
Weer een stapje verder, best groot die buitenunit :P
Hij staat op een plank en het schuim van de doos, samen 10cm hoog.
Komende week spreek ik af met de installateur, hopelijk kan het in die week al.

[afbeelding]
Ik win, mine is bigger than yours :P
Vind het geen pan om tegen zo'n ding aan te kijken. De unit wordt dan ook achter een stel roosters geplaatst in zijn eigen ruimte. Later komt die in de kelder. Hier moeten echter nog voorbereidingen voor worden getroffen.

Todo: boilervaten voor cv en warm water bestellen.

DerKleinePunkt wijzigde deze reactie 05-10-2015 16:09 (30%)

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

• Speedy-Andre
Inmiddels is alles aangesloten, ongelofelijk hoe stil alles werkt! _/-\o_

Woonkamer/tuin

Slaapkamer/terras

In de voorbereiding bedacht ik behoorlijk moeilijke oplossingen, maar uiteindelijk bleef het simpel en gingen de leidingen dicht bij de airco naar buiten.
De gaten zitten tjokvol, voor zover ik heb kunnen horen zijn er geen geluidslekken ontstaan.
Dat heet, die busbaan achter m'n tuin moet buiten blijven en niet ('s nachts) binnen komen :P
De kosten vielen ook nog mee, ik kwam op 80% van de richtprijs uit.
Ik ben nog niet klaar met alles afwerken, maar voorlopig kan het er mee door.
Het standby verbruik van 0,75W per airco is prima, dan ga ik ze niet extra schakelen via de voeding.
Next is koppelen met de domotica, ik heb eigenlijk een IR zender nodig die ik via internet kan bedienen :9

• snoekds20
Vandaag is hier ook de airco/warmtepomp geplaatst.

nu nog de instellingen bestuderen op de afst. bediening... :), en al lekker warm binnen.

snoekds20 wijzigde deze reactie 09-10-2015 20:00 (16%)

• Speedy-Andre
quote:
miel schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:25:
[...]

Bestel een Broadlink RM Pro dan kun je voor 40 euro je airco bedienen via een app...
Ik zag een broertje van dit ding, de Orvibo allone
Bijna hetzelfde formaat, het zal me niet verbazen als hij verder identiek is :)

• SpeksteenWP
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 18-08 00:44

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Vandaag is alles bij ons geplaatst.
Buiten-unit: Toshiba RAS-M18UAV (multi-split)
Binnen-unit woonkamer: RAS-B16N3KV2
Binnen-unit aanbouwkeuken: RAS-M07N3KV2

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

quote:
Anton Rongen schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 12:05:
Ik heb vernomen dat er volgend jaar mogelijk subsidie komt op zo'n warmtepomp.

Nu is het huis matig tot slecht geïsoleerd. Als de verwarming tot 20graden opstookt en ik schakel deze uit dan is het 4 uur later alweer 16 graden. Over langere tijd niet stoken komt de temperatuur echter niet beneden de 14 graden.
Het loont bij mij dus zeker om de nachtverlaging naar 16 graden erin te houden op gas. Al met al kom ik toch maar rond de 1000m3 gas uit, inclusief tapwater.

Ik haal veel informatie uit dit topic echter heb ik nog geen gevoel bij de installatiebedrijven. Het boeit me niet om €750 euro meer uit te geven aan een deugdelijk advies en complete installatie. Echter.. het cowboys gevoel overheerst nog.

Ik heb op jaarbasis een overschot van 750kWh PV.
Zie deze post.
Ik heb goed ervaringen met ClimaSense en ik ziet nu op 0.574 kWh/graaddag (over 11 maanden) t.o.v. 0.60 m3/graaddag met een HR CV ketel. Ik zat voorheen over de 1600 m3 gas.

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:36

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

Topicstarter
quote:
SpikeHome schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:23:
[...]
Ah fijn dat jij dat zo kan uitrekenen.
Ik snap alleen nog niet hoe je weet wat hij geproduceerd heeft?
De ecolution die ik gebruik kan met buiten temperaturen van boven 10c het huis compleet warm houden.
Met 12+c word het huis ook warmer dus opstoken gaat wel zeer langzaam.
2 onder 1 kap woning met inhoud van een 375m3
Kamer/keuken/gang is altijd aan 70m2 en de badkamer 10m2 dus totaal 80m2 voerverwarming.
Volgens de documentatie zou hij echter een cop van 4,6 moeten halen.
Ben dus heel erg benieuwd hoe ik de COP kan uitrekenen.
Het vermogen dat zo'n warmtepomp kan leveren, is direct afhankelijk van hoeveel energie hij uit de lucht kan halen. De hoeveelheid energie is weer afhankelijk van de hoeveelheid lucht en de temperatuur hiervan.

Als je een buitenunit hebt, dan kun je onbeperkt buitenlucht aanzuigen alleen wordt de hoeveelheid energie beperkt bij lage buitentemperaturen.

Heb je een unit die de warmte uit de afzuiglucht haalt, dan is de temperatuur gunstig (meestal rond de 20°C), maar de hoeveelheid lucht is beperkt tot de hoeveelheid lucht die je uit huis trekt. Als je maar beperkt hoeft te ventileren (75 m3/h in mijn vorige bericht), dan zit er ook weinig potentiële energie in die lucht. Als je 21°C afzuiglucht afkoelt tot 5°C, dan kun je hier maar een vermogen van 534 watt uit halen. Samen met de 360 watt elektrische energie, produceer je dan 900 watt aan warmte. Om meer energie uit de lucht te halen, zul je dus ook meer lucht moeten afzuigen, meer dan misschien strikt noodzakelijk is voor ventilatie/verse lucht.

Het makkelijkst bereken je de COP als je weet hoeveel kWh/MJ de warmtepomp heeft geproduceerd (waterzijdig) en hoeveel elektriciteit hij hiervoor heeft gebruikt. Heb je geen warmtemeter, dan kun je indirect de hoeveelheid warmte berekenen, als je weet hoeveel m3/h de unit afzuigt en met welke temperatuur je aanzuigt en afblaast.

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• -Pieter-471
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 14-10 16:24
quote:
robhuls schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:27:
Als iemand een vermogensmeter aan de Daikin heeft hangen en bovendien de wifi module heeft, dan zou hij/zij eens kunnen kijken of cmp_freq inderdaad 1:1 gekoppeld is aan vermogen.
Hierbij een plaatje van mijn airco. De paarse lijn is het stroomgebruik (in Watt) van mijn Daikin multisplit systeem met 4 binnenunits, waarvan 1 binnenunit actief. De groene lijn is de waarde van cmpfreq vermenigvuldigt met 20 (dus niet 16) om een redelijke match te krijgen. Bij 16 lag de cmpfreq lijn dik onder de Watt lijn.

Zo te zien is cmpfreq een aardige indicatie van het stroomgebruik, maar er is zeker geen 1-op-1 relatie.

Als alle units uitstaan blijft de Daikin +- 14 Watt stroom gebruiken, o.a. door de 4 Wifi modules.

• Speedy-Andre
Ik heb een weekje geleden deze besteld:

Geen idee wanneer hij komt maar ik hoop de airco's met dit dingetje via internet te kunnen bedienen.
Hij doet ook 433MHz rf, met een beetje geluk kan ik ook andere apparaten aansturen.
Over de Broadcom lees ik wisselende verhalen, zolang het met de app werkt heb je geluk kennelijk ...

P.S.
Nog wat info voor de Elga kWh-vreters:

2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW
2 weken in gebruik
Samen slechts 40kWh verbruikt! _/-\o_

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 22-10-2015 21:22 (13%)

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
quote:
franssie schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:51:
[...]
Wat ik mij dit soort dingen altijd afvraag is hoe je de feedback regelt - je kan wel een commando naar de aircon sturen maar hoe lees je dat deze die ook ontvangen en begrepen heeft?
Er zijn zat simplex domotica oplossingen maar bij bijvoorbeeld Hue krijg je ook de feedback in je app wat de lampen doen, dus als een commando niet aankwam zie je dat ze niets doen.
In mijn webapp stuur ik niet alleen een AAN schakeling (set_control_info), maar lees ik vervolgens ook de status uit (get_control_info). Dan weet je zeker dat de unit ook aan gaat en lees je ook gelijk het setpoint uit. Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat ie niet reageerde op een AAN commando.

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• Speedy-Andre
Even wat geknutseld met de remotes, ik kan de 2 airco's op de remote scheiden als A en B.
Om de airco boven te bedienen heb ik een oude AV/IR verlenger in ere hersteld :)

Als ik de remote in de huiskamer gebruik, dan zendt de transmitter in de slaapkamer dit naar de airco.
Zodra de bestelde wifi/IR zender er is leer ik hem de codes van A en B en kan ik beide airco's onafhankelijk van elkaar bedienen :P

• Speedy-Andre
Het lijkt mijn privé topic wel :P

Sneller dan verwacht werd de wifi naar ir/rf zender vandaag al bezorgd :7
Er zit een QR code op de doos en de zender die naar een (trage) downloadlink wijst.
De Android app werkt vrij eenvoudig, maar eerst moet je wifi configureren.
Dat doe je door een resetknopje in te houden waarna een groene led snel knippert.
Met de app kan je dan een wifi netwerk kiezen en een wpa wachtwoord invoeren en dan is er contact.
Er zijn templates voor diverse apparaten, dwz alleen wat knopjes zonder ir code.
Die code kan je hem leren door op elke toets op de template te drukken waarna je met de originele remote het commando zendt.

Een remote van een airco doet een paar dingen achter elkaar, behalve een temperatuur wijzigen stuur je ook de mode mee (koelen, verwarmen, ventileren of ontvochtigen).
Om te beginnen koos ik voor temperatuur naar 20 graden bij elke mode, dan schakelt de airco de mode om en zou hij de 20 graden die op het display van de remote staat moeten sturen.
Mijn airco geeft dit niet weer, hij bevestigt alleen met een piepje de ontvangst.
De standaard airco template kent alleen on, off en 4 modes met gekoppelde temperatuur.
Je kan knoppen toevoegen en dat is dan weer een mode met temperatuur.

Omdat ik 2 airco's heb met een als A en B ingestelde remote heb ik 2 airco's in de app gezet zodat ik ze onafhankelijk van elkaar kan bedienen.
De wifi-ir zender staat in de huiskamer met een rf remote verlenger in zicht waarmee ik de airco in de slaapkamer kan bedienen.
Hoe de app het doet weet ik (nog) niet, maar als je niet via wifi verbindt dan vindt hij de zender toch.
Ook kan je data exporteren, maar waar dat heen gaat is niet te zien ...
Het duurt lang, dus wellicht komt het ergens op het net terecht.
Bij data importeren browst hij op de gsm zelf.
Al met al een leuk apparaat dat je ook zonder technische achtergrond kan configureren als je Engels kent.
De app heet i-smart en voor zover ik het kan zien is deze identiek aan de Broadlink in dit topic.
Er staat een naampje op, W809ii (RM-pro2).

[edit]
Ik zat ff te pielen met de RF schakelaar en hij blijkt een plafondlamp/ventilator te kunnen bedienen :D
Tevens heb ik de Itho Ecofan remote geprobeerd, maar die ziet hij niet ondanks dat hij 868MHz is.
Op een Elro remote reageert hij, maar Elro schakelaars doen niks met het signaal (omdat ze 433MHz zijn)

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 29-10-2015 21:31 (7%)

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Vandaag zo goed als 1 jaar de Daikin Ururu Sarara 3.5 kWh model gebruikt voor het verwarmen. Dus kan een goede vergelijking maken met de plofketel. Nog maar 0 m3 gas gebruikt voor verwarmen.

Met de airco verwarmen kom ik uit op 0.57 kWh/graaddag, terwijl ik met de HR gasketel 0.60 m3/graaddag deed. Oftewel, SCOP 5.7 betekent 1 kWh = 1 m3, energiekosten met de airco zijn 3x minder dan met gas verwarmen. In mijn geval nog beter, omdat ik bijna op 0 uitkwam op de elektriciteitsmeter, lekker salderen met de zonnepanelen. Kan iedereen aanraden om een airco voor verwarmen te overwegen.

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

quote:
robhuls schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:45:
Ik zou nog het verbruik opvragen van mijn Daikin Ururu. Hierbij, 744 kWh sinds 12 december afgelopen jaar volgens de info knop op de afstandsbediening. In Heino waren dat 2566 graaddagen, minus 116 (van 2-9 januari deed de ketel het werk omdat ik op vakantie was), oftewel 0.303 kWh/graaddag waar ik voorheen 0.3 m3/graaddag deed, dus dat zou tot mij eigen verbazing de 1:1 regel bevestigen. Overigens is die 0.3 m3/dag niet heel nauwkeurig, dat was een relatief korte periode.

Hierin zit ook nog wat airco gebruik, maar de unit verbruikt dan vrijwel niks en het aantal draaiuren is ook te verwaarlozen (misschien een uurtje koelte blazen tegen de avond als het echt snikheet is, en dan ben ik meestal op vakantie).

Vervelende bijkomstigheid zou voor mij dan zijn dat ik meer dan 1000kWh/jaar netto ga terugleveren op mijn greenchoice contract, dus dan produceert paneel 16 tegen de kolenfooi van 5 cent/kWh ...
Dat komt dus overeen met mijn 1:1 regel :P

Hier mijn historisch verbruik van gas:

In 2012 heb ik mijn zonnepanelen geplaatst en ik kan de jaren 2013 en 2014 niet goed vergelijken, omdat ik met een elektrische sfeerkachel met een COP van 1 bijverwarmd heb in de woonkamer. Maar kan wel vergelijken met de jaren daarvoor, voor 2012 zat ik altijd boven de 0.60 m3/graaddag. Dus met mijn Ururu in 2015 0.57 kWh/graaddag tegenover 0.60 m3/graaddag.

Kijkende naar het historische elektriciteitsverbruik:

In 2013 en 2014 heb ik dus bijverwarmd met een elektrische sfeerhaard. Vanaf 12 november 2014 dus de Daikun Ururu Sarara, die het gehele gasverbruik voor verwarmen heeft vermeden. En ondanks de 1600 kWh stroomverbruik, kom ik toch bijna op nul op de meter. Dit laatste omdat ik een onzuinige koelkast vervangen heb (bijna 25 jaar oud) en omdat de kinderen het begin van het jaar uitgevlogen zijn en ik dus minder elektriciteit verbruik. Waarschijnlijk zou ik komend jaar dan negatief eindigen.

Daarom heb ik sinds kort als particulier een puur elektrische Kia Soul EV van 1 jaar oud aangeschaft. Een gedeelte laad ik op mijn werk (15 eurocent/kWh), een gedeelte thuis (gedeelte kan ik salderen).

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
quote:
-Pieter-471 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:53:
[...]
Hierbij een plaatje van mijn airco. De paarse lijn is het stroomgebruik (in Watt) van mijn Daikin multisplit systeem met 4 binnenunits, waarvan 1 binnenunit actief. De groene lijn is de waarde van cmpfreq vermenigvuldigt met 20 (dus niet 16) om een redelijke match te krijgen. Bij 16 lag de cmpfreq lijn dik onder de Watt lijn.

Zo te zien is cmpfreq een aardige indicatie van het stroomgebruik, maar er is zeker geen 1-op-1 relatie.

[afbeelding]

Als alle units uitstaan blijft de Daikin +- 14 Watt stroom gebruiken, o.a. door de 4 Wifi modules.
Over de afgelopen periode nog even de cmp_freq vergeleken met het vermogen en de waarden er even uit gepakt waarbij de Daikin vrij constant op een bepaalde frequentie draaide. Hieruit is wel op te maken dat de verhouding tussen vermogen en cmp_freq niet lineair is.

cmp_freqVermogenVerhouding
1016016,0
1423616,9
1628617,9
2037118,6
2855619,9
3265820,6
4090622,7
44101523,1
46109923,9
54120422,3

Edit: grafiek op basis van 517 meetpunten

antonboonstra wijzigde deze reactie 03-04-2018 09:56 (8%)

• Speedy-Andre
Wij gaan weer knutselen :P

Dit setje wil ik gaan uitlezen met deze:

en die gaat weer in de Rpi-2 :)

Even toelichten waarom het hier relevant is, ik meet het verbruik van mijn airco's met die stekkerblokjes.

De stekkerblokjes sturen elke 5s data en met de ontvanger kan je met een toets de huidige waarde ophalen.
Echter word ik een beetje gek van steeds dat ding pakken dus ik wil het automagisch gaan proberen.
Er is een domotica pakket dat FHEM heet waarin een module zit die met deze 868MHz dongle praat.
Eigenlijk zit ik niet op nog zo'n pakket te wachten, misschien valt het te integreren met bijv. pilight.
Bij pilight is 868MHz een probleem, er is nog geen module gevonden die er goed mee werkt.
Ik ben geen programmeur, maar misschien kan ik hier en daar iemand kietelen om er iets mee te doen :9

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Nog even de verbruikscijfers van de Daikin FTXZ35N van afgelopen jaar (overige verbruikscijfers hier)
MaandkWh meterDaikinkWh/grd
september8,880,045
oktober41,7390,167
november92,8880,297
december106,31000,323
TOTAAL249,72350,213

Het was natuurlijk een erg zachte winter tot nu toe, maar op deze manier gaat de verwachte 1000 kWh overschot van zonnestroom niet volledig verbruikt worden. Ach... Greenchoice geeft nog een aardige vergoeding voor het netto overschot.

De registratie van Daikin zelf is wel aan de voorzichtige kant. Met de DIN rail kWh meter, meet ik 6,3% meer dan Daikin. De kWh per graaddag is gebaseerd op de Daikin waarden en weerstation Eelde.

antonboonstra wijzigde deze reactie 02-01-2016 12:44 (4%)

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:39

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

@ Anton Rongen

Hier o.a. een Daikin Nexura vloerunit, 3,5 kW. Bevalt prima kan terug naar 100 W minimum frequentie
We gaan de 2e "winter" in. Past precies in de nis van de centrale hal in het huis, en van daar uit ook een beetje de aangrenzende ruimtes.

Gasschuif wijzigde deze reactie 02-01-2016 23:21 (15%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• Speedy-Andre

Mooi regelgedrag van de 3,5kW Toshiba op laag vermogen :)
Het verbruik is van het hele huis, ik kan de Toshiba (nog) niet apart loggen omdat ik een gecodeerd 868MHz signaal uit de lucht moet zien te pikken.
Gemiddeld zal het nog geen 200W zijn om 60m2 te verwarmen plus de boven etage waar de warmte heen trekt (40m2).

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
quote:
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:31:
Het is goed te merken dat het minder koud is t.o.v. vorig jaar, 581 graaddagen vs 793 graaddagen.

In de periode 14 november tot 8 januari nu 337 kWh verbruikt met de Daikin Ururu Sarara, zelfde periode jaar geleden 482 kWh. Toch 145 kWh minder verbruik (30% minder).
December was inderdaad een heel stuk warmer, maar begin januari heeft het weer een beetje recht getrokken. Het was in Groningen (weerstation Eelde) toch een stuk kouder dan bij jou.

Edit: In deze periode heb ik 307 kWh met de Daikin verstookt.

antonboonstra wijzigde deze reactie 09-01-2016 16:13 (4%)

• richardt
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 27-09 09:19
@anton en de rest, hier een plaatje van de defrost cycles van mijn Daikin Ururu Sarara 5.0kW.
De Daikin moet er bij mij wel aan trekken, en heeft met deze buitentemperaturen wel moeite om de huiskamer op temperatuur te houden (grote huiskamer, veel glas). Het nominale verbruik klopt dus wel, en hij zit dus niet op z'n max te draaien. Duidelijk te zien zijn de defrost cycles die vrij regelmatig (en nu om het uur!) plaatsvinden. Ik denk dat de dipjes voor de defrost komen door het omdraaien van het koelsysteem?

@tweakers: Kan ik meer warmte krijgen door de Power Heating optie te kiezen? Ik heb eigenlijk alleen het idee dat de ingestelde temperatuur naar 30 graden gaat en de fan op maximaal gaat draaien. Of is het niet mogelijk om boven het nominale verbruik te verwarmen, en treedt het maximum verbruik alleen op bij defrosts? Is een defrost nog schadelijk voor de buitenunit, of kost dit enkel wat rendement?

quote:
marcel3 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:45:
[...]

Ik heb dit model ook. De buitenunit heeft maar één uitloop voor condenswater. Een vrij groot gat in het midden. Als het goed is zit er ook een kunststof verloopje bij waar je een stukje tuinslang op kan aansluiten om het water de goede kant op te leiden. Bij mij bevroor dat zelfs de afgelopen week bij -10 niet, dus je zou daar gebruik van kunnen maken.
Misschien is het afhankelijk van de opstelling, draaiuren en vermogen, maar ijsvorming kan best een probleem zijn.....
De lekbak en afvoer waren compleet dicht gevroren.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Speedy-Andre
Dat ziet er niet mooi uit, dan krijg je ook binnenin ijsaangroei ...
Ik heb er een op balkjes staan met vrije ruimte rondom en boven hangt hij vrij hoog aan een muur.
Deze avond zag ik 3 defrosts beneden, dat was wel nodig ook :P

http://tweakers.net/ext/f/q89g09zOEh5XTOLvUdQl4v6K/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/5fA8l548ZFl8ggTIaXmXMGUk/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/SAXv7RXtkBlcEOID6iTkwX7x/thumb.jpg

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 20-01-2016 23:14 (27%)
Reden: en al weer ontdooid :-)

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-10 21:27
quote:
antonboonstra schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:16:
[...]

Een mobiele airco kan niet verwarmen. Hoewel het principe van verwarmen en koelen vergelijkbaar is, moet de richting van het koudemiddel wel omgekeerd worden. Dit betekent dat er een (beperkt) aantal extra onderdelen in een omkeerbare splitunit zitten om ook te kunnen verwarmen. Daarnaast is de efficientie, maar ook het vermogen van een splitunit vaak veel hoger.
Uhm, dat kunnen ze wel. Je kunt namelijk gewoon de slang aan de koude uitgang maken en die naar buiten hangen! 8)

Ik heb zelf zo'n apparaat staan, maar ik raad het absoluut af! De enige reden dat ik dit ding heb gekocht is omdat ik verwacht hier niet lang meer te wonen.

Dit apparaat heb ik:
https://nl.trotec.com/pro...ers-pac-serie/pac-2000-x/

En dit is het energielabel:

Maar als je hierop wil vertrouwen |:( :
https://www.nvwa.nl/actue...ht-energielabel-2013-2014

Voor de mensen die te lui zijn om zelf te lezen:
quote:
Vooraf bepalen is lastig, omdat het zéér gebruiksafhankelijk is. Ik had een verbruik van ~700 m3 per jaar, maar heb de afgelopen 6 maanden nog geen 10 m3 gas verstookt. Is dit representatief voor anderen? Nee, denk het niet, maar het geeft wel aan dat je flink kan besparen op je gasrekening.

Vastrecht gaat trouwens pas naar beneden als je structureel (meerdere jaren) onder de 500 m3 zit. Om precies te zijn moet je StandaardJaarVerbruik onder de 500m3 komen en dit wordt berekend (lees ingeschat/bedacht) door de netbeheerder. En dat is nog best lastig is de ervaring.

Zoals al genoemd, de energiebelasting op stroom is op 1 januari verlaagd en op gas juist verhoogd. Dus elektrisch verwarmen is alleen maar aantrekkelijker geworden. Alleen dan heb je wel een fatsoenlijke L/L warmtepomp nodig met een redelijke efficientie/COP. Een goedkoop mobiel airco'tje is dan echt weggeooid geld. Je hoeft natuurlijk niet gelijk een Ururu van 2000 euro te kopen, maar een goedkoper Daikin model heb je al voor zo'n 1200 euro met een nette SCOP van 4,78.
Ja, koop tien keer liever een eenvoudige split-unit dan een mobiele! _/-\o_

Zelfs als je om het verbruik niets om geeft, dan wel vanwege de herrie van het ding.

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
quote:
Anton Rongen schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:32:
Geeft de Daikin bij jullie ook een bijzonder positieve ruimtetemperatuur aan? Met meerdere temperatuurmeters onder boven langs en verder weg kom ik een vier graden lager uit dan de interne temp. meter van de Daikin aangeeft.
Zie onderstaande afbeelding, waarop je kan zien dat ook mijn Daikin altijd 2K hoger meet dan het ingestelde setpoint. Kijk ik op mijn thermostaat van de CV ketel, dan meet deze precies de ingestelde 20°C. Dus de Daikin compenseert hier prima voor.

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Update vermeden gasverbruik door L/L WP, weer een jaartje Historie erbij. :)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Hier idem, met 1 Daikin Ururu Sarara 3.5 kW (november 2014 aangeschaft) gasverbruik voor verwarmen op nul. 2013 al begonnen met sfeerkachel (COP=1) het gasverbruik terug te dringen.

En leuk ertegenover te zetten dat het stroomverbruik met de Daikin Ururu Sarara bijna 1 op 1 is t.o.v. gas.

• RAFA
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18-10 09:57

RAFA

Sol Lucet Omnibus

Wat zou de beste positie voor de binnenunit zijn voor het verwarmen van de woonkamer keuken? Hieronder een simpele weergave van de woning.

Rechterkant is aangrenzend aan de buren. Onderin is een kleine aanbouw en ik zou zeggen dat boven de deurpost (die van de aanbouw naar woonkamer) de meest logische keuze is. Ik wil graag de woonkamer en keuken bij verwarmen (+/- 130m3). Keuken is op de tekening bovenin zonder deur en dus alleen een deurpost.

Edit: Mooiste oplossing zou zijn in de aanbouw zelf zodat de binnen unit niet opvalt echter lijkt dat me niet de meest efficiënte oplossing.

RAFA wijzigde deze reactie 05-02-2016 13:20 (12%)

15x 265Wp JaSolar Mono All Black & StecaGrid 3600 170º Z / α=40º PvOutput & Daikin Emura II 3,5kW

• Speedy-Andre
http://tweakers.net/ext/f/snDFxvOPaPGKoEVQTFaf7fNL/thumb.jpg

Verbruik van een week, niet slecht vind ik :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
quote:
ZuinigeRijder schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:55:
[...]
Uiteindelijk is het afhankelijk hoeveel warmte je nodig hebt om je huis warm te houden op de gewenste temperatuur. Dit is voor iedereen verschillend.
[...]
Voorheen had ik een gasverbruik van 0.60 m3 gas per graaddag en per jaar met de Daikin Ururu Sarara 0.60 kWh per graaddag. Maar dit kan voor iedereen verschillend zijn.
Mijn huis is redelijk vergelijkbaar. Ook halfvrijstaand, alleen iets nieuwer (1996) en iets kleiner (130 m2 / 400 m3). Ook ik verwarm alleen de beneden verdieping, al zet ik bij vorst de deur naar de hal op een kier, waardoor er iets aan warmte boven komt.

Zelf zat ik rond de 0,23 m3 gas per graaddag. Door de Daikin zit ik momenteel op een voortschrijdend gemiddelde van 0,04 m3 gas per graaddag en 0,38 kWh elektra per graaddag.

Afgelopen week was ik op wintersport en heeft voornamelijk de CV ketel het huis op 15°C gehouden. Desondanks de afgelopen 6 maanden slechts 20 m3 gas verbruikt.

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Even op een rijtje gezet hoeveel onze Daikin Ururu Sarara 3.5 kWh "alles in een" verstookt heeft in 1 jaar.

Het "niet verwarm verbruik" is de Daikin geweest voor het koelen. Niet veel gebruikt, maar 24 kWh voor koelen, maar wel erg fijn wanneer het nodig is. De HR CV ketel wordt alleen nog maar voor warm water gebruikt en in 1 jaar heb ik maar 93,63 m3 gas verbruikt. De investering om helemaal gasloos te gaan is echter te groot, dus ga nog even door met de 12 jaar oude HR CV ketel voor warm water. Een doorstroomboiler of WTW is geen optie en ondanks de subsidie op L/W warmtepompen of warmtepompboiler hou ik het zoals het is.

En het gebruik van stroom voor verwarmen:

Het historisch gasverbruik over de jaren heen, zegt genoeg.

M.b.t. het gasverbruik kun je zien dat voor 2012 (toen ik de zonnepanelen kreeg en ook ging bijstoken met een elektrische sfeerhaard met COP=1), ik nog meer gas per graaddag verstookte met mijn efficiënte 7(8)7 HR CV plofketel dan nu kWh per graaddag :9~

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 02-06-2018 12:49 (6%)

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-10 15:53
Wij hebben een open keuken met boven de bovenkastjes een (vrijwel lege/loze) koof.
Deze koof loopt langs de muur naar de buren met aan 1 uiteinde een buitenmuur.
Zou het mogelijk zijn om een binnenunit in die koof te bouwen? Op die manier zitten we niet met een "losse" binnenunit tegen een andere muur, en hangt de unit een beetje halverwege het huis.

De situatie is zoals in deze foto:
Tussen de blauwe koof en de witte lijst rondom zit nog een paar cm ruimte, de kleinste maten (21,5x31,5) zijn de maten van het "zichtbare" deel, de ruimere maten (27,5x35,0) zijn de maten die maximaal mogelijk zijn (inclusief de loze ruimte achter de witte lijst).
Ter verduidelijking hier een foto achter de witte lijst:

Het zou betekenen dat de binnenunit redelijk centraal in de ruimte komt te hangen en dat we een stuk loze ruimte benutten. De unit komt dan niet als los "ding" ergens aan de muur.
Potentiele problemen die ik kan bedenken zijn:
- De lange muur is de muur naar de buren, de aansluitingen moeten dus naar rechts worden uitgevoerd (4m verder is de buitenmuur)
- Zijn er binnenunits die zo compact en toch interessant zijn
- Mag een unit zo in een koof worden geplaatst
- De airflow kan worden beinvloed door de lijst
- Ik moet een nieuwe groep naar de koof zien te krijgen (moet lukken)

Zou zoiets kunnen?

jvdmast wijzigde deze reactie 09-04-2016 10:58 (1%)
Reden: Plaatjes kleiner gemaakt

• Speedy-Andre
Dat wordt veel te krap, een normale binnenunit heeft boven en onder de lucht in- en uitlaat.
Bovendien zitten er filters in waar je nog bij moet kunnen.
Er zijn wel kanaal versies te krijgen, dan zou je alleen een rooster aan de voorzijde zien maar de luchttoevoer moet dan ergens in de koof verwerkt worden.
Voorbeeld

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-10 18:56
Ik heb ook besloten om eens te gaan kijken naar een mogelijkheid om mijn KW's welke ik over heb te gaan omzetten in een warmtepomp airco. Zie hiervoor mijn topic: Zonnepanelen, wat te doen met mijn overschot?

Ik denk dat ik met de Daikin Ururu Sarara FTXZ35N geen slechte keus maak.
Waar ik nu even mee zit is de plaatsing:

Rood is in mijn keuken, de buitenunit kan op de garage komen:
Voordelen: Makkelijkste installatie, uit het zicht, niet vlak bij de tv
Nadeel: zou de blaasrichting over de breedte van de ruimte voldoende zijn om de gehele keuken en woonkamer te koelen en te verwarmen?

Blauw is in mijn woonkamer, de buitenunit plaats ik dan in de hoek van de tuin (hiervoor moet ik de border inkorten zodat de unit daar kan staan. Op de foto zie je nog een blauwe getekende buitenunit):

Voordeel: over de lengte van de woning wordt gekoeld/verwarmt
Nadeel: wat lastigere installatie, binnenunit hangt 2 meter van TV af, unit is zichtbaar vanaf de straat.

Wat is nu het beste om te doen qua plaatsing? Qua installatie ga ik een deel zelf doen (in elke geval de border aanpassen), iemand nog goede ervaring met een installateur in de omgeving van Drenthe/Overijssel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
quote:
Oxellaar schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:40:

Op de plek van rood ga je het niet lekker warm krijgen in je woonkamer/zithoek, waarschijnlijk krijg je flinke temperatuurverschillen.
Blauw is een veel betere plaats voor je binnendeel.
Vergeet trouwens niet dat de ruimte tussen buitendeel en buitenmuur zeker 30 a 40cm moet zijn, zeker als je er een omkasting of schot voor gaat zetten.
Met koelen zal het allemaal wel meevallen, maar bij verwarmen heb je heel veel luchtverplaatsing.
Recirculatie of een tekort aan lucht is een drama voor je COP en slecht voor de compressor.
Ik zag in de installatiehandleiding dat de eisen die gesteld worden aan de plaatsing opzich best meevallen:

Als ik de buitenunit aan het huis vastzet dan moet er tussen het uitblaasrooster en het muurtje van de border minimaal 20cm ruimte zitten en moet hij minimaal 5 cm van de muur van het huis staan.
Als ik de border inkort dan zit ik al zo'n 90cm uit de muur van het huis en heb dan voldoende ruimte. 5cm vanuit muur+30cm diepte van buitenunit. Dan houd ik 55 cm tot de border weer begint over (de blauwe getekende lijnen op de foto uit mijn vorige bericht).
Of dat ik de border laat staan zoals bij nu is (100cm breed, binnenmaat) en dan tot 90cm uit de muur de planten weghaal en uitgraaf. Bodem betegel en daar de unit in zet. Ik maak dan een muurtje van 50cm hoog om het zand weer tegen te houden. Op die manier is de unit maar een klein stukje zichtbaar.

Dat moet toch zonder problemen kunnen?
Anders moet ik later verzinnen of ik er iets omheen wil maken. De unit kan neem ik aan in weer en wind staan?
quote:
Binnetie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 23:22:
[...]

Ik zag in de installatiehandleiding dat de eisen die gesteld worden aan de plaatsing opzich best meevallen:
[afbeelding]
Apart dat die eisen zo verschillend zijn per fabrikant.
Samsung eist een flink grotere afstand voor een 3.5kW buitendeel.

Het vermogen moet uit buitenlucht gehaald worden, je zou dus verwachten dat dit ongeveer gelijk zou zijn voor iedere fabrikant.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Zo...het setje is binnen :) Nu nog tijd zien te vinden om de boel te monteren.

Klikbaar

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Sinds vandaag officieel gasloos. Mijn 3 L/L wp's hebben afgelopen stook jaar c.a. 1000 kWh verbruikt, met nul gas.
Komt van de zomer nog wat bij voor koeling. De monteur heeft de bedienkraan handel 90 graden gedraaid (kogel in gesloten positie) en er een slotje over gezet. Kreeg dit jaar al 165 euro terug, maandbedrag is nu op nul gezet. De PV is recent vergroot met een hybride panelen setup (op Solar Edge)
Ben heel benieuwd wat de jaarrekening volgend jaar worden, want ben nu producent van kWh's op jaarbasis

Aanvraag per telefoon gedaan bij Eneco, duurde een week of 4.Kosten nul euro. Uitvoering door Stedin.

Gasschuif wijzigde deze reactie 30-05-2016 17:20 (7%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Zal dat de reden zijn dat veel bedrijven niks kunnen met R32? Is dat nog zo nieuw? Aangezien de Daikin al sinds 2013 er mee werkt.

Ik zit in een groot dubio of ik de Ururu Sarara 3.5kW of de 5.0kW zou aanschaffen. Ik heb nu een ruimte met inhoud van 108m3. Volgens de specs moet de 3.5 tot 110m3 kunnen koelen en verwarmen.
De 5.0 moet volgens de specs tussen de 130m3-150m3 kunnen koelen en verwarmen, de ene shop zegt 130 de andere 150m3. In de toekomst ga ik misschien verbouwen en komt er ongeveer 22m3 bij. De kans is niet heel groot dat dit uiteindelijk doorgaat omdat ik dan een terras ervoor moet inleveren.

Verschillen tussen de 5.0 en de 3.5
- 5.0 is 475 euro duurder
- jaarverbruik verwarmen is gemiddeld 350kWh meer
- jaarverbruik koelen is gemiddeld 200kWh meer (dus ik zal of panelen bij moeten leggen en direct aan de max van mijn omvormer zit of 400 kWh moeten afnemen bij de energieleverancier).
- de 5.0 maakt iets meer geluid, ik weet niet of de buren hier last van gaan krijgen (maar mogelijk dat dit ook bij de 3.5 al is?)

Let even niet op de blauwe lijn:

Klopt mijn aanname dat een 5.0 wat zuiniger in gebruik is omdat deze nooit op vol vermogen aan de bak hoeft (kan meer m3 verwarmen en koelen) ten opzichte van een 3.5 die meer aan zijn grenzen moet gaan zitten? Want de investering is fors meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Terugkomend op mijn offerte. Ik heb reactie van Keep It Koel:

Im de begeleidende mail stond dat ik mijn eigen airco mag regelen (1875 euro), maar dan komt er 100 euro excl. BTW bij de prijs op. Dus 121 eu.

Qua materiaal ben ik niet veel nodig en lijkt me geen lastige installatie voor hun, maar de prijs vind ik fors!
Hoe anderen dan een mooie prijs kregen is me even een raadsel. Die kortingen die je krijgt is een wassen neus vind ik.

• Speedy-Andre
http://tweakers.net/ext/f/jD0M8KM1M6j2MslCIc9OPsqs/thumb.jpg

Vertel mij eens waar je droge lucht ziet, de temperatuur spreekt echter boekdelen _/-\o_
Ik werd wakker in het zweet dus ergens om 4u ging de airco aan in de `comfort sleep` stand.
Zolang je een kamer ventileert blijft de luchtvochtigheid normaal :)
Opmerkelijk is dat ik nog geen 1kWh heb verbruikt, de airco koelt maar 1/3 van de tijd.
Bij mij is de temperatuur heel snel terug bij af door de warmte in het steen en beton.

Nog even wat pics van het monteren...
Uitpak party

Hier gaan de leidingen naar buiten

Leidingen weggewerkt in zinken hwa buis

Afpersen op 40 bar en daarna anderhalf uur vacumeren

Na ruim een half uur standtijd nog keurig vacuum :)

Zonder omkasting natuurlijk geen gezicht aan de voorzijde van het huis.
Maar word aan gewerkt ;)

quote:
Speedy-Andre schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:31:
De binnen-unit had niet veel breder moeten zijn :)
Wel grappig om de leidingen net als de regenwaterafvoer weg te werken.
Klopt, unit is 82.6cm, ruimte is 89cm :P

Met die buis is het in stijl weggewerkt. Als de unit straks weggewerkt is, dan zal niemand raden dat er een airco onder staat.
quote:
zeegerd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:35:

@Oxellaar mooi werk. Alvast aan het koelen geweest zeker. :)
Koelen niet echt, alleen een testrun. Het weer is hier niet denderend. Op dit moment is het 14.5c buiten.
Niet echt behoefte aan......
http://tweakers.net/ext/f/641Ua45JBURWDBpgxbUn3P67/thumb.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Martin! schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:51:

Omdat ik werkelijk alles hoor, ieder piepje en kraakje is mijn ook gevallen op de Samsung - A3050/AR7000LNW-09 (WiFi). Met wifi is handig voor mij omdat ik nogal onregelmatig werk, dan kan ik een uurtje voordat ik thuis kom de airco al inschakelen. (koelen of verwarmen)

Waarom een Samsung? Omdat dat ding maar een geluidsdrukniveau laag/hoog van 16/38 dB(A) heeft en ik wil slapen!

The plan!
De buitenunit wou ik met beugels aan stenen schoorsteen hangen die boven het platte dak uit steekt, ik denk als het beter is dan op het houten platte dak plaatsen ivm geluid/trilling.

De voedingskabel wou ik proberen door de spouwmuur te trekken, zo ook een (tyleen)slang voor de afvoer van het condenswater om bij de binnenunit uit te komen. Vanaf de binnenunit kan de voedingskabel in de kabelgoot door een dakdoorvoer naar boven naar de buitenunit.

In de kruipruimte een gaatje maken om de kabel/slag uit de spouwmuur te vissen en vanuit daat kan ik bij de meterkast uitkomen, en wou er een digitale teller tussen laten zetten op een aparte groep voor de airco, de afvoer kan ik bij de keuken aansluiten.

Al met al, een goed idee? Is moet ik voor een ander merk gaan? Let wel, het is voor mij écht een slaapkamer, daar ik alleen ben om te slapen. Slapen doe ik met die hitte niet meer (goed) en daarom geef ik liever een beetje meer geld uit voor een stillere en betere airco. :Z

PS; oohh, misschien mag ik hier niet in dit topic plaatsen, heb ik ook overna gedacht. :+ Omdat ik al een oude aan/uit thermostaat aan mijn HR-cv ketel heb geknoopt en daarmee in de wintermaanden alleen de slaapkamer verwarm, kan dit (misschien) vervallen en daarvoor de airco gebruiken.

Ook hiervoor is de wifi optie wenselijk ivm onregelmatige werktijden, zowel in de zomer als winter. Verder staat de cv in de winter de helft van de tijd uit, want ik heb een houtkachel. Al is het 's winters bij thuiskomst 23.00 uur soms 15 graden in de woonkamer, als ik de 's morgens weer weg moet om 7.00 uur kan de cv alleen op de slaapkamer aan. Laat de rest van de woning dan maar lekker koud. Helder verhaal? :)
Ik kan je vertellen dat de AR7000 echt geruisloos is in de quiet stand.
Op een slaapkamer kun je die stand prima gebruiken om de gewenste temperatuur te handhaven.

Als je de buitenunit op de juiste balken met dempers plaatst, dan hoeft hij echt niet op een beugel aan de muur. Als het binnendeel geruisloos op een laag pitje draait, dan doet het buitendeel dat ook ;)
Binnen herrie is buiten herrie, maar dan slaap jij toch niet.

Wifi is ook erg makkelijk, maar van buiten het je eigen netwerk moet je elke keer inloggen.
Misschien wel veiliger, maar iets omslachtig is het wel.
Veel last heb je er niet van, je hoeft natuurlijk niet om de paar tellen je airco te bedienen.

Hier zit net de kWh meter er tussen. Niet heel fraai, maar voor achterin de berging is het mooi genoeg ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Binnetie
Vrijdagavond ben ik bij Zeegerd wezen kijken en luisteren naar zijn Daikin US installatie. Hiervoor wil ik je nog even superveel bedanken! Ik voel de pijn van de rib die uit mijn lijf al komen :). Zeegerd had ook nog een robotstofzuiger en rolluiken voor de dakramen (iets waar mijn vriendin qua offertes ook net mee bezig was).

Dure tijden zitten eraan te komen.

Terugkomend op de Daikin moet ik zeggen dat het geluid mij geruststelt. Het geluid is hoorbaar maar niet meer dan een licht blazen geluid. Tijdens ventileren maakt hij meer geluid maar niet storend (bovendien staat deze functie de hele dag aan).
De buitenunit maakt ook weinig geluid tijdens het ventileren. Je hoort op een meter of 7 afstand eerder het omgevingsgeluid (vogels en auto's) dan de unit zelf.

De omvang van de buitenunit was wel even schrikken. Deze is groter dan ik in gedachten had. De binnenunit is vrij diep maar ziet er verder heel strak uit. Dit vind ik verder geen probleem.

Mijn vriendin wil toch graag de buitenunit wat minder in het zicht hebben (zonder direct met ombouwkasten in de weer te gaan).
We hebben daarom besloten om de border te gaan inkorten zodat de buitenunit tussen de buitenmuur van de woning en het muurtje van de border komt te staan.

De installatievoorschriften voor de buitenunit:

Bedachte plek voor de buitenunit in eerste instantie (rode lijn voor binnenunit en blauwe lijn voor de muurgoot):

Nu heb ik even van bovenuit de nieuwe situatie getekend. De border wil ik ongeveer 90 - 120 inkorten (zeg maar 1 meter). Ik hoef dan minder te slijpen ivm het steenverloop).

Ik vraag me alleen even af wat het beste nu is.
Bij de buitenunit aan de muur van de woning ben ik minder leiding en materiaal nodig. Bij de buitenunit aan het muurtje met de buurman ben ik meer leiding nodig maar staat de unit wel minder in het zicht. Bij het aan komen rijden met de auto kijk je op de zijkant ipv de voorkant. Wanneer ik kies voor montage op de muur met de buurman moet ik minimaal 5 centimeter uit buitenmuur van het huis blijven ivm aanvoer toch?

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Binnen ziet het er zo uit:

Bedoeling is om de binnenuit in het midden van het muurtje te plaatsen. Dat is de rode lijn op de foto van de buitenmuur met border. Het gat door de muur kan alleen maar rechtsonder vanuit dr binnenuit toch? Van voren gezien?

De wind blaast er vanaf. Heb namelijk altijd in de hoek van de border (op de foto achter me) bergjes met bladeren liggen.

Jou aangedragen optie is een goede, een buxus zou kunnen. Als er maar 50cm tussen buitenunit en het haagje zit. Het scheelt wel een boel werk natuurlijk. 2 palen in de grond met wat gaas er tussen of zo'n kant en klaar scherm. Het geheel staat dan wel een stukje van de grond

• Binnetie
Dit wordt de definitieve opstelling:

Ik heb er toch maar voor gekozen om de border in de korten en niet te kiezen voor een plantenscherm ervoor. Ik had een optie om er een scherm met kunstplanten neer te zetten maar je krijgt al snel dat de aanvoer van lucht in het geding komt.
Nepplanten kunnen dan wel weer tegen de temperatuurschommelingen.

Dit kan toch gewoon volgens de installatievoorschriften? Als hij met zijn rug maar minimaal 10cm van de muur staat en de zijkant minimaal 5 centimeter van de muur afstaat.

Ik ga de ondergrond verharden met tegels of beton en zet hem dan denk ik op van die rubberen blokken, dat hij in elk geval een 10 centimeter van de grond af staat.

• Binnetie
quote:
Jack schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:18:
De buitenunit kan tot circa 1000m3 per uur ventileren, dus om geluidsproblemen te voorkomen moet je voldoende ruimte rondom de buitenunit vrij houden.
Aangezien je border toch vrij breed is, is het wellicht beter om iets meer vrije ruimte aan te houden?
Klein struikje ervoor en je ziet er niets van :)
Van bovenaf gezien:

Het gat door de muur zit dan rechts (ik had dit nog links getekend).
Welke opstelling van de buitenunit bedoel je dan?

De installatierichtlijnen stellen dit voor:

Als ik kies voor de gestippelde lijn (dus plaatsing op het zijmuurtje) dan heeft de voorkant van de buitenunit vrij zicht naar voren. De zijkant heeft dan 10cm (kan ook evt wat meer) over tussen muur van het huis en de buitenunit.

Plaatsing op de muur van het huis is dan 10+33,5 (diepte buitenunit)= 43,5 centimeter. Als ik de border dan 1 meter/1,10 meter uit de muur van het huis haal dan heb ik nog 56,5/66,5 cm vrije ruimte tot de border over.

• Binnetie
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:06:
[...]

Ik kan het hier enkel maar mee eens zijn.

Je kijkt nu ook tegen de zijkant aan waar de freonleidingen uitkomen.
Bovendien is de kant van de zijkant van de unit ook wat krapjes. Dat is ook een aanzuig kant.

Houdt de freonleidingen gewoon in de uiterste hoek naar boven met een haaks bochtje naar links bovenin.
Is veel netter dan halverwege de muur omhoog, wat je nu van plan bent.
Ik zou me daar drukker om maken, dan het zicht van de buitenunit welke wel te camoufleren is.
Je bedoel zoals afgebeeld op de gele lijn?

Bij plaatsing op de zijmuur gaf de leverancier van het materiaal aan dat het qua leiding verder niet echt van invloed is op de werking. Het is wat men zelf het mooiste vind. Maar misschien dat plaatsing op de muur van het huis beter is,de aanzuiging aan de zijkant is dan optimaal, je kijkt niet op de leidingen uit.

Jullie zijn het wel eens met de oplossing om de border een stukje in te korten om zo een ruimte te creëren voor de unit?

• snoekds20

Of in plaats van plaatsen op tegels de unit hangen.

snoekds20 wijzigde deze reactie 14-06-2016 22:24 (232%)

• Binnetie
quote:
snoekds20 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:49:
gewoon aan de muur hangen, gaten kun je weer dicht maken, in de voeg laten boren.
Briljant! Dat doen we dus maar!

Ik heb besloten om het zo te doen:

Ongeveer 10-15 cm van de grond af. Je krijgt dan uiteindelijk een beetje dezelfde situatie als jou: 60 centimeter voor de unit zit het muurtje van de border (dan nog maar 30cm hoog en plantjes ervoor om het een beetje uit het zicht te halen). De enige grote verliezer is de vlinderstruik in de hoek van de tuin :)

De goot doe ik recht naar beneden, dat scheelt weer een bocht en buigwerk.

Binnetie wijzigde deze reactie 15-06-2016 11:26 (5%)

• ronjansen87
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-10 13:58
Al een tijdje lurk ik hier mee en dacht mijn LL-WP installatie ook eens met jullie te delen. Eind 2014 heb ik een net gerenoveerd huis gekocht (bouwjaar 1954, enkel glas en alleen dakisolatie) met daarin achteraf een werkelijk een totaal waardeloze CV installatie. o.a. de radiatoren zijn totaal verkeerd bemeten, geen stroomventielen te bekennen om iets af te kunnen stellen, ongeisoleerde leidingen en een te klein bemeten ketel. De overige bouwfoutjes zal ik jullie besparen >:)

Dientengevolge had ik het eerste jaar echt een belachelijk hoog gasverbruik van zo'n 250€pm (over het jaar geschat, totaal gas/energie was toen 3700 euro over het jaar) en misschien nog wel erger, het was gewoon écht niet warm te krijgen 's-winters waardoor we altijd met een dikke trui aan zaten binnen.

Na o.a. dit topic eens goed doorgelezen te hebben heb ik in 2015 besloten twee Ururu Sarara's te plaatsen, een 3,5KWh in de woonkamer en een 2,5KWh voor de slaapkamer. Wat een wereld van verschil! Na de 2e winter zijn de energiekosten met zo'n 70% gedaald (naar +/- 100€/pm) en nog belangrijker, het was eindelijk aangenaam warm binnen! De CV ketel wordt sinds plaatsing van de US's alleen nog gebruikt voor warm water. Tevens ben ik die zomer een Tesla Model S gaan rijden, wederom een stapje richting fossiel-vrij.

Ik heb gezien de goede ervaringen afgelopen winter, ook bij temperaturen ruim onder de -10, dit jaar besloten om nog een derde LL warmtepomp te plaatsen voor mijn werkkamer boven, ter vervanging van een elektrische straalkachel. Na enig wikken en wegen toch weer voor een R32 model gegaan en daarbij de nieuwe daiin FTXM serie in 2,5KW gepakt. Daarbij ook gelijk DIN-meters geplaatst om de warmtepompen individueel te kunnen bemeten. Tevens zijn de kruipruimte en spouwmuren afgelopen maand geisoleerd. Het is nog wat moeilijk te meten of schatten met de huidige temperaturen maar uiteraard zal het energieverbruik daardoor nog verder afnemen.

Ik ben me nog aan het orienteren op een elektrische boiler voor de warmwatervoorziening, een zonne- of WP-boiler blijkt simpelweg niet rendabel in een éénpersoons huishouden. Daarna kan de CV op marktplaats en is het doel om volledig all-electric te leven bereikt. Ik kijk al een tijdtje uit naar de dag dat Liander de gaskraan komt verzegelen! :)

Daarmee zijn mijn totale energiekosten dan met zo'n 75% gedaald in 2 jaar tijd, van 300€ benzine en nog eens 300 aan gas/electra per maand verwacht ik nu onder de 150€ per maand totaal uit te komen, dat is inclusief +/- 20.000km per jaar autorijden en een netwerk en "thuis-datacenter" met o.a. 2 xeon-based microservers dat 24/7 zo'n 200watt gebruikt. Dan wordt het toch echt hoog tijd om volgend jaar het dak te bedekken met zonnepanelen en mijn totale verbruik zoveel mogelijk zelf te gaan opwekken. Algoed, terug naar de warmtepompen. Hieronder wat foto's van de installatie. Ik heb alle 3 de units zelf geplaatst en door een locale STEK-installateur (airxperience) in bedrijf laten stellen. Zij verzorgen tevens een jaarlijkse onderhoudsbeurt.

Buitenunits, aan de zijkant van het huis aan de buitenmuur bevestigd:

Binnenunits, resp. FTXZ35N, FTXZ25N en een FTXM25M, allen met wi-fi:

Bij het plaatsen van de 3e warmtepomp de 2 eerder geplaatste werkschakelaars vervangen door een "buiten"-verdeler met dubbelpolige zekeringen en individuele kwh-meters. Deze zijn met een optocoupler bordje gekoppeld aan een PCM-5 pulse counter die de waardes doorgeeft aan domoticz.

Dan heb ik tot slot nog een vraagje; ik gebruikte altijd de daikin REST API om de units aan te sturen met domoticz, echter sinds de laatste firmware update zit er een http-auth op en werkt dit allemaal niet meer. |:( Daikin wil hier ook geen support op geven daar men officieel geen API aanbiedt. Heeft iemand hier ook ervaring mee en wellicht al een oplossing gevonden?

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

Hoorde ik iemand over schade door een hagelbui?

Zo ziet dat eruit :+

• Benedict Tokkie
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-04-2017
Ik volg Paul C ook niet zo...

Mijn oog viel op deze L/L WP:
Panasonic Etherea 2016: SCOP 4.9, SEER 8.5 en schitterend design:

Nice!

Nu nog een dealer-installateur vinden in de buurt voor een offerte... Panasonic site helpt me alvast niet verder.

Benedict Tokkie wijzigde deze reactie 29-06-2016 21:02 (19%)

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-10 21:27
quote:
Benedict Tokkie schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:03:
Dit is helder:

[...]

Onderstaand stukje volg ik niet, waar komt de aanname van 3650 kWh vandaan?
Anderen hebben het al verhelderd. Ja, je kunt er rustig vanuit gaan dat alle elektriciteit warmte wordt. Dat alle kun je vrij letterlijk nemen, als in: wereldwijd. Slechts een heel klein deel verlaat de aarde (direct zonder eerst warmte te worden) via het elektromagnetische straling (licht, radiogolven). Voor je huis geldt hetzelfde. De radiogolven van je Wifi zender die buiten je huis geraken zijn te verwaarlozen (dat is je wifizender sowieso al trouwens). Hetzelfde geldt voor het licht van je verlichting binnen. Ik hoop voor je buren dat er ook niet teveel akoestisch naar buiten lekt >:) .

Dus tenzij je huis er zo uit ziet:

of tenzij je een elektrische auto laad of iets anders doet waarmee je veel stroom gebruikt buiten je huis, kun je al die stroom als warmte tellen.

Ik had trouwens een beetje een hoog verbruik geschat, omdat dat makkelijk rekent en omdat je 's winters waarschijnlijk meer stroom gebruikt dan 's zomers (minder daglicht, meer thuis achter de computer ipv in de zon op het terras, etc).
quote:
[...]

Ok, 2.1 kW zou dan voldoende zijn. Met 2.5 kW zou ik zowaar een overmaat hebben aan verwarmend vermogen :D
Dat zei ik trouwens al op basis van je bouwjaar en je vloeroppervlakte, maar ja, dat zou prima moeten passen suggereert deze meting. Garantie tot de deur trouwens, vooral omdat ik niet zo'n goed inzicht heb in hoe het e.e.a. is gemeten en gebruikt, maar als je je gas installatie toch behoud, dan kun je je dat risico wel veroorloven lijkt me!
quote:
Overigens, om even terug te komen op de eerdere discussie over nachtverlaging of niet, ik las dat bij het vaststellen van de SCOP de energievretende defrosts niet zijn meegenomen.

Als dat zo is, zal de werkelijke COP dus veel lager liggen in koude nachten. Dan lijkt het mogelijk toch verstandig om 's nachts (in de winter vriest het vaak's nachts, overdag tegenwoordig minder) je L/L WP uit te zetten. Overdag, met temperaturen die gemiddeld rond de 4 graden liggen ofzo in de winter, kun je hem dan laten werken. Nadeel is dan wel dat het 's ochtends koud is in huis, misschien maar even de CV ketel aan.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik met in de meting van de SCOP heb verdiept, maar dat kan ik me niet herinneren ergens gelezen te hebben. Als jij een goede bron (het liefst natuurlijk de officiele EN of ISO norm) hebt gevonden dan houd ik me aanbevolen trouwens! :Y
quote:
Speedy-Andre schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:37:
Als je het een beetje zwart/wit bekijkt dan is het te vergelijken met een elektrisch kacheltje.
Neem je een koelende airco dan wordt het een ander verhaal :+
Een koelkast kan je grappig genoeg als verwarming zien, die verplaatst warmte naar z'n omgeving.
Als je water uit de sloot schept (of regenton, of whatever) en je stopt het in de vriezer en gooit het later als ijsklontjes weer naar buiten dan ben je effectief je vriezer als warmtepomp aan gebruiken om warmte van buiten te onttrekken! >:) :*)

De smeltwarmte van water is ~334kJ/kg.

Daarnaast heb je ook nog de warmtecapaciteit van 4,18kJ/kgK.

Zeg van +10C naar -10C = 20K

20K * 4,18kJ/kgK = 83,6kJ/kg

83,6kJ/kg + 334kJ/kg = 418kJ/kg

Een kWh = 3,6MJ

3,6MJ / 418kJ/kg = 8,6kg

Je moet dus 8,6kg ijs maken om 1kWh warmte van buiten naar binnen te halen.

Compleet off-topic natuurlijk, want dat zou dan een Water/Lucht warmtepomp zijn! :+
quote:
Benedict Tokkie schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:28:
[...]

Volstrekt logisch idd, maar ik ben er nog nooit opgekomen :D

Zou het rendement vergelijkbaar zijn met dat van een elektrische kachel? Dus met 2000 kWh vangen we ca. 200 m3 gasverbruik op? Dan betekent de 1200 kWh besparing dat we grofweg 120 m3 gas extra nodig hebben t.o.v. de situatie pre-besparing. Ai caramba muchacho! Hmmm, al is het stookseizoen maar een maand of 4, het zou dan eerder om 400 kWh besparing gaan in die periode dus een m3 of 40. Leed is te overzien.
40m3 à 60ct = €24,-

1200kWh à 18ct = €216,-

Dus die 1200kWh besparing levert je netto nog steeds €192,- op!

Paul C wijzigde deze reactie 30-06-2016 22:55 (23%)

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!
Vandaag de schoonouders gelukkig gemaakt met een single split.....
Die stond al twee maanden nog ingepakt in de schuur.

Was een enorm gevogel om de 8m leiding door twee vloeren en vier wanden van inbouwkasten te krijgen, maar het is gelukt.

Gat in de buitenmuur nog even afdichtingen met Stopaq en dan is het af.

Oxellaar wijzigde deze reactie 02-07-2016 19:51 (10%)

• Binnetie
Ik wil gaan beginnen met het aanpassen van mijn border, maar werd gisteren weer even flink aan het twijfelen gebracht.

Het plan was dit:

De buitenunit komt in de border te staan. Zodat deze een beetje verscholen opgesteld staat.

Ik zou de border helemaal in gaan korten met ongeveer 1,00 - 1,20 meter:
[
Maar dit is nogal een werkje. Omdat alles verlijmd zit en je veel moet slijpen.

Samen met mijn pa had ik een Plan B bedacht, omdat dit heel veel werk scheelt:

We laten dus de border in takt en plaatsen een muurtje in de border zodat we het deel waar de buitenunit komt staan kunnen afgraven.

Zijaanzicht:

Qua ruimte wordt het best krap, maar volgens de installatievoorschriften moet het kunnen:

De bordermuur is 42 cm hoog. De buitenunit komt op opstellingsbalken (die zijn een cm of 8 hoog), plus een rubberen demping. Hierdoor zal hij nog voor ongeveer 35cm in de border staan. Met andere woorden het obstakel is 35 cm hoog.

Ik heb navraag gedaan of dit kon en dit was de reactie:
quote:
Normaliter is het niet aan te raden om een buitenunit binnen 4 muren te zetten mits er voldoende ruimte omheen is. Nu zie ik op de foto die je mee gestuurd hebt dat de bordermuur niet zo hoog is en de buitenunit er dus zeker voor de helft er boven uit steekt. Als de afstand tussen de voorkant van de unit en het nieuwe muurtje dan voldoende is (minimaal 1 meter) lijkt het me geen probleem.

Ik neem aan dat het extra verbruik in dit geval te verwaarlozen is door de lage bordermuur maar als je zeker wilt zijn dat de unit niet zijn eigen lucht gaat aanzuigen dan zou ik het zijmuurtje weghalen.
Tja wat kan ik nu het beste doen?

• Benedict Tokkie
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-04-2017
Exact. En als je dat niet mooi vindt, airco carrier AC1000 er omheen van Bos Tools:

Kost 180 euro. En nee ik werk niet bij Bos, maar ik vind dit met afstand de mooiste buiten unit bescherming, robuust en de prijs valt mee.

• Binnetie
quote:
zonpaneel schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:49:
En in principe hoeft die bescherming ook niet. Je koopt immers een BUITEN unit, die zijn bedoeld om BUITEN te staan. Tenzij het een watje is natuurlijk :)

Overigens lijkt het mij met die beschermer van Bos dat je die minstens 1 keer per jaar
zou moeten openen om de unit goed schoon te maken omdat ie nog steeds goed in het
zicht hangt. Een buitenunit is een behoorlijk stevig apparaat die niet zomaar naar de
Filistijnen gaat.
:)
Dat is wel waar. Maar op de een of andere manier is het wel rustiger aan het ook zo. Er komt daar verder niemand dus voor vingers erin hoeven we niet bang te zijn. Maar als dit later eventueel toepasbaar is dan zou het mooi zijn.
Ik neig nu wel een beetje naar het plan om alles te laten vallen en hem gewoon aan de muur te hangen op van die beugels. En dan vlak boven de border. Water etc kan dan gewoon de border inlopen. Je ziet hem dan wel meer maar ook dat went vanzelf.

Qua maat wil het ook niet:
De binnenmaten van de carrier zijn: L 900 x B 400 x H 680 mm
De maten van de buitenunit van de Ururu Sarara zijn: L858 x B 317 x H 693 mm

Hij is dus net te hoog voor die carrier. En het deel voor de bevochtiging komt tegen de bescherming aan:

Dat bovenste deel van de unit zeg maar.

Binnetie wijzigde deze reactie 06-07-2016 10:57 (17%)

• Binnetie
Uiteindelijk is mijn Daikin Ururu Sarara ook geplaatst.

Ik heb ervoor gekozen om boomschors aan de onderkant van de unit te leggen. Dat staat wat natuurlijker dan grind. De plantjes zijn allemaal 50 centimeter opgeschoven en de vlinderplant heb ik geschonken aan mijn ouders.

Omdat de condensslang langs de buitenmuur loopt en lekt, wilde ik deze gaan verlengen. Want er komt af en toe flink wat water uit en men waarschuwde dat door het zand in de border de buitenmuur erg nat kan worden en het vocht er zo doorheen kan trekken.

Het installatiebedrijf had vergeten de wifi-module mee te nemen dus hebben ze die nagestuurd incl. wat extra condensslang.
Toen ik de slang vanochtend wilde verlengen viel me op dat de condenslang wat vochtig was. Dacht eerst dat het door de regen van vannacht kon komen, maar de boel hangt wel onder een dakgoot. Na de verlenging heb ik de Daiking een poos laten draaien om te kijken of het condens goed afgevoerd werd. Er bleef veel water in de slang staan, dus wilde ik een andere oplossing proberen.

Het viel me toen op dat er weer een druppel aan de onderzijde van de kabelgoot hing en dat de slangen ook nat waren:

Onderaan de foto zie je net buiten beeld dat ik vanaf daar de condensslang heb verlengd.

Omdat PvJo ook een Daikin Ururu Sarara heeft geplaatst (zelf), heb ik even gevraagd naar de situatie bij hem. Hij herkende die druppels niet en vroeg of ik eens in de binnenunit wilde kijken.

Situatie bij hem:

Heb het klepje verwijderd en er kwamen direct al wat druppels mij tegemoed. Situatie bij mij:

Er hangen allemaal condensdruppels aan de koperen leiding en ook een druppel aan de koppeling van de binnenunit naar de condensslang die naar buiten gaat (lastig te zien omdat het al schemerig is).

Dit lijkt mij niet goed. Heb de installatie uitbesteed omdat ik er teveel mee aan het prutsen kom, maar ook omdat het deels op de zaak van mijn vriendin kan. PvJo heeft het veel netter afgewerkt. En dat voor een doe-het-zelver.

Hoe ziet het er bij jullie uit? Als ik niet met die condensslang bezig ging kwam ik hier nooit achter, al die druppels water stellen me niet gerust. De airco heeft nog maar een paar uur gedraaid, vanmiddag voor het testen ongeveer 1,5 uur. Zou niet weten wat er gebeurd als hij een dag lang aan staat.

Hoe gaat het eigenlijk in de winter? In de condensslang blijft wat water staan omdat deze 50 cm horizontaal in de border loopt (onder het schors door), maar als het vriest blijft het water in de leiding staan. Maar ook als de slang verticaal hangt en er druppels water aanhangen bestaat de kans op bevriezing toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
quote:
Speedy-Andre schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 22:07:
Op de foto's kan ik niet zien hoe het boven de goot er uit ziet.
Ik zou eerst kijken of het wel condens is of toch wat anders
Zie je het vocht zonder dat de airco draait, dan komt het ergens anders vandaan.
Waarom heeft de slang buiten geen vrije uitloop?
Voor het zelfde geld staat hij helemaal vol en lekt het daarom op plekken waar het niet hoort ...
Welke goot bedoel je precies?

De druppels zijn ontstaan tijdens het draaien van de airco. Deze heeft nu een nachtje uitgestaan en de leidingen zijn droog. Ik wil nog even kijken of ik iets kan zien in de goot zelf (door het muurkapje te verwijderen).

De condensslang zag er zo uit, dit is niet de aansluiting van de buitenunit maar de slang die van de binnenunit naar buiten gaat:

Omdat het water dan allemaal in de grond trekt bestaat de kans dat de buitenmuur erg vochtig wordt en dit kan doortrekken de woonkamer is. Er ontstaan dan vochtplekken.
Ik wilde deze slang gaan verlengen bij de koppeling, die net buiten de goot uitkomt (dat is de foto waar je de druppel aan de goot ziet hangen). De condensslang kan je elke 50 centimeter afknippen om eventueel te verlengen (18mm naar 16mm koppelstukken zitten erin).
Door de condensslang te verlengen kan ik het water iets verder de border in laten lopen zodat de plantjes er voordeel van hebben en de grond bij de buitenmuur minder nat wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
quote:
DJKroon schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:57:
Waarom heeft de installateur geen isolatie om je koperen leiding gedaan???
Ik vindt het niet gek dat je druppels hebt.
Ook zou ik je condensslang van de grond halen, anders heb je straks allemaal beestjes ;)
Dat weet ik niet, het hoort dus wel dat er isolatie om de koperen leiding zit? Je bedoeld dat het normaal is dat de druppels daar ontstaan of bedoel je juist dat het niet goed is?

Het plasticen kapje wat onderop de de binnenunit zit was ook nat, er hing een druppel water onderaan de binnenunit:

Ik denk dat ik het slangetje via de beugel laat open en dan naar beneden afvoer tot boven de grond zodat er geen insecten in kunnen. Het wat er loopt dan een kleine 50 centmeter van de buitenmuur de grond in. Desnoods plaats ik nog wat stenen in de grond voor de buitenmuur als extra bescherming. Maar het gaat me nu even om de druppels of dit een probleem is voor de installateur of niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Binnetie schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:52:
Ik heb geen zin in zelf ermee te rommelen. Ik betaal fors voor een installatie en verwacht hiermee ontzorgt te zijn/worden.
Het bedrijf die dit geïnstalleerd heeft is hier in dit topic regelmatig benoemd. Ik hoop dat ik een uitzondering ben en niet dat anderen ook zulke kale leidingen hebben.

Er werd nog verteld dat STEK certificaten erg duur waren en dat hun gewoon garantie kunnen claimen in geval van problemen met een unit. Maar op deze manier had ik het zelf ook nog kunnen verpesten. Sterker nog andere users op het forum hebben het zelf nog beter geïnstalleerd.
Ben benieuwd wat Daikin ervan zegt, die hanteren vrij strikte eisen qua installeren.
STEK eist niets over isolatie of wijze van bevestigen. STEK eist dat de solderingen volgens voorschrift worden gemaakt, dat er tijdens solderen de leidingen met stikstof worden gespoeld.
Dat er word afgeperst/sterkteproef op een druk die hoort bij het soort koudemiddel, dat de installatie word gevacumeerd op de juiste manier en niet in een klein uurtje.
En juist deze dingen zijn als leek eigenlijk niet te controleren, of heb je hier iets van meegekregen tijdens monteren?

Monteurs skippen afpersen, omdat ze zichzelf zo goed vertrouwen..."mijn werk lekt niet"
En dan word het vacumeren gebruikt om op lekdichtheid te controleren, iets wat helemaal niet kan. Daar is vacumeren helemaal niet voor, het is voor ontvochtigen en ontgassen.
Vacuum geeft ook een heel andere kracht op het systeem dan 41 bar overdruk.
quote:
Ik heb net de muurkap losgemaakt, 2 verschillende schroeven gebruikt waarvan eentje over de kop was gedraait. Aan de binnenkant kon ik zo niks zien, zag er verder goed uit.De airco draait een 15 minuten. Wel zijn de leidingen bij elkaar getaped, iets wat Daikin ook 'eist'. De leidingen in de binnenunit beginnen weer te condenseren en er hangt een druppel tussen de koppeling van de condensslang van de binnenunit en de condensslang naar buiten.
Op één van je foto's meen ik ook de condensslang te zien overgaan naar de slang van het binnendeel. Volgens mij is de slang op de verkeerde plek afgeknipt, het gladde deel moet op de slang van binnendeel.
Nu zit het geribbelde deel op de aansluiting. Ook zit er geen klembandje om de aansluiting
quote:
Edit: Zojuist begon er een speelboekje van de gastouderkinderen lawaai te maken. Wat bleek er was een druppel condens op het boekje gevallen (ik heb het klepje aan de onderkant van de binnenunit om de leidingen te kunnen bekijken eraf gehaald).
https://tweakers.net/ext/f/R8ID9U2FBt5Qyh6PEOeqQbxk/thumb.jpg
Toevallig vrijdag deze foto genomen, ook hier was de goedkoopste aanbieder winnaar.
Zie hoe mooi de isolatie is afgewerkt....
Ook is de richting van uitblaas verkeerd, ze staan naar elkaar toe gericht.
Totaal geen ballast onder de units en ook de balken zijn veel tekort |:(
Hier is dus echt een prutser bezig geweest, die niet weet hoe het spul werkt wat hij installeert.

quote:
Ray schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:01:
zojuist voor het eerst maar eens het verwarmen getest. niet omdat het koud was maar omdat het kan :)

wat een verschil toch wel in werking vd buiten unit. Die maakt toch een heel ander (meer) geluid en het water stroomt er vol op uit.

Het verwarmen ging voor mijn gevoel echter veel te hard en drukkend.. Ik heb als test mijn kantoor genomen. Wat een enorme knal aan warmte heb je dan opeens. Hoe gevoelsmatig rustig en beheerst het koelen gaat zo tegenstrijdig voelt het verwarmen. Ramen waren direct beslagen en ik heb na 5 minuten hem maar snel weer op koelen gezet
Let wel ook bij verwarmen stond hij in de laagste ventilator stand.

kom er achter dat bij verwarmen enkel de stand 'automatisch' toegestaan is. Hij gaat dan zeker niet naar de laagste stand, dat kan ik simpelweg horen. Daardoor denk ik is het vermogen voor de ruimte erg fors.

Heb nu de woonkamer ook eens op verwarmen staan en dat gaat in zoverre goed dat de warmte ervaring een stuk beter is (geen vergelijk met mijn normale vv maar dat terzijde) alleen nu hoor je hem dus ook blazen wat bij koelen vaak totaal niet zo is.

al met al wel wat jammer aangezien ik juist voor de ruimtes boven deze winter eens wilde testen of verwarmen een optie is.
Dat vocht zul je niet op de ramen krijgen als je binnendeel gewoon droog is en niet nat van het koelen.
Waarom was je trouwens aan het koelen vandaag, is het zo warm geweest in het oosten?
Of gewoon omdat het kan? ;)

Wel vreemd dat de fan niet op de laagste stand kan, zit er geen stille modus op?
Hier is hij muisstil in de stille modus.
Weet je het minimale vermogen van je buitendeel? Misschien is dat vrij hoog dat daarom de fan ook hoog moet om genoeg afgifte te krijgen.

Krijg toevallig net een update van de timmerman die bezig is aan de omkasting voor het buitendeel.

Het is maar een detail, maar het begin is er :P

Oxellaar wijzigde deze reactie 02-08-2016 21:22 (6%)

Hier is gisteren de omkasting afgeleverd door de timmerman. Hij paste in 1 keer gelukkig.
Moet nog wel een grotere opening tegen de achterzijde gemaakt worden aan de bovenkant.
Ook vanbinnen moet er nog het een en ander komen om recirculatie te voorkomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:09

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Filters van de binnenunit van de warmtepomp regelmatig schoonmaken? Nee joh, dat is toch helemaal niet nodig?

:r :r :r
Even z'n winterjas uitgedaan. Grootste deel ging er met stofzuiger met opzetborstel wel vanaf, maar daarna bleef het gaas bruin (nicotine vermoed ik). Even een sopje gemaakt en met een borstel het filtergaas daarin schoongemaakt en het was weer als nieuw :)

Ging om een Toshiba Avant unit in een studenten-containerwoning.

ThinkPad wijzigde deze reactie 10-08-2016 21:43 (46%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18-10 19:25
Even een vraag over kleine airco's.
Het is niet voor mijn huis, daar ben ik lekker met zonneboiler bezig, en zie ik mezelf nog wel eens een lucht/lucht warmtepomp plaatsen om helemaal van het gas af te komen.

Nee het is voor m'n camper, en dus ook niet zo vanuit duurzaam oogpunt. Het gaat om een wat oudere camper, waar we wel in investeren. Maar hij heeft geen airco. Nu kan ik airco gaan inbouwen, maar dat betekent een zoektocht naar een sloper met airco (zeldzaam) en vervolgens het hele karwei van inbouwen. Al met al ook een hoop kosten, en dan kan de airco alleen maar aan als de motor draait.

Nu verkopen ze ook wel elektrische airco's voor campers. Waar het dan op neer komt is het plaatsen van een hele dikke dynamo als je die al niet hebt, en dan een converter want ook de camper airco's werken vaak op 230V.
Die heb je vaak voor op het dak, maar dat is heel erg lomp op ons kleine busje (en er is niet veel ruimte meer over vanwege groot zonnepaneel). Best vaak al 20cm hoog.
Je hebt ook "bankairco's" die dan een gat in de bodem vereisen. Dat is wat minder ideaal gezien het een 4x4 is en de bodem dus nog wel eens de nodige ellende ziet, laat staan dat je door het water rijdt (wat ook wel eens zal gebeuren)

Dus ik dacht, volgens mij moet ik gewoon een hele kleine wandairco nemen. Wat dan denk ik wel een mono variant moet zijn omdat het anders al te zwaar wordt, en de buitenunit niet geplaatst kan worden. En ik wil hem liever zelf installeren.

Nu kwam ik dit toevallig tegen, een succesvol kickstarter project maar wordt in 2017 geleverd. Niet echt een probleem, volgend jaar is prima, maar er staan vrijwel geen gegevens bij.

http://www.noriahome.com/a-revolution-in-home-comfort

Zijn er nog andere voorbeelden van dergeijke compacte mono airco's voor in de wand?

Het voornaamste is dus het koelen tijdens het rijden, ook ivm met de kids. Verwarmen is leuk maar geen vereiste.
Ik heb niet de illusie de airco te kunnen laten werken als ik stil sta. Meestal nemen we geen stroom af op de camping of zijn we aan het wildkamperen, dan gaat mn 175W zonnepaneel het niet bij benen. En te kleine accu.

Opgenomen vermogen zou max 1200W moeten zijn denk ik, gaat om een camper van 5 meter die ik ook nog wat wil isoleren (vooral het verhoogde dak). Minder vermogen zoals 1000 of 800W lijkt me ook wel te volstaan. Heb geen berekening van de benodigde koelcapaciteit, maar ik hou een beetje aan wat er bij de camperairco's staat voor 5 meter.

Edit: dit gezegd hebbende, moet ik ook nog opties verkennen voor het installeren van universele auto airco. Dan denk ik aan het vinden van een airco compressor voor op deze motor (erg makkelijk te vinden) en dan gewoon universele verdamper en condensor etc, al zal ik dit niet zelf kunnen. En is ook wel beetje buiten scope van dit topic.

!null wijzigde deze reactie 16-08-2016 11:27 (5%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Sjors81
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:21
na lang wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat een lucht/lucht warmtepomp in mijn geval de meest ideale oplossing is om mijn gasverbruik te reduceren. Heb geen vloerverwarming en ik heb te weinig ruimte om voldoende LTV-radiatoren te plaatsen. Onderstaand een plattegrond van onze benedenverdieping. Aangezien wij vrijwel uitsluitend de woonkamer verwarmen willen wij hier als eerste een LLWP plaatsen (naar verwachting een Daikin Emura II). De overige ruimtes worden incidenteel verwarmd en houden daarvoor onze calenta 'achter de hand'. Nadeel van een llwp is natuurlijk de binnenunit die een plekje moet krijgen in het huis. Nu is er gelukkig de Emura die er qua looks al redelijk uit ziet voor een LLWP maar toch.

Locatie A
-Op basis van de indeling lijkt locatie A het meest ideaal te zijn om de woonkamer + keuken + bijkeuken 2 te verwarmen. Nadeel is dat hij erg in het zicht komt te hangen maar hij hangt v.w.b. de spreiding van de warmte wel op een mooie plek.

Locatie B
Optie B zou een in mijn ogen een goed alternatief zijn. Voordeel is dat de binnenunit minder in het zicht hangt. Ik vraag me af wat de invloed nog is van de hoge kasten aan de zijkant (zit 35 cm tussen plafond en bovenkant kast) en de afzuigkap en kookplaat. Bij deze laatste komt natuurlijk warmte vrij waarvan ik me afvraag welk effect dit heeft op de thermostaat. Ander voordeel is dat de buitenunit aan de andere kant van de woning komt te staan en hiermee uit het zicht is als we in de tuin zitten. (We wonen vrijstaand en er zit bij locatie a minimaal 12 meter tussen de plek van de buitenunit en de eerste buren, bij deze locatie B zit er minimaal 25 meter tussen, geluidsoverlast zal dus imo niet direct een rol spelen)

Locatie C;
Natuurlijk binnenunit volledig buiten het zicht maar betekent wel dat de tussendeur altijd open zal moeten staan. Daarnaast lijkt me het effect van een droger nogal groot op de thermostaat.

Hoe kijken jullie hier tegen aan, fungeert de LLWP bij optie B nog efficient genoeg? Bestaat er zoiets als een externe thermostaat die je kunt aansluiten op de Daikin en daarom de invloed van bepaalde warmte bronnen kunt elimineren? Ik heb wel iets gelezen over thermostaten die uitgaan van de buitentemperatuur maar hier weet ik het fijne niet van.

(excuses voor de matige 'paint-skills' :-)

• Speedy-Andre
Ik ken iemand die zo 'n Toshiba zoekt voor een redelijke prijs, als verzenden kan dan hoor ik dat graag :)
Het is idd een vrij strakke binnen-unit met verborgen led weergave (als hij uit is zie je niets).

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:17
Ik kwam laatst dit systeem tegen, een satelliet airco.

Refrigeration ( kcal / h): 5848
Heating ( kcal / h): 6880
SEER 6.2 .
SCOP : 4.0
Geen topwaarden maar wel zeer acceptabel volgens mij.
Bron: http://www.reliable-clima.com/en/producto/?id=124

Deze is voor 1100 euro te koop bij een reeds hier bekende website van een spaans verkooppunt, welke vele mitsubishi lucht/water warmtepompen heeft verkocht aan NL.
https://www.instaladorate...-fujitsu-acy71uia-lm.html

Ik hoor/lees vrij weinig over dit type airco. Het lijkt mij een prima optie. Beneden wordt het bij ons bijna nooit warm, echter de slaapkamers daarentegen worden wel behoorlijk warm. Nou heb ik al even gekeken naar een "normale" airco. Echter zou ik OF de deuren open moeten houden OF meerdere units moeten neerhangen om 3 slaapkamers te voorzien van koeling(al dan niet met een multisplit).

Is het een verstandige optie om via een dergelijk systeem (met eventueel ondersteuning van reeds beschikbare domoticasensoren) 3 slaapkamers tegelijk te koelen, eventueel met (eenmalig instelbare) kleppen de boel luchtzijdig inregelen zodat alles gelijkmatig gekoeld wordt. De kamers zijn nagenoeg even groot en bijna even warm.

Zoiets komt er dan zo uit te zien:

Voordelen in mijn ogen:
Lage prijs
Multi split maar dan anders
Redelijke SEER
Eenvoudige montage aangezien ik makkelijk een 2 tal openingen (aan+afvoer) diagonaal kan aanbrengen per slaapkamer vanaf de zolder.

Voor die 3-4 weken per jaar lijkt het mij wel zinvol. In de winter kan het een leuke aanvulling zijn op de gedimensioneerde radiatoren met LTV temperaturen (ivm lucht/water WP) in de slaapkamers.

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Speedy-Andre
quote:
Maikie18 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:16:
Ja dat heeft inderdaad wellicht voor verwarring gezorgd, echter was dat oorspronkelijk ook wel de bedoeling maar ik las dat als je bijvoorbeeld de deur van een andere slaapkamer open laat staan deze automatisch ook gekoeld of verwarmd wordt en indien echt nodig kan ik altijd nog de cv gebruiken. Ik kan me alleen nog helemaal niet voorstellen wat 1 unit op de ouderslaapkamer zal betekenen voor de andere ruimtes, het blijft gissen en ik ben bang om de verkeerde keuze te maken.

Daarnaast las ik vandaag weer over de subsidie op LW warmtepompen en aangezien mijn radiatoren voldoende capaciteit blijken te hebben bij 55 graden aanvoer is dat misschien toch ook wel interessant, maar ja dan kan ik weet niet koelen en dat is toch waarom ik me hier 2 dagen geleden in ben gaan verdiepen omdat mijn vrouw en kinderen gewoon niet kon slapen door de warmte (30+ op de slaapkamers).

Wat betreft de installatie zou ik het grootste deel toch zelf moeten kunnen doen, helemaal volgens mij als ik kant en klare leidingen gebruik. Dan moeten ze alleen komen voor inbedrijfstelling, toch?

Toen ik dit huis bijna 3 jaar geleden heb gekocht en geleidelijk aan heb verbouwd heb ik met veel dingen al rekening gehouden zoals 2 extra groepen in de garage en nog een extra vrije groep waar uiteindelijk de zonnepanelen op zijn gekomen. Verder overal utp gelegd e.d. dus ik denk dat de installatie wel zou moeten lukken en dat ik daar niet veel voor aan hoef te schaffen.

Waar ik nu weer wel aan denk ik de plaatsing van de buitenunit. Als ik die op de garage zet dan loopt het voor de binnenunit boven wel af maar voor de unit in de woonkamer of keuken niet daar het dak van de garage iets hoger ligt, dit mag niet toch? Dan zou ik de unit eventueel onder de carport kunnen plaatsen maar die is aan 3 kanten gesloten dus ik weet niet of dat een probleem is voor wat betreft de beluchting? Hij staat daar wel uit de zon en regen e.d.

Morgen zal ik even 2 tekeningen uploaden van de woning zodat jullie mij misschien kunnen adviseren waar ik het beste de binnen units kan plaatsen.

Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties.
Ik wacht je indeling even af, maar ik kan wel zeggen ik vanuit mijn slaapkamer de badkamer goed warm krijg (de deur is vanuit de slaapkamer te zien) en de kamer daar naast gaat nog redelijk.
Een 3e kamertje dat 'om de hoek' zit is lastiger omdat die buiten de luchtstroom ligt.
Voor de beeldvorming mijn indeling:

De achtertuin zit bovenaan en de airco`s hangen in het midden van de grootste kamers.
Rechtsboven is de slaapkamer die het minst mee lift met de airco, maar bij mij dient die als berging.

Wat het hoogteverschil betreft is alleen de condensafvoer van belang, die hoort omlaag te lopen en dat kan overal heen zijn (naar buiten of naar een afvoer in huis).
Als dat echt niet lukt dan kan je een afvoer pompje gebruiken om het condens af te voeren.
Overigens heb je alleen bij koelen condensvorming.
In de specs van airco's kan je zien welk hoogteverschil mogelijk is, ik zie vaak tot 4m :)

• Maikie18
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 20:35
Plaatjes zijn niet zo mooi als die van jou maar het gaat om het idee.

Maikie18 wijzigde deze reactie 30-08-2016 08:51 (20%)

Panasonic MDC06G3E5 WP, 4160Wp-z op een SMA 3600TL -21,Atlantic Explorer 3 200L WPB

• Maikie18
Het ziet er overigens naar uit dat ik dit jaar minder elektriciteit over ga houden dan vorig jaar, boosdoener zal de zwembad pomp zijn die dag en nacht aan staat of misschien iets met de panelen, OT hoe kun je controleren of alle panelen nog werken?

Het gasverbruik is daarnaast wel pas 460m3.

Maikie18 wijzigde deze reactie 30-08-2016 13:34 (10%)

Panasonic MDC06G3E5 WP, 4160Wp-z op een SMA 3600TL -21,Atlantic Explorer 3 200L WPB

• Maikie18
Het valt me op dat deze modellen geen afwezigheidsfunctie hebben, moet je ze dan overdag op de nachtmodus zetten zodat de temperatuur niet te ver onderuit gaat?

quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 08:57:
[...]

Heb je dan nu een unit op de overloop gemonteerd? Hoe moet ik me dat voorstellen? Krijg je daarmee de slaapkamers koel en/of warm genoeg?
Hij hangt bovenin het trapgat en blaast over het trap heen de overloop op, richting de 4 slaapkamers.
https://tweakers.net/ext/f/2n448JuT0GWn4rp3jYvB8Dst/thumb.jpg
Deze foto is gemaakt vanaf de trap, als je naar beneden loopt.

Koelen ging afgelopen weken prima, de gehele bovenverdieping was ongeveer 23 graden.
Dat was ook het setpoint.
Buiten was het ongeveer 28 tot 33 graden die week. Alles is goed geïsoleerd en overal rolluiken, zowel noord als zuidkant.
Laat hem dus gerust zo'n warme week aan 1 stuk door draaien.

Hij hangt er sinds afgelopen mei, dus verwarmen is nog niet nodig geweest.

• RAFA
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18-10 09:57

RAFA

Sol Lucet Omnibus

Vandaag pakket uit de UK ontvangen.

Airco

Installatie duurt nog even. Eerst de achtertuin in orde maken zodat ik gelijk de buiten unit mooi weg kan werken in een soort van semi-overkapping/schuurtje (even uitzoeken of hierdoor de efficiëntie minder zal worden .

15x 265Wp JaSolar Mono All Black & StecaGrid 3600 170º Z / α=40º PvOutput & Daikin Emura II 3,5kW

• stroomisgratis
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 00:13

stroomisgratis

5000Wp, daikin

Sinds kort gasloos, de hoofdkraan staat uit. Heerlijk gevoel dat dit rond is.
Gelukt met huis isolatie (pand van de jaren 70), 4 daikin ururu's, badkamer lucht WTW, infraroodverwarming in minder vaak bewoonde delen.
En nu ook een Eldom warmtepompboiler voor het tapwater.

Voor de warmtepompboiler zoek ik wat de optimale instellingen voor opwarmen zijn.
Bij deze deel ik graag de temperatuurverdeling van september tot en met maart.
Dit is gebaseerd op de relatieve temperatuur verdeling per dag van de afgelopen (zachte) winter 2015/2016.

De warmtepompboiler heeft momenteel 2,5 uur nodig om op te warmen.
En verwacht dat dit in de winter ruim 4 uur is.
De grafiek toont dat de beste uren voor de warmtepompboiler (hoogste buiten temperatuur) tussen 12 en 16 uur zijn.

grafieken:
Relatieve temperatuur per uur van sept 2015 t/m mrt 2016:
Koudste dag om 13 uur:

stroomisgratis wijzigde deze reactie 20-09-2016 00:47 (17%)

• stroomisgratis

stroomisgratis

5000Wp, daikin

quote:
Speedy-Andre schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:30:
Leuk, weer een gasloos huis erbij :)
Welke wpboiler heb je en hoe is het met de lucht in- en uitlaat geregeld (welke lucht gebruik je) ?
Een plaatje kan je bij Tinypic kwijt en andere bestanden bijv. bij Google Drive.
Bij deze de COP grafiek.
COP > 2 bij T buiten = -5 C.
Momenteel bij T buiten > 15 C is de COP >= 3,5.

• stroomisgratis

stroomisgratis

5000Wp, daikin

Bij deze een aanpassing van de berekening van kosten van de WP ten op zichte van de gewone E boiler.

Gerekend is nu met een zeer lage kWh prijs van 0,15 euro/kWh en vervolgens tegen 0,18 euro/kWh.
Toegevoegd is een onderhoudsbeurt i.v.m. magnesium anode a 150 euro per 5 jaar.
Bijvullen airco is niet geraamd omdat het STEK circuit een gesloten circuit is (bijvullen zou niet nodig moeten zijn indien goed aangelegd).

2009 was een koude winter volgens het knmi tov de gemiddelde winters.
De gemiddelde temperatuur tussen 12 en 16 uur is 11,5C in 2009 (http://projects.knmi.nl/k.../uurgegevens/selectie.cgi).
De COP van de WP is bij 11,5 C circa 3,1.
Gerekend is met een COP van 3.

Bij de lage kWh prijs van 0,15 euro/kWh is er break even na ongeveer 6,5 jaar.

Bij 0,18 euro/kWh is dat na 5,5 jaar.

• Gasschuif

Gasschuif

quote:
wwfje schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:27:
Vraagje
Heeft er iemand kennis van een hyper Heater van mitsubishi?
Blijkbaar kan die warmen tot -25 zonder rendementsverlies en met een cop van 4 ofzo.
Zo koud wordt het bijna nooit dus met minder zal hij nog beter presteren. Is wel niet goedkoop...
Vond dit op een Mitsubishi specificatie blad. Note: X-as is F wetbulb

Komt uit deze PDF
http://www.mitsubishipro....9/h2i_launch_brochure.pdf

• Binnetie
Vandaag maar eens de Daikin Ururu Sarara aan het verwarmen gezet. Het bevalt me tot nu toe wel. Ik moet nog wat wat instellingen qua luchtverplaatsing enzo spelen. Het bedienen met de app is leuk, maar heeft alleen de basisfuncties. Je moet de afstandsbediening ook goed richten op het apparaat, anders doe je een instelling maar hoor je de Daikin geen piepje ter bevestiging geven maar staat de afstandsbediening wel op die stand.

Op dit moment verwarm ik hem naar 23 graden:

De unit geeft zelf aan dat het 25 graden is, het weerstation die ik even op het tafeltje in het midden van onze kamer staat geeft 21.1 graden aan. De thermostaat aan de muur zegt 22 graden (rond af op een halve graad).

Het is een beetje spelen dus wat nu de goede temperatuur is.
Stel nu dat de Daikin op 'auto' modus staat, wat gaat hij dan doen als hij zegt dat het 25 graden is, maar het weerstation zegt 21 graden en ik stel hem in op 23 graden? Dus zoals het screenshot. Gaat hij dan niet koelen?

Ik kan dit helaas niet testen omdat de condensafvoerslang niet is aangesloten, dit moet de installateur nog repareren (zie mijn eerdere berichten hierover in het topic). Anders bestaat de kans dat mijn muur nat wordt.
Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True