Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Snel de performance berekenen van CPU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bro
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-04 22:00
Sinds ik game houd ik videokaarten in de gaten. De laatste kaarten die ik heb gekocht zijn de 4770 en de 5770. Toen ik ging kijken naar de 6770 ging het eigenlijk mis. Ik ben toen eens naar de transistors gaan kijken per DIE. Ik kwam er achter dat de 6770 ongeveer evenveel transistors bezit als de 5770. Tegenwoordig laat ik me niet meer gek maken en kijk ik alleen nog maar naar transistors op de GPU's. Als ik voor een goede prijs (200 euro) een videokaart kan kopen die 1.5x zoveel transistors bezit, dan doe ik de upgrade.

Ik ben er laatst achter gekomen dat ik ook zoiets met CPU's kan doen. Wat ik bij CPU's doe is het volgende: Ik zoek het aantal transistors op van internet (wiki, Intel) en vermenigvuldig dit met de frequentie. Ik heb eens mijn desktops en laptops van afgelopen jaren in een grafiek gezet, en ik kom tot een paar leuke conclusies.
Mijn huidige netbook is even snel als mijn desktop uit 2008. Dit klopt aardig, op Beide kan ik geen MKV-1080p afspelen, maar 720 gaat wel goed. Inmiddels heb ik hem overgeclocked naar 3 GHz en lukt het hem wel.
Ik wil binnenkort mijn netbook vervangen met Atom, deze is langzaam aan het worden en dat merk ik met internetten. Ik zal daarom kiezen voor de ACER One 756 met celeron i.p.v. de Thinkpad E130 die 2x zo duur is. En als laatste, de i5 springt er flink boven uit.

Dus, geen zin om te benchmarken, of je wilt even snel berekenen hoe snel je volgende aankoop is, dan geeft dit een "leuke" indicatie van de performance. ;w

Name transistors GHz
Index
Samsung netbook 176 1.5 264
Pc-2007* 167 3 501
Lenovo-n300 291 2 582
ACER one 756 504 1.3 655
Thinkpad E130 624 1.4 874
PC-2008* 228 4 912
Thinkpad-T400 410 2.4 984
Notebook (2012) 624 2.2 1373
PC i5* 1160 4.8 5568

* = OC'ed

• bro
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-04 22:00
Dat er van alles en nog wat aan de formule valt te optimaliseren is natuurlijk evident. Maar dan schiet je meteen het doel voorbij. Het doel is een snelle en eenvoudige manier te vinden om performance te bepalen.

En zoveel gebeurt er niet in de CPU design wereld. Af en toe eens een instructieset erbij, en bij de tock, of was het de tick, is er alleen een die shrink.

Kijk maar eens naar de site van ome Tom:

http://www.tomshardware.c...arison/3DMark11,2762.html

Hier zie je een frequentie en core genormaliseerde grafiek van CPU performance. Daar zit nog geen 10% snelheidswinst in over 5 jaar. En in een kwadratische wereld (lees Moore) is 10% niet veel.

Waar je mee uit moet kijken is natuurlijk AMD en Intel door elkaar heen halen, dat heb ik ook niet gedaan.

Voor het even snel bepalen voldoet het prima. O-)
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True