Toon posts:

Extra SSD, zelfde merk of volstaat een ander ook?

Pagina: 1
Acties:

• RMB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-03 12:18

RMB

Nee, geen right mouse button!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuwe pc gekocht met een Crucial M4 SSD van 128GB.
Nu wil ik een extra 128 GB SSD aanschaffen, echter twijfel ik tussen de Samsung 830 en dezelfde Crucial.

Indien ik de Samsung neem heb ik dus 2 verschillende merken en eventuele snelheden, zou dit een probleem opleveren bij een mogelijke raid opstelling? (raid 0, voor extra snelheid)

Daarbij heb ik gehoord dat raid 0 nauwelijks extra snelheid geeft met SSDs, indien dit klopt kan ik dus gewoon de extra schijf inpluggen en klaar is kees ongeacht het merk.

Mijn voorkeur gaat naar de Samsung daar deze goedkoper is op dit moment.

Alvast bedankt voor jullie advies!

• RMB

RMB

Topicstarter
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik voor de samsung wil gaan puur en alleen omdat deze €6,- goedkoper is! Daarbij interesseert de kwestie mij gewoon, is een raid 0 met 2 verschillende schijven van dezelfde grootte mogelijk?

Tsja, Hollander he! ;)

• RMB

RMB

Topicstarter
Ik heb de SSD nodig omdat mn schijf vol is, dus die moet er komen!

• RMB

RMB

Topicstarter
Prima bedankt voor jullie reacties!

Ik ga gewoon voor de Samsung, een raid ga ik toch hoogstwaarschijnlijk niet toepassen (de boel is al snel genoeg) en stel ik wil het wel, is het dus goed mogelijk.

• RMB

RMB

Topicstarter
dezejongeman schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 12:30:
[...]

alleen ben je dan je extra opslagruimte kwijt als je toch raid wilt draaien en zul je weer een schijf bij moeten kopen.( of data weggooien natuurlijk)
Waarom ben ik dan de ruimte kwijt? Bij Raid 0 worden de schijven toch opgeteld en de files verspreid?

Mijn doel is idd JBOD zodat ik de dubbele opslagruimte heb aangezien raid 0 niet veel sneller is.

Ik wil geen normale HDD omdat ik die ruimte niet nodig heb en dus alles op SSD wil zetten.

[Voor 20% gewijzigd door RMB op 13-06-2012 12:40]

• RMB

RMB

Topicstarter
Ik beaam toch ook wat jij zegt? behalve het punt om voor een HDD te gaan.

• RMB

RMB

Topicstarter
Sorry!

Ik dacht:
Raid 0 is twee schijven bij elkaar die samenwerken en daardoor sneller zijn. 2x128gb = 256gb
Raid 1, twee schijven waarvan de kleinste telt en een soort backup maakt waardoor je dus geen extra ruimte hebt. 2x 128gb = 128gb

Maar bij Raid 0 krijg je dus net zo goed maar de ruimte van 1 schijf als ik het goed begreip?

In dat geval moet ik inderdaad jbod gebruiken :)

edit: Er staat in je post over raid 0 toch ook dat hij de twee schijven als één grote schijf gebruikt? dus dan klopt toch wat ik zeg? Dit zeggen ze ook in het filmpje met al die samsung SSDs!

Wat mis ik hier?

[Voor 24% gewijzigd door RMB op 13-06-2012 12:56]

• RMB

RMB

Topicstarter
Oke, ik snapte het dus wel goed ;)

Point of thread: Als ik de Samsung en Crucial 128GB combineer kan ik nog steeds een raid 0 doen voor extra snelhied.
In de praktijk ga ik die snelheid waarschijnlijk nauwelijks merken plus ik verdubbel de kans op complete dataloss dus ga ik voor JBOD met twee verschillende merken wat dus prima zou moeten werken.

Bedankt voor jullie advies, en Practics, iedereen vergist zich wel eens maar ga dan niet meteen zo negatief doen alsof mensen niet (willen) lezen!!!

• RMB

RMB

Topicstarter
Het gemak van 1 volume is inderdaad iets om over na te denken!
Maar ik denk dat dit persoonlijk niet opweegt tegen het verhoogde risico.

Altijd mooi hoeveel kennis hier op Tweakers aanwezig is, alle invalshoeken worden benaderd!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee