Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Onderwerpen

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Terpen Tijn schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:25:
[...]

[...]

Ik had met hen een paar jaar geleden ook eenzelfde matige ervaring met dit bedrijf. Ze hadden toen ook geen tijd/zin in het goed af te werken (ondanks dat ik een meerprijs betaalde). Bij ons (o.a.) was de ruimte onder de meterkast niet gedaan, waar net zo'n discussie op volgde als kmf had. Uiteindelijk wel opgelost, maar ik hield er een nare smaak aan over.
Misschien moet ik (moeten wij) toch maar een review plaatsen op de facebook/google van vandebunt isolatietechniek. Als dit zo vaak voorkomt...
Ja, dan is het wel te begrijpen dat ze een goedkopere offerteprijs kunnen geven, als ze niet alles isoleren.

Ik heb (iemand) door de kruipruimte laten gaan om foto's te maken. "Gelukkig" is de rest van het huis wel gepurred. De garage heeft sowieso al vloerverwarming op isolatie, dus heel nodig is het niet.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• SlitheryImp
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 07:47
Ik ben ongeveer op de helft met mijn vloer isoleren. Huis uit 1974, geen vloerisolatie, betonnen broodjes? vloer..

Gisteren mijn Flir One binnen en ben aan het spelen, er is nu al duidelijk een verschil te zien tussen de geisoleerde/niet geisoleerde ruimtes. (kruipruimte is verdeeld in 6 ruimtes helaas)

Gegevens:
Binnen temp: 22.1
Buiten temp: 21.8
Kruipruimte temp: 18.6

10 cm PIR platen met alu cachering

Edit: In de keuken is het nog ietsjes kouder, maar het lukte mij niet een mooi foto van het verschil te maken. Mijn vrouw gaf al aan dat het het verschil kan voelen met blote voeten.

Edit 2: Gemaakt met de Flir One 3rd gen. Met de Thermal Camera+ app, omdat de standaard app geen Span ondersteunt voor de basismodel zover ik kan zien.

SlitheryImp wijzigde deze reactie 12-09-2018 14:28 (25%)

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:39
Ik zat dat ook te bekijken. Je zou er bijna een groepsaankoop met gebruiksrecht of een verhuurconstructie van kunnen maken ;)

Edit: ik zou no shit interesse hebben om hem tegen betaling te lenen.

Hmmbob wijzigde deze reactie 12-09-2018 14:30 (22%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 18:06
jasperdeman schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:45:
Hoi! Ik heb dit topic gedeeltelijk doorgelezen.

Ik heb net een week een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen. Dit is gelegen in veen/klei gebied met behoorlijk hoge grondwaterstand. Bij oplevering (na net een paar flinke buien) leek de kruipruimte op een zwembad zo veel water stond er in. Dit was bij alle huizen zo.

Een buurman heeft al een pomp gebruikt om de ruimte leeg te pompen. Ik hoop een dezer dagen zijn pomp te lenen om het zelfde te doen. Daarna kijken hoe de boel er bij ligt.

Daarna wil ik beginnen met het leggen van bodemfolie. Mijn doel is in eerste instantie de luchtvochtigheid onder de vloer en in de rest van de woning te verlagen. Het bouwvocht moet er ook nog grotendeels uit.

Voor de bodemfolie had ik de volgende gevonden: https://shop.tonzon.nl/we...e/bodemfolie-6meter-breed , maar ik zie hier veel mensen (bijvoorbeeld @iMars het hebben over dit spul https://www.pe-folie.nl/h...n-pe-folie-bouwfolie.html dat is stukken goedkoper. Zitten hier behalve de prijs nog functionele verschillen tussen?
Ik heb geen 50 maar 60 micron (kleine verschil, maar toch). Gekocht bij bouwcenter. Ik heb nog ~20x6M over als je interessse hebt ;) Alles is verkocht

Het verschil weet ik niet, behalve dat tonzon wel duurder is. Bij mij liggen er op een aantal plekken nog stukken steen/beton onder en folie scheurt niet. Goed stevig dus.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
@jasperdeman Komt dat vocht dan niet gewoon terug bij de volgende bui?
Als dat zo is zou ik onder het folie een laag bubbelplastic leggen, gaat het drijven en blijft het water eronder.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13:18
DJ^ schreef op zondag 16 september 2018 @ 08:56:
Ondertussen ben ik flink gevorderd met mijn projectje. Een helft is vrijwel klaar, alles is dicht en zijkanten en leiding stukken zijn gepurd, alleen de naden moeten nog getapet worden.

Hier heb ik gelezen dat de meesten dit met alutape doen. Ik heb contact gehad met een shop en zij adviseren niet om alu tape te gebruiken ivm niet goed plakken en niet flexibel ivm werking tussen platen (?). Zij adviseren: https://www.luchtdichtsho...te-tape-isolatieplaten-2/

Dit is behoorlijk wat duurder dus ben benieuwd naar jullie ervaringen met alu tape. Plakt dit goed en blijft dit na langere tijd ook goed zitten in een vochtige omgeving?
https://www.isolatiemater...ium-tape-72mm-x-50-meter/
Deze heb ik gebruikt, buiten, boven en onder het maaiveld. Dus het wordt ook nat. Plakt prima.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

iMars schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:21:
Zo, bij mij zitten de platen (op de laatste strook na) er allemaal tegenaan gelijmd en geschroefd. Gisteren wilde ik bepaalde plekken even purren, maar merk dat als de bus rechtop is, er alleen gas uit komt en dat de bus echt ondersteboven moet. Dat is gewoon bijna niet te doen. Hebben jullie daar tips voor? Of bestaan er bussen welke wel rechtop kunnen purren?
Ik heb laatst 3 bussen van de action gekocht en de 3 rietjes aan elkaar vast gemaakt. Daarmee kun je de bus onderste boven hoorden en toch overal makkelijk bijkomen.

hmmz

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10:53
Nieksiero schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:52:
[...]

22 cm?

Ik kreeg eerst een offerte voor 11 cm (standaard bij Takkenkamp). Daarna vroeg ik of er een hogere rd mogelijk was en kreeg ik een offerte voor 13 cm Jet Spray.
Meer was volgens de adviseur onzin en als je de geringe extra besparing afzet tegen extra kosten was dit het niet waard.

Jij hebt een partij die 22cm Jetspray komt spuiten en ook aangeeft dat dit goed is??
Wat betaal je daar dan voor... Ik heb nu al een offerte van 2400 voor die 13 cm
Hallo,

Ik heb een ZEEER slechte ervaring met Takkenkamp, zie mijn google review (zeer recent)

**edit**
Mijn google review: https://goo.gl/maps/4YAJqVLRp9H2

Hoogstwaarschijnlijk komt dat omdat ik vroeg naar maximale isolatiewaarde, “is onzin” werd zelfs uitgelachen en als een klein kind behandeld...
Onze deur is keihard dicht gegooid bij ons thuis, net voor ik de adviseur vriendelijk wilde verzoeken te vertrekken.

Dat onze kruipruimte nat was “Ja is niet mijn probleem, haha” werd er gezegd.

Ik zit dalijk voor ongeveer hetzelfde geld op 21/22cm jetspray (elders)

(Meerendeel extra kosten voor paar centimeters is er niet, grootste deel rekening offerte zit in arbeidsloon en voorrijkosten, dus die extra centimeters zorgen voor extra lange termijn rendement, zeker als je bijv ooit ook met een WP wilt gaan verwarmen)

Stuur mij evt een PM.

Stef87 wijzigde deze reactie 16-09-2018 19:58 (17%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 28-10 22:32
Stef87 schreef op zondag 16 september 2018 @ 17:54:
[...]

Hallo,

Ik heb een ZEEER slechte ervaring met Takkenkamp, zie mijn google review (zeer recent)

Hoogstwaarschijnlijk komt dat omdat ik vroeg naar maximale isolatiewaarde, “is onzin” werd zelfs uitgelachen en als een klein kind behandeld...
Onze deur is keihard dicht gegooid bij ons thuis, net voor ik de adviseur vriendelijk wilde verzoeken te vertrekken.

Dat onze kruipruimte nat was “Ja is niet mijn probleem, haha” werd er gezegd.

Ik zit dalijk voor ongeveer hetzelfde geld op 21/22cm jetspray (elders)

(Meerendeel extra kosten voor paar centimeters is er niet, grootste deel rekening offerte zit in arbeidsloon en voorrijkosten, dus die extra centimeters zorgen voor extra lange termijn rendement, zeker als je bijv ooit ook met een WP wilt gaan verwarmen)

Stuur mij evt een PM.
PB gestuurd en volgens mij heb ik je review ook gevonden.
Rare ervaring met Takkenkamp... Collega van mij was uiterst tevreden, ze hebben zowel vloer als spouwmuur isolatie gedaan.

Tot nu toe ook erg netjes te woord gestaan zowel via telefoon als mail. Ook snelle reacties. Wel inderdaad wat vage antwoorden over Rd en Rc waardes. Knauf adverteert zelf wel met een maximale dikte van 21cm met daarna Rc = 4,7. Takkenkamp geeft op hun website al aan dat ze de Jetspray leveren met een dikte van 11 of 13 cm. In die zin kan ik ze niets kwalijk nemen, staat al netjes vermeld.

De vraag is natuurlijk ; Waarom?
Is dit puur zodat zij minder materiaal kwijt zijn? (21 cm of 13 cm is immers bijna verdubbeling van materiaal. In eerste instantie kreeg ik een offerte van 11 cm die een slok op een borrel goedkoper was)
Of is het wellicht echt bullshit om 20 cm van dat spul tegen je vloer aan te spuiten en volstaat 13 cm?

Desalniettemin vind ik het wel vreemd dat ik als klant niet mag bepalen hoe dik de isolatie laag moet zijn, als ik maar betaal. Tenzij een (te) dikke laag niet goed hecht o.i.d. maar dat lijkt me ook niet het geval gezien Knauf zelf wel adverteert met een maximale dikte van 21cm in 1 werkdag.

• zandpaddo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-11 18:00

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Titelatinus schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:14:
Na een avond topic lezen kan ik nog geen goede overweging maken. Ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn situatie.

Hoekwoning, bouwjaar 2007. Vloer met isolatiewaarde Rc 3.
Kruipruimte die erg vochtig is. Gehele vloer LTV vloerverwarming, gevoed door warmtepomp.

Nu overweeg ik kruipruimte isolatie. Daarin zijn een aantal opties naar mijn mening namelijk: Tonzon (makkelijk) en chips op de bodem (ook makkelijk).

Van Tonzon is bekend dat de Rc waarde circa 3,5 is. Nu vraag ik me af: als ik dit onder mijn huidige vloer aanbreng; wordt dan de totale isolatiewaarde 6,5? (3 + 3,5). Ofwel: gaat Tonzon in mijn situatie nog wat brengen of is het echt zonde van de investering.
Chips op de bodem leggen lijkt een hoge Rc waarde te geven; ik lees hier tot Rc 5. Maar vooral laat dit het vocht verdwijnen. Dit geldt overigens ook voor Tonzon, met bodemfolie.
Nu zie ik zelf wat bezwaar tegen chips op de bodem: want stel er moet ooit nog een leiding gelegd worden of werkzaamheden worden uitgevoerd in de kruipruimte. Dat wordt erg lastig met een hele laag schuimbolletjes.....

Dus ik ben benieuwd naar jullie mening en hoop antwoord te krijgen op onderstaande vragen:
1. Gaat vloerisolatie wat 'brengen'?
2. Wat is de beste optie in deze situatie, waarbij volgens mij de vochtkering het belangrijkste is.

Ik ben getriggerd door een recente aanbouw aan de woning. Daarin is ook vloerverwarming gelegd en wordt door dezelfde warmtepomp gevoed. Deze vloer heeft een isolatiewaarde Rc 5. De vloer wordt aanmerkelijk warmer. Scheelt wel tot 2 graden (gemeten met infrarood thermometer).
Chips gaan je alleen wat brengen als je een vochtige kruipruimte hebt, de isolatiewaarde is theoretisch misschien hoog, maar isoleert de bodem en niet de vloer.Als je last van vocht hebt kun je ook gewoon plastic leggen.

Het is natuurlijk de vraag of de twee graden verschil puur komen door het verschil in isolatie, of dat er andere verliezen zijn (koudebruggen/ verschil in aanleg vloerverwarming / etc). Persoonlijk zou ik niet gaan voor tonzon, aangezien je al een behoorlijke isolatiewaarde hebt en er in mijn ogen betere oplossingen voorhanden zijn.

Vermoedelijk is je huidige isolatie EPS (piepschuim). Wil je echt een hogere isolatiewaarde in het oude deel dan zou ik er een extra laag EPS platen opzetten. Dit zou vrij makkelijk moeten kunnen (in de oude isolatie prikken of monteren met montage kit) als je een groot kruipluik hebt en voldoende ruimte. Maar ben je zelf niet handig, of zie je het niet zitten dan wordt het al vrij snel een kostbare ingreep en zal je terugverdientijd zeer hoog zijn (omdat je al een aardige rd waarde hebt).

• Meauses
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12:11
jelke1992 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:16:
[...]

Klopt. Alleen komt het steeds weer uit op de discussie of het de vloer niet aantast en of de bodemfolie wel echt zo goed is.
Tot nu toe blijf ik denk ik bij het idee om glaswol onder de vloer te doen en dit goed vast te zetten zodat het niet kan verzakken. En dan drowa chips op de bodem te laten spuiten voor extra isolatie + de vochtige lucht te bestrijden voor de levensduur van het glaswol. Over de chips lees ik voornamelijk positieve verhalen.
Ik heb nu sinds Januari wol onder mijn houten vloer, van 18 cm dik. En heb al wat langer folie op de bodem liggen. Dat laatste heeft erg geholpen met het droog krijgen van de kruipruimte en ook minder vocht in huis.

Ik zou je aanraden om voor wol te gaan en de folie te leggen. Je haalt een rol folie al voor 50/60 euro, gewoon neerleggen of vastmaken aan de zijwanden. Scheelt je een hoop geld, en je kan nog steeds door je kruipruimte heen.

• Griffin2k
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12-11 20:19
Hi allen, ik onderneem twee acties. Dikke laag wol tussen de balken, netjes aansluitend en onder de balken niet ik Miofol dampopen folie zodat er niet zo makkelijk eventuele wind of tocht door de wol gaat. Ik heb dampopen wol van Isover met een dun glasvlies laagje. Dat helpt al.

Naden van de dampopen folie met de muren plak of pur ik af

• Steyn_E
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11-11 17:57
Dat laatste is erg belangrijk, bij een houten vloer om rot te voorkomen en bij elke vloer geldt dat vochtige lucht beduidend meer energie kost om te verwarmen. Maar een goed ontworpen kruipruimte heeft als het goed is precies genoeg ventilatie voor radongas en vocht, maar niet zoveel dat er onnodig veel koude wind doorheen waait. Voor een beetje gemiddelde kruipruimte is dat ongeveer 2x50mm aan beide zijden (huis van 8x6). Maar het is allemaal afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden en bijvoorbeeld of je kruipruimte opgedeeld is in afgesloten compartimenten (ze moeten allemaal geventileerd).

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:31
jelke1992 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:06:
Beste Tweakers,

Ik zou graag vloer/kruipruimte gaan isoleren van mijn huis.

Het huis komt uit 1959 en heeft een houten balken vloer. De kruipruimte heeft nu wel vochtige lucht, maar ik heb nog nooit gezien dat er water staat.

Nu zijn de optie's voor het na isoleren van een houten vloer wat beperkter, omdat je wat ik begreep een dampopen materiaal moet gebruiken. Hierbij kom je eigenlijk alleen bij glaswol of steenwol terecht. Hier lees je dan weer een hoop negatieve ervaringen mee dat het vochtig wordt of gaat verzakken.

Over tonzon is ook een hoop geschreven en volgens hun website kun je dit ook toepassen op houten vloeren. Dit lijkt mij zelf wel een prima oplossing, alleen vraag ik me af hoe dit dan zit met de vloer, aangezien dit materiaal niet dampopen is.
Ik wil ook niet het risico nemen dat ik het hout "opsluit" (aan de bovenkant ligt een laminaatvloer met plastic ondervloer).

Ook is er nog de keuze om de bodem te bedekken met drowa chips of folie i.c.m. bovengenoemde isolatie. Parels is bij mij niet echt een goede optie aangezien er een hoop gaten in de vloer zitten.

Misschien kunnen jullie mij adviseren wat nu de "way to go" is, of hebben jullie zelf ervaringen met het isoleren van een houten vloer?

Groeten,

Jelke
Houtenbalken vloer isoleren met isovlas.
Mag / kan vochtig worden en isoleert fantastich.

• zandpaddo
  • Laatst online: 13-11 18:00

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Nakebod schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:39:
Ik heb last van bomen en een bos. Over een maand of 2 ga ik verhuizen naar een jaren 60 woning. Dus ik ga proberen van te voren wat advies in te winnen :P

Situatie: Houten balken met houten ondervloer. Kruipruimte zag er tijdens de bezichtiging goed droog uit, ook niet recent nat. Naar schatting 50 CM hoog. Zover mij bekend is er op dit moment totaal geen vorm van isolatie in de kruipruimte aangebracht. Op die houten ondervloer ligt nu nog een oude houten parketvloer.
Als het kan wil ik die laten liggen, en daar een nieuwe laminaatvloer op leggen, al dan niet met nader te bepalen ondervloer mocht dat nodig zijn.

Maar dan de kruipruimte. Wat en hoe :+
PIR platen hebben een goede isolatiewaarde bij geringe dikte, maar zijn dampdicht.
Een laminaatvloer is (Lijkt mij) ook redelijk dampdicht, zeker met een dampwerende ondervloer. Wat dus zou betekenen dat de houten ondervloer tussen 2 dampdichte lagen zit. Mocht daar vocht tussen komen heb je ook wel een probleem.

Is het een idee om een "luchtlaag" te creëren tussen ondervloer en pir plaat?
Dus bijv als de houten balken 15 CM hoog zijn, dat je daar latjes onder maakt waarop 10 CM PIR platen rusten, en daarboven nog 5 CM lucht over hebt?
Of moet ik überhaupt niet naar PIR kijken maar eerder naar iets wat dampopen is? (EPS/XPS danwel glaswol?)
Ik zou idd ook niet voor PIR gaan, maar iets damp opens. Als je het in 1x goed wilt doen zou ik de vloer eruithalen, nieuwe geisoleerde vloer erin en vloerverwarming erop. Dat kan afhankelijk van je situatie via schuimbeton / een stalen renovatievloer of broodjesvloer. Maarja, dat moet passen in je budget / timing / etc.

Anders zou ik van de onderkant isoleren met glaswol tussen de balken. Knauf Ecose is prima geschikt hiervoor en niet duur. EPS zou ook kunnen, maar lastiger te verwerke en volgens mij ook minder damp open.

Een puur uit nieuwsgierigheid, waarom laminaat en niet je oude parketvloer opschuren en in een mooie tint
laten lakken / olieen. Of is deze zoo afzichtelijk?

En als je budget beperkt is moet je ook even kijken naar welke isolatiemaatregelen je uitvoert, eerst dak, dan gevel en dan vloer.

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:28

Felyrion

goodgoan!

Chris12 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:40:
hallo,

Ik lees al enige tijd mee met dit topic en weet inmiddels wat ik qua spullen (kit/PIR platen) nodig heb.
Ook ben ik inmiddels een voorraad kit van de Action aan te verzamelen (moet 90 platen plakken, dus 30 bussen nodig?)

Het eerste wat ik wil gaan doen is de bodem bedekken met folie, zodat het wat schoner werkt (bodem is constant nat, en er staat meestal 5-10cm grondwater in gedeelte van de kruipruimte), en dat dit ook gaat helpen om de luchtvochtigheid te verlagen.

Voor de foilie ben ik uitgekomen op volgende:
https://www.luchtdichtsho...mm-56/?cookies_accepted=Y
Dit is volgens mij de dikste uitvoering verkrijgbaar, zodat het niet snel doorboord wordt met beton/.steen/rommel.
Onder de folie komt dan luchtkussen folie te liggen (zodat folie zelf blijft drijven bij hoger grondwaterpeil
https://www.goedkoopverpa...lie-30mm-nop-15x50-m.html

Nu heb ik een aantal vragen:
Is de folie niet overkill qua dikte? Ik heb 6m breed bij 10m lang nodig, dus met bovenstaande folie genoodzaakt dit in 2 stroken welke aan elkaar geplakt worden te doen. Of is er een beter alternatief van 6m breed ?
De noppenfolie eronder (100mu) zal ook de folie al engisinds beschermen tegen doorprikken/scheuren.
Bv deze folie scheelt de helft qua kosten:
https://www.goedkoopverpa...olie-6x50-meter-t200.html

Om de folie aan de zijkanten en aan elkaar vast te zetten adviseerde men mij deze tape:
https://www.luchtdichtsho...en/fentrim-is-20-75mm-73/
Iemand ervaring hiermee? Lijkt mij makkelijker werken dan over een circa 30m om de X cm de zaak vast te boren/zetten met slagpluggen.

Nog een laatste vraag over het vastzetten van de PIR platen. Is de lijmkit van de Action voldoende, of is het verstandig om op elke kruispunt van de PIR platen een verankering te boren middels:
https://www.isolatiemater...fix-lxp-ss-8x160mm-150st/
Voor de folie zou ik gewoon voor de T200 folie gaan. Deze heb ik hier ook toegepast en scheurt echt niet zomaar. Ik heb er op gewerkt, gekropen, gezaagd etc. en ik heb alleen een kleine scheur door wat onoplettendheid met een mes. Stuk tape erover en gaan.
En volgens mij is een kleine scheur of gat geen ramp. Daar wordt het niet gelijk enorm vochtig van (zolang er uiteraard geen water op je folie gaat staan, maar dat wil je al tegengaan met noppenfolie).

Qua lijm zit je inderdaad goed naar mijn ervaring. 3 bussen per plaat is realistisch al kan het wellicht met nog iets minder. Maar voor die anderhalve euro per bus wil ik er niet teveel op besparen.
Ik heb goed getest op "plakkracht" met een paar platen. Het zit hier muurvast. Ik heb met alle kracht geprobeerd er een plaat af te trekken, maar dat gaat niet.
Het kan wel even duren voor het volledig gedroogd is. Met wat tests met kleine stukken waarop 1 dot lijm zit merkte ik dat het na een paar dagen nog niet geheel gedroogd was.

De meeste platen heb ik met een paaltje of iets dergelijks ondersteund voor een dag, maar als ik ze op had bleven de platen ook prima hangen. Het hielp wel dat elke plaat in de vorige grijpt door het verspringen.

Persoonlijk zou ik dan ook niet met schroeven aan de gang gaan. Maar ik zou zeker eerst een plaat of 2 testen en kijken hoe goed het plakt.

Ik ben klaar met het eerste deel, en dat ziet er inmiddels zo uit:

Nu net de andere delen van grondfolie voorzien. Ik heb komende weken nog wel wat te doen in de avonden :P

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10:53
@guidonno PIR platen kan je wel in stukken zagen, maar zijn vrij hard!

(Evt tussen gezaagde stukken purren)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13-11 21:28
@guidonno graven is vervelend maar eenmalig. Met een dagje ploeteren heb je een toegang waar je heel veel plezier van zult hebben. Beter dan alle platen zagen denk ik.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13:18
Nakebod schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:17:

Hele nieuwe vloer klinkt redelijk duur, verdien je dat überhaupt wel terug vraag ik mij dan af.
Een vloer terugverdienen? Serieus? Wat je er aan overhoud is een enorme berg comfort en meerwaarde voor je huis.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• blissard
Ik heb ook 50 m2. Daar heb ik 2 dagen over gedaan incl. leggen van de folie en naden / leidingen afwerken.

We hadden bij de aanleg ook geen vloerverwarming. Toch merkten we dit aan de warmte van de vloer. Nu met vloerverwarming blijft de vloer lekker lang en gelijkmatig warm. Ook als we ‘s nachts niet stoken.

blissard wijzigde deze reactie 29-09-2018 22:27 (50%)

• hjs
  • Niet online
Point schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:15:

Als ik zelf niet de kruipruimte in wil, zijn er dan eigenlijk nog serieuze alternatieven?
Je partner erin sturen :P

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:18:
Ik overweeg om in m'n kruipruimte isolatieplaten te lijmen tegen de betonnen vloer. Helaas is die niet vlak, maar heeft kleine betonnen balken. De vraag is, wanneer ik met 80 mm PIR- of 130 mm tempexplaten ga werken, is het contact vlak van zo'n betonbalk dan voldoende om zo'n isolatieplaat op z'n plaats te houden als ik met montagekit ga werken? De betonbalken liggen ca. 60-65 cm uit elkaar.
Volgens mij is dat bij nagenoeg 80% van de betonvloer-isoleerders hier het geval en wordt 80% met kit van de action vastgelijmd.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Megalodon_67 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:18:
Ik overweeg om in m'n kruipruimte isolatieplaten te lijmen tegen de betonnen vloer. Helaas is die niet vlak, maar heeft kleine betonnen balken. De vraag is, wanneer ik met 80 mm PIR- of 130 mm tempexplaten ga werken, is het contact vlak van zo'n betonbalk dan voldoende om zo'n isolatieplaat op z'n plaats te houden als ik met montagekit ga werken? De betonbalken liggen ca. 60-65 cm uit elkaar.

@Icekiller2k6 Bedankt voor het meedenken, maar i.v.m. het toch al lage gasverbruik wil ik het allemaal heel low budget houden, als ik met dubbele lagen ga werken ben ik 10 jaar of meer bezig om het terug te verdienen. Ik zoek dus iemand die dit al eens heeft geprobeerd, dus of dat kleine contactvlak zo'n plaat op z'n plek kan houden met de juiste montagekit.
Lijkt me prima kunnen qua contactoppervlak. Ik lijm ook enkel op de liggers. zo lang je maar 2 liggers per plaat kunt pakken.
Het is denk ik wel verstandig om te zorgen dat de ontstane luchtkanalen geblokkeerd worden. Opvullen met proppen, pur of op een andere manier zorgen dat er geen lucht kan stromen.

• blissard
@Point jammer dat je geen pur wilt. Zou de makkelijkste optie zijn geweest.
Volgens mij zijn er nu nog 2 optie over:
- tonzon laten plakken
- eps of pir door een aannemer laten plakken.

Je kunt ook een winter wachten en genieten van koude voeten, dan ben je sneller gemotiveerd om toch zelf onder de vloer te kruipen >:)
(Geloof me, het valt best mee daar. Ik ben echt geen 20 meer, maar ik ben blij dat ik het zelf gedaan heb)

blissard wijzigde deze reactie 05-10-2018 11:08 (39%)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-10 09:37
Gister een dag je onder de vloer bezig geweest om noppenfolie en afdek folie neer te leggen. Lekker klusje vooral omdat er 5-10cm water/blubber was.
Maar dankzij de noppenfolie (2 lagen maar gelegd, want anders had ik over) en het afdekzeil (0.2mm echte dikte) is het nu fijn/droog/schoon werken onder de vloer om PIR platen aan te leggen.

Hier wat foto's:

Nu alleen nog een vraag hoe ik het beste de afdekfolie kan vast zetten aan de zijkanten? Ik heb circa 50-70 aan de zij randen omhoog over gehouden.
Om de 50cm een schroef in beton en dan zeil vast zetten met hoedje? (130x boorgat+plug+schroef/hoedje)
Of met hardhouten latten (plinten) zeil daaromheen wikkelen en de lat vast zetten (om de 100cm) (65x plug+schroef)
Of wellicht een optie om het zeil aan de fundering te plakken met:
https://www.luchtdichtsho...ozijnen/fentrim-is2-75mm/
(3.5cm op beton, en 3.5cm op folie)

Laatste optie is een dure oplossing (53,- per 25m, heb 65m nodig) en ik twijfel aan de lange termijn dat het vast blijft zitten. Iemand ervaring mee?

Noppenfolie gekocht bij:
https://www.noppenfolie.n...-grote-nop-15-x-50-m.html

Zeil gekocht bij (echt dik en heel sterk)!
https://www.epdmtotaal.nl/dampremmende-pe-folie-25x6-mtr

Van dit zeil nog 11 bij 6 meter over PM bij belangstelling!

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Chris12 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:54:
Nu alleen nog een vraag hoe ik het beste de afdekfolie kan vast zetten aan de zijkanten? Ik heb circa 50-70 aan de zij randen omhoog over gehouden.
Om de 50cm een schroef in beton en dan zeil vast zetten met hoedje? (130x boorgat+plug+schroef/hoedje)
Of met hardhouten latten (plinten) zeil daaromheen wikkelen en de lat vast zetten (om de 100cm) (65x plug+schroef)
Ik zou het los laten liggen, maar als je toch vast wil zetten gebruik dan elektriciteitsbuizen i.p.v. plinten, goedkoper en ongevoelig voor vocht/schimmel.

Megalodon_67 wijzigde deze reactie 07-10-2018 20:45 (21%)

• Chris12
ID-College schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:59:
[...]

Hoeveel m2 en hoelang ben je ongeveer bezig geweest ?

Wij hebben ook nog wat te doen.. er zit al wel piepschuim op.. zal dit veel helpen denk Je? Of heb je het puur gedaan zodat je makkelijk de platen eronder kan bevestigen?
60m2 in totaal, verdeeld over 2 compartimenten. Ben er van 9:30 tot 15:30 mee bezig geweest in mn eentje.
Eerst alles voorbereid, qua op maat maken folie, en het vouwen van folie en zeil zodat het gemakkelijk door kruipruimte gat (40x80) kan, en dat ik het gemakkelijker kan uitvouwen onder de vloer (60-70cm ruimte).

Heb het gedaan om de vochtigsheidgraad naar beneden te krijgen (vochtige lucht opwarmen kost meer energie dan droge(re) lucht , en dat ik in fase 2 gemakkelijker kan werken om de PIR platen vast te zetten.
Er staat bijna contant water in de kruipruimte en dat maakt het een blubberige geheel (ene helft heb ik 3 kuub zand in verwerkt, maar dat is dus drijfzanderig als je er wat langer op bent).

Mijn PVOutput

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:37
AFCAjax schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:25:
Goedemiddag Tweakers,

Wij zijn ook aan het rondneuzen voor vloerisolatie, maar we komen er nog niet echt uit. We hebben een offerte liggen voor een 10,5cm dikke PUR laag (spuiten). Komt op ca. 1700 euro.

Rond deze tijd hebben wij vaak was last van een muf geurtje uit de kruipruimte (komt omhoog vanuit meterkast/kruipluik).

Nu vraag ik me af of wij niet beter voor kunnen kiezen om de bodem te isoleren, zodat we geen last meer hebben van optrekken vocht (muffe geur) en er toch een beetje isolatie ligt. Geen idee of het ook gecombineerd kan worden, maar dat lijkt me weer teveel van het goede.

Tonzon hebben we ook al naar gekeken, dit lijkt een zeil dat op de bodem wordt gespannen in combinatie met luchtkussens. Dit lijkt ons voor nu de beste oplossing. We willen ook gewoon van de muffe lucht af.

Graag jullie ervaringen, alvast bedankt!
Gespoten pur zou ik zelf niet echt een voorstander van zijn na heel wat
negatieve verhalen vanwege de gezondheid.

Hieronder wat bronnen:

https://www.rtvoost.nl/ni...an-pur-isolatie-in-woning
https://www.cobouw.nl/bou...edianet-approve-cookies=1
https://demonitor.kro-ncr...-oproep-giftig-pur-schuim

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:37
AFCAjax schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:34:
[...]

Ik heb de verhalen inderdaad gelezen, ze geven aan dat dit een watergedragen 'Ecofoam' is.

Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen :+
Geen idee maar ik zou het zelf wel goed uitzoeken.
Ik dacht dat er op discovery toen ook een aardige documentaire hierover was.
Het probleem met die pur was dat het vaak in te grote hoeveelheden in 1 keer gespoten werd en dat het daardoor niet goed kan uitharden. (2 stoffen worden er gemengd)
Hierdoor blijft de chemische reactie gewoon doorlopen.

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

AFCAjax schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:52:
[...]

Het vervelende is, dat in de meterkast het kruipluik zit en deze inderdaad niet helemaal afsluit daardoor. Ik kan daar geen pur/kit tussen spuiten, dan kan hij niet meer open haha. Geen idee of er iets bestaat om dat goed sluitend te krijgen. >:)
In feite is dat hetzelfde principe als een deur. Dus met tochtstrippen kun je dat ook redelijk goed afsluiten.

hmmz

• Point
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13-11 07:22
blissard schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:03:
@Point jammer dat je geen pur wilt. Zou de makkelijkste optie zijn geweest.
Volgens mij zijn er nu nog 2 optie over:
- tonzon laten plakken
- eps of pir door een aannemer laten plakken.

Je kunt ook een winter wachten en genieten van koude voeten, dan ben je sneller gemotiveerd om toch zelf onder de vloer te kruipen >:)
(Geloof me, het valt best mee daar. Ik ben echt geen 20 meer, maar ik ben blij dat ik het zelf gedaan heb)
PUR is inderdaad de meest efficiënte methode, echter vind ik duurzaamheid ook zeer belangrijk en aangezien PUR dat niet is komt dat er niet in. Tevens ben ik al uitspraken tegengekomen over dat PUR het asbest van de toekomst gaat worden. Dat is nogal een uitspraak en ongetwijfeld gechargeerd, maar een product wat al in dergelijke mate in opspraak is voelt bij mij niet prettig.

Ben op zoek gegaan naar alternatieven en kwam uit op neopixel vloerisolatie, waarbij er een soort matras onder de vloer gemonteerd wordt waarin parels gespoten worden. Dit blijkt echter niet efficiënt genoeg vanwege het hoge kostenplaatje en wordt steeds minder uitgevoerd. Een andere optie is icynene, wat schuim is op waterbasis en voor 99% bestaat uit lucht. Door de opencellige structuur is het ademend. Voordeel is dat alles mooi luchtdicht wordt afgesloten (vergelijkbaar met PUR), maar het houdt minder goed warmte vast. Toch denk ik dat met onze geventileerde kruipruimte er voldoende winst behaald wordt als het luchtdicht afgesloten wordt, dus ik ga daar ook maar eens een offerte voor aanvragen. Kan helaas weinig ervaringen online vinden, behalve uit Amerika en Canada waar het blijkbaar erg veel gebruikt wordt.

Koppel het nog wel terug hier.

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

jmachiels schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:18:
Ik ben halverwege het lijmen van de PIR-platen (kruipruimte is in twee delen verdeeld). Nu wil ik de randen gaan purren. Ik heb een deel geprobeerde te purren, maar het pur valt direct naar beneden op de grond. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Heb het stukje wat ik heb gepurd, drukt de PIR-platen naar beneden, zoveel kracht staat hierop. Of kan ik de randen gewoon niet purren? Heb de platen strak tegen de muur, maar hier en daar zit er wel 1-3 cm kier tussen de plaat en de muur.
Bij een klein deel van mijn gemonteerde pir platen heb ik ook geen zichtbare kier. Maar daar heb ik wel voorzichtig een dun laagje pur tegenaan gekregen. Om goed luchtdicht te krijgen lijkt me dat ook nodig. Met veel uitzetten/wegdrukken heb ik geen issues gehad. Wellicht gebruik je wat te veel voor de ruimte die de pur heeft om uit te zetten?
Slaveofthewave schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:09:
Mijn post is onder het noppenfolie beland vrees ik ;)

vandaar dat ik hem nog eens naar voren haal in een quote in de hoop dat jullie met me mee kunnen denken.

[...]
Er waren allerlei theorien wat de verschillende opties waren met de gevolgen. Volgens mij heb ik eenzelfde constructie als jou. Ik heb ervoor gekozen om met pir platen met sponning onder de huidige laag eps te isoleren. Zie ook mijn posts in dit topic. Wellicht heb je hier iets aan.

DJ^ wijzigde deze reactie 14-10-2018 15:31 (23%)

hmmz

• Wuursj
  • Laatst online: 11:27

Wuursj

want worst is al bezet

Chris12 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:20:

Andere vraag mbt purschuim.... is die van de Action geschikt voor de randen/naden?
Het zal vast kunnen maar ik vind bij het spul van de action (en pur in spuitbussen met bijgeleverde slang in algemeen) erg lastig om het pur op de goede plek te krijgen. Ook soms moeilijk om een bus helemaal netjes leeg te krijgen.

Schuim met een los pistool vind ik wat dat betreft véél beter werken en is niet eens heel veel duurder

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ik heb net de laatste platen eronder gehangen :*) Nog even opruimen en dan moet ik weer een nieuwe hobby gaan zoeken :P

Al met al wel een langdurig klusje, maar ik ben wel tevreden met hoe het eronder hangt. Net nog even het hoofd in de ruimte gestoken die ik als eerste heb gedaan, en alles hangt er nog strak aan. Ik heb er wel vertrouwen in.

Ik heb voor mezelf al even in de agenda gezet dat ik ergens in de winter er eens met een warmtebeeld camera onder duik. Ben ik wel benieuwd naar. Resultaten zal ik hier ook wel even delen.

Voor de statistieken:
ik heb uiteindelijk 33 tubes lijm gebruikt op 68 platen. Bijna exact 2 per bus dus.

1 bus PUR om gaten op te vullen bij buizen of aan het einde van de broodjes waar gaten in zaten. Ik heb de randen vooralsnog niet extra afgesloten met PUR. Dat kan ik hopelijk in de winter nog een keer beoordelen.

• Chris12
vso schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:30:
heeft iemand nog een goed advies voor bodem bedekkend zeil (leuke prijs) voor mij gaat het om lekker dik zeil dat dampdicht is .. (hoe kies ik de juiste dikte? )

is er geen Startpost die dit mooi verteld ??? ;)
Ik heb nog een stuk ter overname van 11x6 meter. 0.2 echte dikte folie, stuur maar PB bij interesse.
Folie komt hier vandaan: https://www.epdmtotaal.nl/dampremmende-pe-folie-25x6-mtr

Mijn PVOutput

• Megalodon_67
  • Niet online
HyperTrophy schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:26:
Ik heb het zelf bij hen gezien. Zit een beste laag in.

En ja ik denk omdat schelpen bij elkaar een beste massa is. En dit ligt natuurlijk bij de balken en mogelijk zelfs hoog bij de muren op.
Hierdoor krijgt dit alles een gezamenlijke massa.

Ik houd wel een deurtje open voor andere redenen, maar dit kwam zo bij me op en was benieuwd of dit reeel is/kan zijn.
Schelpen liggen los t.o.v. elkaar en zullen daarom trillingen heel slecht doorgeven. M.a.w. schelpen hebben eerder een geluiddempend effect.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13-11 23:38
HyperTrophy schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 20:46:
Buren van ons (2 onder 1 kap) hebben schelpen onder de vloer.
En we hebben best veel last van contactgeluid. (Hakken op vloer, deuren dicht horen vallen, zelfs als de buurvrouw op haar naaimachine aan het werk is kun je dat horen. Duidelijk contactgeluiden dus.

Is hier nog meer ervaring mee, en hoe kan ik hier iets tegen doen?
Klinkt eerder alsof je buren de vloer niet zwevend hebben gelegd. Dwz een geluidsdempemde laag onder de vloer en de pinten/muur vrij van het laminaat/houtenvloer. Bij VVEs zie je vaak dat dit verplicht is bij laminaat/houtenvloeren. Je hoort anders elke spelt die valt, omdat het geluid wordt dokegeven door de betonnen massa in het huis.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
cdoens schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:31:
[...]

Die hou ik even in de gaten. Zelfde probleem heb ik ook met de buren.
Bij ons is de bodem flink gedaald (Almere) dus nu is de kruipruimte van het blok van 4 huizen 1 gemeenschappelijke ruimte.
Hoop voor jou dat je buren geen criminelen zijn, inbreken wordt zo wel heel makkelijk.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:39
Wuursj schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:33:
[...]

Hier hetzelfde. Ik kon zo vanuit mijn kruipruimte een rijtje huisjes bereiken omdat de huizen op gemetselde boogjes staan :F
Ik heb die boogjes dicht gestapeld met stenen, die met wat pur vastgezet, het luik van de kruipruimte geblokkeerd en voor betrouwbare buren gezorgd. Een beetje inbreker breek dat zo open natuurlijk maar hopelijk helpt het tot de komende vloerrenovatie.
Wij hebben onze vriezer op het kruipluik staan, knappe jongen die die weg krijgt :+

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Falzer
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08:39
Eerste post in dit topic!

Het huis waar we sinds 2 jaar in wonen is gebouwd in 1990. Isolatie moest destijds natuurlijk al toegepast worden maar dit blijkt erg matig te zijn, zeker vandaag de dag. De vorige bewoners zijn kennelijk nooit bereid geweest om te investeren in het huis.

Omdat we (ik in ieder geval :P) van plan zijn om hier een langere tijd te blijven wonen, hebben wij wel besloten om elk jaar een potje vrij te maken voor duurzame investeringen, waaronder na-isolatie dus.

Onze kruipruimte is inmiddels voorzien van noppenfolie + bodemfolie; als de kruipruimte over +/- 3 weken is opgedroogd, wordt de onderkant van de vloer na-geïsoleerd met PIF folie (folie met met luchtlagen en aluminiumfolie, 80mm dik).

De ventilatiekokers aan weerszijden van de kruipruimte bleken overigens volledig dicht te zitten met cement, grond en ander puin; deze zijn nu weer volledig vrij waardoor de kruipruimte kan ventileren. Dat verklaart ook meteen waarom de kruipruimte zo vochtig was en bleef. De relatieve luchtvochtigheid in huis is inmiddels al met ruim 10% gedaald :)

Aantal foto's:

Troep uit de ventilatiekokers:

Ik wilde de kruipruimte eerst zelf isoleren maar aangezien ik er al 2 uur moest spenderen om de kruipruimte te ontdoen van puin/troep (2 kruiwagens vol!), en dat wel best vond, heb ik besloten om de klus uit te besteden. Wordt vervolgd!

• DaLass
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:31
In mijn geval heb ik al vloerverwarming liggen. De vorige bewoners hebben de benedenverdieping 2 jaar voor ze verkochten gerenoveerd, de vloer "geisoleerd", vloerverwarming gelegd en daarbovenop een mooie houten vloer (in de woonkamer) en plavuizen (in de hal & keuken).

Die "isolatie" die ze gebruikt hebben ligt dus bovenop het beton. Daarbovenop ligt een soort van noppenmat waar de vloerverwarming in is gelegd. Als ik zo even op bovenstaande google kom ik uit op het volgende:

De vraag is dan ook nog: Heeft het nog wel extra nut om de kruipruimte te isoleren? Als ik isolatieboeren (die graag offerte's uitschrijven) moet geloven wel, maar van degene die er voor inspectie langs zijn geweest is er niemand die naar deze noppenplaten gekeken of gevraagd heeft, ondanks dat ik wel heb aangegeven dat er bovenop het beton is geïsoleerd.

Ik ben enorm voor het verbeteren van de duurzaamheid van mijn woning en het verhogen van comfort, maar het moet wel nut hebben.

"Ohana means family, and family means nobody gets left behind or forgotten."

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@DaLass Ga eens meten aan de onderkant van je vloer dan weet je het. Als de onderkant helemaal niet warm is dan heeft het m.i. maar beperkt nut.

• -Junkiexp-
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13-11 22:41
Binnenkort de isolatie van de kwaaitaalvloer maar eens afmaken, woonkamer reeds gedaan zoals eerder te zien was in dit topic:

Binnenkort met de gang en de keuken aan de slag.

Kan geen verschil zien omdat ik vloerverwarming heb.
Maar ik zal eens een gat boren in de fundering en hier een temperatuursensor en een camera doorheen steken, dan kan ik überhaupt zien of de platen nog hangen :P
Ik heb namelijk geen mangat naar de woonkamer helaas.

• Furiousz
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 12-11 20:16
DaLass schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:18:
[...]

offtopic:
Interessant, welke sensor heb jij in je kruipruimte zitten voor temp. en luchtvochtigheid?
Deze , nu vrij duur maar gisteren waren ze nog €7,80. Verschilt per dag!

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Furiousz schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:21:
[...]

Deze , nu vrij duur maar gisteren waren ze nog €7,80. Verschilt per dag!
offtopic:
Heb je ze al eens gechecked ten opzichte van een bekende waarde? Met dat soort goedkope sensoren zou ik niet blindelings vertrouwen op de waarde die ze aangeven.

Volgens mij kun je zout oplossen in water, dit in een pot/bak doen en de sensor die lucht laten meten. Wordt bij DHT22 sensors wel eens gebruikt, zoek eens op 'calibrate DHT22 salt'. Hier staat ook e.e.a. uitgelegd: https://www.reddit.com/r/...ate_temphumidity_sensors/

ThinkPad wijzigde deze reactie 05-11-2018 11:01 (13%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
phYzar schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:43:
Ik zou niet de noodzaak of efficiëntie van de ventilatie testen op basis van de temperatuur maar op basis van luchtvochtigheid.
Nog beter, allebei. Als temperatuur en luchtvochtigheid duidelijk verschillen van buitentemperatuur, dan kan je daar best wat conclusies op trekken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• LinuxMan
  • Laatst online: 13-11 22:00
Highland schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:09:
Bijgaand drie foto's van mijn kruipruimte. Huis uit 1989, met een broodjesvloer. Mijn bodem is klam, maar geen plassen. Alleen condens op de waterleidingen.
Ik ben precies zo'n zelfde vloer, met het zelfde systeem geisoleerd (5cm dik). Ik heb een droge bodem dus geen folie op de grond. Ik ben er 15cm dik EPS onder aan het zetten, dat doe ik met de beroemde montagekit van de Action en de bamboe-sateprikkers van de AH. De dikte van de platen maakt het wel lastig om ze kierloos tegen elkaar te zetten, dus ik moet aan het eind nog flink met de PURschuim aan de gang om alle kieren te dichten.

isolatie in kruipruimte

Leidingen doe ik met reststukken en snijafval, en veel PURschuim.

• hammy87
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 13-11 23:20
Myrd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:32:
Dank voor de reacties. Bodem isolatie heeft onze voorkeur en hier zijn we achteraan gegaan. Een geheel nieuwe vloer is op dit moment een stapje te ver.
Dan kan je gemakkelijk isolatie tussen de balken doen. Ik heb alles vastgezet met panlatten.

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 03:15
Myrd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:32:
Dank voor de reacties. Bodem isolatie heeft onze voorkeur en hier zijn we achteraan gegaan. Een geheel nieuwe vloer is op dit moment een stapje te ver.
je hebt echt niks van dit forum begrepen of doorgelezen, wel?

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• blissard
reactie aangevuld. Je berekent niet zozeer hoeveel meer warmte er naar boven gaat, maar hoeveel verlies naar beneden je niet meer hebt.

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Mijn na-isolatie project is eindelijk afgerond. 2 jaar geleden de bodemfolie aangebracht en gezorgd dat de luchtvochtigheid fors omlaag is gegaan. Na 2 jaar de moed gevonden om de volgende stap te zetten. Half augustus heb ik de ongeveer 100 PIR platen besteld. Daarnaast aluminium tape en van de action de bekende lijm en wat flessen PUR schuim. Nu na best wat avonden en middagen onder de vloer is het gelukkig klaar. De makkelijke stukken gingen erg snel maar zodra je bij de meterkast, gasleiding of rioolbuizen aankomt wordt het erg bewerkelijk.

Dankzij dit topic heb ik de motivatie gevonden om dit zelf uit te voeren. Ik ben blij met het resultaat en ook blij dat het erop zit :)

Hieronder een impressie van het resultaat.

De kruipruimte bestaat uit twee helften, onderstaand is het noordelijke deel. Halverwege loopt de gasleiding, deels in de extra isolatie en deels eronder.

Richting het kruipluik.

Het zuidelijke deel met de meterkast, veel rioolbuizen en ook halverwege de gasleiding die in de extra isolatie zit.

Onder de bijkeuken heb ik geen extra isolatie geplaatst vanwege beperkte toegevoegde waarde en voldoende hoogte boven de rioolbuizen mocht ik er nog een keer overheen moeten, en er niet meer onderdoor passen :P

De extra isolatie goed dichtgemaakt aan de openkanten.

hmmz

• Chris12
Van het weekend ook begonnen met het plakken van circa 110st platen (120x60cm dikte 10cm, Recticel platen). De eerste 3 even als test om de sterkte van de Action Montage kit te kunnen beoordelen.

Werkhoogte 60-70cm wat prima te doen is, na plakken wat minder :P
De folie al paar weken eerder gelegd.

De aankomende weken wat te doen!

Mijn PVOutput

• hjs
  • Niet online
Onder het folie een laag bubbelplastic @bert pit . Mocht er water komen blijft het drijven en blijft de bodem bedekt als het weer zakt.

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-11 11:03
bert pit schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:29:
[...]

Betreft een jaren 30 woning met spouwmuur incl isolatie er tussen. Er zitten twee ventilatieopeningen voor en achter het huis. Klein naar mijn idee. De vloer is van hout, op houten balken, daaroverheen zachtboord en parket.
Enig idee wat voor isolatie? :)
Qua budget wil ik geen grote bedragen uitgeven omdat wij mogelijk op lange termijn de hele vloer van vloerverwarming moeten voorzien. Dus ik had het idee om er steenwol tegen aan te zetten, alleen toen ik merkte hoe vochtig het klimaat was, heb ik besloten om het uit te stellen tot het droger is.
Steenwol kan, maar raad ik af uit persoonlijke ervaring: Ik heb het ca. 5 maanden terug in onze bijkeuken gebruikt. 12cm dikke spijkerflensdekens om precies te zijn, met latten tussen de balken bevestigd (reflecterende kant boven, enz).
We lieten kort na die klus de rest van de BBG met kunststof vlokken isoleren muv de bijkeuken 'want die was al geïsoleerd'. Nou, de afgelopen maand ben ik daar hard op teruggekomen: die ruimte was niet warm te houden. ;w
Je ziet 'm aankomen: uiteindelijk alsnog die vlokken nabesteld (6 losse zakken, 'volgens berekening'), een opening ingezaagd op de plek van de vaatwasser, het steenwol op die plek verwijderd en d.m.v. flexbuis en compressor de ruimte volgespoten. Wat blijkt de afgelopen dagen: de bijkeuken is ineens comfortabel!

Kan je de oorzaak achterhalen dat het zo vochtig wordt? Staan de ventilatie-openingen in verbinding met de spouwmuur? Kan het zijn dat de spouwmuurisolatie de ventilatie blokkeert?
Ik heb begrepen dat bolletjesfolie een goed optie is om de ruimte droger te maken. Ook is een van de twee schoorstenen niet in gebruik en ik speel met de gedachte om dat stookgat door te trekken tot onder de vloer om zo wat extra trek te genereren en dus geforceerd te ventileren.
Mits het vocht optrekt uit de vloer, kan je inderdaad de ruimte droger maken met bolletjesfolie op de grond. Het stookgat doortrekken klinkt als een hele klus. Misschien een beter idee: Breng in kaart waar de ventilatie-openingen in de kruipruimte zitten en wat de 'dode hoeken' zijn. Dan in die hoeken enkele ventilatiepunten aanbrengen. Onze spouwmuurboer deed dat op door diagonaal een gat van buiten naar de kruipruimte te boren, daar een 40 (of 50?)mm buisje in te steken en ad buitenkant daar een roostertje op te klikken/schroeven.
Ongeveer dit systeem, maar dan van buiten naar binnen:

Watskebeurt met Bhagavad? :(

• _JGC_
  • Laatst online: 12:24
@rimave folie over de buis ipv eronderdoor. Mocht die buis ooit gaan lekken blijft de stank en troep onder de folie ipv dat je op handen en knieën door de stront mag om het te fixen.

• phYzar
  • Laatst online: 09:26
blissard schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:32:
de balken zijn het best geleidend deel van de constructie. isoleer je die niet, dan heb je gigantische koudebruggen waardoor het effect van de PIR nihil is.
rimave schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:41:
En stilstaande lucht is ook isolatie immers.
Bij beide wil ik wel kanttekeningen plaatsen, namelijk:

- Een koudebrug geeft slechtere isolatie, maar doet niet het hele effect teniet (beter een open winterjas dan zonder jas). Dus effect nihil is naar mijn mening iets te sterk aangezet.
- Stilstaande lucht is ook isolatie, maar wanneer je 'tunnel van lucht' ook maar 1 lek heeft is wel die hele tunnel nagenoeg niet meer geisoleerd. (Een van de grote kwetsbaarheden van Tonzon-achtige oplossingen). Zorg er dus voor dat kopse kanten en naden en kieren goed dicht zijn. Stop er desnoods halverwege toch iets tussen zodat de luchtkamers wat kleiner zijn.

• Chris12
Inmiddels schiet het bij mij al aardig op. De grootste ruimte (11x5) zitten nu de platen onder:

Deze platen imddels ook alle naden van getaped, en de zijkanten (1cm breed ongeveer) voorzien van PUR, ook alle andere gaten dichtgepurred. Hier helaas vergeten foto's van te maken, die komen nog later.
Moet de overtollig PUR nog wegsnijden, en de overgebleven rommel nog opruimen en de folie weer een beetje fatsoeneren. Dan is deze ruimte helemaal klaar!

De temperatuur sensor die ik in de ruimte heb geeft nu 14gr aan ipv de 18gr voorheen.
De vloeren in de huiskamer en keuken gedeelte zijn beduidend warmer (vloerverwarming).

Al met al zeer tevreden met het tot nu toe behaalde resultaat!

In de kerstvakantie de andere ruimte nog doen, dit zijn gelukkig wat minder platen en slechts een dagje werk. Wordt vervolgt!

Mijn PVOutput

• rdoorn
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13-11 20:47
Het lijkt wel heel erg op tonzon folie

Ronald van Doorn

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

windsurfing1983 schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:46:
Als je nog geen isolatie hebt onder je betonnen broodjes vloer wat is dan de beste optie om te isoleren?.
Kruipruimte is goed toegankelijk.
Woning is van 1973.
Wil het graag zelf plaatsen.

Pir platen, welke dikte en met groef of zonder groef.

Tonzon lucht kamers, is dit zelf goed te monteren aangezien ik hier zeer verschillende verhalen lees. Prijs is ook een issue.
Pir of eps. Zorg voor minimaal rd waarde van 3.5, meer is beter. Qua bevestiging met de bekende lijm van action is het zo dat 1 van de 2 oppervlaktes poreus moet zijn meende ik. Dat zijn beton en pir beide niet. Hoe je dit het beste kunt bevestigen weet ik niet. Eps gaat wel werken.
Als je genoeg ruimte hebt dan is eps wellicht het handigste. Bij meerdere lagen creëer je ook een luchtdichte laag.
Zie mij post in dit topic voor wat inspiratie: DJ^ in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

hmmz

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12:30
Hier ook klaar met isoleren van de houten vloer in ons jaren 30 huis.

Eerst heb ik de kruipruimte voorzien van plasticfolie op de grond. toen een balkendraagmuurtje doorgeslepen om in het andere deel van de kruipruimte te komen. Daar was dus in 85 jaar nog nooit iemand geweest. Ook daar folie uitgerold. Na een week was het al merkbaar droger en minder muf in de kruipruimte.

Toen de klus aangepakt: de houten balken zijn 15 cm hoog en zitten tussen de 53 en 67 cm van elkaar. Ik heb gekozen voor het aanbrengen van glaswol 15cm dik en 60cm breed. In de balken heb ik schroeven gedraaid om het ijzerdraad te spannen. Glaswol leent zich erg goed om lekker te proppen. Heel nauwkeurig werken hoeft niet, als het maar dicht zit tussen de balken. Dit werkt lekker snel.

Een gasmasker had ik al, dat werkt ook uitstekend tegen het bouwstof en de glas wol stof. Daarnaast heb ik mezelf goed ingepakt, huishoudhandschoenen aan en een "koplamp" van de action op m'n voorhoofd. Dat was ook het enige licht wat ik nodig had. Ongeveer 40m2 heb ik in circa 8 uur bekleed.

Het materiaal is van Knauf en er stond op huidvriendelijk. Hoewel het inderdaad huidvriendelijker is dan jaren geleden toen ik de zolder isoleerde, heb ik toch nog wel wat lichte jeuk gehad. Een rol van 6 meter kost 20 euro, ik had er 8 nodig en nog wat klein materiaal. Dus voor circa 200 Euro is de gehele isolatieklus geklaard.

De kruipruimte anderhalve graad koeler en de vloer ongeveer een graad warmer, kort na het isoleren.

• blissard
Moet dat PUR verhaal niet eens uit angsthoek gehaald worden? Ik zie die reactie vaker verschijnen dan dat er werkelijk problemen met het spul zijn geweest. Het is een van de mogelijke vloerisolatiekeuzes en indien uitgevoerd door een ervaren bedrijf is de kans op falen ongelooflijk klein. Hoe klein? Volgens mij weet niemand dat, omdat er voor zover ik kan vinden, geen cijfers bekend zijn van gevallen waar het mis is gegaan tov goed uitgevoerde.

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Die pur horrorverhalen zijn meereneeels van vroeger. Mengen gaat hedendaags inderdaad erg nauwkeurig. Maar het blijft een chemisch giftig zooitje. Alleen daarom al wil ik het niet in huis.

Daarom dat ik zo geboeid ben door dat h2foam van Icynene. In Canada en Amerika schijnbaar al jaren de standaard, maar toch vind ik er weinig Europese ervaringen over.

frickY wijzigde deze reactie 01-01-2019 19:43 (6%)

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12-11 20:46
EddoH schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:00:
Het is wel heel moeilijk te isoleren zo. Iets gespoten lijkt de enige mogelijkheid (als er een bedrijf daar aan wil beginnen)...
Dat PUR eventuele rotting zou versnellen snap ik niet echt. Het is dampwerend.
Waarschijnlijk om dat controleren dan niet meer mogelijk is, dus áls het gebeurd merk je het pas als je er doorheen gaat.

Kwaaitaal is écht niet leuk, hier in de buurt veel huizen ermee, fabriek zat hiet ook. Controle blijkt noodig te blijven.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:46

timovd

Voorsprong door techniek

@Woohooo , dat ziet er drijfnat uit. Ligt er al plastic op de vloer? Is het een optie om eerst de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen met een vochtvanger oid? Die boel zou ik eerst flink schoonmaken (geen fijne klus).
Het gat kun je nog wel groter maken, of heb je al de afmetingen van het luik genoemd?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• Woohooo
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07:22

Woohooo

Smilie, James Smilie

De ventilatieroosters blijken bij nader inzien toch aanwezig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chris12
deze heb ik gebruikt, platen zitten zo vast... kan ze niet los trekken!!
Heb 1 bus per 3 platen gebruikt, lekker ruim in de kit gezet (geen dotten, maar zig-zag)

Heb nog 9 stuks over... bij interesse een PM :)

Chris12 wijzigde deze reactie 06-01-2019 13:36 (15%)

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Yep die.. Heb ik ook gebruikt. Eerst de duurdere pattex bij de Action, maar spectrum deed het een stuk beter.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Megalodon_67
  • Niet online
edelf schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:21:
Even een case voor leggen: woonhuis uit 1999, en mijn vrouw klaagt over koude voeten beneden in de woonkamer. Vandaag de kruipruimte geinspecteerd. Daar zit best netjes over de volledige oppervlakte 30 cm piepschuim. Her en der wat naden, en wat uitgebroken stukken onder de meterkast en andere doorvoeren. Heeft het zin om bijvoorbeeld 10 cm PIR-ALU te plakken onder de piepschuim. 30 cm piepschuim geeft een Rd van 8,25 , 10 cm PIR additioneel 2,75. Gemiddelde hoogte in de kruipruimte is een goede 60 cm. Het zand is nagenoeg droog. Temperatuur vandaag was 10 graden aan fundering en bodem. Piepschuim ongeveer 12 graden.
Een Rd-waarde van 3,5 geldt als goed, daar zit jij nu al héél ruim boven. Ik raad je aan om een paar leuke pantoffels voor je vrouw te kopen, is ook nog eens een stuk goedkoper. :+

• Meauses
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:41:
Wij hebben afgelopen jaar een huis uit de jaren 20 gekocht en bij de bouwtechnische keuring kwam onder meer naar voren dat de noppenfolie onder onze houten vloer verwijderd zou moeten worden en dat wij in plaats daarvan drocom chips op de bodem zouden moeten laten spuiten.

De noppenfolie zou moeten worden verwijderd, omdat geen goede oplossing zou zijn en " de kans op aantasting van de balklaag en vloerdelen" zou vergroten. De houten vloer die we hebben ligt er nu zo'n 5 jaar in en er zijn voor zover wij weten geen problemen mee. Hoe het staat met de balklaag weet ik niet.

Nu heb ik een aannemer die e.e.a. bij mij heeft gedaan en dit ook zou doen, maar hij adviseert het niet te doen. Volgens hem heeft het helemaal geen zin, waarbij de belangrijkste reden is dat de kruipruimte nu behoorlijk goed droog is en goed doortocht. Chips op de grond heeft dan helemaal geen nut. Wat hij zegt, komt behoorlijk overeen met wat ik hier lees. Die folie zou hij er wel af willen halen, omdat die toch niet veel zou doen, maar lijkt me dat dat wel isoleert.

Zou het voor mij zin hebben om toch de noppenfolie te verwijderen? En/of heeft het dan zin om een andere isolatie aan te brengen?

Of kan ik het waarschijnlijk gewoon beter laten voor wat het is?
Die folie helpt waarschijnlijk om je kruipruimte goed droog te houden. Die zou ik lekker laten liggen als ik jou was.
De noppenfolie kan ervoor zorgen dat vocht wordt opgesloten in je balken/vloer, maar hoeft niet aangezien je geen klachten hebt. Wel is het goed dit te controleren.
Daarnaast isoleert de noppenfolie waarschijnlijk erg beperkt. Ik heb zelf vorig jaar 18cm ecose wol laten aanbrengen onder onze houten vloer. Dit was nadat ik folie had neergelegd om mijn kruipruimte droog/droger te krijgen. Het verschil hiervan merk ik wel, minder koude voeten en vloer.

• LinuxMan
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:41:
Zou het voor mij zin hebben om toch de noppenfolie te verwijderen? En/of heeft het dan zin om een andere isolatie aan te brengen?
het is vooral een risico als de vloer zowel aan de bovenkant als aan de onderkant is "opgesloten" qua vocht. Als je bijvoorbeeld een PVC vloer legt, en je hebt aan de onderkant noppenfolie, dan kan het vocht niet uit de vloer. Wat je dan zou kunnen doen in isoleren met een dampopen materiaal zoals glaswol, en aan de onderkant een membraanfolie waar wel vocht uit kan, maar geen vocht in kan.

Als de vloer aan de bovenkant vocht kwijt kan (bijvoorbeeld met een houten toplaag), dan zou ik het niet weghalen. Voor de zekerheid zou je lokaal een stukje open kunnen maken en daar met een vochtmeter de vochtigheid van het hout kunnen meten.

• Meauses
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:54:
Bij jou ligt de noppenfolie dan op de bodem? Bij mij zit die aan de onderkant van de vloer vastgemaakt. Maakt dat nog verschil?
Ik heb alleen folie op de bodem liggen, gewoon doorzichtig landbouwplastic (vrij stevig).
Dit houdt het vocht in de bodem en je wordt minder smerig als je in de kruipruimte bezig bent ;)

• Chris12
Afgelopen weken de laatste puntjes op de spreekwoordelijke i gezet voor wat betreft de kruipruimte isolatie, namelijk het dicht purren van de zijranden en leiding/buizen doorvoer gaten.

Redelijk ruim zitten vullen met purschuim (beter te veel dan te weinig!)

Over het eind resultaat meer dan tevreden, een beduidend warmere vloer. Meer comfort!
En de temperatuur in de kruipruimte is gedaalt naar rond de 13-14gr ipv de 18graden eerst zonder 10cm PIR isolatie platen. Luchtvochtheid ook goed gezakt van 92% naar 65%.
Meteen mn vloerverwarmings temperatuur ook maar bijgesteld van 45 naar 40gr, gaat wellicht ook wat stook/gas kosten schelen.

Tijdens de klus veel plezier gehad van de accu kit spuit (Makita CG100DSAX), dit maakte het werk zo veel makkelijker! De accu kitspuit staat trouwens te koop op Marktplaats mocht er iemand in geinteresseerd zijn.

Hier nog een foto van het eind resultaat.

Mijn PVOutput

• Chris12
B-Real schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:32:
Het is allemaal goed toegankelijk, dat scheelt volgens mij al ontzettend.
Binnenkort maar eens inventariseren en een plan van aanpak maken.

Alles vol spuiten met PUR staat mij nog een beetje tegen, je komt dan ook moeilijk ergens meer bij en eventuele lekkages zijn ook lastig te lokaliseren natuurlijk. Kans is allemaal erg klein, maar toch...

Sowieso t.z.t eerst de platen er maar eens tegenaan, kijken hoeveel verschil het maakt en dan kunnen we de overgebleven kieren daarna altijd nog dicht purren.

Ohja, en nog even een vriend slachtofferen om me te gaan helpen >:)
Vooral het lucht dichtmaken van het geheel gaat het beste resultaat opleveren. Dus ik zou zeker alle overgebleven gaten/kieren/randen opvullen met pur!

Mijn PVOutput

• vso
  • Laatst online: 11:37

vso

raap voor zijn recht

Woohooo schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:00:
[...]

De ventilatie ga ik binnenkort na, wellicht ook eens in de buurt informeren om nieuwe kokers te boren met nieuw rooster. Nu is het alleen een kleine sleuf in de muur.

Purren zie ik niet zo zitten vanwege de latere controles op betonrot.

Hoe ga je de EPS platen aanbrengen rondom de metalen constructie? Ben erg benieuwd hoe je klus is gegaan, wanneer wil je beginnen?
Let op met die dingen dat je 15 tot 25 cm onder de kwaaitaalvloer uit komt (ook bestaande eventueel verlengen) zodat je isolatie niet de ventilatie afsluit.

Betonrot, nu zal het hele uithardings process inmiddels uitgewerkt zijn en na 10 jaar vermoed ik niet dat het echt nog gaat werken. na 20 of 30 jaar tja .. nah. Je zou PUR kunnen laten spuiten nadat de betonrot gerepareerd is ..en een constructief inspectie rapport van de vloer alles goedkeurt.

Die metalen constructies, tja ik (be)twijfel het nut van die dingen, alleen waarom tijd,geld en moeite erin gooien om ze te verwijderen :? kortom ik denk dat ik er gewoon omheen isoleer en dat je wel kan stellen enzv. of men het gewoon weg kan halen.

mijn stappen plan is als volgt
1. kruipluik vergroten & betere ventilatie.
2. kruipruimte uitvlakken en troep eruit
3. betonplex / hardhout langs de fundering (je kan naar de buren kruipen of rechtop staan) dat is niet de bedoeling. misschien extra zand storten.
4. Elektra & netwerk leidingen, cv ondersteuning aanleggen. (gedeeltelijk)
5. Zeil op de kruipruimte vloer
6. isoleren (ook in de holtes door glaswol en eps wat ik verzaagt heb. glas wol met name zal wel zwaar irritant zijn .. )
kosten schat ik op 2.000

Glaswol is iets waar ik nog heftig over aan het bedenken ben, of de extra kosten opwegen tegen het eind resultaat. maar 1 boog is 4,5m x 40x 5cm(hoogste punt) aan inhoud tja .. wil ik de vloerverwarming warmte in die boog laten bewegen of niet ?

Met Pur laten spuiten voor zeg 3000 tot 5000, - voor 70m2 (grof gezegd) .. met een rc van 4.x scheelt me wel veel werk

Ik ben nog tussen stap 1 en 4 bezig, en de kruipruimte moet eerst "droog" zijn voor dat we aan de slag kunnen met enige vorm met isolatie. en nu hebben in huis andere zaken prioriteit. We merken wel dat sinds dat we de kruipruimte beter ventileren en hier en daar al wat zeil hebben liggen (stukken zeil van andere werkzaamheden zodat je niet constant in de modder bezig bent) dat dit al veel effect heeft. maar egaliseren is geen noodzaak maakt het werken voor alle andere werkzaamheden wel erg prettig.
En goeie voorbereiding geeft enorm veel plezier.

en zonder dat het droog is kan je helaas niks.

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• bert pit
vso schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:04:
[...]

nice tip thx, toch ga ik gewoon voor goedkoop en veel .. knauf is denk ik wat duurder.

Zou leuk zijn als je met wat flexible buis werk in een holte kan duwen .. bv in zakken kopen en dan gewoon via een blazende stofzuiger erin spuiten

De flexibele slang van een zwembad 32/40mm lijkt me geschikt om in de kruipruimte te komen. De slang kan je weer verkopen/gebruiken :)

* vso denkt dat dit wel eens een goeie oplossing / tussen weg ipv eps zou kunnen zijn.

De uitdaging zit meer in een sterk genoeg dragende laag op afstand x van het plafond te krijgen .. die niet scheurt

beetje dit idee maar dan niet op de vloer
YouTube: Kruipruimte zelf isoleren met een bladblazer en EPS parels
Een rol van 60 cm breed en 6m lang kost 20 Euro bij Praxis. Dat is incl 30% korting die er bijna altijd op zit. Het materiaal is 15cm dik.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11:43
frickY schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:35:
Die pur horrorverhalen zijn meereneeels van vroeger. Mengen gaat hedendaags inderdaad erg nauwkeurig. Maar het blijft een chemisch giftig zooitje. Alleen daarom al wil ik het niet in huis.

Daarom dat ik zo geboeid ben door dat h2foam van Icynene. In Canada en Amerika schijnbaar al jaren de standaard, maar toch vind ik er weinig Europese ervaringen over.
Uhh....
ICYNENE= monomeer en polymere MDI Containing 4,4'Methylene bisphenyl isocyanate
Dus gewoon echt normaal isocyanaat...

Alleen zonder drijfgas... dat is een van de grootste verschillen..
Op het foaming recept verder ga ik niet op in, is zeer specialistisch qua verhoudingen.

Door de reactie met water ontstaat er CO2 gas en die zorgt voor het blazen tot schuim.

Onder de vloer?
Ik zou een heel goed pak aantrekken en een geschikt masker dragen......

Eigenlijk vind ik het professioneel werk...

Lees de MSDS maar eens, kon ff geen NL-versie zo snel vinden, zal er zijn... later doen.. maar de moleculen blijven gelijk... die kennen geen NL of ENG of CN ......

https://www.icynene.com/s...ects/Classic-all-msds.pdf

• iMars
  • Laatst online: 13-11 18:06
ijhas schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:40:
[...]

Tijdje geleden, maar heb je toevallig nog wat over? :)
Nee sorry, alles is op :)

• route99
Stef87 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:59:
[...]Bodemisolatie word vaak afgeraden, je isoleert de verkeerde kant :P
En dat is nu bewezen. Tonzon heeft het op hun site gezet....

https://tonzon.nl/bodemisolatie/

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 10:14
windsurfing1983 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:51:
[...]

Heb zelf bodem folie neer gelegd en dat duurde al langer dan een dag inclusief de troep onder de vloer weg halen.
2 uur met 2 man is ook 4 uur werk, maar zoals ik er nu tegenaan kijk is het onmogelijk aangezien je alles moet vast boren en je baan voor baan moet doen.
Als het echt maar 2 uur duurt kan je daar zelf niet 2 dagen voor liggen klooien onder de vloer.
Je kan ook wat rachelwerk rondom op de fundering lijmen en de folie eraan nieten. Niks geen boren.

• ijhas
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08:35
@aegis Utrecht is wel te doen. Aan 10 meter heb ik in principe al genoeg.

• phYzar
  • Laatst online: 09:26
Geronimoos schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:54:
Omdat ik een moeilijk toegankelijke kruipruimte heb ben ik is gaan kijken naar de mogelijkheden om isolatie in te blazen in de holle ruimtes.

Mijn situatie:
Mangat is ca 40cm, te klein voor platen of rollen glaswol.
Houten vloer met balken 18cm, dampopen isolatie is dus nodig.
Afwerkvloer eiken wil ik graag behouden...

Nu dacht ik met OSB plaat van 2440x400x9mm de balken aan de onderzijde te betimmeren en hiermee een holle ruimte tussen de balken te creëren. Dit betimmeren lijkt mij goed te doen, relatief lichte plaat schiet je met een nietpistool snel tegen de balken. En dan vervolgens zoiets met vlokken of parels:

YouTube: Isoleren verdiepingsvloer met Easy-cell
(Vanuit de kruipruimte inblazen, geen gaten in de afwerkvloer)

Een rc van 4-5 is dan haalbaar in een redelijk betaalbare vorm. Iemand ervaring met inblazen van vloeren?
Rollen glaswol past wel als je ze eerst bovengronds afrolt. Dat moet geen probleem zijn. OSB plaat zonder behandeling zou ik alleen doen als het altijd gortdroog is onder de vloer, anders trekt daar vocht in. En 244 lang door het luik krijgen is best een uitdaging, dat moet onder een hele scherpe hoek of je moet genoeg diepte hebben.
Als je in de buurt van Utrecht woont mag je de mijne lenen. (220*160 Ali-modelletje)

phYzar wijzigde deze reactie 22-01-2019 16:59 (4%)

• LinuxMan
Geronimoos schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:37:
[...]
Goed punt van de rollen, maakt het uit dat deze vaak een aluminium laag hebben? Deze is dampdicht, maar de constructie tussen de balken is natuurlijk nooit luchtdicht. Is dit voldoende dampopen voor een houten vloer?
als de bovenkant dampopen is (houten vloer) is dat geen probleem, dan mag de onderkant dampdicht zijn. Als de bovenkant dampdicht is (bijv. een PVC vloer) dan moet je aan de onderkant echt een speciaal membraan gebruiken zodat het vocht wel uit de vloer kan, maar niet er in. In de handel heet dit ook wel een vochtregulerend klimaatfolie (bijv. Isover Vario KM Duplex, Delta Novaflex of Miofol Active). En dan dus ook geen glaswol met aluminium gebruiken, maar gewone glaswol.

• Megalodon_67
  • Niet online
route99 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 06:50:
[...]
Krijg je het dan echt over de hele dikte van de plaat goed dicht? Anders blijft het een permanent lek.

Verder op lees ik dat de lijm scheurt. De PIR werkt toch en is er stijf dus elke uitzetting moet alleen door de lijm opgevangen worden. Dan moet je wel een behoorlijk elastische lijm hebben.
Vaak wordt er idd gepurd, maar kan me voorstellen dat je daar, zeker in afgesloten ruimte, zonder professionele bescherming, niet op zit te wachten.

Op zolder had ik ook aan PIR gedacht maar ga nu toch voor Isover platen met een afdekvlies zodat het iig een stuk veiliger te doen is. Goed mondkapje wel nodig (minimaal!)
Ik had verderop ook aangegeven dat ik de naden bij nader inzien toch heb afgetaped, de naden aan de muren heb ik met Spectrum siliconenkit van Action à € 2,00 gedicht. Per siliconenbus kan je ca. 15 m naad kitten. Of de PIR zo hard werkt dat de platen loskomen door de uitgeharde montagekit is afwachten, ik heb de Spectrum montagekit gebruikt die anderen op dit forum ook hebben gebruikt. De platen zitten (nog?) goed vast in ieder geval, de breukvlakken die ik in de naden zag heb ik niet gezien op de plaatsen waar ik kon zien hoe de plaat tegen een betonbalk was gelijmd, daar zag het allemaal strak uit na drogen.

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:29
Je zegt t zelf. Kost meer.

• hjs
  • Niet online
Hoe is de ventilatie @Remco45 ?

Wat ik eerst zou doen is de bodembedekken en de kieren dichtmaken en dan eens kijken wat het doet met luchtvochtigheid.

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 13:29
@hjs Er zitten standaard ventilatieroosters in de buitenmuren die middels een kunststof kokerbuis uitkomen in de kruipruimte.

• privatair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 01:06
Zijn hier mensen met ervaringen met Knauf Jetspray ?
Heeft hier iemand een foto hoe dit er onder de vloer uitziet ?

• LinuxMan
No Hands schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:58:
[...]
Als ik hier 'piepschuim' lees dan zie ik iemand naar de Gamma fietsen en een pak van die plaatjes EPS60 halen met een isolatiewaarde van niks. Het lijkt me oude van de tijd en moeite om zoiets te gaan plaatsen omdat je met evenveel tijd en moeite iets plaatst wat flink beter isoleert.
EPS60 zegt alleen iets over de drukvastheid. EPS100 kun je onder een muur leggen, EPS60 niet (dat kan de druk niet hebben). Als je het onder je vloer wil plakken is de drukvastheid totaal niet van belang, maar alleen de Rd waarde. Die is bij sommige merken EPS iets beter bij een hogere drukvastheid, maar niet altijd. Daarnaast is het verschil vrijwel verwaarloosbaar klein. Dus als er al verschil is, dan is de isolatiewaarde van 10cm EPS100 gelijk aan 10,5cm EPS60.

Kortom: je kunt gerust naar de bouwmarkt, maar kijk naar de Rd waarde die je onder de vloer plakt, en niet naar de drukvastheid!

• Hwe1974
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 09-03 09:02
Wat mij opvalt is dat iedereen het hier voornamelijk heeft over de isolatie waarden van de desbetreffende producten. Als loodgieter kom ik in veel kruipruimten en zie hier vaak een wit van van kabels leidingen en andere obstakels. Isolatie werk hangt daar vaak maar wat los omheen of de ruimten zijn maar deels bekleed. Onlangs was ik in een kruipruimte met een waterlekkage waar schuim was gespoten. Gelukkig bleek dit geen pur maar icynene te zijn. Ik kon het lek goed zien en deze zat ook recht boven de druppels. Met mijn hand kon ik het schuim verwijderen en de lekkage herstellen. Volgens mij vertelde de klant dat het isolatiebedrijf deze plek weer kon repareren. Als ik zelf ga isoleren weet ik het wel

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

technopeuter schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:56:
[...]

.Wees er maar blij mee, als je wat meer van dit topic had gelezen dan had je dit niet verteld... veel mensen hier geloven niet dat bodemisolatie werkt.
Gelukkig gaat het er in mijn huis niet om wat andere mensen geloven. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• bert pit
Hwe1974 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 07:31:
Wat mij opvalt is dat iedereen het hier voornamelijk heeft over de isolatie waarden van de desbetreffende producten. Als loodgieter kom ik in veel kruipruimten en zie hier vaak een wit van van kabels leidingen en andere obstakels. Isolatie werk hangt daar vaak maar wat los omheen of de ruimten zijn maar deels bekleed. Onlangs was ik in een kruipruimte met een waterlekkage waar schuim was gespoten. Gelukkig bleek dit geen pur maar icynene te zijn. Ik kon het lek goed zien en deze zat ook recht boven de druppels. Met mijn hand kon ik het schuim verwijderen en de lekkage herstellen. Volgens mij vertelde de klant dat het isolatiebedrijf deze plek weer kon repareren. Als ik zelf ga isoleren weet ik het wel
Wat weet je dan wel?

• Megalodon_67
  • Niet online
Jan-man schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:57:

• Plaatsen minimaal 10 cm EPS en plakken met de action kit van 1,49 en randen/kiertjes dichtpurren en afpakken met aluminium tape.
Vergeet ik nu nog iets ? Of zouden jullie bepaalde dingen eventueel anders aanpakken ?
Om een Rd-waarde van minstens de aanbevolen 3,5 te halen zal je bij gebruik van EPS naar de 13 cm dikte moeten. Of kies voor PIR, dan kom je met 8 cm ook uit op die waarde.

• route99
Wolly schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:27:
[...]Ik gok dat elk huis wat de laatste 30 jaar gebouwd is met kruipruimte EPS tegen de onderkant heeft, zo gevaarlijk is dat blijkbaar niet.
Die gok lijkt me wel ok, maar dat wil niet zeggen dat EPS niet gevaarlijk is....
Wat hebben ze nl met EPS en zo gedaan om het zgn brandveilig te maken?
Want polystyreen, (de basis van EPS & XPS) is super brandbaar, het werd al genoemd door @_JGC_ dat je daarom geen verpakkingspiepschuim mag gebruiken...
Maar is daarmee EXPS/XPS veilig?
Ze maken het "brandveilig" door het vol te stoppen brandvertrager maar dat is maar een deel van het verhaal.

Daar kun je nl nog wel een boom over opzetten hoe veilig het dan is...

Een poging:

Het is nl verder compleet afhankelijk er van hoe het isolatiemateriaal verwerkt is.

Zit het open of amper beschermd aan de lucht:.... wel hollen maar bij een brand... je hebt misschien nog 30 seconden als je het wat laat ontdekt of minder zelfs.... Je zult niet dood gaan van de vlammen ... die worden heel netjes gedoofd.. maar je sterft in no time van de giftige gassen....
Zeker als de brand al een tijd smeult in een andere ruimte en alles al onder die gassen zit, the moment dat het jouw ruimte bereikt heb je maar heel weinig tijd meer. Een escape door naar buiten te springen is wrs de enige optie nog, binnendoor wegkomen met al die gassen... vergeet het maar....de kans dat je het redt in zo'n mistige giftige omgeving, vergeet het maar.
Onder de vloer: je ligt aan het uiteinde van de kruipruimte, erg ver van het mangat. Ergens begint iets te smeulen, waarom laten we ff in het midden. Je bent hartstikke druk en er ligt nog wat spul op de grond tussen de rampplek en waar jij ligt, dus het duurt een tijd dat de lucht jou bereikt...
Oja.. je ruik je het... dan moet je door die gaslucht heen kruipen om bij het man gat te komen, de trek staat om hoog dus je blijft al die tijd in die giftige gaslucht hangen... hoe lang heeft dat geduurd? Afhankelijk van de kruipruimte toch al snel en minuut en het kost zoveel kracht om weg te komen, je snakt naar zuurstof, adem inhouden is geen optie....

Wat je in huis iig altijd moet doen: zorg dat EPS & XPS altijd zeer goed achter een stevige dikke gipsplaat zitten. Dat geeft je een veilige gasarme brandvertraging van ca 20 minuten, meer dan genoeg om zonder botbreken weg te komen en nog belangrijker, vooral amper of geen giftig gas ingeademd.
.
De kruipruimte: tja das een afweging. Wat kun en moet je daar doen? Dat moet je zelf weten, het is best een flinke klus om daar gips aan te brengen qua constructie, het weegt nogal wat..... dat is wrs de reden dat het niet gebeurt.

Tot slot: tja als er nooit iets gebeurt... dan heb je alles "voor niks gedaan"... al die extra moeite al dat geld, je wilde een simpel goedkope isolatie en dan komt dit...dus iedereen moet een inschatting van zijn eigen situatie maken..
Ga anders een met de brandweer praten. Dan hoor je heel goed wat zij van al die kunststoffen, vergeet niet, ook EPS en XPS en PIR en PUR zijn dat.., met al die brandvertragers voor een effect hebben op hun werk.
Die giftige gassen kunnen ze met een goed pak en een compleet gasmasker wel aan. Hun grootste probleem is het zicht... staat een brandend huis in no time stijf van de rook... er zijn amper vlammetjes te zien.... en dan moeten ze nog iemand redden op de 1e verdieping met een zicht van 20-40 cm... als al....
Het verbaast je niet dat daarbij de meeste doden vallen.
Zodra het niet meer veilig is voor hen zelf, zal de brandweer zich terug trekken... das dus een ramp voor die persoon op de 1e verdieping als die niet mer in staat is om uit het raam te springen. als het raam er is...

Glaswol: kan inderdaad vervelend zijn. Maar staat wel hoog in de ladder van brandveiligheid zonder brandvertragers.
Dus keuze van materiaal en preventie bij het aanbrengen kunnen je helpen.
Neem glaswol met beiden zijden een vlies, dat scheelt hel veel.
Er zijn de nodige middelen:Stuur ze bij twijfel een mailte welke je nodig zou moeten hebben.
Tja.. tis wel iets anders klussen dan in een T-shirt, maar PURREN in een T-shirt zou ik zeker afraden... en zonder bescherming onder vloer lijkt me vragen om problemen.
Veiligheid gaat meestal gepaard met "ongemak", maar als je er een maal aan gewend best vat het best mee.

Hopelijk geeft deze nuance een wat beter en breder beeld tav isolatie en veiligheid..

(ben geen veiligheidsambtenaar, maar ik zit wel elke dag tussen potentieel risico situaties en als ik niet op kantoor zit voor lit onderzoek, PM, etc, zit ik vaak daar tussen., dus ik spreek uit ervaring)

Maak in ieder geval een analyse en ga echt met de brandweer praten. Mss schouwen ze je huis nog wel gratis op potentiële risico's...

Ach.. of je doet een plas en gaat verder waar je was... :?

• LinuxMan
No Hands schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:26:
[...]
Pur valt naar beneden? Je moet het gewoon direct ergens tegenaan spuiten, dan plakt het als een malle. Geen water erbij, dat heeft geen nut.
alle PUR die ik tot op heden hebt gezien staat op dat het beter hecht op een vochtige ondergrond, en ook dat de expansie beter is met vocht (en dat laatste zag ik ook echt in de praktijk). Ik heb dus altijd een plantenspuit gebruikt vooraf.

• route99
Dat is vermoelijk niet correct tav die dampen. Dit moet helaas in de chemische modus...De applicatie standigheden hebben ook invloed op de reactie kinetiek zoals dat heet. En je hebt altijd inweegmarges bij het maken van zoiets. Plus nog de luchtvochtigheid en het watergehalte van het oppervlak waar het op gespoten wordt. Je moet dus een specialist zijn op dit gebied om daar een stevige technische uitspraak over te mogen doen.
Toch goed chemisch onderlegd zijnde houd ik me over zulke exacte uitspraken op de vlakte . Je hebt harde data en die hele specifieke kennis van dat veld om daar überhaupt zo iets concreets te kunnen beweren.
Waar ik me deels zorgen over maak zijn de aerosolen die bij de applicatie ontstaan. Daar helpt iig maar 1 ding: zeer goede/geschikte gelaatsmaskers.

route99 wijzigde deze reactie 07-02-2019 13:48 (11%)

• Megalodon_67
  • Niet online
windsurfing1983 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:31:
Weet iemand hoe je om moet gaan met een geïsoleerde gasleiding onder de vloer?
Ben bezig de vloer te isoleren met pir platen, maar de gasleiding zit vrij dicht tegen de betonnen vloet aan.
Dus d platen zijn dikker dan de onderkant van de gasleiding.
Kan ik de platen gewoon tegen de gasleiding aan zetten en vervolgens de naad dichtpurren?
Of je plakt een strook van de PIR platen over de naad, dan kan je er makkelijker bij indien dat ooit noodzakelijk wordt. Zo heb ik verwarmingsleidingen 'ingepakt' in m'n kruipruimte.

@jmachiels Ja, maar zoals al omschreven gaat het niet om een hele plaat tegen een andere plaat, maar een strook. Dus als je leiding ligt ingebed tussen 2 PIR-platen kan je volstaan met een strook van 15-20 cm breed.

Megalodon_67 wijzigde deze reactie 07-02-2019 18:02 (14%)

• route99
Domokoen schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:27:
Ik kom erachter dat mijn kruipruimte erg nat is. Er staat nu ongeveer 1cm water in.
De basismethode werkt meestal zo:
1. Alle troep uit de kruipruimte, zeker alles dat vocht vast kan houden...
2. Het zand compleet afdekken met noppenfolie, met opstaande rand zodat er nooit water op kan komen
3. Damp dicht dik folie er boven op.
4. Goed ventileren ,evt. tijdelijke wat helpen
5. Kijken of er dan nog extra isolatie nodig is naast de aanwezig EPS : Hoe dik trouwens?

De 1e winst is als het goed is: een mooie droge kruipruimte en dat maakt dat je minder warmte verliest via geleiding door de vochtige lucht in de kruipruimte.

• Mr. Blonde
  • Laatst online: 12:36
windsurfing1983 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:03:
Kan iemand uitleggen hoe je het beste om kan gaan met isoleren rondom drinkwater leiding door je betonnen vloer heen.
Je leest veel over koude bruggen waar leidingen zoals riolering door de vloer heen de gaten niet goed dicht zitten.
Drinkwaterleiding mag je niet isoleren dus hoe maak je dan het gat luchtdicht.
Gewoon met purschuim afdichten.

Het niet isoleren van drinkwaterleidingen geld voor warmwaterleidingen in huizen om legionella te voorkomen.
E.e.a. koelt dan snel af i.p.v. dat het langere tijd lauw blijft met een grotere kans op legionella als gevolg.
Als je lokaal een doorvoering met pur afdicht gaat dit echt geen problemen geven.

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
keverjeroen schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:39:
[...]
Ben wel benieuwd of er manieren zijn om zo'n laag water af te dekken...
Schelpen storten, denk ik.

l'art pour l'art

• route99
In het magazine vd vereniging Eigen Huis van feb storten ze een laag van EPS of zo met de opmerking dat het drijft en daarmee afdekt . Anders het folie verhaal dat ik schreef. Wel zorgen dat je het hoog genoeg vast maakt.
Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True