Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Onderwerpen

• emzed
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11-10 06:35
quote:
franssie schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:52:
[...]

Ik kan op hun website noch ecosewol noch iets op google vinden - wat heb je nu precies gebruikt?
Sorry, ter verduidelijking, Naturoll is wol met Ecose, zie website Knauf https://www.knaufinsulation.nl/producten/naturoll-035

• emzed
quote:
franssie schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:56:
[...]

AH top - ik zoek namelijk ook zoiets, heb wat proefstroken met van allen en nog wat hangen maar dit is denk ik wel wat ik zoek.
Nog even wat fotos

Best krap onder onze vloer:

Onderschat niet het volume van de isolatie, ik had een aanhanger nodig:

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
quote:
Het rijtje wat je noemt is grofweg te splitsen in 2en: bodembedekking en vloerisolatie. Bodembedekking (chips/balletjes/bodemfolie) zorgen vooral voor de vochthuishouding en niet persé warmteisolatie (discutabel indirect effect). Vloerisolatie zit onder tegen je vloer en dit doet het 'echte werk'. De 'juiste' keuze is afhankelijk van type vloer (hout, beton, beton op piepschuim broodjes), de beschikbare kruipruimtehoogte, en hoe nat of droog het daar is, en welk resultaat je voor gaat (isolatiewaarde, efficiëntie vloerverwarming, stank, ...).

Voor bodembedekking: als het gortdroog is onder je vloer is het eigenlijk niet nodig daar iets mee te doen, maar voor een paar tientjes heb je een folie die er voor zorgt dat je niet hoeft te zandhappen maar wat schoner kunt werken. Is het vochtig dan heeft het al wat meer nut. Wanneer je vooraf al folie aanbrengt is je onderkant-vloer droog om het moment dat je die gaat isoleren. En mocht je luik/meterkast niet perfect afgesloten zijn naar onder heb je minder vocht/stank in je huis. Is het zeiknat, dan wil je niet dat er water op je folie komt te staan, dus moet je iets doen aan het drijfvermogen (noppenfolie eronder, of toch iets a-la vlokken). Alleen chips is men hier niet zo'n fan van. Ze drijven wel netjes op, maar sluiten niet helemaal af, en mocht je nog onder je vloer willen zijn moet je door een laag chips heen waden.

Voor vloerisolatie: er zijn eindeloos veel keuzes, maar een aantal afwegingen kun je maken: heb je veel hoogte, dan kun je een goedkopere isolatie kiezen die een stuk dikker moet zijn voor dezelfde isolatiewaarde, heb je weinig hoogte dan moet je iets efficienters hebben. PIR-platen werken super, en zijn dunner dan andere materialen voor hetzelfde resultaat, maar ook duurder. EPS (piepschuim) is goedkoper, maar moet dus dikker aangebracht. Let op dat alles wat niet flexibel is (platen) wel door je luik moet passen.

- Tonzon: Bodemfolie is overpriced maar los van de prijs wel OK. Tonzon 'luchtkussens': Tonzon en zijn resellers zijn er lyrisch over, maar in dit topic zijn de meningen verdeeld. Kost wel veel hoogte. Mijn Tonzonboer kwam ook nog met isobooster aan, een soort sandwich van alufolie en noppenfolie. Voelde naar mijn mening iets degelijker aan.

- PIR: super, wat duurder, zoeken naar B-keus kan je leuk besparen

- EPS (piepschuim): goedkoper, meer dikte nodig voor zelfde resultaat als PIR

- PUR: werking OK, mits goed aangebracht. Regelmatig niet goed aangebracht (dikte onregelmatig, gassen)

- glas / steenwol / Naturoll. Vaker ingezet bij houten vloeren naar mijn idee. Heb zelf betonnen vloer dus wat minder goed ingelezen over deze isolatie, maar met name belangrijk bij hout om geen vocht op te sluiten om rot te voorkomen.

Mijn advies (mening):

- simpele PE-folie op het zand, bij 'hoog water' ook noppenfolie eronder
- lagere kruipruimte: PIR, meer ruimte: EPS

phYzar wijzigde deze reactie 23-02-2018 12:22 (0%)
Reden: IPS --> PIR

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
Opties voor verbetering?
Folie op de bodem om te beginnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Methamorphosis
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 06:29
quote:
AJM schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:42:
Voor onze toekomstige woning (bouwjaar 1962) ben ik van plan om de houten kruipruimte vloer te gaan isoleren met PIR platen (B-keus).

Zo ziet de vloer er uit (foto's gemaakt tijdens bouwkundige keuring):

[afbeelding]
[afbeelding]

De PIR platen wil ik bevestigen tussen de houten balken, ik vraag me alleen af wat de beste manier is om de platen te bevestigen? Lijmen is een optie, maar wel meteen zo definitief. Iemand een goede tip hoe het ook anders kan?
De pir platen op maat snijden en tussen de planken drukken, zorgen dat je een spleet hebt van 0.5 cm en deze opvullen met pur schuim.

Zorg wel dat je de platen tijdelijk vast kunt klemmen met dunne houtjes oid, ik gebruikte aanmaakhout :)

Mijn woning is ook van 62, ik heb op deze manier de zolder gedaan. Wat een verschil. Graag hoor ik van jou wat het effect van de maatregel gaat zijn onder de vloer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
quote:
Voor onze toekomstige woning (bouwjaar 1962) ben ik van plan om de houten kruipruimte vloer te gaan isoleren met PIR platen (B-keus).

[afbeelding]
[afbeelding]

De PIR platen wil ik bevestigen tussen de houten balken, ik vraag me alleen af wat de beste manier is om de platen te bevestigen? Lijmen is een optie, maar wel meteen zo definitief. Iemand een goede tip hoe het ook anders kan?
Voor het bevestigen van de eerste laag van 5 cm eps heb ik 7 cm lange schroeven gebruikt, de 2e en 3e laag gelijmd mey goedkope kit. Zoek maar even op drielp in dit topic voor het hele verhaal.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-10 19:48

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

quote:

[afbeelding]
[afbeelding]

Weet je zeker dat je PIR wilt gebruiken? PIR is dampdicht en als er in je vloer komt, kan het er niet uit. Gevolg --> rottende balken. Dampdichte materialen en hout is geen goede combinatie, of je moet 100% zeker weten dat je de vochtschermen etc 100% in orde zijn.

M.I. kun je beter EPS / glaswol / steenwol gebruiken. Je zult een lagere R waarde halen voor gelijke dikte aan materiaal, maar zo te zien heb je aardig wat ruimte.

Kijk bijvoorbeeld naar knauf ecose (irriteert niet), of naar EPS platen. Je zou ook nog kunnen combineren mits voldoende ruimte. Glaswol of EPS tussen de balken en een laagje EPS eronder om het mooi af te sluiten en de balken te isoleren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-10 19:48

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

quote:
zuidhuis schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:02:
[...]

Als je afsluit met EPS-plaat onder de glaswol, loop je dan toch even zo goed het risico dat je het vocht opsluit? EPS lijkt mij een niet dampopen materiaal, of in ieder geval zeer minimaal. Ik overweeg deze optie (combinatie EPS en glaswol) namelijk ook, maar lees telkens verschillende verhalen betreft dampremmende lagen. Hoe groot zijn de risico's nu daadwerkelijk? Op instructievideo vd Gamma bijvoorbeeld wordt expliciet genoemd dat je glaswol zonder dampremmende laag moet gebruiken onder je vloer (als het goed is zit de dampremmende laag namelijk onder je vloerkleed/laminaat)
Het zal minder damp open zijn als glaswol zonder EPS, maar volgens Kingspan is EPS dampopen. Dat is ook (een van de) reden(en) waarom mensen liever piepschuim bolletjes in hun gevel hebben dan PURschuim.

Houdt er wel rekening mee dat EPS een stuk minder makkelijk verwerkt dan minerale wol. Het laatste is een beetje samendrukbaar, dus makkelijker passend te krijgen. Daarnaast kun je als je de rollen gebruikt lange stukken in 1x isoleren, ipv met platen te moeten werken, welke naadloos aan moeten sluiten.

Van de Kingspan website:

Het gebruik van EPS (airpop) voor na-isolatie is zeer aantrekkelijk. Het is bijzonder duurzaam, milieuvriendelijk en al snel renderend.
EPS is een passieve hoogwaardige vorm van isolatie. Mits goed aangebracht gaat het levenslang mee zonder onderhoud
EPS een hoogwaardige risicoloze spouwisolatie voor bestaande woningen
EPS geeft een uitstekende dak- en vloerisolatie tegen acceptabele kosten
EPS is zeer milieuvriendelijk, gemaakt van 98% lucht
EPS is goed brandveilig toe te passen
EPS is plezierig zonder beschermende maatregelen te verwerken
EPS is volledig recyclebaar
EPS is vochtongevoelig en damp open

zandpaddo wijzigde deze reactie 05-03-2018 12:09 (9%)

• blissard
  • Laatst online: 14-10 14:51
Zijn die druppeltjes op die linker plaat alles wat je gebruikt hebt aan lijm per plaat?

• hjs
  • Niet online
Oh sjips, denk dat een hoop hier morgen hun kop ff door het luik steken :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14:09
Ben ook al een jaar of 2 bezig met dit onderwerp, maar ik kom er gewoon niet uit. De kruipruimte is wat vochtig maar er staan verder geen plassen oid in de kruipruimte.

Ik zoek eigenlijk gewoon een bedrijf die dit van A tot Z gaat regelen. En dit aantoonbaar goed kan uitvoeren.
Uiteindelijk kom je vrijwel geen bedrijven tegen die met PIR platen oid willen werken. Alleen PUR spuiten, Tonzon, of volblazen met schelpen etc.

Websites die "goedkoopste" of "budget" heb ik allemaal niets mee. Ik wil gewoon vakwerk en kwaliteit. Dat dit een prijs heeft is logisch. Maar waarom zijn die bedrijven er niet?

EDIT: Heb een bedrijf gevraagd om langs te komen. Heb zelf voorkeur voor Jetspray denk ik. PUR zie ik niet zo zitten. Zelf doen ook niet, dus blijft er niet veel over :p

Lekkerboeie86 wijzigde deze reactie 13-03-2018 11:12 (12%)

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
marcel87 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:56:
[...]

Wordt dit niet vochtig en zuigt het zich vol met water aan de onderkant?
Ik heb geen hele vochtige kruipruimte dus dat is geen probleem. Ik heb overigens niets gedaan met dampremmende of andere folie, ik heb alleen het glaswol tegen de vloer gestopt...

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:12
quote:
Lekkerboeie86 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:56:
Ik zoek eigenlijk gewoon een bedrijf die dit van A tot Z gaat regelen. En dit aantoonbaar goed kan uitvoeren.
Uiteindelijk kom je vrijwel geen bedrijven tegen die met PIR platen oid willen werken. Alleen PUR spuiten, Tonzon, of volblazen met schelpen etc.

Websites die "goedkoopste" of "budget" heb ik allemaal niets mee. Ik wil gewoon vakwerk en kwaliteit. Dat dit een prijs heeft is logisch. Maar waarom zijn die bedrijven er niet?
Waarschijnlijk omdat je voor PUR-spuiten, Tonzon en volblazen met schelpen nou niet echt heel veel kwaliteiten hoeft te bezitten. Het is geen stucwerk waar je jaren op kan oefenen voor een perfect glad resultaat. O-)

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 08:16
quote:
emnich schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:29:
Ik heb ook mijn houten vloer geïsoleerd met glaswol met Rd 2.15. Dit zit tussen de houten balken. Deze houten balken steken nog een eind uit dus er zou makkelijk nog een plaat glaswol tussen passen. Heeft dat zin (qua tvt) of is een tweede laag onzin? De houten balken zelf zijn dan overigens niet geïsoleerd.

[afbeelding]
Alle ruimte tussen de balken opvullen :Y Balken niet opsluiten vanwege risico op rot. Hout geleid warmte niet echt goed dus impact is beperkt. Eventueel nog afwerken met dampopen folie.

Sethro wijzigde deze reactie 05-04-2018 21:46 (14%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het ruzieen met van de bunt isolatie. :(ze hebben een flink stuk niet geisoleerd terwijl dat wel afgesproken was en beweren nu dat deze helemaal niet was mee-geoffreerd) :( :(

Dus dit stukje ervaringtekst gaat in membersonly tot we tot een conclusie komen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

kmf wijzigde deze reactie 23-05-2018 10:15 (7%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
@TommyGun welke wit blauwe? De groene/witte leidingen zijn (koud)waterleidingen. De blauwe UTP kabels. Grijze stroom.
Pur rondom de UTP-leidingen is door mij zelf aangebracht toen ik het gat ging dichten (Action pur schuim. Wordt dus niet warm.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
quote:
TommyGun schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:55:
[...]

Uh sorry, groen. Op 1 van de foto's gaat groen over in wit
da'zn de oude koperen waterleidingen die groen zijn uitgeslagen door vele condens erop. Bij eerdere foto's zie je hier letterlijk druppels op

kmf wijzigde deze reactie 09-04-2018 10:58 (13%)

• -Junkiexp-
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13-10 20:31
quote:
Voogel schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:09:
De houten woonkamervloer uit ons hoekhuisje (fundering op staal uit 1896) is een ratjetoe van verschillende balken+stapeltjes stenen en ook nog eens totaal niet geïsoleerd. We zouden de vloer daarom graag in z'n geheel willen laten vervangen incl vloerverwarming.

We hebben grofweg 3 opties op het oog:

1. nieuwe houten vloer met isolatie tussen de balken en een droogbouw vv
2. stalen broodjes renovatie vloer en een droogbouw vv
3. schuimbeton met anhydriet vloer met vv

Uiteindelijk kunnen we met alle versies wel een Rc van rond de 3,5 halen dus daar zit het verschil niet. Optie hout is wat mij betreft een risico omdat de huidige balken er niet voor niets slecht aan toe zijn, dan er blijven eigenlijk alleen de renovatie vloer en volstorten met schuimbeton over... Schuimbeton lijkt me zo definitief...

Iemand ervaring met deze keuze? Wat was uiteindelijk doorslaggevend?
Waargoom geen betonnen liggers met tempex broodjes er in en dan beton storten?
Vervolgens netten met vloerverwarming en dan je smeervloer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13-10 21:18
quote:
Voogel schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:09:
We zouden de vloer daarom graag in z'n geheel willen laten vervangen incl vloerverwarming.
......

Uiteindelijk kunnen we met alle versies wel een Rc van rond de 3,5 halen dus daar zit het verschil niet.
Je wil een geheel nieuwe vloer laten aanleggen en je "beperkt" je maar tot een Rc van 3.5?
Dat is de op dit moment minimaal geaccepteerde waarde voor een vloer in een nieuwbouw woning. Toen deze minimale norm werd vastgesteld in 2015 was men eerst van plan deze al meteen op 5 te zetten. Zeker met vloerverwarming er bij wil je alle warmte binnen houden en dus een zo hoog mogelijke Rc voor de vloer zonder dat je failliet gaat.

Vergeet niet dat deze vloer weer minimaal 100 jaar blijft liggen net als de oude.

Ik zou dus zeker gaan kijken naar opties die een veel betere Rc bieden dan "slechts" 3.5 waarbij voor mij een Rc van 5 echt de onderwaarde zou zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Junkiexp-
quote:
Voogel schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:36:
[...]

De fundering is op staal, ik ben bang dat je met betonnenliggers etc dik over het maximale gewicht van de fundering heen gaat met alle gevolgen van dien.
Ik zou dan na laten rekenen of het mogelijk is.
De liggers wegen 30kg per strekkende meter, en de piepschuim broodjes amper iets.
Beton is bij laagikte 5 cm zo'n 110-130 kg per m2, met de liggers erbij dus 170-190 kg m2.
Dan je zandcementvloer van 5cm, deze zal zo'n 80-100 kg/m2 zijn.

Dus reken maar op 250-290 kg/m2.
Ik ben geen constructeur maar ik schat in dat het wel kan, wordt overigens ook zat gedaan op deze manier.
Voordeel is dat je kruipruimte houdt, dat vind ik persoonlijk wel erg handig om te hebben.

Je kan ook nog kijken naar een PSI renovatievloer met stalen liggers, komt je uit op 177kg m2 totaal.
Je werkt dan met stalen hoeklijnen en liggers, als je een beetje handig bent kan je dat makkelijk zelf.
Hoef je alleen het beton te laten storten, en na de vloeverwarming de smeervloer.
EPS vulelementen tussen de liggers heb je ook in RC 5.

Nieuwe houten vloer zou ik niet doen, en droogbouw vloerverwarming is gewoon een stuk duurder.
Op netten is zelf makkelijk aan te leggen, en voor 50m2 kan je voor 1000 euro klaar zijn met een goede verdeler erbij.

-Junkiexp- wijzigde deze reactie 13-04-2018 16:41 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:09
quote:
_JGC_ schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:45:
Dikste platen die je daar kunt krijgen zijn 6cm.
Het nadeel daar van is dat je wel erg veel lagen moet plakken. Er wordt een Rd van minimaal 3.5 aangeraden op mileucentraal. Dan ben je met de 5cm of 6cm platen 3 lagen aan het plakken. Met als voordeel dat je overlappend kunt plakken (dus weinig issues met warmte lekkage op de naden) :) , en als nadeel veel meer werk :( .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
Laatste argument is onzin. Vocht is juist goed voor beton.
Betonrot ontstaat door zouten in de beton (zodat het sneller hard wordt), carbonatatie of indringing van water met dooizouten.
Als vocht slecht zou zijn, zouden alle betonnen heipalen wegrotten.

blissard wijzigde deze reactie 20-04-2018 15:34 (62%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 13:14
Als je alle ventilatieroosters op 1 na afsluit, wat is er dan te ventileren? Vervolgens krijg je overdruk als de wind erop staat. Die lucht wordt vervolgens via kieren en leidingen je huis ingevoerd.

Ik blijf erbij, bodemisolatie is niet effectief als isolatie, hooguit als bodemafsluiter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
quote:
icecr0wn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:11:

Ik ben nu een beetje de draad kwijt: is reflecterend materiaal voldoende of heb je ook de isolerende luchtlaag/materiaal laag nodig? Zie ik wellicht nu wat over het hoofd?
Ongeveer 112 keer besproken in dit topic :P
samenvating: Indien echt heel nauwkeurig en luchtdicht (dus niet alleen de reflectie) is aangebracht werkt het, maar hoe goed en voor hoelang daar zijn de meningen over verdeeld.

hjs wijzigde deze reactie 20-04-2018 16:23 (4%)

• blissard
@Isoleertje als het goed is hoeven ze voor de vv niet in de kruipruimte te zijn.
Op het drogen van het cement heeft de isolatie geen invloed.
Overigens (even de technoloog uithangen) is het geen “drogen” maar “uitharden”. Omdat het een reactie met water is, gaat dit beter als het vochtig is. Uitdroging is juist slecht voor het uitharden.

• -Junkiexp-
@Isoleertje Waarom laat je het frezen als de dekvloer eruit gaat?
Ik zou een reflecterende folie leggen, daarop netten en hier de vloer verwarming op.
Zo wordt het altijd gedaan in een nieuwe situatie, frezen is eigenlijk alleen voor als je vloerverwarming wilt aanleggen in een bestaande smeervloer.

Die isolatie mag geen probleem zijn hoor, de betonvloer zit er tussen dus ik zie niet in waarom dit minder snel zou drogen/uitharden.

• _JGC_
quote:
No Hands schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:22:
[...]

Eps is niet drukvast, daar kun je geen beton op storten.
EPS100 is prima voor onder het beton. De EPS60 uit de bouwmarkt moet je dan laten liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
1. Gewoon los laten, evt vocht kan dan achter de folie langs ipv erover. Steen zuigt toch wel vocht op, dus afsluiten is zinloos.

2. EPS is behoorlijk dampdicht. Denk dat je met jouw vloer je geen zorgen hoeft te maken over vocht. Het is geen hout dat vergaat.

3. PU lijm met fatsoenlijk pistool moet wel lukken. Niet gaan knoeien met kleine goedkope busjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
@lhsmoor waarom wil je vastschroeven? Plakken werkt bij de meesten hier prima.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:28
Hier ook eindelijk een begin gemaakt aan de kruipruimte.
150m bubbeltjes folie en heel wat t200 zeil en de basis ligt.
Nu alleen nog 10cm EPS extra aanbrengen.

ELGA * Ferroli Aqua1 plus 90HT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
@TommyGun @emnich Zolang het goed afsluit en dicht zit is het goed. Iets is beter dan niets. Je kunt er evt nog een folie of iets dergelijks omheen wikkelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
Ik gok dat de isolatie IN je vloer zit, maar dit is slechts hooguit 2cm dik en is weinig effectief.

Met 75cm hoogte is het prima zelf te doen. Folie over de grond, platen tegen het beton en komende winter is het al een stuk beter. Als materiaal kan je EPS of (B-keus) PIR gebruiken, waarbij PIR meer isolatie per centimeter is. Prijs van B-keus PIR is marginaal hoger dan EPS.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:36
N.a.v. dit topic ook maar eens een poging gewaagd, met de spectrum kit van de Action. Platen van 4-5cm dik.
Nu totaal geen isolatie dus veel slechter kan het niet worden lijkt me. OK kit van de gamma was geen succes, alles donderde na 10min er weer af. Nu met spectrum Actionkit lukt het wel, wel veel gebruiken uiteraard. Betreft een broodjesvloer van Flevobeton uit 1973. Van het weekend maar weer verder, nu geen zin meer.

PS

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
quote:
Jim423 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:27:
N.a.v. dit topic ook maar eens een poging gewaagd, met de spectrum kit van de Action. Platen van 4-5cm dik.
Nu totaal geen isolatie dus veel slechter kan het niet worden lijkt me. OK kit van de gamma was geen succes, alles donderde na 10min er weer af. Nu met spectrum Actionkit lukt het wel, wel veel gebruiken uiteraard. Betreft een broodjesvloer van Flevobeton uit 1973. Van het weekend maar weer verder, nu geen zin meer.

[afbeelding]
Vul je de ruimte tussen de broodjes nog op of laat je die open? als de lucht daar niet kan stromen levert dat nog extra isolatiewaarde op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 19:59
quote:
LinuxMan schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:29:
[...]

Vul je de ruimte tussen de broodjes nog op of laat je die open? als de lucht daar niet kan stromen levert dat nog extra isolatiewaarde op.
Als je daar die platen tegenaan zet, en de naden dicht maakt, dan is het toch "lucht dicht" (lucht kan niet stromen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Zorg dan wel dat de uiteinden goed zijn afgesloten. Heb hier ook een flevobeton vloer uit 1978, kan tussen sommige liggers zo de spouw in kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
quote:
Bravertal schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:29:
@blissard , betonnen vloer, ligt geen water, over wat voor folie heb jij het?
@mmwolbrink Ventilatie is op orde in de woonkamer denk ik, roosters bij de ramen staan allemaal altijd open.
Gewoon bouwzeil van de bouwmarkt op de bodem van de kruipruimte leggen, naden overlappend leggen. En de ventilatie betreft ook de kruipruimte. Geen ventilatie is niet goed. Daarom werkt bodemisolatie niet, je ventileert dus afkoeling. Isolatie (eps, steenwol, pir, enz) breng je aan direct onder je vloer.
Dit topic al geheel doorgelezen 😇?

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 07:16
@drielp , hoekhuis uit 1972, aan de voorkant en achterkant 2 ventilatieroosters voor de kruipruimte, totaal 4 stuks, afmetingen van het huis is 8m x 6m = 48m2.

Dus als ik zeil neerleg en vastzet op de grond dan is het met een paar weken droog.

Vervolgens kan ik isolatieplaten aan de bovenkant van de kruipruimte plaatsen en dan zit ik helemaal goed.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blissard
De folie hoef je niet vast te zetten. Een stukje tegen de muur op laten staan (20 cm ofzo) is voldoende.
Het gaat er niet om de vloer hermetisch af te sluiten (wat wellicht wel kan, maar heel veel moeite kost) maar om 99% van de uitdamping van vocht uit de bodem tegen te gaan. Dat is voldoende om met de natuurlijke ventilatie (in de kruipruimte) de kruipruimte droog te krijgen.

Als het waait, kun je in de kruipruimte gelijk de ventilatie openingen even controleren. Het kan zijn dat die dicht zijn gaan zitten, al komt dat volgens mij niet vaak voor.

Daarnaast kun je het luik van de kruipruimte luchtdicht(er) maken met tochtband oid. Ook de plank in de meterkast behoeft vaak enige aandacht. Met wat steenwol of PUR zijn de grote gaten hier ook zo verholpen.

Daarnaast kan mechanische ventilatie (in de woning) helpen tegen het vochtprobleem in je woning. Ik zou echter eerst het effect van bovenstaande eens bekijken.

De EPS-platen zet je vast met lijm (in mijn geval watergedragen montagekit van de gamma, maar Pattex van de Action is hier ook populair). Kun je eens een fototje posten van de onderzijde van de vloer. dan krijg je specifiekere tips. Verder is alles al in dit topic beschreven. Avondje doorlezen en je bent specialist kruipruimteisolatie.

blissard wijzigde deze reactie 29-05-2018 08:08 (59%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elmo_1978
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:54
quote:
DJ^ schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:48:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze snijder. Is dit goed bevallen? Snelheid? weinig afval met eps bolletjes bij het snijden?
Het mes heb ik weer verkocht, werkte wel correct, maar vindt hem wel vrij dik.
Het snijden ging dus erg zwaar, daarna via marktplaats een andere gekocht die werkt veel lekkerder.
Het lemet is daarvan een stuk smaller/dunner, en zo scherp als een mes.

Dus gaat veel soepeler.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elmo_1978
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:54
yup, helemaal goed ! ik heb ongeveer een zelfde !
daarvan kan je later ook een los mes kopen / vervangen

zie bv https://www.probouwteam.n...ijders/toebehoren/messen/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
@zuidhuis https://tonzon.nl/veelges.../funderingsmuur-isoleren/

Verder ligt de betonvloer op de binnenkant van de funderingsmuur en zit op die hoogte bij oudere huizen vaak geen spouwmuurisolatie. Bodem van de kruipruimte is warmer dan de grond die tegen de buitenkant van je muur ligt, dus als je binnen isoleert blijf je nog steeds warmte naar buiten lekken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-10 22:04
tegenwoordig vind ik rc5 gewoon minimum. minder moet je niet willen, zeker niet gezien de toekomst

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bravertal
https://i.imgur.com/8Jo4qG8.jpg

https://imgur.com/gallery/ErdjFdC

Hier een foto van de start, zaterdagochtend en van alle pir platen.

Bravertal wijzigde deze reactie 10-06-2018 20:04 (27%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
quote:
cverkooyen schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:35:
[...]

Je hebt de ruimte van de broodjes niet opgevuld? Had dat niet beter geweest?
Als je zorgt dat de kopse kanten bij de fundering dicht zit maakt het niet zoveel uit.

Bij een broodjesvloer gaat de meeste warmte verloren via de liggers, het boogje ertussenin heeft al een laag isolatie. Voldoende isoleren over de liggers is makkelijker en werkt net zo goed. Je moet alleen wel zorgen dat er geen ventilatie is door de holle ruimte die je maakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
@iMars altijd folie aanbrengen. Behalve als er plassen staan.
Werkt veel fijner als je de PIR gaat aanbrengen en voorkomt uitdampen van vocht uit de bodem in de kruipruimte. Daarnaast kost het vrijwel niets.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
Het zorgt voor makkelijker werken. Je ligt niet in het zand te woelen.
Daarnaast zorgt het voor een drogere lucht in de kruipruimte.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:16

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
Cobb schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:17:
Kun je pirplaten goed bevestigen met die plak prikkers?
Als je hetzelfde bedoelt als wat ik heb gedaan: nee

De lijmlaag van de 'plakprikkers' hecht slecht op het stoffige beton. Ik heb met een schroevendraaier de lijmlaag er vanaf gekrabt en de prikkers met kit op de betonbalken geplakt. Behoorlijke klote klus!

De prikkers zelf houden makkelijk 2x 6cm EPS. Wel opletten met werken, want het is een omgekeerd spijkerbed. Ik heb wel enige twijfels of ik met de prikkers en vastzetschoteltjes feitelijk geen koudbruggen heb gecreeerd...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bravertal
@Cobb , ik ben zelf bezig met pirplaten aan het plakken. Het formaat is 60cm bij 60cm met rd-waarde van 5,2 en is geloof ik 12cm dik. Ik bevestig alles met de montagelijm Spectrum van de action. Een maand geleden ben ik begonnen en afgelopen zaterdag ben ik verder gegaan. Tot nu toe zit alles nog vastgeplakt, dus het spul werkt goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Sebastiaan001
Ik heb buiten tegen de fundering, onder het maaiveld, styrodurplaten geplaatst.
Dit neemt geen vocht op.
Bovenzijde, tussen plaat en muur ook afgekit met shell tixhophalte, zodat regen er ook niet direkt achter loopt.

Maar: spaanplaat in een kruipruimte? Wat ondersteund dat?
En kijk je uit met schimmel en je luchtwegen?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-07-2018 07:41 (32%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebastiaan001
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-10 09:54
@AUijtdehaag Ik vond het ook vreemd, ik denk dat ik het ga verwijderen het ondersteund niks volgens mij. Het is op het beton gemonteerd, overal zit een laagje piepschuim behalve daar.
Die styrodurplaten lijkt me wel wat. als ik het terras ga vervangen plak ik die op de muur aan de buitenzijde.

Nog een vraagje ik kan de vochtige muur afsluiten met de folie. Doen of niet?

Sebastiaan001 wijzigde deze reactie 07-07-2018 08:10 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Spaanplaat onder het beton is waarschijnlijk bekisting geweest. Heb hier ook stroken hardboard tussen de liggers liggen.
Tegenwoordig bestel je gewoon smallere betonliggers, vroeger losten ze dat op met plaatwerk en los beton. Koudebruggen waren niet belangrijk.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Bravertal
Iedereen bedankt voor de info. Mijn vloer is geisoleerd met Pirplaten rd-waarde 5,2 en vastgeplakt met Spectrum montagelijm van de Action. Het is een rotklus maar met zijn tweetjes goed te doen. Ik had 45m2 besteld, hier heb ik 703,75 euro voor betaald, en 22 euro voor het zeil (hier heb ik nog zat van over), ook nog 20 bussen montagelijm a 1,49 euro per bus.

Totale kosten om de vloer te isoleren waren 755,55 euro. Het zal mij benieuwen of ik warme voetjes heb van de winter. Volgend voorjaar vloerverwarming + nieuwe vloer en dan zal de besparing wat oplopen qua gasverbruik hoop ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bravertal
@TmZ , ik heb er 3 dagen over gedaan met zijn tweetjes. Het is vooral een kwestie van efficiënt werken mare ik het kon ook wel in twee dagen hoor. Mare vooral in het weekend gedaan enne geen zin om hele lange dagen te maken want door de weeks zijn we ook gewoon druk op het werk. Ik denk ongeveer 2x 16 uur dat we eraan besteedt hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Junkiexp-

Pirplaten zijn binnen, aluminium plakband is binnen en mijn vriendin heeft de action leeggekocht voor de Spectrum montagekit.
Morgenochtend krijg ik de folie binnen.
Dan samen met mijn vriendin onder de vloer om een begin te maken aan de isolatie.

Hopen dat de kit goed houdt op de betonnen liggers, wellicht zet ik er nog wat rachels tijdelijk onder als ondersteuning.
Platen zijn best groot (1200x1000x120)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jim423
Knap dat je GF erin durft, ik ken er niet 1 die dat gat in gaat ''want daar zitten spinnen''. (Maar daarom heet het misschien ook man-hole). :P

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
@poing welke problemen zou je dan verwachten ?

blissard wijzigde deze reactie 18-07-2018 08:54 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quote:
Destralak schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:00:
Hoi allen,
....
Nu ben ik langs de professionele bouwmarkt gegaan en de situatie even voorgelegd. De adviseur daar raadde echter aan om - in plaats van vanuit de kruipruimte de vloer te isoleren - alle huidige broodjes te vervangen door geisoleerde broodjes. We zijn namelijk op termijn van plan om toch vloerverwarming en nieuwe plavuizen aan te leggen. Huidige liggers behouden.

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

Ter aanvulling:
- Adviseur kwam met volgende specificatie over wat er nu waarschijnlijk in ligt: https://vbi.blob.core.win...9-008-Combinatievloer.pdf
- Zijn suggestie voor vervanging: https://vbi.blob.core.win...isolatievloer_200_210.pdf
Wat een grappenmaker... Ik weet niet om hoeveel m² het gaat, maar je gaat toch niet je hele vloer wegslopen om hem vervolgens weer helemaal opnieuw op te bouwen?!

Als je de huidige vloer moet laten freesen voor vloerverwarming en ook de onderzijde heftig wil isoleren kan je het overwegen. Maar dan nog zal het een veel ingrijpendere en kostbare ingreep zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
quote:
Destralak schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:51:
[...]

Bedankt voor je reactie. De kosten voor de nieuwe (geisoleerde) broodjes lagen vrijwel gelijk met de totale kosten van de EPS (beide rond de 1100 euro).
Uiteraard zou dat betekenen dat we gelijk de kosten moeten maken voor vloerverwarming, smeervloer, plavuizen etc. Maar die kosten zijn er op de langere termijn ook.

Wat denk je dat het prijsverschil zal zijn? Intensiever sloopwerk + nieuwe betonvloer bijv?
Wat denk je van binnenmuren die op de vloer staan, ga je die ook slopen?
Verkijk je niet op de kosten van arbeid.

@poing Zie dat hier ook, bijkeuken van 2,3x1,3 meter, deur naar de keuken is eruitgehaald ivm lichtinval (keuken is anders heel donker). Bijkeuken grenst aan ongeisoleerde berging en wordt zelf niet verwarmd. Warme vochtige lucht uit keuken+woonkamer condenseert op de muur naast de wasmachine. Die muur is inmiddels zwart van de schimmel. Muur is geverfd met hoogglans afwasbare verf dus is ook zo weer schoon, maar fris is anders.

_JGC_ wijzigde deze reactie 18-07-2018 13:49 (25%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
@poing door koudebruggen wordt het niet kouder dan in de huidige situatie. Die 50cm strook die kouder zou zijn dan de warme vloerverwarming is natuurlijk vervelend, maar er zal niet meer vocht op neerslaan dan in de huidige situatie.
Wellicht leeft het idee dat vocht neerslaat op het koudste oppervlak. Dat is echter niet het geval. Het slaat neer op ieder oppervlak met een temperatuur onder het dauwpunt.
De "nog zwakkere koudebruggen" hebben dus geen invloed op het neerslaan van vocht op de vloer. Pas als het neerslaan zo massaal gebeurd dat de RLV er door afneemt, zal dit effect hebben. Dan hebben we het snel over grotere hoeveelheden dan de paar druppels die al schimmel kunnen veroorzaken.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• -Junkiexp-
@poing, ik ga de kruipruimte helemaal isoleren, alleen het gedeelte onder keuken en gang pas in september/oktober ofzo.
Daar kan ik later nog onder, onder dit gedeelte niet meer, tenzij ik onder de funderin ga graven maar daar heb ik weinig trek in ;)

Vandaag een goede start gemaakt, in 4 uurtjes 20 m2 gedaan.

Een verslag voor degen die het interesseert :
Dit is het ''kruipluik'', hier zat de convecterput in die niet meer teruggaat.

Ze hebben destijds zo te zien en de borstwering weggehaald om de pui te plaatsen, en het gat in de vloer gehakt voor de convecterput.
Al het puin is onder de vloer gestort, wij hebben dit er allemaal uit gehaald, was flink wat:

Toen een hoop zand weggegraven zodat de platen van 1000x1200 gekanteld konden worden:

Daarna aan de slag geweest met het isoleren.
Tussen de fundering is het 3500, de platen zijn 1200 dus de laatste plaat in de rij 100mm vanaf gezaagd met een scherpe houtzaag, dit gaat perfect met PIR, relatief weinig afval.
Dan weer direct de volgende rij begonnen voor het gezaagde stuk zodat de naden niet gelijk zitten maar verspringen.
Het plakken ging ook prima, ik heb het niet in sinus vorm gedaan maar met dotten omdat de betonelementen niet allemaal even recht zijn.
Je kon het direct los laten zonder dat het viel, maar voor de zekerheid ondersteund en dit laat ik een dag staan.

Zaterdag weer verder, dan worden ook de randen afgeschuimd, de naden voorzien van aluminiumtape en dan de folie neergelegd.
Het stuift gewoon onder de vloer dus waarschijnlijk is het niet nodig, maar ik heb net de sleutel gekregen en ik weet dus niet hoe het in de winter is.
Kon geen randen zien van waar ooit water heeft gestaan maar dat hoeft niets te zeggen natuurlijk.
Kruipruimte is nu wel echt laag, ik denk dat er maar een cm of 30 overblijft onder de platen, ik hoef er gelukkig nooit meer in.
Andere compartiment lijkt wel wat dieper te zijn.
Voordat ik het gat van de convecterput ga dichtmaken boor ik ook nog een paar kruipruimteventilatie kokers, er zit nu helemaal geen ventilatie en dat is goed te merken.

@GioStyle

In de meeste elementen bij mij zaten ''kopschotten'' sommige niet omdat de kruipruimte ventilatie vroeger via de spouw ging, de spouw is nageisoleerd en toen is ook de spouwventilatie dichtgesmeerd.
Onder deze punten lag ook een berg isolatiematerialen wat er doorheen was geblazen.
Nu denk ik niet dat het hier doorheen kan waaien maar voor de zekerheid heb ik halve maantjes uit een pir plaat gesneden:

Die stop ik er dan klemvast in en daarna kit ik de randen vol, dan gaat het daar zeker niet meer door waaien.

-Junkiexp- wijzigde deze reactie 18-07-2018 22:10 (6%)

Acties:
  • +9Henk 'm!

• -Junkiexp-
Vandaag het project afgerond voor de woonkamervloer.

De resterende platen zaterdag al geplakt zodat vandaag de houtjes weg konden.
Vandaag het zeil gelegd, tape geplakt en de randen afgeschuimd, het resultaat is erg strak vinden wij!
Zijn een beetje baggerfoto's want de hoogte is nu nog maar 30cm, best lastig om een fatsoenlijke overzicht foto te maken:

Daarna het zand weer teruggegooid in het gat, uitgevlakt en aangestampt:

Hierop 2 lagen pir platen:

Die moet ik nog rondom afschuimen, maar mijn schuim was op.
Als het afgeschuimd is boor ik gaten in de zijkanten van de betonnnen vloer en hier steek ik betonijzer in.
Dan stort ik beton tot 5 cm tot de rand, daarna wat slangen van de vloerverwarming erin en dan de zandcement vloer op hoogte brengen van de huidige zandcement vloer.

Morgen komen ze de vloerverwarming frezen en ik kreeg dit helaas niet meer op tijd af.
Ze komen alleen frezen, ik leg alles zelf aan dus het is geen probleem dat het gat nog niet dicht is.

Ik ga misschien de fundering aan de buitenzijde ook nog isoleren, ik heb toch nog wat graafwerk hier en daar en ik wil de onderste rijen stenen impregneren tegen optrekkend vocht.
Daarnaast hebben we dit huis net gekocht en de tuin is toch niet onze smaak, dan is het niet zo'n probleem om het open te maken.

Al met al samen 16 uur bezig geweest voor 30m2, 18 bussen action kit en 4 grote bussen purschuim gebruikt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
Die platen in de bouwmarkt zijn 50*100, plak je er zo tussen dus waarom niet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik zou ook tussen de ligger isoleren als het recht is, dan is het niet zo'n grote moeite als dat het rond is.
Kruip er even goed onder en meet goed alle liggermaten op.
Bij mij was dat 500mm, ik heb dus pir platen gepakt van 1000mm breed.
En als die niet door je luik passen 500mm breed als dat verkrijgbaar is.
Met de naad is het wel zo handig en stevig dat je op een ligger uitkomt, en het werkt veel makkelijker als je niet steeds hoeft te snijden/zagen.

Mooie cleane kruipruimte trouwens, werk heel fijn als er geen troep onder ligt :)

-Junkiexp- wijzigde deze reactie 24-07-2018 20:05 (8%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
quote:
technopeuter schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:16:
[...]

15 cm eronder is idd beter, maar dan vergelijk je ook 15 met 10 cm, die 5 ertussen doet dan niet schokkend veel
Die 5 ertussen is wel veel extra werk en materiaal, die je beter onder de hele vloer door kunt trekken. Minder moeite, weinig extra materiaal en beter resultaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
quote:
plaspvd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:37:

Klein vraagje, moet ik bij elke laag, de naden tussen de piepschuim platen ook volpurren. Of is de laatste laag afsluiten met pur voldoende?
Als de naden van de verschillende lagen niet recht boven elkaar liggen (elke laag in andere richting dan vorige) en ze sluiten mooi strak op elkaar aan dan hoef je tussen de platen/naden niet te purren.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 14-10 20:26

Felyrion

goodgoan!

Nou, na een tijdje te hebben mee gekeken hier in dit topic had ik genoeg inspiratie gekregen (many thanks, anders was ik hier nooit aan begonnen) om eens een blik in de kruipruimte te werpen om te zien wat de mogelijkheden waren.

Hieronder voor de geïnteresserden een kort fotoverslag van mijn vorderingen tot zover :)

De ruimte onder de gang, waar de toilet, watermeter gat en meterkast zich bevinden is wel een zooitje. Daar moet nog veel gedaan worden.

En de fundering loopt door, waardoor de kruipruimte in vier delen is opgedeeld, waar ze onderdoor gegraven hebben vooor doorgang. Erg lekker... je moet er op je rug in gaan liggen er je er onderdoor trekken..

Dus maar eens begonnen met de boel wat opruimen en ontdoen van de meeste spinrag etc.

Gelukkig zien de andere ruimtes er iets netter uit.

Hierna op aanraden in dit topic hier in de buurt een rol T200 folie gehaald en de vloer voorzien van folie.
Dat ging nog verrassend vlot.

En na een weekje lurken op marktplaats heb ik in de buurt een leuke partij isolatie op de kop kunnen tikken voor net geen 8 euro de vierkante meter. Kingspan PIR 10cm, R4,6, eigenlijk bedoeld voor spouw, maar dat zal niet deren.

Tot mijn grote vreugde past (na het verwijderen van de houten rand voor het luik) de 60cm brede plaat exáct door het gat :*)

En tot mijn nog grotere vreugde past de plaat in zijn geheel ook door de kuil naar het deel onder de huiskamer :D al is het milimeter werk en zal er veel tijd in gaan zitten de platen eronder te wurmen.

Dat betekent dat ik de platen niet hoef te verzagen voor het grootste deel :)

Net vast even als test een eerste plaat op zijn plaats gelijmd met de hier wel bekende montage kit van de Action. Lijkt uitstekend te werken.

Na de vakantie eens kijken of de plaat vast blijft zitten en dan verder!

edit:
Wat ik nog wou vragen... Zoals op het eerste plaatje te zien is lopen er op een paar plekken (met name vanuit de gang, richting de keuken) waterleidingen (en een stalen gasleiding) langs het plafond.
Hoe kun je hier het beste mee omgaan?

Felyrion wijzigde deze reactie 31-07-2018 23:59 (4%)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Jim423
Wat ik heb gedaan zijn de platen op maat zagen om de leidingen heen. Hoeft niet superprecies.
Dan over die laag nog een laag platen. De leidingen zitten dan verzonken in je isolatie en het is luchtdicht zonder pur. Onder je meterkast zou ik gewoon open laten en de zijkant van de isolatie afpurren waar nodig zodat er geen koude lucht onder slaat.

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

quote:
iMars schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:53:
Waar kan je het beste bodemfolie halen? Mijn oppervlakte is ~510x850 dus zat eigenlijk te denken aan 6x10M
Destijds heb ik onderstaand bij https://www.goedkoopverpakking.nl/ van http://www.stuntmarkt.com/ gehaald. Dit was toen de goedkoopste.
Pe folie bouwfolie 3x50 meter T200

DJ^ wijzigde deze reactie 09-08-2018 12:26 (5%)

hmmz

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:19

cdoens

Peugeot-gek in hart en nieren

quote:
DopdeDouwer schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:41:
Kan ook een prop papier of karton op maat zijn toch, hoeft geen isolatiemateriaal te zijn.
Als het vochtig is/blijft in de kruipruimte, wil je geen papier of karton gebruiken, lijkt mij?

Peugeot 307 CC en 106 Rallye

• SlitheryImp
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 11-10 22:02
quote:
DJ^ schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:45:
De glaswol/steenwol optie in de open gaten vind ik wel een goed idee maar dit materiaal is niet prettig te verwerken in zo'n kleine ruimte. Wellicht dat ik de restanten PIR of EPS op maat maak. Nog even over nadenken.
Een prop noppenfolie? Kost ook niks.

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:19

cdoens

Peugeot-gek in hart en nieren

Vandaag was het zover, de PIR plaatjes werden keurig afgeleverd.

Meteen de pakketten binnengezet want het begon te regenen.
Vervolgens de helft van de platen in de kruipruimte gegooid, met hulp van pa. Door binnen te zitten en iemand die de panelen telkens aangeeft, win je zoveel tijd. :)

Hier is te zien wat voor soort vloer het is, volgens mij ook kwaaitaal? De zwarte opening aan de achterkant van de foto is de doorgang naar de kruipruimte van de buren. Zoveel is de grond dus minstens gezakt.
Dit gaan we oplossen door zandzakken daar neer te leggen. Dit zal een boel lawaai van de buren dempen, hoop ik.

De uitdaging gaat de keuken worden met alle leidingen en kokers. Ook was de vorige eigenaar allergisch voor losse draden in de woonkamer dus had hij alle draden voor telefoon, televisie en speakers (surround) door de kruipruimte gelegd. Daar mag dus ook nog even de schaar in.
Wat de beste man wel goed had gedaan, was een lichtpunt ophangen en een snoer naar het kruipluik getrokken. Daar een verlengsnoer op en er was licht...

Inmiddels hangen de eerste 8 panelen en toen waren de steuntjes op. Woensdag ga ik weer verder en als alles klaar is, de naden aftapen en de randen dichtpurren.

cdoens wijzigde deze reactie 14-08-2018 00:56 (17%)

Peugeot 307 CC en 106 Rallye

• blissard
quote:
cdoens schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:51:

[afbeelding]
Hier is te zien wat voor soort vloer het is, volgens mij ook kwaaitaal?
Nee, dit is een broodjesvloer.

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07:30
quote:
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:37:
zo, hoe meer ik lees, hoe meer vragen..

Net een huis gekocht, bouwjaar 1935. Krijgen half september de sleutel en op de to-do list staat nu al spouwmuur + vloer isoleren.

Voor de spouw heb ik sowieso een specialist nodig, voor de vloer twijfel ik hoe ik het ga aanpakken.

Er zit nu een houten vloer in, op houten balken. Geen idee of daar iets van isolatie tussen zit. ik zou zeggen van wel want deze ziet er niet heel oud uit (zat er al in bij de verkopers) Wie heeft een tip om dit gemakkelijk te checken?

Ik heb een kruipruimte, die bereikbaar is vanuit de kelder. Wat ik zo gezien heb is er niet heel veel ruimte, een beetje vergelijkbaar met wat ik zag op de foto's van @AJM (https://gathering.tweaker...message/54475891#54475891 )

Inmiddels zie ik nu al door de bomen het bos niet meer. Wel of geen dampopen folie op de grond (zandgrond, droog). ik zou zeggen dampopen, maar soms lees ik ook dampdicht (dampremmend? )
Als ik de tool invul bij milieucentraal staat daar dampremmend.. Ik zelf zou zelf zeggen dat dampopen beter is.

Chips lijkt me geen optie, purren ook niet. Als ik het goed begrijp zou Naturol een optie kunnen zijn zoals @emzed het heeft gedaan, maar helemaal zeker ben ik niet.( @emzed hoe ben jij tot je keuze gekomen?)

Wat zou het handigst zijn, gewoon eens een paar mannetjes laten komen en kijken wat die zeggen? In eerste instantie wilde ik het laten uitbesteden, maar van de andere kant kan ik die euro's ook wel weer gebruiken voor andere dingen. Iemand betrouwbare adressen voor wat mannetjes? (omgeving Arnhem)
Mijn oorspronkelijke plan was om zelf met PIR platen de kruipruimte vloer te isoleren, echter omdat wij ook nog onze etagevloer (ook houten balken) wilden isoleren voor het geluid hebben wij een bedrijf ingeschakeld. Zij hebben toen op 1 dag ook de kruipruimte vloer geisoleerd met PIF isolatie + folie aangebracht op de droge zand bodem. Dit bedrijf betreft www.vandebuntisolatietechniek.nl, deze kan ik aanbevelen, snelle communicatie, vriendelijk personeel en uiteraard goed werk geleverd.

• Ennas
  • Laatst online: 13:19
quote:
zo, hoe meer ik lees, hoe meer vragen..

Net een huis gekocht, bouwjaar 1935. Krijgen half september de sleutel en op de to-do list staat nu al spouwmuur + vloer isoleren.

Voor de spouw heb ik sowieso een specialist nodig, voor de vloer twijfel ik hoe ik het ga aanpakken.

Er zit nu een houten vloer in, op houten balken. Geen idee of daar iets van isolatie tussen zit. ik zou zeggen van wel want deze ziet er niet heel oud uit (zat er al in bij de verkopers) Wie heeft een tip om dit gemakkelijk te checken?

Ik heb een kruipruimte, die bereikbaar is vanuit de kelder. Wat ik zo gezien heb is er niet heel veel ruimte, een beetje vergelijkbaar met wat ik zag op de foto's van @AJM (https://gathering.tweaker...message/54475891#54475891 )

Inmiddels zie ik nu al door de bomen het bos niet meer. Wel of geen dampopen folie op de grond (zandgrond, droog). ik zou zeggen dampopen, maar soms lees ik ook dampdicht (dampremmend? )
Als ik de tool invul bij milieucentraal staat daar dampremmend.. Ik zelf zou zelf zeggen dat dampopen beter is.

Chips lijkt me geen optie, purren ook niet. Als ik het goed begrijp zou Naturol een optie kunnen zijn zoals @emzed het heeft gedaan, maar helemaal zeker ben ik niet.( @emzed hoe ben jij tot je keuze gekomen?)

Wat zou het handigst zijn, gewoon eens een paar mannetjes laten komen en kijken wat die zeggen? In eerste instantie wilde ik het laten uitbesteden, maar van de andere kant kan ik die euro's ook wel weer gebruiken voor andere dingen. Iemand betrouwbare adressen voor wat mannetjes? (omgeving Arnhem)
Ik ben bezig met mijn jaren 30 huis. Vloer is bijna dicht. Ik heb er naturoll037 in gedaan (190mm, Rd 5,1). Omdat mijn kruipruimte kurkdroog is (ik vond een stuk krant uit 1933) heb ik geen folies gebruikt. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de ruimte onder de isolatie kan blijven ventileren.

Weet je al hoe hoog je balken zijn?

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
@AJM thanks, zal dat adres eens even checken. eens kijken of zo ook richting Arnhem willen komen. PIF klinkt dus als een sort-of Tonzon achtige isolatie?

@Ennas nee, ik moet nog even kijken hoe hoog de balken zijn, cm of 15 ofzo. Heb jij het zelf bedacht of heb jij er eerst iemand naar laten kijken?

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07:30

• Ennas
  • Laatst online: 13:19
quote:
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:13:
@AJM thanks, zal dat adres eens even checken. eens kijken of zo ook richting Arnhem willen komen. PIF klinkt dus als een sort-of Tonzon achtige isolatie?

@Ennas nee, ik moet nog even kijken hoe hoog de balken zijn, cm of 15 ofzo. Heb jij het zelf bedacht of heb jij er eerst iemand naar laten kijken?
Ik heb me nogal diep ingelezen. Op mijn vloer komt vloerverwarming (verwarmd door zonneboiler +warmtepomp + CV houtkachel), en omdat dat een lage temperatuurverwarming is wilde ik maximaal isoleren.
Alle dampremmende dan wel dampopenfolies zijn volgens mij in mijn situatie voor mijn vloer niet nodig. Ik heb ook nog Knauff gebeld, en die zeiden hetzelfde.

Het lastige vind ik dat je van elk isolatie-idee meerdere oplossingen en meerdere soms tegengestelde adviezen krijgt. De truc is dat je heel goed moet weten hoe je situatie is. Hoe droog is je kruipruimte, hoe hoog is je kruipruimte, is het erg als de vloer eruit moet.

Adviseurs die ook oplossingen verkopen, adviseren meestal de oplossing die ze verkopen.

Ennas wijzigde deze reactie 14-08-2018 13:06 (4%)

• Remco Tr
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 13:07
Heeft er iemand misschien een stuk T200 folie over? 6x10m?

Gr Remco

• emzed
quote:
Chips zag ik niet zitten, de hele kruipruimte ligt dan vooral op de vloer vol en daarboven langs waait de wind nog lekker onder je houten vloer door. Bij Tonzon of andere folies vond ik alle reviews vrij verdacht. Wij van WC eend adviseren WC eend. Echte RD waardes geven ze niet. Gezien onze kruipruimte kurkdroog is, leek me good old wol het beste. Dan wel Ecose/Naturoll vanwege minder irritatie op de huid. De vloer blijft toegankelijk, mocht je ooit nog wat leidingwerk willen doen.

Gezien je het hele huis nog moet verbouwen, zou je ook wat rigoreuzer kunnen doen en de hele vloer vervangen door een lekker dikke betonvloer. Iets minder rigoreus maar ook zeer goed te doen; vloer kaal maken tot en met de balken, balken stutten tegen kraken/doorzakken, dan latten langs de balken spijkeren en daarop pir platen leggen. Dan weer de planken voer er overheen, een dikke laag plaatmateriaal (OSB, multiplex) en dan een fraaie parketvloer.

PS ik zie dat je ook uit Arnhem komt, wij ook en ons Poolse mannetje ook. Echter is hij nogal druk de laatste tijd. Ik heb ook nog 2 pakken (4 rollen) Naturoll over, die ik nog eens op Marktplaats wilde gaan zetten.

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 12:55
Schuine kant van je plaat afzagen, deed het voor mij! Kan je evt nog afplakken met alu tape.

• jmachiels
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:38
quote:
iMars schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:56:
[...]

Ik heb dezelfde folie, alleen ergens anders gekocht. Ik heb een rol van 6x50m. gekocht (voor een oppervlakte van 5,5x8,6. Wilde persé een één stuk van 6x10m (zonder overlappende stukken)

Er zijn nu al twee die een stuk van me overnemen. (hint O-) ;) )
Helaas de folie al besteld, 2x50 meter. Ik laat het wel overlappen.

Edit:

Ik zie op isolatiemateriaal.nl deze partij staan: https://www.isolatiemater...1200x600x110mm-t-g-rd579/, 11cm dik en Rd-waarde van 5,79.

Er is ook een partij van 12cm dik met Rd van 5,40: https://www.isolatiemater...120mm-met-sponning-rd545/.

Lijkt me niet kloppen toch dat 11cm hogere waarde heeft? Prijsverschil is wel de moeite waard. Er staat ook een partij op van 11cm met Rd van 5.

Is die extra 1cm het prijsverschil waard?

jmachiels wijzigde deze reactie 25-08-2018 20:57 (43%)

• Jim423
De hoeken in mijn kruipruimte waar aan de buitenkant geen zon staat zien er ook zo uit.
Maar als je denkt dat er geen water uit kan komen kun je het ook gewoon erop gokken.

• iMars
Ben weer onder de vloer gegaan en heb nog eens goed gekeken. De halve pijp is een hele buis waarvan de laatste 10~15 cm gehalveerd is om door de stenen te komen. Ik voel tocht erdoorheen komen en de buis ziet er droog uit (geeft natuurlijk geen 100% garantie). Ik vermoed dat ze de ventilatie plekken hiermee hebben verlegd.
https://tweakers.net/ext/f/iJXwgNvZxqQ8rOVQq3WVMD4h/thumb.jpg
De reden dat ik gisteren een plas(je) water zag, is denk ik omdat het grondwater even gestegen was, maar dat het niet 1-2-3 terug kon omdat er in die hoek een soort van stenen laag is:
https://tweakers.net/ext/f/FK8Sv7RYFyaznHxHbcsRFvUo/thumb.jpg
Deze kon ik voor zo'n 90% los breken:
https://tweakers.net/ext/f/t9dwof9kTatSDPSwbpmM2VWU/thumb.jpg
Geen idee wat dit voor soort gesteente is. Heb het met water afgespoeld en ziet er behoorlijk hard uit.

Toen ik terug ging zag ik een probleem/uitdaging:
https://tweakers.net/ext/f/Pxli6PAr0hwrXSVBHt2TBMnp/thumb.jpg
Boven de buis heb ik 28~30cm, en eronder iets minder dan 25cm. Nu kruip ik over de buis heen, maar als er dadelijk 12cm PIR tegenaan zit, heb ik maar ~18cm over, waar ik niet doorheen pas.

Ik zou onder de buis een stuk weg kunnen graven om het dieper te maken...
Of op die plek iets anders verzinnen...

Nu eerst maar eens folie aanbrengen :Y)

Update
Folie ligt eronder:
https://tweakers.net/ext/f/3hLc5WNTkAySPeQuAWdE7H3g/thumb.jpg

Ik weet niet wat voor materiaal het is (het lijkt wel poreus) maar bij sommige platen zijn de kieren ~1cm:
https://tweakers.net/ext/f/tkDnOxZEDkuLVSYtCjCb2tlS/thumb.jpg
Weet niet wat er aan de andere kant zit, maar deze vullen heeft denk geen zin als er 6cm tempex tegenaan komt en daarna 11~12cm PIR... toch?

De tempexplaten passen perfect:
https://tweakers.net/ext/f/6f4XRzDVA4gWy6U1zC79rIKw/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/UvTOeqQt3eOtrEvYwnNiWtoy/thumb.jpg

Echter bij een hoop balken zit er een soort van randje aan:
https://tweakers.net/ext/f/cfAqOjynJZbefnjmct4f7Uhc/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/81Ug1Vp8m1S6plz7Ze9bTzxx/thumb.jpg

Even kijken hoe ik dat oplos:
1) Randje weghalen (heidens klus gok ik zo)
2) De platen in tweeën snijden en er tegenaan duwen?
3) iets anders..?

iMars wijzigde deze reactie 26-08-2018 17:59 (30%)

• SCO89
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 23-09 17:58
Zo'n rooster met koker heet een renovatiekoker. Is ongeveer €13,-
Een boor kan je huren, voor een dag wordt er ca. €100,- gerekend.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14-10 20:21

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Dat is het verdienmodel denk ik...

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• _JGC_
Kruipruimte ventilatie laat je door de toko doen die spouwisolatie aanbrengt, die doen dat werk dagelijks.
Verder geen moeite doen met boogjes vullen. Gewoon zorgen dat je geen open verbinding met de spouw hebt, desnoods vul je alleen de eerste 15cm bij de buitenmuren op. Platen plak je dan over de liggers.

• iMars
quote:
Stef87 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:40:
[...]

Bij ons komen er ook binnenkort 2 bedrijven langs om offertes op te maken voor de vloer.

Opties: PUR of Knauf Jetspray (voorkeur gaat uit naar jetspray, die kan in 1x 22/21cm dik worden gespoten geloof ik.

Prijzen voor onze 40/44m2, nog geen idee. Ik deel het hier iig!
Voor mijn vloer ~42m2 had ik voor jetspray een offerte gehad van ~€1800

• iMars
quote:
Stef87 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:21:
[...]

Top en bedankt =)!

Hoe dik? De maximale laag dikte? Ik teken denk ik wel voor 1800,- als het maximale laagdikte is (was dat 21cm?)
Dat was nog voordat ik me ging verdiepen in Rd waardes. Ik gok een Rc van 3,5. Geen idee wat de dikte is.
Ik heb besloten om het zelf te doen. Ben nu €80 kwijt voor tempex (egaliseren, niet vereist), ~€750 voor 12cm PIR plus wat kleine dingen als folie en montagekit. Ik gok totaal onder de €1000.

Gewoon omdat ik én gierig ben, én een Rd van >5 wil én omdat ik het stiekem toch wel leuk vind om te doen (iets van goed gevoel en klussen in eigen huis :+ )

• iMars
quote:
Stef87 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:32:
@iMars Ik kan en doe best een hoop wel zelf (ex-autotechnicus), maar in mijn eentje de kruipruimte isoleren zie ik niet zitten. Spinnen, donker, beklemd gevoel, beetje vochtig. Krijg er de kriebels van! =)
Ik kan je zeggen: valt best mee! In mijn ervaring is het ergste om de folie aan te leggen. Als dat er eenmaal ligt, werkt alles veel beter. Ik heb de grote oude spinnenwebben weggehaald. Gisteren nog 2u achter elkaar onder de vloer gelegen om wat tempex aan te brengen. Ik moet wel zeggen dat ik een hoogte heb van 60~70cm. Als je minder hebt, kan ik me dat wel voorstellen.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

quote:
iMars schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:24:
Ik hoop komend weekend klaar te zijn met het aanbrengen van alle tempex-platen. Daarna wil ik gaan beginnen aan het aanbrengen van de PIR platen (welke ik binnen nu en korte tijd wil gaan bestellen).

Wat is nou best-practise?
De platen gelijk aan elkaar plaatsen:
[afbeelding]
Of de plaaten verschoven plaatsen:
[afbeelding]

Hoeveel ruimte laat je tussen de platen en de buitenkanten, zodat je daar pur tussen spuit?

Naden aftapen...

Vergeet ik nog iets?
Ik heb zelf de variant die verspringt. Ik geloof dat het officieel de spouwplaat is.
Het voordeel hiervan is dat er tussen alle platen een klein stukje overlap zit waardoor de naden eigenlijk al hermetisch afgesloten zijn.
Bijkomend voordeel voor mij is dat als je de hoekplaat goed vastzet, je hier op verder kunt werken. Je hebt altijd één kant van de nieuwe plaat die steun heeft bij de vorige plaat.
Aftapen lijkt me ook overbodig bij deze. Al denk ik dat ik het voor de afwerking wel even doe.

Gisteren iets verder gegaan hier. Eerst maar eens voldoende platen door de verschillende gaten gewerkt zodat ik een werkvoorraadje heb.

De eerste plaat die ik een paar weken geleden als test heb bevestigd hangt nog en ljikt muurvast te zitten met de montagelijm van de Action 8)
Dus maar een klein begin gemaakt met de rest:

Ik ben er wel happy mee zo ver. Krijg het er alleen erg warm bij :P

Voor wat betreft de randen: ik ga zover ik kan met PIR. Dat moet de boel isoleren. PUR gebruik ik alleen om de randen straks dicht te krijgen zodat er geen luchtverplaatsing kan ontstaan. Hoe minder PUR ik daarvoor nodig heb hoe beter.

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

quote:
Hmmbob schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:17:
Idd, was het al zo schoon of heb je een goede schoonmaakactie gehouden?
Nee, ik heb inderdaad wel schoonmaakactie gehouden. De vloer was redelijk vrij, maar ik haat spinnewebben in m'n gezicht de hele tijd :/ En het leek me voor het lijmen ook niet verkeerd dat de boel een beetje vrij van troep was.
Ben daarom met een borstel rondgegaan om de meeste zooi te verwijderen. Dat viel uiteindelijk wel mee. Het meeste was waarschijnlijk jaren oud spinrag. Dat is zo weg.

@jmachiels
Met PUR weet ik dat je heel voorzichtig moet zijn met je hoeveelheden. PUR kan enorme krachten ontwikkelen als het aan het uitharden is. Als het in een afgesloten ruimte wordt gespoten kan het ook muurtjes ontzetten bijvoorbeeld.

Ik ben ook ongeveer uitgekomen op 3 platen per bus lijm. Lijkt me een goede hoeveelheid voor zover ik het nu kan beoordelen.
Hoe snel heb je getest? Want het lijkt wel een aardige tijd nodig te hebben om uit te harden.
En hoe verdeel je de lijm? Ik smeer ter hoogte van de dragers 3 dikke dotten lijm op.

Felyrion wijzigde deze reactie 01-09-2018 00:12 (3%)

• iMars
Vorige week alle platen geleverd:

Gelijk dezelfde dag alle platen onder de kruipruimte gebracht.

Nu ging ik gisteren een beginnetje maken om de platen vast te lijmen, maar dat gaat bij mij niet werken (iig niet het begin stuk). De platen zijn licht krom, en daardoor moeilijk in het midden te verlijmen. Echter heb ik wel het geluk dat ik een soort van vezelplaten over de balken heb liggen. Hierin kan vrij makkelijk geschroefd worden zonder speciale pluggen te gebruiken.

Bij de bouwmarkt paar schroeven gehaald van 6x200 (langer hadden ze niet) en dat schroefde goed in de platen. Echter zijn deze schroeven te kort (12cm PIR, 6cm tempex en dan de vezelplaten). Ik ga nu 6x240 schroeven bestellen en daarmee de platen vast zetten.

Het vastzetten zal sneller gaan dan lijmen, maar ook weer iets meer kosten. Aan de andere kant geeft het me wel een beter gevoel, wetende dat de platen goed vastgeschroefd worden :D

• iMars
quote:
kmf schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:20:
[...]

Montagekit+pur?

Probleem met schroeven is kans op roesten + koudebrug
Ik heb die montagekit van de Action. Maar dan moet ik wel een raakvlak hebben om te verlijmen.
code:
1
2
3
4
5
6
|____ 1 ____ 2 ____   ____   ____
|####|_|####|_|####|_|####|_|####  <--- vloer (# = 6cm tempex, 50cm breed)
|
|
|
|__________

Ben achterin begonnen, en daar heb ik twee betonnen balken waar ik de plaat tegenaan kan verlijmen (balk 1 en 2). Echter zit er tussen balk 1 en de PIR plaat zo'n 4cm (geschat, niet gemeten). De enige raakvlak hier was balk 2 en stuk tempex bij de muur. Maar ik vraag me af of verlijmen aan tempex wel sterk genoeg is? Die tempex platen zitten met 5 dotten lijm vast, elk hoek plus midden.

Wat ik kan lijmen, wil ik uiteraard gewoon lijmen. Maar als dat niet gaat, zal ik voor die platen een andere oplossing moeten bedenken.

Heb van een lijmklem een “jig” gemaakt:
https://tweakers.net/ext/f/XcK7P5k3iL6SCiRki93Lm2K8/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/R05dt0VNy4d1PyvTM71XB5pd/thumb.jpg
Kijken of ik daarmee de platen goed kan klemmen.

iMars wijzigde deze reactie 10-09-2018 08:57 (17%)

• kmf
  • Niet online
quote:
DropjesLover schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:07:
Ik denk dat het totale oppervlak van de schroeven nihil is ten opzichte van de totale oppervlakte en een onmeetbaar verschil zal maken.
Ik denk dat daar zoveel condens op zal komen dat er stalactieten gevormd zullen worden :P

• _JGC_
Extra ventilatie aanbrengen en folie over de bodem, die druppels verdwijnen als sneeuw voor de zon.

• _JGC_
Ik had EPS tussen de liggers gedrukt, toen ik nog geen folie had liggen zaten daar hele dikke koude druppen aan. Folie gelegd en binnen een paar weken was het weg. Ik heb 50m2 en 4 ventilatiekokers.

• kmf
  • Niet online
quote:
hannibal2206 schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:52:
[...]

Toevallig vandaag 1e gesprek gehad met van de Bunt, over Pur onder de vloer, en supafil (na)vullen in de spouw (hoekwoning 1970).

Wat was jouw slechte ervaring ?
Ze waren wel goedkoopste, maar uiteindelijk bleek dat ze niet overal gepurred hadden.

Ik was er achter gekomen toen ik toch even wil checken. Kroop ik even een stukje, bleek de hele garage niet geïsoleerd te zijn. Ik had meerdere keren aangegeven dat garage een woonruimte wordt en dus geïsoleerd moest worden

Eerst kwamen ze met smoes dat de mensen er niet door de openen konden komen. Toen weer dat het niet mee geoffreerd was.

Na lang gesteggel blijven ze erbij dat het niet mee geoffreerd was.

Onbetrouwbare partij dus. Ook al zijn ze goedkoper.
Als je echt met hun in zee wilt, laat alles speccen. Benoem alle ruimtes en check zelf na afloop.

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

quote:
DropjesLover schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:07:
[...]

Hmm, dat kan wel ja. Die action lijm, gewoon standaard montagekit?
Wij hebben een echt mooi droge zandgrond, maar wel wat druppels hangen overal op de laagste delen. Is dat een probleem?
Bij mij was het eps ook erg nat, volledig doordrengt met vocht zelfs. Lees een eerdere post van mij maar eens in dit topic. Na leggen bodemfolie was dit probleem na enkele maanden opgelost.

Lijm is pattex montage classic, dit hebben veel tweakers gebruikt. Duurt wel lang voordat het is uitgehard dus goed ondersteunen is belangrijk.

Lees mijn posts maar eens door, volgens mij heb ik vergelijkbare situatie en zou een zelfde aanpak bij jou ook werken.

hmmz

• Terpen Tijn
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13:32
quote:
hannibal2206 schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:52:
[...]

Toevallig vandaag 1e gesprek gehad met van de Bunt, over Pur onder de vloer, en supafil (na)vullen in de spouw (hoekwoning 1970).

Wat was jouw slechte ervaring ?
quote:
kmf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 00:01:
[...]

Ze waren wel goedkoopste, maar uiteindelijk bleek dat ze niet overal gepurred hadden.

Ik was er achter gekomen toen ik toch even wil checken. Kroop ik even een stukje, bleek de hele garage niet geïsoleerd te zijn. Ik had meerdere keren aangegeven dat garage een woonruimte wordt en dus geïsoleerd moest worden

Eerst kwamen ze met smoes dat de mensen er niet door de openen konden komen. Toen weer dat het niet mee geoffreerd was.

Na lang gesteggel blijven ze erbij dat het niet mee geoffreerd was.

Onbetrouwbare partij dus. Ook al zijn ze goedkoper.
Als je echt met hun in zee wilt, laat alles speccen. Benoem alle ruimtes en check zelf na afloop.
Ik had met hen een paar jaar geleden ook eenzelfde matige ervaring met dit bedrijf. Ze hadden toen ook geen tijd/zin in het goed af te werken (ondanks dat ik een meerprijs betaalde). Bij ons (o.a.) was de ruimte onder de meterkast niet gedaan, waar net zo'n discussie op volgde als kmf had. Uiteindelijk wel opgelost, maar ik hield er een nare smaak aan over.
Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True