Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 22:56

BertV

R-L48

quote:
Wolly schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:22:
Begrijp nooit zo goed waarom mensen vriezers hebben. De mensen die ik ken die zo'n ding hebben gebruiken het om er patat, kroketten en een paar ijsjes in op te slaan. OK, af en toe een diepvries-slagroomtaartje van twee jaar terug.

Voor de honderden euro's die zo'n oud ding kost kunnen ze boodschappenkarren vol halen op het moment dat het nodig is 8)7

Wil je echt besparen dan gooi je zo'n ding er gewoon uit, tenzij je op meer dan 15 minuten afstand van de supermarkt zit.
Stiekum draait dit hele topic op consuminderen, en hoe ver iemand daar in wil gaan.
Ik koop iedere week precies genoeg boodschappen en dat past prima in een tafelmodel koelkast met een vriesvakje voor het brood. Ik koop houdbare melk dat ik ernaast leg samen met eventueel nog wat extra sap en fris. (Gezin 1 kind)

Ik pas nu in de zomer toevallig een aantal weken op een huis dat het tegenovergestelde is van mijn huishouden. Ontelbaar aantal aparaten op standby met de bijbehorende afstandbedieningen. Meerdere vrieskisten en een grote koelkast waar je niks in kwijt kun door alleen al 24 (!) verschillende sausjes.

BertV wijzigde deze reactie 22-07-2012 08:18 (14%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
Zelfs als niet producerende stroomverbruiker heb ik daar een hekel aan.

Het enige dat s'nachts blijft verbruiken is mijn tafelmodel-koelkast en mijn (50 liter) doucheboiler op nachtstroom, waarbij de laatste zo'n 70% van mijn totale verbruik veroorzaakt. (1500kwh s'nachts, 500kwh dag)

BertV wijzigde deze reactie 02-08-2012 14:56 (3%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
PcDealer schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 09:05:
[...]

Gewoon volhouden, dan komt het vanzelf goed :)
Die van mij deed het gisteren uit.

Ik kwam er net achter dat de koelkast 76W verbruikt
Als ie aanslaat... maar dat doet hij hopelijk niet continu?

• BertV

BertV

R-L48

Ik gebruik mijn mobiel als wekker... automatisch inclusief noodstroomvoorziening. :+
scheelt weer een apparaat.

BertV wijzigde deze reactie 30-08-2012 10:31 (28%)

• BertV

BertV

R-L48

Onder de streep zal het altijd wel goedkoper zijn dan wegwerpluiers.
Helaas gaat dit topic over elektriciteit besparen dus ik ben blij met mijn 2 wasjes per week op 30 graden.
;)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
PcDealer schreef op donderdag 07 november 2013 @ 10:10:
[...]

Graag onderbouwing hier voor met cijfers.Geen idee wat die wegwerpdingen kosten.

[...]
Geen kinderen zeker? ;)

luier 16,2 cent.
5 luiers per dag
2 kinderen, 10 luiers per dag.
1,62 per dag = 50,- per maand.

Mijn totale elektriciteitsrekening is 20,- per maand.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
Erasmo schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:10:
Vergeet niet om ook het waterverbruik mee te nemen in je berekening.
Een wasbeurt kost 50 liter water dat is ongeveer 6 cent per wasbeurt.
Als de elektra inderdaad maar 9 cent kost vind ik water in verhouding best prijzig.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
Blik1984 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:55:
[...]
Was laatste nog een onderzoek dat het voor het merendeel van de mensen helemaal geen zin heeft om een piek en dal tarief te hebben. Scheelt nauwelijks iets in de kosten
Het scheelt ook nauwelijks, mijn situatie:

1445 laag tarief (mede door boiler op nachtstroom)
477 hoog

Is 17 euro per jaar goedkoper dan enkel tarief volgens Greenchoice.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
PcDealer schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:51:
Ik heb er een met een verbruik van 0: zelf uitschakelen.
Ik deed dat voorheen met mijn WLAN, maar het is toch een stuk comfortabeler met een digitale tijdschakelaar. (Positief punt is dat ik dan ook niet meer s'nachts door blijf internetten omdat ik dat ding moet omzeilen) Meer nachtrust.

WLAN ( feitelijk de hele modem) is uit van 12:00 tot 7:00 :)

• BertV

BertV

R-L48

Je hebt natuurlijk een volledig geëquipeerd huis dus dat kost nogal wat aan stroom.
Een open deur; Je zit boven het gemiddelde omdat je waarschijnlijk meer luxe hebt dan een doorsnee huishouden. Het telt allemaal op.

Ik zit op 1900kwh met niet veel meer dan een 50 liter boiler, tafelmodel koelkast, warmtepompdroger en een wasmachine.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
fabstar81 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:56:
[...]

confirmed...mijn vaatwasser bijvoorbeeld een standby verbruik van 4 watt... :z
nu is het met een vaatwasser een beetje onhandig...(ik was met de hand) maar ik heb om die reden alles op een stekkerblok. droger, wasmachine, TV, magnetron.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
WoudseHoeve schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:44:
[...]

Heb jij de droger,wasmachine, TV en magnetron naast elkaar staan dan ?
Heb jij maar budget voor 1 stekkerblok? :P

De droger, wasmachine en magnetron staan idd op 1 stekkerblok.
Max 2500watt, dus niet tegelijk gebruiken, kon toch al niet in 1 groep.

BertV wijzigde deze reactie 25-02-2014 10:21 (21%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
fabstar81 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 23:11:
wat is bij jullie de "grens"? of gaat het dan soms eerder uit principe?
Dat is wel een leuke.

Volgens mij is het eerder een soort obsessie hobby aan het worden.
Ik heb een digitale tijdklok gekocht voor mijn Tele2 modem, die met een modernere voedingsadapter die ik nog had liggen zo'n 6.5 watt verbruikt ipv 8.

Verder, alles met een standby verbruik ook al is het 1 of 2watt gaat op een stekkerblok. :o

BertV wijzigde deze reactie 26-02-2014 12:30 (9%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
mkleinman schreef op maandag 03 maart 2014 @ 12:30:
[...]

Hey! Wat voor tele2 modem heb je? Een Davolink toevallig? ADSL? Ik heb daar ook de adapter van vervangen voor een geschakelde voeding. Bij mij blijft het verbruik steken op 11W.

Ben benieuwd welke jij hebt. 6.5W is beduidend minder dan 11. Toch weer 40kWh op jaarbasis.
Ja, een DV2020. Het is gemeten met maar 1 laptop actief. Wellicht dat als de modem het drukker heeft dat hij meer verbruikt. Ik heb ook geen TV aan mijn modem hangen!

• BertV

BertV

R-L48

quote:
Malt007 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 14:23:
Maar het gaat me erom wat jullie een acceptabel sluipverbruik vinden.
Als ik weg ben dan accepteer ik alleen dat het tafelmodel koelkast af en toe aanspringt.
Mijn meter staat dan dus echt het grootste deel van de tijd STIL.

BertV wijzigde deze reactie 03-04-2014 15:09 (10%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 15:41:
De koelribben (condensor heet dat dacht ik?) was wel aardig warm, na plaatsing van de ventilator een stuk koeler :)

Opzich is er wel een centimeter of 8 tussen achterkant koelkast en muur, en bovenkant is ook vrij, maar een beetje de luchtstroom helpen kan nooit kwaad lijkt me.

Al lees ik ook weer dat als de condensor te koel is dat dat het koelproces verstoord... Hmmm.

Misschien is een stukje verder van de muur af halen ook wel voldoende.
Ik weet niet of actief koelen veel uit maakt;
Ik heb gemerkt dat die koelribben heet worden tijdens het aanslaan, maar ook snel weer afkoelen als de pomp stopt.

Bij mij blijven ze dus niet heet. Het lijkt alsof er expres zo'n cyclus wordt gemaakt met temperatuurverschillen in het systeem. (anders dan een koelblok van een cpu)

Hij slaat vaker aan omdat de inhoud van koelkast sneller opwarmt, niet omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

BertV wijzigde deze reactie 25-07-2014 11:13 (6%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
engelbertus schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:46:
[...]

ehm. een waterkoker is al 100% eficient volgens mij? op een heel klein beetje na dan...
Er is nog winst te behalen door geen liters te verwarmen terwijl je maar een kopje nodig hebt.
Hoe meer vermogen zo'n waterkoker heeft, hoe makkelijker je veel te veel opwarmt.

Ik gebruik zelf de dolce gusto voor heet water. Kun je met een hendeltje zelf stoppen als het genoeg is.

Verder is dit voor de meeste mensen natuurlijk miern*ken en kunnen ze beter de oude vriezer uit de schuur halen oid. Mijn schoonvader heeft een flinke plak zonnecellen liggen maar ik heb hem al laten zien dat hij die opbrengst makkelijk had kunnen besparen door (een beetje) op zijn verbruik te letten.

BertV wijzigde deze reactie 26-08-2014 09:14 (12%)

• BertV

BertV

R-L48

Gaat lekker met stapsgewijs aanpassingen; overal LED-verlichting, desktop de deur uit, CV ipv 50 liter boiler vorige maand. Dat laatste hakt er natuurlijk het beste in.

September is nog grotendeels een schatting van Greenchoice.

Volgende stap is het minder / niet meer gebruiken van mijn warmtepompdroger door droogrekken op mijn net geisoleerde zolder.

Doel is 1200kwh per jaar. Appartement uit 1957, 4 personen, +/- 130 vierkante meter.

De CV ketel heeft een standby verbruik van 2,2 - 2,0 watt, ben ik heel blij mee.
Vailliant ECOtec Plus.

BertV wijzigde deze reactie 04-09-2014 11:32 (59%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
PcDealer schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:50:
[...]

Wat is er met september? Maanden er na zijn die van 2013?
voor de komende maanden maakt greenchoice een schatting.
Van september zijn maar een paar dagen door mij ingevuld waardoor greenchoice nog steeds hoog inschat.
quote:
joramoudenaarde schreef op donderdag 04 september 2014 @ 12:49:
Dat is eigenlijk ook wel een interessante: hoeveel stroom gebruiken jullie per jaar? En voor wat voor oppervlakte is dat? Ik merk zelf als ik mensen zo zie hier, dat ik best laag zit qua verbruik… we gebruiken hier ±900kWh per jaar, met 2 personen en 2 katten, in een appartement van 80m2 uit 1996 namelijk. Er is vast nog genoeg waar we hier op kunnen besparen (meer LED verlichting o.a.), maar we lijken toch al aardig laag te zitten volgens mij.
Ik zat op zo'n 1900kWh, maar dat was inclusief een boiler van 50 liter.
Met 900kWh zit je histerisch laag ja. :+

BertV wijzigde deze reactie 04-09-2014 16:10 (50%)

• BertV

BertV

R-L48

Mijn idle is +/- 10W

2W (HR-ketel 24/7)
8 watt Tele2 modem (tijdklok van 7:00 t/m 1:00)

Af en toe springt mijn tafelmodel koelkast aan. Hoort wat mij betreft ook bij idle.

Voor de rest niks, geen mechanische ventilatie, geen adapters.
Geen standby TV / decoder / vriezer / boiler / magnetron / keukenapparatuur etc.

Ik zit nu op gemiddeld 3kWh per dag.

BertV wijzigde deze reactie 23-09-2014 11:50 (10%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
TD-er schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 18:41:

Gas besparen is voor velen dus iets heel abstracts.
Maar de ervaring leert dat wanneer mensen enthousiast gemaakt zijn met een lagere elektriciteitsrekening, verlagen van de gasrekening snel zal volgen.
Vroeger ging ik gewoon in de kou zitten.
Ik ben nog steeds net zo gek, maar met twee kinderen ga ik dat natuurlijk niet meer doen. :P

De zolder is nu geïsoleerd, nieuwe HR-ketel geplaatst, en als er budget is komt er dubbel glas.

• BertV

BertV

R-L48

Je gebruikt zo'n waterbed niet het hele jaar toch? Er gaat ook iets mis in de berekening kwa tijdsduur, ik slaap niet de hele dag. :P

Volgens mij gebruikt zo'n bed, als je hem gebruikt in de winter zo'n 100 tot 150kWh.
Dat is nog steeds meer dan 10% van mijn totale verbruik. 8)

BertV wijzigde deze reactie 02-10-2014 12:20 (12%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
blissard schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:17:
nee, sommetje klopt wel. Je kunt het bed niet snel genoeg opwarmen om het te kunnen laten afkoelen. De verwarming draait dus 24/7/365. Hoogstens wat minder hard als de kamer warmer is.
tsk, dan mag de Brussel hier wel 's naar kijken ipv naar het vermogen van een stofzuiger. |:(

• BertV

BertV

R-L48

quote:
uknowSam schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 18:36:
Ik vind een tijdschakelaar ook erg handig ik vergeet altijd de tv en settop uit/aan te doen. En als ik in de ochtend de settop box van kpn aan doe moet ik 4 minuten wachten voor dat die opgestart is...

Maar weet iemand hoeveel een tijdschakelaar zelf verbruikt? Als dit rond de 4 watt is heeft het ook geen nut :|
Digitale tijdschakelaar verbruikt bijna niets. Onmeetbaar. Als je hem uit het stopcontact trek blijft het ding actief dus hij zal een eigen accuutje hebben die hij bij laadt.

Ik gebruik hem voor mijn Tele2 Davolink DV2020 wifi modem.
Dat modem verbruikt evenveel als een tafelmodel A++ koelkast. :N

BertV wijzigde deze reactie 22-10-2014 10:16 (19%)

• BertV

BertV

R-L48

Het zijn de krenten in de pap van de energiebesparing.
Ik ga nu dik onder de 1000Kwh, over geld gaat het al lang niet meer, het is meer een hobby. :P
quote:
Rol-Co schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:05:
[...]

Ik kan mijn pak melk nu langer dan een dag bewaren dus i.p.v elke dag een pak melk kopen van 1,- en daar de helft van weg gooien kan ik 2 dagen met dat pak doen, scheelt 182,50 per jaar alleen op melk, maar ik heb meer in de koelkast. :)
Ik ben overgestapt naar houdbare melk, zo heb ik genoeg aan een tafelmodel koelkast. >:)
quote:
Ten slotte: iedereen heeft een andere grens voor wat comfortabel is of niet. Laten we niet elkaars grenzen becommentariëren of de eigen grenzen promoten. Ik denk dat het belangrijkste is dat je bewust energie verbruikt.
:Y

Zo mieren*k ik in het donker met een 1,8 watt spaarlamp, maar ik weiger in de kou te zitten.

BertV wijzigde deze reactie 22-10-2014 16:54 (82%)

• BertV

BertV

R-L48

Het lijkt alsof de pomp van de CV toch draait. 50watt standby voor alleen de standby electronica van de CV vind ik nogal wat. (hier vaillant ecotec plus 2,2 watt)

Die Vailliant mat ik in de zomermodus.
Het kan maar zo dat in de Autostand de pomp draait. (maar waarom eigenlijk)

BertV wijzigde deze reactie 24-10-2014 11:12 (27%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
Marzman schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 11:38:
vind het een beetje assosiaal om s'nachts te gaan wassen in een appartement met een luidruchtige indesit (al doen mijn buren dat wel)
Je kunt je buren ook 25,- geven.
Dat is namelijk per jaar de winst als je de wasmachine en de droger in het laagtarief draait.
(en dan had ik ook nog een 1000kwh van een nacht-tarief boiler)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
fabstar81 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:25:
ik vraag me af hoeveel minder gas ik verbruik door de warmte die ontstaat van mijn twee ovenklokjes @1 watt/u :+
Irritant eh... zo'n electra-bespaar obsessie. :+

Ik ben nu ingeschat op 864 kWh per jaar.
55% lager dan mijn oude jaarverbruik door het verwijderen van mijn 50 liter boiler, en het op zolder drogen van mijn was.

Gasverbruik is nu wel hoger met zo'n Combi-ketel.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
In 2009 zaten we hier op een jaarverbruik van 7800kWh. In 2014 is dat ongeveer 4000kWh.
Dat is wel een mooie prestatie!
47Watt van de electronica en ander standby frut vind ik persoonlijk wel 1 of meerdere schakelklokken waard.

• BertV

BertV

R-L48

Ja, ik ben toch wel meer basic bezig, niet te vergelijken.

Digitenne. Alleen een mobieltje en geen WiFi van 00:00 tot 6:00.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
Joepla schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:28:
[...]

(wat overigens ook helpt: zodra je pannetje kookt, verminder de energietoevoer totdat het nog NET kookt. Alles dat je er extra aan energie instopt, draagt niet bij aan het sneller koken. Het enige dat je er mee bereikt is dat je water sneller verdampt. En -zoals waarschijnlijk wel bekend- verdampen van water kost relatief veel energie)
Het verbruik van een koken met gas is te verwaarlozen. Ik zou dus alleen elektrisch willen koken als ik "teveel" opbrengst had van mijn zonnepanelen.
Ik ben een zuinige kok dus ik weet niet of dit het gevolg is: 2m3 per maand.
Ik kook ongeveer 6 dagen per week.

- deksel op de pan
- minimaal water
- kleinst mogelijke pannen
- inderdaad tijdens het koken kan het gas bijna dicht

BertV wijzigde deze reactie 30-12-2014 08:28 (5%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
Erasmo schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:58:
[...]

Heb een beetje lopen experimenteren met m'n eitjes en tot de conclusie gekomen dat als ze er vanaf het begin in zitten je het gas helemaal uit kan zetten als het water kookt. Er zit genoeg thermische energie in het water en de pan om de eitjes af te koken.
Dat twijfel ik niet over maar ik ben te lui om trail-and-error te proberen hoe lang ze dan in de pan moeten blijven. :P

Uitkijken dat het niet een obsessie wordt, ook een opmerking die op mij van toepassing is.

Ik heb nu een energiemeter hangen aan mijn tafelmodel koelkast om te kijken of ik 'm mag vervangen. :D
Er zit een kleine scheur in mijn deurrubber, daar vragen ze 50,- voor.
Ik mat een ingeschat jaarverbruik van 180kWh (wel winter nu met deze meting).
Zo'n 50kWh boven het energielabel.

Ik doe er dus alleen al 4 jaar over om dat deurrubber terug te verdienen, laat staan die 450,- van een A+++ label koelkast. |:(

• BertV

BertV

R-L48

quote:
trm0001 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:53:
De huurders betalen jaar in en uit fors aan onnodige stroomkosten en via de waakvlam zijn we sponsor van aardbevingen en bandieten. De waakvlam kost alleen al jaarlijks ruim 100 euro aan gas. Elektra zal veel minder zijn maar toch onnodig te veel.
Ik zette de waakvlam van mijn antieke moederhaard altijd uit na het stookseizoen.
Dan moest je niet te lang voor winter weer gaan proberen of je ding gestart kreeg.

Verhuurders zullen er geen cent in steken, die waakvlam anno 2015 is echt belachelijk.
Het hele jaar een gaspitje laten branden. |:(

• BertV

BertV

R-L48

quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:09:
Lijkt mij een mooie afsluiter voor het onderwerp 'printers' ;) Nu weer over naar elektriciteit besparen :P
...bijv over mijn nieuwe mooie 40 inch LED tv die ik nu in de spaarstand heb staan waardoor het beeld eigenlijk te donker is maar het verbruik van 50 watt naar 20 watt is gegaan. obsessie-alert! ;(

Mijn huidige totale dagverbruik is 1 tot 2 kwh per dag. 3kwh bij een wekelijkse wasdag met 2 wasjes.
(30 graden, eco stand)

BertV wijzigde deze reactie 07-02-2015 14:56 (13%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
eggda schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:26:
In 1950 woonden er ook maar 10m mensen in NL dus dat is een beetje een rare vergelijking
Ik zou het inderdaad graag per gezin willen weten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

STROOM
recente aanpassing;
+ 50 liter boiler vervangen door HR-ketel
+ 1986 Gaskachel-pomp getrokken
+ Spaarlampen door LED
+ Was op zolder drogen ipv waterpompdroger

GAS
- Nog steeds te laag ingeschat door voorheen 10 jaar bibberen
+ HR++ glas
+ gevel en zolder isolatie

Met dit lage stroomverbruik hebben zonnepanelen geen zin. (?)

BertV wijzigde deze reactie 08-05-2015 12:37 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

quote:
joeyke87 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 11:11:
Na 24 uur meten van de koelkast + vriezer is er een verbruik uitgekomen van 1,3 kwh, zo'n 475 kwh per jaar dus. Lijkt mij toch een redelijk normaal verbruik voor deze 2 apparaten? Ik ga in ieder geval wel de stroom van de extra koelkast afhalen, we gebruiken deze eigelijk alleen echt voor verjaardagen.
Er zijn wel meer variabelen.
Straks met hogere temperaturen gaat hij meer verbruiken. :)

Zijn er kant-en-klare zonnepanelen voor achter een dakraam?
Ik mag geen panelen op mijn dak plaatsen blijkt. (beschermD stadsgezicht)
Ik mag ook geen zonnescherm aan de buitenkant van mijn dakraam plaatsen (VVE)

Ik vermoed dat het blijft bij hobby geknutsel met het oppervlak van een dakraam.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

quote:
ericplan schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 07:26:
Staar je niet blind op het energielabel van je koelkast, maar zorg dat je koelkast niet groter is dan je nodig hebt. Het energielabel is relatief, het verbruik niet! Vergelijk maar eens het verbruik van een tafelmodel met een kast van 180 cm. hoog.
Ik heb hier genoeg aan een tafelmodel, gezin met twee jonge kinderen.
Het is inderdaad wat inleveren op comfort.
Iets wat niet veel mensen in dit draadje er voor over hebben, dat is een keuze natuurlijk.

- Houdbare melk
- alleen open pakken/flessen koelen.
- Geen idiote hoeveelheid met k*tsausjes in dat ding.
- Maximaal een week (koel-)voorraad inkopen.
- drie broden in het vriesvakje. (=vol)

We zijn vegetarisch dus hebben een stapeltje met die vleesvervangers per week wat ook weinig ruimte kost. Ik kook zelf iedere dag dus dat is niet een argument. Aardappelen, rijst en pasta hoeven er niet in. Groente die gekoeld moet worden passen in de twee groente laden.

BertV wijzigde deze reactie 12-05-2015 09:38 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

ai, ik ben nu dingen aan het vervangen die ik waarschijnlijk niet meer terugverdien, maar daar komen ze toch;

- Een 157kWh tafelmodel koelkast naar tafelmodel 109kWh A+++
Koelkast was 10 tot 13 jaar oud, alles gebroken/gescheurd wat maar kapot kon, rubber niet 100% meer, vriesvak sluiting kapot.

- Een 15.6 inch laptop, 35watt idle, naar 11,6 netbook, 2,4 watt idle.
Laptop deed het prima en dus weggegeven. Draagbaarheid en accuduur zijn enorm verbeterd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

quote:
P_Tingen schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:20:
[...]

Ja, nou en? Zoals ik het lees was je primaire doel niet energiebesparing. De koelkast was sowieso al aan vervanging toe en je nieuwe laptop is veel beter. Bovendien heb je iemand blij gemaakt met je oude: priceless!

Kortom: goede actie die alleen maar winst oplevert. Minder stroom, betere apparaten en een blije kennis/familielid
Wellicht dat een groot aantal hier in dit draadje nu ook aan hun max zitten wat betreft besparing.
Op een gegeven moment is het redelijk haalbare gehaald en zit je op het luxe-niveau waar je wilt blijven.
(voor mij toch al laag)

Ik betrapte me er laatst op dat ik bezig was met het verbruik van mijn oven terwijl ik bezig was met mijn "sporadische Quiche". Genoeg is genoeg. :D

• BertV

BertV

R-L48

quote:
yousql schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 18:52:
Die stopcontact naar usb dingen, verbruiken die stroom als je er niks op aangesloten hebt?

En die rode lampjes op die standby killers, hoeveel watt verbruikt dat?
Ik heb de ervaring dat recente adapters en LED TV's het standby best goed doen.
Met mijn Voltcraft is het verbruik vaak onmeetbaar dus < 1watt

het dikke adapter-blok van mij tele2 modem (DV2020) heb ik vervangen door een geschakelde voeding.
Dat scheelt ;

Originele adapter (Lineaire voeding)
8,1 - 8,2 watt

Experiabox adapter (Geschakelde voeding)
6,7 - 6,8 watt

• BertV

BertV

R-L48

quote:
janne_nl schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:40:
hm, ja dat scheelt inderdaad.....ongeveer 3 euro per jaar.
...die adapter had ik nog liggen...

En die mentaliteit hebben dus alle providers en eigenlijk ook gewoon bijna alle consumenten. :/
Stel nu dat alle huishoudens zo'n adapter meegeleverd krijgen?
Of beter dat er gewerkt wordt aan een zuinigere modem.
Hij hoeft alleen maar 24/7 0,1 watt in de lucht te sturen.

Die modems verbruiken per jaar evenveel als een tafelmodelkoelkast.
(Waarbij het plots wel belangrijk is dat ze een A+++ label krijgen)

Nu ben ik een malloot, zal het zelf maar zeggen. :+
10% van mijn stroomverbruik ging op aan mijn modem.
(Niet helemaal want hij staat op een tijdklok)

BertV wijzigde deze reactie 25-06-2015 10:53 (21%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
francoski schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:41:
Vakantie is een ideaal moment om het sluipverbruik te meten. Ik zit in de vakantie op 1,8kWh per dag. Daarbij staat de koelvriescombi op 8 graden, router Nas ventilagie en raspberry aan, TV en zulke dingen staan echt uit. Verder 's nachts buitenverlichting aan van ruim 15 watt. Het viel me eerst tegen toen ik de jaarprijs uitrekend, maar als je bedenkt dat de koelkast gewoon aanstaat is het best netjes volgens mij.

Wat verbruiken jullie als je niet thuis bent?
In mijn vakantie gaat alles uit. Stroom eraf. Dus alles wat in mijn koelkast ligt gaat mee.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
francoski schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:32:
[...]

Hoelang ga je op vakantie?
Tot een week of 3 lijkt me dat qua besparing niet heel erg zinnig. Qua koelkast gaat het nog wel, want dat is vooral drinken (bij ons tenminste), maar de vriezer eerst moeten leegeten is echt zonde, want dan ga je gegarandeerd meer verbruiken (qua eten) dan nodig.
Soberheid. Geen vriezer hier.
Ik koop altijd precies voor een week in.
Geen probleem dus om mijn tafelmodel koelkast met vriesvak leeg te plannen.
Schakelklokken met timers om het bewoonbaar te laten lijken... :D
Probeer maar geld of iets van waarde te vinden schavuiten, ik zoek mee.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
francoski schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:18:
[...]

Ehm, alles ging toch uit?

[...]
ja, ik had het over het overbodige idee van schakelklokken (in mijn geval). Ik hoef niks te beschermen.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
Thalaron schreef op donderdag 12 november 2015 @ 00:19:
Ik heb hier een iMac die 120Watt verbruikt bij normaal gebruik... wellicht niet heel weinig maar het is natuurlijk wel een 27" en All-in-one.. iemand een idee wat een nieuwe(re) verbruikt bij normaal (beetje surfen) gebruik?

(Late 2009 iMac 27")
Consuminderen.
Niet echt iets waar ik de doorsnee consument mee kan en mag lastigvallen, maar je vraagt erom;

Voor een beetje surfen heb je genoeg aan een Asus Eeebook van 200,-
Ding verbruikt 2 watt...

Wil je perse 27" en sneller dan zou ik mijn aandacht op andere dingen richten.
Je bent alsnog drie jaar bezig om alleen al die 200,- terug te verdienen als je zo'n 6 uur per dag computert.

BertV wijzigde deze reactie 12-11-2015 15:01 (7%)

• BertV

BertV

R-L48

Schandalig, maar als er dan toch een heffing komt dan graag per kWh of m3.

Bij mij is het besparen onderhand meer een spelletje dan dat het nog om geld gaat.
Ik zit op 45kWh per maand in de zomer, 50kWh in de winter. (pomp CV-ketel)

Net een speed pedelec aangeschaft. 500Wh accu, iedere werkdag opladen, thuis en op het werk.
Daar gaat mijn moeie verbruiksgrafiekje. :(

BertV wijzigde deze reactie 08-02-2017 10:15 (6%)

• BertV

BertV

R-L48

Ik ben eigenlijk wel klaar met stroombesparing.

Ik ga niks meer veranderen, meer besparen zou of, heel veel geld kosten, of comfort verder verminderen.
Dat laatste staat al op een laag niveau als ik vrienden en familie mag geloven. :+

tafelmodel koelkast (de zuinigste)
overal led (met minimaal wattage)
laptop (de zuinigste)
bescheiden 40" led-TV (op laagste intensiteit)
minimaal standby verbruik (feitelijk de CV-pomp en modem, die laatste staat op een timer)
zuinigste wasmachine, 30 graden
drogen op zolder

Ik google net dat een gezin met 2 kinderen gemiddeld 4.600 kWh zou verbruiken.
Nu zijn mijn kinderen jong, maar dat is dus meer dan 9x mijn verbruik... Bizar... :D

BertV wijzigde deze reactie 16-02-2017 10:11 (13%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
tsjoender schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:05:
[...]

Mag ik daaruit opmaken dat jouw jaarverbruik dan iets van 500kWh is? Dat lijkt me wel bijzonder laag. Of wek je zelf het meeste op en heb je daarnaast nog maar 500kWh uit het net nodig per jaar? Dan klinkt aannemelijker voor mij.
Nee, ik verbruik 500kWh. :*)
Ik geef graag tips, maar een groot deel komt voort uit zunigheid.

Gasverbruik is aardig "hoog" zo rond de 1000m3, mijn vriendin werkt thuis en 19 graden blijft het tot s´avond vroeg de verwarming uit gaat. De warmte blijft lang hangen.

Ik heb een recente HR-ketel, overal HR++ glas, muur en dakisolatie, maar het blijft een appartement uit 1957.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
luigi87 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:49:
[...]

* Kooker in de keuken (daarom ook lagere gasrekening).
Een aantal jaar geleden had ik nog een boiler voor warm water ipv een cv-ketel en gebruikte ik alleen gas om te koken in de zomer. (de waakvlam van de oude moederhaard had ik uitgezet)

5 dagen per week koken op gas, en dan weer op de zuinige BertV manier, kost 1 tot hooguit 2m3 gas per maand. (die waakvlam voorheen 100m3 |:( )

Die cooker heb ik naar gekeken maar ik gebruik een senseo om precies genoeg water te koken verwarmen. Dat is zuiniger en sneller dan een waterkoker maar natuurlijk minder comfort dan met een cooker. :+

BertV wijzigde deze reactie 16-02-2017 13:58 (6%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
BB-One schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:59:
[...]

Dan hou ik mij aanbevolen voor de tips (en ik denk de rest hier ook...)

Als ik namelijk een rekensom (meest voordelig) maak:
- Wasmachine: per keer 0,7 kWh-1 kWh ; 2x wassen per week (1xbont en 1xwit) = 104 * 0,7 = 75 kWh
2x per week 0,45 (op 30 graden)

- Verlichting: stel alleen ledverlichting dus 20 watt totaal gemiddeld 3 uur per dag 20 kWh
drie a vier lampen van 2 watt

- TV/computer etc: 150w gemiddeld ook 3 uur per dag geeft 160 kWh
televisie doet in spaarstand 25watt, staat zeker wel 3 uur aan inderdaad

- router/telefoon en andere zaken 20 watt 24 uur p.d. geeft 175 kWh
modem 6,5 watt in gebruik, CV 5 watt

Kom ik op een totaal van 430 kWh.
Maar ja dan heb je nog geen vaatwasser, droger, afzuiger, stofzuiger, fohn, verlichting voor de gezelligheid. Maar ook geen radio of wekker etc en andere 'praktische' zaken.
Maar je vergeet de koelkast, 62kwh.
Nee, geen vaatwasser, geen droger, geen afzuigkap, geen mechanische ventilatie, geen tweede koelkast, geen vaste PC, geen NAS, geen audioset.
De stofzuiger heeft een variabel toerental en staat lager, maar dat is meer omdat hij dan zo minder herrie maakt... echt...
quote:
luigi87 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:02:
[...]

de zuinige BertV manier? hehe hoe is dat dan :P
Zo klein mogelijke pannen, zo min mogelijk water, deksel op de pan.
Als het kookt pitje klein zetten.

BertV wijzigde deze reactie 16-02-2017 14:17 (20%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
luigi87 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:29:
[...]

Maar ik snap nu wel hoe je dan aan de 500kwh komt. Vindt het best knap eerlijk gezegd, maar ik heb liever wat meer gemak :P
Dank, dat begrijp ik goed.

Het kan ook snel een obsessie worden.
Zo heb ik bijvoorbeeld baddoeken, en geen badlakens om minder vuile was te hebben.
En meer van dit soort kleine dingen die bijelkaar aardig optellen.

Nu ga ik straks met een electrische fiets (45km/u) naar m'n werk.
En deze moet op m'n werk EN thuis opgeladen worden om de afstand te kunnen overbruggen.
Ik heb nu een dagverbruik van 1 tot 2 kWh (afhankelijk van of er gewassen wordt)
Zo'n fietsaccu is 500wh, dus dat kost, met het rendement van de lader en het feit dat hij niet helemaal leeg zal zijn tegen de 0,5kWh... DRAMA! :D

Nog even met de gedachte gespeeld om een extra accu te kopen voor 650,- en ze allebei op m'n werk te laden. :X (dan gaat het dus al lang niet meer om die 2 euro per maand stroom, maar om het spelletje, dit werd mij zelfs te gek)

BertV wijzigde deze reactie 16-02-2017 14:40 (5%)

• BertV

BertV

R-L48

quote:
luigi87 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:02:
[...]

Hahaha inderdaad obsesie. baddoeken en badlakens, ken het verschil niet eens.
verbaast me dan eigenlijk dat je nog een elektrische fiets hebt. Gewone fiets is zuiniger :+
2x34km per dag, 5 dagen per week, dat zou op een racefiets kunnen inderdaad, maar zonder zweet op je rug die afstand afleggen klinkt toch wel verleidelijk.

Ik schrap in ieder geval mijn 3x per week 5km hardlopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV

BertV

R-L48

Mijn kleine A+++ doet zo'n 0,16 kWh per 24hr is 12,- per jaar.
1 kwh per 24hr in jouw situatie kost zo'n 80 eur.

Voor zo'n 70,- per jaar meer heb je veel meer ruimte, en geen investeringen van honderden euro's die je in jaren pas terugbetaald hebt.

Ik ben er gek genoeg voor, (en heb dit gedaan en veel meer) maar dit soort besparingen zijn feitelijk minimaal.

• BertV

BertV

R-L48

Als hyper-zuinige stroomverbruiker was ik een beetje ""bang" voor het verbruik van mijn Speed-Pedelec accu. (45km/u E-bike)

Gek genoeg zie ik het verbruik NIET in mijn verbruiksgrafieken.
Het gaat om het 5x per week opladen van een 500wh accu, maar deze rij ik niet volledig leeg. Denk zo'n 70%.

Op mijn totaalverbruik van 1 tot 2 kwh per dag zie ik het niet terug.

• BertV

BertV

R-L48

Je hebt meer bespaard dan ik per jaar verbruik. ;)

Ik zie vooral dingen die je kunt schrappen maar waarschijnlijk horen bij je, zonder dramatisch te doen; "levensstandaard".
vijver + pomp, verlichting in tuin. 2 koel/ vriezers, geen gekke luxe dingen maar dan zijn natuurlijk wel de punten waarop je nog kunt besparen.

• BertV

BertV

R-L48

quote:
Burgerman schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 16:49:
@BertV Yes, dat klopt. Die koelvriescombi in de schuur voel ik ook enig ongemak bij, maar ja...is wel handig voor 't gezin en vrouwlief denkt daar wat anders over (en heeft er ook het meeste last van als die er niet is).

Bij het overige wat je noemt gaat het om relatief bescheiden stroomverbruik in verhouding tot het plezier wat ik eraan ervaar. Bij de tuinverlichting gaat het om circa 10 kWh op jaarbasis vanwege 'luxe' en bij de vijverpomp (7 watt) gaat het om maximaal 65 kWh. Dat is beide wel te overzien...

Ik vermoed trouwens dat jij geen zespersoonshuishouden draaiend houdt met jouw energieverbruik? :)
Nee inderdaad, twee volwassen en twee jonge kinderen.
Nu wordt mijn manier van leven door schoonfamilie wel... afwijkend... genoemd.
Ik probeer mijn vaste lasten zo laag mogelijk te houden en heb zo meer financiele ruimte voor dingen naar (flexibele) keuze.

• BertV

BertV

R-L48

sluipverbruik is vrijwel te verwaarlozen; modem, op tijdschakelaar voor de nacht, zo'n 3 watt stand-by overdag, CV 2,5 watt en af en toe de koelkast die aanslaat, tafelmodel A+++.

Je ziet hier een iets hoger verbruik in de winter.
Dat is vooral de pomp van de CV.

BertV wijzigde deze reactie 28-11-2018 14:36 (63%)

• BertV

BertV

R-L48

MikeyMan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:42:
[...]

Zit nog te denken aan een tijsdchakelklok op de Audio-kast. Maar voelt ergens ook niet zo lekker.
Als in, belastend voor de elektronica?

Bij mij staat nu het modem, en de cv op een tijdsklok.
Alleen mijn A+++ tafelmodel koelkast draait 24/7.

Vanaf 21:00 tot 6:30 geen warm water en internet. Wat extremist! :+

• BertV

BertV

R-L48

Maasluip schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:10:
[...]

Waarom heb je überhaupt 's nachts verlichting aan buiten. Bij mij in de buurt zijn er ook een paar zo. Ook spots boven de garagedeur. Ook 's nachts als ze op bed liggen.
Ik snap het echt niet. Licht- en milieuvervuiling.
Tegen inbrekers wellicht?

Los hiervan, ik merk dat ik te extreem ben voor dit topic. :D

Is er iemand hier met ervaring met de Greenchoice BOKS Slim (of BOKS Live)?
Ik heb nog geen slimme meter.

Ik vermoed dat mijn lawaaiige oude draaischijf gewoon te weinig meet.
Aan de andere kant is zo'n app + slimme meter best interessant.

ok, excuses, ik volg de link.

BertV wijzigde deze reactie 27-08-2019 11:21 (23%)

• BertV

BertV

R-L48

Vettigedennis schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:57:
Mijn stroomverbruik was vorig jaar 930 kwh. Daar valt niks meer op te besparen 😄

Gasverbruik was 260 m3 vorig jaar.
930 kwh is niet extreem zuinig (voor een stekker-trekker zoals ik), 260m3 wel!

Daar hou ik mijn oud, maar goed nageïsoleerde appartementje niet mee warm in de winter.

...zoals al boven geroepen is, 930kwh voor een 1-persoonshuishouden, appartement, waarbij de persoon vaak afwezig/ aan het werk is, dat zou normaal moeten zijn.

BertV wijzigde deze reactie 30-08-2019 08:59 (16%)

• BertV

BertV

R-L48

Nu heb ik een kleine woonkamer van 18,5m3, maar 600watt, dat zou bij mij een fotostudio worden.
90watt led idem dito. Had jij dat altijd aan, of waren dat "de aanwezige lampen"?

Ik zit nu op 2 x 1,2 - 1,8 watt led.

BertV wijzigde deze reactie 09-10-2019 11:40 (16%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True