O, dat kan nog wel goedkoper. 10 CSUN265-60M Quasar met AEG Protect PV2800 (inclusief fp4all PVlogger) schuin dak montagemateriaal , extra groep in de meterkast en plaatsing voor €1,45/WpJoopC schreef op zondag 15 juli 2012 @ 11:24:
[...]
Dat moet um in de LDK panelen zitten, ik bedoel de prijs. Dit kan niet kloppen.
China Sunergy verkocht hun modules in het eerste kwartaal gemiddeld voor 86 dollarcent per Wp, plm. 70 Eurocent/Wp. 8,5% lager dan in het laatste kwartaal van 2011...Anoniem: 456205 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:08:
[...]
O, dat kan nog wel goedkoper. 10 CSUN265-60M Quasar met AEG Protect PV2800 (inclusief fp4all PVlogger) schuin dak montagemateriaal , extra groep in de meterkast en plaatsing voor €1,45/Wp
http://investors.chinasun...cle&ID=1698452&highlight=
Bruto winst in het eerste kwartaal van dit jaar was slechts 700.000 dollar, netto verlies 9,6 miljoen dollar. "significantly better than the previous quarter"...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Jawel, de kogel is door de kerk.....Binnenkort ook bij mij op het dak, 18* 295W Suntech High Performa Pluto. Vanwege schaduwwerking op 3 AEG Protect's (2*2000 en 1*2800).
Totaal dus 5.310Wp.....Logging via PV-loggers van fp4all. Hopelijk heeft de leverancier snel tijd om het dak vol te gooien...
Totaal dus 5.310Wp.....Logging via PV-loggers van fp4all. Hopelijk heeft de leverancier snel tijd om het dak vol te gooien...

Bij mij bleek het werken met 3 omvormers de beste optie, ivm schaduwwerking (2* AEGProtect PV2000 en 1* AEGProtect PV2800). Zitten ook nog eens mooie insteekkaarten in (fp4all PVloggers), waardoor je heel gemakkelijk kunt loggen en de data kunt zien op een externe site, maar ook output naar pvoutput.org kunt sturen.
Eindelijk zijn mijn panelen vandaag geinstalleerd:
Ze zijn aangemeld bij het Google document.
PVOutput.org Tweakers.net Team moet nog even een paar dagen wachten.
Hier de online PV-Logger data: http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3576
Gekocht bij Duurzame Energieshop uit Moordrecht, en door hun ingehuurde installateur geplaatst.
PS. Mijn Ferrarisje (Sorema Iskra E72FD-02) loopt heerlijk terug, zowel de draaischijf als de cijfers.
Gekocht bij Duurzame Energieshop uit Moordrecht, en door hun ingehuurde installateur geplaatst.
PS. Mijn Ferrarisje (Sorema Iskra E72FD-02) loopt heerlijk terug, zowel de draaischijf als de cijfers.
[Voor 3% gewijzigd door S.Death op 24-08-2012 21:04]
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Kaartje wat eruit steekt is een USB visitekaartje. Enige USB stick die ik over had zeg maar. =-)Erasmo schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:55:
Je kan zeggen wat je wilt over die AEG omvormers, maar ze zien er wel gelikt uit![]()
Dat kaartje is voor het loggen?
Deze zit samen met de netwerkkabel in de PV Logger van FP4All.com, insteken en loggen maar naar FP4All.org website en automatisch naar PVOutput.org, en verder zit er een webserver ingebouwd dus kan ook direct uitgelezen worden zolang de omvormer aanstaat.
Ziet er erg netjes uit, kan niet wachten, maandag komt hij bij mij als het goed is !S.Death schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:50:
Eindelijk zijn mijn panelen vandaag geinstalleerd:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Oude situatie:
Daarna:
12:00 waren de mannen van De Goey er, 18:00 klaar, nog net op tijd om 0.5kWh te produceren op de valreep
2760 Wp totaal, 12 panelen van LDK, AEG omvormer, FP4all logger (3 minuten voordat de omvormer aanging bezorgd door DPD) en data gelogd naar PVoutput.
Aangemeld bij GoT duurzame tweakers overzicht en over een paar dagen het Tweakers team op PVoutput joinen.
Samengevat: ik heb een leuke dag gehad, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat
Daarna:
12:00 waren de mannen van De Goey er, 18:00 klaar, nog net op tijd om 0.5kWh te produceren op de valreep

2760 Wp totaal, 12 panelen van LDK, AEG omvormer, FP4all logger (3 minuten voordat de omvormer aanging bezorgd door DPD) en data gelogd naar PVoutput.
Aangemeld bij GoT duurzame tweakers overzicht en over een paar dagen het Tweakers team op PVoutput joinen.
Samengevat: ik heb een leuke dag gehad, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat

Ziet er goed en strak uit, gefeliciteerd, ik kijk van de week wel bij het tweaker team op PVoutput.Pixelmagic schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 20:26:
Oude situatie:
[afbeelding]
Daarna:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
12:00 waren de mannen van De Goey er, 18:00 klaar, nog net op tijd om 0.5kWh te produceren op de valreep![]()
Netjes Pixelmagic!Pixelmagic schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 20:26:
Oude situatie:
[afbeelding]
Daarna:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
12:00 waren de mannen van De Goey er, 18:00 klaar, nog net op tijd om 0.5kWh te produceren op de valreep![]()
Ben benieuwd naar de verschillen tussen onze identieke systeem. Alleen de richting is anders.
Check de link in mijn bericht, en bestel ook direct de logger van fp4all, ideaal en binnen twee minuten je data naar vpoutput!Dre schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 20:46:
[...]
Dagje efteling is goedkoper, maar ik ben wel nieuwsgierig wat de verschillende onderdelen kosten (LDK'tjes vooral, maar ook omvormer enzo)
En 125km zuidelijker, maar was zeker van plan jouw setje ook in de gaten te houdenS.Death schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 20:52:
[...]
Netjes Pixelmagic!
Ben benieuwd naar de verschillen tussen onze identieke systeem. Alleen de richting is anders.
ruimte zat in braboland, maar dan toch weer 2 daken extra bezetzonnigtype schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 21:55:
[...]
Dus wat sloo0129 in Braboland kan, kunt u natuurlijk ook!
Netjes inderdaad!
Bij mij wordt er dit weekend ook druk gewerkt aan mijn stroomfabriek: Zaterdag worden de bevestigingen geplaatst en maandag komen de panelen (18* Suntech 295W) en 3 AEG Protect omvormers (2* PV2000 en 1*PV2800). Logging gebeurt dmv 3 FP4All PV loggers , daarnaast 2 digitale kWh meters, één die stroomopwekking meet (dus direct 'achter' de omvormer groepen) en één de sec het stroomverbruik meet en deze wordt gelogd met een Youless.
Verder is na een hoop gezeur mijn meter vervangen voor een 4-teller meter.
Dit wordt allemaal vakkundig voor me geplaatst, ik kan het nl. alleen maar verzinnen (na een hele hoop leeswerk hier). Hoop op een beetje goed weer die dagen.....
Foto's volgen, uiteraard!
Bij mij wordt er dit weekend ook druk gewerkt aan mijn stroomfabriek: Zaterdag worden de bevestigingen geplaatst en maandag komen de panelen (18* Suntech 295W) en 3 AEG Protect omvormers (2* PV2000 en 1*PV2800). Logging gebeurt dmv 3 FP4All PV loggers , daarnaast 2 digitale kWh meters, één die stroomopwekking meet (dus direct 'achter' de omvormer groepen) en één de sec het stroomverbruik meet en deze wordt gelogd met een Youless.
Verder is na een hoop gezeur mijn meter vervangen voor een 4-teller meter.
Dit wordt allemaal vakkundig voor me geplaatst, ik kan het nl. alleen maar verzinnen (na een hele hoop leeswerk hier). Hoop op een beetje goed weer die dagen.....
Foto's volgen, uiteraard!
Vandaag is bij mij ook de laatste hand gelegd aan mijn zonnestroom-fabriek.
Zaterdag is Guus het Click-systeem vast komen maken:
Vandaag met twee man sterk de rest aankomen sluiten/leggen:
De Paneeltjes (18xSuntech High Performa Pluto Vdm 295 V):
Close-up:
Achterkant:
Alles gemonteerd vanaf de begane grond:
En vanaf het dak zelf:
En dan nog de bovenste acht:
Dit alles wordt opgevangen door deze drie jongens:
1x AEGProtect PV2800, 2 xAEGProtect PV2000 omvormer, met 3 x fp4all
Pvlogger kaarten erin, aangesloten op een Netgear switch die de data doorstuurt.
En dan natuurlijk nog de meterkast (waar het meeste werk in ging zitten omdat de originele installateur er een bende van had gemaakt...):
Bovenin twee meters die puur de opbrengst meten (één voor de set onder de dakkapel en één voor de set erboven), dan op de tweede rail een verbruiksmeter met een Youless erop.
En helemaal onderin de verplichte nieuwe, maar gelukkig domme meter....
Als klap op de vuurpijl vandaag nog bijna 0,6kWh opgewekt!!!!
Close-up:
Achterkant:
En vanaf het dak zelf:
Pvlogger kaarten erin, aangesloten op een Netgear switch die de data doorstuurt.
En dan natuurlijk nog de meterkast (waar het meeste werk in ging zitten omdat de originele installateur er een bende van had gemaakt...):
Bovenin twee meters die puur de opbrengst meten (één voor de set onder de dakkapel en één voor de set erboven), dan op de tweede rail een verbruiksmeter met een Youless erop.
Soppuh! Nice!MasterMaceMichu schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:54:
Vandaag is bij mij ook de laatste hand gelegd aan mijn zonnestroom-fabriek.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Close-up:
[afbeelding]
Achterkant:
[afbeelding]
[afbeelding]
En vanaf het dak zelf:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

en welkom bij de club

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Omdat ik het dak niet op ga. Het kost trouwens €1199 voor 12 panelen. Mij het risico niet waard. Als het een platdak was had ik het wel gedaan maar ik ga geen schuin dak op.jonkma schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:11:
[...]
Waarom installeer je niet zelf? Het kost 1100 euro bij de DE shop daar kun je wel een paar dagen voor knutselen.
Ik zou alleen de panelen bij de DE shop kopen en een EFFEKTA omvormer voor een honderd of 5.
Mocht er nog iemand goedkoop montagemateriaal nodig hebben heb ik in de aanbieding als je een prijslijst wilt even een DM.
Toen ik hier foto's neerzette van de installateur werd hij zowat van het dak geschoten door een aantal mensen hier omdat hij niet gezekerd op het dak stond, en die was nog ervaren.
Nee mij geen val van 3 hoog waard.
Ps ik wil de AEG hebben want de 2e pv logger is al onderweg van fp4all.
[Voor 4% gewijzigd door S.Death op 12-09-2012 19:17]
Ja als je zelf het dak niet op wilt is dat te begrijpen ik zou alleen zelf tegen de prijs van 1200 euro aan hikken die gasten sluiten het toch in een middag aan of niet?S.Death schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:16:
[...]
Omdat ik het dak niet op ga. Het kost trouwens €1199 voor 12 panelen. Mij het risico niet waard. Als het een platdak was had ik het wel gedaan maar ik ga geen schuin dak op.
Toen ik hier foto's neerzette van de installateur werd hij zowat van het dak geschoten door een aantal mensen hier omdat hij niet gezekerd op het dak stond, en die was nog ervaren.
Nee mij geen val van 3 hoog waard.
Ps ik wil de AEG hebben want de 2e pv logger is al onderweg van fp4all.
Camber
Probeer op fp4all.org even je e-mail adres als loginnaam en fp4all als wachtwoord.NiGeLaToR schreef op maandag 17 september 2012 @ 18:21:
Hmm.. kom er alleen nog niet uit met m'n PVlogger:
- netwerkverbinding lijkt te werken, het oranje lampje knippert. Kabel getest met kabeltester, andere kabel gebruikt, blijft zelfde. Switch zegt ook signaal.
- PVlogger vraagt geen ip aan de DHCP en ik kan hem niet vinden met poortscanner in standaard ranges.
- Met direct kabeltje aan notebook ook geen resultaat, kan niet vinden.
Maar op de website Pv4all.org moet ik blijkbaar al een account hebben, terwijl ik deze nog niet heb en ook niet is ingevuld op het A4'tje wat als handleiding door moet gaan. Handleiding kan ik zo ook niet downloaden, of het scan tooltje voor de Mac om 'm te vinden.
Kortom; ik zit even vast - wie heeft een suggestie? Moet de inverter eerst even uit en weer aan ofzo?
De zon is achter de wolken en achter het huis, maar toch leveren de panelen nog 100-150watt!Had ik niet verwacht, zo weinig licht ook nog wat op zou leveren.
De logger is door future power al gekoppeld aan die login gegevens.
Dan zou je in ieder geval op de website moeten kunnen.
Probeer even in je router te achterhalen welk ip adres hij heeft gekregen.
Volgens mij moest de omvormer uit zijn voordat je de logger erin steekt.
Edit: daar kun je ook de handleiding downloaden. Mocht dat niet lukken kan ik je hem wel mailen stuur dan even een berichtje via DM.
Mocht je er dan niet uitkomen kun je me ook mailen, help graag.
Anders kun je ze mailen op: service@fp4all.com
[Voor 8% gewijzigd door S.Death op 17-09-2012 19:17]
Jep.NiGeLaToR schreef op woensdag 19 september 2012 @ 21:17:
Ik vond het nodig om mezelf shadowwarrior te noemen op pvoutput.org mocht iemand het boeien. Hoorn, noord holland. Jullie zelfde naam als hier aldaar?
Je woont om de hoek bijna dus heb je ook aan mijn favorieten toegevoegd.
Ps je logger al aan de gang?
Hieronder staat mijn fp4all.org website, mag ik de jouwe ook?
Vind pvoutput.org soms maar een rare website.
B.v. Net jou toegevoegd aan mijn favorieten sta je er niet tussen als ik die wil bekijken, misschien omdat je nog geen outputs hebt gehad ofzo?
[Voor 29% gewijzigd door S.Death op 19-09-2012 22:23]
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13948&sid=11810S.Death schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:20:
[...]
Jep.
Je woont om de hoek bijna dus heb je ook aan mijn favorieten toegevoegd.
Ps je logger al aan de gang?
Hieronder staat mijn fp4all.org website, mag ik de jouwe ook?
Vind pvoutput.org soms maar een rare website.
B.v. Net jou toegevoegd aan mijn favorieten sta je er niet tussen als ik die wil bekijken, misschien omdat je nog geen outputs hebt gehad ofzo?
http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3589
Hij is al paar dagen aan het loggen hoor, misschien is het case sensitive

My prediction: we'll evolve into a digital form.
Had je toch nog een kWh uur meer met een iets kleinere opstelling dan die van mij. Waar liggen jouw panelen?
1,5kWh alweer, bijna mijn dagopbrengst van gister gehaald.
Noordkant huis richting zuid op laag dak en 80% in de schaduw, dus werkt atm beter met gewoon licht, geen zon. Als er zon op komt gaat het naar beneden kwa vermogen/opbrengst..... helaas.NiGeLaToR schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 10:14:
Had je toch nog een kWh uur meer met een iets kleinere opstelling dan die van mij. Waar liggen jouw panelen?
bewolkte dagen gaat het beste nu

Maar ik ben bezig met ze te verhuizen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ehm, verwarrend, de AC kabel voor het lichtnet heeft gewoon schroefjes om de kabel vast te zetten, en ik dacht dat de AC kabel een schroefdop heeft om deze aan de omvormer vast te maken. Dit ivm met waterdichte verbinding voor buitenmontage.larsg schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:57:
Hallo
Heb nu de SB3000-tl20 hangen, maar ik krijg de ac kant niet aangesloten.
Heb er 4mm² kabel in zitten maar die valt er steeds uit, zelfs met het klem systeem helemaal dicht...
Iemand tips?
De DC stekkers (SunClix) hebben daarentegen wel een klemverbinding. Zorg wel dat je de DC kabel 4 of 6 mm2 ver genoeg aanstript zodat deze zichtbaar is onder de klem. Dan aandrukken en deze zou dan gewoon vast moeten zitten.
De ESS is geloof ik de DC verbinder zodat je veilig zonder vonken trekken de DC kan afkoppelen. En 1680 op 1200 AC kan wel, maar ik weet niet wat de orientatie is.weebl15 schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:17:
Hallo allemaal, onlangs hebben wij hier een offerte laten maak door Eneco Zon&Zeker over het plaatsen van zonnepanelen op ons dak. Er passen in totaal 7 stuks op, voor een totaal van 1680 Wp. De omvormer die erbij geleverd zou worden is een Sunny Boy SB 1200 + ESS NR.
Nou vroeg ik me af of deze omvormer dan wel voldoende is, zeker op optimale momenten. Aangezien 1200 W een stuk minder vermogen is dan de theoretische 1680 W, of zie ik iets verkeerd? Daarnaast weet ik niet precies wat die ESS NR betekent. Kon het ook niet op internet terugvinden. Er staat wel iets over eenvoudige DC-afschakeling, maar wat dat dan weer inhoudt...
Misschien wordt je iets gelukkiger van bijvoorbeeld een OmnikSol 1.5, daar is ook een wifi kit voorhanden voor het monitoren. Er zijn meer omvormers in het 1.5 segment voorhanden die zeker op een zuid orientatie betere keuzes zijn. De AEG PV2000 is misschien prijs technisch ook een keuze, de mensen zijn er enthousiast over en loggers van fp4all zijn ook voorhanden.
Een SB1600TL is misschien een betere keuze onder de SMA omvormers, ik weet niet wat voor beperkingen eraan zitten van de kant van de leverancier. Deze heeft een veel beter rendement, en de installateur zorgt er wel voor dat de aarding snor is.
[Voor 49% gewijzigd door databeestje op 23-09-2012 13:45]
Het is inderdaad vrij duur, 5000 euro voor 7x240 Wp, de SB 1200 en montage.445033 schreef op zondag 23 september 2012 @ 16:23:
[...]
Gebruik je even het programma van Sma Sunny Design, weet je het zo.
Is Eneco niet enorm duur ? Ff verder kijken lijkt me verstandig.
We hebben een (35 graden) schuin dak op het zuiden.databeestje schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:39:
[...]
De ESS is geloof ik de DC verbinder zodat je veilig zonder vonken trekken de DC kan afkoppelen. En 1680 op 1200 AC kan wel, maar ik weet niet wat de orientatie is.
Misschien wordt je iets gelukkiger van bijvoorbeeld een OmnikSol 1.5, daar is ook een wifi kit voorhanden voor het monitoren. Er zijn meer omvormers in het 1.5 segment voorhanden die zeker op een zuid orientatie betere keuzes zijn. De AEG PV2000 is misschien prijs technisch ook een keuze, de mensen zijn er enthousiast over en loggers van fp4all zijn ook voorhanden.
Een SB1600TL is misschien een betere keuze onder de SMA omvormers, ik weet niet wat voor beperkingen eraan zitten van de kant van de leverancier. Deze heeft een veel beter rendement, en de installateur zorgt er wel voor dat de aarding snor is.
Ik heb even met Sunny Design gespeeld en deze zegt inderdaad dat de SB1200 eigenlijk een beetje te klein is voor 7 panelen.
Is er iemand die nog een leuke aannemer kent die het een stuk goedkoper doet en met een adequate omvormer aan komt zetten?

[Voor 9% gewijzigd door weebl15 op 23-09-2012 17:19]
Zo de 2e set panelen ligt ook op het dak:
12x LDK 225p-20 op een AEG Protect PV 2800 met FP4All logger.
[Voor 7% gewijzigd door S.Death op 19-10-2012 16:56. Reden: Specs vergeten]
Thanks.WoudseHoeve schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:42:
[...]
Mooi !
Ik zie dat je een ethernet switch ernaast hebt hangen. Er zit toch geen ethernet aansluiting op die PV2800?
Ik ga morgen bij een kennis een set met een AEG PV4600 plaatsen, zitten wel rare connectors aan .....
Klopt er zit een FP4all logger in waar de ethernet in gaat, samen met een USB stick voor backup/ruwe data.
Past ook in de PV4600 als het goed is.
Logt automatisch naar PVOutput.org/FP4All.org en stuurt iedere dag/week/maand/jaar overzichten.
[Voor 13% gewijzigd door S.Death op 19-10-2012 17:07]
Dat is best duur zie ik (136 euro per stuk ?) Werkt het leuk ?S.Death schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:57:
[...]
Thanks.
Klopt er zit een FP4all logger in waar de ethernet in gaat.
Past ook in de PV4600 als het goed is.
Logt automatisch naar PVOutput.org/FP4All.org en stuurt iedere dag/week/maand/jaar overzichten.
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Mocht jij (of hij) vragen hebben of meer willen weten dan weet je me te vinden.WoudseHoeve schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:21:
[...]
Ziet er goed uit !
Thanks, ik ga het morgen adviseren!
De persoon waar die panelen het dak op gaan is een digibeet (kan net een mailtje versturen, en roept mij als hij niet kan printen (stekker er uit) )
Ik denk dat hij hier wat aan heeft.
Ps. Zie in mijn signature de fp4all.org website die ook automatisch gevuld wordt.
[Voor 8% gewijzigd door S.Death op 19-10-2012 17:31]
Gefeliciteerd. Grrrr je zou jaloers worden van zoveel PV op je dakS.Death schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:36:
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik ben benieuwt wat je jaaropbrengsten is van je twee sets bijelkaar.
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
Mooi hoor, kan de hele buurt op jouw panelen draaienS.Death schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:36:
[afbeelding]
[afbeelding]

lekker systeempje zo.
Nette opstelling! Ben zelf vooralsnog ook erg tevreden over mijn PV2800. Zelfs >2kW bij lekker zonnig weer produceert ie nauwelijks lawaai of warmte en de PVoutput.org logging is geweldigS.Death schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:36:
[afbeelding]
[afbeelding]

Bevalt perfect die AEG geen gezeik gewoon goed werken lekker stil (ook al heb ik ze toch actief gekoeld door een paar case fans voor extra levensduur) en super in combi met de FP4All logger.NiGeLaToR schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:34:
[...]
Nette opstelling! Ben zelf vooralsnog ook erg tevreden over mijn PV2800. Zelfs >2kW bij lekker zonnig weer produceert ie nauwelijks lawaai of warmte en de PVoutput.org logging is geweldigHad zo m'n twijfels vooraf, aangezien zo'n beetje iedereen bij voorkeur SMA'ed hier, maar dat hoeft dus niet per se.
Had ik ook bedacht, maar vooralsnog komt de temp niet boven de 35'c ofzo uit.S.Death schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:05:
[...]
Bevalt perfect die AEG geen gezeik gewoon goed werken lekker stil (ook al heb ik ze toch actief gekoeld door een paar case fans voor extra levensduur) en super in combi met de FP4All logger.
Nu heb ik ook maar 2400Wp op dak liggen - dus zelfs midden in de zomer is de inverter overgedimensioneerd. Wellicht ook goed voor de levensduur

Fp4all.com?jonkma schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:33:
[...]
Ik krijg dit weekeinde een monitoringsysteem voor de effecta met monitoring naar het web op pvoutput en een andere website.
Zodra ik het actief het zal ik het hier laten weten dan kunnen jullie er op schieten![]()
![]()
of gewoon op en aanmerkingen geven ter verbetering.
Dit systeem komt als het goed is op de markt voor minder als 150 euro..
Het systeem is inderdaad van FP4all en ik ben het nu aan het uittesten het geeft alle waarden door het is een extern kastje ongeveer zoals een router en die sluit je op de rs232 aan ik ben er nu nog mee aan het expirimenteren ik zal deze week wel even een paar screenshots posten.Rol-Co schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 23:12:
[...]
Ik log hem nu ook alleen met een kWh meter dus krijg een gemiddelde van opbrengst per 5 min.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982
werkt opzich wel goed maar wil eigenlijk data van de hele dag en graag alles, voltages,temps alles.
dat zou het mooiste zijn.
dat systeem wat je krijgt haalt data uit de inverter of wat anders? en via de rs232 of via een insteek kaart?
Camber
Ziet er veel belovend uit. Alleen wat voor import van data kun je doen? Van zowel pvoutput als van fp4all heb ik de csv's geprobeerd, maar dat slikt hij niet.....Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:14:
Bekijk de onderstaande link eens:
http://solar.4anyone.nl/
succes!
Overigens heeft mn buurman vanaf vandaag ook zijn stroomfabriekje in gebruik, kunnen we eens gaan vergelijken:
AEG <=> Omnik
Suntech 295W <=> Ameri Solar 200W
Dit had ik even gemist, gefeliciteerd !S.Death schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:36:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb ondertussen mijn eerste 500kWh binnen vanaf 27-8-2012, valt me helemaal niet tegen !
Ik heb 2 AEG PV2800 omvormers en "they haven't skipped a beat" erg tevreden over.neographikal schreef op zondag 11 november 2012 @ 14:13:
Okay ik heb de Delta te koop gezet, ik ga toch kijken of ik die 15 panelen kan regelen. Die AEG PV4600 trekt me op zich wel, de groepen heb ik liggen en het geeft ruimte voor uitbreiding in de toekomst (mocht ik op oost ook verder willen bouwen)
Tip voor een leuke logger: http://fp4all.com/index.p...ath=70_71&products_id=263
2 systemen up and running:
voor mij: 9 x Suntech SuperPoly STP305-24/Vd en AEG Protect PV2800+, FP4all logger, plat dak 15 graden, zuid
en voor mijn pa 10 x Yingly 265 WP Mono en AEG Protect PV2800+, FP4all logger, schuin dak 35 graden, zuid west
zelf geplaatst en aangesloten...
Vraagje: de fp4all logger doet het prima, ook de logging naar internet. Wilde echter vanavond ook de logging naar pvoutput aanzetten echter de logger is nu niet meer lokaal te benaderen omdat deze uitschakelt na zonsondergang. Kan dit alleen overdag of is hier een work around voor?
voor mij: 9 x Suntech SuperPoly STP305-24/Vd en AEG Protect PV2800+, FP4all logger, plat dak 15 graden, zuid
en voor mijn pa 10 x Yingly 265 WP Mono en AEG Protect PV2800+, FP4all logger, schuin dak 35 graden, zuid west
zelf geplaatst en aangesloten...
Vraagje: de fp4all logger doet het prima, ook de logging naar internet. Wilde echter vanavond ook de logging naar pvoutput aanzetten echter de logger is nu niet meer lokaal te benaderen omdat deze uitschakelt na zonsondergang. Kan dit alleen overdag of is hier een work around voor?
[Voor 22% gewijzigd door jschoorl2 op 19-11-2012 21:26]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Groene gedachte van FP4all
, volgens mij is hier geen workarround voor.

Ik heb nu een tweetal weken 9 x Suntech SuperPoly STP305-24/Vd op een plat dak (pal zuid, 15 graden) op AEG Protect PV2800+ aangesloten (logging met fp4all).
Ik wil dit systeem volgend jaar mogelijk gaan uitbreiden met een oost + west systeem (35 graden, geen schaduw). Omdat deze panelen op een antraciet dak komen te liggen worden dit waarschijnlijk all black panels van 240 - 260 Wp, waarbij 8 panelen op het oosten en 8 panelen op het westen komen. Uitgaande van 250 Wp zou dit circa 2950 kwh/jr moeten gaan opbrengen.
Eén van de opties is om de huidge PV2800 te verkopen en te vervangen door een exemplaar met 3 MPP trackers, bijvoorbeeld de AEG PV4600, waarop zowel het huidige zuid alsook de oost en west worden aangesloten. Het voordeel is dat ik dan geen aanpassingen in de meterkast, logging etc. hoef te doen.
De vragen die ik hierbij heb:
- gaat dit werken met 3 strings op de AEG PV4600 of is deze te veel ondergedeminsioneerd
- mag dit op de huidge groep van 16A
Andere opties voor 3 mpp inverters ? of wellicht nog andere ideeën?
Ik wil dit systeem volgend jaar mogelijk gaan uitbreiden met een oost + west systeem (35 graden, geen schaduw). Omdat deze panelen op een antraciet dak komen te liggen worden dit waarschijnlijk all black panels van 240 - 260 Wp, waarbij 8 panelen op het oosten en 8 panelen op het westen komen. Uitgaande van 250 Wp zou dit circa 2950 kwh/jr moeten gaan opbrengen.
Eén van de opties is om de huidge PV2800 te verkopen en te vervangen door een exemplaar met 3 MPP trackers, bijvoorbeeld de AEG PV4600, waarop zowel het huidige zuid alsook de oost en west worden aangesloten. Het voordeel is dat ik dan geen aanpassingen in de meterkast, logging etc. hoef te doen.
- gaat dit werken met 3 strings op de AEG PV4600 of is deze te veel ondergedeminsioneerd
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Ik denk dat de PV4600 het moeilijk gaat krijgen als je daar op 1 string die 9 x Suntech op aansluitjschoorl2 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 13:50:
Ik heb nu een tweetal weken 9 x Suntech SuperPoly STP305-24/Vd op een plat dak (pal zuid, 15 graden) op AEG Protect PV2800+ aangesloten (logging met fp4all).
Die andere set op oost/west van 2 x 8 panelen lijkt me geen probleem, anders, indien mogelijk
verhuis je die 9 x Suntech naar het oostdak, wat weer gunstig is voor een vroege ochtend start.
Weet dus niet of die ene string dat vermogen aan kan van 2745Wp, maar omdat die dan
op oost ligt ( indien mogelijk dus ) kan het zijn dat deze toch nooit het volle vermogen zal leveren.
ook weer iemand die met het PV virus is besmet gezien de uitbreidings drift

edit, Daar het dan een oost zuid west opstelling betreft moet een 16 A eindgroep afdoende zijn
gerekend naar het aangesloten vermogen.
[Voor 3% gewijzigd door PClop op 24-11-2012 14:20]
ik vraag me af of een AEG PV4600 wel een string aan zou kunnen van 2700Wp.jschoorl2 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 13:50:
geen idee hoe ver die omvormer met zijn mpp's gaat. (daar zit ook een beperking)
mijn power-one 3.0 (3000W) kan b.v. per mppt maar 2000W verwerken.
een andere omvormer kan natuurlijk ook en die op zijn eigen groep.
als ik mijn gegevens er bij pak van maart/april.PClop schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 14:13:
[...]
edit, Daar het dan een oost zuid west opstelling betreft moet een 16 A eindgroep afdoende zijn
gerekend naar het aangesloten vermogen.
toen had ik alleen oost met 1 paneel minder 1710Wp.
toen haalde ik makkenlijk de 1800W.
dat door rekenend naar de 1900Wp die ik nu heb.
dat maakt ongeveer 2000W. (iets preciezer 2012W. de max van de omvormer per mppt.)
dat door rekenend naar de tiet: maakt ongeveer 2700W. (ik heb al een piek gezien van 2931W, en dat is niet eens in de lente.)
dat zou mij een 1100W overhouden voor de zuid set op 16A.
klinkt mij te krap. en zeker met 2700Wp op zuid er bij.
(er is wel een klein maartje, in het begin van het sezoen staat de zon op oost-west nog best schuin.
maar de lagere temperaturen gaan best nog wel effe door na april en dan staat de zon er aardig op.)
edit: tenzij de omvormer een instelling heeftd voor de max.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
En die draait zowel een interne webserver als logging naar externe sites, zoals:grimson schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:01:
[...]
Dit moet hem zijn;
http://fp4all.com/index.p...duct_info&products_id=263
Maar ook pvoutput.org.
Maakte voor mij een extra netto oplevermeter in de meterkast overbodig; ook al zit dit er misschieen een paar procent naast, het voldoet prima!

Kijk bedankt, eens neuzen, maar ik denk dat ik toch met een netduino aan de gang ga. Kan ik gelijk het gas en de centrale meter uitlezen, naast de PV-output metergrimson schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:01:
[...]
Dit moet hem zijn;
http://fp4all.com/index.p...duct_info&products_id=263

Ow en wat zijn die helpdeskers bij Liander een stel prutsers zeg, krijg op mijn vraag over het terugleveren vs de verschillende fases alleen maar de standaard antwoorden.
[Voor 18% gewijzigd door neographikal op 28-11-2012 23:54]
Datalogging Effekta Linux/Raspberry PiJoepla schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 20:56:
Ik ben van plan m'n Effekta ES5000 uit te lezen via de RS232 poort, met een Arduino, Raspberry PI oid.
Voordat ik een berg tijd en moeite ga steken in het monitoren van de data die tussen de PC software en de inverter wordt gestuurd: iemand die het protocol toevallig al ergens heeft kunnen bemachtigen?
en fp4all heeft ook een goed werkende logger tegenwoordig.
- Joepla
- Registratie: Maart 2005
- Laatst online: 23-03 20:42
Geavanceerde micro-elektronica
/u/138672/crop5af2a201e3aaf_cropped.png?f=community)
Matched: fp4all
Super bedankt!Rol-Co schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 21:00:
[...]Datalogging Effekta Linux/Raspberry Pi
en fp4all heeft ook een goed werkende logger tegenwoordig.

Nu nog zorgen dat er de komende kerstdagen wat hardware besteld + binnen is.
Ja, nou moet ik wel toegeven dat ik die mening bij vrijwel alle omvormer fabrikanten deel, met uitzondering van de AEG (met fp4all logger) en Omniksol (met wifikit). Het gros is nog niet aangekomen in het facebook tijdperk, en krijgt dus ook geen like. (Zegt iemand zonder facebook accountzonnigtype schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:31:
[...]
Meeste spul van SMA is in "andere tijden" ontwikkelt voor een markt die in niets op de onze lijkt.
Appels en peren.
Het is een groot bedrijf, en die heeft moeite met de snelle nieuwe jongens. Ga er maar aan staan zo'n moloch eventjes de nieuwe weg in te laten slaan. Kost tijd, and lots of energy.
Om eventjes mijn positie aan te geven: geen SMA bezitter hier...

De situatie bij de micro omvormers is veel beter, maar slaat weer door de andere kant op en heeft (overwegend) geen lokale logging.

Mijn keuze voor de SB2000HF was gedreven door schaduwmanagement (wist ik veel, dat was een half jaar geleden) en dat deze stil was. Nu zie ik dat er wel meer omvormers zijn die hier goed mee omgaan.
Zo kwam ik pas afgelopen deze posts tegen op het duitse forum.
http://www.photovoltaikfo...-bypa-t78074.html#p812969
Daar staat een lijst staat met omvormers welke wel of niet "vast" komen te zitten met een schaduw probleem. Wat ook weer grappig is in een online community is dat de meest frappante scenarios naar voren komen waar de meesten nooit bij stil zullen staan. En dat maakt voorspelbaar testen dus ook lastig. Bijvoorbeeld de omvormers die niet "voorbij" de schaduw komen als deze 's ochtends starten, maar na een wolk weer wel. Dan gaat het de ene dag goed, en de andere niet, zoek het dan maar uit

Tevens had deze bluetooth inbegrepen. Geen geneuzel met de aanschaf van een losse rs485 of bluetooth kaart die je los aan moest schaffen om met de omvormer kon praten bij de TL modellen. Toen was mij al snel duidelijk dat de IT revolutie hier nog niet plaats had gevonden

De galvanische scheiding sprak mij ook aan, dit ivm elektrotechniek studie.
Dit was voordat MDZ de Omniksol uit ging leveren aan klanten, als ik de keuze toen had gehad dan had ik zeker de Omniksol overwogen.
gisteravond even bij mijn moeder de logger van fp4all op de mastervolt 2000 aangesloten.
Deze gelijk ook aan pvoutput gekoppeld.
Helaas is het voor mijn eigen panelen (nog) niet mogelijk om deze automatisch in pvoutput te krijgen.
als iemand daar een oplossing voor weet graag (heb zelf dus microinverters)
Deze gelijk ook aan pvoutput gekoppeld.
Helaas is het voor mijn eigen panelen (nog) niet mogelijk om deze automatisch in pvoutput te krijgen.
als iemand daar een oplossing voor weet graag (heb zelf dus microinverters)
[Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 13-12-2012 10:04]
Let op de mastervolt xs3200 is een stofzuiger. Deze is echter 2500Wac, de SB2100TL maar 2100Wac. Geen keuze uit Omniksol 2ktl (2200Wac), AEG PV 2800 (2800Wac) of Delta Solivia 2.5 G3/G4 (2500Wac)?SpikeHome schreef op woensdag 19 december 2012 @ 19:47:
Ik heb de knoop doorgehakt op zolder komen er 10 panelen suntech van 250wp mono, daarbij ook een zonneboiler .
Mijn vraag is echter er word een SMA sb 2100tl aan geboden.
Is een mastervolt beter? En ik wil de output gelijk naar pvoutput.org hebben.
Bij mastervolt zou het de xs3200 worden.
Welke heeft beter rendement? En moet er 1 type kleiner misschien gekozen worden?
De andere 10 panelen op de schuur met microinverters had ik dit soort dingen niet
SMA misschien 2500HF, heeft net als Delta HF trafo en dus scheiding.
Met een string van 250Wp 60 cel is het circa 300 Volt MPP, daar passen een hoop omvormers op. Omniksol heeft wifi kit en portal, als is het geen pvoutput. AEG heeft fp4all logger en rechtstreeks. Delta solivia weet ik niet zeker, was laatst ook gevraagd.
[Voor 3% gewijzigd door databeestje op 19-12-2012 19:57. Reden: edit: 2500HF]
Tnx databeestje.
De mastervolt kan ook met fp4all mijn moeder heeft de xs2000 namelijk en daar heb ik de fp4all geplaatst.
Morgenvroeg komen ze langs en zal het nog even na vragen. Of er andere keuzes zijn.
Straks totaal (als het allemaal past) totaal 4950wp terwijl mijn verbruik nu een 2000kwh is dus moet straks behoorlijk wat extra gaan verbruiken. Ben al bezig met warmte wisselaar ook.
Dak ligt overigens op het zuiden en geen schaduw.
De mastervolt kan ook met fp4all mijn moeder heeft de xs2000 namelijk en daar heb ik de fp4all geplaatst.
Morgenvroeg komen ze langs en zal het nog even na vragen. Of er andere keuzes zijn.
Straks totaal (als het allemaal past) totaal 4950wp terwijl mijn verbruik nu een 2000kwh is dus moet straks behoorlijk wat extra gaan verbruiken. Ben al bezig met warmte wisselaar ook.
Dak ligt overigens op het zuiden en geen schaduw.
[Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 19-12-2012 20:06]
Dat is goed om te weten, onthou ik dat. De SMA 2100Tl zou ik persoonlijk niet kiezen. De andere zijn prijstechnisch vergelijkbaar met uizondering van de SMA 2500HF.SpikeHome schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:03:
Tnx databeestje.
Gezocht al daar maar niks over te vinden.
Ik heb een slimme meter met qbox.databeestje schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:00:
[...]
heb je een bluetooth piggyback?
Nee: kWh meter met S0 puls plaatsen en netduino met JoopC software of Flukso.
Ja: Goedkope Android telefoon met een of andere SMA/pvoutput app.
Maar voor sma dus piggyback nodig?
Overigens fp4all gevraagd en krijgen ook een module om sma uit te lezen gelijk ook naar pvout maar had gehoopt dat er meer mogelijk heden waren.
Na een tijdje het forum niet meer echt gevolgd te hebben, heb ik de draad nu toch weer opgepakt.
Nu zit ik met een tweetal vragen waarop ik hier hopelijk antwoord kan krijgen.
Vraag 1:
Sinds Augustus 2012 heb ik 9*230wp panelen op een Chint 2.0 draaien. Tot nu toe geen grote problemen gehad, al viel de opbrengst wat tegen doordat ik meer schaduw had dan verwacht.
Nu heb ik mij bij de aanschaf van de panelen bezig gehouden met het maximum voltage dat de panelen kunnen leveren. Omdat vandaag een mooie dag was qua zon en temperatuur zou ik verwachten dat het voltage van de panelen vandaag skyhigh zou zijn. Niets minder blijkt waar te zijn.
Een rekensommetje:
De panelen hebben een Vmp van 30.36V bij 20gr. aangenomen dat het vandaag rond de 0 graden was (Zaanstreek) en wetende dat de panelen -0.38V/gr doen zou ik verwachten dat de Vmp vandaag per paneel rond de 30.36 + 20*0.38 = 37.96V zou zijn. Dit geeft een voltage van 9*37.96 = 341.6V. Toch is de spanning vandaag niet hoger gekomen dan 312V. Dat zou betekenen dat de panelen rond de 8 graden zijn geweest. Is dit een normaal verschijnsel of zitten de panelen lager in het voltage dan ze zouden moeten zitten met het weer van vandaag?? (ervan uitgaande dat op een dag als vandaag de maximale voltages gehaald worden)
Ter info het systeem betreft: Milkyway
Vraag 2:
Ik log mijn inverter (Chint 2.0) met een setje van FP4All. Dit werkt allemaal prima. Waar ik me alleen een beetje zorgen over maak is dat de inverter met grote regelmaat (soms meerdere keren per dag) een error geeft dat de netfrequentie uit het bereik is. De enige verklaring die ik hiervoor heb is dat een groot apparaat aan of uitgaat en daardoor de frequentie beïnvloed.
Het frappante aan deze errors is dat ze bijna altijd op het hele of halve uur plaats vinden (xx.30 of xx.00) en vaak ook nog op precies hetzelfde tijdstip. Dit doet mij denken aan een fenomeen als het in- of uitschakelen van een energiecentrale oid. Nu woon ik tussen de centrales van Amsterdam en IJmuiden in, dus wie weet ligt het daar aan.
Toch vind het vreemd dat de inverter zo gevoelig is voor frequentieveranderingen. Daarom vraag ik mij af of het normaal / aannemelijk is dat de frequentie zoveel varieert?
Een log van de error events is hier te vinden
Hopelijk hebben jullie wat antwoorden of ideeën op deze vragen!
Alvast bedankt!
Nu zit ik met een tweetal vragen waarop ik hier hopelijk antwoord kan krijgen.
Vraag 1:
Sinds Augustus 2012 heb ik 9*230wp panelen op een Chint 2.0 draaien. Tot nu toe geen grote problemen gehad, al viel de opbrengst wat tegen doordat ik meer schaduw had dan verwacht.
Nu heb ik mij bij de aanschaf van de panelen bezig gehouden met het maximum voltage dat de panelen kunnen leveren. Omdat vandaag een mooie dag was qua zon en temperatuur zou ik verwachten dat het voltage van de panelen vandaag skyhigh zou zijn. Niets minder blijkt waar te zijn.
Een rekensommetje:
De panelen hebben een Vmp van 30.36V bij 20gr. aangenomen dat het vandaag rond de 0 graden was (Zaanstreek) en wetende dat de panelen -0.38V/gr doen zou ik verwachten dat de Vmp vandaag per paneel rond de 30.36 + 20*0.38 = 37.96V zou zijn. Dit geeft een voltage van 9*37.96 = 341.6V. Toch is de spanning vandaag niet hoger gekomen dan 312V. Dat zou betekenen dat de panelen rond de 8 graden zijn geweest. Is dit een normaal verschijnsel of zitten de panelen lager in het voltage dan ze zouden moeten zitten met het weer van vandaag?? (ervan uitgaande dat op een dag als vandaag de maximale voltages gehaald worden)
Ter info het systeem betreft: Milkyway
Vraag 2:
Ik log mijn inverter (Chint 2.0) met een setje van FP4All. Dit werkt allemaal prima. Waar ik me alleen een beetje zorgen over maak is dat de inverter met grote regelmaat (soms meerdere keren per dag) een error geeft dat de netfrequentie uit het bereik is. De enige verklaring die ik hiervoor heb is dat een groot apparaat aan of uitgaat en daardoor de frequentie beïnvloed.
Het frappante aan deze errors is dat ze bijna altijd op het hele of halve uur plaats vinden (xx.30 of xx.00) en vaak ook nog op precies hetzelfde tijdstip. Dit doet mij denken aan een fenomeen als het in- of uitschakelen van een energiecentrale oid. Nu woon ik tussen de centrales van Amsterdam en IJmuiden in, dus wie weet ligt het daar aan.
Toch vind het vreemd dat de inverter zo gevoelig is voor frequentieveranderingen. Daarom vraag ik mij af of het normaal / aannemelijk is dat de frequentie zoveel varieert?
Een log van de error events is hier te vinden
Hopelijk hebben jullie wat antwoorden of ideeën op deze vragen!
Alvast bedankt!
Als de zon op de zwarte zonnecellen schijnt, worden deze natuurlijk warmer dan de omgevingstemperatuur. Daarnaast is de Vmp bij 600 W/m2 zo'n 2% lager als bij 1000 W/m2. Bij 400 W/m2 zo'n 3,5% lager. Het lijkt mij sterk dat je bij deze lage stand van de zon (waarbij de zonstralen dus een langere weg door de atmosfeer hebben te gaan) 1000 W/m2 haalt.MK1o2 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 00:18:
Vraag 1:
Een rekensommetje:
Een grote verandering (>0,1 Hz) van netfrequentie komt niet vaak voor. Een spanningsdip bij inschakeling van een grote afnemer komt wel eens voor. Het lijkt mij meer een probleem van de omvormer. Heb je al gegoogled of er meer van dit soort problemen met deze omvormer zijn?Vraag 2:
Edit: Ik zie in de gebruikershandleiding alleen de melding "netstoring".
Deze storing heeft dus niet alleen met de netfrequentie te maken, maar ook de spanning.Netstoring (Netzfehler/Grid Fault)
Net-gemeten gegevens bevinden zich buiten de specificatie (spanning & frequentie)
[Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 17-01-2013 09:09]
Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst
Ik zelf heb 2 SEP kWh meters in de meterkast hangen: http://www.vekto.nl/kwh-meters/1-fase-5-45a-met-puls/310647
Niet duur, erg nauwkeurig. 2000 pulse/kWh en komt perfect overeen met de FP4All logger waardes uit de AEG's. Ik heb ze aan een flukso gekoppeld zodat ik ze makkelijk kan uitlezen.
Niet duur, erg nauwkeurig. 2000 pulse/kWh en komt perfect overeen met de FP4All logger waardes uit de AEG's. Ik heb ze aan een flukso gekoppeld zodat ik ze makkelijk kan uitlezen.
Ik speel op zeker en heb twee van deze meters besteld (ook 2000 imp/kWh):S.Death schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 22:31:
Ik zelf heb 2 SEP kWh meters in de meterkast hangen: http://www.vekto.nl/kwh-meters/1-fase-5-45a-met-puls/310647
http://www.euro-electroni...se-koopman-art-nr-109084/
Zo,Eindelijk dan vandaag het dak op waar een beste plas water lag.Om 09:00 uur stonden de panelen netjes voor mij klaar in een busje en de laatste benodigde materialen gingen ook de bus in.Alles thuis uit geladen met behulp van een vriend en vervolgens de panelen naar het dakterras op de eerste verdieping.Vanaf hier langs de ladder omhoog naar de eindbestemming.Panelen netjes neergelegd en al wat ballast geplaatst.Er stond een behoorlijk windje,en naar mate de dag ten einde kwam begon het snel af te koelen.Om 15:30 gingen de stekkers in de omvormer.En vervolgens al meteen registratie zonder problemen bij FP4ALL en PVoutput.
Nog even 0,5KWh kunnen binnen halen voor dat het donker ging worden.Morgen nog even de laatste details en klaar is de job.Laat de zon maar komen.
Nog even 0,5KWh kunnen binnen halen voor dat het donker ging worden.Morgen nog even de laatste details en klaar is de job.Laat de zon maar komen.
Totaal 19,500Kw op 3x AEG pv 4600 en 1 Chint 4K FP4all-live PV output
Voor degene met een fp4all logger: er is een update te downloaden (dat is voor mij de AEG/Chint logger).
versie 2.21 (10-02-2012):
Copy paste fp4all site ..PV-logger revision changelog V2.21 Sysnames in emails might becomen longer than 11 characters, they are now correctly cut off at 11 characters Negative inverter temperatures gave absolute values, now they show the negative temperature Added Delta Solivia support Added Power-One Aurora support Improved commision phase of Steca 300/500 inverters Start numbering from 1 for Steca 300/500 inverters Fixed bug with Steca UnderVoltage error reporting falsely OverVoltage error Updated copyright year to 2012-2013 Inverter status now scrolls long serial numbers to avoid scrolling of whole screen At network config made password maximum length 11 characters Added a timestamp to status.xml for Domotica readout purposes Updated Errorlog HTML column width to prevent scrolling Added handling of Chint in PV-logger mode, RS232 mode and RS485 mode so new revision of Chint is now also supported No longer resets current weather condition at start of day, so the startup email now gives a normal weather condition instead of "Unsure" Now always report the daily energy production the next day between 10:00 and 11:00, this used to be optional if it failed to report the current day Known issues SAJ need update on safety values Mastervolt CS series need verification on energy generated values Bluetooth dongle support is not functional.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Even wat leesbaarder uit de meegeleverde readme.txt:grimson schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:12:
Voor degene met een fp4all logger: er is een update te downloaden (dat is voor mij de AEG/Chint logger).
[...]
Copy paste fp4all site ..
PV-logger revision changelog
V2.21
Sysnames in emails might becomen longer than 11 characters, they are now
correctly cut off at 11 characters
Negative inverter temperatures gave absolute values, now they show the
negative temperature
Added Delta Solivia support
Added Power-One Aurora support
Improved commision phase of Steca 300/500 inverters
Start numbering from 1 for Steca 300/500 inverters
Fixed bug with Steca UnderVoltage error reporting falsely OverVoltage error
Updated copyright year to 2012-2013
Inverter status now scrolls long serial numbers to avoid scrolling of whole
screen
At network config made password maximum length 11 characters
Added a timestamp to status.xml for Domotica readout purposes
Updated Errorlog HTML column width to prevent scrolling
Added handling of Chint in PV-logger mode, RS232 mode and RS485 mode so new
revision of Chint is now also supported
No longer resets current weather condition at start of day, so the startup
email now gives a normal weather condition instead of "Unsure"
Now always report the daily energy production the next day between 10:00
and 11:00, this used to be optional if it failed to report the current day
Known issues
SAJ need update on safety values
Mastervolt CS series need verification on energy generated values
Bluetooth dongle support is not functional
Heb het idee dat de logging niet helemaal bijgehouden wordt.migjes schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:34:
[...]
via usb is het wel leuk kijken naar het systeem, maar voor langere duur logging wil je een verloopje van rs482->xxx en dan werkt dat zonder problemen)
als 2x 8 strings goed uit komen is dat wel prettig met de schaduw.
ik neem aan dat je ook gekeken hebt naar de diodes en de schaduw.
omdat de V hoog genoeg is en de omvormer best diep gaat.
kun je makkenlijk 2 panelen in de schaduw hebben en werkt hij gewoon door.
voor wat ideeen wat het doet.
http://www.frijmann.nl/websolarlog/
18x suntech op power-one.
of
http://www.zonnestroomopb.../pvhappy/18858/18287.html
12 suntech op power-one.
Logging kan met een fp4all zag ik en anders de manier die jij zegt, of wellicht een PI. Daar maak ik mij niet zo druk om

Die met de diodes is even nieuw voor mij. Per paneel zitten 3 bypass diodes en de "number of cells by diodes" = 24. Dit vond ik hier bij de CS5A. Panelen waar het om gaat komen in portrait te staan. Dus is dit goed??

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
logging:Wimlem schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:51:
[...]
Heb het idee dat de logging niet helemaal bijgehouden wordt.
Logging kan met een fp4all zag ik en anders de manier die jij zegt, of wellicht een PI. Daar maak ik mij niet zo druk om
Die met de diodes is even nieuw voor mij. Per paneel zitten 3 bypass diodes en de "number of cells by diodes" = 24. Dit vond ik hier bij de CS5A. Panelen waar het om gaat komen in portrait te staan. Dus is dit goed??
met een usb kabel zie je veel en best leuk.
je moet alleen elke dag er een computer voor aan en uit zetten anders loop het vast.
goed genoeg om te zien wat er gebeurd.
niet goed genoeg voor lange termijn logging.
als je dat wel wil, beter er meteen een verloopje voor 20 euro bij kopen.
(er gaat natuurlijk wel wat stroom verloren voor de logging, dus een keuze.)
die eerste link geeft je wel een idee wat je kunt zien.
diodes:
die schakkelen een gedeelte van het paneel uit.
zodat de rest van het paneel door werkt als er gedeeltelijk schaduw op valt.
het gaat er om of ze horizontaal of verticaal de cellen groepeert.
en dan van welke kant de schaduw komt.
dat kan ik op het forum niet zien en zul je zelf moeten bepalen of dat goed gaat.

(en zo niet, jammer dan. is nu ook weer geen ramp, niet op iedere slak een korrel zout leggen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@Speedy-Andre Ja ik denk ook aan andere maatregelen. Gloei- en ledlampen zijn grotendeels vervangen door spaar- en ledlampen, en settopbox zit achter een tijdklok. De ventilator vervangen zit ook nog in de planning. Goed dat je het weer even opbrengt.
@hors0125 Het rendement per paneel van oost-west tov zuid is volgens mij iets van 80%, maar je kan met oost-west grofweg 2x zoveel panelen kwijt. Ik ga ervan uit dat ik zeker 3000kWh/jr haal.
@MasterMaceMichu De logger (fp4all.com) is een insteekkaart die in de omvormer zit. Het kastje met de blauwe leds is een homeplug voor de internetverbinding.
@hors0125 Het rendement per paneel van oost-west tov zuid is volgens mij iets van 80%, maar je kan met oost-west grofweg 2x zoveel panelen kwijt. Ik ga ervan uit dat ik zeker 3000kWh/jr haal.
@MasterMaceMichu De logger (fp4all.com) is een insteekkaart die in de omvormer zit. Het kastje met de blauwe leds is een homeplug voor de internetverbinding.
Je het de fp4all toch voor de power-one?Kiswum schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:24:
Maar als ik het goed begrijp is er op dit moment gewoon nog geen kant en klare oplossing om de informatie uit de P-O Aurora het net op te gooien.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
@kiswum.
ja die: http://www.solar-trading....ffekta-FP4All-Logger.html
maar mij niet tweakerig genoeg.
ja die: http://www.solar-trading....ffekta-FP4All-Logger.html
maar mij niet tweakerig genoeg.

Bedankt deze kende ik nog niet, helaas zal deze niet zonder extra omvormer werken:
De omvormer heeft geen RJ45 aansluitingDe FP4All-logger wordt geleverd met:
1. FP4All-logger
2. een voedingsadapter
3. 1 meter kabel naar RJ45 connectie voor FP4All-logger naar Effekta/Power-One omvormer

edit: Op de foto zie ik een aansluiting vanaf de RS485, deze zou dan los aangeschaft moeten worden, maar als dat het enige is, dan lijkt het mij wel een leuke oplossing
[Voor 12% gewijzigd door Kiswum op 19-02-2013 12:32]
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Ik heb hem even goed bekeken, foto's gemaakt en getest. Het zijn geen RJ45 aansluitingen, maar RJ11. Oftewel telefoonstekker formaat, hij kan op deze manier niet aan het netwerk worden gehangen, maar misschien wel middels een telefoonstekker aan FP4all logger. Ik weet niet hoeveel aders er nodig zijn, maar in een telefoonstekker zitten er 4.
Ik zal eens contact opnemen met Nandertaler, ik zie dat hij zowel Yingli als Power-One verkoopt. Bedankt voor de tip!
Ik zal eens contact opnemen met Nandertaler, ik zie dat hij zowel Yingli als Power-One verkoopt. Bedankt voor de tip!
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Mijn set ligt pas vanaf 1 nov 2012 dus veel ervaring heb ik er nog niet mee. Maar op de fp4all logger van mijn 1.560wP set met Chint 1.5 omvormer zie ik nu waardes van 1320W voorbijkomen en ik vraag mij af hoeveel hoger kan dit nog worden. Set ligt op ZO en 45 graden.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
de panelen kunnen zo ongeveer 1650W leveren als het goed koud is met heel helder weer. (waardes boven STC kunnen voor komen.)PeterZ(on) schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:00:
Mijn set ligt pas vanaf 1 nov 2012 dus veel ervaring heb ik er nog niet mee. Maar op de fp4all logger van mijn 1.560wP set met Chint 1.5 omvormer zie ik nu waardes van 1320W voorbijkomen en ik vraag mij af hoeveel hoger kan dit nog worden. Set ligt op ZO en 45 graden.
de omvormer verliest ongeveer 3%.
ik ken verder de Chint niet maar volgens de specs komt daar max 1650W uit. (meestal klopt dat vrij aardig)
met zoon ligging van de panelen kun je hogere waardes verwachten de komende 2 maanden.
daarna zal het weer wat zakken, maar dan hebben we veel meer uren dus toch hogere dag opbrengsten.
Dat worden in Maart / April gewoon STC vermogens die gehaald wordenPeterZ(on) schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:00:

De melding MPP-Peak

[Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 21-02-2013 11:36]
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
Onder het mom van beter laat dan nooit hier nog een paar foto's van mijn installatie (2070Wp). Deze ligt echter al vanaf eind augustus op het dak, maar tot nu toe nog niet echt zin gehad en moeite genomen om een foto te nemen. Opbrengst tot nu toe: 537kWh
Vandaag is was het mooi weer, ik was vrij en thuis mijn ouders. Vrijwel ideale omstandigheden dus maar het fototoestel gepakt!
Ik vind het zelf namelijk ook altijd leuk als ik foto's van anderen voorbij zie komen van hun systeempjes.
Voor de info nog maar even:
9*230Wp Ningbo Qixin Solar SL230CE-30P
CHINT POWER SYSTEMS CPS SC2KTL (2.0kWp)
Als logger gebruik ik de FP4All logger die ik op de router op de foto heb aangesloten. Deze router maakt via WDS verbinding met de router waarop het internet is aangesloten. Zodoende wordt dus ook naar PVOutput gelogd.
De foto's:
De panelen vanaf de overkant van de straat. Liggen lekker in het zonnetje te produceren
Vanuit het zolderraam een close-up van de panelen met vogelpoep (geen zin om eraf te halen, doet de regen wel)
De Chint 2.0 die op zolder hangt. De dc-kabels moeten eigenlijk nog goed weggewerkt worden (pvc buisje)
maar ik kreeg de stekkers met connectoren gemonteerd, dus dan past het niet echt door een buisje.
De recente gebeurtenissen omtrent het overlijden van een zonnepanelenplaatser hebben mij bevestigd dat ik niet voor niets gezekerd gewerkt heb. Trapeze van iemand geleend en met touw aan het dak gebonden.
Waar ik vandaag wel van opkeek was dat ik corrosie zag op de haken die op het dak bevestigd zijn. Ik weet niet of dat normaal is (ik heb een K2 systeem), maar ik dacht dat de haken verzinkt waren.
Vandaag is was het mooi weer, ik was vrij en thuis mijn ouders. Vrijwel ideale omstandigheden dus maar het fototoestel gepakt!
Ik vind het zelf namelijk ook altijd leuk als ik foto's van anderen voorbij zie komen van hun systeempjes.
Als logger gebruik ik de FP4All logger die ik op de router op de foto heb aangesloten. Deze router maakt via WDS verbinding met de router waarop het internet is aangesloten. Zodoende wordt dus ook naar PVOutput gelogd.
De foto's:
De panelen vanaf de overkant van de straat. Liggen lekker in het zonnetje te produceren
Vanuit het zolderraam een close-up van de panelen met vogelpoep (geen zin om eraf te halen, doet de regen wel)
De Chint 2.0 die op zolder hangt. De dc-kabels moeten eigenlijk nog goed weggewerkt worden (pvc buisje)

De recente gebeurtenissen omtrent het overlijden van een zonnepanelenplaatser hebben mij bevestigd dat ik niet voor niets gezekerd gewerkt heb. Trapeze van iemand geleend en met touw aan het dak gebonden.
Waar ik vandaag wel van opkeek was dat ik corrosie zag op de haken die op het dak bevestigd zijn. Ik weet niet of dat normaal is (ik heb een K2 systeem), maar ik dacht dat de haken verzinkt waren.
Mooie set, voor het mooie moet je eigenlijk de rails die uitsteken even afslijpenMK1o2 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 15:59:
Onder het mom van beter laat dan nooit hier nog een paar foto's van mijn installatie (2070Wp). Deze ligt echter al vanaf eind augustus op het dak, maar tot nu toe nog niet echt zin gehad en moeite genomen om een foto te nemen. Opbrengst tot nu toe: 537kWh
De foto's:
[afbeelding]De panelen vanaf de overkant van de straat. Liggen lekker in het zonnetje te produceren
[afbeelding]Vanuit het zolderraam een close-up van de panelen met vogelpoep (geen zin om eraf te halen, doet de regen wel)
[afbeelding]De Chint 2.0 die op zolder hangt. De dc-kabels moeten eigenlijk nog goed weggewerkt worden (pvc buisje)maar ik kreeg de stekkers met connectoren gemonteerd, dus dan past het niet echt door een buisje.
[afbeelding]De recente gebeurtenissen omtrent het overlijden van een zonnepanelenplaatser hebben mij bevestigd dat ik niet voor niets gezekerd gewerkt heb. Trapeze van iemand geleend en met touw aan het dak gebonden.

Vandaag zelf maar naar Moordrecht gereden (125km enkele reis) om de kapotte AEG PV2800 om te ruilen bij de Duurzame Energie Shop. 2 weken na de eerste melding had de installateur (ingehuurd door DES) nog geen contact opgenomen voor een afspraak ondanks verschillende mailtjes en telefoontjes.
Was er nu klaar mee.
Ingeplugd en werken. Kreeg alleen na 15 minuten een mailtje uit de fp4all logger dat er een fout was: "Low DC bus voltage". Hopelijk is dat nieuwigheid en eenmalig. Het was inmiddels ook bijna te donker voor de omvormer. Denk dat een condensator gewoon nog niet voldoende volgeladen was ofzo, er kwam nog maar 15W uit toen ik hem aansloot.
Anders wordt ik echt boos. Slecht voor mijn hart.
Was er nu klaar mee.
Ingeplugd en werken. Kreeg alleen na 15 minuten een mailtje uit de fp4all logger dat er een fout was: "Low DC bus voltage". Hopelijk is dat nieuwigheid en eenmalig. Het was inmiddels ook bijna te donker voor de omvormer. Denk dat een condensator gewoon nog niet voldoende volgeladen was ofzo, er kwam nog maar 15W uit toen ik hem aansloot.
Had je wel even koffie kunnen doen hier, dat is vlakbijS.Death schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:10:
Vandaag zelf maar naar Moordrecht gereden (125km enkele reis) om de kapotte AEG PV2800 om te ruilen bij de Duurzame Energie Shop. 2 weken na de eerste melding had de installateur (ingehuurd door DES) nog geen contact opgenomen voor een afspraak ondanks verschillende mailtjes en telefoontjes.
Was er nu klaar mee.

Morgen weer een dag! Heb ook een AEG PV2800 en tot nu toe zonder problemen. Maar dat is pas een klein half jaar.S.Death schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:10:
Was er nu klaar mee.
Even een update over de vervangende AEG PV2800 omvormer.
Gister ochtend startte de omvormer normaal op na 1,5 uur kwam er echter de volgende error voorbij:
Description : Different measurements between Master and Slave for dl, Fac, Uac or Zac
En tijdens het bijna uitschakelen weer de volgende error:
Description : DC Bus voltage is too low
Gisteravond beide omvormers omgedraaid om te troubleshooten:
Vanmorgen weer normaal opgestart en halverwege de middag weer de eerste error op dezelfde omvormer en tijdens de schemer weer de DC bus error. MAW het probleem verhuisde mee met de omvormer en dus is de kans erg groot dat ook deze omvormer een probleem heeft.
De eerste error reset meestal binnen enkele seconden. En de DC bus error reset 's ochtends tijdens het opstarten. En dan functioneert hij ook weer normaal, hetzelfde als de andere.
Alles weer terug gehangen en om echt alles uit te sluiten de fp4all loggers vanavond ook verwisseld zodat ik morgen kan bevestigen of uitsluiten dat die de problemen veroorzaakt.
De firmware versie in de nieuwe omvormer is Y1.00 in de andere en kapotte omvormer was dat S1.00 misschien voor een ander land bedoelde firmware erin?
Kunnen andere met deze omvormer hun versie bevestigen.
Gisteren ook meteen weer een mail gestuurd naar DE shop met mijn bevindingen.
Keep you posted.
Als er mensen zijn die een idee hebben wat er aan de hand zou kunnen zijn, dan hoor ik dat graag.
Gister ochtend startte de omvormer normaal op na 1,5 uur kwam er echter de volgende error voorbij:
Description : Different measurements between Master and Slave for dl, Fac, Uac or Zac
Vanmorgen weer normaal opgestart en halverwege de middag weer de eerste error op dezelfde omvormer en tijdens de schemer weer de DC bus error. MAW het probleem verhuisde mee met de omvormer en dus is de kans erg groot dat ook deze omvormer een probleem heeft.
De eerste error reset meestal binnen enkele seconden. En de DC bus error reset 's ochtends tijdens het opstarten. En dan functioneert hij ook weer normaal, hetzelfde als de andere.
Alles weer terug gehangen en om echt alles uit te sluiten de fp4all loggers vanavond ook verwisseld zodat ik morgen kan bevestigen of uitsluiten dat die de problemen veroorzaakt.
De firmware versie in de nieuwe omvormer is Y1.00 in de andere en kapotte omvormer was dat S1.00 misschien voor een ander land bedoelde firmware erin?
Keep you posted.
Als er mensen zijn die een idee hebben wat er aan de hand zou kunnen zijn, dan hoor ik dat graag.
Had je deze nieuw in een dichte doos meegekregen? Wel vreemd dat jij nu al 2x een probleem hebt met de AEG.S.Death schreef op zondag 24 februari 2013 @ 23:07:
Even een update over de vervangende AEG PV2800 omvormer.
Keep you posted.
Is er niets te vinden over die firmware, of dat er misschien een laatste versie nog in moet? Er zijn er hier genoeg met een AEG omvormer dus kan je mooi vergelijken en kijken wat daar in zit.
Bedankt voor je reactie. Daar was ik al bang voor. Voor het loggen hoef ik het niet de doen, daar heb ik een logger van fp4all voor. Maar ik zie vaak de melding "Error message: The DC injection to grid is too high" als de zon er goed op staat. Meer dan 498 watt gaat er ook niet het net in met de soladin600. Ik vraag me af of er een omvormer komt welke meer kan halen uit de 750Wp aan panelen die ik nu heb.antonboonstra schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:24:
[...]
Lijkt mij niet op te wegen tegenover de extra kosten. Ik weet nog geen definitieve prijzen, maar volgens mij zou die wel een stuk duurder worden dan de Soladin 600. Dan moet je het al echt doen voor de Wifi en logging die er op zit. Ook is een Soladin 700 niet ideaal qua MPP spanning (idealiter 140V) voor slechts 3 panelen en moet je de 700 op een aparte groep aansluiten zonder verbruikers.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.