Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:43
Mede-auteur:
  • Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-09 14:04

Wijnands

Het grote headphones / koptelefoon / hoofdtelefoon topic
Regelmatig verschijnen er nieuwe topics in Audio en HiFi over koptelefoons, vooral over welke mensen moeten kopen. Daarom leek het mij een goed idee om een groot headphone topic te openen. Voor alle vragen, ervaringen en advies :) . Vooral een goede topicstart zodat beginners een goed beeld kunnen krijgen van alle headphones die er zijn, het is nogal een grote wereld.

Wat vooral belangrijk is om te weten, is dat iedereen zijn headphones anders ervaart. Sommige mensen vinden veel bas fijn, terwijl anderen juist weer de voorkeur geven aan hoge tonen die wat meer aanwezig zijn. Uiteindelijk gaat het er vooral om wat je zelf fijn vind, en dat moet je vooral uitproberen.

Er zijn zat mensen die beweren dat bepaalde headphone amps (zie meer daarover hieronder) niets uitmaken, terwijl anderen erbij zweren. Uiteindelijk zal (zeker in de audiofielen-wereld) iedereen denken dat ze het beter weten. Daarom is mijn grootste advies om niet uit te gaan van een enkele mening, maar kijk wat er door veel mensen wordt gezegd over een headphone, op die manier krijg je het beste beeld van een headphone. Uiteindelijk is het belangrijkste je eigen ervaring, en die kan je alleen krijgen door daadwerkelijk goed naar een headphone te luisteren :) .
Links
http://www.head-fi.org/ website met een actief forum over de meer serieuze hifi zaken. Veel over hoofdtelefoons ook.
http://www.headphone.com/ Amerikaanse winkel met her en der ook nuttige en vrij objectieve informatie.
Buying guide op life hacker.
Buying guide op head-fi met onderverdeling naar budget.
Beknopte gids op head-fi (voor als je weinig tijd hebt ;) )

Types headphones
Oordopjes
Wel bekend omdat ze nogal 's meegeleverd worden met apparatuur zoals de Ipod. De pasvorm is vaak niet geweldig en ze sluiten vrij weinig omgevingsgeluiden af. Bij de serieuze luisteraar is dit type het minst populair.
in-ear oordopjes
Momenteel een vrij populaire keuze bij de mobiele luisteraar. Ze zijn onopvallend en, omdat ze dieper de gehoorgang in gaan, sluiten ze omgevingsgeluiden beter af. Nadeel is dat niet iedereen daar even goed tegen kan. Te krijgen vanaf een paar euro tot duizend euro.
Open hoofdtelefoon
De oorschelpen zitten op of over de oren. De buitenkant van de schelpen is open. Geluid klinkt vaak wat ruimtelijker. Je hoort meer omgevingsgeluid en de omgeving kan jouw muziek ook beter horen.
Gesloten Hoofdtelefoon
De oorschelpen zitten ook hier op of over de oren. De buitenkant is open. Geluid kan wat minder ruimtelijk klinken. Je hoort minder omgevingsgeluid. Je omgeving hoort jouw muziek (vrijwel) niet.

Soorten Hoofdtelefoon
Hoofdtelefoons zijn grofweg in een paar soorten te verdelen

Commercieel
De monster "Beats" serie is hier een aardig voorbeeld van. Uiterlijk speelt een grote rol. De geluidsweergave is afgestemd op top40 muziek.

DJ
Bedoelt om een DJ in staat te stellen z'n kunsten te beoefenen. Veelal gesloten types. De oorschelpen zijn zo opgehangen dat het makkelijk is om ook met een oor te luisteren. Geluidsweergave legt meestal de nadruk op de bassen.

Studio
Studio hoofdtelefoons zijn ontworpen om een zo neutraal mogelijk geluid te geven. Dit kan erg prettig zijn voor bijv. klassieke muziek. Een studio hoofdtelefoon kan heel confronterend de zwakke punten in je muziekbestanden en je speler weergeven.

Merken
AKGVan oorsprong een Oostenrijks bedrijf. In 1994 over genomen door het Amerikaanse Harman industries. Assortiment is vrij breed, zowel oordopjes als hoofdtelefoons. Aparte lijn onder de naam "Quincy Jones Signature".
BeyerdynamicEen Duits familie bedrijf uit 1924 wat nog steeds in handen van de familie is. Groot geworden met professionele toepassingen. Geen oordopjes in het assortiment. Leveren tegenwoordig ook een paar budget modellen onder de 100 euro maar zijn vooral bekend voor hun studio hoofdtelefoons en hun produkten gericht op de serieuze muziekliefhebber. Veel open modellen maar ook wel wat gesloten hoofdtelefoons.
Fischer AudioRelatieve nieuwkomer op de markt. Breed assortiment vanaf goedkope dopjes tot de beroemde FA-002, 003 en 006 modellen. Vrij populair op de fora zoals head-fi. Helaas nog niet in Nederlandse winkels te vinden.
GradoEen Amerikaans familiebedrijf wat oorspronkelijk bekend werd door elementen voor platenspelers te maken. Later kwamen daar ook hoofdtelefoons bij. Om met de tijd mee te gaan is men ook in-ear oordopjes gaan maken. Apart aan Grado is dat de hoofdtelefoons allemaal open ontwerpen zijn.
SennheiserSennheiser heeft in de jaren 90 met succes de overstap gemaakt van een niche speler naar een wereldwijd bekend merk. Assortiment is heel breed van zeer goedkope oordopjes tot de zeer prijzige HD 800.
ShureAlweer een Amerikaans bedrijf. Van oorsprong groot geworden in de professionele markt. Sinds een aantal jaren bekend geworden met goede kwaliteit in-ear oordopjes maken ze sinds 2009 ook grotere hoofdtelefoons.
Vele, vele anderenZeker als je wat op de grotere fora gaat lezen kom je nogal 's wat exotische merken tegen. Met name op de markt voor de in-ear dopjes zijn er heel erg veel bedrijven actief waar de een nog specialer lijkt dan de andere.

Waar koop je die dingen?
De gemiddelde electronica zaak komt vaak niet veel verder dan Sony, Philips, Panasonic en een beperkte selectie van Sennheiser. Als je in dit topic uitkomt is de kans groot dat je juist iets beters wilt dan dat. Proberen voordat je koopt is meestal niet mogelijk.

De plaatselijke hifi zaak
Veelal hebben deze een wat duurder assortiment. Luisteren is nooit zo'n probleem. Hou er wel rekening mee dat je voor het advies en de winkel ook wel wat betaald.
De muziekwinkel
Een beter gesorteerde muziekwinkel heeft vaak wel het e.e.a. aan hoofdtelefoons. Zeker studio modellen zijn hier goed te vinden. Prijzen zijn niet altijd even laag als de grotere internet shops maar voor 10-20% heb je wel het gemak van het op je gemak kunnen uitproberen.
Aanraders
Feedback Winkels in Utrecht, Eindhoven, Apeldoorn en Rotterdam.
Musicmaniacs in Haarlem
Thoman is een grote webwinkel uit Duitsland. Breed assortiment en scherpe prijzen. Ook regelmatig leuke aanbiedingen.
Bax-shop Vrij grote Nederlandse webwinkel. Iets meer op de DJ gericht dan Thomann. Goede service.
Ebay Heb je een bepaald model op het oog dan kan het de moeite waard zijn om ook op ebay de prijzen te controleren. Let hierbij wel op de reputatie van de verkoper! Ebay is ook een goede bron voor de, soms lastig te vinden, reserve onderdelen. Zeker earpads en kabels kunnen forst goedkoper zijn.

Suggesties zijn welkom Weet je een echte winkel met een aardig assortiment, redelijke prijzen en de mogelijkheid om op je gemak wat te luisteren en te kiezen dan hoor ik het graag.

Waar let je op bij het uitzoeken
Uiteindelijk is een hoofdtelefoon heel persoonlijk. Het ding moet prettig zitten en lekker klinken met jouw muziek. In dit topic en op andere fora kun je veel suggesties vinden. Je kan reviews lezen tot je rode ogen hebt maar een hoofdtelefoon moet je gewoon proberen.

Pasvorm

Bij oordopjes kun je hier nog wel iets aan doen door andere kussentjes of siliconen "tips" te gebruiken. Hoofdtelefoons is dat veel moeilijker, zo'n ding moet goed zitten en blijven zitten.

Impedantie
Een waarde die in ohm wordt vermeld bij de specificaties. Heel kort door de bocht, hoe hoger dit cijfer hoe harder je afspeel apparatuur moet werken. De meeste mp3 spelers kunnen tot zo'n 100 ohm goed aan.

Hoe het klinkt
Ook dit is heel persoonlijk. Als je het meeste vanaf een portable apparaat zal luisteren neem dit dan mee naar de winkel. Laad een mix van wat je vaak luistert en neem de tijd om te luisteren en te vergelijken.

Constructie
Als je van jezelf weet dat je niet altijd even zachtzinnig bent met je spullen let dan ook op de bouwkwaliteit. Vervangbare kabels zijn dan een absolute pre.

Inspelen oftewel burn-in
Ga je jezelf een beetje inlezen dan kom je deze term al snel tegen. Veel liefhebbers zijn ervan overtuigd dat het inspelen de kwaliteit ten goede komt. Er zijn zelfs mensen die een nieuwe hoofdtelefoon eerst 10-20 uur continue "white noise" laten spelen voordat ze zelf gaan luisteren. Over het nut zijn de meningen enigszins verdeeld.

Speciaal voor de internet winkelaar
Op deze site kun je de frequentiemetingen van verschillende koptelefoons bekijken. Die vertellen je wat je in relatieve zin kan verwachten van een koptelefoon.
Is de grafiek aan de linkerkant hoger, dan ligt de nadruk op bas. Is de grafiek rechts hoger, dan ligt de nadruk op hoge tonen. Ideaal is een neutrale koptelefoon waarvan de grafiek zo recht mogelijk is, met een paar slingeringetjes aan de rechterkant (die daar zitten omdat het menselijk oor dezelfde karakteristieken kent).

Accessoires
Versterkers
Dingen doen wat het woord al zegt, ze versterken het geluid waardoor de combinatie van je hoofdtelefoon en je speler beter kan gaan klinken. Te krijgen met een netvoeding en portable. Ook hier vinden we weer vele, vele merken. Aanraders:
jds labs
Fiio Chinees bedrijf, met name bekend van de prettig geprijsde E5 en E6 portable versterkers.
iBasso Wat duurder, wat beter en groter dan Fiio.

DAC
Wie wil er een stukje over losse DACs schrijven?

Wat moet ik nu kopen?" posts in dit topic
Lees om te beginnen een van de buying guides door waar hier naar gelinkt wordt. Ga 's een beetje neuzen in de pricewatch en kom dan met een shortlist. Als je die post met een stukje over je muzieksmaak, wat je nu gebruikt en waarom dat niet bevalt en in wat voor omstandigheden je het meeste gaat luisteren dan kun je gericht advies krijgen.

Let op je gezondheid!
Het is verleidelijk om je muziek lekker hard te zetten en je zo van de wereld af te sluiten. Helaas kun je, zeker met oordopjes, jezelf op die manier prima aan een permanente gehoorbeschadiging helpen. Merk je dat je je muziek steeds een tandje harder zet? Dan is het wellicht toch 's tijd om een gehoortest te laten doen.

Ik zoek nog mede-auteurs die het leuk vinden om bij te dragen aan de topicstart. Vooral reviews van headphones zijn erg welkom, maar ook ander advies :) . De topicstart is nu nog vrij summier, maar ik hoop deze verder te vullen in de komende tijd (onder andere met een aantal reviews van m'n eigen koptelefoons).

Ook wil ik dit topic nog een likje verf geven binnenkort :) .

FeaR wijzigde deze reactie 25-10-2015 14:39 (88%)

• TheJVH
quote:
JapyDooge schreef op donderdag 01 december 2011 @ 13:13:
Nu is de AKG K 518 DJ (heeft een langer snoer dan de 'gewone' 518's) er bij gekomen als twijfelgeval :+ hij ziet er alleen wat fragiel uit, maar dat zal wel alles meevallen.
Ik heb de K 518 DJ, en hij is zeker niet fragiel. Hij lijkt inderdaad niet echt sterk, maar dat is hij zeker wel. Hij heeft een metalen hoofdband en de schelpen zelf zijn erg stevig. Enige zouden misschien de verbindingsstukjes zijn die de schelpen aan de band bevestigen. Ook is de kabel niet geweldig.

Geluidskwaliteit is zeker goed, ik gebruik hem vooral onderweg en hij scherm erg goed af. Hij is vrij bass-heavy, maar naar mijn mening redelijk gebalanceerd. Hij zit ook erg fijn, wel strak, maar goed draagbaar voor een uur :) . Wel mist hij wat detail en de soundstage is niet groot, maar dat verwachtte ik ook niet voor die prijs (als ik hem vergelijk met een Denon AH-D2000).

• TheJVH
Beats by DrDre is niet heel goed. Natuurlijk beter dan de gemiddelde 10 euro oordopjes, maar niet te vergelijken met een mooie Sennheiser, beyerdynamic, AKG, Shure, Grado, etc. Wil je een over-ear of een on-ear? Open of gesloten? Als je je wat verdiept dan zal je zien dat er kwalitatief veel betere headphones zijn voor dezelfde of een lagere prijs dan de Beats. De Beats zijn grotendeels marketing ;) .

Overigens is draadloos imho iets wat je niet wilt. Je hebt dan sowieso een voeding in je koptelefoon waardoor die veel zwaarder wordt. Daarnaast is de geluidskwaliteit van een kabel vele male beter dan draadloos (minder storingsgevoelig).
Kan de followup op suf te piekeren over een noise cancelling hoofdtelefoon net zo goed hier posten denk ik.

Vanochtend onder de kerstboom een Sennheiser PCX-360 BT gevonden. Ben nog een mening aan het vormen maar vooralsnog bepaald NIET blij met dit ding.

1. Ik loop voor paal met de pulserende BT verlichting aan de zijkant.
2. zeker als ik het actieve ding uit zet lijkt m'n Sansa Clip+ niet voldoende vermogen te kunnen leveren. Ik moet het volume echt bijna maximaal zetten om iets te horen.

Nou zou ik voor #1 nog wel wat kunnen bedenken (merkstift, tape) maar #2 valt echt enorm tegen. Net een mailtje gestuurd naar sennheiser, ben benieuwd of daar reactie op komt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Een beetje toonbaar is subjectief. Verder, ligt eraan wat je luistert. Als dat van die boemboem muziek is dan zijn beats een interessante optie. Beyer heeft ook interessant spul in die prijsklasse en het is weer 's wat anders dan een merk wat zo gepusht wordt dat binnenkort elke SBS6 kijker er mee loopt

Wijnands wijzigde deze reactie 25-12-2011 22:07 (96%)

quote:
ReVision schreef op zondag 25 december 2011 @ 23:35:
[...]

Van de Sennheiser website:

[...]

Zonder amp krijg hij icm een portable speler te weinig stroom waardoor het volume dus zeer zacht blijft.
Wat dus betekenen dat je een headphone amp nodig hebt om hem enigsinds aan te sturen.
Inmiddels heb ik de feestverlichting uit gekregen (stond in de handleiding weggemoffeld).
Met de electronica uit is ' ie maar 100ohm en zelfs dan houdt het niet over.
Ik vind dat trouwens erg vreemd, dit ding wordt verkocht voor de reiziger.

Enige zinnige wat ik over Philips kan zeggen is dat ze regelmatig de hele boel overhoop gooien. Als jij 2, 3 jaar geleden een goede of juist slechte ervaring met Philips had dan zegt dat helemaal niets over het huidige assortiment.

Waar ik zelf een beetje mee zit is dat er voor mensen met jullie smaak redelijk veel is om uit te kiezen. Als je echter vooral jazz en klassiek luistert heb je een uitdaging. Heb je dan ook nog 's een grote kop dan wordt het echt lastig.

Ben 's even naar een speciaalzaak geweest om wat te luisteren.

Beyerdynamic DT 660: Erg, erg neutraal geluid. Zo neutral heb ik het nog nooit meegemaakt eigenlijk. Heel veel nuances in het geluid zijn hoorbaar. Draagt heel comfortabel. Nadeel: Het is niet een subtiel ding om te dragen en ik weet niet wat ik moet vinden van heel neutraal geluid, denk dat ik iets warmte misschien toch wel prettig vind. Deze gaat op het lijstje.

Beyerdynamic DTX 710: Hier sloeg ik dus stijl van achterover. Niet perse vanwege de geluidskwaliteit maar wel vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. Heel ruimtelijk, veel nuances hoorbaar alleen in de allerhoogste regionen liep er het e.e.a. wat in elkaar over. Ook weer erg comfortabel. Bouwkwaliteit is wel dusdanig dat je er wat zorgvuldig mee om moet gaan. Was het een gesloten ontwerp geweest had ik 'm meegenomen denk ik.

Toen nog even bij de Dixons binnen gelopen Bose OE2 en AE2 geprobeerd. Comfortabel. Zeker de OE2 verbaasde me voor een on-ear ontwerp. Afsluiting van omgevingsgeluid is erg sterk. Geluid is mooi en heel warm in het laag en midden en heel, heel slecht in het hoog waar het ding echt details laat liggen.

Wat ik nu eigenlijk zoek in omgeving Haarlem/Amsterdam is iemand die wat AKG spul op voorraard heeft.

quote:
CyBeR schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 17:17:
[...]

Heb je deze twee bekeken omdat ze geen 'serieuze' beyers hadden of om budgettaire redenen? De DT880/DT770 (open/dicht) zijn supersuperfijn namelijk én stevig gebouwd.
De 880 viel inderdaad af vanwege budget. De 770 heb ik niet gezien. Bedoel je trouwens de 770m of de 770 pro?

Zie bij die pro dat dit een 250 ohm model is. Wordt erg krap weer met m'n sansa clip denk ik

Wijnands wijzigde deze reactie 27-12-2011 18:15 (6%)

• TheJVH
Met je sansa clip gaat dat inderdaad niet lukken, je zou wel kunnen kijken naar een goedkope FiiO portable ;) . Maar dan moet je wel meer meenemen onderweg :) .
En daar heb ik dus geen zin in. De 660 is keurig netjes 32 ohm, dat merk je, de sansa trekt dat moeiteloos (wel grappig, verkoper had nog nooit een clip gezien en stond stomverbaasd van wat er uit zo'n goedkoop spelertje komt)

Zit nou ook hele enthousiaste dingen te lezen over de Sony MDR-ZX700.. Binnenkort 't s kijken ergens

Wijnands wijzigde deze reactie 27-12-2011 19:15 (18%)

quote:
ReVision schreef op woensdag 28 december 2011 @ 00:37:
Ik ga donderdag even een aantal zaken langs en een aantal headphones luisteren. Wil voornamelijk de Grado SR60i en SR80i horen. Als ze me bevallen ga ik eventueel ook nog nadenken over de Alessandro MS1's.

Verder hoop ik ergens de AKG K 272HD en de Audio Technica ATH-M50 te kunnen beluisteren maar na wat rondbellen ben ik nog geen winkel tegengekomen die een van deze te beluisteren heeft.
Waar ergens ga je dat doen? Ik heb tot nu toe maar 1 zaak gevonden die Grado heeft.

• TheJVH
Voor kerst heb ik een FiiO E7 gekregen. De E9 had ik al, maar nu heb ik dus de complete set. Ik moet zeggen dat er erg blij mee ben. Van de amp zelf merk ik niet heel veel verschil, maar de DAC merk je des te beter. Zeker wanneer ik hem aan m'n Macbook hang, is het een wereld van verschil. Ik heb nu voor het eerst m'n AKG K518DJ eraan hangen, en dat is echt een gigantisch verschil. Op m'n desktop is het verschil wat minder, daar gebruikte ik altijd al een Creative X-Fi (niet te vergelijken natuurlijk), wat sowieso een stuk beter is dan de onboard kaart.

Al met al erg tevreden mee, de afwerking is erg goed en hij voelt zeer degelijk. Wat opviel was dat er veel accessoires bij zaten, een screenprotector, rubberen hoesje, suede zakje en een bandje om hem aan je iPod vast te maken.

Binnenkort (als ik wat tijd kan vinden) wil ik een grote review schrijven van m'n Denon AH-D2000, FiiO E7/E9 icm met de andere headphones die ik heb :) .
quote:
ReVision schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:59:
[...]

Lijstje met alle Grado Dealers in NL
http://dl.dropbox.com/u/2...20dealers%20Nederland.pdf

Zoek een winkel uit bel ze even of je langs zou kunnen komen om er een aantal te beluisteren.
Ik ga zelf eerst langs in Woerden aangezien dat voor mij dichtbij is.
Dank! Ik kreeg een dergelijk lijstje van AKG.

Valt me trouwens wel op, hier ook weer, dat die lijsten nogal achterlopen. Op deze ook staan 2 winkels die al maanden geleden failliet zijn gegaan.

quote:
Touchdomex schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:37:
[...]

Ik zou ook pas gaan wisselen als die kapot is maar denk dat je qua interface en geluidskwaliteit combinatie niet verder zal komen als de iPod. Jammer genoeg.... Zou graag iets zien met een prettige interface en goede geluidskwaliteit voor de prijs van een iPod nano of touch maar tot op heden niet gelukt.
Ik denk dat het aan je muzieksmaak ligt. Als dat overwegend populair is van de laatste 20 jaar ofzo kun je met een ipod prima uit de voeten. En ja, de interface is :P
Ik luister veel klassiek, opera, jazz en ik vind mijn Clip+ met mp3's dan net wat beter. Helderder, meer detail. Ga ik flac luisteren dan is de ipod echt nergens meer. Moet ik wel zeggen dat de laatste generatie ipod beter is dan ooit. Maar, dan nog. Ik heb 12 gb portable muziek voor nog geen 75 euro.
quote:
[...]

De PMX100 is een erg goede koptelefoon voor een erg scherpe prijs. Persoonlijk zou ik gaan kijken voor een Koss portapro weet niet wat die doet met de kabel want ik heb hem niet zelf maar op het eerst oog had die wel een redelijke kabel. Is gelukkig erg goedkoop dus je kan hem bijna proberen.

Maar waarom iets anders als je tevreden bent over het geluid? Het beste lijkt mij de bekende dingen die je eigenlijk zelf ook al had kunnen weten. Je belangrijkste dingen zijn geluidskwaliteit, draagbaarheid en comfort? Waarom niet lager in je budget zitten en daar wat zoeken? PX100II is perfect voor je doel op alleen de rechte plug na en klinkt nagenoeg hetzelfde als een PX100/PMX100 zijn hetzelfde in principe maar dan net iets beter.

[...]
Ik heb hier een PX100-II en die wil ik maar om 2 redenen vervangen.
1. ik vind de balans iets te veel de nadruk leggen op het laag.
2. Het is een behoorlijk open ontwerp.

Verder is het een hoop kwaliteit voor het geld en hij zit ook op mijn grote kop erg fijn. Ik heb voor 2 euro bij de Action een zonnebril hoesje gehaald en daar past 'ie precies in. Zo blijft het netjes in de tas.

• TheJVH
quote:
Bierkameel schreef op donderdag 29 december 2011 @ 01:35:
Ik heb beneden een audioset staan van 4K maar die klinkt lang niet zo goed als dit waardoor ik vaak alsnog met de hoofdtelefoon op zit en ik beneden alleen maar films kijk :P
Dit kan ik echt zo hard beamen! Het is relatief erg goedkoop met headphones om een schitterend geluid te krijgen, dat krijg je niet voor elkaar met normale speakers :) . Vooral qua bas en details blinken headphones uit. Er zijn alleen 2 nadelen: Je moet ergens gaan zitten om te luisteren, je kan niet door je kamer banjeren zonder dat je problemen krijgt met je kabels. Een ander nadeel is dat elke headset op een gegeven moment gaat irriteren (als je hem te lang achter elkaar op hebt).
OK.. * Wijnands zoektocht deel zoveel... Haarlem.

Hobo hifi: Speciaalzaakje. Verkoper kwam meteen met de B&W P5. Niet slecht maar voor die prijs verwacht ik een betere pasvorm. Geluid was netjes maar ik hoor niet echt heel spectaculair verschil met de Beyer's van de helft van de prijs. Voor de grap ook nog even een beats ding geprobeerd. Best comfortabel maar de bas is mij veel te veel aangezet. Verkoper kwam overigens niet met Grado of Sennheiser.

Door naar een andere zaak, musicmaniacs. Bingo! Erg vriendelijke jongens daar, heb zeker een half uur op m'n gemak zitten luisteren. Het is een muziekwinkel dus hoofdtelefoons zijn niet core business voor ze maar ze hebben ze zeker wel en ook juist de modellen die elders lastig te vinden zijn zoals KRK, de duurdere AKG modellen maar ook de pro modellen van Beyerdynamics. Assortiment is duidelijk op kwaliteit samengesteld. Nadeel is wel dat ze op de website helaas geen eigen categorie hebben. Prijzen zijn netjes midden in het pricewatch niveau.

Anyway..

KRK KNS-6400
: Discreet ogend. Vrijwel geheel uit zwart zeer stevig plastic uitgevoerd. Zit behoorlijk comfortabel. Geluid is erg naturel. Ik hoor geluidjes uit publiek, ik hoor opeens strijkstokken bewegen. Pads aan de bovenkant zijn wat hard. Afsluiting van de omgeving valt iets tegen (schijnt met de oorpads van de 8400 veel beter te worden)

AKG K 272 HD
: echt een vreselijke pasvorm als je een brildrager bent met een groot hoofd. Heel vluchtig geluisterd, niks mis mee en toen moest het af.

Beyerdynamic DT 770 Pro: Ik vind de velours pads foeilelijk. Verder is het ding een weinig subtiele verschijning want hij is gebouwd als een tank. Van allemaal is de isolatie bij deze verreweg het beste maar hij klemt ook stevig.. Geluid is ook weer confronterend neutraal. Ik hoor nu echt hoe slecht sommige 192kb mp3 bestanden klinken en dat er tenminste eentje geript is met een vuile lens. Opera, jazz maar ook wat top40 van lang geleden, het klinkt allemaal super. NAdeel is wel dat mijn spelertje met een impedantie van 250 ohm het zwaar heeft. Het is te doen maar het houdt niet over.

Shure SRH-840
Inklapbaar maar wel zwaar. Van allemaal was dit de enige die wat persoonlijkheid mee bracht. Qua detail weergave net iets onder de 770 maar wel met een stuk meer warmte in het lag en iets meer bas. Als je rock/hardrock liefhebber bent en ook regelmatig 's wat jazz probeert kun je hier een fantastisch leuke hoofdtelefoon aan hebben. Voor opera was het echt helemaal niks.

Ik ben naar huis gegaan met de KRK maar zit nu toch te twijfelen of ik niet beter de Beyer had kunnen nemen voor de isolatie.

quote:
r.brands schreef op donderdag 29 december 2011 @ 10:21:
[...]

Komt die (sandisk) clip+ in de buurt van een cowon?
Ja. Alleen zijn er ook mensen die de cowon beter vinden klinken. Ikzelf vind van niet.

• TheJVH
Vroeger dacht ik ook altijd dat inbranden onzin was, maar na m'n ervaring met verschillende headphones ben ik toch van mening dat het iets kan verschillen, mijn koptelefoon was klonk na een tijdje spelen nog helderder (al is het verschil niet veel). Het is moeilijk om te beoordelen, maar ik geloof wel dat er een burn-in bestaat. Of het zo erg is als sommigen doen geloven, betwijfel ik.
Net even, met grote tegenzin, Haarlem in geweest. Verkoper gelijk gegeven en de KRK terug gebracht. Op zich niks mis met die dingen, sterker nog prijs/kwaliteits verhouding ligt beter dan de DT 770 pro. Maar....

Door de isolatie van de Beyer zit je echt nog meer middenin je muziek. Heb nu een Janine Jansen album op gezet. Ik hoor het aanzetten van de strijkstok, het aanblazen van de dwarsfluit.... :Y

Mooi vind ik ze niet, vooral die afwijkend gekleurde pads storen me. De hoofdband klemt me iets te veel (grote kop) maar ik denk dat dat wel over gaat als ik ze een paar weken ergens overheen span als ze niet gebruikt worden.

De sansa clip+ trekt 't wel maar het houdt niet over, nou ja, een simpel Fiio dingetje kost me de kop ook niet.

Wat inspelen betreft.. het wisselt. Ik had m'n vrouw voor de kerst een draadloze TDK WR700 gegeven. Toen ze net uit de doos kwamen waren ze net aan goed genoeg voor TV, nu beginnen ze al aardig los te komen en klinkt haar muziek ook heel behoorlijk.

Wijnands wijzigde deze reactie 30-12-2011 16:59 (14%)

quote:
Hey, ik ben NAS (Nikon Acquisition Syndrome) ook te boven gekomen..Nou ja. Het is onder controle volgens de AA methode, een dag tegelijk.
quote:
ReVision schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 17:01:
Wijnands, heb jij toevallig nog die lijst van die AKG dealers? Zou je me die even willen dm'en of eventueel hier willen plaatsen. Kan ik mogelijk wat meer dealers vinden die AKG verkopen.
Ik kreeg van Harman dit lijstje toegemaild: http://dl.dropbox.com/u/8...t%20The%20Netherlands.xls met de toevoeging U kan zich voor uw aankopen wenden tot een Mediamarkt, Saturn, BCC of de Harense Smid in uw buurt.
Heb alleen de indruk dat het onderscheid tussen AKG en bijv. Harman versterkers een beetje zoek is hier.

Die lui in Haarlem hadden ook het e.e.a. op voorraad.

Wijnands wijzigde deze reactie 30-12-2011 19:42 (61%)

quote:
OkselFris schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 01:22:
Geluid is erg goed, al dreigt bij de OE2i af en toe de bas wel de overhand te krijgen. Nou vindt ik een beetje bas niet erg en dit is iets wat de Sennheiser koptelefoons/oordopjes voor mobiel gebruik totaal ontbreekt.
Dan zie je meteen hoe smaken verschillen. Ik had bij die dingen de indruk dat er boven de 5, 6 khz er bijna niks meer gebeurde. Ik had wat vioolwerk op gezet en vond 't echt heel verschrikkelijk.
quote:
Recentelijk gebruikte ik in huis een Sennheiser HD598 aan een Marantz versterker of aan een Bose setje welke is gekoppeld aan een iMac. Wat betreft geluid en design een geweldige koptelefoon.
Deze heb ik nu sinds 2 weken vervangen door een Sennheiser HD650. (nog zitten twijfelen met een AKG)
Vat dit ajb niet verkeerd op maar mobiel luister je naar vrij bassige dingen, voor thuis heb je een prachtig neutrale hoofdtelefoon. Los je dat op met een equalizer ofzo?

quote:
Chiron schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 15:35:
Heh.. hier ook een tevreden DT770 Pro (250 ohm) gebruiker.. heb m aan een Fiio E7 hangen, en die trekt het maar net.. als er wat meer budget is, toch maar eens kijken naar iets krachtigers.
Echt? Ik zit maar heel voorzichtig aan een E6 te denken en vind die nog lang niet nodig.
quote:
Een gebruiker op head-fi.org omschreef de Beyerdynamic wel mooi; Alsof je rustig aan het rijden bent in de 12 cilinder BMW M van je baas. Het laag is bij normale muziek lang niet zo nadrukkelijk aanwezig als bij andere headphones (ja, ik kijk naar een Sony of Monster) maar je voelt wel duidelijk dat het _echt_ lomp hard en diep kan als het moet. Zet een dubstep, hiphop of ander bassy plaatje op en de vullingen trillen je kiezen uit ;p
Nou nee! :r maar ik herken heel goed wat je bedoeld, zat vanmiddag ook een album te luisteren waar ik opeens onder de indruk was van de basgitaar en ik realiseerde me dat ik voor het eerst in heel erg lang naar een hele lage bas luisterde zonder dat ik me zat te ergeren.
quote:
Dat met die mp3's ken ik, ik begin me inderdaad ook aan sommige 192kbps mp3's te ergeren... :-X Je hoort bij wijze van spreken nog hoe de manager van de band in het hokje naast de opnamestudio gepijpt wordt door de assistente ;)
Hmm.. eh? Ik heb juist dat ik geen gepijp hoor met mp3 daar moet ik de flac voor hebben. Zo heel af en toe vind ik trouwens flac versie's van platen die door een of andere serieuze liefhebber zijn gedigitaliseerd (zit dan zo'n file bij wat begint met "gewassen in gedestilleerd wijwater" en dan komt er een opsomming van 6k aan apparatuur.) en daar zijn er bij die zo mogelijk fijner klinken dan de CD.

Ander irritatie puntje met de beyers.. joint stereo in een mp3.

Zo, geprobeerd om mijn ervaringen onder woorden te brengen in een produkt review. Valt nog niet mee.
productreview: Beyerdynamic DT 770 Pro (Grijs, Zwart) review door Wijnands

Nee, maar je zal een ongelukje krijgen.. zit je er wel mooi mee. Het systeem wat KRK gebruikt met de bajonet aansluiting bijv was prima geweest voor Beyer.

quote:
CyBeR schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 09:33:
En met "ongelukje" bedoel je zoiets als "ik liet er perongelijk mijn draadknippers over dichtvallen"?

Een verwisselbare kabel maakt namelijk ook tegelijk weer een extra failurepunt. Het is een afweging, m.a.w.
Meer iets als ik struikel erover. Of voor de rokers onder ons, oops, die sigaret had ik niet mee moeten zwaaien maar ja, het is een afweging.
quote:
Initech schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:13:
[...]

pricewatch: Sennheiser PMX 200 (Blauw, Zwart)

Die leek mij echt perfect, maar nu is hij discontinued en er is geen opvolger van, ik snap echt niet waarom :? .
Nekbanden zijn niet populair meer. Wat de px serie kan ik inderdaad beamen dat die een hoop omgevingsgeluid doorlaten. Verder heel aardig geluid, goed op te vouwen en comfortabel.

Als je perse de pmx 200 wil, pluk er een paar van ebay en bestel een setje nieuwe earpads. Pak dat een beetje handig aan en je bent inc. verzenden niet meer dan 50 euro kwijt.

Wijnands wijzigde deze reactie 03-01-2012 14:13 (44%)

quote:
Touchdomex schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:45:
[...]

PX100 II welke het om gaat is semi-gesloten en werkt imho perfect in het openbaar vervoer. Isoleert niet al het geluid maar je moet dat eigenlijk ook niet willen
Waarom niet?

Iemand een idee waar ik voor niet al te veel geld een kort 3.5mm verbindingskabeltje kan vinden? Die enorme plug van de beyer zit nu rechtstreeks in m'n clip en ik zie met mijn handigheid dat nog wel 's fout gaan.
Hoeft geen bij maanlicht gesmeed elven produkt te zijn, half elf bij schemering is al voldoende.

Dan nog is het persoonsafhankelijk maar ja, dat zijn wel 2 voorbeelden van heel veel waar voor je geld. Wat ik zelf ook een hele aparte vond, Beyer's DTX 710, vond dat een hoop hoofdtelefoon voor weinig geld.

Leuke vergelijking.

Wat luister je? En waar?

Dat zijn muziek stijlen die me niks zeggen. Kan je helaas niet helpen.

quote:
Joe Presto schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:20:
[...]

Wat zoek je precies? 3.5mm male (right angle) -> korte kabel -> 3.5mm female? Dat is vrij makkelijk te maken, dan heb je ook controle over hoe puur je elf is en hoe de maan stond.
Hmm.. en de connectors zelf?

quote:
Joe Presto schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:50:
[...]

Neutrik, ViaBlue en Paillics maken prima connectors, er zullen er vast veel meer zijn, maar deze merken zijn mij bekend
dank! Da's net dat beetje informatie wat ik nodig had.
quote:
meddle schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 00:54:
Na jarenlang met een HD201 te zitten ben van plan een goede koptelefoon aan te schaffen, ik heb immidels de shure srh840, de sennheiser hd25 II, de krk 8400 en de beyerdynamic dt770pro gebrobeerd. Toen ik de dt770pro beluisterde klonk die laatste echter vrij ondermaats (vergeleken met de andere 2, en in het algemeen), maar omdat hij erg vaak wordt aangeraden online wil ik de dt770 toch nog een keer proberen. Ik vroeg me alleen af wat voor versterker voldoende vermogen zal leveren om deze een beetje fatsoenlijk aan te drijven? Ik heb namelijk ook niet heel veel geld, en ik zit nu naar de fiio E10 te kijken (dac en amp combo), die mij erg practisch lijkt. (draagbaar, ingebouwde dac en niet zo duur) Dua weet iemand hoe de E10 (of een vergelijkbare amp) presteerd in combinatie met de dt770(250 ohm)?
Waarmee luister je dat de 770 ondermaats klonk? Heb je een DAC nodig? Op headfi las ik een aantal mensen die erg tevreden waren met een E6 of E11.
quote:
.schoenmerlijn schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 02:14:
Als je niet al te veel geld hebt te besteden is de hd 1 mark 2 de enige redelijke keuze. al zou ik liever voor dat geld een setje sony xba in-ears aanschaffen (zie hun soon to be released balanced armature series). bij sony zit je eigenlijk ook bijna altijd goed met een beperkte budget.
Sorry maar...
  • in ears zijn niet voor iedereen
  • ik heb inmiddels genoeg sony produkten gehoord die echt de term goed niet waard zijn Zelfs eentje beet gehad dat ik 'm afzette om te kijken of er niet stiekum een beats logo op zat.

Wijnands wijzigde deze reactie 06-01-2012 07:24 (61%)

quote:
Hasjes schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 08:37:
Hallo Ik weet niet of ik in het juiste forum zit, maar ik ben op zoek naar een draadloze, gesloten headphone. Ik wil eigenlijk niet meer als €100,- uitgeven. Zijn er mensen die mij kunnen adviseren op een goedkope headphone?
LAstig. Ik had via ebay een TDK WR 700 uit Engeland laten komen, was 85 euro kwijt all-in.Ding is vrij gesloten maar valt niet helemaal over je oren

Daar doet play inderdaad heel knullig over. Zelfs met geheugenkaartjes.

quote:
.schoenmerlijn schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:58:
Kijk, een amp erbij is altijd bij een koptelefoon beter dan un amped.
Kan je dit ook onderbouwen?

Goed assortiment, nette prijzen ook.
Ik zie dat feedback ook de shure 840 heeft, die zou ik ook proberen. Verspil je tijd niet aan die Beats dingen, dat ga je niet leuk vinden met jouw smaak.
Verder, als je laptop je voornaamste muziekbron is, neem die dan gewoon mee.

Wijnands wijzigde deze reactie 11-01-2012 09:44 (19%)

Tja.. mij leken ze wel prettig voor de muzieksmaak die gevraagd werd maar ja, of je zo'n studio type wilt is een kwestie van smaak. Voor een studio ding vond ik 'm niet erg neutraal. Naar mijn mening zijn ze het beluisteren waard als je er toch bent.

Wijnands wijzigde deze reactie 11-01-2012 10:49 (11%)

Mijn DT 770 is steviger gebouwd dan alle sennheisers die ik aan de tand heb gevoeld. Maar ja, voor een senn kan je inderdaad ook redelijk veel later nog goed aan onderdelen komen. Is ebay trouwens een interessante weg voor, veel Nederlandse winkels rekenen flinke prijzen voor die dingen.

Sennheiser vind ik in de meer recente mid-price modellen wel weinig rekening houden met grote hoofden.

Ik heb nu een paar serieuze rips van oudere LP's gedownload... ik ben nooit zo van de LP's geweest. Gevoelige dingen maar op deze manier.. klinkt toch wel erg lekker! :P

quote:
CorteXkelvin schreef op zondag 15 januari 2012 @ 19:16:
Hoe denken jullie over een Ultrasone hfi 780:
http://www.hoofdtelefoons...87/ultrasone-hfi-780.html

Of zijn er betere alternatieven?
Als ik de foto's zie, kun je maar beter geen groot hoofd hebben.
Verder, als ik dit lees:
Met hulp van filmstudio's is het gelukt een sound te creëren die dankzij gerichte frequentieversterking vooral van toepassing is op films en games

dan :r

Het wordt relevanter als je wat meer verteld dan dit. Wat voor versterker? Wat had je eerst?
quote:
ewaldvdh schreef op maandag 16 januari 2012 @ 00:06:
[...]

Ok :)

Brainwavz HM3

Veronderstel een stuk beter dan de AKG K450? Vind hem er ook wel nog leker en strak uitzien! Nu enkel een shop vinden in NL-DE die naar BE verzend :)
Zo slecht is die 450 ook weer niet hoor. Verder zou ik ook nog naar de sennheiser px 100-II kijken. Comfortabel voor onderweg gebruik en prijs/kwaliteit is heel netjes.

Wijnands wijzigde deze reactie 16-01-2012 10:00 (84%)

quote:
Mejust schreef op maandag 16 januari 2012 @ 23:48:
[...]

En nu even over naar mijn eigen vraag.

Ik ben op zoek naar een koptelefoon of IEM's voor tussen de €100 en €180. Ik ga em voornamelijk on the road gebruiken. Voor koptelefoons heb ik het liefst een gesloten ontwerp.

Wat betreft koptelefoons ben in al de HD25 tegengekomen van Sennheiser (zijn wel erg veel varianten van, moet ik zeggen) en heb ondertussen de HD25-II SP al beluisterd. Ik vond het zelf een nogal "opgesloten" geluid, heel onnatuurlijk.

Hebben jullie nog enige aanraders voor me om uit te proberen? En kunnen jullie in Amsterdam/Den Haag/Leiden een paar zaken om te gaan luisteren aanraden?

(geen audiofiel, begrijp dingen als soundstage niet)
Soundstage wil ongeveer zeggen hoe ruimtelijk het allemaal klinkt. Verder ligt het enorm aan je muzieksmaak. Hou er rekening mee dat een gesloten koptelefoon niet een van de kleinste is, zeker niet in deze klasse.

Winkels... http://www.justmusic.nl heeft het e.e.a. http://www.dijkmanmuziek.nl ook. De betere muziekwinkel is tegenwoordig veel beter gestorteerd en heeft ook betere prijzen dan de audiozaken.

Wijnands wijzigde deze reactie 17-01-2012 12:36 (8%)

Ik vermoed dat het hier om een "normale" versterker gaat. Pioneer heeft bij mijn weten nooit hoofdtelefoon versterkers gemaakt en een buizenversterker van pioneer zul je echt niet voor een paar euro bij de kringloop vinden.

Zo, net de topicstart 's wat bewerkt. Op- en aanmerkingen zijn heel welkom. Verder zoek ik nog iemand die een kort stukje over losse DACs wil schrijven.

Ja.. had even wat dingen uit wikimedia gepakt. Moet inderdaad nog naar de layout kijken. Andere bijdragen zijn ook welkom hoor.

Goeie, tnx!

Jij zin om wat meer over DACs en AMPs te schrijven?

En dat vind je gek voor die prijs? pricewatch: Zalman ZM-MIC 1 O-)

Zaten toch best wel een aantal computer winkels in Leiden? Daar al gekeken?

quote:
Apocal1pse schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:45:
Ik heb naderhand naar de prijs van de DT990 gevraagd omdat die me het meest lag, en die was €149. Een goede prijs voor zo'n mooi geluid vind ik.
Yep. Ik was ook nog in de verleiding maar wilde perse een gesloten model.
quote:
Ik ben helaas vergeten te testen hoe de geteste koptelefoons klinken zonder versterker ertussen. Ik ben van plan een Fiio E7 ofzo aan te schaffen. Een andere mogelijkheid zou zijn ergens een oude receiver/versterker met koptelefoon uitgang te scoren, of een buizenversterkertje, wat ik heel cool vind. Enige nadeel is dat die eerst een tijdje op moeten warmen voor zover ik weet.

Ik ga nog op zoek naar een plaats waar ik de AKG k701 (en eventueel een paar van de andere AKG modellen), en een van de Grado modellen kan beluisteren. Eventueel de Shure 840 nog, die hadden ze helaas niet op voorraad bij Feedback.

Weet er iemand waar deze modellen te beluisteren zijn (liefst met eigen muziek) in de omgeving Eindhoven ?
Ik ben bang dat het winkel gebeuren nog niet erg op orde is. Gouden gids en websites af ben ik bang. Tijdje terug heb ik wel een lijst naar AKG dealers gepost hier. Grado is typisch een hifi speciaalzaak merk. MOcht je winkels ontdekken hoor ik het graag.

Als je de beyers prettig vind kan de shure heel goed te bassig klinken. Ben benieuwd of je de k701 lekker vind zitten

Een model wat op je oren zit zal je niet helpen dan. Mijn beyers, gesloten en on-ear hebben eigenlijk geen last van wind maar ze zijn dusdanig groot dat je er misschien niet mee op straat wil.

Verder, wat luister je?

quote:
barktus schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 20:16:
Na wat zoeken heb ik besloten de budget koptelefoon Sennheiser HD201 te kopen. Deze gebruik ik nu een twee tal dagen en bevalt tot op heden erg goed. Sound is fijn en hij zit prettig. Enige minpuntjes voor me zijn het lange snoer (als ik onderweg ben in het ov) en dat hij na 4 uur gebruiken ging irriteren. Maar goed dat laatste is voor mij waarschijnlijk gewoon gewenning. :P
Snoer kan je inkorten. Als je dan voor bij je werkstation een verlengkabeltje gebruikt kan die makkelijk los schieten.

HD 201.. ding kost geen drol, heb 'm voor 25 euro gezien. Pasvorm is nog niet eens zo slecht maar het geluid... :r zit geen scheiding in, alles loopt door elkaar.
quote:
seeKo schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 21:04:
[...]

Een extra apparaatje in mjn broekzak zie ik niet echt zitten nee. Zijn er buiten Beyerdynamic nog meer alternatieven? Die Beyerdynamics zijn zo op het eerste gezicht nogal aan de dure kant.
In de TS heb ik links naar een aantal buying guides.. sony schijnt een hele aardige zx700 te hebben, nog niet eens duur ook.

Wijnands wijzigde deze reactie 21-01-2012 21:16 (21%)

quote:
seeKo schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 21:44:
[...]

Ik heb al veel buying guides doorgenomen. Echter wordt er nooit wat verteld over ervaringen qua windruis. Wel over isolatie en achtergrond geluid, maar windruis is totaal iets anders. Dat kan er ook door komen bij goed geisoleerde headphones (zoals die van B&W). Ik vraag mij af of iemand misschien zijn tegenwind ervaringen kan delen? ;)

De Sony ZX700 schijnt goed te isoleren (al weet ik niet wat die met wind doet), maar helaas is deze niet echt portable (opvouwbaar).
Dat die P5 niet werkt verbaasd me niets, ding ligt op je oren. Wat je dus eigenlijk zoekt is een vrij gesloten over de oren die ook nog inklabaar is.

Hmm...
ATH M50
ATH-M35
Van audio technica.
AKG heeft een paar dingen. JVC doet ook veel maar dan zit je weer met het probleem "Zoek de ene goeie in een groot merk"

Wijnands wijzigde deze reactie 22-01-2012 07:06 (26%)

Ben ik nou echt de enige die niet onder de indruk is van die sennheiser? :? Nou ja, zal aan mij liggen dan

Ik vond de pasvorm van de hd25 niet geweldig. Geluid..tja.. schel, nee, tikje dof, ook niet helemaal.. ik vond het een brij van geluid. Net een live optreden, beetje volume en het is een muur.

P5.. heerlijk geluid, zien er mooi uit, alleen de hoofdband is voor kleine mensen en je betaald wel wat extra voor dat design.

Jij koopt op basis van zo'n plaatje een hoofdtelefoon? Of heb je 'm al binnen? In welk geval, doe 's betere foto?

quote:
Negakinu schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:44:

Voor mensen die de HD25-1 II dof en schel vinden: welke HD25 heb je gehoord en waar zat ie aan vast? Ik heb echt praktisch ELKE portable hoofdtelefoon ter wereld in die prijsklasse gehoord en de HD25-1 II is technisch de beste/meest gebalanceerde portable. Dit staat dan los van subjectieve voorkeur. De Beyerdynamic DT1350 mag er ook zijn maar is tevens twee keer zo duur. :)
Ehh.. jaar of wat geleden. Aan een ipod. Vond de pasvorm ook bepaald niet geweldig (595 en 600 zit echt veel en veel beter!) Was ook geen hoofdtelefoon om negatief over te doen, ik snap alleen de ophef niet.
Mijn ding gewoon niet denk ik.Vind trouwens de Adidas nog steeds de kanshebber voor de oscar voor"lelijkste hoofdtelefoon van een serieus merk"
quote:
Bishamon10 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 15:11:
Welke koptelefoon het beste is, is op een gegeven moment een kwestie van smaak. Dwz. vanaf een bepaald kwaliteitsniveau is het je persoonlijke voorkeur die de doorslag geeft.
Je kan hier http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php de frequentiemetingen van verschillende koptelefoons bekijken. Die vertellen je wat je in relatieve zin kan verwachten van een koptelefoon.
Is de grafiek aan de linkerkant hoger, dan ligt de nadruk op bas. Is de grafiek rechts hoger, dan ligt de nadruk op hoge tonen. Ideaal is een neutrale koptelefoon waarvan de grafiek zo recht mogelijk is, met een paar slingeringetjes aan de rechterkant (die daar zitten omdat het menselijk oor dezelfde karakteristieken kent).
Leuk stukje, die ga ik in de TS vouwen!

@flokman: Misschien beter even naar de gaming afdeling? Dit is, vind ik, niet echt headphones meer

Wijnands wijzigde deze reactie 23-01-2012 20:24 (41%)

Da's vast heel cool ofzo. :?

Ik zat die grafiekjes ook door te kijken. Gek genoeg scoort mijn bayer redelijk hoog op bas. Terwijl ik het toch niet als nadrukkelijk ervaar ofzo. Nou ja.. het is maar een indicatie

quote:
Masvic schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:22:
Ik ben op zoek naar een kei en keisterke headset. Dit in verband met mijn oneindige onhandigheid waarvoor al tot misschien wel 300 euro aan apparatuur kapot is gegaan.

Er moet een microfoon op zitten en ik ben best bereid hier 200 euro voor neer te leggen. Ik zat zelf te denken aan de headsets die men in het leger gebruikt. MIsschien kan ik ergens een tweedehandse op de kop tikken maar ik zou zelf niet weten waar!

Ik heb al wel een headset gevonden die in het amerikaanse leger word gebruikt maar ik wil graag wat meer dingen zien zodat ik kan vergelijken :)

Alvast bedankt,
Masvic
Misschien ook handig om te vertellen waar je dat ding op gaat aansluiten?

Leesvoer: http://www.head-fi.org/t/...s-paired-with-the-fiio-e9

Andere oplossing... pricewatch: Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart en eventueel een geheugenkaartje. Heb je flac en betere audio

$299 dus zo'n 350 euro... Ouch!

quote:
Niet als het gaat om dit soort dingen.

Wat versterkers betreft.. http://nwavguy.blogspot.com/2011/08/o2-details.html lijkt me heel interessant. 's kijken of m'n pa zin heeft om wat te helpen

Wijnands wijzigde deze reactie 25-01-2012 11:16 (29%)

quote:
Negakinu schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:51:

Kan iemand deze misschien in de openingspost zetten? Misschien handig. (Ik word er een beetje moe van ze de hele tijd te herhalen.) ;)
Die eerste en de laatste wel, die anderen zijn wel erg specifiek.

quote:
j-phone schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 21:20:
Mijn vriendin zit momenteel Avatar te kijken en ik wilde muziek luisteren. De Senn HD595 maar weer eens uit het stof gehaald en opgezet, samen met Dave Brubeck;s Take Five (de live 15:38 versie). Damnnnn wat klinkt die koptelefoon toch lekker.
Het is natuurlijk ook wel een heel erg goed nummer.
quote:
Energon schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 01:55:
Heeft iemand de Audio-Technica ATH-ES55? Zoja, bevindingen?
Zou normaal gezien de geschikte hp zijn voor mij, maar kan hem nergens uittesten helaas.
Coolblue verkoopt deze wel aan een "scherpe" prijs, maar toch..
Gokje van €99 vind ik nog altijd veel geld.
Thuiswinkel wet, je hebt recht van retour. Als je twijfelt even per mail afstemmen met coolblue.

Wijnands wijzigde deze reactie 27-01-2012 12:57 (30%)

Ga even langs de kringloop en pak iets simpels mee. Kun je op je gemak verder neuzen.

• TheJVH
De DAC in de E7 is weldegelijk heel veel beter dan de DAC uit een laptop. Ik hoor overduidelijk verschil wanner ik hem op m'n macbook aansluit :) .

• TheJVH
De FiiO E7 gebruikt de Wolfson WM8740 die heel veel wordt gebruikt, ook in high-end DACs. Deze chip wordt overigens ook gebruikt in de E10. De E10 is qua DAC wel beter, maar de E7 kan je in de FiiO E9 zetten, en dan heb je een combi die vele malen beter is (zeker qua amp) dan de E10 :) . Die gebruik ik nu een paar maanden en ben erg tevreden :) .

Overigens kan je ook kijken naar de FiiO E17, die heeft ook een dock connector voor de E9.

TheJVH wijzigde deze reactie 28-01-2012 13:27 (11%)

quote:
Negakinu schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:26:
De DAC chip zelf zegt natuurlijk niets. Het ligt veel meer aan de implementatie. Ik heb de E7 in de E9 voor me staan en de E10 staat er naast.
Ik word onderhand wel heel nieuwsgierig naar een overzicht foto van jouw collectie.

Ik ben wel benieuwd naar een korte review, met name ook op draag comfort, geluid geloof ik eigenlijk wel.

Werkt dit nou beter als link naar die Renkforce?
http://www1.conrad.nl/scr...ennavi=1&zhmmh_area_kz=8A#

Wat ik me nu wel afvraag, hoe verhouden die 004 en die 006 klonen zich tot mijn DT 770?

quote:
citruspers schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 21:22:
Wijnands, als ik mijn Renkforce (fa-006) binnen heb kan je hem wel proberen?
Dat lijkt me interessant

quote:
Negakinu schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:48:
[...]

Ik heb eigenlijk nog nooit een Philips gehoord die ik echt de moeite waard vond. Sinds de hele hype op Head-Fi en Innerfidelity rond de nieuwe Philips CES line-up ben ik wel benieuwd naar die Fidelio L1. Ook de Downtown zou goed moeten klinken. Ik wacht het af, ze komen vanzelf wel een keer op mijn bureau terecht. :)
Probleem ook met Philips is het gebrek aan consistentie (en dat geld voor heel veel electronica van dat merk) het ene modeljaar zit er best wat leuks tussen en daarna is het weer bagger.
quote:
Qlivian schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:12:

Ik hou van stevige muziek, zoals hardstyle maar ook rock jaren 80 dus er moet wel een lekkere bass in zitten en vooral wat belangrijk is moet de band lekker zitten zodat je na een paar uur er geen last van krijgt.

Ook heb ik gekeken naar de Senheisser HD 439 die mij wel aanspreekt. Maar ook de AKG K 272 HD en de Beyerdynamic DT 660 leken mij wel wat, die dan in hetzelfde prijscatagorie zitten.
De AKG heeft een wat aparte pasvorm. Zowel die als de beyer zou ik niet aanraden voor een bas verslaafde. Fisher had wel zo'n basmonster, de 002 geloof ik.

Wijnands wijzigde deze reactie 13-02-2012 15:05 (35%)

En?

ff wat heel anders, weet iemand of er nog normale CD spelers gemaakt worden? Heb thuis een 20 jaar oude Kenwood staan en die begint nu echt ouderdoms verschijnselen te krijgen.

quote:
citruspers schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:56:
[...]

[afbeelding]

Smaken verschillen :+
Waar hou je van in een koptelefoon? Moderne looks, stijlvol zwart, grot, klein, of juist retro?
Kan er voortaan een waarschuwing? Mijn ogen doen gewoon zeer nu! :r

Anyway, citruspers, hoe gaan we het aanpakken dat ik die nieuwe dingen van jou 's kan luisteren?

Nee, dat wordt me te veel gedoe. Toch bedankt!

Grappig idee. Kan je ook iets meer uitleggen zodat iemand dit na kan maken?

@kingston: Tja.. bas.. basverslaafden zijn vaak niet de meest kritische luisteraars.

Wijnands wijzigde deze reactie 15-02-2012 22:14 (36%)

Net naar je lijst gekeken. Ben geen hd25 liefhebber maar hij heeft wel een punt. De philips en de skullcandy moet je links laten liggen. Beyerdynamic overtuigd ook niet in die prijsklasse (wel als je iets meer uitgeeft)

Die Grado is fijn. De akg's moet je proberen

Geen sennheiser liefhebber is wat sterk. Ik vind wel de pasvorm van veel sennheisers erg slecht. De 25 vind ik overrated.
quote:
Negakinu schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 11:33:
[...]

Grado's zijn zo open als maar kan, totaal ongeschikt voor gebruik in het openbaar.
Eens. Maar die hele lijst stond vol met open modellen.
quote:
De AKG's onder de 100 euro vind ik maar matig. De enige die ik onder de 100 euro kan aanraden is de AKG K518DJ. Deze vond ik zelf erg oncomfortabel maar het geluid was goed. Grappig, want ik vond het geluid goed omdat het een beetje leek op de HD25-1 II. :D
Ja, en ik vind de hd-25 helemaal niet zo'n wonder van comfort. Persoonlijk. AKG zul je gelijk hebben, ik heb moeite om die dingen uit elkaar te houden

Wijnands wijzigde deze reactie 18-02-2012 12:25 (74%)

Zijn die iphones zo slapjes dat ze zelfs een 80 ohm beyer niet aankunnen?

Heb zo'n vermoeden dat negakinu het niet met je eens zal zijn over de 770. ;)

Als jij daar blij van wordt, gewoon blijven gebruiken.

Waar ik dan wel een beetje nieuwsgierig naar ben... luister jij zo vreselijk hard dat je daar een amp tussen wil?

Hm... ik wil nog steeds eerst 's zo'n ding proberen voordat ik er een aanschaf.

quote:
citruspers schreef op zondag 19 februari 2012 @ 16:04:
SRH840 heb ik toevallig vrijdag nog naar geluisterd. Het is een typische monitor, dus hele accurate weergave, maar je mist misschien wat "punch".
Ik vond 'm juist wat punch hebben, meer dan de krk bijv. en zeker meer dan de duurdere AKG modellen.

Als je zo'n boemboem type bent kun je misschien beter 's naar bose of sony kijken, een monitor word je echt niet vrolijk van.

We zijn 't vaker oneens. :) Ik zou de term warm niet gebruiken maar zo heel neutraal vind ik ', ook niet hoor.

Een fysieke winkel waar dat niet kan zou ik ook niks kopen, dan verliest zo'n winkel z'n meerwaarde.

Is het een idee om 's een lijstje albums te verzamelen die onze dure speeltjes extra goed tot hun recht laten komen? Dan denk ik met name aan hele knappe staaltjes opname en productie technieken.

Zal de jaloezie zijn. ;)

quote:
Hmm.. ik zie het al, dit wordt een eindeloze discussie. Daar staan al albums op waarvan ik me afvraag wat ze er tussen doen. Toch dank voor de link

Als jij een goed dopjes topic vind of zelf maakt link ik die met plezier.

quote:
Negakinu schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 14:10:
[...]

Toen ik de Beyerdynamic DT880 kocht vond ik dat mijn toenmalige muzieksmaak (rock, metal, industrial, noise) totaal verrot klonk op dat ding. Ik ben toen op zoek gegaan naar andere muzieksoorten waarvan ik vermoedde dat ze wel goed zouden klinken (soundtracks, klassiek, jazz, wereldmuziek) en heb daardoor ontzettend veel waanzinnige nieuwe muziek ontdekt. Andersom kan het dus ook. :D Tevens een nieuwe waardering voor de DT880 gekregen.
Da's wel heel radikaal. Ik heb sinds ik aan de beyer ben wel iets meer waardering gekregen voor de oudere jazz en zeker ook voor vinyl rips omdat ik nu het verschil hoor.

Je kan aardig discussieren over de HD-25 maar als 'ie comfortabel past heb je er voor 100 euro bepaald geen miskoop aan.

Ff wat anders, via /. een artikel over de zin en onzin van idioot hoge bitrates. http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Helaas wel 1 ervaring. Vond 'm ook niet slecht ofzo maar ding sprak me gewoon niet aan. En de pasvorm was niet echt prettig op mijn grote kop.

Maar, zoals ik al zei, als je 'm lekker zittend kan krijgen heb je er ook geen slechte koop aan, bepaald niet. Kwestie van smaak misschien, ben zelf veel meer onder de indruk van beyerdynamic.

Ik heb een enorm grote kop en mij past die px-100 II ook prima. Sterker nog, da's een van de zeer weinige sennheisers onder de 200 euro die echt comfortabel zitten bij mij.

Sowiso een apart figuur. Heeft ook een anders dan andere review van de clip geschreven.

Trouwens best een nette prijs voor een kant en klare O2.

Wijnands wijzigde deze reactie 06-03-2012 14:03 (15%)

Ik heb hoedmaat 64!
quote:
rabor schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:21:
Hey Erik, welke on-ear zou jij kiezen met ongelimiteerd budget?

Ik zit zelf te twijfelen tussen de ATH-ES10, DT1350 & Sennheiser Amperior (nieuwste HD-25), maar volgens mij zie ik er een paar over het hoofd...
Stax SR-009 iemand? ;)

Wijnands wijzigde deze reactie 06-03-2012 14:49 (90%)

Over potentie halen met een 770 zonder amp kunnen we flink discussieren maar passieve afsluiting is prima.
Hou er wel rekening mee dat een 770 nooit het enigszins overdreven en vervormende karakter zal hebben wat je met goedkopere basshead dingen krijgt.

Wijnands wijzigde deze reactie 06-03-2012 14:51 (41%)

Nee, maar dat schreef je ook niet. :+

Pagina: 1 2 3

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Android

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True