Opmerking vooraf: dit is allemaal op persoonlijk noot en flink uit geheugen
Recrush schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:26
[...]
Goed verhaal, lekker kort. Je weet dondersgoed waar ik op doel, beetje sneu om te doen alsof je van niks weet en alleen te reageren op 1 woord dat ik heb gebruikt, en niet inhoudelijk op het bericht dat ik over wilde brengen. Wel makkelijk, alweer.
Korte context: Je vroeg je af of rolando het serieus bedoelde en dat ik dat weg"gegropaht" zou hebben, waarna ik zei dat gropahen geen werkwoord is.
Goed, misschien geen handig reactie van mij, maar wel een goed voorbeeld dat de manier waarop je iets brengt heel veel verschil kan maken. Om op je reactie te reageren. De posts die ik in de TrashCan zie (en niet openbaar ga maken, maar kort samengevat: 1 bericht met een meme en een link naar een woordenboek en een ander bericht dat druipt van sarcasme) hebben geen van allen een serieus element en zijn flink offtopic en de reactie die nog in het LoL topic staat is redelijk normaal waarin je je afvraagt of hij wel mag klagen gezien zijn build en uitleg er bij. Lijkt mij een redelijk moderatie toch?
De rest van de opmerkingen die in het plaatje staan behandel ik volgens mij allemaal hieronder adv het 2e bericht van je. Als dit niet zo is, dan hoor ik het graag.
Recrush schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:26:
Af en toe ligt het niveau inderdaad laag, maar daarentegen zijn er vaak ook gewoon goede en lange discussies. Een beetje balans tussen zware onderwerpen en wat luchtig gebabbel is imo niet erg, juist gezond.
Dit ben ik zeker met je eens, maar het moet wel een beetje binnen de grenzen blijven.
Het is verder wel makkelijk om te zeggen de trolls met rust te laten. Als er een nieuwe naam binnenkomt en zijn post zodanig verpakt dat het ook gewoon op een gebrek aan kennis/ervaring kan lijken in plaats van puur getroll, dan is dat een ander verhaal. Nu hebben ik en anderen eerst geprobeerd serieus te reageren, en zelfs toen ik mijn twijfels kreeg heb ik niets beledigends gezegd, enkel met een afbeelding mijn gevoel over zijn opmerkingen gevisualiseerd en een hint gegeven naar de reden waarom zijn keuzes/strategie niet werken, zonder hem persoonlijk aan te vallen/te flamen/zelf te trollen et cetera.
Dat wordt dan vervolgens wel weggemod, net als weer een stel andere berichten.
Je kan heel makkelijk om trolls niet met rust te laten, namelijk door een topic report aan te maken met daarbij een link naar het bericht en waarom het een troll is volgens jouw. Op die manier kan iedere moderator beoordelen of het inderdaad een troll is en ook actie ondernemen. Dat hoef jij niet te doen. Als je zelf een bericht plaatst met daarin je ongenoegen of een meme om dat te uiten, stook je het vuur alleen maar aan en laat de troll winnen, omdat de troll nou eenmaal uit is op reactie's op zijn initiele post.
Vervolgens blijven alle berichten van de troll zelf staan, en dat is wat mij tegen het verkeerde been stoot.
Zoals ik al zei, ik was er op dat moment niet van overtuigt dat het een troll was. Alle reactie's op die post waarin offtopic wordt gegaan of op de man wordt gespeeld haal ik daarom weg en probeer de (volgens mij) discussie/vraag+antwoord in tact te houden
De moderatie is inconsistent en eenzijdig, alweer. Vervolgens geeft Gropah zelf toe niet gezien te hebben wat überhaupt de discussie uitlokte of waarom er op een bepaalde manier gereageerd wordt.
Ik heb aangegeven dat ik mij op de ochtend erna niet kon herinneren dat ik dat had gelezen. Ik probeer een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de situatie voordat ik ga modden, juist omdat ik het slechte er uit wil snijden. Als ik eenmaal door denk te hebben hoe de vork in de steel zit, ga ik modereren. Over het vormen van een beeld voor het modereren kan makkelijk meer dan een half uur gaan (vooral met dit aantal berichten) en als ik een halfuur lang lees kan ik echt niet meer reproduceren wat ik aan het begin precies heb gelezen. Nu is dit inderdaad iets wat mij meer bij zou moeten blijven, maar schijnbaar is dat niet genoeg gebeurd.
Hij mod alleen individuele berichten weg die hem persoonlijk toevallig niet zinnen.
Hoe definieer jij "berichten die hem persoonlijk niet zinnen"? Als ik dit lees, denk ik aan berichten die niet gelijk zijn aan mijn mening, maar dat is niet iets waar ik op mod. Ik modereer op berichten die de fatsoensnormen overschrijden, beledigend bedoeld zijn, etc, etc. Voor zo ver ik weet zijn er dan ook geen berichten verwijderd of aangepast op punten waar de discussie nog nuttig was en iets meer (zo blijen antwoorden die al meerdere keren gegeven zijn blijven meestal staan).
In principe dweilt hij op zulke momenten, net zoals al eerder op grotere schaal gebeurt is, met de kraan open, zónder ook maar uit te zoeken wáárom die kraan open staat.
Ik heb inderdaad wel eens met de kraan open gedweild (als in de toestroom aan berichten voor een topic is zo negatief/offtopic en gaat sneller dat ik kan modereren) gemodereerd. Dat was hier niet het geval. Ik snap dan ook niet precies wat je bedoeld, maar ik neem aan dat je denkt dat ik aan symptoom bestrijding doe.
Het is altijd moeilijk om te bepalen wat nou precies de oorzaak is van dit soort berichten. Is het de orginele post waaruit zou kunnen blijken dat het een troll is? Is het de eerste reactie daarop die nogal luguber is, waarna de rest hem volgt? Bij het modereren probeer ik berichten te verwijderen en aan te passen zodat de discussie die legitiem is/zou kunnen zijn blijft staan, maar omdat ik ook niet overal kennis van heb (denk ingame communicatie als het om spelen op de persoon gaat, of niet genoeg ingame kennis) kan het zijn dat ik de oorzaak laat staan. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en als dat zo is dan kun je de mods daar prima op aanspreken via DM of via een TR.
Sowieso heeft iedereen het altijd over de kwaliteit van het topic, zoals gezegd ben ik het er mee eens dat die niet altijd optimaal is, al zat er nu weer duidelijk een stijgende lijn in. Echter elke keer na, in mijn ogen, slechte en inconsistente moderatie wordt de sfeer weer helemaal weggegooid. Modbreaks, knipjes, berichten die verwijderd worden, en alles dat daarna gecensureerd wordt, geeft het topic gewoon een nare smaak die vele malen naarder is dan de situatie daarvoor, die zichzelf vaak al voor de helft opgelost heeft.
Als je de moderatie inconsistent vind kun je dat altijd aangeven. Hierdoor kunnen wij weer anders/beter naar een topic gaan kijken. De reden dat de sfeer verslechterd ligt echter totaal aan de gebruikers/posters in een topic. Ookal ben je het misschien niet eens met een moderatie, dan kun je alsnog over iets anders doorgaan zonder dat er 1000 berichten geplaatst moeten worden over de moderatie. Zoals duidelijk in de FAQ staat is discussie over de moderatie offtopic en dat heeft een reden. Het zorgt alleen maar voor discussie over iets wat alleen maar afleid van het geen waarvoor het topic bedoeld is, namelijk een game (of iets daaraan gerelateerd).
Daarnaast ben ik het er niet mee eens dat er bij tweakers wordt gecensureerd. Voor zo ver ik weet worden er nooit mening weg geknipt die niet stroken met de mening van de moderators. Wat wel wordt weg geknipt zijn dingen die beledigend zijn, omdat
de wet van vrijheids op meningsuiting daar dan ook ophoud
Als er berichten verwijderd worden moeten dat imo alle berichten zijn, inclusief die van de aanstichters zelf (wanneer zij dit met opzet doen), om gewoon de hele discussie te verwijderen en geen ruimte over te laten voor speculaties waarom sommige berichten wel of niet verwijderd zijn. Nu wordt weer de helft weggemieterd, wordt de aanstichter met rust gelaten en blijft er een pagina over met contextloze berichten die nergens naar refereren omdat de helft is weggegooid.
Je kunt op verschillende manieren denken over modereren, maar zoals ik al eerder heb aangegeven vind ik dat zoveel mogelijk van de discussie die was geplaatst moet blijven, deels omdat het nuttig kan zijn voor mensen die het topic meelezen, maar ook omdat er soms nog best aardige conclusies uit komen rollen.
Er is bij het vorige opstootje ook al aangegeven dat de huidige manier van moderatie niet wenselijk is voor het topic, maar daar is dus blijkbaar geen verandering in gekomen.
De huidige manier van moderatie is inderdaad niet optimaal, maar het is op het moment niet anders. Er zijn vrij weinig mods van de spielerij die interesse hebben in LoL en dus regelmatig in het topic kijken. Daarnaast worden er zeer weinig TR's geplaatst, waardoor trolls, beledigingen etc allemaal relatief onopgemerkt gaan totdat het allemaal weer tot 1 grote clash komt waardoor weer massaal gemodereerd moet worden en dit soort toestanden weer ontstaan,
Sowieso denk ik overigens ook dat het bevorderlijk voor iedereen zou zijn als Gropah zich wat vaker zou laten zien op een positieve manier, door dus gewoon af en toe gezellig mee te praten. Dat zou ook wat meer inzicht/gevoel geven over de situatie en stemming van het topic, en loopt het gewoon minder snel uit de hand. Maar dat is mijn persoonlijke visie erop.

Na het vorige opstootje heb ik geprobeerd een beetje te blijven hangen en een beetje mee te posten, maar ik heb gewoonweg niet veel tijd. Ik ben op dit moment redelijk druk met mijn studie en met een snel topic zoals het LoL topic kan ik gewoon niet bij blijven, waardoor ik meestal niet echt mee kan praten over de discussie. Verder is de algemene stijl van posten in het LoL topic niet mijn stijl. Daar is niets mis mee, maar dan ga ik mij er nog minder snel in mengen. Als laatste; zoals ik al zei heb ik weinig tijd en de vrije tijd die ik heb gebruik ik op dit moment liever voor andere dingen, zoals het modereren van de spielerij op GoT of een game waar ik veel meer plezier aan beleef dan LoL.
Dit is niet waar. Er staan geen berichten van hem in de TC en ik zie ze zo snel ook niet rond de tijd van dit gebeuren in het LoL topic.
door lekker mee te trollen en aan te geven dat hij trolled ingame. Hiermee valideer je het standpunt van mr troll dus gaat ie alleen maar door.
Voor zover ik heb gezien heeft McGryphon niet direct getrolled. Het is de vraag of het handig om aan te geven dat hij een troll account heeft vlak nadat er een heftige reactie was op een mogelijke troll, maar het punt is wel dat een ingame troll niet perse trollt in een topic. Daarnaast kunnen mensen er denk ik ook wel om lachen (heb ik volgens mij genoeg gezien in het LoL topic) als je maar duidelijk aangeeft dat het een troll game was.
Huiskamermoderator die in league of legends topic post verdient gewoon minimaal een warning en zoals je duidelijk gelezen hebt heeft iedereen een hekel aan die rolandos dus let daar op.
Ik denk dat hij wel door heeft wat zijn impact is op het LoL topic en als het nog eens voorvalt zal ik hem er eens op aanspreken.
Nogmaals mijn excuses voor het niet reageren en het niet vermelden dat ik tijdelijk niet beschikbaar was voor reactie's ivm een deadline. Uiteindelijk blijf ik ook maar een mens en mensen maken ook gewoon fouten.
Op de andere die met hele verhalen kwamen reageerde je ook al niet. en als je al reageert met 2 zinnetjes proberen jullie modjes je overal onderuit te lullen.
DIT kan echt wel beter.
Ik snap dat je gefrustreert bent, maar dit gaat mij toch iets te ver. Als er in dit topic wordt gepost dan neem ik dat altijd serieus, zoals denk ik ook wel blijkt uit mijn history in dit topic:
Gropah in "Feedback op moderatie binnen Spielerij"
En daar zou ik dan ook nog de volgende posts aan toe willen voegen uit specifiek het LoL topic:
Gropah in "[PC] League of Legends - Deel 9"
Gropah in "[PC] League of Legends - Deel 9"
En tot slot nog deze post waar ik nu al iets meer dan een uur aan schrijf.
Hoewel ze niet allemaal meer dan een alinea zijn probeer ik toch altijd feedback te geven over waarom ik iets doe, waarom iets is aangepast of is verwijderd. Je bent het er misschien niet mee eens of je kunt je er misschien niet in vinden. Misschien kan het op sommige iets gedetailleerder, maar om te zeggen dat ik alleen reageer met 2 zinnetjes om er onderuit te komen kan ik mij totaal niet in vinden.
Om het allemaal af te ronden: ik ben het met jullie eens dat de moderatie in het LoL topic beter kan, maar het ligt (imo) ook een deel aan de gebruikers. Als er meer TR's worden geplaatst (waar dan ook nog een omschrijving bij zit) dan kunnen meer mods het eerder oppakken, waardoor het minder uit de hand kan lopen en de bijsturing veel subtieler (en dus waarschijnlijk/hopelijk ook beter geaccepteerd word)
De reactie's op de moderatie die daarna meestal volgen zijn (imo) toch voor een erg groot deel aan de gebruikers te wijten. Je kunt verder gaan met een topic en los de moderator die heeft gemod aanspreken via DM of via dit topic, maar wat er bij het LoL topic dus telkens gebeurd is dat het in het topic zelf een massale poststorm plaats vind waar iedereen aan bijdraagt, maar gewoon offtopic is doordat het allemaal over moderatie gaat en waar we dus gewoonweg minder mee kunnen doen, omdat het gewoon niet in het topic kan blijven staan en verplaatsen naar dit topic niet leid tot een goede context. Het gevolg hiervan is dat een deel van de opmerkingen verloren gaat waardoor de discussie alsnog niet compleet is, helaas. Ook zorgt het er voor dat in het LoL topic een zeer negatieve sfeer ontstaat die blijft hangen terwijl dat totaal niet nodig is.
Nogmaals excuses voor de late reactie, maar ik hoop dat dit een hoop vragen en frustratie oplost.