• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik sta op het punt een Sony SE laptop aan te schaffen, maar kan geen keus maken in de processor.

Er zijn, zoals de topictitel aangeeft, 2 keuzes waar mijn oog op is gevallen; de i5-2520M en de i7-2640M. Het verschil in prijs is € 100,00 (i7 is duurder uiteraard).

Googlen op bovenstaande topictitel levert niks op.

Op de site van Intel vind ik het volgende:
i5: http://www.intel.com/nl_n...ifications.htm?proc=52229
i7: http://www.intel.com/nl_n...ifications.htm?proc=53464

Behalve de hogere snelheid, 2.50 - 3.20 vs 2.80 - 3.50, en 1 MB extra cache geheugen is er niks te vinden. Ze hebben allebei 2 kernen en 4 threads, en ook qua technologie zijn ze exact hetzelfde.

Bij de i7 staat echter dat hij geen "Intel® HD Graphics" en "Intel® HD Graphics met dynamische frequentie" heeft, maar wel "Geïntegreerde grafische oplossing". De grafische frequenties zijn overigens weer gelijk. Ik denk dus ook dat het een typfout is dat de i7 die 2 opties mist.

Gebaseerd op de Intel site zie ik dus alleen dat de i7 iets sneller is, met 1 MB extra cache, maar hij mist de HD Graphics technologie (mits geen typfout). De extra € 100,00 zijn mij dan dus een compleet raadsel.

Op een andere site stond dat de i5 geen DMI heeft, terwijl dit wel op de Intel site staat. Ook stond er op die site juist weer wel dat de i7 gewoon HD graphics heeft.

Ik heb ook op beide processoren los gezocht icm met "benchmarks" en "review". Op de grote verzamelsites waarop zo goed als iedere processor staat mist de i7 iedere keer. Op een andere site kon ik in 2 losse artikelen van beide processors een benchmark vinden, maar dat waren van verschillende programma's en dus ook compleet nutteloos.

Kan iemand mij hiermee verder helpen? Bij voorbaat dank!

[Voor 5% gewijzigd door WingsOfFury op 11-10-2011 14:08]

• WingsOfFury
Die andere specs had ik niet gezien. Altijd fijn die websites met verschillende versies van dezelfde pagina :+

Laptop is bedoelt voor mobiel te werken, maar wel met het complete Adobe pakket. Voornamelijk PS en DW, maar (heel) soms ook met AE. Dus video encoden gebeurt "wel eens".

Heb nu alleen een vaste pc met Q9450, dus de laptop is echt bedoelt voor onderweg. Thuis kan ik op mijn quad-core renderen enzo.

Ik heb overigens al een Vertex 3 klaar liggen om erin te schroeven, dus die snelheidswinst heb ik al binnen.

En ja, ik snap ook wel dat het verschil in snelheid en cache er is, maar waarom zou de ene i7 heten en de ander i5 vraag ik mij dan af? i7 wás quad en i5 was duo, maar deze zijn beiden duo. En er zijn volgens mij ook quad i5's nu.
Vanwege het verschil in type (i5 / i7) verwacht ik nog een ander verschil, een extra technologie oid. Anders had de i7 ook gewoon i5-2540M kunnen heten, toch?
Of zal het in die 1 MB cache zitten? Is dat het grote verschil?

Omdat het mij zo onduidelijk is ben ik dus benchmarks gaan zoeken, maar die zijn er niet, vandaar dat ik had gehoopt iemand mij hier het 'merkbare' verschil zou kunnen uitleggen. i5-2410M vs i7-2630QM was 50% verschil dacht ik ergens gelezen te hebben.
Als i5-2520M vs i7-2640M maar 10% is, dan is mij dat geen € 100,00 waard.

De i7 is trouwens ook 3 kwartalen nieuwer. i5 is Q1, i7 is Q4, dus dan is het toch ook wel logisch dat ik in de techniek een verschil verwacht?

• WingsOfFury
Ok, heel simpel gezegd is het dus 2.50 Ghz vs 2.80 Ghz, aangezien er verder geen andere techniek of architectuur in zit kan ik rekenen op een verbetering van 12%? En die ene extra MB cache maakt verder dus weinig verschil? Ik ben niet 100% op de hoogte van de funcite van die 3 of 4 MB cache, maar op papier is het wel een verbetering van 25%.

Ik zag trouwens dat er ook een i5-2430M mogelijk is die gebruik maakt van "smart cache", en ook uit Q4 komt. Snap dus niet dat Intel die techniek niet in de i7 heeft gestopt...

Maar ja, laptop met i5 is € 1150,00 en met de i7 is hij € 1250,00 (excl. SSD), toename van 8,7% voor een winst toename van 12%, theoretisch dus de moeite waard... op papier :+

Edit: op de ark site staat dat de i7 $ 121,00 duurder hoort te zijn, dus die prijs heeft Sony braaf overgenomen. Het enige verschil wat daar nog bij staat is dat de i7 de Intel Insider techniek heeft; http://www.intel.com/cont...d-home-entertainment.html maar daar zie ik niet echt voordeel aan.
En de Bus/Core Ratio van de i5 is 25 tegenover 28 van de i7. Waarbij lager beter zou moeten zijn, volgens Toms Hardware. Dit zal de winsttoename van 12% dus nog iets verlagen.

[Voor 27% gewijzigd door WingsOfFury op 11-10-2011 19:04]

• WingsOfFury
Ik denk ook niet dat het echt die € 100,00 waard is dus. Grote foto's in PS gebruik ik niet, want ik ben webdesigner en doe een studie Informatica, dus ook PS zal de proc niet volledig belasten.

De laptop waar ik naar kijk is de Vaio SE, oftewel de S serie en dan het 15" model. Begint rond de € 900,00 meen ik, maar ik kies oa voor + € 50,00 voor Win7 Pro, ik kies voor + € 80,00 voor 8 GB geheugen ipv 4 GB. Ik kies voor + € 100,00 voor 1 GB videokaart ipv 512 MB.
En er zit standaard al wel een Sony Vaio Display Plus op (helaas geen Premium) met full HD resolutie. En vooral dat laatste kom je niet snel tegen bij 15" laptops. Ook zit er een verlicht toetsenbord op met numpad -> beiden ook zeldzaam voor 15", zeker in combinatie met elkaar.

Verder gaat het ook om de vorm en het gewicht, en dit is de lichtste 15" laptop ter wereld, namelijk maar 2 kg. Dikte is ook goed, maar niet record brekend; 2,5 cm.

Overigens gaat de winst in de proc niet per se over het hier en nu, maar ook over de toekomst. Hoop toch de laptop wel 4 jaar te kunnen gebruiken zonder merkbaar verlies in snelheid met de software die over 4 jaar uitkomt. Een paar jaar geleden riep iedereen altijd "quad-core gebruik je toch niet, dus heb je ook niet nodig", maar als je toendertijd in quad investeerde kun je nu nog wel een paar jaar met je pc vooruit, terwijl je je duo proc misschien al moet vervangen.
Vandaar ook dat ik voor de 1 GB videokaart kies ipv de 512 MB; ik ben nu niet van plan om te gaan gamen op mijn laptop, maar aangezien alle software steeds meer componenten aan begint te spreken zoals de videokaart wil ik daar nu alvast wat extra voor neertellen.

De laptop vind ik zijn geld wel waard, ondanks dat ie "maar" een duo core proc heeft, maar de twijfel zit hem er in welke proc ik kies. Als er trouwens een quad bij had gestaan voor + € 200,00 dan had ik die direct gepakt. Maar 2 duo core's met redelijk weinig verschil voor + € 100,00 is twijfelachtig :P
Kan misschien beter die € 100,00 in een externe schijf ofzo investeren, aangezien mijn SSD 120 GB is...

• WingsOfFury
GioStyle schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 09:20:
TS wil voor 50 euro extra voor de Windows Pro versie gaan. Ik bedoel daarmee te zeggen dat ie beter gewoon Windows kan accepteren wat hij er standaard bij krijgt en dan zelf Pro als student zijnde ergens anders los kopen.
Studenten Windows is altijd een upgrade versie. Los van de beperkte opslag op mijn SSD koop ik liever volwaardige producten. En ja, ik snap ook wel dat het in de praktijk hetzelfde product zal opleveren, maar het voelt toch als "anders".

De tip met het geheugen is wel erg slim. Ik zal straks eens de Pricewatch in duiken om een paar modules op te zoeken.

De videokaart upgrade doe ik wel, voor de zekerheid. Op mijn vaste pc game is af en toe, en de mogelijkheid om ook op de laptop te kunnen gamen wil ik wel hebben, los van wat de toekomst biedt qua hardware acceleratie. Zo las ik een paar dagen terug dat ze op Flash 11 de Unreal engine kunnen laten draaien die spellen in Flash mooier kan weergeven dan op de Xbox en PS3.
Aangezien de laptop voor werk en studie wordt aangeschaft probeer ik hem wel zakelijk te houden, maar af en toe op school kunnen inloggen op WoW om de auction house te checken kan geen kwaad. Bovendien zijn de meeste colleges ook (nog) erg saai, dus ik heb wel wat vermaak nodig :P

De proc zal ik dus toch voor de i5 gaan.

Overigens koop ik specifiek deze laptop vanwege het gewicht en de afmetingen (en design). Ja, de XPS is een concurrent, maar mist een numpad, wat voor informatica wel echt nodig is (vind ik). En de XPS kan niet tippen aan de afmetingen en het gewicht van de Sony:
XPS: 381 x 265.2 x 38.2 mm met 2,70 kg.
Sony: 380 x 255.9 x 24.5 mm met 1,99 kg.

En dan bied Sony ook nog eens het 'in mijn ogen' brilliante systeem van een batterij die 1 cm dik is (denk ik) en iets kleiner dan de laptop zelf aan. Deze kun je onder aan de laptop klikken en verdubbelt je batterij duur. Het is namelijk een volledige batterij, dus de verdubbeling is geen marketing, maar waarheid. En de laptop verliest zijn vorm niet, maar wordt alleen ongeveer 1 cm dikker.

Een paar weken terug had ik een F serie besteld, met i7-2630QM en de rest hetzelfde (8 GB enzo). Maar deze "machine" was zo dik en zwaar dat ik die binnen een week heb terug gestuurd.
Die laptop was meer een vervanging van mijn pc dan dat het een laptop was, want hij was totaal niet mobiel. De F serie is nu op eens € 200,00 in prijs verlaagd. Met dezelfde specs als de S serie, maar dan met Premium scherm ipv Plus en een quad-core kost hij "maar" € 1050,00. Zeer interessante prijs, maar gezien zijn afmetingen echt geen optie om te kopen als laptop die strict voor onderweg is. Thuis zal de laptop in principe niet aan staan, dus mobiliteit is een zeer belangrijke factor.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee