Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote SSD topic ~ Deel 9 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 4 5 6
Acties:

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-04-2014
quote:
arnoud_h schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 16:29:
Misschien moet ik het vinkje voor 'Put harddisks to sleep when possible' maar eens uitzetten?
Dat lijkt mij niet. Als dat wel uit maakt is de implementatie gewoon hartstikke slecht..

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• Darkstone
De intel kan toe met minder capitators omdat de controller minder data cached. De eerste intels hadden zelfs helemaal geen externe schrijf cache.

• Darkstone
Je zegt een paar rare dingen...
quote:
Klopt
quote:
maar ik heb bijvoorbeeld meer aan algehele betrouwbaarheid
Die capitators zorgen voor een hogere 'algehele betrouwbaarheid'...
quote:
en snelheid.
klopt.
quote:
Ook de caching feature is erg veelbelovend.
Als je iets geeft om betrouwbaarheid, dan gebruik je die caching feature niet.

• Darkstone
Weet iemand welke controller er in de Liteonit LCS-128M6S zit?

Dell levert dat ding, en de 256GB variant in de nieuwe latitudes. Een oud-klasgenoot van mij klaagt over hoge failure rates van dat ding maar ik kan er weinig over vinden op het net.

• Darkstone
Probeer treesize: http://treesize.nl.softonic.com/

Edit: ik heb 7GB aan files in %appdata%/local/temp. Daar gaat iets niet helemaal goed...

Darkstone wijzigde deze reactie 04-09-2013 22:09 (47%)

• Darkstone
quote:
Phuncz schreef op maandag 09 september 2013 @ 18:28:
Nu dat de Intel SSD Pro 1500 publiek is, krab ik me achter het hoofd wat Intel van plan is, want blijkbaar nemen ze zelfs niet de M.2 connector serieus met de SATA-channel. Uiteindelijk lijkt het me een average drive, laten we hopen dat er een interessante SSD Pro 1700 aankomt.
Intel heeft ook nog helemaal geen native PCI-e controllers. Voor zover ik weet, anyway. Intel kennende gaat dat nog wel even duren.

• Darkstone
Je kan geen flash chips op PCI-e aansluiten.

Je hebt alsnog een controller nodig die het een en ander aanstuurt. Zo heb je 1 PCI-e kanaal, waar meerdere flash chips aanhangen. De controller moet ook de wear leveling en garbage collection en power saving regelen.

• Darkstone
De S3700 gebruikt een intel controller. Het lijkt mij niet ondenkbaar dat intel, when the time comes, weer naar de consumentenmarkt stapt met intel silcon als controller.

Maar als je de situatie nu bekijkt kan je inderdaad moeilijk een andere conclusie trekken dan dat intel de M.2 standaard niet erg serieus neemt. Waarom sandforce? Waarom geen marvel pci-e chip die ook op de door jouw gelinkte sandisk zit?

• Darkstone
quote:
Swordlord schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:38:

De data consistentie van drives zoals de DC S3500 zijn enorm leuk, in benchmarks ziet et er weer super awesome uit dat hij heel lang dezelfde hoge IOPS aanhoud...
Maar deze IOPS zijn gebaseerd op een multithreaded belasting, dus 32 simultane 4k requests, constant.
Ze willen ermee juist SSD's op hun bek krijgen, om zo verschillen te laten zien in de latency tests.

Het zijn workloads die in een server omgeving mogelijk zijn...
In een desktop omgeving kom je nog niet eens aan 10% van die belasting... Dus performance consistency is iets wat gewoon de volgende leuke kreet is.
Niet dat ik zeg dat het slecht is dat eraan wordt gewerkt...
I disagree. Ik heb een X25-M, niet de minste SSD. Maar een ding doet hij heel slecht: random reads over de volledige LBA.

Ik loop regelmatig tegen storage bottlenecks aan bij het installeren van zut. Windows geeft dan aan dat de de schijf 100% van de tijd bezig is, maar de effectieve schrijfsnelheid is 5MB/s ofzo. Gewoon omdat de drive na een jaar gebruik zo gefragmenteerd is als wat, en de X25-M is een drive die slechte performance haalt onder die omstandigheden, omdat het RAM te klein is om alle mapping tables tegelijk in het geheugen te hebben. Onder benchmarks doet hij nog steeds happy 20-40MB/s 4k write.

Hoef ik een snellere drive? Nee dat niet, maar wel graag een drive waarbij de worst case performance een stuk beter is.

• Darkstone
Ik heb momenteel nog ~20-25% ruimte vrij. Dat is wel eens minder geweest.

Ik kan ook niet zomaar de LBA's in de goede volgorde zetten zodat de performance omhoog gaat, helaas. Ik vind het ook niet enorm storend dat de performance af en toe wat minder is, maar het is wel iets waar ik op ga letten als ik deze drive ga vervangen.

• Darkstone
Defrag heeft geen enkele zin voor een SSD, omdat de adressering (LBA) in tegenstelling tot een harde schijf geen enkele relatie heeft met de fysieke locatie op het opslagmedia.

• Darkstone
De beloofde iops haal je sowieso ook alleen op een desktop met alle power saving features uitgeschakeld.

• Darkstone
Maak de partitie een paar GB kleiner, en vergroot deze daarna weer.

• Darkstone
De X25-m heeft zo weinig write cache dat hij in veel gevallen alles weg kan schrijven voordat hij echt uit valt.

Met een wat meer cachce-happy SSD ben je hetgeen wat je aan het schrijven was kwijt. Er bestaat kans dat je slechts halve pages geschreven hebt. Er bestaat ook kans dat de mapping tables corrupt zijn. Dan ben je alle data (en soms ook je SSD) kwijt.

• Darkstone
Read is fundamenteel anders dan write. Bij een read moet het OS wachten totdat de SSD het commando begrepen heeft, de data gelezen heeft, en de data terug gestuurd heeft over de SATA bus.

Bij een write actie kan de controller direct aangeven dat de data is weggeschreven, ook al is dat niet zo. De SSD kan besluiten de data pas over enkele seconden weg te schrijven. Als de snelheid van de CPU en de SATA bus richting oneindig gaan benadert de QD=1 random write de snelheid bij QD=64. Bij random reads blijf je altijd afhankelijk van de latency van een leesactie.

• Darkstone
Heb je misschien per ongeluk die fsutil trim waarde uit gezet?
quote:
Swordlord schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 13:06:
[...]

TRIM is een commando dat direct bij de verwijdering van een bestand wordt meegestuurd richting de SSD....

Dus eerst krijg je het commando "markeren als deleted" daarna komt het TRIM commando erachteraan en zegt: "Ruim de data helemaal op".
Maar de SSD kan net zo goed besluiten het trim commando weg te gooien of deze pas uit te voeren wanneer er data wordt geschreven.

• Darkstone
quote:
Phuncz schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:36:
Helemaal niet nodig, meeste wat Search Indexing doet is reads en een SSD zonder index kan nog steeds niet alles onmiddellijk vinden.
De search indexer schrijft meer dan hij leest. Tenminste, bij mij: 300MB vs 60MB.

Dat is nog steeds peanuts naast firefox die deze sessie 10.9GB heeft geschreven en 177GB heeft gelezen van de disk, maar dat de search indexer niets schrijft is onzin.

• Darkstone
quote:
De unencrypted, verborgen 100MB partitie die standaard wordt aangemaakt bij de installatie vanaf windows vista.

• Darkstone
Dat is een goede :P

Er staat dat je een tpm module of usb key nodig hebt. Ik neem aan dat je dan op een of andere manier daar vanaf boot of een key laad.

• Darkstone
quote:
AHBdV schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:59:
[...]

Benches met lage queue depth zijn echter wel veeel realistischer voor normaal gebruik. De realiteit is dat een normale gebruiker een queue depth van 1 tot 2 heeft, en nog behoorlijk veel sequentieel leest en schrijft.
Daarom dat voor de normale gebruiker, die hoge I/O's van Intel helemaal niet zo nuttig waren, en die hoge sequentiele prestaties wel degelijk een grote rol spelen. Zag je dan ook terug in de applicatie benchmarks. De Intel SSD met hoge I/O waren vooral interessant voor server toepassingen, maar waren veel langzamer in alle consumenten applicaties.
Really?
http://www.anandtech.com/show/2614/12
http://www.anandtech.com/show/2614/13

Ik zie hem hier toch bijna overal bovenaan prijken... Hij wordt een keer verslagen door een SLC SSD.
quote:
[...]

Bullshit. Die compressie op de controller was gewoon een interressante manier om iets aan write amplication te doen. Het werkt ook gewoon goed. Verder werd die controller door tal van fabrikanten gebruikt. Idioot om alleen OCZ de zwarte piet toe te schuiven.
Joh, iedereen doet het, dus het is bullshit. :?

Ik kan me niet voorstellen dat je niet van mening bent dat de compressie (60MB/s SSD's als 500MB/s verkopen) en de 55GB vertex die als 60GB werd verkocht voor een deel truuks waren om de consument te misleiden. Ja dat deed iedereen, maar dat praat het nog niet goed. Ik reken het intel ook aan dat ze sandforce verkopen met iets minder leugenachtige specificaties.
quote:
Dat het bij simpele benchmarks tot absurde resultaten leidde, is iets dat je de benchmarks moet aanrekenen. In de praktijk werkte de controller gewoon heel effectief, en waren de prestaties dik in orde. NB: Ook bij backup tapes wordt er altijd met compressie gewerkt, en wordt er standaard de capaciteit mét 2x compressie aangegen. Zijn HP, Dell, Lenovo e.d. nu ook allemaal leugenachtige ratten?
Bij backup tapes heeft men voor zover ik weet eerlijk aan: dit is de capaciteit met compressie.
quote:
De OCZ hardware blijkt niet zo jovel te zijn, maar dat leek er meer aan te liggen dat ze voorloper bij een nieuw product waren, waarbij weinigen vooraf in de gaten hadden dat het zoveel complexer was dan een normele HDD.
Misschien moeten ze dan niet de voorloper van alles willen zijn. OCZ gebruikt de consument als beta tester, en dat vind ik een slecht iets. De vertex, vertex 2, 3, 4, petrol, octane, en ik vergeet er vast nog een paar. Op de dag van release was het allemaal driewerf ruk, en zelfs na een jaar waren alle problemen nog niet opgelost.

• Darkstone
quote:
AHBdV schreef op maandag 09 december 2013 @ 16:24:
[...]

In vergelijking met HDD's en een JMicron SSD.... |:(

Als je even verder zoekt, dan zie je de vergelijkingen met de Vertex en Vertex 2, waarmee OCZ naam maakte.

http://www.anandtech.com/show/2899/11
http://anandtech.com/show/2899/12
http://anandtech.com/show/2899/13

Daar staat de Vertex2 dus bovenaan in applicatie benchmarks, en alleen SLC SSD kunnen nog sneller.
PCmark vantage schrijft toch zero-fill data?

Je linkt overigens naar de vertex 2 pro. Ik weet niet precies wanneer de vertex 2 uit kwam, maar de datum van de anandtech review staat anderhalf jaar na die van de X25-M. 3 maanden later kwam de crucial C300 al.
quote:
en wel eventjes iets anders dan de (leugenachtige?) 60 vs. 500 waar jij mee komt.
OCZ agility 3:

De vertex 2 55GB editie is ook een mooie, dat ding deed maximaal 35MB/s?
quote:
OCZ en Indilinx waren heel eerlijk over de gebruikte technologie, zoals je in de gequote Anandtech review kan zien. Geen sprake van manipulatie. En in de praktijk werkte die compressie ook gewoon heel erg goed. Juist ook omdat de data op een SSD i.h.a. redelijk goed comprimeerbaar is, waarbij de gecomprimeerde data in de vorm van foto's en movies juist op een harddisk staan.
Ehh ja lekker eerlijk hoor: http://www.ocztechnology....rtex2_Product_sheet_6.pdf. 'up to 275MB/s', geen woord over compressie. Openheid betekent niet dat je een handvol reviewsites op de hoogte brengt, maar ondertussen rustig doorgaat met het misleiden van de consument die geen reviews leest.

Pagina: 1 ... 4 5 6

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True