Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22-02 22:28
Ik heb al meer dan anderhalf jaar een appartement te koop staan. Erg vervelend, want hoewel ik me de dubbele lasten (nog) kan veroorloven word ik er niet vrolijk van om iedere maand meer dan € 700,- in rook op te zien gaan. Ik zou dus graag zo snel mogelijk het appartement willen verkopen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

In de flat waarin mijn appartement zit staan er meer te koop. De meesten flink wat goedkoper dan de € 97.500 die ik ervoor vraag (er zijn erbij die hem voor € 80.000 te koop hebben staan). Nu is er (behalve de prijs) een groot verschil tussen ons appartement en die anderen: die van ons is compleet opgeknapt en je kunt er dus zo in. De andere appartementen zijn er niet zo best aan toe. Maar, heel begrijpelijk, de meeste kopers kiezen toch voor de goedkopere huizen.

Om snel van ons huis af te komen zullen we toch in prijs moeten gaan zakken. Het vervelende is dat we niet heel veel speling hebben: we zitten, zeker als we onderhandelingsruimte meerekenen, al snel onder ons hypotheekbedrag en dan moeten we de makelaar ook nog eens meer dan € 3000 betalen. Stel dat wij ons appartement voor € 85.000 zouden verkopen, dan kunnen wij dat simpelweg niet betalen!

Daarom speel ik sinds kort met het idee om een persoonlijke lening te nemen om dit gat te kunnen overbruggen. Afbetalen hiervan moet geen probleem zijn (we kunnen die € 700 per maand nu ook prima missen), het enige grote nadeel is dat je zeker weet dat je nog een jaar(?) aan het betalen bent voor iets wat je helemaal niet meer hebt. Daarnaast heb ik het niet zo op leningen, heb er ook nog nooit eentje gehad.

Ik ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden. Misschien hebben jullie nog andere ideeën of heeft iemand hetzelfde meegemaakt?

omniscale.nl

• posttoast
We zitten op dit moment bij onze tweede makelaar. We hebben, zeker in vergelijk met bij de vorige, erg veel kijkers. Het enige probleem is dat ze iedere keer óf voor iets goedkopers gaan óf iets meer te besteden hebben en iets groters kopen. Ik vind dat mijn makelaar flink de hoofdprijs vraagt (€ 3200 basis, allerlei zaken als meedoen aan een Open Huizendag komen daar nog bij), maar ik ben op zich niet ontevreden over zijn inzet.

De hypotheek van mijn huidige (nieuwe) huis verhogen is geen optie, we hebben die hypotheek afgesloten toen ik nog in loondienst was, nu ben ik zelfstandig ondernemer en kan ik voorlopig überhaupt geen hypotheek meer krijgen ;)

Ik denk niet dat de prijzen van deze huizen nog verder zullen zakken, alleen hoor ik spookverhalen van vrienden die hun huis al meer dan twee jaar te koop hebben staan. En ik wil er dus gewoon vanaf. Ik wil daarbij best mijn verlies nemen, alleen het probleem zit hem dus in het feit dat ik nu niet genoeg geld heb om dat verlies te kunnen dekken. Vandaar die PL (met inderdaad graag een optie om versneld af te kunnen lossen).

omniscale.nl

• posttoast
quote:
LauPro schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:51:
Waarom niet verhuren? Over huurinkomsten hoef je geen belasting te betalen.
[...]
Ik heb het al een keer eerder gezegd. Die 700 euro gaat niet 'in rook op'. Je hebt er een huis voor! Doe er iets mee.
Eerlijk is eerlijk: verhuren is een optie. Maar ik heb er geen zin in. Het is misschien niet heel rationeel, maar ik wil gewoon van het huis af. Het voelt als een blok aan mijn been, en ik ben bang dat dat zo blijft als ik het verhuur.

Bovendien moet ik een forse huur vragen wil ik mijn kosten eruit halen: ik vind € 700,- best veel voor een tweekamerflat van 50m2.

omniscale.nl

• posttoast
Dank voor alle reacties tot dusver, ik zal ze straks even rustig lezen.

Voor alle duidelijkheid: die € 700 per maand is inclusief VVE (en dus ook stookkosten).

omniscale.nl

• posttoast
Dames en heren: in principe wil ik niet gaan verhuren. Hoe raar/onlogisch sommigen van jullie dat ook vinden :) Mijn vraag is eigenlijk gewoon: ik wil mijn huis met verlies gaan verkopen en zoek een manier om het financiële gat dat hierdoor ontstaat te dichten. Dat kan een persoonlijke lening zijn, maar misschien zijn er andere opties?
quote:
Maximized schreef op donderdag 14 april 2011 @ 16:57:
Eerste gedachte:

"Hmm, ik ben elke maand veel geld kwijt aan het afbetalen van een reeds bestaande lening, met zicht op een structureel tekort aan geld. Ik weet het! Ik sluit gewoon nóg een lening af!" 8)7
Ik heb geen zicht op een structureel tekort aan geld. Ik baal alleen van het feit dat ik iedere maand € 700 "kwijt" ben én van de onzekerheid die ik nu heb. Als ik mijn huis met verlies verkoop is dat ook zonde van het geld, maar meer zekerheid dan dat (de extra schuld die ik dan heb) ga ik niet krijgen vermoed ik.

omniscale.nl

• posttoast
quote:
Maximized schreef op donderdag 14 april 2011 @ 17:15:
[...]

Tja, jij zegt:

[...]

Ik ken je situatie (en je marges) niet, maar het lijkt mij sterk dat je echt lekker veel geld overhoudt om van te sparen op die manier. Áls je dus een keer iets wilt (of moet) aanschaffen, ben je het bokje.

Then again: ik ken je situatie niet en ik kan ook niet in je portemonnee kijken. Je hoeft echter geen raketgeleerde te zijn dat het afsluiten van nóg een lening gelijk staat aan (nog meer) kapitaalvernietiging. :)
Ja, die "(nog)" was misschien een beetje misleidend. Laat ik het zo zeggen: ik woon nu bijna een jaar in mijn nieuwe huis en betaal dus ook al bijna een jaar 2 hypotheken. Ik ben in de tussentijd op vakantie geweest, heb een MacBook Pro gekocht en een tuin aan laten leggen. Ik ben dus zeker niet failliet. Maar: ik zou die € 700 liever aan iets anders besteden.

En aangezien de hypotheek van mijn oude huis aflossingsvrij is, is dat natuurlijk net zo goed kapitaalvernietiging (tenzij ik het verhuur) :)
quote:
EXX schreef op donderdag 14 april 2011 @ 17:17:
In verband met de restschuld ivm goedkoper verkopen, is dit bericht misschien interessant voor jouw:

Restschuld hypotheek voortaan doorgerold
Interessant, dank! Ik moet even kijken of het op mij van toepassing is (omdat ik al een tijdje die tweede hypotheek heb).

posttoast wijzigde deze reactie 14-04-2011 17:20 (25%)

omniscale.nl

• posttoast
quote:
Maximized schreef op donderdag 14 april 2011 @ 17:24:
[...]

Mag ik dan iets brutaals/creatiefs (:P) voorstellen?

Is het misschien geen idee om dan wat meer hypotheek af te lossen (in jouw geval zou dat dus kunnen als ik het zo lees) en zo snel mogelijk het huis afbetaald hebben op die manier? Dán heb je namelijk gewoon vermogen en ben je feitelijk huizenbezitter. Je kunt dan met het appartement doen wat je wilt, inclusief verhuur. Als je de woning later verkoopt als de markt wat beter is, pak je zo een ton, om op die manier in je eigen huis te investeren (of een groot deel van je nieuwe hypotheek mee af te lossen).
Op die manier hoef je ook niet meer te zeggen "Er gaat €700,- in rook op", aangezien je het dan kunt zien als een investering.

Hoe lang moet je nog aflossen? Gezien het maandbedrag aan hypotheek en de prijs van het huis gaat dat best rap al, dank ik?
Ik ben gek op brutaliteit, dus ja: dat mag ;)

Het punt is een beetje dat ik nu niet zo gek veel over houd per maand. Ik zeg net een beetje stoer dat ik op vakantie ben geweest, een MacBook heb gekocht, etc., maar dat is allemaal van spaargeld. En dat sparen gaat nu (met twee hypotheken) gewoon niet zo snel. Er is dus niet echt ruimte om versneld de hypotheek van het oude huis af te lossen. Bovendien ben ik iedere maand sowieso meer dan € 200 VVE-kosten kwijt (die zitten binnen die € 700 waar ik het over had!). Natuurlijk, dat is een investering in het gebouw, maar vanuit mijn perspectief "verdwijnt" dat geld.

Op dit moment moet ik nog aflossen tot ik dood ben, omdat ik een aflossingsvrije hypotheek heb. Dat zou ik om kunnen laten zetten wellicht, maar dan geldt nog steeds dat ik geld aan het uitgeven ben aan iets waar ik liever geen geld aan uitgeef. Ik los liever mijn nieuwe, huidige huis versneld af.

Feit is dat ik van het huis af wil. Al is het alleen maar om emotionele redenen: het voelt als iets dat ik niet meer wil hebben. Feit is ook dat ik geen € 10.000 (hypothetisch bedrag, zal waarschijnlijk minder zijn) klaar heb staan om mijn huis met verlies te kunnen verkopen. Ik zoek dus de meest gunstige manier om aan dat geld te komen (en nee, een nier verkopen vind ik niet zo gunstig ;) ).

omniscale.nl

• posttoast
quote:
Cobb schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:57:
Zet het app eerst eens met een lagere prijs in de markt.
Ja, maar dan moet ik wel weten of ik me dat überhaupt kan veroorloven. Ik ga natuurlijk niet eerst het geld lenen, maar wel even uitzoeken hoe en wat.
quote:
Exirion schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:59:
[...]

En dan ook meteen goed. Ik heb 3 keer de prijs moeten verlagen voordat er gehapt werd.
Dat is wel de bedoeling ja. :)

posttoast wijzigde deze reactie 14-04-2011 22:00 (27%)

omniscale.nl

• posttoast
quote:
Cobb schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:06:
[...]

En houd er nog veel meer rekening mee dat je een (naar huidige maatstaven) leuke vraagprijs neerzet.
Wat Exirion ook al zegt ja. Het heeft geen zin om een beetje in prijs te zakken. Het moet genoeg zijn om mensen snel te laten happen.

Morgen heb ik sowieso weer kijkers, dus ik wacht nog even hun reactie af en ga dan even met de makelaar overleggen. Ook maar even met de bank bellen om te vragen wat hun mogelijkheden zijn wat betreft leningen/kredieten.

omniscale.nl

• posttoast
quote:
Chief-XL schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 04:46:
Mocht je een persoonlijke lening nemen, heb dan de discipline om dat asap af te lossen. Kredietrente is erg hoog.

Je mag tijdelijk rente aftrekken van beide hypotheken. Heb je dat ook gedaan?
Ja, dat hebben we gedaan. En die discipline heb ik wel. Het geld dat ik nu gebruik om mijn hypotheek te betalen gaat dan direct naar de aflossing (en alles wat ik verder over houd ook).
quote:
BazzH schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 07:46:
[...]

200 euro per maand aan VVE voor een appartement van 50m*2 en een vraagprijs van 97k?
Tenzij je stookkosten hier ook 100% inzitten, snap ik best dat je dat niet makkelijk verkoopt. (Of hebben jullie een collectief zwembad in een binnenplaats?) Aan een doorsnee tussenwoning ben je hetzelfde kwijt aan reserveringen voor onderhoud en een opstal- en glasverzekering.

Veel VVE's zijn nogal geldverslindend. Vind ik een groot nadeel aan een appartement. Ik heb een tijdje terug mijn appartement (80m^2, vraagprijs 150k, servicekosten 150 euro per maand) verkocht en een tussenwoning gekocht. Qua kosten, die eerst onder de VVE vielen, ben ik maar 50 euro per maand meer gaan betalen.
Hier zitten inderdaad 100% stookkosten in. Zelfs nog iets meer, wij (gemiddelde gebruikers) krijgen ieder jaar een deel terug. Het gebouw heeft twee liften, dan drijft de prijs wel omhoog.
quote:
Wilf schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 08:35:
[...]
Je hebt toch een hypotheek? Da's ook niks anders dan een lening. Als je die versnelt afbetaald ben je ook van die schuld af, want dat is toch wat je afbetaalt op dit moment: een lening op een huis. Een lening opvullen met een lening is in ieder geval een slecht idee, want dan betaal je rente op rente.
Ja, dat is waar. Maar een hypotheek voelt voor mij toch anders dan bijvoorbeeld een persoonlijke lening.

En voor de duidelijkheid: ik betaal nu niets af, want ik heb een aflossingsvrije hypotheek.
quote:
Roenie schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:00:
[...]
Dat is volgens mij niet helemaal zo. Hij vervangt een hypotheek met een PL of CK. Het grote voordeel is, is dat hij van de 200 euro VVE af is en andere lasten die aan het huis verbonden zijn. Ook is zijn schuld dan nog maar minder dan tienduizend euro in plaats van een ton. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in de rentelasten.
Exact :)

posttoast wijzigde deze reactie 15-04-2011 09:03 (9%)

omniscale.nl

• posttoast
quote:
Roenie schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 10:18:
Kun je trouwens een lening krijgen? Je hebt een hypotheek en bent zelfstandige, het lijkt me verstandig om te kijken of je überhaupt dat geld kunt lenen.
Dat is ook nog even de vraag inderdaad.

omniscale.nl

• posttoast
quote:
Maximized schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 10:30:
[...]

De TS vult een financieel gat op door een nog groter financieel gat te creëren. Die gedachtengang ligt ten grondslag aan het ontstaan van financiële crisissen in Nederland; zie ook het "huizenbubbel"-topic.
Nu duidelijk is dat het hier gaat om een niet-afgeloste hypotheek van het desbetreffende appartement, lijkt een nieuwe lening de enige oplossing te zijn. Zie hier een kernvoorbeeld in de praktijk van de problematiek van ons huidige systeem. Er is geld geleend met niet-bestaand geld wat ook nog eens nooit terugbetaald hoeft te worden, waardoor de TS nu nóg een lening moet afsluiten om van het financiële "blok aan zijn been" af te kunnen komen. Waarbij het de desbetreffende bank is die (wederom) als lachende derde (lees: winstgevende) partij een rol speelt.
Maar laten we het nou niet dramatischer maken dan het is, het is (tegenwoordig) niet heel ongebruikelijk dat een huis met verlies gekocht wordt. Vaak wordt spaargeld gebruikt om het gat te dichten, ik heb dat spaargeld niet. In plaats daarvan leen ik het geld waarvoor ik een rente betaal.

Sommige mensen nemen een hogere hypotheek om hun nieuwe huis te kunnen voorzien van keuken/badkamer/etc. Ik heb dat dan wél weer allemaal uit eigen zak betaald.

En dat de bank hier dan aan verdient: tja, dat is niet leuk maar dat hoort er nu eenmaal bij.

posttoast wijzigde deze reactie 15-04-2011 10:38 (3%)

omniscale.nl

• posttoast
Maximized: volgens mij bedoel jij een ander scenario. Dat ik geld van de bank ga lenen om mijn complete hypotheek af te lossen. Dat is natuurlijk niet het geval (zou tamelijk krankzinnig zijn als het al zou kunnen). Roenie legt het hierboven eigenlijk heel helder uit.

posttoast wijzigde deze reactie 15-04-2011 10:46 (10%)

omniscale.nl

• posttoast
quote:
Petje72 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:27:
Balen dat je in deze situatie zit. Een goede makelaar is toch vaak belangrijk voor (snelle) verkoop. In november 2010 hebben we ons (opgeknapt) appartement ook te koop gezet, 6 andere appartementen in dezelfde flat stonden te koop, sommige goedkoper, sommige duurder. Ons appartement is binnen 4 weken verkocht, terwijl vergelijkbare meer dan jaar te koop stonden. Kortom, we hebben een goede makelaar gehad.

De 3000+ die je je makelaar moet betalen is echt hoog, bijna 3% van de verkoopprijs! onze makelaar vroeg 1,7% van de verkoopprijs, dat lijkt me een normaal percentage. Mijn tip, stel de makelaar een einddatum dat hij het appartement verkocht krijgt anders ontbindt de overeenkomst tussen jullie en kan je opzoek gaan naar een andere goedkoper en betere makelaar.

Succes met de verkoop.
Dank :)

Die 3% is inderdaad hoog. Misschien moeten we inderdaad een ultimatum gaan stellen. Dit is overigens wel onze tweede makelaar. De eerste deed echt helemaal niets (heel weinig kijkers ook), dus daarom zijn we overgestapt. We hebben toen voor deze makelaar gekozen, omdat zij het huis van onze buren (dezelfde prijs, dezelfde staat) binnen 2 maanden verkocht had. Helaas zijn in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst ;)

omniscale.nl

• posttoast
quote:
xs2tom schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 22:48:
In de dubbeltje op zijn kant programma's kon er ook wel eens een regeling met de werkgever getroffen worden voor een lening. Nu ben je zelf je eigenbaas maar je partner heeft misschien deze mogelijkheid?
Dat is nog een overweging waard inderdaad.
quote:
Verder is 200 euro VvE best pittig voor dat oppervlak. Blijkbaar is er best wat achterstallig onderhoud, dit samen met het bedrag, niet echt uitnodigend. Wanneer gaat dit bedrag weer omlaag? Waarschijnlijk heb je geen zin om er nog tijd in te steken maar de papieren van de VvE evven goed doornemen. Misschien kun je nog een voorstel doen om de maandelijkse kostent te velagen. VvE's met achterstalligonderhoud zijn meestal ook niet vlot met de jaarvergadering.
Hier moet ik wel even een aantal dingen recht zetten:
* Die € 200 is inclusief stookkosten
* Dit is veel geld, maar echt niet uitzonderlijk voor een gebouw van halverwege de jaren 60 met twee liften (vooral dat tikt aan)
* Het gebouw is juist erg goed onderhouden en de vereniging is erg actief. Er is een meerjaren onderhoudsplan dat geregeld onder de loep wordt genomen. Ik ben erg goed op de hoogte van de VVE en haar beslommeringen, ik was tot voor kort voorzitter :)
quote:
En ik zou gewoon eens met de bank gaan praten als ze je een hypotheek van 100k hebben gegeven waar je zelf nog 10.000 (?) in hebt gestopt met opknappen en het is nu voor 90k misschien te verkopen? Dan is er toen ook al iets vreemds gebeurd of je zit in een gebied met een echt sterke prijsdaling.
Ik heb geen € 100.000 geleend en er al zeker geen € 10.000 in gestopt. Ik hield het een beetje vaag, omdat ik niet mijn hele financiële leven online wilde gooien, maar om verdere ruis te voorkomen: ik heb een hypotheek van € 89.000 (vergeet niet dat ik destijds mijn 10% kosten koper moest mee-financieren, dat tikt aardig aan). De makelaar kost mij € 3200. Ik moet dus minimaal € 92.200 krijgen voor de woning om hem zonder verlies te verkopen.
quote:
En anders de rest verdelen (roodstaan, creditcard, familie, etc.) en de hoogste rentes het eerst afbetalen. Als nu 700 lukt moet je er toch met 1 a 1,5 jaar vanaf kunnen zijn.
Ik wil zo'n lening ook zeker binnen een jaar af kunnen lossen. Ik heb discipline genoeg om die € 700 per maand (en waar mogelijk eventuele extra's) te betalen, omdat ik een hekel aan het hebben van een schuld heb (ja, ik weet dat een hypotheek ook een schuld is, maar dat voelt toch net even anders).

omniscale.nl

• posttoast
quote:
Roenie schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 10:02:
Dus je kunt 5000 euro zakken en dan speel je quitte. Dat valt me eigenlijk mee. Bij welke prijs verwacht je dat je het appartement snel kwijt bent?
Die € 97.500 krijg ik er sowieso niet voor. Het huis is (door verschillende taxateurs, onafhankelijk van elkaar) daarop wel getaxeerd, maar iedereen die een huis koopt biedt minder dan dat. Bij een vraagprijs van € 97.500 ga ik er vanuit sowieso op € 92.000 uit te komen.

Ik denk dat als ik er € 89.000 voor vraag (en dus op € 85.000) uitkom ik wel een wat serieuzere kans maak (mijn makelaar denkt dat ook).
quote:
xs2tom schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:30:
O.K dat maakt al meer duidelijk.

Kosten koper, is een beetje een probleem binnen de huizenmarkt. Iedereen verwacht dat bedrag weer terug te kunnen verdienen maar dit is natuurlijk nooit als waarde aan het pand toegevoegd.

Het volgende is niet een direct antwoord op je vraag (over de lening) maar heb je een objectief iemand al eens naar je woning laten kijken en hem zijn opmerkingen laten geven? Een zak roodband, Wagner verfspuit en wat emmers witte latex en een vrij weekend kan al een wereld van verschil zijn voor veel kopers.

Verder weet ik van een startende collega dat het iedere maand moeilijker is om geld te lenen. Een vraagprijs van 89k met onderhandeling naar 87k zou dus die 5k restschuld geven.

Toch nog even over die VvE kosten als er meerdere huizen te koop staan zullen er ook meerdere baat bij hebben om (net) onder die 200 euro te zitten. Maar misschien zit je dat al en is het 200 afgerond. ;)

Succes en hopelijk willen je laatste kijkers onderhandelen.
Het huis is, nadat wij eruit zijn gegaan, al helemaal opgeknapt. Alle muren zijn netjes bijgewerkt, alles (plafonds en muren) zijn gewit en er zijn zelfs nieuwe plinten gelegd ;) Ook hebben we het (zo neutraal mogelijk) ingericht. Daar zit het probleem ook echt niet in. Iedere kijker die we tot nu toe gehad hebben zegt iets als: "Het zag er heel mooi uit, veel mooier dan andere appartementen in deze flat, maar ja, het is wel een stuk duurder".

Ik zou eventueel onder die € 200 kunnen gaan zitten met de VVE, alleen is dat best veel gedoe (om dat te verlagen moet je sowieso twee vergaderingen houden) en bovendien heeft niemand dat nog als reden opgegeven om het huis niet te kopen.

Edit: ik wil jullie nog wel even een keer allemaal bedanken voor jullie reacties. Het blijft geniaal dat je op een technisch forum ook inhoudelijk dit soort zaken kunt bespreken.

posttoast wijzigde deze reactie 16-04-2011 11:45 (3%)

omniscale.nl

• posttoast
quote:
RemcoDelft schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 12:08:
[...]

Als koper zou ik hier toch wel doorheen prikken. En juist verse latex kan ook scheuren/vochtplekken afdekken en dus eerder een nadeel dan een voordeel zijn.
Daarbij zou ik nooit mijn bod verhogen vanwege iets wat ik met een emmer verf en een vrij weekend zelf ook kan doen.
Volgens mijn makelaar zijn er toch veel mensen die daar niet doorheen prikken. Ik snap dat zelf ook niet, wij hebben het huis gekocht toen het er totaal niet uit zag. Kijk maar eens naar dat programma "Huizenjacht" op SBS6: dan bekijken mensen een huis en maken ze opmerkingen als "ja, alleen vind ik de kleur van de muren niet zo mooi". |:(

omniscale.nl

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True