Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

SpotWeb - Webbased Spotnet OverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 9
Acties:
  • 469.957 views

• Nakebod
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 25-05 18:26
Mede-auteur:
  • Nightspirit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 28-06-2014

Nightspirit

Wat is spotweb?
SpotWeb is een webbased versie van het inmiddels redelijk bekende Spotnet. SpotWeb wordt ontwikkeld door een anonieme Tweaker.

Systeemeisen
  • Apache webserver
  • PHP v5.3
  • Modules: openssl, ctype, xml, zlib, gd
  • SQLite of MySQL
Inhoudsopgave
Screenshots
Spotweb komt standaard met een aantal templates, waaronder sinds kort ook een mobiele template. Klik op de thumbnail om een vergroting te openen.

SpotWeb - We1rdo
SpotWeb - Bakman

Spotweb op je eigen server
Spotweb is werkend te krijgen op meerdere systemen/platformen. Daarvoor zijn een aantal stappen benodigd. Voldoe je al aan de systeemeisen dan kan je verder met het downloaden en Spotweb configureren van spotweb. Als je de spotweb bestanden al hebt gedownload kan je controleren of je aan de systeemeisen voldoet door het resultaat van http://localhost/spotweb/testinstall.php te bekijken.
Om het topic wat leesbaarder te houden staat hier alleen een kleine inhoudsopgave voor verschillende systemen.
Let op! Hieronder staan de hoofdlijnen per systeem, er kunnen dus meer stappen zijn.
SynologyQNAPUbuntuWindows
IPKG PackagesQPKG Packagesapt-get packagesApache
GITGITConfiguratieMySQL
DSM ConfiguratiePHP configuratieMySQL
MySQL

Spotweb downloaden
De simpelste methode is het gebruik maken van de .tar.gz of de .zip downloads.
Download het archiefbestand, pak deze uit in de map van je webserver, en start met de configuratie.

Downloaden/Updaten via GIT
Wil je simpel over de laatste bronbestanden beschikken dan kan je het beste gebruik maken van GIT.

GIT clone
Ga naar de hoofdmap op je webserver waar je spotweb wilt hebben: "cd /pad/naar/je/webdir".
git clone https://github.com/spotweb/spotweb.git

Standaard zal GIT een clone maken in een map met de naam van het project, in dit geval "spotweb". Wil je een GIT clone doen naar een andere submap voeg dan simpelweg een (nog niet bestaande) mapnaam toe achter het commando. Dit is handig als je bijvoorbeeld een fork van spotweb wilt gebruiken.

GIT update

Ga nu naar de directory waar je SpotWeb staat, en voer het update commando uit.
git pull

Als resultaat zou het resultaat vergelijkbaar moeten zijn met onderstaande.
DiskStation> git pull
    Updating af303bf..2d53a36
    Fast-forward
    SpotNntp.php               |    4 ++-
    SpotParser.php             |   23 +++++++++++++--------
    db.php                     |   10 +++++++++
    index.php                  |   30 +++++++++++++++++++++++++---
    retrieve.php               |   45 ++++++++++++++++++++++++++++++++++---------
    settings.php               |   23 +++++++++++++++++++--
    templates/filters.inc.php  |   14 ++++++++++++-
    templates/spotinfo.inc.php |   18 ++++++++++++++--
    templates/spots.inc.php    |   34 ++++++++++++++++++++++++++++++--
    testinstall.php            |    1 +
    10 files changed, 168 insertions(+), 34 deletions(-)

Database initialiseren & updaten

Soms komt het voor dat een nieuwe versie ook een database aanpassing vereist. Je krijg een foutmelding vergelijkbaar met onderstaand: Error executing query: Table 'spotweb.settings' doesn't exist.
Deze melding is eenvoudig op te lossen, al kan het een behoorlijke tijd duren afhankelijk van de aanpassing die gedaan moet worden. Breek dit proces daarom ook niet af als het lang duurt.
Ook als je Spotweb voor de eerste keer hebt geïnstalleerd of je database hebt leeggegooid, moet je dit commando draaien om de correcte tabellen aan te laten maken.
php upgrade-db.php (Synology: /usr/bin/php upgrade-db.php

Spotweb Configuratie
Voordat we beginnen met de spotweb configuratie moet je bedenken of je gebruik wilt maken van een MySQL of SQLite database. Voor de meeste mensen zal SQLite prima voldoen. Alle data wordt weggeschreven in een los database bestand. Hier is geen extra server voor nodig. Wil je gebruik maken van MySQL heb je een MySQL server nodig.
In sommige gevallen is het gebruik van SQLite niet mogelijk en ben je verplicht om MySQL te gebruiken.
In de praktijk blijkt dat een MySQL database zowel sneller werkt, alsmede een stuk kleiner blijft.

MySQL Configuratie
Deze stap is alleen nodig als je besluit om geen gebruik te maken van SQLite. Als je een beheer-tool hebt zoals phpMyAdmin kan je eenvoudig een database en gebruiker aanmaken. Heb je dit niet, kan je ook handmatig een database en gebruiker aanmaken.
mysql -p (Synology: /usr/syno/mysql/bin/mysql -p)
Enter password:

Laat -p weg als je gebruiker geen wachtwoord heeft. Voeg -u <gebruikersnaam> toe als je met een andere gebruiker wilt inloggen.
We gaan nu een nieuwe database 'spotweb' aanmaken, en een nieuwe gebruiker 'spotweb' die alleen vanaf 'localhost' mag verbinden, met het wachtwoord 'password' en geef deze alle rechten op de nieuwe spotweb database.
mysql> CREATE DATABASE spotweb;
Query OK, 1 row affected (0.04 sec)
mysql> CREATE USER 'spotweb'@'localhost' IDENTIFIED BY 'password';
mysql> GRANT ALL PRIVILEGES ON spotweb.* TO spotweb @'localhost' IDENTIFIED BY 'password';
mysql> quit
Bye

De database is nu klaar voor gebruik. De database structuur hoeven we zelf niet aan te maken, dit gaat spotweb voor ons doen.

settings.php vs ownsettings.php
In het bestand settings.php staan alle standaard instellingen van spotweb. Er zijn een paar minimale instellingen en daarnaast zijn er optionele instellingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld je server instellingen.

Spotweb heeft de mogelijkheid om settings.php (geldeeltelijk) te negeren. Dit wordt gedaan door je (gedeeltelijk) instellingen in ownsettings.php op te slaan.
Het voordeel van ownsettings.php is dat bij het updaten van de spotweb broncode je instellingen uit settings.php niet overschreven worden.

In ownsettings.php kopieer je alleen de regels vanuit settings.php die je wilt laten afwijken van de standaard. In ownsettings.php zet je bijvoorbeeld wel de inloggegevens van je usenet server, maar bijvoorbeeld niet het aantal spots per pagina als je de standaard waarde prima vindt.

Let op! ownsettings.php dient te beginnen met de PHP-tag:
PHP:
1
<?php

Je hoeft de PHP-tag bij voorkeur niet af te sluiten op het eind van dit bestand.

De configuratie
Alweer configuratie? Ja, maar sinds we nu hebben besloten of we MySQL of SQLite gebruiken kunnen we nu echt beginnen :) Het bestand settings.php bevat veel instructies die beschrijven wat welke instelling doet. Daarom bespreek ik hier alleen de basis (NNTP server en database) en de afhandeling van NZB's.
Zoals hierboven beschreven is de beste optie om gebruik te maken van ownsettings.php. Dit bestand bestaat nog niet, dus maak deze aan. Vergeet niet om te beginnen met de openings PHP-tag.

NNTP Server
Uiteraard gaat spotweb niet werken zonder usenet server.
$settings['nntp_nzb']['host'] = 'news.ziggo.nl'; # <== Geef hier je nntp server in
$settings['nntp_nzb']['user'] = 'xx'; # <== Geef hier je username in
$settings['nntp_nzb']['pass'] = 'yy'; # <== Geef hier je password in
$settings['nntp_nzb']['enc'] = false; # <== false|'tls'|'ssl', defaults to false.
$settings['nntp_nzb']['port'] = 119; # <== set to 563 in case of encryption

Database engine
Deze stap is alleen van toepassing als je MySQL gaat gebruiken, de standaardwaarde is het gebruik van SQLite.

$settings['db']['engine'] = 'mysql'; # <== keuze uit sqlite3 en mysql
$settings['db']['engine'] = 'mysql';
$settings['db']['host'] = 'localhost';
$settings['db']['dbname'] = 'spotweb';
$settings['db']['user'] = 'spotweb';
$settings['db']['pass'] = 'password';

NZB Handling
Spotweb biedt een aantal methodes voor afhandeling van NZB bestanden. Deze kunnen ingesteld worden via de webinterface.

Optionele aanpassingen
Naast de standaard instellingen zijn er een aantal optionele instellingen te doen voor spotweb.
Automatisch spots updaten
Via een cron-job kan je taken automatisch uitvoeren. Zet de volgende regel in je crontab. (Meestal via crontab -e of bewerk /etc/crontab)
*/30 * * * * root cd /path/to/spotweb && /usr/bin/php retrieve.php > /dev/null

Herstart hierna crond.
/etc/init.d/crond restart

Voor Synology gebruikers:
/usr/syno/etc/rc.d/S04crond.sh stop && /usr/syno/etc/rc.d/S04crond.sh start

Tip! Na een reboot van je Synology wordt je cronjob overschreven met standaard waardes. Om deze te bewaren voer de volgende tip uit: bakman in "SpotWeb - Webbased Spotnet"

Spotweb afschermen met .htaccess
Om SpotWeb af te schermen kan je gebruik maken van een .htaccess bestand in de SpotWeb map. Met .htaccess zijn verschillende vormen mogelijk. Onderstaand voorbeeld is welke ik zelf gebruik.

Het interne netwerk mag zonder gebruikersnaam/wachtwoord SpotWeb gebruiken, externe netwerken dienen een gebruikersnaam/wachtwoord op te geven. Een .passwd bestand kan je zelf maken, of online met .htaccess generator.
Order allow,deny
AuthType Basic
AuthName "Restricted Files"
AuthUserFile /path/to.your/.htpasswd
Require valid-user
Allow from 192.168.0
Satisfy Any

Een versimpelde versie welke alleen toegang vanaf het interne netwerk toestaat:
Order allow,deny
deny from all
allow from 192.168.1

Changelog
De changelog van spotweb zelf is te vinden op GitHub

Topic changelog
  • 26-02-2011: Topicstart
  • 27-02-2011: Synology stuk versimpeld
  • 27-02-2011: Cron / .htaccess
  • 27-02-2011: Filters aangepast aan nieuw formaat
  • 3-3-2011: Problemen hoofdstukje toegevoegd
  • 4-3-2011: Alternatieve template
  • 6-3-2011: Eigen webserver: Debian/Ubuntu beschrijving toegevoegd
  • 6-3-2011: Inhoudsopgave bij Problemen / Oplossingen toegevoegd voor een beetje betere leesbaarheid
  • 7-3-2011: FTD filters zijn nu standaard onderdeel van SpotWeb.
  • 10-3-2011: Handleiding voor installatie op een QNAP toegevoegd
  • 21-3-2011: Topic een grote opfrisbeurt gegeven.
  • 23-3-2011: Windows stappenplan op basis van XAMPP toegevoegd.
  • 09-10-2011: PHP-PEAR en Net_NNTP verwijderd.

Spotweb op je eigen server
Hieronder volgen de verschillende stappen die benodigd zijn voor specifieke systemen. Om het topic wat leesbaarder te houden zijn deze onderaan het topic geplaatst.

Spotweb op een Synology NAS
Spotweb is werkend te krijgen op een Synology NAS. Dit werkt echter niet out of the box, en ook niet op een standaard "fabrieks"-systeem.

IPKG Packages
Deze stap is optioneel: Om spotweb te downloaden kan je gebruik maken van GIT, maar ook een archiefbestand (.tar.gz of .zip) downloaden. Indien je gebruik wilt maken van GIT dien je de GIT client en textutils (Benodigd voor het updaten) te installeren.
Het gaat een beetje ver om dat hier helemaal te bespreken, voor meer informatie: Synology WIKI of het Het grote Synology topic deel 2 topic.
ipkg install git

GIT
DSM Configuratie
Login op de DSM. Standaard te bereiken via http://diskstation:5000. Open nu: Control Panel -> Web Services -> Select PHP extension en zorg ervoor dat minimaal de volgende modules aangevinkt zijn: openssl, mysql, zlib, gd. Sla alle wijzigingen op door op OK te klikken.
Controleer ook of onder het tabblad Web Applications de webserver en MySQL server draaien.
Spotweb downloaden
De voorbereiding is nu klaar. Je kan nu verder met het downloaden van spotweb.

Spotweb op een QNAP NAS
Stappenplan voor QNAP door Warbringer.

Kant en klare QPKG installatie door sl1000

Spotweb op Ubuntu/Debian
Voor deze beschrijving heb ik gebruik gemaakt van Ubuntu 10.10 (64 bit), en alles wordt gedaan vanuit de CLI. Het is raadzaam om te beginnen met een volledig geupdate systeem.

Packages installeren
Het volgende commando installeerd de vereiste packages, en de daaraan gerelateerde vereiste packages. GIT is optioneel en kan je desgewenst weglaten.
apt-get install apache2 php5 php5-gmp php5-sqlite sqlite git
Configuratie
Na de installatie is de configuratie van Apache en PHP al compleet. De PHP en SQLite module werken echter nog niet omdat deze later zijn geinstalleerd dan Apache. Een simpele herstart van Apache is voldoende om ook PHP en SQLite werkend te krijgen.
Voordat we Apache herstarten moeten we nog een kleine aanpassing doen in de PHP configuratie. Er zijn 2 php.ini's, één is voor de webserver Apache en de ander is voor de CLI.

nano /etc/php5/apache2/php.ini
nano /etc/php5/cli/php.ini

Zoek in beide bestanden naar 'date.timezone' en vul deze in.
date.timezone = Europe/Amsterdam

Nu kunnen we Apache herstarten.
/etc/init.d/apache2 restart

MySQL
Indien je gebruik wilt maken van een MySQL database dien je de MySQL server en MySQL PHP module installeren. Vergeet na de installatie niet om Apache te herstarten!
apt-get install php5-mysql mysql-server

Spotweb downloaden

Spotweb op Windows
Voor deze installatie wordt gebruik gemaakt van XAMPP van Apachefriends.
Tijdens de installatie van XAMPP kan je ervoor kiezen om Apache en MySQL als service te installen. Kies hiervoor als je de webserver en MySQL server wilt starten zodra de computer is opgestart. Dit is echter niet vereist, via het XAMPP Control Panel kan je Apache en MySQL ook handmatig starten.

Apache
Er hoeft weinig geconfigureerd te worden aan XAMPP, na installatie is alles klaar voor gebruik.
Standaard heeft XAMPP wel wat statuspagina's e.d. meegeleverd in C:\xampp\htdocs\. Je mag zelf kiezen wat je met deze bestanden doet, persoonlijk kies ik er altijd voor om ze te verwijderen.

Open een commandprompt (Start > Uitvoeren > cmd)
Op Windows Vista/7 moet je dit uitvoeren als administrator, maak hiervoor even een snelkoppeling op je bureaublad aan naar "cmd". Via het context-menu kan je het command prompt nu starten als administrator.
MySQL
XAMPP installeerd ook phpMyAdmin, een webbased MySQL beheertool.
Deze is standaard alleen te benaderen op http://127.0.0.1/phpmyadmin/.

Maak een nieuwe database aan: spotweb.
Klik hierna op Privileges en daarna op Add a new User.
Vul een gebruikersnaam in, een host (localhost voldoet) en twee keer het wachtwoord.
Onder het kopje "Database for user" kies voor "Grant all privileges on database "spotweb"" en klik op "Go".
MySQL is nu klaar voor gebruikt.

Let op! Sommige Windows gebruikers melden dat de strict-mode van de MySQL server uitgeschakeld dient te worden, dit komt meestal voor bij een losse MySQL installatie.
Is dit het geval, zoek het configuratiebestandje my.ini in je MySQL installatiemap, en zoek naar een regel vergelijkbaar met:
sql-mode="STRICT_TRANS_TABLES,NO_AUTO_CREATE_USER,NO_ENGINE_SUBSTITUTION"
Pas deze dan aan naar:
sql-mode="NO_AUTO_CREATE_USER,NO_ENGINE_SUBSTITUTION"

Herstart hierna MySQL.
Spotweb downloaden

[Voor 169% gewijzigd door Nightspirit op 09-10-2011 15:29. Reden: Synology uitzondering toegevoegd]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Nakebod
- Gereserveerd voor toekomstig gebruik -

[Voor 189% gewijzigd door Nakebod op 21-03-2011 11:14]

• Nightspirit
quote:
zeroday schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 20:23:
[...]
2. de file is een PHP bestand dus begin de eerste regel met een <?php statement
Ik denk dat de meeste gebruikers hier toch een kopie van settings.php maken, waardoor dat redelijk automatisch goed staat ;)

• Nakebod
maw, je kan het beste settings.php kopieren naar ownsettings.php? En die dan één map hoger neerzetten.
Ik maak er zelf geen gebruik van ownsettings.php, dus dat neem ik even van je aan dan :D

Edit @ lamko: Zover ik weet is de verbinding met de NNTP server een paar keer nodig:
- Tijdens het updaten van spots, daarna heeft hij geen actieve verbinding nodig voor het weergeven zelf.
- NZB download knop, deze zal de NZB ook van usenet halen.

In alle 2 de gevallen zou de verbinding slechts kortstondig open moeten zijn, en ik neem aan dat dat ook zo is :)

[Voor 49% gewijzigd door Nakebod op 26-02-2011 20:41]

• Nakebod
Dit geeft de maker als reden: https://github.com/spotwe...d#issue/11/comment/812478
Dus komt wel een beetje overeen met wat je zegt, de file buiten de repository houden. Kan ik me enigszins wel iets bij voorstellen, ook al kan je files ignoren, als het een keer fout gaat.. :D

• Nightspirit
quote:
zeroday schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 21:36:
[...]

tuurlijk, maar momenteel verandert er nog wel eens wat binnen settings.php ;-)
en dan moet je wel elke keer eea overzetten. Dus zijn tips op zijn plaats.
Je hoeft alleen de settings in ownsettings.php over te nemen die je ook daadwerkelijk anders wilt hebben. Dat overzetten is dus ook maar zeer beperkt.
quote:
zeroday schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 21:40:
[...]

zorg ervoor dat Pear op de juiste wijze geincluded wordt binnen je php.ini
(pathnaam) als je met een vhost werkt, kan eea nog in je vhost.conf gezet moeten worden. dat had ik ook toen ik hem op mijn webserver op het internet testte. Ik ben ook newznab aan het testen en die verwacht ook pear. Zat op zelfde server, andere vhost en die werkt wel, maar de spotweb niet .. was vaag maar nadat ik de vhost aanpaste werkte het.
Tweede regel van mijn ownsettings.php:
PHP:
1
ini_set("include_path", ".:/opt/share/pear");

Werkt prima :)

• Nakebod
quote:
Nightspirit schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 21:50:
[...]
Tweede regel van mijn ownsettings.php:
PHP:
1

Werkt prima :)
Ik ben even gaan experimenteren hiermee op mijn Synology NAS, en ondanks dat het juiste include_path ook in mijn php.ini staat, het werkt gewoon niet op die manier.
Tot ik wat anders bedacht. PEAR is eigenlijk ook maar een PHP framework met heel wat handige functies.
Dus als ik hem niet mag includen vanuit /opt/share/pear, dan moeten we wat anders verzinnen.
Ik heb daarom deze hele directory gekopieerd naar mijn SpotWeb directory, en in ownsettings.php:
code:
1
ini_set("include_path", "PEAR");

De extra Apache webserver gestopt, zodat ik niet per ongeluk ergens verkeerd zat te kijken.
En testinstall.php geeft nu geen fouten!

Deze bevinding heb ik even verder doorgetrokken, die ini_set weer uit ownsettings.php gehaald, en nu de orginele php.ini aangepast. ( /usr/syno/etc/php.ini )
code:
1
include_path = ".:/php/includes:/volume1/web/PEAR"

Apache restarten:
/usr/syno/etc.defaults/rc.d/S97apache-user.sh restart

En.. het werkt!
Dus... voor Synology gebruikers gaat het makkelijker worden dan dat ik heb beschreven in de startpost.. die zal ik morgen eens aanpassen :)

• Nightspirit

SpotWeb op een Synology Diskstation

SpotWeb is werkend te krijgen op een Synology NAS. Dit werkt echter niet out of the box, en ook niet op een standaard "fabrieks"-systeem.

IPKG Packages
Je moet de mogelijkheid hebben om Optware te installeren op je Synology, anders gaat het onderstaande al niet lukken.
Hiervoor dien je eenmalig een "bootstrap" te installeren. Via het bootstrap script wordt IPKG (Itsy Package Management System) geïnstalleerd, waarmee je zogenaamde Optware kan installeren, dit zijn extra software pakketten die standaard niet aanwezig zijn.
Het gaat een beetje ver om dat hier helemaal te bespreken, voor meer informatie: Synology WIKI of het Het grote Synology topic deel 2 topic.

Installeer php-pear en de nodige modules
ipkg install php-pear
pear install --alldeps Net_NNTP

GIT
Deze stap is optioneel: Om SpotWeb te downloaden kan je gebruik maken van GIT, maar ook een archiefbestand (.tar.gz of .zip) downloaden.
Indien je gebruik wilt maken van GIT dien je de GIT client te installeren.
ipkg install git

Configuratie
Login op de DSM -> Control Panel -> Web Services -> PHP Settings
Zet een vinkje voor Customize PHP open_basedir
Voeg toe aan het eind van de regel :/opt/share/pear

Klik daarna op Select PHP extension en zorg ervoor dat minimaal de volgende modules aangevinkt zijn: bcmath, mysql, zlib.

Sla alle wijzigingen op door op OK te klikken.

Hierna kun je een stukje verhaal maken over mijn eerdere php code en dan werkt alles.

Spotweb afschermen met een .htaccess om het compleet te maken
code:
1
2
3
order allow,deny
deny from all
allow from 192.168.

• Nakebod
@ Nightspirit, tnx, zal vanmiddag even kijken of ik nog wat mis, en het stuk herschrijven :)
@ MikeOO, staat er fout, daar had idd php-pear moeten staan :D

• Nakebod
Even een kort vraagje voor Synology bezitters, misschien dat ik net al iets teveel heb verwijderd :+ Is via de commandline normaal gesproken 'mysql' beschikbaar? Ik weet dat hij ook in /usr/syno/mysql/bin/mysql te vinden is, maar er is volgens mij geen symlink of wel?

Edit: Synology stuk redelijk grondig geupdate, hopelijk niet teveel weggehaald, of juist teveel laten staan...

[Voor 17% gewijzigd door Nakebod op 27-02-2011 14:21]

• Nightspirit
quote:
xKingx schreef op zondag 27 februari 2011 @ 15:46:
[...]

Tenzij ik ook de boel gesloopt heb is mysql niet standaard aanwezig in PATH.

> mysql
-ash: mysql: not found
/usr/syno/mysql/bin/ staat blijkbaar niet in path. Je kan het makkelijkst een symlink aanmaken op een locatie die wel in path staat.

• Nightspirit
quote:
wontcachme schreef op zondag 27 februari 2011 @ 18:50:
Verder geen info. Bij php retrieve.php krijg ik vervolgens ook een error namelijk "Could not open input file: retrieve.php"
Je zit niet in de map waar je spotweb hebt geïnstalleerd.

• Nightspirit
quote:
wontcachme schreef op zondag 27 februari 2011 @ 19:48:
[...]

Nu werkt het wel. Alleen de retrieve.php nog niet. Krijg nu deze error eruit: PHP Notice: Use of undefined constant E_DEPRECATED - assumed 'E_DEPRECATED' in /volume1/web/spotweb/retrieve.php on line 2
php retrieve.php -> /usr/bin/php retrieve.php

• Nightspirit
Bugs kun je het best hier melden. Overigens krijg ik de foutmelding niet.

• Nakebod
Zojuist de filters aangepast aan het nieuwe formaat die SpotWeb gebruikt.
Ze staan nu in settings.php, en kunnen nu dus ook in ownsettings.php staan.

• Nakebod
Controleer even of je erotiek filter eindigt op cat0_d26", "")
Ik had dit filter letterlijk overgenomen uit de orginele filters, en daar stond een typfout in: cat0_26", "")

En oudere spots, heb je wel een goede usenet provider die het ook echt aankan?
Ik zie het namelijk ook veel in het Spotnet topic, lijkt wel of het aantal spots heilig is. Als je retentie maar 2 weken is heb je niets aan 350k spots van een jaar oud.

@ycode: in de nieuwe herschreven uitleg is geen extra Apache via IPKG meer nodig. Denk dat de meeste mensen voor die oplossing gaan.

[Voor 13% gewijzigd door Nakebod op 27-02-2011 21:00]

• Nightspirit
quote:
ycode schreef op zondag 27 februari 2011 @ 20:57:
Ik heb een Synology DS-209+II en had al IPKG / Optware erop staan.
De Apache2 die via IPKG binnenkomt, heeft blijkbaar een probleem met mod_ssl en wilde bij mij daarom niet opstarten.
/opt/sbin/httpd -X gaf aan dat er een segfault optrad.

Ik heb dus de mod_ssl regel in commentaar moeten zetten om Spotweb werkend te krijgen.
#LoadModule ssl_module libexec/mod_ssl.so

In het Synology forum staat daar ook een topic: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=34&t=23125

Misschien dat de beginpost aangepast kan worden?
In de beginpost wordt apache vanuit optware niet geïnstalleerd of gebruikt.
quote:
Caveman schreef op zondag 27 februari 2011 @ 20:59:
Ik blijf maar de melding krijgen:
Settings file settings.php cannot be read
PEAR PEAR cannot be found
PEAR Net/NNTP PEAR Net/NNTP package cannot be found
NNTP server OK

In mijn php.ini (usr/syno/etc/) staat de volgende regel:
include_path = ".:/php/includes:/opt/share/pear"

Als ik naar de webpagina ga krijg ik het volgende:
Warning: require_once(Net/NNTP/Client.php) [function.require-once]: failed to open stream: No such file or directory in /volume1/web/spotweb/SpotNntp.php on line 2

Fatal error: require_once() [function.require]: Failed opening required 'Net/NNTP/Client.php' (include_path='.:/usr/syno/php/lib/php') in /volume1/web/spotweb/SpotNntp.php on line 2

Het lijkt erop dat ergens een pad niet in orde is, maar ik weet niet meer waar ik het moet zoeken...
Nightspirit in "SpotWeb - Webbased Spotnet" mis je denk ik.

[Voor 40% gewijzigd door Nightspirit op 27-02-2011 21:02]

• Nakebod
Die had ik al aangepast ;)
Maar klopt, was een typfout die ik letterlijk had overgenomen, aka gekopieerd :D

Zijn er hier trouwens nog meer mensen, misschien met MySQL, die geen reacties zien?
http://localhost/spotweb/?page=getspot&messageid=f1cce212d5a74156b50e09a1e2e2d34858@free.pt
Hier zouden reacties bij moeten staan, ik zie ze niet.

• Nakebod
quote:
Dromer schreef op zondag 27 februari 2011 @ 21:15:
Historie is opgebouwd :)
Heb het ip adres gebruikt ipv sslreaderx.eweka.nl
Zie nu alleen dat ik alles 2 x erin heb staan.
Komt vermoedelijk omdat ik de newsreader ergens vervangen heb.
Kan je met een commande de dbase leeggooien en dan opnieuw bouwen?

Erotiek filter was idd de D die er niet stond :)
Volgens mij kan je gewoon alle tabellen droppen, dus dat je een geheel lege database overhebt.
Als je dan retrieve.php weer uitvoert zal hij de tabellen weer aanmaken, en alles binnenhalen.
Misschien dat ik dat ook eens moet doen ivm het niet tonen van reacties.

• Nightspirit
quote:
wontcachme schreef op zondag 27 februari 2011 @ 21:23:
[...]

waar je ze aanmaakte kan je ipv CREATE ook doen DROP

EDIT:
Waarom hij niet toevoegt via de api heb ik deels gevonden denk ik. Als ik de link gebruik hierboven naar Bugs Buny post dan krijg ik dit als deel van de url:

"mode=addurl&name=http%3A%2F%2Flocalhost%2Fspotweb%2F%3Fpage%3Dgetnzb%26messageid%3Df1cce212d5a74156b50e09a1e2e2d34858%40free.pt&nzbname=Bugs"

Er moet geen .pt staan maar .nzb. Geen idee waarom dat niet gebeurt
Daar moet wel free.pt staan, dat is namelijk de newsgroup waar het vandaan komt.

• Nakebod
SpotWeb maakt de database zelf aan :P

Maar phpMyAdmin kan, commandline kan ook, maar dan niet in 1x geloof ik.
Via de mysql commandline, als ik het goed heb:
mysql -p
USE spotweb (je DB naam)
DROP commentsxover;
DROP nntp;
DROP spots;

• Nakebod
Nintendo filter heeft ook een typo zo te zien. Updated.

• Nightspirit
quote:
wontcachme schreef op zondag 27 februari 2011 @ 22:22:
[...]

Heb hetzelfde. Zodra ik er meer in zet dan de 3 regels in die de handleiding staan kom ik niet meer op de website.
PHP foutmeldingen aanzetten, debuggen...

Kom op tweakers, laten we stoppen met dit soort soort simpele dingen. We zitten hier op GoT waar toch verwacht mag worden dat iets meer inzet mogelijk is.

[Voor 76% gewijzigd door Nightspirit op 27-02-2011 22:26]

• Nightspirit
quote:
wontcachme schreef op zondag 27 februari 2011 @ 22:25:
[...]

Dat is makkelijk wanneer je dit vaker doet. Ik heb 0,0 ervaring met linux, php enz.. Alleen met SQL heb ik ervaring
Prima, maar dat wil niet zeggen dat je geen inzet hoeft te tonen. Een simpele zoekopdracht helpt je al snel een heel eind op weg.

@Caveman: Voor zover ik heb begrepen werk je op een Synology NAS. Je hebt de aanwijzingen uit de topicstart niet goed opgevolgd, met name dit stukje. Daarna kun je dit nog proberen: Nightspirit in "SpotWeb - Webbased Spotnet"

[Voor 29% gewijzigd door Nightspirit op 27-02-2011 22:33]

• Nightspirit
quote:
Manuel schreef op zondag 27 februari 2011 @ 22:46:
[...]
Straks wordt dit ook zo'n vraagbak als het nu al is in het SpotNet topic.
Precies wat ik zojuist bedoelde met mijn opmerking inderdaad. En dat is nog wel een mede-auteur :/

• Nightspirit
quote:
jimmy87 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 23:02:
Heel mooi initiatief. :) Geïnstalleerd op een CentOS server.
Ik mis nog een paar dingen maar ik denk dat ze hier mee bezig zijn of ik moet iets fout doen.

Op moment dat ik op een spot klik krijg ik een witte pagina met de details te zien maar is de layout volledig weg, en moet je op de vorige knop drukken om terug te komen in het hoofdvenster.
Helaas is dat zo in het huidige ontwerp. Misschien doet de maker hier later nog iets aan
quote:
De groene nzb knop werkt hier niet aan de rechterbovenkant. In het hoofdscherm klikken op NZB levert een about:blank pagina op en op de details pagina op de groene pijl klikken op het details scherm zich opnieuw.
De pijl lijkt gemaakt te zien voor gebruik met SABnzbd. Het wordt niet goed opgevangen op het moment dat sab niet is geconfigureerd in Spotweb.
quote:
Als ik in spotnet een zoekterm invul krijg ik een behoorlijk aantal resultaten, doe ik dit in spotweb krijg ik niks. Heb als voorbeeld mario gebruikt. ( dit is niet om iets te promoten maar gewoon zodat andere mensen het kunnen testen. :) ).

Hij heeft hier in spotweb wel alle posten opgehaald zo te zien:
Zo te zien heb je je nu maar ongeveer 505 spot in je database, waar toevallig geen Mario bij zit. Ik heb 20000+ spot en krijg veel Mario terug.

• Nightspirit
quote:
jimmy87 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 23:26:
@Bakman, zou je dat willen delen? Dat ziet er wel heel gaaf uit met die details pagina zo. :9~
Volg zijn link..?

• Nakebod
@bakman: Netjes!
Interface ziet er mooi strak en duidelijk uit. Vooral dat spots niet in een losse pagina openen is een groot pluspunt.
Al veranderd er momenteel nog vaak een hoop in de templates. Ik zal die interface hier ook eens gaan proberen morgen.

• Nakebod
Hoe bedoel je precies 'op zijn bek'? Had je in letterlijk settings.php gekopieerd naar ownsettings.php en de volgende 2 regels er nog in staan?
code:
1
2
if (file_exists('../ownsettings.php')) { @include('../ownsettings.php'); }  # <== deze lijn mag je eventueel verwijderen    
if (file_exists('./ownsettings.php')) { @include('./ownsettings.php'); }    # <== deze lijn mag je eventueel verwijderen

Ik kan mij voorstellen dat hij dan gaat loopen.

Editje: Weer een kleine update aan de custom FTD filters, hoofdcategorieën gingen mis met de nieuwste update.

[Voor 11% gewijzigd door Nakebod op 28-02-2011 17:55]

• Nightspirit
quote:
wontcachme schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:34:
Nu ook werkend het sturen van een bestand naar SABnzbd en niet via een te scannen NZB folder. Er stonden twee fouten/problemen in namelijk:
- "addurl&amp;name=$NZBURL" moet zijn "addurl&name=$NZBURL"
- "$APIKEY&output=json" moet zijn "$APIKEY"

PHP:
1
$settings['sabnzbd']['url'] = 'http://$SABNZBDHOST/sabnzbd/api?mode=addurl&amp;name=$NZBURL&nzbname=$SPOTTITLE&cat=$SANZBDCAT&apikey=$APIKEY&output=json';

werkt bij mij anders perfect.

• Nightspirit
quote:
wontcachme schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:38:
[...]

Hier gebeurde er niks bij mij met die code gisteravond. Net die twee dingen aangepast na een nieuwe installatie van Spotweb en het werkte gelijk.
Kan het niet gewoon zijn dat je nu wel de juiste host hebt ingevuld ipv localhost?

• Nightspirit
quote:
wontcachme schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:43:
[...]

Nope. alles draait op de NAS (SB, CP, Spotweb en Sab) dus localhost blijft gelijk.
Denkfout. Je firefox draait niet op de NAS en kan dus niet verbinden met localhost.

• Nightspirit
quote:
CptChaos schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:45:
[...]
Controleer jouw instellingen dan goed en bekijk de Apache logfiles eens.
[...]
Je moet wel de MySQLi uitbreidingsmodule hebben voor MySQL of uiteraard SQLite module voor SQLite. Beiden uiteraard voor PHP. De E_DEPRECATED foutmelding staat ook al in het topic vermeld.
MySQLi wordt niet ondersteund en het heeft dus geen zin om die aan te zetten, alleen MySQL is voldoende.

• Nightspirit
quote:
CptChaos schreef op maandag 28 februari 2011 @ 20:03:
[...]
Dan zou het wel is tijd worden als er wel ondersteuning voor komt, want het presteerd beter dan de MySQL module. :)
Amen O-)

• Nightspirit
Ik heb er even geen oplossing voor, maar je openbare spotweb url posten is niet zo handig ;)

Verkeerde git url, het moet zijn https://github.com/spotweb/spotweb.git

Voor de eerste keer:
git clone https://github.com/spotweb/spotweb.git .
Alle keren daarna:
git pull

[Voor 56% gewijzigd door Nightspirit op 28-02-2011 20:19]

• Nakebod
Met dank aan eh.. iemand :+ heb ik waarschijnlijk goed nieuws voor de Synology bezitters, sqlite werkt gewoon, behalve dat ik stom ben geweest en daar totaal overheen heb gekeken. Misschien dat het ook wel op andere systemen van toepassing is.

Met het gebruik van de sqlite database engine kreeg ik de volgende fout:
Unable to connect to sqlite3 database: sqlite_factory(): unable to open database: /volume1/web/spotweb/nntpdb.sqlite3

Ik dacht eerst dat hij een functie sqlite_factory() niet kon openen. Tot ik dacht: Kan hij uberhaupt wel bestanden in die map wegschrijven? Nee dus.

Voor het gemak heb ik even alle rechten gegeven op de spotweb map:
chmod 777 spotweb/

Misschien dat het ook met 775 werkt, dat heb ik nu even niet getest.

Al doende leert men, en zo leer ik steeds meer over het kunnen van mijn Synology :D
Ik zal denk ik morgen weer een stuk herschrijven.

• Nakebod
Sterker nog, het kan :)
hhoekstra in "SpotWeb - Webbased Spotnet"
Alleen hoe hij PEAR heeft ingericht? Losse packages van pear.php.net gedownload?

• Nightspirit
quote:
mrwolf schreef op maandag 28 februari 2011 @ 23:00:
[...]

Die foutmelding had ik ook. De oplossing was dat ik het poortnummer in de url naar sabnzbd vergeten was. Dat moet dus zijn ipnummer:8000.
Dat lijkt me niet van toepassing op zijn error.

• Nakebod
Nu ik sqlite werkend heb, heb ik wat basic vergelijkingsmateriaal:

MySQL vs SQLite

MySQL DB: 79 MB
De eerste keer duurt het laden voordat de browser echt wat binnen krijgt een paar seconden, alleen firebug meet dat schijnbaar niet, die geeft 973 ms laadtijd, de tweede keer 7.47s

SQLite DB: 101 MB
Ook hier duurt het de eerste keer lang voordat de browser wat binnen krijgt, en firebug meld 1.48s laadtijd, de tweede keer 16.71s

Nu ben ik geen benchmarker, en weet niet of ik wel goed zie wat ik denk te zien :+
Maar ik denk dat de eerste waarde sowiezo genegeerd mag worden, gezien zowel bij MySQL als SQLite de 3e, 4e, 5e.. etc refresh allemaal rond de orginele 2e refresh ligt, welke ongeveer ook weer even lang is in totaal als de eerste keer, alleen dan laat hij nog niets zien.

Owja, ook nog een basic SpotWeb-update scriptje als je met GIT werkt. Hij laat alleen maar de laatste regel van de output zien, maar volgens mij werkt hij :+
Durf alleen niet meer met zekerheid te zeggen of ik nog wat heb moeten aanpassen aan apache/php om dit werkend te krijgen.
PHP:
1
2
3
4
<?php
$output = exec('/opt/bin/git pull');
echo "<pre>$output</pre>";
?>

[Voor 19% gewijzigd door Nakebod op 28-02-2011 23:25]

• Nightspirit
quote:
lamko schreef op maandag 28 februari 2011 @ 23:13:
[...]

Bij elke spot die je opent heeft hij toegang met de newsserver nodig dus dit gaat niet op !
edit
Unable to connect to NNTP server geeft hij aan als ik op een ander ipadres al aan het downloaden ben.
Is Leafnode niets voor je dan?

• Nakebod
Die eerste zou ik zo snel niet weten, maar de 2e, 3e en 4e hebben allemaal te maken met de SABnzbd configuratie.
Heb je de laatste versie van spotweb? Want mogelijk dat deze issue ermee te maken heeft: https://github.com/spotweb/spotweb/issues/closed#issue/27

• Nakebod
Zou wel mooi zijn als die interface standaard zou worden tho :)
De huidige is ehm, tja.. hoe zeg ik het netjes.. hij is functioneel :+

• Nakebod
quote:
robbinonline schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 15:57:
Wat doet deze taak precies ?
code:
1
2
3
4
Via een cron-job kan je taken automatisch uitvoeren.

Voor Synology gebruikers:
/usr/syno/etc/rc.d/S04crond.sh stop && /usr/syno/etc/rc.d/S04crond.sh start

Ik snap dat dit script op de 'werk bij' knopt maar hoevaak, bij het laden van het script of om het uur etc ?
Als je letterlijk het voorbeeldje pakt, dus: */30 is dat per 30 minuten.
Maak je er */15 van, is het per 15 minuten. Etc.
En die * * * * is: Alle uren, alle dagen van de maand, alle maanden, elke dag van de week.

• Nakebod
Als je /path/to/spotwebt even aanpast naar het echte pad naar spotweb ;) dan zou het goed moeten zijn ja.

• Nightspirit
quote:
powerpino schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 21:01:
[...]

probleem opgelost:

in /usr/syno/apache/conf/httpd.conf-user de volgende regel toegevoegd:
code:
1
php_admin_value open_basedir "none"

vervolgens:
/usr/syno/etc.defaults/rc.d/S97apache-user.sh restart

alles werkt! :)
Heel fijn, gooi even elke vorm van beveiliging eraf en het werkt. Je snapt dat apache php nu toegang heeft tot elke file op je NAS?

• Nightspirit
quote:
powerpino schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:03:
[...]

Is dat een probleem? De NAS is verder niet van buitenaf bereikbaar. Misschien niet de ideale oplossing, maar een alternatief ben ik niet tegen gekomen.
Het alternatief is de juiste paden in te vullen in DSM.

• Nightspirit
quote:
powerpino schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:38:
[...]

Bij mij heeft het instellen van 'open_basedir' in DSM geen effect. Joost mag weten waarom. Nu heb ik alle paden vanuit DSM ge-copy-paste naar /usr/syno/etc/php.ini. In die php.ini wordt gezegd dat de instellingen van open_basedir in /usr/syno/etc/php/user-setting.ini worden opgeslagen. Hier zie ik ook de instellingen die in DSM zijn gemaakt, maar die hebben blijkbaar geen effect.
Toch apart. Behalve in het optware (/opt) gedeelte was ik in staat alles via DSM te regelen. Ik heb nu een werkend spotweb zonder foutmeldingen. Het is mij dan ook een compleet raadsel waarom anderen dat niet voor elkaar kunnen krijgen, aangezien DSM install = DSM install.

Bleef alleen cron over uiteraard, dat heeft namelijk standaard geen DSM interface.

• Nightspirit
quote:
Mar2zz schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 23:47:
[...]

Ja dat is waarschijnlijk juist goed want dan heb jij sabnzbd met een wachtwoord beveiligd. Bij host in ownsettings.php zet je dan username:password@ipadres:poort, dan vraagt ie er niet om maar accepteert ie het wel. Tenminste zo heb ik het in mijn setup en het werkt prima.
Het idee van de API is juist dat je zonder user/pass bepaalde handelingen kan doen. Zijn instelling is correct(er).
quote:
wontcachme schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 23:47:
[...]

Gewoon eens testen zonder dat erachter. Je kan altijd een backup maken van die regel
Als je dat doet kan spotweb niet meer controleren of de bewerking is gelukt.

In zijn geval lijkt het me een browser-probleem met de Ajax afhandeling.

[Voor 77% gewijzigd door Nightspirit op 01-03-2011 23:56]

• Nightspirit

Hoe Spotnet problemen niet op te lossen

Het opheffen van open_basedir restricties
SECURITY ALERT!
code:
1
php_admin_value open_basedir "none"

Hiermee geef je PHP toegang tot alle bestanden op de server. Een echte nono!
Probeer te achterhalen welke directories spotnet echt nodig heeft en voeg alleen deze toe aan open_basedir.

Gebruikersnaam en/of wachtwoord toevoegen aan SABnzbd url
Zolang je de API key gebruikt is er nooit een reden voor Spotweb om de gebruikersnaam en/of wachtwoord nodig te hebben! Natuurlijk, het werkt voor nu. Tegelijkertijd gooi je je browser-historie en je cache vol met vrijelijk uit te lezen data. Altijd leuk wanneer je gasten over de vloer hebt of een computervirus oploopt.

De SABnzbd url wijzigen
Spotnets standaard instellingen zijn er voor een reden. En valt gelukkig al een hoop aan te passen, maar dit zou er niet een van moeten zijn. De enige correcte instelling staat in settings.php. Mocht je toch tegen problemen aanlopen zul je die óf in de browserinstellingen moet zoeken óf in SABnzbd zelf.

Voor al het bovenstaande geldt: Los het echte probleem op; bovenstaande (en andere) houtje-touwtje oplossingen werken slechts op korte termijn en creëren veelal andere problemen of zorgen voor onveilige omgevingen.

[Voor 95% gewijzigd door Nightspirit op 02-03-2011 06:57]

• Nightspirit
quote:
lamko schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 13:14:
[...]

Aan zoiets zat ik al te denken, maar het liefst wil ik alleen om dit kleine dingetje niet nog een pakket installeren.
Ik vond het zelf wel een leuk idee om eens te proberen, dus ik ben met Leafnode aan de slag gegaan. Het is nu allemaal instant: klik->bam. Ook Spotnet zelf kan ik nu laden vanaf mijn lokale server. Reacties in Spotnet laden nu binnen de seconde!

Kost me 'maar' 6Gb (and counting) opslagruimte op de server :+

• Nightspirit
quote:
Scanno schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:31:
[...]

Zou leuk zijn als dit meegenomen kan worden in spotweb zelf (configureerbaar vanuit settings.php bijvoorbeeld)
Leuk idee, handig voor een paar mensen denk ik. Verzoekjes hier worden zeker door de maker snel gelezen :)

• Nightspirit
quote:
Caveman schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:43:
[...]

Je hebt het heel goed gelezen, nu werkt het wel :) thx!
Het was eigenlijk ook wel logisch ook, ik moet beter kijken en misschien een nieuwe bril....

Wat ikzelf wel handig zou vinden is dat je kunt zien wat er nieuw is na het updaten, ik heb deze vraag nog niet voorbij zien komen.
edit: had het berichtje van Nightspirit nog niet gelezen... staat idd als als issue aangemeld
Gelijk maar even een reactie daarop gegeven daar 8)

• Nightspirit
quote:
Shawshank_33 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 11:40:
Ik heb op dit moment spotweb draaiende op mijn synology NAS.
Vanaf mijn interne netwerk werkt alles vlekkeloos, maar van buitenaf werkt het nog niet helemaal naar mijn zin.
Sabnzbd en Spotweb zijn beide bereikbaar vanaf buiten via een verwijzing van dyndns.org (en andere ports). Spotweb heb ik met een .htaccess beveiligd.

Binnen de configuratie van spotweb heb ik de verwijzing naar sabnzbd nu ook via **.dyndns.org/sabnzbd lopen en de verwijzing naar Spotweb via **.dyndns.org/spotweb

Als je nu binnen spotweb een nzb wil versturen (met api key) naar sabnzbd probeert hij deze op te halen vanaf **.dyndns.org/spotweb/link-naar-nzb . Dit gaat niet goed vanwege de username/password beveiliging van het .htaccess bestand voor verbindingen van buitenaf. Nu heb ik dus aan de verwijzing naar spotweb username:password toegevoegd.

Is hier niet een betere oplossing voor, in de .htaccess kan ik wel een domein opgeven (Allow from) maar ik weet natuurlijk nooit vanaf waar ik spotweb in de toekomst wil gaan aanroepen, ik wil er eigenlijk overal toegang tot hebben.

Is er misschien een instelling die er voor zorgt dat sabnzbd de nzb vanaf mijn lokale systeem plukt als ik van buitenaf deze aanroep?
Zolang sab en spotweb op dezelfde machine draaien kun, kan sab het ophalen vanaf localhost:
$settings['sabnzbd']['spotweburl'] = 'http://server/spotweb/'; # <== URL naar spotweb, gezien vanuit de Sabnzbd machine
En .htaccess info, dan heeft sab geen wachtwoord nodig voor spotweb, je lokale netwerk ook niet, maar de rest van de wereld wel.

[Voor 3% gewijzigd door Nightspirit op 02-03-2011 11:53]

• Nightspirit
quote:
dbm_ schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 11:49:
Je kan natuurlijk ook een nzb map aanmaken op de server waar sabnzbd draait, en sabnzbd die folder laten scannen. Als je dan zorgt dat deze map te benaderen is van buitenaf door bijv ftp dan ben je toch ook klaar? Vervolgens kan je gewoon het nzb bestand van waar je maar wil opslaan in die folder en sabnzbd begint gewoon.
Hoe bedoel je omslachtig. Dat is ongeveer even effectief als per snailmail een briefje sturen aan de persoon die naast je zit.

• Nakebod
Jep: Settings > Folders

Watched Folder:
Folder to monitor for .nzb files.
Also scans .zip .rar and .tar.gz archives for .nzb files.

• Nightspirit
quote:
Caveman schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 12:43:
Sabnzbd kan toch ook een folder in de gaten houden als daar een nieuwe nzb in terecht komt ? Dan zou je het op dezelfde manier kunnen doen als met bv. nzbget bakman in "SpotWeb - Webbased Spotnet"
Los het echte probleem op; bovenstaande (en andere) houtje-touwtje oplossingen werken slechts op korte termijn en creëren veelal andere problemen of zorgen voor onveilige omgevingen.
Zolang dat niet ingebouwd is in spotnet gaat een git pull fouten en problemen geven.

• Nightspirit
quote:
ou812 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:07:
$settings['sabnzbd']['host'] = $_SERVER['SERVER_NAME'];
$settings['sabnzbd']['apikey'] = 'apikey';
$settings['sabnzbd']['spotweburl'] = 'http://(intern-ip)/spotweb/';
$settings['sabnzbd']['url'] = 'http://$SABNZBDHOST/sabnzbd/api?mode=addurl&na (etc...)

SAB en Spotweb draait op dezelfde machine.

Spotweb kan nu vanaf elke gewenst adres; zowel vanf binnen als buiten zijn dingen kwijt op de url sabnzbd.

indien bij de host een port noodzakelijk is;
$settings['sabnzbd']['host'] = $_SERVER['SERVER_NAME'].' :8080' ;
Maar dan graag zonder spatie ;)
$settings['sabnzbd']['host'] = $_SERVER['SERVER_NAME'].':8080' ;
quote:
Mar2zz schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:09:
ok, het is gelukt met alleen api en user:wachtwoord weggelaten. Op de groene pijlen krijg ik dan als link
[code]
In ieder geval, dat password/user issue is bij mij dus opgelost en heb de laatste regel dus ook aangepast door de sabnzbd uit de url te verwijderen, zo dus:
code:
1
$settings['sabnzbd']['url'] = 'http://$SABNZBDHOST/api?mode=addurl&amp;name=$NZBURL&nzbname=$SPOTTITLE&amp;cat=$SANZBDCAT&amp;apikey=$APIKEY&amp;output=json'$

Krijg je een vraag voor username als je http://xbmc:8088/sabnzbd/api?mode=qstatus&output=xml&apikey= opent?

[Voor 30% gewijzigd door Nightspirit op 02-03-2011 13:19]

• Nightspirit
quote:
Shawshank_33 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:35:
Een watch folder is mijns inziens niet een echt 'mooie' oplossing

Kan er een andere reden zijn waarom binnen SABNZBD de volgende URl niet werkt :
http://localhost/spotweb/?page=getnzb&messageid=d83739d055e24d1aa013f1e5dd55d3d341@free.pt

Is er misschien een setting binnen SABNZBD zelf of mijn synology NAS die niet goed staat?
Ik heb spotweb geinstalleerd in /volume1/web/spotweb
Ik heb het nu geprobeerd met localhost en met localhost/web
De URL is op zich correct. Heb je niet een Virtual Host aangemaakt op localhost? :+

• Nakebod
De categoriën zijn gelijk aan FTD, zie http://www.ftd4linux.nl/wiki/index.php/ConsolePostHowto
En het excluden van alle erotiek had ik ook niet werkend, maar volgens de maker moet je dan eerst alles ophalen uit de categorie, bijv cat0_d, en daarna pas excluden. Dan krijg je dus iets van cat0_d,!cat0_d23,!cat0_24

• Nightspirit
quote:
Shawshank_33 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:55:
[...]

Nee dat had ik eerst wel gedaan daarna weer verwijderd en nu als test weer toegevoegd maar het maakt niets uit.
... Het was eigenlijk bedoeld als grapje, maar hierbij geef ik het op.

Je hebt op allerlei dingen geklikt en dingen ingevuld die niet in de handleiding (topic(start)) stonden, zonder dat je weet wat je aan het doen bent. Daar valt voor ons echt onmogelijk op in te spelen.

• Nightspirit
quote:
Shawshank_33 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:17:
[...]

Sorry hoor maar dat slaat natuurlijk helemaal nergens op....ik heb alles volgens de handleiding gedaan en alles werkt ook naar behoren behalve dus het feit dat sabnzbd via localhost geen nzb bestanden van spotweb ophaalt (als ik van buitenaf spotweb benader) die ook lokaal geinstalleerd is. Dat ik spotweb als virtual host heb toegevoegd/verwijderd betekent niet dat ik hier doelloos op dingen loop te klikken en niet weet wat ik aan het doen ben...

Maar iig bedankt voor de moeite
Dat je de url /web/ heb geprobeerd wil wel wat zeggen over je kennis (wat niet erg is trouwens). Virtual hosts toevoegen/verwijderen met de naam localhost betekent dat je ook daar geen idee hebt waar je mee bezig bent. Mijn conclusie is dat ik wij dan geen idee meer kunnen hebben wat je allemaal op je bak hebt uitgespookt. Combinatie van lezen van je reacties en interpreteren op basis van eigen ervaring.

Tip: installeer links op de nas
ipkg install links
en browse daarmee eens door localhost tot je de juiste url hebt gevonden.

• Nakebod
Maar je haalt nog steeds niet de hele categorie cat0_d op.
Zie https://github.com/spotwe...d#issue/10/comment/815613

• Nightspirit
quote:
Shawshank_33 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 16:02:
[...]
Ik heb nooit een virtual host onder de naam localhost toegevoegd/verwijderd
Shawshank_33 in "SpotWeb - Webbased Spotnet"
quote:
(alleen spotweb)
Welke hostname had je daaraan gegeven, was dit te benaderen vanaf een andere machine, was dit te bereiken vanaf de NAS, wat was het resultaat daarna. Et cetera, et cetera
quote:
en ik weet heel goed wat virtual hosts zijn...
Misschien, door gebrek aan feedback hebben wij dat niet kunnen beoordelen.
quote:
en het toevoegen van localhost/web in mijn config bestand van spotweb was meer een teken van hopeloosheid.
Dan is het toch niet vreemd dat ik nogal huiverig ben over wat je in je hopeloosheid nog meer hebt geprobeerd.
quote:
Verder heb ik een nette bak en neem ik niet dingen klakkeloos over. Mijn linux kennis houdt te wensen over inderdaad maar ik vind je conclusies wel erg ver gaan.
Geef dan meer info. Je geeft zelf aan dingen geprobeerd te hebben, maar wat je geprobeerd hebt moest zowat uit je getrokken worden en het exacte resultaat is nog steeds een compleet raadsel. De enige foutmelding die je hebt gegeven is "Url ophalen mislukt", wat eenvoudig weg onvoldoende informatie is.
Nogmaals, probeer op de nas zelf eens te browsen naar localhost en kijk op welke url je spotweb wel kunt benaderen.

• Nightspirit
quote:
Shawshank_33 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 19:34:
Het localhost probleem is opgelost!
In het .htaccess bestand ook een 'Allow from 127.0.0.1' zetten was de oplossing.
Achteraf gezien logisch natuurlijk maar ik post het toch even mocht er meer mensen problemen mee hebben.
Deze mag wat mij betreft wél direct de TS in _/-\o_

• Nakebod
quote:
Shawshank_33 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 19:34:
Het localhost probleem is opgelost!
In het .htaccess bestand ook een 'Allow from 127.0.0.1' zetten was de oplossing.
Achteraf gezien logisch natuurlijk maar ik post het toch even mocht er meer mensen problemen mee hebben.
Even een korte samenvatting dan please :+
Heb niet alle discussies/vragen/oplossingen gevolgd namelijk :D

• Nakebod
Heb soms ook dat git niet wil updaten, en ik ben er deze keer toch 99.9% zeker van dat ik de orginele files niet heb aangepast.

Wat ik dan doe:
git reset --hard HEAD
git pull

Let op! Alle eventuele lokale aanpassingen worden overschreven. Ook settings.php indien je geen gebruik maakt van ownsettings.php!

[Voor 26% gewijzigd door Nakebod op 03-03-2011 11:35]

• Nightspirit
quote:
bakman schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 12:36:
[...]

dat vind ik erg knap, wat voor nas praat je hier over ? ik gebruik een DS1511, lijkt me geen min apparaat, maar python trekt het simpelweg niet. maar goed lekker boeiend, nzbget draait prima en zie dan ook geen voordeel in sabnzbd.
Ik heb een DS411+. Als dat ding download met 6MB/s staat het processorgebruik nog niet eens op een kwart.

[Voor 190% gewijzigd door Nightspirit op 03-03-2011 13:01]

• Nightspirit
quote:
CptChaos schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 23:20:
[...]
Gaat voor mij niet werken, SpotWeb draait op mijn Debian VM en SABnzbd draait in mijn Windows VM. Dus alleen localhost toestaan kan ik niet.
Order deny,allow
Deny from all
AuthName "SpotWeb"
AuthUserFile .htpasswd
AuthType Basic
Require valid-user
Allow from localhost
Allow from 192.168.1.0/24
Allow from 11.22.33.44
Satisfy Any

• Nakebod
Hmm nu je het zegt... Dat probleem lijk ik sinds gisteravond ook te hebben, mogelijk na een update via git. Om 19:58 de laatste binnen.

• Nightspirit
quote:
sus schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 16:10:
[...]

Mezelf quoten.... maar ja, mijn vraag valt weg in het .htaccess verhaal wat al liep, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Iemand een idee hoe het kan dat mijn .css niet geladen wordt?
Bekijk de access log om te zien of de CSS wel werd gelezen vanaf de server. Zo niet, fix de webserver, zo wel, fix de browser.

• Nakebod
quote:
Xaero schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 15:52:
[...]

15:33 is hier de laatste spot.. Dus hier werkt het nog wel gewoon prima. Met een cronjob van elk half uur. Handmatig opvragen doe ik niet meer, toch nutteloos met een cronjob.
Gebruik je MySQL of sqlite?

Als ik mijn DB engine op sqlite zet gaat hij bezig met updaten, tijdje geleden dat ik die voor het laatst heb gebruikt :+ en daar zie ik de DB ook echt groeien, en als ie klaar is is hij ook in spotweb up2date.
Zet ik mijn DB engine weer op MySQL, en ik voer retrieve.php uit zie ik dat hij wel nieuwe spots ziet:
code:
1
2
Last message number:    213427
Current message:        213837

Maar daar lijkt hij niets mee te doen.

Kijk ik naar de comments database, dan zie ik die wel bijgewerkt worden in de database. Ik zie iig het aantal records in die tabel groeien, bij spots zie ik dat niet.
code:
1
2
Last message number:    202330
Current message:        202330

En zoals hier, is hij gewoon helemaal up2date.

• Nakebod
Volgens mij maakt de laatste source wat dingen stuk, zo te zien is de maker wat aan het herordenen.
Net een hele nieuwe checkout gedaan, en de database leeggegooid, denk dat er ergens iets fout zat bij mij.

DiskStation> php retrieve.php
PHP Warning:  require_once(lib/dbeng/db_sqlite3.php): failed to open stream: No such file or directory in /volume1/web/spotweb/lib/SpotDb.php on line 5
PHP Fatal error:  require_once(): Failed opening required 'lib/dbeng/db_sqlite3.php' (include_path='/opt/share/pear') in /volume1/web/spotweb/lib/SpotDb.php on line 5

En nu kan ik die fout an sich wel fixen, daarna gaat db_mysql.php fout, daarna db_abs.php, daarna mist hij de Math/ include, daarna vast nog wel meer :+ Ik wacht even op een update.

Dus voor anderen: Wacht even met updaten, lijkt me veiliger.

• Nightspirit
quote:
mrwolf schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:01:
Misschien niet helemaal de juiste plek hier, maar ik probeer via cron de database te verversen. Ik krijg nu in mijn cron-log de volgende foutmeldingen:
code:
1
2
3
PHP Warning:  require_once(): open_basedir restriction in effect. File(/opt/share/www/spotweb/settings.php) is not within the allowed path(s): (/usr/bin/php:/usr/syno/synoman:/etc:/var/run:/tmp:/var/spool/php:/volume1/@tmp/php:/var/services/web:/var/services/photo:/var/services/blog:/var/services/homes:/opt/share/pear) in /opt/share/www/spotweb/retrieve.php on line 4
PHP Warning:  require_once(/opt/share/www/spotweb/settings.php): failed to open stream: Operation not permitted in /opt/share/www/spotweb/retrieve.php on line 4
PHP Fatal error:  require_once(): Failed opening required 'settings.php' (include_path='.:/usr/syno/php/lib/php') in /opt/share/www/spotweb/retrieve.php on line 4

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb begrepen dat open_basedire="none" toevoegen aan httpd.conf geen goede/veilige oplossing is, of zit ik er dan helemaal naast?
File /opt/share/www/spotweb/settings.php
is not in path(s)
/usr/bin/php:/usr/syno/synoman:/etc:/var/run:/tmp:/var/spool/php:/volume1/@tmp/php:/var/services/web:/var/services/photo:/var/services/blog:/var/services/homes:/opt/share/pear

:/opt/share/www toevoegen lijkt me een oplossing. Dat is tenminste wat er vrij letterlijk staat.

• Nightspirit
quote:
Pistolebob schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:34:
De nieuwste commit:
"Update knop op het spot overzicht update nu in de achtergrond, als er nieuwe spots zijn dan herlaad hij de pagina "

zorgt ervoor dat je niet kan updaten en gobutton.png ontbreekt, ik zou nog even wachten met binnenhalen.
retrieve.php werkt nog steeds gewoon, dus dat gedeelte klopt niet.

Edit: 1 commit later is de png ook toegevoegd :)

[Voor 5% gewijzigd door Nightspirit op 03-03-2011 19:41]

• Nightspirit
quote:
Xaero schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:55:
[...]
Dit zou opzich heel makkelijk kunnen met een nieuwe tabel genaamd 'watchlist' en daar de id's er aan koppelen o.i.d. Zou er ook gewoon een commit van maken, en eventueel als je er zelf een beetje verstand van hebt er een pull request van maken.
Ik deel mijn SpotWeb installatie met anderen...

• Nakebod
quote:
Xaero schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:10:
[...]

Goed plan :+. Even testen :)

Strange, heb nu ook een hard-dinges gedaan. Het werkt allemaal nog steeds. Apart dat die van nakebod nu niet meer werkt
Ik blijf het vaag vinden, alle php files die een error gaven heb ik even het pad aangepast naar ./lib/ ipv /lib/ en nu werkt het wel.
Klopt het dat als je vanuit de console 'php retrieve.php' uitvoert, deze niets meer doet? Geen output, dus ook geen errors. Via de browser wel namelijk, tenminste, hij laat niets zien, maar hij vult de database iig wel.

@ remcoXP, waarschijnlijk je spotweb hoofdmap schrijfbaar maken, of.. je nntpdb.sqlite3 in een subdirectory zetten en die submap schrijfbaar maken. En de instelling in settings.php of ownsettings.php aanpassen.

[Voor 14% gewijzigd door Nakebod op 03-03-2011 20:52]

• Nightspirit
quote:
Nakebod schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 20:50:
[...]

Ik blijf het vaag vinden, alle php files die een error gaven heb ik even het pad aangepast naar ./lib/ ipv /lib/ en nu werkt het wel.
/ verwijst naar de root, daar staan de bestanden inderdaad niet. ./ verwijst naar "huidige map". Dus logisch.

Overigens vind ik nergens /lib terug, maar misschien had jij een verkeerde commit te pakken.

• Nakebod
@ Mar2zz: Ik heb een symlink naar ownsettings.php gemaakt vanuit bakman's fork:
ln -s /path/naar/je/orginele/ownsettings.php ownsettings.php
En dat werkt probleemloos.

En de filters zijn zo te zien hardcoded in templates/filters.inc.php, dus heb de code even uit de orginele filters.inc.php gekopieerd, en de css class aangepast naar <a class="maincat...
Anders springen de subcategorien niet in. Heb er nog wel plaatjes bij staan.

• Nightspirit
quote:
bakman schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 09:32:
zo valt het wel mee toch ?
[afbeelding]

de icons zet je toch in settings.php ?
Op een witte achtergrond zijn de iconen prima, op elke andere kleur wordt er een randje wit zichtbaar, dus niet mooi.

• Nakebod
Dank voor de update :)
En de icoontjes vallen zo idd wel mee, het zijn niet de mooiste, maar op een witte achtergrond prima te doen.

• Nakebod
Ah, was dat het. Ik reboot mijn Synology normaal nooit, en afgelopen week DSM 3.1 geïnstalleerd en was de cronjobs al kwijt. Dacht dat het door de upgrade kwam.
Gelukkig heb ik een textfile met alle aanpassingen die ik heb gedaan, dus had alles wel zo terug :P
Zal het als tip toevoegen.

Ik heb trouwens mijn probleem ( Nakebod in "SpotWeb - Webbased Spotnet" ) ook opgelost. Via de browser werkte het namelijk wel.
Ik weet vrijwel zeker dat ik voorheen gewoon php retrieve.php heb gebruikt, maar ik moet nu /usr/bin/php retrieve.php uitvoeren. php is v5.2.17, en /usr/bin/php is v5.3.3.

• Nightspirit
Mijn ownsettings voor gebruik met multi-users (schoonouders in mijn geval):
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
$settings['db'] = array('engine' => 'mysql', 'host' => 'localhost', 'dbname' => 'spotweb', 'user' => 'spotweb', 'pass' => 'mysql_pass');

if (php_sapi_name() == 'cli' && empty($_SERVER['REMOTE_ADDR'])) {
    //exit("Maintenance mode!" . PHP_EOL);
} elseif (substr(@$_SERVER['REMOTE_ADDR'], 0, 6) == "fe80::" || substr(@$_SERVER['REMOTE_ADDR'], 0, 10) == "192.168.7." || $_SERVER['REMOTE_ADDR'] == "127.0.0.1") {
    $settings['nntp_nzb'] = array('host' => 'newsreader**.eweka.nl', 'user' => 'user1', 'pass' => 'pass1', 'enc' => false, 'port' => 119);
    $settings['nzbhandling']['sabnzbd']['host'] = 'mijn_sab_ip:8080';
    $settings['nzbhandling']['sabnzbd']['apikey'] = 'mijn_api_key';
    $settings['filters'][2][4][] = Array("tag: bradje", "images/icons/hd.png", "cat0_a9&search[type]=Tag&search[text]=bradje", "");
    $settings['filters'][2][4][] = Array("tag: nightspirit", "images/icons/film.png", "&search[type]=Poster&search[text]=Nightspirit", "");
} elseif ($_SERVER['REMOTE_ADDR'] == gethostbyname("schoonouders.dyndns.org")) {
    $settings['nntp_nzb'] = array('host' => 'newsreader**.eweka.nl', 'user' => 'user2', 'pass' => 'pas2', 'enc' => false, 'port' => 119);
    $settings['sabnzbd'] = array('host' => '192.168.2.2:9200', 'apikey' => 'schoonouders_api_key');
    $settings['filters'][1][4][] = Array("tag: tvpinda", "images/video2.png", "cat0_d11&search[type]=Tag&search[text]=tvpinda", "");
    $settings['keep_watchlist'] = false; $settings['keep_downloadlist'] = false;
} else {
    header("HTTP/1.0 401 Unauthorized"); $title = "SpotWeb - Unauthorized"; $msg = "<font color=\"red\"><b>" . $_SERVER['REMOTE_ADDR'] . " is not authorized to use this service!</b></font>"; include "../error_message.php"; exit;
}

$settings['index_filter'] = array('tree' => '~cat0_z3');
$settings['retention'] = 900;
$settings['prefs']['perpage'] = 50;
$settings['retrieve_newer_than'] = 1290578400;
$settings['retention'] = 900;
$settings['nzbhandling']['prepare_action'] = 'zip';
$settings['show_nzbbutton'] = false; $settings['show_multinzb'] = false;

Misschien heeft iemand er iets aan ;)

[Voor 88% gewijzigd door Nightspirit op 23-04-2011 21:33]

• Nakebod
Dubbele spots heb ik hier soms ook.
Dacht eerst dat ze alleen voorkwamen als ik de zoekfunctie gebruikte. Maar ook in de filters zie ik dat het zeer sporadisch voorkomt.
En het zijn echt dubbele, het messageid is exact hetzelfde.

• Nakebod
quote:
Danfoss schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 21:12:
[...]

Wat doet de nntp tabel dan?
Als het goed is is die tabel "alleen" voor je gebruikte server (Weet niet of hij daar ook echt wat mee doet), en het laatste ID van de spot. En voor comments eigenlijk hetzelfde.
En in alle 2 de gevallen een lock als retrieve.php draait, zodat hij, in theorie :+ geen dubbele mag krijgen.
De praktijk lijkt er vooralsnog soms wel op :P

Editje: Net eens spotnet gestart, en daar staan ook dubbele in. Dus zoals Mr_Blobby al zei: Geen spotnet/spotweb probleem. Maakt het niet minder irritant tho :P

[Voor 14% gewijzigd door Nakebod op 05-03-2011 21:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nakebod
Of geen LoadModule in apache's config (Meestal /etc/apache/httpd.conf)

LoadModule php5_module /lib/libphp5.so (Of waar deze file dan ook staat)
En mogelijk nog ergens:
AddType application/x-httpd-php .php

[Voor 8% gewijzigd door Nakebod op 06-03-2011 11:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nakebod
@ Fatalharry: Zie Problemen/Oplossingen. Ik heb even een stukje toegevoegd over dat probleem. Waarschijnlijk heb je onlangs ook geupdate naar DSM 3.1?

Daarnaast heb ik een beschrijving gemaakt voor installatie op een (schone) Ubuntu machine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nakebod
Jawel, SQLite kon achteraf gezien wel :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nightspirit
quote:
Workaholic schreef op zondag 06 maart 2011 @ 13:47:
Echt gaaf dit.. heb hem nu extern bereikbaar gemaakt en de hele familie kan weer als leek "FTD-en".

Het enige wat ik nog wil weg halen is erotiek. Ik heb in de settings de erotiek comment aangezet, maar nu zou ik graag nog in de filters het volgende weg willen halen.

[afbeelding]

Ik heb binnen de SpotCategories.php de erotiek zaken weg gehaald door deze te voorzien van een # maar de zaken weg halen zoals in de afbeelding hierboven kan ik niet vinden. Iemand een idee??

Reset filters uitzetten/weghalen lijkt me ook een goed idee als een familielid dit per ongeluk aanclickt..
Je zou het topic eens kunnen doorlezen... dit staat al uitgelegd in de eerste post na de start.

Reset filters weghalen lijkt me geen fijne optie, het brengt je alleen naar het beginscherm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nakebod
@ Workaholic:
De foutmelding, en dus semi-oplossing, staat letterlijk in je foutbericht:
quote:
Error executing query: attempt to write a readonly database
Ofwel, je hebt de eerste keer retrieve.php via SSH uitgevoerd, danwel via de webinterface.
In beide gevallen is het een andere gebruiker die de sqlite database aanmaakt.

• Nakebod
Zoals ik laatst ook al opmerkte, ook in Spotnet (Of Spotlite) komen dubbele voor.
Ik zit net in spotlite even te kijken, en zie 1 post van 12-11-2010 om 15:44, 3x erin staan. In spotweb 6x.

Spotnet/spotlite database heb ik initieel met die russische server gemaakt.
Spotweb database via xsnews binnengehaald.

Daardoor lijkt het er toch sterk op dat hij meerdere keren op de server staat.

• Nightspirit
quote:
Mr_Blobby schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:11:
[...]

In principe kan dit niet.
Het NNTP protocol waarmee wordt gecommuniceerd naar de newsservers, heeft hier geen mogelijkheid voor.
Je kan alleen opvragen wat het begin- en eindnummer is van de beschikbare artikelen (spots) op de newsserver.
Daarmee kan je wel eenvoudig het aantal spots beperken door bijv. de laatste 10000 spots op te halen i.p.v. alles. Spot-Lite maakt van deze mogelijkheid gebruik.

Een workaround is: eenmalig alles ophalen en dan d.m.v. een SQL query alles weggooien van vóór een bepaalde datum. Aangezien retrieve.php in de database opslaat waar het gebleven was, zal het alleen maar nieuwe spots binnen halen en de oude, verwijderde spots zullen niet meer opgehaald worden.
Headers geven natuurlijk ook een datum/tijd mee, daarmee kun je natuurlijk bepaalde dingen negeren.

• Nightspirit
quote:
Mr_Blobby schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:16:
[...]
Ja, maar je haalt nog steeds eenmalig alles op.
De headers, niet de volledige messages.

• Nakebod
Dat formaat is nu een nadeel van sqlite, nogal veel overhead.
Al is 250+MB wel veel. Of er zitten ondertussen heel veel reacties bij.

Dit is wat ik een week geleden naar iemand DMde over het verschil tussen MySQL en SQLite op mijn NAS.
En daarbij moet vermeld worden, dit was nog voordat spotweb grote optimalisaties heeft gedaan door pagina's toe te voegen.

MySQL DB: 79 MB,
De eerste keer duurt het laden voordat hij echt wat binnen krijgt een paar seconden, alleen firebug meet dat schijnbaar niet, die geeft 973 ms laadtijd, de tweede keer 7.47s

SQLite DB: 101 MB,
Ook hier duurt het de eerste keer redelijk lang voordat hij wat binnen krijgt, en firebug meld 1.48s laadtijd, de tweede keer 16.71s

Mijn verkorte conclusie is dat MySQL zowel sneller als kleiner is.

• Nightspirit
quote:
Mr_Blobby schreef op maandag 07 maart 2011 @ 11:30:
[...]
Nu worden met het XOVER commando ook niet de volledige messages opgehaald.
Alleen: article number, subject, poster, date, id, references, size, lines.
Nou, dan zijn we er toch, je kunt dingen negeren :+

• Nakebod
Zelf draai ik alleen de officiele spotweb en daarnaast bakmans fork.
Nu heeft de officiele spotweb sinds vannacht een extra template 'we1rdo', een hele verbering tov de standaard template. Echter heeft bakman's template vooralsnog mijn voorkeur, ziet er toch wat strakker uit, met name de spot details.
De index van 'we1rdo' ziet er dan wel weer leuk uit, dus eigenlijk heb ik een bakdo / we1rdman combo nodig :+

• Nakebod
Pff, handige ik .. ik kreeg geen nieuwe spots meer binnen, zowel in spotlite, spotweb met mysql en sqlite, allemaal om 8:56 dezelfde laatste spot.
Dus al meerdere keren mijn database leeggegooid, heeft al eens eerder geholpen, maar iedere keer dezelfde spot/tijdstip als laatste..
Alleen nu het nog steeds geen oplossing bleek eens op de xsnews status pagina kijken, handig die dingen ;)
Duurt schijnbaar wat langer dan "wat uren" want ik krijg nog steeds niets binnen terwijl downloaden van headers en content wel werkt.
Header onderhoud
2011-03-07 08:30
Beste klant,

We voeren de komende uren onderhoud uit aan onze headerbackend. Hierdoor zijn nieuwe headers tijdelijk niet beschikbaar.

• Nightspirit
quote:
B2 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 19:55:
Ik krijg bij iedere spot die ik aanklik een Permission Denied melding. In de log van apache zie ik wel een 200 OK code voor de pagina die ik opvraag. Ook het aanklikken van een nzb geeft een Permission Denied. Wat kan hier aan de hand zijn?
Het spot ophalen gebeurt van de news server, controleer die eens.

• Nightspirit
quote:
B2 schreef op maandag 07 maart 2011 @ 20:11:
[...]

Hm dat zou het kunnen zijn ja, maar ik heb net alle spots initieel opgehaald, dat ging ook goed. Ik neem aan dat er geen logging wordt bijgehouden verder?
Aparte header server?

• Nightspirit
Misschien probeert SAB op z'n eigen IP te downloaden (dus192.168.0.x ipv 127.0.0.1). Voeg die eens toe :)

• Nakebod
Zit net even te kijken :+
1024 spots opgehaald, dus 1024 records in spots, en 1024 in full, 2.7 MB.
Dus tja, 300k spots met vergelijkbaar formaat kom je op ruim 800 MB. En dat is in MySQL. Via SQLite zal het tegen de 1.2 GB liggen denk ik.
En dan betwijfel ik het of mijn NAS dit echt leuk gaat vinden. Gelukkig kan het uit, dus denk dat ik uiteindelijk daarvoor ga. Voorlopig is hij nog even bezig... :D

Pagina: 1 2 3 ... 9

Dit topic is gesloten.

Let op:
Houdt er rekening mee dat je geen link zet naar content, dat levert je direct een waarschuwing op.
LET OP: Linken naar spotweb sites is dus ook niet de bedoeling..

Lees de topicstart voor je een vraag stelt! Hierin staan meerdere antwoorden voorgekauwd.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True