Toon posts:

[Exchange 2003] Kan geen mailbox aanmaken

Pagina: 1
Acties:

• marti-n
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:08
Ik zit hier met een probleem:

Voor school ben ik stage aan het lopen, en moet ik ook een project doen, dit project is, een(fysieke) server inrichten met ESXi, met daarop verschillende Win2k3 servers.

Ik heb inmiddels 2 servers draaien, eentje met AD/DNS/DHCP, en heb er nu een 2e bij gemaakt, met Exchange 2003 erop.

Het probleem: Ik kan via de client pc (XP Pro SP3 NL, ook virtueel) geen exchange account instellen (outlook 2003), hij zegt doodleuk dat mijn naam niet gevonden word.

Na even gegoogled te hebben(gevonden), heb ik gevonden dat ik eerst exchange op moet starten, dan een nieuwe user aanmaken in de AD, en dan zou ik in de wizard van de user aanmaken gelijk een exchange adres/server toe moeten kunnen wijzen. Die laatste stap mis ik echter.

Volgende m'n stagebegeleider werkte het de vorige keer dattie een stagiere had wel gewoon.

Configuratie:

Server 1:

Naam: Server 2003 AD
IP: 10.0.0.20
Functie: AD, DNS, DHCP, File

Server 2:

Naam: Server Exchange
IP: 10.0.0.21
Functie: Exchange server(alle benodigde onderdelen geinstalleerd)

Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen? of bij welke van de 2 servers ik het moet gaan zoeken?

Alvast bedankt voor de moeite !

• marti-n
djeems schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 16:31:
Lijkt me dat je dit goed met de stagebegeleider kan doornemen, daar is hij eenmaal voor....

maar heb je de exchange server wel in het domein geplaatst van de 'server 1'? of heb je hiervoor een aparte AD aangemaakt? Wat gebeurt er als je via 'server 2' een user aanmaakt?

Je kan ook nog een mailbox aanmaken bij een user in de ADUC MMC.
staan allemaal in hetzelfde domein, en loggen daar ook in, dus 1 AD

Op server 2 staat geen ad geinstalleerd, dus daar kan ik dan ook geen ad user aanmaken ?

ben nog beetje nieuw in de server termen enzo, dus ADUC MMC ?
_Arthur schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 16:34:
Je gebruikers account is niet mail-enabled.

Kijk hier eens. Moet je alleen wel even zelf lezen wat je nodig zou kunnen hebben: http://www.msexchange.org...t-Contact-Management.html
Die ga ik morgen eens even rustig doorlezen ;) Thanks
wouter170 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 17:55:
heb je de gebruiker aangemaakt op je domain controller of op je exchange?

Als je een gebruiker wilt aanmaken die mail-enabled is moet je dit doen met de active directory users and computers mmc op je exchange machine.
Gebruiker is aangemaakt op de DC (AD), via Users and Computers, New-User, maar ik kan nergens een mail acc instellen(afgezien van het e-mail: veldje)

• marti-n
Razwer schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:31:
je moet wel de exchange tools installen, dat gaat alleen lastig op 2008+ of vista+ bakken met exchange 2003.
op je exchange bak zelf staan die tools wel installed als het goed is, dus als je daar aduc in duikt en rechts knop op een user klikt kun je een mailbox voor die user aanmaken.

heb je trouwens een specifieke reden om nu nog met deze fosiele technologie aan de slag te gaan?
uhm, exchange tools, zal ik morgen eens naar kijken ;), is dus gewoon een Win2k3 R2 Standaard, dus niks met 2k8 of vista

tot nu toe heb ik niets kunnen vinden wat ook maar over exchange gaat in de user properties, ook in de wizard(zie link in fipo) kon ik niet zo'n schermpje vinden

• marti-n
eens even kijken, als ik op exchange tools 2003 google, krijg ik dit: Linkje, welke moet ik in godsnaam hebben xD?

Of, zoals ik ook lees, staan deze al installed op de Exchange bak, daar ga ik iig nu naar kijken ;)

• marti-n
oke, helaas geen kans gehad vandaag, kwam wat tussen, Admin Tools Pack heb ik iig gedownload,bedankt daarvoor ! ;)

• marti-n
Oke dan, heeft even geduurd, maar update:

Admin pack geprobeerd te installeren op de Exchange server, maar kreeg een foutmelding, dat ie alleen geïnstalleerd kon worden op een Windows 2003 server .... Handig xD, dus die maar laten varen

Eens even verder gekeken, en blijkt er ook op de Exchange een "Active Directory Users & Computers" te staan, en wat blijkt, hierin kun je wel users maken met een Exchange mailbox :P ook handig.

Na dat dus gedaan te hebben bleek er een aantal services niet te draaien, lekker handig blijkt ie de Microsoft Exchange ... services niet automatisch op te starten :S, na deze gestart te hebben draaide alles soepel :)

Iedereen iig bedankt voor de hulp, Topic kan op slot ;)

• marti-n
Jazzy schreef op maandag 22 november 2010 @ 17:19:
[...]
Lekker slim, op een forum met ervaren IT Pro's basic vragen stellen en dan nog even een sneer geven naar een prima product. Je weet zeker dat het aan Exchange ligt dat die services niet gestart waren en dat jouw onervarenheid geen factor van betekenis kan zijn? :|
Beter hier vragen dan aan klasgenoten die er helemaal niets van weten hea ;), en ik geef geen sneer naar een prima product, ik vind het alleen een beetje vreemd dat ik handmatig in moet stellen dat de exchange services automatisch opstarten :S (2 min werk, maar toch)

Dit was mijn eerste ervaring met Exchange, dus voor de toekomst zeker veel van geleerd.

En ja, ik ben dus onervaren, maar dat was iedereen hier vroeger ook hea ;)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee