Toon posts:

Vervangen oude trage switches

Pagina: 1
Acties:

• _Marcel_
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-10 17:39
Ik wil graag onze oude switches vervangen. Dit (huidig) zijn 10/100mbit switches. Graag wil ik de netwerkperformance op een hoger niveau brengen en een gigabit switch plaatsen.

Ik heb wat hulp/achtergrond info nodig m.b.t. de aanschaf. Ik heb een offerte voorliggen van onze huidige support partners en ik heb er niet genoeg verstand van om er goed over te oordelen. Het bedrag wat men offreert klinkt mij enorm hoog in de oren. De prijs klopt wel maar ik vraag me af of het wel het juiste artikel is voor onze behoefte.

Ik zal de situatie schetsen:

Wij hebben nu:

1 x Catalyst express 500 series (zitten 4 servers en internet op, rest is nog vrij. 1xSQL 1x exchange 1xfileprint, 1x terminal server) (24poorts)
1 x 3com Superstack II Dual speed hub 500 (zitten 11 pc's op) (24poorts)
1 x Target 10/100 ethernet switch (zitten 22 pc's op) (24poorts)

Ik zoek eigenlijk dezelfde config maar dan in 1gb opstelling. Dat mag gerust 1x44 poorts zijn omdat ik de oude switches toch wil laten hangen als "backup".

Ik heb nu een offerte gekregen voor een Cisco Catalyst 3750G 48 poorts, 4xSFP. Dit prachtige apparaat kost dusdanig veel dat ik me niet kan voorstellen dat dit is wat we exact nodig hebben. In zoverre mijn kennis reikt (dat is niet heel veel helaas) lijkt dit artikel ook goed genoeg:

http://tweakers.net/price...-4x1000base-t-sfp%29.html

Ik kan er natuurlijk ook naast zitten :-)

Graag jullie advies.

• _Marcel_
Bedankt allen voor de reacties. Ik ga morgen eens even met ze bellen zodat ze zich kunnen motiveren. Ik ben in ieder geval blij dat mijn gevoel overeenkomt met de mening van velen hier. Wij zijn een handel/productiebedrijf dat zich bezig houd met verkoop van producten en geen internet hosting bedrijf :-)

De servers staan in dezelfde ruimte als de switches. Geen probleem dus.

Enige bezondere wat wij binnen het bedrijf hebben is dat we en IP-VPN verbinding hebben via Bbeyond. Dit zit gewoon aan elkaar dmv Cisco 800 series router. Dit zit vervolgens weer aan de switch. that's all.

• _Marcel_
Predator schreef op maandag 15 november 2010 @ 20:40:
Enkele van de belangrijkste vragen die ik nog niet gesteld zie:
• Wat is je budget ?
• Wie gaat je nieuwe switches configureren en onderhouden ?
• Heb je in de toekomst nood aan PoE ?

Kijk trouwens nog eens beter op die offerte. Ben je zeker dat het om een 3750G gaat :?
Staat er niet 3750E of 3750X ?
- Als Budget is zo'n 1000 euro beschikbaar (ik schrok dus nogal van de offerte :) ). Als men goede redenen heeft 1500 euro uit te geven is dat ook bespreekbaar. Dat is wel zo'n beetje de max. We zitten met zo'n 35 man totaal op het gehele system (incl 2 vestigingen die vie IP-VPN werken op de TS). Zo heel bezijnder is het dus niet.
- Config laat ik uitbesteden.
- Over PoE / voip, moeilijk te zeggen. Ik heb er wel eens naar gekeken maar ik moet zeggen dat ik het voordeel niet zozeer zie. Zeker als ik kijk wat men moet investeren om alles toestellen te vervangen e.d.. Dit zijn forse bedragen. Zeker als het niet veel meerwaarde heeft. ISDN 15 lijn werkt ook perfect en kost ook vrwijwel :) intern bellen naar andere lokatie doen we wel maar niet echt veel. De telefoonkosten hoef je het ook niet meer voor te doen tegenwoorden.

Overigens het betreft zeker de 3750G

• _Marcel_
Hoeveelheid dataverkeer is een goede vraag. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik dat niet precies weet.

Ons dataverkeer bestaat hoofdzakelijk uit file, mail en SQL. Ik heb DU meter eens geïnstalleerd om te kijken hoeveel local LAN verkeer ik op een dag gebruik.

Anderzijds, maakt het veel qua investering veel uit of ik nu alleen de servers op een nieuwe gb switch ga zetten of de rest ook meteen maar meeneem met een 48 poorts switch? Als ik die HP Procurve Switch 2610 bekijk dan vind ik die niet echt duur. Mogelijk wil ik wel in de nabije toekomst naar roaming profiles toe. Ik denk dat een GB switch dan wel meer toegevoegde waarde heeft voor werkstations.

• _Marcel_
rapture schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 12:09:
[...]
Meer spielerij is geen toegevoegde waarde, brengt de overstap naar Gigabit echt geld of besparingen op? Of is het zo'n Windows XP naar Vista overstap die de tekstverwerkers, CAD-tekenaars, ERP,... niet sneller of beter doen draaien?

Ik neem aan dat je geen audiovisuele productie in handels- en productiebedrijf doet. De transacties die nodig zijn om 80% van de containerafhandeling in de Antwerpse haven te doen gaan over 2x 100 Mbps richting een datacenter.

[...]
Ga je alle kabels naar 1 centrale lokatie trekken? Blijft het aantal servers en pc's vast omdat bv het gebouw toch al vol zit en extra pc's kunnen niet erbij? Of kunnen ze gewoon een extra verdieping in een kantoorflat bijhuren en je wilt bij horizontale en verticale bekabeling blijven?
Het zal geen geld opleveren. Zeker niet in directe zin. Ik hoop wel op wat meer comfort, met name in het ERP systeem. Dat mag wel wat vlotter.

De kabel liggen er al (allemaal centraal, 8 aderig). Er is geen plaats meer om nieuwe pc's toe te voegen (in het pand niet maar ook niet eenvoudig in de bekabeling). Meer servers zijn ook niet echt nodig. Ik vind 4 al veel voor 35 man (->met pc's) :)

@ Predator: in 4 uur tijd heb ik 180mb dataverkeer gegenereerd (in mijn eentje).

[Voor 3% gewijzigd door _Marcel_ op 16-11-2010 12:22]

• _Marcel_
Het betreft TIA/EIA-568-B.1-2001 T568B bekabeling in het pand. Ik ga er wel vanuit dat de info stickers juist zijn die bij de patchkast hangen.

[Voor 39% gewijzigd door _Marcel_ op 16-11-2010 12:38]

• _Marcel_
Daar staat helaas CAT5 op. geen "E". Ik dacht dat alle 8 aderige kabels wel cat5e zouden zijn... maar dat is dus niet zo...

Ofwel, ook een GB switch is overbodige luxe. Wellicht hooguit tussen de servers.

Misschien moet ik de topic title gaan veranderen in: Hoe kan in tegen geringe investering de performance beter maken :) (beetje breed maargoed).

[Voor 26% gewijzigd door _Marcel_ op 16-11-2010 13:08]

• _Marcel_
Nouja in de servers zit het hem denk ik niet. De reden dat ik naar performance verbetering zoek in het netwerk is omdat, als ik op de TS werk, de snelheid veel hoger ligt (die staat natuurlijk naast de SQL server). Server technisch werkt het dus wel.

Het kunnen dan nog 3 bottlenecks zijn:

- switches
- bedrading (CAT5, maar zoals al gediscussieerd moet dit ruim voldoende zijn met ons datagebruik).
- lokale pc's te traag.

Ik zal zo'n mijn laptop eens aanmelden op het domein en het ERP programma installen... eens kijken hoe dit werkt (werkstations zijn allemaal Pentium D 3Ghz met 2 en 3 gig geheugen, mijn laptop is rapper). Daaruit kan ik concluderen of het het netwerk is, of de workstations zelf.

• _Marcel_
Ik heb eens even getest op mijn laptop en dat werkt al beduidend sneller. Ik denk dat de workstations wat trager zijn dan hetgeen ik graag zou zien :) Latency testen weet ik niet hoe dat werkt. Nouja ik weet wel hoe ik kan pingen maar ik weet niet welke waarde acceptabel zijn en welke niet.

Overigens werkt het op de TS nog altijd iets sneller dan op mijn laptop maargoed, dat verschil is nihiel.

[Voor 16% gewijzigd door _Marcel_ op 16-11-2010 16:16]

• _Marcel_
Wat mij betreft is mijn vraagstuk vrijwel geheel opgelost. Bedankt allen.

Nu het topic toch open is nog wel even een vraag over onze huidige switches.
Heeft het überhaupt zin/toegevoegde waarde om 1 van deze switches te vervangen als het netwerk niet de bottleneck is? Is 1 van die switches rommel of minder goed (of staat bekend om minder goede performance)?

Of geldt hier: if it ain't broke, don't fix it.

• _Marcel_
Is het zinvol alles op de target + cisco switch te zetten en de hub eruit te halen? De Cisco is volgens mij wel een redelijke. Die Target, geen idee. Dat ziet er ook niet echt uit als een kwalitatief hoogwaardig apparaat :)

• _Marcel_
Het idee van werkstations op 100mbit en servers op gigabit klinkt mij goed in de oren. Toevallig heb ik zojuist goedkeuring gekregen een nieuwe Terminal server erbij te zetten. Enige nadeel, dat maakt het totaal aantal server 5 stuks, dat past dan weer net niet op 4 GB poorten. :( De meeste 100mbit switches hebben 2 of 4 gigabit poorten. Wellicht is een 8 poorts gigabit switch dan interessanter?

Overigens, heeft er iemand evaring met Dell switches? Wij hebben als bedrijf een global contract met Dell en op de US site kwam ik deze tegen voor een redelijke prijs: Dell PowerConnect 2848 (NL site werkte niet). Mogelijkerwijs krijgen we daar nog wat korting op.

[Voor 25% gewijzigd door _Marcel_ op 23-11-2010 09:06]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee