Toon posts:

Het grote retro computer topic Deel 1

Pagina: 1
Acties:

• gravitone
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:44
Gezien het doorgaande succes van het retro consoles topic lijkt het me een mooi moment om eens een retro computer topic te beginnen. Ik wil hiermee eerst maar eens even polsen of er interesse voor is, en aan de hand van de reacties deze first post langzaam updaten met info en wat structuur aanbrengen.

Introductie

Het lang voorbij tijdperk van de home computer heeft ons vanaf de jaren 70 tot in de jaren 90 een grote varieteit aan hardware en games gebracht die door menig tweaker kapotgespeeld zijn. Van de simpele zx81 tot de amiga 4000, al deze machines hadden hun eigen bijzonderheden, merkwaardigheden, en persoonlijkheid. Deel hier je ervaringen, aankopen, bezittingen, en vooral foto's en screenshots.

• gravitone
Laat ik maar meteen beginnen met mijn game geschiedenis.

We hadden thuis sinds 1989 een pc op zolder staan. Mijn pa werkte op dat moment voor een amerikaanse maatschapij in de offhore en onshore olie dienstverlening dus pc kennis was een pre. Deze eerste machine werd aangeschaft dankzij een PC prive project. Als 7 jarige vond ik dit natuurlijk allemaal reuze interessant.

specs:
AT desktop case
286 16MHZ
2MB RAM
40MB 2x5.25" slot HDD
3.5" floppydrive
5.25" floppydrive
128kb EGA graphics card (merk vergeten)
14' philips EGA monitor
3 knops genius muis.
quickshot joystick
Star LC-10 matrix printer

Mijn eerste game ervaring was een vreemde voor een 7 jarige, namelijk leisure suit larry. Deze game is er wel voor een groot deel verantwoordelijk voor geweest dat ik vrij snel dankzij games en boeken grotendeels zelfstandig engels heb geleerd. 3 jaar na dato sprak en schreef ik al een redelijk woordje engels.

Het bedrijf waar mijn pa werkte had een aantal amerikaanse en britse werknemers die allerlei software en games van bbs'en aftrok. Het duurde dan ook niet lang voordat de 5.25" en later de 3.5" floppies met de nieuwste full versions en shareware bij ons thuis verschenen. Het eerste jaar heb ik nog redelijk wat oude CGA games gespeeld bijvoorbeeld testdrive, alleycat, arctic fox, qbert, hangman, en nog een aantal anderen die ik mij nauwelijks meer kan herinneren. verder natuurlijk toppertjes zoals thexder, the eagles nest, en vrij snel na de release verschenen ook de eerste 3 delen van commander keen op floppies bij ons in huis.

Gezien mijn pa's disinteresse om ook maar iets thuis te ondernemen werd de computer eigenlijk alleen door mij gebruikt. De harddisk zat binnen een jaar na aanschaf zo goed als vol. Al snel had ik een bak vol eigen diskettes staan met vrachten games, en ging een groot deel van mijn zakgeld op aan doosjes lege 3.5" huismerk diskette's bij de block.

Mijn nichtjes die 1km verderop woonden hadden een msx2 8350 ter beschikking met dozen vol 3.5" diskettes vol met games. Ik heb hier ook gretig alle konami klassiekers gespeeld tot ver voorbij etenstijd.
Zelfs een naieve tevergeefse poging ondernomen om de msx software op mijn pc te draaien.

Mijn eerste orginele zelf aangeschafte game liet nog een aantal jaren op zich wachten. Pas tijdens het pentium tijdperk had ik hier genoeg geld voor. Screamer 2, rebel assault, command & conquer, settlers 2, MDK, waren mijn eerste aankopen.

• gravitone
Hier even info over de retro pc die ik op dit moment aan het bouwen ben voor windows 95/98 games en latere dos cd-rom games.

Moederbord: GA-5AX Rev. 4.1
AMD K6-III+ 450@600mhz
256MB 133mhz SDRAM
2xVoodoo2 12mb SLI
PowerVR PCX2
Leadtek Geforce2 ultra 64MB
Soundblaster 16 + DB60-XG midi daughterboard.
Roland MT-32
Diamond monstersound MX300 (aureal vortex2)
20gb IDE hdd
3com etherlink III netwerk kaart
microsoft sidewinder gamepad (gameport)

Zal later even wat fototjes toevoegen (zoek nog een degelijke case)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee