• tim007
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-12-2020
Beste,

Mijn harde schijf capaciteit begint toch wel crap te worden, en omdat ik onlangs een gesneuvelde schijf heb gehad(waar ik jammergenoeg geen backup van heb :-( ) zit ik te denken aan een raid systeem...liefst raid 5, dan mag er een schijf falen en blijf ik alle data behouden...

mijn oog viel op deze controller: pricewatch unsorted: Dawicontrol DC-154 RAID max. 4 apparaten RAID 0 1 5 0+1 PCI 150 MB/s 150 MB/s Bulk
http://www.dawicontrol.com/flyer/dc-154raid.pdf

Iemand die daar ervaring mee heeft?

verder heb ik daar schijven voor nodig(liefst niet al te dure en 2TB)
ik dacht aan deze: productreview: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB review door Midasm
maar in de commentaar wordt ze gelijk afgeraden voor een raid 5 systeem
of aan deze: pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG, 2TB
iemand die daar positieve of negatieve ervaring mee heeft?

Of iemand die aan iets(betaalbaar) anders denkt?

Verder zou het gebruikt worden onder server 2008, athlon xp @ 1100MHz

Alvast bedankt!

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

• tim007
wat bedoel je?

Met raid 5 kan ik toch probleemloos een schijf die defect is vervangen zonder dataverlies? waardoor er dus veel minder kans is dat ik ooit data zou verliezen ==> backup minder nodig toch? |:(

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

• tim007
Aganim schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:11:
[...]

Ja, maar: als op een andere schijf zich tijdens de rebuild een onherstelbare leesfout zou voordoen die niet eerder is opgemerkt (slechte sector bijvoorbeeld), dan ben je alsnog je gegevens kwijt. Ik draai zelf 2 raid5 arrays + hotspare op een Areca 1220 kaart. Werkt prima, maar ik maak alsnog backups van kritieke data.

Raid 5 geeft je wat redundancy, mocht 1 schijf falen heb je een grote kans dat je read-only verder kunt werken en/of snel je gegevens kan rebuilden. Maar het biedt geen bescherming tegen virussen, per ongeluk wissen, etc etc en is daarmee dus geen backup.
dat is waar, dat risico neem ik dan maar...
momenteel heb ik ook niet echt backups van mijn data en staat er niets in raid, dus met die raid 5 is de kans gewoon kleiner dat ik iets verlies(en het kost minder dan een volledig mirror staan hebben)
Q schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:01:
Dit is een PCI controller. Verwacht een verschrikkelijk slechte performance.
wat bedoel je? dat het traag gaat zijn?
dat oude moederbord heeft niets anders(en vind het zonde om het daarvoor af te danken, als file server kan het wel nog dienst doen lijkt me...)

• tim007
L i m a schreef op zondag 07 november 2010 @ 09:11:
Heb je nog er nog niet aan gedacht om gewoon een volledige PC als storage te gebruiken? Een NAS als het ware? Aangezien je storage (raid5 4 x 2TB gok ik) al een redelijke prijs is zou ik al snel een mini systeempje in elkaar zetten. Voor 200€ moet dit wel lukken denk ik.
Aan gedacht wel, maar blijf het dan zonde vinden om oude dingen ongebruikt te laten liggen terwijl het er ook voor kan dienen...

De 'oude' setup zit al klaar en werkend in een big tower 8)

• tim007
Waar ik me dan juist nog de bedenking bij maak:

Als een raid systeem niet optimaal werkt met de pci bus, waarom worden die kaarten dan gemaakt?

Stel, ik heb een werkende RAID5, maar ik wil een nieuw systeem samenstellen met pci-e raid kaart, kan ik dan gewoon die schijven versteken of lukt dat niet?

• tim007
jullie hadden gelijk

het gaat een nieuw systeem moeten worden aangezien de 4k sectoren door geen enkele oude kaarten geaccepteerd worden...

Iemand voorstellen van moederborden en cpu?
moederbord(asus?) liefst met voldoende sata poorten :p, 6 of 8

• tim007
bedankt

jammer dat er weinig asus moederborden in voorkomen :(, maar goed
Aangezien het toch een nieuw systeem wordt kan ik mss beter iets kopen dat even meegaat...als server kan het gebruikt worden en ook voor virtualisatie of zo

4 prachtige schijven
pricewatch: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB

ietwat goedkoop ram, maar daarom niet slechter
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G

moederbord
pricewatch: Asus M4A89GTD PRO/USB3

cpu
pricewatch: AMD Phenom II X6 1075T
Wat is het verschil tussen de gewone 1075t en de black edition?

case en voeding heb ik nog, al zal de voeding wrs niet volstaan(wit product, 400W)

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee