• perslucht
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:12
Mede-auteurs:
  • Anoniem: 134818
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

Anoniem: 134818

• Azaruc
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07-02-2020

Azaruc

• Cobesz
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 01-01 03:05

Cobesz

Omdat hier nog geen topic over is heb ik bij deze zelf een topic geopend over het rooten van je HTC Legend.

Afgelopen week is het mij dus gelukt om mijn Legend te rooten en te voorzien van een custom rom.
Ik zal straks de stappen die ik heb gevolgd duidelijk op een rijtje zetten. Er zijn verschillende methodes waarvan er bij mij maar één werkte.

Deel hier je vragen en ervaringen :)

Inhoudsopgave

Het Rooten
Custom ROMs installeren
Fake Flash
Handige tweaks
Custom ROMs
Overige

Het Rooten
Benodigdheden:
  • HTC Legend
  • Micro USB kabel
  • Goldcard (meer info)
  • Een pc met windows (Voor het maken van een Goldcard)
  • Een computer, mac, linux of windows, maakt niet uit.
  • AndroidSDK
  • r4-legend-root.zip
  • HTC sync
  • Legend Downgrading tools
Downgraden vanuit de officiële Froyo ROM
Benodigde downloads:
HTC Sync Versie 2.0.33
AndroidSDK(adb inbegrepen)
Legend downgrading tools

Als je je Legend geüpdate hebt met de officiële HTC update naar 2.2 Froyo moet je eerst het een en ander uithalen wil je je Legend kunnen rooten.

Om te beginnen downloaden we HTC sync versie 2.0.33, de Android SDK en de Legend downgrading tools.

Als je de nieuwste versie van HTC sync hebt moet je deze uninstallen en de versie installeren die ik net gelinked heb. De Legend downgrading tools pak uit in je AndroidSDK map
Plug je telefoon in de computer en zorg ervoor dat deze op "alleen opladen/charge only" staat en NIET op "diskdrive" of iets anders.
Pak de AndroidSDK.zip uit in C:\ als het goed is zie je als je de C schijf opent dan de map AndroidSDK staan. Pak de legend downgrading tools uit in C:\AndroidSDK\tools
Open het command prompt door het volgende te volgen: start -> uitvoeren -> cmd intypen -> enter knop.
Typ het volgende precies zoals ik nu voordoe:

cd c:\AndroidSDK\tools\
crackin.bat

Als het goed is zie je een hele rits met teksts verschijnen en start je telefoon 5x opnieuw op, je moet hier even geduld voor hebben.
Als het klaar is zie je een stel fout meldingen, dit is normaal.
Zoek de volgende regel:

crwxrwxrwx 1 1001 2002 90, 0 Jul 19 16:19 /dev/mtd/mtd0
Ziet de regel er zo uit dan zit je goed en ben je klaar voor het downgraden met de RUU.

c---rw---- 1 1001 2002 90, 0 Jul 19 16:19 /dev/mtd/mtd0
Ziet je regel er zo uit dan zit je niet goed, reboot je telefoon en doe een factory reset/fabrieksinstellingen, reboot je computer en probeer het opnieuw.

Mocht dit nu nog niet werken doe dan het volgende:
-Probeer de bovenstaande methode nog een keer.
-Download dit bestand
-Geef je zelf temproot met deze app.
-Als je temp root hebt typ dan het volgende in cmd: cd\ (tot je C:\ hebt) -> cd AndroidSDK/tools/ -> adb shell -> su > /data/local/flash_image misc /data/local/misc1-2.img

Je bent nu gereed voor de volgende stap!
De RUU flashen -> terug zetten op de originele ROM
Benodigde downloads:
Officiële 1.31 Legend Ruu

Nogmaals je hebt hiervoor HTC sync 2.0.33 voor nodig dus als je deze nog niet geïnstalleerd hebt, doe dat dan!

Zorg dat je je telefoon nog steeds ingeplugd hebt, rechtsklik op de Legend RUU.exe en klik open als administrator (als je deze optie niet hebt dan kun je hem gewoon openen)
Doe wat het menu je vraagt en kijk hoe je Legend op een magische wijze gedowngrade wordt ;)

Mocht het blijken dat je een verkeerde RUU hebt, probeer dan eens een andere hier te downloaden en uit te voeren.
Het daadwerkelijk Rooten
Benodigde downloads:
Legend Rooting Tools
  1. Doe de goldcard in je telefoon.
  2. Pak de Legend Rooting Tools(r4-legend-root.zip) uit in C:\ je krijgt dan "C:\r4-legend-root" hernoem deze naar "Legend Root" (rechtsklikken op de map-> naam wijzigen)
  3. Schakel je telefoon uit en start hem opnieuw op door de - volume toets en de normale aan-knop tegelijkertijd in te drukkken
  4. Je Legend start op en je kan nu kiezen uit vier verschillende opties. Kies de optie "FASTBOOT" door op de aan knop te drukken.
  5. Verbind je Legend met je computer via een usb kabel, er staat nu "FASTBOOT USB" in het scherm.
  6. Open de Legend Root map op je computer, afhankelijk van je OS dubbelklik je dan op 'step1-mac.sh', 'step1-linux.sh' of 'step1-windows.bat'.
    Mocht je bij deze stap een foutmelding krijgen, dan is de kans groot dat stap 1 niet goed is uitgevoerd.
  7. Navigeer op je telefoon naar BOOTLOADER en vervolgens naar RECOVERY dmv de volume knoppen en de aan/power-knop. Als het goed is krijg je een scherm met een rood uitroepteken te zien.
  8. In de Legend Root map dubbelklik je, afhankelijk van welk OS je gebruikt, op 'step2-mac.sh', 'step2-linux.sh' of 'step2-windows.bat' en wacht.
  9. Nu zie je als de stap goed is uitgevoerd het groene recovery menu op je telefoon. Als dit niet gebeurd is stap 1 waarschijnlijk niet goed uitgevoerd.
  10. Selecteer dmv je trackpad "wipe" en dan "wipe data / factory reset". Druk nogmaals om te bevestigen.
  11. Ga, als dit is uitgevoerd, met je de volume toets terug naar het hoofdmenu en navigeer naar "Flash zip forum SDcard", en kies "rootedupdate.zip. Nu zal hij je telefoon gaan flashen.
Gefeliciteerd, je hebt zojuist je Legend geroot!

Custom ROMs installeren
Benodigdheden:
  • Een geroote HTC Legend
  • Micro USB kabel
  • MicroSD kaart
  • Een computer, mac, linux of windows, maakt niet uit.
  • Een custom ROM (bijvoorbeeld Cyanogenmod 6.1)
Tip: Je kan de goldcard uit je telefoon halen en je normale SD kaart weer in je telefoon doen als je je custom roms op je normale SD kaart wilt opslaan.
  1. Download een door jou uitgekozen rom en kopieer deze naar je SD kaart. Niet in een apart mapje plaatsen, gewoon in de root
  2. Schakel je telefoon uit en start hem opnieuw op door de - volume toets en de normale aan-knop tegelijkertijd in te drukken
  3. Navigeer naar RECOVERY, je telefoon zal nu herstarten en een scherm met een uitroepteken tonen.
  4. Open de Legend Root map op de computer.
  5. Dubbelklik, afhankelijk van je OS, op 'recovery-mac.sh', 'recovery-linux.sh' of 'recovery-windows.bat' en wacht.
  6. Eenmaal in het recovery menu van je telefoon, navigeer naar 'Wipe'. Klik daarna op 'Wipe data/factory reset'
  7. Ga hierna terug in het menu met de - knop en selecteer 'Flash zip from sdcard'. Kies nu het zip bestand van de door jou gekozen room.
  8. Je telefoon zal nu geflasht worden met je nieuwe rom. Selecteer Reboot en je bent klaar!
Fake-Flash
Wat is Fake-Flash vraag je dan?
Fake flash zorgt er voor dat je zonder bijkomst van een pc in de clockworkrecoverymod kan komen, wat heel makkelijk is als je geen usb kabel of pc in de buurt hebt. Omdat je het op je SD kaart zet kan je er ook in komen als je niet meer in ROM manager kan komen (bootloops bijvoorbeeld)
  1. Download dit bestand vanaf je telefoon en zet het in de root (dus niet in een mapje) van je SD kaart met behulp van een filemanager (astro bijvoorbeeld) of download het met de computer en plaats het in de root van je sd kaart.
  2. zet je telefoon uit.
  3. Hou de volume knop naar beneden ingedrukt en druk op power.
  4. Scroll naar recovery, de telefoon start opnieuw op en je ziet een rood uitroepteken.
  5. Hou de volume knop omhoog ingedrukt en druk op power, je ziet nu een menu verschijnen
  6. Navigeer naar update.zip met de volume toetsen en druk op power.
Je zult zien dat je telefoon nu in de Clockworkrecovery boot, Fake-Flash is gelukt!

Handige Tweaks
Een leuk trucje om de snelheid van je SD kaart te boosten.

Typ dit in cmd (met adb uiteraard en zonder aanhalingstekens)
"adb shell cat /sys/devices/virtual/bdi/179:0/read_ahead_kb"

Als je een cijfer lager als 128 terug krijgt (zoniet dan kan je niks veranderen) dan kan je het volgende doen:

-Ga met je Root Explorer/File Manager naar "/sys/devices/virtual/bdi/179:0/"
-Open dit bestandje met text editor
-Verander het cijfer (was een 4 bij mij) naar 128

Als de bovenstaande manier niet werkt typ dit dan in je terminal op je toestel

cat /sys/devices/virtual/bdi/179:0/read_ahead_kb
echo 128 > /sys/devices/virtual/bdi/179:0/read_ahead_kb
cat /sys/devices/virtual/bdi/179:0/read_ahead_kb

Als het goed is merk je nu een verschil in schrijf en lees snelheid van je SD kaart!

Scores in SDcard speed Test:

Card class 4

-Zonder fix = 5mb/s write en 5mb/s read

-Met fix = 5mb/s write en 13 mb/s read

Ik moet er wel even bij vertellen dat dit alleen op Cyanogenmod getest is, probeer dit op een andere ROM als je wilt maar maak wel even een backup dan.
Ook moet je als je reboot dit opnieuw toepassen, er zijn wel flashable files te vinden op het internet te vinden. Je moet zelf weten of je deze wilt installeren of niet.

Custom ROMs
2.2 Froyo ROMs
ROM naamBeschrijvingSenseApps2SDNadelen
Azure, CyanogenMod 6.0Wordt niet meer doorontwikkeld
B Froyo ROMGebaseerd op de HTC ROM
CyanogenMod 6.1De Legend wordt nu ook officieel ondersteund door het CyanogenMod team!
YogenTouchGebaseerd op de HTC Sense, met aanpassingen.

2.3 Gingerbread ROMs
ROM naamBeschrijvingSenseApps2SDNadelen
Alpha 6Rom gebaseerd op 2.3 Wildfire SWifi, Bluetooth en FM Radio werken (nog) niet.
Arced 1.7Gebaseerd op CM7, met Xperia Arc frameworkWordt helaas niet meer doorontwikkeld.
CyanogenMod 7.0Officiele ROM van het CyanogenMod team.✗ ** Zie voor Apps2SD 'Data2Ext' enkele regels hieronder.
Juicy/CM7Lijkt op stock Nexus SZie link

ROM Aanpassingen
NaamBeschrijvingOpmerkingen
Data2ext voor CyanogenModHiermee gebruik je een aparte partitie van je sd kaart voor je data, apps en dergelijke.
Darktremor Apps2SDMet dit script gebruik je de ext2 partitie op je sd kaart voor het opslaan van je apps.
Google Apps voor CyanogenModZonder dit heb je geen market, gmail, youtube etc.
Nederlandstalige LatinIMEVoor CyanogenMod 7. Flashen met ROM Manager.Stock LatinIME
LCD Density changeHierdoor lijkt het alsof je een hogere resolutie hebt.

Handige Apps
NaamBeschrijvingOpmerkingen
CyanogenMod Updater An over-the-air updater for the CyanogenMod series of custom ROMs.
Launcher ProEen top alternatief voor de standaard launcher (of Sense)!
Titanium Backup ★ rootEXTREMELY powerful tool. Backup ALL apps, Market links, remove bloatware & MORE!

Overig
Referenties
[HTC Desire] Rooten & Custom ROM's
Handige links
CyanogenMod.com
Algemeent CyanogenMod Topic (GoT)
Legend Android Development - xda-developers
How To: Root the HTC Legend | The Unlockr
[ROM] CyanogenMod experimental builds
Laatste Radio Firmware
7.13.35.05

F.A.Q.
Q: Downgrade werkt niet op mijn Windows 7 64bit!?
A: Downgrade werkt soms niet soms wel op 64bit. Het beste is een XP computer met 32bit om de downgrade te doen.

Q:Goldcard maken is echt veel te veel werk!
A: Gebruik de Goldcard tool: http://android.modaco.com...application-goldcardtool/

Q: Stap 2 van Rooten werkt niet!
A: Haal je GoldCard/SD card er (tijdelijk) uit. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=746454

Q: Ik heb geen Google apps? Hoe moet ik die flashen!
A: Download GAPS (http://goo-inside.me/gapps/) en flash deze via rommanager.

Q: Hoe flash ik mijn radio rom? Rommanger zegt dat de versie niet goed is!
A: Downgrade je rommanager. Dit kan onderaan in rommanager door de versie te kiezen. Kies versie 2.5.0.7. Daarna kan je de radio flashen.

(Dank u, Reinman!)

[Voor 255% gewijzigd door perslucht op 28-12-2011 19:00]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee