Toon posts:

[SQL] 1-op-1 relatie tabellen bij kolom met veel data

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Jan_V
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:23
Gisteren was ik op de SQL Zaterdag en hoorde een van de sprekers iets zeggen waar ik nog nooit over had nagedacht. Namelijk dat het in sommige situaties misschien handig kan zijn om kolommen met veel data (varchar(8000), varchar(max), varbinary, etc) op te slaan in een andere tabel welke een 1:1 relatie heeft met de originele tabel.
Dit zou als voordeel bieden dat een table-scan veel sneller uitgevoerd zou kunnen worden, omdat de kolom met veel data dan niet hoeft worden bekeken en er dus meer records in een page kunnen worden geplaatst, wat de performance ten goede zou kunnen komen. Hier zit natuurlijk wat in.

Wanneer ik zelf een database moet ontwerpen plaats ik momenteel vaak de grote kolommen gewoon in dezelfde tabel als de overige velden. Dit hoeft natuurlijk niet, want vaak hoef je de kolommen met veel data alleen te tonen/op te vragen op de detail pagina van een item. In alle overige gevallen ben je vaak alleen geïnteresseerd in de kleinere kolommen welke FK's, id's, etc. bevatten.
Het opslaan van een grote kolom in een andere tabel kost natuurlijk wel iets meer bij het ophalen van de data (extra join noodzakelijk).

Zijn er hier mensen die een dergelijke opzet gebruiken en is dat dan om performance redenen? Het komt de duidelijkheid van je database vaak niet ten goede denk ik.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Jan_V
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:23
Zoiets dacht ik ook. Wanneer je een varchar(max) (text is depricated voor zover ik weet) gebruikt, dat je dan gewoon een pointer terug krijgt naar de tekst die pas wordt opgehaald wanneer je die nodig hebt.
Vandaar dat ik het ook een aparte stelling vond.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee