Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MalleEppie71
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 02:13
Matched: VAMIL
quote:
Banjy schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 00:25:
[...]

Maar hoe ziet het er uit voor de gehele looptijd van 20 jaar, aangezien de kosten maar eenmaal opgevoerd kunnen worden? Uiteraard behaal je een % rendement aan besparing per jaar, maar je stroomkosten zijn ook erg laag als ik het mag geloven (0,06ct!!).. Dus dat rendement aan besparing is mogelijk vrij summier? Dan komt toch ook weer de eeuwige disconteringvraag naar boven? Wat als het initiele bedrag in iets anders was gestopt, genereert dat dan geen hoger absoluut rendement in 20 jaar? Ik ben absoluut geen kenner van de zakelijke (belasting) perikelen dus weet niet of andere kostenposten (aanschaf nieuwe productielijn, isolatie etc.?) ook zo simpel afgeschreven mogen worden? Maar dan zijn bijna alle 'kosten/opties' interessant en zouden dan dus ook bedrijfseconomisch vergeleken moeten worden? Desalniettemin een erg korte TVT en elke enigszins (pretenderende) 'maatschappelijk verantwoord' ondernemende organisatie zou dit dus serieus moeten gaan overwegen :) ?
De crux zit hem in inderdaad de toepassing van Vamil, en daarmee de verdisconteringsvraag. Ik schreef in deel 17 van dit topic al eerder hier over.

Strikt genomen is de berekening 'an sich' (volgens deze methode) echter juist. Het probleem met de methode 'terugverdientijd' is dat er geen rekening gehouden wordt met kosten en opbrengsten na de terugverdientijd. En daar zit hem de kneep: de komende jaren ga je meer belasting betalen (dan als je geen vamil had toegepast), maar omdat dit na de terugverdientijd is wordt dit niet inzichtelijk gemaakt.
In de literatuur over het doorrekenen van investeringsbeslissingen is men het er wel over eens dat terugverdientijd forse bezwaren kent en de praktische toepasbaarheid zeer beperkt is. Veel beter is het om bijv. de netto contante waarde uit te rekenen.

Je kunt de terugverdientijd al een stukje reëler bepalen door het vamil-voordeel te berekenen als: (vamil-aftrek in het eerste jaar) - (contante waarde van de hogere belastingbetalingen)

• Banjy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 07-04 01:08
quote:
MalleEppie71 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 08:19:
[...]

De crux zit hem in inderdaad de toepassing van Vamil, en daarmee de verdisconteringsvraag. Ik schreef in deel 17 van dit topic al eerder hier over.

Strikt genomen is de berekening 'an sich' (volgens deze methode) echter juist. Het probleem met de methode 'terugverdientijd' is dat er geen rekening gehouden wordt met kosten en opbrengsten na de terugverdientijd. En daar zit hem de kneep: de komende jaren ga je meer belasting betalen (dan als je geen vamil had toegepast), maar omdat dit na de terugverdientijd is wordt dit niet inzichtelijk gemaakt.
In de literatuur over het doorrekenen van investeringsbeslissingen is men het er wel over eens dat terugverdientijd forse bezwaren kent en de praktische toepasbaarheid zeer beperkt is. Veel beter is het om bijv. de netto contante waarde uit te rekenen.

Je kunt de terugverdientijd al een stukje reëler bepalen door het vamil-voordeel te berekenen als: (vamil-aftrek in het eerste jaar) - (contante waarde van de hogere belastingbetalingen)
Die richting dacht ik ook op, maar goed ik heb wel wat summiere bedrijfseconomische kennis maar (nog) niet i.c.m. de Nederlandse regelgeving. Ik zat ook aan de NCW te denken, zeker als er ook nog andere opties (zoals isolatie van het pand, aanschaf productie apparaat etc.) te gebruiken zijn dan louter de standaard disconteringsvoet. In ieder geval leuk om die berekening te zien en er eens over na te denken, bedankt :) !

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• stegen
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-04 00:19

stegen

8710Wp

quote:
pcmadman schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 22:53:
Ik heb in Excel een simpel spreadsheetje gemaakt om de zakelijke TVT en Rendement te berekenen:
http://img.warmtecheck.nl...nepanelen%20Zakelijk.xlsx
Thanks! heel handig.

Ik vraag me af hoeveel accountants hier weet van hebben. MIA/EIA en Vamil zijn toch geen standaard dingen..

• stegen
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-04 00:19

stegen

8710Wp

quote:
Neanderthaler71 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:43:
[...]

Als je als ZZP er zonnepanelen op je eigen (prive) huis legt kun je daarmee niets in je onderneming.
Dat kan wel als je het doet op het dak van je bedrijfspand (ondernemersvermogen).

Bij gesplitste panden (prive/zakelijk onder voorwaarden:aparte saniaire voorzieningen, eigen deur) kunnen de zonnenpanelen wel (deels, afhankelijk van de situatie) in de onderneming worden verantwoord.

Als standaard ZZP'er in de IT met je bedrijf aan huis is zonnepanelen in je onderneming geen (legale) optie.
:'(
Dit is wellicht een optie:

Non-profitorganisaties, particulieren, bedrijf aan huis
Non-profitorganisaties en particulieren kunnen zelf geen EIA aanvragen. Maar soms kunnen ze wel indirect gebruikmaken van de EIA. Non-profitorganisaties kunnen een ondernemer EIA laten aanvragen voor een installatie en die installatie ‘terughuren’ van de ondernemer via een 'sale-lease-back-constructie'. Non-profitorganisaties kunnen op dezelfde manier gebruikmaken van de VAMIL- en MIA-regeling.

Particulieren kunnen soms via een (operational) leasecontract met een ondernemer gebruik maken van de EIA. De ondernemer investeert en stelt de installatie ter beschikking aan de particulier. Dit kan echter maar in een paar gevallen:

- als de ondernemer investeert in zonne-energie op een woning (fotovoltaïsche panelen, zonneboilers, zonnecollectoren);
- als de ondernemer investeert in een collectieve warmtepomp die zich buiten een woning bevindt;

Andere technieken voor woningen, zoals een warmtepomp die in een particuliere woning wordt toegepast, komen niet in aanmerking.

Bedrijf aan huis
Als een installatie, bijvoorbeeld een warmtepomp, zich bevindt in de bedrijfsruimte van een bedrijf aan huis, dan kan deze wel - naar rato - in aanmerking komen voor de EIA. Het bedrijf aan huis moet dan wel bij de Belastingdienst bekend zijn en geaccepteerd worden.

http://regelingen.agentsc...om-ik-aanmerking-voor-eia

• zonnigtype
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 05-04 19:15
quote:
MeTheOne2008 schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:34:
SDE+ 2011 <sarcasme> ''+'' staat zeker voor extra geld in de staatskast </sarcasme>
Als de plannen doorgaan voor 2011 gaan we dus allemaal extra betalen aan energie om de subsidie pot voor duurzame energie te bekostigen, als ik dan geen subsidie kan krijgen (door overtekening zoals dit jaar) dan word ik dus weer extra genaaid door de overheid ??? of zie ik dat verkeerd , weet iemand hier hoe dit precies gaat werken ????
Aangezien ik al vele tientallen uitvoerig gedocumenteerde en beargumenteerde artikelen over SDE heb geschreven en de laatste stand van zaken ook heb doorgelicht (op mijn manier, dat wel), kun je op PPV kijken.

SDE 2011 vergeet het maar: categorie klein is er zonder blikken of blozen uit gelazerd, categorie > 15 kWp volslagen kansloos omdat ze in de "vrije" categorie worden gepropt, achteraan de rit komen, of in de "eerste fase" voor een basisbedrag van max. 15 ct./kWh moeten "bieden" om überhaupt een kans te maken. Basisbedrag voor SDE 2010 was voor die categorie 43 cent/kWh. Kijk maar eens om je heen hoeveel van de 131 beschikkingen inmiddels zijn geplaatst... Dat gaat helemaal niks worden. * edit * tenzij met nog de nodige extra "hulp" van EIA, VAMIL, vervroegde afschrijving, willekeurige afschrijving, Kleinschaligheidsaftrek, provinciale en/of gemeentelijke aanschafsubsidie, en je dat van tevoren allemaal zwartwit op papier hebt staan en dus "durft" te bieden in fase 1 voor een basisbedrag van 15 ct/kWh.

Deze jongen is dan ook wel heeeeeel erg voorbarig....

Wat is die emissiehandel toch een grote lichtelaaierij... Nu zijn d'r weer zogenaamd certificaten "gestolen", met grote kans op nog meer frauduleuze praktijken. Bah. Opdoeken die zooi...

Weer 23 en een half miljoen naar de grote jongens. De Staat der Nederlanden als grote Bobo Facilitator.

Uit dat stukkie:
quote:
"Nederland kiest op energiegebied voor een optimale balans tussen groen en groei. Dat betekent duurzame energie concurrerend maken en ruimte voor kernenergie."
Voor de door mij doorgestreepte tekst gelieve te lezen: "hernieuwbare" stroomproductie bij de grote e-bedrijven een flink pak geld toeschuiven en het ze laten doorberekenen naar de weerloze consumenten, daarbij ook nog tegelijkertijd vet energiebelasting en BTW afromend voor de Staat. Ik voel me trouwens beslist niet "vertegenwoordigd" met dat belachelijke "Nederland kiest". EL&I "wijst aan", en wij moeten onze mond dichthouden. Komt dichter in de buurt van de "waarheid".

zonnigtype wijzigde deze reactie 06-12-2010 01:29 (41%)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• nihiles
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-04 20:49
quote:
zonnigtype schreef op maandag 06 december 2010 @ 00:02:
[...]

SDE 2011 vergeet het maar: categorie klein is er zonder blikken of blozen uit gelazerd, categorie > 15 kWp volslagen kansloos omdat ze in de "vrije" categorie worden gepropt, achteraan de rit komen, of in de "eerste fase" voor een basisbedrag van max. 15 ct./kWh moeten "bieden" om überhaupt een kans te maken. Basisbedrag voor SDE 2010 was voor die categorie 43 cent/kWh. Kijk maar eens om je heen hoeveel van de 131 beschikkingen inmiddels zijn geplaatst... Dat gaat helemaal niks worden. * edit * tenzij met nog de nodige extra "hulp" van EIA, VAMIL, vervroegde afschrijving, willekeurige afschrijving, Kleinschaligheidsaftrek, provinciale en/of gemeentelijke aanschafsubsidie, en je dat van tevoren allemaal zwartwit op papier hebt staan en dus "durft" te bieden in fase 1 voor een basisbedrag van 15 ct/kWh.
Ik lees de brief van Verhagen anders (latere toevoeging: ik lees hierboven dat je dat zelf ook doet, je bedoelde het figuurlijk). Zonne-energie groter dan 15 kWp kan in de vrije ruimte meedingen. Dat kan al in de eerste fase voor 9 cent/kWh basisbedrag (dus een rotfooi van 3,7 cent per kWh). Het project loot dan gewoon mee in de grote pot van de eerste ronde samen met AVI's, vergisting met groen gasopwerking, stortgas, etc. Het maximale bedrag is te realiseren in de laatste fase met een basisbedrag van 15 cent/kWh en dus 9,7 cent subsidie/kWh. Maar ik vermoed dat alle latere fasen sowieso fictief blijken te zijn aangezien er in de eerste fase (beter: lotingsronde) al het geld vergeven gaat worden. Let wel dit zijn nog de rekenvoorbeeld bedragen van 2010, deze zullen wijzigen.

Interessant is om te zien hoe vrij de vrije ruimte gaat worden. Mogen vrije veld zonnestroominstallaties meedingen? Komt er een maximum systeemgrootte?

Een lichtpuntje vind ik dat de groen gas-invoeding uit vergistingsinstallaties vooraan staan bij het uitdelen van geld. Mijns inzien wordt deze optie terecht voorgetrokken op bijvoorbeeld een vergister-WKK combinatie. Groen gas invoeding is veel duurzamer dan het verfikken en de warmte proberen af te zetten (warmtevraag is vaak seizoensgebonden).

Jammer dat AVI's in de lijst vooraan komen. Maar ik verwacht met de huidige verzadigde AVI markt niet veel nieuwe installaties geplaatst gaan worden (nieuwe installatie is voorwaarde SDE).

Als ik een windmolen op land zou plaatsen zou ik op de vrije ruimte van de eerste fase intekenen. Je loopt dan 0,6 cent subsidie mis, maar je koopt wel zekerheid dat je meeloot in de eerste ronde.

Denken jullie ook dat de eerste fase overtekend gaat worden? Is iemand in staat om een educated guess te doen?

• master30
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 27-01 16:49
Voor de rekenaars die hier (zonnepanelen) aan bedrijven verkopen,
veranderingen van de percentages voor 2011.

VAMIL: willekeurige afschrijving kan niet meer volledig, maar slechts tot 75%.
EIA: percentage daalt van 44 naar 41,5%
MIA: percentages van 40, 30, 15 worden resp. 36, 27, 13,5%.

• zonnigtype
quote:
SunshineCompany schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:45:
Vandaag een klant voor PV:
- SDE 3,5kWp
- Lokale subsidie 3500 EUR
- EIA + andere fiscale voordelen.

Die man heeft 't al terugverdient voordat 't erop ligt.
:X :X :X

Je hebt het over EIA, DUS over een klant met een bedrijf?

Zo ja:

Uit de "Algemene Voorwaarden SDE-categorie [verboden woord]":
quote:
Dat u bekend bent met het feit dat op grond van afspraken tussen de EU-landen grenzen
zijn gesteld aan het verlenen van subsidies aan bedrijven. Deze zijn vastgelegd in de
“Communautaire richtsnoeren inzake staatssteun voor milieubescherming” (2008/C 82/01).
Hierin staat hoeveel subsidie maximaal is toegestaan voor uw project. Indien u voor uw
project naast de SDE en de Energie-investeringsaftrek (EIA) nog andere vormen van
overheidssteun ontvangt of gaat ontvangen kan het zijn dat u meer subsidie krijgt dan
toegestaan. Circa een jaar na datum van ingebruikname van de zon-PV-installatie zal
Agentschap NL dan een cumulatietoets uitvoeren. Op dat moment zijn de
investeringskosten bekend en is duidelijk hoeveel overheidssteun u ontvangt. Indien blijkt,
dat u teveel steun ontvangt of zal ontvangen zal het aantal MWh dat over de totale
subsidieperiode in aanmerking komt voor subsidie worden beperkt. Dit geldt niet voor
particulieren;
Jij gaat hem hopelijk over een jaartje of zo bijstaan als Agentschap ambtenaren [terecht] "bevinden" dat 'ie teveel steun heeft ontvangen en dat Agentschap de SDE subsidie zal gaan inperken, waarschijnlijk "naar rato van de teveel ontvangen extra subsidies"???

We horen gaarne rond het voorjaar van 2012 hoe dit af gaat lopen... :/

Overigens vind ik dat dit ook moet gelden voor particulieren. Over-subsidiëring, zoals nog steeds in absurde mate in sommige gemeentes met volslagen bezopen aanschaf subsidies in combinatie met saldering (4 Euro/Wp Volendam, stapelkrankzinnig), soms ook nog eens SDE en wat nog meer niet (Minnesma van WWZ promoot openlijk combi van haar dump paneeltjes met SDE), dient met kracht te worden bestreden. Het maakt de markt kapot en er is groot gevaar van woekerprijzen door de aanbieders ("het wordt toch wel gesubsidieerd").

Condities EIA particulieren:
quote:
Non-profitorganisaties, particulieren, bedrijf aan huis
Non-profitorganisaties en particulieren kunnen zelf geen EIA aanvragen. Maar soms kunnen ze wel indirect gebruikmaken van de EIA. Non-profitorganisaties kunnen een ondernemer EIA laten aanvragen voor een installatie en die installatie ‘terughuren’ van de ondernemer via een 'sale-lease-back-constructie'. Non-profitorganisaties kunnen op dezelfde manier gebruikmaken van de VAMIL- en MIA-regeling.

Particulieren kunnen soms via een (operational) leasecontract met een ondernemer gebruik maken van de EIA. De ondernemer investeert en stelt de installatie ter beschikking aan de particulier. Dit kan echter maar in een paar gevallen:

* als de ondernemer investeert in zonne-energie op een woning (fotovoltaïsche panelen, zonneboilers, zonnecollectoren);
* als de ondernemer investeert in een collectieve warmtepomp die zich buiten een woning bevindt;

Andere technieken voor woningen, zoals een warmtepomp die in een particuliere woning wordt toegepast, komen niet in aanmerking.

Bedrijf aan huis
Als een installatie, bijvoorbeeld een warmtepomp, zich bevindt in de bedrijfsruimte van een bedrijf aan huis, dan kan deze wel - naar rato - in aanmerking komen voor de EIA. Het bedrijf aan huis moet dan wel bij de Belastingdienst bekend zijn en geaccepteerd worden.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype
quote:
SunshineCompany schreef op donderdag 29 september 2011 @ 21:35:
Nu op 956 kWh / kWp, met nog 4 weken te gaan. Zit nu op 13.300 kWh, met 13.940 Wattpiek. Moet dus in oktober 640 kWh opwekken om de 1000 kWh / kWp grens te doorbreken. Spannend. Zal op 't randje worden.. ;)
Jammer als je d'r doorheen zou gaan. Als je al plannen voor Verhaegiaense esdeeplus zou hebben in oost Nederland, is die op die 1.000 geMAXIMEerd. ;)

Toch maar buiten die SDE blijven dan maar, en verder schuiven met EIA, VAMIL, en dat soort leuke constructies. Die hebben die maximeringen niet (wel weer andere, maar daar weten jullie vast alles van...). :*)

• SpiceWorm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-04 10:40

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

quote:
Dat is idd de betreffende sheet. Je kan bij het invoeren van de graaddagen spelen met de lengte van je stookseizoen (door bijvoorbeeld in september / oktober geen graaddagen in te voeren en voor november maar de helft wanneer je halverwege november de kachel aan zet). Voor die specifieke installatie waar ik hem voor gemaakt had blijkt hij vrij goed de tapwaterdekking te voorspellen. In oktober precies 100% dekking, het loopt er telkens om, en november tussen de 40 en 50 graden (~70% dekking voorspeld). Februari / maart het zelfde verhaal.

Brekend nieuws: ben voor twee bedrijven aan het doorrekenen wat PV zonder subsidie oplevert.
Met gebruik van Vamil, MIA, EIA, 1,60 € / wp geïnstalleerd, in 20 jaar volledig afgeschreven geeft een ALL-IN prijs van 6,6 cent / kWh. TVT inschatting: 8 jaar en een beetje. In 30 jaar volledig afschrijven geeft een all-in prijs van 4,6 cent / kWh. Ze betalen nu zo'n 14~15 cent / kWh. (alle prijzen excl. BTW).

Daarom winnen passiefhuizen

• SunshineCompany
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11-02 12:39

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

quote:
SpiceWorm schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:10:
[...]

Brekend nieuws: ben voor twee bedrijven aan het doorrekenen wat PV zonder subsidie oplevert.
Met gebruik van Vamil, MIA, EIA, 1,60 € / wp geïnstalleerd, in 20 jaar volledig afgeschreven geeft een ALL-IN prijs van 6,6 cent / kWh. TVT inschatting: 8 jaar en een beetje. In 30 jaar volledig afschrijven geeft een all-in prijs van 4,6 cent / kWh. Ze betalen nu zo'n 14~15 cent / kWh. (alle prijzen excl. BTW).
Wat is hier 'brekend' aan? En verder kun je geen Vamil / MIA toepassen. Verder; vergeet je niet dat ze winstbelasting moeten betalen over de opgewekte stroom? Oh, en minder MKB vrijstelling. Eventueel variabel deel zorgtoeslag meerekenen bij IB.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SpiceWorm

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

quote:
SunshineCompany schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:07:
Wat is hier 'brekend' aan? En verder kun je geen Vamil / MIA toepassen. Verder; vergeet je niet dat ze winstbelasting moeten betalen over de opgewekte stroom? Oh, en minder MKB vrijstelling. Eventueel variabel deel zorgtoeslag meerekenen bij IB.
Ik vind minder dan 5 cent/kWh voor zonnestroom een behoorlijke doorbraak! Maar hoezo kun je geen Vamil / MIA toepassen? Zonnepanelen staan toch op de milieulijst? En waarom moet er winstbelasting betaald worden over de opgewekte stroom? Je hoeft toch ook geen winstbelasting te betalen over de output van een machine? Hooguit omzetbelasting?

En de zorgtoeslag? Loop je nu te dollen? Ik snap het niet. Het gaat over twee keer een B.V.
quote:
MajoorFataal schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:52:
Even over het succes van passiefhuizen.
[...]
We zijn inmiddels 2 jaar verder en op <passiefbouwen.nl> zijn er nu resultaten gepubliceerd die spectaculair te noemen zijn:
Leuk te lezen!
quote:
Cantecleer schreef op zondag 27 november 2011 @ 00:56:
Ik ben even een tijdje niet aangesloten geweest...
Als nadeel zie ik nog dat op een zonnige dag overdag geen warmtevraag is en de boilertemperatuur naar b.v. +70 graden Celsius oploopt. Deze hoge temperatuur wordt bij ruimtewarmtevraag gelijk aangesproken. Op deze momenten wil je eigenlijk de temperatuur in de boiler (via wisselaar) mengen met cv-retourwater zodat je op een ideale(re) stooklijn de ruimte verwarmt.
Als de boiler 70c wordt dan zie je dat wel aankomen en kun je de Zonneboiler thermostaat alvast aanzetten. Wanneer de boiler dan warm is begint de verwarming met draaien, zonder dat de ketel mee stookt. Of bedoel je dat niet?
quote:
migjes schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 18:01:
@SpiceWorm
in jouw systeem zul je regelmatig water van 25 graden moeten rond pompen. (delta t van 5)
met mijn voorstel denk ik dat je een 30 tot 40 graden haalt. (delta t van 10-20)
dat is veel interessanter om elektra te gebruiken voor het rond pompen.

zeker als je bedenkt dat de boiler in de moeilijke maanden amper over de 25 graden komt.
dan is het eigenlijk al niet meer waart om het rond te gaan pompen.

(ook als je vloerverwarming hebt, want dan wil je een pomp schakelaar en die reageren pas bij +/- 26 graden)
Hier heb je wel een punt. Wanneer de pomp toch al draait kun je met een kleine delta t (1 of 2 graden) al de boiler aanspreken, maar niet als de pomp er speciaal voor draait. Dat zou je mee kunnen nemen in je schakeling (pomp aan ja/nee). 25 graden in je vloer dat warmt je huis wel op lijkt me.

Nog wat grafiekjes om trots op te zijn :9 (cijfers 2011 zijn van november 2010 tot november 2011).

Elektriciteitsverbruik 60% af (totaal verbruik), na toepassing PV: 87% minder(!)

Gasverbruik (2001 was eerste stookjaar, ivm bouwvocht dus vanaf 2002) - 55%

Zonneboiler in augustus 2009 online gekomen.

Water -45%

Feestje: volgend jaar komt het gasverbruik onder de 500 m3 gas, wat bijna 60 euro per jaar aan capaciteitstarief scheelt(!)
Van deze 500 m3 gaat er 100(!) naar het gasfornuis, zo'n italiaans boretti met mega branders. Daarnaast nog geschat 3 maanden warm water, a 20 m3 p/maand, dus zeg 60 m3.
Blijft over 340 m3 gas voor ruimteverwarming (en 6m3 hout).
Hoewel heel netjes is het geen 160 m3 ala een gerenoveerd passiefhuis. Maar de zonneboiler en de CV + vloerverwarming optimalisatie werpen zeker hun vruchten af en dat is leuk.

SpiceWorm wijzigde deze reactie 27-11-2011 15:49 (72%)

• SunshineCompany
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11-02 12:39

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

quote:
SpiceWorm schreef op zondag 27 november 2011 @ 14:55:
[...]

Ik vind minder dan 5 cent/kWh voor zonnestroom een behoorlijke doorbraak! Maar hoezo kun je geen Vamil / MIA toepassen? Zonnepanelen staan toch op de milieulijst? En waarom moet er winstbelasting betaald worden over de opgewekte stroom? Je hoeft toch ook geen winstbelasting te betalen over de output van een machine? Hooguit omzetbelasting?

En de zorgtoeslag? Loop je nu te dollen? Ik snap het niet. Het gaat over twee keer een B.V.
Wellicht moet je eerst je fiscale kennis wat gaan updaten voordat je van alles gaat roepen / opperen / vragen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SpiceWorm

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

quote:
SunshineCompany schreef op zondag 27 november 2011 @ 15:48:
Wellicht moet je eerst je fiscale kennis wat gaan updaten voordat je van alles gaat roepen / opperen / vragen.
Ik heb van jou begrepen dat je mia / vamil / eia kan toepassen...? En daar is toch juist een forum voor: wat is er mogelijk en hoe kunnen we het gebruiken? Dus misschien kun je het een en ander uitleggen ipv enkel flauw te reageren?

• Neanderthaler71
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 31-07-2012

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
SpiceWorm schreef op zondag 27 november 2011 @ 15:53:
[...]
Ik heb van jou begrepen dat je mia / vamil / eia kan toepassen...? En daar is toch juist een forum voor: wat is er mogelijk en hoe kunnen we het gebruiken? Dus misschien kun je het een en ander uitleggen ipv enkel flauw te reageren?
Ondanks dat het wat cru gesteld werd.
Ik heb PV inderdaad niet in de 2011 Vamil/Mia lijst gezien.
Volgens mij was dat wel zo in 2010, kan me vergissen daar niet van.

De opmerking zorgverzekering stond duidelijk bij mits IB.
En als het een IB situatie is, ja dan maakt dat wel degelijk uit.

Dit onderwerp is wel degelijk toegelicht door Sunshine. Zelfs het lezen van zijn website geeft op dit punt veel informatie. Wellicht een tip voordat je wat gaat adviseren naar een derde. ;)

Edit; O ja elke verhoging van de winst zorgt voor extra belasting.

Neanderthaler71 wijzigde deze reactie 27-11-2011 18:14 (4%)
Reden: Alle winst = extra tax

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• SpiceWorm

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

Woodski gefeliciteerd!
quote:
Microkid schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:22:
Vraagje over CV ketels en aanvoer/retourtemperatuur van water.
Goed op weg; de retour temperatuur kan nog verder omlaag, de retour mag zomaar 20c lager zijn dan de aanvoer. Dat kun je bereiken door de flow verder te knijpen, bijvoorbeeld met het inregelen van de voetventielen. Het bedrijf cv tuning is hierin gespecialiseerd maar ik denk dat je met zelfstudie en wat handigheid een heel eind komt. Ook kan het comfortabel zijn om de brander terug te moduleren: je krijgt minder heftige schommelingen in de temperatuur in de radiatoren.

@ Zonnepanelen Vamil/ MIA
Vanwege geklooi op de website van de overheid was de energielijst 2011 niet te downloaden. In een verwoede zoektocht ben ik per abuis bij die van 2010 uitgekomen. Mijn excuses voor het ongemak, blijkt toch ook een mens te zijn die in al zijn enthousiasme wel eens wat over het hoofd ziet :+.

SpiceWorm wijzigde deze reactie 27-11-2011 21:37 (19%)

• zonnigtype
Als er nog iemand van VAMIL gebruik wil maken en "iets" met zonnepanelen wil doen, enige optie is:

"Zelfpersende afvalcontainer op zonne-energie"

_/-\o_

(dank voor de compassie, migjes... ;) )

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True