Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-04 21:02
Matched: EIA
quote:
SolarKing schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 20:49:
[...]

Maar ondanks de afschrijving kom je nog steeds niet op die 4-5 jaar tvt waarmee geadverteerd wordt.
Kom je boven de 10.000 kWh verbruik zit je ook nog met een lagere milieubelasting. BTW voordeel is er nauwelijks.
Wat is het dan wel? Ik zal eens even proberen uit te rekenen, maar ik ben ook geen accountant.

Case:
Eenmanszaak heeft een paar goede deals gemaakt dit jaar en "dreigt" €136.828,- winst te maken. (Bijvoorbeeld door de verkoop van een afgeschreven bedrijfsmiddel.)

Verbruik is 20MWh/jr.
Stroom kost 6ct/kWh ex. energie belasting.
De waarde hiervan is dan
20.000×6ct + 10.000×11,14ct × 10.000×4,06ct = €2.720,-

Het dak is groot genoeg en plat, zodat er mooi op zuid gericht kan worden.
Verwachte opbrengst is dus 950kWh/kWp.
Er hangt nog een ferraris.
De prijs is €2,30 per WP ex btw. (educated guess)
20MWh / 950kWh/kWp = 21kWp
21.000×€2,30 = €48.300,- investering

EIA: €48.300,- × 44% = €21.252,-
KIA: (€48.300 - €2.200) × 28% = €12.908,-
Extra aftrek: €21.252 + €12.908 = €34.160,-
Totala aftrek: €48.300 + €34.160 = €82.460,-

€136.828 - €82.460 = €54.368,- dus de hele aftrek viel anders in de hoogste schijf van 52%
Belastingbesparing is dus €82.460 × 52% = €42.879,20

Kosten na belastingkorting: €48.300 - €42.879,20 = €5.420,80
Simpele TVT: €5420,80 / €2.720 = 1,99 jaar.

Dit is natuurlijk een erg geoptimaliseerde situatie, maar het is iig niet onmogelijk. Zeker voor bedrijven die geen gigantisch hoog verbruik (<50.000kWh/jr) hebben is het waarschijnlijk best goed te doen. Zeker in combinatie met bijvoorbeeld een eenmalige hoge winst.

Ik zal een kijken of ik er een simpel spreadsheetje van kan maken.

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• SunshineCompany
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11-02 12:39

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

quote:
pcmadman schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 21:26:
[...]

Wat is het dan wel? Ik zal eens even proberen uit te rekenen, maar ik ben ook geen accountant.

Case:
Eenmanszaak heeft een paar goede deals gemaakt dit jaar en "dreigt" €136.828,- winst te maken. (Bijvoorbeeld door de verkoop van een afgeschreven bedrijfsmiddel.)

Verbruik is 20MWh/jr.
De waarde hiervan is dan

€136.828 - €82.460 = €54.368,- dus de hele aftrek viel anders in de hoogste schijf van 52%

Dit is natuurlijk een erg geoptimaliseerde situatie, maar het is iig niet onmogelijk. Zeker voor bedrijven die geen gigantisch hoog verbruik (<50.000kWh/jr) hebben is het waarschijnlijk best goed te doen. Zeker in combinatie met bijvoorbeeld een eenmalige hoge winst.

Klopt. Je vergeet:

- Minder MKB vrijstelling.

Verder zet ik het uit tegen het saldo op de bank (3% / jaar). Ook mag je nog wel een lichte stijging in Energiekosten meenemen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• stegen
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-04 00:19

stegen

8710Wp

quote:
pcmadman schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 22:53:
Ik heb in Excel een simpel spreadsheetje gemaakt om de zakelijke TVT en Rendement te berekenen:
http://img.warmtecheck.nl...nepanelen%20Zakelijk.xlsx
Thanks! heel handig.

Ik vraag me af hoeveel accountants hier weet van hebben. MIA/EIA en Vamil zijn toch geen standaard dingen..

• SolarKing
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 03-04 23:58

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

quote:
pcmadman schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 21:26:
[...]

Case:

Verbruik is 20MWh/jr.
De waarde hiervan is dan

Is het niet zo dat door het wegvallen van die kostenpost electriciteit door je zonnepanelen je de jaren na aanschaf meer winst maakt en meer belasting gaat betalen?
Vooral als je nog steeds in die 52% schijf blijft moet je dus 52% van je waarde van stroom afhalen, want die steekt de belastingdienst in zijn zak. Hierdoor zal de tvt natuurlijk een fors stuk toenemen.
(uiteraard kun je natuurlijk hier weer op voortborduren om de winst dan weer ergens anders in te investeren)

www.sunsolar.nl

• stegen
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-04 00:19

stegen

8710Wp

quote:
Neanderthaler71 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:43:
[...]

Als je als ZZP er zonnepanelen op je eigen (prive) huis legt kun je daarmee niets in je onderneming.
Dat kan wel als je het doet op het dak van je bedrijfspand (ondernemersvermogen).

Bij gesplitste panden (prive/zakelijk onder voorwaarden:aparte saniaire voorzieningen, eigen deur) kunnen de zonnenpanelen wel (deels, afhankelijk van de situatie) in de onderneming worden verantwoord.

Als standaard ZZP'er in de IT met je bedrijf aan huis is zonnepanelen in je onderneming geen (legale) optie.
:'(
Dit is wellicht een optie:

Non-profitorganisaties, particulieren, bedrijf aan huis
Non-profitorganisaties en particulieren kunnen zelf geen EIA aanvragen. Maar soms kunnen ze wel indirect gebruikmaken van de EIA. Non-profitorganisaties kunnen een ondernemer EIA laten aanvragen voor een installatie en die installatie ‘terughuren’ van de ondernemer via een 'sale-lease-back-constructie'. Non-profitorganisaties kunnen op dezelfde manier gebruikmaken van de VAMIL- en MIA-regeling.

Particulieren kunnen soms via een (operational) leasecontract met een ondernemer gebruik maken van de EIA. De ondernemer investeert en stelt de installatie ter beschikking aan de particulier. Dit kan echter maar in een paar gevallen:

- als de ondernemer investeert in zonne-energie op een woning (fotovoltaïsche panelen, zonneboilers, zonnecollectoren);
- als de ondernemer investeert in een collectieve warmtepomp die zich buiten een woning bevindt;

Andere technieken voor woningen, zoals een warmtepomp die in een particuliere woning wordt toegepast, komen niet in aanmerking.

Bedrijf aan huis
Als een installatie, bijvoorbeeld een warmtepomp, zich bevindt in de bedrijfsruimte van een bedrijf aan huis, dan kan deze wel - naar rato - in aanmerking komen voor de EIA. Het bedrijf aan huis moet dan wel bij de Belastingdienst bekend zijn en geaccepteerd worden.

http://regelingen.agentsc...om-ik-aanmerking-voor-eia

• zonnigtype
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 05-04 19:15
quote:
MeTheOne2008 schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:34:
SDE+ 2011 <sarcasme> ''+'' staat zeker voor extra geld in de staatskast </sarcasme>
Als de plannen doorgaan voor 2011 gaan we dus allemaal extra betalen aan energie om de subsidie pot voor duurzame energie te bekostigen, als ik dan geen subsidie kan krijgen (door overtekening zoals dit jaar) dan word ik dus weer extra genaaid door de overheid ??? of zie ik dat verkeerd , weet iemand hier hoe dit precies gaat werken ????
Aangezien ik al vele tientallen uitvoerig gedocumenteerde en beargumenteerde artikelen over SDE heb geschreven en de laatste stand van zaken ook heb doorgelicht (op mijn manier, dat wel), kun je op PPV kijken.

SDE 2011 vergeet het maar: categorie klein is er zonder blikken of blozen uit gelazerd, categorie > 15 kWp volslagen kansloos omdat ze in de "vrije" categorie worden gepropt, achteraan de rit komen, of in de "eerste fase" voor een basisbedrag van max. 15 ct./kWh moeten "bieden" om überhaupt een kans te maken. Basisbedrag voor SDE 2010 was voor die categorie 43 cent/kWh. Kijk maar eens om je heen hoeveel van de 131 beschikkingen inmiddels zijn geplaatst... Dat gaat helemaal niks worden. * edit * tenzij met nog de nodige extra "hulp" van EIA, VAMIL, vervroegde afschrijving, willekeurige afschrijving, Kleinschaligheidsaftrek, provinciale en/of gemeentelijke aanschafsubsidie, en je dat van tevoren allemaal zwartwit op papier hebt staan en dus "durft" te bieden in fase 1 voor een basisbedrag van 15 ct/kWh.

Deze jongen is dan ook wel heeeeeel erg voorbarig....

Wat is die emissiehandel toch een grote lichtelaaierij... Nu zijn d'r weer zogenaamd certificaten "gestolen", met grote kans op nog meer frauduleuze praktijken. Bah. Opdoeken die zooi...

Weer 23 en een half miljoen naar de grote jongens. De Staat der Nederlanden als grote Bobo Facilitator.

Uit dat stukkie:
quote:
"Nederland kiest op energiegebied voor een optimale balans tussen groen en groei. Dat betekent duurzame energie concurrerend maken en ruimte voor kernenergie."
Voor de door mij doorgestreepte tekst gelieve te lezen: "hernieuwbare" stroomproductie bij de grote e-bedrijven een flink pak geld toeschuiven en het ze laten doorberekenen naar de weerloze consumenten, daarbij ook nog tegelijkertijd vet energiebelasting en BTW afromend voor de Staat. Ik voel me trouwens beslist niet "vertegenwoordigd" met dat belachelijke "Nederland kiest". EL&I "wijst aan", en wij moeten onze mond dichthouden. Komt dichter in de buurt van de "waarheid".

zonnigtype wijzigde deze reactie 06-12-2010 01:29 (41%)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• nihiles
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-04 20:49
quote:
zonnigtype schreef op maandag 06 december 2010 @ 00:02:
[...]

SDE 2011 vergeet het maar: categorie klein is er zonder blikken of blozen uit gelazerd, categorie > 15 kWp volslagen kansloos omdat ze in de "vrije" categorie worden gepropt, achteraan de rit komen, of in de "eerste fase" voor een basisbedrag van max. 15 ct./kWh moeten "bieden" om überhaupt een kans te maken. Basisbedrag voor SDE 2010 was voor die categorie 43 cent/kWh. Kijk maar eens om je heen hoeveel van de 131 beschikkingen inmiddels zijn geplaatst... Dat gaat helemaal niks worden. * edit * tenzij met nog de nodige extra "hulp" van EIA, VAMIL, vervroegde afschrijving, willekeurige afschrijving, Kleinschaligheidsaftrek, provinciale en/of gemeentelijke aanschafsubsidie, en je dat van tevoren allemaal zwartwit op papier hebt staan en dus "durft" te bieden in fase 1 voor een basisbedrag van 15 ct/kWh.
Ik lees de brief van Verhagen anders (latere toevoeging: ik lees hierboven dat je dat zelf ook doet, je bedoelde het figuurlijk). Zonne-energie groter dan 15 kWp kan in de vrije ruimte meedingen. Dat kan al in de eerste fase voor 9 cent/kWh basisbedrag (dus een rotfooi van 3,7 cent per kWh). Het project loot dan gewoon mee in de grote pot van de eerste ronde samen met AVI's, vergisting met groen gasopwerking, stortgas, etc. Het maximale bedrag is te realiseren in de laatste fase met een basisbedrag van 15 cent/kWh en dus 9,7 cent subsidie/kWh. Maar ik vermoed dat alle latere fasen sowieso fictief blijken te zijn aangezien er in de eerste fase (beter: lotingsronde) al het geld vergeven gaat worden. Let wel dit zijn nog de rekenvoorbeeld bedragen van 2010, deze zullen wijzigen.

Interessant is om te zien hoe vrij de vrije ruimte gaat worden. Mogen vrije veld zonnestroominstallaties meedingen? Komt er een maximum systeemgrootte?

Een lichtpuntje vind ik dat de groen gas-invoeding uit vergistingsinstallaties vooraan staan bij het uitdelen van geld. Mijns inzien wordt deze optie terecht voorgetrokken op bijvoorbeeld een vergister-WKK combinatie. Groen gas invoeding is veel duurzamer dan het verfikken en de warmte proberen af te zetten (warmtevraag is vaak seizoensgebonden).

Jammer dat AVI's in de lijst vooraan komen. Maar ik verwacht met de huidige verzadigde AVI markt niet veel nieuwe installaties geplaatst gaan worden (nieuwe installatie is voorwaarde SDE).

Als ik een windmolen op land zou plaatsen zou ik op de vrije ruimte van de eerste fase intekenen. Je loopt dan 0,6 cent subsidie mis, maar je koopt wel zekerheid dat je meeloot in de eerste ronde.

Denken jullie ook dat de eerste fase overtekend gaat worden? Is iemand in staat om een educated guess te doen?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

De dood voor kleine PV is inderdaad bevestigd.

EIA gaat in ieder geval door.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• ZonneStroom
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

quote:
SunshineCompany schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:10:
De dood voor kleine PV is inderdaad bevestigd.

EIA gaat in ieder geval door.
Zeg je dit nou omdat je alleen maar in grote installties handelt? Ik ben nog steeds van mening; beter geen regeling dan een slechte regeling. Blind staren op dat onnozele gedoe uit Den Haag.
Juist PV klein zal het eerste baat hebben bij eigen opwek. De klein verbruikers betalen immers de hoofdprijs voor energie. Zonnepanelen is de meest haalbare van de duurzame eigen opwek voor kleinverbruikers.
We kunnen meeliften op de prijsdalingen die veroorzaakt wordt door de wereldwijde schaalvergrotingen de markt in Duitsland die in iets rustiger vaarwater komt. Sharp heeft zijn prijzen al 10% verlaagd tov 2010.

ZonneStroom

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

quote:
glambalk schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:09:
[...]

Zeg je dit nou omdat je alleen maar in grote installties handelt? Ik ben nog steeds van mening; beter geen regeling dan een slechte regeling. Blind staren op dat onnozele gedoe uit Den Haag.
Juist PV klein zal het eerste baat hebben bij eigen opwek. De klein verbruikers betalen immers de hoofdprijs voor energie. Zonnepanelen is de meest haalbare van de duurzame eigen opwek voor kleinverbruikers.
We kunnen meeliften op de prijsdalingen die veroorzaakt wordt door de wereldwijde schaalvergrotingen de markt in Duitsland die in iets rustiger vaarwater komt. Sharp heeft zijn prijzen al 10% verlaagd tov 2010.
Ik handel niet alleen in grote installaties.. :) Ik begrijp je post verder ook niet? Ik zeg dat PV klein is gesneuveld, en dat EIA in ieder geval door gaat. Daarin geef ik dus verder geen mening of ik het goed of fout vind. Natuurlijk ben ik blij dat EIA doorgaat, maar die kleine installaties mogen van mij natuurlijk ook doorgaan!

Verder ben ik het volledig met je eens; liever geen regeling dan vage, onhaalbare regelingen. Ik ben dan ook 'blij' dat er in alle kranten staat dat SDE+ slecht nieuws is voor PV. Dan is er voor de mensen in ieder geval duidelijkheid, en gaat men niet zitten wachten of men toch nog ooit subsidie zal krijgen. Ik had natuurlijk liever gehad dat SDE+ super was geweest voor PV, maar dat is het nu eenmaal niet.

En dat kleine gebruikers de hoofdprijs betalen is natuurlijk waar, maar dat heeft niets te maken met doelstellingen die gehaald moeten worden. De doelstelling is tenslotte niet; zorg dat mensen het meeste besparen. De doelstelling is; meters maken. Dat bereik je niet bij burgers met zo'n regeling. Dan moet er een simpele, open eind regeling komen, zonder ingewikkelde meters. Bijvoorbeeld op basis van factuur & Wp vermogen.

• rijnstreek
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 04-07-2014
gedeelte van een bericht okt. 2010 van pcmadman

Extra aftrek: €21.252 + €12.908 = €34.160,- snap ik.

maar de die 82.460.= ontgaat me je kunt toch niet meer aftrekken dan je geinvesteerd hebt.?
misschien kan iemand me dat uitleggen.

dit onderstaande staat in een brochure van agentschap .nl
1,3 WELKE KOSTEN KOMEN NIET IN AANMERKING
• Subsidies
Ontvangt u bij andere regelingen investeringssubsidie voor het bedrijfsmiddel? Trek dan het subsidiebedrag
af van de aanschaf- of voortbrengingskosten. Exploitatiesubsidie hoeft u niet in mindering te brengen
.

'bedoelen ze hier de sde subsidie mee?"

• MalleEppie71
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:48
quote:
rijnstreek schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 17:47:
gedeelte van een bericht okt. 2010 van pcmadman

Extra aftrek: €21.252 + €12.908 = €34.160,- snap ik.

maar de die 82.460.= ontgaat me je kunt toch niet meer aftrekken dan je geinvesteerd hebt.?
misschien kan iemand me dat uitleggen.
(De bedoelde berekening van pcmadman staat in dit bericht)

De 48.300 is geen extra aftrek, maar afschrijving van 100% vd investering. Afschrijving is kosten en dat verlaagt dus je winst en daarmee de belasting die je over winst betaalt.
Je mag de complete investering (van 48.300) afschrijven, daarnaast heb je een extra aftrek a.g.v. EIA en KIA. Vanwege de 'willekeurige afschrijving' (link) mag je alle afschrijving in het eerste jaar nemen, vandaar het bedrag van 48.300 als aftrek in de berekening van PC madman.

Als je vervolgens de terugverdientijd (TVT) berekent dan hou je jezelf voor de gek omdat je er geen rekening mee houdt dat je de komende meer belasting moet gaan betalen (zoals ik al eerder aangaf); de TVT is nl. wel een erg simplistische methode om een investeringsbeslissing op te nemen.

• Paul C
quote:
MalleEppie71 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 16:38:
[...]

(De bedoelde berekening van pcmadman staat in dit bericht)

De 48.300 is geen extra aftrek, maar afschrijving van 100% vd investering. Afschrijving is kosten en dat verlaagt dus je winst en daarmee de belasting die je over winst betaalt.
Je mag de complete investering (van 48.300) afschrijven, daarnaast heb je een extra aftrek a.g.v. EIA en KIA. Vanwege de 'willekeurige afschrijving' (link) mag je alle afschrijving in het eerste jaar nemen, vandaar het bedrag van 48.300 als aftrek in de berekening van PC madman.

Als je vervolgens de terugverdientijd (TVT) berekent dan hou je jezelf voor de gek omdat je er geen rekening mee houdt dat je de komende meer belasting moet gaan betalen (zoals ik al eerder aangaf); de TVT is nl. wel een erg simplistische methode om een investeringsbeslissing op te nemen.
Dat is natuurlijk erg afhankelijk van de situatie waarin heb bedrijf verkeerd, de rechtsvorm, etc...

Ik ging bij die berekening uit van een eenmanszaak met een eenmalige hoge winst, waardoor het interessant wordt om dat jaar flink te investeren en af te schrijven.

Het punt was dat PV héél interessant kan zijn, maar ik heb ook gezegd dat als je dat denk, dat je dan even met een accountant moet gaan babbelen.

Warmtecheck.nl Thermografie en Blowerdoortesten | De Duurzame Energie Wiki op dewiki.nl

• Dutchtraveller
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16-03 19:01
Ik keek net weer eens op de website van een van de bedrijven (Silicon Genesis) die ik volg.
En daar las ik dat ze in September hun technologie om hele dunne Silicium wafers (van 156mm ongeveer vierkant) te maken zonder zagen in productie hebben genomen.
Ze zijn maar 85 micron dik terwijl je met zagen zo'n 400-500 micron (dat was een paar jaar geleden nog 750 micron voor 150mm diameter wafers) per wafer kwijt bent waarvan van het zagen, slijpen en polijsten maar de helft over blijft. :)
En dat betekent dat je zo'n 4x minder Silicium nodig hebt.
Op het moment kost Silicium voor wafers ongeveer $72/kg en gebruiken we ongeveer 6gram/Wp (uitgaande van 20% rendement).
Dat kost dus ongeveer $0,43/Wp. Dat kan hiermee dus naar $0,11/Wp.
Verder is het proces goedkoper ($1/wafer minder kosten dus ongeveer $0,22/Wp minder).
Totaal zouden de wafers dus $0,52/Wp goedkoper te produceren moeten zijn.
En dat is een groot deel (40-60%) van de huidige kosten voor cSi cellen. Dat zegt natuurlijk nog niet dat deze kostprijs daling ook aan de klanten doorgegeven gaat worden. Maar de potentie voor een flinke kostendaling is er.

De productie van zuiver Silicium is duur en kapitaalsintensief waardoor deze niet zo snel te schalen is.
Dat hebben we een paar jaar geleden gezien toen de prijzen opliepen tot bijna $500/kg.
Vooral in China heeft men zich toen massaal gestort op de productie omdat er goud mee te verdienen was (de kostprijs is maar $20-$35/kg).
Daardoor was afgelopen zomer de prijs gedaald tot $50/kg maar is intussen weer flink opgelopen omdat enerzijds de Chinese overheid de productie aan banden heeft gelegd en anderzijds de vraag fors blijft groeien.

Helaas wordt het process alleen nog in-house toegepast en zal het dus wel een hele tijd gaan duren voordat we dit in de prijzen gaan zien.
Een presentatie (die wel wat gedateerd is): http://www.sigen.net/imag...20Thin%20Wafers%20_LT.pdf

Een iets nieuwere (maart 2009) presentatie: http://www.sigen.net/imag...%20wafer%20production.pdf

De manier waarop het proces werkt is het implanteren van protonen op een bepaalde diepte (door de snelheid van de protonen te regelen) gevolgd door klieven.
Dat is wat ik uit de minimale informatie op de site afleidt.
In het lab van SiGen haalt men trouwens al diktes van 20 micron.

Als ze zo dun worden gemaakt worden ze ook flexibel. Je kunt ze probleemloos buigen (zoals je een glasvezel kunt buigen zonder breken maar een stuk vensterglas niet).

Zo zijn er vele grote en kleine verbeteringen in ontwikkeling waardoor de prijs de komende jaren blijft dalen.
Dat is ook wel nodig als we volgens de prognoses van de EIA in 2050 wereldwijd maar liefst 3000GWp hebben opgesteld.... Zolang de productie jaarlijks maar blijft verdubbelen is dat geen enkel probleem ;)
Dan kun je in 10 jaar van 0,1% van de wereldenergievoorziening naar 100%... :P

Dutchtraveller wijzigde deze reactie 17-12-2010 00:08 (2%)
Reden: Nieuwere presentatie toegevoegd.

• zonnigtype
quote:
Dank voor meer achtergronden. Ik heb wel een artikel uit Photon voor je, wel Duitstalig selbstverständlich... :)
quote:
Zo zijn er vele grote en kleine verbeteringen in ontwikkeling waardoor de prijs de komende jaren blijft dalen.
Dat is ook wel nodig als we volgens de prognoses van de EIA in 2050 wereldwijd maar liefst 3000GWp hebben opgesteld.... Zolang de productie jaarlijks maar blijft verdubbelen is dat geen enkel probleem ;)
Dan kun je in 10 jaar van 0,1% van de wereldenergievoorziening naar 100%... :P
Lang daarvoor zullen de grote e-jongens vet zijn gaan muiten, omdat ze niet snel genoeg op grote schaal mee kunnen doen en het spul voor exorbitante prijzen aan de van niks wetende klanten kunnen verkopen. In Duitsland is het inmiddels al oorlog, met minimaal 8,3 GWp in een jaartje d'r bij gepleurd (buiten de macht van de e-molochs om). Laat onverlet, dat "het" gewoon moet gaan gebeuren, maar denk niet dat die enorme hoeveelheden zonder slag of stoot geplaatst zullen kunnen (blijven) worden. Er zijn vele pijngrenzen op het gebied van energie. Vooral veel economische. Niet bij de opwekkers, maar bij de gevestigde orde. De Staat incluis...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Over paar jaar zullen er meer volwassen elec. auto's zijn. Alleen de Tesla is tof, maar die kan ik nog even niet betalen.. :P En tegen die tijd is de bijtelling gewoon > 10%, en krijg je echt geen EIA etc. meer, omdat het dan 'normaal' is. Zou er dan een extra tax. komen op kWh's? Omdat ze de tax op benzine etc. mislopen?

SunshineCompany wijzigde deze reactie 02-01-2011 19:11 (44%)

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

quote:
SunshineCompany schreef op zondag 02 januari 2011 @ 19:10:
Over paar jaar zullen er meer volwassen elec. auto's zijn. Alleen de Tesla is tof, maar die kan ik nog even niet betalen.. :P En tegen die tijd is de bijtelling gewoon > 10%, en krijg je echt geen EIA etc. meer, omdat het dan 'normaal' is. Zou er dan een extra tax. komen op kWh's? Omdat ze de tax op benzine etc. mislopen?
Waarom extra tax? Die is er al lang. Je betaald nu al meer aan belasting dan aan de netto elektra prijs. Net als bij fossiele brandstof.
Allen een zonnig 2011 gewenst!!

ZonneStroom

• Anne vdr Bom
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 11-06-2013
quote:
SunshineCompany schreef op zondag 02 januari 2011 @ 19:10:
Nou, ik dacht dat dit een van de redenen was waarom ze met dat rekeningrijden zijn begonnen. Ergens zien ze natuurlijk de bui wel hangen dat die elektrische auto's zo tegen het einde van het decennium populair gaan worden.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

quote:
WouterB schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:03:
iemand enig idee waar je betaalbaar een QSolar aan kan schaffen? ik kom met een beetje zoeken op internet voor alleen de ketel (dus zonder montage en zonder collectoren) al op prijzen van zo'n 4000 euro...
Inclusief welke boiler?
quote:
SunshineCompany schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:33:
[...]

Hmm, ja, goede. :)

Overigens plaats 'ik' de komende weken in totaal 68105 Wp, volledig SDE / subsidie vrij. Dat verdwijnt dus volledig, ongeregistreerd.. in het niets.
Is IA en EIA geen subsidie dan?
Overigens net de balans opgemaakt en de afgelopen 2 maanden meer als 50kWp alleen al voor Zon Op Je Dak 2010 in Amsterdam geleverd en deels ook geplaatst. Eerlijkheids halve weet ik niet wat de gemeente Amsterdam met de gegevens doet. Bij CertIQ wordt het volgens mij niet geregistreerd.

ZonneStroom wijzigde deze reactie 03-01-2011 21:42 (47%)

ZonneStroom

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

quote:
glambalk schreef op maandag 03 januari 2011 @ 21:16:
[...]

Is IA en EIA geen subsidie dan?
Overigens net de balans opgemaakt en de afgelopen 2 maanden meer als 50kWp alleen al voor Zon Op Je Dak 2010 in Amsterdam geleverd en deels ook geplaatst. Eerlijkheids halve weet ik niet wat de gemeente Amsterdam met de gegevens doet. Bij CertIQ wordt het volgens mij niet geregistreerd.
Je doet goede zaken, leuk!

En IA en EIA != SDE. Vind het geen subsidie. Wel een groot voordeel, natuurlijk. Er wordt iig niets geregistreerd.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het is relatief simpel; zie de zonnestroominstallatie als bedrijfsmiddel, pak de belastingvoordelen die hiermee standaard gemoeid zijn, plus EIA, en voila! :)

Als het over gemeentes / overheidsinstanties gaat; die betalen geen belasting, dus hebben ook geen belastingvoordelen. Gemeente kWh prijs is 6-10 cent (inc. belastingen!), dus TVT is 25+ jaar.

SunshineCompany wijzigde deze reactie 09-02-2011 12:07 (38%)

• datadevil
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:30
quote:
SunshineCompany schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:03:
Het is relatief simpel; zie de zonnestroominstallatie als bedrijfsmiddel, pak de belastingvoordelen die hiermee standaard gemoeid zijn, plus EIA, en voila! :)
Het bedrijf waar ik werk wil ook meer doen met groene zaken, dus dit kan wel interessant zijn voor ons. Hebben 2 panden met aardig wat dakoppervlak, dus ik zal het eens laten vallen hier..

• Anne vdr Bom
quote:
SunshineCompany schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:03:

Als het over gemeentes / overheidsinstanties gaat; die betalen geen belasting, dus hebben ook geen belastingvoordelen. Gemeente kWh prijs is 6-10 cent (inc. belastingen!), dus TVT is 25+ jaar.
Ik heb hier al eerder een vraag over gesteld en blijf het een vaag verhaal vinden met belastingaftrek. De PV-installatie trek je af van de belasting als bedrijfskosten, maar stroomverbruik (als je geen pv hebt) niet. Of zie ik dat verkeerd?

Ook zie ik op je site staan dat een particulier zonnestroom heeft voor 13 cent kWh-prijs. Met als voorbeeld een systeem van € 12000 dat 3000 kWh per jaar levert. Als ik even kort door de bocht reken met 25 jaar levensduur kom ik uit op € 12000/75000 kWh = 16 cent per kWh. Maar dat is niet reëel omdat ik de rente niet meereken. En waarschijnlijk een nieuwe omvormer ergens halverwege.

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
quote:
kwh per jaar= zo'n 1500 euro perjaar
1500 euro moet je bruto >8x omzetten om netto te verdienen,
je zou eens kunnen rekenen op je carport wat eigen belastingvrij stroom zou doen (met eia aftrek)
of je dan het 30 voudige kan verdienen.
http://regelingen.agentsc...ie-investeringsaftrek-eia

238103 wijzigde deze reactie 10-02-2011 20:57 (23%)

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:54
quote:
eric-pvt schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:56:
[...]

je zou eens kunnen rekenen op je carport wat eigen belastingvrij stroom zou doen (met eia aftrek)
* ik kan niet via bedrijf investeren in energie aftrek

* dit hoog stroom gebruik blijft nog max 1 a 2 jaar

* en is geen omzet die het levert, puur 30.000 winst

dus er komen al wat mensen langs om te kijken of er panelen op het platte dak kunnen. Maar zou hier niet meer als 5.000-8.000 in willen investeren. (als er al zoveel op kan!)

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• Neanderthaler71
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 31-07-2012

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
eric-pvt schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:56:
[...]

Eric, je kunt niet zomaar EIA hanteren. Dan moet het wel een bedrijfspand zijn (of een afzonderlijk onderdeel van het pand dat dienst doet als bedrijfshuisvesting).
Ik geloof dat het zijn woonhuis is, dan is er GEEN EIA mogelijk !

Of je doet het wel, maar is het fraude.

Edit: zie nu pas dat dat er al een reactie terzake stond..ach

Neanderthaler71 wijzigde deze reactie 10-02-2011 22:49 (4%)

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• 238103
quote:
Ik geloof dat het zijn woonhuis is, dan is er GEEN EIA mogelijk !
Of je doet het wel, maar is het fraude.
>
Zonne-energie wordt door de fiscus als roerend goed gezien en is daarmee onafhankelijk van het eigendom van het pand [belangrijk voor kantoor aan huis].
Voor bedrijven gelden, naast de regeling Duurzame Warmte en de SDE, een paar fiscale investeringsregelingen:
- IA (Investeringsaftrek): voor alle bedrijfsmatige investeringen. Minimaal € 2200 op jaarbasis investeren. Het percentage loopt van maximaal 25% af tot 0% (bij investeringen op jaarbasis van meer dan € 240000).
- EIA (Energie Investeringsaftrek): voor investeringen in Duurzame energie en energiebesparing. 44% (tarief 2009; minimaal € 2200 investering, geen maximum bedrag). Vanaf 2008 is de aftrek voor Zon-PV begrensd op € 3000/kWp.
De IA en EIA mogen bij elkaar opgeteld worden.
De hoogte van de aftrek kunt u in mindering brengen op de fiscale winst, in het jaar van aanschaf, of het jaar van aangaan van de verplichting tot aanschaf. Onder de aftrek vallen nog diverse kosten die u en uw bedrijf zelf maken in het kader van aanschaf van een duurzame energie installatie. Daaronder vallen bijvoorbeeld verwervings-, montage-, en onderzoekskosten.
Hiernaast geldt uiteraard dat u de investering gewoon kunt afschrijven.
Afhankelijk van de belastingdruk kan het voordeel oplopen tot een teruggave van wel 80% van de investering!

indien je kantoor aan huis definieert wel eia,
indien je gewoon thuis werkt in loondienst geen eia.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

quote:
eric-pvt schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:46:
[...]

>
Zonne-energie wordt door de fiscus als roerend goed gezien en is daarmee onafhankelijk van het eigendom van het pand [belangrijk voor kantoor aan huis].
Voor bedrijven gelden, naast de regeling Duurzame Warmte en de SDE, een paar fiscale investeringsregelingen:
- IA (Investeringsaftrek): voor alle bedrijfsmatige investeringen. Minimaal € 2200 op jaarbasis investeren. Het percentage loopt van maximaal 25% af tot 0% (bij investeringen op jaarbasis van meer dan € 240000).
- EIA (Energie Investeringsaftrek): voor investeringen in Duurzame energie en energiebesparing. 44% (tarief 2009; minimaal € 2200 investering, geen maximum bedrag). Vanaf 2008 is de aftrek voor Zon-PV begrensd op € 3000/kWp.
De IA en EIA mogen bij elkaar opgeteld worden.
De hoogte van de aftrek kunt u in mindering brengen op de fiscale winst, in het jaar van aanschaf, of het jaar van aangaan van de verplichting tot aanschaf. Onder de aftrek vallen nog diverse kosten die u en uw bedrijf zelf maken in het kader van aanschaf van een duurzame energie installatie. Daaronder vallen bijvoorbeeld verwervings-, montage-, en onderzoekskosten.
Hiernaast geldt uiteraard dat u de investering gewoon kunt afschrijven.
Afhankelijk van de belastingdruk kan het voordeel oplopen tot een teruggave van wel 80% van de investering!

indien je gewoon thuis werkt in loondienst geen eia.
Kleine toevoeging: er mag officieel niet worden afgeschreven op inventaris, en zonnepanelen vallen onder inventaris als je kantoor aan huis hebt, en die kantoorruimte niet als zakelijk op de balans staat.

• Punkrocker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:58

Punkrocker

Mostly harmless

quote:
eric-pvt schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:46:
[...]

Zit daar geen addertje onder het gras?
Moet dat kantoor geen eigen voordeur e.d. hebben?

"What do you get if you multiply six by nine..."

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

quote:
Neanderthaler71 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:09:
[...]

Nog los van het feit dat de fiscus een PV installatie NIET altijd als roerend aanmerkt. Zie staatscourant
Heb je een link voor me naar de dat artikel? Ik lees het anders namelijk:
quote:
3.8.1. Zonnepaneleninstallaties

Als een belastingplichtige een lening afsluit voor de aanschaf van een zonnepaneleninstallatie kan hij deze schuld als eigenwoningschuld aanmerken mits de zonnepaneleninstallatie onroerend is geworden. Er bestaan verschillende zonnepaneleninstallaties. Zo zijn er bijvoorbeeld zonnepanelen die als het ware ‘los op de daken gelegd worden’ en panelen die slechts met een viertal schroeven worden bevestigd. Deze installaties zijn niet onroerend geworden. Een installatie is onroerend geworden als deze duurzaam met de woning is verenigd in de zin van artikel 3:3 juncto 3:4 van het BW doordat de installatie naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam ter plaatse te blijven. Hierbij is het niet meer van belang dat technisch de mogelijkheid bestaat om het bouwsel te verwijderen. Uitgaven voor een onroerende zonnepaneleninstallatie kunnen worden aangemerkt als eigenaarslasten. De beoordeling of de zonnepaneleninstallatie onroerend is, is civielrechtelijk van aard en afhankelijk van de feiten en omstandigheden.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8462.html

Voor de rest, als je ZZP'er aan huis bent, kun je geen gebruik maken van EIA, omdat het een toevoeging aan privepand is.

SunshineCompany wijzigde deze reactie 12-02-2011 08:43 (4%)

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
SunshineCompany schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 08:41:
[...]

[...]
In de tweede regel van dat stuk staat mits. Er is dus wel sprake van zowel de ene verschijningsvorm als de andere verschijningsvorm. Dus roerende en onroerende PV installaties zijn mogelijk.
Ik heb aan de hand van dat artikel ook eens toegelicht dat installaties roerende of onroerende kunnen zijn afhankelijk van de manier waarop deze worden bevestigd.

Een PV installatie op een privehuis zal inderdaad in 99% van de gevallen niet in het bedrijf kunnen (en dus geen EIA).
Maar uiteindelijk zijn dat toch kleine installaties waarbij het toch gaat om ''kleingeld''

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, maar nu koop ik zakelijk een elec. auto. Ik krijg EIA, IA en mag afschrijven op de auto. Deze auto wil ik opladen met zonnepanelen, deze plaats ik op mijn garage waarin ik ook mijn kantoortje heb. Die garage is prive-bezit. Nu zou ik dus die zonnepanelen niet alszijnde zakelijk mogen afschrijven. Krijg ik nu wel of geen EIA? En IA? Het is allemaal zeer krom.

Deze maand plaats ik overigens nog 8 panelen 'kleingeld-installatie' op een garage van iemand, die het dus wel lekker allemaal zakelijk doet. Ik heb hem volgens beste weten voorgelicht, maar hij weet het beter.. ;)

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
SunshineCompany schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 09:57:
Ja, maar nu koop ik zakelijk een elec. auto. Ik krijg EIA, IA en mag afschrijven op de auto. Deze auto wil ik opladen met zonnepanelen, deze plaats ik op mijn garage waarin ik ook mijn kantoortje heb. Die garage is prive-bezit. Nu zou ik dus die zonnepanelen niet alszijnde zakelijk mogen afschrijven. Krijg ik nu wel of geen EIA? En IA? Het is allemaal zeer krom.

Deze maand plaats ik overigens nog 8 panelen 'kleingeld-installatie' op een garage van iemand, die het dus wel lekker allemaal zakelijk doet. Ik heb hem volgens beste weten voorgelicht, maar hij weet het beter.. ;)
De werkruimte aan huis.... daar is circa 3 meter fiscale jurisprudentie over.
Nogal logisch ook.... het oprekken van de waarheid ligt op de loer.

Maar wat je zegt ten aanzien van prive huizen (zzp'ers) dat klopt in ieder geval 99% niet aan de orde.

Als hij dat wel in zijn bedrijf stopt zal dat doorgaans niet opvallen. Zo gaan er wel meer dingen in de praktijk. Sterker nog als je een bezoek krijgt van de fiscus (kennismaking) geven ze dat ook aan. Niet alles gaat 100% volgens de regels dat weten zij ook, je moet het echter niet te gek maken.

Wel is de "werkruimte aan huis" een bijna berucht fiscaal thema in de IB sfeer.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

quote:
SunshineCompany schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 08:41:
[...]

[...]

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8462.html

Voor de rest, als je ZZP'er aan huis bent, kun je geen gebruik maken van EIA, omdat het een toevoeging aan privepand is.
Ik weet dat hier enkele weken geleden al over is gediscusieerd. Is hier al jurispridentie over? Zo nee, dan is "naar aard en inrichting" voor velerlei uitleg vatbaar. Er moeten dus eerst maar uitspraken komen van inspecteurs op basis van DGB2010/921. Vervolgens beroep aantekenen etc.
Mijn uitleg; Het maakt niet meer uit of het een platdakinstallatie met losse consoles is, een clickfit systeem waar ook geen schroeven aan te pas komen of dat je het systeem met chemische ankers met je huis hebt verbonden.
Aard; het (voor langere periode) zelf opwekken van elektriciteit tbv de eigen woning.
Inrichting; middels kabels en omvormer is de installatie aan de huisinstallatie gekoppeld en niet aan het openbare net.
Ik zou me voor kunnen stellen dan advocaten nog veel leukere argumenten voor "aard en inrichting" zouden kunnen vinden.
Ik heb een klant waar we panelen gaan plaatsen op een plat dak. Die worden geplaatst op een dakopbouw (nee niet de buurman aan de ander kant van mijn huis). De financiering van de dakopbouw gebeurd middels een uitbreiding van de hypotheek waarbij de panelen dus ook worden inbegrepen.

ZonneStroom

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

quote:
Mike70 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 03:23:
[...]

P.s. nu we hier toch bezig zijn. De firma waar ik voor werk gaat eind dit jaar verhuizen. Aangezien onze machines (lasers) veel warmte produceren, hebben wij overdag een overschot. 's nachts komen we dus warmte te kort. We hebben een offerte aangevraagd voor duurzame middelen maar vinden 280.000 euro veel te veel.
Heeft iemand een suggestie om warmte overdag op te slaan en deze 's avonds weer te gebruiken, of zijn er nog andere alternatieven. Graag jullie mening en tips hierover. :)
Ik neem aan dat jullie te veel warmte hebben in de vorm van lucht (afzuigkappen boven de lassers).
Deze kun je zoals door andere al aangegeven laten afkoelen via warmtewisselaars met water waarna het water boilersystemen gaan verwarmen waarin PCM materiaal (voorbeeld) zit. Dit zorgt voor een gestage afgifte van warmte op een bepaalde temperatuur en een grotere opslag capaciteit dan water.

Aangezien je het had over 1500M2 vloer oppervlak had zal er in die hal (75x20M?) best wel een deel van de vloer iets minder druk hoeven te verwerken zodat er een prefab keldertje onder kan voor de boilertanks.
Als jullie echt een nieuw hal plaatsen van 1500M2 kan die investering er ook wel vanaf (met dank aan EIA IA enz)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Mike70
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 02-01 21:10

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

quote:
ollie1965 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 18:19:
[...]

Ik neem aan dat jullie te veel warmte hebben in de vorm van lucht (afzuigkappen boven de lassers).
Deze kun je zoals door andere al aangegeven laten afkoelen via warmtewisselaars met water waarna het water boilersystemen gaan verwarmen waarin PCM materiaal (voorbeeld) zit. Dit zorgt voor een gestage afgifte van warmte op een bepaalde temperatuur en een grotere opslag capaciteit dan water.

Aangezien je het had over 1500M2 vloer oppervlak had zal er in die hal (75x20M?) best wel een deel van de vloer iets minder druk hoeven te verwerken zodat er een prefab keldertje onder kan voor de boilertanks.
Als jullie echt een nieuw hal plaatsen van 1500M2 kan die investering er ook wel vanaf (met dank aan EIA IA enz)
@ollie.
Bedankt voor de tips. Het gaat om Lasers en niet om lassers. Maar dat maakt niet uit in dat geval omdat we 100% gebruik maken van koelen van de machines met water. Het pand moet nog ontworpen en gebouwd worden. Dus alles is nog bespreekbaar. Mijn baas hecht aan warmte terugwinning in verband met het milieu.

www.mijnzon.info

• zonnigtype
quote:
SunshineCompany schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 20:28:
[...]

Thanks, en zeker nog een paar in de planning, maar niet zo groot.
Gefeliciteerd met alweer een mooi blauw dakkie. Wel effe de ijzerzaag hanteren s.v.p. Staat zo slordig dat paaltje (dank voor oplettendheid aan net zo'n mierenn**ker als ik... ;) ).

(dat was rap, maar ik was dan ook aan proza bezig... >:) )

Ook gefeliciteerd met de net verschenen Arcadis publicatie "Nieuwe organisatievormen en financieringsconstructies in de Nederlandse zonnestroommarkt", waar je ook in wordt genoemd met terugverdientijd "vanaf 3 jaar"..., alhoewel (p. 72):
quote:
(de terugverdientijd kan niet gegarandeerd worden).
En, interview p. 71:
quote:
De ambitie hierbij is om in 2011 geheel zonder subsidie voor 1 MW aan zonne-energie te realiseren.
Succes, nog een paar honderd kWp-en te gaan! _/-\o_
quote:
Uit concurrentieoogpunt zijn de rekenmodellen van The Sunshine Company vertrouwelijk.
Jammer... >:)

En (p. 75):
quote:
Het grootste risico voor de The Sunshine Company is dat de belastingregels kunnen wijzigen, waardoor het gehele subsidieonafhankelijke concept niet meer rendabel is aan te bieden.
Goed gezien... :/

Opdrachtgever van al dit fraais: De Staat. Lees: Agentschap NL. Weer hoop pagina's om door te bladeren, drie-en-tach-tig maar weer... :D

Zomaar een citaatje, pagina 8:
quote:
Een betrouwbare uitstraling kan verkregen worden door samenwerking met een bekende en solide partij, zoals een gemeente, woningcorporatie of traditionele energiemaatschappij.
_O- ;(

Het is wel weer duidelijk waar de prioriteiten hier liggen: niet de particuliere markt, die in alle buitenlanden de DRAGENDE zuil is van de ontwikkelingen, maar "de energiebedrijven" motten het maar weer gaan doen. Lees: forget marktontwikkeling. Alleen die "ontwikkeling" waar zij leuk aan mogen verdienen, gaan dan uit de grond worden gestampt. De markt blijft dus klein en waarschijnlijk reteduur.

Of ook daaronder:
quote:
Voor de klant is het daarbij belangrijk dat de kwaliteit geborgd is en dat hij ontzorgt wordt.
Ha. Lees wat dat laatste betreft: dat hij/zij nooit te weten zal komen hoe veel marge er over "het project" wordt afgeroomd (door het energiebedrijf of andere projectontwikkelaar).

Die op pagina 14 vind ik ook een mooie:
quote:
Wat heb ik AgentschapNL te bieden?
(erna volgen lege kolommen)

Of (pagina 15, Amro LEASE project):
quote:
Scheuten Solar
99,9 kWp zonnesysteem
Benutting van EIA, groen beleggen en SDE subsidie
Toe maar. Het kan niet op (ja, ook uw en mijn belastinggeld). Zelfs niet voor een Nederlandse PV module producent (die in Puglia, Italia, hele leuke, extreem lucratieve PV powerplants neerzet met minimaal het tienvoudige vermogen).

Dan komt apie uit den mouw bij Amro:
quote:
ABN AMRO Lease heeft dit jaar (via business partners) 100 aanvragen voor SDE subsidie ingediend waarvan er geen een gehonoreerd is. Met nieuwe initiatieven wil ABN AMRO Lease investeringen in zonnepanelen mogelijk maken.
Ach so. Tja. Ze zijn niet de enigen geweest. Eneco heeft in 2010 iets van 150 MWp aangevraagd en maar 7 beschikkingen gekregen, dus er zijn er meer met knallende koppijn.

Ook weer erg leuk, p. 19:
quote:
9.2 Wat zijn de risico’s voor de afnemers?
Energieprijzen stijgen niet voldoende
;) Ha, ha, ha.....

p. 45 Energy Valley (NB: noord Nederland, zitten ook VET in de fossielen en ander groot spul):
quote:
De ambitie is om in 2011 voor 60 MW aan zonne-energie te realiseren
Hmmmmmmmmmmm.

WWZ: schuif maar weer een plaatsje op....

Maar ook:
quote:
Rekenmodel
Er wordt momenteel door Energy Valley een rekenmodel ontwikkeld. Dit is een rekenmodel waarbij schaalgrootte centraal staat. Er wordt nu voor partijen uitgerekend wat het oplevert in kWp. Verder zijn er vele andere factoren die in dit rekenmodel een rol spelen, zoals: gaat de consument direct salderen, wat zijn de kapitaallasten, welke garanties worden gegeven etc. Dit rekenmodel is vertrouwelijk.
... en ze drongen nou juist zo aan op "samenwerking".... Hoppa, publiceren die hap!

Ook tale-telling bij Energy Valley:
quote:
9.2 Wat zijn de risico’s voor de afnemers?
De overheid werkt niet mee om salderen mogelijk te maken
Neen, ze zijn daar een beetje gek om 69 procent afroom op niet verkochte kilowatturen aan energiebelasting en BTW te laten lopen. First see, than believe, dat onze hypocriete neoliberale overheid "salderen" grootschalig (ook voor >3x 80 Ampère, door de nul, etc.) zal gaan opvatten en dat lolletje aan talloze projectontwikkelaars in de startblokken zal gaan gunnen. Want dan missen ze opeens een "nogal substantieel volume" bij de verwachte belasting inkomsten. Dus dat zijn mooie dromen om daar over te speculeren...

International Solar, p. 56:
quote:
Het project wordt deels met een SDE subsidie gefinancierd. Het gaat hier om een SDE subsidie die in 2000 is toegekend.
:X :? :o

of:
quote:
Het doel is om 1-5 mWp aan zonne-energie per jaar te realiseren.
;( Waar is de eenheden politie als je hem nodig hebt? :+

of:
quote:
stelt wel dat deze subsidieonafhankelijke projecten zonder subsidie nooit rendabel zullen zijn. Iemand zal bij deze projecten het verlies moeten nemen. International Solar neemt daarom zelf al genoegen met kleine marges. Deze subsidieonafhankelijke projecten zijn dan ook een principiële kwestie.
En daar wil Agentschap "schaalvergroting" mee gaan bedrijven? Veel succes.

WWZ wordt wel genoemd, maar is niet geïnterviewd. Hmmm. Laat ik verder maar in het midden...

Er wordt in het hele rapport vet gewapperd met die oh zo lucratieve EIA subsidies.

Hmmmmmm. Ook EIA is ooit een keer op. En als al die volgens Agentschap NL "groter moeten wordende" PV projectjes van zeer divers allooi allemaal een vette greep uit dat EIA potje gaan doen is 't ie leeg voordat je het weet, en klapt de hele zooi weer in elkander.... :/

Ook wordt regelmatig gezwaaid met "leuke belastingvoordelen". Tja. Ook dat zal een meer dan "gevoelig" en beslist niet onuitputbaar "middel" blijken, zodra ambtenaren in duh haag het al te progressief "weglekken" van Staatsfinanciën in het oog krijgen. Houden ze door de bank genomen niet zo van daar (tenzij het naar "vrindjes" weglekt natuurlijk, dan mag het).

Particulieren zoals gebruikelijk ook nauwelijks aan bod komend. En als ze al aan bod komen (Zonvogel, BoerZoektBuur) nog steeds in de startblokken hangend of met hangen en wurgen een paar leuke kleine projectjes. Schiet niet op. Tale telling, p. 65:
quote:
Falen: Wanneer saldering vanuit een andere locatie onmogelijk wordt gemaakt zal het beoogde zelflevermodel niet toegepast kunnen worden, waardoor de projecten niet meer rendabel zullen zijn.
en (p. 69), Lochem:
quote:
Momenteel is Lochem Energie in onderhandeling met EZ voor het uitvoeren van experimenten met betrekking tot salderen. Er worden door EZ een aantal voorwaarden gesteld, waaronder een grens van het aantal kWh dan mag worden opgewekt.
En zo is het maar net. Salderen kan worden klein gehouden en/of gesaboteerd door onze schijnheilige Staat, het is een liability en absoluut geen zekerheid of "schaalvergroting faciliterende" mogelijkheid. Niets ligt in Wet vast, behalve een (slecht) artikel (wat straks ook weer wordt vergiftigd door gasgestookte HRe ketels), en dus blijft het dweilen met de kraan vol open.

Pagina 78 Zonvogel:
quote:
Beide projecten zullen van start gaan wanneer 50% participatie is bereikt. Dit zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2011 gebeuren.
Verouderde informatie in dit op januari 2011 gedateerde rapport!

Huis ter Heide in Zeist gaat niet door. Staat al tijden op hun site...

NB: ter Heide had een grote SDE 2010 beschikking (100 kWp). Gaat deze nu verloren??? Zeewolde, enige overgebleven project, heeft GEEN SDE beschikking, wel "proefproject met salderen via netbeheerder Liander" (die trouwens volgens NMa expliciet verbod tot enige activiteiten rond "levering" heeft, het is immers een netbeheerder...).

en:
quote:
'De Zonvogel wil de ANWB van de zonne- energie worden';, aldus Peter van Vliet (voorzitter van de Zonvogel)
en (p. 77):
quote:
Zo kan een faciliterende coöperatie kwaliteitseisen opstellen voor leveranciers van zonnesystemen. Ook kan centraal een open inschrijving voor leveranciers worden geregeld. Volgens Peter van Vliet is samenwerking met vaste leveranciers niet toegestaan.
Hmmmm. Vreemd dan dat er in het zeven mensen zware bestuur minstens een directeur van een bekend systeemhuis zit...

en:
quote:
10.1 Hoe zijn de ervaringen van uw klanten (leden)?
Leden van de Zonvogel vinden over het algemeen dat de eerste projecten té langzaam van de grond komen.
Dat vermoeden had ik al toen ik de constructie zag bij de oprichting. Dit is immers NEEderland.

Nou ja, leuk leesvoer weer. Waar iedereen wel weer wat uit zal halen. Er zit zoals gebruikelijk bij dit soort rapporten weer een hoop bladieblabla, maar er zitten zeker ook interessante dingen in om eens langs te browsen. Interessante doorkijkjes in keukens waar je vaak de elementaire project data niet eens van te lezen krijgt. Hier dus wel. Da's een plus! Verder regelmatig zeer herkenbare "struikelblokken", gifangels, valkuilen, straatrovers, prikkeldraad, and the lot, en af en toe ronduit hilarische zaken die oh zo karakteristiek zijn voor het verbijsterende poldermoeras gevuld met af en toe een zonnestroom pareltje.

Op naar het volgende rapport. Howgh!

zonnigtype wijzigde deze reactie 22-02-2011 22:29 (0%)
Reden: achterhaalde opmerking

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

quote:
SunshineCompany schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:51:
Anyway, er was dus een kippenhouder (38.000 kuikens / maand! :o ) die SDE groot toegewezen had gekregen. Had dus 3 daken gevuld met elk 550 x 180 Wp. In totaal 300.000.. :o :o Lag er nu 10 maanden op, en had met 2 installaties al 180.000kWh opgewekt. Zat dus na 10 maanden al aan de 85%. En hij had al 80.000 EUR (:o :o) 'verdiend' via SDE.

$$$$$
SDE groot was gewoon een winstgevende prijs uit een grote loterij. Vergoeding was simpelweg te hoog tenopzichte van de lage Wp installatiekosten voor zulke grote installaties. Om de een of andere reden kregen grote installaties een hogere vergoeding dan kleine installaties en dan hebben die bedrijven ook nog aftrek en EIA.. Kassa.

www.sunsolar.nl

• zonnigtype
quote:
SolarKing schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:16:
[...]

SDE groot was gewoon een winstgevende prijs uit een grote loterij. Vergoeding was simpelweg te hoog tenopzichte van de lage Wp installatiekosten voor zulke grote installaties. Om de een of andere reden kregen grote installaties een hogere vergoeding dan kleine installaties en dan hebben die bedrijven ook nog aftrek en EIA.. Kassa.
Dat heeft alles met de volslagen bezopen "berekening" van het verschil tussen de VERONDERSTELDE "kosten van zonnestroom uit installaties van die grootte per kWh" = basisbedrag en de VERONDERSTELDE gecorrigeerde zogenaamde "gemiddelde marktprijs" die "dat soort" bedrijven voor hun elektriciteit ZOUDEN betalen volgens de onwaarschijnlijke en onnavolgbare logica van de EZ ambtenarij (geparachuteerd bij ECN Beleidsstudies, dat zijn gewoon stromannen van EL&I). En dan krijg je dus dit.

NB: meteen al in het tweede jaar werd daar ook nog eens de "bodem in het vat" bereikt, de "basiselektriciteitsprijs", en werd de correctiefactor al in de voorschotberekening op die basiselektriciteitsprijs vastgenageld om te voorkomen dat de Staat zich helemaal blauw zou gaan betalen aan de verschilkosten...

• 238103
co2 word snel duurder, (japan) en 2012 gaan de kolenboys die rechten zelf kopen, ipv krijgen.
nu nog niet, en daarom denken we nog in 21 cent.
verder kan misschien greenchoice ook iets doen met eia,
en dan is het kassa.

• master30
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 27-01 16:49
Voor de rekenaars die hier (zonnepanelen) aan bedrijven verkopen,
veranderingen van de percentages voor 2011.

VAMIL: willekeurige afschrijving kan niet meer volledig, maar slechts tot 75%.
EIA: percentage daalt van 44 naar 41,5%
MIA: percentages van 40, 30, 15 worden resp. 36, 27, 13,5%.

• zonnigtype
quote:
Dutchtraveller schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:24:
@RemcoDelft
Aan het zogenaamde oormerken van gelden heeft de politiek een broertje dood.
Dan kunnen ze kun spelletjes niet meer spelen...
Toen de energiebelasting werd ingevoerd werd volgens mij het milieu als reden aangegeven maar blijkbaar zijn ze dat al lang vergeten.
De huidige energiebelasting zou dus inderdaad al voor de stimulering van groen gebruikt moeten worden.

Waar ik bang voor ben is dat die stimulering alleen maar het overhevelen van geld naar de electriciteitsmaatschappijen wordt. Niks voor de burger die het mag betalen.
Klopt. SDE is de strot doorgesneden door Verhagen. Klein sowieso "niet meer in portfolio". PV "groot" uitsluitend in laatste stadium van die SDE bagger te realiseren als je EXTRA inkomstenbronnen als EIA kan fourneren, of dumpmodules uit China over laat varen en geen service biedt. Er wordt uitsluitend gekeken naar de Europese verplichting, die belachelijke 14% in 2020, en dat is het enige wat nu "moet" van Den Haag, anders zijn ze (lees; "Nederland") voor eeuwig de risée. Dat zullen ze over hun dead bodies laten gebeuren, dus nu mogen de kolen en gas stokerds massaal biomassa uit waar dan ook bijfikken om maar aan die belachelijke 14% te geraken. En alleen daarvoor blijft de SDE overeind, voor de Big Boys, dus. Uiteraard beslist niet voor die burgermansjes die uitgeknepen moeten blijven worden, want daar is het meeste geld te halen (door de Staat). Bij mij 69% op elektra (als ik af zou nemen). Bij huidige variabele tariefstelling atoomsplijter, kolenverbrander en bioindustrie kippenmest verstoker Delta zelfs 70,5%. Ik loop morgen om mijn nek met de exacte berekening.

See you tomorrow? :)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag een klant voor PV:
- SDE 3,5kWp
- Lokale subsidie 3500 EUR
- EIA + andere fiscale voordelen.

Die man heeft 't al terugverdient voordat 't erop ligt.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

quote:
SunshineCompany schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:45:
- SDE 3,5kWp

Dat heet gratis toch. Maar serieus, volgens europa mag dit niet. Dit is te veel bedrijfssteun. En die man zou het zeker niet hebben gedaan als hij niet al die subsidie had ontvangen?

ZonneStroom

• zonnigtype
quote:
SunshineCompany schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:45:
- SDE 3,5kWp

:X :X :X

Je hebt het over EIA, DUS over een klant met een bedrijf?

Zo ja:

Uit de "Algemene Voorwaarden SDE-categorie [verboden woord]":
quote:
Dat u bekend bent met het feit dat op grond van afspraken tussen de EU-landen grenzen
zijn gesteld aan het verlenen van subsidies aan bedrijven. Deze zijn vastgelegd in de
“Communautaire richtsnoeren inzake staatssteun voor milieubescherming” (2008/C 82/01).
Hierin staat hoeveel subsidie maximaal is toegestaan voor uw project. Indien u voor uw
project naast de SDE en de Energie-investeringsaftrek (EIA) nog andere vormen van
overheidssteun ontvangt of gaat ontvangen kan het zijn dat u meer subsidie krijgt dan
toegestaan. Circa een jaar na datum van ingebruikname van de zon-PV-installatie zal
Agentschap NL dan een cumulatietoets uitvoeren. Op dat moment zijn de
investeringskosten bekend en is duidelijk hoeveel overheidssteun u ontvangt. Indien blijkt,
dat u teveel steun ontvangt of zal ontvangen zal het aantal MWh dat over de totale
subsidieperiode in aanmerking komt voor subsidie worden beperkt. Dit geldt niet voor
particulieren;
Jij gaat hem hopelijk over een jaartje of zo bijstaan als Agentschap ambtenaren [terecht] "bevinden" dat 'ie teveel steun heeft ontvangen en dat Agentschap de SDE subsidie zal gaan inperken, waarschijnlijk "naar rato van de teveel ontvangen extra subsidies"???

We horen gaarne rond het voorjaar van 2012 hoe dit af gaat lopen... :/

Overigens vind ik dat dit ook moet gelden voor particulieren. Over-subsidiëring, zoals nog steeds in absurde mate in sommige gemeentes met volslagen bezopen aanschaf subsidies in combinatie met saldering (4 Euro/Wp Volendam, stapelkrankzinnig), soms ook nog eens SDE en wat nog meer niet (Minnesma van WWZ promoot openlijk combi van haar dump paneeltjes met SDE), dient met kracht te worden bestreden. Het maakt de markt kapot en er is groot gevaar van woekerprijzen door de aanbieders ("het wordt toch wel gesubsidieerd").

Condities EIA particulieren:
quote:
Non-profitorganisaties, particulieren, bedrijf aan huis
Non-profitorganisaties en particulieren kunnen zelf geen EIA aanvragen. Maar soms kunnen ze wel indirect gebruikmaken van de EIA. Non-profitorganisaties kunnen een ondernemer EIA laten aanvragen voor een installatie en die installatie ‘terughuren’ van de ondernemer via een 'sale-lease-back-constructie'. Non-profitorganisaties kunnen op dezelfde manier gebruikmaken van de VAMIL- en MIA-regeling.

Particulieren kunnen soms via een (operational) leasecontract met een ondernemer gebruik maken van de EIA. De ondernemer investeert en stelt de installatie ter beschikking aan de particulier. Dit kan echter maar in een paar gevallen:

* als de ondernemer investeert in zonne-energie op een woning (fotovoltaïsche panelen, zonneboilers, zonnecollectoren);
* als de ondernemer investeert in een collectieve warmtepomp die zich buiten een woning bevindt;

Andere technieken voor woningen, zoals een warmtepomp die in een particuliere woning wordt toegepast, komen niet in aanmerking.

Bedrijf aan huis
Als een installatie, bijvoorbeeld een warmtepomp, zich bevindt in de bedrijfsruimte van een bedrijf aan huis, dan kan deze wel - naar rato - in aanmerking komen voor de EIA. Het bedrijf aan huis moet dan wel bij de Belastingdienst bekend zijn en geaccepteerd worden.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:02
quote:
Dit zou betekenen dat ik (met een beheerBV) dus als particulier EIA kan benutten...
..kijk, dan gaat het lonen om mn dak op west met mooie zwarte panelen vol te leggen....

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• zonnigtype
quote:
BarryH schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 10:47:
[...]

Dit zou betekenen dat ik (met een beheerBV) dus als particulier EIA kan benutten...
..kijk, dan gaat het lonen om mn dak op west met mooie zwarte panelen vol te leggen....
Succes.

Als iedereen middels dat soort "constructies" even flink door gaat pakken is het budget voor dit jaar er zo door gejaagd (SSC is zelfs EIA specialist geworden... >:) ).

Weer een andere pagina op de oneindig grote Agentschap NL website:
quote:
Het budget voor 2011 is € 151 miljoen. Als het EIA-budget overschreden wordt, dan kan de minister van Financiën de regeling beperken of buiten werking stellen. Dit besluit wordt in de Staatscourant en op deze website gepubliceerd.

• zonnigtype
quote:
BarryH schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:16:
@zonnigtpye: dat is toch juist het idee van de regeling. en door die verkoopboost dalen de productiebedrijven weer wat verder op de experience-curve en heeft iedereen een lagere EUR/PW.
Voor een verwachte mondiale productie van 51 GIGAWatt aan zonnepanelen dit jaar? (Vorig jaar productie: 27 GIGAWatt, volgens Photon International)

Kom nou, daar stelt (ook) die EIA NIETS bij voor, die heeft daar nulkommanul procent invloed op, wat er mondiaal met de prijzen geschiedt. Dat gaat om vele miljarden Euro's, die op de markt worden gegooid vanwege decente feed-in regelingen (niet in ons op alle fronten gemaximeerde landje). Niet vanwege het eeuwige gepruts op de vierkante millimeter in ons poldermoeras. Een groot deel van die EIA zal wel weer weg gaan vloeien naar grote concerns met juristen die de godganse dag al die ingewikkelde regelingen navlooien op voordeeltjes voor hun al dik in de slappe was zittende werkgevers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:54
Ik ben zelf al aan het zoeken geweest maar misschien is er hier iemand met ervaring.
Binnen onze VvE is het de bedoeling nog deze zomer de blokverwarming te vervangen door een nieuw zuiniger exemplaar. Het merendeel van de woningen is nog van 1 'groot' eigenaar. Als deze grooteigenaar met bedrijf (verhuurder van veel woningen) de aanschaf en plaatsing van de nieuwe ketel regelt. Is het dan mogleijk om EIA te ontvangen, en zo ja welk percentage? Het gaat dan om een HR cascade systeem voor circa 40 woningen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-04 12:17

HellevUUr

4800Wp SDE vrij

Ik weet niet of het al gepost is, maar hier kan je het document "Plan van Aanpak Energiebesparing Gebouwde Omgeving" vinden.
Dit is een bijlage van de kamerbrief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Hierin wordt o.a. vermeld dat er dit jaar nog 10 miljoen vrij gemaakt wordt voor de rijkspremie Meer met Minder.
Daarnaast wordt er ook melding gemaakt van de resultaten van de reeds gesloten subsidies.
quote:
Financiële stimulansen
Het kabinet heeft besloten de inzet van subsidies tijdens deze kabinetsperiode af te bouwen. De uitdaging ligt nu bij marktpartijen om met creatieve oplossingen en nieuwe concepten de markt een stap verder te brengen.
Om deze marktontwikkeling een steuntje in de rug te geven, zal de lopende rijkspremieregeling Meer Met Minder nog een jaar worden voortgezet. Hiervoor wordt € 10 miljoen beschikbaar gesteld. Het voortzetten van deze lopende regeling is met name bedoeld om een overgangsperiode te creëren van een periode met veel rijkssteun, in de vorm van subsidieregelingen en belastingvoordelen, naar een periode waarin de markt zich zelf zonder financiële steun van de rijksoverheid verder zal moeten ontwikkelen. De ervaring heeft geleerd dat de rijkspremieregeling Meer Met Minder een goede stimulans voor woningeigenaren vormt om energiebesparende maatregelen te nemen.
De voortzetting van de rijkspremie regeling Meer met Minder en een eventuele financiële ondersteuning van blok-voor-blok vormen geen beleidsintensivering; hiervoor zal reeds gelabeld BZK-begrotingsgeld worden ingezet.
Naast de convenanten en de blok-voor-blok aanpak is er ruimte voor nieuwe initiatieven en concepten van andere overheden en marktpartijen. Het kabinet roept hen dan ook nadrukkelijk op om hiermee aan de slag te gaan. In de zomer zal hier samen met de Minister van EL&I in het kader van de Green Deal voor de gebouwde omgeving een nadere uitwerking aan worden gegeven.
quote:
Subsidieregeling voor het laten opstellen van een maatwerkadvies. Het maatwerkadvies geeft „op maat‟ aan welke energiebesparende maatregelen in de woning kunnen worden getroffen, hoeveel deze kosten en wat ze opleveren. Voor de subsidieregeling was in 2009 en 2010 in totaal € 10 miljoen beschikbaar. De regeling is eind 2010 volledig uitgeput. In totaal hebben ruim 50.000 woningeigenaren subsidie ontvangen voor het maatwerkadvies.

Rijkspremieregeling Meer Met Minder, als verlenging van de succesvolle regeling die door de uitvoeringsorganisatie Meer Met Minder – in opdracht van WWI – als pilot was opgezet. De Minister voor WWI heeft in juli 2010 € 15 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de Rijkspremieregeling. Woningeigenaren die energiebesparende maatregelen doorvoeren en energielabelstappen maken, ontvangen een premie van € 300 of € 750. Op 18 juli 2010 is een eerste tranche van € 5 miljoen gepubliceerd, die in november 2010 volledig was belegd. Bijna 7.000 huishoudens hebben via hun aannemer of installateur een reservering gedaan.

Subsidieregeling voor isolatieglas. Eigenaar- bewoners en verenigingen van eigenaren konden subsidie krijgen voor de aanschaf van isolatieglas voor woningen men bouwjaar vóór 1995. In totaal was € 50 miljoen beschikbaar voor de gehele looptijd van de regeling, inclusief uitvoeringskosten. Hiervan was € 30 miljoen beschikbaar voor de jaren 2009 en 2010 als aanvullende post voor de crisismaatregelen; het resterende bedrag van € 20 miljoen was beschikbaar vanuit het budget voor de „Meer Met Minder‟-aanpak. Begin december was het beschikbare budget volledig belegd. Bijna 100.000 huishoudens hebben een waardebon voor subsidie op isolatieglas aangevraagd.

Het energiebesparingskrediet voor laagrentende leningen is ontwikkeld om de drempel van de initiële investering in energiebesparende maatregelen te slechten. Het Rijk staat garant voor leningen die banken verstrekken voor energiebesparende maatregelen, waardoor de rente van de leningen omlaag kan. In de periode 2009 tot en met 2011 wordt maximaal € 35 miljoen (inclusief uitvoeringskosten) ingezet voor de garantstelling. De vraag naar deze specifieke leningen blijft sterk achter, mede vanwege de economische crisis en de onaantrekkelijke voorwaarden waarmee deze (commerciële) producten door banken worden aangeboden. De verwachting is dat in 2010 tussen de 2.000 en 4.000 leningen zullen worden verstrekt. Medio 2011 wordt nader bezien hoeveel geld daadwerkelijk voor de garantstelling moet worden gereserveerd voor de periode na 2011. Bij eventueel vrijvallend budget zullen voorstellen worden gedaan voor andere energiebesparende maatregelen.

Fiscale stimulering van verhuurders: de tijdelijke uitbreiding van de Energie-investeringsaftrek (EIA) voor woningcorporaties en (een deel van de) particuliere verhuurders die woningen ten minste twee labelstappen of tot energielabel B verbeteren. Betreft een maatregel uit het crisispakket. De tijdelijke uitbreiding EIA is per 1 december 2010 beëindigd. In het najaar heeft het vorige kabinet enkele stimuleringsmaatregelen rond de woningbouw aangekondigd. De kosten van deze fiscale maatregelen bedraagt € 195 miljoen en de dekking hiervan vindt plaats uit de onderuitputting van de tijdelijke uitbreiding EIA.
N.B.: In de huursector zal de energiezuinigheid van een woning een grotere rol gaan spelen bij het vaststellen van de maximale huurprijs door aanpassing van het woningwaarderingsstelsel (wws). De maximale huurprijs van een woning wordt gekoppeld aan het energielabel van de woning. Deze aanpassing moet het treffen van energiebesparende maatregelen door verhuurders stimuleren.
Veel meer informatie over andere onderwerpen in het betreffende document.

Sonnenertrag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype
quote:
SunshineCompany schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:31:
Wat ik niet begrijp; waarom doe ze zo moeilijk over die Saldeergrens? Boven de 10.000 kWh is het nog maar 4 cent.. en boven de 50.000 kWh nog maar 1 cent. Geen 11 cent.
Ja, maar jij pakt wel heftig uit die gemaximeerde EIA pot, die dan al snel op knappen staat... ;)

... en vergeet de 19% BTW niet ...

zonnigtype wijzigde deze reactie 09-05-2011 16:33 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

quote:
zonnigtype schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:32:
[...]

Ja, maar jij pakt wel heftig uit die gemaximeerde EIA pot, die dan al snel op knappen staat... ;)

... en vergeet de 19% BTW niet ...
O-)

Ondernemers krijgen sowieso hun BTW terug.. of het nou wel of niet gesaldeerd wordt. Particulieren niet nee. Maar die hebben vrijwel nooit genoeg dak om meer dan 5000 te salderen.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Gisteren is er weer 22,5kWp EIA-gesubsidieerd online gegaan. Foto's volgen. Lekker op een Ferrarisje.

Vraagje, omdat mijn kennis niet toereikend is:

Tennishal, dus 1 grote ruimte. Geschat verbruik 20.000 - 30.000 m3 gas, 30.000kWh / jaar. Grootste gasverbruik is de heating in de winter (grote blowers, heerlijk warm plafond maar de tennisser staan in de kou..), grootste electraverbruikers zijn de grote lampen op de buitenvelden in de zomeravond en TL in de hal. Als jullie 100.000 zouden mogen investeren, waar zouden jullie op inzetten? De hal bestaat uit geïsoleerde damwandprofielen. Als iemand hierin 'professioneel' wil adviseren, ook prima.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
quote:
SunshineCompany schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 08:19:
Gisteren is er weer 22,5kWp EIA-gesubsidieerd online gegaan. Foto's volgen. Lekker op een Ferrarisje.

Tennishal, dus 1 grote ruimte. Geschat verbruik 20.000 - 30.000 m3 gas, 30.000kWh / jaar. Grootste gasverbruik is de heating in de winter (grote blowers, heerlijk warm plafond maar de tennisser staan in de kou..), grootste electraverbruikers zijn de grote lampen op de buitenvelden in de zomeravond en TL in de hal. Als jullie 100.000 zouden mogen investeren, waar zouden jullie op inzetten? De hal bestaat uit geïsoleerde damwandprofielen. Als iemand hierin 'professioneel' wil adviseren, ook prima.
Kan me paar dingen bedenken:
  • Verwarmingssysteemvervangen voor vloerverwarming ( hebben wij in onze sporthal ook )
  • LED TL verlichting ipv normale TL verlichting?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Anne vdr Bom
quote:
SunshineCompany schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 08:19:

Na effe googelen vond ik een plafondventilator die de warmte naar beneden blaast. Zou 40% kunnen besparen. Dat lijkt mij net haalbaar voor 100.000 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

96x Yingli 235Wp op 2x Tripower 10.000, subsidievrij. Nouja, EIA etc. dan. TVT 6-7 jaar, op Ferraris.

32x Yingli 235Wp op SB3000 + SB 3800. SB3000 voor SDE, andere SDE vrij. Zoveel vanwege aardwarme installatie.

Zal later nog foto's toevoegen van de omvormers. De Tripowers zijn.. KNALgeel.

SunshineCompany wijzigde deze reactie 13-05-2011 09:33 (42%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul C
Als het opheffen van de limiet doorwerkt en functioneel in de praktijk op lange termijn gaat werken, dan is dit een hele mooie opsteker voor de zonne-energie in Nederland. Het zou wel eens kunnen zijn dat dit de acceptatie flink gaat versnellen en dan zou (ik hoop het heel erg) Nederland wel eens een demonstratie kunnen worden van de toepassing van zonne-energie op grotere schaal zonder subsidie (ff de EIA en KIA niet als subsidie rekenen hè! ;) )

De volgende limiet waar bedrijven tegenaan gaan lopen zal zeker de netaansluiting zijn. Deze is voor het recht op salderen nu nog maximaal 3x80A. Dat is maximaal 55kW, dus dat is dan ook de maximale invoeding van de zonnepaneeltjes. Komt op zich wel mooi uit met de bovengrens op de twee staffel van de energiebelasting.

Ik heb de actualiteit alvast geupdate op de pagina over salderen en nu hopen dat dit het e.e.a. gaat versnellen in NL! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

quote:
pcmadman schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:31:
Als het opheffen van de limiet doorwerkt en functioneel in de praktijk op lange termijn gaat werken, dan is dit een hele mooie opsteker voor de zonne-energie in Nederland. Het zou wel eens kunnen zijn dat dit de acceptatie flink gaat versnellen en dan zou (ik hoop het heel erg) Nederland wel eens een demonstratie kunnen worden van de toepassing van zonne-energie op grotere schaal zonder subsidie (ff de EIA en KIA niet als subsidie rekenen hè! ;) )

De volgende limiet waar bedrijven tegenaan gaan lopen zal zeker de netaansluiting zijn. Deze is voor het recht op salderen nu nog maximaal 3x80A. Dat is maximaal 55kW, dus dat is dan ook de maximale invoeding van de zonnepaneeltjes. Komt op zich wel mooi uit met de bovengrens op de twee staffel van de energiebelasting.

Ik heb de actualiteit alvast geupdate op de pagina over salderen en nu hopen dat dit het e.e.a. gaat versnellen in NL! :)
Op 3x80 A plaats ik max. 240 panelen van 235Wp, op 3x Tripower 17.000, die geven max 24.8A uit. 56.400Wp, dus ongeveer 50 mWh / jaar. Dan heb je kans dat je het grotendeels in de 1 cent EB staffel opwekt..

Het recht op salderen heb je alleen bij < 3x80A? Dus een varkensboer met 3x150A heeft wederom pech als hij wil gaan opwekken? Hoe zit dat?

/edit; Ik lees dat je als grootverbruiker (>30x80A) zelf afspraken moet maken met je EL. Kortom.. vervelend.

Is qua uitstoot LPG niet 'beter' dan benzine of diesel?

Hoorde pas ook een verhaal dat je je auto op aardgas kunt laten rijden, en dat je voor 3000 EUR een apparaat in huis zet die aardgas uit je muur omzet in iets wat je in je auto kunt gooien.. 100% groen aardgas je huis in, dat je auto in = 100% groen rijden, zonder dat je met een 170km range-limiet zit van bijv. de Leaf..

SunshineCompany wijzigde deze reactie 16-05-2011 17:05 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul C
@Spiceworm:
Idd. Jammer dat lowtechmagazine zo weinig objectief en vaak ronduit foutief is, want het is een blog dat op zich heel veel interessante technieken en kennis behandelt.

Over dat grafiekje:
Dat komt (afaik) origineel van The Oil Drum (ook niet altijd even objectief imho), maar daar stond vorige week ook een heel interessant artikel. Het gaat in op de voorspellingen die door de jaren op TOD gepubliceerd zijn en in hoe verre die overeen komen met de waarheid. Spoiler: Het blijk dat zowel TOD als het EIA de afgelopen jaren met hun voorspellingen meer richting een gezamenlijk midden zijn bewogen en dat het midden van alle doom- en BAU-scenarios eigenlijk een beetje het pad is wat we in werkelijkheid zien:
http://www.theoildrum.com/node/7909

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hierbij nog meer foto's die ik kreeg van tevreden klanten.

8 x 190Wp Kingsun op een Gridfit1900. (Apeldoorn) Klant wil in de toekomst nog meer panelen erbij.

6 x 190Wp Kingsun op 2 x Stecagrid 500

Komende zaterdag een bedrijfje bezoeken met een verbruik van 14.000 kWh. Dat wordt misschien een leuke SMA tripower 15.000TL set. Hopelijk is die EIA subsidie nog niet op. (of mag ik die energie investerings aftrek geen subsidie noemen ondanks dat het budget aan een limiet verbonden is?)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag trouwens SDE / EIA systeem opgeleverd. TVT zo kort dat ik hem hier niet durf te posten.. ;)

23x Yingli 235Wp op SMA SB5000. 20 graden opstelling, weinig tussenruimte, helaas. Maarja, 5kWp SDE moest toch optimaal benut worden, en die 850kWh/kWp gaan we vast wel halen.

:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul C
quote:
_/-\o_ Hoef ik me daar ook geen zorgen meer over te maken! :9

Meteen de pagina over onbeperkt salderen bijgewerkt.

@SunshineCompany:
Dat is werkelijkwaar belachelijk. EIA & SDE. SDE alleen is al oversubsidiëring. Hoe zit het eigenlijk met de wetgeving v.w.b. oversubsidiëring? Dacht daar ook limieten aan zaten voor ondernemers namelijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

quote:
Dak is bol, dus dat werkt wat tegen. Doe je niets aan. Verder moet elk systeem superstrak. Het staat er 30 jaar, tenslotte. M'n monteurs komen er niet om het snel te doen, maar om het goed en netjes te doen. En dat zie je elke keer weer terug in de systemen, vind ik.

Oversubsidiëring, dat zeker, onofficieel. Echter, EIA is een aftrekpost, geen subsidiepost. Dus daarmee kom je niet in de problemen voor zover ik weet. Volgens mij is de grens 70% netto subsidie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype
quote:
pcmadman schreef op maandag 30 mei 2011 @ 22:57:
[...]

_/-\o_ Hoef ik me daar ook geen zorgen meer over te maken! :9

Meteen de pagina over onbeperkt salderen bijgewerkt.
Ah, kijk! Dat scheelt me weer een hoop werk. Dank, dat fraais ga ik linken (eerst nog wel zelf stukkie schrijven). De jonge garde begint het over te nemen, het vervroegde pensioen gaat er misschien dan toch aankomen... ;)
quote:
@SunshineCompany:
Dat is werkelijkwaar belachelijk. EIA & SDE. SDE alleen is al oversubsidiëring. Hoe zit het eigenlijk met de wetgeving v.w.b. oversubsidiëring? Dacht daar ook limieten aan zaten voor ondernemers namelijk?
Als het een particulier was die via "een slimme constructie" beroep kon doen op EIA, komt er geen "cumulatie toets". En het is hier zeer waarschijnlijk dus ook nog eens EIA + SDE (gecapt op 850 kWh/kWp.jaar) + salderen. Als ik me niet vergis. Het kan niet op...

(en neen: daar gaan we geen reuzen-markt door krijgen, hoewel SSC etc. van mij zo door mag blijven gaan. Lang voordat het uit de klauwen zal gaan lopen zal er gegarandeerd door de heikneuters in het Haagse ingegrepen worden. Kunt u vergif op innemen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

EIA zal er ook in 2012 weer zijn. :) Dus da's mooi, want met die SDE2011 kunnen 'we' als PV-boeren echt niets. SDE2011 is een klein mini-extraatje. Tenminste, ik verwacht dat het al op gaat in de 9 cent categorie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype
quote:
SunshineCompany schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 00:06:
EIA zal er ook in 2012 weer zijn. :) Dus da's mooi, want met die SDE2011 kunnen 'we' als PV-boeren echt niets. SDE2011 is een klein mini-extraatje. Tenminste, ik verwacht dat het al op gaat in de 9 cent categorie.
Denk ik ook.

[cynisme modus] Eerst de overcapaciteit aan AVI's (basisbedrag 6,2 ct/kWh) helemaal vol proppen met alle vullis uit heel Europa, de zooi in de fik steken en 49% "berekend" aandeel voor SDE "plus" als "groene component" laten door-rekenen. Wat er daarna overblijft: Joost mag het weten. De verbrandingsresten kunnen altijd nog ergens onder nieuw asfalt worden gepropt (er is nog steeds een vierbaansweg langs onze kinder rijke dichtbevolkte wijk gepland). Kunnen de ex-VROM ambtenaren op het Verkeer en Waterstaat kantoor misschien nog iets "vaags duurzaams" mee doen... [/cynisme modus]

Dus jullie gaan nu al EIA 2012 claimen? Althans, jullie hebben al een "zonnestroom aanvalsprogramma" klaargestoomd?

Gaat leuk worden.... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

quote:
zonnigtype schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 00:14:
[...]

Dus jullie gaan nu al EIA 2012 claimen? Althans, jullie hebben al een "zonnestroom aanvalsprogramma" klaargestoomd?

Gaat leuk worden.... :)
Nee, dat niet. Is nog niet nodig. Er is al aangegeven dat de EIA ook in 2012 blijft bestaan, dat is voldoende. Eerst 2011 maar eens vol maken..!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-04 10:40

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

quote:
JeroenH schreef op maandag 06 juni 2011 @ 08:49:
De SDE+ regeling staat online: http://www.agentschapnl.n...ceerd-opening-1-juli-2011

Ik moet het nog lezen (zit nu in de trein). Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden voor particulieren met zonnestroom en zonneboilers.
Eerste fase PV subsidie is naar verwachting (uiteraard, iets met basis-electriciteitsprijs ellende) 4,6 cent / kwh.

Eerste berekeningen met 2,40€ / wp, incl. BTW geïnstalleerd.

30 MWh productie/afname, productiefactor van 1, bij 33% winstbelasting en EIA, 3,5% rentevoet, een tvt van 104 maanden, oftewel bijna 9 jaar. (uiteraard met 2,00 € / wp excl. BTW gerekend).

6 MWh productie / afname, productiefactor van 1, winstbelasting van 0% (particulier / SDE+ KVK inschrijving, speciaal voor de SDE+ opgericht bedrijfje, heb de eisen hiervan nog niet gevonden), rentevoet van 3,5%, kom ik op precies 10 jaar.

Vorige case gefinancierd met spaargeld (2,75% - 1,2% vermogensrendementheffing) kom je op 9 jaar.

Oftewel: voor een hoop gedoe: kvk inschrijving, 4x per jaar belastingaangifte (of vrijstelling aanvragen), bruto productie meter plaatsing (en kosten), netbeheer / bemetering geouwehoer, gaat er 1,5 jaar van je tvt af. En ook anderhalf jaar van je leven.

Niet bijster interessant dus, de eerste fase van die SDE+ regeling voor zonnepanelen. Wederom plaatsen zonder SDE dus!

Daarom winnen passiefhuizen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dat doen GC / Main / AS nu dus.. :) In overleg met de Belastingdienst dan.

Gelukkig is de EIA er nog.

• zonnigtype
quote:
SunshineCompany schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:13:
[...]

Subsidiejager. Ze 'huren' daken. Maar dan alleen daken waar SDE op is gevallen. Daarom willen ze ook de grote daken!
Oppassen met "etiketten" plakken op bedrijven waar je vast ook nog wel eens wat mensen van op de werkvloer tegen zou kunnen komen... En er wordt hier tegenwoordig scherp gemodereerd... :X

Groot valt wel mee. De 62 beschikkingen die er nog over zijn van hun tour de force in 2010 (status 1 juli 2011, zie Agentschap NL), zijn allemaal slechts 23 kWp groot. Dat is niet "groot". Dat is "een aardig systeempje" van 92 250 Wp paneeltjes op een verder niet helemaal uitgevuld boerderij schuur dak.

Zijn trouwens ex-medewerkers van Eneco die het "klappen van de zweep" schijnen te kennen... ;)

Kijk maar uit dat ze je geen "EIA-jager" gaan noemen... :D

Edit: ik meende op je mooie Rotterdam CS photovoltaic wall/elektra auto bijeenkomst foto's ene meneer Peeraer van de paarse kernsplijtstroom te herkennen of vergis ik me?

Edit 2: Sununited komt zelfs niet voor op de SDE "Plus" (2011) lijst met aanvragen die door Agentschap NL werd gepubliceerd. Dat betekent dat ze hun "handen reeds vol hebben" aan SDE 2010 "groot" en/of ze weten wat de werkelijke kosten van zonnestroom in NL zijn en vonden het zinloos om in te dienen voor de enige regeling die WEL >100 kWp per aanvraag zou kunnen honoreren (i.t.t. SDE 2008-2010). Ze wachten mogelijk af tot over een paar jaar als zonnepaneeltjes als extra'tje bij een container omvormers zijn te bekomen of zoiets.

zonnigtype wijzigde deze reactie 01-09-2011 17:04 (27%)
Reden: Bekend gezicht?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, is beide SDE. Boer mag 100% salderen op z'n grootverbruikersaansluiting bij een boeren-electra-leverancier, ben z'n naam even kwijt.

In de vakantie is er hier flink doorgewerkt overigens, alleen helaas geen 200 kWp. ;)

72x Yingli (8 graden), op SMA Tripower:

10x Yingli op SMA SB2500 HF:

100x Yingli op 2x Tripower:

En wat leuks, 40x Suntech mono's 180Wp op een Piko 3-fase omvormer, je ziet de Piko onder de dakrand hangen:

Hier en daar wat EIA, verder niets. Men plaats 'gewoon' zonnepanelen, omdat wachten geen zin meer heeft :)

• AllesKan
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 25-06-2016
quote:
SunshineCompany schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 18:49:
Hier en daar wat EIA, verder niets. Men plaats 'gewoon' zonnepanelen, omdat wachten geen zin meer heeft :)
Hoe bedoel je 'omdat wachten geen zin meer heeft' ? Ik wacht namelijk ook nog.

• Zonnepanelen.nl
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-04-2016

Zonnepanelen.nl

Bedrijfsaccount Zonnepanelen.nl
Geen matches
@AllesKan, je kunt nu nog een jaar wachten, of zelfs 2, om te kijken of er een aantrekkelijke regeling komt met subsidie voor PV. Echter dat heeft weinig zin omdat het resultaat hetzelfde is als je nu al 2 of 3 jaar jaar opbrengst hebt uit je PV installatie , speciaal voor mensen die gebruik kunnen maken van de E.I.A. , K.I.A. , BTW aftrek , etc. etc.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09:48

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
SunshineCompany schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 18:49:
Nee, is beide SDE. Boer mag 100% salderen op z'n grootverbruikersaansluiting bij een boeren-electra-leverancier, ben z'n naam even kwijt.

In de vakantie is er hier flink doorgewerkt overigens, alleen helaas geen 200 kWp. ;)

72x Yingli (8 graden), op SMA Tripower:
[afbeelding]

[afbeelding]

10x Yingli op SMA SB2500 HF:
[afbeelding]

100x Yingli op 2x Tripower:
[afbeelding]

En wat leuks, 40x Suntech mono's 180Wp op een Piko 3-fase omvormer, je ziet de Piko onder de dakrand hangen:
[afbeelding]

Ah zo, mooie melkkoe dan ;) Altijd leuk om opgeleverde installaties te zien, keep them coming :)

Doet iets met stroom en motors

• zonnigtype
quote:
SunshineCompany schreef op donderdag 29 september 2011 @ 21:35:
Nu op 956 kWh / kWp, met nog 4 weken te gaan. Zit nu op 13.300 kWh, met 13.940 Wattpiek. Moet dus in oktober 640 kWh opwekken om de 1000 kWh / kWp grens te doorbreken. Spannend. Zal op 't randje worden.. ;)
Jammer als je d'r doorheen zou gaan. Als je al plannen voor Verhaegiaense esdeeplus zou hebben in oost Nederland, is die op die 1.000 geMAXIMEerd. ;)

Toch maar buiten die SDE blijven dan maar, en verder schuiven met EIA, VAMIL, en dat soort leuke constructies. Die hebben die maximeringen niet (wel weer andere, maar daar weten jullie vast alles van...). :*)

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
SunshineCompany schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 20:02:
Ik wil ook graag een elektrische auto. Opel Volt ofzo. Alleen ze zijn nog zo duur.. :(
Maar niet voor jou.. EIA, KIA lage bijtelling, BTW verrekenbaar.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, wel voor andere dingen....

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

quote:
Neanderthaler71 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:27:
[...]

Maar niet voor jou.. EIA, KIA lage bijtelling, BTW verrekenbaar.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, wel voor andere dingen....
Je moet nog steeds 30-40k investeren, en ik heb al een mooie afschrijfpost op m'n dak staan.. :)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag opgeleverd. 130x 240Wp Yingli op 2x SMA Tripowers, Sunny Beam erbij, aangesloten op 2 meterkasten met elk een Ferrarisje.. :)

Niet het meest symmetrische systeem, maar wel zo geplaatst dat er zelfs om 15:00 eind november bijzonder weinig schaduw is. Bovendien zitten de onderste panelen op een aparte MPP. EIA systeem, overigens :)

• zonnigtype
quote:
SunshineCompany schreef op woensdag 16 november 2011 @ 18:36:
19% of 6% BTW maakt niets uit als je geen geld hebt. Vind ik zo'n onzinregel.
Daarom heb ik daar ook niet voor gestemd...

... had alleen maar scheve ogen gegeven, "waarom zij wel en wij niet laag BTW tarief?".
quote:
Het ENIGE wat ze hoeven te doen om duurzame energie te stimuleren is het verhogen van de EB in de 2e en 3e staffel. Daarmee raak je lage inkomens niet, en wordt duurzaam opwekken in eens een stuk rendabeler.
Nou enige. Dat zijn wel jouw klanten. En je zit nu met de EIA al op 3 jaar teeveetee. Wil je nog minder? Geeft ook "scheve ogen"...

Particulieren hebben d'r niks an, en als er aan de saldering wordt getornd zijn ze alsnog de lul. Dan wordt het weer een stuk onrendabeler, sowieso altijd die hoge investeringsdrempel nemen. En staat er niks tegenover (SDE heffing voor de grote vette gas jongens komt er ook aan in 2013).

En hogere EB voor de tuinders, boeren, etc. gaat op "nogal wat verzet stuiten". Ook van meneer Grünfeld van VEMW, en vergeet vooral de grootste jeweetwel van VNO-NCW niet, als je aan "hun" godgeklaagde lage EB tarief staffels gaat komen. Dat wordt oorlog!

zonnigtype wijzigde deze reactie 16-11-2011 18:46 (58%)
Reden: Meer of minder?

• SpiceWorm

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

quote:
Dat is idd de betreffende sheet. Je kan bij het invoeren van de graaddagen spelen met de lengte van je stookseizoen (door bijvoorbeeld in september / oktober geen graaddagen in te voeren en voor november maar de helft wanneer je halverwege november de kachel aan zet). Voor die specifieke installatie waar ik hem voor gemaakt had blijkt hij vrij goed de tapwaterdekking te voorspellen. In oktober precies 100% dekking, het loopt er telkens om, en november tussen de 40 en 50 graden (~70% dekking voorspeld). Februari / maart het zelfde verhaal.

Brekend nieuws: ben voor twee bedrijven aan het doorrekenen wat PV zonder subsidie oplevert.
Met gebruik van Vamil, MIA, EIA, 1,60 € / wp geïnstalleerd, in 20 jaar volledig afgeschreven geeft een ALL-IN prijs van 6,6 cent / kWh. TVT inschatting: 8 jaar en een beetje. In 30 jaar volledig afschrijven geeft een all-in prijs van 4,6 cent / kWh. Ze betalen nu zo'n 14~15 cent / kWh. (alle prijzen excl. BTW).

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

quote:
SpiceWorm schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:10:
[...]

Brekend nieuws: ben voor twee bedrijven aan het doorrekenen wat PV zonder subsidie oplevert.
Met gebruik van Vamil, MIA, EIA, 1,60 € / wp geïnstalleerd, in 20 jaar volledig afgeschreven geeft een ALL-IN prijs van 6,6 cent / kWh. TVT inschatting: 8 jaar en een beetje. In 30 jaar volledig afschrijven geeft een all-in prijs van 4,6 cent / kWh. Ze betalen nu zo'n 14~15 cent / kWh. (alle prijzen excl. BTW).
Wat is hier 'brekend' aan? En verder kun je geen Vamil / MIA toepassen. Verder; vergeet je niet dat ze winstbelasting moeten betalen over de opgewekte stroom? Oh, en minder MKB vrijstelling. Eventueel variabel deel zorgtoeslag meerekenen bij IB.

• SpiceWorm

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

quote:
SunshineCompany schreef op zondag 27 november 2011 @ 15:48:
Wellicht moet je eerst je fiscale kennis wat gaan updaten voordat je van alles gaat roepen / opperen / vragen.
Ik heb van jou begrepen dat je mia / vamil / eia kan toepassen...? En daar is toch juist een forum voor: wat is er mogelijk en hoe kunnen we het gebruiken? Dus misschien kun je het een en ander uitleggen ipv enkel flauw te reageren?

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
SpiceWorm schreef op zondag 27 november 2011 @ 15:53:
[...]
Ik heb van jou begrepen dat je mia / vamil / eia kan toepassen...? En daar is toch juist een forum voor: wat is er mogelijk en hoe kunnen we het gebruiken? Dus misschien kun je het een en ander uitleggen ipv enkel flauw te reageren?
Ondanks dat het wat cru gesteld werd.
Ik heb PV inderdaad niet in de 2011 Vamil/Mia lijst gezien.
Volgens mij was dat wel zo in 2010, kan me vergissen daar niet van.

De opmerking zorgverzekering stond duidelijk bij mits IB.
En als het een IB situatie is, ja dan maakt dat wel degelijk uit.

Dit onderwerp is wel degelijk toegelicht door Sunshine. Zelfs het lezen van zijn website geeft op dit punt veel informatie. Wellicht een tip voordat je wat gaat adviseren naar een derde. ;)

Edit; O ja elke verhoging van de winst zorgt voor extra belasting.

Neanderthaler71 wijzigde deze reactie 27-11-2011 18:14 (4%)
Reden: Alle winst = extra tax

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik snap er allemaal niets meer van, met dat GC gedoe.

Wat ik bizar vind; GC krijgt EIA op de investering die ze doen (voor het verhuren van hun PV systemen) op particuliere daken. Als ik bij mijn ouders een PV systeem op hun dak zet, en ik krijg geld voor de opgewekte kWh's.. zou ik dus ook EIA moeten kunnen krijgen.

• SpiceWorm

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

quote:
hansdegit schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:21:
De voornaamste reden dat ik me heb verdiept in het energiegebeuren en klimaathysterie:
- ik word doodmoe van het feit dat mijn energierekening stijgt terwijl het verbruik daalt. Ik vind het niet niet OK dat ik moet meebetalen aan de inefficiency van windmolens.
Mooi dat ik een van je belangrijkste drijfveren onderuit kan halen (bron: EIA, niet de meest duurzaam gezinde club):

Wind op land is goedkoop. Vergelijkbaar met gascentrales, goedkoper dan kolen en goedkoper dan kernenergie. Voor een uitgebreide verhandeling met flink wat verschillende bronnen: Wikipedia: Cost of electricity by source
Als de informatie daar niet klopt, wil je dat dan corrigeren? Dan wordt iedereen weer een beetje wijzer.
quote:
- ik ben iets kritischer gaan kijken naar de claims van de vrienden van Greenpeace etc. De angstzaaierij met betrekking tot straling / fijnstof / you name it wordt m.i. niet gestaafd door de feiten.
Onafhankelijk of deze claims terecht zijn of niet: vind je het niet raar dat de maker van geconcentreerd radioactief afval maar voor 100 jaar de opslagkosten hoeft te betalen? Met de kennis die we nu hebben moet dat materiaal 5000, 10.000 of 100.000 jaar opgeslagen worden voordat het ongecontroleerd vrij kan komen. Wat kost dat? Wie betaalt dat? Zolang het niet ongecontroleerd vrij kan komen moet het gecontroleerd worden.
quote:
@Barthuh:
Zeg je nu eigenlijk dat Afrika arm moet blijven omdat dat anders slecht zou zijn voor het milieu?
Als de welvaart in de wereld niet toeneemt is dat absoluut goed voor het milieu. Vervuiling is namelijk het product van de consumptie maal het aantal mensen op deze wereld.

Het better safe than sorry principe haal je onderuit met de opmerking dat ook niet weet of je op de plek van een windmolen misschien een huis gebouwd wil bouwen. Deze vergelijking gaat niet op; je kan een windmolen wel afbreken. Klimaatsverandering kun je niet zo even 123 terugdraaien.

Als je trouwens op zoek gaat naar fatsoenlijkere bronnen kom je er wellicht zelf achter dat je allerlei onzin loopt te verkondigen. Ik heb trouwens ook nog geen reactie van je op m'n vorige posts gehad, of lukt dat niet?
quote:
hansdegit schreef op donderdag 29 december 2011 @ 11:28:
Oef, wat een reacties. Had ik wel een klein beetje verwacht.

Een paar vragen van mijn kant (want ik ben volgens de meerderheid niet goed geinformeerd):
- waaruit blijkt dat olie snel op is? Ik lees het ook in de krant, maar nogmaals: de reserves nemen nog steeds toe.
Reserves toenemen? Waar blijkt dat uit? Heb je een bron? Volgens mij verbruiken we pak-em-beet 30 jaar al meer dan we vinden. Edit: Ja en 30 jaar is een fantastische schatting 8)

Nog los van het formaat van de reserves: de laatste beetjes olie zitten, dieper (elke km dieper is heftig duurder), op lastigere plekken, in kleinere velden (meer putten nodig). De tijd van goedkope olie is voorbij.

De wereld olie productie heeft in 2006 gepiekt. Dat kan onder andere komen door de recessie, maar het is erg onwaarschijnlijk dat de productie nog een tijdje door blijft stijgen. Uitgebreide verhandeling: Wikipedia: Peak oil (Ook hier weer: klopt het niet? Verbeter de gegevens a.u.b.)
quote:
- onderhoud op zee van een windturbine is belachelijk duur.
Ik weet er nog wel één: het bouwen van een kerncentrale is belachelijk duur. Zo komen we wel verder in de discussie denk ik!
quote:
Afval van kerncentrales is overigens prima bruikbaar als brandstof voor diezelfde centrales. En wat is er mis met een klein beetje straling? Alles wat lang straalt, straalt niet intensief. Een beetje straling is goed voor je, teveel straling uiteraard niet.
Waarom gebeurt dat niet? Waarom wil elke overheid het onder de grond stoppen? En opnieuw: zolang het geconcentreerd is kan het niet vrijkomen. En moet het gecontroleerd worden. Hoe lang? Wie betaald?
quote:
Voorbeeldje: bij zonnepanelen.nl mag je 1486 euro ophoesten voor 600kWh per jaar.
Dat is duur.
quote:
BTW: wat is er duurzaam aan een windmolen met 200kg aan neodymium? Of een in China geproduceerd zonnepaneel? Waarom zie ik de kosten daarvan niet terug in een geproduceerde kWh?
200 kg aan neodymium is te recyclen voor gebruik in bijvoorbeeld een efficiëntere windmolen. We voeren hier niet de discussie over perfecte duurzaamheid, maar over verduurzamen.
quote:
Ik geloof alleen niet zo in de noodzaak, wél in geldbesparing en rationeel toebedelen van geld en middelen.
Dat is mooi. Ik geloof ook in het rationeel toebedelen van geld in middelen. Hoe kan het dat we zo lijnrecht tegenover elkaar staan?

SpiceWorm wijzigde deze reactie 30-12-2011 18:14 (5%)

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
SpiceWorm schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 18:09:
Mooi dat ik een van je belangrijkste drijfveren onderuit kan halen (bron: EIA, niet de meest duurzaam gezinde club):
[afbeelding]

Wind op land is goedkoop. Vergelijkbaar met gascentrales, goedkoper dan kolen en goedkoper dan kernenergie. Voor een uitgebreide verhandeling met flink wat verschillende bronnen: Wikipedia: Cost of electricity by source
Als de informatie daar niet klopt, wil je dat dan corrigeren? Dan wordt iedereen weer een beetje wijzer.
Ik ben voor wind op land, echter zonder subsidie gaat er geen ENKELE molen in NL aan het net.

Rara hoe kan dat dan?

Het is nog altijd zo in NL dat de opbrengst van een molen uit subsidie hoger is dan uit de elektriciteit verkoop.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True