Toon posts:

MacBook herinstalleren met media van iMac

Pagina: 1
Acties:

• TheSiemNL
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23-10 12:46
Ik heb een Macbook gekregen waar een glas jus dorange overheen gegaan is. Volgens de Mac Dealer kapot en niets meer mee te doen. Degene waar hij van was kreeg van de verzekering een nieuwe en ik de kapotte.

Wat mij opviel is dat deze MacBook wel opstarte, maar dan meteen uitviel. Via ifixit het ding uit elkaar gehaald en de schijf er uit gehaald en een 500GB schijf er in gedaan. Gestart (zonder accu, deze is vermoedelijk kapot), booten van mijn OSX installatie dvd en dan krijg ik de melding dat hij niet kan installeren.

Moet ik perse de originele media hebben of kan het ook met de media van een iMac?

• TheSiemNL
Waar kan ik de winkel versie downloaden? Ik heb ook nog een originele Snow leopard DVD die ik gebruikt heb om mijn MacBook Air te upgraden. Zou het daar ook mee lukken? (zit er nu in).

• TheSiemNL
[Update]

Ik heb de MacBook laten controleren bij een Apple Dealer. De laptop mankeert op twee dingen na niets. Het laadcontact is defect, de accu niet. Dat kost slechts een paar tientjes. Verder is de topcase defect en de reden dat hij spontaan uitvalt. Reparatie komt op € 450,00 en dat komt met name omdat een nieuwe topcase bij Apple een schrikbarende € 250,00 kost.

Op Ebay zie ik echter dat een topcase voor een Macbook slechts $ 30,00 kost. Het vervangen kan ik zelf, ik had hem met behulp van ifixit al uit elkaar gehaald.

Heeft iemand een adresje in NL waar je voor niet teveel geld een gebruikte Topcase kunt kopen voor een Macbook (december 2009)?

Overigens was hij volgens een andere Apple reseller in Tilburg volledig kapot. Zo zie je maar, second opinions zijn doorgaans beter.

• TheSiemNL
@carpebios

de eerste die hem total loss verklaart heeft is IN. Degene die me nu goed helpt is Computel (alle lof daarvoor).

@BCC

Een topcase van Apple komt op € 250,00, het laadcontact inderdaad op ongeveer € 30,00. De harde schijf was niet defect, ik heb er enkel een 500GB in gedaan om bij het testen de originele uit te sluiten en die 500GB had ik nog liggen. De 450,00 was voor alles incl uren en benodigde spullen. Voor een laptop van 1000,00 die op het moment van het overgieten met Jus D'orange 3 maanden oud was is 45% van de nieuwwaarde nog geen totall loss.
Het ligt misschien aan mij, maar ik verwacht van een leverancier dat ze met de klant (mij) meedenken. Als ik zie dat ik op Ebay topcases kan kopen voor $ 30,00 dan zou ik dat in ieder geval melden aan de klant. Met originele parts van Apple € 450,00 of met refurbisched parts slecht € 200,00. Dan geef je de klant een keuze. Nu blijft bij mij de bittere smaak hangen dat ze me snel een nieuwe MacBook willen verkopen in plaats van me te helpen.

• TheSiemNL
overtones schreef op maandag 08 november 2010 @ 17:54:
@jantje.vlaam

Ik werk zelf in de windows wereld en gebruik de mac prive, maar is geen enkele winkelier die jou uit zichzelf gaat vertellen dat het op ebay goedkoper kan, het kan namelijk ook mis gaan
HP onderdelen kosten vrijwel niets in vergelijking met die voor Apple. Als je toetsenbord van een HP kapot gaat kost een nieuwe tussen de 60 en 80 Euro. Daar hoef je geen gebruikte voor te kopen, kost zo'n onderdeel 250,00 dan is zoiets te overwegen.

• TheSiemNL
Gisteren een nieuwe MacBook Top Case besteld via Ebay in HongKong. Kosten Top Case $ 16,00. Verzendkosten $ 30,00. Totaal dus € 33,50. Dit verteld aan de Apple reseller en hij ging daar ook maar inkopen.

• TheSiemNL
Osxy schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:03:
[...]

Onzin, daarmee kan hij zijn reparatie licentie kwijt raken. Apple is hier heel streng in.

En anders heel goede reden NIET naar die reseller te gaan.
Als je open en eerlijk naar je klant bent kun je alleen maar winnen als reseller. Zodra je ebay parts als origineel gaat verkopen ben je inderdaad erg fout bezig. Maar in mijn geval waarbij de storing niet onder garantievoorwaarden te verhelpen is en ik dus zelf voor de kosten opdraai heb ik persoonlijk graag alle keuzes tot mijn beschikking. Ik begrijp ook wel dat een reseller geen garantie op een topcase van $16 gaat geven.

• TheSiemNL
Vandaag mijn nieuwe topcase binnen gekregen, de oude vervangen en het werkt als een zonnetje.

• TheSiemNL
Vandaag ook het resterende puntje gemaakt. De batterij lade niet op en ik kon ook niet op de batterij werken. Gisteren op Ebay een ander battery connector besteld en vandaag toch nog even met brandspiritus even het mobo en de connector schoon gemaakt. En ja hoor, alles werkt nu. De batterij laadt weer op en ook op batterij kan weer gewerkt worden.

Totale kosten voor de reparatie dus slechts enkele tientjes. Nu nog even kijken of ik die battery connector kan annuleren.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee