Toon posts:

Schijfruimte onvindbaar op MacBook

Pagina: 1
Acties:

• Tim D
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-02-2019
Ongeveer 2 dagen geleden kreeg ik de melding dat een update niet gedownload kon worden op mijn MacBook, omdat ik te weinig schijfruimte heb. Dit vond ik érg vreemd, omdat ik ongeveer 2 maanden geleden een clean install heb uitgevoerd en nog vrijwel niks terug heb geplaatst. Er staan 225 nummers op, 6000 foto's en een paar Word-documenten van mijn studie. Niks schokkends dus, en zeker niet genoeg om een harde schijf van 160GB te vullen.

Ik heb dus even gekeken naar mijn harde schijf, en inderdaad: 678,6MB beschikbaar:

Ik heb vervolgens via Finder op de HD geklikt en zag daar een aantal mappen. Deze heb ik allemaal geselecteerd en vervolgens op 'toon info' geklikt. Bij elkaar opgeteld is dit nog geen 60GB (wat ik overigens nog steeds vrij veel vind, aangezien ik er buiten wat programma's muziek en foto's niks op heb staan... maar goed, 60GB is mee te leven).

Dat houdt dus in dat ik een slordige 100GB 'kwijt' ben! Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Een nieuwe clean install zou natuurlijk een oplossing zijn, maar... ik zit in China tot eind januari, de install-dvd's liggen thuis. Een handigere oplossing zou dus gewenst zijn. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

• Tim D
Ik heb er geen Windows op geïnstalleerd, dus hier kan het probleem niet liggen. Verder download ik vrijwel nooit iets, dus er is ook geen ruimte gereserveerd. Herstelpunten lijkt mij ook niet waarschijnlijk, Time Machine maakt een backup op een externe schijf!

Ik heb Grandperspective eens gebruikt, met het volgende resultaat:

Best vreemd wat er te zien is: links beneden staat 59,8 GB en het grote gele vlak is 24 GB voor foto's in iPhoto. Dit programma 'ziet' dus volgens mij ook dat slechts 60 GB in gebruik is, en niet 159.

Wat ik me overigens herinner van een tijdje geleden: ik was in wat mapjes aan het kijken en kwam uit bij een map waar ik geen bevoegdheden voor had. Het zag eruit als de library van vóór de clean install. Ik heb hier niet veel aandacht aan besteed, maar bedenk me nu dat hier wel eens de truuk in zou kunnen zitten. 1 groot probleem echter: ik vind die map dus echt niet meer |:(

Zou hij misschien verborgen kunnen zijn? Hoe maak ik die verborgen files zichtbaar?

• Tim D
Chilli dude schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 08:29:
Misschien je prullenbak? Leeg die eens
HELD _/-\o_ Ik moet toegeven, het is oer- en oerstom, maar ik heb m'n 100GB weer terug na het leegmaken van de prullenbak (waar overigens ook die oude library-map in stond). Merci!

• Tim D
Maakt niks uit, toch bedankt voor je inzet ;)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee