Toon posts:

Is dit levensvatbaar: ITX/mATX crossover

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• BdK9001
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 11:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Topicstarter
Ik ben op het moment al een tijdje niet meer aan het gamen en mn midtower met Ati 4890 staat eigenlijk alleen nog maar te blazen voor dingen als internet, af en toe een serie en om digitale versies van readers open te hebben.

Nu kan ik eigenlijk voor 90% van mijn toepassingen wel goed af met een IGP en wil mijn volgende pc dan ook voorzien van een mATX bordje met IGP. Ik gebruik tenslotte toch maar 1 PCI slot voor mn tv-tuner (low profile)

Nu wil ik niet bepaald inleveren op CPU power en het liefst een tijdje vooruit kunnen met het systeem en tegelijk een zo klein mogelijke kast hebben, het liefst mITX formaat. Helaas zijn die vaak niet bepaald geschikt voor systemen met een hoge TDP.

Na een beetje brainstormen en een beetje spelen met Sketchup kwam ik op het volgende:

De cpu cooler moet een Big Shuriken voorstellen

Ik twijfel alleen een beetje over de levensvatbaarheid hiervan omdat ik er graag een AMD X6 of quadcore i5 in wil gooien. Een DVD-drive is niet nodig (die hang ik er wel aan via USB als het nodig is)

Ondanks de mooie plaatjes is dit voorlopig nog geen CiP, eerst maar eens voor centjes zorgen ;)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Met een beetje puzzelen kan het dus gaan werken :-)

Ik ga voor een mATX, die PCI slot is wel een must voor mn tuner. Verder is een normale 12cm op de Big Shuriken is inderdaad wel een goed idee (dan wordt de kast 12 ipv 11 cm)

Qua voeding zie ik de beQuiet SFX Power 350 wel zitten, die is klein genoeg (125 x 100 x 63,5) en heeft genoeg aansluitingen (2x Sata, 3x Molex, 20+4 pins, 4 pins P4 en PCIe) maar niet teveel. Omdat deze voeding 22mm lager is dan standaard zit er mooi veel ruimte boven de fan zodat deze makkelijker de lucht uit de kast kan pompen.

Ik denk dat plaatstaal het meest geschikte materiaal is qua warmteafvoer en om de buitenmaten mooi klein te houden. Helaas vereist metaal ook een stuk meer skills dan triplex of plexiglas :P

[Voor 73% gewijzigd door BdK9001 op 11-10-2010 23:30]

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
De nieuwe afmetingen zijn 32 x 27.5 x 12.5 cm, dit levert een halve liter meer inhoud op, terwijl het nauwelijks groter oogt. Ook geeft het aan de 'achterkant' een mooie sleuf om de 24 pins door omhoog te leiden

Er zat ook een fout in het vorige ontwerp, ik had de Big Shuriken te hoog ingeschat, vandaar dat het mobo nu 3cm van de bodem ligt terwijl de case maar 2cm hoger is :P

Misschien ga ik onder het moederbord nog een slimline DVD-brander zetten, er is tenslotte ruimte zat nu :)

[Voor 24% gewijzigd door BdK9001 op 11-10-2010 23:31]

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
epic_gram schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:50:
Maar als je die kabels eronder wil doen, moet je hem alsnog over je moederbord leggen. Dan kan je hem IMO net zo goed direct van je voeding trekken, bespaard ruimte. (mits je een modulaire voeding neemt)
Zoals ik het van plan ben te leggen gaan de 24 pins en de P4 stekker onder het moederbord door en komen ze vlak bij hun aansluiting pas weer naar boven (door de gleuf tussen moederbord en kast) :) De Molexkabel gaat dan met een verloopje richting de DVD-drive en de SATA-kabel gaat direct naar de HDD.

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Wow! dat scheelt echt heel veel :o Vanavond maar weer ruzien met Sketchup om er een mooi plaatje van te maken :P

Na wat gestoei hierbij uitgekomen:

Hier stond een verouderd ontwerp :P

Huidige binnenmaten zijn 29,6 x 26,4 x 8,5 cm, zo past er mooi nog een slimline 8 cm fan in :) Er zit nu een 1U voeding in, een gestripte voeding zou toch nog een hoogte van 11 cm nodig maken :P

De hoekjes van de PCI-kaarten zie ik graag verdwijnen, het is nog even de vraag of ze er af gaan of dat ik ze ombuig.

De 3,5" schijf is wel een must, die heb ik namelijk al en deze wisselen voor 2x 500GB 2,5" schijven wordt vrij duur :P De schijf gaat strak tegen de bovenkant van de case bevestigd worden, zodat de case als heatsink kan functioneren.

[Voor 83% gewijzigd door BdK9001 op 11-10-2010 23:32]

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Toch maar gewisseld van voeding, beQuiet heeft een mooie 300W SFX voeding, deze is met 70x85x177mm bijna 2x zo dik als een 1U, maar heeft in ieder geval alle aansluitingen die ik nodig heb en voldende vermogen om later evt nog een low profile HD5xxx te trekken. Natuurlijk ga ik deze dan wel opentrekken om te kijken of er wat ruimtewinst te behalen valt.

De Big Shuriken wordt voorzien van een andere fan, eentje met een maximale doorvoer van 100m3/uur ipv de standaard 65m3/uur (zijn er genoeg die stil zijn). Nu zijn er geen stille 8cm fans die dat kunnen bijbenen, dus de Big Shuriken wordt een intake (natuurlijk wel met filter ;) ). De naastgelegen 8cm fan wordt dan een exhaust

De voeding is standaard al een exhaust en blijft dat ook, de fan die achter/naast de voeding zit maak ik denk ik ook een exhaust. de drie 8cm's kunnen dan mooi op een gemiddeld toerental de airflow van de intake wegwerken. Door een grill tussen de (eventuele en passieve) grafische kaart en de tv-tuner te plaatsen is er ook genoeg airflow over de heatsink van de grafische kaart.

Het originele idee was om de kast van dun plaatstaal (evt zijkanten van een oude koelkast oid) te maken en met hoekprofielen de platen aan elkaar te maken om de kosten een beetje te drukken. Warmtetechnisch gezien is het ongetwijfeld beter om wat dikker (1-2mm) plaatstaal of aluminium te gebruiken.

Het mooiste is natuurlijk als er zo min mogelijk naden te zien zijn, bijvoorbeeld door de 4 wanden uit een enkel stuk te buigen tot een vierkant (dit is natuurlijk vrij lastig met dik materiaal).
Het eenvoudigst wordt het als de buitenkant uit 6 platen bestaat die met hoekprofielen aan elkaar zitten gelijmd, natuurlijk worden de hoeken dan wel mooi rond gevijld ;)

[Voor 5% gewijzigd door BdK9001 op 11-10-2010 23:32]

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
w-dev schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:37:
Ga je werken met toleranties van 10des van millimeters?
Volgens mij red je dat van zijn leven niet als je gaat buigen.
En zijn de wanden van een koelkast geen 0,x millimeter pisbakkenstaal?
de tolerantie moet gewoon in hele millimeters, ik weet allen niet hoe ik het in moet stellen in Sketchup :P
Koelkastwanden zijn inderdaad erg dun en gezien de prijs van de onderdelen kan er ook wel voor een paar tientjes aan materiaal naar de kast
Voor zo min mogelijk naden zou je de zijkanten uit 1 stuk kunnen buigen en hier dan een een onderkant op kunnen lassen. Als je de lassen netjes kan afwerken krijg je volgen mij ook wel een mooi resultaat. Met wat overlapping en dan puntlassen zou je ook wat moois kunnen maken.

Verder is het wel een mooi compacte behuizing zo.
Waarschijnlijk worden de zijkanten uit 2 stukken, die beiden een flauwe boog als buigpunt hebben. Dit staat net iets speelser en heeft als voordeel dat ik het materiaal uit een plaat van +/- 50x70 cm kan halen zonder al te veel verlies. Zoiets dus:

De scherpe hoeken vormen dan met behulp van hoekprofielen de verbinding tussen de 2 delen van de zijkanten. Lassen zou ik moeten uitbesteden, ik heb de spullen niet en verder den een beetje rupsen op een plaat trekken reikt mijn ervaring ook niet :P

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Het gaat waarschijnlijk nog wel even duren voor ik het financieel rond ga krijgen (moet eerst genoeg geld hebben om de nieuwe onderdelen te kopen, zodat ik daarna mn huidige pc kan verkopen).

Ik moet ook nog een goeie naam voor het kastje hebben, maar heel veel verder dan "Power Box" kom ik niet, ideeën zijn dan ook welkom ;)

[Voor 39% gewijzigd door BdK9001 op 11-10-2010 23:33]

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Wat reallife metingen gedaan, wat blijkt, de case past makkelijk op mn bureau onder mn schermen:

Niet alleen geeft het een boel beenruimte, ook staan de DVI kabels dan niet meer zo onder spanning als nu en kan ik eindelijk weer zonder bukken bij de aan/uit knop en de DVD-speler :P

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Toen ik gister tegen een huisgenoot zei dat ik een pc aan het ontwerpen was die klein genoeg is om in een rugzak mee te kunnen kwam hij met een geniaal idee: steek er een mini-projector in.

Na wat rondzoeken op internet een aantal geschikte kandidaatjes gevonden, waaronder dit kleintje van Samsung.

Het lijkt me een geniaal plan om ook daadwerkelijk een projector in te bouwen, ruimtetechnisch gezien is dit best mogelijk, het project wordt er alleen wel ruim de helft duurder van :P Natuurlijk moet de naam het feit dat er een projector in zit reflecteren én de exclusiviteit benadrukken, vandaar dat het project nu Project{OR} heet. Er staat op een ietwat fancy manier "projector", maar ook "project 'or", wat potjesfrans is voor gouden project :+ En natuurlijk is OR ook een programmeerfunctie, wat de link met computers legt.

Bij deze dan ook nieuwe screenies.

Klikbaar

Gezien de extreem gestegen kosten is het misschien niet eens zo'n slecht idee om op zoek te gaan naar wat sponsoring (AMD, ASUS, Samsung) en mensen die verstand hebben van metaalbewerking :o

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
the boiler schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 11:58:
Ik vraag mij af aangezien je de plek hebt laten zien waar je jou kast wilt plaatsen of het nut heeft om er een projector erin te plaatsen ?
Lijkt mij echt zonde van je geld als je hem ook op die plek in jou kast plaatst die projector.
Ik zou daar nog wel even goed over nadenken.
Niet dat ik het geen coole gadget zou vinden hoor maar zoiets moet toch wel nut/goed werken.
Dat snap ik. Het idee is zeg maar dat ik de schermen en de versterker afkoppel, de pc in mn rugzak doe en op locatie alleen maar een stroomkabel hoef aan te sluiten.

En de projector is er inderdaad vooral voor de gadget factor :P (zeker omdat de resolutie van de beamer maar 854x480 is)

• BdK9001

BdK9001

Topicstarter
Nu wel :)

Het frame word opgebouwd uit hoekprofielen, waaraan de buitenkant gelijmd wordt. De voorkant wil ik op drie plaatsen vastzetten met een dunne bout die doorloopt tot de achterkant, zoals het schild (dat plaatje om de klink) op een deur vastzit zeg maar.

[Voor 79% gewijzigd door BdK9001 op 12-10-2010 15:45]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee