Toon posts:

Internet via telfoonlijn niet mogelijk > Alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• berggijs
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09-01-2015
Onlangs ben ik verhuisd naar het buitengebied }:O en ben ik zoek naar een internet verbinding voor mijn PC. Helaas is internet via de telefoonlijn niet mogelijk en er licht geen kabel tbv kabel televisie.
  • [i]Ik had al geïnformeerd bij KPN of internet beschikbaar zou zijn op dit adres, wat ze bevestigde; Ja dit is mogelijk. Nadat ik ook daadwerkelijk een aanvraag gedaan had via de telefoon, kreeg ik geen reactie meer. Bij meerdere navraag pogingen kreeg ik een vage reactie. Wat er speelt is volgens mij het volgende: De technische maximaal haalbare snelheid is te laag omdat ons adres te ver van de centrale is. De vorige bewoner van het adres had wel internet via de telefoonlijn, maar dat was met een abbo van een aantal jaren terug. De minimale snelheid voor een basis abbo zal wrs verhoogd zijn in de jaren. KPN zegt te werken aan het probleem dat ze niet kunnen leveren, maar ze kunnen niet aangeven of en wanneer het opgelost is[/i]
Anyway: Ik ben op zoek naar een alternatief:
  • Ik wil geen datalimiet; windows en antivirus blijven namelijk gewoon updates binnen trekken en daarnaast wil ik gewoon downloaden. Ik heb geen idee hoeveel GB mijn verbruik is op mijn pc.
  • Snelheid niet lager dan 50KByte/sec 400kbps Upload:11.5KByte/sec 92 kps
  • 24/24 7/7 Uptime is belangrijk en e-mails en internetbankieren wil ik normaal kunnen aanspreken.
  • Achteraf wil ik geen gezeik met rekeningen dus Flat Fee
  • Max €50,-per maand
1) Mobiel is de dekking:
  • Vodafone heb ik alleen gprs connectie (getest met een internet dongle en te zien op de kaart)
  • T-mobile: ik zit op 300 meter van een witte vlek van een 3G/gprs gebied (te zien op de kaart), T-mobile heeft wel een aantrekkelijk abbonement van €49 zonder limiet.
  • KPN: UMTS buitenshuis
2) Internet delen Point to Point connectie
  • Vrienden op 800 meter zicht afstand hebben via KPN een verbinding van (Speedtest) 50 KByte/sec 400kbps Upload : 11.5 KByte/sec 92 kps. (dit abbo kan niet geupgrade worden)
  • Ik ga nog bij andere buren in zicht afstand checken wat hun snelheid is.
  • Ga ik iets merken van snelheids verlies door de Point to Point apparatuur?
3) Internet via de Sateliet
  • Astra2connect is prijzig en ik heb gehoord van latency. Ook is de aanschaf van aparatuur prijzig
4) Ander alternatief?
Zie ik iets over het hoofd? Of kan ik toch nog iets proberen via de KPN?

Ik twijfel hoe ik het moet aanpakken. Ik wil niet aan een abbo vast zitten waar ik niets aan heb, maar heb geen vrienden om me heen die een mobiel internet hebben. Ik verwacht dat ik tijdens deze test dan ook apparatuur in huis moet hebben met externe antenne.

• berggijs
Ik heb postcode checks gedaan op de site's van de meeste ADSL (vaste lijn) aanbieders, waarop ik een negatieve melding krijg: "Sorry, het is niet mogelijk op jouw adres". Herhaaldelijk heb ik aanbieders gebeld, waaronder KPN gebeld en aangevraagd; wat mij frustreerd is dat de vorige eigenaar internet had en het bij mij niet mogelijk meer blijkt te zijn. Technisch zal het mogelijk zijn, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor een aanbieder vervelend is om internet te leveren op een "moeilijk adres". Dit kost veel tijd/ geld en geeft kans op problemen qua minimale snelheid.

@ Hugo: ik heb je een DM gestuurd, ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Point to Point is idd alleen mogelijk als je je buren kunt overtuigen bijvoorbeeld een EOC-5611 op hun schoorsteen te plaatsen.

De afstand tot de dichtsbijzijnde UMTS antenne van "een" aanbieder staat op 2,6 km. XS4all raad me in ieder geval aan om eerst een prepaid pakket te proberen alvorens een contract aan te gaan met welke aanbieder dan ook.

[Voor 2% gewijzigd door berggijs op 01-10-2010 12:42. Reden: tekstueel verbeterd]

• berggijs
SinergyX schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 13:00:
Bij 3 heb je ook nog een inbelverbinding nodig voor de upstream, deze heeft sataliet niet.
Als ik het goed heb is ASTRA2Connect een two-way satellite broadband Internet service Bron1.
Broadband anywhere; Reliable Internet access by satellite, with no phone line needed Bron2

Mij lijkt het best prijzig en ik ben bang voor de latency en ik heb geen idee welke snelheid ik moet nemen ivm FUP en de gekoppelde snelheidsbeperking. Daarnaast lijkt mij de apparatuur duur. Heeft iemand ervaringen met internet van Astra2connect?

• berggijs
andre_at_home schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 09:31: Bij punt 2 delen met de buren....
In theorie een mooie optie, maar de buren hebben zelf al zo weinig....

Maak er een 2-b van: Laat een 2e ADSL lijn bij de buren aanleggen, en breng dat signaal draadloos over... danh eb je de volledige bandbreedte/snelheid voor jezelf.
Kun je toelichten hoe dat ik zijn werk gaat, een 2e ADSL lijn. Is dat via een ander ader paar?

• berggijs
Falcon schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:55:
Toch heb ik het idee dat Satteliet Internet weleens de enige serieuze oplossing kan zijn voor TS. Waarom niet eens een testpakket aanvragen? Ik weet niet waar TS woont, maar in Groningen is BNC-SatCenter een serieuze optie om een proef aan te vragen. Gaat hier om een Two-Way oplossing.
Ik woon in de regio Z-Oost Brabant.
Idd de apparatuur is betaalbaar (€500), maar de abbonementen bij Astra2Connect en Tooway zijn moeilijk in te schatten; hoeveel ga ik verbruiken en is de gekozen datalimiet daarbij toereikend? Kan ik me vinden in deze FUP? Het is moeilijk te doorgronden als je altijd met flat fee hebt gewerkt.

• berggijs
Falcon schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:29:
Bij de link die ik je heb gegeven zit een calculator waarmee je dat ongeveer kunt uitrekenen en of het dan nog betaalbaar blijft. Kijk dat je terug moet in verbruik, kun je bij zowel 3G als Satteliet wel vanuit gaan. Zover het nu lijkt zijn er nog geen andere mogelijkheden. Ik hoop voor je dat er nog een andere mogelijkheid komt, misschien een nieuwbouw project in de buurt?.. hier worden standaard al glasvezellijnen aangelegd door Reggefiber.
Ik heb net dit nieuwsbericht gelezen en contact gehad met BNC-SatCenter.
Het Tooway pakket heeft itt Astra2Connect een hogere snelheid en een iets betere ping (iemand onderbouwing?)
Ik heb de genoemde calculator gebruikt: 2GB haal ik gemakkelijk als ik voorzichtig reken. Een Basic pakket zou dus kunnen. Eventueel te upgraden naar Bronze. (4GB)

Nieuwbouwwijk of vervanging van kabels is zo goed als uitgesloten.

• berggijs
Uitgesloten is dat ik last ga hebben van UMTS signalen van het buitenland (Duitsland en België).

Ik was gisteren bij mijn LHS (local hardware store) en die had "toevallig" een Globesurfer III liggen met UMTS antenne. Hij ging deze testen op een afgelegen plaats, waar alleen een brak ADSL signaal beschikbaar is. Dit is niet in de buurt van mij, maar geeft perspectief; de LHS gaat nu namelijk ervaring opdoen met dergelijke UMTS apparatuur en wil deze wellicht ook eens bij mij proberen. Dit is eenvoudiger dan apparatuur te bestellen via internet en terug te sturen binnen de "afkoelperiode". Kan ik het mooi testen met een T-Mobile pre-paid Sim kaart uit een dongle zoals al voorgesteld is.

Mijn voorkeur heeft het om een eigen abbonement te hebben en de apparatuur op mijn eigen locatie. Toch heb ik nog wat research gedaan (met wat hulp) naar point to point. Uit deze opties heb ik hiervoor te kiezen zonder dat ik zendmasten van 20 meter+ moet plaatsen.

A).Optie Vader:
  • Is nu nog geen internet gebruiker
  • Hij heeft momenteel geen internet verbinding
  • Ik heb de voordeursleutel
  • Hemelsbreed 750 meter
  • Lijnlengte: 8616 meter, max bestelbaar profiel: 1536/256
B).Optie Neef:
  • Is internet gebruiker
  • Download : 40.4 KByte/sec 323kbps
  • Upload : 11.5 KByte/sec 92kbps
  • Hemelsbreed 813 meter (tot kantoor)
  • Ik heb toegang tot zijn kantoor, waar de router staat
  • Lijnlengte: 8616 meter, max bestelbaar profiel: 4098/1024
C).Buurman X:
  • Is internet gebruiker
  • Download : nog niet getest
  • Upload : nog niet getest
  • Hemelsbreed 750 meter
  • Ik heb geen toegang tot "router ruimte"
  • Lijnlengte: 6939 meter, max bestelbaar profiel: 6145/1024
Glasvezel is uitgesloten

• berggijs
Falcon schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 08:36:
Hoe zit het dan met "line of sight" bij deze 3 point2point opties?
Mijn huis staat net iets hoger dan de omliggende maïs velden. M.a.w. ik kan de schoorsteen van Buurman X duidelijk zien vanuit de "computer kamer". De andere opties zou ik kunnen zien vanuit een "virtueel raam" op de achtergevel. Ik moet nog ff uitzoeken hoe het in zijn werk gaat: zo'n "tweede lijn"

Line of sight word mede mogelijk gemaakt door "CAT910" icm "TW35" >:)

[Voor 8% gewijzigd door berggijs op 05-10-2010 10:33]

• berggijs
Xaero schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 10:38:
Is ook niet mogelijk om naar je buurman een kabel te graven om dan bij hem het aan te sluiten (telefoonlijn). Jij gebruikt zijn 2e lijn, en hebt toch iets beters dan point-to-point. Geen idee of dit een optie voor je is, maar dit zou wel eens stabieler kunnen zijn..
Toelichting situatie: Ik verwacht dat als ik een kabel (van welke type en prijs over deze lengte?) mag graven door de landbouw grond (+/- 700meter en een afwaterkanaal + asfaltweg) het signaal zwakker zal zijn dan dat ik de point to point realiseer met een Wireless bridge (bijvoorbeeld een EOC-5611)

• berggijs
Een kabel door de landbouwgrond is uitgesloten en een te kostbare oplossing per meter in vergelijking met de andere opties. Ook moet ik de grondeigenaren gaan overtuigen of ik een kabeltje mag leggen op redelijke diepte om te voorkomen dat bij ploegen de kabel stuk gaat. Ook moet ik een asfalt weg doorkruisen en een waterschaps sloot. De line of sight is behoorlijk vrij en de basis snelheid van de vaste ADSL is de bottleneck.

Ik ben misschien koppig maar WIFI is de oplossing bij een point to point oplossing op mijn locatie

Internet bij mijn vader is traag aldus de kabellengte-test

• berggijs
Meekoh schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 18:24:
Maar is de UMTS optie nu helemaal van de baan? Of ga je die nog proberen met je lokale hardware boer?
Ik wacht even de ervaringen van de LHB met de apparatuur af. Ik ben een beetje bang geworden voor UMTS ivm FUP/ datalimiet en de nieuwsberichten om de abbonementen duurder te gaan maken om zo gebruik te ontmoedigen.
Ik ben nu bezig de p2p optie volledig in kaart te brengen en of/hoe ik een 2de adsl lijn kan realiseren. Ik ga binnenkort naar mijn buurman (die nu ff geen tijd heeft omdat ie 7 dagen in de week aardappels aan het oogsten is van 7 - 22:30*) om de snelheid te meten. Als ik dat weet ga ik apparatuur testen of p2p werkt en hoe de bandbreedte verdeeld wordt om tijdelijk op internet te kunnen tot de 2de adsl lijn is aangesloten.

* iemand moet voor ons eten zorgen :Y)

[Voor 3% gewijzigd door berggijs op 07-10-2010 09:16]

• berggijs
Oke, tijd voor een update:

Heb 2 Engenius EOC5611P's (tbv de point2point verbinding met Buurman X) aangeschaft en zojuist opgehangen om te testen met de default settings (wellicht nog te tunen)

Connection status P2P bridge
Wireless Mode IEEE 802.11a
Frequency 5GHz
Tx Data Rate (Mbps) 54
Current noise level -95 dBm
Signal strength -61 dBm

Speedtest.nl
Down: 156.6 KByte/sec (=1253 kbps)
Down: 17.5 KByte/sec (=140 kbps)

Inregelsnelheid van het modem van Buurman X : SpeedTouch 780
Softwareversie: 7.4.5.1
Down 3.072kbps
Up: 256 kbps

Conclusie: volgende week bij KPN een tweede lijn aanvragen en dan ADSL.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee