Toon posts:

Info over actieve venster afvangen en doorsturen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 603 views

• Reveller
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07-05-2020
Na mijn bedrijfskunde opleiding werk ik nu als account manager bij een financieel dienstverlener. Omdat ik als hobby graag wat (web!)programmeer, denkt iedereen dat je alles van computers weet. Vandaar dat ik het volgende op mijn bordje heb gekregen.
  • Onze (kleine) IT afdeling wordt dagelijks platgebeld met de meest triviale vragen. Iemand zit bijvoorbeeld in Outlook en weet niet hoe je een afspraak kunt verzetten; iemand zit in Word en het lukt niet om een plaatje in te voegen. Wat dan ook.
  • Om niet 10 keer per dag hetzelfde te hoeven uitleggen, heeft de IT afdeling een inventarisatie gemaakt van de meest gestelde vragen, en daar folders van gedrukt. Dat hielp alleen niet; de folders raakten al snel zoek. Toen maar webcastjes gemaakt van de meest voorkomende problemen en oplossingen, maar ondanks een zoekfunctie op tags wordt er nog steeds liever gebeld. Dus een volgend idee proberen dan maar.
  • Dat idee is om een "veel voorkomende fouten en oplossingen" database te maken en deze te koppelen aan het intranet. Alleen is wel gebleken dat het essentieel is om zo weinig mogelijk stappen te verwachten van de gebruikers. Het idee is dus om een "panic button" in de taakbalk (waarschijnlijk system tray) te zetten, waar gebruikers op kunnen klikken als er iets fout gaat.
  • Het blijkt dat ruim 90% van de gebruikers meteen belt alsze een vraag hebben - en in evenzoveel gevallen gaat de vraag over het actieve scherm. Vandaar het idee om de "panic button" in de systray het volgende te laten doen:
    • als er op het icoontje wordt geklikt, verzamelt het programmaatje zoveel mogelijk info over de huidige desktop, in ieder geval (1) welk venster is actief? (2) heeft het venster een foutmelding gegeven en zo ja, welke?
    • deze info wordt via een querystring gestopt. Een browser wordt geopend met daarin de vraag-en antwoord database. Door middel van de querystring, kan de eerste stap (of: stappen) van de drilldown al worden overgeslagen, bijvoorbeeld: http://intranet/kennisdb?active=outlook&error=connection_error. Er kan dan meteen gevraagd worden: "Heeft u een probleem met het ophalen van email?". Nou ja, je begrijpt het idee :)
Ik heb een redelijk idee van hoe ik het webbased gedeelte zou moeten maken. Je kunt zover gaan als je wilt natuurlijk; statistieken bijhouden van meest voorkomende problemen / error codes uit de querystring, zodat je die "top 10 problemen met Word" op kunt aanpassen, en degelijke.

Maar ik weet eigenlijk niets van lokale applicaties programmeren. Vandaar mijn vraag: welke informatie kun je allemaal afvangen over het actieve programma venster? Zijn er standaard error codes in de Windows API? Op welke manier is zo'n systray app het snelst te implementeren? Misschien bestaat het al?

Graag wat tips zodat ik weet in welke richting ik moet zoeken om dat systray appje te maken! :)

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee