• procyon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:14
Beste allemaal,

Nav alle ellende die ooit plaatsvond met "woeker" pensioenen én nu weer de huidige slechte financiele gezondheid van de meeste pensioenfondsen vraag ik me het volgende af:

Is het niet mogelijk dit gewoon zelf in beheer te nemen / krijgen?
Dus dat er een x bedrag minder afgetrokken wordt van mijn bruto loon en dat dat gedurende x0 jaar op een spaarrekening gezet kan worden?

(rente op rente op rente zal mooi schalen, ik wil ook niet dat met mijn geld gespeculeerd wordt door grote bedrijven).

Woekerpolissen:
http://kassa.vara.nl/tv/a...kassa-922f322a90/speel/1/

Dekkingsgraden ondermaats:
http://www.fd.nl/artikel/...nsioenfondsen-fors-omlaag

En wat zal er over 10 jaar aan de hand zijn??

Ben benieuwd naar jullie gedachtes / kennis.

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

• procyon
dank dat je meegedacht hebt, de opties die hier geschetst worden zijn niet wat ik bedoel, dit zijn o.a. extra pensioenen, als aanvulling op het reeds bestaande.

Ik bedoel zelf alles in beheer nemen, ik begrijp van jou Brons, dat je dan inkomensbelasting betaald op het extra wat vrijkomt van de bruto salaris. Weet je zeker dat dit zo is en dat er geen regeling mogelijk is mits je het extra geld alleen voor je pensioen gaat wegzetten?

• procyon
Hi Maasluip, ik ben een beginner dus wellicht stel ik vragen die dit beamen. :-)
Maasluip schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 08:19:
[...]

Heb je dat al eens berekend?
Over vermogen meer dan € 19.698 (€ 39.396 als je een fiscaal partner hebt) moet je 1,2% vermogensbelasting betalen. Dat moet je dus in mindering brengen op het rendement dat je op een je eigen investeringen (spaarrekening/aandelen). Je kunt momenteel wel een rente van 4,5% (dus effectief 3,3%) krijgen, maar dan moet je je geld 10 jaar vast zetten. Dat is een risico, want wie weet gaat de inflatie over 5 jaar naar 5% toe (niet erg waarschijnlijk, maar dat is wel het risico wat je loopt).
Dit lijkt mij inderdaad een risico, echter een rendement van 3.3% is dan wel zeker, als het daarnaast zo is dat je slechts vermogensbelasting betaald over het vermogen boven de 39.396 euro, is je effectieve rente wel degelijk hoger dan die 3.3% op jaarbasis.
Volgens het CBS hebben de pensioenfondsen over de jaren 1997-2006 een gemiddeld rendement behaald van 7,6%. Dat zul je dus moeten halen met een spaarrekening. Ik denk niet dat dat mogelijk is. Bedenk ook dat inflatie en spaarrente aan elkaar gekoppeld zijn. De spaarrente zal alleen significant stijgen als de inflatie stijgt. En als de rente stijgt, dan zullen de aandelenkoersen dalen.
Stel dat de pensioenfondsen een gemiddeld rendement van 5% behaald zouden hebben voor de mensen die al sinds 1950 een pensioen opgebouwd hebben, dit zou dan betekenen dat dat op dit moment een totaal rendement van 300% moeten hebben over de som van alle inleggingen?
Ik denk niet dat dat het geval is, sterker nog, ik zie nu in de media dat voor sommige personen het pensioen minder waard is dan de som van alle inleggingen?
Overigens is je pensioen gegarandeerd. Je krijgt gewoon het bedrag dat overeenkomt met je salaris (middenloon, eindloon). De huidige fincanciële crisis zet dit onder druk, en de pensioenfondsen nemen ook maatregelen om hieraan te kunnen voldoen (van eindloon naar middenloon gaan, premies verhogen), maar uiteindelijk is die garantie er nog wel.
Als deze garantie er is hoe kan het dan zo zijn dat er in het verleden mensen gekort zijn op hun pensioen?
Als je zelf gaat sparen is die garantie er niet. Misschien ga je dood voordat je met pensioen gaat, en dan heb je voor niets gespaard.
Dit snap ik niet, als ik dood ga is mijn pensioen weg, als ik gespaard had heeft een ander er tenminste nog iets aan.
misschien word je 100, en dan moet je je gespaarde bedrag dus over 35 jaar uitspreiden. Hoe bepaal je op welk bedrag je wil uitkomen als je met pensioen gaat?
Dat is natuurlijk mijn eigen risico, stel dat ik:
De eerste 20 jaar per maand 150 euro netto spaar voor mijn pensioen, de 25 jaar daarna 200 euro per maand, dan heb ik op mijn 65e een bedrag van 215.000 euro (bij 3.5% rente)

Ik kan hier vervolgens elke maand (tot mijn 85e) 1250 euro netto opnemen naast mijn AOW. Ik hoef hier geen extra belasting over te betalen (over een uitgekeerd pensioen wel?).

Stel dat ik in staat zou zijn elke maand 200 euro te missen de eerste 20 jaar, en de tweede 25 jaar 250 euro per maand, dan kom ik uit op een bedrag van 278.000 euro wat zou betekenen tot mijn 85e 1625 euro per maand netto naast mijn AOW + eventueel huis/spaargeld.

Wellicht maak ik hier denk/reken/aanname fouten, als dat zo is hoor ik dat graag.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee