• Liebaart
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-12-2021

Het LG GT540 Optimus topic

Deel 1

Welkom bij het LG GT540 Optimus topic.
Dit is een leuk instapmodel voor wie in de Androidwereld zijn eerste stappen wil zetten en niet meteen veel geld daar voor over heeft.

Hieronder de technische details

LG GT540 Optimus

Afmetingen: LxBxD (mm) 109x54.5x12.7
Gewicht met accu standaard (gr) 115
Stand-by tijd (uur) 500
Gesprekstijd (uur) *ideale condities 7
Scherm HVGA 320x480 TFT, 252.144 colors, Resistive touchscreen
Accu Capaciteit (mAh) Li-Ion 1500 mAh
Besturingssysteem Android 1.6 Donut (wie nu een toestel in de winkel koopt, heeft deze versie er meer dan waarschijnlijk op staan) De Update naar 2.1 kan je via je PC en internet downloaden en installeren. Zie verder in deze topic.
Intern Geheugen 130MB
Extern Geheugen MicroSD, tot 32GB

GPRS / EDGE Ja, 850, 900, 1800, 1900
UMTS / HSDPA Ja, 900/2100
3G HSDPA 7.2 Mbps, HSUPA
Wi-Fi Ja, 802.11b/g
Bluetooth Stereo (A2DP) Ja
(A)-GPS Navigatie Ja
USB PC-Synchronisatie Ja
Audio Connector 3.5 mm audio jack
Laad / Data Connector MicroUSB, USB 2.0

Resolutie Camera 3 Mp
Autofocus Ja
Flitser Nee
Videocamera Ja
FM Radio Ja

UPDATE !!

Deze telefoon was oorspronkelijk geleverd met Android 1.6
Ondertussen is de update naar 2.1 ook voor onze landen uitgekomen. Geen nood meer om bijvoorbeeld een exotische Griekse ROM of zo te gaan installeren. Download op de LG site de updatetool en volg de instructies op het scherm. Dit gaat nogal stroef, maar geduld wordt beloond.

Links voor de oude Android 1.6

Review van Tweakers.net zelf
Tweakers

LG website
LG

PhoneArena review op Youtube:
Review

Rooten voor de Android 1.6 versie

De Modaco basis manier
Modaco

De Poolse uitgebreidere manier
Polska

Je leest geen Pools en zelfs Engels is je wat moeilijk??
Geen probleem. Hieronder volgt de uitgebreide manier om te rooten, voor diegenen die graag willen weten hoe en wat er allemaal geïnstalleerd wordt en zo.
Er is ook een zeer korte eenvoudige manier, en die vind je na deze uitgebreide uitleg.

UITGEBREIDE METHODE OM TE ROOTEN

1. Als je die nog niet hebt, download dan de Android SDK :
Android SDK
2. Unzip dit pakket op de harde schijf van je PC in een eenvoudige foldernaam, bijvoorbeeld C:/androidSDK
3. Download de Superuser applicatie van de XDA website :
Superuser
Je hebt de Donut versie nodig, dus su-2.3.6.1-cd-signed.zip
Unzip alleen de system folder in deze zip in de C:/androidSDK/tools folder.
4. Op je LG, open de telefoonkiezer en toets volgende code in :
3845#*540#
5. Kies in dit menu dan voor Module Test, vervolgens voor Stability Test en tenslotte voor Enable Root Permission
6. Het paswoord dat je dan moet ingeven is :SWIFT::GT540:
7. Je zal dan een klein OK venstertje zien verschijnen voor een paar seconden.
8. Reboot je LG door hem uit te schakelen en weer aan te zetten.
9. Ga naar Instellingen en kies voor Applicaties in het menu.
10. Hier kies je Ontwikkeling en zorg dan dat bovenaan bij USB-foutopsporing aangecheckt staat.
11. Verbind nu je LG via USB met je PC. Op de LG merk je dat in de statusbalk een gevarendriehoekje met uitroepteken verschijnt.
12. Op je PC open je een Opdrachtprompt. Startknop klikken en in het vakje net boven de startknop typ je gewoon cmd en enter.
13. Normaal gezien is het pad waarin je je dan bevindt iets van c:/Users/JouwLoginNaam>
14. Typ cd.. en enter om naar C:/> te gaan.
15. Dan typ je cd androidSDK en krijg je c:/androidSDK>
16. cd tools en je bent in c:/androidSDK/tools>
17. Typ nu adb shell je zou dan een # moeten zien, omdat je root hebt. Als je $ ziet is het niet goed.
18. Typ exit
19. Typ adb remount
20. Typ adb push system/xbin/su /system/bin/su
21. Typ adb push system/xbin/su /system/xbin/su
22. Typ adb shell chmod 4755 /system/bin/su
23. Typ adb shell chmod 4755 /system/xbin/su
24. Typ adb install system/app/Superuser.apk
25. Herstart je LG.
26. Ga nu naar de Market en download Titanium Backup. Bij het installeren van deze app, ga je merken dat er gevraagd zal worden Superuser machtigingen toe te kennen. Je zal waarschijnlijk ook een probleemmelding krijgen. Klik dan op de knop Problems? En dan op Yes, do it, voor het downloaden van BusyBox.
27. Eens je hier geraakt bent kan je volop genieten van je geroote LG Optimus GT540

KORTE METHODE OM TE ROOTEN voor Android 1.6

0. Zorg dat je eerst vanuit het startscherm drukt op de Menutoets > Instellingen. Daar kies je voor Applicaties en check hier dan bovenaan Onbekende bronnen aan.
1. Installeer via de Market Barcode Scanner van ZXing Team.
2. Installeer ook OI File Manager van OpenIntents of een andere File manager van je keuze.
3. Ga naar deze link en met de barcode scanner scan je de eerste QR code in die je ziet. Er staat duidelijk APK bij vermeld.
4. Open dan de File Manager en ga naar de map download op de SDkaart.
5. In die map vind je een apk file die begint met UniversalAndroot. Open de file en installeer.
6. Dan vind je in je programmalijst een app met dezelfde naam, en kan je vanzelf gaan rooten.

Rooten voor de Android 2.1 versie

0. Zorg dat je eerst vanuit het startscherm drukt op de Menutoets > Instellingen. Daar kies je voor Applicaties en hier kies je Ontwikkeling en zorg dan dat bovenaan bij USB-foutopsporing aangecheckt staat.
1. Ga naar deze link en download de rootgt540.zip file. Unzip deze op de PC.
4. Verbind je GT540 met de PC. Op de PC dubbelklik je dan op root.bat die je vindt in de folder die je net uitgepakt hebt op je PC.
5. WAnneer het programma er mee ophoudt is je telefoon geroot.

EN VERDER NOG :

Via de Titanium app kan je programma's verwijderen van je telefoon, die je toch nooit gebruikt, om zo geheugen vrij te maken. MAAR OPGELET!! Verwijder enkel die dingen die geen invloed hebben op het besturingssysteem!!!! Een beetje rondzoeken op internet (o.a. XDA is daar een goede plaats voor) leert je wat wel en wat best niet verwijderd kan worden. Het verwijderen doe je via de "Backup/Restore" tab van Titanium. Klik op een app in de lijst en dan Un-install.

[Voor 25% gewijzigd door Liebaart op 15-11-2010 09:02]

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Ik vind het een uitstekend toestel. Het geeft geen goedkope indruk, alhoewel de behuizing plastic is. Het scherm is gewoon goed helder en scherp en meer dan voldoende responsief.
Enige nadeel is het eerder beperkte interne geheugen. Ik heb tot nu toe alleen probleem met Goggles gehad, die een foutmelding geeft na het nemen van een foto. Verder loopt alles anders als een trein.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Niet veel animo voor deze telefoon hier?
Te goedkoop model misschien?

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Harrie schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:11:
Ik begrijp de opmerking over de market voor de Vlaamse gebruiker niet?

Is dit specifiek voor Vlaamse gebruikers dan? Kan je normaliter de app market niet gebruiken?
In Nederland kan je al betaalde apps kopen in de Market. In België nog niet. Dus moet je MarketEnabler installeren om dat wel te kunnen doen.

De LG GT540 is zeker niet "End of life". LG gaat zeer veel moeite steken in het promoten van hun Android toestellen, en in de Optimus serie kunnen we dit jaar nog een aantal andere modellen gaan verwachten.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Wie geinteresseerd is in rooten en dingen als MarketEnabler, weet uiteindelijk ook wel hoe te debranden. Ook hier in Vlaanderen bestaan branded toestellen. Toestellen uit de Proximus collectie zijn Vodafone branded. Ik weet niet of zij ook de GT540 gaan verkopen.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Het is een resistief scherm. Dus multitouch is zo goed als uitgesloten. Vergeet nooit dat dit een budget telefoon is. Als je echt alles wil hebben, zoals een supersnelle processor, massa's geheugen en capacitief scherm, dan moet je bereid zijn meer dan 450 Euro uit te geven, ipv de 250 Euro dat deze LG kost.

En ja, de ROM van deze LG zal geupdate worden naar 2.1 tegen einde september.
Althans, dat heeft LG beloofd.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Waarom zou dat een probleem zijn of onhandig zijn?
Bij ons in Vlaanderen kan je bijvoorbeeld bij Jim Mobile of Mobile Vikings zeer goedkoop data hebben op een prepaid sim kaart. Ik vermoed dat ook in Nederland dergelijke formules bestaan.

Laat het duidelijk zijn: een smartphone zonder data toegang is eigenlijk de aanschaf nauwelijks waard. Je kan pas ten volle genieten van het gebruik van een smartphone als je een actieve data connectie hebt.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Rooten verwijdert een simlock NIET.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Thmz159 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:38:
Iets dat me tegenhoud van dit toestel zijn de slechte updates van dit toestel.
Op papier lijkt het me een leuk toestel maar als hij voor altijd op 1.6 blijft hangen heb je er ook niet veel aan? :S
Ook zijn er (nog?) geen custom roms en ik weet niet of er nog gaan komen (LG is nu niet echt veelgebruikt onder de programmeurs)
Dit is een zeer recent toestel, dus zou het al sterk zijn dat er nu al zo snel een update is. Nog even wachten is de boodschap. LG heeft al aangekondigd dat de update naar 2.1 er zeker komt.
Ondertussen is het inderdaad nog steeds 1.6 maar daar ben je zeker ook al veel mee hoor. 2.1 brengt inderdaad een paar belangrijke verbeteringen, maar het is geen verschil van hemel en aarde met 1.6

Custom ROM's? Kan leuk zijn, maar heb je dat echt nodig als alledaagse gebruiker? Antwoord is neen. Die custom ROM's zijn leuk voor de mensen die graag experimenteren met hun toestel. Jij bent misschien zo iemand (ik ook trouwens) maar daarom is al de rest dat nog niet. Als 5 % van Android gebruikers zelfs al maar eens gehoord hebben over zoiets als een custom ROM, dan zal dat nog zeer veel zijn.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
De GW620 was LG's eerste Android en volgens mij gewoon een probeersel, om te zien hoe de markt reageerde en zo. De GT540 is eigenlijk het eerste echte toestel in de Optimus serie. De update zal er zeker komen.

Het scherm van de Samsung is kleiner in resolutie dan dat van de GT540. Erg veel zal dat echter niet uitmaken.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Het resistief scherm is zeer responsief. Typen gaat naar mijn gevoel zeer goed. Je kan op deze telefoon trouwens ook SlideIT installeren. Werkt net zoals Swype. Ideaal.

Voor navigatie kan je nu best Google Maps Navigatie gebruiken, indien je tenminste een goed dataplan hebt. Werkt ook zeer goed.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Wouter64 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:59:
Las op Androidplanet een review van dit toestel, waarin het touchscreen niet echt positief werd afgeschilderd.
Hoe zijn jullie ervaringen met het touchscreen, en is het echt zo slecht als in de review?

Hier de review:
http://www.androidplanet.nl/14215/lg-optimus-gt540-review/
Die reviewer is blijkbaar zodanig gewoon met een capacitief scherm te werken, dat hij niet meer beseft dat een resistief scherm inderdaad niet zo vlot te bedienen is met alleen het zachte deel van je vingers. Ik gebruik mijn nagel voor het bedienen van het scherm, en zoals ik al eerder schreef, dat gaat bijzonder goed en zeer responsief.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Hoezo geen Exchange ondersteuning? Ik synchroniseer met mijn GT540 zonder probleem met mijn Exchange server hoor. Gewoon via de eigen email applicatie van de GT540 instellen. Makkie.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Kunnen jullie aub ophouden met lullen over levertijden en dergelijke?
Daarvoor dient volgend forum :
Telecomproviders

Deze discussiethread dient enkel en alleen over alles wat met technische zaken te maken heeft.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Mensen, nogmaals :

Kunnen jullie aub ophouden met lullen over levertijden, abonnementen en dergelijke?
Daarvoor dient volgend forum :
Telecomproviders

Deze discussiethread dient enkel en alleen over alles wat met technische zaken te maken heeft.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Hoe bedoel je?

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Het plaatsen van een App op je telefoon? Doe je gewoon via de Market. En als je zelf een apk file hebt, kan je dat inderdaad gemakkelijk via een file browser installeren.

En dat KPN gedoe hoort dus NIET thuis in deze thread!!

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
calvinturbo schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 16:48:

Nee, ik denk dat hij bedoeld apps op SD kaart zetten met oude Android versie ;)
Werkelijk?
Dan mag hij beginnen wat duidelijker zijn vragen te formuleren. Zijn laatste bijdrage loopt ook niet over van duidelijkheid.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
killingdjef schreef op woensdag 15 september 2010 @ 21:36:

Ok interessant.. Ik heb al een tijdje met een milestone kunnen spelen en het werkt volgens mij als volgt: als het goed is zou je de app moeten afsluiten als je op het "pijltje"-terug icoontje drukt... terwijl de app zou moeten blijven runnen als je op het "huis"-icoontje drukt.
Nope. Niet juist.

Huisje brengt je naar het startscherm of het Homescreen. Vandaar het huisje (duh...).
Pijltje terug brengt je naar het vorige scherm. Het sluit een programma dus niet af.

Bij Android is het eigenlijk niet echt nodig applicaties af te sluiten. Ze mogen in de achtergrond blijven draaien. Het OS zal zelf bepalen wanneer een proces of een applicatie moet afgesloten worden.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
SlideIT
Werkt ook zeer goed. Heb ik geinstalleerd sinds dag 1.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Tuurlijk.
Maar ik raad je dan aan nog een beetje te wachten tot de Sony Ericsson X8 uitkomt. Zou eerste week van oktober in de winkel moeten liggen aan 199 Euro.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
De startpost is aangepast met de laatste instructies voor de 2.1 update.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Met welke Windows versie werk je?
Heb je wel de juiste driver geinstalleerd?

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Wes46 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:50:
Neej ik draai ook nog 1.6. Deed het altijd goed maar ik begin nu wel steeds vaker last te krijgen van een haperende telefoon en crashes. De officiele 2.1 zou prettig zijn denk ik :)
Heeft waarschijnlijk ook te maken met je telefoongeheugen dat te vol staat met apps. Hoe minder ruimte je overhoudt, hoe moeilijker de telefoon het krijgt. Verwijder dus best een paar apps die je toch nooit gebruikt.

www.SmartphoneHelp.be

• Liebaart
Wes46 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:12:
[...]

Ik heb vrij weinig apps draaien dus het zou me verbazen als dat het probleem zou zijn.
Draaien of geinstalleerd? Groot verschil.
Ik bedoel hier dus geinstalleerd. De GT540 heeft een eerder beperkt telefoongeheugen.

www.SmartphoneHelp.be

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee