Toon posts:

[NBBG Aanschaf] Multimedianotebook juni 2010

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

[NBBG Aanschaf] Multimedianotebook juni 2010

De NBBG's zijn, na een tijdje discussieren, weer op de front-page geplaatst. Daarmee is de discussie eigenlijk zo goed als over en komt dit topic into play.

Wat is het doel van dit topic? Heb je zelf een NBBG notebook als uitgangspunt genomen maar wil je toch een een andere notebook en kom je er niet helemaal meer uit? Dan is dit topic jouw uitkomst! Plaats hier jouw eigen NBBG-notebook en vermeld waarom je de keuze hebt gemaakt. Vergeet ook niet aan te geven waarom je er niet meer uit komt :). Voor een wat uitgebreidere uitleg lees je dit topic door.
Notebook
Komt nog ;)

Alternatieven
Komen ook nog ;)

Artikel:
http://tweakers.net/revie...tebook-specificaties.html

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik had dan ook liever de Sony Vaio F11 als winnaar kunnen aanwijzen. Maar Sony is zo slim geweest om dat model niet op voorraad te houden zolang de opvolger nog niet uit is 8)7 . En ja, aan een uitverkochte winnaar gaan we ook niks hebben...

Maar het is zeer bedroevend dat eigenlijk alleen Sony ons nog tevreden had kunnen stellen. Net of er geen markt meer is voor dit soort laptops door de crisis ofzo....
sporxie schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:47:
Wat ik me afvroeg is of er geen mooie goede laptops zijn met die nieuwe AMD Phenom II cpu's. Daar zaten een paar goede quadcore's bij met erg lage TDP's, en AMD is nooit heel duur. Ik dacht dat deze CPU's mei uit kwamen? Heeft iemand enige informatie over deze CPU's, wat ze presteren enzovoorts, ik kan namelijk niet veel vinden.
Wij ook nog niet.

Maar mooie prestaties... Het is een quadcore en er is een heel groot probleem: Kloksnelheid en single threaded applicaties. Het is heel leuk dat hij 4 threads snel kan verwerken, maar als hij dat neit doet, dan heb je een probleem qua performance en val je heel ver terug. De Core 2 Quad Q9000 had dit probleem ook en werd daarom ook afgeraden. Hetzelfde heb ik persoonlijk met de quadcores van AMD.

De Intel Core i7 quadcore is wat dat betreft geniaal. Met de turboboost functionaliteit kan hij worden ingezet als extreem snelle dualcore of normale quadcore. Het beste van twee werelden dus.
rmd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:35:
Nou, ik vind die Asus N71JQ toch wel interessant omdat deze 2 aparte hdd's heeft. Dus als je dingen doet met audio/video kun je je programma's op C houden en je Sound Libraries en opnames op drive D. Alleen heb ik geen ervaring met 5400 rpm drives.... Maakt dat nou echt merkbaar verschil met 7200 rpm?
Hangt er van af welke schijf is gebruikt. Er zijn 5400rpm-ers die net zo snel zijn als 7200rpm-ers. Wel is 7200rpm vaak sneller. Een andere optie is natuurlijk een SSD. Neem ook mee dat je bij Asus gewoon je harde schijf kunt upgraden zonder dat dat je de garantie kost. Je moet de originele schijven alleen wel weer terug zetten bij een RMA
Je kunt er natuurlijk ook een externe eSata disk aanhangen, maar ook daar heb ik geen ervaring mee. Want als dat goed werkt, dan kan ik ook net zo goed een iets goedkopere Acer nemen van €1000,- en dan dus een externe drive er aan hangen. Maar 't is wel meer gekut. Wel leuk dat je op de Acer dan 8 gig geheugen hebt voor die prijsklasse (ook al is het duur zat natuurlijk).

Wat ik wel mis voor deze prijsklasse is FireWire aansluiting voor m'n geluidskaart (met Asio2 drivers)... Dat hebben de MacBook Pro's dan weer wel (wat ik ook als optie in gedachten hou). Alleen heb je dan maar een 13" model voor deze prijs. Daarbij ben ik altijd Windows man geweest en weet ik geen ruk van Apple OS.

Lastig.... een hele nieuwe wereld voor mij die laptops. Maar nu ze zo zoveel sneller zijn geworden wordt het steeds interessanter om er aan te beginnen :)
Je kan ook altijd nog kijken naar een ExpressCard met Firewire.
rmd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 21:02:
Trouwens, hoe zit het met de response timing v/d monitoren op zo'n laptop? Kun je daar fatsoenlijk fps games mee spelen? Ik zie er niets over staan bij de specs...
Tegenwoordig zijn er geen schermen meer met een slechte responsetijd. De tijd van verschrikkelijke gosthing ligt echt ver achter ons :) . Gaat prima werken dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Iedere notebook met een low-end videokaart van het kaliber Nvidia GeForce GT 230M / GeForce GT 320M / ATI Radeon 5470 zijn al genoeg om het spel soepel te spelen:
http://www.notebookcheck....raphic-Cards.13849.0.html

Verder is het belangrijk om te weten wat ze er verder mee gaat doen. De Studio 17 is op zich een hele leuke notebook voor het geld, maar als ze studeert en de notebook regelmatig mee naar school wil, dan is dat weer geen handige keuze en kun je beter naar wat kleiners kijken. Ook van belang is de waarde die ze aan de accu hecht.

2 eisen zijn wat dat betreft ook niet specifiek genoeg. Ja, het maakt het voor ons vrij makkelijk om een keuze te maken, maar achteraf kan dan ook weer blijken dat er eigenlijk toch iets ontbreekt aan de notebook. Vandaar dat een zo compleet mogelijke omschrijving van de bezigheden en wensen een pré is. Juist de ervaring die ik en veel anderen met notebooks hebben kunnen dan helpen om juist die dingen die over het hoofd worden gezien toe te lichten.

* GENETX gaat ff zoeken in de pricewatch :+
...
Dit is het filtertje waar ik tot nu toe op uit kom:
Pricewatch filter
Aangezien over smaak niet te twisten valt kan ze wellicht eerst het beste zelf even kijken welke van deze laptops ze wel en welke ze niet mooi vindt. Vrouwen zijn wat dat betreft zo onvoorspelbaar en kritisch. Heb zelf ook mn zusje aan een laptop mogen helpen, dus weet er alles van O-)

[Voor 24% gewijzigd door GENETX op 04-06-2010 18:53]

The Yorick schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 20:13:
Wat mij tevens opviel is dat de grafische kaart in het standaard model in die lijst hoger staat dan de grafische kaart in het duurste model van de Deel Studio 17?
Dat viel ons onlangs ook al op. Een zeer vreemde keuze om opeens een vorig model te nemen. Waarschijnlijk moet ATI nog van een voorraad af ofzo... Lang leve de rebranding, want het gaat namelijk om ene omgekatte HD4650....

De Studio 17 is voor zijn geld zeker de beste keuze. Een upgrade heb je ook niet echt nodig. Een Core i3 330M is al net zo snel als een Intel Core 2 Duo P8700 bijvoorbeeld. Dat was, tot de introductie van de nieuwe processors, één van de snelste processors die echt te krijgen was, en dan ook enkel in notebooks van rond de 1000 euro of meer.

Ik zou zoals Darkstone nog wel 4GB ram en een harde schijf upgrade doen. Kost niet veel bij Dell en je krijgt er veel voor terug.

Alternatieven staan in het linkje wat ik gaf. Modellen die ik persoonlijk altijd wel interessant vindt:
pricewatch: Asus N61JV-JX033V
pricewatch: Samsung R580-JS05
pricewatch: Dell Studio 17(N0074902)
pricewatch: Acer Aspire 5740G-434G64MN
pricewatch: MSI CX620-017NL

Maar toch, ze halen het niet bij de Dell Studio 17. De keus is vrij ruim en echt fout kun je ook niet gaan met de keuze van welke van de laptops. Wel is het het vermelden waard dat Asus, Samsung en MSI standaard 2 jaar garantie geven. Dat is wel een groot voordeel. Maar ook bij Dell kun je extra garantie voor een nette prijs kopen. Zeker door de prijs van de Studio 17 is het wel een idee om hier toch nog even naar te kijken. Notebooks zijn vrij kwetsbaar en je bent afhankelijk van je fabrikant. 2 jaar of meer garantie is voor mij altijd wel een minimale eis aan een notebook.
Ooh, dus geen gedonder qua getouwtrek om dat recht te krijgen? Dat zou inderdaad wel erg goed zijn dan.
Er zijn vele wegen naar Rome Dell configuraties. Het heeft wel eens in het verleden in computerbladen gestaan dat je dezelfde desktop op 5 manieren kon samenstellen, maar er tussen de duurste en goedkoopste route zo 100 tot 200 euro verschil zat 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!
Zelfde laptop, andere uitrusting. Het probleem is dat die laptop 1 leverancier heeft, waardoor we hem niet in de NBBG hebben meegenomen, de specs zijn wat mij betreft wat meer multimedia.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja, dat je TV kunt kijken en opnemen op je laptop. Hybrid wil daarbij aangeven dat je ook nog analoog en digitaal (dvb-t gok ik) kan ontvangen. Je zou het even kunnen navragen, zeker of er een antenne bij zit. In dat geval kun je overal Ned 1, 2 en 3 ontvangen, ook in de tuin, met het WK, de tour de france en olympische spelen ;)

[Voor 39% gewijzigd door GENETX op 08-06-2010 09:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Je eist veel... Misschien te veel. Zou je ook je keuzes kunnen onderbouwen qua processor en RAM. Verde,r wat ga je met de laptop doen? Hoe groot moet hij zijn?

Een goede start is iig om even [Ervaringen] Laptops met een mat scherm door te nemen. Daar worden laptops met matte schermen besproken. Wellicht staat daar iets tussen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Xaia schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:53:
Ik ga waarschijnlijk voor een 15,6 inch aangezien dit de beste tussen maat is.
Mijn oog is momenteel gevallen op http://tweakers.net/price...n0055806%29.html#tab:info

Deze heeft een i7 die loopt op 2,8? Lijkt me onwaarschijnlijk volgens mij moet dit 1,6 zijn. Hij heeft een full hd led schermpje, 6gb aan ram en 500gb (7200rpm). Ziet er erg aantrekkelijk uit.. maar wel helaas van het glossy schermpje.
Turbo Modus ;)

Maar de Dell Studio 15 heeft een vrij zwakke videokaart. Ik raadt toch een HD 5650 of beter aan als je wilt gamen:
http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja, dat klopt ook weer. Enkel Asus heeft nog de G51, maar dat is weer een gaming laptop...
De eerste is sowieso sneller. De M300 van AMD is zo ongeveer de traagste normal voltage dualcore die er is.

Echter, een andere interessante oplossing is de zogenaamde thin-and-light. Die zijn nog wat trager, maar veel sneller als een netbook. Dan zou je een mooie compacte 13,3" notebook van 2kg max kunnen nemen die je makkelijk mee kan nemen naar school en zo 6 uur mee kan op de accu. Dat is het overwegen waard.
Dat laatste, of iig rond. Let op de zogenaamde SUxxxx-processors of een AMD Athlon/ Turion Neo. Niet meenemen: De singelcore SU2700 (SU2300 is WEL dualcore) en AMD MV-40.

Al merk ik wel dat er weinig keuze is, eigenlijk begint dat bij 550 euro een beetje. 11,6" lijkt me wat aan de kleine kant. Ga sowieso even langs een elektronicaboer om de laptops in het echt te bekijken en te voelen. Mijn volgende laptop is in ieder geval wel een 13,3", ik heb het wel gehad om een lompe laptop mee te nemen naar school.
zuma schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 13:52:
Is het dan slim om slechts één geheugen bank met 4GB te laten vullen om er later een tweede 4Gb er bij te laten priken of is 2 maal 2Gb gewoonweg sneller (nadeel als je wil upgraden naar 8 moet je 2 maal 2 wegknikkeren)?
Nee, je hebt dan geen dualchannel en dus veel minder performance. Daarbij zijn 4GB latjes zo duur dat het volgens mij nooit uit kan...
Verder vind ik een i5 met 1333 geheugen op zich nog niet zo ramp, ik kan er later dan misschien wel bijvoorbeeld een i7 820 erin zetten o.i.d.
Zou ik ook niet op gokken. Allereerst krijg je niet makkelijk zo'n processor en daarbij moet je maar weer BIOS ondersteuning hebben... Het is een hele grote gok die je dan neemt.

Een laptop moet je gewoon gelijk goed kopen, want je kan gewoon weinig veranderen naast je HDD/SSD en RAM. Het kan wel, maar kost veel moeite en ellende.
terribleweak schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 09:26:
Ik mag voor mijn werk/prive een laptop aanschaffen alleen ik zie door de bomen het bos niet dus daarom dacht ik laat ik hier eens wat info vandaan halen.
Eisen werk:
Autocad en microstation (niet 3d).
17inch.
voor prive wil ik graag een redelijke Accu (alleen om films te kijken onder het reizen)
en voor gamen zou ik graag CODMW2 kunnen spelen.

budget rond de 800 euro.

Ook moet ik hem voor 1juli kunnen hebben (denk dat Dell dan wel afvalt)

Alvast bedankt.
Pricewatch met filter
Dit is waar ik op uit kom... Eigenlijk blijft enkel
pricewatch: Sony Vaio VPCEC1M1E/WI
en
pricewatch: Samsung NP-R780-JS02NL
over
Juancho schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:43:
Mag je de Acer Timelime X serie een multimedialaptop noemen?

Specificaties:
- type processor: Intel Core i5 430M processor
- kloksnelheid: 2.26 GHz
- cache geheugen: 3 Mb L3 cache
- bussnelheid: 1066 MHz
- geheugen: 4 Gb DDR3 RAM (2x2 Gb)
- scherm: 15,6" High Definition WXGA CineCrystal LED-backlit 16:9 aspect ratio, high-brightness (200-nit)
- widescreen scherm
- resolutie: 1366x786
- grafische kaart ATI Mobility Radeon HD 5470, supporting Microsoft DirectX 11, Mobile Intel HM55 Express Chipset
- grafisch geheugen: 512 Mb DDR3 VRAM
- harddisk: 500 Gb HDD
Mwoah, de versie met HD5650 zou ik daar eerder toe rekenen. De HD5470 is leuk voor een spelletje op zijn tijd op lagere settings, voor het betere werk komt hij toch wat te kort.

@ cuberob, gefeliciteerd met de aanschaf _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!
Joster schreef op zondag 20 juni 2010 @ 15:30:
i3 330, i5 540, SU7300, SU4100 of K625 zijn dus prima?
Wat Stefan zegt. De i3 330M en i5 540M zijn gewoon veel sneller, maar verbruiken daarom ook veel en veel meer. Je heb dan wel weer de i3, i5 en i7 xxxUM (let op die U) die wel zuinig zijn en een stukje sneller zijn als de Core 2 Duo SUxxxx-serie. Zo is er wel een i3 330UM en i5 520UM. Let daar dus even goed op.
Voor wat betreft geheugen type is DDR3 een vereiste neem ik aan.
DDR3 is absoluut niet vereist. Snel geheugen is zwaar overrated imho. De verschillen zijn niet eens echt heel groot.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Met CLB, verschillen zijn er wel, maar die zijn doorgaans niet heel groot. Gewoon de algemene reviews pakken en hier en daar om de stukjes die afwijken - van het model dat jij op het oog hebt - heen lezen.
Waarom wacht je niet gewoon... Augustus duurt nog eeuwen in laptopland. Tegen die tijd zijn er misschien wel nieuwe processoren zoals de Core i5 560M en 580M en i7 640M bijvoorbeeld. Het heeft geen enkel nut om nu al te gaan kijken.
Dat is nooit duidelijk, zeker niet omdat je niet weet wat er ook daadwerkelijk in Nederland uitkomt. Ik verwacht overigens enkel kleine updates van de huidige line-up en niet veel grote veranderingen. Maar het beste kun je gewoon Tweakers.net, Hardware.info en internationale notebooksites zoals notebookcheck.net en notebookreview.com in de gaten houden om te zien wat er komt.

Zo krijgt de XPS 16 een upgrade en komt ook Sony met een nieuw model. Speculeren heeft echter geen zin. Je kunt het beste zelf kijken welke notebooks je aanspreken (zo te lezen weet je wel aardig waar je over praat) en je daar goed in verdiepen (reviews zoeken etc). Wanneer je dan je laptop wilt aanschaffen kun je hier gewoon terugkomen voor een second opinion. Maar 2 maanden van te voren ons aan het werk zetten :N :+ Grote kans dat de laptop dan niet eens meer te krijgen is.

[Voor 39% gewijzigd door GENETX op 24-06-2010 19:13]

De 335M is ongeveer gelijk aan de HD 5650. Overigens valt me wel op dat ATI Nvidia echt inmaakt daar. Je zou verwachten, gezien de specs en scores, dat ze gelijk aan elkaar zijn. Nvidia was vroeger nota bene de koning op OpenGL gebied. Verbaasd me dat ATI zijn performance sindsdien (en ik heb het over grofweg 3 jaar tijd) meer dan verdubbeld heeft. Van dikke achterstand naar dikke voorsprong op Nvidia. Doen ze best goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!
cuberob schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 23:51:
had even geleden naar aanleiding van een ander topic hier gepost dat ik de asus u30jc had besteld.. na een week te wachten uiteindelijk de duitse webshop gebeld (die hem "auf lager" had) om te kijken hoe het er voor stond. Blijkt dat de levertijd ineens onbekend is geworden, na wat doorzeuren werd ik niks wijzer dus toen maar gekozen daar de bestelling te annuleren... 2 Andere duitse webshops gemaild maar ook daar geen succes....
Tja, eindelijk een keuze gemaakt en dan krijg je dit... ach het heeft ook allemaal niet zo'n haast.

Nu zat ik (uiteraard) weer even opnieuw te googlen en kom ik toch weer die envy 14 tegen... hoewel wel wat duurder blijft hij toch wel erg mooi en een 5650 en 1600x900 O+ .... las ook ergens dat hij morgen officieel geïntroduceerd wordt dus dat ga ik eerst nog maar even afwachten...
ben stiekem wel erg benieuwd naar wat reviews van die beestje, kijken of de battery-life een beestje aan mijn eisen kan voldoen (~5uur)

ps. had wel al het qwerty toetsenbord voor de u30 of ul30 besteld via ebay... mocht iemand nog interesse hebben hoor ik het wel!
Oef, dat is wel jammer zeg. Welke shop was dat dan?

* GENETX zit nu achter zijn U30Jc, had maandag besteld, vrijdag binnen.

Helaas is mijn tobo al onderweg.

Opvallend was echter dat ik er vrijdag achterkwam dat de shop waar ik besteld had hem ook niet meer in het assortiment had...

[Voor 4% gewijzigd door GENETX op 27-06-2010 11:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Catanan schreef op zondag 27 juni 2010 @ 07:51:
Ik weet niet of ik het bericht hier goed plaats, anders moet het maar verwijderd worden.
Mijn zoon gaat de opleiding gamedeveloper op het grafisch lyceum in Utrecht doen. Nou adviseren ze de volgende laptop: Asus PRO64JQ-NL, 16 inch, Intel I7 720QM, ATI 5730
Hij kost €1047, daar zit dan 2 jaar garantie bij en hij wordt binnen een dag gerepareerd.
Als we een Dell Studio 15 (1558) bestellen rond dezelfde prijs heb je er 4 jaar garantie bij en dat hij binnen 1 dag gerepareerd gaat worden. Dit spreekt mij meer aan. Hier zit een ATI 5470 bij. Denken jullie dat deze ook geschikt is?
De software die ze gaan gebruiken is de Master Collection CS5 UK van Adobe. En het MS Office pakket.
Is een full HD scherm geschikt om te programmeren of worden de lettertjes te klein?
Code kun je altijd wel groter weergeven. Vooral ruimte is wel welkom. De Dell heeft echter één probleem: Zwakke videokaart. Ik zou bij een game development opleiding voor een ATI Radeon HD5650 of beter kiezen.
Niet bij de Studio 15. De Studio XPS 16 krijgt binnenkort wel een upgrade naar HD 5650 of HD 5730. In het buitenland is die al te koop namelijk.
Je zou wel kunnen vragen of je ook nog het Full HD scherm kan krijgen. Deze optie ontbreekt nu, maar is wel een echt pluspunt bij programmeren. Dan heb je tenminste wat overzicht.

Andere opties zouden de Sony Viao E (via SonyStyle.nl) en de Asus N61Jv zijn.
Had je zelf al wat interessante laptops gevonden? En heb je verder nog eisen aan het formaat en de accuduur? Welke studie ga je overigens doen, dat kan misschien ook nog bepaalde aanbevelingen opleveren.

1600x900 is wel fijner omdat je dan de ruimte hebt in photoshop en bij het videobewerken. Hoe meer pixels des te meer overzicht en ze zijn dan ook altijd welkom. Let echter wel op dat 1600x900 pixels veel op 17" notebooks voorkomt, en als student heb je toch liever iets dat niet groter is als 16". Anders is het erg lomp.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Daar kun je niet echt op gamen. Ik zou toch kijken naar een notebook met dedicated graka. De K52J-serie (K52JK meende ik) is wat lastig leverbaar mas is eigenlijk identiek. Die heeft echter wel een HD 5470 zodat je een beetje fatsoenlijk kan gamen. Ik zou dus ook een ATI HD 54xx of Nvidia 230M / 320M (of beter) aanbevelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

De oplossing. Gewoon de optical drive er uit slopen. Dan zo'n HDD Caddy er in zetten (wel te krijgen op ebay en eigenlijk is alles volgens mij wel compatible) met je HDD. Faceplate overplaatsen om het mooi weg te werken en klaar is kees.

Ik heb zelf ook zo'n caddy voor mijn Asus U30Jc. Ik bouw hem pas na de vakantie in (eerst gaat ie mee als externe HDD). Maar het ziet er naar uit dat ik slechts 10 minutjes nodig heb voor het vervangen.

Verder zijn er uiteraard 17"-ers of groter met 2 harde schijven. Let echter op dat men dar nog wel eens de connector weg wil laten waardoor er wel een HDD in past, maar niet kan worden aangesloten...

[Voor 16% gewijzigd door GENETX op 05-07-2010 11:36]

De processor is sowieso maar marginaal beter en ga je eigenlijk niet merken. Het hangt vooral af van de nadruk op games of films. Games zullen, mede door de snellere videokaart en lagere resolutie, veel beter draaien als op de F12. De F12 daarentegen heeft een beter scherm met full HD resolutie en zal films wat mooier weergeven. Al kan dat er wel voor zorgen dat games op lagere resolutie moeten worden gespeeld wat echt tot verlies leidt van kwaliteit.

Wat dat betreft zou ik voor de Vaio E gaan en het geld in de pocket houden of eventueel daar een mooi scherm van kopen ofzo. Hij is ook compacter en lichter, dus makkelijker om mee te nemen.
pricewatch: Sony Vaio F12M1E/H is eigenlijk het eerste wat in mij opkomt. Maar je geeft eigenlijk wat te weinig info.

Moet de notebook nog enigsinds portable zijn? Heb je nog eisen aan de accuduur? Hoe zit het met kleurkwaliteit?
Er is ook een variant met i7 quadcore voor iets meer dan je budget. Maar een i5 is sowieso niet traag, zeker niet die in de 5xxM-serie. Dat is eigenlijk het high-end segment van Intel met enkel de i7 als paradepaardje.

Waarheidsgetrouw is op een laptop echter wel altijd rampzalig. Enkel wat dure HP Elitebooks, Macbooks en Lenovo Thinkpads kunnen die garantie geven, maar dit is ver boven je budget. Sony heeft wel goede schermen, maar het hangt af van de laptop. De F12-serie komt wel eens met zo'n scherm, maar soms ook niet. Als ik de reviews lees dan lees ik dat de kleuren verticaal snel verkleuren, dus dat duidelijk een slecht scherm...

Je kan nog kijken naar de Macbooks, die hebben een goed panneel, maar dan heb je weer geen Full HD resolutie... pricewatch: Sony Vaio VPCF12S1E/B is het duurdere model met de quadcore overigens.
Iets zwaarders als de 330M/335M of HD 56xx of HD 57xx-serie betekend dat het verbruik ook 2x of meer zo hoog ligt. Dat kan niet worden gekoeld in dit soort notebooks en dan kom je echt op dikke bakbeesten. Sony heeft er voor gekozen om een notebook te maken en geen slagschip.

Daarbij kom je dan ook in het segment gaming laptops. MSI heeft er wel een die in je budget valt, maar die zijn toch gericht op gaming. Het scherm zal veel minder zijn, puur omdat daar minder behoefte aan is in dat segment. De Sony is imho de beste optie voor jou doelen.
Zeker geen slechte laptop, maar ook hier weer: flutscherm. Als je echt waarde hecht aan een goed scherm dan blijft de Vaio absoluut de beste optie voor je. Die vaio, de Dell RGB-led schermen, HP Elitebooks, Macbooks en Lenovo Thinkpad lijnen zijn de enige notebooks waar (er de optie is tot) betere schermen. De rest heeft allemaal goedkope panelen waar de kwaliteit vaak om te janken is.
Het is best wel eenvoudig als ik je lijstje er bij pak:
Seal9 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 17:14:
Doel:
De laptop wil ik voornamelijk gaan gebruiken voor 3ds max 2011 (en Photoshop). Daarnaast wil ik af en toe ook op de laptop kunnen gamen. Het diehard gamen doe ik op mijn desktop dus dit hoeft niet het belangrijkste te zijn voor de laptop. Het gaat echt voornamelijk om het draaien en renderen van 3ds Max.
Je kunt wel bijleggen voor een veel snellere videokaart. Wat heb je echter aan die videokaart? Je gaat er niet op gamen, dus wat is de waarde?

Die waarde zul je zelf moeten bepalen. Voor zover ik weet is de CPU altijd het belangrijkste onderdeel bij renderen. Maar het kan door het hele GPGPU gebeuren veranderd zijn. Ik heb echter niet de ervaring, dus ik kan hier weinig over zeggen. Google eventueel zelf wat rond op het web over de impact van een videokaart.

Daarbij weet ik dat bepaalde renderprogramma's een GeForce gewoon skippen voor GPU support, die slikken dan enkel duurdere Quadro kaartjes. Ook dit is dus zorg om op te letten. Eventueel kun je dus wellicht beter kijken naar de workstation oplossingen van Dell (Latitude of Precision), HP (Elitebook) of Lenovo (Thinkpad W-serie als ik het goed heb).
Zelf vind ik het iig zonde om zoveel geld in een gamenotebook te steken. Je haalt bij lange na niet de performance van een desktop (de Mobility HD5850 is nog maar een desktop HD5750). Daarbij kon ik me 4 jaar geleden prima vermaken met een midrange Go 7600 toen ik nog voor een multimedianotebook ging. Dat monstertje speelde ook alles prima op medium.
Dat lijkt me geen geschikte kandidaat met zijn integrated graphics. Daar ga je nooit lekker op gamen... Vereist Newsleecher verder zoveel CPU power?

pricewatch: MSI CX620-226NL lijkt me een betere notebook eigenlijk. Daar zit nog een redelijke videokaart in. Daarbij is de i5 430M ook niet zo slecht. Vooral om de de Turbo nog behoorlijk vaak mee wil doen. In mijn Asus U30Jc die goede koeling heeft staat hij constant op 2,53GHz in de Turbo ipv de 2,26GHz.
Dan is het wellicht ook handig te weten wat je huidige systeem is... Maar ik vermoed dat bovenstaande heren het bij het rechte eind hebben. Daarbij gaan die laatste 133MHz ook geen verschil meer maken. Daarbij heeft de Arrandale processor ook HT zodat het multitasken nog wat soepeler moet verlopen.

Ook mijn oude AMD Athlon X2 5600+ 2,8GHz kon prima nieuwsgroepen aan op de achtergrond zonder dat ik er iets van merk. Mijn Phenom II X2 955BE heeft in datzelfde systeem nou niet bepaald een schokkend effect gehad :+
anory schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 21:16:
allo ik ben aan het overwegen om een nieuwe laptop te kopen en mijn oog is gevallen op de dell studio 17 hier is een link http://www1.euro.dell.com...mp;cs=bedhs1&ref=lthp het betreft degene van 879 euro . De tegenstander is de hp dv7-3100 EB hier is ook een link http://www.vandenborre.be...aOqqaQitbbe9nS6qaLudnT6to .

Ik zou de laptop gebruiken om films te bekijken en voor wow dus hij moet de laatste opkomend expansion erg vlot kunnen draaien (specs van het spel http://www.game-debate.co...f%20Warcraft:%20Cataclysm) ?

ik ben hier op dit forum gekomen omdat er hier veel kenners zitten die me hopelijk verder kunnen helpen :p

Welke laptop zouden jullie verkiezen en waarom bij voorbaat dank .
Mvg anory
Je links worden een beetje onhandig afgebroken waardoor ze niet werken voor ons... Aangezien ik niet de laptops zelf ga zoeken in die shops, wil ik je vragen om ze even opnieuw op te zoeken en te posten. Gebruik dan even de url-tag zoals hieronder. Vergeet niet de aanhalingstekens, die zorgen er voor dat de link niet wordt afgebroken:
code:
1
[url="http://dit.is-de-webshop.nl/notebook.php?model=weet-ik-veel"]Omschrijving[/url]

bvd.
GuuZ1982 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:06:
Ik heb E1000,- budget en wil een laptop waarmee ik AVCHD bestanden goed kan bewerken (dus .mts .m2ts).
Voor ik je verkeerd begrijp, die bestanden wil je gebruiken met videobewerken/monteren?

[Voor 10% gewijzigd door GENETX op 23-08-2010 22:58]

Marino_91 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 00:56:
  • Iemand ervaringen met de HP Pavilion DV6-3030SD? Ziet er imo niet slecht uit. Alleen de gpu wat minder, maar dat is voor mij geen punt. Specs:
  • Processor : Intel Core i3 - 350M 2.26 GHz
  • Intern geheugen : 4096 MB DDR3 (1066 MHz)
  • HDD : 500 GB (7200 RPM Serial ATA)
  • Beeldscherm : 15.6 inch Brightview HD TFT LED-backlight Breedbeeld
  • Resolutie : 1366 x 768 pixels
  • Videokaart : ATI Radeon HD 5470
HP Pavilion DV6-3030SD
Relatief duur voor wat je krijgt... Je kunt dezelde specs wel voor 100 euro minder krijgen bij MSI en Asus volgens mij. En dan heb je ook nog een jaar extra garantie..
GuuZ1982 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 08:53:
[...]

JEP!:)
Is dit wat? Ik heb gekeken bij videocard rankings en daar staat de kaart van deze laptop als hoogste van de laptops met een i7 processor onder de E1000.
Asus-n61jq
Met Darkstone, kijk naar de Dell Studio series. Leuke laptops, quad er in en met wat geluk ook een full hd scherm.
WFvN schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:48:
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en hoop dat jullie me wat kunnen helpen want ik zie door de specs de laptops niet meer ;(

Waarvoor gebruik ik m'n laptop:
- Internetten
- Agenda (ook syncen met m'n HD2 via BT)
- Opslag foto's
- Paintshop Pro (grotere afbeeldingen, soms meerdere tegelijk)
- Video's resizen/converteren/croppen/snijden/plakken
- Véél vensters tegelijk open

etc etc ...
Die Vaio's schijnen ook ruk touchpads te hebben...

Specificaties blijven een drama en zeker iets als bluetooth... Je kan het beste even de shop bellen of wellicht met de fabrikant contact opnemen om het te checken. Veel bronnen spreken elkaar tegen omdat het vaak toch via ICEcat wordt opgehaald, of zelf wordt overgetikt. Daarbij wil men nogal eens in verwarring raken met een ander model...

Uiteindelijk blijft slechts dit over in de pricewatch..
Pricewatch met filter
Die MSI en Acer lijken op zich wel wat te zijn en schijnen op het eerste gezicht wel bluetooth te hebben. Ze zijn namelijk ingevoerd met bluetooth in de Pricewatch, en dat gebeurd doorgaans niet wanneer men twijfelt.

[Voor 60% gewijzigd door GENETX op 24-08-2010 20:09]

Bijna alles wel tegenwoordig, sterker nog, de meeste notebooks van 4 jaar geleden hebben het eigenlijk al. Enkel is de driver niet altijd actief. Zo heeft mijn T91 netbook ook geen multitouch, maar als ik de driver van de Multitouch T91MT pak dan doet hij het ook gewoon :P

Verder, hoe vaak gebruik je dat touchpad? Er is niks mis met een muis bij de laptop iig :+

[Voor 21% gewijzigd door GENETX op 24-08-2010 20:27]

pricewatch: Toshiba Satellite L500-1ZP gewoon nemen, dat is de beste notebook voor mensen die met een beperkt budget toch goed willen gamen op een notebook op dit moment.

Over de Core i3 even hetvolgende:
De Core i3, i5 en i7 hebben de Core 2 Duo opgevolgd. Tegenover de Core 2 Duo hebben deze processoren oa HyperThreading en een geintegreerde geheugencontroller. Ook is de architecuur weer verbeterd. Daardoor ligt de IPC hoger als bij de Core 2 Duo, dat wil zeggen dat de processor meer berekeningen kan doen per kloktik. Dus een 2,13GHz Core i3 is sneller als een 2,13GHz Core 2 Duo.

Wel is het zo dat de notebookprocessors gewoon lang niet zo hoog klokken als hun desktopbroertjes. Desondanks heb jij een vrij oude 2,13GHz Core 2 Duo. Daarna zijn er nog wel wat revisisies geweest met verbeteringen. En ook de Core i3 is dus weer een hele stap vooruit. Die processor zal dus absoluut meer performance geven. Ik gok dat hij wel 30% beter is, als het niet meer is.
Je doet zeker geen miskoop. Normaal is zo'n laptop met dezelfde specs grofweg 100 euro duurder. Voor dit budget kom je normaal niet verder dan een i3 met een HD 5470, welke gewoon maar de helft van de performance geeft. Verder zijn de reviews in de pricewatch ook positief. En ja, Toshiba zal vast ergens wat op bezuinigd hebben zoals de accu.

Alternatieven kun je zelf wel vinden in de pricewatch. Je zult alleen merken dat de CPU of de GPU een stuk lager zal zijn.

Dit is de lijst van laptops de gelijk of beter zijn tot 700 euro:
Pricewatch filter

En dan met laptops die maar de helft van het grafische vermogen leveren:
Pricewatch filter

Lijkt mij overduidelijk dat de Toshiba gewoon de beste is. De rest is gewoon duidelijk trager. Ja, hier en daar nog een i3 350M, maar die 133MHz extra gaan echt niet het verschil meer maken, zeker niet in games als je videokaart toch de bottleneck is.
Mark. schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:46:
En ga voor de i5 i.p.v de i3. Google maar voor de redenen.
Wat is dat voor onzin... De i5 heeft TurboBoost, maar daar betaal je ook gelijk 50-100 euro meer voor. Het verschil is vaak beperkt tot maximaal 10% winst. Met een budget van 600 euro zou ik het wel weten: 10% betere CPU of 100% betere GPU.

Maargoed, dan moeten we even verder zoeken,... Ik heb nu echter geen tijd.

Dan zal je toch in deze lijst uitkomen op laprops met minder videopower.
pricewatch: Packard Bell Easynote TJ77-JN-522 is daarin geen slechte optie overigens.

[Voor 39% gewijzigd door GENETX op 31-08-2010 20:27]

Tsja, dit is waar ik op uit kom: Pricewatch met filter

pricewatch: MSI GX740-063NL
Je moet van het design houden, maar wel een hele krachtige GPU

pricewatch: Asus N71JQ-TY002X
Quadcore met prima midrange GPU

pricewatch: HP Pavilion dv7-4050ed (WN813EA)
Op zich een hele mooie machine.

Of een Dell Studio 17 configureren.
Kom je toevallig uit België? (omdat de HP een -sd achtervoegsel heeft, ipv de -ed in NL).
Omdat ze in de pricewatch waarschijnlijk gewoon een fout hebben gemaakt... Volgens mij is de laptop uit de aanbieding niet echt een aanbieding: pricewatch: Packard Bell Easynote TM85-JO-010

Maargoed, zoals al eerder bleek was de Toshiba uberhaupt de enige in het budget met een midrange videokaart. De rest is ook allemaal HD 45xx / 54xx of GF 310/320 oid.
Zo... Het spreekuur is weer geopend :P
Angermanagement schreef op donderdag 02 september 2010 @ 14:51:
Zo dan! hahaha
Dan krijgen ze het bij Saturn nog druk, ze hebben een policy dat als het elders goedkoper is zij het verschil terugbetalen.
Achja, webshops tellen niet mee en het is eigenlijk over het algemeen bekend dat die nog goedkoper zijn dat de aanbiedingen bij de ketens...
Nou moet ik dus op zoek naar wat anders, misschien er maar 100 euro bovenop doen.
i3 of i5 merk je daar veel verschil in?
Bottleneck voor games is de videokaart begreep ik.
Tussen de i3 en i5 zit weinig verschil. De videokaart is en blijft je bottleneck..

Met 700 euro is een HD 5650 / GF 325/330M mogelijk:
pricewatch: Acer Travelmate 5740G-334G64MN
pricewatch: Asus N61JV-JX033V
pricewatch: Samsung R540 JS01

Volgende klant
matelml schreef op donderdag 02 september 2010 @ 00:31:
Nee, ik kom niet uit België, dit was de aanduiding die er bij stond bij de Staples in Nijmegen.
Tsja, de laptops die je noemt zijn nogal duur voor je eisen... Een videokaart heb je niet nodig en iedere CPU kan tegenwoordig wel goed multitasken. Kortom: Niet te veel uitgeven en een nette budget-laptop van net de 600 nemen:
pricewatch: Asus K52F-SX134V
2 jaar garantie, prima degelijke notebook en prima HW voor het geld.

Volgende klant
Oyster schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:40:
Fijn topic! Er staan een aantal mooie modellen en goed bruikbare tips tussen. Momenteel ben ik mezelf aan het inlezen over de huidige stand van de techniek op het gebied van laptops. De laatste keer dat ik hiervan op de hoogte was, was in het C2D tijdperk. Dus ik lig er al behoorlijk uit. Misschien dat iemand mij een richtlijn kan geven wat ik ongeveer voor de volgende eisen kan verwachten?

Voor mijn pa zoek ik een notebook met een prijs tussen de 500-600e. Het liefste een model met een groot scherm (17") fijne resolutie en helder beeld (led mogelijk?). In verband met het bewerken van foto's is een redelijk kleurecht scherm een pre, maar waarschijnlijk niet haalbaar binnen dit budget.

De notebook wordt niet, of weinig verplaatst dus gewicht, accuduur en bouwkwaliteit zijn minder een eis.
Het systeem wordt voornamelijk gebruikt voor office suite, photoshop, dia's scannen, internet, muziek. Het algemene categoriseren van digitale bestanden dus.
Zoveel mogelijk verschillende en hetzelfde interface mogelijkhden (USB/FW/etc) is belangrijk.
Schijfruimte is ook een belangrijke factor.
Muziekje spelen, dus een redelijke geluidskaart.
Ivm met photoshop is een fijne interngeheugen afdeling interessant.

Aan welke systemen kan ik ongeveer denken? Welke combinaties geven momenteel het meeste bang-for-buck? Ik heb werkelijk geen idee wat nu interessant is, dus ik moet mezelf even inlezen.
Het typische ik wil ik wil ik wil op op.... ...
de eerste rij zitten voor een dubbeltje...

Je hebt een budget van slechts 500 tot 600 euro voor een 17" laptop. Dat betekend dat je eigenlijk niks te kiezen hebt. Dat zijn de goedkoopste notebooks die er zijn. Dus een kleurecht scherm kun je sowieso vergeten. Geluidskaarten zijn toch onboard en verwacht maar blik te krijgen. Verder hoop ik voor je dat er 320GB in zit en Firewire is ook maar de vraag....

pricewatch: HP G72-A10ED (WU903EA)
Dat lijkt me nog wel wat. Toch nog een Core i3 (en er zijn maar 2 binnen het budget). Geen firewire overigens, maar wel een vlotte harde schijf. Echt meer kan ik er echter niet van maken.Ik zou overigens wel voor de i3 gaan. Photoshop en dergelijke leunen zwaar op de processor. Daarbij is een igp tegenwoordig prima voor officewerk.

Volgende klant
michiel_L schreef op donderdag 02 september 2010 @ 16:52:
Hallo iedereen,

Voor mijn studie ben ik op zoek naar een laptop. Deze zal vooral gebruikt worden voor office programma's, internet, en af en toe een filmpje kijken. Voor games heb ik al een monster van een desktop, dus daar zal ik em niet voor gebruiken. Wel hou ik van een beetje snelheid erin en moet de laptop stevig zijn aangezien ik er elk weekend en soms ook doordeweeks mee zal gaan reizen. 14/15 inch scherm, gewicht niet zo belangrijk. En minstens 2 jaar garantie. Mijn budget ligt zo rond de 600-750 euro.

Ik heb dit topic (en aantal andere) doorgelezen en om eerlijk te zijn zie ik soms door de bomen het bos niet meer. Wel ben ik tot de conclusie gekomen dat met mijn budget en eisen ik waarschijnlijk een MSI, Samsung of Asus zal gaan kopen.

Nu heb ik mijn oog op de volgende laptops laten vallen:

pricewatch: MSI FX600-005NL
pricewatch: Samsung R530 JS07
pricewatch: Asus K52F-SX051V

Zit hier wat moois bij, of kan ik beter een wat goedkopere laptop halen die ook nog goed genoeg is?

Hopelijk is er iemand die mij hierbij kan helpen, want na aantal dagen zoeken tolt het inmiddels een beetje in mijn hoofd! :P
Ik zou niet te veel bezuinigen. Maar een dikke videokaart zoals in de MSI is ook helemaal niet nodig voor je. Gewoon een goede laptop met de laatste tech is wel genoeg om lekker mee te werken. Zo is de Asus overpriced voor die specs. Voor minder krijg je dezelfde notebook met een losse kaart:
pricewatch: Asus K52JC-EX090V
Dat zou ook gelijk mijn keuze zijn. Prima hardware en toch ook nog een losse videokaart als je op school toch eens even een spelletje wil spelen om je hoofd te legen.

Volgende klant
mastermc schreef op donderdag 02 september 2010 @ 15:02:
Ik ben nu een tijdje aan het zoeken naar een juiste laptop voor mij. Heb een aantal reviews gelezen over de onderstaande laptops.

Wat wil ik gaan doen:
- Adobe pakket gebruiken (photoshop, illustrator, premiere, indesign...)
- Ik wil met deze laptop naast het normale gebruik, vooral gaan webdesignen, videoberwerking, fotobewerking en andere design dingen.

Games zal ik er niet echt op gaan spelen omdat ik daarvoor mijn xbox 360 en ps3 heb.

Mijn budget is maximaal 900 euro, mocht er weinig verschil in prestatie zitten geef ik natuurlijk liever minder uit. En wil er natuurlijk een aantal jaren mee door.

Laptops
http://tweakers.net/pricewatch/257826/samsung-r580-js05.html
http://tweakers.net/price...ny-vaio-vpceb2z1e-bq.html
http://tweakers.net/price...pceb2s1e-bq.html#tab:info

Het enige verschil bij de 2 laptops van Sony is de processor en de blu-ray speler. Is het verschil tussen deze processors merkbaar voor de dingen waarvoor ik het wil gebruiken? Hierover heb ik nog niet echt duidelijkheid kunnen vinden.

Het grote verschil met de Samsung is de processor en de videokaart. De videokaart van de Vaio is volgensmij wel beter.

Wat raden jullie mij aan. Alvast bedankt voor jullie reactie(s).
Heb je niet liever een goed scherm? Of tenminste een full hd resolutie. Ik heb namelijk altijd te weinig ruimte. Verder heb je meer aan de snelle processor van de samsung. Een goede GPU is alleen leuk met games. Photoshop doet er wel wat mee, maar een HD 5470 is ook al meer dan genoeg voor jou.

Ik zou eens gaan kijken naar de Dell Studio 15 met full HD scherm. Dat sluit beter aan bij je eisen in mijn ogen.

[Voor 93% gewijzigd door GENETX op 02-09-2010 17:51]

Klopt helemaal. De G 310M is niet echt een krachtpatser, maar wel een leuke extra voor die 35 euro die het maar is. Ook kun je de Cuda-cores gebruiken voor andere zaken zoals het sneller converteren van video, mocht je dat nodig hebben. Die K52F is ook niet slecht. Hangt er een beetje van af of je denkt baat te hebben bij die videokaart in de toekomst.
guapper schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 13:06:
[...]

In nederland ben je als consument goed beschermd.

Bij aanschaf van een laptop is de leverancier/fabrikant ten alle tijde verplicht om minimaal 2 jaar garantie te bieden. Dell spreekt op zijn website over 1 jaar garantie, om zodoende kopers over te halen om extra te betalen voor meer service en garantie. Die uitgebreide garantie is een heel ander product (met service aan huis): ze verkopen niet voor niets geen '2 jaar standaard garantie'.

Voor meer info verwijs ik je door naar Consuwijzer.nl
Ja, maar het is een heel getouwtrek om die garantie te krijgen. JIJ moet aantonen dat het gebrek al aanwezig was BIJ PRODUCTIE... Daar gaan weken zo niet maanden van ellende vooraf om dat voor elkaar te krijgen, als het al lukt... Dan kun je net zo goed een nieuwe laptop kopen, want maanden zonder zitten...
mastermc schreef op donderdag 02 september 2010 @ 20:17:
[...]

Ten eerste bedankt voor u reactie.
Ik zou graag een grotere resolutie willen, maar dan kom ik boven mijn budget uit.
  • Is het verschil tussen een i3 en i5 met bijv. het adobe pakket te merken?
  • Is het verschil tussen de i5 430m en i5 520m merkbaar?
Ik heb een kleine voorkeur voor de Sony Vaio VPC-EB2Z1E (mocht er een merkbaar verschil zitten tussen de i3 en i5).
Waarom? Vind het design mooier en voor een verschil van +/- 35 euro met de Samsung zit er een blu-ray speler in.
Dus kan ik de laptop ook als externe blu-ray speler op mijn lcd aansluiten.

Mocht er weinig verschil zitten tussen de i3 en i5 vind ik een verschil van ongeveer 80 tot 100 euro wel groot, vergeleken met de Sony Vaio VPCEB2S1E/BQ.

Ik was vergeten te vertellen dat ik graag 2 jaar garantie zou willen. Daarom stond de Dell studio 15 er niet tussen.

ik ontvang graag jullie reactie(s).
Tussen de i3 en i5 merk je verschil als je dat wilt.. De kloksnelheden (en evt in Turbo) zijn 1 op 1 te vergelijken. Ja, de i5 430M is in turbo gewoon 15% sneller en de i5 5xxM is wederom 10% sneller als de i5 430M... Dat is de winst die je gaat zien als je een zware bewerking moet doen met een render in een video of het converteren van video. Voor jou heeft een betere CPU zeker meerwaarde.

Het probleem met de Sony Vaio E-serie is dat 80% van de gebruikers last heeft van een pieptoon. Op papier is het een hele leuke laptop, maar die piep kan hem onwerkbaar maken. Zeker nu de 2e generatie nog steeds dit probleem heeft is deze notebook niet meer echt aan te raden. Het blijft een prima laptop, maar kopen op eigen risico wat betreft de piep. Het is voor mij iig een reden om hem te weigeren uit het advies.

Zoek verder even in het Dell Studio 15 ervaringen-topic. Je kan namelijk prima korting krijgen bij Dell. Ik denk dat 2 jaar garantie + Full HD + i5 520M wellicht met wat trucjes haalbaar is.

[Voor 49% gewijzigd door GENETX op 03-09-2010 19:25]

@sanduhr46:
Iedere videokaart is wel geschikt eigenlijk. Photoshop maakt er maar minimaal gebruik van, en als photoshop er al gebruik van maakt is de meest low-end videokaart al genoeg. Iedere GeForce of ATI-kaart is in principe dus al genoeg.

De N53Jn die je noemt is op het moment nog niet leverbaar en ik kan ook geen specs voor dat model vinden. Die laat is er dus even uit. Het is wel een interessant model voor gamers overigens. Maar ik denk dat de videokaart te veel van het budget opneemt.

Ik denk dat we vooral moeten kijken naar een combinatie van een snelle processor in combinatie met 6GB aan werkgeheugen als het even meezit. De Asus A52JB die je noemt is daarmee eigenlijk een geschikte kandidaat. Verder is ook hier de pricewatch: Dell Studio 15 (N0055806) een mooie optie. Opvallend dat ik die niet kan configureren voor die prijs bij Dell zelf, tenzij ik op de link in e PW klik :D Maar die is wel iets boven het budget.

Ik vind het lastig om in te schatten of je nu meer hebt aan een i5 5xxM-CPU of 6GB geheugen. Geheugen zou nooit vol moeten lopen, maar ik ken het. Even een panorama inelkaar draaien en Photoshop gebruikt bij mij al snel 4GB van de 8GB in mn PC. Maar het geheugen wat je aan photoshop toekent zit dan vol? Hoe vol? Op zich kun je deze gewoon wat verder openzetten. Probeer dat eventueel op de laptop die je nu hebt even. En kijk of je de 3GB helemaal kan gebruiken, of dat het dan blijft hangen. Dat Photoshop al je RAM op 1GB na mag gebruiken is niet slecht. Een te kleine buffer met grote bestanden zorgt alleen maar voor traagheid doordat je niet voluit gebruik maakt van je RAM. Met de 8GB in mijn PC heb ik deze ook goed hoog staan. Na wat bewerkingen met vakantiefoto's gebruikte mijn systeem 7GB geheugen. Photoshop nam een groot deel voor zijn rekening, maar alles ging prima verder.

Te weinig werkgeheugen zorgt voor swappen en dat is traag, een snelle CPU zorgt dat je sneller effecen kan toepassen. Beide hebben hun voordelen dus.

[Voor 35% gewijzigd door GENETX op 03-09-2010 19:45]

Nee, de videokaart is het zeker niet. Met die specs is de N53JN wel leuk overigens. Al blijft het vreemd, in de pricewatch heeft een N53JN, maar net een andere config, een nieuwe GeForce 425M, maar die is ook gelijk 100 euro duurder.

Qua extern scherm maakt de videokaart echt niet uit. Het is niet zo dat je opeens voor wat meer pixeltjes een dikke videokaart nodig hebt. Tegenwoordig vreet een videokaart nog uit zijn neus als hij 6 schermen aanstuurt. Het wordt pas een ander verhaal als je gaat gamen en veel data moet worden omgezet in een 3D beeld aan de hand van complexe berekeningen. Aangezien jij dat niet gaat doen is een stevige videokaart ook niet vereist. Zelfs een onboard videokaart moet genoeg zijn, maar de voorkeur voor een losse videokaart, ongeacht het kaliber, is dan ook puur voor de acceleratie waar photoshop soms gebruik van maakt. Maar die bewerkingen stellen niets voor vergeleken met de rekenkracht die voor games nodig is.

[Voor 3% gewijzigd door GENETX op 03-09-2010 19:59]

En wat doet jou denken dat dit thuishoort in het notebook-topic? :P
Kun je niet iets 2e hands scoren van iemand die wil upgraden naar de 5000-serie?
De Asus is zo te zien niet echt leverbaar. De MSI schijnt niet een al te geweldige beghuizing te hebben...

Iets boven het budget is pricewatch: Asus N53JN SX035V een absolute topper. Die paar centen is hij echt wel waard. Een snelle videokaart en verder prima specs in een prima behuizing.

Als je echt onder de 850 euro moet blijven, dan is pricewatch: Samsung R580-JS07 een goede optie. Die is wat goedkoper en bijna net zo goed. De videokaart is wel iets trager, maar wel snel genoeg.

Beide zijn erg goede laptops in ieder geval.
memsys schreef op woensdag 29 september 2010 @ 19:10:
p.s. excuus voor mijn vreselijk nederlands
Je Nederlands is op zich niet zo dramatisch hoor. Je interpunctie en hoofdletter gebruik echter wel... Men heeft niet voor niks de Shift-toets, punten en komma's bedacht ;) . En ja, zonder juist gebruik daarvan kan het wel dramatisch zijn. Het is dat je enters in je post hebt toegepast waardoor het wel in te schatten is waar depunten en hoofdletters moeten staan...

Niet om je af te zeiken ofzo, maar het is erg belangrijk dat je dat gewoon gebruikt. En ja, dat geldt ook voor het internet :)

[Voor 32% gewijzigd door GENETX op 29-09-2010 21:09]

Mwoah, het zijn wel mooie laptops, maar Samsung heeft ook wel goede laptops. Al zag ik laatst wel een N73JQ met FHD scherm. Die is ook nog best wel interessant.
Tsja, grafische vormgeving en laptops. Allereerst deze stelling: Bijna alle laptopschermen zijn flut.

Echt, ik zou daar niet grafische werkzaamheden op willen doen (doe je dat professioneel?). En 17" is niet nodig, het gaat om de pixels. Die bepalen hoeveel er op het beeld past, niet de afmetingen zelf. Ik zou dan ook gaan voor een Dell XPS 15 met full HD scherm. Kost wel 1000 euro, maar die heeft eigenlijk als enigste betaalbare laptop een goed scherm voor fotobewerking en dergelijke. Full HD zorgt er voor dat je ook goed kan werken in photoshop met genoeg ruimte.
darkstone schreef op zondag 02 januari 2011 @ 17:11:
en dan HP, eerlijk gezegd vind ik hp een flutmerk, de bouwkwaliteit is niet noemswaardig beter of slechter dan de andere merken, maar daar krijg je 1 jaar garantie voor terug...
en dat, terwlijl ze niet eens de goedkoopste zijn 8)7 HP valt tegenwoordig in hetzelfde straatje als PB: het werkt, maar daarmee is alles wel gezegd (envy en elitebook lijn uitgezonderd, maar dat is weer buiten je budget)
Ben ik niet met je eens. Een HP dv en dm-serie is ook oerdegelijk. Ook de scharnieren. Ik vind HP notebooks echt de degelijkste consumentennotebooks eerlijk gezegd (een dm3 en dv notebook bestaat tegenwoordig ook bijna helemaal uit metaal!). Alleen hebben ze hardwarematig zoveel problemen gehad de afgelopen tijd en geven ze maar een jaartje garantie daarbij :F . Dat verpest het allemaal, want de laptops op zich zijn niet zo heel slecht op het eerste gezicht. Alleen de recente geschiedenis + 1 jaar garantie zet ze een trede lager.
Ph046ph schreef op zondag 02 januari 2011 @ 22:51:
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop.

Wat ik met de nieuwe laptop wil?
- Internet
- Mail
- Microsoft Office
- Downloaden
- Soms films kijken (en ook middels hdmi op tv)

Eisen:
- Zoiezo een i5 Core (i7 is wat overdreven)
- Minimaal 4 GB geheugen
- Minimaal 500 GB HDD
- Zoiezo een 17 inch laptop (zal alleen thuis gebruikt worden)
- GEEN games op spelen (daar heb ik een xbox 360 Slim voor)
- Dus een overdreven goede grafische kaart is niet nodig; moet echter ook geen prut ding zijn.
- Budget: tot € 1.000.

Ik heb zelf al hier en daar gekeken. Ik twijfel tussen 2 laptops (eventueel andere alternatieven zijn welkom).

pricewatch: Packard Bell Easynote LX86-JO-075
pricewatch: HP Pavilion dv7-4180sd (XE291EA)

Vergelijking beide: http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/267381;267494
Ik zou onderstaande ook adviseren
guapper schreef op zondag 02 januari 2011 @ 23:26:
Als ik je vraag zo lees, wil ik je toch een suggestie doen:
  • een laptop voor internet, email, office en dergelijke
  • een media player (Popcornhour/Ryan/Eminent of dergelijke) voor downloaden en films.
Het voordeel van een aparte media player is dat je deze lekker aan je tv aangesloten kunt houden. Stroomverbruik is minimaal, en je hebt al je muziek/films altijd direct bij de hand waar je het nodig hebt, en kunt deze ook via het netwerk benaderen vanaf elk willekeurig apparaat wat over LAN of WiFi aansluiting beschikt. In verband met je wens om te downloaden moet de multimediaspeler wel beschikken over een bittorrent en/of nzb client. (Jammer dat daarvoor nog geen filter gemaakt is in pricewatch.)
Voor de laptop zou een i3 CPU ook nog een optie zijn. Hierbij zul jij alleen de turbo boost missen.
Ik vraag me af of je aan de geïntegreerde gpu in de i3/i5 cpu voldoende hebt om een 1080p film af te spelen. In dat geval zou je geen dedicated videokaart meer nodig hebben.
Misschien willen anderen hun ervaring hiermee even spuien?
En ook een Core i3 is al voldoende. Verder is de IGP van de Intel Core i3 en i5 reeks gewoon in staat om alles goed af te spelen hoor. Daar heb je tegenwoordig geen losse kaart meer voor nodig.

Wel zou ik gaan voor een laptop met 2 jaar garantie zoals een Asus, Samsung of MSI. Vooral de Asus N73-serie is wel leuk. Degelijke laptops, 2 jaar garantie en gemaakt voor multimedia.
tobiasos schreef op maandag 03 januari 2011 @ 00:34:
Hallo allemaal ,

Ik ben vandaag tot de conclusie gekomen dat ik graag een nieuwe laptop zou kopen.
Na wat rondgeneusd te hebben op internet kwam ik tot de conclusie dat ik zo niet iets zag staan dat er echt uit sprong (alienware bijvoorbeeld was leuk maar zwaar overpriced). Vandaar dat ik op dit forum vraag of iemand misschien een goede suggestie heeft want ik ben namelijk niet echt bekend in de wereld van de laptops :0

Wat ik ong. in gedachten heb
Ik zou het liefst een qcore hebben (daarover heb ik ook nog gelezen dat die van amd een beetje peop zijn)
1gb grafisch geheugen
4gb ram
hdd maakt niet zo veel uit qua grootte als het maar meer dan 100gb is behalve in het geval van een laptop met een SSD met minder geheugen ben ik best bereid om dan een externe harde schijf te gebruiken voor alle data.

Het budget is ong. 900-1000 euro en ik zou met de laptop graag ook een beetje games kunnen spelen (denk aan settlers (wel de nieuwe), COD series, Amnesia)

edit: Ik heb ondertussen wel een mogelijke kandidaat: de Dell XPS 17 (de duurste standaardversie) http://configure2.euro.de...0XL707&rbc=N00XL707&s=dhs

Ik hoor graag van jullie!

Mvg, Tobias
De vraag is of je hem alleen thuis gebruikt, of ook vaak meeneemt. 17" is lomp. Ben je wat meer onderweg, of wil je de laptop ook eens op schoot gebruiken, dan zou ik voor de Dell XPS15 gaan. De config van de XPS17 is overigens prima. Echt een goede laptop waar niks op aan te merken is. Als je voor 15" gaat kun je nog kijken naar de Asus N53JQ bij laptopshop.nl, die heeft een Full HD scherm en is ook goed geprijsd.
SuuZZjie schreef op maandag 03 januari 2011 @ 20:30:
[...]

Haiii grappig ik heb thuis al een AC ryan staan voor films etc :) Maar de laptop word veel gebruikt voor Foto's en videobewerkings programma's en ondertussen alles kunnen doen wat je kunt doen met een laptop :) Maar bedankt voor het meedenken :) Ik weet wel dat ik minimaal i5 processor zoek, omdat ik niet vaak bezig ben met het renderen van een video. Tevens wil ik wel een laptop die voorlopig nog wel mee gaat. Blijft lastig in de keuze. Iedereen heeft toch wel zo zijn eigen voorkeur qua merk en specs. Ik zoek een mooie gestylde laptop, dat ook nog eens van binnen mooi er uit ziet. Maar ja daarom ben ik vrouw denk ik lol, zoek ik ook in een man :) Ok genoeg hierover, ik ga me nog verder er in verdiepen.
Lol, dat was ook geen advies aan jou |:(

De Dell's vind ik persoonlijk overigens niet de mooiste. De Vaio is op zich wel aardig, maar persoonlijk vind ik de N53-lijn van Asus het mooiste. Maar iig mooie deals. Alle laptops te krijgen met Full HD scherm en goede specs binnen je budget :)
Heb je ook echt firewire nodig voor je camera? Of is het alleen handig? Op papier vind ik de Asus wat beter, aangezien deze Sony wel FHD is, maar niet het befaamde Sony scherm heeft. De Asus heeft nml wel de Sandy Bridge CPU en goede videokaart. Blu-ray, tsja, ik zie meer heil in Internetstreaming. Blu-ray gaat nooit echt groot woren zoals de DVD dat was iig. Als je geen hele blu-ray collecties hebt, zou ik het niet doen.

De Asus is in mijn ogen wat beter, maar de Sony heeft wat andere voordeeltjes dus. Het is aan jou de vraag hoeveel waarde je hecht aan firewire en blu-ray. Voor mij persoonlijk is dat 0,0, dus ik zou voor de Asus gaan. Maar ik ben jou niet :+
Ik denk dat beide kloppen.. Dat het een N53Sv is wil niet zeggen dat de configuratie ook gelijk moet zijn. Doorgaans is enkel de behuizing, moederbord en GPU gelijk. CPU, geheugen, harde schijf, optische drive, toetsenbord, accu, scherm kunnen per land en per configuratie gewoon anders zijn.
JTI schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 21:02:
- de CPU (is de i5 560M voldoende?)
Ja
- de grafische kaart (is de Nvidea 420M GT voldoende?)
Ja
- de resolutie (is de standaard 1366*768 voldoende of is de 1920*1200 1080p aan te raden?)
Ja

Een snelle Core i3 370M zou zelfs wel volstaan als processor. De GT 420M is niet de snelste videokaart, maar heel veel sneller zijn een GT 435M en HD 5650 uiteindelijk ook niet. Grafisch is World of Warcraft ook niet de meest eisende game. Zeker als je geen Full HD neemt (is op zich niet nodig gezien je eisen) krijgt de videokaart het niet heel zwaar. Zou prima moeten gaan dus.

[Voor 35% gewijzigd door GENETX op 12-01-2011 21:16]

Slecht? Nouja, gewoon standaard budget laptop scherm maar dan Full HD. Maar i shet zo'n probleem als je hem toch constant aan een extern scherm hangt? Qua prijs is het wel een enorm verschil en qua performance is de Asus ook nog een stuk beter. Die heeft de veel snellere Sandy Bridge en GT 540M namelijk. Ik gok dat de accu van de Asus ook nog wat langer mee gaat.

Asus vs Sony, ik denk dat de Asus op alle vlakken beter is, behalve het scherm. Enkel het design is persoonlijke smaak. Ik vind de Asus persoonlijk ook erg strak.

[Voor 61% gewijzigd door GENETX op 14-01-2011 08:57]

Vooral mis je ook nog de keurenuitlezing die ze tegenwoordig hebben bij notebookcheck..

Je zou iig even kunnen meedoen aan [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops en de gegevens van je huidige scherm kunnen posten. Dan kun je iig zien waar je huidige scherm staat.

Bedenk ook dat de Asus bij notebookcheck niet hetzelfde scherm heeft. Jij gaat voor het FHD model, zij hebben het 1366x768 scherm getest.
Idd, HP is de laatste jaren brak. Sony was voor mij een kwaliteitsmerk, maar dat hebben ze echt verknald. Zo hebben al 3 generatie vaio e-series last van een piep die ze weigeren op te lossen. Ook heb ik veel F-jes gezien waarbij de scharnieren ook niet alles waren. Wil niet zeggen dat Asus gelijk beter is, die zijn altijd al wat goedkoper. Maar Asus is in ieder geval ook niet minder.
5.1 enkel digitaal afaik, niet via de analoge jacks vziw. De XPS 15 zou dat wel hebben. En blu-ray... Weg met optische drives, hello streaming. Blu-ray gaat nooit doorbreken als je het mij vraagt. Mediastreamers zijn nu al veel populairder. Het was leuk dat blu-ray er was, maar optische disks zijn gedoemd uit te sterven.
Ja en Ja. Ik heb zelf mijn DVD drive vervangen voor een SSD*. Kwestie van een paar schroevjes en een plaatje overzetten.**

*) In een caddy natuurlijk :+
**) Bij de meeste notebooks dan, schijnt dat het bij bepaalde Dell's wat meer moeite is.

[Voor 92% gewijzigd door GENETX op 31-01-2011 18:05]

Ga daar maar wel vanuit. Laptops worden niet echt genoemd, maar zullen vast dezelfde problemen kennen.
Velen hier, dus zoek maar even om ervaringen. Ook sites als notebookcheck.net hebben hem getest (echt goede uitgebreide reviews).
Bugged versie van atk wellicht? Je zou eens kunnen proberen een oudere variant te installeren, eventueel van een ander model. Ik gok dat de drivers van de Asus U30Jc (die ik heb) ook wel werken. Ik lees dit probleem de laatste dagen meer, terwijl ik nergens last van heb... Dus grote kans dat de versie die jij hebt niet helemaal goed is.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee