Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-07 18:02
http://www.lancelots.nl/b...en/investeren-afschrijven

Volgens mij is de grens nog steeds 450 euro ex btw. Weet niet meer zeker of je dan ook naar privegebruik moet kijken, dat is dacht ik alleen als je de goederen ook moest afschrijven.

• Bonsaiboom
Dat is een enorm brede vraag. Ik heb niets met de inrichting van kantoorpanden te maken, maar wel af en toe iets met hardware acquisitie, of software architectuur, of softwareontwikkeling, of organisatie-vraagstukken.

Als je opdrachten op systeembeheer gebied bedoelt, moet je dat er wel even bijzeggen :)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-07 10:18
Hier grotendeels development. Werkplekbeheer vrijwel niet.

• Bonsaiboom
Als het gaat om het aantal opdrachtgevers: 2 in 2.5 jaar. Eigenlijk een, waarbij ik wat tijd overhad om bij een tweede te besteden. Dat heb ik nu alleen moeten afbouwen omdat de eerste weer teveel tijd vroeg, en ik verwacht daar nog wel een jaartje of twee bezig te zijn.

• t_captain
Je kent het gezegde, "de klant is altijd koning, maar je bent pas klant als je betaalt".

Deze klant is toch wel koning onder koningen. Gelukkig hebben we de laatste tijd nogal wat muzikale bedankjes die je zou kunnen doneren :+

John Ewbank heeft er nog een op de plank liggen

t_captain wijzigde deze reactie 22-04-2013 11:31 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
ZA: Haal je de 1225 uur?

ZVW: jij word volgens mij aangeslagen voor het verschuldigde bedrag minus datgene wat er in voorlopige heffingen is betaald. Het plafond is overigens 50k en geen 34k.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Het valt me op dat je van een personenauto (geel kenteken) naar een kleine bedrijfsauto (grijs kenteken) wilt gaan. Bijzondere reden? Je kunt immers ook een personenauto op de zaak zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Waar je rekening mee moet houden:
* alle BTW over de autokosten mag je terugvorderen
* de kosten excl BTW gaan ten laste van de ondernemingswinst

Daar staat tegenover als je ook prive rijdt:
* bijtelling (0/7/14/20/25% van de consumentenprijs voor auto's jonger dan 15 jaar; 15% van de bruto dagwaarde voor auto's vanaf 15 jaar oud). Let op dat je de consumentenprijs neemt, die is aanzienlijk hoger dan de cataloguswaarde bij grijs kenteken (er moet nog BPM op worden geteld)
* BTW-correctie a 2.7% van de consumentenprijs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Proficiat, mooie start!

Ik zou kijken of studiekosten kunnen worden verrrekend met je eindafrekening. Ben je er meteen vanaf, je hebt gewoon minder brutoloon op je jaarofgaaf.

Als je de studiekosten zelf moet nemen, dan kom je volgens mij onder de normale regels van opleidingskosten terecht. Opleiding moet in dat geval bijdragen aan je werkzaamheden en er geldt een drempel.

• t_captain
Dan moet je ex-baas aan je bedrijf factureren en wordt het een kostenpost ten laste van de ondernemingswinst. Aftrekbaar voor 73.5%, zie link
Wel een beetje fishy als de training al voor de oprichting van de onderneming plaats had; dat zou problemen kunnen geven.

Alternatief is om de kosten in prive te nemen en van de inkomstenbelasting af te trekken als scholingskosten. Voordeel: 100% vs 73.5%. Nadeel: drempel.

Maar het meest aantrekjkelijk blijft het voorstel van je ex-baas. Gewoon vakantiegeld op inleveren. Bruto tegen 100%.

t_captain wijzigde deze reactie 05-06-2013 10:03 (43%)

• t_captain
Eigenlijk is de belastingdruk voor iemand die goed verdient in loondienst veel te hoog. Als je bijvoorbeeld 2x modaal verdient en wat secundaire arbeidsvoorwaarden, dan betaal je volgens mij >40% belasting.

Je kunt je afvragen of het principe van "de stekste schouders dragen het meest" hier van toepassing is. Stel dat je alleenverdiener bent met een gezin en een inkomen 2x modaal dan behoor je niet bepaald tot de allerrijksten. Dan lijkt me zo'n belastingdruk wel wat pittig.

• t_captain
quote:
creator1988 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:42:
[...]

Van 33,000 hou je nog gewoon 23,844 over, 28% belasting.
Van 66,000 hou je 40,812 over. Dat is 38% aan belasting.
Van 99,000 hou je 56,652 over. Dat is 33000 meer bruto en nog geen 16000 netto. Geef een netto belastingdruk van 43%.

De grootste relatieve stijging qua belastingdruk (van 28% - 38%) is tussen 1 en 2 keer modaal. Vind ik eigenlijk nog wel verrassend.
Vergeet niet de inkomensafhankelijk bijdrage ZVW. Die neemt tot tot een inkomen van ruim 50k, waarmee vooral de belastingdruk voor 1x modaal tot 2x modaal hoger uitvalt. Bij hogere inkomens neemt de invloed van de IAB weer geleidelijk af.

Ik gooi wat bedragen in de Excel sheet (waarbij ik geen rekening hou met zelfstandigenaftrek, winstvrijstelling of aftrekposten in de privesfeer).

Belastbaar inkomenBelasting incl IAB-ZVWBelastingdruk
33.00010.86632.9%
50.00019.50939.0%
66.00027.91842.3%
83.00036.90144.5%
99.00045.22145.7%

Inderdaad, de grote stijging van de belastingdruk zit tussen modaal en 2x modaal. Sterker nog, tussen modaal en 1.5x modaal. Met 1 inkomen van 1.5x modaal heb je bruto zo'n beetje het modale gezinsinkomen, familie doorzon dus:) Maar je wordt wel aangeslagen voor een bijna 40%; qua belastingdruk zit je in het midden van modaal en 3x modaal terwijl je inkomen veel dichter bij modaal zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Mijn (ongefundeerde) indruk is dat het financieel niet lekker zit. Misschien gaat er structureel meer geld uit dan in? Zolang je omzet groeit kun je dat maskeren door je uitgaven iets te rekken. Je betaalt dan de kosten van maand N uit de grotere omzet van maand N+1. Zodra de omzetgroei stopt wordt de situatie nijpend.

t_captain wijzigde deze reactie 01-07-2013 10:29 (0%)
Reden: type

• t_captain
40 euro is interessant als je in loondienst hooguit 2500 a 2700 bruto verdiende.
Freelance moet immers meer verdienen om het ondernemersrisico te compenseren.

• t_captain
Er zijn tussenpersonen (contract brokers) die tegen betaling van enkele procenten van je omzet je een snelle gegarandeerde betaling geven. Denk aan 14 dagen.

• t_captain
Headfirst biedt aan om als nieuwe tussenpartij op te treden voor alle contracten die door het Corso faillissement zijn komen te vervallen. Als extraatje laten ze tijdelijk hun marge vallen, zodat de gedupeerde nog iets kan herstellen van zijn debiteurenverlies.

• t_captain
Hoe kan 42 euro nou teveel zijn? :?

• Bonsaiboom
De BD heeft zelf ook ZZP-ers rondlopen die op langjarige infra- en andere IT projecten zitten. Die beoordelen ze ook niet ineens als schijnzelfstandigen ...

Ze kijken ook naar zaken of je bijvoorbeeld over je tarief onderhandelt, of je risico neemt, of je je commercieel opstelt, etc, mochten ze je willen beoordelen. Als je niet slaafs je klant volgt, dan zal het wel goed zitten. Het idee achter de regeling is om de zwakkere in de samenleving te beschermen tegen schijnzelfstandigheid, waarbij het eigenlijk een manier is om ondernemersrisico naar zwakke werknemers te verschuiven.

IT ZZPers die een behoorlijk tarief vragen zal het niet zo snel gebeuren dat ze je niet beoordelen als ondernemer maar als werknemer.

• Bonsaiboom
quote:
T i M schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:55:
Mijn stelling gaat over freelancers die 40 uur per week bij dezelfde opdrachtgever zitten gedurende een lange periode. Als ik een opdracht aanneem van 20 uur per week over een periode van 5 jaar en ik heb daarnaast nog omzet uit andere projecten dan is dat voor de BD geen enkel probleem.
Zoals gezegd, heeft (of in ieder geval had, toen ik er als externe gewerkt heb) de BD zelf ook IT ZZPers rondlopen die al jarenlang 40 uur per week voor ze werken. Er wordt naar meer gekeken dan alleen "werk je 40 uur voor dezelfde opdrachtgever, gedurende het jaar".

De andere opmerkingen hier kloppen ook, er is met de VAR begonnen om de zwakkere te beschermen, niet om degene die daadwerkelijk als zelfstandige aan t werk zijn te pakken. Het leek een korte periode alsof de BD dat wel zo deed, en daar zijn alle spookverhalen vandaan gekomen.

• t_captain
Viper heeft gelijk, de mogelijkheden om inkomstenbelasting uit te stellen door vermogen in de zaak te houden zijn beperkt.

Voor de "vermogensbelasting" maakt een zakelijke rekening wel een verschil. Ontvangen rente wordt namelijk belast als ondernemingswinst, dus o.b.v. de werkelijk ontvangen rente. Dat in tegenstelling tot box 3 voor een particuliere rekening.

• Bonsaiboom
Als je nu gedetacheerd wordt, dan weet je toch ook wat ze voor jou vragen? Dat is nu al een marktwaardering.

Je kan dan zelf rekenen of je daar wat vanaf wil halen (jij hebt minder overhead, kan scherper concurreren op prijs, en hebt geen achterliggend bedrijf om op te vangen bij ziekte) of dat je het hierop laat (want dat wordt nu ook betaald) maar het is wel een goede indicatie.

• Bonsaiboom
Hangt erg van de sector en de klant/opdrachten af als je inspectie krijgt.

WUO wordt meer naar gekeken dan alleen het aantal klanten en het percentage omzet van die klanten.

Als je bijvoorbeeld rijinstructeur zou zijn, of tegelzetter, en je hebt 1 opdrachtgever waar je 95% van je omzet bij haalt, ben je volgens de belastingdienst geen ondernemer. Als je bijvoorbeeld IT consultant bent, of interim programma manager oid en je hebt 1 opdrachtgever waar je 95% van je omzet haalt, kan je volgens de belastingdienst best een ondernemer zijn.

Het hele VAR proces is helaas niet erg doorzichtig, wel controleren ze strenger tegenwoordig blijkbaar.

• Bonsaiboom
Duidelijkere uitleg van GertJan. De belastingdienst is op het moment wel de ZZPers achterna aan het zitten, dus ze zijn er stricter in.

Besef je ook dat je per 'bedrijfsactiviteit' een VAR moet aanvragen. Dus als je projectmanagement voor de ene klant doet, en tegelzetten voor de ander, zijn dat 2 VARs. Er is dus geen 'schaamte' om voor je hoofd-VAR gewoon te zetten dat je minder dan 3 klanten verwacht, als dat ook echt is wat je verwacht. Anders kan de belastingdienst namelijk vragen waarom je meer dan 3 klanten verwachtte, en waarom dat niet gelukt is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonsaiboom
Bij mij gaat de boel ook prima. Inmiddels van zelfstandige naar BV met 2 vennoten, en hoogstwaarschijnlijk per 1 juli de eerste werknemer. Ik zou wel graag nog de klantenbasis wat verder uitbreiden.

Over zo'n 2 jaren-regel heb ik niets gehoord. Het lijkt me ook totaal onhaalbare wetgeving. Het is weer de PVDA waarschijnlijk die graag ZZPers pest met compleet kansloze wetgevingsvoorstellen, in plaats van de kern van het probleem aan te pakken dat ze aan willen pakken (schijn-ondernemersschap). Pure symptoombestrijding. Zeg dan gewoon dat om IB-ondernemer te zijn, je minimaal 30k euro aan omzet moet hebben of iets dergelijks, met uitzondering van het eerste jaar, of als je een uitzondering krijgt van de belastingdienst. Dat lijkt me al beter dan alle symptomen bestrijden om de arme schoonmaak en zorg-zzpers proberen te dwingen geen ondernemer te zijn via randmaatregelen die ze waarschijnlijk toch niet snappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonsaiboom
quote:
ZGaro schreef op maandag 05 mei 2014 @ 15:29:
Even een vraagje waar iemand eventueel ervaring of advies in heeft. Stel je werkt bij een opdracht bij een klant voor een werkgever (detacheringsbureau). Je hebt geen concurrentie/relatiebeding. Je zit op die opdracht via een tussenpartij, dus geen rechtstreeks contact tussen jou werkgever en klant. Vervolgens start je voor jezelf bij de klant waar je momenteel gedetacheerd zit. Kunnen ze daar iets mee doen? Het lijkt mij niet aangezien er totaal geen voorzieningen zijn getroffen hierin inzake arbeidscontract etc.

Wat denken jullie?
IANAL, maar als er niets geregeld is in het arbeidscontract, dan kunnen ze er volgens mij niets tegen doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonsaiboom
Overigens is dit waarschijnlijk wél geregeld door de detacheerder richting de opdrachtgever dan. Maar normaal is het ook naar degene in loondienstverband.

• t_captain
Geen dubbele BTW. Jij factureert bijvoorbeeld 10.000 aan je klant, plus 2100 BTW.

De helft besteed je uit voor 5000 + 1050 BTW (factuur van je leverancier).
Onder de streep heb je 12.100 - 6050 = 6050 euro op je rekening.

Jij draagt BTW af: 2100 leveringen - 1050 voorheffing = 1050. Heb je netjes 5000 verdiend :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonsaiboom
Over je uurtarief? Ik ben niet bekend met die markt.

Je mag alles opvoeren voor de 1225, ook reistijd, voorbereidingen, kvk, intake, administratie, lezen van vakbladen, zelfstudie. Je moet het wel kunnen aantonen met een urenadministratie, maar dat is een kwestie van aan het einde van de dag even opschrijven wat je gedaan hebt.

Als je halverwege het jaar begint, kan je nog best aan de 1225 komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonsaiboom
bord4kop - als tip voor je AOV, kijk goed naar het verschil in premie tussen de minimale wachttijdperiode en een langere. Het is vaak verstandig om zelf een buffer aan te houden zodat je een kortdurende AOV zelf kan overbruggen, net zoals je een periode zonder opdrachten moet kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonsaiboom
Sommige zijn ook pure afzetterij :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonsaiboom
Dat hangt vooral af van wat je wil. Het is best een complexe verzekering.

Ben je vooral geinteresseerd in het staartrisico (langdurige AO >5 jaar) of in het overbruggingsrisico (mediumdurige AO >2 <5) of het continuiteitsrisico (kortdurige AO <2 jaar)?

Afhankelijk van wat het is waar je in geinteresseerd bent spelen er verschillende factoren. Over het algemeen wil je iets bepalen over:

- wachttijd (wanneer begint de AOV met uitkeren)
- inflatiecorrectie (met name voor langdurige)
- beroeps- of werkAOV (gaat het om het uitvoeren van je huidige werk, of werk in het algemeen)
- specifieke uitzonderingen (geestelijke gezondheid erin, ja of nee?)
- manier van bepalen AO

Pas er op dat als je een AOV voor het langdurige risico afneemt, dat als je rechtsbijstand ook verzekert hebt, je dit niet bij dezelfde verzekeraar afsluit. Zeker langdurige AO en de bijbehorende uitkeringen lopen in grote getallen, en daar vechten verzekeraars wel eens om. Als je dan bij dezelfde verzekeraar aanklopt voor rechtsbijstand, tegen haarzelf, dan zit je met de gebakken peren.

• Bonsaiboom
quote:
Avalaxy schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 20:29:
Ik heb een nieuwe opdracht gescoord voor een behoorlijk grote partij. Ze willen dat ik eerst een MVP bouw, en als dat bevalt komt er meer budget om de app uit te bouwen. Nu is het een bedrijf uit San Francisco, en willen ze mij een contract sturen. Hoe zit dat echter met mijn eigen voorwaarden? Ik wil mijn eigen algemene voorwaarden gebruiken, maar waarschijnlijk hebben zij ook hun eigen algemene voorwaarden. Mij lijkt het aardig wat werk om die te vergelijken en compatible te maken?

Is het normaal dat de opdrachtgever degene is die het/een contract stuurt?
Ik heb het ook bij grote partijen voor elkaar gekregen om in het contract voorwaarden af te spreken die tegen hun eigen algemene voorwaarden ingaan. Daarbij dan speciaal benoemd dat ik X en Y in de opdracht specifiek tegen de AV in liet gaan en dat we daar andere afspraken voor maakten.

De AV staan dat soms niet toe, alleen als je het specifiek anders afspreekt, dan heb je wel een hele debiele rechter die de oorspronkelijke AV laat staan.

Mijn eigen AV zijn eigenlijk altijd vrij waardeloos gebleken. Ik lees gewoon die van hen en daar staat toch in dat alle andere AV ongeldig zijn, (en vice versa), dus je hebt meteen mot. Ik vind het prima om voorwaarden te accepteren, maar niet alles.

• t_captain
In een woord: ijzersterk :)

• t_captain
quote:
Azrou schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:08:
[...]

Kun je dat toelichten? Ervaringen bij klanten? zit je zelf ook in die hoek?
Ik zit zelf in een iets andere hoek, maar heb in het verleden wel MS BI projecten gedaan. Krijg regelmatig e-mails met aanvragen. Er lijken flink wat aanvragen langs te komen, waarbij ik SAP BI opvallend vaak terug zie.

• t_captain
Als je kijkt naar de technische rollen, dan zit er toch wel verschil tussen de ervaring met SAP BI, MS BI of Oracle BI. In de functionele rollen zal het verschil minder belangrijk zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonsaiboom
Ik heb ook ervaring met het direct overstappen van een tussenbureau naar een klant. De klant heeft destijds een relatief klein bedrag betaald aan het tussenbureau (~halve maand omzet) en een afspraak gemaakt dat het bureau een volgende recruitment mocht doen geloof ik. Heeft mij verders niet gekost.

Heb ook geprobeerd direct van detacheerder naar een klant over te stappen eerder - hier was niet over te praten.

• t_captain
quote:
FireStarter schreef op maandag 16 juni 2014 @ 14:29:

Als ik de auto prive rij dan betaal ik toch alles uit eigen zak? Ook de brandstof toch want ik krijg de €0,19 cent vergoeding om dat af te dekken klopt dat?
Als je zakelijk rijdt, betaal je alle autokosten uit de zaak. Onderhoud, benzine etc. Dat betekent:

(1) dat je de BTW over je autokosten terugvordert.
(2) dat je de kosten excl BTW ten laste van de bedrijfswinst brengt (waarmee je belastbaar inkomen in box 1 daalt).
(3) dat je bij privegebruik bijtelt (tel je nu bij op je belastbaar inkomen of op je ondernemingswinst?)
(4) dat je bij privegerbuik BTW-correctie betaalt (2.7% cataloguswaarde per jaar meen ik)

Bovenstaande geldt voor de uitgaven aan de auto. De auto zelf schrijf je af: afschrijving ten laste van ondernemingswinst.
Hier maakt het uit of het een marge- of BTW-auto is. Nieuwe auto, of alleen zakelijke eigenaars gehad: BTW auto. Anders marge-auto. Een BTW-auto koop je ex BTW (dus terugvorderen betaalde BTW), bij verkoop draag je BTW af. Een marge-auto koop je, schrijf je af, en verkoop je inclusief BTW.

Als je prive rijdt, betaal je alle autokosten zelf uit je netto inkomen. Voor zakelijke kilometers breng je 19 cent/km ten laste van de winst. Verder geniet je BTW compensatie over het zakelijke deel van je gebruikskosten. Als je 50/50 zakelijk/prive rijdt, de autokosten pro rato toerekent, en gaat tanken, krijg je de helft van de BTW op deze benzine terug.

• t_captain
quote:
harlekein schreef op maandag 16 juni 2014 @ 17:13:
Hoe meer IT professionals besluiten om ZZP te worden, hoe sterker we staan.
Dat zie ik iets anders. De sterke instroom van nieuwe zelfstandigen doet de tarieven geen goed en het toenemende aantal ZZP-ers in Nederland trekt ongewenste politieke aandacht. Dat terzijde, welkom op het topic :)
quote:
[...]
Ik heb al een ruimte IT achtergrond, maar web development is nieuw voor mij. [...]

Daarnaast heb ik de gedachte dat ik dan toch weer als junior begin en hoewel ik mogelijkheden zie is dat wel een lastigere positie om te freelancen. Maar daardoor laat ik me niet uit het veld slaan.
Een ding moet je wel beseffen. Een ZZP-er wordt net zoals een consulant van een softwarehuis ingehuurd omwille van zijn specifieke vaardigheden. De klant heeft een bepaald vraagstuk waarvoor hij moeite heeft om de juiste persoon te vinden. Bij een lange-termijn focus kan hij kiezen om een werknemer in te zetten en de gewenste vaardigheden in deze werknemer te ontwikkelen. Maar als de klant kiest om in te huren, moeten de vaardigheden al op niveau zijn.

Bij jou lijken er twee wensen door elkaar te lopen: ZZP-er worden en te specialiseren in web development. Je moet goed overwegen in welke volgorde je dit het best kunt doen.

• t_captain
quote:
FireStarter schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 09:55:
[...]

Maar schaarste kan dit toch compenseren?
Tot op zekere hoogte. Toenemende schaarste houdt de tarieven redelijk op peil,
We hebben ook wel te maken met globalisering. Offshoring is traditioneel heel moeilijk, gaat langzaam maar zeker iets beter, maar heeft nooit een grote plek veroverd. Maar web apps en APIs zijn nauwelijks locatiegebonden. Ook neemt remote werken langzaam toe (al is het nog klein). Dat zijn factoren die je als concurrent tegenover mensen uit goedkopere landen plaatst.
quote:
Veel mensen gaan met pensioen de komende jaren.
Ik zie niet zo heel veel software engineers met pensioen gaan. Van oudsher worden technische rollen niet geweldig gewaardeerd, de meesten zijn al veel eerder in hun loopbaan doorgestroomd naar andere rollen. Bovendien, de pensioen-boom ligt grotendeels achter ons. Gemiddeld hield de generatie babyboomers er al rond hun 60e of 62e mee op, dan zit je tussen 2005 en 2012. Ook de doorwerkers die tot de AOW-gerechtigde leeftijd doorwerken zijn al voor 80% met pensioen.
quote:
[...]
Zie jij dan een toekomst voor je waar ZZPérs standaard een veel lager tarief krijgen in een markt met veel ZZP'ers?
Deels.

Begin deze eeuw, toen er 98 mensen bij softwarehuizen werkten tegen 2 ZZP-ers, werden de tarieven bepaald door de softwarehuizen. In die dagen hadden die een overhead van 100%, waar de tussenbureaus van ZZP-ers de ZZP-ers zo'n 25% toevoegden. Een ZZP-er verdiende in zo'n markt dus (100/125) / (100/200) = 1.6x zoveel als een consultant in loondienst. Die laatste had een AV-pakket dat moest concurreren met dat van een interne werknemer bij de klant.

Nu ligt de situatie anders. ZZP is geen verschijnsel in de marge, maar een structureel deel van de IT-markt. Klanten beginnen langzaam maar zeker de waarde van zelfstandigen te herkennen: ze zijn wat goedkoper van softwarehuizen en het zijn vaak mensen met meer ervaring (softwarehuizen zijn steeds meer een kweekvijver van juniors en mediors, een goede senior loopt snel tegen het plafond en vertrekt). Nu is de ontwikkeling wel positief, maar de instroom van veel nieuwe ZZP-ers drukt wel de tarieven. Juist de starters zijn veel happiger op werk en minder gefocust op tarief. Klanten maken daar dankbaar gebruik van, zodat je regelmatig development-projecten ziet langskomen met tariefindicaties van 45 of 50 euro. (hint: als je kijkt naar de hele AV, kun je hetzelfde ook bij een baas verdienen).

• t_captain
Als je een eerlijke vergelijking maakt, moet je de arbeidsvoorwaarden, sociale zekerheid etc optellen en delen met het aantal declarabele uren. Iemand die bij een detacheerder 3500 + auto verdient heeft een totale loonkosten van zo'n 65.000 euro per jaar. Bij 1600 uur declarabel is dat net boven de 40 euro per uur.

50 is meer dan 40, maar het verschil is eigenlijk te klein om het risico voor te nemen.

• t_captain
in de opstartfase, om mee te beginnen, ik vermoed dat heel veel beginnende ZZP'ers niet zo kritisch zijn op hun tarief. Op die manier heeft toestroom van nieuwe zelfstandigen een drukkend effect op de prijs.

Intussen zijn de alternatieven ook steeds minder interessant. Sociale zekerheid in de afgelopen 10 jaar? WAO met redelijke mate van inkomenszekerheid vervangen voor WIA waarin je onverwacht diep kunt vallen. Nieuwe (lagere) kantonrechtersformule bij werkloosheid. Straks helemaal geen schadevergoeding meer voor gederfd inkomen, slechts een studiebudget. WW is korter en wordt nog korter. Persioenen zijn gekort. In het algemeen is het langer werken en meer betalen, voor een steeds schraler sociaal systeem.
En het werken voor een baas is in veel gevallen ook minder leuk dan voorheen, vooral als je baas een grotere detacheerder is.

Die instroom zal nog wel even aanhouden.

• t_captain
@VAR: Ik zou willen dat ze eens zouden ophouden met die hele onzin. Als je ondernemerschap echt wil aanmoedigen, moet je de keuze tussen werknemerschap en ondernemerschap helemaal vrij laten en deelname aan sociale zelerheid optioneel maken.

Wil je schijnzelfstandigheid aanpakken zonder de zelfgekozen zelfstandige in de weg te zitten, hoef je eigenlijk alleen maar naar omzetten en uurtarieven te kijken. Liggen die op vergelijkbaar niveau met een gangbaar salaris, dan heb je te maken met iemand die risico draagt zonder passende compensatie en ligt het voor de hand dat hij in een zwakke positie verkeert t.a.v. de opdrachtgevers.

@Concurrentiebeding: kun je natuurlijk niet tekenen. Het is een artikel dat hoort bij een arbeidsovereenkomst en niet bij een leverancier/klantrelatie.

• t_captain
60 per uur bij langlopende projecten telt op naar een jaaromzet van 96k, vergelijkbaar met een brutoloon van ongeveer 65k in loondienst. Je zou dus ondernemersrisico lopen zonder er veel op vooruit te gaan.

Onderliggend probleem is dat software engineer een matig gewaardeerde functie is. Met 65k bruto zit je al redelijk hoog voor die functie. Ik denk dat het gros tussen de 30k en 55k verdient.

• t_captain
Om de vergelijking eerlijk te maken, neem je de totale werkgeverslasten:"

* salaris en andere primaire beloning (vakantiegeld, vaste eindejaarsuitkering)
* sociale zekerheid: inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (3k per jaar), werkgeverspremie pensioen (afhankelijk van regeling), werkgeverspremies UWV (WIA, WGA, WW, totaal 8.5k obv max dagloon)
* secundaire arbeidsvoorwaarden tegen loonwaarde

Vaak kom je dan op een verhouding brutoloon : totale waarde van 1 : 1.5 ofzo.

• t_captain
quote:
FireStarter schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:28:
Het is inderdaad een eenmanszaak.

Dus als de eerste factuur is betaald in september dan kan ik weer netjes de 8000 terugstorten naar prive?
Geen enkel probleem. Het zijn gewoon een privestorting en een priveopname, twee regels die uiteindelijk in je aangifte tegen elkaar wegvallen.

• t_captain
Dat lijkt me wel een goede vraag.

Een studieschuld van een vorige werkgever of reeds gedane opleiding hoort niet in de boeken van je zaak thuis. Hooguit kun je deze kosten kwijt onder de aftrek voor studiekosten (privegedeelte van de ondernemersaangifte IB).

Voor wat betreft de gevolgen van 8k storten en weer opnemen, zie mijn vorige antwoord. Deze twee transacties leiden niet tot extra belastingheffing.

• t_captain
Bij een BV zou dat een optie zijn: de onderneming betaalt de afkoop aan een derde om een werknemer in dienst te nemen.

Bij een eenmanszaak is er geen werkgever die de studieschuld kan overnemen, dat ben je gewoon zelf.

• t_captain
Met 850 uur declarabel gaat het erom spannen of je zelfstandigenaftrek kunt genieten. Daaraan is immers het urencriterium gekoppeld van 1225 uur aan je onderneming besteden. Zonder zelfstandigen (en starters-)aftrek heb je slechts de MKB-winstvrijstelling. Als je geen kosten maakt (winst = omzet = 49k), heb je dan een belastbaar inkomen van 42k. Met zelfstandigen- en startersaftrek zou je een belastbaar inkomen van 34 of 35k hebben.

Een winst van 49k is in grove lijnen vergelijkbaar met een bruto jaarloon van 33k (2/3e deel). Het verschil zit in de volgende zaken:
* sociale zekerheid: werkgeversbijdrage pensioen, premies WIA en WW (ZZP-er moet zelf voorzieningen treffen)
* inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (ZZP-er betaalt die zelf, werkgever betaalt voor zijn werknemers)
* secundaire arbeidsvoorwaarden

Waarom reken je eigenlijk met 850 uur, deeltijd plannen?

t_captain wijzigde deze reactie 15-07-2014 12:40 (3%)

• t_captain
quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:40:
Hoi t_captain!

Ik heb voor nu de 850uur aangehouden als "eerstejaars omzet", omdat ik nog moet beginnen en er niet van uit wil gaan dat ik gelijk in het eerste jaar al aan de 1200 uur kom :) Daarnaast wil ik met 850 uur rekenen omdat dat, voor zover ik nu kan zien, het minimaal aantal benodigde uren is om van rond te kunnen komen en nog een klein beetje winst te kunnen maken ten opzichte van loondienst.
Bedoel je 850 in een gebroken jaar of in een heel jaar?

In een heel jaar is het echt heel laag geschat. Misschien dat je de eerste 2 of 3 maanden op de bank zit, maar in de resterende 9 of 10 maanden knal je zo door die 850 heen.

Het tarief heb je echter niet zo conservatief geschat. Tal van ervaren software engineers werken inmiddels tussen 50 en 70 euro per uur. Als je inkomen in loondienst hooguit modaal bedraagt (dat concludeer ik uit je woorden "beetje winst t.o.v. loondienst"), ben je dan ervaren genoeg om in de bovenste helft van die range mee te doen?

Ik zie dus een kleine discrepantie in je manier van inschatting: uren zeer conservatief, tarief realistisch. Als je allebei conservatief zou schatten, zou je eerder 1100 en 50 tellen.
quote:
En, hoewel die kans niet héél groot is, hoop ik "zachtjes" over te kunnen gaan door eerst 1-2 dagen minder in loondienst te werken.
Hangt van je specialisme af. In webdevelopment, training, coaching etc heb je vaak wat kleinere klussen en dan is deeltijd wel te doen. In software engineering, business analyse etc zijn inzetten meestal 40 uur per week.
quote:
Dat is alleen niet wat ik mee wil rekenen qua inkomen omdat ik 't belangrijk(er) vind om te weten wat ik minimaal aan Bruto Winst nodig heb om van rond te kunnen komen.
Wat is bruto winst voor een eenmanszaak? Voor een BV is het de winst voor vennootschapsbelasting, maar voor een eenmanszaak is het een ongebruikelijke term.
Meer gebruikelijke terminologie:
* bruto omzet: omzet incl BTW
* netto omzet: omzet excl BTW
* fiscale winst, saldo winst- en verliesrekening: twee manieren van berekenen die allebei neerkomen op je netto omzet minus je zakelijke kosten.
quote:
Waar ik alleen telkens op vast lijk te lopen is hoeveel er van de Bruto Winst af gaat aan totale kosten, dus: pensioen, belastingen en verzekeringen.
Eerst betaal je je zakelijke kosten. Dat zijn wat kantoorkosten, een laptop etc, een zakelijke bankrekening en nog wat van die zaken. Meestal loopt dat niet zo in de papieren. Wat voor ZZP-ers wel een flinke zakelijke uitgave kan zijn zijn reiskosten. Met eigen vervoer breng je 19 cent per km ten laste van de winst.

Van de winst haal je eventueel zelfstandigenaftrek en startersaftrek af (indien >1225 uur per kalenderjaar). Van wat overblijft trek je 14% MKB winstvrijstelling af. Voorbeeld: 50k winst - 7200 ZA en 2100 SA = 40.700 winst = 35.000 belastbaar inkomen.

Van dat belastbaar inkomen trek je je prive-aftrekposten af. Premies voor een AOV verzekering en pensioenstortingen binnen fiscale jaarruimte. Dan bereken je de hoeveelheid inkomstenbelasting en inkomensafhankelijke premie ZVW. Tarieven en schijven op belastingdienst.nl.

Arbeidsongeschiktheid en oudedag zijn daarmee geregeld. Werkloosheid en kortlopende ziekte verzeker je niet, die versleutel je in het aantal declarabele uren waarmee je rekent.

• t_captain
Ik heb een paar getallen in mijn Excel gegooid.

omzet 58000
zakelijke kosten 1000 (doe maar een gok)
winst 57000

zelfstandigenaftrek 7280 (let op: 1225 uur!)
startersaftrek 2000 (let op: 1225 uur! en slechts 3 jaar te gebruiken)
winst na ondernemersaftrek 47720

MKB-winstvrijstelling 6681 (14%)
belastbare winst 41039

premie AOV verzekering 3000 (zomaar een gok, hangt van je dekking, leeftijd en gezondheid af)
premie ORV verzekering 0
premie lijfrente 2000
grondslag inkomstenbelasting 36039

heffing schijf 1 7121
heffing schijf 2 5762
heffing schijf 3 1124
heffing schijf 4 0
alg. heffingskorting 1775
arbeidskorting 2097
belastingheffing 10135

ink. afh. bijdrage ZVW 1946
totaal heffingen 12081

• Bonsaiboom
Om de getallen van t_captain beter op zijn plek te laten vallen voor joram:

Je hebt dus, na overmaken van de BTW, in totaal 58000 op je rekening ontvangen. Je hebt in het jaar ook 1000 uitgegeven aan zakelijke kosten, en 3000 aan een AOV verzekering en 2000 aan een lijfrente, dus nog 52000 op je rekening staan. Nu komt de belastingdienst langs voor IB, en doe je mooi aangifte. Daaruit volgt, je moet nog 12081 betalen. Nadat je dit betaald hebt, heb je nog 39919 op je rekening staan, en dat is vanaf dan belastingvrij.

Duidelijk?

• Bonsaiboom
52000 op je rekening - 12081 IB = 39919 op je rekening. Dat is, als je wilt, je 'nettoloon'

Het is alleen een teken dat je het nog over uurlonen en nettoloon e.d. hebt dat je teveel in de werksfeer denkt ;)

• t_captain
Premies voor AOV etc zijn in mijn voorbeeld wel afgetrokken van belastbaar inkomen, maar nog niet betaald aan de verzekeraar.

Als je naar je kasboekje kijkt, wordt het plaatje zoiets:

omzet axcl BTW 58000
zakelijke kosten 1000
over: 57000

premie AOV verzekering 3000 (zomaar een gok, hangt van je dekking, leeftijd en gezondheid af)
premie ORV verzekering 0
premie lijfrente 2000

over: 52000

totaal heffingen 12081
over: 40000 ==> netto inkomen nadat zakelijke kosten, belastingen en verzekeringspremies zijn betaald.

40.000 netto inkomen en 36.000 belastbaar inkomen komen inderdaad niet overeen. Dat is net zoiets als je ook op een loonstrook ziet. In een van de kolommen ("tabel") wordt er getoverd met allerlei bruto bedragen, bijtellingen en aftrekposten, waaruit uiteindelijk een bedraag aan loonheffing volgt.
In een andere kolom ("uitbetaling") wordt dat bedrag aan loonheffing van je brutoloon afgetrokken, samen met werknemerspremies en bijdragen en dan volgt je nettoloon.

Om in die termen te blijven: mijn vorige post was een beetje de "tabel" kolom, de berekening van de te betalen belasting. Deze nieuwe post bevat het overzicht "uitbetaling".

Wat betreft heffingskortingen:
* algemene heffingskorting krijgt iedereen, maar wordt afgebouwd bij een inkomen vanaf een bepaald inkomen.
* arbeidskorting krijgt iedereen die inkomen uit tegenwoordige arbeid in box 1 aangeeft. dit bedrag begint bij 0, loopt op tot een bepaald maximum en loopt boven een bepaald inkomen weer af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Probleem 1: verblijfs- en werkvergunning Australië

Probleem 2: in welk land was je van plan om aangifte te doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Werkvisum is noodzakelijk als je werkzaamheden daar plaatsvinden. Locatie waar jij fysiek je werk uitvoert is bepalend.

Je hebt een bedrijf in NL. Heeft je bedrijf wel een "vaste inrichting" (kantoor oid) in NL? Zo niet, dan valt deze omzet helemaal niet onder de NL regels; de werkelijke locatie van je bedrijf is dan namelijk uit NL vertrokken. Samen met een buitenlandse opdrachtgever en werklocatie is het gewoon Australisch inkomen. Je probeert e.e.a. te verpakken als een dienstreis, maar verhuizen van een inboedel past helaas niet in dat plaatje.

• t_captain
quote:
McVirusS schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 00:41:
[...]

Welke branch en hoe lang lopende opdrachten heb je het dan over? Mij lijkt €50 voor een ervaren software engineer is wel extreem weinig in mijn ervaring. €70 bovengrens is ook wel laag afhankelijk van niveau en expertise natuurlijk.
Ik denk bijvoorbeeld aan .NET ontwikkelaars, ervaren mensen in C# met de noodzakelijke basis MSSQL. Kortom, de wat meer generieke profielen. Die zijn in 2009 getroffen door een prijzenslag, waarvan ze slechts zeer gedeeltelijk zijn hersteld.

Wat verder gespecialiseerd (Biztalk, MS BI, Sharepoint) levert betere tarieven op. Ik denk dat Java het ook beter doet omdat het enorm "hot" is de laatste jaren.

• Bonsaiboom
Overigens is het ook niet waar dat je de tarieven niet omhoog krijgt bij bestaande klanten. Ik heb dat al regelmatig gedaan, onder andere omdat ik me zelf ook ontwikkel, ik meer senior word, en me er bewust van ben dat zij begrijpen dat ik alsnog relatief goedkoop ben ten opzichte van iemand nieuw uit de markt proberen te halen.

• t_captain
De laatste tijd gaat het inderdaad hard met de aanvragen. Het lijkt of er flink wat nieuwr projecten mogen worden opgestart, en mischien dat de preferred suppliers wat meer moeite hebben om de aanvragen in te vullen.

• t_captain
Het lijkt erop dat iedereen elkaar nadoet:

* MKB Veiling
* MKB Collectieven
* MKB Energie

En misschien nog wel meer. UIteindelijk is het gewoon net zoiets als United Consumers en biedt het niets anders dan een overstap van energiemaatschappij. Men richt zich op het thuisadres van de ZZP-er, weinig "MKB" aan dus.

• Bonsaiboom
quote:
maartendd schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:09:
[...]

Zit jij dan direct bij de klant om zo te zeggen of via een tussenpartij.
Uit ervaring zijn dit soort zaken als je direct zaken doet met de eindpartij vaker beter te regelen. Indien je via een tussenpartij zit gaat dit vaak erg moeizaam. Of het tussen bureau wilt niet schikken met een lagere marge of de klant zegt gewoon betaal al genoeg kijkende dat er op jouw tarief al een extra marge ligt van 7,50 tot 15 euro.

Heb zelf dan ook de ervaring als je mijzelf heb aangeboden voor 75 via een oude partij dat zij vaak proberen om jouw wel goed te verkopen maar meestal voor eigen gewin van een hogere marge. Je moet het hierbij vaak wat harder spelen wil je het tarief wat je opgeeft bijvoorbeeld nu 80 euro te krijgen. Meestal komt het dan uit op een spelletje of de klus hard nodig is omdat er verder geen andere opdrachten zijn om hard ball te spelen maar met het risico hem te verliezen aan een goedkopere externe/zzp'er. (vanuit gaan dat er meerdere kandidaten zijn)
Antwoord op een tijdje terug. Ik heb zowel direct als indirect gezeten. Direct is het makkelijker. Indirect heb ik het bureau gewoon verteld dat mijn uurtarief omhoog ging, en dat het hun probleem is om dit te verwerken richting klant. Oftewel, ik zette hun marge onder druk, want ze leverden mijns inziens in het hele traject geen toegevoegde waarde meer en waren voor de waarde die ze geleverd hadden al genoeg beloond. Uiteindelijk hebben zij marge ingeleverd, en in een vervolgtraject heb ik ervoor gezorgd dat ze er niet meer tussen zaten en dat ik direct zaken deed met de klant.

• t_captain
Ik ben het met cooper87 eens.

Een ZZP'er wordt heel vaak ingehuurd omdat een bedrijf intern, op de arbeidsmarkt en bij de vaste leveranciers niet de juiste man of vrouw kan vinden. Dit is bij technische en andere vakinhoudelijke rollen voor grotere bedrijven meestal de volgorde: beslissing om te mogen sourcen voor het project, beslissing om extern te mogen inhuren en uiteindelijk de beslissing om buiten de preferred suppliers te mogen zoeken. Bij kleinere bedrijven kunnen de lijnen wat meer door elkaar lopen, steeds vaker zie je daar zelfs een voorkeur voor ZZP boven softwarehuis. Maar het principe blijft: je staat niet vooraan de rij.

Als je slechts een capaciteitsvraagstuk oplost, zul je vooral op de pieken van de markt werk hebben. Als je een capabiliteitsvraagstuk oplost, zul je altijd gevraagd worden. Specialisatie is de sleutel.

• t_captain
Reiskosten zijn sterk wisselend en bedragen tussen de 2% en 10%.

• t_captain
Die webmodule is overigens niet meteen klaar. Ik kreeg laatst een brief dat de VAR 2014 geldig blijft in 2015 tot de webmodule klaar is.

• t_captain
M.b.t. buitenland: als je ook on-site gaat werken wordt het soms complexer. Als je geen "vaste inrichting" (kantoor) in NL hebt, en je werkt buiten NL, dan kan het gebeuren dat je in dat land belastingplichtig wordt i.p.v. in je Nederlandse eenamnszaak. Het voordeel: met een VAR heb je dan helemaal geen zaken meer ;)

M.b.t. "dienstverband": ik vraag me wel eens af wat nou precies de dienstverbanden zijn die men zoekt. Is men primair gericht op een dienstverband tussen ZZP-er en eindklant? Of kijkt men vooral naar de relatie tussen ZZP-er en bemiddelaar?

• t_captain
quote:
Stoffel schreef op woensdag 17 september 2014 @ 11:08:
Een inspecteur van de belastingdienst heeft mij wel eens verteld dat het in principe gaat om verschillende eindklanten, niet perse om verschillende entiteiten waar je facturen naartoe stuurt. [...]
Kennelijk kijkt men dan het meest naar een vermoeden van dienstverband tussen eindklant en consultant.

Ik vind dat heel opmerkelijk. Kijkend naar het IT-wereldje, zie ik dat er bij veel klanten zowel ZZP-ers als ingehuurde consultants van detacheringsbedrijven rondlopen. Vaak in dezelfde rollen, en soms is de ZZP-er zelfs subco van de "preferred supplier" detacheerder die ook werknemers heeft gedetacheerd bij dezelfde klant.

Als het vermoeden van dienstverband wordt getoetst op de arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en ZZP-er, zou je dezelfde toetsing moeten uitvoeren op de relatie tussen gedetacheerde werknemer en opdrachtgever. Ik heb nog nooit lucht gekregen dat degelijke checks worden uitgevoerd. Waarom niet? Omdat ze al ergens een dienstverband hebben? Dat riekt naar een vooringenomenheid ten nadele van ZZP-ers, een soort idee dat loondienst de norm moet zijn.

• t_captain
Ik heb nu een project via een bemiddelaar die eens per kwartaal AA/RA verklaring vraagt t.a.v. de afdracht van BTW. Volgens mij moet dat toch zonder al te hoge kosten te regelen zijn? Paar facturen, bankafschrift, aangifte omzetbelasting, check)?

Vind het overigens een beetje vreemde voorwaarde, ik heb nog nooit aan de AH gevraagd of ze de door mij betaalde BTW wel afdragen, en heb ook nooit het idee gehad dat het mijn probleem zou zijn..

• t_captain
quote:
LePlatDuJour schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:25:
Iemand wel eens meegemaakt dat eindklant een boeteclausule heeft voor als je op gesprek komt? Als je bevalt, maar je zegt zelf nee dan moet je een boete betalen.
WTF? Dus men wil wel kennismaken, maar alleen op voorwaarde dat jij van tevoren ja zegt?

• Bonsaiboom
Ik ben momenteel aan het kijken om iets anders te gaan huren, en krijg nu regelmatig de vraag naar het extern laten valideren van mijn winst/verlies- en jaarrekeningen. Ik heb deze administratie altijd zelf gedaan, aangezien hij niet zo complex is.

Heeft er iemand ervaring met het laten valideren/opstellen door een accountant en hoe veel dit ongeveer kost?

De alternatieven van huur vooruitbetalen, bankgarantie e.d. lijken allemaal geen zoden aan de dijk te zetten.

• t_captain
Als de tussenpartij 30 dagen hanteert, is dat jouw termijn. Wat ze met de eindklant hebben afgesproken is hun zaak; daar sta jij buiten.

• t_captain
Heel ander onderwerp: weet iemand of je een OV abonnement ook apart kan behandelen voor inkomsten- en omzetbelasting (zoals een auto)?

Ik zie namelijk dat de kosten van een trajectkaart over wat langere afstand onder de 19 cent/km liggen; dan is het beter om de OV kaart prive aan te schaffen en 19 cent ten laste van de winst te brengen. Dan zou het extra leuk zijn om de OV kaart voor de omzetbelasting wel als zakelijk te beschouwen, trek je ook nog 6% BTW af.

• t_captain
OV-reisaftrek is niet van toepassing. De reizen zijn voor een ZZP-er zakelijk van aard (klantbezoek vanuit thuiskantoor) en niet woon-werk. Bovendien is deze aftrek meestal lager dan 19 c/km en/of werkelijke kosten, en zijn er eisen aan het aantal dagen per jaar (lastig als je slechts incidenteel of kortstondig met OV naar een project reist).

Ik zie de volgende opties voor de winst- en verliesberekening (inkomstenbelasting in geval eenmanszaak):

(1) OV kosten zakelijk --> aanschaf vervoersbewijzen ten laste van de ondernemingswinst
(2) OV kosten prive --> 19 cent/km ten laste van de ondernemingswinst

Dat is de inkomstenbelasting. Omzetbelasting staat daar los van.

Met een auto heb je de mogelijkheid om voor IB en BTW een verschillende behandeling te kiezen. Als je bijvoorbeeld de auto in het privevermogen telt voor de IB, kun je voor de BTW kiezen voor prive of zakelijke behandeling van de auto. In het eerste geval kun je geen BTW verrekenen, maar heb je wel BTW-compensatie voor het zakelijke deel van de gebruikskosten. In het tweede geval verreken je BTW en pas je de BTW-correctie voor privegebruik toe.

Ik vraag me af of het voor OV ook mogelijk is om de kosten voor de IB in prive te laten behandelen (19 cent/km), en voor de omzetbelasting zakelijk (BTW vervoerskosten verrekenen, eventueel privegebruik corrigeren).

• t_captain
2200 per maand is een aardige kostenvoet, tenminste als je uur-factuur werk doet.

Uitgaande van het IB-ondernemerschap heb je te maken met:

* netto-omzet 144*12*60 als je inderdaad durft te rekenen met 144*12 uur declarabel
* minus: zakelijke kosten --> bruto ondernemingswinst
* aftrekpost zelfstandigenaftrek 7200 euro indien ondernemer voor de inkomstenbelasting en indien je voldoet aan het urencriterium (1225 uur per kalenderjaar)
* aftrekpost startersaftrek 2100 euro indien (kun je 3 keer inzetten in de eerste 5 jaar, zelfde criteria als zelfstandigensftrek).
* over de overgebleven winst minus ondernemersaftrek, 14 % MKB winstvrijstelling
--> resteert: belastbaar inkomen in box 1

Dat moet je op de gewone manier berekenen (persoonlijke aftrekposten, heffingskorting en arbeidskorting).

• Bonsaiboom
Je betaalt alleen niet per maand belasting, dat betaal je eens per jaar.

Noujuist omdat je inzet per maand niet vast is en door het jaar heen zal schommelen, rekenen de meesten per jaar. Dat is over het algemeen een stuk stabieler wat betreft aantal uren.

Het lijkt erop dat dat wat je vraagt een combinatie is tussen een liquiditeitsplanning en een overall winst/verlies/fiscaal plaatje. Beide perspectieven zijn nuttig, maar niet als je ze in een overzicht probeert te proppen.

• t_captain
Met Bonsaiboom.

Bovenstaande rekenschema kun je gebruiken om je belastingdruk te berekenen. Stel dat je op 32% uitkomt (ruwe schatting). Dan zet je elke maand 32% plus een beetje extra = 34% van je nettoomzet opzij (naast je BTW en je zakelijke kosten).

• t_captain
volgens mij is het voor de BTW gunstiger om de telefoon in de zaak te zetten. Voor de inkomstenbelasting maakt het bij pro rato verrekening niet uit.

• t_captain
quote:
Ascension schreef op woensdag 26 november 2014 @ 22:24:
Ik breng gewoon de factuur van mijn prive abonnement zakelijk in (eenmanszaak). Gewoon voor 100% en vraag de BTW terug.
Door je telefoon uit prive in de zaak te brengen, is er sprake van:

* een zakelijke telefoon
* een prive-storting ter grootte van de telefoonfacturen.

Voor zowel de BTW heb je te maken met een verdeling van telefoonkosten tussen prive en zakelijk. BTW aangifte: privegebruik.

• t_captain
Dat maakt inderdaad niet veel uit, hooguit in de marge van de beoordeling. Soms kan het wel flink impact hebben. Als je bijvoorbeeld een prive-auto hebt, maar alle kosten van je zakelijke rekening betaalt, dan kan de belastinginspecteur het standpunt innemen dat het feitelijk een zakelijke auto is. In dat geval heeft het aanzienlijke fiscale consequenties; voor een telefoon maakt het allemaal niet zoveel uit.

• t_captain
Opzegtermijn binnen 1 maand is meestal wenselijk. 15-12 tot nu is kerst, er zijn nauwelijks aanvragen.

• t_captain
Inkomstenbelasting is wel wat hoger dan 18.75% (volgens mij is dat slechts de AOW premie die onderdeel uitmaakt van het tarief IB) . Het hangt erg af van je omstandigheden (omzet, zakelijke kosten, auto in de zaak of privé, aftrekposten zoals AOV en lijfrentes, etc.). Grosso modo moet je aan een procent of 35 denken.

• Bonsaiboom
quote:
Viper® schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 16:35:
Ik heb meerdere accountants maar toch vind ik dat het er als ondernemer bij hoort om je in ieder geval een beetje in te lezen.
Minimale looneis is volgens mij 44k voor 2014/2015. Als je daarnaast een ton in je BV wil laten zitten zul je inderdaad vragen gaan krijgen. De belastingdienst wil uiteraard zoveel mogelijk binnenharken >:)
Mee eens, ik vind ook dat je je als ondernemer niet achter een accountant kan verbergen. Uiteindelijk neem jij de beslissingen en niet de accountant.

Er zijn een hoop indicaties rondom wat een DGA zichzelf als loon moet betalen. Hoe meer de werk-BV ook echt een werk-BV is met niet alleen de DGA uit de holding, hoe makkelijker het is om een argument voor een lagere beloning te maken. Ben je echt de enige die er werk in verricht, zijn normen als 70% en 75% van de winst te vinden.

• Bonsaiboom
Ik ben begonnen met 5k buffer, maar had mogelijk achtervang van mijn ouders indien het echt fout zou lopen. Ook wist ik vrij zeker dat ik mijn oude baan weer terug zou kunnen krijgen indien nodig. Ik had echter zowel ZZP als een ander bedrijfje waar ik inkomsten uit kon krijgen. Ander bedrijfje is uiteindelijk niets geworden.

5k was wel erg krap.

Nu zorg ik ervoor dat ik ongeveer een jaar aan onkosten kan dragen.

• t_captain
Tweedehands auto zakelijk: lagere autokosten, maar dezelfde bijtelling als een nieuwe.

Fiscaal dus relatief zwaar belast. Zeker omdat je niet zo gauw een laag bijtellingstarief hebt op een tweedehands.

In mijn geval zou de bijtelling evenveel kosten zoals mijn totale autokosten in privé :)

• t_captain
Een auto is interessant om zakelijk te rijden wanneer hij een gunstige verhouding heeft tussen de werkelijke autokosten en de bijtelling. Bij nieuwe auto's tot ongeveer 20% bijtelling is dat het geval.

Bij een tweedehands is zakelijk rijden meestal niet zo aantrekkelijk. Je bijtelling wordt gebaseerd op nieuwwaarde, en als de auto een aantal jaar oud is meestal ook nog aan 25%. Terwijl de werkelijke kilometerkosten door de bank genomen wat lager zijn. Met andere woorden, je telt meer "loon in natura" bij om een goedkoper vervoersmiddel te genieten.

Youngtimers zijn vooral interessant als ze een hoge operationele kosten meebrengen. Dan heb je veel voordeel van het feit dat je de kosten in de zaak kunt zetten, terwijl die auto's juist een lage dagwaarde hebben. Geen weldenkende particulier wil graag een Jaguar XJ uit 1997, de meesten ruilen die liever in op een Golfje uit 2005.

http://www.autowereld.nl/...03km-8538870/details.html

Telt evenveel bij als een Polo Bluemotion :+

t_captain wijzigde deze reactie 08-01-2015 14:03 (7%)

• t_captain
* Parkeren: alleen als je een zakelijke auto rijdt.

Als je je auto prive rijdt en 19 cent/km ten laste van de winst brengt, worden alle autokosten geacht in die 19 cent te zitten (linkje). Het is je prive auto, dus alle autokosten, waaronder de parkeerkosten, komen jou in prive toe. Doorbelasten naar de onderneming is slechts mogelijk tot de limiet van 19 cent/km.

Dit is overigens niet alleen voor ZZP-ers een factor van betekenis, maar ook voor werknemers met de keuze tussen een leaseauto en een kilometervergoeding.

* En een linkje over de gedeeltelijk aftrekbare kosten

Inderdaad, 100% boven 4400 per jaar, of 73.5% over alles. Keuze aan de ondernemer.

• t_captain
ZZP-ers doen wel degelijk mee met een verplichte pensioen op het minimale maatschappelijk acceptabele niveau, namelijk de AOW.

Als de AFM ineens van mening is dat de AOW niet meer voldoet aan de minimale eisen, moet ze een verruiming van de AOW bepleiten. Wat te weinig pensioeninkomen is voor een ZZP-er is natuurlijk ook te weinig voor een arbeidsongeschikte of huisvrouw.

Veel succes met je pleidooi voor de minster van financien ;)

• t_captain
Geld alleen voor afkoopbare verzekeringspolissen. Wat je niet kunt afkopen (zoals een pensioen bij een pensioenfonds) valt buiten de opeetplicht.

Daarnaast komt er een reparatiewet, de landelijke politiek heeft zich tegen deze praktijk uitgesproken.

• t_captain
Een AOV kan (net als bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering) uitsluitingen hebben voor risicosporten. Het best informeer je bij je verzekeringsadviseur.

Ik verwacht dat de meeste AOV's niet zo moeilijk doen. Het risico van een sportblessure is voornamelijk gelegen in kortlopende arbeidsongeschiktheid, terwijl een AOV juist een eigenrisicoperiode kent en vooral het langdurige risico moet afdekken.

• Bonsaiboom
quote:
Rino schreef op maandag 12 januari 2015 @ 20:39:
[...]

AOV. altijd een ding bij ZZP'ers. Ik hoorde gisteren de tip, om via het UWV een vrijwillige verzekering af te sluiten.
http://www.uwv.nl/particu.../verplichte-verzekeringen

Heeft iemand ervaring met zulke vrijwillige verzekering via UWV??
Dit is een vorm van vangnet verzekering. Voor elke commerciele AOV moet je een gezondheidsverklaring invullen. Op basis hiervan mogen de verzekeraars je weigeren, extra voorwaarden stellen, etc etc etc. Voor sommige mensen betekent dit dat ze eigenlijk onverzekerbaar zijn (Chronische ziektes, afwijkingen bij geboorte, you name it). Die mensen hebben dan of de keuze om of niet de waarheid in te vullen voor een commerciele AOV met alle gevolgen van dien, of bij het UWV een dure verzekering met mindere dekking af te sluiten, waarvoor wel iedereen geaccepteerd wordt.

• t_captain
Een opleiding binnen je vakgebied kun je op twee manieren aftrekken:

* Prive: studiekosten mag je boven een bepaalde drempel aftrekken van je belastbaar inkomen.

* Zakelijk: studiekosten mag je integraal aftrekken van je belastbare winst.

Link: http://www.opencircles.nl/aftrekbaarheid-van-studiekosten

Prive heb je het voordeel dat een euro studiekosten 1:1 van je belastbaar inkomen af gaat en dus de volledige besparing of de inkomstenbelasting oplevert. Daar staat de drempel tegenover. Zakelijk heb je geen drempel, maar wel MKB-winstvrijstelling (waardoor 1 euro zakelijke kosten slechts voor 86 cent in je belastbaar inkomen terugkomt). Ik denk dat zakelijk meestal beter is.

Dan zijn er regels over welke studiekosten aftrekbaar zijn. Prive zijn die regels heel streng en vallen reiskosten expliciet buiten de aftrek. Als je de opleiding zakelijk volgt, zijn het imho wel zakelijke kilometers. Denk aan een werknemer met een leaseauto die door zijn baas op cursus wordt gestuurd. In zijn kilometeradministratie zal hij de ritten gewoon zakelijk boeken.

• t_captain
Je geeft al aan dat je de studie als prive-uitgave ziet. Dat wordt ondersteund door de opmerking dat je de studie ook zou doen als je geen eigen zaak had.

Off topic, maar misschien interessant als achtergrond.
In het belastingrecht komt die logica wel vaker terug: "zou een andere persoon, niet-ondernemer met vergelijkbare maatschappelijke status, deze kosten ook maken?" Denk aan de mate waarin een gecombineerde zakenreis /vakantie aftrekbaar is. Weekend skieen na een werkweek op locatie bij een Zwitserse klant > zou die "ander" ook geneigd zijn om wel eens een paar dagen te gaan skieen, of is het iets dat je alleen maar doet omdat je toch in de buurt was.
Op dezelfde manier is de vraag "zou je de opleiding ook prive doen?" relevant.

In het geval van de studie als priveuitgave, zijn de kosten aftrekbaar boven een drempel en exclusief de reiskosten aftrekbaar van je belastbaar inkomen in box 1.

Je kunt de reiskosten drukken door te zorgen dat je zakelijk in de buurt bent van je onderwijsinstelling. Maar het "in de buurt zijn" moet wel een echt zakelijk karakter hebben. Ik zou aansluitend op collegebezoek gaan werken in je kantoor en proberen om ook zakenrelaties daar te spreken.
Als het kantoor geen zakelijk belang dient, loop je het risico dat ook je kantoorhuur als een priveuitgave wordt gezien.

• t_captain
Autokosten zijn een vreemde eend in de bijt. Je mag deze niet zomaar pro rato verdelen, maar valt onder de fiscale bijtelling (zakelijke auto) dan wel kilometervergoeding (prive auto).

Die regelingen blinken niet uit in eerlijkheid (pro rato verdelen is principieel veel eerlijker), maar zijn gemaakt voor twee doelen:

* eenvoud van administratie en controle
* de mogelijkheid om mensen te dwingen in bepaalde auto's te rijden

Veel andere kosten mag je nog wel naar redelijkheid en billijkheid verdelen. Een percentage van je prive telefoon op de zaak zetten, of een percentage van je zakelijke telefoon als privegebruik boeken bijvoorbeeld.

t_captain wijzigde deze reactie 15-01-2015 10:18 (20%)

• Bonsaiboom
quote:
FireStarter schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:15:
Momenteel heb ik een EMZ, en ik ben me aan het oriënteren om het later (2016-2017) om te zetten naar een BV.
Ik hoorde dat het mogelijk is om het vermogen in je BV te gebruiken om je hypotheek af te lossen.
Zo kan je dus onbelast vermogen in mindering brengen op je hypotheek. Maar je hebt je vermogen dan uiteraard wel ingezet. Het zit dan in je hypotheek, en je hebt een schuld bij je eigen BV. Je moet nog steeds een marktconforme rente betalen, maar dan ook (over het deel wat al in je BV zit) aan je eigen BV. Wat vervolgens weer winst is voor je bedrijf. Aan de andere kant heb je ook nog steeds recht op HRA.

Mag je jezelf als DGA een salaris uitbetalen van 50-60k per jaar en de rest gebruiken om in mindering te laten brengen op je hypotheek?

Hoe zien jullie dit zitten? Wat zijn de voors en tegens?
Iets strakker uitgewerkt voor je:

Stel dat je een hyptheek hebt van 200k bij de bank en je hebt 100k in je BV zitten waar je verder bedrijfsmatig niet iets mee van plan bent. Je kan dan jezelf vanuit de BV een hypothecaire lening geven, waarbij de bank het eerste hypotheekrecht zal eisen. Aangezien dit een groter risico voor de BV is (immers, als je niet de hypotheek kan betalen, dan is de verwachting dat je minder terugkrijgt). Daardoor zal je een rente-opslag moeten rekenen bovenop de standaard marktconforme rente.

Dat werkt in je voordeel, want eigenlijk wil je in dit geval de rente vanuit de BV zo hoog mogelijk hebben. Stel je leent jezelf 100k uit en vraagt daar 7% rente voor. Met die 100k los je af bij de bank. Die 7k die je aan je eigen BV betaalt mag je van je inkomstenbelasting aftrekken en de 7k inkomsten van je BV tellen gewoon als omzet. Vanwege HRA en VPB en dividendbelasting komt dit neer op dat die 100k lenen je eigenlijk netto niets kosten (en zelfs een beetje geld opleveren).

Wat betreft het DGA salaris, er zijn een aantal regeltjes rondomheen, maar niets is 'set in stone' en dat maakt het vervelend. Zie http://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/565 voor meer informatie.

Het komt erop neer dat als je een eenmansBV hebt, dat er verwacht wordt dat je 75% van de winst als salaris uitkeert, en de rest mag je in de BV achterlaten.
quote:
pirke schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 19:07:
Zetten jullie eigenlijk een titel (Ir of MSc ofzo) op je visitekaartje?
In Nederland is dat niet echt nodig, als je zaken doet met Duitse bedrijven is het wel belangrijk. Ze staan daar nogal op titels en het niet vermelden zet je dan wel op een achterstand.

• t_captain
Ik zie niet wat er nou nieuw is t.o.v. de bestaande lijfrenteproducten die je al lang hebt. Het is nog steeds een beschikbare premie pensioen (sparen tot datum X en dan omzetten in een lijfrente). Het enige bijzondere is dat zowel bancaire (tijdelijke) als verzekerings- (levenslange) lijfrentes worden aangeboden.

• t_captain
Media is imho veel leuker dan bank.

• t_captain
Inderdaad, misschien is dat de schade van een liberale arbeidsmarkt. 1 GBP is ongeveer 1.3 euro, maar in London zou ik qua koopkracht eerder 1:1 rekenen.
Dan is die 400 ineens een afbraaktarief van 50 euro per uur. Niet erg interessant dus.

Overigens zijn er fiscale routes waarmee je je ondernemingswinst zo'n beetje tot netto inkomen maakt en het plaatje wél weer leuk wordt. Maar die zitten wel weer de grenzen van de wet en de moraliteit te verkennen.

• t_captain
quote:
chronoz schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:30:
Gemiddelde jaarsalarissen voor DevOps in Engeland £60k. In Nederland verdiende ik bruto €4500 per maand en zag ik daar weinig groeipotentieel meer in, zeker ook omdat je hier zoveel geld aan belasting kwijt bent t.o.v. Engeland.

£400 per dag is gemiddeld voor een SysAdmin en £500 per dag voor een goede DevOps.
De verhouding tussen jaarsalaris en dagtarief is dan in de orde van 120.

In NL zou het jaarsalaris van een ervaren devops rond de EUR 55k zitten. Een uurtarief voor een zelfstandge met dat profiel zou meestal tussen de 60 en 70 euro uitkomen (vooral afhankelijk van de marges van de tussenhandel). Factor 105.

Per saldo wordt in NL de zelfstandige dus beter betaald / de werknemer slechter betaald.
quote:
Dat is netto na belasting respectievelijk €8919,16 en €11040,45 per maand. Rekenmachine: http://www.sjdaccountancy...tor_calculator/index.html
Indien je kiest voor de Engelse belastingplicht. Als je vanuit een kantoor in NL tijdelijk werkt voor een GB klant, het zwaartepunt van je leven in NL blijft en je je reisdagen beperkt weet te houden (<180) zou je ook
je Engelse omzet in je NL onderneming kunnen boeken.

En er zijn schimmige routes, waarbij je in NL aangeeft dat je geen ingezetene bent (je woont/werkt immers in GB), in Engeland niets over ingezetenschap zegt en factureert vanuit een Jersey trust. De legaliteit is dubieus, maar als je langdurig weg bent uit NL en nergens echt woont in GB zou het waarschijnlijk wel werken.

• t_captain
Dat mag geen probleem zijn. Je brengt de laptop (nieuw) in als privestorting, waarna het een zakelijk apparaat wordt. De factuur hoort officieel niet in je bedrijfsadministratie thuis, maar zou ik wel bij je administratie bewaren. Deze geeft immers de waarde van de storting weer.

Rente is niet voor de zaak, die is onderdeel van jouw (prive) overeenkomst met MediaMarkt. Daar staat je onderneming buiten. De schuld hoort in box 3 thuis.

Bovenstaande antwoord heeft betrekking op een eenmanszaak. Als je een BV hebt, is het net even anders. Dan koop je de laptop prive en verkoop je hem (met factuur) aan je BV. Bij een eenmanszaak is er nooit sprake van handel tussen prive en onderneming, omdat het dezelfde persoon is.

Hoe het met de BTW zit, weet ik niet direct.

t_captain wijzigde deze reactie 26-01-2015 10:44 (47%)

• t_captain
quote:
sverzijl schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:57:
Ben al lang blij dat de BGL op de lange baan is geschoven. [...]
BGL heb ik weinig zin in. Als dat erdoor komt, verander ik mijn rechtsvorm en ga ik mezelf payrollen ofzo. Dan is de BGL voor de klant een eitje, er wordt al loonheffing afgedragen. De gelijke situatie ontstaat als bij inhuur van een gedetacheerde consultant van een willekeurig IT bedrijf.

Om het fiscaal een beetje vriendelijk te houden zal ik wel goodwill onderbrengen in een andere (misschien buitenlandse) rechtspersoon. Daarmee kun je de winst van je werkmaatschappij afromen. Het netto resultaat is meer belastingvlucht en wat meer werk voor fiscaal juristen. Kan me nauwelijks voorstellen dat dat nou het doel van de regering zou zijn :)

• t_captain
Devops is een term die nog niet zo heel ingeburgerd is, maar er is absoluut vraag naar mensen die veel weten van devops zaken. Gevraagde profiel is vaak een achtergrond in development, en een stukje ervaring met zaken die systeembeheer en deployment automatiseren. Docker, chef, puppet, fabric etc zijn gewilde skills, samen met scripting (ruby, python, bash). Tarieven zullen van de sector en je profiel afhangen, indicatief moet je denken aan 500-550 per dag.

• Bonsaiboom
Ik heb ook vaak bij klanten de eis gezien dat je een BAV hebt. Ik heb dan gewoon teruggegeven dat we prima een gelimiteerde aansprakelijkheid (in zowel tijd als bedrag) kan dragen, en dat voor het voeren van een BAV, ik hen dan weer moet vragen om alle aansprakelijkheid bij voorbaat af te wijzen.

Vaak ging ik dan verder met die gelimiteerde contractuele aansprakelijkheid, want ze zagen ook wel in dat het weinig zin heeft om een verzekering te hebben die vervolgens niet geldig is omdat er wel een mogelijkheid tot contractuele aansprakelijkheid was.
Pagina: 1 ... 4 ... 13

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True