Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• indexample
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
quote:
sverzijl schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:46:
[...]

Ik heb met enige regelmaat een voicemail/email van die club, maar nog nooit de moeite genomen om te antwoorden. Ken ze verder niet, maar met deze wetenschap laat ik dat ook maar zo. 20% is echt veel te veel.
quote:
Wat zijn wel goede partijen die wat schappelijkere marges rekenen voor BI opdrachten?

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Zo. Mijn eerste anderhalve maand freelance zit er al bijna op. Mijn timesheet voor komende week is al goedgekeurd door mijn projectleider, a.s. donderdag een printje + handtekening regelen en dan via IT-Staffing versneld uit laten betalen. Want in het begin een 60 dagen betaaltermijn overbruggen is iets te veel van het goede. Eerst maar eens een buffer opbouwen. :Y)

Ik kachel met de auto van mijn vrouw heen en weer (en mijn vrouw is het nu al zat haha). Twee doelstellingen: buffer opbouwen voor 60 dagen te overbruggen + een klein bedrag voor een eigen auto. Als dat geregeld is, dan ga ik pensioen regelen. Vind ik niet zo interessant, maar moet wel gebeuren.

Motrax wijzigde deze reactie 28-08-2017 09:15 (28%)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 19:42
quote:
marsman schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:46:
[...]

Ben benieuwd waar die informatie vandaan komt. Het enige wat de belastingdienst over 2 jaar zegt is juist het tegenovergestelde:

[...]

Belastingdienst
Deze informatie komt direct van de belastingdienst (niet website) en onze maatschap heeft helaas iets te veel tijd moeten investeren in deze wet.

Maar eigenlijk is het vrij helder. Er is geen vaste aantal jaren alleen een industriestandaard soort van en die is ongeveer op 2 jaar gezet omdat de norm in IT land is. Het is ook een random nummer maar je kan prima langer dan 2 jaar bij een bedrijf maar niet op hetzelfde project. En ja de huidige dienst jaren tellen wel mee in de twee jaar. Dus dan maar even 3 maandjes stoppen dan reset de teller.

Maar het is allemaal gelul in de ruimte de wet is wel in werking maar niet uitgeoefend dus het loopt allemaal niet echt hard van stapel. Maar zou wel oppassen als je uit loondienst gaat en dan gaat freelance (fulltime) bij dezelfde klant. Dat is vrij duidelijk een 'schijn' zelfstandig dienstverband. Als je een paar uurtjes 10 ofzo daar nog werkt als freelance en de rest gewoon andere klussen doet geen probleem natuurlijk.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• marsman
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 20-07 22:52
quote:
Azrou schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:06:
Welk online boekhoudpakket gebruiken de medeTweakers? Ik zoek een pakket waarbij je direct kunt zien wat je actueel aan (geschatte) inkomstenbelasting moet afdragen, dat lijkt me prettiger dan pas wachten na het jaar en de berekening moet maken.
Ik denk niet dat dat gaat werken, dan moet het pakket rekening houden met factoren als inkomen partner, hypotheekrente, eigen woning etc.

Ik doe:
Van de omzet meteen de BTW naar rekening " Reservering BTW"
Van de omzet ex-btw 1/3 naar rekening " Reservering IB 201*"
Van het overige betaal ik mijn ' salaris' oftewel standaard bedrag x naar privé
Wat er dan over blijft gaat naar rekening "Buffer"

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
Met de huidige lage rentestanden is dat inmiddels goedkoper ja. Je betaalt dan weliswaar IB over de rente-inkomsten op zakelijke (spaar)rekening, maar dat is inmiddels niet zo veel meer.

Die "1,2%" verandert overigens wel per dit jaar. Heb je minder dan zo'n 500K (uit mn hoofd) dan betaal je per dit jaar minder.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:43
quote:
Kwistnix schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:44:
[...]

Bij mijn weten geldt dit met name voor een eenmanszaak. Een voordeel van een BV is juist dat je daar geld in kan oppotten om zo een belastingvoordeel te halen.
Een eenmanszaak kent juist geen gebruikelijk loon. Dat is ook niet nodig, want over de hele fiscale winst wordt inkomstenbelasting geheven. Er is dus geen mogelijkheid om "bruto op te potten" (behalve beperkte mogelijkheden met boekhoudkundige waarderingen van activa en .passiva en de eveneens beperkte FOR).
quote:
Kwistnix schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:56:
[...]

In 2017 is dat 45K en het lijkt mij erg sterk dat een inspecteur hard maken dat het gebruikelijk loon van een ontwikkelaar daar ver boven ligt. Wanneer er dan gerekend wordt met 75% van het hoger gebruikelijk loon, zal het bedrag ongetwijfeld wel boven die 45K uitkomen. Echter, die ~100K als gebruikelijk loon (in het door jou aangehaalde artikel voor een communicatieadviseur) lijkt mij in geen geval een redelijk vaststelling voor een ontwikkelaar. [...].
De meeste zelfstandige ontwikkelaars zijn geen "developer" maar "ICT consultant". In het Nederlands: "informatie- en communicatie technologie adviseur". Ik zou het artikel moeten lezen voordat ik kon uitsluiten of de casus relevant is.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
quote:
wvdl schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:57:
Is ook maar net hoe je BV is ingericht, ik heb een Holding BV, die geen DGA heeft (omdat er geen persoonlijke activiteiten uit plaatsvinden) en je kan en mag er makkelijk tot 100k aan liquide middelen in stallen onder het mom van mogelijke toekomstige investeringen.
Tip: je kunt deze holding ook gebruiken om jezelf een hypotheek mee te verschaffen, de holding krijgt dan 2%-3% rente en jij kunt in privé het nog steeds gewoon aftrekken. Daarnaast ben je ook 'klaar' met de bank en dat voelt ook erg prettig... :)

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 09:22
quote:
hoevenpe schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:27:
[...]

Tip: je kunt deze holding ook gebruiken om jezelf een hypotheek mee te verschaffen, de holding krijgt dan 2%-3% rente en jij kunt in privé het nog steeds gewoon aftrekken. Daarnaast ben je ook 'klaar' met de bank en dat voelt ook erg prettig... :)
klopt, ben ik dus ook druk mee bezig.

Tip #2: Je kunt de BV als vennoot van je VOF gebruiken om (extra) fiscale voordelen. Soort van 40-60 tot 60-40 (afhankelijk van de sweetspot ) zodat je jezelf als natuurlijk persoons tot net in 40+% schaal (voor leuke hra) en de rest in de BV voor de 20% platte belasting.

- voordeel: heb een netto belastingdruk van ~18% (20k van de 105k in 2016)
- nadeel: wordt allemaal wel iets complexer waardoor een (goede) accountant noodzakelijk is

Tip#3: Waar ik nu mee bezig ben; nieuwe huis aanschaffen met niet splitsbare kantoor ruimte met 10%+ oppervlakte. Hierdoor alles als zakelijk te beschouwen en dan is er ergens een regeling dat je weer 35% mag afschrijven omdat 'zakelijke panden' lastig te verkopen zijn. 35% van je aankoopwaarde mogen afschrijven over meerdere jaren kan je gewoon flink wat opleveren.

- voordeel: nog meer geld in eigen zak
- nadeel: wederom goede accountant nodig

Kortom, ik ben blij dat ik een goede accountant heb. Ook al is ie duurder dan de gemiddelde boekhouder, de gemiddelde freelance IT'er heeft genoeg omzet om gebruik te maken van de wat geavanceerde fiscale voordelen. (geavanceerd omdat je er een 'dure' accountant voor nodig hebt die de spelregels kent)

• hoevenpe
  • Nu online
Tip #4

Elke werkgever mag jaarlijks 1,2% van de totale loonsom als vrije onkostenvergoeding uitkeren, de WKR. Een DGA met het wettelijk minimumsalaris van 45k kan daardoor zichzelf elke maand 45 euro netto extra uitkeren die niet meetelt bij het verzamelinkomen.

'wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd` 8)

https://www.rijksoverheid...rd/werkkostenregeling-wkr

• wvdl
quote:
t_captain schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:28:
[...]

Interessante constructie. Alleen moet je bij de BV de totale belastingdruk van VPB en dividendheffing tellen. Die ligt iets hoger. Alleen VPB betekent dat de winst nog in de BV blijft, en nog belastbaar is bij uitkering aan de DGA.
Precies de reden dat ik dus een accountant heb, al die termen :D
Zo duidelijk mogelijk:
ik ben wel aandeelhouder van BV alleen er worden geen (persoonlijke) werkzaamheden onder de BV uitgericht. Hierdoor hoef je niet iemand als DGA aan te merken. Om de BV (belastingtechnisch) toch bestaansrecht te geven heb ik mijn gereedschap vanuit de BV aangeschaft, en verhuurd aan de VOF.

Omdat het een vennoot is binnen de VOF en volgens mijn firma akte een 'nader te bepalen winst deel' mag hebben, kun je bepalen dat de BV een x% van de belastbare winst verkrijgt om te moeten belasten(dmv de de VPB). Als natuurlijk persoon heb je allemaal aftrekposten die een BV niet heeft, dus als je als natuurpersoon binnen de VOF in een belastingschijf komt die minder leuk is, kun je zeggen, de rest gaat naar de BV met de platte 20%.
En dan komen de belastingdienst spelregels om de hoek kijken. Zolang jij geen geld als natuurlijk persoon uit de BV ontrekt maar er voor zorgt dat geld vanuit bv via de VOF loopt dan is er geen sprake meer van dividendheffing.

@maxnl, hopelijk is jouw vraag ook zo beantwoord.
quote:
[...]

Nadeel: je bouwt mogelijk een aanzienlijke latente boekwinst op, die bij verkoop van de woning contant wordt. Dan moet je aftikken.
Ik weet niet precies hoe dat zit, maar weet wel dat hij dit op dit moment ook voor zichzelf toepast en ik weet dat hij aardig pienter is.

Nog zo'n voorbeeld. Iedereen roept; niks met de VOR doen want dat moet je later toch terug betalen. Ik zeg (inmiddels) optimaal wel die VOR gebruiken want die kun je bij eventuele staking etc omzetten naar een lijfrentepolis die je op een manier kunt inrichten (accountant) dat de belasting kosten over 40 jaar worden uitgesmeerd, beginnend vanaf je 72e jaar. Kleine kans dat ik 112 jaar oud wordt om dat break-even point te halen.

Mijn huidige constructie:

- Enig aandeelhouder van Holding en DEV (Geen DGA)
- VOF bestaat uit mij als natuurlijk persoon en de BV als rechtspersoon
iets minder relevant maar ter verduidelijking:
- DEV BV is opzich niet heel relevant behalve dan dat ik in de toekomst onder de Holding BV ook een andere BV kan gaan hangen waarvan ik de activiteiten wil gaan scheiden van waar de DEV bv betrokken bij is.
- DEV en Holding BV zijn op dit moment 1 fiscale eenheid (maakt boekhouden iets makkelijker)

Disclaimer, laat ik wel even duidelijk zijn:
- Kan zijn dat ik paar dingen verkeerd uitleg, dus geen rechten aan dit verhaal ontlenen (ben zelf geen accountant) ;-)
- Voor iedereen gaat roepen van hier prikt de DB zo doorheen en dat mag zus&zo niet (die reactie krijg ik vaker), hierin bied een goede accountant dus zijn meerwaarde. De constructies en acties zijn gebaseerd op bestaande jurisprudenties en regelgevingen.

wvdl wijzigde deze reactie 01-09-2017 15:17 (17%)
Reden: typos

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Ik heb bijna een jaar geleden met diezelfde accountant gesproken en had dezelfde vragen als t-captain en de rest. En deze opmerkingen zijn terecht, het is de bedoeling dat het geld niet naar privé gaat en in de bv blijft. Anders gaat er inderdaad dividendbelasting af.

De opmerking dat het "via de vof" naar privé kan gaat over een lening vd bv aan de vof, en een privé opname met potentieel als privé persoon een negatief eigen vermogen in de vof. Oftewel je kunt privé over het bruto bedrag in de bv beschikken, met de kleine lettertjes dat je het ooit weer terug moet betalen om geen belastingschuld op te bouwen als je het geheel opheft. Zolang je niks opheft is er inderdaad niks aan de hand, de bv houdt een vordering op de vof die mogelijk een vordering op jouw als privé houdt.

Het alternatief is een hypotheek vanuit de holding aan jezelf.

Het voordeel is een liquiditeitsvoordeel (linksom of rechtsom), niet om minder inkomstenbelasting te betalen.

De BV heeft geen activiteiten en stelt vermogen en materiaal ter beschikking, dat is de inbreng in de vof. Privé breng je dan arbeid in. Zo heeft zowel de bv als de vof bestaansrecht.

Die 5k voor de accountant haal je er in ieder geval op de lange termijn niet uit, want die belastingvoordelen die hij voorschotelt zijn uitstel van executie.

Met overlijden zou je misschien nog een voordeel kunnen halen voor je nabestaanden, afhankelijk vd wetgeving op dat moment (die mogelijkheden worden ook steeds verder uitgekleed).

• pirke
  • Nu online
Met beide zaken ga je toch niet akkoord? Als ze me dat aanbieden loop ik direct weg, dat is geen teken van respect.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:10
quote:
_Arthur schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:18:
"Opmerking: Na een verlenging van 26 weken wordt het tarief standaard met 5% verlaagd. Na 52 weken wordt het tarief wederom met 5% verlaagd."

Dit soort zaken nodigt ook echt uit tot reageren op een opdracht. Rabobank heeft er ook een handje van met hun (bij kavelopdrachten) 2 weken inwerktermijn tegen 0 tarief.
Het is een hele goede incentive om na een half jaar weg te gaan.....
En nee, zowel die 2 weken op 0-tarief als die 5% verlaging na een half jaar zouden voor mij dealbreakers zijn.

Zeker in de huidige markt, waar ik wekelijks "nee" moet verkopen, is het voor bedrijven niet slim om dit soort clausules in te bouwen. Je filtert met dit soort clausules de goeden er uit en houdt degenen over die ergens anders niet aan de bak komen. De race naar de bodem is een race naar de minst-gevraagde.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
quote:
Katseviool schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:41:
Valt er nog iets te zeggen over de beste periode van starten?

Je hebt natuurlijk enerzijds dat in de december/januari maanden gezien kerst wat rustiger zijn. Anderzijds wat betreft startersaftrek en zelfstandigenaftrek is allicht begin van het jaar handiger?
Om als ondernemer aangemerkt te worden moet je in een kalenderjaar 1225 uren maken, dit is eenvoudiger te halen als je vroeg in het jaar begint.

• wvdl
quote:
t_captain schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:28:

Nadeel: je bouwt mogelijk een aanzienlijke latente boekwinst op, die bij verkoop van de woning contant wordt. Dan moet je aftikken.
Nog even nagevraagd:
- Als je het goed doet heb je na verkoop van je huis alleen je hypotheek voor 35% afgelost, hierover mag je geen HRA meer op aanvragen bij eventuele nieuwe koop. Die 35% 'overwaarde' komt dan in box 3.
quote:
maxnl schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:56:
[...]

Blijft een hoop gedoe, met BVs die je tot het einde der dagen in stand moet houden, om te voorkomen dat er alsnog afgerekend moet worden...
Uiteindelijk hoef je maar 1 bv in de lucht te houden om van de lijfrente gebruik te maken.. en dat is even lastig als een 0 btw aangifte te doen ;-)
quote:
pirke schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 20:10:
Ik heb bijna een jaar geleden met diezelfde accountant gesproken en had dezelfde vragen als t-captain en de rest. En deze opmerkingen zijn terecht, het is de bedoeling dat het geld niet naar privé gaat en in de bv blijft. Anders gaat er inderdaad dividendbelasting af.
Zonder kritisch te zijn ga je het lastig krijgen als ondernemer. Helaas kan het in deze zijn dat ik dingen even niet goed/perfect verwoord. Het is dan ook vooral bedoeld om te triggeren dat er meer opties zijn dan enkel getalletjes boekhouding.
quote:
De opmerking dat het "via de vof" naar privé kan gaat over een lening vd bv aan de vof, en een privé opname met potentieel als privé persoon een negatief eigen vermogen in de vof. Oftewel je kunt privé over het bruto bedrag in de bv beschikken, met de kleine lettertjes dat je het ooit weer terug moet betalen om geen belastingschuld op te bouwen als je het geheel opheft. Zolang je niks opheft is er inderdaad niks aan de hand, de bv houdt een vordering op de vof die mogelijk een vordering op jouw als privé houdt.
En dat is waarom ik dus een accountant heb, die de kleine lettertjes kent.
quote:
Het voordeel is een liquiditeitsvoordeel (linksom of rechtsom), niet om minder inkomstenbelasting te betalen.
Dat is jouw mening, geen feit. wederom, hierin vertrouw ik liever in iemand die er zijn beroep ende kunde van heeft gemaakt dan wat ik in mijn vrije tijd kan googlen.
quote:
De BV heeft geen activiteiten en stelt vermogen en materiaal ter beschikking, dat is de inbreng in de vof. Privé breng je dan arbeid in. Zo heeft zowel de bv als de vof bestaansrecht.

Die 5k voor de accountant haal je er in ieder geval op de lange termijn niet uit, want die belastingvoordelen die hij voorschotelt zijn uitstel van executie.
Niks uitstel van excecutie dus in mijn scenario :)

Iedereen is vrij om zijn onderneming te runnen als ie zelf wil uiteraard en het op een manier te doen waar ie zich prettig bij voelt.
Maar iedereen moet dit uiteraard voor zichzelf bepalen. Het is alleen wel leuk als je alle(of iig meerdere) opties kent om uit te kiezen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
quote:
_Arthur schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:18:
"Opmerking: Na een verlenging van 26 weken wordt het tarief standaard met 5% verlaagd. Na 52 weken wordt het tarief wederom met 5% verlaagd."

Dit soort zaken nodigt ook echt uit tot reageren op een opdracht. Rabobank heeft er ook een handje van met hun (bij kavelopdrachten) 2 weken inwerktermijn tegen 0 tarief.
Mijn huidige klant hanteert ook zo'n regeling, alleen in mijn geval levert de broker in op die %. Die gaan na een jaar van 6% marge naar 3% marge ten voordele van de eindklant. Vaak valt er wel iets te regelen zodat niet jij de (enige) gedupeerde bent.

• wvdl
quote:
Katseviool schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 17:41:
Valt er nog iets te zeggen over de beste periode van starten?

Je hebt natuurlijk enerzijds dat in de december/januari maanden gezien kerst wat rustiger zijn. Anderzijds wat betreft startersaftrek en zelfstandigenaftrek is allicht begin van het jaar handiger?
als je die 1225 uren haalt heb je zelfs meer voordelen.

lees hier bv:
https://www.ikgastarten.n...ngvoordelen-voor-starters
http://www.startbedrijf.n...elastingvoordeel-starters

• pirke
  • Nu online
quote:
wvdl schreef op zondag 3 september 2017 @ 02:15:
[...]

En dat is waarom ik dus een accountant heb, die de kleine lettertjes kent.

[...]

Dat is jouw mening, geen feit. wederom, hierin vertrouw ik liever in iemand die er zijn beroep ende kunde van heeft gemaakt dan wat ik in mijn vrije tijd kan googlen.
Ik heb sterk het vermoeden dat jij niet op de hoogte bent vd kleine lettertjes bij deze constructie en dat als je ooit stopt (om wat voor reden dan ook) je voor een zeer onaangename verrassing kan komen te staan.

Je kan simpelweg geen geld vanuit een bv naar privé overhevelen zonder belasting te betalen, ook niet via een vof. Wat wel kan is een lening, maar die zal ooit terugbetaald moeten worden. Die lening kan verschillende vormen hebben zoals extra eigen vermogen in de vof storten, maar het blijft een lening.

Overigens gaat mijn kennis ietsje verder dan een beetje googlen, en zeker met dit soort constructies is het goed als je jezelf ook wat erin verdiept zodat je weet waar je mee bezig bent.

• pirke
  • Nu online
Een lening afstrepen tegen dividend is hetzelfde als het bedrag vd lening uitkeren als dividend en hem daarmee aflossen. Je ontkomt simpelweg niet aan de 20% belasting daar (persoonlijk faillissement daargelaten misschien) als je het geld uit de bv wilt halen.

En met 14% mkb winstvrijstelling is zelfs de hoogste 52% schaal slechts 44,7%. Vergeleken met 20% VPB en 20% dividendbelasting, samen 36% scheelt dat niet heel veel, zeker gezien de kosten die je hebt met bv's. In de derde schijf zit je effectief op 35%, dat is al gunstiger dan de 36% vd bv.

Met 8,7% verschil moet je 57k uit de 4e schijf halen en dit via de bv laten lopen om 5k kosten eruit te halen, aangenomen dat het inderdaad geen arbeids bv is maar puur kapitaal inbreng, anders zit je met loonbelasting etc te kijken.

Zonder KIA/WBSO/etc maar wel zelfstandigenaftrek is je break-even bij een maximale 3e schijf van afgerond 67k+7k=74k (plus HRA). Daarboven komt dan de 57k voor de bv en 5k kosten voor de accountant, kom je op een bedrijfswinst van 136k waarbij je als simpele eenmanszaak hetzelfde betaalt. Met een omzet van grofweg 150k voor een freelance ITer speel je dus quitte, alles wat je daar onder binnen haalt kun je beter puur 1 eenmanszaak zijn. Daarboven verdien je 87 euro voor elke 1000 euro winst.

Oftewel het wordt pas interessant om zo'n constructie op te zetten als je:
- erg veel winst maakt (150-200k of hoger)
- of je een tijdelijk liquiditeitsvoordeel wilt benutten omdat je de dividendbelasting kan uitstellen
- of je om wat voor reden dan ook geld uit privé wilt houden (overlijden, VRH, scheidingen, weet ik wat).

Het zeer geringe voordeel was mij het niet waard om 5k kosten te maken en een complexe constructie op te zetten. Geef mij maar gewoon een eenmanszaak, voordeliger en minder "gedoe".

En als ik geld in een bv wil bewaren terwijl ik structureel 200k winst maak dan werk ik wel met 1 bv (+holding) en geen vof. Vergelijkbare netto inkomsten en het aansprakelijkheidsrisico is dan wel afgedekt... Maar tegen de tijd dat het zover is heb ik genoeg in box 3 om rustig te rentenieren ;)

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Eens met pirke. En je bent zelf verantwoordelijk, dus wat voor advies een accountant ook geeft; als de BD achter je aan komt, ben je zelf sowieso de sjaak en met een beetje pech/geluk heeft de accountant ook een probleem.

Ik haal liever geld uit de BV via de normale wegen waar er wel belasting wordt betaald, zodat bij een eventuele controle er geen rare dingen naar boven komen. Hoef je achteraf geen belasting te betalen...

En ja, ik snap wel: het is ons goed recht om te proberen zo min mogelijk belasting te betalen. Maar wel binnen wat de wet ons voorschrijft.

Mooie vacature bij Nationale Nederlanden: max tarief 75,- /uur, maar wel een ervaren developer vragen. Sterkte met deze rol NN :X

Motrax wijzigde deze reactie 04-09-2017 08:37 (10%)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:47
quote:
fry77 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:07:
Grootste nadeel van de BV vond ik overigens dat je MOET werken. Als ik nu 3 maanden wil studeren of gewoon vrij kan dat. Leef ik van mijn spaarrekening. Met een BV moet er wel gewoon IB en premies opgehoest worden.
Bij een BV is dat inderdaad dat je dat maandelijks moet ophoesten, maar met een eenmanszaak moet je ook IB ophoesten als je alsnog maandelijks ontrekking doet. Met een eenmanszaak hoef je die pas na je belastingaangifte op te hoesten.

Salaris hoef je niet uit te betalen; dan heb jij als DGA een vordering op je BV ter hoogte van x-aantal maanden salaris.

• t_captain
Je klant betaalt waarschijnlijk 85, mogelijk 80.

Leeftijd is niet echt een factor. Je bent een ervaren developer met enkele jaren iOS ervaring (de skill waarvoor je bent ingehuurd) en meerdere jaren ervaring in andere (maar zijdelings relevante) skills.

Ik denk dat je in de juiste range zit, hoewel je bij de huidige markt misschien nog wel een stapje kunt zetten.

• hoevenpe
  • Nu online
quote:
Cerebral schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 00:09:
Wegwezen en op zoek naar een nieuwe klus? Of is dit normaal bij grote bedrijven?
Dit is wel heel extreem hoor, ik zou nooit bij zo'n partij een serieus bedrag uit willen hebben staan...

Factuur gaat de 1e van de maand eruit, het accorderen intern mogen ze tijdens de 30 dagen betalingstermijn doen. Zijn genoeg partijen die tegen de 45 aan kruipen maar dan komt het gewoon vanzelf binnen.

• t_captain
quote:
Cerebral schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 00:09:
Vraagje over betaaltermijnen. Momenteel heb ik een klant waar de goedkeuring van uren gemiddeld een maand duurt, met daarop volgend een betaaltermijn van 60 dagen. Bij arbeid in januari is er begin maart akkoord op alle uren, waarbij de factuur begin mei betaald wordt. Dit is niet al te handig voor de cashflow, al is er genoeg zakelijk kapitaal om dit op te vangen. Verder kost dit mij ongeveer twee uur per maand met achteraan bellen, mailtjes sturen, langsgaan en soms ook enige frustratie.

Wegwezen en op zoek naar een nieuwe klus? Of is dit normaal bij grote bedrijven?
Urencontrole is een interne zaak van je klant. Gewoon factureren op de 1e en dan gaat de klok lopen.

Zorg eventueel dat je een handtekening van de lokale manager hebt op een uitdraai van je urenlijst, en voeg die bij je factuur.

• t_captain
Stelling: de registratie van jouw uren maakt onderdeel uit van de administratie. Uit het aantal uren volgt immers een post op de passiva.

Het binnen 10 maanden weggooien van administratie is strijdig met het principe van behoorlijk bestuur.

http://www.wetrecht.nl/be...stratie-voor-ondernemers/

• Lodo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 10:53
quote:
t_captain schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:31:
Stelling: de registratie van jouw uren maakt onderdeel uit van de administratie. Uit het aantal uren volgt immers een post op de passiva.

Het binnen 10 maanden weggooien van administratie is strijdig met het principe van behoorlijk bestuur.

http://www.wetrecht.nl/be...stratie-voor-ondernemers/
Bedankt voor het advies.

Heb het gelijk voorgelegd aan mijn advocaat.

• Lodo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 10:53
quote:
jongetje schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:59:
[...]

Dat is wel vervelend dat het zo gaat.

Ik registreer mijn uren op dit moment:
- In het systeem van de klant per applicatie/project/etc.
- Voor mijn eigen werkgever (ik ben dan wel in loondienst maar doe freelance klussen die ik zelf regel, we zijn heel erg klein consultancy bedrijf)
- Voor de brooker in hun sheet. Hierop zorg ik dat deze getekend wordt door de persoon die mij inhuurt en tekenbevoegd is.

Is wel 3 dubbel maar heb zo wel op papier bewijs en uiteindelijk kost het niet zoveel extra tijd.
Ja, en het punt is dus dat dat niet uitmaakt.

Als de eindklant om wat voor reden dan ook weigert te accorderen, zijn kat keek hem verkeerd aan, hij heeft koffie over zijn shirt gemorst etc, en in het contract staat dat de tussenpartij pas uitbetaald na een accordering van de uren, dan zit je klem.

Je hebt zelf geen contract met de eindklant, dus het enige wat je kan doen is de tussenpartij aanpakken.

Het maakt dus niet uit of je met bewijzen komt. Ik kwam met bewijzen(Reishistorie OV etc.) bij de tussenpartij maar zij deden hier niks mee.

• johanmulder
  • Laatst online: 19-07 15:17

johanmulder

Nederlands Ondertiteld

quote:
Gé Brander schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:38:
Mijn bek valt open van de drama verhalen die ik zo lees. Ik ga per definitie niet akkoord met dat soort opdrachten. Dan zoeken ze maar een ander. Het is binnen 30 dagen betalen en als er niet betaald is kom ik niet meer opdagen. Zo heb ik maximaal 1 maand omzet verloren en aangezien ik niet full-time werk voor 1 klant is het nooit een volle maand omzet verloren.

En als ze binnen 60 dagen willen betalen dan kan dat ook, gaat me tarief 25 euro per uur omhoog. Moet je dan eens kijken hoe ze opeens wel in 30 dagen kunnen betalen.

Ik stuur hier echt heel strak in. Je hebt het niet 100% in de hand maar je kan heel veel afdwingen.
Ik ben het met je eens maar ook binnen de IT zijn er gewilde en minder gewilde ZZP-ers en daarom kan je onderhandelingspositie echt anders zijn. Je hebt klaarblijkelijk de luxe om zo om te gaan met je klantafspraken (ik zelf ook hoor) maar helaas is het verre van vanzelfsprekend om in een dergelijke positie te zitten. Zeker als je te maken hebt met tussenpersonen dan wordt het verhaal complexer en lijk je ook minder te zeggen te hebben. Voor mij persoonlijk dan ook de reden om niet met (bedrijfsmatige) tussenpersonen te werken.

Voor wat betreft conflicten/misverstanden over de urenadministratie: ik hanteer een dubbele urenadministratie: ik registreer de uren in het systeem van de klant (indien van toepassing) maar houd deze zelf ook in een eigen urenstaat bij. Deze urenstaat wordt na elke maand ook door de opdrachtgever aftekenen. Meestal krijg je dan de eerste keer de opmerking 'maar je registreert je uren toch ook in ons systeem?' waarop ik antwoord dat ik ook graag mijn eigen administratie op orde heb. Mocht er dan toch een conflict ontstaan dan heb ik altijd getekende urenstaten achter de hand. In combinatie met de rechtsbijstand moet dat hopelijk leiden tot betaalde facturen.

Werkt met: Apple iMac 27" i5 | Apple Macbook Pro Retina 15" | Apple iPhone SE 64 GB | 2 x Apple Cinema Display 27"

• MeZZiN
quote:
cerberusss schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:56:
[...]

Zit je bij The Future Group of zo, dat je je eigen backoffice hebt?
Jep ik ken mijzelf een beetje ben erg goed in mijn werk alleen erg slecht in administratie. Was ooit al eens eerder begonnen voor als freelancer en had moeite om mijn facturen betaald te krijgen. Was niet veel geld maar toch wel geleerd dat het voor mij niet mijn sterkste punt is. Nu wat jaren verder gezin en huis had ik meer zekerheid en het is ook wel erg prettig om in maatschapsverband te freelancen. :)
quote:
Gé Brander schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:15:
Natuurlijk heb je daar gelijk in. Echter dan nog vind ik het niet getuigen van een sterke rug. En hoe zelfstandig ben je als je van 1 klant afhankelijk bent voor je volledige inkomen. In mijn beleving is dat hetzelfde als gewoon loondienst maar dan met meer risico. (ieder zijn ding hoor, ik geef alleen aan dat het niets voor mij is)
Ik heb drie a vier dagen 1 klant en de rest vul ik in met andere klanten omdat ik niet bij één enkele klant wil werken en niet van één enkele klant afhankelijk wil zijn. Met drie a vier dagen zit ik al boven mijn eigen gewenste grens maar er is werk genoeg te doen voorlopig.
Ligt eraan hoe je wilt ondernemen de meeste klussen die ik doe vragen om minimaal 36 uur inzet. Dus kan niet echt vaak een extra werk er naast nemen. Mijn risico is gelukkig beperkt als Java/frontend developer/ Cloud engineer is het vinden van een klus een peulenschil. Dus super veel risico loop ik niet. Laatste keer had ik ongepland 1,5 maand vakantie. Doordat mijn vervolg klus er tussen uit viel. Kan gebeuren en daarna bij een bank aan de gang wat helaas altijd weer langzaam gaat omdat de achtergrond checks gedaan moeten worden. Maar goed die 1.5 maand was tenminste meer zomer dan deze zomer. Plus om genoeg voor het jaar binnen te halen is 9 maanden max werken meer dan genoeg voor mij.

MeZZiN wijzigde deze reactie 11-09-2017 09:18 (54%)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• cerberusss
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 06-12-2018
quote:
Cerebral schreef op maandag 11 september 2017 @ 23:02:
Is dat niet veel voor het regelen van een opdracht en het sturen van een factuur?
Het is een maatschap, hè? Dat houdt heel wat meer in dan sales en facturatie.

ZZP'en kan voor veel mensen een beetje eenzaam zijn. Als je niet goed bent in netwerken en sales, dan moet je vertrouwen op tussenpersonen. Ik denk dat iedereen het met me eens is, dat de tussenpersonen van deze wereld overduidelijk NIET hetzelfde belang hebben als jij. En dat is met een maatschap gewoon veel beter geregeld.

Dus je hebt je collega's waar je van kunt leren, een grotere organisatie die achter je staat, kantoorruimte, en diverse kleine dingen die ervoor zorgen dat je in vorm blijft (zoals een budget voor trainingen).
quote:
johanmulder schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 00:01:
Zeker in deze huidige markt waar IT-specialisten schaarser dan ooit zijn moet je deze optie echt als een last-resort zien.
Als je alleen focust op wat je maandelijks binnenkrijgt, dan wel ja. Maar als je graag wilt kunnen steunen op je maatschap, dan niet.

cerberusss wijzigde deze reactie 12-09-2017 07:50 (65%)

• Registratie: juli 2019
  • Niet online

quote:
cerberusss schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 07:44:
[...]

Het is een maatschap, hè? Dat houdt heel wat meer in dan sales en facturatie.

ZZP'en kan voor veel mensen een beetje eenzaam zijn. Als je niet goed bent in netwerken en sales, dan moet je vertrouwen op tussenpersonen. Ik denk dat iedereen het met me eens is, dat de tussenpersonen van deze wereld overduidelijk NIET hetzelfde belang hebben als jij. En dat is met een maatschap gewoon veel beter geregeld.

Dus je hebt je collega's waar je van kunt leren, een grotere organisatie die achter je staat, kantoorruimte, en diverse kleine dingen die ervoor zorgen dat je in vorm blijft (zoals een budget voor trainingen).

[...]

Als je alleen focust op wat je maandelijks binnenkrijgt, dan wel ja. Maar als je graag wilt kunnen steunen op je maatschap, dan niet.
Voor de eenzaamheid heb je Meetup.com, Seats2meet, usergroups en andere (lokale) ondernemersinitiatieven. Voor opdrachten kun je aankloppen bij een recruiter, die vaak €5-€10 per uur vragen (€8.500 tot €17.000 p/j met bovenstaande 1700 uur). Budget voor trainingen kun je jezelf geven.

Freelancer wordt je juist voor de zelfstandigheid en vrijheid. Vanuit een maatschap werken en gestuurd worden op opdrachten en niet buiten de maatschap een opdracht op kunnen pakken lijkt mij die vrijheid beperken. Ik ben zelf freelancer geworden juist om van dit soort grote corporaties af te zijn. Als ik een cursus wil doen, dan boek ik die. Dan ga ik niet eerst kijken of dat binnen mijn opleidingsbudget past om vervolgens een verzoek in te dienen bij de administratie. Dan was ik wel in loondienst gebleven.

• sebasd
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19-07 14:52
quote:
Cerebral schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:16:
[...]
Freelancer wordt je juist voor de zelfstandigheid en vrijheid. Vanuit een maatschap werken en gestuurd worden op opdrachten en niet buiten de maatschap een opdracht op kunnen pakken lijkt mij die vrijheid beperken. Ik ben zelf freelancer geworden juist om van dit soort grote corporaties af te zijn. Als ik een cursus wil doen, dan boek ik die. Dan ga ik niet eerst kijken of dat binnen mijn opleidingsbudget past om vervolgens een verzoek in te dienen bij de administratie. Dan was ik wel in loondienst gebleven.
Even een paar correcties van iemand die tot heel kort geleden ook bij TFG was aangesloten:

- Je wordt niet gestuurd op opdrachten. Als je een opdracht via het salesapparaat van TFG pakt, betaal je de eerder genoemde 10% extra afdracht. Als je je eigen opdracht regelt, dan niet (en betaal je dus 15%).
- Er is geen strikt opleidingsbudget. Van je jaarlijkse afdracht komt de eerste 2500 euro meteen weer in een potje dat je kunt gebruiken voor trainingen en conferenties. Of je dat gebruikt of niet, maakt niet uit. Als je meer wil besteden aan training: natuurlijk kan dat. Dan komt de rest uit je eigen portemonnee. Je bent tenslotte freelancer.

De vrijheid van freelancen heb je ook bij TFG. Met daarnaast een backoffice voor contracten, facturatie en meer, maten waar je samen mee kunt optrekken en, als je zelf geen opdrachten wil of kunt regelen, sales managers.

Of dat je de (in het begin) 15% afdracht waard is, is een overweging die iedereen zelf kan en mag maken. Voor mij was het een prima eerste stap als freelancer.

• MeZZiN
Alles kost geld in het leven TFG ook (ik zit zelf al 3 jaar bij TFG) ben zelf erg blij met de constructie.

Op het eerste gezicht als je alleen maar de kosten vergelijkt natuurlijk kan je dan zelf ondernemen en stukken meer overhouden. Maar niet iedereen is ook een goede sales persoon. Als ik op intake ga dan haal ik de klus wel binnen dat is nooit echt een probleem alleen zorgen dat je op intake komt is gewoon extra werk. Voor mij dan.

TFG heeft wat sociale 'verplichtingen' maar goed dat is ook iets waar je voor kiest maar er zijn ook genoeg maten die gewoon daar niet aan mee doen. Ieder zijn keuze het is niet echt een verplichting maar wel goed als je netwerk wilt opbouwen en tja samen ondernemen is wel een beetje het idee van TFG. Het sociale aspect is voor mij de hoofdreden geweest om voor TFG te kiezen en ja de kosten zijn hoog. Maar sales is goed geregeld heb nooit gedoe met klanten en facturen en alles wat daar bij komt kijken tussen partijen heb ik ook geen last van en meestal is het uurtarief van een TFG hoger dan een ZZP-er dus dat compenseer ook nog iets. Plus ik doe graag ondernemen niet klanten achtervolgen voor mijn facturen etc die op tijd betaald moeten worden.

Als je het echt gaat vergelijken op kosten is freelancer minder duur. Het kost je per opdracht rond de 5-10% afdracht tussen partij met uitzonderingen minder soms alleen een euro of 2 voor contract brokers maar goed dat is meestal uitzondering dan norm heb ik nu 1 keer gehad maar het uurtarief was ook een stuk lager. De maatschap kost je alleen de 15% (en dat wordt ook nog afgebouwd elke 2-3 jaar naar 5% minimaal) als je zelf wat vindt anders 10% extra en vergeet niet dat je al freelancer ook meer tijd kwijt bent met zoeken naar een klus en je administratie. Dat kost ook geld. En als je wel een beetje goed in sales bent kan je best een hoop extra verdienen door maten bij klussen te plaatsen elke plaatsing levert je 10% omzet op. en vergeet trouwens niet dat je de contracten zelf mag opstellen en moet checken als je er een van de klant/tussenpartij krijgt en dat zijn geen simpele contracten kan ik je zeggen. Als je alles een beetje bij elkaar op telt val het wel mee. En ja het kost nog steeds meer maar voor mij en mijn gezin is het wel een prettigere manier van ondernemen.

@cerberusss de sociale dingen zijn elke 8 weken een maatschaps meeting (mag je komen hoeft niet) om het jaar een groot feest elk jaar een maten dinner en heel veel kennissessies en workshops en als je kids hebt heb je familie dag in een pretpark plus natuurlijk sinterklaasfeest. En iedereen brengt wat nuttigs in een maatschap ook die soms maar langs komen. Maar ik vind de maatschap meetings nuttig en altijd fijn om terug kerend met een aantal vak idioten te praten. Niets moet alles mag is wel het idee.

TFG is een een concept met een stuk kosten en wat je er voor terug krijgt. Sociale dingen zijn erg lastig in kosten uit te drukken maar veel andere 'diensten' wat makkelijker dan vind ik het zelfs al waard met mijn onhandigheid soms met administratie en sales en vinden van klussen. Elke dag dat ik eerder een klus heb omdat ik een sales team heb is mij een hoop geld waard.

Doordat TFG behoorlijk actief is in de politiek is het debat over die wet DBA aangewakkerd en daarom ook bij sommige werkgevers de regels versoepeld waardoor maten wel konden blijven zitten ipv direct weg per 31 december vorige jaar. Plus doordat ze goed in de materie zaten hebben wij als maten ook een goede ondersteuning gehad in hoe in mee om te gaan.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• cerberusss
quote:
:?

Is het jouw mening dat een huisarts in een maatschap ook in loondienst is?
Een notaris en z'n maten, zijn die ook in loondienst?
De partners van een advocatenkantoor? Loondienst?

• Kwistnix
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Eigenlijk is het gewoon veel te restrictief geregeld in Nederland, of op zijn minst veel te generiek. Veel (inclusief ik) zelfstandige software ontwikkelaars kwalificeren eigenlijk niet als ondernemer volgens de letter van de geldende regels. Dan blijven er eigenlijk geen andere opties over dan gedwongen in loondienst of payrolling. Waarom zou ik niet zelf mijn kennis en kunde in de markt mogen zetten op een manier waarop een detacheerder dat bijvoorbeeld wel kan?

• t_captain
De laatste jaren speelt er een tegenreactie tegen de flexibilisering van de arbeidsmarkt.

Daarin lijken tal van partijen elkaar gevonden te hebben, maar als je goed kijkt is er helemaal geen consensus en vertegenwoordigt iedere partij gewoon zijn eigen belang.

* vakbonden: "komen op voor de flexwerkers aan de onderkant van de arbeidsmarkt".
Hebben een verborgen agenda dat ze liever heel Nederland terug onder de CAO brengen. Iets met ledenaantallen en macht.

* werkgevers: "willen meedenken in duurzame oplossingen voor de arbeidsmarkt".
Willen graag de kosten van flexwerk verminderen door meer mensen in dienst te nemen. Maar alleen als de maatschappij de kosten van werkgeversrisico's wil meedragen.

* payrollbedrijven: "willen bijdragen aan een arbeidsmarkt waarin iedereen een basale inkomenszekerheid heeft".
Willen graag de markt van ZZP-ers naar zich toe trekken.

* beleidsambtenaren: "maken zich zorgen over de uitholling van het sociale systeem".
Hebben gemerkt dat de arbeidsmarkt uiteen valt in een groep is die profiteert van werknemersverzekeringen en een andere groep die vrijwel geen gebruik maakt van de voorzieningen en alleen maar heel veel bijdraagt. Maken zich zorgen over de budgetten als groep 2 begint weg te lopen.

Als je kijkt wat flexwerkers en zelfstandigen zelf willen, dan zie je een duidelijk onderscheid:

* flexwerkers (werknemers met flexibel op uitzendcontract) willen meestal liever een vaste baan.
* ZZP-ers aan de onderkant van de markt (pakketbezorgers, alfahulpen, zij die een uurtarief hanteren dat maar nauwelijks boven een uurloon ligt), willen ook graag terug in loondienst.
* ZZP-ers in het middensegment (bouwvakkers etc) en hogere segment (hoogopgeleiden in verschillende branches) willen vrijwel allemaal ZZP-er blijven.

In het verleden was het gewoonte om mensen in twee groepen te verdelen. Zij die goed voor zichzelf kunnen zorgen en zij die hulp nodig hebben. Denk aan de aloude ziekenfondsgrens. Ik denk dat dat concept nog heel actueel is. Flexwerkers en ZZP-ers die meer dan een halve ton op voltijd-basis verdienen hebben helemaal geen behoefte aan bescherming.

• cerberusss
quote:
Reiziger88 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:54:
Wat is de tarief die ik kan vragen voor een medior sql server datawarehouse specialist? Ik zat zelf te denken aan 70/75 euro. Is dat een beetje redelijk? Er zit wel een recruiter tussen.
Maar wat is jouw rol dan?

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:54
quote:
Zo'n 10 euro lager dan het tarief ;)

https://niels.nu

• t_captain
Ik denk dat een klanttarief van 75-90 realistisch is. Afhankelijk van de recruiter kom jij dan tussen de 60 en 85 uit.

• cerberusss
quote:
Reiziger88 schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:59:
Aah thanks, dat geeft me een beter beeld:). Hoe kan ik het beste ervoor zorgen dat zij niet een te grote gedeelte van de taart afsnoepen?
Ik snap nooit zo goed waarom dat van belang is. Jij hebt gewoon jouw tarief, en daar doe je het voor, of niet. Simpel toch?

Je gaat het gesprek in met jouw tarief plus vijf euro. Dan vraagt die tussenpersoon om korting en dan ga je enorm moeilijk zitten doen, minstens een half uur lang. En aan het einde geef je die vijf euro weg.

• Hinotori
  • Laatst online: 18-07 11:52
quote:
Rutix schreef op zondag 24 september 2017 @ 23:17:
[...]

Zeker niet want als je in loondienst met een vast contract bent is het in eerste instantie het probleem van de werkgever als ze je niet op een project bij een klant krijgen ofzo. Daar heb jij echt 0,0 financieel last van. Je betaalt je werkgever ook niet om je te helpen op een project te komen.

Je kunt TFG (ik ben er ook aangesloten) meer zien als een organisatie die services levert aan de maatschappen met maten. Of dit nou events zijn die georganiseerd worden, een boost bij reputatie (TFG staat voor kwaliteit), je helpt om een opdracht te vinden, je helpt als je moeite hebt met intakes en een backoffice heeft voor hulp contracten, facturering, ect. Daarnaast loop je nog wel alle risico's die een andere ZZP-er ook loopt. De maten bepalen ook wat er in de maatschappen gebeurd (TFG heeft 25% stemrecht om bij stalemate de doorslag te geven). Het is dus totaal anders dan loondienst.
Voor die 0,0 last roomt een werkgever wel eerst 30-50% van jouw omzet af voordat hij jou betaalt. Dus je betaalt je werkgever indirect wel zeker. En werkgever zijn geen filantropische instellingen, dus ook die gooien je gewoon buiten als meer dreigt te kosten dan je oplevert en dan is het weer wel jouw probleem.

Hoe wil je realistisch spreken over maatschappen en het leveren van services als er een dichtgetimmerd contract met gedwongen winkelnering etc aan ten grondslag ligt. Maten moeten allereerst vooral betalen aan TFG en vervolgens krijgen ze een maatschap wat met handen en voeten gebonden is aan TFG. In juridische zin zullen het best maatschappen zijn, maar de facto lijkt meer op een constructie met werkmaatschappijen om de bovenliggende TFG B.V. te beschermen voor ellende.

Als TFG je kan helpen met contracten, met facturering en eventueel ook opdrachten voor je kan aandragen, dan leveren ze een service, die, als je ook allemaal bij hen afneemt, verdacht veel lijkt op de 'service' die je krijgt als je bij een consultancy firma in dienst bent. De vergelijking met loondienst is dan niet zo moeilijk om te maken. Verder is payroll ook loondienst en dan draag je meestal ook zelf het risico van geen opdracht.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• Hinotori
  • Laatst online: 18-07 11:52
quote:
cerberusss schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:27:
[...]
Er is sprake van ondernemersrisico. Het is mij werkelijk waar een raadsel hoe je een vergelijking met loondienst kan maken.

TFG is niks voor mij, maar ik irriteer me mate(haha)loos aan dit soort statements die pogen om de diverse vormen van freelancers weg te zetten als werknemers.
Niemand wordt hier weggezet als een nep-ondernemer of zoiets. Men is alleen kritisch over bepaalde constructies die dat ondernemersrisico verplaatsen en daarvoor in de plaats de nodige beperkingen terug geven. Natuurlijk is ondernemersrisico één van de belangrijke punten die een zelfstandige onderscheidt van een werknemer. Maar als je, zoals bijvoorbeeld bij TFG, niet meer helemaal vrij bent om geheel zelfstandig contracten aan te gaan en zelf voorwaarden te stellen en te accepteren, dan wordt het begrip free in freelance aanzienlijk versmald.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• Reiziger88
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20-07 10:16
Aah, ik begrijp het:) gaat goed komen. Thanks

Mket nog wel even clausule weg laten halen waarin ze aangeven dat ze pas gaan betalen als de eindklant heeft betaald. Dan zou het goed moeten zijn:)

• wvdl
quote:
1BJK903 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:31:
Mensen, urgent:

Payroll-contract aangeboden gekregen, maar geen ervaring mee. Las dat ICT en payroll zeldzaam zijn (las het op Tweakers). Heeft dat een speciale reden? Is het een slechte constructie? Is het het waard om een vast contract met een wagen op te zeggen?

Hoor graag jullie meningen.
Payroll is ongebruikelijk omdat je net zoveel afdraagt als een loonmedewerker maar wel de risico's draagt van een ondernemer. Wellicht een beetje kort door de bocht. In een sector zoals de ICT waar genoeg vraag is, is er weinig reden om jezelf op die manier tekort te doen.

• t_captain
Als je succesvol wilt freelancen, zorg dat je:

(a) inzicht hebt in de inhuur-markt voor ICT-specialisten
Enkele jaren in de detachering werken helpt, maar je kunt het spel ook kennen vanuit een werkgever je samenwerkt met ingehuurde collega's. Tarieven, gangbare voorwaarden, en hoe dingen in de praktijk worden geregeld.

(b) inzicht hebt in het zakelijk kader.
Daarvoor is een beetje zelfstudie en het bezoek aan eenKvK startersdag aan te raden.

• t_captain
Welke zekerheid zou je missen?

Ik heb voor mijzelf een evaluatie gemaakt van de risico's. Mijn conclusie was dat je als zelfstandige op lange termijn niet minder veilig bent dan in loondienst.

Wat dacht je van deze scenario's:

1. je werkt op een vaste werkplek bij een stabiele werkgever.
Over 5 of 10 jaar komt je werkgever ernstig in de knel door een disruptieve concurrent. Jouw afdeling verdwijnt in een grote reorganisatie. Of de hele toko gaat failliet. Jij komt beschikbaar op de arbeidsmarkt, maar na vele jaren bij werkgever X zijn je skills wat smal en wat gedateerd voor de markt.

2. je werkt op een vaste werkplek bij een stabiele werkgever.
Jouw werkgever zordt goed voor zijn mensen op het vlak van werkdruk en arbeidsvoorwaarden. Een prima plek om je pensioen te halen. Totdat een outsourcing bedrijf een scherp aanbod maakt aan de directie en jouw afdeling wordt overgenomen. Jouw contract gaat van rfechtswege over op een nieuwe werkgever (zouden ze moeten verbieden, tegenpartij is een essentiele eigenschap van een overeenkomst). Bij het outsourcing bedrijf worden je arbeidsvoorwaarden netjes overgenomen, maar binnen kun populatie ben je meteen 30% te duur. Binnen enkele jaren wordt je eruit gewerkt.

3. je werkt bij een softwarehuis, waardoor je wisselende projecten doet en je skills goed bij de tijd blijven.
Hoeveel mensen halen hun pensioen bij softwarehuizen?

• cerberusss
quote:
1BJK903 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:38:
Dat stoort me omdat ik nu een vast contract heb voor onbepaalde tijd
Als je richting freelance of payrolling gaat, is de eerste vereiste dat je moet kunnen sparen, mijns inziens. Je hebt geen WW meer, dus 50k vermogen moet je snel bij elkaar sparen. Geen bullshit zoals prijzige lease auto's in de eerste paar jaar, maar sparen sparen sparen is mijn persoonlijke optiek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 17:30
quote:
TereZz schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:26:
Ik ben vooral goed in weten wat de klant wilt.
Ik wil niet neerbuigend doen, maar hoe weet je dat? Kan je een klant goed sturen als een klant iets wil waarvan je weet dat het niet werkt? Hoe weet je wat werkt als je nog geen ervaring hebt? Doe je u-vraagt-wij-draaien? Wat als binnen de organisatie van de klant er verschillende meningen zijn?
quote:
We willen vooral uitblinken in kwaliteit, prijs marktconform, maar door de kwaliteit wel gelijk goed. Dit vooral door de klant ook bij het proces te betrekken, wekelijkse update naar de klant met de voortgang, maar ook schetsen vooraf zodat de klant weet wat hij krijgt.
Hoe ga je je diensten aanbieden? Wordt dat fixed price? Ga er dan maar vanuit dat je een aantal keer ver onder minimum loon gaat werken. Bij ons wordt nog steeds wel eens verkeerd ingeschat hoe complex iets is of hoeveel werk het uiteindelijk kost. Wij hebben daar inmiddels best een goed proces voor, waarbij we voor vaste klanten op basis van nacalculatie werken, maar dat vertrouwen hebben we wel moeten winnen. Voor nieuwe klanten werkt dit (ook voor ons) bijna nooit zo.

Hoe zit het met kwaliteit? Ga je test-driven ontwikkelen? Heb je een mooie ontwikkelstraat? Heb je dedicated testers, of ga je die inhuren? Heb je genoeg kennis van security?
quote:
Is het verstandig geld te investeren in marketing (reclamespotjes en adwords), of zoals ik eigenlijk ik gedachte had, losse opdrachten op internet vinden, die maken en op die manier referenties en een netwerk bouwen?

[...]

Twijfel alleen of het wel zin heeft om bedrijven 'koud' te benaderen.
Wij doen sinds een aantal jaar AdWords campagnes. Dat kan voor ons uit omdat de opdrachtgroottes dat toelaten. We zijn begonnen en gegroeid vanuit ons netwerk. Inmiddels werken wij voor 70-80% voor vaste klanten. Daarnaast doen we mee aan pitches en aanbestedingen, maar daar zou ik nog even mee wachten als ik jou was.

We zoeken freelance frontenders. Interesse? Stuur me een berichtje!

• Jazzy
  • Laatst online: 18:05

Jazzy

Moderator SWS/PB

Moooooh!

quote:
sverzijl schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:06:
Ik weet hoe erg het mis kan gaan bij fixed price/fixed date projecten (gelukkig werkte ik toen nog in loondienst:). k ga mijn vingers daar voor geen goud aan branden als zelfstandige. Als je het al doet, zorg op zn minst dat je niet hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunt worden.
Ik leg mijn klant uit dat fixed-price niet goed is voor mij en ook niet voor de klant. Als klant fixed-price wil dan ga ik het zo strak afbakenen dat klant krijgt wat hij gevraagd heeft maar niet wat hij verwacht, en dat het alle flexibiliteit tijdens de opdracht vrijwel onmogelijk maakt. Bovendien moet ik het extra duur maken om het risico in te calculeren.

Die paar keer dat ik een aanvraag kreeg om fixed-price aan te bieden, zonder uitzondering omdat afdeling Inkoop dat wijs vond, heb ik klant met die argumenten kunnen overtuigen. Uiteindelijk komt het toch op vertrouwen en gunnen neer. De kunst is dus om in zo verre vertrouwen te winnen dat klant tekent voor een dagtarief en inschatting van de benodigde tijd.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• tdjager
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-07 17:19
Excuus, Ik dacht dat jij de persoon die van school kwam was met de vraag hoe hiermee te beginnen, maar dat was iemand anders. Mijn verhaal was meer gericht op iemand die nog geen track record heeft.

• sebasd
  • Laatst online: 19-07 14:52
quote:
MeZZiN schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:01:
Hoe doen jullie dat meer te verdienen dan de 1500 uur per jaar uurtje factuurtje
Training geven. Dagtarief van 1500 euro is dan vrij normaal (als je het via een training provider doet). Als je het voor elkaar krijgt je eigen marketing te doen en mensen direct bij jou in te laten schrijven kan het nog veel harder gaan.

Uiteraard zit er een investering aan (tijd die je kwijt bent om de training voor te bereiden) maar als je het vaker kan doen kan het een lucratieve business worden.

sebasd wijzigde deze reactie 06-10-2017 09:23 (16%)

• pirke
  • Nu online
Minimumtarief is ook een wasse neus: dan mogen ze max X uur declareren op een dag terwijl ze er wel gewoon 8 moeten werken...

• sverzijl
  • Nu online
quote:
MeZZiN schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:57:
75 euro per uur als richtlijn. Heb zelf altijd meer van 85 dus geen groot probleem voor mij. Het is wel weer een random nummer 75 euro wat zeg dat nu precies. Uitbuiting is het zeker niet maar er zijn genoeg freelancer die voor 50-75 euro range werken en die nu dan opeens niet als ZZP-er gezien wordt.

En voor nu is de wet nog steeds actief wanneer gaan ze hier iets mee doen? Anders blijven werkgevers toch minder ZZP-er inhuren helaas.
Nee alleen onder de 15-18euro/uur word je niet meer als ZZP-er gezien. Die 75 euro is de (onder)grens voor de opt-out van max 1 jaar.

• t_captain
Je rekent verkeerd.

* fout 1: percentages van sequentiele heffingen optellen
* fout 2: geen rekening met inkomstenbelasting box 2

100 euro minus 20% VPB is 80 euro nettowinst. Die 80 euro keer je als dividend uit. De BV betaalt 15%=12 euro dividendbelasting. De DGA betaalt 25% IB in box 2 (over 80 euro = 20 euro), minus de reeds betaalde dividendbelasting (12 euro) dus nog 8. Totale belastingheffing is 32 in de BV en 8 bij de DGA = 40%.

Overigens wordt naar ik nu lees het tarief VPB niet verlaagd. Wel wordt de drempel van het hoge tarief (25%) de komende jaren opgerekt. Boven die grens is de effectieve marginale belastingdruk 43.75%.

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:33
http://i68.tinypic.com/29ekndw.png

Staat in de FD. Bóven de €75,- is dus hét makkelijkste.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Oei oei. Net zelfstandig gegaan, bakken met geld + meer risico. Veel plezier in om dingen zelf te regelen (of niet).

Komt er een vacature bij een bedrijf in de buurt dat ik al jaren in de gaten hield.Op fiets afstand :X

Toch maar een sollicatie gestuurd. Allemaal leuk en aardig, maar als het team, de inhoud en hun aanbod goed is, dan kies ik voor mijn gezin. Dan maar wat minder inkomen.

Uiteraard als zelfstandige is de inhoud, het team meestal goed, maar ook wisselend maar de reistijden zijn meestal... ruk.

Motrax wijzigde deze reactie 16-10-2017 08:04 (5%)

☻/
/▌

• r0bb
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 09:26
quote:
pirke schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:27:
Straks even doorrekenen waar het nieuwe omslagpunt eenmanszaak-bv komt te liggen. Een verlaging vd zelfstandigenaftrek en een verlaging vd VPB zijn beide pluspunten voor de BV.
Pirke kan je hier al iets over zeggen? :)

• cerberusss
quote:
Cerebral schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:22:
Is dat reëel of zal ik de klant op de hoogte brengen dat ik meer tijd nodig heb?

De bedragen die ik online zie voor software development liggen rond de €30, komt dat overeen met wat jullie betalen?
Is reëel. Zelf betaal ik 600 p/jaar, net zoals hierboven via Henst & Lunssen.

• llevering
  • Laatst online: 19:35
Aangezien het over de AOV gaat is het hoog tijd dat ik weer eens reageer :). In januari schreef ik over dat ik mijn eerste ervaringen zou krijgen met de AOV omdat ik Hodgkin(lymfeklier)-kanker had. Inmiddels heb ik dus wat ervaringen met de uitvoerende kant van de AOV, want dat vond ik alijd de grote vraag. Het is leuk dat je een flink bedrag betaald voor een AOV, maar als je ziek wordt zijn er dan grote drempels om een uitkering te krijgen, word je serieus genomen e.d.

Mijn huidige situatie:
- Ziek geworden (in overleg) vastgesteld begin december (eerste bezoek specialist waar nog niet duidelijk was wat er was, maar daarna niet echt meer facturabel kunnen werken).
- Vanaf januari 6x 3 weken chemotherapie (1x een week uitgesteld, omdat mijn bloedwaarden te slecht waren)
- In juni 'schoon' verklaard *O*, maar wel de verwachting dat het herstel nog een flinke tijd nodig zou hebben i.v.m. flinke impact chemotherapie
- Wachttijd die ik had was een half jaar

In januari heb ik gemeld dat ik ziek was, wat het behandelplan en prognose was. Daarna in overleg precies vastgesteld wat de ingangsdatum van de ziekte was en werd ik 100% arbeidsongeschikt verklaard tot het einde van de chemotherapie. Daarna volgde wat papierwerk om de verzekering toestemming te geven om medische gegevens op te vragen bij de behandeld arts en een formulier om aan te geven op welke rekening je uitbetaald wilde worden zodra de wachttijd over is. Toen dat rond is werd er nogmaals gebeld door mijn relatiebeheerder dat alles rond was en werd er een volgende belafspraak gemaakt voor net na halverwege het behandeltraject, wanneer er tussendoor nog een scan was geweest om de voortgang te meten. Verder weinig contact, want geen verwachting dat er tussentijds iets zou veranderen.

Eind juni keurig een brief dat mijn eerste uitkering zou volgen en op dezelfde werd het bedrag ook op mijn rekening bijgeschreven. In juni kreeg ik ook de uitslag van de behandeling en die was goed, maar de oncoloog gaf ook aan dat ik rustig moest herstellen. In overleg met de relatiebeheerder arbeidsongeschiktheid op 100% gehouden. Daarna ongeveer om 3 á 4 weken contact met relatiebeheerder om situatie te beoordelen.

In de loop van juli kon ik meer (productief) werken en ben ik in overleg met de relatiebeheerder naar 60% arbeidsongeschiktheid gegaan. In augustus viel het echter tegen met de vooruitgang en ondanks dat ik wel naar minder arbeidsongeschikt wilde was het verloop van de vermoeidheid grillig te noemen en wilde ik niet een volgende stapje zetten dat werd ook geaccepteerd.

Een paar weken later viel de vooruitgang nog steeds tegen, toen afgesproken dat er een arbeidsdeskundige kwam om in ieder geval te kijken of ik iets kon doen weer aan het (verder) opbouwen van de arbeidsgeschiktheid. Echter i.v.m. het grillige verloop dat niet te doen. Dat was een goede keus want enkele weken later had ik een flinke terugval, zo erg zelfs dat ik twijfelde of de kanker aan het terugkomen was (zo moe en nog wat andere verschijnselen die niet persé kanker betekenen, maar wel erg bekend voorkwamen). Gelukkig kon ik (versneld) op controle in het ziekenhuis en het nieuws was goed. Maar wel kreeg ik op mijn kop van de oncoloog dat ik het allemaal te licht opneem en te snel weer heel veel wil (ben in principe wel volledige weken op kantoor aanwezig, ook al is niet alles productief). Bij de volgende belafspraak met de relatiebeheerder dit ook doorgegeven en gelijk afsproken dat de volgende afspraak met de arbeidsdeskundige een maand naar achter verplaatst werd en de situatie zoals die nu is te houden. Ook vroeg de relatiebeheerder of ik mij onder druk gezet voelde om (te) snel weer aan het werk te gaan. Ik heb aangegeven dat dit nite het geval is, maar dat ik zelf gewoon graag wil. Erg netjes dat het gevraagd werd en dat is de stand van zaken tot nu toe. Inmiddels heb ik besloten om de dinsdag- en donderdagmiddagen weg te gaan van kantoor en rust te houden, dat lijkt ook een stabiliserende werking te hebben op de vermoeidheid, het is er nog wel, maar niet zo grillig.

Elk maand krijg ik netjes mijn uitkering en ook de berekeningen erachter kloppen. Kortom erg tevreden. Ik ben verzekerd bij Nationale Nederlanden, maar de uitvoering loopt geheel via Movir. Vanwege mijn medische situatie kan ik waarschijnlijk nooit meer (voor een redelijk bedrag aan premie) wisselen van AOV, maar met deze ervaring zou ik ook niet snel wisselen, uiteindelijk gaat het niet alleen om het bedrag dat je betaald, maar ook wat je krijgt als je de uitkering nodig hebt.

Wat betreft broodfondsen, dat klonk mij altijd heel goed in de oren, maar met mijn ervaringen de laatste maanden zou ik het bij nader inzien toch niet fijn gevonden hebben. Je wilt zelf al heel graag aan het werk (als het goed is) en als van een broodfonds gebruik maak zou maken dan zou ik dat als een aardige belasting op mijn collega ondernemers voelen. Daardoor zou ik de druk om weer volledig aan de slag te gaan nog hoger voelen en daardoor belemmer je je eigen herstel. Dit zal niet voor iedereen gelden, maar voor mij is dit wel een les dat dat geen wenselijk effect zou zijn.

Hopelijk helpt dit wat mensen bij de afweging wel/geen AOV en de vraag wat je ervoor terugkrijgt. Uiteraard n=1 en kanker is de bijbehorende behandeling is 'gelukkig' wel een heel duidelijk ziektebeeld. Bij onduidelijkere klachten zijn de ervaringen misschien anders, maar een ervaring is in ieder geval beter dan geen om keuzes op te baseren. :)

TL;DR
Erg blij met mijn AOV

Bedrijfsaansprakelijkheid
Daar betaal ik iets van 42 euro per maand voor. Klinkt reëel

llevering wijzigde deze reactie 17-10-2017 15:23 (0%)
Reden: Even bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering info toegevoegd

• capellio
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-07 15:52
quote:
llevering schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:21:
Aangezien het over de AOV gaat is het hoog tijd dat ik weer eens reageer :). In januari .

....

TL;DR
Erg blij met mijn AOV

Bedrijfsaansprakelijkheid
Daar betaal ik iets van 42 euro per maand voor. Klinkt reëel
Wees ook blij dat je al een AOV had. Ik heb hetzelfde gehad maar dat was voordat ik als zzp-er aan het werk was. Toevallig ook verzekerd bij Movir via NN maar wel met een premieopslag van 25%.

En dat terwijl ik statistisch gezien net zoveel (hetzij minder) kans op herhaling heb dan ieder ander. Daar komt bij dat ik met regelmaat gecontroleerd wordt (ook eigen keuze, hoeft niet, wel een prettig idee).
Mij is verteld dat de premieopslag wordt gedaan omdat er simpelweg niet genoeg data is om een goede risicoanalyse op te kunnen doen.

Dan zullen er ook mensen zijn die zich afvragen waarom ik hiermee akkoord zou gaan. Nou dat komt omdat ik bij een broodfonds geweigerd ben en andere verzekeraars hetzelfde doen. De premie van NN was destijds aantrekkelijker dan dat van andere verzekeraars (inmiddels ook niet meer na 2x een premieverhoging van 10% gekregen te hebben :( ).

• llevering
  • Laatst online: 19:35
quote:
capellio schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:40:
[...]

En dat terwijl ik statistisch gezien net zoveel (hetzij minder) kans op herhaling heb dan ieder ander. Daar komt bij dat ik met regelmaat gecontroleerd wordt (ook eigen keuze, hoeft niet, wel een prettig idee).
Mij is verteld dat de premieopslag wordt gedaan omdat er simpelweg niet genoeg data is om een goede risicoanalyse op te kunnen doen.
Ik was erg blij dat ik er één had en daarom zou ik het ook iedereen aanraden om er één te nemen zodra voor jezelf begint. Als je nog niet voor jezelf gestart was houdt het helaas natuurlijk op. Voor mij geldt het bovenstaande helaas niet. Ik heb namelijk wel een 35x hogere kans op leukemie en een 20x hogere kans op non-Hodgkin lymfeklier kanker, dus het is zuur maar in ieder geval zuiver economisch bekeken wel te begrijpen. Je kan wel beter zijn, maar bij dit soort verzekeringen en bijvoorbeeld ook bij een overlijdensrisico verzekering blijft het je helaas achtervolgen.

Opzich zou ik de hogere premies nog wel kunnen billiken, maar het werkt altijd maar één kant op... AOV premie hoger (als ik nu nog zou moeten afsluiten/over-sluiten), overlijdensrisico verzekering hoger, want risico veel groter dat je eerder dood gaat (zeggen ze). Dat is prima... maar wie biedt mij dan een goedkoop pensioen omdat ik het volgens 'jullie verzekeraars' toch niet ga halen? Dan is het gewoon het volle pond betalen, want anders als je het wel haalt heb je (bijna) niets. Als ik dan zo'n groot risico vertegenwoordig en ik moet daarvoor extra premie betalen, dan wil ik ook lagere lasten als het een keertje wel in mijn voordeel is, maar dat kan dan weer niet.

llevering wijzigde deze reactie 18-10-2017 10:26 (5%)

• Jazzy

Jazzy

Moderator SWS/PB

Moooooh!

quote:
Lisadr schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:02:
Als freelancers die langer op een project zitten, hoe doen jullie het met pauzes? Als je 5 dagen van 09:00 uur tot 17:30 blij de klant bent. Bereken je dan 8,5 uur of 8 uur?
Ik hou me daar helemaal niet mee bezig. Ik reken gewoon 8 uur per dag, of daar nou een keer een lange pauze bij zit of dat we 's avonds nog een uurtje of twee doorwerken om iets af te maken.

• t_captain
Bemiddelaars en sommige grote inuurders proberen vaak een laag tarief te vragen vanwege de lange projectduur.

Vanuit de optiek van een freelancer kun je daar beperkt in meegaan. Kortere projecten hebben relatief meer frictieleegloop. Maar tel je totale leegloop nu eens op. Ik kom op een totaal van 3.5% in een periode van dik 7 jaar. En als ik eerlijk tel, dan zit daar eigenlijk 1.2% vakantie in en resteert sechts 2.3%.

Dan is het niet nuttig om 5 of 10% korting te geven voor een lang contract, dat een gedeeltelijke oplossing voor een probleem van in totaal 2.3% levert :)

• MeZZiN
Ik doe daar niet aan mee. Geen korting niets je heb mijn uur tarief en als dat niet goed genoeg is dan voor jouw 10 andere klanten. Waarom korting geven als er niet echt garanties tegen overstaan. En als een klus langer loopt korting geven? Dat is pas vreemd een maand gelden was dat niet en nu wel.

Maar goed ik heb het misschien wat makkelijk kost mij geen moeite om klussen te vinden gelukkig. Wat ik wel soms een ding vind is dat als je eenmaal een tarief heb dan gaat dat ook niet omhoog. na een jaar (correctie of iets)

Maar beter nieuws de wet DBA is aardig dood nu en de nieuwe regels lijken eindelijk nuttige en bruikbaar te worden eindelijk. ! Top

Tesla MX - Leaf 2.zero

• bas68
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 25-04 11:16
quote:
Rutix schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:23:
[...]
Soms slaan ze ook door hoor. Ik ken bijvoorbeeld iemand die zelfs bij een klus moest in en uit klokken, nou die zat daar niet lang kan ik je vertellen.
Dat had ik 2 jaar terug een keer. En in het urenbeheerssysteem van de klant bleek na ruim een week dat ik elke dag 10 minuten te kort kwam.

Ik snapte er niks van. Bleek dat ze per dag 10 minuten plas- en poeppauze niet als gewerkte uren rekenden...

Na 2 weken heb ik er maar een punt aan gebreid.

• t_captain
In beperkte mate. Maar dan moet je eerder denken aan een indexatie (bijvoorbeeld in een nieuw kalenderjaar) dan een heronderhandeling van je tarief.

Ga je wel een heronderhandeling in, schrik niet als je klant het tarief juist omlaag wil bijstellen. In hun optiek: langer project, meer zekerheid, lager tarief.

Misschien als je jezelf erg goedkoop hebt verkocht en ontevreden bent over je tarief . Dan kan het een keuze worden tussen verhogen of een andere klus aannemen. In dat geval kun je het best je kaarten open leggen.

• MeZZiN
Ja hoor het is in sommige bedrijven erg normaal.

Ik heb zelf zo iets zorg altijd dat je uiterlijk half 10 binnen bent en vanaf 5 uur naar huis (handig voor meetings) toen ik nog een team had van 8 developers. Je moet soms wel regels stellen zoals dit ander wordt het onmogelijk om te kunnen werken. Maar strikte tijden is wel aardig achterhaald maar soms lastig los laten.

Wel bij mijn vorige klus een prik klok gebruikt was even wennen maar eigenlijk best handig. Scheelt mijn uren bij houden per dag. Kon gewoon het systeem uit lezen uren staat in vullen op de minuut en klaar. Was iets onvoordeliger voor hun omdat ik normaal gewoon rond de 8-9 uur schrijf maar meestal iets extra werk. Nu was het opeens heel exact.

Net zoals thuis werken ja we hebben maar 0.7 werkplek per medewerker/externe maar thuis werken is not done alleen bij extreem hoge uitzondering.... Dus hoe gaat dat vliegen? Wel besparen op werk plek maar geen plek hebben om te werken. Dus als je na 9 uur komt succes met werk plek vinden. bij een andere klus was het zo erg dat we geen vlek hadden (een vaste flex plek) waardoor ik elke dag 45 minuten bezig was met een plek vinden ergens in het gebouw. Of als dat niet lukte dan maar bij een collega een laptop op het bureau met een krukje. Want tja 0.6 werk plek is toch meer dan genoeg. En natuurlijk ook thuis werken not done plus het meeste werk was ook niet vanuit thuis te doen daar.

Maar grappig genoeg komt er een klus langs die misschien wel tof is als je werk maar af en je afspraken geregeld maakt het ons niet uit of je hier zit of ergens anders als het maar goed is. Het is een onhandige plek voor mij ruim een uur rijden met file maar thuis werken is geen probleem dus of 2x in de week in de file naar den haag of zoals nu 4-5 keer per week naar Amsterdam.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Tja, zolang het bedrijfsleven niet het idee heeft dat het fileprobleem van hun is.
Veel bedrijven, zoals de klant waar ik nu zit, die doen niet echt aan thuiswerken. Effectief houdt dit dus in dat ik verplicht naar kantoor moet rijden, waardoor het drukker op de weg is en er file's ontstaan. File's waarbij al het vrachtverkeer van mijn klant stil komt te staan. Effectief gaan de kosten dus enorm omhoog voor mijn klant en bij de meeste bedrijven omdat veel vrachtverkeer in file's staan die op zich voorkomen hadden kunnen worden.

Ik informeer altijd tijdens een intake gesprek ook hoe de klant omgaat met flexibele uren en thuiswerken. Via recruiters hoor je altijd geen probleem en dan blijkt later dat het eigenlijk niet de bedoeling is.
Ik ben een beetje klaar met 2+ uur per dag in de auto zitten wetend dat je thuis met de laptop en een kop koffie via de VPN een stabielere verbinding hebt dan het netwerk on premise.

• t_captain
Vraag een pro forma contract om de voorwaarden alvast door te nemen. Check artikel 4.4. Misschien dat de clausule klantafhankelijk is.

20+ marge is trouwens vrij ruim. Heb ooit gehoord dat ze een target van tenminste 15 moeten halen.

De waarde van het debiteurenrisico is overigens niet te overschatten.

* kredietverzekering (https://atradius.nl/mkbzeker/). Voor ~100 per maand (~1%) halveer je ongeveer je risico.
* factoring (https://www.finqle.nl/wat-kost-factoring/) Kost pakweg 4%, maar dan heb je ook de betaling op 24 uur. Bij CF mag je ook 7 dagen kiezen i.p.v. de standaard 28, maar dat kost al 3% (en elimineert AFAIK niet je debiteurenrisico).

• r0bb
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 09:26
Zal de afschaffing van de Dividendbelasting in 2019 gaan gelden voor alle BVs in Nederland? Wordt het hierdoor dus aantrekkelijker om de eenmanszaak om te zetten naar een BV?

• t_captain
Nee. Dividendbelasting is slechts een voorheffing op je aanslag inkomstenbelasting in box 2. Niet van belang dus.

De tarieven die wel van belang zijn:

* vennootschapsbelasting.
Momenteel 20% (over de eerste 200.000 winst). Daalt naar 16% in 2021.

* inkomstenbelasting box 2.
Momenteel 25%. In 2012 verhoogd naar 27.3%, een jaar later naar 28.5%.

Per saldo is de effectieve belastingdruk:
* 2017: 40%
* 2021: 39%
* 2022: 40%

• Viper®
  • Niet online
quote:
t_captain schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:45:
Nee. Dividendbelasting is slechts een voorheffing op je aanslag inkomstenbelasting in box 2. Niet van belang dus.

De tarieven die wel van belang zijn:

* vennootschapsbelasting.
Momenteel 20% (over de eerste 200.000 winst). Daalt naar 16% in 2021.

* inkomstenbelasting box 2.
Momenteel 25%. In 2012 verhoogd naar 27.3%, een jaar later naar 28.5%.

Per saldo is de effectieve belastingdruk:
* 2017: 40%
* 2021: 39%
* 2022: 40%
https://financialfocus.ab...-afrekenen-dga-voordelig/

Gelukkig zijn de belastingregels lekker simpel en duidelijk opgezet en niet een wir/war van uitzonderingen en truukjes om op welke manier dan ook minder te hoeven betalen. :+

quote:
De gecombineerde belastingdruk – eerst vennootschapsbelasting en later IB box 2 over de winst na vennootschapsbelasting – verandert hierdoor vrijwel niet.

Viper® wijzigde deze reactie 08-11-2017 10:20 (13%)

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:04
quote:
Sourcey schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:36:
Ik ben serieus aan het overwegen om freelancer te worden en wil me een beeld vormen van de markt voor (een aantal) van mijn specifieke expertises, zodat ik weet waar vraag naar is en ik mij het best op kan concentreren, en hoe ik mij het beste kan presenteren. Ik overweeg de richtingen van data scientist, data scientist in specifiek natural language processing en data engineer.

Wie heeft nog tips mbt het volgende:

Wat zijn goede (grote) tussenbureaus waar ik contact mee kan zoeken, die een redelijk overzicht zouden kunnen hebben van marktvraag en die niet te veel van mijn uurtarief zouden afsnoepen?

Welke tussenbureaus hebben de reputatie zorgvuldig om te gaan met CVs? Kan ik expliciet verzoeken om mijn CV niet te verspreiden?
Je bent toch ergens in gespecialiseerd of juist een generalist als freelancer? Dan zoek je toch klussen die bij je ervaring of interesse passen?

Waarom zou je niet willen dat je CV verspreid wordt? Ik heb daar als consultant (detachering) niet zoveel moeite mee, eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit of een tussenpersoon 1 of 8 euro per uur van mijn tarief af haalt zolang mijn werkgever (of in geval van freelancer, ikzelf) een goed tarief krijg. Bij sommige (vooral grote) bedrijven kom je alleen maar binnen via een brooker omdat die simpel weg geen zin hebben om zelf die contracten en financiële afwikkeling met allemaal verschillende partijen te doen.

• MeZZiN
quote:
Avalaxy schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:35:
Wat vinden jullie ervan als een bedrijf je (onbetaald) een (technische) assessment van 8 uur wilt laten doen voor een freelanceopdracht? :P
Gewoon een profiteur (naar mijn idee) voor een freelance opdracht. maar dit valt een beetje in de zelfde als RABO voor gratis werken doe ik eigenlijk niet. Misschien een proeftijd na 2 weken bij niet goed dan geen geld maar goed.

Het ligt er ook een beetje wat voor klus en hoe graag wil je het. Ik doe dit niet maar ik kan het ook permitteren teveel keuzen dus kan ik meer eisen stellen.

Maar vind het zelf 8 uur niet echt in verhouding voor een opdracht die hoelang loopt? 3-6 maanden (verder kijk ik nooit)

Dat is een bedrag van rond de 600+ euro die je gratis weggeeft. (reistijd en lunch niet mee gerekend) maar wat willen ze in 8 uur gaan doen. Zelfs voor een vaste aanstelling doe ik dat niet.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:57

ralpje

Deugpopje

quote:
MeZZiN schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:18:
Maar als je er aan houden moeten ze je eigenlijk door betalen als ze het recht willen hebben om je zonder werk te laten zitten.
Waar in de wet staat dat? Je bent akkoord gegaan met dat contract en dus met dat concurentiebeding, want je handtekening staat er onder. Onderhandelen had je moeten doen vóór je je handtekening zette, niet achteraf.
Soms willen rechters in zulke gevallen nog wel eens op de hand van de werknemer zijn, maar steeds vaker ook niet.
@ardana, kom er maar in ;)
quote:
Tharrusz schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:23:
Ik ga binnenkort als ZZP-er / Freelancer aan de slag.

[...]

Geen flauw idee hoe alles in elkaar zit qua inkomen en uitgaven 8)7
Als je dit niet weet en blijkbaar ook niet de behoefte / mogelijkheid hebt om het uit te zoeken, is freelancen dan wel de juiste stap voor je?

ralpje wijzigde deze reactie 13-11-2017 14:28 (24%)

365Dude - Strava

• Abductee
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 13:27
quote:

Ik heb dit nooit gedaan. Komt er veel bij kijken? Wat zijn de nadelen?

Laten we zeggen dat ik nu in loondienst circa 3000 verdien. Moet ik dit ook hanteren als freelancer?
Ik ben bang voor onverwachtse kosten die ik zelf moet betalen :/

Of nog erger zelfs...de belasting.

Je kan best beginnen met jezelf eens wat in te lezen. Ik denk niet dat er iemand hier zin heeft om je een halve handleiding te gaan typen met waar je allemaal rekening mee moet houden.

Online is er best wel wat informatie te vinden, te beginnen met dit topic, maar dan moet je natuurlijk wel even bij het begin beginnen...

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:57

ralpje

Deugpopje

Keyword in dat artikel, en met name lid 3 en 5, is 'kan'. Hoewel de rechter dus de mogelijkheid heeft om in het voordeel van de werknemer te beslissen, is het lang niet zeker dat dat ook daadwerkelijk gebeurt.

365Dude - Strava

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 14:30
quote:
Azrou schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:14:
Ik heb even wat vraagjes over het bijhouden van een km administratie.

Situatie 1:
Stel ik heb een privé auto waarbij ik alleen de zakelijke kilometers declareer a 19 cent per km.
Hoe ziet de km administratie er dan uit?
Is dit voldoende: Woonplaats --- Eindbestemming --- aantal km's

Situatie 2
Je hebt een huurauto die je zakelijk en prive gaat gebruiken. Je betaalt dus de bijtelling.
Moet je dan ook een km administratie bijhouden?
Kun je dan de volgende kosten aftrekken?
De huurkosten per maand.
Btw van de huurkosten.
Brandstofkosten.
Situatie 1: dit is voldoende
Situatie 2: als je zakelijk een auto least/koopt/huurt dan zijn alle autogerelateerde kosten aftrekbaar. Je hoeft geen km-administratie bij te houden als je kiest voor bijtelling.

• Viper®
  • Niet online
quote:
Azrou schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:14:
Ik heb even wat vraagjes over het bijhouden van een km administratie.

Situatie 1:
Stel ik heb een privé auto waarbij ik alleen de zakelijke kilometers declareer a 19 cent per km.
Hoe ziet de km administratie er dan uit?
Is dit voldoende: Woonplaats --- Eindbestemming --- aantal km's

Situatie 2
Je hebt een huurauto die je zakelijk en prive gaat gebruiken. Je betaalt dus de bijtelling.
Moet je dan ook een km administratie bijhouden?
Kun je dan de volgende kosten aftrekken?
De huurkosten per maand.
Btw van de huurkosten.
Brandstofkosten.
In beide gevallen hoef je geen uitgebreide registratie te doen.
Voor situatie 1 pak ik gewoon googlemaps afstand naar de klant heen en terug en noteer ik die.

Let op bij situatie 2 dat zodra je bijtelling betaalt je alle kosten die gemoeid zijn met de voertuig of het vervoer zakelijk kan boeken.
Dus ook zondagmiddag parkeren bij de Efteling, auto wassen etc.

• Peetman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 16:26

Peetman

Tjah....

quote:
SayonaraRick schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:36:
Ik krijg een tweede contract aangeboden van mijn tussenpersoon. De enige verandering is, dat in dit nieuwe contract specifiek alle debiteurenrisico naar mij is verschoven.

Dat is natuurlijk een vervelende zaak en zou ik normaal niet akkoord mee gaan, echter de tussenpersoon geeft aan dat dit contract een modelcontract is. D.w.z. men heeft dit voorgelegd aan de belastingdienst, en deze heeft de oude situatie afgekeurd, en de nieuwe situatie goedgekeurd.

Ergens begrijp ik dit wel, maar dit komt mijn tussenpersoon wel heel goed uit natuurlijk. En ik als freelancer draag nu twee maal debiteurenrisico: van de eindklant en van de tussenpersoon.

Hoe gaan jullie daar mee om?
Vangen ze ook minder marge, of blijft dat hetzelfde?

Spreek een kortere betaaltermijn met ze af, bijv 14 dagen. Daarmee beperk je je risico.
Om je risico verder af te kunnen dekken zou je ook een hoger uurtarief kunnen vragen.

Van dat modelcontract lijkt me, gezien de staat van de wet DBA momenteel, klinkklare onzin. Ik heb in de modelcontracten van de belastingdienst tot nu ook weinig van die strekking gelezen eerlijk gezegd.

Welke tussenpersoon gaat het om? Het hier eerder genoemde CF?

Peetman wijzigde deze reactie 15-11-2017 14:48 (4%)

• QvTzKwCi
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 20-07 16:22
quote:
Ik krijg een tweede contract aangeboden van mijn tussenpersoon. De enige verandering is, dat in dit nieuwe contract specifiek alle debiteurenrisico naar mij is verschoven.
....
Kijk, als jij dit debiteurenrisico moet verzekeren (ja, daar zijn verzekeringen voor!) kost jou dit marge. Kun je gewoon verrekenen met de klant (moet deze natuurlijk wel akkoord gaan met hoger tarief).

Dit zou ik dit nooit doen - jij hebt namelijk geen invloed op de relatie tussenpersoon-eindklant. Krijgen die ruzie, ben jij de klos. Ikzelf zou het enkel doen als er een marge voor komt die de klant tussenpersoon/klant betaalt (met eventueel zelf een forse marge erop voor het extra regelwerk). Kun je zelf alsnog beslissen of je die risicopremie gebruikt om daadwerkelijk een verzekering voor af te sluiten, of het risico zelf te nemen. Maar dan is dat stuk extra risico benoemd en vertaald in een prijsopslag.

• sverzijl
  • Nu online
quote:

Dat is natuurlijk een vervelende zaak en zou ik normaal niet akkoord mee gaan, echter de tussenpersoon geeft aan dat dit contract een modelcontract is. D.w.z. men heeft dit voorgelegd aan de belastingdienst, en deze heeft de oude situatie afgekeurd, en de nieuwe situatie goedgekeurd.

Ergens begrijp ik dit wel, maar dit komt mijn tussenpersoon wel heel goed uit natuurlijk. En ik als freelancer draag nu twee maal debiteurenrisico: van de eindklant en van de tussenpersoon.

Hoe gaan jullie daar mee om?
In mijn (model)contract voor nieuwe opdracht die ik per 2018 begin heb ik nu ook het volledige debiteuren-risico. Echter in mijn geval is de tussenpartij slechts een broker (YEM) die door opdrachtgever betaald wordt. Daarnaast wordt er per week betaald en is de eindklant een uiterst betrouwbare betaler.

In jouw geval speelt nog mee dat je tussenpartij waarschijnlijk een (hoge?) marge op jouw tarief inhoudt waarbij het ineens verschuiven van debiteurenrisico naar jou toe op z'n zachtst gezegd niet erg netjes is, zeker als ze dezelfde marge aanhouden. Daar zit dit risico nml al in verwerkt.

Uit mijn contract :
quote:
het risico van non-betaling door de Derde. Dienaangaande spreken partijen het volgende af:
Indien de Derde in gebreke blijft tot betaling aan Opdrachtgever over te gaan, is Opdrachtgever gerechtigd om de openstaande facturen van Opdrachtnemer middels cessie over te dragen aan Opdrachtnemer. Opdrachtnemer zal de alsdan reeds door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer betaalde geldbedragen aan Opdrachtgever terugbetalen binnen 7 kalenderdagen na datum van cessie.
Na de zgn cessie heb je wel de mogelijkheid om direct met de eindklant te schakelen cq een incasso-bureau in te schakelen. Zonder cessie kan je in principe alleen bij tussenpartij terrecht en ben je volledig afhankelijk van tussenpartij.

En in de uitleg daarbij:
quote:
Artikel 9.1.b, 3e bullet;
risico van non-betaling Een belangrijk kenmerk van zelfstandig ondernemerschap, is dat een zzp'er zelf incassorisico draagt en dit dus niet bij Yacht Externen Management mag liggen. Mocht de Derde niet betalen in verband met de uitvoering van de opdracht door de zzp'er, bijvoorbeeld omdat de Derde van mening is dat de opdracht niet goed is uitgevoerd, dan is het aan de zzp'er om dit met de Derde op te lossen. Yacht Externen Management zal natuurlijk wel eerst proberen om helder te krijgen wat het issue is, daarover contact opnemen met de Derde en kijken wat een mogelijke oplossing is. Het overdragen van het incassorisico betreft overigens alleen het factuurbedrag van de zzp'er dat de Derde niet betaalt (en dus niet de marge van Yacht Externen Management of facturen die niet ter discussie staan).
quote:
SayonaraRick schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:29:
[...]
Onderhandeling van een hoger tarief was pittig, en de sfeer is zeker minder warm geworden. Gevoelsmatig denk ik dat het gewoon tekenen is, of weggaan...
In dat geval inderdaad voor jezelf inschatten hoe groot dit extra risico echt is, zeker gezien je ervaring tot nu toe met deze klant.

sverzijl wijzigde deze reactie 15-11-2017 17:17 (6%)

• t_captain
Dat debiteurenrisico, inclusief de uitleg dat het een factor in de MTO’s conform wet DBA is, is ook langsgekomen bij CF.

Ik ben het met deze uitleg van de wet oneens.

Ja, debiteurenrisico is een eigenschap van ondernemen. Maar nee, daarmee is niet gezegd dat je de hele keten aan risico’s moet stapelen. Je hebt namelijk ook zonder deze clausule een debiteurenrisico, met de bemiddelaar als tegenpartij.

Wat ik wel netjes vind, is dat in geval van wanbetaling de factuur middels cessie overgaat. Je staat dan niet met helemaal lege handen.

• t_captain
Wanneer een MTO het debiteurenrisico verlegd naar de opdrachtnemer, zijn er nog wel enkele aandachtspunten:

1. is er sprake van cessie?
Dan krijg jij incasso-mogelijkheden bij de eindklant. Zo niet, dan kun je nergens terecht.

2. wanneer is er sprake van wanbetaling?
Als dat niet is vastgelegd, kun jij het standpunt innemen dat er alleen nog maar sprake van "achterstallige betaling" is en niet van "niet ontvangen betaling". Dat kun je misschien volhouden tot de curator de uitdelingslijst publiceert.

3. zijn reeds betaalde facturen ook betroffen? Zo niet, dan beperkt het je jouw risico tot de betalingstermijn + lopende periode.

4. Misschien kun je wegkomen met net hiet gespecificeerd zijn van welk risico je precies overneemt. Het debiteurenisico betreft immers niet jouw factuur en jouw tarief, maar de factuur en het tarief tussen bemiddelaar en eindklant. Als dat niet gespecificeerd is, is het contract dan specifiek genoeg?

• SayonaraRick
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 05-01-2018
Naar aanleiding van de commentaren toch nog eens gebeld met de tussenpartij en gevraagd of ik de interne bedrijfsjurist kon spreken. Aangegeven wat het probleem was.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Iedereen, m.n. @sverzijl en @t_captain, zeer hartelijk dank, ik had het anders niet doorgezet en gewoon over me heen laten komen. Ook dank aan @QvTzKwCi die met het idee kwam om dit risico te verzekeren, hier moet ik nog een beslissing over maken.

SayonaraRick wijzigde deze reactie 17-11-2017 20:56 (4%)

• Harm_H
  • Laatst online: 19-07 23:51
quote:

Ik heb dit nooit gedaan. Komt er veel bij kijken? Wat zijn de nadelen?

Laten we zeggen dat ik nu in loondienst circa 3000 verdien. Moet ik dit ook hanteren als freelancer?
Ik ben bang voor onverwachtse kosten die ik zelf moet betalen :/

Of nog erger zelfs...de belasting.

Ben je serieus?

Sorry maar ga niet ondernemen... als je geen eens in basale dingen verdiept.

Wil je toch doorgaan, zorg dat je als freelancer minimaal 2keer zoveel verdient. Geen 13e maand, secundaire voorwaarden, pensioen, arbeidsongeschiktheid.

Zelfs met een goede accountant die alles voor je regelt vraag ik me af of je hier goed aan doet...

Mijn tweakblog over de toekomst

• t_captain
Met @Harm_H . Als je van plan bent om als freelancer te werken voor je brutoloon, doe je jezelf ernstig tekort. Er moet tenminste een factor 2 tussen zitten. Niet haalbaar? Dan zit je niet in de juiste positie om ZZP-er te worden.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 14:30
quote:
t_captain schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:47:
Vrees van niet. De auto is door de prive-aanschaf tot een marge-auto geworden. Correct me if I'm wrong.
Als het niet te lang geleden is mag je 'm volgens mij alsnog in de zaak inbrengen en dus de BTW terug vragen. Ik kan alleen zo snel geen strikte termijn of iets dergelijks vinden.

https://www.belastingdien...gemaakt_in_de_aanloopfase

• Jazzy

Jazzy

Moderator SWS/PB

Moooooh!

Je kunt m.i. beter zorgen dat je ergens extreem goed in bent dan je eens in iets compleets anders te gaan verdiepen omdat de tarieven daar beter lijken te zijn.

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20-07 22:45

André

Analytics dude

Ergens heel goed in worden betekent ook een paar jaar ervaring opdoen zodat je echt alle ins- en outs kent. Je een netwerk hebt, de materie volledig beheerst, de tools kent, de partijen weet, enz. Daarnaast kun je je makkelijk bewegen in organisaties, en heb je consultancy en sales skills.
Reken daarnaast nog tijd om jezelf bij te spijkeren, congressen te bezoeken, blogs te lezen, enz.
Het is dus niet zo maar even te doen om te switchen.
Niche markten: big data implementatie en analyse, CRM en DMP implementaties icm het aansluiten van alle kanalen en de organisatie.

• t_captain
quote:
Kapotlood schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:35:
Hoe gaan jullie om met vragen van klanten voor een "gereduceerd" tarief als ze je in willen huren voor een langere periode? Ik kom op het moment om in het werk, maar ben ondertussen ook aan het plannen voor volgend jaar (tot eind april als het meezit), maar ik krijg nu de vraag van een klant of ik met twee tarieven zou willen rekenen:
- mijn gewone tarief voor ad-hoc projecten
- een korting voor als ze me voor meerdere weken tegelijk inhuren

Nu heb ik het idee dat het gangbaar is om korting te vrágen voor langere termijn projecten, maar:
- wat is een gangbare korting? 3, 4, 5 procent?
- en doen jullie bij voorbaat wel aan korting of is het bij jullie "je wilt me hebben, dan is dit m'n tarief"?
Als “meerdere weken” een lange inzet is, dan zijn je gemiddelde projecten heel kort.

Ik neem aan dat je in je tarief een redelijke opslag hanteert voor de frictieleegloop en relatief
grotere overhead (non-declarabele werkzaamheden) bij die kleine klussen.

Die opslag kun je voor een deel laten vervallen. Ik denk dat een klus van een maand met de helft minder opslag uit kan dan een klus van een paar dagen.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:45
Ik meld me hier ook. Na 10 jaar in loondienst als front-end developer en interactie ontwerper ga ik per 1-1 als freelancer aan de slag. Wil een mix gaan doen van webapplicaties op projectbasis en websites.

Dus, Hoi!

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• MeZZiN
@Catch22 Congrats en hoi!

Tesla MX - Leaf 2.zero

• pirke
  • Nu online
Hoeveel declarabele uren kun je maken met tarieven boven de 100? En hoeveel niet-declarabele uren ben je dan kwijt aan acquisitie?

Ik accepteer in mijn vakgebied (high tech) een wat lager tarief omdat het zekerheid biedt voor een jaar. Vaak nog met verlenging voor nog een jaar. Korte opdrachten van 1 maand zou ik zelf niet prettig vinden.

@Peetman Zie https://www.belastingdien...oning_aan_fiscale_partner
quote:
Werkt uw fiscale partner mee in uw onderneming? En betaalt u hiervoor aan uw fiscale partner € 5.000 of meer aan arbeidsbeloning? Dan kunt u dat bedrag aftrekken van de winst.

Betaalt u minder dan € 5.000? Dan mag u niets aftrekken van de winst. U komt dan misschien wel in aanmerking voor de meewerkaftrek.
Er staat geen urencriterium bij. Naast de boekhouding geeft ze me advies en dient ze als sparringpartner. Ga daar maar eens iemand voor inhuren... dan krijg je die dure consultants. M'n vrouw is goedkoper :)

Verder is het percentage vd omzet wat ze krijgt vrij laag, bij een 50-50 verhouding krijg je problemen, bij een 85-15 verhouding waarschijnlijk niet. Een hoger bedrag is ook niet interessant, want zij heeft geen 14% winstvrijstelling, ik wel. 20k is echt het optimum :) Daaronder gaat je arbeidskorting eraan, daarboven gaat je algemene heffingskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting weg. Rond de 30k zijn je heffingskortingen maximaal, maar niet als je meeneemt dat de winstvrijstelling wegvalt voor die extra 10k.

Gewoon een excel sheetje maken waar je de verschillende situaties even doorrekent, kun je voor je eigen situatie het meest optimale punt bepalen.

pirke wijzigde deze reactie 23-11-2017 11:06 (24%)

• pirke
  • Nu online
quote:
ybos schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:13:
[...]

Vraag, hoe gaat die betaling naar je vrouw, is dat bruto - netto :? Of dien je daar loonbelasting e.d. over af te dragen?
concreet voorbeeld: 1000 euro per maand overboeken naar je vrouw en 12k aftrekken van je winst :?
1000 overmaken is inderdaad 12k minder winst, vrouw geeft dat op als resultaat overige werkzaamheden en betaalt netjes belasting.

Met 20k betaalt ze 1k belasting (7k inkomstenbelasting, -7k heffingskortingen, 1k premie zvw).

Zonder de meewerkbeloning komt die 20k bovenop mijn winst, waardoor ik uiteindelijk ruim 9k meer belasting zou betalen, en m'n vrouw krijgt 1000 euro terug (uitbetalen algemene heffingskorting). Het netto voordeel van die 20k bruto aan m'n vrouw geven is 7,5k.

Nogmaals, maak een excel sheet waar je ook de heffingskortingen meeneemt en het spreekt allemaal voor zich :)

pirke wijzigde deze reactie 23-11-2017 13:23 (25%)

• raugustinus
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18-07 19:15
quote:
Kapotlood schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:35:
Hoe gaan jullie om met vragen van klanten voor een "gereduceerd" tarief als ze je in willen huren voor een langere periode? Ik kom op het moment om in het werk, maar ben ondertussen ook aan het plannen voor volgend jaar (tot eind april als het meezit), maar ik krijg nu de vraag van een klant of ik met twee tarieven zou willen rekenen:
- mijn gewone tarief voor ad-hoc projecten
- een korting voor als ze me voor meerdere weken tegelijk inhuren

Nu heb ik het idee dat het gangbaar is om korting te vrágen voor langere termijn projecten, maar:
- wat is een gangbare korting? 3, 4, 5 procent?
- en doen jullie bij voorbaat wel aan korting of is het bij jullie "je wilt me hebben, dan is dit m'n tarief"?
Het idee achter korting voor langere projecten snap niet zo. Omdat ze je zekerheid bieden zouden ze korting moeten krijgen? Is het dan ook zo dat het contract die zekerheid biedt? Of kunnen ze je puntje bij paaltje alsnog bedanken voor de inzet?

Als er niks van is terug te zien in het contract zou ik geen korting geven. Er zijn ook nadelen aan langere termijnen. Ik ben namelijk langere tijd niet beschikbaar voor mijn andere klanten.

Ik krijg meestal het gevoel dat men denkt dat ik ontzettend blij moet zijn met een langer contract. Zo van 'kijk ons eens gul zijn voor je'. Helaas snijdt het mes aan twee kanten.

Het is geen binaire situatie natuurlijk. Maar ik ben huiverig met kortingen.

Rob Augustinus

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:30

Gé Brander

MS SQL Server

Over het algemeen houd ik behoorlijk voet bij stuk met mijn tarieven. Als het een nieuwe klant is wil ik nog wel eens afspreken om bij de eerste opdracht wat lager te gaan zitten met mijn tarief maar dat het de volgende keer wel hoger is. Dat komt ook op mijn facturen terug. Bijvoorbeeld standaard 100,00 euro maar voor een opdracht 90 afgesproken, dan doe ik nog steeds 100,00 euro op de factuurregels zetten maar een extra regel met de korting en omschrijving: Eerste opdracht korting: 10,00. Dan kunnen ze nooit achteraf zeuren dat ze het niet wisten en maak je het gewoon inzichtelijk.

Fun!

• Viper®
  • Niet online
quote:
Gé Brander schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:13:
Over het algemeen houd ik behoorlijk voet bij stuk met mijn tarieven. Als het een nieuwe klant is wil ik nog wel eens afspreken om bij de eerste opdracht wat lager te gaan zitten met mijn tarief maar dat het de volgende keer wel hoger is. Dat komt ook op mijn facturen terug. Bijvoorbeeld standaard 100,00 euro maar voor een opdracht 90 afgesproken, dan doe ik nog steeds 100,00 euro op de factuurregels zetten maar een extra regel met de korting en omschrijving: Eerste opdracht korting: 10,00. Dan kunnen ze nooit achteraf zeuren dat ze het niet wisten en maak je het gewoon inzichtelijk.
Da's helemaal geen slecht idee eigenlijk, zelf nooit aan gedacht.
Korting op het eerste contract, verlenging daarna is vervallen van de korting. Van te voren duidelijk, goeie.

• MeZZiN
Ik heb ook wel vaker de vraag gehad om intern te komen maar dat is precies wat ik niet wil omdat de keuze vrijheid het maakt waarom freelancer zijn zo leuk maakt.

Maar bij mij is het meestal half jaar contracten (scheelt werk) en vaak tot einde jaar.

Maar ik ben eigenlijk niet bezig hoelang mijn project loopt meestal is zelf met een jaar contract je elke maand kan opzeggen. Dus belofte van ja tot einde jaar geloof ik wel.

Elke maand is weer een maand gewerkt en verder hoef ik niet te kijken als deze klus stopt dan heb ik nog 10 andere klussen wachten om zo aan de gang te gaan.

Het is soms wel eens jammer omdat je leuke collega's kwijt raak maar elke klus heeft leuke collega's en dat is ook wel erg tof.

Ik heb net mijn verlegging binnen tot einde jaar plus de volgende verlenging tot juli. Dan loopt ook het project af lijkt het maar niets is zo veranderlijk als een opdrachtgever dus kan zomaar dat het wel weer doorloopt.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• t_captain
Je moet ergens een grens trekken. In de handhaving is hopelijk ruimte voor nuances.

Het idee om hoog- en laagverdienende zzp-ers apart te behandelen: spijker op zijn kop!

Veruit de meeste problematiek zit aan de onderkant van de markt. Schijnzelfstandigheid, ongewenste zelfstandigheid, mensen die beneden cao of zelfs beneden minimum verdienen, ontbreken van AOV en/of vermogensopbouw, vrijwel nihil afdracht inkomstenbelasting/volksverzekeringen i.c.m. bovenmatige kans op bijstand. Prijsconcurrentie met werknemers, verdringing van banen en daardoor weer toenemende omvang van bovengenoemde problemen.

Allemaal zaken die vooral in de lagere inkomens spelen. Maar de aanpak raakte ook andere groepen. Nu kan de overheid meer gericht beleid maken en handhaven.

Ieder uurtarief in wetgeving is arbitrair. Bovendien, hoe om te gaan met andere business models zoals SLA of fixed price? Maar dat zijn details van de uitvoering. Grosso modo ontstaan problemen zodra een zzp-er goedkoper wordt dan een werknemer. Waar dat het geval is, dat is waar aandacht van de overheid is gevraagd.

• pirke
  • Nu online
Je kan over alles onderhandelen... dat is het idee van ondernemen ;)
Pagina: 1 ... 4 ... 19

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True