Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:17
Op zich wel zo netjes. Aan de andere kant: het grootste deel van de kosten van de IB aangifte zou je kunnen schrijven als zakelijke dienstverlening: samenstellen boekhouding, opstellen winst- en verliesrekening, balans, FWB etc. Prive-deel is slechts het staartje.

• t_captain
Welkom bij de club!

• t_captain
Fijn om te horen dat je lekker aan de slag kunt! :)

Persoonlijk zou ik gaan voor de nette aanpak. Je hebt toegezegd, dus gewoon starten op project 1.

De tweede klant zal het niet leuk vinden, maar uiteindelijk wel waarderen. Gebruik die waardering in je voordeel, blijf in goed contact met de tweede klant en wie weet wat er over een aantal maanden gaat gebeuren.

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:20
quote:
Bamischijf schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:25:
Ik bevind mezelf in een luxe positie :)
Afgelopen maandag op gesprek geweest voor een opdracht (6+ maanden) voor een net tarief en mag a.s. vrijdag al starten zelfs.

Nu heb ik gister een intake gehad voor een andere opdracht (ook via een andere bureau) en de SM gaf zojuist aan ervoor 'te willen vechten'. Voor de discussie: stel +10,- per uur?
(Opdrachten zijn vergelijkbaar)

Heeft iemand dit al meegemaakt dat je mondeling al hebt toegezegd en er (mogelijk) een zeer aantrekkelijk bod voor een andere opdracht aangeboden wordt?
Hoe ben je hiermee om gegaan?

Zelf ben ik van mening dat zolang er geen contract getekend is, er ook niets definitief is.
Aan de andere kant betreft het wel een soort Gentlemen's agreement.
Lekker dat het zo goed gaat :)

Zijn ze niet te combineren, eventueel met een andere ZZPer?

• Bonsaiboom
Nee ik ken geen Microsoft BI ZZP-ers, dus dat wordt dan helaas lastig. Ik bedoelde eigenlijk alleen aan te geven, dat het kijken naar met anderen iets aan pakken ook tot de mogelijkheden zou behoren. Ik ben daar met mijn huidige opdracht ook mee bezig, om dat door te kunnen blijven zetten terwijl er ook nog andere aanvragen binnen komen. Maar goed, dan zit je wel in eventuele samenwerkingsverbanden enzo.

• t_captain
Kopie VAR-WUO i.c.m. kopie paspoort vrijwaart de opdrachtgever van naheffingen LB+premies VV. Deze kopieen moeten zowel bij de broker als bij de eindklant aanwezig zijn (in het geval je op locatie van de eindklant werkt). Niet vreemd dat ze die vragen.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering zou je kunnen vervangen voor een bankgarantie. Wel een flinke waarschijnlijk. Hier is het belang van de broker dat eventuele schadeclaims met succes kunnen worden doorgelegd naar de onderaannemer. Dat vind ik een begrijpelijk zakelijk doel, al is het sterk afhankelijk van de aard van je werkzaamheden. Iemand die software bouwt waarbij hij in een team van de klant deelneemt, zal veel minder gauw een beroepsaansprakelijkheid moeten afdekken dan iemand die zelfstandig een bedrijfsapplicatie oplevert.

Tot nu toe dus geen al te gekke vragen.

Diploma's vind ik wat ongebruikelijk, tenzij je in een beroep werkt waarvoor het diploma nodig is om te mogen werken (medische beroepen, advocatuur, noratiaat etc). In de IT doorgaans niet het geval. Misschien dat ik dit moet zien in samenhang met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (die hebben vaak diplomering in de polisvoorwaarden staan).

• t_captain
quote:
JaQ schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 09:19:
[...]

Je weet toch dat dit niet waar is? De VAR-WUO zegt enkel dat de belastingdienst waarschijnlijk oordeelt dat je WUO geniet, achteraf wordt door de belastingdienst bepaald of je daadwerkelijk ondernemer bent. Een kopie VAR is dus een schijn-bescherming tegen een naheffing LB etc.
Geen bescherming voor de ZZP-er, wel voor de opdrachtgever. Zolang de werkzaamheden binnen de paraplu van de VAR vallen tenminste.
quote:
Dat begrijp ik (en dat is waarom ik een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heb), maar een kopie van de polis?
Hoe wou je anders je financiele gegoedheid aantonen als je geen polis of bankgarantie wil overleggen?
[...]
quote:
Uiteraard begrijp ik dat ik aan het miereneuken ben, maar ik vind het schokkend hoe gemakkelijker omgegaan wordt met mijn privacy. Betekent dit dat alle andere bedrijven net zo gemakkelijk omgaan met de privacy van hun werknemers (als je een logica-pipo inhuurt krijg je ook meteen kopieën van zijn paspoort en al zijn diploma's? Om maar een zijstraat te noemen?)
Ben ik wel met je eens, je legt vrij veel van je prive bloot terwijl je zakelijk bezig bent.
Zou het ook liever anders zien :)

• t_captain
Je hebt geen relatiebeding of andere beperking afgesproken met A? Dan kun je gewoon in zaken gaan met B.

Let wel op dat je geen intellectueel eigendom van A gebruikt in je relatie met B.

• Bonsaiboom
quote:
t_captain schreef op maandag 18 april 2011 @ 11:33:
Je hebt geen relatiebeding of andere beperking afgesproken met A? Dan kun je gewoon in zaken gaan met B.

Let wel op dat je geen intellectueel eigendom van A gebruikt in je relatie met B.
Als hij wel een relatiebeding met A heeft afgesproken, dan is dat toch op de eenmanszaak gericht? Daar zou dan via een BV toch ook gewoon omheen te komen zijn? Een relatiebeding op de persoon toegespitst lijkt me typisch zoiets dat in een arbeidscontract staat, en het contract met A moet tussen bedrijf A, en EMZ van Leftblank zijn.

• t_captain
quote:
Bonsaiboom schreef op maandag 18 april 2011 @ 12:47:
[...]

Als hij wel een relatiebeding met A heeft afgesproken, dan is dat toch op de eenmanszaak gericht? Daar zou dan via een BV toch ook gewoon omheen te komen zijn? Een relatiebeding op de persoon toegespitst lijkt me typisch zoiets dat in een arbeidscontract staat, en het contract met A moet tussen bedrijf A, en EMZ van Leftblank zijn.
Eenmanszaak is dezelfde persoon als degene die de eenmanszaak exploiteert. De bedrijfsnaam is een handelsnaam, een manier waarop de eigenaar zijn diensten verkoopt. Het is geen aparte persoon. Soms zie je de volgende notatie: "Meneer Janssen, OHO Jansen Tegelwerken" (OHO: ook handelend onder)

De handtekening die de eigenaar van een eenmanszaak zet, heeft onverkort zeggenschap over zowel zijn persoonlijke als zijn zakelijke handelen.
Een relatiebeding wordt gewoonlijk geformuleerd met de naam van de natuurlijk persoon erin. "Meneer Jansen zal zich onthouden van ...", en "...al dan niet indirecte..."

Als Jansen vervolgens een BV opricht (of bij een ander in dienst gaat) en werkzaamheden gaat uitvoeren die onder het relatiebeding vallen, is hij persoonlijk in overtreding van dat relatiebeding.

• Bonsaiboom
Dat klinkt inderdaad logisch. Denkfout van mij (en die heb ik wel meer vandaag... gaat lekker!)

• t_captain
quote:
El_BingO schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:18:
[...]

Nee, heb ik niet.

[...]

Bedoel je dat ik geen aanpassingen mag doen aan zaken die zij hebben aangepast op mijn systeem (dat ik initieel heb gemaakt)?
Hangt af van de voorwaarden die je hebt afgesproken m.b.t. wie de rechten heeft. Het kan dat de software die je voor A hebt gemaakt aan A toekomt, het kan dat het aan jou toekomt. Wijzigingen die A heeft aangebracht komen waarschijnlijk aan A toe, die zul je redelijkerwijs eruit moeten halen om met je "eigen" code te beginnen.

• t_captain
quote:
eureka schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:37:
Hallo allemaal,

Mij is een baan aangeboden voor het omzetten van verschillende documenten naar xml. Dat moet met de hand gecodeerd worden, dus niet met een conversieprogramma.
Wat is een gebruikelijk uurloon hiervoor?
Heb je het over een baan of een freelance opdracht?

• t_captain
Als je niet teveel moeite wilt doen en het is vooralsnog een eenmalig project, dan is het oprichten van een eigen bedrijf (KvK + BD inschrijving, VAR verklaring, en net zoveel meer als je zou willen en kunnen regelen) misschien een beetje veel van het goede.

Aan de andere kant zou het kunnen dat de opdrachtgever niet zoveel zin heeft in het papierwerk en de risico's van een dienstverband.

Een tussenoptie is payrolling. Je gaat gewoon samen met de opdrachtgever naar een payroll bedrijf. Zij nemen je op een flex-contract aan en doen de salarisadministratie. Van elke 100 euro die de opdrachtgever betaalt gaat er 5 naar het payroll bedrijf en 95 in de pot waaruit jij wordt betaald. Uit die 95 betalen ze de premies van de werknemersverzekeringen en de loonbelasting. De rest maken ze over naar jou. Wel zo makkelijk.

Wat betreft uurtarief, moet ik het antwoord even schuldig blijven. Het hangt vooral af van het functieniveau. Kijk ook wat voor budget de opdrachtgever in zijn hoofd heeft om van het hele probleem af te zijn (als je met een eigen zaak of via een payroll bureau aanbiedt, dan is dat de meerwaarde van je aanbod: voor bedrag X is je probleem opgelost en heb je er geen omkijken naar)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Als freelancer: omdat de "zekerheden" van loondienst steeds minder zeker worden en daar geen passende compensatie tegenover stond. Denk aan de versoberingen van de WIA, WW en de pensioenen waarbij steeds meer de risico's naar de werknemer wordengelegd. Ik wil en kan best risico's nemen maar er moet wel een goede verhouding zitten tussen rendement en risico ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonsaiboom
Even over hypotheken, huren en boekhoudingen. Ik doe momenteel mijn boekhouding, en dus winst- verliesrekening zelf. Enkele van de particuliere huurbedrijven in de omgeving vragen echter om een accountants-gecertificeerde w&v rekening. Van banken weet ik het niet, maar daar begin ik ondertussen ook wel wat voor te vrezen, met de 3 jaarrekeningen regel.

Hebben jullie ervaring met hoe warm die soep gegeten wordt? Word je echt de deur gewezen met een eigen boekhouding, van een bedrijf dat weinig anders doet dan 12 facturen per jaar versturen, en een ~50tal inkomende facturen verwerken?

Een daadwerkelijk gecertificeerde w&v rekening heb ik nog niet voor minder dan E1000,- gezien, wat met toch vrij veel geld lijkt voor iets zo simpels...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
quote:
Stoffel schreef op maandag 09 mei 2011 @ 21:15:
[...]

Bij mij moest het ook door een accountant inderdaad, mijn eigen boekhouding voldeed niet. Ik had dus ook zelf de winst- en verliesrekening en balans opgesteld, maar ze gingen er niet mee akkoord.
en een IB60 verklaring?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Het is niet ondenkbaar dat een bank een IB60-verklaring zou accepteren ter ondersteuning van je zelf-opgestelde WVR.

Een eenmanszaak zonder deponeringsplicht of accountantsverklaring kan natuurlijk alle soorten getallen uit de mouw schudden.
Maar als je je winstcijfers kan ondersteunen met een IB-60 verklaring dan is het overdrijven van je winst effectief uitgesloten. Graag een hypotheek willen we allemaal. Maar niet veel mensen zullen zo ver gaan om winst te verzinnen en er vervolgens ook nog belasting over te betalen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Het is het verschil tussen een aangifte en een aanslag :)

• t_captain
Vraagje: grenswerken.

Stel dat je vanuit je eenmanszaak over de grens een project doet. Er is geen "vaste inrichting" in NL (zijnde een kantoor of een kwalificerende werkruimte in huis) en de werkzaamheden vinden hoofdzakelijk op locatie bij de klant plaats. Dan schijnt deze winstbijdrage niet onder de NL inkomstenbelasting te tellen maar onder bijvoorbeeld de DE of BE inkomstenbelasting. De keuze-belastingplicht die werknemers hebben als grenswerker schijnt niet te gelden.

Mijn vraag: verandert er nog iets aan als er een NL tussenbureau in de keten zit, waardoor je opdrachtgever in NL is gevestigd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Twee tips:

1. netwerken, nieuwe mensen leren kennen, oude bekenden blijven spreken
2. sparen, zowel geld als bv. vakantiedagen. je moet zorgen voor een buffer waarvan je een aantal maanden kan bestaan.

Hou rekening met het feit dat je doorgaans een maand (en bij sommige klanten langer) zult moeten wachten op je factuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonsaiboom
CasGas,

het klinkt alsof het beter zou zijn om eerst aandacht te besteden aan het feit dat je je loon erg laag vindt in vergelijking met de andere ICTers (oftewel zoeken naar een baan met meer loon/uur).

Aan de andere kant, als je het ook ok vindt om bij slagers e.d. af en toe wat uurtjes werk te verzetten, dan kan je daar in het weekend vast wel mee aan de slag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Ik lees in je profiel dat je in de ICT-beheer hoek zit (MCSE, CCNA). Wat voor rollen wil je als zelfstandige gaan doen? Ook netwerkbeheer/systeembeheer etc?

Nog belangrijker is de vraag wat je visie op de langere termijn is. Wil je een product of dienst gaan ontwikkelen en naar de markt brengen, wil je groeien met je bedrijf of wil je ZZP-er blijven? Als ZZP geen doel is maar een tussenstap, dan is dus de vraag op welke manier het moet gaan leiden naar het einddoel.

Als ZZP wel je einddoel is, moet je wel je motivatie helder hebben. Gaat het om vrijheid? Gaat het om inkomen? Zulke vragen moet je kritisch een jezelf stellen.

• Bonsaiboom
Ik was even bezig met het bepalen van mijn belastingreserve, maar klopt het dat je als ZZPer echt een behoorlijke bult marginaal belastingtarief te verwerken hebt tussen de 50 en 60k omzet door de afbouw van de zelfstandigen aftrek? Ik heb gewoon de zelfstandigenaftrek, mkbwinstvrijstelling en vervolgens inkomensbelasting uitgerekend:

WinstZelfstandigen- aftrekMKB VrijstellingBelastbaar InkomenBelasting voor heffingskortingenHeffingskortingenInkomens belastingMarginaal belastingtarief
10000948461,92454,08151,8934840,000,00
2000072201533,611246,43761,923484277,922,78
3000072202733,620046,46826,0834843342,0830,64
4000072203933,628846,410517,6834847033,6836,92
5000072205133,637646,414211,39348410727,3936,94
6000045746651,1248774,8818885,35348415401,3546,74
7000045747851,1257574,8822769,44348419285,4438,84

Reden dat ik hier naar zocht is dat ik wist dat de zelfstandigenaftrek sterk afneemt in de 50-60k range, en ik verwacht dit jaar ergens rond de 50 uit te komen. Ik vind het een beetje gek dat dit tarief op 46.74% ligt op die 10k, terwijl als je het uiteindelijk marginaal tarief bekijkt het op 45.76% ligt.

Maak ik hier iets van rekenfouten of zit het inderdaad zo in elkaar?

Bonsaiboom wijzigde deze reactie 09-06-2011 07:34 (196%)

• t_captain
Stel dat je geen kosten zou hebben en geen zaken als investeringsaftrek, egalisatiereserve of FOR zou gebruiken. Dan is je netto omet (omzet excl BTW) gelijk ook je winst. Startersaftrek laat ik voor de eenvoud ook weg.

- 50.000 --> belastbaar inkomen 50.000 - ondernemersaftrek - MKB-winstvrijstelling = 37.646
- 60.000 --> belastbaar inkomen 60.000 - ondernemersaftrek - MKB-winstvrijstelling = 48.775

Dus je belastbaar inkomen stijgt 11.100 bij een winststijging van 10.000. Dat leidt tot een marginale belastingdruk van 46.75%.

Van 60k naar 70k gaat je belastbaar inkomen omhoog naar 57.575, dus 8800 euro. De marginale belastingdruk ligt in die stap ongeveer op 46 a 47% * 8800/10000 = +- 41% (vanwege het eind van IB schijf 3 en begin van schijf 4). Weer een stap verder gaat de marginale belastingdruk naar 46% (0.88*52%) en dat blijft hij ook.

Je hebt dus gelijk met je opmerking dat je van 50k naar 60k een relatief hoge belastingdruk hebt.

• Bonsaiboom
Ok, goed om te horen dat ik dat niet helemaal verkeerd gezien heb. Ik kwam wel tot 38% marginaal tarief tussen de 60 en 70k, maar ik heb niet precies gekeken of ik overal de 2010 of 2011 schalen gebruikt heb.

Het loont dus om, als je in de buurt van dat omzet getal komt, om echt even goed te spelen met de mogelijkheden die je hebt.

Ik had verder ook alle reserves buiten beschouwing gelaten, en de startersaftrek. Ik zal de termen even aanpassen naar de juiste in de tabel.

• t_captain
De Telegraaf bewijst vandaag weer eens dat ze niets van de business snappen:
linkje

:)

• Bonsaiboom
Wat ik van het project toeslagen heb meegemaakt, kan de belastingdienst hier ook niet van zeggen dat ze niet debet zijn aan de enorme kosten. Wat wel mooi is, is dat door 3 herijkingen op het rijksoverheid ICT dashboard dat project nog steeds groen is.

Wat ik weer triest vind, is dat de SP vervolgens meteen gaat lopen klagen over dat dit niet kan, en moet worden aangepakt. Dat de telegraaf een 'schok' en populair bericht plaatst past wel bij de krant, maar dat de politiek ditzelfde gaat doen vind ik jammer.

• t_captain
Ik vond het compleyte gebrek aan interpretatie van de gegevens nogal grappig:)
Volgens mij werkt de Belastingdienst niet zo vaak direct met zelfstandigen. In het algemeen zit er een grote geel-zwarte, rood-blauwe of blauw-witte partijd tussenin. En als die er al niet tussen zitten dan waarschijnlijk wel een paar bemiddelaars en contract handlers.

Resultaat in het geval van de grote, primair gekleurde partijen, is dat er van die 115 euro ongeveer 60 overblijven om aan de arbeidsvoorwaarden van de consultant te besteden. Daarvan gaat ongeveer 60% naar het brutosalaris en 40% naar werkgeverspremies en secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij 1600 uur per jaar declarabel kom ik op een gemiddeld salaris van 55.000 a 60.000. Nogal wat anders dan de gesuggereerde twee ton ;)

In het geval van een freelancer zier het plaatje er zeker mooier uit, maar ook daar moet je eerder denken aan een equivalent jaarsalaris van 80k dan 200k.

• t_captain
1600*92 euro = 147.200. Omzet. Omzet is geen inkomen.

Eerst gaan eraf: bedrijfskosten (denk aan zakelijke verzekeringen, autokosten). Blijft over de winst.

Dan gaan eraf: inkomensverzekeringen (die werknemers bovenop hun inkomen hebben).

Dan blijft over de totale som aan geld wat er voor arbeidsvoorwaarden beschikbaar is. Ook die kun je niet vergelijken met het brutoloon van een werknemer. Want bij de ZZP-er is het bedrag inclusief vakantiegeld, eindejaarsuitkering, pensioenpremie, eventuele werkgeverspremie voor collectieve verzekeringen en inclusief de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW.
Er is zoiets als een (ruwe) verhouding tussen brutoloon en totale arbeidsvoorwaarden-budget. Afhankelijk van de hoogte van het brutoloon en het pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden zit deze in de orde van 0.6. Blijft over van die 147.000 een bedrag in de orde van 80.000 a 90.000 euro.

Ik ga niet beweren dat je arm ben als je 92 euro per uur verdient maar het is dus geen ministerssalaris zoals er vaak erg makkelijk wordt gesuggereerd :)

• t_captain
quote:
McVirusS schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 15:55:
We hadden het nu over een ZZPer die ingehuurd wordt door een detacheerder en daarvoor €92 per uur ontvangt.

Bruto jaarsalaris is ook inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering ;). Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW betaald een werknemer ook (en is eigenlijk gewoon belasting).

Dus enige wat dan nog overschiet is pensioen (dan gaan we uit dat werkgever dit 100% betaald), verzekeringen (AOV/aansprakelijkheid), overige bedrijfskosten (accountant o.a.) en lease auto. Daarnaast heeft een ZZPer ook nog specifieke aftrekposten die vergelijken moeilijk maken (startersaftrek, investeerdersaftrek, MKB-winstvrijstelling en zelfstandigenaftrek).

Mij lijkt 80k a 90k van 147k wel erg weinig. Denk dat je toch wel op 110k of zo moet kunnen uitkomen.

Maar goed, blijft lastig vergelijken. Er houdt in ieder geval niemand 2 ton aan salaris over aan een uurtarief van 115 euro (zelfs al krijg je dit zonder tussenpersoon).
Ik zal mijn uitspraak even in context plaatsen: 80 a 90k als brutoloon in loondienst, aangevuld met een goed pakket secundaire arbeidsvoorwaarden, is bruto-bruto vergelijkbaar met een bedrijfswinst van pakweg 125k a 130k of een omzet van 145k. Netto kom je beter uit door de ondernemersaftrek en MKB-winstvrijstelling.

• t_captain
Ik heb altijd begrepen dat voor de inkomstenbelasting de belangrijkste grondslag is waar je woont en waar de werkzaamheden plaatsvinden. Dus niet zozeer waar je klant gevestigd is. Maar in het geschetste voorbeeld, weet je dan waar normaal gesproken de belastingplicht zou zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Verhelderend verhaal, thanks!
Als je woont in NL en over de grens werkt in bijvoorbeeld BE, moet je dan altijd in BE inschrijven? Of alleen als je klant ook Belgisch is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Welkom op ons mooie topic :)

Als je het niet erg vindt, ga ik buiten de context van je vraagstelling antwoorden.

* Je hebt kennelijk weinig uitdaging in je huidige baan.
Het leuke van freelancen is dat je in het begin allemaal nieuwe dingen op je af krijgt. Beetje vennootschapsrecht, boel fiscale zaken, bedrijfsfinancieen, inkomensverzekeringen, etc. En natuurlijk netwerken en sales :) Als je een brede interesse hebt is dat een voordeel. Dan brengt het weer wat uitdaging in je werk, ook al doe je inhoudelijk hetzelfde als voorheen voor een baas.

* Freelancen is niet je einddoel.
Je wilt ooit een bedrijf opbouwen op basis van een idee dat je nu in je hoofd hebt. Het lastige van loondienst is dat de inkomenszekerheid verlammend kan werken. Als je doorzet met je plannen voor een eigen zaak, dan komt ooit het moment dat je je baan zult moeten gaan opzeggen ten gunste van een onzeker (en misschien in het begin heel laag) inkomen uit je eigen zaak. Het is veel te makkelijk om die stap iedere maand weer een maand vooruit te schuiven. Als je eerst freelancer wordt, heb je die horde reeds achter je gelaten en is het makkelijker om nieuwe zakelijke stappen te zetten.
Bovendien kun je als freelancer hopelijk wat meer geld opzij zetten voor je startkapitaal, of iets minder uren werken om wat meer tijd in je bedrijf te investeren, of een combinatie van beide. Maar dat voordeel had je zelf al gesignaleerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
quote:
Avalaxy schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 21:35:
Ik zit hier allemaal bedragen van ~100 euro per uur langskomen; mag ik vragen hoe oud jullie ongeveer zijn?

Zelf ben ik 20 en vraag €35 per uur voor voornamelijk PHP-klusjes, maar dat is niet echt big business (wel genoeg om van rond te komen though). In de toekomst wil ik me voornamelijk in gaan zetten als .NET specialist omdat ik daar heel veel mee bezig ben (C#, F#, ASP.NET) en het ook leuker vind dan PHP, maar voor nu is dit wel een relaxt bijbaantje.
100 per uur is in sommige sectoren het tarief voor een sterke technisch specialist (i.e. senior developer met diepgaande kennis van een bepaalde technologie en eventueel de juiste certificeringen). Of in de meer generalistische rollen de senior informatieanalist of projectleider. Denk aan financiele sector.

In andere sectoren liggen de tarieven vaak wat lager. In de technische / embedded software engineering doet een junior onwikkelaar 40 euro en een senior 60. Software architect 75 of 80, evenals een projectleider. Wel heb je vaak wat langere projecten, dus minder leegloop tussen projecten in.

Volgens mij zit webdevelopment ongeveer onderaan de ladder van uurtarieven. PHP ontwikkelaar 35 euro klinkt me bekend in de oren. Er is vrij veel vraag naar, maar volgens mij zijn er nog meer hobbyisten die part time projecten erbij pakken voor een laag tarief.

Om die reden is de overstap naar .NET geen onverstandige stap. Blijf niet geheel in de web development hangen (C# ASP.NET); pak de hele keten erbij (SQL server, WCF etc) en ontwikkel je tot systeemontwerper. Zorg verder voor je CV: voor succesvolle intakes is het nuttig dat je tenminste een HBO diploma hebt en anders wel de juiste papieren (MCPD, MCTS). Dan zit je zo op 60 euro per uur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Belangrijkste wapenfeit op je CV is ervaring. Dan gaat het om concrete projecten voor concrete bedrijven en niet om proof of concept en hobbyprojecten thuis.

Het lastige is om binnen te komen op die systeembrede rollen als je de ervaring niet al hebt. Om dat gat te dichten is certificering nuttig. Ik zou een MCPD in de richting van webapplicaties doen (sluit aan op je eerdere PHP ervaring), aangevuld met MCTS voor tenminste SQL Server en eventueel andere technologieen zoals WCF.

• t_captain
quote:
MrWilliams schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 08:44:
Binnenkort komt er waarschijnlijk een telefoontje krijg voor een avw-gesprek bij het bedrijf waar ik gesolliciteerd heb. Als die een goed aanbod doen, ga ik daar zeker naartoe. Ze zitten namelijk ook in het gebied waarvoor ik expertise nodig heb voor mijn eigen idee.
Kennisonwtikkeling is een prima voorbereiding op ondernemerschap. Dit is de vakinhoudelijke kant van de zaak.
quote:
[...]

Mijn drijfveer voor freelancen is precies zoals je hem hierboven beschrijft: Een eerste geldstroom voor een eigen bedrijf. Bedankt voor dit inzicht! :)
Ik denk dat freelancen meer voordelen biedt dan het inkomen. Zo werk je aan je ondernemersvaardigheden. Maar dat had ik al genoemd.
quote:
Daarnaast hebben hebben mijn vrouw en ik gisteren onze situatie doorgesproken. (Zo'n stap zet je niet alleen)
Heel goed punt. Ondernemen doe je samen met je partner, want die deelt mee in de inkomensvoordelen, inkomensonzekerheid en de extra dingetjes die je in je voorheen-vrije tijd thuis mag doen zoals belastingaangiftes en administratie. Dus is het wel zo handig als je partner dat ook wil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
quote:
Free rider schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 10:32:
(Excuses voor het late antwoord)
Het was ook geen urgente vraag, meer eentje omdat ik een beetje een gat heb in mijn kennis m.b.t. internationale belastingen. Dat gat probeer ik te dichten, veel dank dus voor je antwoord :)

Andere vraag.

Wat vindt onze belastinginspecteur ervan als je een zakelijke reis met prive combineert?

Een leuk (en enigzins hypothetisch) voorbeeld voor de vijdagmiddag: ik heb een zakelijke afspraak in Amsterdam. Normaal gesproken geen enkele discussie over: reiskosten ten laste van de winst.
Maar wat nu als ik mijn vrouw meeneem en er een nach hotel aan vastknoop?

Ik snap dat het hotel gewoon prive is. Maar die kilometers, zijn die nog steeds zakelijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
quote:
ralpje schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 12:05:
Die belastinginspecteur hoeft toch helemaal niet te weten dat jouw vrouw tijdens die gemaakte kilometers naast je in de auto zit? Gewoon zakelijk, lijkt me.
Ik snap dat het kan :)

Maar is het ook volgens het boekje? Of is het feit dat er een prive-belang in de reis zit meteen een disqualificatie van de reis als zakelijke kosten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Over de uurtarieven: dit is de klassieke twist tussen kostprijs-gebaseerde tariefstelling en marktgebaseerde tariefstelling.

Commercieel gezien moet je eigenlijk niet naar kostprijs kijken, puur naar de waarde voor de klant. Als de markt 5 euro voor mijn uren overheeft, zijn ze 5 euro (of stop ik ermee). Als de markt 325 wil betalen, zijn ze 325 (en stop ik er nog even niet mee ;) ).

Zolang veel IT-ers kostprijs gebruiken, zal dat echter de marktprijs beinvloeden. Je kunt 300 euro per uur waard zijn voor je klant, maar als anderen 80 euro per uur vragen dan zal dat toch invloed hebben.

• t_captain
Eenmanszaak of BV?
Huurcontract op de zaak of prive?

In geval van huurcontract op de zaak zou je over de betreffende periode tweemaal bijtelling moeten tellen (je vaste auto en de huurauto). Of je moet het zo kunnen wenden dat tenminste 1 van de auto's in de genoemde periode niet beschikbaar was voor privegebruik.
Wat betreft BTW is de BTW van de huur-factuur aftrekbaar, maar heb je in dit geval wel te maken met BTW-correctie privegebruik.

Huurcontract prive? --> 19 cent per gereden kilometer ten laste brengen van de bedrijfswinst (eenmanszaak) danwel als netto onkostenvergoeding uitkeren aan de DGA (BV). BTW niet aftrekbaar. Wel BTW-compensatie over de gebruikskosten.

• t_captain
Je moet in de aangifte IB bij een auto vd zaak de start- en einddatum aangeven. Die velden hebben het formaat DDMMJJJJ dus een periode van 3 dagen is gewoon mogelijk. Bij de ondernemersaangifte heb ik geen ervaring met deze rubriek (rij een eigen auto). Maar ik heb geen reden om te denken dat het anders zou zijn als in de reguliere aangifte IB.

De 500 "vrije" kilometers schalen pro rato de periode, dus inderdaad 4.1 km.

Misschien is het een alternatief om het huurcontract alsnog naar prive te halen.
- stap 1: haal het papierwerk uit je zakelijke administratie
- stap 2: boek alle betalingen die je van je zakelijke rekening hebt gedaan als "prive-onttrekking"
- stap 3: alle zakelijke kilometers met de huurauto worden a 19 cent geboekt op "reiskosten"
- stap 4: (als je een kilometerregistratie hebt van de huurauto over de betreffende periode): BTW compensatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Je hebt toch altijd een electronische of papieren factuur? Ik kan me zo gauw niets voorstellen waarvan we geen factuur ontvangen. UPC: electronische factuur. T-Mobile? Papieren factuur. etc. etc. Welke provider stuurt er nu geen factuur?

In het algemeen, de volgende zaken zijn van belang op een inkomende factuur:
- tenaamstelling
- omschrijving geleverde dienst(en)
- periode dienstverlening
- factuurdatum
- BTW tarief en BTW bedrag

Verder zou ik je aanraden om al je zakelijke facturen per bank te betalen. Dan kun je aansluiten tussen je factuur en je bankafschrift, geeft de minste twijfel over je administratie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
+4 euro is best aardig, scheelt toch 6000 euro aan jaaromzet, of 250 a 300 euro netto per maand aan inkomen. Beter dat wat je bij een baas meestal kunt toevoegen in een jaar :)

• t_captain
@ hexta: als dit een poging is om de eerste reaktie te schrijven, ben je 19 pagina's te laat ;)

• t_captain
quote:
hexta schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 17:00:
[...]

Mijn eerste reactie ;)
Dan kan ik hem later beter terugvinden.
Net voor jezelf begonnen?

• t_captain
quote:
Aakab schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:01:
Hoe hebben jullie de overstap aangepakt tussen vaste baan naar freelance?

Ik zit namelijk met een vaste arbeidsovereenkomst, met 3 maanden opzegtermijn. Dat betekend dat ik bijna op geen enkel freelance klus (op bijvoorbeeld freelance.nl) kan reageren, omdat de recruiters over het algemeen direct iemand willen hebben.
Het is inderdaad een probleem. Aanvragen voor inhuur worden vaak pas <1 maand voor de startdatum uitgezet.

Ik ben zelf al maanden voor de overstap wat actiever aan het netwerken geslagen. Uiteindelijk heeft dat niet kunnen voorkomen dat ik de eerste maand van mijn zelfstandige bestaan op mijn werkloze achterwerk heb doorgebracht. Na het einde van je loondienst-periode direkt in je eerste freelance klus rollen is waarschijnlijk meer fictie dan realiteit.

Aan de positieve kant, ik zie tegenwoordig ook vaker moeilijk vervulbare posities, die een tijd lang blijven terugkeren. Met name posities voor ervaren specialisten. Als je op zo'n positie reageert, dan zal de eerste reaktie waarschijnlijk wat afhoudend zijn. Maar als je een positief gesprek hebt gehad en er is na een maand nog geen geschikte kandidaat gevonden, dan kom jij hoger op het lijstje te staan. Gaan er nog enkele weken voorbij zonder goede kandidaten, dan gaat vanzelf jouw telefoon.

Van belang is dus:
1. CV in orde.
2. netwerken, netwerken, netwerken. Zorg dat je alle mensen kent en ze jou allemaal kennen.
3. evaluatie van de respons op je CV. wordt je vaak gevraagd voor concrete projecten of is de belangstelling maar matig?
4. financiele planning: hoeveel maanden kun je zonder project, wanneer ga je weer solliciteren voor loondiest? maak hiervoor harde afspraken met jezelf.
5. bedrijf oprichten, VAR verklaring aanvragen.
6. baan opzeggen en zorgen voor zoveel mogelijk intakes.
7. lekker aan de slag als zelfstandige :)

• t_captain
quote:
hexta schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:22:
Ok, bedankt voor de info.

Mijn situatie.
Ik werk bij een bedrijf, 40 uur per week, zonder contract. Op "freelance" basis.

Ik krijg opdrachten, en aan het eind van de opdracht zegt hij wat hij er voor wil geven, dan kan ik er soms nog iets bij krijgen, en dat is het.

Oh, en ik verdien ong 10 euro bruto per uur.

(geknipt)
Probleem 1: je onderhandelingspositie is de zwakste die er bestaat. eerst werken en dan hopen dat je nog wat geld krijgt ook.
Probleem 2: je verdient minder dan in loondienst
Probleem 3: je hebt je fiscale zaken niet op orde. Ik voorzie mogelijke conflicten met de belastingdienst en UWV over:
(a) BTW-afdracht (factureer je BTW? ben je bij de belastingdienst bekend als "ondernemer voor de omzetbelasting"? geef je omzetbelasting aan?)
(b loonheffing en premies werknemersverzekeringen. (worden die betaald? heb je een overeenkomst met je baas waarin je hem vrijwaart voor deze vorderingen? bij gebrek aan VAR komen ze namelijk wel bij hem terecht.

• t_captain
Altijd fijn als er in twee dagen weer twee pagina's bij ons topic komen ;)

de eerste naam was "het grote freelance ICT-ers discussie topic"

De moderator heeft het woord "grote" eruit geknipt. Ik hoop dat we het gauw terugkrijgen ;)

• t_captain
quote:
mekkieboek schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:34:
[...]

Mag ik eens vragen hoe in grote lijnen jouw cv eruit ziet? Tot hoever terug vermeld je je verrichte werkzaamheden? Laat je wel eens opdrachten weg (die b.v. niet zo lekker liepen)? Hoeveel beslaat je hele CV?
5 jaar software engineer vaste dienst
5 jaar IT consultant (stuk of 5 projecten in engineering, integratie, etc)
sindsdien zelfstandig (1 groot en 2 kleine projecten in een jaar)

Mijn CV beschrijft tot op projectniveau, waarbij de lengte, relevante en periode van het project bepalend zijn voor het aantal regels op mijn CV. Dus: lang geleden, minder interessant, niet zo lang: 2 regeltjes tekst. Vorig jaar, zeer relevant, lang project, 10 regels tekst.

• t_captain
quote:
Tweety1 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:16:
[...]

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik werk zelf veelvuldig in de financiële sector en daar wordt altijd een bemiddelaar geeist. Er is geen bank die nog rechtstreeks wil handelen met een zzp-er ook al heb je een VAR verklaring. Het scheelt wel als je zelf de opdracht vindt, want dan kan de bemiddelaar maar een laag tarief van een euro of 4 opstrijken. Hebben zij de opdracht voor je gevonden (ik ben zelf wel eens benaderd via LinkedIn voor een opdracht waar zij voor bemiddelde) dan strijken ze met gemak tussen de 10 en 15 euro per uur op. Dat bemoeilijkt altijd je onderhandelingspositie.

Ik ben het overigens wel met je eens dat het grotendeels zakkenvullers zijn en dat ze in de meeste gevallen met 'domme' voorstellen komen.
In de financiele sector zou je bijvoorbeeld via HeadFirst kunnen werken. Die doen de contract handling voor enkele euro's per uur. Bovendien zijn ze vrij goed geworteld bij de banken.

• t_captain
+1 voor de belastingaftrekbare iPad:)

Sent from my iPad

• t_captain
WiFi 32GB zit volgens mij net aan de 500 excl.

• t_captain
quote:
Bamischijf schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:35:
[...]
Totaal af te schrijven bedrag: 2200,- + (2200,- * 28% =) 616,- = 2816,-

Als ik het dan goed begrijp mag ik 2816,- x 52% (indien van toepassing) = 1464,32 aftrekken van de te betalen belasting? :?
Die laatste conclusie is te kort door de bocht.

Als je 2816,- afschrijft, breng je 2816,- ten laste van de ondernemingswinst, niet van je belastbaar inkomen in box 1.

De lagere winst kan gevolgen hebben voor de zelfstandigenaftrek. Zie: tabel zelfstandigenaftrek
Als je winst (ook met de afschrijving) boven de 59450,- blijft, is er geen effect op de zelfstandigenaftrek. Ook als je geen zelfstandigenaftrek geniet (bv omdat je de urennorm niet haalt), heb je natuurlijk geen affect op deze zelfstandigenaftrek.

Verder heb je te maken met de MKB-winstvrijstelling. 2816,- minder winst (na ondernemersaftrek) betekent dat je belastbaar inkomen met 88% * 2816,- daalt.

• t_captain
Absoluut, als je daarmee de grens van de KIA overschrijdt en dus een extra aftrekpost van 600,- kan opvoeren, dan heb je daar al een netto voordeel van 52%*88%*600 = 275,-.

Daarnaast is de 500,- zelf aftrekbaar van de winst (weliswaar verdeeld over enkele jaren, afschrijving i.p.v. uitgave) --> belastingvoordeel in totaal 88%*52**500 = 225,-.

Dus je 500 euro excl BTW apparaat is de facto gratis ;)

• t_captain
quote:
JaQ schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:06:
[...]

Ik vraag mij erg af of de belastingdienst dit jaar vragen gaat stellen over alle iPad's die als investering worden opgevoerd (Sent from my half-with-tax-money-paid iPad :) )
Zo'n onderzoek zou ik als IT-er niet eens vrezen. De iPad neemt steeds duidelijker een plaats in de IT-omgeving in. Het is de tool aan het worden waarom managers na werktijd e-mailen en hun agenda bijwerken en het wordt steeds vaker als client toegepast voor allerlei (intranet) bedrijfs applicaties. Hands-on onderzoeken van deze trend lijkt me best een investering van een paar honderd euro rechtvaardigen :)

• t_captain
quote:
sverzijl schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 09:35:
[...]

Helemaal mee eens hoor. Voor mij gold een aantal jaar geleden dat het premieverschil tussen 30 dagen en half jaar wachttijd dermate klein was dat ik (ook omdat ik net begon) voor 30 dgn heb gekozen. Maar dit triggert me wel om nog eens te informeren wat het nu scheelt als ik de wachttijd naar 6mnd/1 jaar laat verhogen.
Er zijn een paar redenen waarom de wachttijd bij ziekte aan het begin niet zo'n heel groot verschil maakt maar later des te meer:

1. de eerste jaren heb je vaak een instapkorting. 25% afbouwend tot 0 in drie jaar is vrij gangbaar.
2. de premie loopt fors op met je leeftijd. een goede AOV die 45.000 euro per jaar verzekerd voor een man van 30 met een kantoorbaan, kost waarschijnlijk minder dan 150 euro per maand. als je 50 bent is dat opgelopen tot 600 euro. (deze stijging stopt meestal bij 50 of 55 jaar. wordt je ouder, dan neemt de kans op arbeidsongeschiktheid wel toe, maar dat wordt geconpenseerd door een lagere maximale utkeringsduur).

Ik denk dat het in het algemeen een goed idee is om te starten met 1 maand wachttijd, en deze na enkele jaren te gaan opvoeren naar 3, 6 of meer maanden. E.e.a. natuurlijk afhankelijk van de mate waarin je buffers hebt opgebouwd en je persoonlijke premieberekening.

• t_captain
@Albantar: welkom op het topic. Ik denk dat je op veel vragen over m.n. geld, belastingen en verzekeringen wel antwoord kunt vinden. Zo niet, nieuwe vragen altijd welkom.

Ik wil nog altijd het woord "grote" terug in de topictitel

• t_captain
quote:
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Je bent geen werknemer, maar ondernemer. Dat betekent dat je gewoon als twee gelijkwaardige partijen aan de onderhandelingstafel zit. Een bemiddelaar heeft jou net zo hard nodig als jij hun. Eigenlijk zelfs harder, een ZZP-er kan tot op zekere hoogte werken zonder bemiddelaars, maar een bemiddelaar niet zonder ZZP-ers ;)

Alle contracten zijn onderhandelbaar. Een organisatie die niet in het minste wil buigen om tot een voor jou acceptabele overeenkomst te komen, moet je gewoon geen zaken mee doen.
quote:
Het feit van eerder betaald willen worden..ja, normaal is 30 dagen betaaltermijn. Sommige tussenpersonen zeggen gewoon "de 30 dagen gaan tellen als JIJ je factuur ingedient hebt met een geldig contract en een goedgekeurde urenstaat" Zij leggen de verantwoordelijkheid dus bij jou als ZZP-er neer.
Een betalingstermijn gaat altijd in op de factuurdatum. Dat betekent dus dat je tegen het einde van de maand moet zorgen dat je de factuur hebt opgesteld en de urenstaat ter ondertekening bij de verantwoordelijke bij de eindklant hebt liggen. Als je aan 1 handtekening op je urenstaat genoeg hebt, kun je in principe op de 1e of 2e van de maand factureren. Bij grotere organisaties kan het gebeuren dat de controle van urenstaten gecentraliseerd is, dat kost je eventueel een week.

30 dagen is gangbaar. Ik snap dat dit in het begin belangrijke overwegingen zijn, maar zodra je een half jaartje aan de gang bent dan maakt het echt niet meer uit. Er zit als het goed is een enorm verschil tussen je factuur en je netto maandinkomen. Zo reserveer je voor de BTW, inkomstenbelasting, en voor periodes zonder werk. Dat geld verzamelt zich op je zakelijke rekening zodat je na verloop van enkele maanden best een maandje kunt voorschieten.

Uiteindelijk is het veel belangrijker om te weten dat je opdrachtgever solvabel is, te goeder trouw is en zich altijd inspant om je rekening ongeveer binnen de betalingstermijn te voldoen.

• t_captain
@Albantar:

Bij deze winst is het belangrijk dat je voor de IB als ondernemer wordt gezien. Je trekt eerst een zelfstandigenaftrek van 8817 euro van je winst af, waarna je nog eens 750 euro kan aftrekken wegens de MKB-winstvrijstelling. Blijft over: slechts 5500 euro als grondslag voor de inkomstenbelasting.
quote:
Daantjuhh14 schreef op maandag 05 september 2011 @ 16:47:
Ik heb het topic een beetje doorgelezen, maar wat ik mis zijn jullie salarissen. Heel bot gezegd natuurlijk. Maar zouden jullie daar iets meer openheid over willen geven(netto nen bruto?)? net als in het verdiensten topic voor ITers.
Salaris heb je niet als zelfstandige, dat is iets van werknemers.

Je inkomen moet uit de winst van je eigen zaak komen, en hangt eigenlijk van drie factoren af:
1. uurtarief
2. aantal uur per jaar
3. kosten

Uurtarieven kunnen enorm uiteen lopen. Ik denk dat de verschillen een slag groter zijn dan bij salarissen in het "wat verdient" topic.

Als vuistregel kun je wel stellen dat een ZZP-er ongeveer 75 a 80% kan schrijven van het uurtarief dat een grote gerennomeerde IT-dienstverlener voor dezelfde man zou schrijven. Een senior software engineer in de .NET / SQL Server ontwikkeling zou als ZZP-er vaak 55 a 70 euro per uur doen. Een backend web developer op medior niveau moet eerder aan 35 a 50 denken. Specialisten in bijvoorbeeld ERP of BI zitten wat hoger dan software engineers, een goede senior in die rollen kan tussen de 70 en 100 euro per uur schrijven.
Het kan sterk verschillen afhankelijk van welke partij(en) tussen de zelfstandige en de eindklant zitten.

Dan het aantal uur per jaar: dit hangt af van de lengte van je projecten. Hoe langer je projecten, hoe minder verloren uren tussendoor. Ook hangt het af van je mate van specialisatie en hoe gewild je specialisme is in de markt. Ben je "gewoon" wat extra handen, dan moet je flink rederveren voor periodes zonder werk. Je lost immers vooral een capaciteitstekort op in de goede jaren, in de slechte jaren vallen klanten terug op hun eigen werknemers en sta je langs de zijlijn. Maar een zware specialist kan zich daaraan onttrekken: die lost geen capaciteitsprobleem op, maar een capabiliteitsprobleem. Gevolg is dat klanten je ook in mindere tijden nodig hebben, hun eigen mensen kunnen de klus niet klaren.
Als vuistregel: iemand die wat langere projecten doet en redelijk tot goed in de markt ligt, kan richten op een gemiddelde van 1600 uur per jaar declarabel.

Kosten hebben te maken met reisafstand (100 km rijden kost net zoveel als 5 euro uurtarief). Maar ook met je leeftijd en gezondheidstoestand (kosten voor ziekteuren en AOV premie). En met je rol (heb je bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig).

Als ik even reken met een uurtarief van 60 euro en 1600 euro per jaar, heb je een omzet van 96.000. Tel er wat kosten vanaf en je winst is omgeveer 90.000. Bruto-bruto is dat vergelijkbaar met een brutoloon in loondienst van 4500 a 5300 per maand, afhankelijk van je secundaire arbeidsvoorwaarden. Het verschil tussen +-60.000 aan loon en 90.000 aan winst zit in de secundaire arbeidsvoorwaarden en sociale verzekeringen.
Netto-netto ben je als zelfstandige beter af. Je hebt fiscale regelingen waardoor je minder belasting betaalt en bovendien heb je niet te maken met slecht passende arbeidsvoorwaarden. Denk aan een pensioen met nabestaandendekking voor een vrijgezel, of een leaseauto voor iemand die liever naar zijn werk fietst en niets met auto's heeft.

t_captain wijzigde deze reactie 05-09-2011 20:38 (92%)

• Bonsaiboom
Bij mij gaat de nettowinst uitkomen rond de 70k dit jaar. Dit is mijn eerste volledige jaar, maar ik ben ook naast het freelancen met wat ondernemen bezig.

Ik ben ondertussen eens aan het kijken naar het aanschaffen van een auto. Aangezien nogal wat regels rondom een 'auto van de zaak' gaan veranderen volgend jaar, is het misschien ook voor anderen interessant om hier eens naar te kijken.

Iets wat bijvoorbeeld in 2011 nog wel is, maar in 2012 onduidelijk (dat weten we pas met prinsjesdag I guess), is dat een 14% auto onder de Kleinschaligheidsinvesteringaftrek valt. In 2011 mag je dus nog 28% van de cataloguswaarde zonder BPM aftrekken van je winst. Tel daarbij op dat je dan dus een diesel kan kopen die BPM vrij en MRB vrij is, kom ik in mijn berekeningen wel erg goedkoop uit. Ik heb dan wel alle bijtellingen (zowel BTW als inkomen) meegeteld.

Heeft iemand anders dit al gedaan?

• t_captain
quote:
Bonsaiboom schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:19:

Ik ben ondertussen eens aan het kijken naar het aanschaffen van een auto. Aangezien nogal wat regels rondom een 'auto van de zaak' gaan veranderen volgend jaar, is het misschien ook voor anderen interessant om hier eens naar te kijken.

Iets wat bijvoorbeeld in 2011 nog wel is, maar in 2012 onduidelijk (dat weten we pas met prinsjesdag I guess), is dat een 14% auto onder de Kleinschaligheidsinvesteringaftrek valt.
Are you sure?
Belastindienst.nl: Voor welke investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek?

Volgens mij heb je wel MIA/VAMIL op een zeer zuinige auto, maar geen kleinschaligheidsaftrek. Maar zelf heb ik er geen ervaring mee. Als je dit hebt uitgezocht, post even jouw bevindingen :)
quote:
Heeft iemand anders dit al gedaan?
Ik rij meestal met autos met F en G labels dus daar valt weinig voordeel te halen. Misschien dat ik nog eens een Tesla S op de zaak zet, maar zo ver is het nog niet ;)

• Bonsaiboom
quote:
t_captain schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:37:
[...]

Are you sure?
Belastindienst.nl: Voor welke investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek?

Volgens mij heb je wel MIA/VAMIL op een zeer zuinige auto, maar geen kleinschaligheidsaftrek. Maar zelf heb ik er geen ervaring mee. Als je dit hebt uitgezocht, post even jouw bevindingen :)
Ik rij meestal met autos met F en G labels dus daar valt weinig voordeel te halen. Misschien dat ik nog eens een Tesla S op de zaak zet, maar zo ver is het nog niet ;)
http://www.belastingdiens...teringsregelingen-01.html
quote:
Zeer zuinige auto's en nulemissieauto’s komen wel in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Een personenauto is zeer zuinig als de CO2-uitstoot van de auto niet hoger is dan 95 gram per kilometer bij een auto die op diesel rijdt, of niet hoger dan 110 gram per kilometer bij een auto die niet op diesel rijdt. Een nulemissieauto is een auto waarvan de CO2-uitstoot 0 gram per kilometer is.
Dat van de MIA/VAMIL heb ik nog niet doorgezocht. Nu vind ik daar wel de volgende code in:
C / 5706 / Zeer zuinige personenauto (75% VAMIL)
F 5070 | Elektrisch aangedreven voertuig (36% MIA 75% VAMIL)

Dus een elektrische of plugin-hybride zou nog eens 36% extra aftrek hebben als de regeling niet op is?

• t_captain
quote:
Daantjuhh14 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:56:
[...]

Jullie hebben het allemaal over grote bedragen, zoals in dit geval 70.000 NETTO. Is dit dan voor jou privé per jaar? Nee toch? Daar gaat toch nog een deel van naar je zakelijke rekening etc?
Nettowinst is de winst van je zaak: dat is de nettoomzet die je draait (nettoomzet=omzet excl BTW) minus de zakelijke uitgaven (ingekochte goederen en diensten, kantoorkosten, reiskosten, zakelijke verzekeringen, afsghrijving op investeringen etc).

Die nettowinst is de basis voor je bruto inkomen. Er moet dus nog inkomstenbelasting en inkomensafhankelijke premie ZVW worden betaald.
Wat dan overblijft is wel een netto inkomen, zij het dat je als zelfstandige wat verzekeringen zult nodig hebben die voor een werknemer reeds zijn geregeld (arbeidsongeschiktheid, pensioen e.d.). Dat gaat er dus nog vanaf.

Een bedrijfswinst van 70k is vergelijkbaar met een bruto maandsalaris van 3500 a 4200 euro in loondienst. Dan zijn de werknemersverzekeringen en secundaire arbeidsvoorwaarden meegeteld. 3500 met wat meer secundaire arbeidsvoorwaarden (bv leaseauto) of 4200 met wat minder secundaire arbeidsvoorwaarden.

• Bonsaiboom
quote:
t_captain schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 12:55:
[...]

Nettowinst is de winst van je zaak: dat is de nettoomzet die je draait (nettoomzet=omzet excl BTW) minus de zakelijke uitgaven (ingekochte goederen en diensten, kantoorkosten, reiskosten, zakelijke verzekeringen, afsghrijving op investeringen etc).

Die nettowinst is de basis voor je bruto inkomen. Er moet dus nog inkomstenbelasting en inkomensafhankelijke premie ZVW worden betaald.
Wat dan overblijft is wel een netto inkomen, zij het dat je als zelfstandige wat verzekeringen zult nodig hebben die voor een werknemer reeds zijn geregeld (arbeidsongeschiktheid, pensioen e.d.). Dat gaat er dus nog vanaf.

Een bedrijfswinst van 70k is vergelijkbaar met een bruto maandsalaris van 3500 a 4200 euro in loondienst. Dan zijn de werknemersverzekeringen en secundaire arbeidsvoorwaarden meegeteld. 3500 met wat meer secundaire arbeidsvoorwaarden (bv leaseauto) of 4200 met wat minder secundaire arbeidsvoorwaarden.
Zoals hierboven beschreven inderdaad. Van je nettowinst gaat nog wel de zelfstandigenaftrek, startersaftrek, mkb winstvrijstelling, en eventuele andere ondernemersaftrekken af voordat je bij het bruto-inkomen komt.

Gek genoeg zou het voor mij meer moeite kosten om een salaris van 3500-4200 te krijgen, dan dat het me kost om deze omzet te halen. De discrepantie tussen de tarieven gevraagd in deze sector en de salarissen is behoorlijk groot.

• t_captain
quote:
Daantjuhh14 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:53:
Als freelancer schijn je veel te verdienen, maar ik vind dit nog wel meevallen als ik dit lees. Er gaat zo veel vanaf.
Om kort te gaan: je kunt omzet of winst van een eigen zaak niet 1:1 vergelijken met salaris, ook niet met bruto salaris.

Een werkgever betaalt naast salaris ook voor (a) werknemersverzekeringen tegen bv werkloosheid en arbeidsongeschiktheid, en (b) voor een pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden.

Bij een brutoloon van 3500 euro per maand zijn de totale werkgeverslasten al gauw 5500 euro. Het verschil zit bijvoorbeeld in de premies van het UWV (WW, WIA, WGA etc), inkomensafhankelijke bijdrage ZVW, pensioen, vakantiegeld en eventuele andere arbeidsvoorwaarden zoals een leaseauto, 13e maand, onkostenvergoeding etc.

De factor (brutoloon / totale werkgeverslasten) zit typisch op 0.6 a 0.7.

Je winst uit een eigen zaak kun je misschien niet vergelijken met salaris, maar wel met de totale werkgeverslasten. Als zelfstandige moet je immers al die bijkomende zaken zelf regelen, en dat geld moet uiteindelijk uit je bedrijfswinst komen.
Om in bovenstaande rekenvoorbeeld te blijven: een eigen zaak met een maandelijkse winst van 5500 euro is dus vergelijkbaar met een baan a 3500 euro bruto + 2000 werkgeverslasten. De pot waaruit alles betaald moet worden is in beide gevallen even groot.

Toch zitten er leuke voordelen aan een eigen zaak:
1. de belasting en inkomensafhankelijke bijdrage ZVW zijn goedkoper
2. je bent niet verplicht verzekerd bij het UWV (nadeel als je oud bent, ongezond bent, in een gevaarlijk beroep werkt. voordeel als je jong, gezond bent en in een kantoorbaan zit)
3. je hebt al je "arbeidsvoorwaarden" zelf voor het uitkiezen.

Het eerste voordeel scheelt een flink aantal euro's. Als je IB-ondernemer bent en aan het urencriterium voldoet, scheelt het al gauw 450 a 500 euro per maand aan belasting + 50 aan inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. Dus ook als je bruto/bruto net zo goed af bent als in loondienst, hou je netto 500 meer over.

Het tweede voordeel is sterk persoonlijk, maar kan ook oplopen tot een euro of 150 netto per maand voor jonge, gezonde kantoorwerkers.

Het derde voordeel is nog meer persoonlijk en hangt vooral van van de mate waarin je arbeidsvoorwaarden bij je passen.
quote:
Pensioenregeling:
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:
Als zelfstandige heb je per definitie geen secundaire arbeidsvoorwaarden. Je bent immers nergens in dienst. Als je pensioen wilt, een zorgverzekering of een auto, moet je deze zelf inkopen.

t_captain wijzigde deze reactie 06-09-2011 20:00 (5%)

• t_captain
Een algemeen advies over wel of geen AOV valt niet te geven.

In het algemeen moet je die risico's dekken die je niet zelf kunt dragen. Heeft je partner een goed inkomen en heb je niet al teveel vaste lasten en stel je geen hoge materiele eisen, dan kun je misschien zonder AOV uit. Heb je genoeg op de bank staan om niet meer te hoeven werken, ook geen AOV nodig.

Ik heb zelf een AOV die ongeveer hetzelfde bedrag uitkeert als ik voorheen in loondienst verdiende. Momenteel staat de polis nog op 1 maand eigenrisicotermijn, dat ga ik verhogen naar 6 maanden zodra de premie gaat oplopen vanwege het aflopen van de instapkorting en het feit dat ik ouder wordt.

• t_captain
Een dagtarief (of een uurtarief) is doorgaans van toepassing voor T&M projecten. Bij FP projecten wordt per project een overeenkomst gesloten, en wordt dus meestal ook per project onderhandeld over de prijs. Als je verwacht om vaak kleine FP projecten te gaan doen voor dezelfde klant, kan het nuttig zijn om een "FP dagtarief" in een raamcontract te onderhandelen.

T&M is echter veruit het meest gangbare model voor freelancers; ik denk dat het in de IT >80% van de markt omvat. Kennelijk had jij dan ook de verwachting dat je het over T&M had, maar je tegenpartij de verwachting dat je een FP tarief onderhandelde.

Dit verschil in verwachtingen zul je moeten aankaarten om je gewenste T&M tarief te krijgen. Misschien was het een miscommunicatie, misschien probeert men je gewoon te n*en. Voor de goede sfeer tijdens je verdere onderhandelingen zou ik van het eerste uitgaan.

Ik vind de verhouding van 3:4 tussen T&M en FP overigens wel redelijk. Afhankelijk van de complexiteit van het project(je) en de mate waarin het werk goed is vastgelegd baseert ik FP tarief op +20% tot +35% boven T&M tarief.

• t_captain
Bij projecten waar je 1 tot 3 maanden voltijds werk aan hebt, moet je heel goed weten wat je doet om het als FP aan te nemen.
Ik vind FP vooral interessant voor uitbreidingen en aanpassingen aan software die ik goed ken omdat ik hem in een eerder project zelf geschreven heb. Dan gaat het om projecten van 1 tot 10 dagen en kan ik uit met een reservering van ongeveer 20% of 25% boven T&M tarief.

• t_captain
Ik las van de week een nieuwtje uit het belastingplan 2012 wat voor veel ZZP-ers interessant is:

http://www.antwoordvoorbe...naftrek-vaste-basisaftrek

In 2011 is het nog een winstafhankelijke aftrek:

http://www.belastingdiens...veranderingen2011-08.html

Als ik de tarieven bekijk, speel je ongeveer quitte tussen een winst tussen 18.000 en 53.000 euro. Zit je daarboven, dan is het nieuwe tarief veel aantrekkelijker. Voltijdse freelancers hebben nu vaak 4.600 euro zelfstandigenaftrek (winst 60k of meer). In dat geval scheelt het je netto 1200 euro per jaar (o.b.v. 12% MKB-winstvrijstelling en 52% tarief IB).

• t_captain
quote:
ctor schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 13:00:
Is het misschien een idee om de topicstart op te leuken met wat informatie voor mensen die er over denken ZZP'er te worden?
Beter laat dan nooit, ik heb een aantal links toegevoegd aan de TS.

Suggesties voor meer links zijn welkom :)

• t_captain
Thanks voor het nieuwtje t.a.v. de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW.

Volgens mij kunnen we net zo goed de hele zorg privatiseren, USA style. De tijd dat je hier goedkoper uit was, ligt ver achter ons.
2500 inkomensafhankelijke bijdfrage + 4000 premie (2 volwassenen, 1 kind) + eigen risico + premiestijging 2012 is eigenlijk best een smak geld.

• Bonsaiboom
@Gertjan Ik heb veel gehad aan http://www.higherlevel.nl...on=display;threadid=19788

Ikzelf werk nu nog vanuit een eenmanszaak. Dit gaat in de loop van volgend jaar naar een BV, maar dat komt om verscheidene redenen. Aansprakelijkheid en gemoedsrust is er daar eentje van, maar met name toenemende complexiteit en samenwerken met andere partners zijn de reden hiervoor.

Wat betreft de aansprakelijkheid, ik heb geprobeerd een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Dit kon ik ook wel doen, maar er stond in de voorwaarden van die verzekering dat ik verplicht was bepaalde algemene voorwaarden te volgen. Toen ik die voorwaarden las stonden daar zowel aansprakelijkheidsbeperkingen in, als de voorwaarden dat alle andere algemene voorwaarden null & void waren en dit was voor mijn opdrachtgevers niet acceptabel. Dan kom je lekker in een spagaat tussen een verzekering die linksom wil, en de opdrachtgever die rechtsom wil, en eindig je mijns inziens snel in een situatie dat je alsnog gewoon volledig aansprakelijk bent. (but IANAL)

Wat ik vanaf nu doe, is het aansprakelijksheids beperkende beding gewoon onderhandelen als onderdeel van de opdracht, waarbij de aansprakelijkheid beperkt wordt tot de opdrachtsom, of het totaal aan facturen van het afgelopen half jaar. Dat is een risico dat ik gerust prive durf te dragen.

• t_captain
Wat een drukte ineens, een halve pagina met inhoudelijk sterke posts in een uurtje tijd :)

Ik denk dat de pros en cons van een BV wel aardig bekend zijn.

- een eenmanszaak is goedkoper in administratieve kosten
- meestal is een eenmanszaak goedkoper in de belastingen (denk aan ondernemersaftrek en MKB-winstvrijstelling).
- naarmate je winst hoger wordt, wordt een BV aantrekkelijker. Dat heeft te maken met de mogelijkheid om een deel van je winst (het deel boven het gebruikelijk inkomen DGA) uit de BV te halen via box 2 i.p.v. box 1. Hoe hoger je winst, hoe meer ruimte boven het gebruikelijk inkomen. En natuurlijk het feit dat de tarieven in box 1 progressief zijn en in box 2 vlak.
- let op de afroomregeling. Als je zuiver uur-factuur je geld verdient, kan de inspecteur een veel hoger forfaittair inkomen opleggen.
- naarmate je meer vermogen in je bedrijf opbouwt / hebt opgebouwd, wordt een BV aantrekkelijker. Je hebt meer mogelijkheden om inkomen over jaren uit te vlakken en om creatieve dingen te doen tussen bedrijf en prive (hypotheken etc)

• Bonsaiboom
quote:
.Gertjan. schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 08:56:
[...]
Ik kan natuurlijk zelf een buffer opbouwen op mijn spaarrekening, alleen het nadeel is dat die buffer in principe tegen 52% belasting is opgebouwd. Binnen een eenmanszaak is het niet mogelijk om je winst binnen te houden of kan dat wel?
Je hebt hem tegen minder dan 52% opgebouwd als het uit je eenmanszaak komt, aangezien je nog MKB vrijstelling hebt. Dat komt neer op een marginaal tarief van 45.76% als ik het goed heb.

Wat betreft winst binnen de eenmanszaak, dat weet ik ook niet precies. Ik heb, voor zover ik het weet, keurig een bepaalde liquiditeit in de eenmanszaak, die bij mij niet in Box 3 terugkwam bij de belastingaangifte. Dit voelt intuitief verkeer, en ik geloof dat er wel zoiets is als dat je geen overtollige / excessieve liquiditeit mag aanhouden in de emz.

Maar dat weet ik niet precies...

• Bonsaiboom
Ik heb inderdaad een speciale bedrijfsrekening, zowel betaal als spaar, vanuit waar ik naar prive overmaak. Datgene wat ik naar prive heb overgemaakt is onttrekking geweest (omdat dit mijn enige bron van inkomsten is).

Maar goed, ik denk dat er op een moment gezegd wordt dat je niet meer dan X bedrag reeel als liquiditeit zal mogen aanhouden, en de rest dus onttrekt naar box 3. Ik heb wel gewoon de balans op moeten geven natuurlijk.

• t_captain
Ook in een eenmanszaak heb je zakelijk vermogen.

Dat heeft verschillende vormen (denk aan een auto die tot het zakelijk vermogen behoort of een fiscale reserve). Maar de eenvoudigste vorm van zakelijk vermogen is het saldo op je zakelijke rekening.

Over dat zakelijke vermogen zijn enkele nuttige dingen te zeggen:

(1) gedurende een jaar bouw je zakelijk vermogen op (vermogen 31-12 minus 1-1).
Die opbouw telt mee in de berekening van de winst voor belasting:

--> WVB = saldo ontttrekkingen uit het zakelijk vermogen naar prive + opbouw zakelijk vermogen

Het gevolg is dat je dus wel geld in je zaak kan laten zitten (net als in een BV), maar in het geval van een eenmanszaak leidt dit niet tot uitgestelde belastingheffing in box 1. Je spaart dus geen vermogen uit "bruto" maar uit "netto".

(2) De rente die je ontvangt over je zakelijke bezittingen wordt niet belast in box 3 maar in box 1 (telt mee aan je bedrijfswinst daardoor indirect aan je belastbaar inkomen in box 1).

Bij laagrentende rekeningen is het interessanter om deze saldi in box 1 te laten vallen. Je betaalt bijvoorbeeld 88% * 52% = 46% aan belasting over de werkelijk ontvangen rente. Bij een rente tot 2.6% is dat voordeliger dan de heffing in box 3 a 1.2%. Bij hogere rente is box 3 aantrekkelijker.

Helemaal aantrekkelijk is de truc om het banksaldo bijna het hele jaar op je prive spaarrekening te houden, maar rond de jaarwisseling naar je zakelijke rekening te verplaatsen. Zodoende betaal je niet in box 3 en zeer weinig in box 1.
De belastinginspecteur kan hier wel paal en perk aan stellen. Wanneer het vermogen (of een deel daarvan) niet redelijkerwijs nodig is voor de zaak (continuiteit, sparen voor investeringen etc) dan kan worden gesteld dat het eigenlijk privevermogen is en volgt een aanslag in box 3. Grote stortingen in december zijn wat dat betreft een beetje verdacht.

• t_captain
quote:
Vooropgesteld: ik heb het over een eenmanszaak.
quote:
Dus als ik het goed begrijp betaal je dus gewoon de loonheffingen over je volledige winst (ongeacht of je het prive gebruikt) en is het binnenhouden van geld in je bedrijf enkel nuttig om de box 3 belastingen te vermijden?
Klopt. Voor de winst voor belasting maakt het inderdaad niet uit of je geld in je zaak laat zitten of onttrekt. In het ene geval telt met mee via de opbouw van het zakelijk vermogen, in het tweede geval via de onttrekking.

Een van de meest fundamentele verschillen tussen eenmanszaak en BV is het moment waarop je winst als inkomen wordt gezien. Bij een BV op het moment dat je geld uit de zaak haalt. Bij een eenmanszaak wanneer het geld binnenkomt in de zaak.

Er zijn overigens wel manieren om belastingheffing uit te stellen met een eenmanszaak. Denk aan de FOR of de egalisatiereserve. Maar die hebben niet het vrijwel onbeperkte karakter van sparen in een BV.
quote:
Het geld behoort op dat moment dan ook al toe aan jou als persoon (lijkt me wel)? En stel dat je dus een auto wilt kopen kun je dat direct vanuit het geld wat in je bedrijf zit via een prive onttrekking benutten? Als je binnen de perken blijft kun je dus eigenlijk binnen je bedrijf sparen voor grote prive uitgaven en voorkom je het betalen van de box3 belasting en hoef je verder bij de prive onttrekking geen belastingen meer te betalen (right?)...
Met een eenmanszaak ben je een en dezelfde persoon als je bedrijf. Het zakelijk vermogen is net zo goed van jou als het prive-vermogen.

De enige reden dat er toch een onderscheid wordt gemaakt tussen zakelijk en prive vermogen, is om bepaalde fiscale regelingen voor ondernemers mogelijk te maken. Denk aan afschrijving van activa, fiscale oudedagsreserve etc. Dit zijn bedrijfsmatige vermogenscomponenten en daarvoor was het toch nodig om het vermogen van een eenmanszaak te behandelen als zakelijk vermogen. Maar het was niet de bedoeling dat al het vermogen van de ondernemer onder deze behandeling zou vallen, vandaar dat er het concept bestaat van een grens tussen welk deel van je vermogen als zakelijk telt en welk deel als prive. Maar het is eigenlijk een vreemde eend in de bijt.
quote:
Op zich klinkt het als een logische, maar ook nuttige methode :) Uiteraard moet je binnen enige grenzen blijven en het niet te gek maken, maar als je binnen die grenzen blijft klinkt het wel goed :)
Uitstellen van belasting is vooral nuttig als je daardoor meer gebruik kunt maken van lagere tarieven. Denk aan een bedrijf dat het ene jaar 80000 euro verdient en het volgende jaar 40000. Dan heeft het nut om een deel van de winst in het goede jaar te reserveren en de belasting uit te stellen naar het slechte jaar. Als je structureel 52% IB betaalt heeft het al veel minder zin :)

• t_captain
Je hebt toch ook je jaarruimte voor de oudedagsvoorziening?

De praktijk is dat deze vaak niet helemaal wordt gebruikt, dus voor de meesten is er nauwelijks noodzaak voor vitaliteitssparen (of levensloopsparen). De sabattical is waarschijnlijk de uitzondering die deze regel bevestigt.

En er is natuurlijk de FOR voor de ondernemers met een eenmanszaak en ook in een BV kun je reserveren.

• t_captain
Je kunt een fiscale reserve opbouwen. Het principe van een fiscale reserve is:
- wanneer je de reserve opbouwt, verlaag je je winst (de storting in de reserve gaat uit de winst)
- wanneer je geld onttrekt aan de reserve, verhoog je je winst (de onttrekking uit de reserve draagt bij aan de winst)

Het is dus een mogelijkheid om belastingheffing uit te stellen door te reserveren. Wanneer is adt vooral interessant:

(1) als je in het jaar van van de onttrekking uit de reserve een aftrekpost hebt waartegen je de extra winst weer kunt wegstrepen (egalisatie van de winst over belastingjaren)
(2) als je in het jaar van de onttrekking onder een lager belastingtarief zou vallen (oudedagsvoorziening)

Een stukje achtergrond.

Quote van http://financieel.infonu....ppen-ondernemers-e-k.html

Fiscale Reserves
Fiscaal reserveringen op de winst:

De Egalisatiereserve is bedoeld voor de kosten die eens in de zoveel jaar moeten worden gemaakt voor periodiek onderhoud van de bedrijfsmiddelen (b.v. bedrijfspand), hetgeen vaak hoge kosten zijn. Deze reserve kan ook aangelegd worden voor toekomstige uitgaven, zoals een milieuverontreiniging. Deze reserve mag niet gevormd worden voor jaarlijks terugkerende uitgaven of voor aanschaf van bedrijfsmiddelen
De oudedagsreserve is een bepaald bedrag dat je opzij mag zetten om te sparen voor je oudedagsvoorziening. Over dit bedrag hoef je voorlopig geen belasting te betalen; je krijgt hiervoor uitstel van betaling
De Herinvesteringsreserve; zie bij H hieronder

---

Stel dat je dit jaar 20.000 aan winst maakt en volgend jaar ook.

Dit jaar reserveer je 20.000 (stel dat je met de reservering binnen de regels valt). Dan heb je geen winst. Je betaalt geen belasting over een winst van 20k (overigens, na zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling is dat niet veel belasting).

Volgend jaar koop je een bedrijfsmiddel van 20.000 euro. Bij die aanschaf haal je de fiscale reserve leeg. Je schrijft het bedrijfsmiddel in 5 jaar af (precieze regels voor afschrijving kunnen verschillen afhankelijk van het jaar en het type investering). Je winst is 20.000 (operationele winst 2012) + 20.000 (ontrekking fiscale reserve) - 4.000 (20% afschrijving investering) = totaal 36.000.

In dit voorbeeld betaal je in totaal meer belasting door de reservering. Dat komt omdat je de winst in 2011 zover laat zakken dat je geen baat meer hebt van je zelfstandigenaftrek.

• t_captain
Hoe staan jullie eigenlijk tegenover het idee om (ooit) weer in loondienst te werken?

Never?
Wel belangstelling maar alleen op een ander functieniveau als je achterliet toen je zelfstandige werd?
Of sta je wel open voor het idee?

• t_captain
Mijn drijfveren om ZZP-er te worden waren deels financieel. Ik werkte bij een groot softwarehuis en vond daar de combinatie van een wel heel grote strijkstok met het achterblijven van loonsverhogingen niet prettig meer. Ook ben ik van mening dat ons systeem van sociale zekerheid het ontvluchten waard is. (iemand al eens uitgerekend hoeveel geld er naar de WIA/WGA/WAO gaat en hoe weinig inkomenszekerheid hje hiervoor ontvangt?)
En ten derde vind ik het wel een prettige gedachte dat je zelf verantwoordelijk bent. Er is geen manager die je anderhalf uur laat rijden naar een matig interessant project. Misschien kom je wel eens in de situatie dat je anderhalf uur moet rijden naar een matig interessant project, maar dan was het je eigen keuze omdat je zelf geen betere mogelijkheden vond. Je had nee kunnen zeggen. Hetzelfde qua vakantiedagen. Wil je er 25, 30, 40? Je kunt zelf kiezen waar je zin in hebt, meer tijd of meer geld. Meer inkomen nu of meer pensioen? Ook alle vrijheid.

En dan ligt er ineens een aanbod van je klant. Leuk bedrijf, uitdagende functie, qua niveau een stapje omhoog en aardige loopbaanperspectieven. Eigen woonplaats. Laatste salaris uit je loondienst-tijd +60%.
Ten opzichte van het ZZP-bestaan is het echter wel weer een stap terug in nettoinkomen (niet in de laatste plaats door het mislopen van 7k aan ondernemersaftrek en 12% winstvrijstelling). Werkloosheid en arbeidsongeschiktheid niet meer geregeld via banken en verzekeraars maar via het blauw-witte kastje-en-muren instutuut.

Aan de ene kant is het naar loondienstbegrippen een superdeal. Aan de andere kant biedt het geen oplossing voor alle dingen die me in het verleden zijn gaan tegenstaan aan het werknemerschap. In dubio.

• t_captain
quote:
SpaceK33z schreef op zondag 04 december 2011 @ 22:47:

Nu is mijn vraag: wat zou ik als uurloon kunnen vragen voor zoiets? Ik wil natuurlijk ook niet dat de persoon in kwestie (te)veel winst over mij maakt, maar als ik teveel vraag kan hij afhaken. Ik zat zelf te denken aan iets rond de €15-€20.
Allereerst een link: http://www.bedrijfopzette...rige-eigen-bedrijf-runnen

Je moet twee soorten belasting onderscheiden:
- inkomstenbelasting
- omzetbelasting (BTW)

Wat betreft inkomstenbelasting valt er waarschijnlijk niet zoveel te winnen door als ondernemer te boek te staan. Ik vermoed dat we het over deeltijd-ondernemerschap en een betrekkelijk lage omzet hebben (?). Wat betreft omzetbelasting: ik vermoed dat je opdrachtgever BTW wil verrekenen. Daarvoor heb je wel een BTW-nummer nodig. Dus toch een inschrijving..

Dan je vraag over tarieven. (hier op het topic noemen we dat "uurtarief" en geen "uurloon", dat laatste is namelijk een term van loondienst) Wat redelijk is, hangt vooral af van je ervaring en de kwaliteit en snelheid waarmee je werkt. Moeilijk in te schatten, maar ik denk dat je realistische bedragen noemt.

• t_captain
KvK inschrijving is volgens mij een voorwaarde om een BTW nummer te kunnen krijgen.

Trefwoord: gecombineerde inschrijving KvK en Belastingdienst.

Kost je een euro of 30 per jaar. Wil je iets professioneler zijn m.b.t. tot het drijven van een onderneming, dan is het wel fijn om ook een zakelijke bankrekening te hebben (heb je meteen de tenaamstelling op je bedrijfsnaam). Standaardpakket krijg je van een bank vaak het eerste jaar voor weinig, reken daarna op 150 euro aan bankkosten.

• t_captain
quote:
Leftblank schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 02:14:
Als ik Lancelots mag geloven in hun (oude) vergelijking dan zit het omslagpunt om en nabij een nettowinst van €70.000 welke wat gedateerd lijkt te zijn, het overzicht is nog wel een aanknopingspunt qua overige voor-/nadelen.
Bedoelt men daar een nettowinst van 70k in een eenmanszaak, of in een BV (na aftrek van het salaris van de DGA)?

Edit: leuke link, berekenhet.nl. Kun je goed gebruiken om een beeld te vormen met welke parameters een BV gunstig is.

t_captain wijzigde deze reactie 13-12-2011 07:35 (10%)

• t_captain
Als ik moet afgaan op "berekenhet", dan klopt die 100.000 euro aardig. Qua belastingdruk kom je ongeveer gelijk uit. Er zijn nog een paar zaken om rekening mee te houden:

- Gelijke belastingdruk betekent niet dat je met beide opties evenveel netto inkomen overhoudt. Een BV is waarschijnlijk 2000 a 2500 euro duurder per jaar aan administratieve en juridische kosten. Als je dat verschil meeneemt, verschuift het omslagpunt van 100k naar 110 a 115k winst vor belasting.

- In 2012 zal het omslagpunt vermoedelijk iets hoger komen. Dat heeft te maken met het "vlak trekken" van de zelfstandigenaftrek. Bij bedrijven die qua winst in de buurt komen van het BV-eenmanszaak omslagpunt, gaat de zelfstandigenaftrek aardig omhoog van 4600 naar 7200 euro.

- Startersaftrek is niet meegenomen in de berekening.

- Afroomregeling is niet meegenomen in de berekening (die gaat uit van het gebruikelijk loon van 41k, niet van 70% van de winst).

- In het voordeel van de BV is de nagenoeg onbegrensde mogelijkheid om geld in je zaak te laten en er craetieve dingen mee te doen (hypotheek aan DGA etc). Dat is niet meegenomen.

• t_captain
quote:
WendyVBass schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:26:

En een BV oprichten gaat steeds goedkoper worden. Heb ik weinig aan (alleen wanneer ze mijn inleg/ rekening courant kwijtschelden.. ;) ), maar klinkt goed.
Ik zal komend jaar eens gaan onderzoeken hoe hoog die "2000 a 2500 euro" aan jaarlijkse kosten daadwerkelijk zijn. Vind het namelijk vrij hoog. De oprichting zal wellicht een paar duizend euro kosten, maar jaar na jaar? Voor dat geld kan ik een bedrijf als Quaedflieg een SaRL in Luxemburg laten onderhouden en deze dames en heren in Den Haag moeten er ook van leven.
quote:
.Gertjan. schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:07:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je ook niet onbeperkt geld in je BV mag laten zitten. Bij een kleine zelfstandige ontwikkelaar zou de belastingdienst problemen gaan maken als je jezelf het minimum salaris van de DGA uitbetaalt en de rest gaat oppotten. Ik dacht dat zelfs in dit topic gelezen te hebben.
Gebruikelijk salaris DGA is afhankelijk van de aard en de omvang van je bedrijf, met een minimum van 41k.
Als je goede omzetten draait en daarmee veel eigen vermogen opbouwt, kan de inspecteur een hoger bedrag vaststellen.

Ook is er de "afroomregeling". Deze is van toepassing op een BV die nagenoeg al haar omzet uit uur-factuur werk van de DGA haalt. Dan kan een gebruikelijk loon worden veastgesteld als 70% van de winst.

Gelukkig is de winst van een BV binnen redelijke grenzen te beinvloeden. Je kunt de winst bijvoorbeeld drukken door een stamrechtverplichting op te bouwen. Ook kun je reserveringen in de boeken gaan schrijven, bijvoorbeeld voor toekomstige investeringen.

• t_captain
quote:
JaQ schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 22:26:
[...]

Ik onderzoek met je mee. Je omzet / tarieven zullen wel niet zo heel ver bij mij uit de pas lopen, dus het zou niet zo heel raar zijn als we op een vergelijkbare oplossing uitkomen.

Vooral de mogelijkheid om langdurig vermogen op te bouwen in een BV (oid) die ik vervolgens kan gebruiken als hefboom in een financiering is voor mij interessant.
Ik had vanmorgen vroeg ook al gereageerd, maar zie mijn reaktie niet terug.

Opnieuw dus:

Ik denk dat de meeste zelfstandige IT-specialisten die in technische funcies freelancen (dus de projectmanagers en interim-managers laat ik even eruit). tussen de 70.000 en 120.000 euro per jaar omzetten excl BTW. Bij die omzetten is een BV nog wat duurder dan een eenmanszaak, hoewel voor de "bovenste helft" van deze omzetrange het verschil wel te overzien valt.

Bij een eenmanszaak neemt het voordeel af met de tijd (wegvallen startersaftrek na 3 jaar en wat beperkingen op de balans, je kunt niet onbeperkt schuiven met reserveringen en eigen vermogen in je zaak opbouwen). Bij een BV neemt het voordeel toe naarmate je langer aan de slag bent en meer buffers opbouwt.

Gevoelsmatig denk ik dat bij een omzet vanaf het midden van bovengenoemde range (dus pakweg 95k en daarboven) een BV interessant wordt na verloop van tijd. 3-5 jaar met een eenmanszaak en dan switchen zeg maar. Maar ik moet nog wat puzzelen op de getallen.
quote:
[...]

Wat is daar het voordeel van? Voor dat soort geld kan je namelijk ook richting een euro bv met een anonieme trust er bovenop, een mogelijkheid die ik voorzichtig onderzoek (maar me afvraag hoe lang die constructie houdbaar is).
Die SaRL was een illustratie van een vrij dure BV (buitenlands en beheerd door een gespecialiseerd kantoor i.p.v. op eigen naam). Dan moet het dus wel lukken om goedkoper uit te zijn met een NL BV onder eigen beheer.

Wat betreft die anaonieme belastingvrije trust ("Jersey-trust"): tegenwoordig moet je ieder belang bij een "afgezonderd particulier vermogen" melden in je aangifte IB. Bewust niet melden is valse aangifte en kan worden gezien als belastingfraude.

Hoe kun je de Jersey-trust nog gebruiken: om geld uit je Nederlandse bedrijf naar het buitenland te brengen.

Maar zodra je het weer naar Nederland haalt, zou je alsnog belasting moeten betalen. Per saldo is je belastingvoordeel dan weer weg, je had het geld immers ook in je Nederlandse BV kunnen laten staan en daarmee de belastingheffing uitstellen.

Het enige voordeel dat ik nog zie, is dat je je geld buiten scope van onze belastingdienst haalt, waarbij je de mogelijkheid openlaat om het op een later moment niet terug naar NL te brengen maar naar een ander land waar je dan woont (en daar de belasting te voldoen). Een soort verzekering tegen toekomsteige belastingmaatregelen in NL dus.

• t_captain
Als je de trust netjes bij de belasting aangeeft, is er niet veel fiscaal voordeel te halen.

Wel kan het een nuttige constructie zijn om je vermogen te beschermen tegen risico's in onze fiscale wetgeving. Ik weet niet wat er over 10, 20 of 30 jaar gebeurt met de vermogensrendementheffing. Of met de heffingen in box 1 voor gepensioneerden. Een weldenkend mens spreidt zijn vermogen over meerdere soorten beleggingen, dus waarom niet over meerdere fiscale zones?

Dit is een klasse van financiele risico's die je in je langetermijn planning zeker moet meewegen.

Aan de andere kant: een BV in het buitenland biedt in feite dezelfde mogelijkheden. De combinatie van een BV met een trustkantoor lijkt vooral ingegeven door de anonimiteit en de daarop gebaseerde mogelijkheden om te frauderen.

• t_captain
quote:
ebia schreef op donderdag 15 december 2011 @ 01:25:
[...]

Vroeger was er een loophole in de wet: Als DGA kon je je zelf bijvoorbeeld een minimumloon geven. Hierdoor kon je aanspraak maken op allerlei subsidies, alsof je een arme sloeber was. En dat terwijl de tonnen op je BV binnenstroomden, je een dikke Mercedes van de zaak leasde en hard op weg was naar je 2e zeilboot op de Bahama's.
Volgens mij gaat het meer om te mogelijkheid om jezelf heel weinig salaris te betalen en de rest op te potten in de BV. Met dat opgepotte geld kun je winsten verplaatsen naar het buitenland, of je kunt jezelf uitbetalen in box 2 tegen een lager tarief.
Die mogelijkheden om op te potten en op een andere manier dan als salaris aan jezelf uit te keren zijn er nog steeds, maar het "gebruikelijk salaris" stelt wel een ondergrens aan de hoeveelheid inkomen die in box 1 moet worden aangegeven (en daarmee indirect een beperking van je mogelijkheden tot oppotten).

Met de tekst over de "arme sloeber" subsidies sla je imho de plank een beetje mis. Regelingen als bijstand , zorg- en huurtoeslag kijken namelijk naar je verzamelinkomen. Daarin telt de bijtelling van je Benz mee (box 1), maar ook je inkomsten uit dividend (box 2).
quote:
WendyVBass schreef op donderdag 15 december 2011 @ 08:45:

Andere vraag, voor de DGA's/ eenmanszaken waarbij hun privéadres ook hun bedrijfsadres is: worden jullie ook benaderd door de verschillende energiebedrijven die je energie bieden tegen de zakelijke tarieven? Heeft iemand zich hier al in verdiept?
Zakelijke tarieven voor kleinzakelijke markt zijn nauwelijks interessant. Kleinbedrijf betaalt namelijk net zo goed energiebelasting als particulieren.

Bovendien krijg je er een boel administratie bij. Je BV koopt energie in en levert een deel door naar de huiseigenaar. Ik zou er geen zin in hebben.

• t_captain
Vraagje :)

Ik werd gebeld door een klant die wat IT spulletjes wil bestellen. Hij zou graag de factuur in 2011 hebben, hoewel ik het installatie- en configuratiewerk pas in januari kan doen.

Tot zover geen probleem, factuur dateren op 31-12 en werk afronden in januari. Bestaande klant, alles op basis van goed vertrouwen. Ik verleng de betaaldatum tot het werk goed en wel is afgerond.

Er zitten echter wat ingekochte spullen bij. Is het qua belastingen een probleem als ik inkoop in 2012 en verkoop in 2011? Of moet ik zorgen dat ik de inkoop nog dit jaar afrond?

• t_captain
Kan de uitslag iets te maken hebben met de tijd van de dag? ;)

• t_captain
quote:
geen vinger schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 19:54:
[...]

Ik zou liever in loondienst werken denk ik. Echter is dit niet mogelijk, daarom onderzoek ik de mogelijkheid van zelfstandigheid aangezien ik dan geen baas heb die me beoordeeld. Werken voor een baas zit er voor mij misschien niet in, dus dan misschien wat voor mezelf beginnen. En ik hou van zelfstandigheid. Ik hou er ook niet van als me verteld wordt wat ik moet doen.

[...]

Het produkt is het grootste probleem. Je moet wel wat te bieden hebben. Ik heb geen specialiteit zoals bijv. Albantar die vertalen kan. Verder is ziekte misschien ook een probleem. Ik heb niks commercieel te exploiteren, zoals bijv. webdesign of teksten schrijven.

[...]
Ik vind het een beetje "eng" verhaal. Pas op waar je aan begint.

De redenering van "met een baas lukt het niet zo makkelijk, dan moet het zonder baas beter gaan" lijkt in mijn ogen een wat utopische manier van denken.

Je zou ook tegengesteld kunnen redeneren: "een baas faciliteert het werk van zijn werknemers, en houdt veel shit van hun bord. als het met baas al moeilijk gaat, hoe moeilijk wordt het dan zonder baas?".

De tweede redenering is niet minder logisch dan de eerste.

Ik wil je plannen niet onderuit halen, een eigen zaak kan de beste stap van je leven zijn. Maar werk wel vanuit je kracht en niet vanuit je zwakte.

In de IT ligt zelfstandigen-bestaan nog het dichtst bij een baan als consultant. Veel freelancers werkten voorheen in loondienst bij een consultancybedrijf, waren succesvol in die baan, maar wilden meer vrijheid en zelfbeschikking.

Denk eens na over je kracht: wat kun je goed, wat kun je beter dan de meeste anderen?
Als je dat antwoord hebt gevonden, kun je analyseren of er een markt voor is en of er voldoende in te verdienen valt. Is de uitkomst van die analyse positief, dan wordt het tijd om naar je zwakke punten te kijken en daar oplossingen of omwegen voor te zoeken.

• t_captain
Kort samengevat, je rijdt een (lease)auto van de zaak.

Dat heeft twee fiscale gevolgen:

1. Inkomstenbelasting.
-> alle uitgaven aan de auto zijn zakelijk dus gaan ten laste van de winst.
-> voor privegebruik heb je te maken met bijtelling (in jouw geval 20% van de cataloguswaarde).
De bijtelling kun je gewoon aangeven in je aangife IB. Bij idere auto van de zaak staan er ook twee datumvelden bij, in jouw geval "01122011" en "1122011". Ondernemersaangifte is een uitgebreidere versie van het reguliere aangifteprogramma, dus ik weet vrijwel zeker dat deze velden ook in dat programma staan.

2. BTW
Over privegebruik moet in principe BTW worden afgedragen.
Zo heb ik bijvoorbeeld een mobiele telefoon op de zaak staan. Het abonnement is zakelijk en dus trek ik de totale BTW van facturen van de provider af van de BTW onder de kop "voorheffing". Ik reken mezelf echter een privegebruik van 30% van het totale gebruik toe. Dus betaal ik weer 30% van de BTW van de factuur onder het kopje "privegebruik" in de aangifte omzetbelasting.
Ook bij een auto van de zaak heb je te maken met het principe dat je de BTW aftrekt maar wel weer een correctie toepast voor privegebruik. Alleen werkt het hier niet met een pro-rato verdeling van de BTW van de factuur. In plaats daarvan is er een vaste BTW correctie o.b.v. de cataloguswaarde.

http://www.meijburg.nl/nl...iv%C3%A9gebruik_auto.aspx

• t_captain
Per saldo trek je alle betaalde BTW op je leasecontract + overige autokosten af als voorbelasting.
De 2.7% BTW-correctie moet je dan weer betalen. Waar je die aangeeft, weet ik niet zeker. Misschien moet je die 729 euro zelf verrekenen met de voorheffing, misschien moet je hem invullen als privegebruik :?
Onder de streep heeft dit echter geen invloed op de te betalen BTW.

BTW correctie is niet afhankelijk van je bedrijfsvorm of het in dienst hebben van werknemers :)

• t_captain
quote:
JaQ schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:49:
Overigens is die wijziging in woon-werk verkeer per 1/7 best een duur grapje voor mensen met een eenmanszaak met een privé auto.

Waar ik tot 1/7/2011 rücksichtslos 75% van alle BTW op brandstof terug kon vragen, moet ik nu een sluitende kilometeradministratie bij gaan houden om voor de zakelijke kilometers (dus enkel tussen 2 klanten op 1 dag!) de BTW terug te kunnen vragen: in mijn geval is de administratielast zo hoog dat deze niet opweegt tegen de baten. Ook de BTW op het onderhoud dat ik (gedeeltelijk) terug kon vragen is hiermee verdwenen. Dit was voor mij het grootste (financiële) voordeel aan een eenmanszaak, op deze wijze wordt de BV nog interessanter :)
Woon-werk valt voor de BTW niet meer onder zakelijke kilometers, maar onder privekilometers.

Dat geldt wanneer er sprake is van een vaste werklocatie. Ik geloof dat de gemiddelde freelancer onder de kop "ambulante werknemers" valt.

http://www.meijburg.nl/nl...iv%C3%A9gebruik_auto.aspx

• t_captain
quote:
JaQ schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:37:
[...]

Dit artikel gaat over een auto van de zaak, maar mijn prive auto valt niet onder die regeling. Die is namelijk 100% prive.
Ik neem aan dat voor BTW correctie (privegebruik zakelijke auto) en BTW compensatie (zakelijk gebruik prive auto) dezelfde normen worden gehanteerd m.b.t. welke kilometers prive danwel zakelijk zijn.

Mijn "vaste inrichting" is thuis. Ritten naar een klant zijn imho nog altijd zakelijke ritten voor de omzetbelasting.

• t_captain
quote:
JaQ schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:02:
[...]

Heb net met de belastingdienst gebeld (ja zo eigenwijs ben ik :) ). Dit is een valide uitgangspunt.

Dan wat betreft de kilometeradministratie. Ik had tot op heden geen volledige kilometeradministratie. Echter ik weet wel wat de kilometerstand op 1/1/2011 en 31/12/2011 was. Dat in combinatie met administratie die ik gebruik voor mijn kilometervergoeding levert dat ik het percentage zakelijk gebruik uit kan rekenen. Voor de belastingdienst is dit voldoende.

*pfew*. Dat scheelt een hoop geld!
t_captain creatieve fiscale oplossingen BV? ;)

Mijn standpunt was dat een freelancer op klantlocatie gelijkgesteld moet worden met een mobiele werknemer. Blij om te horen dat dit voor de belastingdienst in principe een acceptabel standpunt is. Ik ging er al vanuit, nu dus enige bevestiging :)

Nieuw onderwerp: iemand in dit topic al iets gemerkt van een vertraging van de markt?

De vorige keer dat de aandelen scherp omlaag gingen, duurde het een maand of 4 voordat de IT markt (consultancy en ook arbeidsmarkt) eronder gingen lijden. Nu zitten we op 5 maanden en persoonlijk heb ik nog niets vernomen van een afkoelende markt.

• t_captain
(NB ik ga uit van een eenmanszaak)

Je moet twee soorten belasting onderscheiden:

1. Inkomstenbelasting
Een zakelijke kilometer die je met eigen vervoer rijdt, mag je tegen een tarief
van 19 cent ten laste brengen van de ondernemingswinst. Gevolg is een lagere
winst voor belasting, dus een lagere inkomstenbelasting.

2. Omzetbelasting (BTW)
Zakelijke kilometers zijn van nature zakelijke uitgaven. Normaal gesproken kun
je de BTW over je zakelijke uigaven aftrekken als betaalde voorheffing in je BTW
aagifte. Omdat je de auto echter prive rijdt, heb je die mogelijkheid gemist.
Ter compensatie krijg je BTW-compensatie. Je mag de BTW over het zakelijke
deel
van de gebruikskosten aftrekken als betaalde voorheffing.

twee concepten:
- zakelijke deel
Hou een kilometeradministratie bij, waarin zowel zakelijke als priveritten
worden geregistreerd. Bepaal het aandeel van de zakelijke
kilometers op je totale kilometers. Dat is het deel van de BTW wat je mag
aftrekken.
Alternatief hou je alleen je zakelijke ritten bij en gebruik je een forfaittair
aandeel van 75% zakelijk i.p.v. pro rato.
EDIT 10-Jan-2012 16:15: sinds 1-Jul-2011 niet meer toegestaan.

- gebruikskosten
Brandstof, motorolie, onderhoudswerkzaamheden (voor zover deze aan het gebruik
van de auto zijn toe te schrijven en niet aan het bezit). Vaste kosten vallen
buiten de regeling. Onderdelen ook. De norm is dat een uitgave die waarde
toevoegt aan je auto niet in aanmerking komt voor BTW-compensatie (je voegt
immers waarde toe aan je privebezit). Banden is ongeveer de grens van wat wordt
toegelaten, als ik het me goed herinner.

• t_captain
Okee, de "75% regeling" is dus verdwenen. Goed om te weten.
Zelf gebruikte ik altijd al pro rato prive/zakelijk verdeling omdat ik dat zuiverder vind.

Edit: ik heb mijn vorige post aangepast voor wie in de toekomst dit topic als referentie gebruikt.

t_captain wijzigde deze reactie 10-01-2012 16:18 (25%)

Pagina: 1 2 3 ... 13

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True