Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:23
quote:
chronoz schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:54:
Tarieven in Nederland eigenlijk allemaal 100 euro per uur of meer?

Kun je me helpen daarbij? Ik heb 50 sollicitaties gedaan en maar 1 interview request, de anderen vonden me allemaal te duur. Ik zou serieus overwegen weer in Nederland te wonen tegen deze vergoeding.
Ik denk dat je momenteel met tussenhandelaren praat en niet met (mantel)partijen die rechtstreeks aan de klant factureren. Dan blijft er met jouw uurtarief te weinig voor hun over.

Standaard vragen voor een ZZPer bij een sollicitatiegesprek via intermediair:
  1. Factureren jullie voor deze opdracht direct aan de eindklant?
  2. Betalen jullie voor deze opdracht aan iemand een kickback?
  3. Wat is tarief dat de eindklant aan jullie betaalt en/of wat is jullie marge bovenop mijn tarief?
Pas als deze vragen naar tevredenheid zijn beantwoord kan het gesprek verder gaan over details zoals wat voor klus het is, waar, etc. :)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 16-11 14:58
quote:
pirke schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:58:
Bij een dag te laat stuur ik ze een vriendelijke herinnering. 30 dagen is 30 dagen bij mij.
Dit snap ik nooit. Wat is er mis met 1-10 dagen extra wachten als je weet dat het toch wel komt (na de eerste keer wachten krijg je het namelijk gewoon wel elke keer op tijd, alleen paar dagen verschoven). Rentederving is geen sprake van, en ik neem aan dat je het geld niet nodig hebt om van te leven en dat je 1-10 dagen op een houtje moet bijten (dan doe je iets structureel fout).
Dit valt bij mij in de categorie: leven en laten leven.
Tuurlijk, aan de ene kant kan je roepen afspraak is afspraak. Jij word per uur betaald (neem ik even voor het gemak aan), en ouwehoert vast ook weleens een half uurtje (naast de pauze), factureer je dan ook een half uur minder?

ybos wijzigde deze reactie 23-10-2016 11:33 (6%)

• RichieB
Bij betalen door een eindklant zou ik zeker niet moeilijk doen over een paar dagen te laat, maar bij zo'n tussenpartij is het uitbetalen van de ZZPers gewoon core business. Het is ongeveer het enige wat ze moeten doen om hun marge te mogen vangen (na de initiële plaatsing dan).

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16-11 16:31
Kan natuurlijk prima dat je meerdere opdrachten via dezelfde tussenpartij doet.

• Canaria
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:26

Canaria

4313-3581-4704

quote:
joramoudenaarde schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:11:
Mag ik vragen of jullie ook een AOV verzekering hebben? Of spaar je daar liever zelf een buffer voor bijvoorbeeld? En als je een AOV-verzekering hebt, hoe hebben jullie die (ongeveer) ingedeeld? Uitkering vanaf 25% arbeidsongeschiktheid bijvoorbeeld? Wel/niet de uitkering verhogen met de inflatie à ±2%, etc?

Ik zit eens wat berekeningen te maken, waaronder op van die vergelijkingssites, maar de limieten van de uitkering (bijvoorbeeld 40% uitbetaling van de afgesproken uitkering bij x% arbeidsongeschiktheid), maken me een beetje aan het twijfelen over het nut ervan :)
Als je binnen dit topic zoekt op 'aov' zie je al veel ervaringen en meningen over aov's, naar aanleiding van alle vorige keren dat deze vraag is gesteld ;)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Boy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13-11 14:16

Boy

Android developer

quote:
idef1x schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:41:
Beetje gek toch eigenlijk dat je als werknemer een belasting van 52% moet betalen en als ondernemer "slechts" 30-35%. Ik zal wel wat missen in deze gedachte..
Net als een werknemer, betaal je over het eerste gedeelte geen belasting, daarna 30% of zo, dan 42% en boven de 50k of zo 52%. Als je alles bij elkaar neemt, zit je dan rond de 30 a 35%.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 00:11
Die verzekering is niet gratis. De werkgever betaalt premie aan het UWV.

Maar het is wel een heel relevant punt voor de belastingdruk. Want in tegenstelling tot arbeidsongeschiktheid, kun je werkloosheid in een eenmanszaak alleen netto-netto reserveren. Daarmee mis je het belastingvoordeel van bruto-bruto reserveringen of verzekeringen.

• chronoz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08-10 05:03
Het is niet gewenning met geld. Ik kom uit een arm gezin en bij ons was het normaal om zoveel waarde aan geld te hechten. Wij gaven de familie vaak tweedehands-kleding, kochten altijd bij de Aldi/Action, gingen nooit uit en deden veel moeite om geld te besparen.

Ik herinner me op de vakantie teruglopen op een Turkse markt, omdat de verkoper aan de andere kant van de markt €0,10 goedkoper zou uitkomen. Daarna kwam de eerste bus niet opdagen en vervolgens erg lang gewacht in de hitte tot de volgende bus kwam, omdat met zijn 4'en in de Turkse taxi die er al stond naar huis gaan €5 zou kosten.

Ik heb dat gedrag een beetje overgenomen, maar ik heb het geld totaal niet nodig, ik geef weinig uit (voelt pijnlijk) en het gaat ten koste van andere dingen. Ik vind het ook niet fijn dat ik vrij obsessief kan zijn qua geld.

• sebasd
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16-11 12:40
quote:
Boy schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:25:
[...]
...

Daarmee kan ik de rekeningen betalen.
...
Misschien weer licht offtopic maar dit is ook precies waarom ik het freelancen zo leuk vind. De variatie tussen aan de ene kant een opdracht hebben die de rekeningen betaalt en de tijd die ik over heb gebruiken om aan dingen die ik echt leuk vind te werken (in jouw geval een startup, in mijn geval proberen een naam en business op te bouwen door bloggen en schrijven, presentaties en workshops).

In other news: de wet DBA lijkt mij nu ook dwars te gaan liggen voor een nieuwe klus. Hopelijk wordt een en ander nog geregeld deze week..

• Ascension
quote:
Gé Brander schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:52:

Waarom maak je hier toch zo een punt van. Dat kan toch geen dealbreaker zijn?
Snap het wel een beetje, werk ook het liefst op m'n eigen machine (Macbook/iMac) ipv op een dichtgetimmerde Windows-machine die je vaak bij enterprises tegenkomt.

Helaas zijn er echter weinig grote bedrijven die flexibel beleid hebben wat dat betreft, en denk dat je dit in de financiele sector wel helemaal kan vergeten.

• JaQ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15-11 23:52
quote:
chronoz schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:44:
<<snip>>
Dankje, ik denk dat de Nederlandse banken inderdaad iets beter zijn, maar ik ga de komende 6 maanden wat minder geld accepteren en buiten Fintech werken. Misschien daarna nog een keer terug naar Fintech/Banking, maar als ik op een Windows-laptop zonder enige permissies via Internet Explorer en PuTTY als DevOps moet werken, dan moet het echt superveel geld zijn, geen 15% extra.
Enigszins offtopic, maar als inhoudelijk verantwoordelijke voor flink aantal devops teams bij een bank kan ik je vertellen dat ik geen devver in een van mijn teams wil die alles op zijn laptop wil draaien. Ook wil ik geen techneut die overal zijn eigen tooltje voor "moet" draaien en gaat zitten mokken als een klein kind als hij/zij zijn/haar zin niet krijgt. (optimalisatie van een grote omgeving gaat verder dan je eigen stoeptegel).

Realistisch gezien; wat heb je nou meer nodig dan een browser (of twee, zonder al te beperkt internet toegang) en MobaXterm op je laptop?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15-11 21:25
quote:
JaQ schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 00:31:
Om eerlijk te zijn zit ik ook niet meer te wachten op freelancers die zonder resultaatverplichting uren zitten te schrijven. Dat past niet in mijn interpretatie van het agile gedachtegoed.
Ik denk dat er genoeg freelancers zijn die hier in mee willen. Meer dan eens is de opdracht, het project niet afgebakend en loop je als freelancers 'van het ene project over in het andere'. Dan is het maken van resultaat-afspraken toch een stuk lastiger voor beide partijen.

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:39
Dat wordt dan toch een DUBV gaan opzetten na het einde van mijn huidige opdracht vrees ik.

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

quote:
wvdl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:01:
[...]
Mocht deze trend overgenomen worden door andere bedrijven, wat ik hoog acht, komt er een sombere toekomst aan voor de pure Freelancer.
Ik ben voornamelijk voor mezelf begonnen omwille van de vrije keuze: ik kies zélf bij wie ik ga werken, en stagneert mijn persoonlijke ontwikkeling, dan stop ik met die opdracht en zoek een nieuwe.

Stel dat mijn soort werkzaamheden, dus verschillende projecten uitvoeren voor één opdrachtgever bij hen op kantoor, niet meer worden toegestaan door de belastingdienst (ook niet via vage payrolling-achtige constructies), wat is dan het alternatief?

Ik kan dan weer in loondienst. Hetzij bij een partij die inhouse software ontwikkelt, hetzij bij een detacheerder. In beide gevallen ga ik erop achteruit, omdat mij de keuzevrijheid wordt ontnomen.

Dan maar weer in loondienst, en gaan werken met jaarcontracten met opzegtermijn?

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Boy

Boy

Android developer

quote:
t_captain schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:01:
Die wet DBA krijgt steeds meer en steeds hardere kritiek. Kennelijk is er inmiddels de toezegging dat er tot nader order ook na 1-5-17 geen boetes worden uitgedeeld bij nonconformiteit (let op: boetes != naheffingen).
Maar ik verwacht wel dat de wet aanzienlijk zal worden afgeswakt. Waarschijnlijk zal dat wel samengaan met reductie van ondrenemersvoordelen (m.n. zelfstandigenaftrek).
Ja, pak die zelfstandigeaftrek gewoon terug en laat me met rust :)
sowieso nog maar 1 x mogelijk om voordeel uit te halen, aangezien al 2 x toegepast.

Maar doe gewoon dit soort dingen op aanvraag, als iemand het nodig heeft voor z'n onderneming, kan ie kijken of ie er recht op heeft...

Boy wijzigde deze reactie 01-11-2016 15:12 (16%)

• Boy

Boy

Android developer

quote:
pirke schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:26:
Zo'n uniforce constructie is juist een schijn-loondienst....
Hoezo, je bent toch gewoon in loondienst dan? (niet in verdiept, maar lees hierboven dat je loonbelasting betaalt dan, dus lijkt me van wel)

Boy wijzigde deze reactie 02-11-2016 15:32 (17%)

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:23
quote:
sverzijl schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:47:
[...]

Volgens WC-eend zelf :

https://www.uniforce.nl/a...loed-op-uniforce-concept/

[...]

Echter grote kans dat deze constructie binnen korte tijd ook aangepakt zal worden als blijkt dat veel ZZP-ers hier hun toevlucht tot nemen.
Ik denk dat de belastingdienst hier niet moeilijk over gaat doen aangezien er heel wat loonbelasting afgedragen wordt en daar gaat het de belastingdienst uiteindelijk om.

Bij een omzet van 100.000 euro zal het je ongeveer netto 6000 euro extra kosten als je via een DUBV werkt.
Groter verschil dus als je zelf je administratie doet en geen AOV hebt.

Fable wijzigde deze reactie 02-11-2016 15:48 (19%)

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:15

Gé Brander

MS SQL Server

quote:
Boy schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:12:
[...]

ja, blijkbaar had ik daar toch niet alles goed staan toen de boekhouder het controleerde en zo. En de belastingaangifte gedoe en zo, laat ik liever allemaal doen. Klotewerk...
Precies, sommige onder ons vinden het leuk om te doen, anderen vinden het weer leuk om geld te besparen en het zelf te doen (alhoewel die besparing weer discutabel is omdat het tijd en dus geld kost) en weer anderen willen die rompslomp gewoon niet en besteden het uit.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• t_captain
Een paar foutjes in het DUBV plaatje:

* Eenmanszaak WUO
-- AOV is aftrekbaar van het belastbaar inkomen werk & woning in box 1, niet van de ondernemingswinst.

* Loondienst
-- vakantieverzuim en ziekteverzuim (kortlopend) zijn in het vergelijk met een eigen zaak geen kosten. Die omzet van 100k is immers na aftrek van vakantie- en ziekteuren.
-- inkomensafhankelijke bijdrage ZVW tweemaal berekend (eenmaal als zakelijke kosten a 3500 en daarna nog eens bij de bruto-netto berekening).

* Loondienst + DUBV
-- werkgeverslasten SV zijn te laag, het tarief voor WW en WAO is gauw 15 a 17% over het loon tot aan het max dagloon SV. Dan kom ik op +-8k per jaar. Voor een dekking die aanzienlijk slechter is dan die superdeluxe AOV van 9500 euro per jaar.

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:35
Poeh hey, net het nieuws aan het grote opperhoofd (m'n baas) gegeven dat ik in het eerste kwartaal van 2017 voor mezelf ga beginnen. Ik geloof niet dat ik ooit zo nerveus (om niets) ben geweest zeg, haha! Maar de knoop is doorgehakt, dus 2017 gaat een allerspannendst jaar worden! :)

Moet wel zeggen dat hij verbazingwekkend positief reageerde. Een tikje nerveus omdat hij me moet vervangen en er in mijn sector praktisch geen nieuwe mensen te vinden zijn, maar voornamelijk verrassend positief. Had ik totaal niet verwacht, maar was wel een enórme "load off". Je komt ten slotte niet elke week met klotsende oksels naar je baas met zulk (voor m'n baas minder leuk) nieuws, haha :)

Kapotlood wijzigde deze reactie 02-11-2016 16:55 (41%)

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 22:27
quote:
Fable schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:03:
Het plaatjes is een berekening van Uniforce van vorig jaar die ze mij hebben gestuurd hebben.
Daar zit het probleem, het is in het voordeel van WC Eend om de getallen zo positief mogelijk weer te geven, of ze kloppen of niet doet er minder toe, zolang ze hun product maar kunnen verkopen.

Zeker als je nu regelmatig investeert (KIA), de FOR benut, werk doet waar je WBSO voor kan krijgen, etc, slaat de balans helemaal krom, maar dat vertellen ze je niet. Ook dat je je eigen administratie prima zelf kan doen (levert je 100 euro per uur op als ze 1500 euro rekenen op jaarbasis), en dat een goede AOV 20-40% kost van wat ze voorstellen. Maar ja, als ze een echt eerlijke op de persoon gerichte vergelijking doen dan komen ze wel heel negatief uit, dus daarom dit algemene plaatje.

• Boy

Boy

Android developer

Hoe zit dat met interim CEO's die jarenlang ergens werken? (of is dat nooit?)

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:30
quote:
vortexnl1982 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:42:
Mijn opdrachtgever (overheid) wil een clausule opnemen in het contract dat er sprake is van een gezagsverhouding waarmee ZZPers (WUO-ers) effectief buitengesloten worden. Met zo'n clausule kun je geen kant op met een modelovereenkomst.
Ik zou dit echt ergens aan de grote klok hangen: dat bedrijven nu voorzichtig zijn kan ik begrijpen, dat de overheid zelf nu heel anders handelt dan Wiebes stelt (ga maar lekker ondernemen, er is niets aan de hand) is stuitend...

hoevenpe wijzigde deze reactie 03-11-2016 10:48 (4%)

• Moerk
  • Laatst online: 15-11 12:57
quote:
_Arthur schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:25:
[...]

En heb je het ook voor een Eenmanszaak en BV door laten rekenen?
Hiervoor had ik een Eenmanszaak en het kost me ongeveer €8000 netto per jaar. BV weet ik niet precies maar uitgaande van sociale premies van circa €8000 en de €2100 aan Uniforce kosten zal het ook zo ergens tussen de €4000 en €6000 netto extra kosten per jaar. Als je nu al een AOV hebt zal het verschil iets kleiner zijn.

Maar goed, ik heb nu geen risico meer op naheffingen en ik kan onbeperkt lang voor 1 opdrachtgever werken als ik dat wil.

bla-di-bla

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:15

Gé Brander

MS SQL Server

quote:
t_captain schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:16:
Met een DUBV ben je afaik geen DGA, maar werknemer met aandelen. Hoewel er in de praktijk weinig verschil zal zijn tussen het bestaan van een zelfstandige met een eenmanszaak, BV, of DUBV, is het voor mij niet het juiste gevoel. Het voelt als terug in dienst van een detacheerder (maar dan met minder stabiliteit en meer inkomen).

Daar komt bij dat één van de drie fundamenten onder mijn keuze voor ondernemerschap is dat ik geen zaken wil doen met het UWV. Behalve premies voor mijn werknemers afdragen dan :)
Die laatste opmerking komt op mij over als een in de soort van ik wil ook geen zaken doen met de belastingdienst...

Wat ik bedoel is dat we hier in Nederland een sociaal stelsel hebben waar naar mijn mening gewoon iedereen aan bij zou moeten dragen. Ik zie werkelijk geen enkele reden waarom zelfstandigen daar onder uit zouden moeten komen.

Het zou echter ook zo moeten zijn dat de zelfstandigen ook gebruik zouden moeten kunnen maken van die sociale zekerheden.

Nu is het bij veel zelfstandigen zo dat ze geen gebruik zeggen te willen maken en dus ook maar vinden dat ze niet hoeven te betalen.

Naar mijn mening is dit het hele eiereneten.

Pas als de regering alles hetzelfde maakt voor iedereen en dus iedereen sociale premies laat betalen via belastingen of zo, dan zal er geen probleem zijn zoals deze nu bestaat.

Ik snap ook dat er mensen zijn zoals jij die zeggen er geen gebruik van te willen maken en intussen voldoende buffer hebben om voor zichzelf te kunnen zorgen. Maar beginnende zelfstandigen hebben dat nog niet en zullen zeker in het begin een soort vangnet willen hebben.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Canaria
  • Laatst online: 00:26

Canaria

4313-3581-4704

quote:
Gé Brander schreef op zondag 06 november 2016 @ 23:30:
[...]

Nogmaals, het sociaal stelsel. Maar dan wel voor iedereen bereikbaar zoals ik al schreef.
De effecten van een verplichte sociale verzekering staan haaks op de vrijheden en verantwoordelijkheden van zelfstandig ondernemerschap. Ik zou de samenleving niet willen opzadelen met de gevolgen van risicovol ondernemen: als ondernemer heel veel kapitaal steken in een dienst of product met een uiterst geringe kans dat het een wereldwijd succes wordt dat miljoenen opbrengt. Waarbij de ondernemer als het niet lukt kan terugvallen op een ww-uitkering met re-integratietraject.

Want wie bepaalt wanneer een ondernemer verwijtbaar verliesgevend is en wel of niet voldoet aan de ingangscriteria voor de ww?

Ook de WIA is niet echt ingericht op zelfstandigen. Hoe moet een eenmanszaak voorzien in vervangende arbeid? Moet een freelance interim manager met burnout zijn klanten opbellen en zeggen dat hij voortaan wil worden ingezet als receptionist of schoonmaker?

Hier zijn dus maatwerkoplossingen voor in de vorm van particuliere aov's. Het sociale vangnet is er nog steeds, in de vorm van bijstand, en daar betalen zelfstandige ondernemers gewoon aan mee. Maar ze maken wel een ander deel uit van de beroepsbevolking en het is daardoor in mijn ogen vanzelfsprekend dat ze niet deelnemen aan sociale werknemersverzekeringen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• t_captain
Het model van werknemersverzekeringen past niet op een ondernemer. Wat is bijvoorbeeld werkloosheid voor een ondernemer? Moet het UWV een omzetverlies gaan opvangen?

Ik ben wel voor gelijktrekken, maar dan in de tegenovergestelde richting. Basisinkomen erin, UWV eruit.

• pirke
Ach, diezelfde discussie heb je ook met VRH als ze werkelijk rendement gaan belasten: gaat de overheid dan ook geld terugbetalen als je een negatief rendement haalt?

De keuze wel of geen UWV premies vind ik persoonlijk minder interessant dan de pensioen discussie. Eén vd redenen om te gaan freelancen was om zelf voor mijn pensioen te kunnen sparen. Mijn vertrouwen in de pensioenmaatschappijen is weg, en ik wil m'n geld niet vastzetten tot m'n 70e. In loondienst met CAO's etc is dat toch een lastig verhaal.

pirke wijzigde deze reactie 07-11-2016 15:08 (6%)

• Ybox
  • Laatst online: 06-04 21:23
Nou dankzij Pieter Omtzigt zijn er gelijk vragen gesteld over de DBA aan Wiebes en hij erkent dat alleen met voorlichting en modelcontracten de onrust niet weggaat...
Wiebes gaat het met de grootste urgentie aanpakken (brief in november), ben benieuwd.

• vortexnl1982
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 23:40

• Kwistnix
  • Laatst online: 23:38
Ik vind het mooi om te zien hoe de bekende tussen partijtjes in de IT markt nu vol op de onzekerheid inspelen. Veel komen er op de proppen met kansloze payroll voorstellen of schimmige B.V. constructies, waarbij er onevenredig veel kosten in rekening worden gebracht of met afgesproken marges wordt geschoven. Allemaal onder de vlag van zekerheid en met het argument "we verdienen hier niets aan, we doen het voor 'onze' ZZP-ers, want die willen wij niet in de kou laten staan". Ammehoela.

• pirke
Meerdere freelancers in 1 VOF of BV onderbrengen heeft volgens een online webinar met fiscalisten geen nut. Beter werkt om gewoon een afgebakende opdracht te definiëren met een duidelijk begin en einde. Een volgende opdracht kan dan natuurlijk gewoon verder gaan waar de vorige is gebleven. Daarmee voldoe je prima aan de wet DBA volgens diezelfde fiscalisten.

Persoonlijk kijk ik gewoon de kat uit de boom, het is nog lang tot mei.

Edit: de belastingdienst kijkt bij een tandarts ook door de constructie heen dat hij met zijn vrouw of assistente een BV opricht, omdat die verhouding niet gelijkwaardig is. En elke DGA moet aan alle eisen vd wet DBA voldoen, daar wordt snel doorheen geprikt. Al helemaal als je met een holding (wat je zou moeten doen als je wilt sparen) in een gedeelde werkmaatschappij zit, want dan ben je enige aandeelhouder van je holding. En zelfs als je géén aandelen hebt, en de aandeelhouder is familie tot de derde graad, dan kun je ook worden aangemerkt als DGA. Dus in plaats van moeilijke constructies te verzinnen, kun je ook simpelweg zorgen dat je contract aan de eisen voldoet...

pirke wijzigde deze reactie 12-11-2016 16:52 (44%)

• Hinotori
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15-11 17:19
Dit betwijfel ik enigszins, hoewel eea wellicht nog niet helemaal duidelijk is onder de weg DBA. Als ik nou met nog een DGA een mini detacheerder opricht, kan ik dan nooit zelf meer een opdracht uitvoeren? Moet ik dan tenminste 1 man personeel hebben, of 2 of 3? Ergens is een grens tussen een BV met twee DGAs en een complete detacheeder. Die grens is van belang.
quote:
t_captain schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:57:
Maar beoordeling van arbeidsrelaties prikt al door de grens van de rechtspersoon heen. Vooa wet DBA gaat een BV je dus niet

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• hoevenpe
Hoe werkt het dan nu bij een kleiner detacheringsbureau? Daar wordt soms de baas ook gedetacheerd, waarom zou je dat met 2 personen niet kunnen?

• Hinotori
Klopt, maar alleen voor een-mans-BVs. Daarom was er ook een VAR-DGA. Die had je ook bijna alleen maar nodig als je alleen in een BV zat of als alle andere DGAs erg lui waren. Niet voor niets was een van de vragen of je in je eentje meer dan 80% van de omzet binnenhaalde. Als dat niet het geval was, dus als alle DGAs redelijk gelijk de omzet binnenhaalden, dan was je gedekt en was die gelijke behandeling tussen IB-ondernemer en DGA niet meer van belang.

Het lijkt mij niet erg aannemelijk dat dit met de wet DBA anders zal worden. Anders kunnen bij al die kleine IT-bedrijven de DGAs niet meer aan de slag en dan schiet de wet duidelijk zijjn doel voorbij.

Wat je nu vooral ziet onder fiscalisten en andere kundigen is dat niemand iets wil roepen waar ze aan opgehangen kunnen worden. De enige oplossing die uitgekraamd wordt is loondienst, payroll of iets DUBV achtigs. Niemand durft, niet zonder reden, iets te zeggen over andere constructies die wellicht om de wet heen werken, want als zo'n constructie toch niet blijkt te werken, dan wordt je opgeknoopt. Voordat de wet DBA er was, zijn de medisch specialisten op een soortgelijke wijze aangepakt en die hebben ook meer dan een jaar in overleg met de belastingdienst gewerkt aan een constructie waardoor ze nog steeds als ondernemer beschouwd worden. Ook voor de wet DBA zal wel een constructie verzonnen worden. Het kan alleen nog wel even duren voordat zo'n constructie gemeengoed wordt.
quote:
t_captain schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:53:
De fiscus is op een gegeven moment door de scheiding van natuurlijk en rechtspersoon heen gaan kijken, met als uitgangspunt pariteit tussen de behandeling van een IB-ondernemer en een DGA.

• t_captain
Met een adviserende positie is dat wel te doen. Commissarissen verdienen ook hee veel in relatie tot hun uren.

Wel een puntje wat ik had gemist: inkomensafhankelijke bijdrage zvw. Toch weer een extra last van ongeveer 7% voor de BV.

• hoevenpe
quote:
vortexnl1982 schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:45:
Kwiebus moet snel komen met zijn brief zodat iedereen weet waar hij aan toe is.
Door het Oekraïne referendum weten we nu wat 'zo snel mogelijk' is bij onze regering: over 200 dagen zijn we nog geen steek verder... :|

• vortexnl1982
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 23:40
De nieuwe Wet DBA kost zzp'ers werk. Dat geven zowel opdrachtgevers als zzp'ers aan in een onderzoek van kennisbemiddelaar HeadFirst. Vooral grote opdrachtgevers zijn huiverig voor de impact van de wet: ze geven aan vaker te kiezen voor een payroll- of uitzendcontract. Meer dan één derde van de zzp'ers zegt werk te zijn verloren door de wet.www.rtlz.nl
http://www.rtlz.nl/busine...ereenkomst-met-zzper-niet

• t_captain
Het artikel bevestigt: de uitwerking van de wet is tweeldedig:

- soms gaat men voor een minder flexibele oplossing
- soms gaat men voor een oplossing met meer overhead (detachering, payroll, DUBV).

Het is dus een stap in de richting van een minder efficiente en minder flexibele arbeidsmarkt. Dat staat haaks op het overheidsbeleid van de afgelopen 20 jaar en haaks op het streven naar meer welvaart.

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15-11 19:40
quote:
pirke schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 18:56:
[...]

Dat er 100k binnenkomt wil niet zeggen dat dat allemaal opgaat. Als je rondkomt van 2k/maand, dan kun je 75k sparen. Oftewel voor elk jaar dat je werkt kun je 4 jaar overleven. Nu ligt iedereen z'n uitgavenpatroon anders, maar als ondernemer zul je zelf moeten sparen. Als je alles over de balk smijt verdien je het om in slechte tijden een probleem te hebben.
Of sommigen (zoals mij) zijn dit jaar pas begonnen en hebben nog geen reservepot van 100k liggen.
Als beginnende zit ik ook niet gelijk op een tarief waarmee ik netto 100k per jaar overhoud.

Heb je eindelijk de stap genomen ZZP'er te worden, word je alweer vrij snel terug gedrukt (poging tot) richting loondienst. Vind ik persoonlijk wel een beetje jammer.
Is het alleen kommer en kwel, nee. Je moet nu gewoon ff wat meer moeite doen. Zijn opzich nog wel opties om door te freelancen.

• t_captain
Als de geest van een DUBV is om de dienstbetrekking met een klant te omzeilen, dan is dat ook de geest van ieder willekeurig detacheringsbedrijf.

Willen ze dan de hele flexsector oprollen?

Payrollen is niet anders dan ergens in dienst gaan, het feitelijke einde van je ondernemerschap. Een onderneming wordt slapend, met alle complexe gevolgen vandien.

Interessante oplossing: http://www.zipconomy.nl/2...aking-ivm-wet-dba-breken/

• hoevenpe
quote:
t_captain schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:10:
Het is geen geheim dat vooral de PvdA dit graag wil, in die zin is de huidige problematiek voor zelfstandigen geen verrassing.

Grote bedrijven zijn minder problematisch omdat deze sociale premies betalen en hun arbeidsongeschiktheid en pensioenverplichtingen in principe goed geregeld hebben.

• Hinotori
Niet de hele flexsector, maar het valt, denk ik, nog te bezien of het verwijderen van ZZPers in de dienstensector niet de hele opzet van de wet DBA is. Zoals de wet nu is geformuleerd worden met een pennestreek bijna alle ZZPers die diensten leveren terug in loondienst gedwongen. De getallen vallen nu nog mee omdat er nog veel ZZPers in een al dan niet aflopende opdracht zitten, maar nieuwe inhuur lijkt grotendeels tot stilstand gekomen te zijn. Er is nu nog veel onduidelijk, maar er hoeft maar één uitspraak van de belastingdienst te komen waarin de wet gebruikt wordt om fictief loondienst aan te tonen en de inhuur zakt naar vrijwel nul. En Wiebes zal zeggen dat dit een privaatrechtelijke zaak is tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

Wat je nu ziet is dat privaatrechtelijke overeenkomsten gestuurd worden via de belastingtechnische route. Deze truuk gebruikt de overheid wel vaker en is zeer effectief omdat de belastingdienst verregaande bevoegdheden heeft, er grotendeels slechts achteraf bezwaar kan worden gemaakt en mensen sterk reageren op financiële prikkels. De lage bijtelling op mileuvriendelijke auto's is een voorbeeld.

Ik verwacht dat het antwoord van Wiebes wat later deze maand komt, in de richting zal wijzen wat de echte bedoeling van de wet DBA is.
quote:
t_captain schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:10:

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15-11 17:11

ralpje

Deugpopje

quote:
CheapTweak schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:41:
@t_captain

Wet DBA geld toch ook voor opdrachten die je in het buitenland uitvoert? Volgens mij moet je echt belastingplichtig in een andere land worden en geen belasting meer in Nederland betalen als je de wet DBA wil ontvluchten en ZZP'er blijven.
Zou best kunnen, maar onder de wet DBA ligt de verantwoordelijkheid (en het risico) bij de opdrachtgever. De NL belastingdienst kan nooit een buitenlands bedrijf op die manier aanspreken, waarschijnlijk.

365Dude - Strava

• Hydra
  • Laatst online: 17:28
quote:
Hinotori schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:39:
Niet de hele flexsector, maar het valt, denk ik, nog te bezien of het verwijderen van ZZPers in de dienstensector niet de hele opzet van de wet DBA is.
Ik snap niet waarom dat de opzet zou zijn. DBA is gemaakt om arme koeriers bij kutbedrijven als TNT tegen kutbedrijven als TNT te beschermen voor zover ik weet. Dit zijn mensen die een 'dienst' leveren maar eigenlijk gewoon van loondienst naar ZZP schap gedwongen worden door TNT (waarbij er overigens een groot aantal is die zichzelf prima vermaakt als ZZPer). Nu blijkt dat deze wet als "bijvangst" alle andere ZZPers die een dienst (hun kennis) leveren heeft.

Maar dat betekent nog niet dat het opzet was; want waarom zouden ze? Deze groep mensen levert een hele boel geld op voor de staatskas. Het wordt voor de staat niet opeens bakken goedkoper als deze mensen in loondienst werken.

"Never attribute to malice that which can be explained by incompetence"

https://niels.nu

• Kwistnix
quote:
Hydra schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:18:

Ik snap niet waarom dat de opzet zou zijn. DBA is gemaakt om arme koeriers bij kutbedrijven als TNT tegen kutbedrijven als TNT te beschermen voor zover ik weet. Dit zijn mensen die een 'dienst' leveren maar eigenlijk gewoon van loondienst naar ZZP schap gedwongen worden door TNT (waarbij er overigens een groot aantal is die zichzelf prima vermaakt als ZZPer). Nu blijkt dat deze wet als "bijvangst" alle andere ZZPers die een dienst (hun kennis) leveren heeft.
Even gechargeerd. Dat is het verhaal ja. Het is natuurlijk wel een mooie bijkomstigheid dat al die vervelende ZZP-ers die de overheid nu "geld kosten", eieren voor hun geld kiezen en in loondienst wel braaf hun premies gaan afdragen. En van de belastingvoordeeltjes die al langer een doorn in 't oog zijn, wordt dan automatisch ook geen/minder gebruik gemaakt. En er wordt ondertussen toch mooie sier gemaakt met het beschermen van een grote - de grootste - groep ZZP-ers, die door deze wet wel tegen schofterige praktijken van verschillende grote organisaties beschermd worden.

• Hydra
  • Laatst online: 17:28
quote:
Kwistnix schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:47:
Even gechargeerd. Dat is het verhaal ja. Het is natuurlijk wel een mooie bijkomstigheid dat al die vervelende ZZP-ers die de overheid nu "geld kosten", eieren voor hun geld kiezen en in loondienst wel braaf hun premies gaan afdragen. En van de belastingvoordeeltjes die al langer een doorn in 't oog zijn, wordt dan automatisch ook geen/minder gebruik gemaakt. En er wordt ondertussen toch mooie sier gemaakt met het beschermen van een grote - de grootste - groep ZZP-ers, die door deze wet wel tegen schofterige praktijken van verschillende grote organisaties beschermd worden.
Is dat wel zo? Want ik zie hier vooral een hoop ononderbouwde onderbuikgevoelens in terug. Wat zijn nu precies de kosten/baten van een ZZPer t.o.v. iemand met dezelfde functie in loondienst? Want al dat extra geld dat er i.p.v. naar een bedrijf naar een ZZPer gaat komt uiteindelijk ook weer in de economie terug. Ik ga er van uit dat als dit maatregelen zijn om de kosten van de staat de drukken dit ook door het CPB is doorgerekend. Ik heb hier namelijk nooit wat over gehoord vanuit de overheid op de TV or Radio en heb toch echt dagelijks BRN op staan; het verhaal ging daar altijd over het beschermen van een kleine groep die uitgebuit worden. En op BNR kwam ook naar voren dat die groep relatief klein is; het gros van de ZZPers willen ZZPer zijn.

https://niels.nu

• Fable
quote:
Boy schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:38:
[...]

ja, dat kan bij meer plekken. Ik heb Moneybird, ik heb geen idee of andere pakketten beter zijn...Het was wel zo dat een of ander overzicht niet gegenereerd kon worden eruit door m'n accountant, maar wel vanuit onlineboekhouden.nl kon volgens hem. Dus hij wilde dat ik mss een overstap maakte (andere clienten gebruikten dit ook, vandaar). Ik vind MoneyBird wel fijn werken, het importeren van bankdata vind ik het fijnste! Het kost me wel 25 euro per maand (bruto, natuurlijk), maar het is wel een fijn gemak.
In acumulus kan je alle uitdraaien maken die je wilt.
Ook is de eindejaarsopmaak op zo'n manier opgezet dat je de getalletjes zo in je aangifte inkomstenbelasting kan kloppen.

9,95 per maand vind ik een schrijntje voor wat je er voor terugkrijgt.
Je kan alle administratie zelf doen zonder de kosten van een boekhouder.

Fable wijzigde deze reactie 17-11-2016 10:35 (8%)

• Fable
quote:
Kwistnix schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:42:
[...]

Kan mij vergissen, maar volgens mij gaat die vlieger niet op. En los daarvan zou ik er nooit mee akkoord gaan.

Edit:

Deels wel, deels niet, kennelijk:

[...]

Bron: http://www.intermediair.n...-zzp-er-om-met-de-Wet-DBA
Toen je werkte via de VAR ging je daar ook mee akkoord.

• t_captain
Er zijn grosso modo drie risico's voor de opdrachtgever:

1. naheffing loonheffingen
Dit is een beetje apart thema. Loonheffing is een voorbelasting voor inkomstenbelasting, die de ondernemer zelf betaalt. Als het goed is, worden deze belastingen netjes betaald door de ondernemer en is er dus geen risico voor de opodrachtgever. Of: kan de opdrachtgever (die na controle werkgever is geworden) deze betalen en de afgedragen euro's inhouden op de betaling aan de opdrachtnemer (werknemer).
Hier zit dan ook geen volledig risico, maar wel een gedeeltelijk risico. De hoogte van de loonheffing zal iets hoger uitkomen dan de ondernemersaanslag IB en er zit een stuk indirect debiteurenrisico in versleuteld t.a.v. belastingschulden van de zelfstandige.

2. aanslag werknemersverzekeringen
Dit is een risico van 8k per jaar dat volledig bij de opdrachtgever (werkgever) ligt. Want als werkgever bij jij aansprakelijk voor afdracht van de premies werknemersverzekeringen aan het UWV, en heb je geen verhaalmogelijkheid op je werknemer.

3. boetes
Vooralsnog is besloten om (a) geen boetes op te leggen tot 1-5-2017 en (b) door Wiebes toegezegd dat er tijdens het voortduren van de onzekerheid over wet DBA ook voorbij die datum nog geen boetes worden opgelegd. Hoe lang die vrijstelling duurt is nog onduidelijk.
Boetes zijn vooral bedoeld voor kwaadwillende belastingontduiking en niet voor goedwillende belastingplichtigen die na een meningsverschil met de inspecteur een naheffing krijgen.

• FireStarter
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:39
quote:
hoevenpe schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:44:
Het lijkt erop dan Wiebes vandaag antwoord gaat geven:

[...]
Het eerste nieuwsitem van het RTL nieuws ging over de daling van ZZP'ers door de nieuwe wet
http://www.rtlnieuws.nl/uitzendingen/rtl-nieuws-0700-uur-753

Wellicht snijden ze het niet voor niets aan.

CCDP/CCIE#40337

• Kwistnix
Sowieso, duidelijkheid kan ook zijn: Sorry jongens, jullie mogen vanaf nu geen ondernemer meer 'spelen'.

• Kwistnix
Als je een opdracht hebt, waarbij je in (agile) teamverband werkt, waarin je vrij gelaten wordt om zelf technisch invulling te geven aan een functionele vraag (in lijn met een doel architectuur als dat relevant is), waarbij je werkt met je eigen hardware en waarbij je vrij bent om flexibel te werken wat betreft tijden en locatie, dan heb je volgens mij een verhaal. Ik ben deze situatie genoeg tegen gekomen bij verschillende klanten (huidig ook) en de looptijd van de opdracht is dan volgens mij niet eens zo relevant. Maar goed, zo zie ik het.

Kwistnix wijzigde deze reactie 18-11-2016 14:07 (11%)

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:39
http://nos.nl/artikel/214...zzp-ers-uit-tot-2018.html
quote:
Geen boetes

Wiebes zegt dat het komende jaar, of langer als dat nodig is, de knelpunten van de wet worden opgelost. Intussen wordt de handhaving van de wet uitgesteld en dat betekent dat de Belastingdienst geen boetes uitdeelt of naheffingen oplegt.

"Met een uitzondering voor de echte kwaadwilligen", zegt Wiebes. Dat zijn zzp'ers en opdrachtgevers die duidelijk een werkgevers-werknemersrelatie hebben, en er dus duidelijk geen sprake is van een zelfstandige ondernemer.
'die duidelijk een werkgevers-werknemersrelatie hebben'.. Was dat nu niet het hele probleem, dat hier geen duidelijke/eenduidige regels voor bestaan ? Dit blijft dus nog steeds in het vage.

sverzijl wijzigde deze reactie 18-11-2016 17:18 (17%)

• CheapTweak
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-11 14:23
We kunnen onze emigratieplannen uitstellen tot volgend jaar?

• t_captain
Laatst had ik een artikel van zipconomy gelinkt. Daar hadden ze een vrij eenvoudig idee om de werkingssfeer van wet DBA te koppelen aan het uurtarief.

Als we iets willen ondernemen tegen schijnzelfstandigheid en gedwongen zelfstandigheid, is dat wel de richting. Laagbetaalde zelfstandige? Verplichte AOV, anders UWV.
Inkomen in de 4e schijf (=ondernemingswinst vanaf ongeveer 80k)? Vrijgesteld.

Net zoals de zorgverzekering in het oude stelsel werkte. Verder een fiscale hervorming die het (relatief erg grote) belastingvoordeel voor laagbetaalde zelfstandigen vermindert, want dat is de echte driver geweest voor tal van schijnconstructies.
Dan heb je het systeem houdbaar gemaakt.

Maar goed, zover zijn we nog niet. Eerst zitten we nog met een wet DBA in de ijskast. Ik vraag me af, hoe sterk de markt nu opveert. Aan de ene kant is de autonome vraag erg sterk en moeten opdrachtgevers blij zijn dat ze nu weer een aanvraag voor een zelfstandige kunnen uitzetten. Maar aan de andere kant, sommige bedrijven hebben al een implementatiebesluit genomen naar aanleiding van wet DBA, en dan vraag ik me af of een jaartje ijskast wel voldoende aanleiding is om het roer om te gooien.

• Kwistnix
quote:
t_captain schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 18:22:
Computer Futures springt ook op de payroll trein:

http://www.computerfuture...lternatief-voor-de-zzp-er?

Timing had beter gekund, net nu de wet DBA in de ijskast is gezet.
Hah. Maar die toko moet je sowieso vermijden.

• Kwistnix
Vanuit je eigen netwerk. Zeker als je al geruime tijd aan het werk bent als ZZP-er of vanuit de detachering heb je overal en nergens mensen zitten die je kent en waar je eens een balletje kan opgooien.

• Ascension
Ik lees mijn contracten altijd zelf door, zo ingewikkeld zijn ze niet en als ze dat wel zijn moet je je afvragen waarom ;-)

Boekhoudsoftware; https://www.siel.nl/acumulus/, eenvoudig in gebruik, niet duur en zit eigenlijk alles in wat een freelance IT-er nodig heeft.

• t_captain
quote:
Ybox schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:17:
[...]

Hoe kom jij dan aan werk ?
Een keer mijn klant zelf benaderd, een andere keer direct door een klant benaderd, een projectje toegestopt gekregen door mijn ex-werkgever. Twee keer via kleinschalige bemiddelaars en dus een via CF.

• Neal
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 14:50
quote:
Boy schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:53:
Een hele andere vraag: kan ik ook gewoon apparaten verkopen aan consument? Stel ik wil wat dingen importeren vanuit het buitenland en hier verkopen met wat winst, mag ik dit dan gewoon doen? Of moet ik me 'beperken' tot wat m'n intentie was en SW development doen?
Je mag alles doen wat je wil, zolang het maar in de grenzen van de wet ligt ;)

Als jij dus wilt verkopen aan condumenten dan mag dat. Vergeet niet om aan consumenten altijd prijs inc BTW te noemen en te rekenen...

• _Arthur
quote:
Neal schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:36:
Hoeft niet perse, is maar net wat je afspreekt met je klant. Je kunt ook aangeven dat ze direct de leverancier moeten benaderen ;)
Je weet er kennelijk niet veel vanaf.

@Boy: ik zou voor die paar keer dat je een euro winst maakt, hier lekker weg van blijven. Verkoop aan particulieren is echt hele andere koek dan zakelijke dienstverlening. Bij verkoop aan particulieren komt een hele waslijst aan eisen om de hoek kijken waar jij aan moet voldoen. Waaronder bv de Wet Koop op afstand als je het online aanbied. Etc.

Ook je KvK inschrijving moet vermelden dat je verkoop aan particulieren (detailhandel) als bedrijfsomschrijving hebt.

• _Arthur
Onmogelijk is het natuurlijk niet. Maar je moet er wel iets meer voor dan doen alleen het spuel leveren, factuurtje sturen en klaar.

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
chronoz schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:09:

Ofective is de nieuwe naam van Acumulus neem ik dan aan.
nee: dat is een ander pakket / aanbieder

acumulus: https://www.siel.nl/acumulus/

• pirke
Chronoz, lees het handboek ondernemen vd belastingdienst, en de website vd belastingdienst. Al jouw vragen worden daar beantwoord...

pirke wijzigde deze reactie 29-11-2016 09:34 (4%)

• wvdl
quote:
chronoz schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:32:
...

Ik dacht dat de meeste ZZP'ers alle zelf deden in Nederland, maar misschien toch eens op zoek. Locatie vind ik niet zo belangrijk. Ik communiceer 2x per maand met mijn Engelse accountant en ik heb hem nog nooit gezien. Tips voor een goede boekhouder?
Ikzelf ken een uitmuntende accountant, die kijkt naar de mogelijkheden verder naar de toekomst.
Bij intresse kun je mij altijd een PM sturen. Bespaart mij meer dan de standaard boekhouder.
Wordt met name intressant bij 60+k omzet per jaar.

wvdl wijzigde deze reactie 29-11-2016 17:50 (27%)

• PeterSelie
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13-11 15:35
Toch snap ik niet helemaal waarom je als zelfstandige je eigen boekhouding zou doen als je dat prima kan uitbesteden aan een accountant.

Een beetje ICT-er rekent al gauw een uurtarief dat gelijk of hoger is dan dat van een accountant. Ik maak zelf gebruik van een abonnementsconstructie bij een accountant waarvoor ik maandelijks 80 euro excl. betaal. Stel dat ik zelf elke maand een uurtje aan mijn administratie spendeer, dan ben ik evenveel geld kwijt als ik aan mijn accountant besteed en moet ik zelf mijn administratie doen. Even grof ingeschat verwacht ik gemiddeld toch wel meer dan een uur per maand bezig te zijn met inboeken van mijn administratie en doen van zakelijke en particuliere belastingaangifte. Dan heb ik het voor het gemak nog even niet over de tijd die ik zou moeten investeren om onderzoek te doen naar de geldende belastingregels en -voordelen, over de abonnementskosten die ik voor een boekhoudpakket kwijt zou zijn en over dat ik liever mijn tijd in mijn vakgebied dan boekhouden steek.

Naast dat het me waarschijnlijk meer geld en tijd kost om mijn eigen administratie te doen, levert het me mogelijk een stuk meer op aan belastingvoordelen waar ik zelf geen of beperkte kennis van heb. Door het uit te besteden leg ik het bij iemand neer die er verstand van heeft, geef ik het risico uit handen en heb ik er zelf geen omkijken naar.

Wat is jullie reden om toch eigen administratie te doen?

• pirke
Misschien een beetje offtopic vraag, maar wat doet een devops engineer eigenlijk? Google was er redelijk vaag over. Is dat iets wat voornamelijk in de financiële sector gebruikelijk is? In een hightech context ken ik ze namelijk niet.

• wvdl
Mjah het is meer dat je het kan vergelijken met hoe het 'vroeger' was.
Elke omgeving van de OTAP was een nieuwe 'heg' waarover het pakketje werd gegooid. Als ontwikkelaar had je ook nooit toegang tot productie data.
Het hele principe van over de heg gooien en geen omkijken meer naar is verdwenen.
Dit was met name zo bij de enterprice omgevingen.

Maar ook de teamcompositie is verandert. Geen 2 FO, 2 Testers, 3 devvers, 2 beheerders en 1 manager meer maar:
7 devopsers(in praktijk vaak bv 5 devvers en 2 opsers) en 1 product owner.

• Ascension
quote:
vortexnl1982 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:45:

Wat zouden jullie doen ? Blijven bij huidige opdrachtgever en die tevreden houden of je niks aantrekken van die opdrachtgever en je huidige contract gewoon niet verlengen ?
Ik zou gewoon melden dat je voornemens bent niet te verlengen en eventueel aanbieden dat je 1-3 maanden parttime beschikbaar bent voor ze. En uiteraard met je nieuwe opdrachtgever afspreken dat je initieel parttime beschikbaar bent. Zo kan je iedereen te vriend houden ;-)

• RichieB
Mbt relatiebeding: je moet hier eigenlijk vantevoren over onderhandelen. De enige reden voor een tussenpersoon om bij een lopend contract alsnog van het relatiebeding af te zien is het tevreden houden van de eindklant. De ZZP-er zijn ze sowieso kwijt als ze hier tijdens de looptijd vanaf zien.

Bij mijn huidige opdracht werd ik initieel ingehuurd voor 3 maanden met een relatiebeding van een jaar. Daar heb ik bezwaar tegen gemaakt (mijn stelregel is: het relatiebeding mag niet langer duren dan de inhuur periode). De intermediair deed daar niet moeilijk over en schrapte het artikel geheel uit de overeenkomst.

• _Arthur
quote:
chronoz schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:10:
Kan ik onkosten inboeken zonder dat de bedrijfsnaam en het btw-nummer erop staan? Ik zat gisteren in een hotel, maar heb alleen de algemene e-mail bevestiging van booking.com.
Begint een beetje te lijken of dit topic jouw persoonlijke helpdesk aan het worden is met al je perikelen.

Een beetje ondernemer zoekt ook zelf dingen uit. En met wat je allemaal reeds aan informatie is verschaft, zou je ook deze vraag zelf moeten kunnen beantwoorden.

• chronoz
Ja, sorry, jullie hebben wel gelijk. Allemaal basisvragen van mijn kant, zal bij jullie wel allemaal bekende informatie zijn, mijn excuses.

Vond het wel heel vriendelijk en behulpzaam dat jullie zoveel hebben geholpen al.

Ik zal inderdaad de genoemde boeken doornemen en de boekhouder direct nemen vanaf het moment dat ik mijn eerste inkomen binnen heb.

• sNielz123
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10-11 12:42
Ik zat voor de grap even te kijken wat het verschil is tussen nederland en belgie:

http://www.fiscaleplannin...=taxtools&submenu=Brutto2

http://www.ikwordzzper.nl...ar-inkomen-calculator-zzp

Als je 100K inkomsten hebt en 20 K kosten scheelt dit NETTO ongeveer 2500 per maand in het voordeel van Nederland.
Bizar eigenlijk.

Ter info: Ik woon in Belgie en ben in NL in loondienst dus gelukkig nog niet op mij van toepassing, maar als ik ooit de stap zou maken zou ik toch zorgen dat ik voor een klein bedrag een kantoortje huur in NL.

• t_captain
Dat lost vooralsnog wel de DBA problemen op, maar WAADI en WAS niet.

Persoonlijk vind ik DUBV en payroll allebei schijnconstructies.

Feitelijke situatie: consultant is zelfstandig, kiest zelf zijn opdracht en bepaalt zijn eigen tarief. Payrollbedrijf of DUBV voeren loonadministratie en zijn dienstbaar aan de consultant. Er is geen sprake van een werkgever-werknemer gezagsverhouding. Voor zover er een machtsverhouding bestaat, is het een verhouding van economische macht waarin consultant de sterkere partij is.

Juridische situatie: consultant is ondergeschikt aan directie payrollbedrijf of DUBV. Werkgever oefent toezicht en gezag uit over de werkzaamheden van consultant.

Een constructie die slechts wordt opgetuigd om een juridische werkelijkheid te scheppen die afwijkt van de feitelijke werkelijkheid, dat is een schijnconstructie.

• t_captain
Uur/factuur an sich is niet slecht, maar in het kader van wet DBA wil ik méér afstand nemen van alles wat riekt naar werknemerschap.

Als ik een aanvraag krijg die bestaat uit een beschrijving van bedrijf, product en een lijstje gewenste skills, dan vind ik het teveel op een (permanente) vacature lijken, en daar ben ik niet voor. Dan wil ik van de klant horen wat zijn doelen zijn voor de komende X maanden en vanuit die doelen kijken hoe ik kan bijdragen. Dat wordt dan mijn opdrachtomschrijving. Een stapje verder is om een resultaatverplichting af te spreken.

Dan ben je in feite méér ondernemer dan de meeste softwarehuizen. Voor mij is deze vlucht naar voren de juiste reaktie op het opschroeven van de aanpak van schijnconstructies. Niet om op de oude voet door te gaan en je met juridische contructies in te dekken.

• t_captain
Uniforce voelt in ieder geval 10x beter dan payroll. Ik begrijp dat het je ontzorgt en ik ben blij dat jij het ervaart als ondernemerschap.

Persoonlijk vind ik het onnodig om een vennoot aan boord te halen als ik niet feitelijk met die vennoot in zaken zit.

Verder is een DUBV een vrij dure oplossing. De kosten an sich vallen wel mee, maar ze verlonen wel erg veel in box 1. 52k is zelfs 8k meer dan het gebruikelijk loon DGA. Gevolg is dat je maximaal meedoet met de werknemersverzekeringen (mijn mening: WIA biedt zo'n zwak vangnet dat je er een aanzienlijke AOV naast moet houden; WW is weggegooid geld en voor de extra inkomensafhankelijke bijdrage ZVW krijg je ook niets retour).

Misschien dat er nog iets aan de pijn valt te verzachten door je fiscale partner ook te verlonen in een DUBV.

• sebasd
quote:
t_captain schreef op zondag 25 december 2016 @ 09:34:
Voornemen voor 2017: afstand nemen van uur/factuur (hoewel dat in de markt nog wel lastig is, het is net alsof de klanten erg gehecht zijn aan de oude manier van werken).
Even offtopic van de lopende discussie (maar toch ook weer niet), dit is iets waar ik ook dit jaar mee begonnen ben.

De voordelen die ik zie:
* Minder gedoe waarschijnlijk (hopelijk) met wet DBA, want je levert een vooraf gedefinieerde prestatie binnen een vooraf gedefinieerde periode voor een vooraf gedefinieerde prijs
* Beter schaalbaar (je hebt maar x uren in de week te verstoken en de rek in uurtarief is ook gebonden aan een maximum)
* Eerlijker voor beide partijen (levert meer op wanneer ik efficiënter werk en eerder klaar ben, klant krijgt geen stoelverwarmers)

Het grote nadeel is inderdaad dat het standaard detacheringswerk op klantlocatie in de huidige markt heel erg vastzit aan uurtje factuurtje. Daarom hoop ik dat in 2017 weer een stuk minder te doen dan in 2016, waar ik het alweer minder deed dan in 2015.

Zou graag ideeën van anderen hierover horen en delen!

• t_captain
Marktconform: vergelijkbare functie in loondienst. En daar 75% van. Voor een software engineer zal dat vergelijkbare loon ergens tussen de 40.000 en 65.000 liggen. Minus een kwart, dan kom je niet of nauwelijks boven de 44k. Bij andere rollen zoals een product manager of interim manager wordt het een ander verhaal.

Background: https://www.onlineflexbvo...en-vennootschap/dga-loon/

Die 52k van de DUBV is onderdeel van het convenant met de belastinginspecteur. Het komt niet geheel toevallig overeen met de premiegrenzen van de sociale verzekeringen. Je moet je dus maximaal inkopen voor de WIA en WW en ZVW).

Dat je daarboven via box 2 kunt uitkeren tegen een belastingdruk van ongeveer 40% i.p.v. de gebruikelijke 52% in box 1, dat is je voordeel. Minus de juridische kosten. Per saldo begint het voordeel t.o.v. loondienst pas bij 85k winst. Deze eigenschap, plus de maximale deelname aan de sociale verzekeringen, doet me vermoeden dat er geen prioriteit zal worden gegeven aan het aanpakken van DUBV-constructies :)

• t_captain
Ik ben niet bang voor de handhaving, maar voor de reaktie van klanten op de angst voor handhaving.

• Fable
quote:
chronoz schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:15:
Sorry voor weer een basisboekhoudvraag. Kan ik aankoop van een nieuwe muis zakelijk inboeken zonder dat de bedrijfsnaam op de factuur staat?

Ik heb een keer problemen gehad met de "Wet Koop of Afstand" met een dead-on-arrival die niet geldig zou zijn voor zakelijke aankoop. Daarom zou ik het liefst particulier kopen en later declareren als zakelijke onkosten. In Engeland kan dat gewoon, maar ik weet niet of hier wettelijke verplichting is om bedrijfsnaam op de facturen te hebben.
Als ZZP-er zijn alle aankopen die je persoonlijk doet ook zakelijk af te trekken als de aankoop voor de zaak is.
Naam van bedrijf op factuur is niet nodig en ook het betalen met zakelijke rekening is niet nodig.
Wel bonnetje in de administratie opnemen.

Ik koop zelf ook altijd op privé naam i.v.m. wet koop op afstand.

• t_captain
Mag ik nog een keer ranten op de gevolgen van wet DBA? ;)

Ik heb laatst nee gezegd tegen een heel leuk project voor een groot bedrijf, omdat van hogerhand geen toestemming was om zelfstandigen in te huren op nieuwe inzetten. Er moest een payroller tussenin.

Het project was vrij specialistisch en ik zou precies de juiste skills hebben.

Maar een keuze die ik (in beginsel) voor de rest van mijn loopbaan heb gemaakt, ga ik niet omdraaien voor een project van 6 a 12 maanden. Nu ga ik voor een buitenlandse klant aan de slag. Ik ken persoonlijk al 4 zelfstandige consultants die inmiddels voor buitenlandse opdrachtgevers werken, plus nog twee die compleet uit NL zijn vertrokken.

Het beeld begint zich af te tekenen dat wet DBA de meest gevraagde specialisten onttrekt aan het Nederlandse bedrijfsleven.

• Fable
quote:
chronoz schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:04:
Dankje Fable. Link naar contract.

Ik had verwacht dat de opdrachtgever/tussenpartij met het contract komt en dat de freelancer om aanpassingen vraagt. Niet dat de freelancer zelf met een contractvoorstel komt die de eindklant dan tekent.
Met tussenpersonen zorgt de tussenpersoon vaak voor een contract.
Ik werk zonder tussenpersoon en dan bied ik liever mijn eigen contract aan dan dat ik iets van de klant moet gaan tekenen.

En nu over het contract.

Bij artikel 5-a en d staat iets over, vergoeding schuldig zijn van opdrachtgever naar opdrachtnemer. Hier moet ook bij staan dat opdrachtnemer geen vergoeding schuldig is aan opdrachtgever bij voortijdig beëindigen van de overeenkomst.

Bij artikel 7-g en j moet een clausule komen met een maximaal bedrag wat er geclaimd mag worden.
Als ze dat er niet in willen hebben zou ik het persoonlijk niet ondertekenen.

8-e, ik zou altijd wekelijks factureren met een betalingstermijn van 30 dagen.
Zoals er nu betaald wordt, wordt dat ook naar een normale werknemer in NL gedaan.

Artikel 9
Specifieker bepalen welke kosten er niet vergoed worden.
Bijvoorbeeld alleen de kosten naar (plaats) werkplek.
Als je dan eens geplaatst wordt op een plek 100km verderop kan je wel km vergoeding krijgen á .... cent per gereden km.

artikel 11-b zorgt er voor dat je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering moet afsluiten met een uitkeringsbedrag van 1.000.000.

Ik heb deze zelf niet (redelijk duur) en heb in mijn algemene voorwaarden staan dat er maximaal 2500 euro geclaimd kan worden als ik een fout maak.

11-e is ook niet echt fijn aangezien het uitkeren van de verzekering vaak wel een tijd duurt en je dan dus geen inkomen hebt, omdat het ingehouden wordt van de nog te betalen facturen.

18-e stelt jouw eigen algemene voorwaarden teniet.

In het Addendum staan een boel dingen voor een gewone werkgever, hier moet nog het één en ander aangepast worden.

Artikel A08-b beter specificeren.

Fable wijzigde deze reactie 07-01-2017 14:54 (58%)

• t_captain
De zakelijke rekening van een IB-ondernemer (eenmanszaak, VOF) valt al buiten VRH. Hij wordt namelijk belast in box 1 (ontvangen rente telt bij aan bedrijfsresultaat).

Iets soortgelijks geldt voor de zakelijke rekening van een BV. Geen heffing in box 3, ontvangen rente draagt bij aan bedrijfsresultaat (te belasten middels VPB en in box 2).

Ik heb het gevoel dat FNV Bouw geen inzicht heeft in hoe ondernemers dingen regelen. Ook niet verwonderlijk, het is een vakbond en geen ondernemersclub.

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
maar dan moet die hoeveelheid geld wel aannemelijk zakelijk zijn: dus voor bijvoorbeeld een investering of het opvangen van mogelijke kosten. Niet als appeltje voor de dorst (en om zo de VRH te omzeilen)

• t_captain
Kennelijk kun je dat gewoon aanpassen, lees ik op http://www.zzpservicedesk...oraf-betalen-achteraf.htm

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15-11 15:28

André

Analytics dude

quote:
Boy schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:05:
Ik heb een voorlopige aanslag gekregen, zodat ik nu al een geschatte inkomstenbelasting moet gaan aftikken over hetgeen wat ze denken dat ik in 217 ga verdienen. Is dit normaal? Is het vreemd dat ik dit niet eerder heb moeten doen?

ik heb dus nog niet eens 2016 moeten betalen, beginnen ze al over 2017. Ik heb het ook bij de boekhouder neergelegd (gemaild zojuist) maar vroeg me af of meerderen hier dit hebben ontvangen of wellicht gewoon al langer doen
Ja, dat is vrij normaal, ik betaal ook elke maand alvast vooruit. Vaak schatten ze dat in januari, en dan mag je in 11 termijnen gaan betalen. Blijkbaar vertrouwd de belastingdienst je bij voorbaat niet en moet je het al voor gaan schieten en durven ze niet een jaar te wachten tot de eindberekening.

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15-11 15:28

André

Analytics dude

quote:
Boy schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:41:
[...]

En dit bevalt je meer omdat het overzichtelijker is?
Het maakt mij niet zoveel uit. Stel dat ik elke maand €5000 binnen haal reserveer ik standaard 50% in mijn boekhouding, dat is een bedrag waar ik dan ook niet aan kom. Van die €2500 moet ik dan bijvoorbeeld €2000 alvast overmaken naar de BD. Maar of ik het nou direct over maak of aan het einde van het jaar is mij om het even. Het netto saldo is uiteindelijk echt mijn eigen geld.

Voordeel van dit systeem is dat ik 50% reserveer, maar de belastingdruk na alle aftrekposten vaak maar 35% is en er dus 15% vrij komt in de reservering. Dat is vaak rond mei en zie ik als vakantiegeld :P

André wijzigde deze reactie 13-01-2017 10:27 (20%)

• Ascension
Heb dit vorig jaar ook gehad maar toen een voorlopige aanslag ingediend met verwachte inkomsten 0 euro. Vind het zelf niet fijn om vooruit te betalen, kan het makkelijk maar hou het liever zelf in de hand. Misschien heb ik wel zin om een paar maanden niks te doen.... ;)

Standaard reserveer ik 35% van alle inkomende facturen en zet deze op een aparte rekening. In de praktijk is dit te veel.

Ascension wijzigde deze reactie 13-01-2017 11:28 (18%)

• t_captain
@Leipo: medio juli betalen.

@chronoz: http://www.belastingdiens...dsinvesteringsaftrek_2017

2300 excl BTW. 28% van je investering aftrekken van de winst voor belasting, daardoor iets minder belasting betalen over 2017. (aftrekken is iets anders dan onttrekken).

Hou de laptop 5 jaar in de zaak, anders krijg je bij voortijdige verkoop / afschrijving een pro rato desinvesteringsbijtelling.

WBSO quickscan: http://www.rvo.nl/sites/d...ik%20WBSO%20aanvragen.pdf

Iemand hier die de WBSO regeling gebruikt? De quickscan lijkt voor velen wel van toepassing.

t_captain wijzigde deze reactie 15-01-2017 09:09 (15%)

• sebasd
Ik zit nu een jaar of tien in het testvak, waarvan de laatste twee jaar als freelancer. Wat ik je mee kan geven is dat het me niet verstandig lijkt om je te richten op een specifiek pakket (misschien met SAP als uitzondering omdat dat zo ontzettend breed is) en al helemaal niet op een specifieke programmeertaal.

Tester zijn binnen een specifiek domein (pensioenen, verzekeringen, onderwijs, noem maar op) lijkt me ook wat beperkt en daarmee zal je je denk ik op een gegeven moment ook wel in de vingers snijden, gewoon omdat er soms te weinig opdrachten zijn met een goed tarief, binnen acceptabele reisafstand en die ook inhoudelijk interessant zijn. Juist als tester is het heel goed mogelijk om nu eens in de energiemarkt, dan weer in de telecom en vervolgens bij de overheid aan de slag te gaan. Een goede tester kan met zijn (haar) kritische blik, analytisch- en communicatievermogen overal van grote toegevoegde waarde zijn. Dat zijn juist de skills die je m.i. het best kan ontwikkelen

Ik zit zelf dan weer in de technische hoek (testautomatisering voornamelijk) en heb wel een voorkeur voor bepaalde programmeertalen als ik zelf ga automatiseren (Java en C#), maar ook hier geldt weer: de concepten en principes zijn onafhankelijk van een programmeertaal. Daarnaast merk ik ook dat ik qua tools, talen en frameworks links en rechts word ingehaald door developers die steeds meer van de testautomatisering naar zich toe trekken.

Wat mij betreft prima, ik vind programmeren ondanks mijn WO Informatica toch niet leuk genoeg om de hele dag te doen. Ik houd me nu voornamelijk bezig met wat consultancy, trainingen en hier en daar een praatje of artikel. Maar goed, dan heb je het wel over een shift die ik na 8-9 jaar in het vak heb gemaakt.

TMap is een leuk begin, maar ga daarna vooral eens een tijdje aan de slag als tester in een (Agile) development team. Liefst in een team met een paar meer ervaren testers, daar leer je veel meer van dan uit een boekje. En kijk na een paar klussen wat je het meest interessant lijkt qua richting om je verder in te ontwikkelen.

Ik sta trouwens altijd open voor vragen, hier of via DM, mag allebei..

• t_captain
Heb je ook allebei de aftrek

• chronoz
Ik heb mijn eerste ZZP-week erop zitten. oOo
Dank aan jullie allemaal. d:)b

• t_captain
Ik ben vóór specialisatie. Zonder diepgaande kennis ben je vooral een paar extra handen, en sta je voor je projecten in de rij na het eigen personeel en dat van de preferred suppliers.

Met diepgaande kennis ben je een onmisbare schakel. Lever je niet alleen capaciteit maar ook capabiliteit. En daaraan kan ook in een slechte markt dringend behoefte zijn.

Verder maakt specialisatie je meer uniek, scheelt in de prijsdruk.

Centrale punt is om je specialisme zo te kiezen dat er een brede klantenbasis voor bestaat.

• t_captain
Als je bent ingeschreven op adres X (eigen woning, huurwoning, inwonend maakt niet uit) en de feitelijke situatie ook is dat je daar woont, dan is X je adres.

Een tijdelijke andere verblijfsplaats in de buurt van een klant is dan een zakelijke uitgave. Mits:

1. de uitgave zakelijk enigzins logisch is (bv de besparing aan kilometers en tijd opwegen tegen de kosten)
2. je tijdelijke adres niet tot je feitelijke woning wordt. Dat kan heg geval zijn als je de situatie lang laat bestaan en ook de weekends blijft, waardoor het centrum van je leven daarheen verplaatst.

Of je wel of geen dubbele lasten hebt, is hierin geen factor.

t_captain wijzigde deze reactie 21-01-2017 12:50 (19%)

• llevering
  • Laatst online: 18:41
Graag wil ik even een lans breken voor de AOV vanaf 'zo snel mogelijk' (natuurlijk is dag 1 niet altijd haalbaar). Ik werk al wat jaren als zelfstandige (ben als bijbaantje op m'n 18de voor mezelf begonnen). Van bijbaantje na een tijdje buitenland een kleine klanten kring opgebouwd en ik bouw maatwerk software voor diverse mkb bedrijven.

Gelukkig heb ik in 2009/2010 besloten toen ik uit het buitenland kwam om voor een AOV te gaan, ik was er sceptisch over en het kost erg veel geld in de maand, maar aan de andere kant als je echt arbeidsongeschikt raakt en helemaal geen inkomen meer hebt wat dan... Ik was toen nog alleen en was weer even bij m'n ouders thuis gaan wonen. Toch besloten het te doen, want stel dat me wat overkwam dan zat ik nog de rest van m'n leven bij m'n ouders thuis of via bijstand en sociale huur ergens met minimale mogelijkheden.

De jaren gingen voorbij, weinig aandacht gegeven aan m'n AOV en met mij ging het goed. Ik werd eigenlijk steeds gezonder en toen kwam het punt dat ik nadat ik een gezond BMI bereikt had ineens maar bleef afvallen. Ik kreeg onverklaarbare koortsaanvallen en twee maanden nadat ik (inmiddels) getrouwd was zaten we bij de internist voor wat uitslagen van onderzoeken en verwachten een uitslag in de trant van een 'nierbekken-ontsteking' oi.d... Het bleek lymfeklierkanker te zijn.

Nu heb ik gelukkig een vorm die goed behandelbaar is (maar garanties geeft niemand) en ik heb de wachttijd op een halfjaar staan waardoor ik waarschijnlijk amper gebruik van maak. Toch ben ik zo blij dat ik de verzekering heb... Want stel dat het niet goed gaat met m'n behandeling, dan is er gewoon inkomen (nadat we eerst wat spaargeld op gemaakt is, maar daar ook voor apart staat). Daarnaast als ik nu nog een AOV zou moeten afsluiten... niemand accepteert me meer of alleen tegen een tarief dat onbetaalbaar is.

In dit leven kan je er niet vanuit gaan dat je gezondheid je nooit in de steek laat en als je eenmaal iets onder de leden hebt gehad wordt het sowieso een stuk lastiger om nog een AOV af te sluiten. Dus altijd snel afsluiten, desnoods met een lange wachttijd (daar kan je voor sparen) of met een lager bedrag dat je later verhoogd zodra je omzet het rechtvaardigt. Je wilt echt niet ziek worden en daar ook nog zorgen over hebben.

• pirke
Geen AOV is gewoon dom inderdaad, of je moet genoeg cash of passief inkomen hebben om niet meer te hoeven werken.

Je gaat ook niet op een brandverzekering van je huis besparen. Kleine kans dat je hem nodig hebt, maar een ramp als je hem niet hebt als het risico werkelijkheid wordt.

Als je de verzekering niet kan of wil betalen:
- evalueer je eigen uurtarief eens...
- verzeker een lager bedrag
- ga voor een algemene AOV ipv beroeps AOV

De loondienst mensen hebben een hele crappy AOV via het UWV, je hoeft echt niet meteen de beste beroeps AOV met 100k dekking te hebben. Iets is beter dan niets.

Ander topic: heeft iemand ervaring met de innovatiebox?

• pirke
AOV is privé aftrekbaar, dat is gunstiger dan zakelijk aftrekbaar.

• pirke
Als je geen AOV neemt en de 1500 euro per jaar (na aftrek) apart zet, heb je na 40 jaar sparen precies 1 jaar uitkering bij elkaar gespaard. Als je 2 jaar uitkering nodig hebt mag je 80 jaar gaan sparen... Kun je nagaan als je op je 40e arbeidsongeschikt zou worden...

Je kan het ook omdraaien: wat is de kans dat je arbeidsongeschikt wordt? Stel je hebt 10% kans dat je 5 jaar uitkering nodig hebt tussen je 35e en 65e. Je legt 30 jaar lang 1500 euro netto premie in, oftewel 45000 euro, en je krijgt 5*60000*10% = 30000 euro verwachtingswaarde terug. De staatsloterij heeft slechtere cijfers hoor...

Persoonlijk heb ik een looptijd van 5 jaar met een wachttijd van 6 maanden. Ik verwacht hem na 10 a 15 jaar op te zeggen als ik voldoende eigen vermogen heb opgebouwd en ik zelf het risico kan dragen. Tot die tijd is het letterlijk een verzekering, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Pagina: 1 2 3 ... 25

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True