Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21:32
Freeaqingme schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:58:
[...]

Hoezo lopen ze die mis dan? Iedereen betaalt ZVW. Andere sociale premies betaal je alleen als je daar ook aanspraak op kan maken, en kan je dan toch lastig zien als mislopen.

Net zoals dat mijn inboedelverzekeraar inkomen misloopt omdat ik er voor kies m'n inboedel niet te verzekeren...
Klopt, maar dat is wel de sterke kracht van het systeem. We betalen met zijn allen een klein beetje. Nu steeds meer ZZP-ers deze premies niet afdragen begint de boel toch uit balans te raken.

(ik ben het wel met je eens hoor, daar gaat het niet om).

Acties:
  • +2Henk 'm!
ZVW betalen ZZP-ers ook. Mensen met een hoger inkomen leveren winst langs twee assen: hogere afdracht (tot aan het premieplafond) en lagere zorgkosten. Die zijn namelijk negatief gecorreleerd met inkomen. In dat model is het juist gunstig als de hoger betaalde helft van de werkende zelfstandig zou worden.

WW? Omslagstelsel. Kan evengoed uit met de helft van de deelnemers en de helft van de ontvangers. Omdat het een kortlopende uitkering is, zijn de effecten van de omschakeling te overzien.

WIA is iets lastiger. Als we daar op slag de deelnemers halveren, blijven we met de last zitten van lopende uitkeringen.

Ik denk dat ik begrijp waarom er achter de schermen juist zo op die verplichte aov wordt aangestuurd. Enkele jaren later kun je een solidatlriteitsheffing op die polissen verwachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:22
Ik zou echt geen 4 uur reizen om 7 uur te kunnen facturen. 2 uur zou echt de max zijn en de rest van de uren zal betaald moeten worden als het structureel voorkomt.
Ook reken ik altijd 35 cent per km die ik rij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:13

Crazy D

I think we should take a look.

2 uur enkele reis zou ik niet zomaar doen. Tenzij dat bij een vriend in de buurt is en in de zomer zodat ik 's avonds kan fietsen :) 1 uur volgens Google zonder files vind ik de max. Kijk file kan altijd gebeuren, dat weet je nu eenmaal maar als de normale reistijd al ruim over 1 uur heen gaat..... En ik reken 50 cent per km.

Nu zou ik als ik die klus toch zou nemen, 2 dagen achter elkaar daar zitten en een B&B'tje oid nemen om iig de reistijd te besparen (maar wel km's doorbelasten uiteraard, of in overleg enkele reis km's en overnachting of zo). Ik ben niet zo goed in uit-onderhandelen van dat soort dingen (ook niet nodig gehad nog verder), ik weet dat sommige bedrijven bij werk op locatie 7 uur werken en 8 uur factureren, bij remote werk wel 8 uur werk. Wellicht zou ik het zo'n richting opsturen, echt 2 uur enkel reis is way too much om als "hoort erbij" te rekenen.

Hoewel voor 130 euro per uur zou ik denk ik wel iets meer reistijd voor lief nemen :D

PS ik heb een 2e klant die mij via Google en een blog-je heeft gevonden *O* oOo en dat terwijl ik echt serieus 0,0 echt tijd heb besteed aan m'n site "het komt er steeds niet van" :X Gelukkig kunnen zij ook pas in september een eerste dagje plannen want voor die tijd geen enkel ruimte...

Crazy D wijzigde deze reactie 08-07-2019 22:25 (17%)

Exact expert nodig? itwize.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-08 19:51
MadEgg schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:40:
Een ding die ik nog niet tegengekomen ben in dit topic: hoe gaan jullie om met reistijd? Ik krijg de indruk dat dit in ieder geval niet als losse kostenpost gefactureerd wordt, maar wel als factureerbare uren tegen het reguliere tarief? Of moet je deze extra uren maar gewoon voor lief nemen?
In de software engineering is het extreem ongebruikelijk dat je deze kan factureren. Woon/werk is over het algemeen voor eigen tijd, net zoals bij gewone werknemers. Afgezien daarvan kun je als ZZPer natuurlijk proberen te bedingen wat je wil. Bijvoorbeeld dat je, bij een opdracht op grotere afstand, 2 dagen in de week thuis kan werken.

Zelf heb ik bewust gekozen voor een klus op fietsafstand. Dit hele jaar nog maar 1 keer met de auto geweest (en had daar, omdat ik meteen vast stond in de file, meteen spijt van).
Iets concreter: ik woon zelf in het noorden van het land, maar ben via mijn huidige werkgever gedetacheerd in de randstad. Ik werk grotendeels vanuit het kantoor van mijn werkgever maar ook een a twee dagen op locatie. Kost me me 4 uur reistijd per dag, als het meezit, en zit daar dan 7 uur op kantoor. Stel nu dat je dat als freelancer zou doen, factureer je dan 7 uur en neem je de reistijd voor lief? Of factureer je 11 uur? Of toch 7 uur plus een vaste reistijdcompensatie? Of als alternatief, 5 uur reistijd met het openbaar vervoer maar dan wel onderweg aan het werk?
Sorry maar daar zullen weinig bedrijven mee akkoord gaan. Ik zou dan als ik jou was toch vooral iets dichter bij huis zoeken, of meer in de buurt van 't werk gaan wonen.
Crazy D schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:21:
Hoewel voor 130 euro per uur zou ik denk ik wel iets meer reistijd voor lief nemen :D
Je kunt een tarief van een detacheerder helaas niet 1 op 1 vertalen naar je uurtarief. Die tarieven liggen meestal veel hoger 'want overhead'. Bs natuurlijk, maarja. Ik zit zelf nu po 85 pu, vorig jaar werd er voor mij ook iets van 120 pu gefactureerd.

Hydra wijzigde deze reactie 09-07-2019 09:08 (11%)

https://niels.nu

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23-08 20:15
In het Noorden gaan de meeste (senior) java devvers aan 75-90 p/u komen.
Dan moet je al 1 treffen waarbij je Google Cloud diensten een plus geven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WickinT
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 15-08 15:12
MadEgg schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:40:
[...]
Een ding die ik nog niet tegengekomen ben in dit topic: hoe gaan jullie om met reistijd? Ik krijg de indruk dat dit in ieder geval niet als losse kostenpost gefactureerd wordt, maar wel als factureerbare uren tegen het reguliere tarief? Of moet je deze extra uren maar gewoon voor lief nemen?
[...]
Ik hanteer voor mezelf een all-in tarief met een soort staffels. Deze communiceer ik niet, maar ik laat per project/klant diverse factoren meewegen om uiteindelijk tot een gewenst uurtarief te komen. Een daarvan is Reistijd:

Klant binnen 30 min reistijd enkele reis: Uurtarief = N
Tussen 30 en 60 min reistijd: Uurtarief = N + 5€
Meer dan 60 min reistijd: Doe ik in principe niet voor 'langere' tijd. Tenzij het bijv. 1 of 2 dagen klus is wil ik het nog wel eens doen, maar dan zwaar aangepast tarief (bijvoorbeeld N + €25).

Andere factoren die ik laat meewegen zijn iets strategischer, o.a.: Hoe leuk vind ik de technologie/opdracht? Staat het goed op mijn CV? Kan ik het eindproduct opnemen in mijn portfolio? Kan ik me ontwikkelen in een kennisgebied waar ik voor mezelf doelstellingen heb gedefinieerd? Voor welke duur genereert deze opdracht inkomsten? enz enz.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11:58
MadEgg schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:39:
[...]

Correct, vandaar dat ik zei dat ik nog even een paar maanden moet sparen voor ik kan beginnen ;)
Er zijn ook tussenpartijen die jouw factuur versneld kunnen betalen (kost je wel een paar procent van je factuurbedrag). Dan heb je je geld binnen 1 tot 2 dagen. Wel draag jij alsnog het risico. Betaalt je klant niet? Dan mag je uit eigen zak het geld terug betalen.

Kreeg recentelijk een mailtje van Knab dat die nu ook zo'n dienst aanbieden in samenwerking met "Voldaan". Zie: https://www.knab.nl/zakelijk/financiering/factoring

Wat je in principe doet is gewoon geld lenen, dus zoals in alle gevallen, let op: geld lenen kost geld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

TucanoItaly schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:04:
Heb je dan niet nu reeds een probleem? Laten we aannemen dat je een klus vind, en per 1 augustus kan beginnen. Aan het einde van de maand laat je je uren aftekenen, en als je direct daarna de factuur stuurt, dan heb je dus je eerste factuur over 2,5 maanden.
Ligt beetje aan de klant. Bij mijn 1e klant zat een vriend van me ertussen, ik mocht hem wekelijks factureren en hij stuurde elke 2 weken de factuur naar de klant. Maar heb ook bij klanten (zeker bij MKB) vaker dan eens meegemaakt dat ze de factuur direct dezelfde dag betalen of een paar dagen later. Ook wel bij een groot bedrijf waar de finance kerel (waar ik wel vaak mee te maken heb voor m'n werk) zoiets heeft van, grote bedrijven wachten maar dat moeten wij zelf ook, maar kleine bedrijfjes en zzp'ers betalen we wekelijks _/-\o_
Maar goed, soms is de opdrachtgever of tussenpersoon "star" en met een betalingstermijn van 30 of 60 dagen :|

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:11
@Hankie0412 Waarom zoveel uren maken? 40 uur per week is echt meer dan genoeg, je moet ook nog wat leven naast je werk, anders eindig je straks met een dikke burnout.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:57
The Flying Dutchman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:11:
De laatste tijd overweeg ik steeds vaker om als ZZPer aan de slag te gaan. Redenen zijn meer vrijheid, mogelijkheden om verder te groeien qua salaris en ervaring opdoen met andere bedrijven. Momenteel in loondienst als senior java developer, team lead en doe ook deels software architecture. Salaris zit nu (incl. vakantiegeld, eindejaarsbonus, pensioen bijdrage) tegen de 80K bruto per jaar aan (op basis van 100%), maar kan waarschijnlijk niet verder groeien tenzij ik naar management functies over ga stappen. Maar zou liever juist wat minder management taken doen dan ik nu doe.

Heb 9 jaar ervaring, waarvan 7 jaar als Java developer. Huidige werkgever is altijd erg tevreden over me geweest wat terug te zien is in de stappen die ik heb gemaakt en de uitgekeerde bonussen. Heb verder een AI achtergrond (WO) maar hierin geen directe relevante werkervaring. Zou graag wel eens wat klussen aannemen op dat gebied om meer expertise op te doen. Verder geen certificeringen oid. Ik zit in de randstad.

Verdere wensen:
- meer thuis werken
- liefst opdrachten in de buurt waarvoor ik niet erg ver hoef te reizen wanneer ik bij de opdrachtgever langs moet
- vier dagen per week werken
- zou het liefst projecten doen waarbij iets wordt opgeleverd ipv ingehuurd worden als developer die mee komt draaien op een lopend project voor X aantal maanden
- stap maken qua salaris (relatief iig)

Als ik een rekensommetje maak:
- 1100 declareerbare uren (46 weken, 24 uur per week)
- omzet (uitgaande van €85 per uur ex btw): 1100 x 85 = 93.5K
- AOV: €3K per jaar
- Pensioen sparen: €7K per jaar (brand new day)
- Overige kosten (studie / training, licenties indien nodig): €5K
- 93.5 - 3 - 7 - 5 = 78.5K
- Na belastingen (38%) blijft over: 78.5K * 0.62 = 48.7K
- Dat is per maand: 4K

Ben ik hierin te optimistisch? Vergeet ik nog belangrijke dingen? Zijn mijn wensen onrealistisch? Of denken jullie: als je nu 80K per jaar verdient, dan kun je ook wel wat meer vragen dan €85 per uur? Ben benieuwd naar meningen.
Ik ben vorig jaar rond deze tijd overgestapt naar ZZP en heb precies hetzelfde profiel (10 jaar ervaring, java, lead) alleen woon ik niet in de randstad.

Mijn mening over jouw situatie:
- 85 euro zou ik als minimum aanhouden, 90 (of zelfs nog ietsje meer) moet absoluut mogelijk zijn, zeker in de randstad. Kijk alleen uit voor tussenpersonen die er gerust 20% bij op gooien. In dit topic wordt vaak gezegd dat je zonder tussenpersoon een opdracht moet proberen te vinden, maar in mijn omgeving (Limburg) bleek dit bijna niet te doen. Uiteindelijk zit er bij mij dus een tussenpersoon tussen waardoor mijn eind tarief boven de 100 euro ligt voor de klant... maar dat vinden ze prima, ze vinden die tussenpersonen wel makkelijk dus werken daar altijd mee :/
- Je zegt dat je liever iets oplevert dan uurtje factuurtje te draaien.. Ik denk dat dit een Utopie is, vaak is het toch gewoon meedraaien in een team. Niet tegen de belastingdienst zeggen, maar als Java zzp-er ben je toch gewoon vaak hetzelfde als een normale werknemer, je bent alleen makkelijker aan te nemen en weg te doen.
- Jouw uren inschatting is wel heel laag. Zeker in de randstad moet je binnen 1 of 2 weken wel een opdracht kunnen vinden, en die lopen dan zeker een half jaar tot een jaar. Maar dan ben je wel gewoon uurtje factuurtje aan het draaien, dus geen "project opleveren" zoals je zelf zei. Dit houdt wel in dat je eigenlijk gewoon het aantal uur dat je wilt draaien per week, 100% kan doen voor het jaar.
- Met 4 *8 werken in de week zou een omzet van 120K prima te doen moeten zijn voor jou.

Tot slot: Gewoon doen! Ik zat in precies hetzelfde schuitje: je zit tegen een plafond en komt niet verder. Als ZZPer kan je weer verder. Enig nadeel is dat je waarschijnlijk geen lead meer gaat zijn, maar gewoon een inhuur code klopper die toevallig heel goed is in zijn werk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:01:
[...]

Die reacties, en dan vooral die persoon die een BTW berekening opvoert om aan te tonen hoeveel belasting een ZZPer betaalt 8)7

Had bijna een account aangemaakt.
Mijn doel was vooral om de ZZPer een keer in een goed daglicht te zetten, dat er genoeg mensen zijn die bewust voor een zelfstandig bestaan kiezen en dat we best rond kunnen komen... ipv alle negatieve verhalen over de onderkant vd markt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:05:
[...]

Preaching to the choir ;)
De rest van NL. Rara welke ICTer daar geinterviewd is ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:08
The Flying Dutchman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:11:
De laatste tijd overweeg ik steeds vaker om als ZZPer aan de slag te gaan. Redenen zijn meer vrijheid, mogelijkheden om verder te groeien qua salaris en ervaring opdoen met andere bedrijven. Momenteel in loondienst als senior java developer, team lead en doe ook deels software architecture. Salaris zit nu (incl. vakantiegeld, eindejaarsbonus, pensioen bijdrage) tegen de 80K bruto per jaar aan (op basis van 100%), maar kan waarschijnlijk niet verder groeien tenzij ik naar management functies over ga stappen. Maar zou liever juist wat minder management taken doen dan ik nu doe.

Heb 9 jaar ervaring, waarvan 7 jaar als Java developer. Huidige werkgever is altijd erg tevreden over me geweest wat terug te zien is in de stappen die ik heb gemaakt en de uitgekeerde bonussen. Heb verder een AI achtergrond (WO) maar hierin geen directe relevante werkervaring. Zou graag wel eens wat klussen aannemen op dat gebied om meer expertise op te doen. Verder geen certificeringen oid. Ik zit in de randstad.

Verdere wensen:
- meer thuis werken
- liefst opdrachten in de buurt waarvoor ik niet erg ver hoef te reizen wanneer ik bij de opdrachtgever langs moet
- vier dagen per week werken
- zou het liefst projecten doen waarbij iets wordt opgeleverd ipv ingehuurd worden als developer die mee komt draaien op een lopend project voor X aantal maanden
- stap maken qua salaris (relatief iig)

Als ik een rekensommetje maak:
- 1100 declareerbare uren (46 weken, 24 uur per week)
- omzet (uitgaande van €85 per uur ex btw): 1100 x 85 = 93.5K
- AOV: €3K per jaar
- Pensioen sparen: €7K per jaar (brand new day)
- Overige kosten (studie / training, licenties indien nodig): €5K
- 93.5 - 3 - 7 - 5 = 78.5K
- Na belastingen (38%) blijft over: 78.5K * 0.62 = 48.7K
- Dat is per maand: 4K

Ben ik hierin te optimistisch? Vergeet ik nog belangrijke dingen? Zijn mijn wensen onrealistisch? Of denken jullie: als je nu 80K per jaar verdient, dan kun je ook wel wat meer vragen dan €85 per uur? Ben benieuwd naar meningen.
Ik ben 5 jaar geleden DGA geworden met vergelijkbare situatie. In je calculatie heb je geen opbouw van leegloopbuffer meegenomen. Vaak gehanteerde vuistregel is: hoeveel maanden kan ik het zonder opdracht uithouden? 6-18 maanden, is voor iedereen anders. Uiteindelijk vind ik niet dat ik er financieel veel op vooruit gegaan ben; ja, ik bouw wat meer buffer op maar daar staat serieus extra risico tegenover. Ik kan (situatie fulltime, opbouw in gezamenlijke BV) maximaal ongeveer 20K per jaar bruto toevoegen aan mijn persoonlijke reserves - word ik geen miljonair mee. Ik ken jouw huidige werkgever niet, maar bij sommige van mijn opdrachtgevers zijn er best interessante doorgroeimogelijkheden, zowel verticaal als horizontaal. Hoe wil je je ontwikkelen in je werk?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hatsjoe
c-nan schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:25:
Hoe zorgen jullie ervoor dat je niet te laat bent met het opzeggen van een dienst / abonnement / verzekering? Voor sommige opdrachten sluit je bijvoorbeeld verplicht extra verzekeringen af (laten we zeggen voor de duur van een jaar), terwijl je opdracht 9 maanden duurt. Verlengen (van je verzekering) wil je dus niet, maar vaak wordt er stilzwijgend verlengd. Hoe zorg je ervoor dat je dit niet vergeet en er op tijd mee bent?
Goed op de hoogte zijn van je contract en wanneer je dus moet opzeggen om op tijd te zijn. Dit dan in je agenda zetten met reminders er bij. Wanneer je dan een reminder krijgt, niet denken dat doe ik straks wel, maar gewoon meteen even doen.

• Fable
Miesjh schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:03:
[...]

45k bruto?

Als je je AOV betaald uit de zaak dan krijg je deze bruto uitgekeerd is mij verteld. Als je deze prive betaald, dan krijg je het bedrag netto. Ik betaal mijn AOV dan ook prive.
Een AOV is volgens mij altijd privé en het uitkeringsbedrag is bruto (misschien dat dit laatste per verzekering verschilt?). Hou er ook rekening mee dat je de verzekeringspremie gewoon moet blijven betalen als je de uitkering krijgt.

Fable wijzigde deze reactie 11-07-2019 10:07 (5%)

Hydra schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:08:[...]

Het is nogal afhankelijk van je leeftijd ook. Gaat na je 40e vrij rap omhoog.

[...]
Voor mensen die al wat langer een AOV of ORV hebben: de premies zijn gedaald. Vooral ORV (daar daalde mijn premie 40% een paar jaar geleden), maar ook voor mijn AOV blijkt een overstap interessant (25% bij gelijke dekking en voorwaarden).

Check met je financieel adviseur.
Miesjh schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:28:
[...]

Volgens mijn polis: U kunt kiezen of u de premie wel of niet aftrekbaar wilt maken van de inkomstenbelasting. Kiest u
ervoor om de premie niet fiscaal in Box 1 te laten verrekenen, dan zijn uw uitkeringen onbelast en
krijgt u ze netto uitbetaald. Wat het voordeligste voor u is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Laat
u daarom goed voorlichten door uw adviseur.
Meestal is bruto->bruto gunstiger. Je spreidt je belastbaar inkomen over de jaren wat bij een progressief systeem beter is. Aan de andere kant, arbeidskorting is wel van toepassing op WUO maar niet op uitkering AOV.

heffingskostingen hebben ons belastingsysteeem grondig vernield

t_captain wijzigde deze reactie 11-07-2019 11:44 (45%)

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23-08 14:51
desmond schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Het plannen van intake-gesprekken en vervolggesprekken is afhankelijk van beschikbaarheid bij de opdrachtgever en evt. de tussenpersoon; gaat zo 3 weken overheen. Zomervakantie en hup twee maanden verder. Idem voor jaareinde bij sommige opdrachtgevers. Overeenkomst rondmaken en door procurement halen kan gerust een aantal weken duren. Daarbij fluctueert de vraag door het jaar heen ook behoorlijk, in aanmerking genomen dat je als ZZP'er ook eisen en wensen hebt. Er zijn dan wel klussen, maar wil je die ook qua reistijd/uren/uitdaging?

Een tweede punt waar je rekening mee moet houden is de voorfinanciering van de betaaltermijn. Ook die kan sterk verschillen per opdrachtgever. ZZP'ers worden soms eerder betaald dan zelfstandigen die vanuit een BV werken. Ik heb bij een gerenommeerde multinational wel eens 5 maanden betaaltermijn gehad. Die kon je dan wel weer afkopen tegen 5% financieringskosten.

My 2 cents.
Als het echt moet dan werk je even 3 maanden in Amsterdam aan een opdracht.

En 5 maanden betalingstermijn kan je natuurlijk ook overbruggen door tijdelijk even wat van het geld wat je aan de belasting moet betalen te gebruiken als je zeker weet dat je het geld toch krijgt.

Ook kan je wat schuiven met de factuurdatum waardoor je de BTW pas een kwartaal later hoeft te betalen.

Maar goed dat zijn wat trucjes, beter hou je natuurlijk een groot genoeg buffer aan. Mijn ideale buffer is gewoon een direct beschikbaar inkomen voor 2 jaar.

Buffer opbouwen is het belangrijkste waar je aan moet denken. Auto's, ipad's en dure laptops komen later wel

GrooV wijzigde deze reactie 11-07-2019 11:54 (3%)

• ybos
Miesjh schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:03:
[...]

45k bruto?

Als je je AOV betaald uit de zaak dan krijg je deze bruto uitgekeerd is mij verteld. Als je deze prive betaald, dan krijg je het bedrag netto. Ik betaal mijn AOV dan ook prive.
Voor zover ik weet mag je een AOV niet zakelijk betalen. Je kan hem wel van de zakelijke rekening betalen maar dan is het een prive opname.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22-08 08:32
Hydra schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:43:
[...]

Nou, als ik niet meer kan werken betekent dat volgens mij dat OF m'n handen niet meer werken, OF m'n hersenen. Ik weet niet of ik in die gevallen dan iets anders kan doen dat wel geld oplevert :)

Kans is wel extreem laag natuurlijk dat je als ITer permanent arbeidsongeschikt raakt.
Denk hier niet te simpel over (met name het handen gedeelte). Zelf van dichtbij gezien, familielid met reuma kon handen niet gebruiken, niet langer zitten, etc. Uiteindelijk jarenlang rond gejojo'd naar allerlei klussen waaronder callcenter opdrachten, ook al kon ze niet lang zitten en haar handen gebruiken. De menselijkheid is er aardig vanaf gegaan door de jaren heen.

Check je verzekering dus goed voor dit soort gevallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:59

André

Analytics dude

Ik zit nu bij een soort broodfonds genaamd SharePeople. Het is hetzelfde idee, je legt elke maand wat in (€180 in mijn geval). Daar wordt een deel van afgehaald wat uitgekeerd moet worden aan de zieken en de rest blijft gewoon voor jezelf. Tot nu toe nog weinig zieken, dus nagenoeg alles blijft voor mij. Bij ziekte krijg ik €3000 per maand uitgekeerd, 2 jaar lang.

Het belangrijkste verschil vind ik dat er een grotere organisatie achter zit. Ik probeerde eerst bij een broodfonds in Assen aan te sluiten, maar die begonnen over een ballotage commissie, halfjaarlijkse meetings, een verhaal over mijn bedrijf, enz. :/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16-08 16:34
hackerhater schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:44:
True that.
Dan moet je echt denken aan zware verkeersongevallen of ziektes als kanker.
Niet persee zo extreem, paar voorbeelden:
Als je niet meer kan auto rijden kan je niet meer naar klanten toe.
Als je doof wordt (vuurwerk?).... lastig met de klant communiceren
als je blind wordt door tak in je oog of vuurwerk... ( ga maar is 1 dag met een lapje voor je oog achter een scherm zitten of auto rijden, niet vol te houden)
Depressie (kan iedereen gebeuren en jaren duren)
hersenbloeding
hartinfarct
Hernia achtige verschijnselen door veel zitten daardoor afknellen zenuwen en constante pijn, gevolg concentratie verlies, depressie etc.
RSI in je vingers (niet geheel ondenkbaar bij ICTers van 50+)

Zoveel te verzinnen dat zomaar kan gebeuren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
agraaff schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:52:
[...]

Ik ben in dienst van de werk maatschappij voor een hongerloontje, de werkmaatschappij vangt voor mij €80 per uur. maar al die winst is er op papier niet door de "kosten" die je maakt....
Dat heet detacheerder toch dat model? :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ybos
TucanoItaly schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:00:
Ik zit bij een broodfonds, en het werd mij ook sterk afgeraden om de inleg als zakelijk te boeken.
broodfonds is sowieso prive.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

swtimmer schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:05:
Omdat ik een EU nomaad ben (verhuis vaak tussen landen) is er niet echt voorkeur voor een Belgische (Of Nederlandse) bedrijfsvorm. Het oprichten van een Ierse of Luxemburgse BV/LTD lijkt qua taxrate en kosten erg voordelig.
Geen ervaring maar wellicht een tip. Deze podcast is van 2017:
https://thevoluntarylife....ew-with-ilias-ismanalijev

Hierin wordt een Belgische web developer geinterviewd die hier een adviesbedrijfje in heeft. Links onder de shownotes.

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:39
Een AOV is een heel simpel product: je betaalt premie zolang er niets aan de hand is. Is er wel wat aan de hand dan probeert de verzekeraar onder uitbetaling uit te komen door op de kleine lettertjes te wijzen. Ik heb dan ook geen AOV afgesloten maar hou zelf genoeg geld achter de hand om tegenslag op te vangen.

Acties:
  • +4Henk 'm!
Het probleem met die strategie is dat een AOV een betrekkelijk kleine kans op een gigantische schade (inkomen van nu tot pensioen) verzekert. Als eigen risicodrager moet je al gauw over een miljoen euro beschikken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 23:15
RichieB schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:46:
Een AOV is een heel simpel product: je betaalt premie zolang er niets aan de hand is. Is er wel wat aan de hand dan probeert de verzekeraar onder uitbetaling uit te komen door op de kleine lettertjes te wijzen. Ik heb dan ook geen AOV afgesloten maar hou zelf genoeg geld achter de hand om tegenslag op te vangen.
Maar die verzekeraar hanteert dan ook wel een polis die je (adviseur) gelezen hebt voordat je die verzekering afsloot. Verzekeraars concurreren ook onderling op de voorwaarden die in die polis staan, dus er staan niet alleen maar dingen in waar zij alleen zelf bij gebaat zijn. En het is een rechtsgeldig document waar je je prima op kan beroepen.

Dus nee, ik ben niet zo cynisch dat zo'n AOV zinloos is.

Daarnaast hoop je natuurlijk helemaal niet om de rest van je leven arbeidsongeschikt te worden. Zo'n verzekeraar zal alles op alles zetten om te zorgen dat je weer herstelt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 09:47

SeatRider

Back in the seat

GrooV schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:53:
Iemand nog tips voor een goede shortlease aanbieder voor startende ondernemers?

Mijn V70 youngtimer is van de week overleden, kwam rook uit de pijp en nu doet ie helemaal niks meer. Eerste indicatie is een van de kleppen oid. Kortom kosten te hoog om nog rendabel te repareren.

Nu wil ik eigenlijk voor 9-12 maanden een shortlease contract aangaan zodat ik rustig op mijn gemak kan gaan uitzoeken wat het voordeligst/handigst is.
Ik wil je niet haasten, maar 9-12 maanden 1350 per maand spenderen aan een shortlease, dat staat gelijk aan de eerste 10k betalen aan diezelfde Model 3. En als je die nog dit jaar zelf koopt, heb je MIA voor de eerste 50k en 5 jaar lang 4% bijtelling over diezelfde 50k.

Ik zou het wel weten (sterker nog, ik weet het al ;) ).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:32
Ik betaal ~1500 per maand, omdat de lease op 40.000 km/jr gebaseerd is, en de cataloguswaarde 67K is met full self driving. Ik zie het als een lange proefrit, maar hij is zo fantastisch dat ik zsm naar financial lease met MIA/VAMIL etc wil.
Kan na de eerste maand per dag opzeggen, dus weinig risico.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:32
Hankie0412 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:26:
[...]

Interessant heb je daar meer info over?
Ik heb een LR AWD met autopilot en full self driving. ik heb een apart account gekregen voor de app, (kenteken@leasemaatschappij.nl) waar ik volledige toegang toe heb, dus keyless entry werkt perfect, auto alvast koelen als je erheen loopt, laadstatus checken enz.

Op basis van 1 maand betaal ik ~1500 euro, kan erna per dag opzeggen, dat was mij wel een hogere leaseprijs waard. Dit is overigens op 40.000km/jaar gebaseerd, dus wat hoger dan de advertentieprijzen die je vaker ziet.

Superchargen werkt zonder app/account, maar gaat direct naar de leasemij. Ik krijg hier eind van de maand een factuur van, daar zitten geen extra kosten aan.

Het is de perfecte manier om de auto te leren kennen, hij is echt fantastisch, ik ben nu aan het kijken hoe ik zelf er een kan gaan rijden met financial lease, MIA/VAMIL etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23-08 14:51
-Jaap-io schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:51:
[...]

Goed om te weten.
Hopelijk ook nog tegen een schappelijke rente 😉 Banken willen soms wel, maar dan tegen dubbele rente percentages...
Je moet wel even een e-mail sturen, op de website staat vanaf 3 jaar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hatsjoe
-Jaap-io schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:51:
[...]

Goed om te weten.
Hopelijk ook nog tegen een schappelijke rente 😉 Banken willen soms wel, maar dan tegen dubbele rente percentages...
Ik ben vandaag aan het rondbellen geweest en heb tot dusver alleen de Rabobank gevonden die Financial Lease wilt verstrekken aan startende ondernemers. Mij is telefonisch verteld dat er een "startersopslag" bovenop komt van ~0.65% (dus feitelijk gezien gewoon meer rente).

Wanneer ik een berekening doe bij de Rabobank kom ik uit op een rentepercentage van 5,5% (dat lijkt inclusief die opslag te zijn). Als ik dit vergelijk met de 4,9% van Findio (waarmee Tesla zaken doet) valt dat best wel mee.

Enige voorwaarde is wel dat je zakelijke klant wordt bij Rabobank en je betaalverkeer via de Rabobank laat lopen. Ik zit momenteel bij Knab dus zou dan moeten overstappen. Kleine prijs om te betalen om een Model 3 te kunnen rijden :)

De komende dagen/weken ga ik nog dingen uitzoeken. Volgende maand begin ik met mijn eerste freelance opdracht. Wil dan uiteraard nog voor het einde van het jaar een Model 3 in bezit hebben. Zodra ik meer weet zal ik dit posten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
SeatRider schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:47:
[...]

Nu bestellen is volgende maand rijden, dus het kan nog steeds :)
Ik ga op de fiets naar m'n werk, dus heb verder eigenlijk geen auto nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
Hatsjoe schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:19:
[...]

Ik ben vandaag aan het rondbellen geweest en heb tot dusver alleen de Rabobank gevonden die Financial Lease wilt verstrekken aan startende ondernemers. Mij is telefonisch verteld dat er een "startersopslag" bovenop komt van ~0.65% (dus feitelijk gezien gewoon meer rente).

Wanneer ik een berekening doe bij de Rabobank kom ik uit op een rentepercentage van 5,5% (dat lijkt inclusief die opslag te zijn). Als ik dit vergelijk met de 4,9% van Findio (waarmee Tesla zaken doet) valt dat best wel mee.

Enige voorwaarde is wel dat je zakelijke klant wordt bij Rabobank en je betaalverkeer via de Rabobank laat lopen. Ik zit momenteel bij Knab dus zou dan moeten overstappen. Kleine prijs om te betalen om een Model 3 te kunnen rijden :)

De komende dagen/weken ga ik nog dingen uitzoeken. Volgende maand begin ik met mijn eerste freelance opdracht. Wil dan uiteraard nog voor het einde van het jaar een Model 3 in bezit hebben. Zodra ik meer weet zal ik dit posten.
Vergeet niet dat je met je rabobank als je de nodige transacties doet zo maar 50 euro per maand betaald ivm je transacties, en dat loopt vrij vlot op.

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-08 17:35
hoevenpe schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:27:
[...]

Hoe realistisch is het dat je dit jaar nog eentje geleverd krijgt? Weet van collega's dat het met de Hyundai en Kia al krap wordt gezien de wachttijden.
Tesla geeft op de site aan, nu bestellen is in augustus rijden. Ze produceren zelf de batterijen en zijn daarvoor dus niet afhankelijk van LGchem zoals Hyundai&Kia. Daar zit namelijk de bottleneck bij de productie. Tesla produceert momenteel 5000 m3 per week en bezig met opschalen naar zo’n 10000.
Ik heb er alle vertrouwen in dat je die nog dit jaar kan rijden

Dank u kan in het frans klinken als "dans la cul"

SeatRider schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:19:
Hoe schrijven jullie je auto af? In 5 jaar naar 0 lijkt me niet realistisch. Zijn daar standaardtabellen voor? Het gaat in mijn geval om een EV, een Tesla model 3. Ik dacht zelf in 5 jaar van 50.000 afschrijven naar 10.000, en dan het eerste jaar 10k, de 4 jaar daarna elk 7500. Is dat realistisch (voor de BD)?
Je mag 20% per jaar doen, maar reserveer voor de boekwinst die je moet aangeven over de hogere restwaarde.

Alternatief is “naar goed koopmanschap” waarderen, volgens de koerslijst bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 06-08 14:05
Ik zit in de situatie dat ik een huis wil huren, maar verhuurders van mij als zzp-er een jaarverslag oid willen zien en iig het resultaat van 1 jaar moet kunnen overleggen. Nu kan ik dat niet, aangezien ik pas per 1 maart freelance. Ik verdiende daarvoor in loondienst al goed en nu als freelancer nog zeker 2x zoveel. Maar aantonen door mijn omzet van afgelopen maanden te laten zien is niet goed genoeg. En een jaar huur vooruit betalen gaat men ook niet mee akkoord.
Voor het aangaan van een hypotheek kan ik me dit nog voorstellen, maar voor verhuur begrijp ik hier niet veel van.

Heeft iemand hier nog ideeën over hoe ik dit aan kan pakken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20-08 22:48
De hypotheekaanvraag liep nog toen ik net 1 jaar ondernemer werden ik kreeg ook 400k+. De reden dat de bank ermee akkoord ging was omdat de werkzaamheden identiek waren als in loondienst. Ik ben niet totaal wat anders gaan doen. Vorig week akkoord gekregen :)

Wat printjes van Moneybird(samenvatting, resultaatrekening, balans) en belastingaangifte van vorig jaar en wat loonstrookjes waren voldoende. Zelfs de particuliere lening van 20k voor mijn zakelijke motor vonden ze geen probleem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:47
FreeShooter schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:35:
Ik heb een aanbod om freelancer te beginnen.
Huh , volgens mij benader je het verkeerd om. Je wordt in mijn ogen freelancer voor de vrijheid, zelfstandig zijn, zelf opdrachten zoeken, ondernemer zijn etc.

Waarom niet in loondienst bij dat bedrijf, wat voegt freelancer toe in dit geval behalve dat al het risico bij jou ligt en ze makkelijk van je af kunnen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23-08 12:34
agraaff schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:59:
[...]

Niet persee zo extreem, paar voorbeelden:
Als je niet meer kan auto rijden kan je niet meer naar klanten toe.
Als je doof wordt (vuurwerk?).... lastig met de klant communiceren
als je blind wordt door tak in je oog of vuurwerk... ( ga maar is 1 dag met een lapje voor je oog achter een scherm zitten of auto rijden, niet vol te houden)
Depressie (kan iedereen gebeuren en jaren duren)
hersenbloeding
hartinfarct
Hernia achtige verschijnselen door veel zitten daardoor afknellen zenuwen en constante pijn, gevolg concentratie verlies, depressie etc.
RSI in je vingers (niet geheel ondenkbaar bij ICTers van 50+)

Zoveel te verzinnen dat zomaar kan gebeuren.
Bij 9 van de 10 dingen die hier opgenoemd worden gaat er helemaal niks uitbetaald worden. Daarom wil ik zo'n 'verzekering' ook niet.

Depressie? Heb het zelf meegemaakt, je hebt niks aan zo'n verzekering.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ybos
Hatsjoe schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:57:
Ik heb mijn eerste opdracht binnengehaald en begin per volgende maand. Ik heb inmiddels ook het contract ontvangen van de tussenpersoon en zit nu met een paar vragen.

In het contract wordt een concurrentie- en relatiebeding gehanteerd van 24 maanden. De afgelopen maanden heb ik dit topic nauwlettend gevolgd en daaruit trek ik de conclusie dat 6 maanden veel gangbaarder is. Hoe zit dit en wat adviseren jullie mij?

Daarnaast is het ook mogelijk dat ik voor de opdrachtgever langs moet bij de klanten van opdrachtgever. Hierover is echter niks in het contract opgenomen en dus ook niks over vergoedingen. Is het wijsheid dit vast te laten leggen? Zo ja, is het normaal om voor niet woon-werk verkeer een kilometervergoeding te vragen? Zo ja, hoe veel is gangbaar? De reistijd voor werk-werk zal uiteraard declarabel uitgevoerd gaan worden.

Ook ben ik verplicht een BA en AVB verzekering af te sluiten voor deze opdracht. Jullie tips waar ik dat het beste zou kunnen doen?
Voor kilometers vind ik persoonlijk apart om daar extra kosten voor te rekenen. Onze uurlonen zijn over het algemeen voldoende hoog om zo nu en dan een keer 100km extra te rijden.
Ik vond het knullig staan om met een uurtarief van bijna 80 euro te beginnen over zo nu en dan extra kilometers. Factuur is maandelijks tussen de 10 en 12K, om dan nog paar tientjes aan kilometers te factureren? Nee, dat doe ik niet maar, misschien dat anderen er anders over denken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:02
Ik zou daar een werkafspraak over maken, geen contract (want dan zit die broker weer te bemoeien). Ik heb zelf veel zzp'ers lopen, daar spreek ik dit gewoon mee af en dat is dan klaar. Beetje geven, beetje nemen en vertrouwen op elkaars professionaliteit.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:56
@RoNoS Leuke onderbouwing, maar zal feitelijk niets uitmaken. Je zal een inkomensverklaring moeten laten berekenen (bijvoorbeeld Pentrax, Overviewz, Raadhuys). Ik ben zelf bijna drie jaar ZZP en heb via Overviewz een berekening laten maken. Mijn eigen accountant had het ook gekund hoor (omzet en kosten jaar 1+2+3 en delen door 3).

@Hatsjoe 24 maanden, terugsturen met niet akkoord en aanpassing naar maximaal 6 (na afloop contract).

Mintos referral: CKJXU1

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fable
RoNoS schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:38:
@BiLLY_daKid : Dus ik moet 225 euro aftikken voor een berekening die ik nu zelf ook klaar heb liggen. Hmm, beetje zonde, maar ok. Bedankt ieder geval voor je reactie
Die 225 euro betaal je zodat de hypotheekverstrekker het niet hoeft te controleren, maar gewoon kan aannemen dat het waarheid is.

Op ikbenfrits.nl kan je op deze manier ook je maximale hypotheek berekenen.
https://www.ikbenfrits.nl/maximale-hypotheek-berekenen/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 20:24

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

RoNoS schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:38:
@BiLLY_daKid : Dus ik moet 225 euro aftikken voor een berekening die ik nu zelf ook klaar heb liggen. Hmm, beetje zonde, maar ok. Bedankt ieder geval voor je reactie
225 ex btw inderdaad ;)

A wise man once said: 'Work is not a place."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
Greyfox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:08:
Iemand wel eens de ondernemerscheck van de belastingdienst ingevuld?
https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

Ik kreeg van een tussenpartij het verzoek om deze in te vullen, in het kader van de wet DBA.
Niet dat ik denk dat de soep zo heet gegeten wordt, maar ik ga vrij snel nat bij het aantal opdrachtgevers en omzet per opdrachtgever.
Iemand bv wel eens controle gehad met verwijzing naar die check?

Ps: ik weet van het uitstel van de wet DBA maar ben op zoek naar ervaringen qua controles
De check zegt dat je waarschijnlijk geen ondernemer bent, maar het kan dus wel.

Er zijn meer criteria voor het afwegen of je wel of geen ondernemer bent. Zorg dat je ook tijd steekt in die andere dingen en zorg dat dat controleerbaar is.

Dus elk telefoontje/mailtje/berichtje van een potentiële klant opschrijven.
Offertes maken.
Zorgen dat je een website hebt.
Visitekaartje.
Zakelijke rekening.
Onkosten maken.
Meer van dat soort ondernemers dingen.

https://www.accountancyva...er-is-toch-ib-ondernemer/
https://www.koppeladvies.nl/1-opdrachtgever-toch-ondernemer/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Fable
Greyfox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:27:
[...]

Heb je de check gedaan?
Het oordeel van (nota bene) de belastingdienst is vrij duidelijk als je minder dan 3 opdrachtgevers hebt en bij 1 van hen 70% van je omzet haalt.

[...]

Ga je dat richting de belastinginspecteur counteren met visitekaartjes en een website?

Zal met 1 a 2 opdrachtgevers per jaar niet zo’n probleem gaan zijn, maar als je ergens 2 jaar of meer zit denk ik wel.
Vanuit de rechtbank;
Rechtbank Breda oordeelt dat belanghebbende IB-ondernemer is. De rechtbank acht daarbij van belang dat belanghebbende zich naar buiten toe heeft geafficheerd als zelfstandig ondernemer.
De rechtbank wijst er verder nog op dat belanghebbende in 2008 nieuwe opdrachtgevers heeft proberen te werven, hetgeen – gezien de omzetstijging in 2009 – ook is gelukt. De inspecteur heeft belanghebbende dan ook ten onrechte niet als IB-ondernemer aangemerkt.
En van de site van de belastingdienst
Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?
Lees voor

Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Voor de inkomstenbelasting zijn er 3 bronnen van inkomen:

winst uit onderneming
loon uit dienstbetrekking
resultaat uit overige werkzaamheden

Onder welke bron uw inkomsten vallen, is afhankelijk van een aantal factoren. De wet en de rechtspraak stellen bepaalde eisen waaraan ondernemers moeten voldoen. Na uw aanmelding beoordelen wij aan de hand van uw omstandigheden of u aan die eisen voldoet. Wij letten bijvoorbeeld op:

Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
Hoe zelfstandig is uw onderneming?
Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw werkzaamheden uitvoert, ontbreekt de zelfstandigheid en is er meestal geen sprake van een onderneming.
Beschikt u over kapitaal?
Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld machines, reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijst erop dat u mogelijk een onderneming hebt.
Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?
Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. U moet daarentegen wel voldoende tijd aan uw werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken.
Wie zijn uw opdrachtgevers?
U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.

Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zich voldoende kenbaar maken, bijvoorbeeld door reclame, een internetsite, een uithangbord of eigen briefpapier.
Loopt u 'ondernemersrisico'?
Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u 'ondernemersrisico', dan hebt u waarschijnlijk een onderneming.
Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?
Als u aansprakelijk bent voor de schulden van uw onderneming, dan bent u mogelijk ondernemer.
In het dikgedrukte stuk tekst staat dat je moet streven naar meerdere opdrachtgever om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Als jij dit kan aantonen met administratie over je contacten (offertes) en een contract van een half/heel jaar dan is dat imo ook goed.

Wel denk ik dat het moeilijk is om als ondernemer aangemerkt te worden als je voor langere tijd >2jaar, bij 1 opdrachtgever zit en daarbij precies hetzelfde werk doet als het vaste personeel. Maar dan nog is de kans op een controle minimaal.
En als je dan niet als ondernemer aangemerkt wordt, kost het je +- 7-10k extra belasting, dus zo heel erg is het dan ook weer niet. Een maand niks doen, omdat je zo nodig een andere opdrachtgever wilt hebben dat jaar, kost vaak meer.

Als laatste wil ik nog even toevoegen dat die check niks te maken heeft met de wet DBA, aangezien die er over gaat of je in loondienst bent of niet.
De check is er, om te zien of je ondernemer bent voor de belastingdienst en dat zijn dus 2 verschillende dingen.

Fable wijzigde deze reactie 24-07-2019 10:25 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Volgens die check moet de belastingdienst zelf ongeveer alle ZZP ITers eruit knikkeren. Ik maak me er niet druk over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:04
Alle starters maken zich er wel even druk om denk ik. En alle jaren daarna niet meer :)

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:13
Fable schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:37:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe de rest van je onderneming er uit zag?
Was het enige criteria waar niet aan voldaan werd die 80% of was het meer.
Werkzaamheden wisselden per project tussen voetvolk en projectleider.
Projecten worden aangeleverd door mijn klanten, die verzamelen de materialen en kennis. Ik factureer dus nooit direct aan de veroorzaker van alle ellende. :P
Geen website (nu nog niet :X)
Geen visitekaartjes of andere papieren reclame
Operationele winst van meer dan 90%
Veel meer dan een laptop voor de werkzaamheden en boekhouding viel er niet te investeren
Eigenlijk dezelfde vorm van 'loondienst' die elke zelfstandige (IT'er) heeft met als grootste voordeel dat je er meer geld aan over houd en vervelende opdrachten kan weigeren.

Ik was toen niet van plan om verder te groeien door bijvoorbeeld personeel aan te nemen en de inspecteur vond dat ook niet erg ondernemersgericht. :/
Tien jaar later doe ik nog hetzelfde werk, maar dan voor +/- 15 terugkerende klanten waarvan de grootste verantwoordelijk is voor 25% van de omzet, dat was kennelijk voldoende om weer de leuke aangifte te mogen doen. :P
Die website, visitekaartjes of ander drukwerk gaan er overigens nooit komen, dat vind ik zo'n onzinargument voor zelfstandigheid en zonder die ongein is er al werk voor drie.

• pirke
De discussie wel of geen ondernemerschap is al tig keer gevoerd hier. Het hooggerechtshof kijkt vooral naar de belangrijkste factor: loop je wel of geen ondernemersrisico. Oftewel: als je niet werkt (ziekte, geen opdracht, vakantie, etc), krijg je dan ook niet betaald? Zolang dat het geval is ben je al snel ondernemer ongeacht wat de belastingdienst beweert. Die check op hun website heeft geen enkele betekenis. Als de belastingdienst moeilijk doet: gewoon voor laten komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:06
Viper® schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Zover ik weet heb je geen minimale zakelijke ritten nodig voor een zakelijke auto.
In principe mag je zakelijk een auto kopen en die uitsluitend alleen privé gebruiken, zolang je de bijtelling maar betaalt. Over het algemeen is dit niet erg voordelig dus gebeurt het niet veel.

Of zijn hier weer andere regels voor ?
Jawel, je moet de auto minimaal 10% zakelijk gebruiken, anders kan je hem alleen privé gebruiken. En als je minder dan 500km prive rijdt dan moet je hem verplicht tot je zakelijk vermogen rekenen*.

* Wat je moet doen in het geval je minder dan 500km in een jaar rijdt en dan 0km zakelijk is me niet geheel duidelijk :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:36:
[...]

Jawel, je moet de auto minimaal 10% zakelijk gebruiken, anders kan je hem alleen privé gebruiken. En als je minder dan 500km prive rijdt dan moet je hem verplicht tot je zakelijk vermogen rekenen*.

* Wat je moet doen in het geval je minder dan 500km in een jaar rijdt en dan 0km zakelijk is me niet geheel duidelijk :p
Je lijkt gelijk te hebben. Hier stond wel een interessante discussie.

https://www.higherlevel.n...eelheid-zakelijk-gebruik/
Die 10% is een vertaling van het begrip "nagenoeg geheel", dat is namelijk 100 -/- 10 = 90%. En "nagenoeg geheel" is weer een vertaling van het begrip "overheerst". Voor de vermogensetikettering geldt de regel dat men geen keuze heeft als een bepaald gebruik overheerst. Vertaald naar concrete percentages is dat dus bij een bepaald gebruik van 90% of meer.

Vertaald naar de auto: de Hoge Raad heeft in haar oneindige wijsheid ooit geoordeeld dat bij een privé-gebruik van 1.000 km of meer, je de auto ook als privé-vermogen mag aanmerken. Dus ongeacht de vraag of dit wel tenminste meer dan 10% van het totale aantal jaarlijks verreden kilometers is. De Staatssecretaris had hier geen moeite mee. En ook niet nu de bijtellingsgrens is verlaagd naar 500 km. Is ook wel logisch, want voordat je met een privé-auto, dus met E 0,19 per zakelijke kilometer ver boven de feitelijke autokosten uitkomt, moet je wel heel erg je best doen.

Of het omgekeerde ook geldt, dus bij niet meer dan 500 zakelijke kilometers per jaar de auto mogen aanmerken als ondernemingsvermogen, ongeacht het aantal privé-kilometers, waag ik zeer te betwijfelen. Want als de vrouw van TS die schoonheidssalon nu er een beetje bij doet naast haar vroegpensioen o.i.d. en ze dol is op toeren met haar meer dan 15 jaar oude cabrio, o.a. naar en in Italië waar ze een 2e huis heeft, en zo jaarlijks meer dan 40.000 km privé rijdt?

De bijtelling bedraagt in haar geval dan bijvoorbeeld maar E 1.000 (42% IB * 35% bijtelling over E 6.800 = actuele waarde auto), terwijl ze alleen al aan brandstof jaarlijks zo'n E 4.800 (40.000 km / 12 = 3.333 liete benzine * E 1,45/liter) aftrekbare kosten maakt. Voor haar is het dus super interessant om haar Youngtimer voor de IB op de zaak te zetten, hoewel het zakelijke gebruik maar 1,25% bedraagt. Gelukkig voor de rest van belastingbetalend Nederland heeft de fiscus in zo'n geval de mogelijkheid om de bijtelling te verhogen.
In de IB wet is opgenomen dat de bijtelling wegens privé gebruik minstens 25% van de cat.waarde bedraagt (of 14 of 20% bij schonere auto's).

Als de fiscus constateert dat de auto dermate veel privé gebruikt wordt en toch zakelijk geëtiketteerd is, dan kan de fiscus een hogere bijtelling toepassen tot de werkelijk gemaakt kosten voor het privé gebruik. Dat risico kleeft altijd aan het hebben van een auto op de zaak die nauwelijks privé gebruikt wordt.

Vaak zie je dan ook dat auto's die nauwelijks (maar wel meer dan 500 km per jaar) privé gebruikt worden, juist wel privé gehouden worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23-08 20:15
DeepSeven schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:54:
Ik wil dit voorleggen aan mijn werkgever, alleen we werken erg lokaal in de dorpen, waardoor we waarschijnlijk gaan concurreren.
A. Wat staat er in je contract mbt concurrentie?
B. Waarom maakt iedereen altijd de aanname dat zijn werkgever redelijk is? Zodra jij te kennen geeft dat je beetje ruimte voor ZZP wilt, weet ie wel waar dat heen gaat. Ga er maar vannuit dat zodra je zoiets zegt ie jou gaat tegenwerken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Ik heb echter nog weinig netwerk, vandaar dat ik wil beginnen met 1 dag minder te werken en het zo langzaam opbouwen. Ik wil dit voorleggen aan mijn werkgever, alleen we werken erg lokaal in de dorpen, waardoor we waarschijnlijk gaan concurreren. Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten? Hebben jullie wat tips over hoe dit aan te pakken?
Daar valt weinig over 'aan te pakken' toch? Als hij het okay vindt, prima. Als hij het niet okay vindt zijn wij of jij niet in een positie daar veel aan te doen. Komt bij dat je als parttime werknemer relatief gezien een stuk duurder bent dan een fulltime werknemer. Dus dat je werkgever hier weinig zin in gaat hebben, valt te verwachten.

Er zijn volgens mij maar 2 opties; volledig over naar ZZP of dit gewoon met je werkgever overleggen. En dat is een keuze die je zelf zult moeten maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Ik werk momenteel in loondienst met een vast contract, als webdeveloper. Heb 10 jaar ervaring, 5 jaar voornamelijk frontend, daarna 5 jaar backend (PHP). Nu wil ik de overstap maken naar zzp'er, voornamelijk vanwege de flexibiliteit, afwisseling van werk en salaris.

Ik heb echter nog weinig netwerk, vandaar dat ik wil beginnen met 1 dag minder te werken en het zo langzaam opbouwen. Ik wil dit voorleggen aan mijn werkgever, alleen we werken erg lokaal in de dorpen, waardoor we waarschijnlijk gaan concurreren. Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten? Hebben jullie wat tips over hoe dit aan te pakken?
Heb je kinderen? Daarmee kan je eenvoudig gebruiken maken van de ouderschapsverlofregeling (fulltime 6 maanden per kind. Met 40 uur contract en één dag per week dus 2,5 jaar!) om minder te gaan werken en je werkgever mag dit alleen bij bedrijfskritische reden weigeren. Dat staat alleen even los van eventuele concurrentiebeding, nevenactiviteiten of relatiebeding. Ik raad wel aan om eerst in goed overleg te proberen omdat de IT een klein wereldje is en als je werkgever tegenwerkt hij dit écht niet gaat waarderen. Het blijft toch je werkgever...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 23:13
Omzet: 80.000
Kosten: 15000
Winst: 65000
Startersaftrek: 2200
Zelfstandigenaftrek: 7200
Subtotaal: 55600
MKB winstvrijstelling, 14% over 55600
Belastbaar extra inkomen: 47816
Inkomen loondienst: 18000
Totaal belastbaar inkomen: 65816

Bijdrage ZvW is makkelijk, 5.7% over de eerste 56k. 3192.- en daarvan heeft de werkgever er al +/- 1000.- betaald.
Het totale belastbare inkomen
De werkgever zal al zo'n 6000 aan inkomstenbelasting hebben afgedragen, dat is op basis van 37.7% over 72000, en daar een kwart van. Minus +/- 3000 heffingskortingen.
Inkomstenbelasting over 65816: 24800
Heffingskorting: 3000
Reeds betaald door werkgever: 6000

Nog te betalen: 15800 inkomstenbelasting
Nog te betalen: 2200 bijdrage ZvW

Dat is ~ 27% van de winst.
Ik hanteer al jaren 30% en dat werkt prima. Pas wanneer je voornamelijk in het 52% tarief valt moet je iets meer opzij zetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
Hankie0412 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:42:
Dan ga jij einde van het jaar een leuk bedrag kunnen uitkeren aan jezelf, aangezien jij makkelijk het dubbele aan salaris kan uitkeren.
I know. Ik keer mezelf nu hetzelfde netto bedrag uit per maand als wat ik hiervoor verdiende omdat ik niet te breed wil gaan leven. Uit die 'buffer' rekening komen ook dingen als vakantiegeld enzo. Het is vooral om te zorgen dat ik oog hou op hoeveel ik precies uitgeef. Heb bijv. ook wel een keer extra geld overgemaakt omdat ik een nieuwe fiets gekocht heb bijvoorbeeld. Maar ik geef daar de voorkeur aan i.p.v. mezelf gewoon alles naar m'n betaalrekening over te maken. Dan ga ik 't denk ik sneller voor een groot deel opmaken.

Ik leef wel 'breder' dan ik eerder deed hoor. Hiervoor spaarde ik van die 3000e per maand netto minimaal 300e per maand. Dat komt nu niet meer uit mijn 'salaris'. Beetje genieten van het ZZP-er zijn is ook belangrijk ;)
jadjong schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:46:
Ik hanteer al jaren 30% en dat werkt prima. Pas wanneer je voornamelijk in het 52% tarief valt moet je iets meer opzij zetten.
Ik heb een uurtarief van 85/uur. Uitgaande van 1500 uur kom ik op 127.500 omzet uit. Volgens deze tool kom ik uit op 33%, wel 'worst case', heb geen rekening gehouden met FOR en aftrekposten (vooral m'n auto) en bijtelling.

Hydra wijzigde deze reactie 30-07-2019 12:50 (20%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 09-08 14:22
Hydra schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:46:
[...]

I know. Ik keer mezelf nu hetzelfde netto bedrag uit per maand als wat ik hiervoor verdiende omdat ik niet te breed wil gaan leven. Uit die 'buffer' rekening komen ook dingen als vakantiegeld enzo. Het is vooral om te zorgen dat ik oog hou op hoeveel ik precies uitgeef. Heb bijv. ook wel een keer extra geld overgemaakt omdat ik een nieuwe fiets gekocht heb bijvoorbeeld. Maar ik geef daar de voorkeur aan i.p.v. mezelf gewoon alles naar m'n betaalrekening over te maken. Dan ga ik 't denk ik sneller voor een groot deel opmaken.

Ik leef wel 'breder' dan ik eerder deed hoor. Hiervoor spaarde ik van die 3000e per maand netto minimaal 300e per maand. Dat komt nu niet meer uit mijn 'salaris'. Beetje genieten van het ZZP-er zijn is ook belangrijk ;)
Ok ik ben wel breder gaan leven, mag ook wel met de hoeveelheid uren die ik nu draai en heb ongeveer 1000 euro meer dan als ik in loondienst kreeg en daarnaast 2000 prive sparen. Het eerste jaar vol genieten (mooie reizen maken) en vanaf het 2e jaar gaan kijken hoe nog meer te sparen en te beleggen.

Ik ben namelijk wel bewuster om nu de herinneringen te maken en het kunnen genieten ervan. Voor je het weet is het over,

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
Hankie0412 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:50:
Ik ben namelijk wel bewuster om nu de herinneringen te maken en het kunnen genieten ervan. Voor je het weet is het over,
Helemaal mee eens hoor! Vooral wat het reizen betreft. Een van de voornaamste redenen om te gaan ZZPen was om het geld te hebben om lekker met vriendin en de 2 kids op vakantie te gaan wanneer en waar we dat willen. Dus minimala 1 keer per jaar op wintersport, zomervakantie en nog een keer tussendoor. Nu kan dat makkelijk zonder andere dingen te moeten laten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SeeS
  • Laatst online: 23-08 23:30
Hydra schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:40:
[...]

Als je die 30% correct hebt ;)
:) dan is er nog niks aan de hand, want wat ik mezelf aan salaris uitkeer zit ook weer een onderverdeling in:
- vast X bedrag aan beleggen (verdeeld weer in DeGiro en Meesman) (voor lange termijn)
- vast X bedrag aan spaar/buffer (kort/lange termijn)
- vast X bedrag cryptocurrencies (lange termijn en klein % om te traden)
(- hypotheek wordt al gedeeltelijk verplicht afgelost, wellicht dat ik hier iets meer in ga stoppen om meer te spreiden)
(- pensioen doe ik bewust nog niks actiefs mee... wil eerst wat maanden ondernemen om vast te stellen of dit echt wat voor mij is. Ben wel bezig om informatie in te winnen)
- op de betaal rekening moet ik boven X bedrag (blijven) staan i.v.m. diverse vaste lasten
- blijf ik daar aanzienlijk boven, dan beslis ik of er een deel daarvan weer naar de spaar/buffer rekening gaat

Als die 30% te krap is, dan kan ik tegen die tijd wat uit m'n spaar/buffer halen :)

SeeS wijzigde deze reactie 30-07-2019 13:30 (8%)

PVOutput: PV SeeS 3910Wp Oost SF SMA 3600TL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
@SeeS ging er sowieso vanuit dat je weet wat je doet hoor ;)

Heb ook wel eens verhalen gehoord van een ZZPer die van het geld voor de belastingdienst bitcoin gekocht had, want "dat ging toch wel omhoog". Moest ik ff aan denken toen ik net las dat je ook in crypto investeert. :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 09-08 14:22
Ik ken er ook een aantal dat de betaalde factuur netto was, omdat ze toch al 21% belasting betaalde. Dan kom je van een koude kermis thuis.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
10 uur per week GoT lezen tbv je onderneming!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
c-nan schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:32:
[...]

Ik zal dit jaar (vanaf 1 juli), minus geplande vakantie, 92 dagen van 9 uur werken + 1.5 uur reistijd per dag. Maakt 966 uur. Haal vanwege ziekte/reserve daar 5 dagen van af, kom je uit op 913.5 uur.

Dat betekend dat ik ~300 uur aan andere zaken moet besteden. Ik heb hier en daar wat losse opdrachten. Heb een aantal intakes gehad. Ik kom dan net wel of net niet uit. Lastig :)
Het boeit toch niet zoveel. Als je dit jaar de norm niet haal pas je toch de komende 3 jaren de aftrek toe :?

• pirke
Deveon schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:21:
[...]

Je mist dan alleen wel de reguliere zelfstandigenaftrek.
Dat is netto niet zo veel meer hoor. Het belastingvoordeel van de zelfstandigenaftrek is 7280 * 86% * 38,1% = 2385 euro netto. Het is leuk maar zo dramatisch is het niet als je dat 1x mist. Dat is netto hetzelfde als een weekje werken, en toch nemen we lekker veel vakantie op.

Wat veel meer oplevert is een goed tarief zonder tussenpersoon marge die eraf gaat. Als je bruto 5 euro per uur meer krijgt levert dat op jaarbasis netto al meer op dan die zelfstandigenaftrek.

Een goed tarief in combinatie met zelfstandigenaftrek is natuurlijk nog fijner, maar je kan een starter beter adviseren om gewoon hoger in te zetten: grote kans dat ie dat toch wel krijgt omdat starters vaak te laag inzetten.

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:08
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daan wijzigde deze reactie 01-08-2019 11:03 (4%)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Een tijdje geleden merkte een vriend van me op, dat hij amper oudere (55+) ZZP'ers in de IT zag. Het gaf hem het idee dat je boven die leeftijd weer terug in loondienst moet gaan.

Die opmerking blijft regelmatig door mijn hoofd rondzingen. Ik ben nu halverwege de 40 en heb dat gevoel helemaal niet, maar ik kan bij tijd en wijle ook een beetje naief zijn. Hebben jullie ooit met leeftijdsdiscriminatie te maken gehad?

Renault Zoe Q90

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 10:30
Is de IT niet simpelweg te jong om veel specialistische 55+ers te bevatten?

Lijkt me eerder een generatie issue dan leeftijdsdiscriminatie.

• Wolly
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:16:
[...]

Het hoeft geen high tech R&D te zijn. "Gewoon" een product ontwikkelen is ook prima. Maar veel zzp'ers zullen vooral op projectbasis werken, en dan is 500 uur erbij doen om aan een eigen product te werken wel flink (en moeilijk verdedigbaar in de agenda als je ook nog 32-40 uur per week kunt uitfactureren). Maar het is een mooie subsidie die, als je idd R&D of product ontwikkeling doet, toch leuk iets van je investering in tijd terug verdient.
De grap is juist dat het helemaal geen eigen product hoeft te zijn, je kan WBSO aanvragen voor zaken die je voor een opdrachtgever ontwikkelt.

• pirke
Wolly schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:21:
[...]

De grap is juist dat het helemaal geen eigen product hoeft te zijn, je kan WBSO aanvragen voor zaken die je voor een opdrachtgever ontwikkelt.
Dit dus.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22-08 19:20
Ik doe ook alleen maar R&D werk, heb ook een PhD in m'n vakgebied maar heb toch geen WBSO aangevraagd. De drempel en onzekerheid zijn mij te hoog/groot. Het probleem is concreet: als ik x uur aan de aanvraag voor WBSO besteedt, dan kan ik die uren niet aan het project besteden en niet factureren dus het is niet zeker of het uit kan. Daarnaast is de uitkomst onzeker en is er kans dat mijn opdrachtgever denkt dat ik achter kom te lopen op m'n werkzaamheden.

Ik zie liever voor iedereen lagere belastingtarieven in plaats van dat zpp'ers/bedrijven die door alle hoepels springen om WBSO toegekend te krijgen minder belasting betalen. Leuker kunnen we het niet maken, en ook niet makkelijker.

• Hydra
@Wolly @orf thanks!

Ik heb er overigens nogal een dubbel gevoel over. Wat ik al zei; ik heb ook bij bedrijven gewerkt waar WBSO succesvol aangevraagd werd voor 'gewoon' web development werk. Dus ik vind het eigenlijk wel terecht dat daar nu strenger tegen opgetreden wordt. Het is in zo'n geval natuurlijk volledig onterecht dat daar subsidies naartoe gaan.

Kan weinig zeggen over of het in jullie geval al dan niet terecht is natuurlijk.

• sverzijl
  • Laatst online: 23:04
TucanoItaly schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:08:
Een tijdje geleden merkte een vriend van me op, dat hij amper oudere (55+) ZZP'ers in de IT zag. Het gaf hem het idee dat je boven die leeftijd weer terug in loondienst moet gaan.

Die opmerking blijft regelmatig door mijn hoofd rondzingen. Ik ben nu halverwege de 40 en heb dat gevoel helemaal niet, maar ik kan bij tijd en wijle ook een beetje naief zijn. Hebben jullie ooit met leeftijdsdiscriminatie te maken gehad?
Nog nooit last van gehad (zelf 48 inmiddels). Ze huren me toch vooral in vanwege mijn kennis/skills. Leeftijd is daarin (gelukkig;) nog van ondergeschikt belang.

Denk wel dat de meeste zzpers niet veel langer dan 55 door hoeven gaan, of ze kiezen er dan zelf voor om de laatste paar jaar “rustig aan” te doen in loondienst.
En ik ken overigens toch best wel een aantal 50-55+ ers als ZZPer nu ik erover nadenk.

• Schnupperpuppe
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:46
Bulder schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:51:
Is de IT niet simpelweg te jong om veel specialistische 55+ers te bevatten?

Lijkt me eerder een generatie issue dan leeftijdsdiscriminatie.
Zo jong is de IT helemaal niet. Ben zelf begonnen in 1984 en ik was echt niet de eerste ;-)
Ik denk dat het eerder omgevings-afhankelijk is. Ik zie in mijn werk-omgeving genoeg 'krasse knarren'.
Zowel in loondienst als ZZP'ers.

• Crazy D

Crazy D

Freeaqingme schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:04:
Ik weet niet of het daadwerkelijk op het niveau van 'de moeilijkere mastervakken' moet zijn. Wat in ieder geval noodzakelijk is is dat het technisch vernieuwend is voor jouw organisatie. Tuurlijk, als het vernieuwend is voor de hele sector dan heb je dat makkelijk onderbouwd. Maar ook als een wordpresstoko een keer koppeling met symfony wil realiseren dan zou dat al technisch uitdagend kunnen zijn voor die partij.
Maar afhankelijk van degene die het beoordeelt, kan die ;m afwijzen omdat je dan teveel inhaakt in een framework. Dat was de reden dat een add-on op Exact Globe werd afgewezen.

• RichieB
  • Laatst online: 09:39
Wimlem schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:40:
[...]

Ik sta er altijd van te kijken dat men de laatste dag al de factuur verstuurd wil hebben en ook al gaat bellen wanneer de factuur betaald gaat worden als het 1 dag te laat is. 8)7
Als er eens een keer een factuur te laat wordt betaald zou ik ook niet meteen bellen. Maar als het structureel is zeker wel. Je spreekt toch een betalingstermijn af van X dagen, en niet X+1? Als zij zich niet aan de afspraken kunnen houden, dan maken we nieuwe afspraken. Betalingstermijn wordt X+1 en tarief wordt Y+Z. Of zullen we toch samen besluiten dat de originele afspraken worden nageleefd? Elkaar aanspreken als de afspraken niet worden nageleefd is gewoon professioneel gedrag.

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23-08 15:26
@Daan
Ze zijn zeker een stuk coulanter geworden inderdaad. Had dat al gelezen, maar wist niet dat het zo 'makkelijk' ging allemaal.
Ik denk zeker nog wel 10 jaar ZZP'er te zijn (ben nu 33) . Echter zijn we op zoek naar een huis en hebben er eentje op het oog (nieuwbouw) van 400k. Aangezien ik een overwaarde heb van een kleine 100k en mijn vriendin ook wel wat verdient en ik mocht ik toch in loondienst gaan, ook niet slecht zal verdienen (hoop ik althans), komt dat wel goed waarschijnlijk.
Ook wil ik een lineaire hypotheek en maandelijks of jaarlijks meer aflossen om de maandlasten te drukken en de aflossing uiteindelijk in te korten.
De standaard berekening is ongeveer als volgt:

inkomen voor hypotheek = min(gemiddelde WUO afgelopen X jaar, WUO afgelopen jaar) * F.

WUO is de winst, maar voor reserveringen zoals FOR.
X is typisch 3 jaar.
F is een factor 0<F<=1 als je korter onderneemt dan 3 jaar. Bij 1 jaar bijvoorbeeld 0.6 en bij 2 jaar 0.8 (getallen weet ik niet zeker).

Daar staat tegenover dat een ZZP-er met volledige 3 jaar geschiedenis nogal rijk wordt gekrediteerd. Er wordt namelijk geen factor "brutoloon/WUO" overheen gelegd. Zo zitten de kosten van je AOV verzekering in je tarief en dus in je WUO, terwijl de WIA premie van een werknemer buiten het loonbegrip vallen.

• knarfyboy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:06
Xutovlip schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:26:
[...]

Mag ik vragen hoe jij je eerste opdracht gevonden hebt?
Voor mijn oude werkgever rond ik nog een project op freelancebasis af. en verder heb ik een aantal losse klanten waarvoor ik een aantal websites ontwikkel. Deze heb ik via via gevonden. Mijn netwerk is ook nog niet heel groot aangezien ik nog maar een aantal maanden bezig ben.

Mijn insteek is om groot te denken, niet in kleine opdrachten maar waar je je klanten echt helpt om hun problemen op te lossen.

Hiervoor heb ik 5 jaar 1 dag per week hetzelfde gedaan naast mijn oude job. Dit leverde mij op mijn eigen dag redelijk veel stress op, omdat ik alle werkzaamheden in 1 dag moest proppen. Ik werkte ook nog in de avonduren verder, maar als je thuiskomt van je werk is het lastig om daarna ook nog te werken aan je eigen projecten. Voor mij dan.

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:08
Voor de starters: vergeet ook niet wat buffer te hebben voor de tijd tussen dat je begint met werken en je eerste factuur wordt betaald.

Stel je begint 1 januari, verstuurt je eerste factuur 1 februari, dan krijg je (doorgaans) pas rond 1 maart betaald (2 maanden later dus).

• Mandera
  • Laatst online: 23-08 14:40
JackP schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:55:
[...]

Ben jij er ondertussen al uit qua toekomstplannen? Zelf zit ik ook in de networking hoek en ben voornemens q1/q2 2020 als freelancer verder te gaan. Ben benieuwd naar jou ervaringen!
Ik zit zelf ook in deze hoek en er is werk genoeg op dit moment. Als je je CV en certificeringen op orde hebt gaat het zeker goedkomen. Je kunt alvast jezelf aanmelden bij brokers als Headfirst en Brainnet om een beeld te krijgen. Heb je wel een KvK nummer nodig geloof ik.

Bereken voor jezelf een goed tarief en houd je daar aan vast. Sommige tussenpartijen staan bekend om mega marges, die kun je beter mijden want je krijgt er weinig voor terug. Bijv. Progressive, ComputerFutures, Atos en Working Spirit ICT. Liever een broker die een paar % op de factuur zet naar de klant ipv 10-25 euro per uur bovenop jou tarief zetten!

• degroot
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Freeaqingme schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 01:49:
[...]

Niet echt iets om sorry voor te zeggen toch? :)

Wat waren je overwegingen?
Op het moment dat ik bezig was met orienteren werd ik benaderd door een bedrijf. Daar ben ik op gesprek geweest en dat pakte heel positief uit. Daardoor besloten dat ik voorlopig nog even in loondienst blijf. Ik kan bij dit bedrijf me meer gaan specialiseren richting security. Ik had voorheen nl. een hele brede IT kennis , maar voor mijn gevoel ( kan het fout hebben ) zijn de mensen met een specialisatie in een bepaald vakgebied makkelijker te plaatsen bij freelance opdrachten.

www.degroot-it.nl

• Hatsjoe
Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:30:
Als ik nou overweeg om vanaf volgend jaar te freelancen (ivm huidig contract) en dus dit jaar nog geen inkomen daaruit heb, maar dit jaar al wel kosten maak voor de onderneming (inschrijving KVK, brainnet, website, .... dat soort dingen) kan ik die dan volgend jaar alsnog opvoeren als kosten? Valt daar nog iets slims mee te doen?
Zie: https://www.belastingdien...s/verlies_uit_onderneming

Alle kosten die je dit jaar maakt zonder omzet te maken kan je alsnog als kosten boeken. Dan aan het einde van het jaar boek je een verlies wat je kan verrekenen.

• Hatsjoe
Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:16:
[...]

Top. Maar als ik het goed lees, kan ik die verliesposten (=uitgaven dit jaar) dus aftrekken van mijn reguliere inkomsten die ik dit jaar nog heb uit mijn loondienst?
Goede vraag, heb daar alleen geen antwoord op. Wellicht dat iemand anders in dit topic dit weet en anders voorleggen aan een boekhouder.

• hackerhater
  • Laatst online: 21-08 09:43
Als het goed is wel
Voor de belastingdienst is het 1 pot nat qua inkomsten.

• pirke
Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:16:
[...]

Top. Maar als ik het goed lees, kan ik die verliesposten (=uitgaven dit jaar) dus aftrekken van mijn reguliere inkomsten die ik dit jaar nog heb uit mijn loondienst?
Ga nu vast naar de KvK en regel een BTW nummer. Dan kun je gewoon je boekhouding alvast gaan voeren en krijg je ook alvast de BTW terug. Dat je nog geen omzet hebt maakt niemand iets uit.

Je resultaat uit onderneming en inkomen uit loondienst worden bij de jaarlijkse inkomstenbelasting bij elkaar opgeteld in box 1. Over de som ga je belasting betalen. Als je X verdient uit loondienst, en Y verlies maakt met je bedrijf, betaal je dus belasting over (X-Y).

• krazzer
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14-08 07:59

krazzer

Tijd is een illusie

Ik ben nu 2 jaar ZZP'er (webdev) en ik heb tot nu toe altijd voldoende werk gehad. Ik heb 2 verschillende bedrijven gehad waar ik 1 tot 2 dagen per week vast werk voor had, en daarnaast losse kleine klusjes.

Ik werk 2 á 3 dagen in de week aan een SaaS product (voor de lange termijn) en aan een eigen open-source CMS.

Echter is nu het vaste werk weggevallen, en ik red het niet met de losse klusjes (die nu ook een beetje zijn opgedroogd). Eigenlijk zijn de meeste klussen voor mijn gevoel komen aanwaaien, maar nu is het al een paar maanden zo goed als nada.

Het probleem is nu, dat ik geen nieuw vast werk voor 1-2 dagen per week kan vinden. Alles wat ik kan vinden is full-time (32-40) en niet 8-16 uur.

Zoek ik niet goed of is het aanbod voor part time freelance werk gewoon zo klein?

• Cai
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:40
krazzer schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:31:
Ik ben nu 2 jaar ZZP'er (webdev) en ik heb tot nu toe altijd voldoende werk gehad. Ik heb 2 verschillende bedrijven gehad waar ik 1 tot 2 dagen per week vast werk voor had, en daarnaast losse kleine klusjes.

Ik werk 2 á 3 dagen in de week aan een SaaS product (voor de lange termijn) en aan een eigen open-source CMS.

Echter is nu het vaste werk weggevallen, en ik red het niet met de losse klusjes (die nu ook een beetje zijn opgedroogd). Eigenlijk zijn de meeste klussen voor mijn gevoel komen aanwaaien, maar nu is het al een paar maanden zo goed als nada.

Het probleem is nu, dat ik geen nieuw vast werk voor 1-2 dagen per week kan vinden. Alles wat ik kan vinden is full-time (32-40) en niet 8-16 uur.

Zoek ik niet goed of is het aanbod voor part time freelance werk gewoon zo klein?
Ik loop tegen een soortgelijk probleem aan. Ik heb de afgelopen 2 jaar op interim basis als IT manager gewerkt voor 1 a 2 dagen per week. De overige dagen werk ik binnen mijn eigen MSP bedrijf.

De interim klus is vrijwel afgerond en loopt tegen zijn einde. Ik vind genoeg klussen voor 32+ maar niet voor +-8 uur.

Hoewel het voor mij “bonus” werk is, is het wegvallen toch jammer.

• pirke
RoNoS schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:06:
[...]

En aan het urencriterium voldoet
Zonder urencriterium krijg je al geen startersaftrek :)

• BiLLY_daKid
@Cai Ik sta ingeschreven bij een aantal tender sites voor overheden, daar komen regelmatig pm klussen voorbij voor 8-16u.

• Cai
BiLLY_daKid schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:45:
@Cai Ik sta ingeschreven bij een aantal tender sites voor overheden, daar komen regelmatig pm klussen voorbij voor 8-16u.
Dat klinkt interessant. Heb je wat adressen?

• BiLLY_daKid
Uren per week he, niet totaal. Voor iemand (zoals ik) die fulltime beschikbaar is, zijn dit geen interessante klussen.

Members only:

• Cai
Freeaqingme schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:14:
En wat voor soort klussen zijn dat dan, dat je er met 8-16 uur weer klaar mee bent?

Ik heb ook wel eens zo'n site bekeken, maar mijn indruk was toch dat je daarmee wel eerst een samenwerkingsverband met andere ZZP'ers moest aangaan zodat de overheid (naar ik meen was dat in dit geval de gemeente Amersfoort) niet geconfronteerd wordt met een bus-factor.
Ik begrijp je scepsis. Echter heb ik lopen puinruimen bij een toko in het Mkb. Met beperkte budgetten en een uurtarief van +100 eur per uur werkt dit best goed.

Je inventariseert, zet lijnen uit, enz en de week daarop pak je weer door. Dit kan alleen als je het “grunt” werk niet zelf doet. Hoewel het “easy” qua uren lijkt is het best pittig. Je moet namelijk echt zaken die buiten je opdracht scope vallen afhouden én je focus leggen op het doel binnen je beperkte uren per week.

Als dit dan uiteindelijk lukt is het echt een tof gevoel waarbij opdrachtgever met een beperkt budget zijn (ict) processen op de rit heeft gekregen.

Cai wijzigde deze reactie 12-08-2019 22:48 (0%)
Reden: Typo

• _Arthur
  • Laatst online: 07:58
page404 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:16:
Heeft iemand toevallig ervaring met Parallel Consulting als tussenpartij? Ze spreken wel Engels (ben ik meestal wars van) maar hebben een interessante vacature en tot nu toe zijn ze onberispelijk. Maar dat maakt het juist verdacht :P
Waarom een Engelse toko er tussen als je zelf in NL werkt waar ook de opdracht is.

Zoek even door wie nog meer de opdracht aanbiedt, die Engelse toko is echt niet uniek (en hanteren vaak enorme marges).

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
en: what about brexit?

ik zou zeker op het moment geen Engelse toko er tussen willen hebben zitten

• Freeaqingme
  • Laatst online: 23:15
Leipo schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:22:
en: what about brexit?

ik zou zeker op het moment geen Engelse toko er tussen willen hebben zitten
Ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken. Zolang je geen goederen importeert of exporteert, en zelf niet heen en weer hoeft te vliegen voor die klus loopt het allemaal wel los, verwacht ik. Enige verschil is - denk ik - dat op je verkoopfacturen je op een zeker punt je BTW tarief moet aanpassen van 'verlegd' naar 0%.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• JackP
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:34
-Jaap-io schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:40:
hoe moeilijk kan het zijn 😉

Members only:
Is deze nog actief? Zo ja, zou ik een uitnodiging kunnen krijgen? _/-\o_

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-08 17:35
JackP schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:31:
[...]

Is deze nog actief? Zo ja, zou ik een uitnodiging kunnen krijgen? _/-\o_
nee de link is niet meer actief, de slack groep wel ;)
check je PM

Dank u kan in het frans klinken als "dans la cul"

Pagina: 1 ... 18 19 20

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True