Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
TucanoItaly schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:36:
[...]

Dit gaat gewoon ontzettend veel ge-etter opleveren. Je kunt namelijk niet het saldo van je bankrekening en je boekhouding vergelijken. Ik heb het ook een jaar prive gedaan en telkens bleef ik kleine foutjes vinden in het jaar daarna.

Neem een aparte rekening, echt. Hoeft helemaal geen speciale bedrijfsrekening te zijn, mag gewoon een willekeurige rekening op je privé naam zijn. Als het maar los is.
Eens, gewoon extra privé rekening voldoet prima. Alles is netjes gescheiden voor de belastingdienst.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:45
Stefangrp schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:01:
Dat eenmanszaak vs BV wordt hier wel goed uitgelegd, en dan vooral de laatste paragraaf. Daarin lees je hoe het omslagpunt kan variëren naarmate je meer/minder winst in de BV laat

https://financieel.infonu...punt-in-2017-en-2018.html

Zou mooi zijn als de (zelfbenoemde?) experts in dit topic hier eens echt inhoudelijk op kunnen reageren :)
Ik heb een en ander eens doorgerekend, en kom voor mijn situatie tot het volgende:

(getallen hier zijn afgerond op hele 1000 euro's, de spreadsheet doet het natuurlijk wel goed)

Case 1: Huidige situatie: eenmanszaak, waarbij mijn vrouw een klein deel vd winst krijgt als meewerkbeloning voor haar werkzaamheden (ze heeft momenteel (tijdelijk) geen andere inkomsten). Uitgangspunt: 1600 uur declarabel, geen startersaftrek, wel WBSO, en verder onze prive aftrekposten (HRA, AOV, etc). Totaal resultaat minus belasting en premie zvw levert 100k netto in box 3 op (gecombineerd voor mijn vrouw en ik samen).

Case 2: Als case 1, maar zonder WBSO. Levert 95k netto in box 3 op.

Case 3: BV, waarbij wij allebei in dienst zijn van de BV (al dan niet met holding), waarbij ik 45k bruto salaris pak, en mijn vrouw hetzelfde betaald krijgt als nu. Gerekend met 3k extra kosten voor een accountant. Inclusief WBSO voor de volle 1600 uur tegen forfaitaire bedragen. Levert 52k netto in box 3, en 61k in box 2. Indien dat uitgekeerd wordt naar box 3 levert dat een totaal van 95k netto op in box 3.

Het salaris van een vergelijkbare dienstbetrekking (software ontwikkelaar) is gemiddeld 65k + auto, dus 70% daarvan is die 45k + auto. Best een verdedigbaar standpunt. Mijn vrouw krijgt nu per uur een veel hoger inkomen dan ik, die zou eigenlijk ook naar beneden bijgesteld moeten worden, maar ik weet niet of een inspecteur daar een punt van zou maken. Procentueel vd winst krijgt ze natuurlijk hetzelfde.

Case 4: Als case 3, maar zonder WBSO. Levert 52k netto in box 3 op, en 45k in box 2. Indien dat uitgekeerd wordt naar box 3 levert dat een totaal van 86k netto op in box 3.

Stel nu dat we de 52k netto uit het dienstverband in case 3 en 4 even als kosten levensonderhoud beschouwen, en puur rekenen met het verschil. Dan kunnen we gaan sparen/beleggen met:

Case 1 vs 3: 48k in box 3 vs 61k in box 2
Case 2 vs 4: 43k in box 3 vs 45k in box 2

Rendement: 5%
Gemiddeld VRH: 1,3%

Case 1 en 2, waarde in box 3 na x jaar
Case 3 en 4, waarde in box 2 na x jaar, en tussen haakjes de bijbehorende waarde als het naar box 3 verplaatst wordt (incl 20% VPB over de gerealiseerde koerswinst bij verkoop, aannemende dat er geen dividenden uitgekeerd worden (accumulating ETF)).

Jaar Case 1Case 3 Case 2Case 4
0 48k61k (46k) 43k45k (34k)
5 57k75k (56k) 52k58k (41k)
10 69k100k (69k) 62k74k (51k)
15 82k127k (85k) 74k94k (63k)
20 99k162k (107k) 89k120k (79k)
25 118k207k (133k) 107k153k (99k)
30 142k264k (168k) 128k195k (124k)
35 170k337k (212k) 153k249k (156k)
40 204k431k (268k) 184k318k (198k)

Het omslagpunt BV vs EMZ ligt bij case 1 vs 3 bij 10 jaar oppotten in box 2. Als ik het langer laat staan is een BV interessanter.

Krijg ik echter een opdracht waar ik geen WBSO meer voor krijg dan verandert de zaak en ligt het omslagpunt pas bij 33 jaar oppotten.

Als het structureel lukt om 8% rendement te maken, dan ligt het omslagpunt bij 1vs3 pas bij 16 jaar, en 2vs4 bij 37 jaar.

Haal ik echter gemiddeld slechts 3% rendement, dan verplaatst het omslagpunt van 1vs3 naar 6 jaar, en 2vs4 naar 29 jaar.

Dit houdt natuurlijk geen rekening met veranderende overheidsregels. Alles is op basis van de 2019 getallen doorgerekend. Ook de kosten voor het aanhouden van een BV terwijl ik niet meer werk worden hier niet in meegenomen.

Verder reken ik met een gemiddeld VRH van 1,3%. De eerste 200k (voor een koppel) is natuurlijk veel lager, wat de case voor een EMZ weer ten goede komt.

Conclusie: de volle 1600 uur WBSO krijgen helpt de business case voor een BV enorm. Verder: hoe hoger je rendement op beleggingen, hoe minder interessant een BV wordt. En als ik op korte termijn (10 jaar of korter) van FO wilt genieten, is een BV misschien niet de meest verstandige keuze in mijn geval.

Waar uiteindelijk het fiscale omslagpunt ligt is in ieder geval van veel variabelen afhankelijk. Andere zaken zoals risico afdekken spelen natuurlijk ook mee bij de keuze. Of de hoeveelheid aftrekposten, zelf zitten we nog net niet in de 4e schijf...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 24-06 13:06
SeatRider schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:04:
Maar eigenlijk had ik mezelf als doel gesteld om zo snel als mogelijk een vet appartement (zeg 4 a 5 ton) te kopen, en daar dan in te gaan wonen enzo. Ik huur momenteel nog. Volgens mij is het dan het slimste om eerst te zorgen dat er 4 ton in mijn BV zit (hallo, volgend jaar) en dat dan vervolgens aan mijzelf privé uit te lenen? En wat nou als ik dit jaar al iets kan kopen, nu een hypotheek prive aangaan en die volgend jaar volledig inlossen met geld uit mijn BV zit geen bank op te wachten natuurlijk.

Oh, en als ik geld in een BV wil stoppen, die ik nu nog niet heb natuurlijk, dan moet ik volgens mij in elk geval niet een boeking maken waarmee ik voor de omzetbelasting alles uit mijn eenmansimperium trek zeker?
Je kan ook een prive hypotheek aangaan (100% Bank, 0% BV)
en dan elk jaar, zeg 20% aflossen vanuit BV, dan heb je na 5 jaar je volledige prive hypotheek van de Bank naar je BV overgezet.
Dit is prima te regelen.

Als je naar het stukje BV zit te kijken denk dan ook aan dit bv:
https://startflex.com/omz...send-geruisloos-inbrengen

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-06 15:42
Ook hier een beginnend ZZP-er. Contract opgezegd bij de baas en per 1 mei op eigen benen. En dan ben ik in te huren als fullstack .NET developer.

Zo langzaam aan ben ik begonnen met het zoeken naar een opdracht. Iemand ervaring met Morgan Black? Zag daar wel een leuke opdracht.

Blune wijzigde deze reactie 20-03-2019 11:04 (6%)
Reden: Linkje toegevoegd

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 24-06 22:13
-Jaap-io schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:45:
ik heb wel eens begrepen dat het niet zo heel interessant is qua opbrengsten. Je speel ongeveer quite, komt ook omdat de rente laag is. Hoe hoger de rente hoe interessanter deze constructie.
[...]
Over het algemeen corrigeert de belastingdienst de rente van een lening tussen BV en DGA als die te laag is. Ik heb nog nooit gehoord van een correctie omdat de rente te hoog was.

Stel je betaalt per maand €1000 hypotheekrente aan je eigen BV. Daarvan krijg je €490 weer terug van de belastingdienst via de hypotheekrente aftrek. Je bent dus netto maar €510 kwijt. Je BV ontvang wel echt €1000 waarover 20% vennootschapsbelasting moet worden betaald. De €800 die over blijkt kan je uitkeren aan jezelf als dividend. De dividendbelasting is 25%. Dus ontvang je netto €600 dividend.

Om die €600 te kunnen ontvangen heb je maar €510 uit te hoeven geven: €90 oftewel 18% winst! En je hebt geen geld hoeven te lenen van een bank tegen 2% ofzo rente. Totaal zo'n 20% rendement.

• RichieB
-Jaap-io schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:54:
Ik had het ergens gelezen op een forum dat er toch wel wat haken en ogen aan zitten, echter ik kan het niet meer terug vinden. Wat ik wel tegenkwam in mijn zoektocht was dit: https://www.vanlanschot.n...-bv-nog-wel-aantrekkelijk het wordt dus minder interessant.
Inderdaad, vanaf 2022 wordt het minder interessant omdat de maximale hypotheekrenteaftrek dan gelijk wordt aan de belastingdruk in box 2 (40%). De plannen om DGA leningen te belasten gaan ook uit van invoering per 2022 en dat er een overgangsregeling komt voor bestaande hypotheekleningen. Lijkt me niet zo'n probleem; dan keer je gewoon een smak dividend uit waarmee je de lening aflost (wegstreept). Wellicht mag dat fiscaal gunstig via de overgangsregeling.
Over de rente, een hogere rente is interessant ivm aftrek en je het toch aan jezelf betaald, echter de rente mag niet veel hoger zijn dan de hoogste marktrente.

er zijn hier op tweakers ook wel een aantal topics over.

toch gevonden: https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50348-hypotheek-bv/
[...]
Ik zou de rente baseren op een van de bekende maatstaven met een risico opslag. Dat lijkt me wel verdedigbaar. Verder ben ik het eens met de opmerking op Higher Level dat je hier eigenlijk voor 2013 mee begonnen had moeten zijn om er echt voordeel uit te halen. 8)

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11:34
pirke schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:23:
Je bent dan nog altijd je hypotheek aan het aflossen met bruto (box 2) geld. Op zijn minst levert dat een cashflow voordeel op.

Tegenover de dalende HRA staat weer de dalende VPB, dat compenseert best aardig.
Dat.
Ik betaal liever rente aan m'n eigen BV dan aan (in mijn geval) ING...

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:30

Crazy D

I think we should take a look.

Bij mijn weten is 10% van de originele hypotheekwaarde verplicht om zonder boete af te kunnen lossen. 20% zal misschien van de hypotheek verstrekker afhangen? Nou ja als je dat zelf bent, maar weet niet of daar nog verplichtingen/eisen aan zitten ? (zit niet in de situatie maar vind t wel interessant).

Exact expert nodig? itwize.nl

• wvdl
BiLLY_daKid schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:24:
@wvdl Met kanttekening dat als je je hyptheek zou willen oversluiten naar je eigen BV, je hoogstwaarschijnlijk een boete krijgt van de huidige hypotheekverstrekker.
Bij SNS mocht ik tot 20% p.j. aflossen, bij Florius ongelimiteerd.
Is uiteraard wel een dingetje om rekening mee te houden.

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 24-06 21:56
Marc3l schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:48:
Zijn er hier ook webdevelopers die alleen remote werken?
Uiteraard even in dit topic gezocht maar functie stond er niet (altijd) bij.

Situatie: > 15 jaar webdeveloper (zowel front- als backend). Mijn functie zal over een tijdje wellicht overgaan in alleen frontend werkzaamheden en weet niet of ik daar voldoening uit ga halen. Zie het niet zitten om weer bij een bedrijf in loondienst gaan, wil graag werken maar wel mijn eigen locatie en tijd bepalen als dat haalbaar is. Freelance lijkt mij dan een logische stap.
Hiero :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 24-06 21:56
Cyw00d schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:06:
[...]

Dat lijkt me toch afhankelijk van de klant waar je voor werkt? Niet elke klant vind dat gepast namelijk. Of is dat gewoon een eis van jezelf? Alleen remote klussen?
Niet echt een harde eis, maar is meer zo gegroeid, mede doordat ik niet zo centraal woon in NL en ik een mega hekel heb aan wachten, files en treinen die te laat zijn ben ik snel zat :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 10:19
Marc3l schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:48:
Zijn er hier ook webdevelopers die alleen remote werken?
Uiteraard even in dit topic gezocht maar functie stond er niet (altijd) bij.
Ik werk de afgelopen twee jaar ook remote, geen web development maar software development. Ik woon inmiddels ook in het buitenland omdat ik remote kan werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:34
agraaff schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:20:
Ik zie op freelance.nl regelmatig dat een functie wordt aangeboden en binnen een paar uur met 0 reacties al weer op gesloten staat.
Ook zie ik de zelfde functie bij meerdere recruiters.
Recruiters gaan vaak aan de haal met opdrachten die op verschillende verzamelsites gepost worden. Die hebben dus vaak geen enkel contact of contract met de aanbiedende partij en proberen er dan tussen te gaan zitten voor een 'bemiddelingsfee'. Vaak zijn ze zelf ook te laat en is de opdracht al vervuld of hebben ze te horen gekregen dat de klant niet met een recruiter wil werken.

Je moet er pas vanuit gaan dat iets 'echt' is als je contact gehad hebt met de klant en een uurtarief gehoord hebt.

https://niels.nu

Acties:
  • +3Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:37
Tevens, is het de moeite waard om een abbo bij freelance.nl te nemen zodat je direct kan reageren ipv 24 uur later?
Doe eens een search op "freelance.nl" in dit topic en dan zelf een afweging maken.

Tipje; http://www.peopleatwork.nl/zoek/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kraaitje
  • Laatst online: 27-04 14:59
Momenteel huur ik een kantoorruimte in Gouda naast de sligro. Ik zoek iemand die mee zou willen doen zodat we de kosten kunnen delen. Het is een groot kantoor van 32m2 met vier bureau's, kast en een bank.

Ik zoek een gezellig iemand die rustig werkt dus niet de hele dag aan het bellen is. Het liefst iemand die ook met datawarehousing (SQL Server) iets doet of webontwikkelaar (en hardstyle muziek niet erg vindt :-) )

Er is gratis parkeergelegenheid bij de sligro of evt. betaald op eigen terrein.

PM me als je interesse hebt.

kraaitje wijzigde deze reactie 26-03-2019 16:17 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 09:41
r0bb schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:57:
Wanneer is de overstap naar een BV nu écht de moeite waard? Ik lees vaak dat bij een wínst van 150k per jaar, de aftrekposten als zelfstandigen, starters en mkb kleiner worden dan het voordeel wat via verlonen gecreëerd kan worden. Klopt dit nu echt en is het significant? Hoor graag jullie meningen.
Je moet echt even een klein stukje teruglezen in dit topic.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 09:41
r0bb schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:02:
[...]

Ja? Vond jij die discussie tot een duidelijk, helder resultaat komen?
Op de vorige pagina staat deze reactie: pirke in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Jij begint nu (1 pagina later) de discussie weer van voor af aan en haakt op geen enkele manier in op de vorige discussie. Denk je dat je nu een beter antwoord krijgt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
r0bb schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:02:
[...]

Ja? Vond jij die discussie tot een duidelijk, helder resultaat komen?
Makkelijk en snel kan je het uitrekenen via www.berekenhet.nl
https://www.berekenhet.nl...en/bv-of-eenmanszaak.html

bijvoorbeeld
http://i67.tinypic.com/33kujvs.png

Nadeel is dat iedereen zijn situatie anders is en als je vanuit je BV aan jezelf geld gaat lenen dan is het allemaal niet zo eenvoudig.

Fable wijzigde deze reactie 26-03-2019 15:17 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 10:45
orf schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:11:
[...]

Op de vorige pagina staat deze reactie: pirke in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Jij begint nu (1 pagina later) de discussie weer van voor af aan en haakt op geen enkele manier in op de vorige discussie. Denk je dat je nu een beter antwoord krijgt?
Oke excuus je hebt gelijk die post had ik moeten zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13-06 22:48
Tevens, is het de moeite waard om een abbo bij freelance.nl te nemen zodat je direct kan reageren ipv 24 uur later?
Gewoon de recruiter zelf even via LinkedIn benaderen. Niks wachttijd. De abbo prijs van freelance.nl vind ik vrij hoog. Wel zijn ze de grootste en werkt de site wel prettig, dus volgende keer ga ik dat nog eens overwegen.

Als je de advertenties (matches) iedere dag even doorleest, dan krijg je vanzelf door hoe de markt werkt én wie zonder concrete opdracht toch staat te recruiteren. Zijn altijd dezelfden namelijk.
Als er geen bewijs is dat je in of vanuit DE hebt gewerkt, is er niets te heffen. Maar jouw persoonlijke locatie tijdens het verrichten van arbeid is fiscaal wel een belangrijke.

• _Arthur
Crazy D schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:20:
[...]

Het moet een markconform salaris zijn toch? Afhankelijk van wat voor werk je doet, is 45k marktconform, veel te weinig of veel te veel :D (al vermoed ik gezien het publiek op GoT dat het eerder te weinig is). Denk niet dat er automatisch een belletje gaat rinkelen ergens maar bij een controle mag je (lijkt me) wel toelichten waarom je jezelf onder betaald.
Hebben anderen een hoger loon?

Is het gebruikelijk dat anderen bij de meest vergelijkbare werkzaamheden een hoger loon krijgen? Dan stellen wij het loon op het hoogste van de volgende bedragen:

- 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking
- het loon van de meestverdienende werknemer of van de meestverdienende werknemer van een verbonden vennootschap
- ten minste € 45.000

75% is dan 45k. Dus 100% is 60k. Ik denk dat 60k total package best marktconform is in veel reguliere IT jobs.

• Fable
  • Nu online
Robbie T schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:58:
Met welke kosten moet ik ongeveer rekening houden als ik mijn boekhouding uit handen geef? Gaat om een kleine ondernemen met +-40.000 omzet.
Voor 1200 euro per jaar heb je alles geregeld inclusief aangifte inkomstenbelasting.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:55
Mijn abbo kost 90 ex per maand. Daar zit alles in: boekhouding (zelf scannen/emailen), btw, aangifte. Ja, ik kan het ook zelf bijhouden, maar die tijd besteed ik liever aan andere zaken.

Mintos referral: CKJXU1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 10:19
Ja, of een BMW 750i leasen. Dat verklaart ook waarom de straten hier vol staan met dure foute auto's. Ik bedoelde eigenlijk zinvolle investeringen :) .

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
gold_dust schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:33:
[...]

Ja, of een BMW 750i leasen. Dat verklaart ook waarom de straten hier vol staan met dure foute auto's. Ik bedoelde eigenlijk zinvolle investeringen :) .
Een investering is alleen zinvol als hij in lijn ligt met wat je van je bedrijf wilt maken. En dat verschilt onderling nogal flink.

Als je vooral status wilt ontlenen uit je bedrijf, dan is een 750i leasen zo gek nog niet. Wil je groeien, dan moet je nadenken over een (grotere) werkplek en/of werknemers. Wil je meer verdienen, dan moet je kijken naar kennisproducten als een training of cursus.

Volgens Warren Buffett betaalt een investering in je kennis zich altijd terug. En hij kan het weten, volgens mij investeert hij zo nu en dan ook wel eens wat. Het lastige aan kennis is dat het je naast geld, óók tijd kost. En het is maar de vraag of je dat ook beschikbaar hebt.

Zelf kan ik je aanraden in een mooie werkplek te investeren. Naast het feit dat de kans aanwezig is dat je daar meer wakkere uren spendeert dan thuis (mits je niet op locatie zit bij de klant), legitimeert het ook een rits andere investeringen die je anders misschien persoonlijk had gedaan. Een mooi bonenapparaat, dure geluidsinstallatie of 4K HDR beamer, zolang het op je kantoor staat zijn dat gewoon zakelijke kosten.

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Nu online

Stoffel

Engineering the impossible

gold_dust schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:11:
[...]

Waarom eigenlijk die focus in NL om het dga loon zo laag mogelijk te houden? Met 19% vpb en 25% box2 moet je ook grofweg 45% aftikken. Dat is nauwelijks gunstiger dan box1 waar nog wat aftrekposten mogelijk zijn.

Ik zat te denken wat er mogelijk is om zoveel te investeren dat er geen winst in de bv is zodat de vpb 0 is. Maar dat gaat als software ontwikkelaar vrijwel niet lukken, ik heb in ieder geval nauwelijks kosten/investeringen.
Begin een nieuwe onderneming? Mijn werkmaatschappij heeft nooit winst want die draagt alles af naar de bovenliggende holding die het weer investeert in andere onderliggende ondernemingen. VPB betalen is voor mij het allerlaatste waar ik mijn geld aan uitgeef :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RichieB
Ik had vandaag weer een bizarre ervaring met Progressive Recruitment: ze belden en voordat ik kon ophangen vertelden ze me dat het om het controleren van een referentie ging. Ik heb gevraagd voor wie en opgehangen om het te controleren. De oud collega om wie het ging was inderdaad bezig met een klus via hun. Ze hadden hem gevraagd om 2 referenties. Dus ik heb toch maar teruggebeld om hem een positieve referentie te geven. De vragen waren super algemeen zoals "wat waren zijn sterke punten", "wat deed hij om deadlines te halen". Ik had niet de indruk dat ze luisterden naar mijn antwoorden want ze stelden een aantal vragen 2 keer. Daarna kwam de ware aard van het gesprek naar boven: zou ik hem weer inhuren? En had ik nu geen werk voor hem? En was ik zelf ook ZZP-er, wilde ik me dan niet bij hun inschrijven?

Kortom: ze houden ZZP-ers een worst voor in de vorm van een opdracht en gebruiken die om contactinformatie te krijgen om te bellen met commerciele doeleinden. Mijden als de pest die club!

Acties:
  • +2Henk 'm!
De centrale vraag in de beoordeling van zo'n VOF is: zou je het met een ander dan je partner ook zo gedaan hebben?

Drie internisten zouden bijvoorbeeld wel een VOF oprichten, maar zou de medisch secretaresse dan ook vennoot zijn? Of zou zij op de loonlijst staan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:52
t_captain schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:02:
De centrale vraag in de beoordeling van zo'n VOF is: zou je het met een ander dan je partner ook zo gedaan hebben?
Dan is het antwoord gewoon nee, en dat is ook de reden dat het niet correct voelt.
wvdl schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:08:
[...]

Mjah, het is ook maar net hoe je er zelf in staat. Wat jij zoekt zal niemand jou kunnen geven. (Aanname)Er is niemand met precies hetzelfde bedrijf/kvk/handelsnamen/diensten/producten als jij jij en je partner samen.

De BD maakt vooral gebruik van subjectiviteit met daarin redelijkheid en billijkheid als uitgangspunt.

Ik ken sommigen die de BD als boeman zien, zelf zie ik het gewoon als een (zakelijke) partij waar je mee te maken hebt.

Als het bij mij zonder vragen goed gekeurd is, is dat nog steeds geen garantie dat jij er zonder wedervragen vanaf komt.
Het is misschien overdreven maar ik wel het graag correct doen, ik hoef daar geen 100% zekerheid in te hebben. Maar als een adviseur aangeeft geen ja te zeggen omdat hij twijfelt dan heb ik daar wel een bepaald gevoel bij.

• Wijnbo
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17-06 14:19

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Paar dagen geleden mail gekregen van MKB brandstof, het nieuwe dashboard was beschikbaar! Vol enthousiasme de link aan geklikt, m'n hele telefoon liep gewoon vast. Wat blijkt: een complete bagger applicatie met kilo's trage scripts die niet responsive is.

Dacht dat het aan mijn telefoon lag, maar nee. Ook op een andere telefoon hetzelfde gezeik.

Ik heb ze gebeld en gevraagd of rechtsonder in beeld op hun pc's ook "2019" stond en niet per ongeluk "2006". Vriendelijke helpdeskdame snapte gelukkig meteen wat ik bedoelde en moest er eigenlijk een beetje om lachen, maar vooralsnog totaal niet bruikbaar op mobiel dus...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:36
Bakkenist schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:43:
Ik ben redelijk onwetend op gebied van belastingen, maar ik begreep onlangs dat de kans vrij groot is dat je als zzp'er in het begin van ieder kalenderjaar een voorlopige aanslag van de belastingdienst ontvangt om je belasting voor dat jaar vooruit te betalen. Correct?

Nu was ik bekend met de mogelijkheid om zelf een voorlopige aanslag aan te vragen zodat je maandelijks alvast wat belasting vooruit betaalt, voor diegenen die het lastig vinden om het hele bedrag te reserveren en later ineens te voldoen. Daar wilde ik geen gebruik van maken, dus was in de veronderstelling dat je dan bijv. in het voorjaar van 2020 je belastingaangifte doet over kalenderjaar 2019 waaruit zal blijken dat je een X-bedrag aan inkomstenbelasting verschuldigd bent (wat je zelf gereserveerd hebt op bijv. een aparte spaarrekening). Maar dat gaat dus niet op...?

Kan iemand bevestigen/ontkrachten dat ik vanaf volgend jaar inderdaad te maken krijg met zo'n voorlopige aanslag? Ik ben in december 2018 "gestart" als zzp'er, dus 2019 is voor mij een uitzondering in die zin dat ik dit jaar de voorlopige aanslag niet krijg, maar vanaf volgende jaren wel. Correct? Dan ben ik dus aardig aan de beurt, omdat ik dan ineens de verschuldigde belasting over 2019 moet voldoen én de voorlopige aanslag voor 2020 moet betalen. Hmmm.
Voorlopige aanslag mag je in één keer betalen met betalingskorting, of gewoon over 11 maanden verspreid betalen. Ik zou het gewoon zelf gaan indienen om dit kalenderjaar alvast te gaan betalen. Eind januari 2020 krijg je dan vanzelf de aanslag om voor 2020 te gaan betalen.

Wimlem wijzigde deze reactie 09-04-2019 10:53 (3%)

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Nu online
Bakkenist schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:56:
[...]

Ok, en het is dus geen "opt-in" ding, helder. :) Je krijgt 'm sowieso en dan is het aan jezelf of je het ineens voldoet of in 11 termijnen.
Je kan ook je voorlopige aangifte op 0 zetten (opt-out) en dan hoef je niks vooraf te betalen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 07:17
BertS schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:34:
[...]

Maar is daarmee nog niet perse verstandig. Als je het geld hebt staan kun je er een relatief goede rente op vangen (als in: hoger dan bij de bank) om het juist in één keer vooruit te betalen. Momenteel is het dacht ik 1,65%. Een nulaangifte is dan alleen zinvol als je het geld nog niet hebt staan voor in één keer aftikken, of anders als je zelf met dat geld een hoger rendement weet te halen. En dat valt niet mee, want ermee beleggen is niet zo slim gezien de korte termijn (1 jaar) waarbinnen je het nodig hebt.
vanmorgen toevallig uitgerekend: 1,31% (gisteren aanslag binnen gekregen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:52:
1,31% risicovrije spaarrekening, top!
Enige nadeel dat het geld niet meer beschikbaar is, zeker met een voorlopige aanslag.
Ik twijfel nog een beetje. We overwegen over enkele maanden een ander huis te kopen. Ga dan mijn eigen spaargeld gebruiken voor een paar honderd euro voordeel?
Afgelopen oktober gestart dus nog niet voldoende buffer om voorlopige aanslag 2019 uit zakelijke middelen te betalen.
Keuzes keuzes. In principe 400 euro heel makkelijk verdiend maar om daar een flink stuk onafhankelijkheid voor weg te geven? Ik ben er nog niet uit :)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• RichieB
Ik heb even gekeken: je zit te hoog.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Fable
  • Nu online
SeatRider schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:20:
[...]

Om het feest compleet te maken staat er ook nog ergens een privestorting van 3000 euro, volgens mij was dat ook al een soort stelpost van Acumulus om de rekensom weer kloppend te krijgen.

Ik denk dat ik maar gewoon een boeking naar privé van 150k in Acumulus doe, en dan de jaarrekening opnieuw uitdraai en hem zo overklop in de site van de BD.
Ik denk dat je beter een boekhouder kan inhuren om het even te fixen. Als je straks een fout maakt met je aangifte kan dat makkelijk 1000 euro extra belasting kosten.

Onderstaand een lijst met kantoren die je wel kunnen helpen.
https://www.siel.nl/acumulus/boekhouders/

of als je het toch zelf wilt doen.
https://wiki.acumulus.nl/...%20voor%20ondernemers.pdf

Fable wijzigde deze reactie 12-04-2019 14:27 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iClaudius
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 20-06 21:01
SeatRider schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:20:
[...]

Om het feest compleet te maken staat er ook nog ergens een privestorting van 3000 euro, volgens mij was dat ook al een soort stelpost van Acumulus om de rekensom weer kloppend te krijgen.

Ik denk dat ik maar gewoon een boeking naar privé van 150k in Acumulus doe, en dan de jaarrekening opnieuw uitdraai en hem zo overklop in de site van de BD.
‘overkloppen’, zo doet de fiscalist alhier het ook :)

btw: ongeveer alle vragen die hier worden gesteld kunnen ook in het acumulusforum worden gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Nu online
c-nan schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:21:
Ik ben pas halverwege het jaar gestart met mijn onderneming. Met alleen daadwerkelijke gemaakte uren bij klant + reistijd naar klant ga ik niet kunnen voldoen aan de urennorm (ik kom aan +/- 900 uur).

Ik ben iedere dag - minimaal 1 uur - actief op websites zoals Tweakers, Opensource en lees dagelijks veel mails op verschillende mailing lists. Deels vanwege hobby en interesse, maar voornamelijk om qua techniek 'bij te blijven'. Kan ik voor iedere dag 1 uur inboeken of is dit grijs gebied? Zo kom ik namelijk ineens aan 150-200 uur extra.
Dit is makkelijk aan te vullen, want voordat je ging ondernemen heb je een ondernemingsplan geschreven wat minimaal 100 uur duurde en daarna heb je nog online een cursus boekhouden en acquisitie gedaan á 50 uur per stuk. Of een boek gelezen '' zzp-en voor dummies'' alweer 30 uur er bij.
Verder inderdaad gewoon alle uren die je op kvk.nl en belastingdienst.nl en dat soort sites hebt gezeten moet je ook meetellen.

Ik vind het zelf dan ook makkelijker om een weekbriefje te maken dan de uren precies in de agenda te zetten.
https://wetransfer.com/do...152d20190422113555/ad0815

Fable wijzigde deze reactie 22-04-2019 13:36 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Nu online
ybos schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:30:
Stel, je bent zelfstandig ondernemer (full time) en je raakt om en nabij de 1000 uur arbeidsongeschikt. Kan je dan ook fluiten naar de aftrekposten waar je minimaal 1225 uur voor moet hebben gemaakt of is hier een uitzondering voor :? Zou juist een extra setback zijn als je toch al niet kan werken, terwijl je de norm anders prima had gehaald.

(gelukkig niet van toepassing maar schoot me ineens te binnen)
Je hebt dan inderdaad pech. Als je als gedeeltelijk arbeidsongeschikte begint met ondernemen kan je een verlaagd urencriterium (800 uur) aanvragen, maar als je eenmaal al bent begonnen dan zit je vast aan die 1225 uur.

Ik heb zelf veel last van RSI waardoor ik maar 5-6 uur werk op een dag maar ik schrijf voor die dag ook gewoon 2 uur rusten en oefeningen. Uiteindelijk doe ik die oefeningen en pauzes ook omdat ik onderneem, want zonder dat zou ik helemaal niet kunnen ondernemen.
Als dit ooit in een rechtbank komt denk ik wel dat ik pech ga hebben , maar voor nu voelt het voor mij iig goed :)
Welke uren tellen mee voor het urencriterium?

Alle uren die u besteedt aan uw onderneming tellen mee voor het urencriterium. Dit zijn dus niet alleen de uren die u in rekening brengt aan uw klanten. Tijd die u bijvoorbeeld besteedt aan het maken van offertes, het bijhouden van uw administratie of het maken van uw zakelijke website, telt u mee voor het urencriterium. U moet de hoeveelheid tijd die u aan uw onderneming besteedt wel aannemelijk kunnen maken.

Fable wijzigde deze reactie 22-04-2019 21:36 (37%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:22

ralpje

Deugpopje

Crazy D schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:56:
[...]

Als je een dag 50% korting geeft en daarom 4 uur factureert terwijl je wel 8 uur er bent, kan de belastingdienst ook niet zeggen "4 uur gefactureerd dus 4 uur gewerkt".
Hier is er natuurlijk wel een verschil tussen een factuur sturen voor 4 uur, of een factuur sturen voor 8 uur en vervolgens 50% korting geven ;)

365Dude - Strava

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
Flatlinernl schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:03:
[...]

Zou je niet juist in staat moeten zijn dat tarief zelf te bepalen? Meen dit ook als serieus discussiepunt.

Het is toch niet zo dat je je keuze om zelfstandig te worden af laat hangen van het tarief dat een andere blijkbaar kan krijgen voor zijn opdracht.
Als je uit loondienst komt kan ik me voorstellen dat je simpelweg geen idee hebt wat normale bedragen zijn. Helemaal als je uitrekent wat je uurtarief in loondienst is, is het (ook mentaal) moeilijk ineens het vijfvoudige voor te stellen aan een potentiële opdrachtgever.

Dat zorgt er ook voor dat starters zich vaak te goedkoop wegzetten, daar hebben wij ervaren freelancers ook weer last van. Alleen maar prima dat hij dat hier vraagt, ik ken alleen de sector niet voldoende om ook daadwerkelijk een zinnig antwoord te geven.
Een NDA is niet bedoeld daarvoor. Zou ik ook niet tekeken.

Ik teken overigens wel NDA's.

* Mijn vorige eindklant (technologiebedrijf, ik zat in de productontwikkeling). NDA vroeg mij om zorgvuldig om te gaan met de IP en deze niet met derden te delen zonder schriftelijke toestemming. No problem.
* Een partij waarmee ik samenwerk aan projecten en SLA's (we verdelen het werk, ik als subco neem ze een deel uit handen). Heb een staande NDA met deze partij, zodat zij ook "clean" kunnen zijn ten opzichte van hun opdrachtgevers.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 24-06 21:23
Zullen we nu gewoon proberen een zinnig antwoord te geven?
rockerpoet schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:47:
Wat is tegenwoordig een gangbare tariefrange in de Randstad voor een senior dev profiel (.Net, fullstack, Azure, etc)?
Op basis van wat ik om mij heen zie, zou die range op 80-120 ex/ex zitten - een en ander afhankelijk van je ervaring (hoe senior is senior), de klus (inhoud en duur) en de specifieke markt. Maar ik denk dat dit een aardige range is.

Hmmbob wijzigde deze reactie 24-04-2019 20:03 (5%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Dat maakt een vergelijking inderdaad per definitie erg lastig maar als je uurloon in loondienst op 62,50 uitkomt en het markt tarief is zo'n 80 euro voor zzp, dan ben je of zwaar overbetaald of je freelance-collega's laten zichzelf gigantisch onder betalen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
SeeS schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:59:
bedankt voor zover hierboven.

Wat ik nu ook tegen kwam is het volgende:
https://www.johankroonadm...-op-de-zaak--id358-nieuws

Mijn vriendin heeft (ook een youngtimer, EW van echt heel laag) auto. Af en toe pak ik die omdat zij met de mijne weg moet omdat alle kinderen daarin moeten. Dat zal jaarlijks meer dan 10% zijn... zoals ik het lees kan ik haar auto (staat op mijn naam) ook op de balans zetten. Iemand hier ervaring mee?
(Binnenkort maar eens met een boekhouder afspreken om dit soort zaken ook te bespreken.)
2e auto op de zaak is recent flink over gebabbeld:

Mag een ZZP"er meerdere auto's op de zaak hebben staan?

Conclusie voor zover ik die trek uit het topic: ja, het kan. Ik twijfel nog :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 09:58
Fable schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:06:
[...]

Of je verdiend nu heel leuk in loondienst, of je berekening is niet helemaal goed. Zou je die berekening eens willen posten? ben wel benieuwd hoe je die gemaakt hebt.

Als ik reken met 62,50 euro per uur dan heb ik netto ongeveer 55000 netto per jaar.
In loondienst zou dit ongeveer 90000 bruto per jaar moeten zijn.
Jaarinkomen (bruto) € 60.000
Opbouw buffer (bruto) € 10.000
Premie oudedagsvoorziening per jaar € 8.000
AOV premie per jaar € 2.500
Bedrijfskosten € 18.140
'Overwinst' € 10.000
Totaal benodigde omzet € 108.640

Bedrijfskosten :
Website 100
Visitekaartjes 50
Verzekeringen (niet AOV) 150
Reiskosten 8.400
Kantoorartikelen 100
Accountant / boekhouder 1.200
Cursussen / opleidingen 5.000
Software 600
computerkosten 1.500
Telefoonkosten 540
Vakliteratuur 100
Drukwerk 100
Bankkosten 200
Abonnementen/Lidmaatschappen 100
Totaal bedrijfskosten € 18.140

Totaal werkbaar per jaar 261
Feestdagen 6
Werkbare dagen 255

Vakantiedagen 25
Arbeidsongeschikt / ziek 5
Werkdagen 225

Parttime % 100%
Werkdagen 225
Aantal werkweken 45

Niet declarabele dagen
Studiedagen 5
Overig (zelf in te vullen) (Bankzitten) 20
Subtotaal 200

Administratie: in uren per week 1 In uren per week

Totaal kwam ik dan uit op 1555 declareerbare uren

Kom ik op een uurtarief van 70 euro uit.

met wat spelen met het sheet kwam ik uiteindelijk uit op 62,50 als ik de overwinst niet zou nemen. Die heb ik dan alleen als ik bijvoorbeeld minder bankzituren heb.

Maar dan heb ik een beetje te pessimistisch gerekend qua kosten bankzitten aftrekposten etc.
Maar ben van het slechtste scenario uitgegaan in de berekening.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fable
  • Nu online
agraaff schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:59:
[...]

Jaarinkomen (bruto) € 60.000
Opbouw buffer (bruto) € 10.000
Premie oudedagsvoorziening per jaar € 8.000
AOV premie per jaar € 2.500
Bedrijfskosten € 18.140
'Overwinst' € 10.000
Totaal benodigde omzet € 108.640

Bedrijfskosten :
Website 100
Visitekaartjes 50
Verzekeringen (niet AOV) 150
Reiskosten 8.400
Kantoorartikelen 100
Accountant / boekhouder 1.200
Cursussen / opleidingen 5.000
Software 600
computerkosten 1.500
Telefoonkosten 540
Vakliteratuur 100
Drukwerk 100
Bankkosten 200
Abonnementen/Lidmaatschappen 100
Totaal bedrijfskosten € 18.140

Totaal werkbaar per jaar 261
Feestdagen 6
Werkbare dagen 255

Vakantiedagen 25
Arbeidsongeschikt / ziek 5
Werkdagen 225

Parttime % 100%
Werkdagen 225
Aantal werkweken 45

Niet declarabele dagen
Studiedagen 5
Overig (zelf in te vullen) (Bankzitten) 20
Subtotaal 200

Administratie: in uren per week 1 In uren per week

Totaal kwam ik dan uit op 1555 declareerbare uren

Kom ik op een uurtarief van 70 euro uit.

met wat spelen met het sheet kwam ik uiteindelijk uit op 62,50 als ik de overwinst niet zou nemen. Die heb ik dan alleen als ik bijvoorbeeld minder bankzituren heb.

Maar dan heb ik een beetje te pessimistisch gerekend qua kosten bankzitten aftrekposten etc.
Maar ben van het slechtste scenario uitgegaan in de berekening.
Compleet uitgewerkt, maar heb je dit soort dingen ook allemaal als je in loondienst bent? Zou je die voorwaarden er misschien eens naast willen zetten?

20k buffer, 5k opleiding en 1.5k computer(5 jaar afschrijving) per jaar vind ik zelf wel erg veel.
In het begin een buffer opbouwen is natuurlijk nodig, maar dat hoeft natuurlijk niet elk jaar 20k te zijn.

Ik vind het wel erg ruim gerekend allemaal en maakt het vergelijken met loondienst er niet makkelijker op.

Fable wijzigde deze reactie 26-04-2019 16:21 (8%)

• Crazy D

Crazy D

pirke schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:32:
Een cursus of certificaat kan nodig zijn om concurrerend te blijven in de markt. Zonder die kennis kun jij geen diensten blijven leveren, of tegen een gereduceerd tarief.
Klopt, maar een vergunning is een x-periode geldig. Of een product gaat een x-periode mee. Een cursus is lastiger in dat op zicht, daarmee doe je nu kennis op en die gebruik je voor je werk. Dat het zakelijke kosten zijn is natuurlijk geen punt, maar of ze op de balans mogen vind ik discutabel. Als het dusdanige kosten zijn dat het bv ook voor de KIA in aanmerking zou kunnen komen zou ik het bij de belastingdienst navragen en zwart op wit laten bevestigen. Het zal misschien ook afhangen van wat voor opleiding het is. Een opleiding voor een certificaat om een bepaald werk te mogen verrichten is misschien weer anders dan "bijscholing".

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11:34
Ik gebruik MAPS (Microsoft Action Pack Subscribtion)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ik vind dat er hier vaak over lage uurlonen wordt gesproken. Ik ben daar nu toch wel eens benieuwd naar
Is de ervaring van vele ZZP-ers hier dan dusdanig dat er vooral beginners zitten?

Of zitten er veel via allerlei recruiters en brokers die de marge dan opstrijken?

Of durft men simpelweg niet meer te vragen?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:17
Dobey schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:48:
[...]
Momenteel nog Senior Windows beheer/consultant.. Ben wel aan het orienteren wat ik kan doen om te groeien.. Wellicht toch richting de rol van architect..
De vraag is of dat een logische stap is voor jezelf. Vanuit beheer naar alleen nog maar bezig zijn met zaken beschrijven en vergaderen moet je echt wel willen. Ik zeg niet dat je het niet moet doen maar ik heb zelf ook voor die keuze gestaan, puur omdat dat de enige manier was om een salarisschaal omhoog te gaan. Heb toen besloten om de afwisseling in detachering te zoeken en ben daar toen weggegaan. Bottomline: doen omdat je het leuk lijkt om te doen, niet omdat het een "logische stap" is en meer geld oplevert. In mijn ogen beter iets minder geld (maar nog genoeg om van te leven) en werk wat je leuk vind om te doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:32
agraaff schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:57:
[...]

Daar wordt ik ook ongeveer voor weggezet.
Recruiters vragen afhankelijk van de recruiter een op-prijs van 15 euro of 15%
Dan krijg ik 70 maar word weggezet voor 85.
Totdat ik een eigen netwerk heb heb ik daar geen keuze in.

Nu moet ik wel zeggen dat de recruiters die ik heb gesproken er ook wel wat voor doen.
Ik ben langs geweest voor gesprek en ze zoeken op maat (wat ik wil) naar een geschikte opdracht.
Of dat 15 a 20 euro op-prijs waard is....
15 euro per uur is waanzin, daar doe ik geen zaken mee. Ikzit gelukkig vaak rechtstreeks maar als het via een tussenpartij is zijn die altijd wel transparant en is de max vaak 5 of 7,50 per uur.

liegen heeft geen zin want ik vraag altijd bij de eindklant 'wat ze voor mij betalen' 8)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12:14
Ik vind zo'n hogere fee er tussen alleen acceptabel als de tussenpartij het crediteuren-risico draagt.
Aka ik krijg betaald onafhankelijk of de eindklant betaald.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Woy schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:38:
Vanaf Juni ga ik ook voltijd zelfstandig aan het werk, waar ik het tot nog toe nog part-time gedaan heb. Heeft er iemand ervaring mee om in het begin ook voor zijn oud werkgever freelance te werken? Het wekt natuurlijk een beetje de indruk van een verkapt dienstverband, echter is het duidelijk niet de bedoeling dat ik voor een lange periode voltijd het zelfde werk ga doen, maar meer om 1 of 2 dagen in de week nog advies te geven over technische zaken, en process verbeteringen. Tevens heb ik nu al langere periode een andere opdrachtgever, en verwacht ik dit jaar zeker nog andere opdrachtgevers.
Ga er maar van uit dat je oude werkgever niet meer zo vriendelijk en flexibel is als toen nog er nog in dienstverband werkte. Elke euro die je op de factuur zet is te veel en toezeggingen zoals 'we hebben je nog nodig tot minimaal de kerst' moet je negeren tot ze op papier staan. Dat is een beetje pessimistisch maar met deze instelling kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Arthur
Woy schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:05:
@jadjong het is sowieso goed om afspraken op papier te zetten, maar dat is eigenlijk niet echt een punt waarover ik mij zorgen maak. De relatie is in dat opzicht helemaal niet verstoord, en zakelijk gezien komen we daar wel uit.
Famous last words. Natuurlijk kan men er met de huidige werkgever uitkomen, maar als je dit topic leest, is dat echt 50/50.
Over de belastingdienst zou ik mij initieel geen zorgen maken zoals je het nu van plan bent.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Freeaqingme schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:57:
Ik zou me daar heel praktisch gezien geen zorgen over maken. Als het gaat om verkapte dienstverbanden ligt de focus van de belastingdienst toch vooral aan de 'onderkant' van de markt waar uurtarieven <25 eur/uur liggen. Er van uitgaande dat jouw uurtarief tenminste het dubbele daarvan is, zal er in de praktijk niet zo snel een probleem van gemaakt worden denk ik.
Daar zou ik niet al teveel van uit gaan. Verkapt dienstverband is niet het issue van goedkope tarieven, maar van het feit dat de ondernemer een berg belasting niet hoeft te betalen en makkelijker van z'n mensen af kan komen als het nodig is. Het wordt makkelijker verdedigen als je op eigen spullen werkt, zelf bepaalt waar en wanneer je werkt zolang je de klus maar klaart, anderen in kunt zetten, etc. Dat laatste is trouwens als zzp'r juist een risico want over het algemeen wordt juist jij ingezet omdat je kennis en kunde hebt, die die ander (maar dat is niet zo zwart-wit natuurlijk). Als jij bij je voormalig werkgever precies hetzelfde doet in dezelfde omstandigheden (machtsverhouding en zo), is het gewoon verkapt dienstverband, punt. Als betaald ie 10 x zoveel. En zal de belastingdienst dat ook zeker zo zien (mocht je controle krijgen uiteraard).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
hackerhater schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:18:
Ik vind zo'n hogere fee er tussen alleen acceptabel als de tussenpartij het crediteuren-risico draagt.
Aka ik krijg betaald onafhankelijk of de eindklant betaald.
Mwa. Dan is gewoon werken voor grote bedrijven die toch geld zat hebben imho een betere optie. Die betalen volgens mij ook nog eens beter. Vind 10e per uur dan wel erg veel. De kans dat je niet betaald wordt, is erg klein.
Crazy D schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:16:
Daar zou ik niet al teveel van uit gaan. Verkapt dienstverband is niet het issue van goedkope tarieven, maar van het feit dat de ondernemer een berg belasting niet hoeft te betalen en makkelijker van z'n mensen af kan komen als het nodig is. Het wordt makkelijker verdedigen als je op eigen spullen werkt, zelf bepaalt waar en wanneer je werkt zolang je de klus maar klaart, anderen in kunt zetten, etc. Dat laatste is trouwens als zzp'r juist een risico want over het algemeen wordt juist jij ingezet omdat je kennis en kunde hebt, die die ander (maar dat is niet zo zwart-wit natuurlijk). Als jij bij je voormalig werkgever precies hetzelfde doet in dezelfde omstandigheden (machtsverhouding en zo), is het gewoon verkapt dienstverband, punt. Als betaald ie 10 x zoveel. En zal de belastingdienst dat ook zeker zo zien (mocht je controle krijgen uiteraard).
Leuk in theorie maar in de praktijk werkt ongeveer heel de ZZP dev wereld niet zo. Je werkt meestal gewoon in teams bij de klant want het is en blijft teamwork. En omdat computers vaak dichtgetimmerd moeten zijn, werk je vaak op machines van de klant. En er is sprake van een flinke inwerktijd dus je kunt niet 'even' een ander sturen, nog maar afgezien van het feit dat je die ook niet gaat vinden.

Desondanks is dat allemaal geen enkel probleem. Ik vermoed dat dat voor een deel ook wel komt omdat de belastingdienst zelf een hoop ZZPers heeft lopen dus prima weet dat dat soort regeltjes vooral bedoeld zijn als stokken om mee te slaan als ze in de onderkant van de markt ergens een probleem zien.

Het verschil tussen een ZZPer en een interne dev, is vooral dat je tijdelijk bent. Als ze voor jouw positie een interne kunnen vinden wordt over 't algemeen je contract niet verlengd.

Hydra wijzigde deze reactie 01-05-2019 09:12 (64%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:05:
Het is overigens wat mij betreft ook helemaal geen doel om te doen, en ik weet ook helemaal niet zeker of het verzoek komt, maar ik ben nu meer voor mijzelf aan het bedenken of ik het zou willen of niet, en daarbij dus ook aan het bekijken of het problemen op zou kunnen leveren.
Het is een beetje als seks met je ex. Best okay op de korte termijn maar op de lange termijn wordt een van beide partijen jaloers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
Ik snap echt niet dat IT freelancers 3% van hun omzet weg willen geven om niet een paar weken op hun geld te moeten wachten...

Laat het dan via mij lopen, ik vraag 10% minder "korting fee" en betaal net zo snel ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CptMorgan
  • Laatst online: 24-06 21:30
pirke schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:03:
Ik snap echt niet dat IT freelancers 3% van hun omzet weg willen geven om niet een paar weken op hun geld te moeten wachten...

Laat het dan via mij lopen, ik vraag 10% minder "korting fee" en betaal net zo snel ;)
Bij mijn eerste opdracht (eerste maand) is het iets waar ik over nadacht toen de tussenpartij het vermeldde. Was wellicht interessant om minder van mijn buffer aan te hoeven spreken tot de uitbetaling gedaan werd. Uiteindelijk niet gedaan. Ik had toch genoeg buffer en dat vul je snel genoeg weer aan..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:03:
Vond het de eerste maand wel handig, vooral met de aankomende wintersport. Maar dat was dus alleen de eerste maand.
Crazy D schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:15:
Tijdelijk is zeker geen argument voor de wet DBA. Het kan prima zijn dat de uren die jij als devver maakt als schijn dienstverband wordt gezien (want je draait mee in een team van vaste Dev's, doet gewoon wat je ook in dienst zo doen) terwijl je ook 1 dag per week als adviseur optreedt binnen de organisatie wat weer als externe inhuur mag worden gezien.
Die hele wet gaat toch op de schop; het is onwerkbaar. Zo onwerkbaar dat er gewoon niet gehandhaafd wordt. Dan zou de belastingdienst eerst al hun eigen externen eruit moeten knikkeren.

Het is heel simpel; als ZZP software engineer ben ik verantwoordelijk voor verkoop (van mijn skills) en ligt het risico wat betreft arbeidsongeschiktheid of gewoon een klant die niet verder wil volledig bij mij. Uiteindelijk is dat het waar het om draait; ik ben gewoon een detacheerder met 1 werknemer. Als ik niet als 'ondernemer' gezien wordt, waarom zou detachering dan wel mogen?

Ik ga me d'r niet druk over maken.

Hydra wijzigde deze reactie 01-05-2019 11:34 (60%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
In die discussie lopen helaas verschillende zaken door elkaar:

* vrijwillige vs. gedwongen zelfstandigheid
* echte vs. schijnzelfstandigheid
* maatschappelijk wenselijke vs. onwenselijke zelfstandigheid

Natuurlijk gaat het om nummer 3. Een grote groep mensen die als ZZP-er grote risico's loopt en hooguit minimum verdient is onwenselijk. Het ondermijnt de zekerheden zoals minimumloon en leidt tot een verhoogd beslag op volksverzekeringen (m.n. bijstand) en tot toenemende problemen met schulden en wanbetaling.

Helaas lijkt het kabinet deze driedeling niet helder te hebben, waardoor de discussie regelmatig en vrijwel ongemerkt overslaat op het onderwerp "schijnzelfstandigheid" of "gedwongen zelfstandigheid" (waarbij de laatste wel behoorlijk correleert overigens).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Kayl schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:25:
[...]

Maar de werkzaamheden die je uitvoert als ZZP'er zijn toch altijd identiek aan wat je doet in loondienst? Dus dan gaat volgens mij alleen om de identieke omstandigheden. En zelfs dat is een flinterdun verschil in de meeste situaties. Jouw voorbeeld van je starttijden is heel leuk, maar in de Zorg bijvoorbeeld (net als zoveel sectoren) heb je gewoon diensten. Dan kan je niet zeggen, "joh ik kom vandaag nog wel een keer aankakken wanneer ik uit mijn nest ben". En ook al heb je geen diensten, wat nu als het pand maar van 8 tot 1800 uur open is. Dan ben je niet top-down verplicht, maar wel praktisch.
Dat is het verschil tussen een dienst afnemen (wij willen X, kijk maar hoe je doet) en mankracht inhuren op uurbasis. Beide kunnen als zelfstandige maar bij het laatste worden de grenzen vager.
Ik blijf het bijzonder vinden dat wanneer je een eenmanszaak bent die werk uitvoert voor een opdrachtgever dan is het ineens schijnzelfstandigheid. Maar als je het zelfde werk uitvoert via een detacheringsbureau dan is het prima.
Vanuit politiek standpunt gezien is detacheren fijner omdat je dan per euro die de klant betaalt meer belasting afdraagt. Dat is handig voor het verbreden van de A10-zuidas of de stijgende zorgkosten waar jouw vrouw uit vist. Zeker in de inkomens/omzetten onder de 50K scheelt het 4-5K aan belasting dankzij de zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling. Het wordt helemaal een feest als je alle zakelijke aankopen, die stiekem eigenlijk best wel veel prive worden gebruikt, mee telt in de berekening.
[...]

Contracten zijn tussen zorginstelling en ZZP'er, maar bemiddelingsbureau faciliteert de facturering. Betaling wordt direct vanuit zorginstelling gedaan bij ZZP'er op rekening. Zullen ook vast bureaus zijn die de facturering en betaling totaal faciliteren, volgens mij zoals bij Brainnet gebeurt.
Maar staat er bovenaan haar factuur 'Bemiddelingsburo snelle winst" of "Zorginstelling de Zonnebloem"? :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10:13
t_captain schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:48:
Over de verpleegkundige: waarom via 1 bureau werken? Beter werk je via meerdere bureaus om de schijn van dienstbetrekking met het bureau te vermijden.
Je bent heel erg afhankelijk van de relaties die er zijn. Aangezien de actieve noodzaak (lees: vacatures gingen open) aan verpleegkundigen iets van de laatste jaren is (zeker in de vorm van ZZP'er) zie je nu dat veel zorgbureaus regionaal wel relaties hebben, maar nog niet landelijk.

In het geval van mijn vrouw zijn er op dit moment dus geen andere zorgbureaus die interessante relaties hebben waar voldoende diensten uit voortvloeien. Zodra andere bureaus meer voet aan de grond krijgen zijn meerdere bureaus interessant. Maar het is zonde van het geld om maandelijks een fee te betalen aan zo'n bureau, om vervolgens geen opdrachten te krijgen.
Crazy D schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:49:
[...]

Ok misschien is die verwoording een beetje brak. Het gaat natuurlij sowieso om opdrachten bij bedrijven waar wat jij doet niet de core business is. Een project manager inhuren voor de implementatie van een nieuw iets, of iemand inhuren om nou ja noem de website te bouwen, is natuurlijk niet de discussie. Het gaat er (wat mij betreft iig) om wanneer je mensen inhuurt als aanvulling op je vaste dienst. Dus een team van developers of tegelzetters waarbij jij niet een specifieke extra kennis/kunde hebt die nodig is bij die opdracht. Als jij in een team komt dat iets ontwikkeld en er moet een koppeling met de BGA komen, of je bent tegelzetter die echt mega goed in mosaiekjes maken is, huur je specifieke expertise in. Dan is dat in mijn ogen alweer een ander verhaal. Ja, je zou natuurlijk in loondienst hetzelfde doen alleen hoeft een bedrijf natuurlijk geen consultant in te huren om boekhoudpakket X in te richten... Aanvulling van een bestaand team waarin je niets bijzonderders doet dan het vaste personeel, is denk ik ("kort" gezegd) een beetje het discussiepunt waar die regel deels voor bedoelt is.
Ik denk dat je hiermee misschien wel 70%+ van de IT ZZP'ers uitsluit. Als ik bij mijn organisatie kijk wat de ZZP'ers komen doen is het vooral handjes leveren, niet omdat ze die zeer specifieke kennis hebben. Uiteindelijk komt het er op neer denk ik, dat de mensen in loondienst vaak niet te vinden zijn.
jadjong schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:53:
Maar staat er bovenaan haar factuur 'Bemiddelingsburo snelle winst" of "Zorginstelling de Zonnebloem"? :P
Zorginstelling de Boterbloem :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Kayl schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:00:
Ik denk dat je hiermee misschien wel 70%+ van de IT ZZP'ers uitsluit. Als ik bij mijn organisatie kijk wat de ZZP'ers komen doen is het vooral handjes leveren, niet omdat ze die zeer specifieke kennis hebben. Uiteindelijk komt het er op neer denk ik, dat de mensen in loondienst vaak niet te vinden zijn.
Ik wordt ingehuurd omdat ik 15+ jaar software engineering ervaring heb, met een focus op 't Java ecosysteem, met daarbij aantoonbare lead- en architectervaring, in grote complexe systemen. Niet alleen kan ik goed software maken, ik kan ook andere Java devs helpen hier beter in te worden. Dat is volgens mij gewoon 'specifieke kennis'. Het is alleen geen domein kennis; mijn skills kun je inzetten in e-commercie, finance, whatever.

Ik heb hiervoor vooral consulting/detachering gedaan en daar zie ik keer op keer dat er vaak kleine teams gespecialiseerde techneuten ingehuurd worden om de basis goed op te zetten. Da's ook expertise.

Ik ben wel vaker door een waardeloze ambtenaar een "handje" genoemd, maar dit "handje" kan wel een "truukje" dat relatief weinig andere mensen in Nederland kunnen. Dit i.t.t. de desbetreffende ambtenaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:49:
[...]

Ik ben wel vaker door een waardeloze ambtenaar een "handje" genoemd, maar dit "handje" kan wel een "truukje" dat relatief weinig andere mensen in Nederland kunnen. Dit i.t.t. de desbetreffende ambtenaar.
Ik zou het trucje van die ambtenaar niet kunnen. Binnen een dag verveel ik me dood :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kayl
Hydra schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:49:
[...]

Ik wordt ingehuurd omdat ik 15+ jaar software engineering ervaring heb, met een focus op 't Java ecosysteem, met daarbij aantoonbare lead- en architectervaring, in grote complexe systemen. Niet alleen kan ik goed software maken, ik kan ook andere Java devs helpen hier beter in te worden. Dat is volgens mij gewoon 'specifieke kennis'. Het is alleen geen domein kennis; mijn skills kun je inzetten in e-commercie, finance, whatever.

Ik heb hiervoor vooral consulting/detachering gedaan en daar zie ik keer op keer dat er vaak kleine teams gespecialiseerde techneuten ingehuurd worden om de basis goed op te zetten. Da's ook expertise.

Om misverstanden te voorkomen: ik zie ZZP'ers niet als maar gewoon "handjes". Om op lange termijn succesvol te ZZP'en zal je bepaalde skills nodig hebben en die zijn waardevol.

Waar ik op doel met mijn opmerkingen is de motivatie vanuit een opdrachtgever om een ZZP'er in te huren. In jouw geval is je propositie naast development werkt, ook lead/architect en het kunnen opzetten van frameworks (ik interpreteer even, ben geen developer).

Maar in welke mate ben jij (en de anderen hier) representatief voor de ZZP markt? Stel ik ben 5 jaar Java Developer en ik beslis nu om te gaan ZZP'en. Denk je dat ik aan opdrachten kan komen tegen een goed tarief? Ik denk van wel en grote kans dat ik dan puur en alleen kom developen bij opdrachtgevers.

We neigen er snel naar om onze persoonlijke situatie ook de gemiddelde situatie te maken voor de rest van de wereld. Ikzelf inclusief, dus wellicht dat mijn beeld daarom wel enorm scheef is. Maar als ik alleen al het niveauverschil zie tussen mijn vrouw, haar collega ZZP'ers en de collega's in loondienst dan is dat enorm. En dan hebben we het over een relatief rechtlijnig beroep qua takenpakket. En stuk voor stuk zijn ze al of kunnen ze succesvol ZZP'en. Puur omdat de markt zo krap is momenteel en ze gewoon niet aan de mensen kunnen komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wvdl
agraaff schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:50:
[...]

De 3 recruiters die ik heb gesproken zaten alle 3 op ongeveer 15 euro opprijs.
Is erg veel, zou het liever in mijn eigen zak steken.
Maar omdat ik net startende ben en geen netwerk heb, heb ik denk ik weinig keuze.
Verder betaalt de eindklant de recruiter en de recruiter mij. dus iets minder risico (op papier)
Hoezo minder risico? Je risico is zojuist verdubbelt.
Van 1 partij die die mogelijk niet gaat uitbetalen, naar 2.
Of verwacht jij dat de broker je gaat voorschieten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Nu online
Hydra schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:48:
Nouja dat kan je willen maar dat doen de meeste dus niet. Ze hebben dus voor jou als ZZPer geen toegevoegde waarde. Dus dan slaat het m.i. ook nergens op dat je als ZZPer door zo'n tussen-toko minder zou moeten vangen. Als een bedrijf via zo'n recruiter werkt is het m.i. ook aan hen om die opslag te betalen.

Doen ze bij een detacheerder ook; die zijn ook duurder dan ZZPers vanwege 'overhead'.
Toen ik net begon heb ik via Eminent gewerkt en daar was het betalingsrisico wel gedekt, geen idee of dat nu nog zo is. Ik vond het wel fijn toen ik net begon, lekker snel betaald en lekker vlot een opdracht. Ik zal nu niet meer via een recruiter/detacheerder gaan werken, ik steek dat extra geld liever zelf in de zak.

Fable wijzigde deze reactie 03-05-2019 12:03 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
Zien jullie dan geen meerwaarde in het sales-netwerk van een recruiter/detacheerder? Ik werk bijvoorbeeld wel eens samen met een partij waarvan ik weet dat ze hun netwerk goed onderhouden en komen vaak met relevante opdrachten die ik anders niet aangeboden had gekregen. Verder betalen ze keurig op tijd. Dan mogen zij best 10 euro per uur verdienen, ze moeten immers ook leven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Nu online
Ascension schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:29:
Zien jullie dan geen meerwaarde in het sales-netwerk van een recruiter/detacheerder? Ik werk bijvoorbeeld wel eens samen met een partij waarvan ik weet dat ze hun netwerk goed onderhouden en komen vaak met relevante opdrachten die ik anders niet aangeboden had gekregen. Verder betalen ze keurig op tijd. Dan mogen zij best 10 euro per uur verdienen, ze moeten immers ook leven.
Voor die 16k per jaar zoek ik mijn eigen projecten wel, vaak zijn dit er 3-4 per jaar dus die 4k extra per opdracht is snel verdiend.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
Hydra schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:36:
[...]

Samengevat; ik heb er geen issue mee dat goeie recruiters betaald worden. Probleem is alleen al die ratten in de business.
Eens, je moet duidelijk het kaf van het koren scheiden. Ik sta bijvoorbeeld ingeschreven bij een aantal brokers (Brainnet, Headfirst etc.) en aanbestedingsplatformen (Negometrix), dan zie je een opdracht voorbij komen waar een dag later allerlei vage bureautjes mee staan te zwaaien. Met ongetwijfeld een leuke marge voor henzelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kayl
Metaalhoofd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:14:
[...]

Ik vind dit een beetje onzin, want die overige 30% van de IT zzpers die volgens jouw wel iets 'bijzonderders' doen, zijn volgens je eigen redenatie dan ook in 1 klap niet specifiek/uniek genoeg zodra de opdrachtgever iemand met die expertise als werknemer aanneemt.

Naar mijn idee zijn die 70% van de IT zzpers die je hekelt wel degelijk experts die een opdrachtgever inhuurt, want je kan het wel over 'handjes' hebben, maar die handjes moeten wel iets specifieks kunnen wat heel veel andere handjes niet kunnen.

Want ook al heeft een opdrachtgever al een groepje van 5 developers (en werk voor 35) in loondienst, hij kan niet zijn callcenter/schoonmaak/receptie personeel inzetten om het tekort aan 'handjes' op te vullen. Daarvoor moet die opdrachtgever toch echt op zoek naar externen die de expertise hebben.

Bovendien, geen enkele developer heeft precies dezelfde werkervaring. Als de zittende groep Frontenders ervaring hebben met Angular, React enzo, kan je naar mij best met een lulverhaal verdedigen waarom die externe ingehuurde frontender expertise bezit die jou ontbreekt, omdat hij toevallig ook ervaring heeft met PHP wat misschien ook nieuwe inzichten geeft of dat die externe ooit bij een concurrent heeft gewerkt of juist in een totaal andere branche en daarom ook weer unieke ervaringen met zich meebrengt.
Bijzonder hoe mijn berichten weer nieuwe interpretaties oproepen. Nu hekel ik ineens 70% van de IT ZZP'ers? Heb je überhaupt mijn vorige berichten gelezen en waar ik op reageer? Crazy D stelde in het kader van schijnzelfstandigheid dat een ZZP'er eigenlijk alleen een expertise/specifieke klus zou mogen doen. Werk uitvoeren dat de mensen in loondienst doen zou dus niet mogen. Een ZZP'er in een bestaand developer team zou niet kunnen, want dit is een aanvulling op de vaste dienst.

Daarvan heb ik gezegd dat dit 70%+ van de ZZP'ers is naar mijn referentiekader die juist meedraaien in teams. Het feit dat die ZZP'ers unieke kennis heeft wil nog niet zeggen dat dat ook het werk is dat ze uitvoeren. Een Java Developer met zeer specifieke kennis kan gewoon ingehuurd worden in een bestaand Java dev team zonder die specifieke kennis nodig te hebben. Dit zou dan schijnzelfstandigheid zijn wat ik onzin vind.

Wat ik bij ons zie gebeuren is dat veel van de expertise vraagstukken outsourced worden naar grote consultancy bureaus die met een advies komen. Vervolgens worden er detacheringbureaus en ZZP'ers ingehuurd voor de uitvoering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 24-06 09:30
Kayl schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:17:
[...]

Bijzonder hoe mijn berichten weer nieuwe interpretaties oproepen. Nu hekel ik ineens 70% van de IT ZZP'ers? Heb je überhaupt mijn vorige berichten gelezen en waar ik op reageer? Crazy D stelde in het kader van schijnzelfstandigheid dat een ZZP'er eigenlijk alleen een expertise/specifieke klus zou mogen doen. Werk uitvoeren dat de mensen in loondienst doen zou dus niet mogen. Een ZZP'er in een bestaand developer team zou niet kunnen, want dit is een aanvulling op de vaste dienst.

Daarvan heb ik gezegd dat dit 70%+ van de ZZP'ers is naar mijn referentiekader die juist meedraaien in teams. Het feit dat die ZZP'ers unieke kennis heeft wil nog niet zeggen dat dat ook het werk is dat ze uitvoeren. Een Java Developer met zeer specifieke kennis kan gewoon ingehuurd worden in een bestaand Java dev team zonder die specifieke kennis nodig te hebben. Dit zou dan schijnzelfstandigheid zijn wat ik onzin vind.

Wat ik bij ons zie gebeuren is dat veel van de expertise vraagstukken outsourced worden naar grote consultancy bureaus die met een advies komen. Vervolgens worden er detacheringbureaus en ZZP'ers ingehuurd voor de uitvoering.
Excuus, Ik zag zijdelings de discussie en verkeek me even op wie welke standpunt innam. Ik miste even het sarcasme in je post.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1Henk 'm!
GrooV schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:46:
[...]

Zie eerst maar eens mensen in loondienst aan te komen in de IT. Daarnaast ga je niet voor een half jaar iemand in loondienst aannemen, dat zullen ze zelf ook niet willen.
Klopt. Mensen met een sterke arbeidsmarktpositie kun je alleen aannemen met een vast contract of als zelfstandige.
Dus kom je bij een flexibel iemand uit, een ZZP'er
Of bij een softwarehuis: een instituur dat vaste arbeid omzet in flexibele arbeid.

Strikte handhaving van de regels zou softwarehuizen voortrekken boven zelfstandigen. Zelfs de dreiging blijkt al dat effect te hebben. Dat was in 2017 ineens heel duidelijk.

De vraag mag gesteld worden of dat maatschappelijk wenselijk is. Je drijft immers je burgers in handen van partijen die niet altijd even netjes met hun werknemers omgaan. Vooral het gebrek aan perspectief om werkend je pensioen te halen is een reden waarom ik meen dat developers beter af zijn als ZZP-er. En de maatschappij overigens ook, want iemand van tegen de 50 in de WW dumpen is een dure grap voor de maatschappij.

Zijsprong.

In deze thread is wel eens gesteld dat de fiscus zelfstandigen liever in de loonheffing zou zien omdat er dan meer belasting zou worden betaald. Immers, geen zelfstandigenaftrek etc. Ik betwijfel die stelling. Dat komt omdat het geld heel anders wordt verdeeld.

De consultant verdient alles met elkaar pakweg de helft dan zijn ondernemingswinst als zzp-er. Ondanks het wegvallen van ondernemersvoordelen is de loonheffing veel lager dan de inkomstenbelasting van een zzp-er. Vanwege de progressiviteit in onze IB is dat verschil zeer groot.

Dat resteert de "andere helft" van het geld, het deel waarvan de gededacheerde lease-V40-rijdende consultant niets terugziet. Voor een deel gaat dat op aan ondersteunend personeel. Een zelfstandige doet wat meer taken zelf, een softwarehuis heeft een manager en een secretaresse in dienst. Dat ondersteunend personeel wordt ook belast. Het gat in belastingopbrengsten wordt iets klener, maar de ZZP-er betaalt nog steeds meer belasting. Een ander deel van de overhead zit in gebouwen en bedrijfsmiddelen. Kosten, waaruit maar weinig belastingopbrengsten volgen. En het laatste stuk is winst voor het softwarehuis. Bij de grotere bedrijven gaat dat allemaal in een "double dutch and irish" constructie waardoor er nauwelijke VPB wordt geheven.

Ik denk dus dat de schatkist beter af is met zelfstandige developers dan met softwarehuizen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

gold_dust schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:36:
Ik ben nu met de belastingaangifte van vorig jaar bezig en vraag me het volgende af. Hoe bereken je de uren die de aangifte kosten door aan de belastingdienst? Ik zit te denken om mijn vrouw, die ook daadwerkelijk de hele belastingaangifte doet, de uren uit te betalen die ze gemaakt heeft en die van de winst af te trekken. Dat heeft als nadeel dat ze hier zelf belastingaangifte over moet doen. Zijn er nog andere manieren om dit door te berekenen?
525 uur aan de administratie laten besteden?
https://www.belastingdien...emersaftrek/meewerkaftrek
:X :o

Probeer te berekenen wat het voor haar van invloed is, en hoeveel redelijk is. Ik weet niet hoeveel tijd jw zou willen doorbelasten maar veel meer dan een paar uur lijkt me niet helemaal redelijk. Veel meer dan 50 eur/uur lijkt me ook niet echt realistisch. Is het dat zoveel moeite waard? Wat is dan je echte voordeel, misschien een paar 100 euro (die bij een controle misschien ook nog eens discutabel is) voor jou, zij moet er weer belasting over betalen...

Acties:
  • +2Henk 'm!
gold_dust schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:36:
Ik ben nu met de belastingaangifte van vorig jaar bezig en vraag me het volgende af. Hoe bereken je de uren die de aangifte kosten door aan de belastingdienst? Ik zit te denken om mijn vrouw, die ook daadwerkelijk de hele belastingaangifte doet, de uren uit te betalen die ze gemaakt heeft en die van de winst af te trekken. Dat heeft als nadeel dat ze hier zelf belastingaangifte over moet doen. Zijn er nog andere manieren om dit door te berekenen?
Er zijn in een eenmanszaak drie manieren:
1. dientbetrekking (te laat - je had al in 2018 een loonadministratie moeten bijhouden en maandelijks aangifte LH moeten doen).
2. meewerkaftrek (te weinig, drempel ligt op 525 uur)
3. meewerkvergoeding. <== check deze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
Meewerkbeloning pas ik ook toe. Ik geef de MKB winstvrijstelling op, in ruil voor een iets lager tarief, daar zit de winst niet. Het echte voordeel komt dankzij de algemene heffingskorting, arbeidskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting. Zo levert een "procentueel geringe meewerkbeloning" spontaan zo'n 5k netto extra op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
De MKB winstvrijstelling mis je alleen over het bedrag wat je uitbetaald aan je vrouw omdat die deze niet heeft. Daar staat tegenover dat ze waarschijnlijk in een lagere belastingschijf valt, en ze haar algemene heffingskorting kan gebruiken, arbeidskorting krijgt, en de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Hierdoor betaald ze effectief nauwelijks belasting over de eerste 20K aan inkomen oid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pirke
Hielko schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:59:
De MKB winstvrijstelling mis je alleen over het bedrag wat je uitbetaald aan je vrouw omdat die deze niet heeft. Daar staat tegenover dat ze waarschijnlijk in een lagere belastingschijf valt, en ze haar algemene heffingskorting kan gebruiken, arbeidskorting krijgt, en de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Hierdoor betaald ze effectief nauwelijks belasting over de eerste 20K aan inkomen oid.
Correct. Het netto voordeel zit m in die heffingskortingen een lagere schijf (36,65%). Dat samen compenseert het verlies vd 14% mkb winstvrijstelling zodat je er netto op vooruitgaat.

Het voordeel is groter als je alles of een deel uit je eigen 51,75% schijf kan halen, maar nodig is het niet.

Bij een inkomen van 21k zit je op zo'n 1225 euro aan belasting, dat is redelijk minimaal dankzij die heffingskortingen. Daaronder gaat de arbeidskorting hard omlaag, en daarboven gaat de algemene heffingskorting omlaag, maar dat gaat vrij langzaam. Er is echter geen nieuw voordeel meer, terwijl het wel 14% mkb winstvrijstelling blijft kosten. De inkomensafhankelijke combinatiekorting gaat nog wel omhoog bij een hoger inkomen, maar ook die verhoging compenseert het verlies vd mkb winstvrijstelling niet. Oftewel 21k is fiscaal gezien een mooi optimum. Je moet het nog wel kunnen verantwoorden, maar dat is bij ons geen probleem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 06:44

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

offtopic:
@Woy, @Jozzle , jullie @'en de verkeerde :+

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V || YouTube || Twitter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
@t_captain Dat feestje gaat niet op. Je hoeft als pv eigenaar geen aangifte te doen omdat je via de kor toch alles weer terugkrijgt. Als die situatie verandert (B koopt van A) dan krijgt A meer afdrachtsplicht dan wat hij via de kor terug zou krijgen, waardoor het beginsel waar de vrijstelling op verleend is niet meer van toepassing is. Oftewel je zal de ontvangen BTW bij verkoop gewoon aan de belastingdienst moeten afdragen.

Je hebt een vrijstelling om geen aangifte te doen, geen vrijstelling om BTW fraude te plegen ;)

Zo kan ik mijn verkoopfacturen niet inboeken, mag ik ook de BTW houden... Zou leuk zijn maar zo werkt het niet helaas.

pirke wijzigde deze reactie 15-05-2019 09:31 (20%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
Standaard is de afschjrijving in tenminste 5 jaar. Dus 1000 per jaar.

Bij verkoop van een afgeschreven bedrijfsmiddel resteert een boekwinst. Die is belast (eigenlijk heb je in voorgaande jaren teveel afgeschreven en dat verschil wordt contant).

Afhankelijk van de auto en het gebruik is het misschien een beter plan om naar "goed koopmanschap" te waarderen (realistische dagwaarde).

Eenmanszaak: de ene auto tel je tot het zakelijk vermogen. De factuur van de verzekering gaat in de boeken. Het deel wat betrekking heeft op de hobby-auto wordt als prive-onttrekking in natura geboekt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ybos
Woy schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:06:
[...]

Het is al weer een wat oudere post, maar ik ben nu ook aan het kijken voor een youngtimer, en vraag mij af wat gebruikelijk is voor de afschrijving van de auto? Stel ik koop een auto van ~5k, is het dan gebruikelijk om hem bijvoorbeeld in 4 jaar af te schrijven, dus ~1250,- per jaar, of moet je daar een wat betere onderbouwing voor hebben?

Hoe zit het verder met bijvoorbeeld verzekering? Ik heb ook nog een hobby auto, als ik die samen verzeker is het natuurlijk mogelijk om daarmee korting te krijgen, maar het lijkt mij lastig om dat juist in de boekhouding te verwerken, aangezien die 2e auto volledig prive is. Dus wat dat betreft is het denk verstandiger om gewoon een losse verzekering af te sluiten.
Let ook goed op met je verzekering. Ik zat bij een partij die mij niet meer wilde verzekeren omdat ik de auto zakelijk ging rijden.
Dus trap niet in de valkuil dat je je eigen verzekering belt, en zegt ik heb een nieuwe auto en denkt dat het geregeld is.
Vervolgens krijg je een ongeval en rijdt je een dure auto aan of erger, iemand invalide. Sorry, niet verzekerd want de auto werd zakelijk gebruikt. Zou erg vervelend zijn, dus ff verzekering bellen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je kan ook gewoon een tweede handelsnaam nemen en een tweede site beginnen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 12:03
SeatRider schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:18:
Iemand hier andere gedachten bij?
Tjah, de vraag is hoeveel meer werk je nu wilt hebben voor eventueel gemak later. Je zou ook nu alvast je eenmanszaak om kunnen zetten in een holding+werkmaatschappij, en dan eventueel later je consultancy klussen overhevelen naar een aparte bv.

Op wat voor termijn denk je dat het verkoopbaar zou moeten zijn?
SeatRider schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:18:
Ik vind het daarnaast ook jammer dat ik dan niet meer zo gemakkelijk met Acumulus kan blijven werken (volgens mij kan ik niet 3 werkmaatschappijen tegelijk beheren). Dus dan moet ik naar een andere offerte/factureringstool.
Ik heb geen ervaring met Accumulus, maar ook daar zal je vermoedelijk gewoon 3 aparte accounts hebben?
immers 3 BV's is 3 bankrekeningen, 3 administraties, 3 jaarrekeningen en 4x belastingaangifte, dus kost gewoon 3x zoveel aan boekhouding.
Wat de 4 belastingaangiftes betreft zie ik nog niet hoe je bij de 4 komt. Ik tel per jaar:
- Prive: inkomstenbelasting
- Holding: 12x loonheffingen, 4x btw, 1x vpb
- werkmaatschappijen: 4x btw, 1x vpb

Is een totaal van 28. Dat is ongeveer wat ik ook doe nu, en dat is op zich prima te managen, maar wel net iets meer dan 4 keer.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wvdl
Freeaqingme schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:58:
[...]

Die tweede werk-bv weglaten zie ik inderdaad wel. Maar vanuit je EZ werken aan een product in je BV? Met welk geld moet die BV de EZ dan betalen? Hoe ga je het doen met het minimum DGA salaris?
Als je geen (verloonbare) 'werk' verricht vanuit de BV, heeft het ook geen DGA nodig.
Je Holding BV heeft als het goed is ook geen DGA maar een (groot) aandeelhouder.

Is allemaal prima te scheiden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoffel
  • Nu online

Stoffel

t_captain schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:05:
[...]

Misschien heb ik het mis, maar is de holding juist niet de entiteit met DGA?

Van de werkmaatschappijen is het de holding die directie voert. Dus rechtspersoon en geen gebruikelijk loon. Van de holding is de eigenaar de DGA. Of klopt dat niet?
Zo is het bij mij inderdaad geregeld. De onderliggende BV's hebben de holding als enige bestuurder en ik ben DGA bij de holding.
wvdl schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:19:
[...]

Als je geen (verloonbare) 'werk' verricht vanuit de BV, heeft het ook geen DGA nodig.
Heb je hier een bron voor? Volgens mij klopt het namelijk niet.

Stoffel wijzigde deze reactie 03-06-2019 17:12 (21%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
Greyfox schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:08:
Welke doorgroei mogelijkheden verwacht je als ZZP?
Als het puur om inkomsten gaat, kun je misschien beter een midlance oplossing kiezen.
Als het puur om de inkomsten gaat, kan hij gewoon beter lekker zelf een eenmanszaak oprichten en werken via tussenbureau's. Met midlance lever je (vaak) 30% van je omzet in voor een miniem klein beetje extra zekerheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 24-06 21:30
gold_dust schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:17:
[...]

Ik heb die holding structuur nooit begrepen, wat zijn nou de voordelen van zo'n constructie? Biedt dit nog voordelen voor belastingoptimalisatie?

Ik heb nu een bv in het buitenland en ben zelf ook dga van die bv. Ik vraag me af of en in welke situatie een holding constructie belastingtechnisch zin zou hebben.
Heeft geen voordelen belastingtechnisch. Belastingdienst is niet gek en kijkt gewoon naar het geheel. En als je er een fiscale eenheid van maakt, hoef je zelfs maar 1 maal VPB aangifte te doen - eigenlijk wel makkelijk. Aansprakelijkheid is het meest gebruikte argument voor een aparte BV. Bezittingen in de holding, en operationele activiteit in de BV. Als er wat gebeurt met de BV, dan is het "spaargeld" in de holding niet in gevaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:15
_Arthur schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:13:
[...]

Als het puur om de inkomsten gaat, kan hij gewoon beter lekker zelf een eenmanszaak oprichten en werken via tussenbureau's. Met midlance lever je (vaak) 30% van je omzet in voor een miniem klein beetje extra zekerheid.
Wel meer want je levert naast die 30% ook de voordelen als winstvrijstelling/zelfstandigenaftrek/KIA in.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 12:03
[...]

Ik heb die holding structuur nooit begrepen, wat zijn nou de voordelen van zo'n constructie? Biedt dit nog voordelen voor belastingoptimalisatie?
https://www.higherlevel.n...ar-waarom-eigenlijk-r471/

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wvdl
QvTzKwCi schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:51:
[...]

Heeft geen voordelen belastingtechnisch. Belastingdienst is niet gek en kijkt gewoon naar het geheel. En als je er een fiscale eenheid van maakt, hoef je zelfs maar 1 maal VPB aangifte te doen - eigenlijk wel makkelijk. Aansprakelijkheid is het meest gebruikte argument voor een aparte BV. Bezittingen in de holding, en operationele activiteit in de BV. Als er wat gebeurt met de BV, dan is het "spaargeld" in de holding niet in gevaar.
@gold_dust
Grootste voordeel is als je wellicht ooit meerdere dingen wilt (met verschillende personen)
De Holding/Werk bv constructie is vooral voor het 'veilig' (genoeg mitsen en maren) van je geld.
De holding heeft namelijk geen risico/verplichtingen en kan 'nooit' falliet gaan.
De Werk BV, hier loop je het daadwerkelijke ondernemingsrisico en zou je wellicht failliet kunnen gaan.
Al het geld dat je in de Holding kunt krijgen zal nooit kunnen worden opgeeist door een 3e wanneer de schuld bij de werk bv vandaan komt.
Vast genoeg betere tekst over te vinden dan mijn uitleg :D
Ander voordeel is ook dat de holding BV 100% van jou is en je de werk BV met iemand anders kunt delen.
voorbeeld:

100% eigenaar WVDL Holding bv
WVDL Holding is voor 50% eigenaar van SoftwareProduct Werk BV, overige 50% is van PietjeHolding BV.
WVDL Holding is voor 50% eigenaar van KwekerijGroente Werk BV, overige 50% is van KlaasHolding BV.

Stel dat KwekerijGroente Werk BV failliet gaat, alleen wat op de balans van KwekerijGroenteBV staat kan worden gevorderd.

Stel dat dit geen BV's zijn maar 2 vof's waarbij de KwekerijGroente VOF failliet gaatmet een schuld van 100k. Dan kunnne ze ineens ook bij mijn vermogen van de SoftwareProduct VOF om de schuld van GroenteKwekerij af te betalen.

Dit soort situaties zijn wellicht minder van toepassing als Freelancer.
Deze legt het al beter uit, had deze gemist :)

In mijn situatie heb ik een Holding BV en Werk BV (met gezamelijke VPB = 1 belasting entiteit), beide zonder DGA omdat er geen werk in wordt verricht anders dan verhuren van (werk)materiaal aan mijn VOF. In principe is de Werk BV overkill maar zorgt wel voor betere eventuele toekomst verandering.

Disclaimer: zitten wel meer mitsen en maren aan dit verhaal dan ik zo 1-2-3 schets

wvdl wijzigde deze reactie 03-06-2019 20:17 (6%)
Reden: quote van Freeaqingme toegevoegd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoffel
  • Nu online

Stoffel

[...]

Ik heb nu een bv in het buitenland en ben zelf ook dga van die bv. Ik vraag me af of en in welke situatie een holding constructie belastingtechnisch zin zou hebben.
Ik gebruik het met name om te kunnen schuiven met winsten tussen bedrijven. De werkmaatschappij waar het meeste geld mee binnenkomt draagt de winst af naar de holding en die investeert het weer. Zo hoef ik niet met een softwarebedrijf direct in vastgoed voor particuliere verhuur te investeren bijvoorbeeld. Ook heb ik inderdaad de zakelijke bezittingen zoals auto's en vastgoed in de holding zitten, naast werknemers die een ondersteunende functie in meerdere dochters hebben. Aansprakelijkheid is een argument, maar ontkoppeling een belangrijk ander. Het stelt me in staat om samenwerkingen aan te gaan in onderliggende BV's of ze te verkopen zonder al te veel afhankelijkheden.

Stoffel wijzigde deze reactie 03-06-2019 21:54 (3%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
Dan ben je aardig op weg. Volgende stap is om over de grens rechtspersonen te beginnen. Double Dutch and Irish sandwich :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pirke
Mocht je personeel willen aannemen kun je dat ook in een aparte werk bv stoppen, dat het personeel verhuurt aan de werkmaatschappij met klanten. Als je dan slechte niet presterende werknemers hebt gaat je personeels bv failliet en maak je een doorstart met een kleine selectie personeel, dus zonder degene die zo moeilijk doet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Nu online
Nindustries schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:02:
Ik heb verplicht een Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering nodig die dekt tot 250K voor 'development', iemand die hier een goedkope oplossing voor heeft?
Ben eens bij de banken gaan horen en sommigen zijn oftewel redelijk duur (800-1000 euro), of willen mij niet verzekeren. Iemand hier eentje waar ze niet teveel voor betaald hebben?
Check even Hiscox.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nindustries schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:02:
Ik heb verplicht een Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering nodig die dekt tot 250K voor 'development', iemand die hier een goedkope oplossing voor heeft?
Die van mij is 600 per jaar, via Henst & Lunsen. Wat ikzelf prettig hier aan vind, is eigenlijk helemaal niks want ik haat verzekeringen. Maar alle gekheid op een stokje, ik stelde Jeroen van Lunsen eens een vraag via de telefoon, en nadat hij antwoord gaf, zei hij er meteen achteraan: "ik zal het ook even op de mail zetten, want aan een mondelinge toezegging heb je natuurlijk weinig". Dat vind ik een prettige manier van zakendoen.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 04-06-2019 09:44 (34%)

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
Nindustries is een Belg.... (wel zo handig om er bij te vermelden).
Pagina: 1 ... 16 17 18

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True