Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:37
De rekening van het UWV en de inkomensafhankelijk bijdrage ZVW worden bij de werkgever geheven.

Mijn vermoeden is dat ze die wel uit "jouw 70%" halen bij het verlonen. De belofte van "70% = brutoloon" lijkt mij ongeloofwaardig.

• t_captain
Heb je een door de belastingdienst erkende bedrijfsruimte aan huis? Heeft je onderneming (of die van je vrouw) activiteiten in de energie-opwekking of -handel?

Zo niet, dan vrees ik dat ze voor de WUO niet zakelijk zijn. Voor KIA, MIA en VAMIL is dat een voorwaarde.

• t_captain
Inderdaad, helaas.

Je kunt een truc proberen, de auto verkopen en weer aankopen. Maar als daar bij een inspecteur echt in gegraven wordt, dan wordt dit waarschijnlijk als een schijntransactie afgedaan en is de auto nog steeds prive.

• t_captain
(verkeerde topic)

t_captain wijzigde deze reactie 12-02-2019 09:59 (80%)

• t_captain
Ik meende dat deze vraag in een ander topic stond.

• t_captain
@Giesber
Tussen nettoloon en werkgeverslasten zit een grote wig.

In loondienst is het voor een developer heel makkelijk om 2500 netto te verdienen. 3000 lukt ook zonder veel problemen. 3500, dan beginnen er al best veel werkgevers af te vallen. 4000, wordt lastig.

@Kayl
Ik merk dat er over tarieven steeds minder discussie is. Als je afgaat op aanvragen die door bemiddelaars worden uitgezet, dan zie je nooit te hoogste tarieven.

• t_captain
Als er een kredietverzekering aan vast zit ("betaald is betaald"), dan is het geen gek idee. Vooral de 15 dagen optie kan aantrekkelijk zijn, afhankelijk van de eindklant.

Check de kleine letters. Kan de tussenpartij reeds redane betalingen terugvorderen of verrekenen met nieuwe betaling bij betalingsonmacht van de eindklant? Dan is het gewoon een heel duur krediet.

• t_captain
Tussen 45k en 60k in box1 scheelt de belasting niet zo heel veel denk ik. (tussen dividend en loon)

• t_captain
Leaserijders hebben gezorgd voor een iets andere schadetabel op zakelijke auto’s. Daar heb je last van.

Overigens niet alleen door een verhoogd risico op aanrijdingen. Ook omdat bij leaseauto’s iedere kras moet worden gerepareerd.

Als zelfstandige heb ik altijd prive gereden. Het verschil in premie met de leaseauto die ik voorheen in loondienst had was enorm.

* leaseauto: consumentenprijs 26k incl BTW, 110pk, 12xx kilo, 32.000 km/jaar, 130 per maand aan verzekering
* eigen auto, consumentenprijs 41k incl BTW, 170pk, 13xx kilo, 20.000 km/jaar, 60 per maand aan verzekering

Wat minder kilometers (scheelt 5 of 10% op de premie). Wel zwaarder, sneller en aanzienlijk duurder. Vooral het casco-deel van de premie is hoger want dat schaalt met de nieuwwaarde. En ook nog van een “risico-merk”.

t_captain wijzigde deze reactie 14-02-2019 18:32 (54%)

• t_captain
Ik denk dat sommige verzekeraars dat onderscheid maken en anderen niet.

De subgroep (zakelijke rijders die zelf of via BV eigenaar zijn van de verzekerde auto) zal niet wezenlijk meer schade rijden dan mensen die met een prive-auto rijden.

Een typische zakelijke verzekering zoals de wagenparkverzekering van een softwarehuis doet ook niet aan persoonsgebonden no-claim. Dat scheelt ook behoorlijk.

• t_captain
capellio schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:24:
[...]

Als het een zakelijk karakter heeft dan kun je het gewoon boeken als zakelijke kosten. Er is altijd een gebied waar je ook privé ergens gebruik van kunt maken (denk aan licenties, laptop, mobiel abonnement, etc.) maar je hebt het nodig voor het uitvoeren van je werkzaamheden en dus is het zakelijk.

En de verplichting om de bedrijfsnaam op de rekening te hebben staan is ook niet strikt. Als het kan dan probeer ik het wel maar het lukt niet altijd.
Bij een eenmanszaak is de tenaamstelling misschien ondersteunend, maar zeker niet bepalend voor de zakelijkheid van de factuur.

Als jij de auto in het zakelijk vermogen telt, is de verzekering een zakelijke kostenpost. Ook als je een prive-verzekering hebt. (of het in overtreding is van de polisvoorwaarden, is voor de belasting niet relevant).

Houderschapsbelasting idem, kenteken staat op persoonlijke naam. Toch zijn het in dit geval ook zakelijke kosten.
BEHM schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:25:
[...]

Heb je er al aan gedacht dat de zakelijke variant ook zakelijk betaald wordt? Dus van die 150 euro gaat nog de BTW af en betaal je over het restant geen 52% belasting (aangenomen dat je dat geld anders uitkeert aan jezelf)

Oftewel, de zakelijke all risk, teruggerekend naar particuliere kosten, zijn 150/1.21*0.48 = 59,50.
Hier heb ik de nodige dingen op aan te merken:

1. of een klant de premie kan aftrekken, mag voor de verzekeraar geen vrijbrief zijn om de premie te verdubbelen.

2. op verzekeringen zit geen BTW maar assurantiebelasting. Deze is niet als voorheffing af te trekken.

3. de verzekering "ex BTW" betekent niet dat je BTW bepaart op de premie, maar dat het verzekerde bedrag lager is (want exclusief BTW). Helaas is dat niet terug te zien in een lagere cascopremie, integendeel.

4. De verzekeringspremie wordt wel degelijk belast in de WUO. Alleen dan niet op basis van werkelijke kosten maar op basis van de forfaittaire bijtelling voor privegebruik van de zakelijke auto.
hackerhater schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:58:
[...]

Ik heb een licentie op mijn naam staan, betaald door het bedrijf.
Al heb ik een VOF en geen eenmanszaak. Wat me eraan herinnerd, moet het eens verlengen
Ik denk dat de vraag was: heb je de individuele of zakelijke licentie? ("for individual use" or "for organizations").

• t_captain
Die contracten van 3/6 maanden bevatten heel vaak de mogelijkheid om tussentijds op te zeggen. Zo niet, dan is de klant schadeplichtig bij niet-nakoming.

De “vijf dagen ziek” clausule is imho een shortcut. Van belang is dat na die periode een verwachting kan ontstaan t.a.v. niet-nakoming van het contract door de leverancier. In plaats van de formele weg (in gebreke stellen etc) bouwt men dus een eenvoudige en korte route in.
Gemiste kans. Dit is namelijk het punt waarop je het anders zou moeten verwoorden. “Na 5 dagen krijgt leverancier de eenmalige kans om een (in de ogen van de klant geschikte en direct inzetbare) vervanger te sturen. Slaagt hij daar niet in, einde contract.” Bonuspunten voor de mate van zelfstandigheid: geen “persoonlijke arbeid.
Volgens mij worden inhuurprocedures te vaak door HR mensen opgesteld en niet vaak genoeg door inkoopmanagers. Je voelt de onderliggende denkwijze van een alternatief soort dienstverband vaak door de regels heen.

Dus, oproep aan iedereen die beroepsmatig te maken heeft het inhuur van externen: denk niet aan ingehuurde arbeiders. Denk aan het inhuren van een schildersbedrijf om je gebouw te laten schilderen. Geef je contracten vorm zoals je dat voor een schildersbedrijf zou doen.

Zijn hier ook zzp-ers mer een juridische achtergrond? Inhuurvoorwaarden en -processen adviseren zou best een leuk handeltje kunnen zijn.

t_captain wijzigde deze reactie 16-02-2019 10:03 (5%)

• t_captain
Uurtarief is een slecht kengetal. Om bovengenoemde redenen. Ook omdat niet al het werk uur/factuur is. Denk aan projecten, SLA's etc.

Aan de andere kant, "in het land der blinden is 1 oog koning". ZZP-ers in Nederland lijkt een extreem diverse groep, maar bevinden zich eigenlijk grotendeels in vier groepen:

1. gelukkige en goedverdienende ZZP-ers.
Alles van web developer tot notaris mag je in die groep indelen.

2. Door economische gedwongen ZZP-ers.
Alfahulpen, pakketrijders, en dergelijke.

3. Hobbyisten
Vaak actief in B2C markt, creative beroepen. Zeer zelfstandig, geen enkele schijn van werknemerschap. Maar een winst die 1 a 2 ordes te laag is om van te leven. Deze groep heeft vooral een KvK inschrijving vanwege de BTW en om zakelijke inkoop te kunnen boeken. In de discussie over (on)wenselijke zelfstandiheid geen factor van betekenis want de "eigen zaak" is meer een hobby dan een bron van (hoofd-)inkomen.

4. De twijfelgevallen.
Zitten halverwege groep 1 en 2. Zitten veel blue collar workers bij; bouwvakkers, hoveniers enzo. Vaak gelukkig als ZZP-er. Soms door economische omstandigheden gedwongen ZZP-er (baan kwijtgeraakt en niet in staat om in loondienst nieuw werk te vinden).

Groep 1 is de groep die je met rust wilt laten. Groep 2 is de groep die je wil beschermen. Het onderscheid: de hoeveelheid geld die wordt verdiend. Je kunt proberen te onderscheiden op jaaromzet of jaarwinst, maar dat laat weer geen ruimte voor deeltijd-ondernemers en is dus ook heel restrictief. Dus gaan de gedachten naar uurtarief.

Misschien is het slim om als volgt te redeneren:
* de "opt out groep" (>75 euro per uur) valt uiteen in twee subgroepen:
** full time opt-outers (zet meer dan 1225 * 75 om
** part time opt-outers (lagere omzet)

Als je zo redeneert, kun je iedereen met een omzet boven de 95k met rust laten. De omzet maakt immers aannemelijk dat deze ZZP-er een hoog tarief verdient. Wie die omzet niet haalt, kan alsnog opt-outen als hij geen urencriterium claimt.

Daarmee los je het grootste fiscale probleem op: ondernemersaftrek op modaal inkomensniveau leidt tot een relatief norme reductie van IB-onbrengsten en dat heeft een aanzuigende werking op laag- tot gemiddeld verdienende ZZP-ers.

offtopic:
A propos: lekker slim om in 2022 de belastingaftrek te verplaatsen naar basistarief. Goedverdienende zelfstandigen hebben hier heel veel last van, laag- tot gemdideld verdiendende zelfstandigen niet. De aanzuigende werking "aan de onderkant" wordt dus relatief sterker. Had dan gecompenseerd met een hogere MKB-VW en de zelfstandigenaftrek afgeschaft.

• t_captain
Interessante bijlage: https://www.rijksoverheid...en-en-tarieven-zzpers.pdf

Die Venn diagrammen verspreid tussen pagina 75 en 100, geven een aardig beeld van de complexiteit.

Je ziet de “schaduwvraag” door de regels heen. “Hoe kunnen we laagverdienende zzp-ers herkennen en isoleren?”

Aan de diagrammen zie je geen significant onderscheid tussen laagverdienende en alle ZZP-ers. De mate waarin ze reguliere activiteiten bij de klant uitvoeren, lange klantrelaties hebben, etc zijn niet echt anders.

De prepositie lijkt te zijn dat laagverdienende zzp-ers minder zelfstandig zijn. De cijfers ondersteunen dat niet. Het lijkt of ze ongeveer even zelfstandig zijn.

Als je een (heel nuttig) onderscheid wil maken tussen zelfstandigen die je moet beschermen of terug in loondienst dwingen en zelfstandigen die je het best vrij laat, dan moet je dus echt naar omzet kijken.

De omweg via andere kenmerken lijkt niet te werken.

• t_captain
Eigenaar van een winkel zonder personeel. Kan ook een webshop zijn.

• t_captain
Het lastige van een FOR is dat deze potentieel een stakingswinst opbouwt. Bij staken zou je ineens moeten afrekenen, mogelijk een groot deel tegen toptarief.

Het liefst zou je die over vele jaren na je pensioen afbouwen (door jaarlijks aan de FOR te onttrekken), na je AOW gerechtigde leeftijd. Dan betaal je de minste belasting.

Is dat mogelijk? Of wordt je (inactieve) eenmanszaak dan opgeheven en heb je alsnog die stakingswinst?

• t_captain
Een nadeel van de aankoop van lijfrentes: je verliest je MKB winstvrijstelling.

Want bij aankoop verreken je de premie met de afbouw FOR, dus ten laste van de belastbare winst.

Bij uitkering betaal je over belastbaar inkomen in box 1. Verschil tussen winst en inkomen: de bekende 14%.

Los daarvan krikg je te maken met kosten van de bank of verzekeraar, inflexibele uitkeringsschema’s. En last but not least: een groot renterisico op de datum van aankoop van de lijfrente. Een deels onnodig risico, want als je het geld geleidelijk onttrekt heb je niet ineens R^10 in de vergelijking zitten.

Conclusie: ik moet zorgen dat er activiteit in de zaak blijft zitten.

• t_captain
FOR draagt bij aan stakingswinst.

• t_captain
Welke regio zoek je?

• t_captain
M14 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:10:
Geen specifieke regio, het complete aanbod. In mijn eigen regio, Eindhoven, slechts 2 opdrachten. En juist daar zou ik verwachten dat er veel werk te vinden is. En als ik kijk naar openstaande vacatures is dat ook.
Ben je op zoek naar contacten of een opdracht? Ik ken wel een paar mensen in die wereld.

• t_captain
Als je een paar introducties wilt, DM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
Laat me gokken: werkgever zit in de branche detachering / consultancy / softwarehuizen. Dan is het klantenbestand heilig en "in de keten" blijven iets wat met hand en tand wordt verdedigd.

Als je (ex-)werkgever via een G-rekening wil werken, dan spreekt daar allereerst een portie wantrouwen uit. Ik betwijfel of dit gaat lukken en zou beginnen om ook met andere klanten te spreken.

• t_captain
-Jaap-io schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:22:
[...]

bij een auto van 15 jaar en ouder is het vaak maar 1,5% van de nieuwwaarde :*)

[...]
Klopt. Verschil tussen 2.7% en 1,5% is volgens mij of je wel/geen BTW hebt afgetrokken bij de aanschaf (dus BTW-auto vs. marge-auto).

Bovendien is de BTW-correctie gemaximeerd op de totaal genoten BTW aftrek.

https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Overigens is de regeling nog steeds niet helemaal "fair". Want je kunt meestal minder dan pro rato BTW aftrekken.

Stel dat je een marge-auto rijdt. Nieuwprijs (consumentenprijs) 50k. verbruik 1:10 benzine, 1.60 per liter, 15.000 km/jaar., 50/50 zakelijk/prive. 2400 euro aan benzine. Dan de jaarlijkse kosten voor onderhoud, banden en andere zaken waar BTW op zit, 1000 euro. Dan is de aftrekbare BTW 590 euro. De BTW correctie is 750, dus per saldo geen BTW teruggaaf. Tewijl de auto wel voor een aanzienlijk deel zakelijk rijdt. "fair" zou een BTW teruggaaf zijn van 295 euro.

Zelfde auto als BTW auto. Aanschaf 12.500 euro excl BTW, afschrijving in 5 jaar = 2.500 per jaar excl BTW = BTW voordeel door de afschrijving t.w.v. 525 euro. Bovenop eerder berekende 590 aan BTW op operationele kosten is 1115 per jaar. Maar de correctie (2.7%) is 1350 per jaar. Dus wederom geen BTW voordeel over de (deels zakelijke) kilometers.

Het tweede voorbeeld heeft nog een addertje. Als je de auto 5 jaar rijdt en verkoopt voor 5000 euro excl BTW, heb je in het slotjaar nog 1100 euro aan BTW te betalen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
agraaff schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:07:
Wat nog moet als ik een klus heb:
Bedrijfsaansprakelijkheid verzekering regelen
Iets met pensioen
Als ik een klus heb 2ehands auto kopen (nu lease van de zaak)
Met de accountant gaan zitten om administratie op te zetten
AOV verzekering
Wat nog meer?
Prio's:

* AOV (je kunt ook in maand 1 ernstig letsel oplopen of ziek worden)
* ORV (als je financieel afhankelijke nabestaanden hebt)
* Administratie opzetten (is niet zo moeilijk, maar je moet het niet laten liggen. zonder opdracht heb je juist tijd daarvoor)

• t_captain
Cyw00d schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:24:
Korte vraag, ik weet zeker dat ik ZZP wil gaan doen, maar nog niet wanneer. Kan ik al wel me inschrijven bij de KVK? Ook al maak ik de overstap bijv begin volgend jaar? Of is dat echt erg onhandig?

Kan hier weinig info over vinden behalve dat je een minimaal aantal uur moet hebben om belastingvoordelen te hebben.
Inschrijving is zo geregeld. Doe het zodra je een concrete startdatum hebt gekozen waarop je je baan opzegt en voor jezelf gaat beginnen.

• t_captain
Je bent dus beschikbaar op een termijn van 1-2 maanden (afhankelijk van de dag van de maand). In de huidige markt is dat wel bespreekbaar, maar vaak worden zelfstandigen pas laat in het traject gevraagd en wordt verwacht dat je binnen 2 a 3 weken kan starten).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
gold_dust schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:07:
Ik kreeg de afgelopen week een paar keer dezelfde 'dringende' aanvraag voor een project uit München. Dat ligt meer dan 1500km weg van waar ik nu woon, en ik ben nog niet beschikbaar maar ik heb uiteindelijk gereageerd dat ik interesse heb: inhoudelijk past het wel.

Ik heb een uurtarief van 100 euro genoemd wat niet eens zo hoog is voor de extreem hoge hotel- en huurprijzen in München is: hotelprijzen lopen tijdens Oktoberfest en conferenties op tot 2500 euro per week. Krijg net een email terug dat het uurtarief te hoog is en ze verder geen interesse hebben. Toch niet zo dringend dus.

Ze verwachten blijkbaar dat ik voor 70 euro per uur of zoiets alles inpak en naar München verhuis... De krappe markt is blijkbaar nog steeds in de eerste instantie tariefgedreven.
Die klant in Munchen betaalt wel 100-120 euro. Alleen: er zit een bureau tussen, en die hebben de rol geadverteerd met een tariefruimte van 90. Die aanvraag is dan weer opgepakt door het bureau dat jou benaderde. Dan resteert er inderdaad 70-80 euro.

En natuurlijk ben jij te duur. De andere mogelijkheid is dat de bureaus teveel marge hanteren, maar die komt natuurlijk niet in hun hoofd op.
bord4kop schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:28:
^^ mooi dat :+

Is de krappe markt geen hype?

Ik ben namelijk al 6 maanden aan het zoeken. Eerst braaf aan het solliciteren naar vaste baan als Scrum Master, IT manager of projectmanager.

Wat ik merk is dat een functie vaak door 6 tot 10 verschillende recruiters, [...]
Goed, laag aanbod kan komen omdat het het oosten van Nederland is. Maar mijn zoekgebied loopt van Zwolle, Apeldoorn, Arnhem tot Almelo, Hengelo, Enschede. Dat is toch een fors gebied.
Regio is niet geweldig. Je mist de hotspots van Amsterdam en in iets mindere mate Eindhoven. Deze site maakt regionale verschillen in groei en welvaart inzichtelijk:

http://www.waarstaatjepro...innenlands%20product.aspx

Ook de niet-technische functies hebben niet te maken met eenzelfde schaarste als de technische functies. Vooral development, cloud en devops zijn gevraagd.

t_captain wijzigde deze reactie 12-03-2019 13:11 (27%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
Zal er dan een einde komen aan de aanbiedingen van zakelijke energie (voor je prive woning) van [MKB / Voordeel / ZZP / Markt / Bespaar / Advies / Business / Deal / Voordeel / Aanbod / Zakelijk / Energie]*

(*) combineer drie willekeurige woorden en je hebt een bedrijfsnaam.

• t_captain
Je gaat toch waarschijnlijk wel iets aan omzet maken in 2019 of anders 2020?

• t_captain
ybos schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:39:
[...]

Gisteravond telefoontje... ze zijn er meerdere keren ingeluisd.
1x contract van 4 jaar, na 1 week al weer opgezegd door de volgende verkoper, 2700 opzegboete (contractbreuk);
daarna weer meerjarig contract, opgezegd na 3 weken, 2400 euro opzegboete (contractbreuk).

Ik ga hier werk van maken maar vrees dat ze weinig argumenten hebben, mede omdat het zakelijk is ben je stuk minder beschermd dan particulieren.
Ik vraag me af of je wettelijk niet ingelicht moet worden dat er kans is op een overstapboete. Ik ga eerst de "bewijzen" opvragen want mij zwager weet niet dat hij overgestapt is, hij heeft het idee dat hij verlengt heeft...

Iemand nog tips? Ook maar informeren of ze rechtsbijstand hebben, mooie case.
Waarom zou je 3 keer in 1 maand "ja" zeggen tegen een stroomverkoper?

Je kunt misleiding claimen, maar dat is geen makkelijke zaak.

• t_captain
agraaff schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:16:
[...]

Ik ben gister 1 uur nadat ik reageerde al een telefoontje dat ze geïnteresseerd zijn en me aan willen bieden.
Opzeg termijn geen probleem. Dus wat dat betreft valt het wel mee denk ik.
Linkedin wacht ik even mee want huidige werkgever is nog niet op de hoogte en anders per direct wel.
"ze zijn geineteresseerd" en "ze willen je aanbieden". Dat klinkt als een bemiddelingsbureau. Zodra ze terugkomen dat de klant je graag wil spreken, heb je iets.

• t_captain
MeZZiN schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:12:
[...]

Ik heb het nu ook bijna elke week dat ze me bellen. Redelijk agressief nadat je niet gelijk hapt.

Het gaat om het verlengen van u huidige contract. vertellen ze je dan. Als ik aan geef dat wat ze doen niet kan en totaal niet klopt omdat zij niet over mijn contract gaan en dat ze onder valse voorwendselen is. Ging hij me nog uitlachen wat een idioot. 8)7 Maar goed ze handelen o.a. onder zakelijk enegie collectief en variaties op dat thema.

Een grote issue is met een andere toko erg onbetrouwbaar. Ze heten provideradviseur. Deze maken het helemaal bond ze vertellen je gewoon dat ze van ziggo zelf zijn en dat ze een betere aanbod hebben. Dat je van beter van prive naar zakelijk kan gaan om kosten te besparen. Wat dus niet het geval is je gaat meer betalen. Het is namelijk 64 inclusief prive of 62 exclusief btw zakelijk. Natuurlijk wel iets sneller. Ik had zelf zo iets gooi op de mail dan sluit ik het wel af via ziggo zelf.
(https://zzpdaily.nl/internetkosten-aftrekbaar/)

Zo zit het met de internetkosten

Over de internetkosten worden vaak vragen gesteld. Mag je deze kosten nu wel of niet zakelijk aftrekken? Het antwoord daarop is eigenlijk heel eenvoudig: dat mag niet. Waarom dan niet? Het gaat hier om kosten die je privé ook zult hebben. Stel je hebt een alles in 1 pakket voor thuis en je maakt daar zakelijk ook gebruik van. Dan zou je het liefst deze kosten ook zakelijk nemen. Maar ook als je geen zaak zou hebben dan heb je deze kosten voor het internet als onderdeel van een alles in 1 pakket. De belastingdienst ziet het nog iets strikter zelfs. Als je een kantoor aan huis hebt, zonder eigen opgang en dergelijke dan zijn de internetkosten die je hebt voor het kantoor aan huis gewoon privékosten.
De meeste ZZP-ers kunnen helemaal geen zakelijk abonnement nemen. Zeker geen alles-in-1 met TV erbij. Deze handel is misleidend van aard.

• t_captain
Dat.

Zekerheid werkt twee kanten op en is dus geen reden om het tarief aanzienlijk bij te stellen.

Je moet geen 10% weggeven om een deel van een risico van 3% af te dekken.

• t_captain
Stakingsaftrek is helaas maar 3610 euro maximaal. Daar ga je geen jarenlange FOR opbouw mee compenseren.

Verder kan ik me wel vinden in wat je schrijft.

• t_captain
usernamerandom schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:00:
Einde van mijn eerste opdracht zit er aan te komen. Hoe lang voor het einde van je opdracht gaan jullie meestal zoeken?
1 maand.

Los van wat bids voor projecten die langer lopen.

• t_captain
Ik weet niet of Duitsland een “conserverende aanslag” kent.

• t_captain
Als er geen bewijs is dat je in of vanuit DE hebt gewerkt, is er niets te heffen. Maar jouw persoonlijke locatie tijdens het verrichten van arbeid is fiscaal wel een belangrijke.

• t_captain
Uiteindelijk moet er iets van geld overblijven en een winst verzilverd worden toch? Of plaats je die nieuwe ondernemingen in landen met een extreem laag tarief?

• t_captain
Die twee positieve referenties, dat is onderdeel van het kwaliteitssysteem wat ze aan hun klanten verkopen. Zelf geven ze er natuurlijk niet zoveel om.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain
De centrale vraag in de beoordeling van zo'n VOF is: zou je het met een ander dan je partner ook zo gedaan hebben?

Drie internisten zouden bijvoorbeeld wel een VOF oprichten, maar zou de medisch secretaresse dan ook vennoot zijn? Of zou zij op de loonlijst staan?

• t_captain
Dezelfde registratie voor kilometers en afspraken bevat ook mijn gewerkte uren.

• t_captain
Fable schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:31:
[...]

Ik heb zelf veel last van RSI waardoor ik maar 5-6 uur werk op een dag maar ik schrijf voor die dag ook gewoon 2 uur rusten en oefeningen. Uiteindelijk doe ik die oefeningen en pauzes ook omdat ik onderneem, want zonder dat zou ik helemaal niet kunnen ondernemen.
Als dit ooit in een rechtbank komt denk ik wel dat ik pech ga hebben , maar voor nu voelt het voor mij iig goed :)

[...]
Ik vrees dat rust en medische oefeningen in de persoonlijke sfeer liggen en dus niet als ondernemerswerkzaamheden tellen.

• t_captain
Een NDA is niet bedoeld daarvoor. Zou ik ook niet tekeken.

Ik teken overigens wel NDA's.

* Mijn vorige eindklant (technologiebedrijf, ik zat in de productontwikkeling). NDA vroeg mij om zorgvuldig om te gaan met de IP en deze niet met derden te delen zonder schriftelijke toestemming. No problem.
* Een partij waarmee ik samenwerk aan projecten en SLA's (we verdelen het werk, ik als subco neem ze een deel uit handen). Heb een staande NDA met deze partij, zodat zij ook "clean" kunnen zijn ten opzichte van hun opdrachtgevers.

• t_captain
Bij gecombineerde zakelijk/privé reizen is de leidende vraag: had je de reis ook gemaakt als je geen ondernemer was?

Met vijf dagen vrije tijd en twee events denk ik dat je die vraag met “ja” zou beantwoorden. Reiskosten zijn dan privé.

• t_captain
Aanschafkosten zijn geen kosten indien >450 euro. De auto gaat dan op de balans en wordt afgeschreven.

• t_captain
agraaff schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:59:
[...]

...
Opbouw buffer (bruto) € 10.000
'Overwinst' € 10.000
...
Totaal benodigde omzet € 108.640
Met die benodigde omzet wordt je wel 20k per jaar rijker dan in loondienst:)

• t_captain
Ook niet-materiele activa kunnen investeringen zijn.

• t_captain
Ik ben van industrie naar detachering naar ZZP gegaan. Waarom? 1. Ik houd van de afwisseling van projecten. 2. Wisselende projecten bieden mij een betere perspectief om werkend mijn pensioen te halen (je skills blijven breed toepasbaar en bij de tijd). 3. Bij softwarehuizen is het lastig om een redelijk nettosalaris binnen te halen; je zit al heel snel aan je plafond en dat plafond vond ik te laag om een gezin van te runnen. 4. Softwarehuizen hebben een slechte track record als "levensloop-bestendige werkgevers". Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een technische consultant de eindstreep zien halen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain
In die discussie lopen helaas verschillende zaken door elkaar:

* vrijwillige vs. gedwongen zelfstandigheid
* echte vs. schijnzelfstandigheid
* maatschappelijk wenselijke vs. onwenselijke zelfstandigheid

Natuurlijk gaat het om nummer 3. Een grote groep mensen die als ZZP-er grote risico's loopt en hooguit minimum verdient is onwenselijk. Het ondermijnt de zekerheden zoals minimumloon en leidt tot een verhoogd beslag op volksverzekeringen (m.n. bijstand) en tot toenemende problemen met schulden en wanbetaling.

Helaas lijkt het kabinet deze driedeling niet helder te hebben, waardoor de discussie regelmatig en vrijwel ongemerkt overslaat op het onderwerp "schijnzelfstandigheid" of "gedwongen zelfstandigheid" (waarbij de laatste wel behoorlijk correleert overigens).

• t_captain
Die 50 klanten, is dat 1 bureau of zijn dat 50 klanten met een rechtstreeks contract?
In de zorg zijn een paar contracten van bureaus afgekeurd staat me bij.

Een MTO is overigens helemaal niet verplicht. Die heb ik ook niet met mijn tuinman. Als uit de feiten en omstandigheden blijkt dat er voldoende zelfstandigheid is, is een MTO helemaal niet nodig.

• t_captain
Over de verpleegkundige: waarom via 1 bureau werken? Beter werk je via meerdere bureaus om de schijn van dienstbetrekking met het bureau te vermijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
GrooV schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:46:
[...]

Zie eerst maar eens mensen in loondienst aan te komen in de IT. Daarnaast ga je niet voor een half jaar iemand in loondienst aannemen, dat zullen ze zelf ook niet willen.
Klopt. Mensen met een sterke arbeidsmarktpositie kun je alleen aannemen met een vast contract of als zelfstandige.
Dus kom je bij een flexibel iemand uit, een ZZP'er
Of bij een softwarehuis: een instituur dat vaste arbeid omzet in flexibele arbeid.

Strikte handhaving van de regels zou softwarehuizen voortrekken boven zelfstandigen. Zelfs de dreiging blijkt al dat effect te hebben. Dat was in 2017 ineens heel duidelijk.

De vraag mag gesteld worden of dat maatschappelijk wenselijk is. Je drijft immers je burgers in handen van partijen die niet altijd even netjes met hun werknemers omgaan. Vooral het gebrek aan perspectief om werkend je pensioen te halen is een reden waarom ik meen dat developers beter af zijn als ZZP-er. En de maatschappij overigens ook, want iemand van tegen de 50 in de WW dumpen is een dure grap voor de maatschappij.

Zijsprong.

In deze thread is wel eens gesteld dat de fiscus zelfstandigen liever in de loonheffing zou zien omdat er dan meer belasting zou worden betaald. Immers, geen zelfstandigenaftrek etc. Ik betwijfel die stelling. Dat komt omdat het geld heel anders wordt verdeeld.

De consultant verdient alles met elkaar pakweg de helft dan zijn ondernemingswinst als zzp-er. Ondanks het wegvallen van ondernemersvoordelen is de loonheffing veel lager dan de inkomstenbelasting van een zzp-er. Vanwege de progressiviteit in onze IB is dat verschil zeer groot.

Dat resteert de "andere helft" van het geld, het deel waarvan de gededacheerde lease-V40-rijdende consultant niets terugziet. Voor een deel gaat dat op aan ondersteunend personeel. Een zelfstandige doet wat meer taken zelf, een softwarehuis heeft een manager en een secretaresse in dienst. Dat ondersteunend personeel wordt ook belast. Het gat in belastingopbrengsten wordt iets klener, maar de ZZP-er betaalt nog steeds meer belasting. Een ander deel van de overhead zit in gebouwen en bedrijfsmiddelen. Kosten, waaruit maar weinig belastingopbrengsten volgen. En het laatste stuk is winst voor het softwarehuis. Bij de grotere bedrijven gaat dat allemaal in een "double dutch and irish" constructie waardoor er nauwelijke VPB wordt geheven.

Ik denk dus dat de schatkist beter af is met zelfstandige developers dan met softwarehuizen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain
gold_dust schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:36:
Ik ben nu met de belastingaangifte van vorig jaar bezig en vraag me het volgende af. Hoe bereken je de uren die de aangifte kosten door aan de belastingdienst? Ik zit te denken om mijn vrouw, die ook daadwerkelijk de hele belastingaangifte doet, de uren uit te betalen die ze gemaakt heeft en die van de winst af te trekken. Dat heeft als nadeel dat ze hier zelf belastingaangifte over moet doen. Zijn er nog andere manieren om dit door te berekenen?
Er zijn in een eenmanszaak drie manieren:
1. dientbetrekking (te laat - je had al in 2018 een loonadministratie moeten bijhouden en maandelijks aangifte LH moeten doen).
2. meewerkaftrek (te weinig, drempel ligt op 525 uur)
3. meewerkvergoeding. <== check deze.

• t_captain
Ik krijg van AWS facturen die mijn Nederlandse BTW nummer vermelden, een factuurdatum voor de BTW en een "VAT" (Value Added Tax) van 21%. Ik zie niet waarom die BTW niet gewoon als voorheffing kan worden opgegeven.

Overigens lijkt het veranderd. Begin vorig jaar zie ik facturen waar geen BTW op staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
@BertS
Zo was het in het verleden ook. Vandaar de facturen van begin 2018 zonder BTW.

@gold_dust
Ik weet niet waar ze gevestigd zijn, maar er is bij online leveringen e.e.a. gewijzigd. Als ik vroeger een app kocht op mijn iPhone, stond er Luxemburgse TVA op de factuur. Later is de BTW-plicht verschoven naar het land waarin de klant woont en kwam er Nederlandse BTW op deze facturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Voorbeeldje van begin 2018:
Amazon Relational Database Service $3.09
Charges $3.09
VAT ** $0.00

** This is not a VAT or GST invoice
Tegenwoordig krijg ik wel VAT Invoices van ze:
This VAT Invoice is for the billing period April 1 - April 30, 2019 This is not a bill as these charges have been applied to AWS Bill #xxx. You have selected EUR as your preferred payment currency.

Invoice Summary

Charges Credits Net Charges (After Credits, excl. VAT) VAT 21% Total
Service Charges USD 0.01 USD 0.00 USD 0.01 USD 0.00 USD 0.01

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Als je aanmeld bij KvK + belastyingdienst, besluit de laatste of je een nieuw nummer krijgt ("...B02").

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Ik ben bang dat je ook een forfait voor je zonnepanelen gaat betalen. Wil je dat niet, verkoop de installatie aan je partner en zet het energiecontract ook over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Zakelijk waarderen.

Overigens, heel misschien zit er een dubbel BTW voordeel in?

Jaar 1:
Partner A koopt installatie. Krijgt als kersverse BTW-ondernemer de betaalde BTW terug.
Vanaf het tweede jaar resteert alleen het jaarlijkse forfait van 50 a 100 euro. A vraagt en krijgt vrijstelling voor de BTW-aangifte.

Aanname: A is na het verkrijgen van de vrijstelling nog altijd BTW-ondernemer.
is dat zo?

Jaar >=2: A verkoopt de installatie aan B. Factureert als BTW-ondernemer netjes BTW over de dagwaarde. Maar hoeft geen aangifte meer te doen dus mag de BTW in zijn zak stoppen.

B geeft deze BTW echter wel als voorheffing op en ontvangt hem dus terug.

Edit: over het forfait. Heb het nagelezen. Maar zonder slimme meter is de volledige aangifte helemaal niet mogelijk. Mijn facturen van de stroomboer maken geen onderscheid tussen geleverd/teruggeleverd. Alleen een saldo onder de streep, waaruit geen aandeel teruglevering is te herleiden. Er is geen BTW gespecificeerd en geen BTW te herleiden over teruggeleverde stroom.

Ook mijn eigen verbruik van zeld opgewekte stroom is bij gebrek aan slimme meter of creditfacturen niet ter herleiden.

De enige informatie die ik heb, zijn een niet-geijkte meter op de omvormer en een factuur waarmee ik de BTW per kWh kan schatten. Met het oog op eenvoud en rechtsgelijkheid hanteer ik de tabel om mee te schatten.

t_captain wijzigde deze reactie 14-05-2019 21:59 (36%)

• t_captain
En als A geen IB-ondernemer is?
Ik zie twee keer BTW teruggaaf :)

• t_captain
De vrijstelling van de aangifteplicht introduceert een asymetrie. Waar belastingen asymetrisch zijn, valt soms wat te ontwijken. Maar ik begrijp dus dat de vrijstelling van aangifteplicht vervalt als de situatie verandert.

Overigens is KOR nog steeds een asymetrie. Binnen de KOR kan A (eventueel stapsgewijs) de installatie verkopen aan B.

• t_captain
Dan verkoop je een aandeel in de opbrengst van de installatie :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• t_captain
Standaard is de afschjrijving in tenminste 5 jaar. Dus 1000 per jaar.

Bij verkoop van een afgeschreven bedrijfsmiddel resteert een boekwinst. Die is belast (eigenlijk heb je in voorgaande jaren teveel afgeschreven en dat verschil wordt contant).

Afhankelijk van de auto en het gebruik is het misschien een beter plan om naar "goed koopmanschap" te waarderen (realistische dagwaarde).

Eenmanszaak: de ene auto tel je tot het zakelijk vermogen. De factuur van de verzekering gaat in de boeken. Het deel wat betrekking heeft op de hobby-auto wordt als prive-onttrekking in natura geboekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
wvdl schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:19:
[...]

Als je geen (verloonbare) 'werk' verricht vanuit de BV, heeft het ook geen DGA nodig.
Je Holding BV heeft als het goed is ook geen DGA maar een (groot) aandeelhouder.

Is allemaal prima te scheiden.
Misschien heb ik het mis, maar is de holding juist niet de entiteit met DGA?

Van de werkmaatschappijen is het de holding die directie voert. Dus rechtspersoon en geen gebruikelijk loon. Van de holding is de eigenaar de DGA. Of klopt dat niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Dan zijn twee werkmaatschappijen ook geen probleem met “dubbel gebruikelijk loon”.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain
Dan ben je aardig op weg. Volgende stap is om over de grens rechtspersonen te beginnen. Double Dutch and Irish sandwich :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Welke maatschappij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
Een medior developer voor een jaar a 50 euro per uur. Die bemiddelaar wordt er niet slechter van. Die pakt tenmimste 15 of 20 euro, gok ik. Ook tenminste een jaar.

Wat voor development doe je?
Pagina: 1 ... 11 12 13

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True