Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:29
quote:
Cronimet schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:34:
Kan je vanaf de Garmin 235 muziek afspelen? Indien ik zou overgaan naar een horloge wil ik wel mijn telefoon thuis kunnen laten...
Er zijn er maar weinig die dat kunnen. Tomtom is er een van, maar kijk even goed / zoek uit of de manier van werken je bevalt: de tomtom kán muziek spelen (mits juiste variant) maar het is niet alsof je er spotify ofzo op hebt. Het werkt volgens mij met playlists die je erop moet zetten vanaf pc of mobiel, en als je in een activiteit zit zijn de bedieningsopties ook vrij beperkt.

Zelf heb ik een tomtom (adventurer) maar geen bluetooth dopjes dus nog jiet getest hoe het werjt met muziek. Ik kies ik ervoor om óf geen muziek te luisteren ( wedstrijden, training op baan, lopen met anderen) óf muziek via mobiel , die zit dan in een flipbelt waarbij ik er weinig last van heb ( want op heup ipv aan zo'n ellendig arm-hoesje ;) ).

Nb: mocht je voor tomtom gaan, kijk dan op ing.nl/rentepunten, daar gaan de recente midelken het goedkoopste weg.

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10-06 17:51
quote:
Creek schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:36:
Wat te doen bij regelmatig GPS signaal verlies? Vaak overkomt mij dit in bosomgevingen waar bebladering toch een factor is.
Daar doe je met een horloge niet zoveel aan, je kan checken of glonass wel aan staat (meer satellieten helpt) en of je de antenne beter omhoog kan richten. Als je er irritant veel last van hebt blijft alleen kijken naar andere devices als optie over. Betere chipset of betere/grotere/externe antenne helpt.

Jheroun wijzigde deze reactie 26-04-2017 14:04 (3%)

• coldasice
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:10
quote:
Valorian schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:53:
[...]
Het werkt volgens mij met playlists die je erop moet zetten vanaf pc of mobiel, en als je in een activiteit zit zijn de bedieningsopties ook vrij beperkt.
Je kunt via de kabel mp3 files op de opslag zetten en vervolgens muziek afspelen, het playlist verhaal zit overal doorheen maar heb je feitelijk niet nodig. Tijdens activiteiten kun je volgende of vorige nummer kiezen. Op je BT headphone kun je harder/zachter zetten. Werkt prima en zou niet weten wat ik nog meer nodig heb voor muziek...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
quote:
coldasice schreef op zondag 30 april 2017 @ 08:35:
[...]

Je hebt ook nog altijd powerpacks die je kunnen voorzien van extra stroom. De tomtom spark 2 heeft een accucapacity (ergens op internet gevonden) van 500mAh. Koop een 10,000 mAh powerpack en je hebt 20 extra ladingen....
quote:
rockhopper schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:28:
[...]

Ik ben zelf niet bekend met de Tomtom toestellen, maar ik weet dat niet alle horloges het opladen tijdens een activiteit ondersteunen. Met andere woorden: zodra je accupack aansluit wordt de activiteit stopgezet en springt het toestel in "usb-pc" mode. Verder is het niet voor alle toestellen even makkelijk om überhaupt een accupack aan te sluiten tijdens het dragen. Neem de Fenix 3, daar gaat het prima bij omdat de lader een soort plateau vormt die je op je pols kan zetten, maar bij de Fenix 5 schijnt dat de kabel een vreemde hoek moet maken zodat dit eigenlijk wegvalt als optie (tenzij je natuurlijk het horloge van je pols afhaalt)

Maar even buiten deze ongemakken om vind ik gewoon dat als je een toestel wilt voor langere activiteiten deze gewoon zonder extra poespas moet kunnen. Anders kan je namelijk bijna net zo goed weer terug overstappen op je telefoon. Het is natuurlijk een andere zaak als je op vakantie gaat, maar dan vind je meestal wel ergens een terrasje waar het een en ander snel kan opladen. (op zo'n moment is quick-charge weer wat belangrijker)
Klopt, TomTom kan je niet laden terwijl je met een activiteit bezig bent. Voor de meeste hardlopers zal zelfs de goedkoopste TomTom overigens zelden een probleem zijn wat accuduur betreft, want die gaat nog steeds zo'n 7 uur mee. Lastig wordt het pas bij bijvoorbeeld hiken, waarbij je wél vaak ruimschoots over die uren heen gaat zonder tussentijds te kunnen laden. Een accupack zou je dan theoretisch nog kunnen gebruiken om bij een lunchpauze je activiteit te stoppen, een kwartiertje te laden, en dan weer te starten, maar handig is anders ;) .. En bij een alpinetocht (met steeds hele korte pauzes op hele onhandige plekken) wil je al helemaal niet gaan stuntelen .. De TomTom Adventurer heeft in ieder geval de functie om GPS minder frequent te loggen en daarmee de batterijduur enorm te verlengen, daar ben ik erg blij mee. Met mijn oude TomTom heb ik de 9 uur wel eens aangetikt (met gps, zonder hartslag), maar daar hield het wel op. Andere fijne bijkomstigheid is dat 'ie als hoogtemeter een stuk geschikter is dan mijn vorige.

Valorian wijzigde deze reactie 30-04-2017 19:53 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 02:16
quote:
coldasice schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:09:
[...]

Solliciteren als Mozes of Zwarte piet? ;)
Het was Jezus die over water liep en Mozes die de zee spleet.

Althans, dat zegt het sprookjesboek ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Die Zwarte Piet is denk ik voor als je snel over de daken wilt gaan ;)

Tips: zorg dat je een goede fix hebt voordat je begint. Dit is tegenwoordig minder belangrijk vanwege de geïntegreerde quickfix die de meeste toestellen hebben, maar het helpt altijd. Dus zet je horloge aan voordat je direct begint met rennen en laat hem een minuutje zoeken (terwijl jij de deur op slot draait of even rekt & strekt)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
FrankoNL schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:11:
[...]
Nouja 14.400 seconden (4 uur) en dan 35 seconden afwijking ... das ongeveer 0,3 procent. Das redelijk nauwkeurig.
Het gaat er meer om dat juist de tijd exact zou zijn, immers iedereen start op hetzelfde moment (startsignaal) en het moment van finishen is ook een exacte tijd, die normaal gesproken identiek hoort te zijn. Het is immers overal in Nederland exact dezelfde tijd.

De afstand die je aflegt daarentegen kan wel afwijken. Ten eerste heeft de organisatie iets arbitrair gemeten en beslist dat dit de marathon afstand is (iets van 42,nogwat km uit m'n hoofd, ik ben duidelijk geen marathon loper, waarvoor excuses, ik heb de grootste respect voor de mensen die het kunnen afleggen, maar ik zal er niet bij gaan horen). Jouw horloge die op hetzelfde moment begint met meten (starttijd) kan echter een andere afstand hebben gemeten doordat je niet exact op de ideale lijn loopt, je moet uitwijken voor mederenners en door afwijkingen in het gps signaal. Echter het moment dat je de finish lijn passeert is qua tijd voor zowel de gps als de organisatie identiek. Alleen je horloge heeft misschien besloten dat je 42,nogwatietsmeer of 42,netietsminder hebt gerend. De tijd echter zou niet mogen afwijken.

Let wel doordat de afstand anders is (afwijking parcours en wat je horloge meet) en de organisatie het punt van start tot finish (en de tijd daartussen) als passend en correct aannemen kan wel een tijdsverschil opleveren met het moment waarop je horloge zegt: je hebt nu precies de marathonafstand afgelegd en de tijd die de organisatie heeft gemeten.

PS voor de echte nerds onder ons: ik laat de relativiteits-theorie maar even buiten beschouwing want hij zal wel niet zo snel rennen 8)

rockhopper wijzigde deze reactie 04-05-2017 23:43 (3%)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-06 13:58
quote:
Requiem19 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:50:
[...]

Die info komt uit de Fellrnr link. Het is de dor hem berekende maximale afwijking per horloge qua instant pace. Dit is ook precies waarom instant pace door bijna niemand gebruikt wordt met GPS. Te instabiel. Footpod is hier wel bruikbaar voor.
Mwoh. (FR220) Instant pace gebruik ik standaard, maar is gewoon niet heilig. Over het algemeen wel een prima indicatie.
Bijna iedereen die ik met een horloge zie lopen heeft Instant pace standaard op scherm 1.

Lap pace werkt soms wel iets beter, maar de eerste paar 100m springt dat nog heftiger heen en weer dan instant pace, omdat er nog geen trailing data is.
Average pace is alleen leuk voor de vlakke runs. Tijdens een race wel ideaal om te weten of ik nog op schema lig.
Dan blijft alleen Instant pace over als enigzins degelijke indicator.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
Pathogen schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 09:22:
[...]

Ik kan het prima mis hebben :P maar als ik van 1.99 naar 2.00km ga, dan gaat mijn lap pace flink schommelen. Ik heb de indruk dat letterlijk de pace vanaf het 2.00km punt gebruikt wordt, en niet nog een stukje vanaf 1.99 om de boel een beetje glad te houden.
Een stukje data van vóór je meetpunt gebruiken om te smoothen is ook wat ik bedoel met trailing data. Instant pace doet dat sowieso, omdat er geen punten zijn waarop de boel gereset wordt. Lap pace reset dat (volgens mij) wel en schommelt dan dus elke keer als je een nieuwe lap begint.

Uiteraard kan dit in andere horloges anders geïmplementeerd zijn, maar dit is mijn indruk van de 220.
Dit klopt, maar dat is na 50m uitgevlakt, zeker als je een vlak tempo loopt.
Vele malen bruikbaarder dan Instant Pace wat mij betreft.

Je kunt overigens apps (data velden) downloaden om de Instant Pace minder instant te maken. :+
Zie (klikbaar naar Connect IQ):

MrAcid wijzigde deze reactie 05-05-2017 14:59 (5%)

Twitter | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coldasice
quote:
Pathogen schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:58:
[...]

Waarom zou ik daar vanuit moeten gaan als mijn ervaring meer lijkt op een reset elke lap?
idd, je hebt gelijk, ik verwarde lap pace met average running pace. Lap pace gaat idd over het aantal meters in die betreffende lap. En een lap afstand kun je zelf definieren...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13-06 22:31
Wil je met je telefoon lopen, dan zou ik kijken naar een geschikte hartslagmeterband (zie https://support.runkeeper...Monitor-?mobile_site=true). Als je je telefoon niet mee wil nemen en iets om je pols wil hebben, dan zou ik eens gaan grasduinen op dcrainmaker.com, in het bijzonder zijn periodieke aankoopadviezen (https://www.dcrainmaker.c...orts-recommendations.html). Een simpele garmin, TomTom of polar kan dan al mooi zijn. Als je geen borstband wil, kan je naar de Mio Scosche als alternatief daarvoor kijken.

Trenchdog wijzigde deze reactie 09-05-2017 09:43 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
quote:
Trenchdog schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 09:41:
Wil je met je telefoon lopen, dan zou ik kijken naar een geschikte hartslagmeterband (zie https://support.runkeeper...Monitor-?mobile_site=true). Als je je telefoon niet mee wil nemen en iets om je pols wil hebben, dan zou ik eens gaan grasduinen op dcrainmaker.com, in het bijzonder zijn periodieke aankoopadviezen (https://www.dcrainmaker.c...orts-recommendations.html). Een simpele garmin, TomTom of polar kan dan al mooi zijn. Als je geen borstband wil, kan je naar de Mio Scosche als alternatief daarvoor kijken.
Mio Link óf Scosche Rhythm+ om precies te zijn ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15-06 21:12
Inmiddels hier bijna 14 dagen een Fenix 5x. Als eerste; wat een vet ding! Veel mogelijkheden, veel meetwaardes!

Ik gebruik hem voor multi-sports; fietsen, wandelen, hardlopen, bootcamp, fitness. Alleen heb ik de afgelopen week niet genoeg tijd gehad om hem echt te gebruiken. Algemeen tot nu toe; werkt goed! ik heb een aantal fietstochten gedaan, en dat gaat goed. Scherm aangepast zodat ik de juiste info zie (tijd, hartslag, zone en tijd sinds vertrek). GPS vind ik prima. Tot nu toe een segment gevonden waar hij mij niet kon tracken (Defensieweg bij Rhenen, maar op Strava zag ik dat meer mensen daar last van hebben).

In ingebouwde hartslagmeter werk goed. Mijn trainen werk ik af met een borstband, maar buiten de trainingen werkt ie betrouwbaar. Al rommel ik nog wel even met hoe strak het horloge moet zitten. Vooral leuk om te zien wat mij hartslag 's nachts is (erg laag!).

Nadelen? Ja, twee eigelijk. Voor mij de eerste keer dat ik een Garmin device heb. Ik vind de knoppen niet heel logisch qua functie/plaats. Dat had Polar beter voor elkaar (had hiervoor een M400). Tweede nadeel is dat ik meer verwacht had van de batterij. Na een goede fietstraining (3 uur +) is de batterij toch behoorlijk aan de lege kan. Ik vraag mij af of ie een echt lange tocht (6 uur +) gaat volhouden.

De echte test voor het horloge komt komende weken. Dan beklim ik Denali (zie www.facebook.com/the7in7). Ik ben erg benieuwd hoe het horloge dan gaat bevallen en welke metrics dat opleverd!.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!
Vandaar ook mijn vraagtekens bij zijn ervaring, ik heb zelf geen 5 (of 5x) maar als je uitgaat van de 3 en je haalt er 20% vanaf dan hou je nog altijd -zeker- 14 uur over, 3 dan wel 6 uur is zoveel lager. En dan denk ik dus niet dat je foefjes moet uithalen door 1s recording uit te zetten.
Het enige dat zo'n grote drain zou kunnen veroorzaken, lijkt me zonder ervaring met het toestel zelf, is dat je echt alles op vol hebt staan, bluetooth, koppeling telefoon, achtergrond verlichting op vol, en 100% van de tijd een gedetailleerde kaart in beeld met daarop een actieve route die ook nog eens regelmatig herrekend moet worden. Maar eigenlijk zou hij met die omstandigheden ook nog wel 10 uur moeten halen als ik van de pr van garmin uit mag gaan.

misschien dat @MrBarBarian er nog wat over kwijt wil...

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
m0ridin schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:19:
[...]

Hmmm, ik heb die ook liggen maar heb hem een paar keer gebruikt en daarna ging de gein er wel vanaf... Maar heb hem eigenlijk nog nooit verbonden met mijn garmin (deed het destijds via hun eigen app).

Werkt deze soepel icm de garmin horloges en krijg je dit dan ook te zien in garmin connect?

Wellicht toch maar weer eens tevoorschijn halen (en misschien dan nog 1 bestellen aangezien ze hem per schoen aanraden/adviseren voor echte nauwkeurige metingen).
Ik heb 'm nu een keer of 5 gebruikt (heb 'm nog maar net) en zie toch wel interessante dingen zoals 'foot strike', 'ground contact time', 'rate of impact', 'leg swing' en 'run efficiency' en ook de verbanden tussen die gegevens (icm snelheid) die in grafieken worden weergegeven. 'Cadence' en 'Stride Length' worden ook gemeten, maar dat doet mijn VA HR ook (behalve dat er nu het probleem is met de stride length).

Koppelen met m'n horloge en gegevens doorsturen naar Garmin Connect werkt helaas niet. De Milestone Pod kan maar met een heel berperkt aantal horloges worden gekoppeld op dit moment en dat is ook nog in beta. Wellicht wordt het in de toekomst mogelijk data met Garmin Connect te synchroniseren, maar de Milestone Pod app zelf ziet er eigenlijk al erg goed uit. Voor een apparaatje dat minder dan 30 EUR kost, vind ik het een mooi dingetje. En ja, er wordt aanbevolen om een pod maar op 1 paar schoenen te gebruiken, maar dat is eigenlijk alleen interessant als je de km gelopen per schoenenpaar wilt bijhouden. De pod geeft dan na verloop van tijd aan dat het verstandig is je schoenen te vervangen. Maar... die gegevens kan ik ook op Garmin Connect bijhouden. Verder is het verwisselen van de pod naar andere schoenen heel simpel (niet nodig om veters los te halen bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
SuperPoekie schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:45:
[...]

Omdat pace een snelheid is, waar GPS alleen een positie geeft, al dan niet met een (kleine, maar toch een) fout, het ijlt altijd een stukje na en zal nooit exact kloppen.
Stappen per minuut is niet hetzelfde als pace, want pace is min/km en stappen zijn niet altijd even groot. Stappen van 1m of 1m05 maken scheelt al behoorlijk in je pace.
Klopt helemaal. Ik haalde pace en cadence door elkaar. 8)7
Een footpod geeft inderdaad beter de actuele snelheid weer. Daarom gebruik ik op de VA HR ook altijd rondetempo ipv tempo, omdat tempo obv GPS heel erg fluctueert. Verder kun je eventueel ook een Garmin Connect IQ dataveld gebruiken wat de gemiddelde snelheid van b.v. de laatste 5-10 seconden weergeeft. Dat is ook weer wat 'stabieler'.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Jheroun schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:33:
Dat laatste zit dan weer niet op mijn Suunto ;) Cadence doet het prima, maar pace ijlt altijd wat na. Pace per kilometer is an sich prima maar een instant pace ervaring lijkt me toch fijn. Als dat werkt met die goedkope footpod is dat het overwegen waard.
Toevallig geen Suunto Ambit 3/Spartan/Spartan Ultra? Die werken namelijk wel realtime met de milstone pod: http://www.milestonepod.c...ta-pod-metrics-real-time/
Ik zag dat er inmiddels ook wat Garmin horloges bij stonden, maar helaas (nog) geen vivoactive HR.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-06 16:43
Dat heb ik als eerste uitgezet, bepaal ik zelf wel :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Valorian
quote:
maartend schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 18:54:
[...]

Mag ik vragen waar je de info vandaan hebt. En eens kijken bij ING, heb punten en nooit gebruikt.
Over de info: Ik weet even niet meer precies hoe en wat, maar heb toen ik mijn Multisports Cardio kocht destijds veel gezocht naar informatie. Toen kwam ik er, ook middels de reacties bij DCRainmaker (zeer uitgebreide reviewer) en op het TomTom forum al achter dat TomTom sowieso vrijwel niets doet met feedback van klanten, ze trekken gewoon hun eigen lijn. Helemaal in het begin hadden ze nog een soort lijst online staan met 'plannen voor updates' maar die verdween al snel. Op zich niets mis mee, want wát ze maken werkt erg goed. Het is alleen belangrijk dat je dus iets koopt wat de functies bevat die je wilt en niet uitgaat van dat bepaalde gebreken (dwz, missende functies) nog worden toegevoegd.
Zo had bijvoorbeeld de Multisports Cardio al 'hoogtemeting' , maar alleen op de versie die werd verkocht als 'performance bundle' en erg duur was. Had je geen behoefte aan zwem- en fiets-opties maar wilde je wel die hoogtemeting dan had je dus pech of moest je de hoofdprijs betalen. En nu met de Adventurer eigenlijk weer hetzelfde, die heeft nét een paar extra opties waarvan de meeste softwarematig zijn, maar die je, voor zover ik kan zien, onmogelijk op een ander model kan 'activeren'. Ergens is het ook wel logisch, vanuit fabrikant gezien, want anders is de meerwaarde voor een topmodel toch weer minder.
Theoretisch zou het best kunnen dat je met firmware-hacks o.i.d. dingen kan activeren, maar dat heb ik nooit uitgezocht. Zo kon je, off topic, bij bepaalde Canon SLR's optische van duurdere modellen 'aan zetten' door firmware-hacks te downloaden. Maar bij TomTom horloges heb ik nooit gehoord dat zoiets bestaat.

..

Wat betreft ING Rentepunten, als het model wat je zoekt er tussen staat dan is dat wel dé goedkoopste manier om er een aan te schaffen. De Adventurer (meest uitgebreide model) is er 190 euro, evenals de Spark 3 Cardio Music + Hoofdtelefoon. Het voordeel van die laatste is de bluetooth hoofdtelefoon die normaal 50 euro kost, maar toch zou ik als 190 euro je budget is eerder voor de Adventurer gaan, want de hoofdtelefoon kan je er altijd nog bij kopen (adventurer is eigenlijk de spark 3 cardio + music + extra opties) en de opties die je op de adventurer hebt zullen vrijwel zeker nooit beschikbaar worden voor de spark, als je hem nog snapt. Heb je minder budget dan kan je ook kiezen voor de Spark 3 cardio (zonder music) voor 147 euro. De laatste twee zijn overigens ook elders al vrij scherp geprijsd, maar de Adventurer betaal je elders minimaal 80 euro meer voor. (en nee, ik heb geen aandelen, maar ben er wel super blij mee!)

Acties:
  • +3Henk 'm!
quote:
MaartehhM schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:13:
Na een jaar is het bandje van m'n Garmin FR230 kapot gegaan. Gelukkig besteld bij CoolBlue (mede vanwege de uitstekende service altijd), en ondanks de karige communicatie nadat ik 'm had opgestuurd ter reparatie, kreeg ik opeens een verzendbevestiging, mét factuur... alsof het een nieuwe was.

En toen ik 'm uitpakte, inderdaad: ik heb een spiksplinternieuwe gekregen, terwijl ik alleen maar om een nieuw bandje vroeg. Zelfs krijg ik vanaf nu weer 2 jaar garantie, én 30 dagen tevredenheidsgarantie... 8)7

Dus als deze weer op voorraad komt binnen 30 dagen, ga ik m'n nieuwe FR230 ruilen voor die met HRM. Krijg ik een gratis hartslagband, én 40 euro korting ten opzichte van wat ik een jaar geleden heb betaald :+

Of zijn er inmiddels voor de ~210 euro leuke alternatieven bijgekomen? Heb even snel gezocht maar kon niet bijster veel bijzonders vinden eigenlijk, in hetzelfde prijssegment.
Beetje vreemde reactie. Je krijgt goede service van CB en gaat hierna nog proberen er een slaatje uit slaan? Tsja...

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
Roos79 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:59:
Wat nou vreemde manier dat is gewoon hun stukje service wat ze kunnen bieden.
Dit deden ze ruim een jaar terug ook al.
De service van CB is prima, in dit geval misschien wel iets TE prima. ;) Op het moment dat je een product al een jaar hebt gebruikt en na een defect een nieuwe krijgt opgestuurd met opnieuw 2 jaar volledige garantie, dan vond ik het een beetje vreemd dat iemand er dan nog meer uit probeert te halen. Inmiddels begrijp ik dat CB zelf al heeft aangegeven dat ze dit gewoon goed vinden (dus het is in ieder geval aan CB gevraagd). Maar ik zou dit niet eens gevraagd hebben aan CB, maar hun gewoon bedankt hebben voor de prima service die ze al hadden geleverd.

Ik eerder iets 'vergelijkbaars' gelezen in de Fitbit thread, waar iemand garantie claimde bij Fitbit omdat het bandje van z'n Charge HR een bobbeltje had en toen een gloednieuwe van Fitbit kreeg opgestuurd. En wat deed die persoon er mee? Proberen te verkopen en gewoon z'n oude blijven gebruiken omdat deze voor de rest nog prima werkte. |:(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:18
@PatrickC Ben t geheel met jouw eens dat deze persoon er en slaatje uit slaat zo.
En ik was een van die gene die zei dat dat aso was als je dat doet wat die persoon in t fitbit topic deed.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Valorian
quote:
Curva schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:27:
Ik ben aan het kijken voor een sportwatch. Nu heb ik dit topic al redelijk doorgelezen en verder op internet gekeken. Ik zit te twijfelen tussen de TomTom Spark 3 Cardio of de TomTom Runner 3, alleen snap ik nog niet wat de echte verschillen zijn. Als ik de vergelijking maak op Tweakers, dan zie ik dat de Runner 3 een Accelerometer en Snelheidssensor heeft, dat heeft de Spark 3 Cardio weer niet. Dat dit echte must-haves? En wat zijn de eventuele andere verschillen of ervaringen?

Ik doe op dit moment niet aan wedstrijden oid mee, dus het is puur voor mijzelf om mijn conditie op pijl te houden.
Álle TomTom horloges hebben een accelerometer en snelheidssensor. Sommige sites omschrijven het wat brak, en de hoeveelheid verschillende TomTom horloges (vooral omdat oude modellen ook nog te koop zijn her en der) maakt het niet makkelijker om als beginner het kaf van het koren te scheiden.

Voor jouw gemak even op een rijtje de TomTom horloges die nu op de markt zijn, zonder de voorgaande modellen:

TomTom Runner 3
TomTom Runner 3 Music (= zelfde als runner 3 maar + muziekoptie)
TomTom Runner 3 Cardio (= zelfde als runner 3 maar + hartslagmeter in horloge)
TomTom Runner 3 Cardio + Music (= zelfde als runner 3 + hartslagmeter in horloge + muziekoptie)

Topmodel is de TomTom Adventurer: = alle opties van de Runner 3 Cardio + Music maar ook nog:
- ingebouwde barometer (nauwkeurigere hoogtemeting dan met alleen GPS)
- trailrunning / hiking en sneeuwsport modi (inclusief liftdetectie)
Dat lijkt weinig "meerwaarde" voor de meerprijs die je voor de adventurer betaalt, maar vergeet niet dat de "hiking" optie er voor zorgt dat je met GPS tot 24 uur kan doen op één batterijsessie, waar de normale er door frequentere meting bij 11 uur 'al' mee stopt. (fabrieksopgaves).

PS: De "Spark" versie is, ondanks wat er (foutief) in reviews soms staat, EXACT hetzelfde als de Runner, enige verschil is marketing eromheen.

Laatste tip: de adventurer is er in één maat, maar de andere horloges in 's' en 'l', wellicht goed om op te letten als je er een koopt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Valorian
quote:
Curva schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:08:
[...]

Thanks, bedankt voor je uitgebreide antwoord! :)

Nog een vraag betreft de accuduur. Zijn de getallen die je aangeeft wanneer alle metingen aanstaan? Dus wanneer ik hem 's nachts / op werk om heb, gaat de batterij minder snel?
Dat soort specs kan je natuurlijk zelf ook makkelijk opzoeken he ;) .. Maar voor de volledigheid, de Runner 3 + Cardio + Music geeft als fabrieksspecs:
- Alleen activity tracking: 3 weken
- +GPS: 11 uur
- +GPS + Hartslag + Muziek: 5 uur

Dus antwoord op jouw vraag is waarschijnlijk ja, dan gaat 'ie minder snel leeg, sterker nog, afgaande op specs zou je hem maar eens in de paar weken aan de lader moeten hoeven leggen. Als je ook sport dan laad je waarschijnlijk op via je computer, en dan laadt je horloge ook op. In praktijk hoef je je horloge dan dus nooit meer "apart" op te laden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mglas
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21-03 07:26
quote:
m0ridin schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 16:41:
Volgens mij zal het idd wel meevallen qua verschillen rondom de FR235.

Puntjes van aandacht, 24/7 ohr is bij de nieuwste modellen echt 24/7 en bij de 'vorige generaties' meer smart (als in, wanneer je stil zit kan de tussenpoze heel groot zijn, bijvoorbeeld minuten, uren... bij de nieuwste is het echt elke seconde)

ConnectIQ, weet niet in hoeverre de 235 support heeft voor de nieuwere connect iq versies? Eventueel een nadeeltje bij nieuwe connect iq apps voor zover je die gebruikt ;)

Oh, en hier geen problemen met garmin connect hoor. Niet altijd de meest gebruiksvriendelijke omgeving, maar kan er prima mee werken en vind er alles wat ik wil wel in terug. Maar natuurlijk ook compleet afhankelijk van hoe je het zelf gaat gebruiken...
Heb gisteren mijn FR235 ontvangen en mijn eerste test run achter de rug.
Eerste impressies:
- zit super goed, voel bijna niet dat ik hem aan heb wat ik bij de Polar M400 wel sterk had
- aantal features en customizatie mogelijkheden is zeer groot dus wordt nog wel even zoeken
- garmin connect is qua UX de mindere van Polar Flow. Dezelfde informatie en meer zit er wel in maar het is veel minder toegangkelijk naar mijn mening. Ook de synchonisatie tussen Web, App en FR235 is beetje shaky op eerste zicht.
- Was ingelogd op Connect via de browser met mijn google account. Wanneer ik dan via de APP wou inloggen via mn google account was dit niet toegelaten en moest ik via "Forgot Password" mijn wachtwoord laten resetten. Pijnlijk....
- Ook de HR gegevens zitten redelijk goed ondannks de optische meting. Zit soms wat delay op maar voor recreatief gebruik vind ik dit geen issue.

Overall tevreden, hoop gewoon dat ik snel met Garmin Connect overweg ben en dit geen frustratie wordt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Sander schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:51:
[...]
Werd niet herkend door Garmin Express of mijn laptop, gewoon echt totale freeze
Mocht je het nog niet gedaan hebben, probeer even de firmware via de app "Webupdater" (van garmin zelf) onder windows (of je favoriete OS) te herinstalleren. Je kan dit zelf geforceerd doen nadat hij gecontroleerd heeft op updates en zegt dat je toestel up to date is. Dit wil ook nog wel eens onverklaarbare freezes oplossen, al is het een "hail mary" oplossing, en als dit het niet oplost inderdaad ticket aanmaken voor garantie procedure.

Een toestel hoort nooit vast te lopen en zeker niet je data te verliezen. Zelfs bij mijn onderwater avontuur met m'n oregon 600 is de data intact gebleven. Ik kon zelfs precies terugzien hoe lang hij het onder water heeft gedaan tot de batterijen leeg waren (nog 3,5u onderwater nadat ik ervoor al 60km mee had gefietst)

Overigens is het advies van even de onnodige apps (vanuit connect IQ) even verwijderen ook een goed advies. Met hernieuwde installatie van de firmware zonder Connect iq apps even kijken of het stabiel is, en dan stapsgewijs iedere app apart installeren en testen of het stabiel blijft. Want in 9 van de 10 gevallen is het de software die hapert. Desalniettemin bij aanhoudende problemen gewoon garantie ticket aanmaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Niku schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:25:
Voor wat betreft hartslagmeters: is jullie indruk dat een hartslagmeter om je borst zoals bij de Polar M400 'beter' je hartslag meet dan meters die je om je pols draagt? Of maakt het niet zoveel uit.
Mijn antwoord: ja op beide vragen. Ja een borstband is nauwkeuriger maar ook: het maakt niet zoveel uit voor amateur gebruik. Als de meting via polsband goed verloopt (goede fit zodat de metingen goed gaan, geen lichtlekkage) is er niet veel verschil. Sommigen klagen over de 'vertraging' van weergave via optische meting, dwz dat je een seconde of 2 later pas de stijging ziet in hartslag terwijl je deze bij een borstband direct zou zien.
Persoonlijk maak ik van dat soort dingen nauwelijks gebruik, dus ga eerst voor jezelf na hoe belangrijk de hartslagmeting voor jou is en hoe precies je het nodig hebt. Voor mij geldt: het zal wel of ik nou 25km fiets met hartslag 140 of 145 of 150, ik wil alleen wat verbetering of het verloop tijdens de rit en over langere termijn zien.
(dat gezegd hebbende: ik gebruik een losse optische band de Scosche Rhythm+ die met bijna ieder sporthorloge of outdoortoestel/fietscomputer gekoppeld kan worden.

Mijn advies: koop datgene wat het lekkerste zit en dat niet teveel kost ;)

rockhopper wijzigde deze reactie 16-06-2017 17:43 (16%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Ik zou me ontzettend irriteren als mijn hartslag meter 5 slagen afwijkt. Als je gericht wilt trainen is zelfs een afwijking van 2 al teveel. Immers je wilt op een bepaalde grens zitten, niet net erboven of eronder.
My 2 cts ;)

Sport_Life wijzigde deze reactie 16-06-2017 17:46 (52%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23:51
quote:
Sport_Life schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:44:
Ik zou me ontzettend irriteren als mijn hartslag meter 5 slagen afwijkt. Als je gericht wilt trainen is zelfs een afwijking van 2 al teveel. Immers je wilt op een bepaalde grens zitten, niet net erboven of eronder.
My 2 cts ;)
Mjah, dan is een band ook niet goed genoeg...

En je traint toch meer in zones? Niet op een specifieke hartslag, alsof je hartslag een vaste waarde is tijdens het trainen...

Overigens is een band idd over het algemeen beter, maar voor 'casual' lopen is een horloge prima bruikbaar. Alleen bij intervallen en grote wisselingen zijn ze niet zo geschikt (en natuurlijk de rare afwijkers die je soms hebt).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

quote:
m0ridin schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:28:
[...]

Mjah, dan is een band ook niet goed genoeg...

En je traint toch meer in zones? Niet op een specifieke hartslag, alsof je hartslag een vaste waarde is tijdens het trainen...

Overigens is een band idd over het algemeen beter, maar voor 'casual' lopen is een horloge prima bruikbaar. Alleen bij intervallen en grote wisselingen zijn ze niet zo geschikt (en natuurlijk de rare afwijkers die je soms hebt).
Met name tijdens (hardloop)wedstrijden waar ik het maximale eruit wil persen zit ik net onder de 172 (max 1,5 uur vol te houden) voor de halve marathon en 180 voor de 10km (max 40 min vol te houden). Daar zijn ook mijn trainingen op gebaseerd. Interval boven de 180 hs doe ik nauwelijks. Zal voor iedereen wel anders werken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tweddy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11-06 19:29
quote:
Cronimet schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:15:
En ik neem toch altijd men gsm mee (er moest maar eens iets gebeuren)
Van die gedachte ben ik afgestapt.
In Nederland zijn we zo dichtbevolkt dat je bijna nergens tijdens het hardlopen echt van de wereld bent.
We zijn er zo gewend aan geraakt altijd bereikbaar te zijn dat het bijna eng is om zonder je telefoon op pad te gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:59

GurbY{nl}

GurbY{nl}

quote:
Tweddy schreef op zondag 18 juni 2017 @ 10:34:
[...]
Van die gedachte ben ik afgestapt.
In Nederland zijn we zo dichtbevolkt dat je bijna nergens tijdens het hardlopen echt van de wereld bent.
We zijn er zo gewend aan geraakt altijd bereikbaar te zijn dat het bijna eng is om zonder je telefoon op pad te gaan.
Ja zou je wel denken hè.. Dacht ik ook. Tot vorig jaar 22 januari, op een vrijdagochtend aan het hardlopen en na 5km naast een camping (ok, januari..) onderuit. Enkel gebroken. En bij de camping ingang waren gelukkig mensen. Wat wel betekende dat ik er meer dan 400m naar toe moest lopen (dacht eerst dat de boel verstuikt was) met als gevolg dislocatie van de breuk en dus opereren geblazen.

Ik ga vrijwel altijd in een groepje op pad. Maar als ik alleen ga, gaat de telefoon mee...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: september 2008
  • Niet online
Vandaag mijn streefgewicht bereikt : 85kg en als beloning een Fenix 5 besteld. Ik heb momenteel een vivoactive HR, kan ik de data tussen de horloges gewoon syncen via de garmin app?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0ridin
quote:
shoombak schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:57:
Vandaag mijn streefgewicht bereikt : 85kg en als beloning een Fenix 5 besteld. Ik heb momenteel een vivoactive HR, kan ik de data tussen de horloges gewoon syncen via de garmin app?
Congratz! Met het bereiken van je streefgewicht EN met je nieuwe aanwinst ;)

In principe staat al je history op garmin connect, niet op je horloge. Je kan een deel overhevelen (afhankelijk van telefoon) door bepaalde fit files te kopieren.

https://support.garmin.co...nt/hWholZ8uPZ6PboXu5Nf7d6

Maar een deel zal ook opnieuw opgebouwd moeten worden, VO2Max bijvoorbeeld...

Acties:
  • +1Henk 'm!
Goed gedaan! Van welk gewicht kom je af? En nog belangrijker, welk model Fenix 5 ga je kopen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14-06 15:31
quote:
rockhopper schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:42:
[...]

Mijn antwoord: ja op beide vragen. Ja een borstband is nauwkeuriger maar ook: het maakt niet zoveel uit voor amateur gebruik. Als de meting via polsband goed verloopt (goede fit zodat de metingen goed gaan, geen lichtlekkage) is er niet veel verschil. Sommigen klagen over de 'vertraging' van weergave via optische meting, dwz dat je een seconde of 2 later pas de stijging ziet in hartslag terwijl je deze bij een borstband direct zou zien.
Persoonlijk maak ik van dat soort dingen nauwelijks gebruik, dus ga eerst voor jezelf na hoe belangrijk de hartslagmeting voor jou is en hoe precies je het nodig hebt. Voor mij geldt: het zal wel of ik nou 25km fiets met hartslag 140 of 145 of 150, ik wil alleen wat verbetering of het verloop tijdens de rit en over langere termijn zien.
(dat gezegd hebbende: ik gebruik een losse optische band de Scosche Rhythm+ die met bijna ieder sporthorloge of outdoortoestel/fietscomputer gekoppeld kan worden.

Mijn advies: koop datgene wat het lekkerste zit en dat niet teveel kost ;)
Ik wil jouw uitspraken toch iets nuanceren op basis van mijn ervaringen.

1. De nauwkeurigheid van de optische hartslag is sterk afhankelijk van het type sensor wat gebruikt wordt in het horloge. Ik heb ervaringen met de Garmin Forerunner 225, de Scosche Rhythm en de Garmin Forerunner 235. Mijn er ervaringen met de Forerunner 225 en de Scosche zijn goed. De ervaringen met de Garmin Forerunner 235 zijn slecht: ik heb inmiddels het derde toestel: conclusie optische sensor van de nieuwste Garmin toestellen werken niet bij mij, echt uitschieters naar boven en naar beneden van 20-30 slagen.

2. De benodigde nauwkeurigheid is sterk afhankelijk van het beoogde gebruik. Wil je alleen je gemiddelde hartslag weten na een activiteit, dan heb je minder nauwkeurigheid nodig dan wanneer je je horloge actief gebruikt. Ik stel tijdens mijn duurlopen een alarm in op een lage hartslag, kom ik daarboven, dan weet ik dat ik iets langzamer moet lopen. Idem voor snellere loopjes, alarm op bijvoorbeeld mijn omslagpunt, dan weet ik tot hoever ik kan gaan. De optische meting van de FR 235 is hierbij veel te onnauwkeurig. Hiervoor gebruik ik een traditionele band of de Scosche.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coldasice
quote:
bert74 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:07:
[...]

2. De benodigde nauwkeurigheid is sterk afhankelijk van het beoogde gebruik. Wil je alleen je gemiddelde hartslag weten na een activiteit, dan heb je minder nauwkeurigheid nodig dan wanneer je je horloge actief gebruikt. Ik stel tijdens mijn duurlopen een alarm in op een lage hartslag, kom ik daarboven, dan weet ik dat ik iets langzamer moet lopen. Idem voor snellere loopjes, alarm op bijvoorbeeld mijn omslagpunt, dan weet ik tot hoever ik kan gaan. De optische meting van de FR 235 is hierbij veel te onnauwkeurig. Hiervoor gebruik ik een traditionele band of de Scosche.
Ik gebruik mijn tomtom ook voor het lopen in hartslagzones, werkt prima en nauwkeurig genoeg. Zelfs beter dan de meeste borstbanden die ik gedragen heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert74
quote:
rockhopper schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:15:
@bert74 Nuance aangeven mag altijd natuurlijk. Ik ben niet iedereen en iedereen is anders, bij de één zal een horloge beter werker dan bij de ander. Wat voor jou opgaat (of mij) hoeft dus niet voor een ander zo te zijn, al beweren de fabrikanten natuurlijk dat het altijd bij iedereen perfect werkt.

Ik probeerde overigens al aan te geven dat in hoeverre nauwkeurigheid belangrijk is, sterk afhangt van wat je er precies mee wilt doen. Maar ja dat kan vaak maar slecht beoordelen bij de info die de vraagstellers geven ;)
Ik heb hopelijk proberen duidelijk te maken dat optische hartslagmeters niet per definitie onnauwkeurig zijn. Zeker gezien mijn goede ervaringen met bijvoorbeeld de Scosche en de optische sensoren van Mio.

Mijn ervaringen met Gamins' eigen sensor is slecht. Dat kan aan mij liggen natuurlijk, toch durf ik wel te beweren dat de sensoren van o.a. Scosche en Mio over het algemeen beter worden gewaardeerd op diverse fora en reviewers dan die van Garmin.

Ik weet niet welke sensor TomTom gebruikt, ben daar wel benieuwd naar. EDIT: zie link naar DCRainmaker:https://www.dcrainmaker.com/2015/11/tomtom-spark-review.html In eerde versies van TomTom was Mio de leverancier, bij de Spark de LifeQ

Als optische hartslagmeting belangrijk is, zou ik bij nieuwe aanschaf van een horloge altijd gaan voor de 14-dagen proefperiode bij online aankopen.

bert74 wijzigde deze reactie 21-06-2017 09:15 (5%)

• Niku
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 04-06 18:22

Niku

Alagaesii

Zojuist de Polar M400 besteld. Kan niet wachten om 'm morgen uit te proberen :)

JT: I'm an outlaw, cabron, not a suicide bomber.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-06 19:54

KnOeFz

no comment...

Omdat er in dit topic zo weinig plaatjes te zien zijn ... :)

Mijn Garmin 735XT

Het lijkt me leuk wat ook plaatjes van jullie klokjes in 'actie' te zien hier.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 02:06
quote:
KnOeFz schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:03:
Het lijkt me leuk wat ook plaatjes van jullie klokjes in 'actie' te zien hier.

Fenix 3 silver op nylon strap (olive).
Tijdens een fijne wandeling in midden-Duitsland. Onvoorbereid en niet echt een route aan het volgen, vandaar de rode pijl die aangeeft waar ik heen moet om mijn auto terug te vinden :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1Henk 'm!

Ik heb verbazend weinig (zeg maar gerust dat dit de enige is) foto's van m'n horloge. Let niet op de recordtijd want dit was geloof ik de eerste rit met het nieuwe toestel nadat het eerste exemplaar vervangen was.
Toestel Fenix 3 grey,
Bandje: 26mm Black Grey & Red Stripe Nato Zulu G10 Ballystic Nylon Watch Strap w/ Black Rings omdat deze perfect qua kleur past bij het horloge.

Dagelijks tijdens het werk gebruik ik trouwens de Garmin Olive Green strap die @dreamscape laat zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15-06 19:12
Zonder & met backlight :)
Ja, ik heb een klein krasje. :'( (Maar in realiteit zie je het zeer moeilijk. Er hangt nu ook een screen protector op)

Strava profile - Steam profile

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Valorian
quote:
rockhopper schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 14:38:
[...]

Bedankt voor de link, die kende ik nog niet. Ik ben sowieso een voorstander van relive omdat het een Nederlands product is. Ik verwacht dat ze wel opgekocht gaan worden door een platform ergens een keer, maar ik gebruik het nu een jaartje ongeveer en ik zie steeds weer nieuwe features toegevoegd. Ze hebben trouwens ook een maand of anderhalf / twee? geleden hun eigen app uitgebracht. Maar ik doe gewoon alles automagisch via strava.
Bedankt nog voor de relive-tip, geeft een erg gaaf effect. Ik heb nog net voor mijn race in Italië een inlog gemaakt, waardoor mijn eerste ReLive filmpje meteen een feit is. Omdat dat een sky race is komt het optimaal tot zijn recht in zo'n filmpje :)

Klik op de visual voor het filmpje van mijn Livigno Sky Marathon (36km / 3000 hoogtemeters)

PS: Even schaamteloze promotie voor mijn tweak-blog, met een uitgebreid race-verslag:
https://run-climb-hike.tw...log/14927/my-first-skyrun

Valorian wijzigde deze reactie 24-06-2017 11:57 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian

En mijn klokje in actie :) .. Was erg tevreden over batterij: de 8 uur en 10 minuten die ik bezig ben geweest zijn probleemloos vastgelegd (met volledige registratie, dus in trailrunmodus en ook met hartslag / meest frequente gps-log etc).

Valorian wijzigde deze reactie 24-06-2017 14:18 (41%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14-06 15:48
Even de dwarsligger spelen, met al dat Garmin/TomTom geweld in de plaatjes.
Mijn A'Rival SpoQ. Foto van vorig jaar, toen ik een trail rondom het Dwingelerveld in Drenthe liep.
Yep, laatste 3 kilometer kaarsrecht naar het eindpunt 8)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:20
quote:
Valorian schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:03:
[...]

Ja, die gewone waren op den duur ook overal in de aanbieding, maar zie ze nu alleen voor 25 euro inderdaad. Mocht je een aanbieding tegenkomen let dan goed op of 'ie wel geschikt is, de eerste generatie tomtom's was anders.
klopt, sorry voor de chit chat :P , heb een in sjinaa gekocht, paste op de adventurer.... nou mooi niet. Gewoon eerste generatie. niet heel bagger, maar past gewoon niet.

no comment

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tlpeter
Is mij ook al eens opgevallen en ik denk omdat Garmin het aantal stappen die je tijdens de run doet ook meetelt.
Eigenlijk zou dat dus niet moeten gebeuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Johan_Germs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10-01 10:04
quote:
Naboo schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:09:
Heb zelf al wat rondgekeken. Aangezien ik beginner ben, wil ik het budget relatief klein houden.

Dus ik kwam op deze uit. Iemand ervaringen hiermee? Krijgt goede reviews en heeft de functies die ik minimaal zelf wil hebben.
Ik heb zelf ook de M400 met hartslagband. Qua prijs/kwaliteit bijna niet te overtreffen!
quote:
Naboo schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:20:
[...]

De link is met hartslagband om de borst toch?
Wat is het verslag tussen optisch en met hartslagband?

Welke werkt er nauwkeuriger?
Daar is discussie over. In het kort is de concensus dat optisch iets vertraagd reageert op schommelinen (bijvoorbeeld bij interval training) en heeft meer moeite met name bij koud weer.

Polar heeft sinds kort de opvolger van de M400; de M430 met optische hartslagmeter. Wel een stuk duurder!
Voor goede reviews verwijs ik graag naar de site van DC Rainmaker

Als je gen HR-band wilt, zijn er ook nog de TomTom horloges met optische HR, ook deze zijn gereviewed door DC Rainmaker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
quote:
P.O. Box schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:03:
Ik zit heel erg te kwijlen op de Garmin 935, maar vraag me af of het niet een beetje overkill is voor mij (los van de prijs, die is dat eigenlijk ook). Ik wil:
- snelle GPS-fix (hoeft niet perfect, maar wil niet 5 minuten wachten op een fix)
- route kunnen uploaden (hoeft niet met kaart, maar wel met richtingspijltjes tijdens het lopen)
- hartslag én pace en afgelegde afstand en totaal verstreken tijd tegelijkertijd in beeld (of minstens 3 van die)
- flexibele workout instellingen (dus niet interval 1-3 en dat x keer, maar bijv 1-3-2-4-2-5 kunnen instellen als ik dat wil)
- hartslag op de pols is leuk, maar hoeft niet perse, heb geen hekel aan borstband
- trilfunctie (hoor slecht en hoor dus de piepjes niet)

de 935 kan dat volgens mij allemaal, maar wellicht heeft iemand van jullie ervaring met een simpeler model die dit ook allemaal kan en dus ruim aan mijn eisen voldoet.

- ik fiets of zwem niet, ik loop alleen
Ik heb de FR235, en die kan alles wat je opnoemt...
- GPS-fix meestal erg snel, en altijd binnen een minuut
- route mogelijk met iQ apps (dwmap)
- hartslag/pace/whatever, is allemaal in te stellen met de standaard of custom watch faces
- workouts kun je zelf samenstellen zoals je wil en zijn te synchen met je telefoon
- HRM op de pols
- trillen, check...

mrwolf wijzigde deze reactie 04-07-2017 18:23 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-06 19:54

KnOeFz

no comment...

quote:
Ik zit heel erg te kwijlen op de Garmin 935, maar vraag me af of het niet een beetje overkill is voor mij (los van de prijs, die is dat eigenlijk ook). Ik wil:
- snelle GPS-fix (hoeft niet perfect, maar wil niet 5 minuten wachten op een fix)
- route kunnen uploaden (hoeft niet met kaart, maar wel met richtingspijltjes tijdens het lopen)
- hartslag én pace en afgelegde afstand en totaal verstreken tijd tegelijkertijd in beeld (of minstens 3 van die)
- flexibele workout instellingen (dus niet interval 1-3 en dat x keer, maar bijv 1-3-2-4-2-5 kunnen instellen als ik dat wil)
- hartslag op de pols is leuk, maar hoeft niet perse, heb geen hekel aan borstband

de 935 kan dat volgens mij allemaal, maar wellicht heeft iemand van jullie ervaring met een simpeler model die dit ook allemaal kan en dus ruim aan mijn eisen voldoet.

En precies er tussen in... de 735XT... kan dat ook allemaal.... :P
Fix meestal al in huis voordat ik naar buiten loop
verder alles wat hierboven al vermeld wordt door mrwolf.
Ik heb 'm 2e hands op de kop getikt voor minder dan 'n nieuwe 235 op marktplaats.

KnOeFz wijzigde deze reactie 04-07-2017 17:04 (7%)

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:

Ook al doe je maar één sport, je mag jezelf altijd verwennen met een overkill toestel. Daar zijn we tweaker/gadget liefhebber voor.

Over het puntje snelle gps-fix kunnen we kort zijn. Alle moderne toestellen zullen hier aan voldoen, dwz alle toestellen die de laatste paar jaar (zeg maar na 2014) zijn uitgebracht. Overigens zullen ze allemaal met enige regelmaat aan een pc/server/telefoon moeten hangen om de gps-satelliet info te verversen die nodig is om een snelle gps-fix te krijgen. De eerste keer als een nieuw toestel aangaat zal hij denken dat hij nog in de fabriek ligt, afhankelijk van producent kan dit in Europa of Noord Amerika zijn, in het tweede geval duurt het langer dan gebruikelijk voor een eerste fix.

Qua trilfunctie: de polar M400 voldoet hier niet aan, verder een prima toestel dat wel. Als je goedkoper een redelijk top toestel wilt kan je kijken naar de Fenix 3 / of de 920, die doen eigenlijk niet onder voor de huidige generatie, al kan de 920 wel net iets minder dan de F3. Op marktplaats zijn ze genoeg te vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0ridin
quote:

Mjah, de 735xt kan dat ook allemaal... Inclusief native routes (als in je ziet de route als lijn en krijgt signalen of je er op zit of niet. Aanwijzingen KAN ook, maar dan moet hij bijv vanuit garmin connect gemaakt zijn)

De 735xt is het oudere, iets minder luxere, broertje van de 935 maar kan functioneel zo'n beetje hetzelfde. De 935 is in alles wel net wat beter en kwalitatief ook, voor mij toch een belangrijk punt omdat ik het horloge 24/7 draag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• breew
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10-06 18:33
quote:
Dat kan mijn 235 eigenlijk allemaal. Voor de route installeer je dwmap, en de rest zit er allemaal standaard op. Als ik buiten sta, heb ik altijd binnen 10 sec een GPS-fix.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 08:42
quote:
Pathogen schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:18:
[...]

Borstbanden staan er wel om bekend dat ze soms bevochtigd moeten worden voordat er goed contact is. Dit is 9/10 keer de oplossing voor opstartproblemen.
Dan was ik de uitzondering: ik bevochtigde hem altijd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bert74
quote:
rockhopper schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:23:
@Thierry2 Bedankt voor je uitgebreide review en het delen van je ervaringen. Heb je toevallig ook een screenshot of overzichtje waarin de twee hartslagen (m400 vs 225 vs 430) naast elkaar of over elkaar geprojecteerd zijn? Ik begrijp dat het voor jou niet erg goed werkt, dat is natuurlijk jammer. Ik ben dan altijd benieuwd hoe het komt dat DC wel goede resultaten vind en 'gewone' gebruikers niet.
Dat kan aan een aantal dingen liggen natuurlijk:
- optimale omstandigheden bij DC
- sponsored review (vloeken in de kerk ik weet het, maar het kan altijd)
- gewone gebruikers dragen het product verkeerd
- maandagochtend model
- verschillen in bloedvaten/huidtype/strakheid bandje/oppakken van cadence ipv de flow

Anyway het is mij al duidelijk dat ik voorlopig nog bij de Scosche Rhythm+ blijf. Eigenlijk zou Scosche van mij wel met een grotere accucapaciteit versie mogen komen.
Hieronder de screenshots die ik naar Garmin heb gestuurd. Ik heb met 2 horloges gelopen, met de FR225 van mijn vrouw, en mijn eigen FR 235. De FR 225 werkt gewoon goed, de FR 235 is altijd de kluts kwijt.
https://tweakers.net/ext/f/XpOmNREU5O70VpZSOWkmpRv0/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Tmc6pAdgvGRlWv8YDjnA3lzk/thumb.jpg

Gisteren heel rustig gefietst op een normale stadsfiets. De FR235 zat er weer volkomen naast.

https://tweakers.net/ext/f/YyqLn92CYAF9aOAeDkpXZ0v4/thumb.jpg

Heb mijn bevindingen over de FR235 al vaker onderbouwd, zie mijn eerdere posts.
De Milestone Pod krijgt vandaag via een nieuwe firmware de ondersteuning voor een realtime koppeling naar je horloge of telefoon.
http://www.milestonepod.c...ts-real-time-ble-foot-pod

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 18:12
quote:
rockhopper schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:40:
[...]

Er zal wel iets op bedacht gaan worden inderdaad. Maar heel snel zal dat wel niet gaan met alle rompslomp omtrend G4 / wifi / mobiele providers. Voor 112 maakt dat niet zoveel uit, maar je weet wel hoe het gaat "als we dan toch een simkaart hebben wil ook ...." Daarbij is een simkaart een relatief monsterlijk groot iets voor in een horloge, daar zal dus ook weer wat op bedacht moeten worden net zoals de antenne. Allemaal wel oplosbaar, maar het moet eerst geïmplementeerd worden voordat het de norm kan zijn.

Voor de veiligheid kan het mij niet vroeg genoeg komen, maar in de praktijk zie ik het nog niet zo snel komen.
Een horloge met simkaart gaat prima. Ik heb een Huawei Watch 2 4G en die heeft een sim kaart slot tussen de lugs en de antennes zitten onder de keramische bezel.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Mijn F3 sapphire ziet er na 1,5 jaar nog steeds als nieuw uit. Ben echt impressed aangezien ik 'm elke dag draag en er niet bepaald voorzichtig mee omga.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
ToolkiT schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:13:
[...]

Dat is goed te horen.. want ik heb net een F5x besteld :)
Van harte, enorm goede keuze :).

Ik ben meestal iemand die van de ene gadget naar de andere gaat, maar de F3 is zo non-nonsense, good looking en nog steeds onbeschadigd dat ik hem voor mijn doen al erg lang heb... die F5x is dus zekere een goede keuze, vooral met de functie dat hij vooraf een hardlooproute kan plannen! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:00
quote:
ToolkiT schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:13:
[...]

Dat is goed te horen.. want ik heb net een F5x besteld :)
Ik kom van een Fenix 3 en heb anderhalve maand geleden in de UK een reguliere F5 gekocht. Thuis gekomen kwam ik er toch achter dat het kaartmateriaal toch relevant was aangezien ik veel in het buitenland loop (rondgaande routes genereren) dat ik uiteindelijk toch maar een F5X heb gekocht.

Ik draag hem bij zwemmen, hardlopen en fietsen. Ik vind het prettig dat ik ook bij tijd en wijle mijn powermeter (Rotor InPower) op mijn fiets kan kalibreren met de F5X, super.

Veel plezier ermee.

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
Hij vraagt gewoon of je kan leven met een marginale afwijking of dat je bovennatuurlijke nauwkeurigheid vereist (militaire precisie) die sommigen hier verwachten.

Met andere woorden moet voor jou alles perfect zijn of kan je leven met compromissen? Moet de lijn die de pc/telefoon laat zien na je rit tot op de mm exact staan daar waar jij gelopen hebt of kan je leven dat er af een toe een lijntje iets te ver naar links of rechts staat.
Er zijn gewoon mensen die eisen gewoon (te) veel van een toestel of claimen dat alleen toestel xx of yy perfect is, maar voor de meeste gebruikers zijn eigenlijk alle recente toestellen (gps horloges van de merken tomtom/garmin/polar/suunto) goed genoeg qua gps nauwkeurigheid. Verder is een gps horloge niet slechts een logger of iets dat alleen gps doet, het is tegenwoordig veel meer de som van het geheel. Daarbij moet je voor jezelf afwegingen maken van prijs, uiterlijk, extra functionaliteit en achterliggende extra's die merk afhankelijk zijn. Deze wegen voor ieder individu anders qua belang, dus uiteindelijk kan alleen jij hierover een goede beslissing maken.

Tot slot vergeet niet dat tevreden gebruikers meestal stille gebruikers zijn, terwijl azijnpissers vooral vocaal zijn. Over ieder toestel wordt gemekkerd en ieder toestel heeft vanaf launch een tijd nodig om volwassen (foutvrij) te worden. Soms kan dit langer duren (bij garmin is dit gemiddeld 6 tot 9 maanden) al hangt er veel af van of het een compleet nieuw model is, of dat er wordt doorgeborduurd op een eerder toestel en dat er al een flink voortraject is afgelegd. Voor jouw Fenix 5 geld dat het een toestel is dat hoewel nog niet zo lang op de markt, het grotendeels hetzelfde kan en doet als de fenix 3 (en alle versies daarvan) en dat dus de onderliggende software al redelijk volwassen is. De gps ontvanger daarentegen is wel nieuw en deze zal dus waarschijnlijk wat langer nodig hebben om tot een optimum te komen (waarvoor dus firmwares volgen)

Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijker. Bedenk tot slot dat de Fenix 5 een erg prijzig toestel is (net zoals de nieuwe generatie Suunto's) en dat er daarom minder mensen zijn die zo'n horloge kunnen veroorloven en dat mogelijk ook hierdoor de verwachtingen juist hoger liggen. Of dat terecht is mag je helemaal zelf beslissen. Voor mij is het simpel, mijn F3 doet het prima en ik vind de F5 te duur voor wat hij meer kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
m0ridin schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:18:
[...]

Sorry maar wat een onzin, je kan de klagers wel een beetje belachelijk gaan maken ("kun je leven met marginale afwijkingen of wil je bovennatuurlijke precisie", "tevreden gebruikers zijn stil terwijl de azijnzeikers vocaal zijn") maar je kan het ook omdraaien ("accepteer je benedengemiddelde prestaties of kun je toegeven dat iets niet voldoet").

Feit is dat er veel meer geklaagd wordt over de fenix3 en fenix5 serie, en dan specifiek mbt gps en bijv bluetooth, dan over andere modellen.

Hoe dan ook, het heeft niks met bovennatuurlijke verwachtingen te maken, het heeft te maken met verwachtingen gebaseerd op eerdere horloges (ik heb de tomtom cardio, garmin forerunner 235, 735xt en fenix5 gehad en dan nu de 935). Het hoeft niet tot op de mm nauwkeurig, maar als andere horloges het smooth kunnen dan verwacht ik dat ook van een nieuw high-end model ja.

Ik wilde echt heel graag tevreden zijn met de fenix5 maar kon het gewoon niet. In eerste instantie is het mijn sporthorloge dus gps is erg belangrijk. In de praktijk was de gps gewoon erg matig... Met hardlopen in goede omstandigheden deed hij het grotendeels an sich ok, maar zag je al dat tempo enorm op en neer schoot. Maar wanneer je onder bomen liep, langs water, of gewoon wandelde schoot je track zelf echt alle kanten op. Ik heb hem bijna een maand gehad, enkele sw/fw updates, maar het probleem bleef.

Als je dan gaat nazoeken en je leest dat de Fenix3 blijkbaar ook veel van dit soort klachten heeft gehad en je komt erachter dat veel fenix5 gebruikers hier ook issues mee hebben, tja... misschien is er dan gewoon iets niet helemaal goed. Btw, lijken vooral de fenix5 en fenix5s te zijn, de 5x lijkt beter te presteren maar deze heeft dan ook echt wat andere hw en layout.

Zie je vervolgens dat de forerunner 935 (toch ook geen heel goedkoop klokje) gebruikers wel allemaal tevreden zijn (en als je voorbeeld tracks en tempo grafieken daarvan ziet snap je waarom) terwijl die zo'n beetje identiek is aan de fenix5 dan is het wellicht toch meer dan alleen maar software.

Anyway, de fenix3 en fenix5 kan natuurlijk prima voldoen aan je verwachtingen en simpelweg goed genoeg voor je zijn maar naar mijn idee zijn de klachten en alles meer dan een simpele 'te hoge verwachting en je hoort klagers gewoon meer' en dat is wel even iets om rekening mee te houden.

Ook dat het misschien software matig wel een deel opgevangen kan worden, maar als het een design issue is (en hoewel de meningen daarover verdeeld zijn lijken er toch dingen op te wijzen, materiaal en antenna-plaatsing zijn puntjes) zal de bron een issue blijven.
Probleem van de Fenix blijft het aluminum / stalen (?) frame. Dit zorgt sneller voor GPS onnauwkeurigheden.

Ik kan best goed leven met de Fenix, maar vond het gisteren ook wel vervelend dat mijn F3 200 meter later pas aangaf dat ik de 5km had bereikt ten opzichte van de mensen die met iPhone 6 en strava liepen (dat is een stuk nauwkeuriger).

Aan de andere kant.. ik train dus altijd net iets verder dan ik denk, komt handig uit voor wedstrijden :D

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
m0ridin schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:18:
[...]
Sorry maar wat een onzin, je kan de klagers wel een beetje belachelijk gaan maken ("kun je leven met marginale afwijkingen of wil je bovennatuurlijke precisie", "tevreden gebruikers zijn stil terwijl de azijnzeikers vocaal zijn") maar je kan het ook omdraaien ("accepteer je benedengemiddelde prestaties of kun je toegeven dat iets niet voldoet").

Feit is dat er veel meer geklaagd wordt over de fenix3 en fenix5 serie, en dan specifiek mbt gps en bijv bluetooth, dan over andere modellen.
Het was en is nooit mijn bedoeling om mensen belachelijk te maken, ook niet als ze klagen (om al dan niet gegronde of ongegronde reden). Mijn punt is meer om wat tegengas te geven aan de klaagstroom die de F3 en de F5 regelmatig krijgen. Niet om klagers of mensen met kritiek af te vallen. Ik geef zelfs direct toe dat er veel gezeurd is en nog steeds wordt over de gps en de beroerde bluetooth van veel garmin toestellen.

Ik kan natuurlijk alleen over mijn eigen F3 een echt oordeel vellen, deze deed het de eerste 4 maanden ronduit slecht, toestel omgewisseld en sindsdien doet alles het bij mij keurig (ik geloof niet in perfectie, maar ik kan niets vinden waarover ik zelf kan klagen met mijn gebruik)
Ik denk persoonlijk dat er een hoop reviews in de matige opstart periode worden geschreven en daarna nooit meer gereviseerd, om het over fjellnr nog maar niet te hebben, maar daar heb ik al een keer een discussie over gevoerd daar mag voor mijn mening de zoekfunctie gebruiken 8)
Zoals gezegd ik kan me in de problemen van anderen niet vinden, zeker niet qua gps functie, ik kan naderhand ook perfect zien aan welke kant van de weg ik liep of fietste en zelfs in het bos werkt het prima. De garmin app daarentegen vind ik bagger (lang leve wifi sync)

Of het de meerprijs waard is als je alleen naar gps kijkt, nee, maar zoals ik ook aangaf, het gaat om het complete plaatje. Het horloge is ook een sierraad / kledingstuk en je kan er ook andere dingen mee. Wat voor iedereen het belangrijkst is en waar de balans ligt qua prijs, verpakking, functie en performance is lastig voor iedereen individueel te bepalen zonder dat je eigenlijk die persoon zijn/haar specifieke wensen kent. Terwijl er in een hoop reviews alleen even snel gekeken wordt naar 1 of 2 sessies met alleen de gps aan in een review (en dan ook nog met eigenlijk beta firmware, want in mijn ogen zou garmin er beter aan doen alle modellen eerst -zelf- 6 maanden te testen ipv het ons gebruikers te laten doen)
quote:
BigEagle schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:49:
[...]
Ik was ook benieuwd naar de mening van de stille gebruikers. En ik weet dat producten volwassen moeten worden. De lancering is al even geleden en er zullen vast wat problemen opgelost zijn en nog opgelost moeten worden.
[...]
Mijn tip is om er eentje aan te schaffen bij een winkel waar je de een met de ander zou kunnen ruilen als hij niet bevalt of bij een winkel waar je terug kan sturen. Dat je twijfelt is een goede zaak, de kritische consument zorgt alleen maar voor betere producten op de lange termijn en het is een flink bedrag. Maar ik denk dat van gebruikers hier op het forum of andere fora toch altijd tegenstrijdige geluiden zal blijven horen, daarom gewoon lekker 1 van de 2 opties kiezen (of allebei), vergelijk ze met elkaar en stuur de verkeerde terug. :)

rockhopper wijzigde deze reactie 19-07-2017 18:04 (14%)
Reden: reply naar big eagle toegevoegd

• m0ridin
quote:
ToolkiT schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:35:
Ik heb net ff een test gedaan:
https://connect.garmin.com/modern/activity/1865402915
Even naar de shops gelopen via het bos en terug..
Tijdens het lopen op de mapping functie van de 5x gekeken en die was spot on. maar op garmin connect slaat hij het op in vectoren die minder precies zijn dan de GPS ontvangst zelf is..
Voorbeeld: op Kiln road ben ik alleen op de linkerkant geweest, en op peppard road alleen op de rechterkant..
Op mijn horloge gaf hij dat precies aan.. zelfs in het bos was de positie perfect..

Het probleem is dus in de software niet de ontvanger..
Ziet er meer uit alsof smart recording aan staat ipv 1sec, dat maakt voor tempo bepaling en weergave op je horloge niet uit maar bij weergave in GC wel ivm een lager aantal daadwerkelijk opgeslagen meetpunten.

(En daarnaast dacht ik dat het bij de F5x ook minder een issue is)

• m0ridin
quote:
ToolkiT schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:57:
[...]

DataStorage :)

En je had helemaal gelijk!
Nou maakt dat volgens mij alleen uit als je achteraf inderdaad meer in detail wil analyseren hoor, over het algemeen heb ik tegenwoordig gewoon smart aan staan. Nadeel van 1sec is namelijk dat je grotere databestanden krijgt en syncen dus ook langer duurt (vooral met bluetooth een nadeel).

Als je specifiek je tracks wil analyseren is het dus wel handig 1sec aan te zetten, veel meer datapunten.

Voor tijdens het lopen maakt het verder niet uit (batterijverbruik lijkt eigenlijk ook vrij weinig tot niets te verschillen, toevallig wat testjes mee gedaan gisteren en vandaag).

m0ridin wijzigde deze reactie 20-07-2017 16:02 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bert213
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 10-01 14:04
Heb sinds 3 maanden een forerunner 235 daar was ik tot verleden week blij mee, maar sinds verleden week klopt er van de hartslagmeting helemaal niets meer.
In rust heb ik normaal 45/50 nu 90/95 met hardlopen normaal 140/150 nu 160/200 mountainbiken normaal 120/130 nu 165/203.
Heb hem al gerest een beta update gedaan maar niets helpt.
Nu heb ik gelezen dat er wel meer problemen zijn met de meting van de 235,bij mij komt het niet op een paar hartslagen meer of minder maar deze afwijking is wel héel erg.
Heb nu even een fitbit als controle...... is ook niet echt zuiver maar zit wel meer in de normale richting.
Iemand enig idee voordat ik heb opstuur voor controle?

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
coldasice schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:03:
[...]
Waarom zou je met 2 sattelieten een plaatsbepaling kunnen doen? De aarde is helaas geen perfecte bol waardoor je geen idee hebt van je hoogte, verder komt er een ovaal aan mogelijke posities uit. Je kunt er een groot aantal uitsluiten dmv waarschijnlijkheidsberekeningen maar onmogelijk een juiste plaats
Volgens mij is dat precies wat ik schreef. een globale indruk nagenoeg onbruikbaar voor exacte positie, maar wel een ruwe indruk waar je 'ongeveerish' bent

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-06 10:46

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

quote:
Jirnsum schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:40:
Het is inderdaad de gewone 5. Ik ben vooral hardloper (al kun je vraagtekens zetten bij hoe "hard" een 3:11 Marathon is ;) en wandelaar en gebruik m incidenteel voor fietsen, schaatsen en zwemmen.

Waarom deze versie? Heel plat: looks en all day activity monitoring. Kan de 920 in mijn werk niet met goed fatsoen dragen (en had daarom een fitbit onder mijn overhemd). Heb bij de Fenix meteen leren band meebesteld. Daarmee ziet ie er prima zakelijk uit. Bij de "kleine" zou ik inleveren op batterijduur (en dat wil ik niet voor het geval ik ooit nog voor een tweede keer de Elfstedentocht mag schaatsen) en de 5x is wel erg groot en ik vond de kaarten het extra geld niet waard.
Een marathon in 3.11 lopen en daar dan vraagtekens bijzetten 8)7? Je loopt 'm dan met 4.32/km.. De gemiddelde loper kan dat tempo niet eens op een 10k volhouden, laat staan een halve en zéker geen hele :)
Ik denk dat je je dan toch wel bij de serieuzere hardlopers mag rekenen :)

Maar, back on topic. Ik loop nu met de FR235 (draag 'm ook als dagelijkse horloge) maar die Fenix 5 is wel een heerlijk ding hoor. Heb lang getwijfeld tussen de FR235 o FR630, maar voor de prijs voor FR235 gekozen. Ik merk nu wel dat mijn collega-lopers die wel een 630 hebben, toch nét iets meer insights hebben. Dus, mogelijk zal de opvolger een 640 of misschien wel een Fenix worden. Enige "nadeel" van de Fenix is dat ze vrij prijzig zijn :X (maar als de andere kant, als ik het bonnetje verstop zodat mijn vriendin niet achter de prijs kan komen is er niks aan de hand toch O-) )

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• tlpeter
quote:
Calitomnication schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 08:16:
[...]
Enige "nadeel" van de Fenix is dat ze vrij prijzig zijn :X (maar als de andere kant, als ik het bonnetje verstop zodat mijn vriendin niet achter de prijs kan komen is er niks aan de hand toch O-) )
Je bent niet getrouwd dus hoef je het bonnetje niet te verstoppen :9

tlpeter wijzigde deze reactie 27-07-2017 08:21 (45%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Technisch is het misschien nog mogelijk om het bij een Fenix 5x toe te passen. Er is mogelijkheid tot een bluetooth verbinding en er is ook genoeg ruimte op het toestel voor muziek. -Maar- het is niet een functie die garmin zelf aanbiedt en dus zal er eerst iemand moeten zijn die dit via de connect IQ apps zou moeten maken. Dus op papier een optie, in de praktijk een groot vraagteken. Er zal immers eerst iemand moeten zijn die dit schrijft, programmeert en test en het moet dan ook nog werken. Ik heb dit toestel zelf niet, dus ik heb ook totaal geen background of iemand dit al geprobeerd heeft.

Zoals PatrickC al aangeeft er zijn maar heel weinig kandidaten in puur gps gebied. Smartwatches zijn er wel genoeg, maar die zijn weer wat minder qua sport-functionaliteit en zeker minder qua hartslagsensoren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Valorian
quote:
Mitashi schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:07:
Ik ben op zoek naar een sporthorloge voor onder andere wielrennen, krachttraining, tennis en eens een rondje hardlopen.

Nu zat ik eerst te kijken naar de TomTom Spark 3 Cardio. Dit leek mij een goed horloge voor een niet al te duur prijsje. Het liefst heb ik ook muziek erbij, zodat ik mijn telefoon niet meer mee hoef te nemen de sportschool in. Dan zit je al richting 230 euro, vrij prijzig vind ik.

Na wat doorzoeken kwam ik terecht bij de Polar M600. Deze heeft Android Wear 2.0 waardoor ik er ook muziek mee kan afspelen. Ook kan ik een Fitness app gebruiken om mijn schema in bij te houden. Deze lijkt mij ideaal, maar is nog duurder (300 euro).

Hier is erg weinig over te vinden in dit topic. Wat zijn de meningen hierover? In wat reviews las ik dat de batterij matig is, maar in principe wil ik 'm alleen voor het sporten gebuiken, dus zolang ie 1 sportsessie overleeft (wat me wel zo lijkt) is het wat mij betreft prima.

Zijn er alternatieven? Ik ben dus op zoek naar een sporthorloge met GPS, HR tracking, muziek afspelen en het liefst iets dat ook krachttraining bij kan houden. Ik merk namelijk dat ik nogal snel afgeleid ben door mijn telefoon in de sportschool.
Paar suggesties / overwegingen n.a.v. je vraag:

Muziekfunctie:
Zoals hierboven al gezegd beperkt de muziek-functie je enorm in je keuze. Dat is op zich prima als je ook echt zeker weet dát je die functie op een effectieve manier kunt gebruiken. Heb je je al een beetje ingelezen in hoe dat in zijn werk gaat? Ik heb zelf de TomTom Adventurer maar gebruik de muziek-optie in zijn geheel niet. Simpele reden: ik heb vind het maken van playlists met mp3's en die op de tomtom zetten teveel gedoe. Wil gewoon waar ik aan gewend geraakt ben: Spotify waar en wanneer ik maar wil. Dat is mijn probleem, maar mocht je toevallig ook op deze manier omgaan met muziek dan is een horloge dus weinig effectief. Heb je echter nog 10.000 mp3's op een HD en vind je het maken van lijstje en het kopieren van losse bestanden geen probleem? Dan is het mogelijk een TomTom een prima keuze en is 230 euro voor al die opties samen (ook HR, etc.) helemaal niet zoveel geld lijkt me (goedkoper zal je het in ieder geval niet vinden in één apparaat).

HR-meting
Voor amateur hardlopers is de HR-meting op pols voldoende. Uit reviews maar ook uit reacties hier op tweakers blijkt dat mensen die veel met intervallen doen óf die wat kritischer zijn liever een band gebruiken, maar als het niet zo nauw komt dan is zo'n HR-functie op het horloge vaak genoeg. Dat gezegd hebbende vraag ik me wel af of dat ook het geval is wanneer je naast hardlopen ook fiets, tennist en krachttraining doet. Bij fietsen is het immers best gebruikelijk om je horloge op je fiets te klikken, zodat 'ie beter afleesbaar is én niet knelt als je je pols onder een hoek tegen de handvatten houdt. Dat kan met de TomTom (en wellicht alle andere horloges) ook, dankzij een stuurhouder. Maar dan heb je weer niets aan optische HR. Gelukkig kun je dan meestal óók een band gebruiken, maar die moet je er dan toch weer bij kopen. Bij tennis weet ik niet of een horloge fijn is en ook niet of HR-meting goed werkt als je je hand/pols zoveel en zo actief beweegt/draai.
Ik weet dat Federer een mooie Rolex heeft maar die alleen even om doet voor 'ie het podium op gaat ;) .. Dezelfde vraagtekens heb ik bij krachttraining icm hartslagmeting. EDIT: Zie dat @PatrickC daar ook al iets over gemeld heeft.

Kortom, wellicht goed om daar nog even in te duiken. Vooral als je 230 euro al best veel geld vind want dan is het natuurlijk zonde als een deel van de features waar je in geïnvesteerd hebt straks niet optimaal benut wordt.

PS: De polar ken ik niet, heb ik dus geen mening over. Maar mijn overwegingen m.b.t. muziek en hr-meting op pols gelden uiteraard voor elk horloge. Verder zie ik wel dat de Polar een smartwatch is, dat is dus een compleet andere insteek dan een sporthorloge an zich. Als je door je telefoon afgeleid wordt zou ik qua horloge ook voor iets gaan wat niet afleidt, anders ga je daar wellicht nog steeds je app-jes op lezen tijdens het trainen ;) .. En als je je mobiel dan niet meeneemt dan gebruik je in praktijk een deel van het smart-geheel niet en dan is de investering mijns inziens ook niet meer zo logisch.

Valorian wijzigde deze reactie 31-07-2017 22:42 (6%)

quote:
Valorian schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:39:
[...]
PS: De polar ken ik niet, heb ik dus geen mening over.
Maar mijn overwegingen m.b.t. muziek en hr-meting op pols gelden uiteraard voor elk horloge.
Verder zie ik wel dat de Polar een smartwatch is, dat is dus een compleet andere insteek dan een sporthorloge an zich.
De Polar M600 (daar heb je het denk ik over?) die je niet kent is een beetje speciaal soort sport gps en heeft daarnaast smart functies zoals ieder gps horloge dat de laatste twee jaar is uitgekomen. Het is niet helemaal totaal anders maar meer een hybride toestel.
Dus ik ben het niet helemaal met je eens om het een smartwatch te noemen.
Het is een redelijk uniek toestel op dit moment, maar vooral een 'jack of all trades, master of none'. Met andere woorden het is eigenlijk vlees noch vis, blinkt nergens echt in uit en blijft achter op core sport gebied. Als je per se muziek wilt is het een goede optie, maar eigenlijk is een dommere/simpelere duurdere uitvoering van de M400.
Aangezien de achtergrond van polar is, zijn de roots toch echt sport oriented, dit maakt het voor sport wel beter dan de gemiddelde smartwatch (laten we het maar in het midden houden waar dit toestel onder valt, want polar weet het zelf denk ik ook niet), dat de functionaliteit ten goede komt, van de andere kant is het een eerste probeersel met een open android/ios platform. Redelijk geslaagd op android gebied, vanuit ios gezien minder succesvol.

• barticus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:43
quote:
Requiem19 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:05:
Loopt er eigenlijk iemand hier met een stryd footpod? Ben wel benieuwd naar de ervaringen mbt lopen op Power/Vermogen...
Bij mij op de club best wel wat, en van wat ik hoor is het een goede manier om constant te kunnen lopen op een bepaald vermogen waarvan je weet dat je het lange tijd aankunt.
Maar dat komt misschien ook een beetje omdat de auteurs van dit boek bij ons rondlopen :)
quote:
barticus schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

Bij mij op de club best wel wat, en van wat ik hoor is het een goede manier om constant te kunnen lopen op een bepaald vermogen waarvan je weet dat je het lange tijd aankunt.
Maar dat komt misschien ook een beetje omdat de auteurs van dit boek bij ons rondlopen :)
Cool, lees ook dat de Stryd echt super precies met actual pace. Dat is ook wel heel fijn als je een Fenix horloge hebt ;).

Lopen op Power intrigeert me vooral omdat je dan beter kunt vergelijken tussen heuvelachtige loopjes, of flink wind tegen etc.

• coldasice
quote:
Valorian schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:08:
[...]

Dat maakt het wel makkelijker. Maar feit blijft dat je dan wel over mp3's moet beschikken. Dat kan dus alleen als je regelmatig muziek koopt en dus zelf over de bestanden beschikt, of als je het illegaal verkrijgen van muziek niet teveel gedoe en/of bezwaarlijk vindt. Ik luister graag steeds weer nieuwe muziek, maar om weer 'terug' te gaan naar downloaden is me omslachtig en het kopen van losse albums (ipv streamen via spotify) vind ik te kostbaar. Dus tot Spotify (of een van de andere grote streamingservices) geïntegreerd is met de horloges hou ik het voor muziek noodgedwongen bij mobiel :)
Ik luister veel naar livesets en podcasts en die zijn legaal en vrij verkrijgbaar via soundcloud, mixcloud, of vindbaar via lsdb.nl. Dus geen probleem met nieuwe muziek :)

• tlpeter
Bij coolblue is de forerunner 230 hrm in de aanbieding voor €179. gisteren eentje voor mijn zoon besteld. Is toch zo'n 40 goedkoper denk ik.

• bwydoogh
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 14-06 11:15
quote:
tlpeter schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:24:
Bij coolblue is de forerunner 230 hrm in de aanbieding voor €179. gisteren eentje voor mijn zoon besteld. Is toch zo'n 40 goedkoper denk ik.
Thanks, me ook eentje besteld. Mooie aanbieding inderdaad, met die meegeleverde hartslagsensor (en nauwkeuriger dan de 235 met ingebouwde hartslagsensor :) )

• nogeeninlog
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:13
Sommige hardloopschoenen hebben zo'n vakje waar je een voetsensor in kunt doen:

Hartstikke handig, dat ding blijft op zijn plaats en zal amper last hebben van regen. Maar het heeft ook een risico. daar kwam ik achter toen de mijne niet meer werkte en ik dacht dat ik de batterij moest vervangen:

De kast is helemaal gekraakt. :(
Die dingen zijn niet goedkoop. Ik ga nog maar iets met secondelijm proberen.

en voor wie het wil weten: Ik ben de afgelopen 18 maanden afgevallen van 91 naar 76 kilo. Dus zo zwaar ben ik niet.

• XeNeRgY
  • Laatst online: 09:14
quote:
Valorian schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:39:
Ik heb zelf de TomTom Adventurer maar gebruik de muziek-optie in zijn geheel niet. Simpele reden: ik heb vind het maken van playlists met mp3's en die op de tomtom zetten teveel gedoe. Wil gewoon waar ik aan gewend geraakt ben: Spotify waar en wanneer ik maar wil. Dat is mijn probleem, maar mocht je toevallig ook op deze manier omgaan met muziek dan is een horloge dus weinig effectief. Heb je echter nog 10.000 mp3's op een HD en vind je het maken van lijstje en het kopieren van losse bestanden geen probleem?
Voor mij is dit ook precies de reden waarom ik bereid zou zijn flink meer te betalen voor een (Garmin) horloge met ingebouwde Spotify optie. Nu loop ik soms met mijn 5.5" telefoon in mijn hand. Dat is irritant maar een armband voor een dergelijke grote telefoon is dat ook. Heb ook een iPod shuffle maar het zoeken en downloaden van mp3's kost me teveel moeite dus de variaties qua muziek op dat ding is ook matig. Het is het eigenlijk allemaal net niet.

Android Wear geloof ik niet zo in, ik gebruik de horloge alleen voor het sporten dus de telefoon functies zet ik liever uit, ook op mijn FR230. Die ik overigens overwoog te gaan vervangen voor een 235 totdat ik hier een aantal posts over de nauwkeurigheid van de pols meting las. Mijn zusje heeft een Vivoactive en die klaagt er ook over.

Enig idee wanneer de nieuwe Garmin modellen uit komen? Een 6xx bijvoorbeeld?

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:33
quote:
XeNeRgY schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 08:27:
[...]

Voor mij is dit ook precies de reden waarom ik bereid zou zijn flink meer te betalen voor een (Garmin) horloge met ingebouwde Spotify optie. Nu loop ik soms met mijn 5.5" telefoon in mijn hand. Dat is irritant maar een armband voor een dergelijke grote telefoon is dat ook. Heb ook een iPod shuffle maar het zoeken en downloaden van mp3's kost me teveel moeite dus de variaties qua muziek op dat ding is ook matig. Het is het eigenlijk allemaal net niet.

Android Wear geloof ik niet zo in, ik gebruik de horloge alleen voor het sporten dus de telefoon functies zet ik liever uit, ook op mijn FR230. Die ik overigens overwoog te gaan vervangen voor een 235 totdat ik hier een aantal posts over de nauwkeurigheid van de pols meting las. Mijn zusje heeft een Vivoactive en die klaagt er ook over.

Enig idee wanneer de nieuwe Garmin modellen uit komen? Een 6xx bijvoorbeeld?
Ik vermoed dat de nieuwe 24x en de 64x waarschijnlijk eind deze maand dan wel vroeg september in diverse reviews zullen opduiken. Hierbij baseer ik me op voorgaande jaren. Polar zal binnenkort ook wel komen met een vervolg op de V800(V830?) en ook Suunto heeft nog een horloge in aantocht.

Ps ik loop zelf ook met een telefoon momenteel maar daarbij gebruik ik een flipbelt waardoor ik er geen enkele hinder van ondervindt. Wellicht voor jou een mooie tussen oplossing totdat de horloges daadwerkelijk offline Spotify opties gaan bevatten.

PVOutput

• Valorian
quote:
Jheroun schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:16:
[...]

Ik ben ook op zoek naar iets handigs om de muziek mee te krijgen. Zo'n belt leek mij vrij irritant maar ik lees hier dus andere ervaringen :) Gaat dat niet knellen/irriteren waardoor je op die plek veel meer gaat zweten?

Ander alternatief is de Mighty, lijkt me echt ideaal, maar daarbij is de vrees weer dat Spotify op een dag vindt van niet en dat het ding niet meer werkt. Ik vond snoertjes ook irritant dus een bluetooth koptelefoon heb ik al maar die heb ik tot nog toe maar 1 x gebruikt omdat vasthouden of zo'n armband mijn ding echt niet is en je broek afzakt als je de telefoons van tegenwoordig in je broekzak stopt -O- . Gelukkig wordt het over een maand of twee weer kouder en merk ik weinig van een telefoon in een legging ;)

Edit: Ik lees net wat verder op die site van Mighty en daar staat:
[...]
Dus wellicht ga ik dan toch daar maar eens voor.
Goede tip die Mighty, die kende ik nog niet. Had ooit een Sansa Clip, dat was echt ideaal (kleinste mp3-speler met display die ik ooit gezien heb), maar die zou nu ook niet meer voldoen anno Spotify-era...

De Flipbelt zit prima en zorgt voor weinig irritatie, maar zonder blijft natuurlijk fijner. Het is niet alsof je helemaal niet meer door hebt dat je 'm om hebt, het blijft een extra kledingstuk. Wel fijn is dat je er veel in kwijt kan, zo heb ik bij het verkeerd inschatten van het weer wel eens gelopen met telefoon + huissleutel + buff + hardloop-handschoenen + ov-chipkaart. Allemaal in die flipbelt gepropt en liep nog steeds ok.

• Jirnsum
  • Laatst online: 15-06 17:09
quote:
nogeeninlog schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 22:40:
Sommige hardloopschoenen hebben zo'n vakje waar je een voetsensor in kunt doen:

[afbeelding]

Hartstikke handig, dat ding blijft op zijn plaats en zal amper last hebben van regen. Maar het heeft ook een risico. daar kwam ik achter toen de mijne niet meer werkte en ik dacht dat ik de batterij moest vervangen:

[afbeelding]

De kast is helemaal gekraakt. :(
Die dingen zijn niet goedkoop. Ik ga nog maar iets met secondelijm proberen.

en voor wie het wil weten: Ik ben de afgelopen 18 maanden afgevallen van 91 naar 76 kilo. Dus zo zwaar ben ik niet.
Die vakjes zijn het overblijfsel van het oude Nike plus (Wikipedia: Nike+ systeem. Dat was een stappenteller met een losse ontvanger die je aan je iPod kon klikken. Revolutionair destijds. Die sensoren pasten idd precies in dat vakje en waren van keihard plastic en waren niet kapot te krijgen (zelfs batterij was bijna niet te vervangen).

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• Pathogen
Computer? Mijn ouwe trouwe FR220(!) haalt z'n fast GPS data gewoon uit een sync met mijn telefoon... Zou voor een 230 of Fenix niet anders moeten werken m.i.

• Trenchdog
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13-06 22:31
Dit stukje over EPO (what's in a name...) van DCRainmaker bevat een goede uitleg hierover:

https://www.dcrainmaker.c...etter-off-taking-epo.html

• Redje
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:35
quote:
Aight! schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:40:
Mijn Polar M400 begint een beetje kuren te vertonen, dus ik ben me aan het oriënteren voor een andere. Hij doet het wel nog dus echt haast heb ik niet.

Wil waarschijnlijk overstappen naar Garmin, want daar hoor ik goede verhalen over.

Wat zouden jullie doen? De forerunner 235, die is best leuk geprijsd, of kijken voor 2e hands fenix 3? Nadeel dat dit wel de oude generatie is toch? Of doorsparen voor Fenix 5, dat is weer de nieuwste in de serie.

Heb normaal een hartslagband om, maar daar wil ik vanaf. Doe voornamelijk hardlopen, trailrun en volgend jaar weer een marathon.
Om nu nog een 235 te kopen (zonder aanbieding) lijkt me geen goede keuze.
Ik zou eerst wachten op de 245 (zal niet lang meer duren), kijken wat er vernieuwend is en anders kan je altijd nog een 235 kopen als er een aanbieding is / prijzen gaan zakken.
Een Fenix 3 HR kost tegenwoordig nieuw 350 ofzo, lijkt me ook niet verkeerd.

Zelf wil ik m'n FR225 vervangen maar de huidige top horloges lijken allemaal kuren te hebben.
Ik wacht dus even op de FR245 en anders wordt het misschien en 735.
quote:
Aight! schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 12:40:
Mijn Polar M400 begint een beetje kuren te vertonen, dus ik ben me aan het oriënteren voor een andere. Hij doet het wel nog dus echt haast heb ik niet.

Wil waarschijnlijk overstappen naar Garmin, want daar hoor ik goede verhalen over.

Wat zouden jullie doen? De forerunner 235, die is best leuk geprijsd, of kijken voor 2e hands fenix 3? Nadeel dat dit wel de oude generatie is toch? Of doorsparen voor Fenix 5, dat is weer de nieuwste in de serie.

Heb normaal een hartslagband om, maar daar wil ik vanaf. Doe voornamelijk hardlopen, trailrun en volgend jaar weer een marathon.
Zie mijn bovenstaande reactie over de nieuwe Vivoactive 3? Of heb je de wat meer uitgebreide hardloopfuncties nodig die de FR serie biedt (b.v. VO2 max, customs workouts, advanced running dynamics via de hartslagband)?

Persoonlijk vind ik de Fenix 3 nogal fors. De Fenix 5 daarentegen is een stukje minder fors, maar daar hangt helaas wel een behoorlijk prijskaartje aan.

• tlpeter
Kan ook er na. Ik heb mijn telefoon bijna altijd bij me en dan is het syncen meteen klaar. Anders duurt het het ietsje langer.
De MilestonePod app is vernieuwd met een paar zeer nuttige toevoegingen:
http://www.milestonepod.c...p-adds-requested-features

• riotrick
  • Laatst online: 14-06 11:49
quote:
PatrickC schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:14:
[...]

De forerunner serie ondersteunt ook zaken als VO2 max, custom workouts en advanced running dynamics (via de speciale HR band). De vivoactive serie heeft deze functionaliteit niet en is eigenlijk meer een allround (smart)horloge. Het zou mooi zijn als de nieuwe vivoactive 3 deze functies ook zou krijgen, maar ik acht de kans daarop klein, omdat ze dan de duurdere horloges (Fenix 5 en de duurdere Forerunners) minder gaan verkopen.
Zaken als running dynamics e.d. zit alleen in de duurdere forerunners. De 35 en 235 hebben dat niet. Verder hebben de 35/235 ook standaard geen course navigatie (zijn wel apps voor te vinden op connect iq). De 735xt/935 dan weer wel.

Facebook :: Twitter :: PSN

quote:
pdavie2311 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:27:
Goedemorgen!

Na een Fenix 3HR Saffier, Apple Watch Nike+, Forerunner 235, ben ik toch weer op zoek naar een sporthorloge! Vooral de Fenix en de Apple Watch heb ik weer terug gedaan ivm de grote uitgave en dat ik op 1 of andere manier mijzelf het niet kan verantwoorden om zo'n duur sporthorloge te hebben.

Ik doe alleen aan hardlopen, 3 a 4 keer in de week. Ik loop nu op een stopwatch, maar mis toch wel mijn hartslag om op te trainen. Ik zoek dus een prijs/kwaliteit sporthorloge MET geïntegreerde hartslagsensor op de pols. Borstband altijd gehad, dit irriteert me! Ik kom een beetje uit bij de TomTom series? Of polar?

150,- euro wil ik voor kunnen slagen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer? Tips?
Met dat budget kan je op marktplaats kijken naar iets meer modellen, maar eigenlijk zijn je wensen te groot voor je budget. Van de 3 die je geprobeerd hebt was de Fenix 3 in mijn ogen de beste, maar eigenlijk geef je alleen aan dat je ze terugstuurt omdat de prijs te hoog was. Zou je misschien meer feedback kunnen geven wat je goed/slecht vond aan de drie toestellen, want ze zijn wel behoorlijk verschillend.

Verder kan je de Scosche Rhythm+ overwegen als alternatief voor optische hartslag meting. Nauwkeuriger dan die van ingebouwde horloges en je draagt deze gewoon om je arm.
quote:
riotrick schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:47:
[...]
Volgens mij is het grootste verschil tussen de vivoactive en de forerunner serie, dat de vivoactives een touchscreen hebben en de forerunners juist niet.
Het grote verschil zit hem dat forerunners sport en training georienteerd zijn, en dus trainingsschema's toestaan, daar waar de vivoactive serie dit niet ondersteund.
Simpel gezegd is de vivoactive meer instap, meer divers (neigt iets meer naar "smart-wearable") maar heeft wat minder toeters en bellen op puur sport gebied, met als belangrijkste gefocuste trainingsschema's vanuit het horloge zelf. Het zou ook kunnen zijn dat de wat duurdere sensoren (fiets-power meter) niet ondersteund worden maar dat weet ik niet helemaal zeker.
De Forerunner serie is dus juist wel op sport en training gericht. Dat sommige modellen wel en andere niet een touchscreen hebben verschilt meer per model dan per serie. Ik zie er zelf geen meerwaarde in, maar dat is mijn mening.
quote:
PatrickC schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:09:
[...]
En ik heb juist liever wel een touchscreen. Als ik wel eens mensen door de menus van een Fenix 3 zie navigeren, door allemaal de verschillende fysieke knoppen te moeten gebruiken, dan vind ik het touchscreen op mijn vivactive HR een zegen. Een touchscreen heeft voor mij eigenlijk maar één nadeel en dat is dat het niet goed werkt als het nat is. Dus als ik m'n horloge ook zou gebruiken bij het zwemmen, dan zou ik nooit voor een touchscreen kiezen.

Het scherm is trouwens prima leesbaar buiten, ook in fel zonlicht.
Kijk bij een Fenix 3 is juist het aflezen in donkere omstandigheden een nadeel. In felle zon blinkt garmin uit, maar in schemer moet ik toch al snel de backlight aanzetten. (en deze heeft bij de Fenix 3 wat lelijke bleeding, maar dat kan per model verschillen, ik heb onder schemer omstandigheden geen ervaring met andere horloges)

rockhopper wijzigde deze reactie 17-08-2017 15:58 (42%)
Reden: typo en meerdere replies ingevoegd

Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je met een 35 kan leven als je ook een Fenix om je pols hebt gehad ;).

Plus dat je met alle apps die er voor Connect IQ zijn ook gewoon allemaal exotische sporten kunt loggen op een Forerunner.

Er is wat verschil in wat er ondersteund wordt qua sensors (bijv. Power meters bij fietsen) en qua 'native' support van Garmin (bijv. Golf, Roeien, etc.). Sensorondersteuning kun je met apps niks aan doen - maar sporttypes kun je prima ondervangen met software van Connect IQ.

Bottom line: elk recent Garmin GPS horloge is geschikt voor alle sporten. Als je een sport serieus genoeg beoefend weet je wat de beperkingen van de specifieke modellen zijn, anders hoef je je er niet druk over te maken en voldoet elk type. :)

Twitter | Strava

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 02:06
quote:
XeNeRgY schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:52:
Het is minder handig dan een Edge omdat je op je pols moet kijken tijdens het fietsen ipv op je stuur maar het werk op zich prima.
Ik had bij een heel oude Polar hartslagmeter een stuurhoudertje en die heb ik altijd nog bewaard. Die zit nu op mijn sportfiets voor woon-werkverkeer, dus als ik nu op mijn werk bedenk dat ik vanmiddag een langer stuk wil gaan fietsen, dan heb ik gewoon nog mijn Fenix als 'fietscomputer'. Decathlon verkoopt ook dat soort stuurhoudertjes voor een paar euro. Als je dus vaker op je MTB gaat zitten met je FR230, is dat misschien wel het overwegen waard. :)

Punctuality is the politeness of kings

@pdavie2311 Gefeliciteerd met je aankoop maar ik ben het draadje inmiddels wel een beetje kwijt. ;) Van een Garmin F3 Sapphire naar een Garmin FR35 (je wou maar €150 uitgeven) en dan via een Polar M600 weer terug nnar de Garmin F3 Sapphire. :o
Als je toch dit soort bedragen wilt uitgeven, waarom dan niet voor een wat lager bedrag een Garmin FR 235 gekozen? Deze heeft natuurlijk niet de premium uitstraling van de Fenix 3, maar kost dan ook een heel stuk minder.

• pdavie2311
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online

pdavie2311

Live life to the fullest..

quote:
XeNeRgY schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:57:
[...]

No offence maar je hebt in een jaar tijd de Apple Watch, Fenix 3, 235, 35, m600 gehad, om nu opnieuw bij een Fenix 3 uit te komen? Je hebt zo'n beetje alle merken geprobeerd en zowel budget als premium horloges :)

Volgens mij weet je niet echt wat je wilt als ik het zo lees? Waarom dat niet eerst uitzoeken en dan direct het juiste horloge bestellen?
Dat heb ik nu gedaan! ;-)

MacBook Pro early 2011 256GB SSD 8GB 1600Mhz - Dell Latitude E7470 - iPad 3 - iPad 2017 32GB - Apple TV - Huawei Mate 20 Pro

Dat het een slechte review is en de foto's (waarschijnlijk zeker) van Garmin afkomstig zijn doet verder niks af aan dat het in potentie een interessant toestel kan gaan worden. Ik zou alleen niet die site of de review of andere tips van die site zomaar blindelings overnemen. Maar ondanks dat het allemaal een hoog "luchtigheids" gehalte heeft, is het wel in ieder iets waar we het één en ander kunnen lezen en over kunnen speculeren.
Persoonlijk wacht ik meestal tot ik het toestel zelf in handen heb gehad tot ik tot een eindoordeel kom en tot die tijd is meestal DCRainmaker's review een van de betere plekken om de zwakke en sterke punten te lezen.
Ik ben wel verbaasd dat er nu al zoveel geruchten zijn, eigenlijk is eurobike het eerste grote evenement waar dingen weer geshowed gaan worden, en iedereen zit eigenlijk op de edge 1030 te wachten. De vivo serie krijgt meestal pas in januari officiële aankondigingen.

Daarbij doet iedereen alsof die borstband gratis is, maar dat is natuurlijk ook niet zo. Het is wel zo dat je deze aan meerdere toestellen kan verbinden en dus mee kan nemen naar een ander horloge.

• m0ridin
Over het algemeen helpt het om vooral goed strak aan te trekken (tegen het oncomfortabele aan) en inderdaad iets hoger boven de pols dan je met een gemiddeld horloge zou doen...

Wat ik ook veel hoor is dat bij een horloge als de Fenix5/5x deze door het gewicht meer dan gemiddeld beweegt en dus minder nauwkeurig is met OHR.
Als allerlaatste check zou je nog HR band met ander horloge kunnen checken - fout kan ook in de FR 235 zitten (ook al is dit zeer onwaarschijnlijk).

Naast doktersbezoekje lijkt me jouw verhaal (na uitsluiten technische issues) een mooi moment om een volledige sportmedische keuring te doen inclusief inspanningstest.

Pagina: 1 2 3 ... 18

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True