Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• driedees
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13:21
quote:
MrAcid schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:44:
Over de Garmin Forerunner Personal Records functie: berekent hij de snelste sectie uit je run? Of pakt hij starttijd totdat je de afstand hebt gehaald?
Voor zover ik kan zien, pakt de 920XT de snelste sectie. Hieronder de gegevens van die run uit Garmin Connect en het huidige 10km-"record" in m'n 920XT rechts in beeld, zoals je ziet is de "recordtijd" lager dan de eerste doorkomst op de 10km. Strava-link.

Vanavond heb ik 10km gelopen, eerste 3km inlopen op 6:00 min/km - toen 5 km rond de 4:35 min/km geprobeerd te lopen en de laatste 3km weer rustig, Strava-link. Ook hier pakt het horloge de snelste sectie.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Bijna hetzelfde gedaan vandaag, met een 10km. Pakt ook het snelste deel. Garmin Forerunner 230.

https://www.strava.com/activities/808790015

Twitter | Strava

quote:
Galois schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:14:
[...]
Eigenlijk wil ik HR op de pols én wifi :-)
Misschien dus nog maar een maandje wachten en kijken wat er komt in januari (want het is zeker dat Garmin met nieuwe Forerunners zal komen?).
De enige zekerheid die er is, is dat er aankondigingen volgen. Welke serie en wat precies weten alleen een paar medewerkers, testpersonen en misschien al een aantal mensen die reviews schrijven. Al deze mensen hebben een NDA getekend, wat betekend dat iedere info die ze hebben, ze niet mogen delen met de rest van de wereld.
Het is vrijwel zeker dat er een nieuwe Fenix aangekondigd gaat worden omdat er al een langere tijd geruchten/foto's over rond gaan. Het past ook in het ieder jaar een nieuw model tempo dat ze de laatste tijd hebben gehad. Echter ook hier geld: geen zekerheden.
Verder is de 920 al behoorlijk oud, hier verwachten we ook een opvolger op de korte/middellange termijn.
Misschien dat er een model serie boven de Fenix/920 komt, want de 735 zit er duidelijk onder met een vreemde prijs. (slechte verhouding bang-for-buck in mijn ogen)
De 235 FR is behoorlijk nieuw, hier verwacht ik geen nieuwe aankondiging. Voor de rest is het koffiedik kijken.
Ze zullen verder ook nog wel tech nieuws brengen over de andere lijnen, outdoor/water (boten)/fiets computers en ontwikkeling op accessoires zoals de varia of action cams. Kortom afwachten en de site van dcrainmaker in de gaten houden.

@galois de fenix 3 HR is al even gezakt tot 315€ op amazon.de tijdens een lightning deal tijdens black friday. De prijs -kan- dus wel, maar momenteel is hij weer hoger. Na de lightning deal stond de prijs trouwens een paar dagen op ergens in de 370-390 range, prijs weet ik niet meer precies. Waarschijnlijk heb je tijdens zo'n sale niet de luxe om tussen verschillende modellen/kleuren te kiezen, dus hou dat in je achterhoofd.

Op dit moment is de fenix 3 hr (silver only) voor 340pond te krijgen op amazon.co.uk dat lijkt me de goedkoopste optie en binnen budget

rockhopper wijzigde deze reactie 28-12-2016 18:25 (3%)
Reden: prijs F3hr toegevoegd

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• OneMoreThing
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Mocht je in de markt zijn voor een nieuwe horloge dan is het handig om GPSRumors ook even te checken. Ze geven elke maand een update over welke nieuwe horloges verwacht worden en de levensfase van de huidige generatie. Zie http://gpsrumors.com/monthly-roundup-december-2016

• Sinned123
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17-06 22:11
Fenix 3 HR in de aanbieding bij amazon.de
https://www.amazon.de/Gar...6&sr=8-2&keywords=fenix+3

Hij is slechts €375,20

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• aardbeix15
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

geruchten van de Garmin Fenix 5 komen nu ook mooi op gang. Verwachting is dat het deze week aangekondigd gaat worden op de CES 2017 in Las Vegas.

Zie hem net op een Poolse site verschijnen
https://translate.google....enix5x&edit-text=&act=url

natuurlijk nog maar de vraag of het klopt maar het is meer info naast de screenshots die eerder zijn uitgelekt. https://appelmoessite.wor...in-fenix-5-hires-ces2017/

en ook officieel nu: https://buy.garmin.com/de-DE/DE/p/552237#accessories

aardbeix15 wijzigde deze reactie 04-01-2017 10:52 (6%)

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:40
Jammer dat pols-HR zo standaard is. Van mij mag dat best weer afgeschaft worden en de prijs 50-100 euro omlaag... Wel mooie apparaten, mijn gadgetduiveltje loopt alweer handenwrijvend rond :P

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

quote:
rockhopper schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:26:
[...]

Kijken hoe inspannend je dag is geweest en mocht je een medische aandoening hebben die aan het hart is gerelateerd dan kan een horloge je ook wat meer inzicht geven. Het is natuurlijk vooral belangrijk hoeveel waarde je er zelf aan hecht, net zoals bv een weerstation log. Maar ik kan wel dingen zien waarvoor het handig zou kunnen zijn, bestrijden burn out, kijken hoe je je dag ingedeeld hebt, kijken hoe druk je je maakt. Of het het waard is laat ik maar even in het midden.
Daarvoor maakt het niks uit of hij elke x-minuten een sample neemt of 24/7 elke seconde vastlegt. Heb je in de praktijk gewoon heel weinig aan. :)

Twitter | Strava

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14-06 15:48
Nu bij IBood
http://www.ibood.com/nl/n...letter&utm_campaign=NL_01
99,95 Euro voor de Tomtom Spark Cardio.

Niet veel geld voor een sporthorloge met ingebouwde HRM.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

quote:
Blucky schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:31:
[...]

Dat het een sporthorloge is 8)7 .... heb m'n reactie geupdate.
(ik had een verkeerde reactie geselecteerd).
fyi je amazon link werk nog niet..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Blucky
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 20-03 18:10

Blucky

Still tweaking my profile

Feeling lucky...Phunk

quote:
MrAcid schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:31:
Eerste indruk:
+ Mooi design/interface
+ Fysieke knoppen (en touchscreen)
+ Mogelijkheid om muziek mee te nemen (zonder telefoon - met beperkingen)

- Batterijduur: 24uur als normaal horloge, 5 uur met GPS hartslag
- Prijs: €400
- Muziek alleen via Google Play op Android

Voelt allemaal een beetje als de Nike+ Sportwatch die ze een tijd lang gemaakt hebben. Goed ontwerp/idee maar absoluut niet het beste in de markt. Ik zou 'm lekker laten liggen. :+

Meer info en pre-order: http://nl.newbalance.eu/e...hp-banner-beta-RUNIQ-1216
Mij verliezen ze bij "accuduur 24u als normaal horloge". Ik erger me bij de smartfoon al na 24u, m'n horloge zal toch echt minimaal 1 week mee moeten gaan, en dan nog liever 5. Verder 5u met gps (en) hartslag is ook te weinig. Wel leuk dat het verder in samenwerking met strava is, maar buiten de veel te slechte accu, en een redelijk hoge prijs zit je ook met een speler die zich nog niet echt bewezen heeft. Wel is het ondersteunend platform goed.

Ik sluit me bij jouw advies aan en zou er ook met een grote boog omheen gaan. Verder natuurlijk goed nieuws dat er meer spelers op de markt komen, dat is alleen maar goed voor ons als consument.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:28
quote:
W.Wonderland schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:44:
[...]

Dat de kaarten achterlopen vindt ik op zich niet zo'n probleem. Aan de echte topografische elementen van de Scandinavische landen waar ik hem wil gebruiken verandert niet zoveel. Het weglaten van details maakt deze kaarten waarschijnlijk direct onbruikbaar.
Topo kaarten van Garmin zijn helaas de enige kaarten welke daar voor mijn bruikbaar zijn. OSM, Google, TomTom en Bing maps zijn totaal onbruikbaar aangezien vele wegen er niet opstaan laat staan de wandel/trail paden.

Nu heb ik zelf deze kaarten (oud maar ik kan ze waarschijnlijk gebruiken) maar bij een nieuw product zouden Topo kaarten bruikbaar moeten zijn.
Jij hebt zeker nog nooit van Freizeitkarte osm kaarten gehoord. Zijn net zo goed alss de TOPO kaarten van garmin. probleem is, soms heeft de Topo kaart een weg die de Freizeitkarte niet heeft en soms andersom. Maar als je net zoals ons 2 GPS gebruikt heb je nergens last van.

Hierr is een link naar Scandinavie;

Klik

maartend wijzigde deze reactie 06-01-2017 22:22 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Asgaro schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:29:
[...]
Idd, dat is voldoende!
Er bestaat ook PC software (Garmin Express) maar voor zover ik weet kan de mobile app en de website alles wat met Garmin Express kan. Ik denk dat Express wordt uitgefaseerd.
Waar baseer je dat op, dat express uitgefaseerd wordt? Zowel de webupdater apart programma/app als de garmin express zijn nog altijd belangrijk, de eerste kan geforceerd een firmware herinstalleren en de tweede krijgt ook gewoon regelmatig updates. Ik weet dat velen zweren op bluetooth en de telefoon, maar ik vind het maar een onhandige app en gebruik dus vaker express. Beide systemen werken, en blijven mijns wetens ook gewoon gehandhaafd, maar mocht je inside info hebben (bron?) hoor ik dat natuurlijk graag.

• ArnoutV
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:38

• ArnoutV

• ArnoutV
Denk het laatste, dus oud model

• Requiem19
  • Laatst online: 15:20
quote:
pdavie2311 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 06:47:
Thanx! Dan toch maar even wachten mss..De nieuwe die uitkomen zijn mij te prijzig! 450,- is mij al te veel eigenlijk voor de fenix 3 hr...

Wil gewoon een goed en mooi/duidelijk afleesbaar kleurenscherm. Hartslag op de pols is ook een vereiste. Ik loop alleen hard. Stappen tellen en slaap monitoren is een leuke bijkomstigheid. Is de Vivoactive HR beter van kleur dan? Maar die heeft weer geen " normaal " horloge uiterlijk jammer genoeg. Wil hem 24/7 dragen.
Ik heb een Fenix 3 sinds vorig jaar feb. Het is een flets kleurenscherm. Filmpjes van Garmin doen geloven dat er veel meer kleur in zit. Vergeleken met een echte smartwatch stelt het weinig voor. Resolutie is voor mij ook te laag om analoge wijzerplaat te hebben.

Alle Garmins hebben matige kleuren... trade off voor de goede batterijduur :-). Verwacht hier niet teveel van, gaat alleen tegenvallen.

Vriend van me is net als jij en heeft nu Motorolla sport gekocht. Ingebouwde gps en hr. Wel veel minder precies dan een Garmin.... trade offs ;)

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:37

stefijn

DBlogic

F3 heeft een prima scherm, en ik vind de trade-off van 1 - 2,5weken batterijduur (afh, van gebruiksint.) tegen een scherm zoals smartwatches (met een batterijduur van max een dag en een trackingtijd van hooguit enkele uren) helemaal spoton.

Ik heb altijd analoge watchfaces en dat ziet er prima uit al ligt het ook heel erg aan hoe de watchface is gemaakt.
Inderdaad is het zeker niet zoals geadverteerd wordt, maar in normaal daglicht vind ik de kleuren prima. De leesbaarheid van het F3 scherm staat daarentegen buiten kijf! Zeker in daglicht, en anders kun je altijd het backlight inschakelen.
Het is wel jammer dat het lijkt alsof de standaard analoge watchfaces AA hebben, de custom hebben dat zeker niet. Dat zou wel een flinke verbetering zijn.

Ik zou nooit een normale smartwatch gekocht hebben, puur vanwege de superslechte batterijduur. Dat moet minimaal een week worden voor ik het zou overwegen. Toen de F3 kwam wist ik het meteen.

stefijn wijzigde deze reactie 11-01-2017 09:26 (3%)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• Asgaro
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:30
Een tip voor iedereen met een Garmin: https://www.facebook.com/groups/GarminFenix3/
Deze Facebook groep is zéér actief en je vindt er een schat aan informatie. De administrator(s) maken ook specifieke FAQs aan per onderdeel etc.

De nadruk ligt op Fenix watches, maar omdat ik geen vergelijkbare groep vond voor Forerunner watches, heb ik me hier maar toegevoegd. Veel info is nog altijd relevant voor Forerunners. :)

Strava profile - Steam profile

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:25
Ik ontdek net iets idioots in de mobiele Garmin Connect app. Als je vanuit de app op je telefoon iets nieuws wilt downloaden uit de Connect IQ-store, dan opent hij daarvoor binnen Garmin Connect Mobile een browser. Die store ziet vervolgens dat je met een 'browser' naar de store gaat en geeft meteen een tip:
quote:
Get the Garmin Connect Mobile app for a better experience
:X

Punctuality is the politeness of kings

• pdavie2311
  • Laatst online: 20:55

pdavie2311

Live life to the fullest..

Zojuist de Fenix 3 HR Saphire besteld. Dan ook gelijk maar goed! Vind de zwarte kleur meer chique dan zilver..Hier kan ik het wel een tijdje mee uitzingen...Soms moet je jezelf wat gunnen, niet waar?

MacBook Pro early 2011 256GB SSD 8GB 1600Mhz - Dell Latitude E7470 - iPad 3 - iPad 2017 32GB - Apple TV - Huawei Mate 20 Pro

Als je 'm vroeg wilt kan je 'm pre-orderen. Bestel niet bij garmin zelf want die leveren pas nadat ze de winkels hebben bevoorraad. Er is een kans dat Bever 'm als eerste heeft, dat is bij voorgaande modellen vaak (maar niet altijd) het geval geweest. Verder als de F3 en in mindere mate de F3HR een voorbeeld zijn kan je tot eind maart / half april / begin mei wachten. Ik had toen de mijne op 9 januari besteld en kreeg 'm pas 20 maart. Het duurde toen nog bijna anderhalve maand voordat er echt voorraad was in winkels.
Garmin rolt nieuwe modellen vaak uit met een beperkte productie en schaalt dan op als er geen grote (hardwarematige) fouten gevonden worden. Hallo beta testers & early adopters.

• pdavie2311

pdavie2311

Toch weer de Fenix 3 Hr teruggestuurd..Niet dat ik het geen goed horloge vind, integendeel zelfs..Maar voor de 200,- euro meer en de dingen die Ik er mee doe, toch maar weer voor de 235 gegaan, gelijk met een 2-tal andere bandjes erbij en een glazen screenprotector...

Het is echt appels met peren vergelijken qua uiterlijk, maar voor mijn hardlopen/wandelen/slaap bijhouden, voldoet voor mij de 235 ook prima! Die 200,- euro gaat in de schuur die wij hier gaan bouwen achter ons huis, haha!!

MacBook Pro early 2011 256GB SSD 8GB 1600Mhz - Dell Latitude E7470 - iPad 3 - iPad 2017 32GB - Apple TV - Huawei Mate 20 Pro

• pdavie2311

pdavie2311

Haha! Ik kan mijzelf de 200,- goedpraten nu! Heb mijn 310XT en mijn "normale" horloge zojuist verkocht!
Dus gaan we toch voor de Fenix 3 HR Sapphire. Heb hem nu icm (vind ik) de mooie originele blauwe band van Garmin gekocht. Ik twijfelde nog over een lederen band, maar gezien ik hem 24/7 wil dragen en juist geen gedoe meer wil met borstbanden etc, wil ik ook niet steeds het horlogebandje moeten wisselen als ik ga hardlopen! Kleren aan en gaan met die banaan!

Zoals gezegd het zal wel niet perfect zijn, daarvoor is het een semi-1e generatie voor garmin. Maar veel van de problemen hebben dus ook te maken met onrealistische verwachtingen en onjuist gebruik. Niet dat ik uit ervaring kan spreken dus ik kan er zelf weinig over zeggen. Ik gebruik al bijna 2 jaar de scosche rhythm + tot volle tevredenheid, het kan dus wel. Hierbij zeg ik wel dat deze hoger op de onderarm zit en altijd lekker warm in de winter onder de mouwen. Ik geloof direct dat het met dit koude weer voor een built-in sensor het een stuk lastiger wordt.

Als een meting wegvalt en daarmee onjuiste waardes afgeeft dan denk ik dus dat het horloge te los zit en door de armbewegingen de sensor geen goed contact maakt. Het gevolg is dat er vals licht op de sensor komt en dan krijg je foute metingen. Het hele verhaal van optische meting staat en valt dat er geen vals licht op de sensor komt. Het enige wat je hier aan kan doen is je horloge goed om doen en eventueel een ander bandje gebruiken zodat het wel goed aansluit en niet te veel beweegt. Hier zal je garmin niet over horen maar het is een inherent nadeel aan deze optische metingen. Past het daarentegen goed en zit het goed dan krijg je niet snel afwijkingen.

De resultaten kunnen overigens dan nog wisselen per model / merk horloge, DCRainmaker gaat er altijd leuk op in. Hij geeft ook duidelijk twee onderdelen bij de optische meting aan: 1) de 24/7 'in rust' meting en 2) metingen tijdens workout, waarbij er tijdens workouts ook een verschil aangegeven wordt tussen fietsen (lastiger omdat je handen weinig bewegen en in principe gebogen zijn bij de pols en daardoor flow verminderen) en alle andere activiteiten (met name hardlopen).

Omdat veel klagers deze achtergrond niet goed begrijpen roepen ze meteen dat het een slecht horloge is en waardeloze metingen en waar ze verder niet allemaal nog meer over klagen. Maar klagers hoor je altijd, tevreden mensen zijn stil. Per saldo is de enige manier om er achter te komen of het voor jou goed werkt even kijken of het horloge redelijk past en dan gebruiken.

• walterworld
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17-06 12:50
Wellicht kan dit helpen, 3rd-Party Workout Downloads Garmin?

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15:26

SuperPoekie

Super Furry Animal

quote:
stefijn schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:01:
Kun je zo'n trainingsplan inzien op de horloge en wat krijg je dan te zien? En wat moet ik nog doen om dit mogelijk te maken? Horloge is al gesynced

M.a.w: gaat mijn horloge mij exact vertellen wat ik moet doen of moet ik mijn plan meenemen op bijv. mijn telefoon.
Plan je trainingen (workouts) in je calendar op Garmin Connect, klik vervolgens rechtsbovenin op het -> minuscule pijltje en kies dat je je t naar je device wil sturen. Volg de stappen die dan komen (horloge syncen, mostly).
Vervolgens kan je via je horloge je workout doen, en begin je met de stappen die je geprogrammeerd had via de workoutspagina online. Geen telefoon nodig.

• Dreanor
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13:18

Dreanor

Joene

Er zijn weinig tot geen pols HR banden die dit wel goed kunnen registreren. Daarvoor zou ik altijd een hartband gebruiken.

Pols HR banden zijn prima voor 24/7 tracking, ook al hebben ze allemaal afwijkingen. Voor 24/7 tracking gaat het over de lijn over een week, maand of jaar en zolang hij maar constant meet/afwijkt kan je veel uit die gegevens halen.

Maar piek details van interval trainingen ... Ik ken geen band/horloge met HR die dat goed kan registreren.

Edit: Ongeacht tatoos, haren of wat dan ook :P

Dreanor wijzigde deze reactie 02-02-2017 12:55 (5%)

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

quote:
NiGeLaToR schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:28:
Ik sport nu een poosje met een Polar sporthorloge met HR, maar het valt me op dat als ik een duurtraining doe de HR registratie prima gaat maar als ik interval training doe dan registreert ie de pieken slecht.
In de handleiding staat dan ook dat je alsnog een hartband moet gebruiken bij bewegelijke sporten, omdat de sensor dan verschuift. Ook werkt de sensor niet op een tattoo.. moet ik de paar armharen onder het horloge maar scheren? :+
Ik sluit me bij het antwoord van Dreanor aan. Met als aanvulling dat als je, net als ik, een grote hekel hebt aan hartslagborstbanden, je ook naar de Scosche Rhythm + kan kijken.

Het principe van de tattoo is eigenlijk dat daarmee de doorzichtigheid van de huid minder wordt, en dat is nou precies wat de optische sensoren nodig hebben. Het liefst heeft zo'n sensor een dunne albino huid zonder enig pigment, voor mensen met een blanke (caucasiche) huidskleur werkt het meestal goed, ga je naar donkere huidstypen dan kunnen (niet altijd en niet per se) sneller afwijkingen ontstaan. Verder weet ik niet precies de effecten van tattoo's op de onderliggende doorbloeding, mogelijk heeft het daar ook effect op maar dat is giswerk van mijn kant.

Overigens zijn er een aantal horloges en losse optische sensoren die behalve de standaard groene lampjes ook een gele lamp bij de sensor hebben zitten. De scosche is daar een voorbeeld van. Deze extra afwijkende lamp met de gele kleur zou er voor moeten zorgen dat de sensor beter bij donkere huidskleur werkt.

Die haren zullen bij een normale beharing niet veel uitmaken, maar als mensen je soms per ongeluk voor een wookie aanzien zou je je kunnen scheren :+ Het is altijd zo dat haren een potentieel obstakel kunnen zijn voor de sensor, en des te minder je tussen de sensor en je huid hebt zitten, des te beter je metingen zullen zijn.
quote:
GurbY{nl} schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:25:Interessant!! Heb nu de 310XT en de Fenix 2 en zit eigenlijk te kijken naar een mooie opvolger; maar de keuze wordt wel steeds diverser. De 735XT en Fenix 3 hou ik sowieso al in de gaten. Kijken wat er nu allemaal bij komt. So far vind ik de F3 toch wel het meest aantrekkelijk ogen.
Je weet denk ik al dat er ook een Fenix 5 aankomt? De optische sensor hierin (en dus ook in de 935) is vernieuwd ten opzichte van die in de fenix 3 HR. Het formaat is wat kleiner, steekt minder ver uit. Resultaten in de praktijk zijn er voorlopig nog niet, omdat er zover ik heb gelezen nog geen exemplaren in het wild zijn. Dus afwachten of er verbetering/verslechtering is of dat het ongeveer gelijkwaardig is. Persoonlijk gok ik dat het weinig verschil zal maken. De 735 vond ik zelf een beetje een hit & miss model, eigenlijk te duur voor wat hij kan, voor een klein beetje extra koop je inderdaad een veel completere F3 of 920.

rockhopper wijzigde deze reactie 02-02-2017 14:12 (20%)
Reden: reply naar gurby toe toegevoegd.

Die F3 HR is nu al te krijgen voor 399 op amazon.de of amazon.co.uk, bij black friday was er zelfs een lightning deal van 315€, inmiddels zijn we alweer een kwart jaar verder en is de opvolger aangekondigd, dus een prijs rond de 350 is haalbaar op het juiste moment (dagdeal/amazon prime day/lightning flash) zeker als de F5 eenmaal uit is.

quote:
Calitomnication schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:20:
@Rockhopper.. Zo moeilijk is mijn naam toch helemaal niet...calotmic.. caltiom.. calitonnmi... naja. laat maar :P
Ik begrijp je punt helemaal maar ben het er niet helemaal mee eens. Swappen heeft weinig zin, aangezien het in mijn ogen (en zoals jij ook aangeeft) een manco aan het product zelf is. Nogmaals, ik begrijp volledig dat polsmeting minder nauwkeurig is en heb hier ook een weloverwogen keuze in gemaakt.
Mijn punt was niet dat het de juiste oplossing is, alleen dat de garmin support het probleem waarschijnlijk niet via de support manier kan oplossen en je met een product zit wat niet helemaal werkt zoals je verwacht (of zoals zij claimen dat het zou moeten werken). Het is inderdaad niet de juiste oplossing, maar wel de enige optie die voor hun straks overblijft. Tenzij er natuurlijk alsnog een oplossing komt die wel voor jou werkt, en in dat geval hoor ik dat graag.

Trouwens binnen 15 a 20 minuten antwoord! Dat is ... wow ... speechless... Ik kreeg binnen 10 dagen antwoord, maar het was wel zomervakantie toen ik met mijn problemen zat ;)

@mrwolf een hartslagband die maar 250 metingen in een periode van 30 minuten doet is leuk voor 24/7 tracking, maar absoluut ongeschikt om te gebruiken om trainingen te analyseren, laat staan om er mee in bepaalde hartslagzones te lopen. Ik vind de sportspullen (kleding) van de lidl mooi spul voor een scherpe prijs, maar hun sport electronica (gps horloge en hartslagband die ik gebruikt heb) vind ik matig tot slecht. Dan liever iets meer betalen voor iets wat wel werkt.

• Ikkeja36
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 17-06 23:03
quote:
rockhopper schreef op zondag 12 februari 2017 @ 23:40:
[...]

Nu wel ja, toen ik gisteren keek stond er alleen de Fenix 5 (en niet eens de Fenix 5s en 5x) dus als ze het vermelden dan zal het wel werken. Het zal wel eenmalig pinnetjes vervangen/veranderen zijn.

Maar 50€ voor een bandje is mij te veel van het goede. Een echt leren nato bandje is maar 20€ (niet dat je daar wat aan hebt als je de HR sensor wilt gebruiken) maar sowieso vind ik €50 voor een bandje van de zotte. Ik weet niet hoeveel jij er denkt te kopen voor dat bedrag. Hopelijk komt er snel een imitatie Chinees bandje voor dat systeem, want aan materiaal kosten kunnen ze niet meer kwijt zijn dan €3.

Ik zag dat ik de weergave van alleen F5 nog open had staan en deze is onaangepast. Dus hoe dat precies zit bij garmin snap ik ook niet goed. Maar deze link dus..... 8)7 Compatible toestellen: Fenix 5, verder niks.
De bandjes van de 5X zijn compatible met de 3(hr)

• coldasice
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:39
quote:
MrAcid schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:46:
[...]

Waarom zou je dat gemiddeld en over een langere periode van slaap willen zien? Zover mijn kennis reikt: als je overtraind/overbelast bent zou je dat terug moeten zien in je rusthartslag - wat gewoon de laagste waarde is die je op een dag (of nacht) haalt. Het is daarom (dus) wel handig om 's nachts een hartslagmeter te dragen.
Het is met name om de betrouwbaarheid te vergroten, een enkele waarde zegt me niet zoveel...ik heb de mi band2 en heb daar een tool geinstalleerd die om de 5min logt, prima, maar hij geeft bijvoorbeeld geen gemiddelde van een tijdsduur. Verder schommelt mijn rusthartslag meestal tussen de 40 en 50. Een enkele waarde zegt dan niet zoveel... Liever een uur een gemiddelde van 42 in rust dan een toevallig dieptepunt van 38 vergelijken met een ander toevallig dieptepunt.

• Pathogen
quote:
ArnoutV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:44:
[...]

Ik vind het niks dat het horloge daarvoor een paar mm dikker wordt.
Rusthartslag kun je ook op andere (klassieke) manieren bepalen, hoeft niet continu
Vergeet de meerprijs niet... Ik wil geen 50-150 extra betalen voor iets wat ik niet wil gebruiken.

quote:
bramv82 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 07:28:
Komt dit iemand bekend voor? Heb ik een slecht horloge? Lijkt me meer een software issue dan een hardware....?
Mij niet, maar ik heb jouw toestel niet.
Je kan altijd een slecht horloge hebben, al is "slecht" een vage definitie die voor iedereen anders uitlegbaar kan zijn. Ik denk ook niet dat het probleem hardwarematig is. Dus of de huidige built van de firmware is matig, of je loopt achter met de firmware, of je installatie van de firmware is niet helemaal lekker gegaan (dat kan soms gebeuren)
In al deze gevallen is er één stap die je zelf makkelijk kan doen: Op je laptop/pc garmin webupdater installeren en dan je toestel aan de pc hangen en geforceerd de firmware herinstalleren. Dat zorgt er in ieder geval voor dat je de meest recente versie hebt en dat het in het geval van een brakke installatie nu wel goed gegaan is.

• driedees
Ah, ik denk dat ik het snap @ericplan. Je hebt activiteiten die je alleen via Strava/Runkeeper logt en juist die wil je in Garmin Connect tonen, bovenop hetgeen je logt via de Vivosmart. Daar weet ik geen oplossing voor behalve het handmatig uploaden in GC na een export uit Strava/Runkeeper, als tapiirik geen soelaas biedt voor auto-sync.

Schijnbaar iets wat meer mensen graag zouden willen en opgepikt is door Strava zelf: Strava-forum

driedees wijzigde deze reactie 25-02-2017 16:56 (9%)

• Kasj
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17-06 21:14
Wie nog op zoek is naar een Fenix 3 HR, nu voor slechts 324€ bij Amazon.de:

https://www.amazon.de/gp/...=nl_NL&tag=peppercom09-21

• Tallguy
  • Registratie: augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

quote:
Pathogen schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:34:
[...]

Oh, dus dit werkt nog steeds niet écht gladjes? Dan weet ik nu echt zeker dat ik mijn FR220 houd totdat ie op is. Daar blijft het ook nog regelmatig gokken of de telefoon en het horloge elkaar gaan zien (ook met de app open en BT aan), wat eigenlijk mijn enige echte ergernis is.

Behalve dan, gerelateerd, dat je een sync met de telefoon nodig hebt voordat je gaat lopen voor een beetje fatsoenlijk snelle GPS fix.
Werkt normaal wel erg gladjes, maar alleen bij mij gisteren even niet. Was gelukkig alsnog vlot weer werkend.

specs | 3360wP met SE3000

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Valorian schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 00:28:
[...]
Volgens mij heeft elk horloge wel een keer een bug, en is de tomtom qua gps niet bewezen beter of slechter dan garmin's topmodellen. Mijn generatie 1 tomtom heeft in zon 2000km nog maar één keer echt een raar punt in een route veroorzaakt, en dat was in vrij dichte bosomgeving..

Maar als je een excuus zoekt om 500 euro te mogen uitgeven dan mag dat natuurlijk hoor ;)
Of een horloge goed voor iemand is hangt natuurlijk wel af van meerdere factoren buiten de bugs. Je gebruikersdoel is daar de belangrijkste overweging in. Dat de tomtom voor jou prima is, is natuurlijk erg fijn. Maar ik zelf liep ik bij tomtom op bepaalde punten tegen beperkingen aan ten tijde van de aanschaf van mijn toestel waardoor ik naar een ander merk en model ben gaan kijken. Dus het is een beetje flauw om op de man te spelen en meteen een horloge alleen op prijs af te vallen.
Ik ben het overigens wel met je eens dat het een veel te duur horloge is voor mij.

De genoemde afwijkingen bij personen kunnen aan meerdere dingen liggen. De quickfix data kan een fout in zijn geslopen, satellieten kunnen verstoringen hebben, je lock kan niet goed zijn. Je ontvangst kan tijdelijk slecht zijn door je locatie en het moment van de dag heeft ook invloed op de exacte locatie van satellieten (ze hangen immers niet stil). Als het een eenmalige fout is zou ik me er verder niet om druk maken. Stelselmatige fouten over een langere periode (meerdere dagen) is veel erger en reden tot doorzoeken wat de oorzaak is.
quote:
Requiem19 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:46:
[...]
Misschien eerst even de nauwkeurigheidstesten van de GPS van de Fenix 5 afwachten. De GPS van de Fenix 3 is relatief onnauwkeurig voor zo'n kostbaar horloge
http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy

[afbeelding]
Hoewel het een mooie site is met zeer uitgebreide testresultaten geld ook voor hem helaas n=1. Om het nog iets ingewikkelder te maken is het niet geheel duidelijk in hoeverre de data recent zijn, immers firmware speelt een zeer belangrijke rol in de precisie van een gps toestel. Helaas duurt het bij de grootste fabrikant soms wel een jaar voordat deze stabiel is (ja ik heb het over garmin), bij de fenix 2 is dit redelijk goed aangegeven, maar bij de rest niet. Tot slot zijn de meeste data en toestellen getest op dezelfde locatie, dat maakt vergelijk misschien wel eerlijker maar zijn gebied kan toevallig beter uitpakken voor een bepaald merk tegenover een ander, hetzelfde geldt dat hij zelden toestellen tegelijk test maar op verschillende dagen en dus verschillende omstandigheden.
Persoonlijk zie ik liever testen waarop toestellen tegelijk met elkaar vergeleken worden onder dezelfde omstandigheden dus. En natuurlijk met vermelding van de firmware.

Desalniettemin is inderdaad iedereen het er wel over eens dat de fenix 3 een middenklasser is qua gps nauwkeurigheid. De belangrijke vraag is echter niet of dit de hoge prijs moet verantwoorden want het gaat om het totaal pakket. gps nauwkeurigheid is natuurlijk een belangrijke factor, maar niet de enige, en je kan als je naar de nauwkeurigheid kijkt van de laagste klasses jezelf ook afvragen of het überhaupt een hele belangrijke factor moet zijn. Immers je hebt het over relatief kleine marges die weliswaar 10 jaar geleden grote afwijkingen hadden, maar inmiddels ontlopen ze elkaar niet veel. Dingen als draagcomfort, extra toeters en bellen in de vorm van software, uiterlijk, extra functies (optische hr anyone?) tellen ook mee. Voor de één zal dit zwaar wegen, een ander boeit het niet.

Ik denk dat ik uiteindelijk zelf wel de fenix 5x ga halen omdat ik gewoon kick op de kaartjes die je erop kan zetten. De prijs van 700 is mij echter veel te hoog, dus pas als ik ergens een prijs zie die ik het waard vind om te upgraden van mijn fenix 3 zal ik 'm aanschaffen. Waarom ik dan niet de goedkopere epix heb genomen? Ik twijfelde lang tot ik het toestel in het echt zag en besloot dat ik er eerst een tijdmachine voor de jaren '80 nodig had zodat ik het daar kon gaan dragen.
quote:
Simon Theys schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:33:
[...]
Ik dacht bij hartslagmeting meteen aan Polar, vandaar
Duidelijk antwoord, ik denk dat ze momenteel in pure hartslagmeting nog altijd koning zijn, maar dan heb ik het wel over de vervelende borstband. Qua optisch is er momenteel geen enkel horloge dat zelf hele goede metingen geeft onder alle omstandigheden. Er is wel een losse band die in de buurt komt van scosche (scosche rhythm +) maar dan zit je nog altijd met losse band naast je horloge (weliswaar eentje die niet zo vervelend zit, redelijk comfy om je arm) Je kan je dus het beste afvragen of je waarde hecht (en hoeveel) aan nauwkeurige hartslagmeting (gerichte training op zones of wil je gewoon weten wanneer je moe begint te worden) en of je bereid bent consessies te doen aan nauwkeurigheid tegenover draagcomfort. Tot slot zijn er vele merken waaruit je kan kiezen met diverse modellen die allemaal een gerichte doelgroep hebben. Als je weet tot welke doelgroep je behoort en met welk budget wordt kiezen wat makkelijker.
DCRainmaker geeft eens in de zoveel tijd een overzicht van wat hij denkt dat op dat moment aanraders zijn met redelijk goede onderbouwing. Verder is hij redelijk onpartijdig en recht voor z'n raap met voor en nadelen. Het zou misschien interessant voor je kunnen zijn om het even door te lezen.
quote:
coldasice schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:25:
[...]
Denk je echt dat het aan een miljoenen kostende satelliet ligt of misschien toch aan een 500 euro kostende telefoon?
Beide, als de satelliet wegvalt had hij voor jou op dat moment beter gepositioneerd moeten zijn. De prijs van de satelliet doet er niet toe. De telefoon had op dat moment een betere ontvangst moeten hebben, ook hier doet de prijs er niet toe. ;)
Je kan het natuurlijk ook nog op jezelf gooien: "tja, dan had je maar op een open terrein zonder stoorgebouwen in de buurt en met optimale ontvangst je rondje moeten fiets/rennen"

rockhopper wijzigde deze reactie 01-03-2017 14:29 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:11
quote:
rockhopper schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:25:
[...]

Of een horloge goed voor iemand is hangt natuurlijk wel af van meerdere factoren buiten de bugs. Je gebruikersdoel is daar de belangrijkste overweging in. Dat de tomtom voor jou prima is, is natuurlijk erg fijn. Maar ik zelf liep ik bij tomtom op bepaalde punten tegen beperkingen aan ten tijde van de aanschaf van mijn toestel waardoor ik naar een ander merk en model ben gaan kijken. Dus het is een beetje flauw om op de man te spelen en meteen een horloge alleen op prijs af te vallen.
Ik ben het overigens wel met je eens dat het een veel te duur horloge is voor mij.
Je hebt helemaal gelijk hoor, ik zelf ook nog wel redenen om de TomTom te verruilen (zoals de waaardeloze interval-setting), en ik bedoelde mijn opmerking ook niet belerend of aanvallend, maar meer als knipoog naar de genoemde reactie waarbij iemand suggereert om een complete klasse 'omhoog' te gaan en naar een nieuw topmodel, na één of enkele keren een 'bug' (zonder inderdaad te weten waar dat aan lag) en of dat stiekum niet gewoon een manier was om voor hemzelf te rechtvaardigen zichzellf een gaaf cadeau te geven (waar natuurlijk ook niets mis mee is). Maar misschien kwam het er wat hard of cynisch uit, dat was in ieder geval niet de bedoeling. Dat is dan weer het nadeel van het geschreven woord, zelfs met knipoog erachter blijft het multiinterpretabel :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sinned123
quote:
Requiem19 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:46:
[...]

Misschien eerst even de nauwkeurigheidstesten van de GPS van de Fenix 5 afwachten. De GPS van de Fenix 3 is relatief onnauwkeurig voor zo'n kostbaar horloge

[afbeelding]
Het was even zoeken door alle reviews, maar ik herrinerde mij, dat de test methode voor alle garmin horloges verkeerd door fellrnr zijn uitgevoerd. Smart recording ipv 1-sec recording.
https://www.dcrainmaker.c...nt-page-1#comment-1680357

Het is een losse opmerking, maar dat doet raymaker niet zomaar denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sinned123
quote:
Requiem19 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:17:
[...]

Interessant. Dat zou ik wel eens bevestigd willen zien door Fellrnr zelf. Want hoe zou DCR anders aan die info komen?

Daarnaast is de gos van de Fenix 3 zo'n beethe het langste topic op t Garmin forum. Ook mensen die het goed testen laten keer op keer middelmatige resultaten zien. Neemt niet weg dat het voor mij nog steeds prina voldoet :)
gevonden :)
punt14

14 Device Specific Notes

For those interested in some of the details of how devices are configured for testing, here are some additional notes.
Garmin devices are set to 'smart recording'. I did try an informal test with the 620 using 1-second recording, but it appeared to make no difference.
For details of the calibration of the Footpod see GPS Testing Methodology.
The Fenix 2 was tested with and without WAAS support activated; WAAS helped slightly.
The Garmin 920XT was tested with Watch Firmware 2.50, GPS Firmware 2.70 using smart recording.

Sinned123 wijzigde deze reactie 04-03-2017 19:36 (34%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
coldasice schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:38:
[...]
Op elk moment moet je 6 GPS satellieten kunnen zien(correctie: sinds vorig jaar 9), en iedere satelliet is redundant uitgevoerd in alle systemen. Uitval lijkt me vrij uitzonderlijk, vandaar dat ik het eerder zoek in de gps ontvanger van een paar euro dan de satelliet. Verstoringen in de atmosfeer zijn natuurlijk wel mogelijk.
Klopt op zich, maar je vergeet dat er ook blokkade op kan treden door andere zaken in de omgeving. Je trip kan door tunnels of onder bruggen lopen of in de stad langs hoge gebouwen. Dat in combinatie met bijvoorbeeld een start waarbij je nog geen goede fix hebt kan tot hele rare dingen leiden. Je hebt helemaal gelijk dat het waarschijnlijk alleen aan zijn toestel ligt, maar externe factoren (dus buiten de telefoon en satelliet om) kunnen ook een belangrijke oorzaak zijn.
En per saldo maakt het niet uit waar het aan ligt, toestel 1 (telefoon) moet met toestel 2 (satelliet) praten, onverschillig welke oorzaak, als die communicatie niet lukt krijg je rare logs van je workout.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Nee, kan niet.

Twee mogelijkheden:
1: handmatig uploaden naar Strava
2: alles wat je upload op private zetten - behalve wat je wilt laten staan

Beide vereisen een handmatige actie.

Twitter | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!
1: Klopt
2: Ja - hier in te stellen: https://www.strava.com/settings/privacy onder "Private Activities"

Twitter | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Requiem19
quote:
Gravenimage schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:23:
Bijna een jaar later en nog steeds gebruik ik de Garmin Forerunner 405CX voor het hardlopen. Goede robuuste horloge, prima voor wat ik nodig heb. Hij is tweedehands van Marktplaats, dus de accuduur is wel erg verslechterd. Gelukkig laadt hij snel op. :)

Garmin is mij dus goed bevallen. Is TomTom beter dan? Ik kan niet echt verschillen vinden, enkel de muziekspeler in de TomToms.
Zijn er ook mooie sporthorloges en fitness trackers in één? Of kun je je beter richten op één aspect (of mooi, of sporthorloge, of tracker.)

Bijvoorbeeld: Garmin Fenix 5. Hiermee kun je veel dingen tracken, maar kun je er ook mee sporten? Op de Garmin site staat van wel, maar ik ben bang dat hij niet robuust genoeg is. Vooral omdat je de bandjes gemakkelijk kunt verwisselen, ben ik bang dat hij tijdens het hardlopen zomaar van je pols af kan vliegen. :o
Garmin is wat professioneler qua sport data. Tom Tom is wat verder in dingen als muziek op je horloge etc.

Fenix 5 is zo'n beetje het beste sporthorloge op de markt straks. Het meest robuust en heeft ook de meeste mogelijkheden. Eerder teveel dan te weinig mogelijkheden. Zo'n bandje zal echt niet zomaar afvliegen...

Vermoedelijk is hij eind maart beschikbaar. Wel voor de hoofdprijs...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
quote:
Bijna een jaar later en nog steeds gebruik ik de Garmin Forerunner 405CX voor het hardlopen. Goede robuuste horloge, prima voor wat ik nodig heb. Hij is tweedehands van Marktplaats, dus de accuduur is wel erg verslechterd. Gelukkig laadt hij snel op. :)

Garmin is mij dus goed bevallen. Is TomTom beter dan? Ik kan niet echt verschillen vinden, enkel de muziekspeler in de TomToms.
Zijn er ook mooie sporthorloges en fitness trackers in één? Of kun je je beter richten op één aspect (of mooi, of sporthorloge, of tracker.)

Bijvoorbeeld: Garmin Fenix 5. Hiermee kun je veel dingen tracken, maar kun je er ook mee sporten? Op de Garmin site staat van wel, maar ik ben bang dat hij niet robuust genoeg is. Vooral omdat je de bandjes gemakkelijk kunt verwisselen, ben ik bang dat hij tijdens het hardlopen zomaar van je pols af kan vliegen. :o
Wat betreft de Fenix 5: die is absoluut bedoeld voor sporten, het quick release mechanisme zal inderdaad niet zomaar loslaten en is al in eerdere versies beproefd.

Wat betreft je vraag welk apparaat je voor zou willen en kunnen gaan, dat ligt aan een aantal dingen:
1: budget. Een Fenix 5 kan alles, maar is gewoon duur.
2: eisen. Wat zou je willen? Als je alléén hardloopt en daarbij zou willen stappentellen is een Fenix 5 overkill.
3: platform. Gebruik je graag een specifieke site om je activiteiten bij te houden? Vaak valt er wel iets te synchroniseren tussen partijen, maar Garmin Connect heeft bijvoorbeeld (zelf) geen automatische import vanaf andere platformen.
Gebruik je graag een RunKeeper, Strava oid, dan zit je waarschijnlijk wel safe met iedere mogelijke keuze, maar even nakijken is altijd goed om te doen.

Apparaten die stappen tellen en activiteiten bijhouden bestaan er zat, en van de meeste in die categorie durf ik ook wel te stellen dat ze dat OK doen.
Puur hardlopen en stappen kun je "al" met een Forerunner 230, om even bij Garmin te blijven (daar ken ik het meeste van). De TomTom Spark 3 kan dit bijvoorbeeld ook.

Als je ook wil dat het er een beetje mooi uitziet als dagelijks te dragen horloge wordt je keuze waarschijnlijk al een stuk beperkter (en duurder), maar kun je ook eens kijken naar de huidige lichting Smartwatches zoals de Gear series van Samsung.

Kijk voor de specs, en voor de beste reviews, van sporthogloges eens bij DC Rainmaker: https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-04 15:11
quote:
Calitomnication schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:31:
[...]

ik quote mezelf even voor het gemak :)

Begin februari heb ik in dit topic vermeld dat ik problemen ervaar met de meting van de Garmin FR235. De meting via pols is niet correct en laat soms een afwijking van tientallen slagen zien.

De afgelopen periode ben ik met Garmin op en neer aan het mailen geweest. De support van Garmin is overigens lekker snel. Je vult één keer een webformulier in, maar voor de rest verloopt communicatie gewoon via direct mailcontact.

In eerste instantie gaf Garmin aan dat polsmeting niet te vergelijken is met meting via borstband (iets wat hier ook vaker is aangegeven en wat ik kan begrijpen). Heb echter aan Garmin aangegeven dat ik dit begrijp en dan een afwijking van enkele slagen verwacht (en accepteer). Maar een afwijking van 2 verschillende zones is gewoon niet acceptabel.

Als reactie hierop heeft Garmin mij een borstband met 50% korting (af te nemen via de Garmin webshop) aangeboden. Maar ook hiermee ben ik niet akkoord gegaan. De FR235 heeft mij in juli 2016 € 299.- gekost. Met een borstband (voor € 30) kost de set mij in totaal € 330,-. Dan was ik wel voor de FR630 gegaan. óf ik had een FR230 mét borstband twv € 50,- gekocht, was ik nóg goedkoper uitgeweest.

Lang verhaal kort. Garmin heeft het probleem met de FR235 (in mijn ogen) min of meer erkent en sturen mij deze borstband ter compensatie toe.

Dus, heb je een FR235 en zie je afwijkende metingen in je hartslag, neem dan contact op met Garmin. Let wel, je moet wel bewijs in de vorm van .fit bestanden kunnen aaleveren. Dus gewoon lopen roeptoeteren dat je een FR235 met problemen hebt zal niet werken :)

Rest mij nog te vermelden; Alle lof voor de support van Garmin. Ik verwacht de band één dezer dagen thuis en dan kunnen we eindelijk goed gaan meten :)
Neemt niet weg dat je initiële keuze voor de FR235 (die mede was ingegeven vanwege het niet meer hoeven te dragen van een borstband) eigenlijk op een vals gegeven was gebaseerd.

Feitelijk heb je dus een niet goed functionerend product met een oplossing die niet aansluit bij je oorspronkelijke productwens en alleen werkt met een kunstgreep.

Ter vergelijking, bijvoorbeeld bij Coolblue is een FR230 met bijgeleverde borstband (wat je nu feitelijk ook hebt) nog een paar tientjes goedkoper dan een FR235.

Ik wil de service van Garmin niet afzeiken als jij het gevoel hebt dat je goed geholpen bent, maar feitelijk heb je nog altijd alle reden om ontevreden te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoppa!
quote:
Calitomnication schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:00:
[...]

klopt, deels heb je gelijk en zit ik nog steeds met een niet voldoende functionerend apparaat. En ik ben het me je eens dat ik nu weer met borstband moet lopen, terwijl ik hier eigenlijk vanaf wil en dat dit niet helemaal naar wens is.

maar de vraag is; wat is het alternatief?

Stel dat Garmin een product in het assortiment had gehad dat wél aan mijn eisen zou voldoen, dan zou ik daarop aansturen. Alleen dat is niet het geval. Er zijn op dit moment geen producten met 100% accurate polsmeting op de markt.
Dan kan ik wel gaan eisen dat ze een oplossing gaan bieden, maar dat is door mij een band op te sturen. ik kan geen andere oplossing bedenken :).
Nee, uiteraard, je hebt ook gelijk. Het enige alternatief wat ik kan bedenken is dat het prijsverschil tussen een 230 en een 235 ook terug wordt betaald. Maar goed, dan zit je nog niet met wat je wilt. En natuurlijk, optische HR is niet 100% betrouwbaar, maar je moet er wel van uit kunnen gaan dat je in elk geval een indicatie hebt waar je iets mee kunt.

Ik heb nu trouwens de Vivoactive HR, ook met polsmeting. Ik merk wel dat de hartslaggegevens wat na-ijlen, maar niet zo extreem als jij omschrijft. Omdat ik de optische meting alleen in de sportschool gebruik is dat niet zo erg, ik voel zelf ook wel redelijk het verschil tussen de verschillende zones en tijdens de krachttraining is dat ook minder essentieel als tijdens intervaltraining op de weg.

Op de fiets draag ik altijd de borstband, dan moet het gewoon kloppen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:

Ik focus meer op het 'sport' gedeelte van horloges, omdat het 'fitness tracker' gedeelte voor mij weinig meerwaarde heeft (ik kijk er niet/nauwelijks naar en doe zelf niets met de waardes).
Voor wat betreft robuustheid, als je geen belang hecht aan optische hartslagmeting dan kan je op de fenix toestellen van in ieder geval de 3 serie en volgens mij ook de 5 serie nato straps gebruiken. Mocht dan de horloge pin breken hangt je horloge nog altijd vast om je pols. Qua verdere robuustheid, ik gebruik mijn F3 nu bijna 2 jaar iedere dag en ik ben in de bouw werkzaam. Daar heeft hij nogal wat te verduren gehad, desalniettemin ziet het horloge er nog altijd goed uit. Er zit hier en daar wel wat stof/kalk op één van de schroefjes die ik niet meer echt mooi schoon krijg en her een der een klein krasje, maar verder is het toch wel redelijk een 'tank'. Wel gebruik ik altijd de eerder genoemde nato straps.
Overigens is de Fenix Bravo de militaire uitvoering van de fenix 3, van de 5 gaat er ook eentje uitkomen tzt

Wat betreft de nieuwe bandjes, het product is nog te nieuw om daar echt iets zinnigs over te zeggen, maar ik ga er vanuit dat garmin redelijk grondig getest heeft voor die bandjes waar ze maar liefst €50 voor durven te vragen. Dus ik denk niet dat je echt bang hoeft te zijn voor losschieten en kwijtraken toestel. Maar of je portemonnee er dankbaar voor zal zijn....

-edit-
ugh sorry voor de spuit 11 reactie, kennelijk heeft m'n browser er geen zin in vandaag en liet alle tussentijdse reacties niet zien ;) Ik sluit me gewoon bij de adviezen aan van de rest. Als je het kan betalen en het wilt betalen neem dan lekker een Fenix 5, als je minder budget hebt neem een versie van de fenix 3.

rockhopper wijzigde deze reactie 07-03-2017 21:36 (7%)
Reden: overbodige reactie edit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:39
quote:
KnOeFz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:32:
Horloge dat me het meest aanspreekt is de TomTom Runner 3 Cardio wegens uiterlijk en gunstige prijs. Ander die ik op het oog heb zijn de Garmin Vivoactive HR (oog wat groot op mijn dunne polsjes) en de Forerunner 35 en 235. Die laatste ben ik zeker van dat die alles kan wat ik wil maar ik vind het wat te veel geld. Ik verwacht het horloge alleen met hardlopen te dragen, niet de hele dag door.

Wat ik zou willen is een interval schema samenstellen dat mij een afstand x of tijd x op hartslag zone x laat lopen, gevold door afstand y op zone y etc.
YouTube: TomTom Runner & TomTom Multi-Sport Setting up an Interval Training

je kunt afstand of tijd instellen en het aantal herhalingen....geen variaties of hartslagzones....ik loop zelf veel met hartslagzones, maar het duurt even voordat je in een zone loopt, ik weet niet of het heel zinvol is om voor X minuten in een hartslagzone te lopen en vervolgens te rusten....interval is toch vooral bedoeld voor anaerobic trainen af te wisselen met rustperioden.Maar dit moet je uiteraard zelf beslissen....

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
KnOeFz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:32:
Ik zie door de bomen het bos even niet meer tussen alle "gps+harslag meten op de pols" sporthorloges... hoop dat ik hier wat meer info/advies kan krijgen.

Ik wil mijn hardloop trainingen wat gestructureerder en efficiënter laten verlopen. Loop nu 2x/week ca 15 km + 1x/week ca 4 km. Maar ik blijf hier een beetje hangen qua snelheid en afstand. Interval training kan ik me wat lastig toe zetten, ik hoop dat een sport horloge de motivatie hiervoor wat makkelijker maakt :)

Horloge dat me het meest aanspreekt is de TomTom Runner 3 Cardio wegens uiterlijk en gunstige prijs. Ander die ik op het oog heb zijn de Garmin Vivoactive HR (oog wat groot op mijn dunne polsjes) en de Forerunner 35 en 235. Die laatste ben ik zeker van dat die alles kan wat ik wil maar ik vind het wat te veel geld. Ik verwacht het horloge alleen met hardlopen te dragen, niet de hele dag door.

Wat ik zou willen is een interval schema samenstellen dat mij een afstand x of tijd x op hartslag zone x laat lopen, gevold door afstand y op zone y etc.

De Garmin 235 kan dit via Garmin connect zoals ik in deze review zie YouTube: Garmin Forerunner 230 / 235 - How to Setup Custom Workouts ! FEATURE...
De Vivoactive HR valt eigenlijk voor je af omdat deze geen trainingsschema's kan afwerken. Voor de FR35 geld dat er wel een interval feature op het horloge zelf zit, maar ook deze ondersteund geen custom made workouts, dus dit kan mogelijk ook een dealbreaker voor je zijn.
Van de software van Tomtom heb ik niet genoeg kennis om daar een mening/oordeel over te geven, dus misschien wil iemand anders daar wat over zeggen.
Als je het niet erg vind om een borstband te dragen voor de hartslag heb je in een lager budget ook de mogelijkheid om de polar M400 te nemen. Hetzelfde geldt voor de Forerunner 225.

Qua levering van de Fenix 5 zal het of laatste week maart worden of eerste week april. En dan alleen de mensen die hem al in bestelling hebben staan. Naar alle waarschijnlijkheid pas mei of juni 'gewoon' op voorraad, als het verloop hetzelfde is als bij Fenix 3. Overigens valt er meestal op de fora van garmin zelf wel het een en ander te lezen over mensen die 'm wel of niet al hebben, waar ze 'm bestelt hebben en in welk land ze wonen.

rockhopper wijzigde deze reactie 08-03-2017 20:57 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Requiem19
quote:
Of even je budget verhogen en voor een Fenix 3 gaan :)

https://www.kieskeurig.nl...ct/2643649-garmin-fenix-3

Vanaf 362 euro. Wel zonder optische HR. Verder voldoet het aan al je eisen en meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Overkill is natuurlijk geen excuus om een horloge niet te kopen ;) We zijn immers tweakers, we willen vaak meer (zeker bij twijfelaars over wat ze precies willen is dit eerder een voordeel dan een nadeel) en in mijn ogen is iedere stimulans die iemand zichzelf kan veroorloven om meer te gaan bewegen eentje die je onmiddellijk zou moeten kopen.
quote:
bart_g schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:06:
Ook de polars vind ik te sportief voor dagelijks gebruik.

Ik ga morgen eens in houten bij de Bever flagship store kijken. Dat is goed te doen met de auto en helpt me hopelijk wat verder op weg.

Ik zie op marktplaats ook een Suunto spartan ultra staan voor 400. @ nokie: jij zegt dat Suunto dat niet zo goed heeft gedaan met de updates. Kun je daar wat meer over vertellen?
Voor wat betreft die Spartan van Suunto, als ik op de geluiden uit de community af mag gaan en bv de review van dc rainmaker is het nieuwe model (de generatie na de ambi dus) eerder een stap achteruit dan vooruit. Dit zie je in mindere mate ook bij de polar m600 die grotendeels het mindere broertje is van de m400 maar wel muziek kan spelen en optische hr heeft.

Voor wat betreft bever houten (ook mijn vaste bever) zou ik even bellen of ze al je modellen die je overweegt op voorraad hebben. Er staan er een hoop maar ik weet niet precies meer welke tomtom's en garmin's ze hebben staan.

Verder laat je polar vallen omdat ze "te sportief" zijn, nu is dit een uitdrukking die ik respecteer maar niet helemaal begrijp wat je daar nu precies mee bedoelt. Te sportief qua functies? qua uiterlijk? qua achtergrond ivm hartslag? iets anders?

rockhopper wijzigde deze reactie 10-03-2017 12:34 (16%)
Reden: quote toegevoegd

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bart_g
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 28-10-2018
quote:
nokie schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:15:
[...]

Sorry ik was een rondje hardlopen, blijkbaar zit iedereen hier terwijl buiten de zon schijnt >:) .

Bevestigend wat anderen al hebben gezegd, eigenlijk heb ik het niet helemaal goed uitgelegd: het is voor mij zeer "on-Suunto" om de Spartan op de markt te brengen zoals ze dat gedaan hebben (onaf) en ik vond het nuttig om dat te delen. De Spartan heeft ondertussen een hele waslijst updates gekregen en krijgt er nog steeds heel wat, hun updatebeleid zit dus op zich wel goed (al zijn een groot deel van de "updates" op dit moment features die er gewoon hadden moeten inzitten en werken).

Wat de software betreft @rockhopper : ondertussen vind ik dat het Movescount platform flinke stappen vooruit heeft gezet en heeft een aantal zaken die ik heel erg ben beginnen appreciëren die ik niet zie in Garmin Connect (vnl. naar trends & grafieken).

Dit gezegd zijnde, ik geef het niet graag toe (beetje Suunto fan :) ) maar ik denk dat je beter af bent met een Fenix 3. Zelfs als ze alles doen wat ze beloofd hebben, betaal je nog altijd meer voor ongeveer hetzelfde. En de Fenix 3 heeft ondertussen genoeg tevreden gebruikers...
Waarom gaan hardlopen als je er ook over kan praten? ;) En ik heb een goede smoes, ik heb afgelopen woensdag een zweepslag opgelopen...

Maar dank je voor je duidelijke verhaal. Ik ga morgen op mijn gemak rond kijken en hoop dan iets dichter bij een definitieve keuze te komen.

Edit:

een update. Ik zat daarstraks wat op marktplaats te zoeken en vond een Garmin Fenix 3 met hartslagmeter voor de hele schappelijke prijs van 225 euro. Ik heb maar meteen geld overgemaakt en hij ligt, als het goed is, al op het postkantoor. Mocht hij niet bevallen dan ga ik volgens mij in elk geval geen verlies op maken...

Nogmaals dank voor alle hulp iedereen!

bart_g wijzigde deze reactie 10-03-2017 18:40 (10%)

quote:
KnOeFz schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:08:
Na een haast eindeloze zoektocht Ik heb mijn keuze (wens) laten vallen op de Garmin Forerunner 235 (of 735 als daar een goede deal op mijn pad komt). Tocht het meest overtuigende platform en functies als ik alles op een rijtje zet. Dus maar ff door de zure appel van de prijs heen bijten. De fijne gebruiks ervaring die mijn Garmin Oregon 600 geeft tijdens hikes helpt ook wel mee :)

Het valt me op dat de prijzen op marktplaats erg hoog liggen (naar mijn mening), dicht tot zeer dicht tegen de nieuwwaardes. Wat verwachten jullie, met de intro van de Fenix 5? Zullen er veel Forerunner gebruikers zijn die gaan overstappen (en zal het 2e hands aanbod wat toenemen en prijzen wat zakken?) of is het toch een ander type sporter die voor de Fenix gaat?
Ik denk dat knoefz bedoelt dat er veel Fenix 3 op de markt gaan komen bij release van de fenix 5. Ik verwacht zelf namelijk niet dat er veel mensen zijn die opeens overstappen van een 235 of 735 (die tweede zou ik zelf niet zo snel nemen) naar een fenix 5. De reden dat ik niet zo snel voor een 735 zou gaan is dat je voor een klein beetje meer, heleboel meer functies en waar voor je geld krijgt in een fenix 3. Maar ik kan natuurlijk niet oordelen wat voor jou een goede deal is ;)

Dat prijzen tweedehands hoog liggen komt omdat er vrij weinig kan slijten aan een gps unit. De meeste release cycli zijn redelijk vast (vaak 2 of 3 jaar) dus je kan redelijk goed van te voren inschatten wanneer een model oud gaat worden. En eerlijk gezegd vind ik de sprong van fenix 3 > fenix 5 (of oregon 600 > oregon 700) nou niet zo spannend dat ik meteen een nieuwe ga halen. Kortom de vraag zal ook redelijk hoog blijven.

• KnOeFz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:35

KnOeFz

no comment...

Yes, ik ben nu de trotse bezitter van een FR 735xt!
Net de fabrieksinstellingen teruggezet en nu door de eindeloze menu aan het bladeren en Garmin connect aan het invullen. Wel ff wennen om weer een horloge te dragen. Sinds er mobiele telefoons zijn heb ik geen horloge meer om mijn pols gehad.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
quote:
KnOeFz schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 22:54:
Yes, ik ben nu de trotse bezitter van een FR 735xt!
Net de fabrieksinstellingen teruggezet en nu door de eindeloze menu aan het bladeren en Garmin connect aan het invullen. Wel ff wennen om weer een horloge te dragen. Sinds er mobiele telefoons zijn heb ik geen horloge meer om mijn pols gehad.
Vet! Als ik zou mogen kiezen om nu welke Garmin dan ook te krijgen, zou het ook de 735 worden, ondanks dat ik de pols-HRM direct zou uitschakelen.
Geweldig formaat, ontzettend veel mogelijkheden. De Fenix-series vind ik nog wel een hoger gadgetgehalte hebben, maar zijn me te groot.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
Run2Day zoekt Fenix 5 testers (Facebook). En je mag 'm houden!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
En voor de mensen zonder Facebook: http://www.run2day.nl/test-de-garmin-fenix-5

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
coldasice schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:25:
[...]

Als je het hebt over zo zwaar, betekent dat de 40gram de basis is, 1,5x40=60g...volgens mij is 67 groter dan 60 O-)
22:36 is blijkbaar te laat voor mij om nog zinnige dingen te zeggen. 8)7

Twitter | Strava

Acties:
  • +6Henk 'm!
quote:
KnOeFz schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:58:
[...]
Oei... daar zou ik goed ziek van zijn. :'( De Oregon 600 is echt eenfantastisch apparaat. Da's wel dikke pech dat ie op de eerste plaats los komt maar dan ook nog het water in... Murphy's law?
[...]
Dapper met de huidige water temperaturen... in regen heb ik hem uitgebreid getest, maar een hele dag onderwater zonder het rubber klepje is wel wat veel gevraagd denk ik. Ik ben benieuw of ie nog werkend opdroogt. Hij kan wel tegen een stootje... Kon je hem zien liggen op de bodem? Lijkt me een opgave om hem op de zelfde plek weer te vinden.
Ik heb het nog niet aangedurft hem aan te zetten. Hij heeft op de verwarming gelegen vannacht, maar toen ik vanavond hem wilde testen en de usb poort checkte en er wat vuiligheid uit blies kwam er ook nog een partij water vrij. Mijn conclusie is: nog nat, langer wachten en zak rijst rondom toestel. Overigens gebruik ik 'm altijd in weer en wind, nooit problemen mee gehad.

Qua valschade zou ie 't wel moeten trekken, al is met 25km/u loskomen en op het beton landen ook niet al te best. Maar tijdens die val is dat klepje los gaan zitten en een toestel dat aan staat en in contact komt met water is een slecht teken.

Ik had verder goed onthouden waar ie ongeveer moest liggen al had ik 'm niet zien vallen (alleen horen stuiteren) en ik had eindelijk een echt functioneel moment om één van m'n zaklampen te gebruiken waar ie echt voor bedoelt was. (fenix tk41 voor de liefhebbers). Hij was goed zichtbaar mits je er met de lamp op scheen want het is me een partij donker zo onder een viaduct. Erg helder water en inderdaad behoorlijk koud.

Verder niet zo slim om het water in te springen in de buurt van het toestel want ik moest zo een paar minuten langer in het water blijven stilstaan terwijl ik geduldig mocht wachten tot al het opgedwarrelde zand weer was gaan liggen. Protip voor de volgende keer (voor iemand anders dan he? 8) ) spring een paar meter verder in het water en loop voorzichtig naar je toestel toe.

Gelukkig goed voorbereid (handdoeken en droge kleding bij) was hard nodig want het water was toch behoorlijk diep, en je moet toch echt kopje onder om 'm op te duiken. Ik dacht maar even terug aan vroeger hoe ik toen eerst het water indook en dan pas nadacht of het ook koud kon zijn... lol

Ik laat nog wel weten hoe het verhaal afloopt met de werking van het toestel.

Bedankt voor de reacties, het was me een avontuurtje wel.

Eerste jumpstart en *insert Frankenstein clip* It's alive! Hij lijkt het onderwater gedaan te hebben tot de batterijen leeg waren, zo'n kleine 3½ tot 4 uur later want de startup tijd is 20u20 pm terwijl ie ergens tussen 16u30 en 17u30 te water ging.
Ik krijg een gps fix, automatische tijd correctie, scherm werkt.

Kudos voor garmin voor het maken van een outdoor waardig toestel, ik had niet gedacht dat na dit duikavontuur terwijl het toestel nog aanstond hij tot leven zou komen.

Nog te testen: de eneloops die mee zijn gaan zwemmen, de sd kaart die heeft meegezwommen, de usb poort die serieus nat is geweest en of ie nog geluid kan maken. (pingeltjes)

-update- usb poort werkt, sd kaart werkt, er komt geluid uit, gps fix is in orde, scherm werkt, pc ziet het toestel en ingesloten sd kaart, materiaal op de kaarten werkt. Het lijkt erop dat alles nog werkt zoals het moet.
Ik zal 'm nog moeten testen in het veld, misschien dat ik er in de namiddag nog een ritje aan waag mits het werk het toelaat maar ik ben serieus positief verrast. _/-\o_

En om het nog meer ontopic te houden, de Fenix 3 is natuurlijk meegedoken zonder schade, al was ik daar niet bang voor omdat die een serieus goede onderwater rating heeft.

rockhopper wijzigde deze reactie 15-03-2017 11:08 (35%)
Reden: update #2

• Ikkeja36
Vandaag een Fenix 5 bezorgd door Mediamarkt. Hij zou gisteren worden verzonden maar dat werd dus een dag lager. Zojuist het pakje opgehaald bij de buren en nu aan het uitzoeken hoe e.e.a. werkt.

Looks zijn iig super, morgen GPS en HR testen tijdens het lopen.

Ikkeja36 wijzigde deze reactie 18-03-2017 23:03 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Requiem19
quote:
Ikkeja36 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:02:
Vandaag een Fenix 5 bezorgd door Mediamarkt. Hij zou gisteren worden verzonden maar dat werd dus een dag lager. Zojuist het pakje opgehaald bij de buren en nu aan het uitzoeken hoe e.e.a. werkt.

Looks zijn iig super, morgen GPS en HR testen tijdens het lopen.
Cool. Wat had je hiervoor?

Benieuwd naar je eerste bevindingen!

Acties:
  • +1Henk 'm!
En net zo belangrijk, welke fenix 5 heb je gekozen? Vanilla 5, 5s of 5x?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ikkeja36
Hierbij mijn eerste ervaringen!

Hiervoor had ik een TomTom cardio runner. Altijd tevreden geweest maar de laatste tijd was de gps een beetje van slag. Hoewel dat inmiddels weer goed lijkt te gaan was het een goed excuus om te kijken voor een ander horloge.

Buiten het hardlopen om gebruik ik een huawei watch Classic met Android wear 1.5. Zeer tevreden hiermee maar dat dagelijks opladen en het elke keer wisselen van horloge (3x in de week hardlopen), rekening houden met het opladen van de TomTom, het connecten om te zorgen dat de quickgps is bijgewerkt.... nee, tijd voor wat anders.

Na eerst een 5 saphire te hebben besteld heb ik toch voor een 'normale' grijze 5 met zwarte band gekozen. De 5x is voor mij te groot en de saphire is wel heel erg zwart. De grijze 5 met zwarte band heeft een klein rood accentje op het glas en een rood accent op de select knop (rechtsboven).

Vandaag dus voor het eerst echt gebruikt. Tijdens een evenement van 10km heb ik wat afstandsmeting betreft echt geen klagen: 10,03km dus dat geloof ik wel. Ook zijn op de kaart geen gekke afwijkingen te zien. De GPS heeft een fix in een paar seconden.

Het tempo op de Fenix 5 wisselde wel behoorlijk. Gemiddeld gezien heb ik de 10km zeer gelijkmatig gelopen. Dit komt ook overeen met het gevoel dat ik tijdens de run had. Ik moet nog een keer extra testen voor de tempowisselingen, deze zijn nu te groot om als leidraad te gebruiken tijdens een run. Het kwartiertje fietsen van huis naar de start van het evenement (en terug) liet ook een wisselende snelheid op de fiets zien.

Hartslagmeting... zeer netjes moet ik zeggen. Lijkt een kleine vertraging te hebben van een paar seconden maar geeft een goed beeld van hoe je bezig bent. Ook het bekertje water wat ik tijdens de run heb gedronken bij de waterpost wordt duidelijk weergegeven in tempo en hartslag.

De hartslagmeting werkt in rust ook zeer goed. Gisteravond kwam ik in rust uit op 42, voor mijn doen prima. Geeft wel aan dat ik uitgerust genoeg was ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Requiem19
quote:
Ikkeja36 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:26:
Hierbij mijn eerste ervaringen!

Hiervoor had ik een TomTom cardio runner. Altijd tevreden geweest maar de laatste tijd was de gps een beetje van slag. Hoewel dat inmiddels weer goed lijkt te gaan was het een goed excuus om te kijken voor een ander horloge.

Buiten het hardlopen om gebruik ik een huawei watch Classic met Android wear 1.5. Zeer tevreden hiermee maar dat dagelijks opladen en het elke keer wisselen van horloge (3x in de week hardlopen), rekening houden met het opladen van de TomTom, het connecten om te zorgen dat de quickgps is bijgewerkt.... nee, tijd voor wat anders.

Na eerst een 5 saphire te hebben besteld heb ik toch voor een 'normale' grijse 5 met zwarte band gekozen. De 5x is voor mij te groot en de saphire is wel heel erg zwart. De grijze 5 met zwarte band heeft een klein rood accentje op het glad en een rood accent op de select knop (rechtsboven).

Vandaag dus voor het eerst echt gebruikt. Tijdens een evenement van 10km heb ik wat afstandsmeting betreft echt geen klagen: 10,03km dus dat geloof ik wel. Ook zijn op de kaart geen gekke afwijkingen te zien. De GPS heeft een fix in een paar seconden.

Het tempo op de Fenix 5 wisselde wel behoorlijk. Gemiddeld gezien heb ik de 10km zeer gelijkmatig gelopen. Dit komt ook overeen met het gevoel dat ik tijdens de run had. Ik moet nog een keer extra testen voor de tempowisselingen, deze zijn nu te groot om als leidraad te gebruiken tijdens een run. Het kwartiertje fietsen van huis naar de start van het evenement (en terug) liet ook een wisselende snelheid op de fiets zien.

Hartslagmeting... zeer netjes moet ik zeggen. Lijkt een kleine vertraging te hebben van een paar seconden maar geeft een goed beeld van hoe je bezig bent. Ook het bekertje water wat ik tijdens de run heb gedronken bij de waterpost wordt duidelijk weergegeven in tempo en hartslag.

De hartslagmeting werkt in rust ook zeer goed. Gisteravond kwam ik in rust uit op 42, voor mijn doen prima. Geeft wel aan dat ik uitgerust genoeg was ;)
Thanks, duidelijk verhaal!

Actual pace is op Garmin horloges inderdaad niet heel nuttig, omdat het niet (genoeg) 'gesmooth' wordt, zoals bijv wel op je TomTom gebeurde. Dat betekent dat de GPS meetfouten gelijk worden meegenomen.

Alternatief wat voor mij goed werkt is de 'average lap pace' te gebruiken. Als je laps op 1 kilometer staan ingesteld (piepje per km), dan meet hij de gemiddelde pace van die kilometer. Dat is imo stuk accurater en ook nuttigere data tijdens het lopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• driedees
@dreamscape en @aardbeix15 Zo'n footpod is echt ideaal, ik gebruik de Geonaute-Decathlon versie icm met een 920XT. Op het horloge kun je de "speed scource" kiezen, bij mij staat ie op "always footpod". Dus voor je huidige pace gebruikt 't horloge de footpod en de gps voor de afstand. Werkt echt perfect!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• mastamasta
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 26-03 23:47
Bij deze mijn eerste ervaringen met de Fenix 5.

Al een paar weken keek ik uit naar de Fenix 5. Na eerdere horloges van Garmin, Polar en TomTom te hebben gehad beviel de laatste Garmin 920XT zo goed, dat ik zeker weer voor een Garmin horloge wilde gaan. Het enige nadeel aan de 920XT vond ik het design. Onder een pak of voor netjes is dit horloge niet geschikt, maar de Fenix 5 absoluut wel.

Design:
Ik heb een normale tot kleine pols en dit horloge van 47mm past perfect bij mijn pols. De Fenix 5x was denk ik te groot geweest.
Het horloge ziet er erg mooi uit (mening) en voelt kwalitatief goed aan. Het voelt niet alsof je een plastic goedkoop horloge om hebt. Hij (85 gram) is ook wat zwaarder dan de 920XT, maar zeker niet te zwaar naar mijn mening. Enige nadeel vind ik dat je 100 euro meer moet betalen voor een model met safierglas. Mijn ervaring met de 920xt was dat het glas snel beschadigde. Heb gelukkig met dit horloge nog geen beschadiging opgelopen, dus kan niet inschatten hoe sterk dit glas is.

Betrouwbaarheid:
Ik vind het belangrijk dat als ik een stuk heb gelopen en de volgende dag hetzelfde stuk nog een keer loop, dat de afstand dan precies hetzelfde is. Uiteraard kan er een kleine afwijking ontstaan, maar dan heb ik het niet over 100 meter verschil op een stuk van 5 of 10 km, want dat vind ik vrij veel. Zodoende viel de eerdere koop van een Samsung S3 Frontier af. Deze was zeer onbetrouwbaar, maar dan ook niet echt een loophorloge. De Fenix 5 is echter op de meter nauwkeurig. Heb er nu 4x hetzelfde stuk van 7 km mee gelopen en steeds was de afstand gelijk op een paar meter na.

De betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van de ingebouwde hartslagmeter via de pols vond ik minder belangrijk, maar deze is ook zeer nauwkeurig en betrouwbaar. Ik ging er al vanuit dat ik gewoon mijn borstband moest dragen voor een betrouwbaar resultaat, maar niets is minder waar. Hij vertoonde zowel tijdens het lopen geen rare schommelingen en ook kwamen de waardes goed overeen met de waardes verkregen via de borstband. 1 a 2 slagen verschil, maar vaak ook precies gelijk.
Het voordeel van deze Fenix 5 is ook dat je nu borstbanden van andere merken als bijv. Polar kunt koppelen. In het verleden pakte Garmin alleen banden met Ant+.

Instelmogelijkheden:
Je kunt bij dit horloge nagenoeg alles naar je eigen stijl inrichten. Er zijn al behoorlijk wat wijzerplaten aanwezig in de Garmin IQ store en ook zijn er al best wat apps en widgets te downloaden. Dit downloaden gaat vrij eenvoudig en snel via de bijgeleverde oplaadkabel.
Verder kun je verschillende sporten instellen als favoriet, kun je de velden die zichtbaar zijn tijdens het lopen, zwemmen, fietsen enz. zelf aanpassen naar eigen voorkeur. Nagenoeg alle informatie die je nodig hebt, zoals afstand, snelheid, hartslag, cadans enz. kun je instellen.
Ook de helderheid van de verlichting kun je instellen. Alles werkt erg gebruiksvriendelijk en de instellingen zijn allemaal redelijk snel te vinden.
Het voordeel van dit horloge boven de 920XT vind ik dat je voor de loopdynamiek bij de 920XT een aparte borstband van Garmin moet kopen. Bij dit horloge is dat niet nodig, wat deze informatie wordt gewoon verzameld door het horloge zelf: loopcadans, staplengte, trainingseffect enz. Daarnaast krijg je na iedere keer sporten te zien hoeveel rust je in principe zou moeten houden tot de volgende keer dat je moet sporten.

GPS fix:
Een ergernis bij oudere sporthorloges bij mij was altijd de dramatisch trage GPS fix. Zo heb ik met een Polar en TomTom horloges (oudere modellen) regelmatig 5 minuten in de kou staan wachten totdat de GPS eindelijk gereed was. Bij de Fenix 5 (waar ik het een keer of 10 heb getest) was de fix altijd binnen 5 seconden gevonden en in veel gevallen ook al binnen 1 seconde. Dat is echt super.

Smartwatch:
Handig is dat je het horloge ook als een smartwatch kunt gebruiken. Je kunt er berichten op ontvangen, evenals het weer, voetbaluitslagen, agenda enz. Je kunt instellen of je een toon of een trilling of beide wilt ontvangen en ook kun je apart instellen of je dat wilt tijdens het sporten of niet. Daarnaast kun je aangeven of je direct het bericht op je scherm wilt zien of alleen de melding ontvangen zonder dat anderen dus meteen je bericht kunnen lezen.
Het horloge is echter als smartwatch een stuk minder uitgebreid dan bijv. een Samsung S3 of Apple Watch.

Accuduur:
Hier kan ik nog vrij weinig over zeggen aangezien ik het horloge pas 2 dagen in mijn bezit heb, maar na 4x hardlopen (4x30 min) en dagelijks gekoppeld aan mijn telefoon te zijn heb ik na 2 dagen nog 72% over.

Koppeling PC en Telefoon:
De koppeling aan zowel de telefoon als de PC is snel gedaan en je hebt bijzonder veel schermen die je af kunt lezen. Zeker op de pc krijg je gigantisch veel informatie over je sportprestaties. Dit is ook heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.
Op je telefoon zie je alle informatie heel strak en duidelijk weergegeven en kun je ook informatie als de gelopen route (met kaart), records, enz terugvinden.

Polsbanden:
Ik was wat huiverig voor het nieuwe systeem van polsbanden van Garmin. Ze pretenderen dat deze makkelijk te verwisselen zouden zijn, maar ik was bang dat de constructie was te los/slap zou zijn. Dat is zeker niet het geval De banden zijn echt met 1 klik los te koppelen van het horloge en voelen zeer robuust aan. Er zit dus geen speling in de constructie en de bandjes zitten stevig vast.
De polsbanden zijn erg soepel en zitten prettig om de pols.

Ik denk absoluut dat dit horloge een aanrader is. Het is een horloge waar ik de minpunten nog niet van heb kunnen ontdekken.

• Hoppa!
Nu een aantal weken op weg met mijn Vivoactive HR, nadat ik afscheid heb genomen van mijn Pebble Time. Tijd voor wat eerste indrukken.

Functie
Ik zocht een apparaat met dezelfde functies als de Pebble Time, een vergelijkbare batterijduur, maar wel meer sport-georiënteerd. Met de Vivoactive word ik echt op mijn wenken bediend. Sportstracker met Smartwatch-aspiraties of Smartwatch met Sportswatch-kenmerken? Zeg het maar, wat mij betreft kan hij alles en meer dan ik nodig heb.

Als Smartwatch
In de Garmin Connect app op je telefoon kun je per app instellen of de notificaties ook op je horloge moeten verschijnen. Net als bij de Pebble Time dus. Vervelend is wel dat de ‘stille uren’ gekoppeld zijn aan de tijden waarin je aangeeft te slapen in de slaaptrack-app. Liever heb ik dat mijn horloge al een uurtje eerder in de ‘niet storen’ gaat, iets waar je bij de Pebble wat vrijer in was.
Verder zijn er diverse apps in de app winkel die mij de Pebble Time snel deden vergeten, tot aan turn-by-turn navigatie toe. Als Smartwatch is de Vivoactive minimaal zo goed als de Time.

HR-meting
In rust en bij matige activiteit zeer betrouwbaar, tijdens het actief sporten (in mijn geval racefiets, cardiotrainingen en krachtsport) is het wat minder. Hij loopt dan wat achter op de werkelijkheid waardoor je inspanningen afstemmen op wat je op je pols ziet niet helemaal mogelijk is. Wanneer dit voor mijn training essentieel is, pair ik hem met mijn Tickr-borstband en dan werkt het uiteraard prima. De HR-meting op de pols geeft wel een goed overzicht van de inspanningen tijdens de training als het gaat over het totaalbeeld. De verschillen met de borstband wanneer je de grote lijn volgt zijn niet absurd.

GPS
De GPS is meer dan nauwkeurig genoeg. De snelheid wijkt iets af van mijn snelheidsmeter op het wiel (gemiddeld 0,5 km) en is daarin minder consistent. Over een hele rit scheelt dat wel iets, maar ik vind het lastig om te bepalen welke van de twee het hierbij juist heeft. Wel schommelt de snelheid op de Garmin wat meer, wat mij doet vermoeden dat hij per saldo minder nauwkeurig is.
Voor wat de routebepaling betreft is het allemaal heel goed en nauwkeurig.

Design
Het is geen sieraad als een klassiek horloge. Het is en blijft een activity-tracker met een LCD-scherm. Ik vind hem niet mooi of lelijk en hij kan prima all-day, ook bij een maatpak. Verder zit hij gewoon fijn en heb ik de dikte of verdere afmetingen nooit als belemmering ervaren. Toen ik met de Pebble Time (na jaren zonder horloge) weer eens iets om mijn pols had, knotste ik overal tegenaan. Met de Garmin, die toch aanzienlijk dikker is, heb ik dat nog niet gehad.

Al met al is dit de beste aanschaf die ik ooit heb gedaan voor ondersteuning bij mijn sportactiviteiten. In combinatie met Myfitnesspall houd ik nu redelijk nauwkeurig bij wat er aan calorieën in en uit gaat. Daarbij moet je wel je verstand blijven gebruiken, want soms zin de algoritmes die Garmin gebruikt voor calorieënverbruik gewoon niet nauwkeurig genoeg. Ik fiets ’s ochtends 14km naar mijn werk op een rustig tempo en volgens Garmin verbrand ik daarmee 450 calorieën. Dat is natuurlijk absurd veel en als je op dat soort data ook je inname gaat afstemmen dan kun je je fitnessprogramma net zo goed aanstoken…..

• Hoppa!
quote:
rockhopper schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:09:
[...]

Mooie review, waarvoor dank. Het probleem met die calorieën is dat je eigenlijk nooit weet of dit nou de extra calorieën zijn die je hebt verbrandt of dat dit inclusief de rust waardes (zeg maar je basic metabolisme calorieën verbruik erbij) is. In het tweede geval klopt het al iets beter zeg maar, maar als je van het eerste uitgaat en daar inderdaad je intake op aanpast dat is gevaarlijk ;) ("gevaarlijk" als je op gewicht wilt blijven) Maar als je zo blind vertrouwd op electronica ben je denk ik ook verkeerd bezig, dan kan je beter een keertje langs een diëtist gaan.
Dat laatste ben ik met je eens, al denk ik dat de meeste mensen genoeg gezond verstand hebben om geen diëtist nodig te hebben. Je eigen caloriebehoefte kun je vrij nauwkeurig bepalen (globaal gemiddeld, maar ook per dag als je inspanningen nogal wisselen). Ik denk ook dat iedereen die een sporthorloge koopt ook wel begrijpt dat je die +/- 2300 calorieën niet bij elkaar moet vreten door 4 repen chocolade te verorberen.

En ook als je serieuzer bezig wilt gaan met het verliezen van vet en toename van spiermassa, kun je eigenlijk alle leidraden wel vinden via het internet. Er is niets mis met een bezoek aan een diëtist natuurlijk, maar vooral wanneer je een afwisselende stofwisseling hebt, of door allergieën moeite hebt om op de juiste manier aan je calorieën te komen. Of gewoon echt niet weet waar je mee bezig bent.

Voor de rest geldt gewoon dat je met een app als Myfitnesspall vrij goed kunt bepalen wat je binnenkrijgt aan vetten, eiwitten en koolhydraten en hoe dat past binnen je levensstijl en doelen. Althans zo heb ik het voor elkaar te krijgen om op een verantwoorde wijze af te vallen. Niet door te lijnen, maar door een structurele verandering in mijn levensstijl. Dan val je misschien geen 3 kilo in de week af, maar over een periode van een jaar wel 20 kilo met nauwelijks risico op terugval. En die 20 kilo is dan overall, want puur vet is er wel meer vanaf, alleen wordt dat in gewicht deels gecompenseerd door spieren.

• Pathogen
quote:
Hoppa! schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:19:
[...]

Voor de rest geldt gewoon dat je met een app als Myfitnesspall vrij goed kunt bepalen wat je binnenkrijgt aan vetten, eiwitten en koolhydraten en hoe dat past binnen je levensstijl en doelen. Althans zo heb ik het voor elkaar te krijgen om op een verantwoorde wijze af te vallen. Niet door te lijnen, maar door een structurele verandering in mijn levensstijl. Dan val je misschien geen 3 kilo in de week af, maar over een periode van een jaar wel 20 kilo met nauwelijks risico op terugval. En die 20 kilo is dan overall, want puur vet is er wel meer vanaf, alleen wordt dat in gewicht deels gecompenseerd door spieren.
Hulde! Dit zouden véél meer mensen moeten lezen en snappen! Mijn vrouw is ook jarenlang in de jojo-val getrapt met allerlei diëten, wat niet alleen belachelijk slecht is voor je lichaam, maar ook je zelfvertrouwen klap na klap na klap geeft, iedere keer als je de (volledig logische) rebound krijgt.
In het afgelopen jaar is ze 12 kilo kwijtgeraakt door normaal te eten en iedere dag een stappendoel te halen (10.000). Dat klinkt als weinig, maar niet als je je beseft dat die 12 nooit meer terugkomen zolang je deze gezonde levensstijl aanhoudt.

(Sorry voor de pure offtopic, maar dit kan m.i. niet vaak genoeg benadrukt worden.)

Pathogen wijzigde deze reactie 23-03-2017 15:11 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15:26

SuperPoekie

Super Furry Animal

https://www.dcrainmaker.c...-fenix5-5s-5x-review.html
De Fenix 5 door DC Rainmaker! Hij is behoorlijk tevreden.

En ik vind die 5S wel erg shiny!

• Ikkeja36
Even een snelle update over de batterij van de Fenix 5. Afgelopen maandag om 08.15 van de lader gehaald. Dag en nacht omgehouden met hartslagmeting aan, 2 x een 10k run gedaan met GPS. Vanmorgen om 08.15, 5 dagen later, staat de batterij op 40%. Voor mij lijkt het er dus op dat ik een week zonder opladen kan zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat tijdens een activiteit de batterij leeg is :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

vanochtend 42k@3u33m gelopen met mijn Fenix 5, grootste deel in het donker. Met GPS-interval op normaal (per 1 sec.) en scherm time-out op 1 minuut. Hardloop-tracking en workout-sessie geactiveerd. Toen liep i wel van 92% naar 67% maar da's eigenlijk ook wel logisch.
Belangrijkste voordeel is voor mij is dat incl. voetsensor ik nu heel precies inzicht heb in mijn cadans en tempo. Voorheen (met de Runkeeper app) lukte het me echt niet om zo'n afstand mooi vlak te lopen. Nu wel :)

aardbeix15 wijzigde deze reactie 26-03-2017 11:12 (4%)

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Asgaro
quote:
Hoppa! schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:52:
[...]

Nee, dit zijn dus allemaal timers. Dat is niet wat ik zoek. Ik begrijp ook niet waarom er zoveel Gym-timers moeten zijn.
Je zou MyFitnessPal is kunnen checken.
Die app is vooral gekend als handige manier om je calorieën te tellen, maar je kan ook Exercise toevoegen (naast Breakfast, Lunch, Dinner en Snacks).
Zo is er een uitgebreide sectie voor Strength Training (naast Cardio Training) en je kan reps en weights ingeven. :)

Ook kan je dus je Garmin Connect profiel linken in de settings. En zo wordt wat je ingeeft in MyFitnessPal naar Garmin Connect gesynct. Vraag me wel niet hoe dit er exact uit ziet in Garmin Connect dan: worden bv. het aantal reps en weights ook gesynct, of louter de duur van de activiteit en het aantal verbrande calories?... Dat moet je zelf eens testen of over opzoeken.

Ik gebruik het vooral voor de omgekeerde weg: van Garmin Connect naar MyFitnessPal. Zo mag ik op dagen dat ik hardloop, iets meer eten. En dat zie ik dan automatisch afgespiegeld worden in een calories formule in MyFitnessPal. :)

Wat screenshots:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Asgaro
quote:
Hoppa! schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:19:
[...]

Dat laatste ben ik met je eens, al denk ik dat de meeste mensen genoeg gezond verstand hebben om geen diëtist nodig te hebben. Je eigen caloriebehoefte kun je vrij nauwkeurig bepalen (globaal gemiddeld, maar ook per dag als je inspanningen nogal wisselen). Ik denk ook dat iedereen die een sporthorloge koopt ook wel begrijpt dat je die +/- 2300 calorieën niet bij elkaar moet vreten door 4 repen chocolade te verorberen.

En ook als je serieuzer bezig wilt gaan met het verliezen van vet en toename van spiermassa, kun je eigenlijk alle leidraden wel vinden via het internet. Er is niets mis met een bezoek aan een diëtist natuurlijk, maar vooral wanneer je een afwisselende stofwisseling hebt, of door allergieën moeite hebt om op de juiste manier aan je calorieën te komen. Of gewoon echt niet weet waar je mee bezig bent.

Dit kan ik allemaal bevestigen: met louter MyFitnessPal kan het echt wel lukken. Feitelijk is gewichtsverlies puur wiskundig te realiseren: je moet simpelweg minder calorieën eten dan je verbruikt.
Je vindt veel artikels online over waarom men niet kan afvallen, maar uiteindelijk betekent dat altijd dat men teveel calories binnennam. En het gevaar schuilt inderdaad in een klein hoekje: daarom is het handig om via MFP snel te zien hoeveel calories iets bevat.

Men kan bv. leven op louter pizza: heb je op het einde van de dag minder calories opgegeten dan je hebt verbrand, dan zál je afvallen!
Of eet je bv. zeer gezond máár zijn je porties te groot, waardoor je teveel calories opeet, dan zal je bijkomen!

Alleen is leven op puur ongezond eten niet lang vol te houden want je snackt dan zeer snel naar opnieuw eten. Ik tracht nu zoveel mogelijk proteins in te nemen, want dat zorgt ervoor dat je een voldaan gevoel krijgt, en daarnaast bevordert het spierherstel. :) Niet alleen bij maaltijden let ik op voldoende inname van proteins, maar ook bij snacks: zo neem ik bv. graag walnoten, hardgekookt eitje of een protein bar.

De sleutel tot succes is dus jezelf een nieuwe levensstijl aanleren die je voor de rest van je leven kunt volhouden. Geen dieet, geen verboden voeding, geen crash dieet, ...
Je moet alles mogen eten: alleen je porties moet men leren aanpassen. Als je dat eenmaal doet en in de hand hebt, zit je goed :)

Om zwart op wit even te tonen dat het werkt: kijk naar de gigantische daling in gewicht van 70 naar 65. Ik heb me als een bezetene ingelezen over gezonde voeding want dat was voor mij allemaal nieuw.
Bij mij kwam de motivatie er plotseling doordat ik de voordelen van gezonde voeding bij m'n hardlopen begon in te zien. Dat geeft een extra motivatie.
Maar pas toen ik MFP eens uitprobeerde, dacht ik echt een middel gevonden te hebben die het allemaal eenvoudig maakt. *thumbs up*

Ik heb tal van gezondsheidsblogs gelezen en veel bijgeleerd op korte tijd. Lees bv. http://blog.myfitnesspal.com/ door en je komt al een heel eind verder!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoppa!
quote:
Asgaro schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:08:
[...]

Een halve kilo op 2 maand is toch wel perfectie te noemen :D Ik ben me nog aan het inlezen over gewichtsbehoud en de meeste mensen lijken 1 à 2 kilo marge te nemen. Pas zodra ze terug 2 kilo boven hun doel zitten, beginnen ze terug hard te focussen op calories tellen, dus toch wel mooi gelukt bij jou!

Veel succes om naar de 80 te gaan! Met MFP en sport gaat dat ongetwijfeld lukken :)
Het mooie is, toen ik een jaar geleden begon woog ik (ruim) 105 en was mijn streefgewicht 95 kilo. Dat woog ik op mijn bruiloft jaaaaaren terug en daar wilde ik graag weer naar toe. Dat ging vrij snel dus verlegde ik de grens naar 90. Onder de 90 was voor het laatst op de middelbare school... Het is bijzonder hoe je in één keer de smaak te pakken kunt krijgen als je maar eenmaal begrijpt wat je moet doen en dat verantwoord leven&eten ook gewoon heel veel oplevert. Niet lijnen, gewoon leven.

En 80, ik weet niet of dat gaat lukken en misschien doe ik het ook weer in twee etappes. Het gaat natuurlijk wel steeds moeilijker, zeker omdat ik wel train op spierbehoud (zo veel mogelijk).

En mijn BMI en vetgehalte zijn nu goed dus dat is uiteindelijk het belangrijkste. Ofja, het allerbelangrijkste is dat ik me letterlijk en figuurlijk nog nooit zo sterk en fit heb gevoeld. Man, wat is dat heerlijk. _/-\o_ _/-\o_

Sorry voor de offtopic.... Het komt misschien een beetje 'kijk mij eens goed bezig zijn' over, maar het is meer dat ik dit iedereen gun.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Asgaro
quote:
Hoppa! schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:44:
[...]

Het mooie is, toen ik een jaar geleden begon woog ik (ruim) 105 en was mijn streefgewicht 95 kilo. Dat woog ik op mijn bruiloft jaaaaaren terug en daar wilde ik graag weer naar toe. Dat ging vrij snel dus verlegde ik de grens naar 90. Onder de 90 was voor het laatst op de middelbare school... Het is bijzonder hoe je in één keer de smaak te pakken kunt krijgen als je maar eenmaal begrijpt wat je moet doen en dat verantwoord leven&eten ook gewoon heel veel oplevert. Niet lijnen, gewoon leven.

En 80, ik weet niet of dat gaat lukken en misschien doe ik het ook weer in twee etappes. Het gaat natuurlijk wel steeds moeilijker, zeker omdat ik wel train op spierbehoud (zo veel mogelijk).

En mijn BMI en vetgehalte zijn nu goed dus dat is uiteindelijk het belangrijkste. Ofja, het allerbelangrijkste is dat ik me letterlijk en figuurlijk nog nooit zo sterk en fit heb gevoeld. Man, wat is dat heerlijk. _/-\o_ _/-\o_

Sorry voor de offtopic.... Het komt misschien een beetje 'kijk mij eens goed bezig zijn' over, maar het is meer dat ik dit iedereen gun.
Inderdaad, eenmaal dat je voor jezelf ziet dat het echt werkt (mbt calories tellen), geeft het zoveel voldoening! Er hangt geen randomness meer rond gewichtsverlies, zoals zoveel artikels wel doen uitschijnen.

Het feit is wel dat MFP nog relatief nieuw is en nog niet algemeen bekend is bij het publiek. Ik zou bv. nooit via pen & papier of Excel m'n calories tellen (te omslachtig), maar dat was nu eenmaal de enige manier in het pre-smartphone tijdperk...

"Niet lijnen, gewoon leven" klopt als een bus! Je moet alles mogen eten: voeding verbieden zorgt net dat je ernaar snakt. Alles moet mogen mits portiebeheer!

Of 80 kg gaat lukken in combinatie met spierbehoud ga ik me niet over uitspreken: feit blijft dat spieren meer wegen dan vet. Zeker niet blindstaren op het getal maar vooral ook kijken naar bv. je buikomtrek: je zal daar bv. vordering zien en ook bij je vet- en spiermassapercentages, maar minder op de schaal.

Idd, kan je helemaal volgen in dat je je beter voelt! (Ik was vroeger iets wat ze "skinny fat" noemen: mager genoeg, máár wel met een buikje en een ongezonde levensstijl en nauwelijks sport. Nu voel ik echt het verschil goed door gezonder te leven en veel meer te sporten.)

Is idd wat offtopic wat we doen, maar ik probeer ook nu MFP aan te bevelen waar ik kan want ben nog altijd aangenaam verrast over het resultaat *O*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
quote:
Asgaro schreef op maandag 27 maart 2017 @ 17:17:
[...]

Heb je toevallig ook ervaring met de app waaraan die blogpost gerelateerd is? Google Play: HRV4Training

Ziet er wel allemaal interessant uit. Kost een paar euro's, maar ik kick op data dus zie het me nog wel kopen... :+
Nee, helaas. Momenteel stil ik mijn datahonger met StravistiX' Multisport Fitness Trend.
Training Impulse bevalt me goed als guideline om in grote lijnen niet te hard te trainen en tempo's en hartslagzones kloppen meestal wel met mijn gevoel van de run.

Nooit gedacht dat ik zóveel data af zou kunnen leiden van mijn FR220 en een "simpele" hartslagmeter (Scosche). Voor mijn gevoel heb ik de grens nu ook wel gevonden, helemaal na het lezen van DCRainmakers test van (het nut van) verschillende running metrics:
https://www.dcrainmaker.c...ncy-metrics-showdown.html

• Koenbr
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16-06 17:23
quote:
Asgaro schreef op maandag 27 maart 2017 @ 17:17:
[...]

Heb je toevallig ook ervaring met de app waaraan die blogpost gerelateerd is? Google Play: HRV4Training

Ziet er wel allemaal interessant uit. Kost een paar euro's, maar ik kick op data dus zie het me nog wel kopen... :+
Ik gebruik de iOS-app. Werkt goed, ze updaten het vaak en de data is (voor zover als ik het kan zien) accuraat. Ze testen het o.a. ten opzichte van een Polar H7-strap. App biedt veel in-depth info, trends, correlatie, VO2max e.d.

• CallMeRui
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12-04 20:07
De specs van forerunner 935 staan online!

Overigens bijna identiek aan de fenix 5:

https://buy.garmin.com/nl...291/pn/010-01746-06#specs

Barometrische hoogtemeter en quickfit _/-\o_

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:57
quote:
Haha, it's all in the details... Die 2g maken natuurlijk een substantieel verschil in al onze prestaties ;)

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:25
quote:
GurbY{nl} schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:22:
[...]

Er wordt inderdaad het nodige gemopperd op de GPS ontvangst van de F3, maar so far heb ik iedere loop die ik met het ding doe, een spot-on track. Ik zie zelfs waar ik de (tweebaans-) weg ben overgestoken en aan de andere kant ben gaan lopen. Ook in coverage (nu een stuk of wat trails met het ding gelopen sinds februari) zien er strak uit. Ik heb wel Glonass aan staan. Maar, al met al, qua ontvangst doet ie niet onder voor mijn eerdere FR310XT.
Hier dezelfde ervaringen. Het heeft er ook mee te maken dat je dergelijk gemopper op internet met een korrel zout moet nemen. Er wordt gemopperd door gadgetfreaks en niet door sportmensen met ervaring. Als de HRM er tien slagen naast zit, hoor je daar niemand over. Een volkomen incorrect ingeschatte VO2max? Dat slikt iedereen voor zoete koek. Maar een lijntje op de kaart dat niet correct staat, dat snappen ze wel.

Of zoals Ray heel treffend beschrijft in de review van de 935:
quote:
There’s likely no topic that stirs as much discussion and passion as GPS accuracy. A watch could fall apart and give you dire electrical shocks while doing so, but if it shows you on the wrong side of the road? Oh hell no, bring on the fury of the internet!

Punctuality is the politeness of kings

• Krylinck
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18:45
Jawelll, de 5X is er :) Niet nemen als je een dunnere pols hebt dan ik (14cm omtrek) want bij mij zit ie op zijn tweede gaatje! Ik heb direct de eerste training ermee afgewerkt en wat een prachtig ding zeg. Schermpjes zijn makkelijk in te stellen, alles werkt redelijk intuïtief en je hebt alles direct voorhanden als je wilt. De Fenix 3-gebruikers zullen het wel gewend zijn. Qua mapping ben ik nog aan het oefenen. Dat lijkt iets minder intuïtief te zijn bij gebrek aan een touchscreen. Al zou ik bij een sporthorloge nooit touchfunctionaliteit willen hebben. Al met al, eerste indruk, blij. Mag ook wel voor die prijs.

Nikon D7100 | 11-16 f/2.8 | 18-105 VR | 24-70 f/2.8 | 70-200 VR f/2.8 | 50 f/1.8 | SB900 | Olympus XZ-1 + VF-2 | Redged RTT-423 + RT1 | Kata 3N1-22 + DH-425

• walterworld
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17-06 12:50
quote:
Dreanor schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:45:
Gisteren is mijn Garmin Vivoactive HR gereset, uit zichzelf. Lijkt op een factory reset ...

Heeft iemand enig idee hoe dat kan? Hij is nu weer onnauwkeurig (telt trappen omhoog niet bijv.), taal is enkel engels in te stellen (ipv NL) en al mijn apps/widgets/clock faces zijn weg.

Mijn garmin account op de telefoon/internet heeft wel alle instellingen behouden maar mijn horloge dus niet helaas.

Niet heel erg een ramp, op de onnauwkeurigheid na, maar ik ben benieuwd hoe dit ineens kan gebeuren en of iemand dit ook al eens gehad heeft toevallig?
Heb ik ook gehad, gaat om een update zie: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=10044

Volgende punt is er fijn dat ze dat hebben gefikst, hier had ik soms last van met met mijn Scosche Rhythm+.
"Fixed wrist heart rate not working after disconnecting from HRM strap"

walterworld wijzigde deze reactie 06-04-2017 09:24 (10%)

• m0ridin
Ik doe meestal avg pace ipv 'pace'. Omdat instant pace altijd erg annouwkeurig is en avg pace wat stabieler... Verder is dat wat ik ook wel heb ongeveer.

Dan op mijn 2e schem lap pace, lap distance en lap time... Verder gebruik ik eigenlijk niet zoveel, cadans heb ik tijdens het lopen nog nooit naar gekeken maa rmisschien ook wel eens grappig om mee te nemen :)

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

quote:
JackDashwood schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:27:
Ik ben van plan om een sport horloge te kopen en ik denk dat het een Suunto gaat worden gezien veel om mij heen daar over te spreken zijn. Uiteraard ga ik eerst nog in de winkel even kijken of het wel bevalt.

Nu zit ik met een vraag, namelijk over de hartslag meter. Ik dacht namelijk dat tegenwoordig de meeste van deze horloges dat via de pols konden doen, maar nu zie ik bijvoorbeeld bij Suunto dat je bij vrijwel alle modellen een hartslag meter om je borst moet doen voor data. Is dat omdat het via de borst toch accurater is dan via de pols? Of loopt Suunto gewoon achter op dit gebied?
1. Meting via een borstband is aanmerkelijk accurater dan via de pols.
2. Suunto heeft sinds kort een model met polsmeting, de hiervoor gebruikte sensor zou meer accuraat zijn dan die van de concurrentie: https://www.dcrainmaker.c...sport-wrist-hr-watch.html
3. Misschien is het gat tussen pols en band hiermee wat kleiner. Ikzelf vind optische hr nog steeds te inaccuraat voor serieuze toepassing tijdens het sporten. Voor 24/7 is het wel een reële optie.

• driedees
quote:
Roozzz schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:38:
1. Meting via een borstband is aanmerkelijk accurater dan via de pols.
3. Misschien is het gat tussen pols en band hiermee wat kleiner. Ikzelf vind optische hr nog steeds te inaccuraat voor serieuze toepassing tijdens het sporten. Voor 24/7 is het wel een reële optie.
Hier ben ik het deels mee eens Roozzz: optische hartmeting aan de pols is nog niet nauwkeurig genoeg. Maar optische HR meting wat hoger op de arm, kan echt een alternatief zijn. Ik heb de Mio Link gehad, werd om de pols gedragen en ik was er niet helemaal blij mee: reageerde iets te traag en moest vrij strak gedragen worden. Die heb ik vervangen door een Scosche Rhythm, welke om de bovenarm gedragen kan worden. Die doet het best goed, ook bij intervaltrainingen.

Hieronder wat linkjes naar intervaltraingen. Zie vooral m'n cadans (gemeten met footpod) vs hartslag, de Scosche reageert bijna direct op temp- en dus hartslagveranderingen:
link 1 - link 2 - link 3 - link 4

edit: plaatje toegevegoed. rode lijn is hartslag, grijze puntjes zijn m'n loopcadans

TL;DR: OHR aan de pols, vind ik ook niks. OHR aan de bovenarm is (bijna) net zo goed als een borstband.

driedees wijzigde deze reactie 22-04-2017 10:08 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0ridin
Denk dat t nog wel mee zal vallen, die 935 is inderdaad sowieso al een stukje duurder en volgens mij zakken die prijzen nooit echt heel enorm.

Als je even geduld hebt, ik hoop mijn 935 binnen 1 of 2 weken binnen te hebben en dan zal ik mijn 735xt gaat verkopen. Kan je tegen die tijd een seintje (en voorrang ;) ) geven?

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Cronimet schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:38:
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om een sporthorloge te kopen (forerunner 235)
Ik ben sinds een tijdje aan het joggen en tot nu toe neem ik steeds mijn gsm mee om alles te tracken en dat gaat eigenlijk redelijk goed.

Is er eigenlijk een voordeel om te werken met een sporthorloge tov een gsm?
Want als een gsm alles kan wat een sporthorloge kan dan zou het niet echt verstandig zijn om +-250€ uit te geven als het geen meerwaarde is.
Als je dit niet zelf kan beantwoorden is het eigenlijk wel duidelijk ;)

Maar ik wil wel even happen: het gewicht, waterdichtheid, volgen van trainingsschema's, kijken wat je aan het doen bent (hartslag/snelheid/afstand etc) gaat tijdens sporten een heel stuk makkelijker op een horloge dan op een telefoon (ik neem aan dat ie of in een jaszak zit of ingepakt in zo'n bovenarmbandzakje) het aansluiten van externe sensoren.
Van de andere kant, als het goed gaat zoals je het nu doet kan je jezelf het geld besparen.

Dus het komt er eigenlijk op neer: "wat wil je horen?" je bent zelf al een tijdje aan het nadenken, waarom? En waarom ben je alleen op dat toestel uitgekomen, immers voor meer of minder geld zijn er betere/slechtere/andere toestellen te koop ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:11
quote:
Cronimet schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:38:
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om een sporthorloge te kopen (forerunner 235)
Ik ben sinds een tijdje aan het joggen en tot nu toe neem ik steeds mijn gsm mee om alles te tracken en dat gaat eigenlijk redelijk goed.

Is er eigenlijk een voordeel om te werken met een sporthorloge tov een gsm?
Want als een gsm alles kan wat een sporthorloge kan dan zou het niet echt verstandig zijn om +-250€ uit te geven als het geen meerwaarde is.
Een belangrijk voordeel van een horloge is dat 'ie licht is, en om je pols zit. Dat betekent nauwelijks ongemak en praktisch, want tijdens het lopen kun je er goed op kijken. Een gsm aan je arm vind ik persoonlijk niet fijn zitten én is lastig om te kijken tijdens het lopen. Een gsm in een belt zit fijner, maar is helemaal niet meer zichtbaar of bedienbaar tijdens lopen.

Als je alleen je gsm meeneemt als 'tracker' om achteraf alles terug te zien én het niet storend vind dát je hem mee moet nemen dan heeft een horloge niet veel meerwaarde denk ik.

Verder vond ik zelf de gratis apps voor hardlopen altijd erg slecht, maar het is lang geleden dat ik gelopen heb met een gsm, dus misschien is dat nu beter. Ook kan de koppeling met een hartslagband nog interessant zijn, weet niet of jouw huidige gsm dat ook toelaat.

Tot slot ervaar ik dat het fijn is dat een horloge lang mee gaat op batterijen en eigenlijk altijd vol is. Want na het rennen gooi 'ik hem meteen aan de macbook, upload ik mijn info, en laat ik hem nog even zitten tot 'ie weer vol is. Als je met GSM gaat lopen heb je altijd kans dat je net van plan was weg te gaan en dan ziet dat je nog 10% batt hebt...

EDIT: Zie dat Rockhopper het meeste van wat ik zie ook al heeft opgeschreven .. Nou ja, meer van hetzelfde dus ;)

Valorian wijzigde deze reactie 24-04-2017 22:51 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Valorian Je maakt anders een goed punt met de accu hoor. Verder kan de gps van telefoons nog wel eens tegenvallen, al is dit tegenwoordig minder valide (telefoon gps ontvangst is beter aan het worden). Tijdens gps-gebruik worden de meeste telefoon wel erg snel leeg prima als je er rekening mee houdt, maar je moet er wel rekening mee houden.

@Cronimet Als gadgetfreak is het sowieso leuk om even een kijkje te nemen op de site van DCRainmaker

rockhopper wijzigde deze reactie 24-04-2017 23:02 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0ridin
quote:
Cronimet schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:34:
Kan je vanaf de Garmin 235 muziek afspelen? Indien ik zou overgaan naar een horloge wil ik wel mijn telefoon thuis kunnen laten...
Nope, misschien moet je dan eens naar de TomTom horloges kijken... Die hebben wel varianten met ruimte voor muziek. Maar de meeste sport/gps horloges hebben dit niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-06 13:28
quote:
m0ridin schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:42:
[...]

Nope, misschien moet je dan eens naar de TomTom horloges kijken... Die hebben wel varianten met ruimte voor muziek. Maar de meeste sport/gps horloges hebben dit niet.
id de Spark 3 music of adventure, met max 3gb. Heb je BT koptelefoon nodig.

no comment

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Requiem19
Als je begint met hardlopen wil je vaak muziek. Meeste hardlopers laten dat op een gegeven moment los somehow :).

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Cronimet schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:34:
Kan je vanaf de Garmin 235 muziek afspelen? Indien ik zou overgaan naar een horloge wil ik wel mijn telefoon thuis kunnen laten...
Nog niet genoemd, maar de polar M600 ondersteund ook muziek en kan deze ook op het toestel zelf opslaan. Bedenk wel dat je een Bluetooth koptelefoon nodig zal hebben, al zal je dat denk ik wel doorhebben.

Pagina: 1 2 3 ... 18

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True