Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 15-11 13:05
Verdiepingen is idd niet het sterkste punt maar voor mij een leuke gimmick. Heb een F5s+ en die telt thuis of op kantoor ook wisselend de verdieping goed of fout..... Sta nu op de camping dus geen verdieping te zien en mijn Garmin haalde ineens mijn verdiepingen doel..... Zal wel met een beweging en luchtdruk verschil te maken hebben? Verder wel een super horloge en slaap, stappen en de sportactiviteiten gaan goed en dat is het belangrijkste voor mij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:57

Roozzz

Plus ultra

Ramon 73 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:07:
Onlangs een Fenix 5 plus besteld voor €430. Toestel is onderweg, zal ergens volgende week geleverd worden. Nu staan er alleen VS en Canada kaarten erop en volgens de winkel kun je die bij Garmin downloaden. Kun je gratis Garmin kaarten erop zetten (lijkt mij niet) of bedoelen ze kopen en erop laden. Dan gebruik ik liever OSM kaarten, goedkoper beter. Kan er OSM materiaal op de 5 plus?
Garmin mag je betalen.
OSM werkt, even stukje scrollen voor een how to: https://www.dcrainmaker.c...mbpro-maps-and-navigating

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-11 15:36
GZFan schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:42:
Gisteravond heb ik op Amazon.de de Garmin vivoactive 3 (Zwart) besteld.
Nu vraag ik me ineens af: Kan ik daar wel de Nederlandse taal op instellen? :o
Lijkt me wel toch, aangezien Amazon.de in de pricewatch staat? :/
Als het een Europees model is zou er geen probleem moeten zijn

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14-11 21:32
Onlangs een Fenix 5 plus besteld voor €430. Toestel is onderweg, zal ergens volgende week geleverd worden. Nu staan er alleen VS en Canada kaarten erop en volgens de winkel kun je die bij Garmin downloaden. Kun je gratis Garmin kaarten erop zetten (lijkt mij niet) of bedoelen ze kopen en erop laden. Dan gebruik ik liever OSM kaarten, goedkoper beter. Kan er OSM materiaal op de 5 plus?
Dat kan zeker. Ik haal ze hier altijd weg.

http://www.openfietsmap.nl/

http://frikart.no/index.html

http://garmin.openstreetmap.nl/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19:38
GZFan schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:42:
Gisteravond heb ik op Amazon.de de Garmin vivoactive 3 (Zwart) besteld.
Nu vraag ik me ineens af: Kan ik daar wel de Nederlandse taal op instellen? :o
Lijkt me wel toch, aangezien Amazon.de in de pricewatch staat? :/
Mijn VA3 kwam bij Amazon.it vandaan en kon op Nederlandse taal ingesteld worden!

Acties:
  • +1Henk 'm!
Calitomnication schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:41:
@GunthIs het op de FR245 overigens ook mogelijk om, net zoals op de FR235, de Bluetooth functionaliteit (tijdelijk) uit te schakelen. Dit was met de FR235 een ideale manier om de batterijduur aanzienlijk te verlengen.
Op m’n FR645M kun je dit doen in het menu wat je krijgt als je de knop linksboven een aantal seconden ingedrukt houdt (dus ook waar b.v. je wallet zit voor Garmin Pay).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:25

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@PatrickC & @Gunth, thanks, heb de functionaliteit gevonden. Had hem wel eerder gezien, maar nooit bij stilgestaan dat dit de functie was die ik moest hebben.
Op de FR235 had het uitschakelen van Bluetooth wel degelijk impact op de batterijduur Of dit voor de FR245 ook zo is, dat ga ik nu ontdekken ;)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ik gebruik de Trail app tegenwoordig ook voor boslopen. Die zijn vaak toch wat lastiger door de ondergrond (waar ik loop flinke stukken met los zand) en single tracks met regelmatig ook wat klimwerk. Als je de Trail app gebruikt heeft de training namelijk geen invloed op je berekende VO2max. Gebruik je de normale Run app, dan heeft dat vaak een negatief effect op de VO2max, omdat je snelheid vaak lager ligt met juist een hogere hartslag.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Martiveen schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:54:
[...]

Hoe bedoel je trail app? De modus die je bij training ziet? Of een totaal andere app uit de qi store.
De standaard 'Trail run' app van Garmin op het horloge (FR645M in mijn geval). Ik kwam er ook achter dat de activiteit dan ook 'Plaatsnaam hardlopen in het bos' wordt genoemd op Garmin Connect.

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23:12
YoGi_Berra schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:32:
Zijn de quick release bandjes van de Garmin FR 935 en 945 uitwisselbaar?
Yup

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:35
@Dhammer een Fenix 5 red je 2e hands ook voor je budget.

@PatrickC gefeliciteerd!

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frij5fd
Dhammer schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:48:
Dag allen,

Aangezien ik enorm aan het twijfelen ben over de aankoop van een sporthorloge, en ik zie dat er hier actief gepraat wordt over sporthorloges, post ik deze reactie hier ook nog even (naast topic in aankoopasvies). Indien dit hier toch niet thuis hoort mag deze reply verwijdert worden.

Ik heb al redelijk wat opzoekwerk gedaan en al heel wat reviews gelezen (props to DCRainmaker!).

Mijn sportprofiel: Ik zou mezelf een recreatieve sporter noemen, wekelijks probeer ik 1x te zwemmen, 1x hard te lopen en in het weekend te fietsen als het weer het toelaat. Daarnaast probeer ik hier en daar nog wat fitness oefeningen er tussen door te krijgen maar daar heb ik zover ik weet niet veel behoefte aan een sportwatch(?). Momenteel ben ik niet in het bezit van een sporthorloge / fietscomputer, ik gebruik mijn telefoon als do it all (fietsgps + tracking hardlopen).

Wat ik zoek in een horloge:
  • Hartslag tracking voor fietsen/hardlopen, voor zwemmen is dit moeilijk en zou zelf niet direct een zwemborst HR-meter aandoen.
  • GPS voor hardlopen & Fietsen, ook zou het leuk zijn om een open water swim te kunnen tracken aangezien ik dit in de zomer wel is doe
  • Data metrics voor zwemmen/fietsen/hardlopen
  • Interval training kunnen instellen voor hardlopen/zwemmen
  • Indoor fietsen compatibiliteit
  • Triathlon compabiliteit, ik zou naar de toekomst meedoen aan een korte triathlon hier en daar en zou leuk zijn om dit te kunnen tracken
Budget dat ik nu in gedachte heb is 300 max, wat ik al behoorlijk veel vind voor een horloge..

Wat ik zelf al gevonden heb:
  • Polar vantage M
  • Forerunner 245 -> Geen triathlon mode
  • Tweedehands Forerunner 935
  • Forerunner 735xt -> is misschien al wat verouderd..
  • Suunto 5 aanbieding
  • Amazfit stratos -> niet zo nauwkeurige metingen, betrouwbaar?
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een tweedehands forerunner 935, FR245 of een vantage M, redenen waarom ik hier nog over twijfel:
  • FR935: Hoge prijs
  • FR935: Tweedehands, koop normaal niet zovaak tweedehands..
  • FR935: Verouderd model, is het nog slim om een 2 jaar oude sport watch te kopen? Hoe lang zou deze dan meegaan
  • Polar vantage M: heeft geen drill mode voor zwemmen, ook lees ik dat de metrics van het zwemmen niet heel accuraat zijn
  • FR245: geen triathlon mode & openwater swim .. Zou je eventueel de openwater swim kunnen doen obv pool mode?
Moest een van jullie al ervaringen hebben met de al genoemde producten of me iets anders kunnen aanraden wat ik nog gemist zou hebben hoor ik het graag! Advies meer dan welkom!
Bij eglobalcentral.nl is de FR935 rond de 325 euro. Het duurt mogelijk een week of twee voordat je 'm hebt, maar het zit dicht tegen je budget grens aan. Ik heb de mijne daar ook vandaan. De FR735xt is ongeveer een jaar ouder dan de FR935 en is op firmware serie CIQ2 blijven steken, terwijl de FR935 CIQ3 heeft. Hierdoor onder andere in Garmin based structured workouts geen lap metrics. Verder betere batterij duur en iets groter scherm met iets meer pixels en tenslotte enkele First beat metrics meer bij de FR935

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:06
Na lang twijfelen heb ik zojuist een Suunto Spartan aangeschaft. De zwarte versie voor 160 euro. Ik had nog 30 euro kunnen besparen door een plastic/gekleurde uitvoering kunnen nemen maar ga hem dagelijks dragen.

De redenen voor een sporthorloge:
* HR trainingen
* Correcte registratie van afstand/tijd in openwater zwemmen
* Correcte registratie van afstand en tijd met indoor zwemmen (ik raak de tel nog wel eens kwijt en kan klok niet aflezen zonder bril)
* Geen bouncende telefoon met hardlopen

Waarom de Suunto? De prijs :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:16
My-life schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:25:
Voor een beginnende loper zoek ik een sporthorloge. Degene is een behoorlijke digibeet dus het gebruiksgemak is heel belangrijk.
Ik heb me proberen in te lezen, maar kom er niet uit. Tweedehands kan ik, van een bekende, een TomTom Runner 3 Cardio Zwart/Groen (S) overnemen voor 55 euro.
Is dit een goede deal of is er voor < 100 euro een betere optie?
Bedankt @XeNeRgY , @Valorian, @xray79 en @m0ridin voor jullie reacties. Dit horloge uiteindelijk voor 50 euro gekregen. Degene heeft er inmiddels het eerste wedstrijdje mee gelopen en is er zeer content mee :) .

Specs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 00:17
My-life schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:57:
[...]

Bedankt @XeNeRgY , @Valorian, @xray79 en @m0ridin voor jullie reacties. Dit horloge uiteindelijk voor 50 euro gekregen. Degene heeft er inmiddels het eerste wedstrijdje mee gelopen en is er zeer content mee :) .
Goed om te horen dat ie bevalt! Zolang de website blijft bestaan (en het horloge dus bruikbaar blijft) zit de begunstigde voor een duppie op de eerste rang: meer dan genoeg features en wat erop zit werkt prima :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xray79
My-life schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:57:
[...]

graag gedaan prima horloge en zolang mysport in de lucht blijft een mooi sporthorloge voor die prijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15-11 15:57
@thommich Ga eens kijken op de site van dcrainmaker https://www.dcrainmaker.c...s-5x-in-depth-review.html wat hij schreef ten tijde van introductie. 5x is een beetje anders dan de 5 en 5S (paar extra functies voor bijvoorbeeld 5X had al maps en bij Plus bijv. PulseOx). Plus voegde maps toe aan aan de hele serie (maar is ook in te voegen met Connect apps). Verschil tussen 5 en 5S is naar mij weten alleen formaat. Sapphire zegt verder niets over software maar ook alleen over bouw (ik als klimmer ben erg blij met mn 5S sapphire)

CuttingStorm wijzigde deze reactie 18-06-2019 22:45 (10%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-11 12:13
thommich schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:34:
Kan iemand mij ergens een overzichtstabel bezorgen met de verschillen tussen alle versies van de Garmin Fenix 5 aub?

Als ik het goed begrijp zijn 3 "basis versies": de 5, 5S en 5X
Vervolgens heb je ook de 5 Plus, 5S Plus en de 5X Plus?
en dan nog de keuze tussen Sapphire Edition of niet?
Het belangrijkste voor mij is om te weten welke versies bvb offline playlists van Spotify ondersteunen, en welke andere verschillen de versies hebben...
Het lukt mij maar niet om een overzicht te vinden van alle versies met alle verschillen...
Kort door de bocht:
- de Plus serie is de opvolger van de 5 serie (had eigenlijk gewoon 6 moeten heten)
- de S is voor Small, de X is voor Xtra large
- de verschillen zitten voornamelijk in de grootte, een beetje batterijduur en 1-2 extra features op de X zoals PulseOx

5 series review:
https://www.dcrainmaker.c...-fenix5-5s-5x-review.html

5 Plus series review:
https://www.dcrainmaker.c...s-5x-in-depth-review.html

In deze reviews staat redelijk bovenaan ook een goede uitleg over de verschillen binnen de series en uitvoeringen.

Pathogen wijzigde deze reactie 19-06-2019 09:25 (4%)

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14-11 21:22
@Pathogen
Kleine toevoeging: De X-versie heeft standaard saffier-glas, bij de rest het een optie.

De horloges die spotify ondersteunen hebben M(usic) achter hun naam, behalve de Fenix serie.

• Pathogen
Ha! Ik kwam vandaag eens achter iets leuks :) Dit was de eerste keer dat ik een structured workout heb gebruikt op mijn F5+ en tot mijn verbazing en genoegen geeft deze bij de overgang van workout stap de gelopen pace van de afgelopen stap aan!
Iets waar ik me met enige regelmaat aan heb geërgerd bij mijn FR220 en FR230, dus jeej :)

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Zit nu gewoon te overwegen om een Rabobankrekening te openen zodat ik Garmin Pay kan gaan gebruiken. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Gonadan
  • Niet online
Pathogen schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 17:04:
[...]

Ohja.

Mocht je nou van telefoon switchen nadat je Garmin Pay had geactiveerd...

Kijk dan even na of je pas er nog instaat. 200km van je portemonnee verwijderd zijn met een kind met koorts waar je uiteraard geen kinderparacetamol voor hebt meegenomen is al kut genoeg zónder dat je erachter komt dat je spontaan niet meer kunt betalen met je horloge.
:D

ff advocaat van de Duivel, in zo'n situatie vertrouw je toch überhaupt niet op techniek? :P

Gebruik jij het met Rabo? Ben wel benieuwd. Je hoeft maar één keer per dag een pincode toch? Ongeacht wat je wilt betalen?

Heb net officieel van ING terug dat het wel op de roadmap staat maar niets bekend is over een termijn.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• HeeftZijWeer
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-11 17:35
Mistraller schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:03:
Mijn VA3 heeft sinds een weekje een gekke frats; waar er voorheen stelselmatig te weinig traplopen geteld werd, is ie nu ineens op hol geslagen! Hij telt soms dagen met 60 trappen, waar het in werkelijkheid nog geen 10 is...

Ik vermoed mogelijk de luchtdruk/het weer; meer mensen die dit ervaren?
Ja, mijn ervaring is dat het bij 100 verdiepingen gaat onweren :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
Gonadan schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 17:07:
[...]

:D

ff advocaat van de Duivel, in zo'n situatie vertrouw je toch überhaupt niet op techniek? :P

Gebruik jij het met Rabo? Ben wel benieuwd. Je hoeft maar één keer per dag een pincode toch? Ongeacht wat je wilt betalen?

Heb net officieel van ING terug dat het wel op de roadmap staat maar niets bekend is over een termijn.
Nope, ik was mijn portemonnee stomweg vergeten :P Gebeurt me wel vaker als het niet-jassenweer is...

Ik gebruik het idd met Rabo, maar die pincode is de implementatie van Garmin, dus dat werkt hetzelfde ongeacht je bank. Je betaaloptie blijft unlocked zolang:
- het minder dan 24u geleden is dat je je code hebt ingevoerd
- er een hartslag gemeten wordt

Dus zodra je je horloge afdoet, of dat nou vrijwillig is of gedwongen, vergrendelt de Pay optie weer. Zelfs met een afgehakte arm inclusief horloge kun je dus niks :P

Dat betekent NIET dat je per ongeluk kunt betalen als je met je arm bij een pinconsole komt! Je moet nog steeds de bewuste actie uitvoeren om de Wallet-optie te selecteren voordat je daadwerkelijk een betaling kunt doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online
Pathogen schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:04:
Nope, ik was mijn portemonnee stomweg vergeten :P Gebeurt me wel vaker als het niet-jassenweer is...

Ik gebruik het idd met Rabo, maar die pincode is de implementatie van Garmin, dus dat werkt hetzelfde ongeacht je bank. Je betaaloptie blijft unlocked zolang:
- het minder dan 24u geleden is dat je je code hebt ingevoerd
- er een hartslag gemeten wordt
Gisteren heb ik juist gelezen dat bovenstaand voor de Rabobank geldt, maar dat de ABN wel degelijk een PIN vereist boven de 25 euro. Blijkbaar kunnen daar toch aanvullingen in bestaan.
Dus zodra je je horloge afdoet, of dat nou vrijwillig is of gedwongen, vergrendelt de Pay optie weer. Zelfs met een afgehakte arm inclusief horloge kun je dus niks :P
Jawel, dan moet je er ritmisch in blijven knijpen en direct het uiteinde afdichten. :+
Dat betekent NIET dat je per ongeluk kunt betalen als je met je arm bij een pinconsole komt! Je moet nog steeds de bewuste actie uitvoeren om de Wallet-optie te selecteren voordat je daadwerkelijk een betaling kunt doen.
In principe dus nog veiliger dan een pinpas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Giuz
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15-11 13:26
@Ramon 73
Hopelijk heb je tijd voor wat vraagjes.
Waar heb je hem besteld? En is hij ook daadwerkelijk al binnen?
En zo ja...: Hoe is het installeren van nieuwe kaarten bevallen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:30
Giuz schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 13:02:
[...]

@Ramon 73
Hopelijk heb je tijd voor wat vraagjes.
Waar heb je hem besteld? En is hij ook daadwerkelijk al binnen?
En zo ja...: Hoe is het installeren van nieuwe kaarten bevallen?
Ja, is binnen. Duurde wel ruim 1 week, dus even geduld oefenen. Besteld bij eglobalcentral. Dat is beetje bedriegelijk want ik dácht bij een Nederlandse of Europese handelaar te bestellen, blijkt het achteraf toch uit het verre Oosten te komen.
Kaarten installeren is een eitje alleen een zip file downloaden, inhoud kopieren naar het horloge en het is klaar en werkt.

Een heel ander verhaal was het maken en overzetten van routes die turn-by-turn (tbt) begeleiding geven. Standaard staat de Fenix ingesteld op "Koers volgen"en heb je slechts een stippellijn op de kaart die je moet volgen. Even routebepaling op "Kaart gebruiken" instellen en je tocht zijn ineens voorzien van afslaginstructies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XeNeRgY
Sinds een week of 4 heb ik een FR245 waar ik erg tevreden over ben. Wat me opvalt is dat deze vrij enthousiast is over mijn VO2max vergeleken met mijn Fenix 5. Op mijn F5 heb ik 1 week lang 52 gehad en verder vrijwel altijd 51. Dat was eind 2018 toen ik vaker, verder en sneller liep dan momenteel.

Mijn 245 gaf vanochtend 53, nadat ik de afgelopen 2 weken op 52 stond. Mooie ontwikkeling natuurlijk maar ik ben voor mijn gevoel minder fit (qua hardlopen) dan eind 2018. Verklaringen die ik zelf heb:
- ander algoritme dan op de F5
- de 245 houdt rekening met temperatuur bij bepalen VO2max
- van 3x in de week krachttraining wordt je VO2max blijkbaar ook hoger (?)
- het klopt niet op detail niveau en wijkt gewoon wat af tussen toestellen

Wat me verder opvalt is dat het aantal verbrande calorieën tussen Garmin Connect en MyFitnessPal afwijkt. Direct na een sync blijf ik onverklaarbare verschillen zien. Nu ben ik niet de enige als ik op fora lees, maar waarom het niet een 1 op 1 data import is, is mij een raadsel. Blijkbaar zijn beide partijen overtuigd van hun eigen algoritme met daardoor een verschil tot gevolg.

@nogeeninlog bij mij werken segmenten ook prima. Moest de eerste keer wel, nadat ik in Strava een aantal segmenten als favoriet had benoemd, ook op de website van Garmin Connect de segmenten als favoriet toevoegen/syncen. Daarna werkte het prima. Vind het overigens een leuke feature maar als je altijd hetzelfde rondje loopt op verschillende tempo’s is het ook irritant dat er weer een segment oppopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frij5fd
Pathogen schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:16:
Ha! Ik kwam vandaag eens achter iets leuks :) Dit was de eerste keer dat ik een structured workout heb gebruikt op mijn F5+ en tot mijn verbazing en genoegen geeft deze bij de overgang van workout stap de gelopen pace van de afgelopen stap aan!
Iets waar ik me met enige regelmaat aan heb geërgerd bij mijn FR220 en FR230, dus jeej :)
Dat is omdat de FR220 en FR235 op firmware CIQ2 zijn blijven steken (net zoals de FR630 en de FR735xt). De CIQ3 firmware maakt het mogelijk rondgegevens te gebruiken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online
m0ridin schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:44:
@Gonadan

Ah, interessant! Benieuwd naar je ervaringen...

Zat ook zoiets te overwegen, maar vond het nog even teveel gedoe en ging er vanuit dat er ook kosten aan verbonden zouden zijn en zo veel zal ik het waarschijnlijk ook weer niet gebruiken.

Maar toch, interessante optie
Klopt, €1,55 per maand voor de rekening. Maar ik wilde eigenlijk toch nog een Rabobank pas omdat nu alleen m'n vriendin kan inloggen en de hypotheek beheren en zo.
ING gaf aan dat zij het voorlopig niet gaan ondersteunen dus is dit een mooi experiment voor een paar euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jpjedi
  • Laatst online: 23:32
Pathogen schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:00:
Dat snap ik, maar dat helpt niet meer tegen de krassen die erop zitten lijkt me :P
Ah zo, nee dat niet. Geen idee of je losse glasjes kan scoren en zelf vervangen? Bezel ringen zie ik wel eens op ebay.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Kleine update vanuit mijn F5x + Na eerdere problemen rond de spontane reboot cycli en ellende daarom, toch maar even de wahoo sensor verwijderd (cadence). Hierna horloge meegenomen op vakantie. Geen problemen meer tegengekomen.
Wahoo sensor nog niet opnieuw gekoppeld. Wel de Tempe sensor (thermometer ding) gekoppeld. Horloge deed eigenlijk alles wat ik wilde. Maps kunnen testen, werkte redelijk. Je moet wel behoorlijk inzoomen om functioneel detail te hebben op wandel niveau, zodra je een paar stappen uitzoomt verdwijnen de wandelpaden. Nog niets getest met custom maps, alles nog met de on board Europa kaart, deze staan wel in de planning.
De 'reroute' to starting point is toch wel erg makkelijk als je ergens bent waar je nog niet eerder was en je bent een beetje de oriëntatie kwijt om weer terug te komen bij de auto/camping. Dus dit maakt de upgrade van de F3 voor mij nuttig (het was meer 'omdat het kan' hiervoor) Navigeren werkt fijn, duidelijk hoorbaar signaal tijdens fietsen met goed voelbare trillingen. Ook het alarm is wat fijner ten opzichte van de 3. De 3 heeft maar één geluid, de 5+ een soort 'twee tonig' alarm. Het geluid is/lijkt iets luider dan dat van de 3 en ook de trillingen zijn iets beter voelbaar ten opzichte van de 3.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online
Als je in saffier krassen maakt ben je zo'n horloge gewoon niet waard. :P
Heb zelf een totaal volgekraste bezel, heb er zelfs krassen mee in m'n ruit gemaakt, maar het glas is nog steeds helemaal gaaf. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XeNeRgY
Runinfo.nl vind ik wel een betrouwbare website met calculatoren voor je hartslag. Voor fietsen is doefiets.nl ook prima.

XeNeRgY wijzigde deze reactie 26-06-2019 14:25 (19%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 23:15
@rockhopper Foutje... reactie van @Jpjedi fout geïnterpreteerd... Iets met 3 dingen tegelijk doen. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online
Nou piepen is er wel hoor, maar dan meer van mijzelf. :')

kevertje1977 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:35:
Gisteren de Fenix 5Plus binnen gekregen.
Weet nog niet alle opties te vinden maar :

Als je gaat fietsen, start je dan de activiteit op de Fenix 5Plus of op je Wahoo Element bold ?
Ik heb van Wahoo ook de cadans en hartslagmeter dus ik prefereer dan de Wahoo of moet ik dingen anders koppelen wellicht ?

met de fitbit2 en de wahoo deed ik het op allebei en maakte Strava er 1 activiteit van.
Een wahoo bolt is een opname apparaat (fietscomputer) net zoals je Fenix 5 plus een opname apparaat is (sporthorloge). Er valt dus in essentie niet heel veel te koppelen tussen deze twee.
De sensoren van wahoo (cadans en hartslagmeter) die je al hebt kan je ook koppelen aan je F5. Als het goed is kunnen deze zenden naar meerdere apparaten (al hangt dat misschien van de sensor zelf af).
Wat je dus kan doen is de activiteit op twee toestellen opnemen (wat ik doe) of één van de twee weglaat. Op de fiets kijk ik niet snel op m'n horloge, dus meestal zet ik daar wat andere data velden neer die je niet op de bolt kan zien, dus extra data velden buiten de 10 die de bolt geeft. De keuze is daarbij natuurlijk geheel aan jou welke velden dat worden en welke je belangrijk vind.
Bij navigeren heeft de bolt er nog maar 4, dan is een fenix sowieso handig om erbij te hebben.

Geen ervaring met de fitbit, maar volgens mij heeft deze geen gps voor eigen opname, en levert deze dus alleen extra data aan de wahoo (zie het als een extra sensor), vandaar dat het waarschijnlijk makkelijk te koppelen is geweest.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Jpjedi
rockhopper schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:50:
[...]

Een wahoo bolt is een opname apparaat (fietscomputer) net zoals je Fenix 5 plus een opname apparaat is (sporthorloge). Er valt dus in essentie niet heel veel te koppelen tussen deze twee.
De sensoren van wahoo (cadans en hartslagmeter) die je al hebt kan je ook koppelen aan je F5. Als het goed is kunnen deze zenden naar meerdere apparaten (al hangt dat misschien van de sensor zelf af).
Wat je dus kan doen is de activiteit op twee toestellen opnemen (wat ik doe) of één van de twee weglaat. Op de fiets kijk ik niet snel op m'n horloge, dus meestal zet ik daar wat andere data velden neer die je niet op de bolt kan zien, dus extra data velden buiten de 10 die de bolt geeft. De keuze is daarbij natuurlijk geheel aan jou welke velden dat worden en welke je belangrijk vind.
Bij navigeren heeft de bolt er nog maar 4, dan is een fenix sowieso handig om erbij te hebben.

Geen ervaring met de fitbit, maar volgens mij heeft deze geen gps voor eigen opname, en levert deze dus alleen extra data aan de wahoo (zie het als een extra sensor), vandaar dat het waarschijnlijk makkelijk te koppelen is geweest.
Met kleine toevoeging dat je de Edge bijvoorbeeld kan gebruiken als second screen voor je Fenix. Dat is dan specifiek interessant voor Triathlon dat alles te regelen is met druk op knop via Fenix maar dat de Edge ook je specifieke data toont incl bijv total time. Maar voordeel is minimaal tov simpelweg dubbele recording.

• Gonadan
  • Niet online
Vandaag voor het eerst Garmin Pay gebruikt. Was toch niet helemaal gerust gezien de onbetrouwbaarheid van mobiel betalen, maar wie niet waagt die niet wint.

Ben gewoon wat winkels langs gegaan waar ik verschillende dingen moest kopen. Albert Heijn zelfscan (eerst rustig proberen zonder cassière :+ ), tuincentrum, bouwmarkt en fietsenwinkel. Overal spatzuiver vlekkeloos zonder geneuzel, het werkt echt briljant.

• 's ochtends bij het om doen van het horloge alvast m'n portemonnee ontsloten, want ik wist dat ik hem ging gebruiken.
• in de winkel als de cassière aan het afronden is vast het menu oproepen.
• zodra de pin geactiveerd wordt klik op de portemonnee en gaan

Het is echt retemakkelijk, nooit een code en niets in je handen. Sneller is het overigens (nog) niet, want sommige cassières vinden het rete interessant en dan moet je het dus uitleggen. :D

Acties:
  • +3Henk 'm!

• XeNeRgY
Gonadan schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:29:
sommige cassières vinden het rete interessant en dan moet je het dus uitleggen. :D
Ik voorzie een nieuwe manier om eenvoudig met vrouwen contact te leggen ;)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online
XeNeRgY schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 00:35:
Veel cassières die ik tegen kom zouden m'n dochter kunnen zijn, deze was goed geconserveerd maar naar schatting toch ruim over de helft van haar levensverwachting. Maar leef je uit. :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jpjedi
Garmin pay werkt goddelijk. Maar soms staan ze je zo enorm appelig aan te kijken als je ‘met de kaart’ wil betalen maar ze zien je horloge. Als ik zeg: ‘ik betaal graag draadloos/met horloge’ dan valt de frank ook niet heel snel. En vervolgens is men enorm verwonderd als het nog lukt ook. 😂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jpjedi
Toppertje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:43:
Iemand dit al gehad met de Fenix 5+ :
De taal staat ingesteld op Nederlands, als ik naar activiteiten ga is ook alles Nederlands (fietsen, zwemmen, etc.) ga ik echter naar de widgets of een ander menu is alles ineens Engels, iemand enig idee hoe ik alles weer Nederlands krijg?
Bij mij na update alles van NL naar Engels. Heb de moeite nog niet genomen om op NL te zetten.

Acties:
  • +3Henk 'm!
acidd91 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:21:
Ik loop zaterdag een trail, waar een mooie gpx van beschikbaar is. Nu probeer ik deze via Komoot op mijn Fenix 5 te zetten, maar Komoot maakt er een heel ander rondje van omdat ie niet elk geitenpaadje herkent. Iemand een andere optie om het op de Fenix te zetten?
GPX opsnorren in je iphone en dan kiezen voor 'openen in Garmin Connect'.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

Acties:
  • +1Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:26
Requiem19 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:31:
[...]

GPX opsnorren in je iphone en dan kiezen voor 'openen in Garmin Connect'.
Super! Goeie tip, werkte direct :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
XeNeRgY schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 00:35:
[...]

...

niemand die hem maakt?

"Contactloos contact leggen", dat klinkt wel als iets voor de echte mensenschuwe Tweaker :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jpjedi
Klinkt als eindpunt correctie vanwege slechte gps tracking onderweg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 10-11 18:36

SuperPoekie

Super Furry Animal

Vanmorgen het blauwe driehoekje des doods op mijn 3 maand oude Forerunner 645M...
Hopelijk kan ik snel een oplossing regelen met Garmin support (maja, die waren vanmorgen nog niet open dus zometeen maar even bellen om mijn mail duidelijk te maken), heb namelijk geen back-up horloge meer dus nu maar even met Strava. :'(

Mocht iemand nog iets weten dat wellicht kan helpen....

Smashrun | Strava | Citystrides

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperPoekie

SuperPoekie

Super Furry Animal

tlpeter schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:18:
Heel lang de aan/uit knop ingedrukt houden?
Net Garmin gebeld. Moet m opsturen en krijg een nieuwe... Gelukkig. Helaas kan dat tot 3 weken duren... Naja, chapeau voor de garmin support weer, want ze luisterden goed naar wat ik zei (van lader gehaald, laten liggen, 's morgens blauw driehoekje, resets werken niet). Nog een ander type reset geprobeerd met de meneer van de support, maar helaas. Dus nieuwe, deden ze niet moeilijk over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12-11 21:23
m0ridin schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:51:
Weten mensen wellicht (naast het openen van een rekening bij ABN/Rabo of een creditcard van ICS) nog een andere workaround om met Garmin pay te betalen?
Rabo noemt hij, m0ridin zoekt een alternatief.

Voordeel van ING is dan wel dat je eventueel met Apple Pay kunt betalen...

TR1969 wijzigde deze reactie 05-07-2019 14:35 (19%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
TR1969 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:34:
[...]

[...]

Rabo noemt hij, m0ridin zoekt een alternatief.

Voordeel van ING is dan wel dat je eventueel met Apple Pay kunt betalen...
Ik las te snel, ik zag ABN/Amro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marjoko
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23:10
m0ridin schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:52:
[...]

Dat heeft voor mij geen enkel voordeel ;) Het gaat me puur om Garmin pay, zodat ik tijdens het hardlopen wat kan betalen (neem nooit mijn portemonnee of telefoon mee tegenwoordig) en/of gebruiksgemak.

Rabobank rekening afsluiten lijkt de enige echte en goedkoopste optie op het moment, gewoon als 'prepaid' rekening gebruiken. 100 euro op storten en daar garmin pay aan koppelen oid...
Ik heb zelf al jaren ING en vind het echt ongelooflijk stompzinnig dat ze wel Apple Pay ondersteunen en niet Garmin Pay. Dus uiteindelijk toch maar een rekeningetje geopend bij de Rabo. Enkel om wat jij zegt: met je horloge kunnen betalen tijdens het hardlopen. Paar keer uitgeprobeerd: overal werkte het feilloos. :)

Gisteren na het hardlopen gingen we wat eten. Geen portemonnees bij ons, wel twee mobieltjes met mobiele ING passen erop en mijn Garmin. Wilt u mobiel betalen - ja graag- dan pak ik ons pin-apparaat. Werkte dus niet :'( . Oud pin-apparaat pakte de Garmin niet, noch de ING mobiele passen. Uiteindelijk konden we per internetbankieren geld overboeken, lekker ouderwets. :F De dame van de eettent meldde ook nog dat veel horeca gelegenheden niet beschikken over nieuwe pinapparaten en dus niet geschikt zijn om te betalen met wearables of mobiele passen. Voortaan neem ik dus toch nog wat papiergeld mee. ;( Jammer. Maar wel blij dat we niet hoefden af te wassen. :P

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-11 12:55
@Xaverius Ik denk niet dat er in de gebruikte stoffen veel veranderd is de laatste jaren. Je moet wel de band spoelen na gebruik (doe ik zelf misschien eerder om de 2-3 keer, als ik die 's morgens gebruikt heb, heb niet zoveel zin in een klammige band als ik die 's avonds ook wil gebruiken) en met de hand wassen met een beetje zeep na een aantal keer. Ik heb wel weet van iemand die ook een lelijke uitslag kreeg van de band die bij zijn Edge 520 bundel zat, maar die waste de band niet.

Wat misschien ook kan, is dat je de band niet vast genoeg had en dat die kon schuren? Of deed je heel lange activiteiten? Kan me wel voorstellen dat die band irriteert als je die een halve dag draagt.
Verder heeft iedereen natuurlijk een unieke huid, de ene is sneller geïrriteerd dan de andere.

Zelf draag ik nu ongeveer 2 jaar een Wahoo Tickr bij het sporten, en heb er geen last van ook al heb ik een behoorlijk droge huid. Ik moet bv mijn horloge uitdoen bij het slapen, anders krijg ik na een paar weken uitslag op mijn pols.

@tim301292 Ivm contactloos betalen, je kunt natuurlijk altijd je portomonnee thuis laten en alleen je bankkaart meenemen, ik neem sowieso altijd mijn identiteitskaart mee. Er zijn nog altijd meer plaatsen waar een bankkaart werkt dan waar contactloos betalen werkt.
Ook ivm muziek, ik heb niet echt last van mijn telefoon in een Flipbelt als ik rustige duurlopen doe of een korte hersteltraining. Voor intervaltrainingen en wedstrijden zou het wel storen, maar die doe ik zonder muziek, voor een intervaltraining zou je al een goed afgestemde playlist moeten maken.

Verder natuurlijk wel eens dat je nooit genoeg data hebt, zolang je dan iets met die data kunt :).

@veertje Elk merk heeft wel een aantal modellen van 200-300 euro waar je mee kunt hardlopen en zwemmen in een zwembad (binnen of buiten is hetzelfde, met openwater zwemmen wordt bedoeld of je een GPS track wilt van het zwemmen). Er worden ook oudere modellen aan verlaagde prijzen verkocht.

Polar : Ignite en Vantage M (en ouder M430)
Suunto : Suunto 3, Suunto 5 (en ouder Spartan Trainer)
Garmin : Forerunner 245, Forerunner 645, Vivoactive 3, Music varianten van voorgaande (ouder Forerunner 235, 735XT)
Fitbit : Versa (geen GPS), Ionic
Apple Watch Series 3 - 4 (moet je een iPhone hebben)
Samsung Galaxy Active (naar Strava uploaden werkt niet met een iPhone)

Ik vergeet er waarschijnlijk nog, bv TomTom, zolang hun servers blijven werken kun je die heel goedkoop op de kop tikken.

De meeste onderscheiden zich van elkaar met een aantal features, maar lopen, zwemmen en uploaden naar Strava doen ze allemaal. Sommige zijn helemaal sporthorloges en hebben nauwelijks iets "smart" (geen notificaties bv), terwijl de echte smartwatches dan weer niet zo goed bedienen bij het sporten (touchscreen) en een accu hebben die te snel leeg is voor lange activiteiten. Je noemt niet echt vereisten dus is moeilijk je in een richting te wijzen, moest je nu zeggen dat je muziek wilt zonder telefoon, of dat de batterij lang moet meegaan, kun je al wat meer elimineren.

• Frij5fd
Bij iBood vandaag enkele Fenix horloges te koop: https://www.ibood.com/ele...6/7616/garmin-smartwatch/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XeNeRgY
Gonadan schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:26:
Na een lange reeks van vlekkeloze betalingen met mijn F5+ dan toch tegen een onoverkomelijk probleem aan gelopen. De doe-het-zelf-benzinepomp ondersteund geen contactloos. }:|

Verder werkt het echt perfect, zelfs met die nieuwere mobiele apparaatjes die meer op een Raboreader lijken dan een pinautomaat. Slechts één keer lukte het niet, en dat was omdat de kabel van de pinautomaat los zat. :D
Gruwelijk irritant is dit. Heb hetzelfde met parkeren op mijn werk, die automaat ondersteunt geen contactloos 8)7 . Nu is dat op zich niet erg maar het maakt wel dat ik dus niet kan vertrouwen op het feit dat ik altijd contactloos kan betalen en dus toch mijn portemonnee mee moet nemen. Dat is in een laptoptas natuurlijk geen groot probleem maar als je aan het hardlopen bent en je horloge wil niet is dat wel irritant. Jammer dat er bij dit soort dingen niet 1 standaard tegelijkertijd overal uitgerold wordt.
rockhopper schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:06:
Oh ja en voor de koopjesjagers: 15 en 16 juli is het prime day op amazon waar ongetwijfeld de meeste gps horloges (zo niet alle) tegen scherpe prijs zullen worden aangeboden. Maar waarschijnlijk in beperkte voorraad, dus doe je huiswerk nu en sla toe als je het ziet want ze zijn over het algemeen snel uitverkocht met de laagste prijzen.
Zeker een goede tip! Vorig jaar kocht ik een nieuwe Fenix 5 voor 301 euro. Deze was toen overal nog te koop voor 475 en duurder. Probleem bij dit soort aanbiedingen is alleen dat het zo interessant is dat ik zelf ook weer ga twijfelen om te upgraden :9

XeNeRgY wijzigde deze reactie 12-07-2019 07:11 (25%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
rockhopper schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:21:
Over een ander onderwerp:
Zijn er hier ook gebruikers van relive (meer een fiets app, al kan het met alle sporten gebruikt worden)? Ik was nogal geschokt van het nieuws dat de samenwerking met strava opeens is opgehouden met bestaan. Dus verwacht ik dat of strava zelf met een gelijk alternatief komt of misschien wahoo (die de banden met strava lijkt aan te trekken). Wat maken jullie ervan? Of misschien heeft iemand meer info?
Wat ik denk: Relive heeft een nieuwe functie gemaakt waarmee ze je Strava contacten ophalen, en eventueel ook hun ritten, om zo groepsritten te kunnen laten zien in een soort FlyBy modus.

Strava is bang/realiseert zich dat Relive met deze informatie straks eigenlijk teveel data, die nu alleen Strava heeft, in bezit krijgt en wel eens snel kan gaan uitbreiden/groeien door de meer “sociale” features.

Ik denk dat het ver gezocht is dat Relive een bedreiging vormt daarvoor, maar blijkbaar zijn ze er bij Strava toch niet helemaal gerust op en grijpen ze een API-violation aan om deze stap te zetten. Wel jammer! Maar Relive wordt niet onbruikbaar want je kunt gewoon connecten met andere sites (zoals Garmin Connect). Enige is dat je daar niet foto’s en titels aanpast/plaatst (dus die moet je in Relive opnieuw toevoegen dan) en dat je niet die sociale data hebt.

Twitter | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online
@rockhopper vertrouwen in Strava heb ik al een tijdje niet. Het is dat ik een aantal kennissen heb zonder Garmin anders had ik het al weggedaan.
De primaire focus ligt al een tijdje op summit opdringen en geld verdienen met lelijke blauwe sponsorbalken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thiriiii4
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 15-08 14:54
Freeaqingme schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:09:
Waarom verkoop je 'm? Denk dat de vraagprijs wat aan de hoge kant is, maar wie weet kan je er iemand gelukkig mee maken :)
Al het geen wat hij kan gebruik ik eigenlijl niet.. kan het met een minder toestelletje ook wel.. :)

https://tweakers.net/aanbod/2055206/garmin-fenix-5x-plus-(sapphire-glas)-zwart-(zwart).html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TR1969
rockhopper schreef op maandag 15 juli 2019 @ 00:06:
Prime day is begonnen. De nieuwere toestellen lijken allemaal weggelaten, op dit moment geen fenix 5+ of 945. Meest interessante 'instapper' is denk ik de 235 voor 139,99€ (dld) maar neem zelf vooral een blik op amazon in het land naar keuze. Die van de UK is nog niet van start, dus meer kan volgen. Er doen ook fietscomputers mee trouwens
Er zijner nog wel een paar interessante bijgekomen dacht ik zo:

Polar Vantage V voor 330
Polar Vantage M voor 175
Garmin Forerunner 735 XT voor 180

En waarschijnlijk is dit nog niet alles :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TR1969
PatrickC schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:01:
De Garmin Fenix 5 Plus is een Prime aanbieding voor £379.99 op de UK Amazon site. Maar het schijnt dat je dan ook in de UK Prime moet hebben? Ik heb nl. al Prime op amazon.de, je logged in met hetzelfde account, maar toch staat op de UK site ‘Join Prime’?
Prime gaat inderdaad per Amazon land/store
Gelukkig kun je het wel per maand opzeggen.

Er zijn soms ook best grote verschillen tussen de engelse en duitse winkel.
Snel even gekeken maar ook in de franse en spaanse winkels zijn leuke aanbiedingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-11 15:58
Pathogen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:40:
[...]

Hey, welke reviewer is er failliet gegaan?
DCRainmaker zit toch in Nederland tegenwoordig.... 8)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
TheOmen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:42:
[...]

DCRainmaker zit toch in Nederland tegenwoordig.... 8)
Dan had je een hoop meer Garmin in dat kavel gezien :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SuperPoekie

SuperPoekie

Super Furry Animal

Mijn Garmin 645M is gistermiddag weer retour gekomen - of naja, ik heb een volledig nieuwe gekregen. Nu heb ik wel fijn 2 laadkabeltjes :) Al met al heeft het een ruime week gekost. Garmin was heel netjes (en ook toen ik zag dat t al bezorgd was maar ik nog geen bevestiging van hun had gehad, haha, en lichtelijk paniekte).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacPoedel
RR46 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:02:
Regelmatig krijg ik per Whatsapp/e-mail een .GPX bestand toegestuurd welke ik op de F5+ wil opslaan om vervolgens te gebruiken tijdens een activiteit (bv MTB, trail).

Nu kan je in iOS “open met Garmin Connect” app vanuit Whatsapp b.v., maar vervolgens gebeurd er niets in de GC app?

Momenteel sla ik deze dus op @ icloud, ga naar Safari, www.garminconnect.com, log in en upload daar de file. Vanaf dan is deze ook zichtbaar in de app en kan ik synchroniseren met horloge.

Hoe doen jullie dit (zonder pc)? Dit moet toch ook makkelijker kunnen?
Dat doe ik met Komoot, op mijn (Android) telefoon het GPX bestand openen met Komoot, die maakt daar een route van, en die kan ik dan synchroniseren met mijn Forerunner 935 met de Komoot ConnectIQ app: Komoot app starten, route kiezen en starten, of aanduiden de route offline op te slaan en dan kun je de route starten wanneer je je activiteit op de normale manier start. Kan wel zijn dat Komoot bij het importeren de route een beetje hertekent om op de eigen kaarten te passen, er is bij het importeren de optie om dat niet te doen, maar bij de GPX die ik net testte, deed die het dan toch.

Komoot is wel een eenmalig betalende app (€30 voor wereldwijde kaarten, maar ik kreeg bij het proberen al korting, heeft me €20 gekost), misschien zijn er gratis alternatieven. Ik gebruik Komoot ook voor het zelf tekenen van routes dus vond het wel de investering waard. Voor mijn fietscomputer (Wahoo Elemnt Bolt) was het één van de weinige alternatieven waarmee ik turn-by-turn navigatie kon krijgen.

Er is ook de Garmin Explore app, maar het is mij niet zo duidelijk wat die doet, omdat mijn FR 935 er niet compatibel mee is, maar je Fenix is dat wel. Hier kan iemand anders misschien inspringen of die app dan wel gpx bestanden kan openen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Regelmatig krijg ik per Whatsapp/e-mail een .GPX bestand toegestuurd welke ik op de F5+ wil opslaan om vervolgens te gebruiken tijdens een activiteit (bv MTB, trail).

Nu kan je in iOS “open met Garmin Connect” app vanuit Whatsapp b.v., maar vervolgens gebeurd er niets in de GC app?

Momenteel sla ik deze dus op @ icloud, ga naar Safari, www.garminconnect.com, log in en upload daar de file. Vanaf dan is deze ook zichtbaar in de app en kan ik synchroniseren met horloge.

Zoals jij het beschrijft (open in Connect app) zou het gewoon moeten werken.

MrAcid wijzigde deze reactie 17-07-2019 12:10 (7%)

Twitter | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!
@RR46 Het zou eigenlijk moeten werken, tenzij je misschien nog op een hele oude versie draait. Het kan natuurlijk ook dat het gpx bestand corrupt is (not likely), maar de stappen lijken zoals het hoort.
Desalniettemin is het via komoot vaak net iets intuïtiever, dus ondanks dat het een éénmalig betaalde optie is, is deze van harte aan te bevelen. Bij de Bolt is het zelfs de 'enige gratis' manier om tbt navigatie te krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Niks is zo vervelend als een boel geld uitgeven aan een nieuw toestel en er dan niet van kunnen genieten omdat er een stemmetje in je achterhoofd blijft afvragen of het andere, nieuwere, duurdere model niet stiekum een betere keuze was.

• xray79
@RR46 hier kan ik de .gpx openen op mijn Android toestel en dan vraagt die of die dat in connect moet doen of een andere gpx viewer app. Als ik voor connect kies dan opent die hem daar en kan ik synchroniseren met mijn F5+
@Hopjesvla79 Dat is wel flink balen. :'( Ik weet verder niet of de ‘hervat later’ optie bedoeld is voor een activiteit die over meerdere dagen gaat. Ik heb ‘m op m’n 645M alleen nog maar gebruikt als ik een activiteit nog op dezelfde dag (vaak binnen een uur) weer ging hervatten. Waarom heb je er niet voor gekozen om per dag een activiteit vast te leggen trouwens?

Heb je de fit file die voor de activiteit is aangemaakt al eens bekeken of je daar iets meer kunt zien?
Voor handige fit file tools, zie o.a. https://www.dcrainmaker.com/tools

• Gonadan
  • Niet online

Ik open hem eigenlijk altijd gewoon met de app en maak er dan direct een koers van, werkt prima. (Android)
Heb het wel meegemaakt dat het bestand wel een GPX was maar toch niet helemaal de standaard volgde, dan deden meer apps moeilijk en moest ik eerst iets vinden wat hem accepteerde zodat ik hem opnieuw kon exporteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RR46
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wellicht kan de review van DC Rainmaker je ook helpen bij je keuze (mocht je deze nog niet gezien hebben): https://www.dcrainmaker.c...-v-multisport-review.html ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15-11 15:11
Pro Ignite: mooi design en scherm, veel features, prijs,...
Contra: geen always-on display, slechts 1 fysieke button, GPS nauwkeurigheid (nog?) niet goed, geen audio alerts,...
Bronnen: https://the5krunner.com/2019/07/15/polar-ignite-review/ en https://www.dcrainmaker.c...-ever-wanted-to-know.html

Ik denk dat je voor een stuk dezelfde afwegingen kunt maken als iemand die twijfelt tussen een Vivoactive 3 en een Forerunner 645. Daarover is ook al veel geschreven op dit forum.
EDIT: dit kan ook helpen: https://www.polar.com/be-...uct1=95291&product2=91122

chaola wijzigde deze reactie 19-07-2019 13:11 (10%)

It's just technology, not religion

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:52
Er is een nieuwe beta beschikbaar voor de 945 waar OHR wordt ondersteund bij zwemmen. Alleen horloges met multisport en de nieuwe elevate sensor worden ondersteund.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacPoedel
Aight! schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:11:
Ben al een tijd aan het neuzen voor een nieuwe sporthorloge als vervanger voor mijn Polar M400, ik dacht eerst die Polar Ignite die lijkt me top! (Ik doe crossfit en hardlopen voornamelijk) en voor €220 best een mooie deal.

Maar nu zit ik toch stiekem te kijken naar een Vantage V serie, via Amazon zijn ze een stuk goedkoper dan via Coolblue of bol.com. Is het de meerprijs waard? Betere batterij duur lees ik op reviews en krijgt met een update ook bijna dezelfde features als een Ignite. De Ignite is wel weer mooier en helderder scherm.

Iemand die ze allebei heeft of heeft getest en die me er wat tips over kan geven?
Ik heb ook geen ervaring met Polar, wat ik nu zeg is alleen gebaseerd op reviews van DCR.

Over die features die ook naar de Vantage zouden komen, dat klopt, alleen blijft FitSpark, de feature die dagelijkse workouts suggereert, exclusief voor de Ignite. Die updates voor de Vantage horloges worden pas verwacht in oktober trouwens, nu weet ik niet of jij het volhoudt om het hele jaar door te trainen, maar voor mij is dat net op tijd voor mijn winterslaap vanaf november :).

Het scherm van de Ignite is inderdaad wel helderder, maar het heeft ook een "lekke band", het is niet helemaal rond, de onderkant is vlak. Het minder kleurrijke, maar wel always-on en zuiniger transflectieve scherm van een Vantage V of M vind ik voor sporten geschikter.

Als je twijfelt tussen Vantage V en Ignite, waarom dan niet de Vantage M?

@chaola Dat GPS nauwkeurigheid nog niet goed is, geldt toch net zo goed voor de Vantage als voor de Ignite? Nu is Polar niet het enige merk dat sukkelt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pc01
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 05-11 08:38
Ik heb ze allebei in gebruik gehad. Het voordeel aan de FR245 vind ik dat alles net wat nieuwer is (vormgeving / graphics); nieuwe metrics als body battery [die met een software update naar de 645 zouden moeten kunnen maar daar is nooit iets over bekend gemaakt]. De 245 heeft ook een nieuwe slaapmetric (spO2) die in ieder geval niet naar de 645 gaat omdat die sensor niet aanwezig is op de 645.

De 645 heeft lactate treshold; die gebruik ik zelf toch wel vaak voor trainen op hartslag en dan de zones te bepalen. Ik kan je niet vertellen hoe nuttig / nauwkeurig dat is; maar het is een manier [en voor mij de favoriete manier] om op dit moment zones vast te stellen. 645 heeft ook de hoogtemeter daarmee kun je trap op/af meten; waarbij ik meteen moet zeggen dat die metingen vaak toch niet (helemaal) kloppen.

Wat wel heel fijn is aan de 645 is garmin pay; waarmee je dus snel & makkelijk met je horloge ergens kunt betalen (in ieder geval rabo/abn en ics mastercard).

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik de 645 houden die net wat completer is in mijn ogen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:24
XeNeRgY schreef op zondag 21 juli 2019 @ 07:53:
Gisteren een pricewatch: Fossil Sport Gen 4S Zwart (Zwart) gekocht. Ben erg tevreden over mijn FR245 maar gebruik deze toch een stuk meer als smartwatch (notificaties, agenda) dan ik vooraf had gedacht. Wat me dan tegenvalt aan de FR is het scherm. De resolutie is matig en de helderheid ook, bovendien niet instelbaar.

Dat is met de Fossil (390x390 OLED) een heel stuk beter. Qua smartwatch is dit wat ik eigenlijk zoek. Probleem met de Fossil is dan weer dat een externe HRM koppelen alleen met omslachtige omweg kan en dat het Google Fit platform een stuk minder uitgebreid is. Bovendien is de UI van Garmin een stuk gebruiksvriendelijker en minder complex. Batterijduur is natuurlijk veel minder dan de FR.

Beide horloges gebruiken wil ik niet doen dus het is helaas echt kiezen waar de voorkeur naar uit gaat: een sporthorloge met smartwatch basis features of een smartwatch met basis sport features. Ik had eigenlijk gehoopt dat het (WearOS en Tizen) toch wat verder doorontwikkeld was of dat Garmin ook horloges met high-res scherm zou bieden.
Ik herken het dilemma maar al te goed maar helaas is er nog geen horloge op de markt die beide functies (smart en sport) goed kan uitvoeren.

De reden waarom sporthorloges allemaal een e-ink achtig (het heeft een naam, kan er niet op komen) scherm hebben is vanwege het simpele feit dat batterijduur voor sporters zo ontzettend belangrijk is. Het verschil is door de bank genomen een dag vs een week aan batterij duur.

Als je 100% weet dat je een casual loper bent en een smartwatch je het meest aanspreekt dan is de Apple Watch een goede aankoop. Eventueel zou je ook kunnen uitweiden naar een Amazfit Stratos. Die draait als ik het goed heb op een zwaar gemodificeerde Android wear versie.

Andersom als je serieus wilt gaan hardlopen, zeg minstens 2x in de week en af en toe een wedstrijdje, dan kun je beter uitwijken naar de instap of mid range modellen van Suunto, Polar of Garmin. Daarbij is het smart gedeelte ondergeschikt aan de sport functies.

Anyway ik hoop dat je met je Fossil hebt gevonden wat je zocht :)

PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15-11 15:32

Bartske

Valar Morghulis

rockhopper schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:18:
En toch zullen ze, als ze als bedrijf willen blijven bestaan, winst moeten maken. Veel horloge voor het geld laat eigenlijk alleen zien hoeveel absurde marge de grotere merken hebben op hun toestellen.
Hou hierbij in het achterhoofd wat een simpele 100€ android telefoon al allemaal kan in vergelijking met een 'one trick pony' als een gps horloge.

Je opmerking klopt op zich wel dat een dergelijke glitch met slechte punten er niet bijhoort, maar wie kan van buitenaf (niet voor het bedrijf werkend) zeggen waar de prioriteit ligt? Uiteindelijk kan en zal een bedrijf alleen blijven bestaan als er genoeg geld binnenkomt om de boel rendabel te houden.

Op het gps signaal zelf valt niet heel veel meer te verbeteren omdat we inmiddels al nauwkeurig genoeg zitten voor het casual gebruik voor de grote markt, iets wat je zelf ook aangeeft. Dus buiten het wegwerken van fouten via firmware zit het verschil maken toch in andere dingen. Mijn punt is daarom dat het nooit echt de eerste prioriteit kan zijn. Wat betreft de tweakers die mm nauwkeurigheid willen, tja dat soort mensen blijf je ook houden.
Military grade accuracy blijft voor ons burgers nog niet haalbaar tenzij we misschien wat minder legaal toegang verschaffen tot de gps satellieten, maar dat is natuurlijk geen business model.
En toch merk ik dat bij Garmin de betrouwbaarheid van het apparaat hoog in het vaandel staat. Ik loop er al meerdere jaren mee en hij heeft het nog nooit opgegeven tijdens een run. Zelfs toen de batterij een keer op was sloeg hij gewoon alles op wat tot toen gelopen was. Nu denk ik dat de Amazfit etc eerder focussen op meer functies en toeters en bellen en zich dan pas focussen op betrouwbaarheid. Dat zie je ook wel in de bijbehorende topics dat er vaak nog best wat bugs in zitten. En ik denk dat je daar vooral meer voor betaald bij de gerenommeerde merken, die kunnen het zich echt niet veroorloven om grote bugs erin te hebben.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online
Cyberpope schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 07:20:
Groot genoeg hoor. Hier aardig wat ervaring met Garmin en als je kijkt op het Garmin-forum zul je ook genoeg vinden.
Een forum geeft nooit een goed beeld, de meeste tevreden mensen komen niet op een forum.
Maar dan nog lees ik ook veel positieve ervaringen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
F220, F630, Fenix 3 (ik en vriendin), Fenix 5X en Fenix 5 (vriendin), Garmin Edge 530.

Geen enkel groot probleem tegen het lijf gelopen. Dat zijn 7 Garmin devices dus in iets van 3-4 jaar tijd.

Wel veel klein geneuzel. GPS is matig, bandjes van Fenix scheuren, hoogtemeter perikelen.

Maar wat mij betreft is Garmin voor de serieuze data nerds nog steeds het beste. Betrouwbaarheid van hun producten is in mijn ervaring beter dan veel andere tech merken.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23:51
@HeeftZijWeer dat verklaart een hoop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

XeNeRgY schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:47:
Ik wil een smartwatch met hoge resolutie scherm maar wel de activity tracking in Garmin connect syncen naast mij FR245 voor sport activiteiten. Helaas....de stap om dan op een Samsung of Fitbit platform, na 8 jaar Garmin Connect, alles opnieuw op te bouwen vind ik groot.
Een collega loopt met een Samsung watch rond en moet dat ding elke dag opladen ;w Doe dan toch maar een Garmin of een Polar.

It takes two fools to argue.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Deze verstokte Suunto gebruiker stapt ook over naar het vijandige kamp ;)
De 945 is besteld en als het goed is morgen in huis. Nu het sporten weer ergens op begint te lijken mezelf maar eens getrakteerd.

Garmin lijkt op dit moment gewoon de zaakjes het beste op orde te hebben voor mijn wensen. Suunto al vrij snel terzijde geschoven ivm hun huidige platformperikelen, ondanks super tevreden over mijn Ambit. Flink getwijfeld tussen polar en garmin. Platform van polar is prima, maar qua features koop ik nu iets dat hopelijk na de oktober patch zal voldoen. Dus garmin, voelt een beetje als een verstandshuwelijk :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-11 16:28
Gonadan schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:33:
[...]

@Frenz64 ja maar jij stelt toch ook dat het assortiment van de Decathlon kwalitatief identiek is aan duurdere producten? :> ;)
Mjnee, niet identiek, ik vind de meerprijs die Nike/UA/vul in andere topmerken vragen voor hun hyper overdreven tech beschrijvingen materialen compleet over the top. Qua duurzaamheid zullen die shirtjes wel beter zijn, maar je kan ook makkelijk 4 tot 6 Decathlon shirtjes verslijten tov 1 zo'n shirt, qua prijs.

Maar bij mij is het ook een mentaal dingetje, ik weiger simpelweg dat soort bedragen voor een shirtje te betalen als je uiteindelijk ook gewoon een plain katoenen t--shirt zou kunnen dragen, loop je geen seconde langzamer door. Dat gaat me dan ook te ver, maar bij wijze van spreken.

Deze allergie heb ik overigens ontwikkeld uit de windsurfsport, daar heb je zogenaamde slalom rijders (vroeger speeders genaamd) die elk nieuw seizoen probleemloos duizenden euro's aan nieuwe zeilen uitgaven, want x % sneller en niet onbelangrijk, iedereen ziet dat jij het nieuwste materiaal vaart. Dat materiaalfetisme maskeert vaak gebrekkig kunnen en het besef dat trainen en techniek de weg hoort te zijn, niet materiaal. Maar ja, lekker makkelijk [/rant]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online
XeNeRgY schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:54:
Als dat een bewuste keuze is dan zie ik het probleem niet. Een Garmin vind ik niet geschikt als dagelijkse smartwatch bijvoorbeeld.
Oneens. Zelfs beter dan veel andere merken. :>

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Frij5fd
RR46 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:16:
@Frij5fd wat van apps mag ik aan denken? Puur uit nieuwsgierigheid☺️
Datavelden op het vlak van hardlopen, uit nood geboren:
* Datarun plus: vooral voor diverse vormen van training (van baantraining tot trails waarbij hoogte van belang was). Ik gebruikte een mooi dataveld met 7 parameters, maar de ontwikkeling ervan was gestopt. Toen zelf maar gaan code produceren. Zie https://apps.garmin.com/n...3f-4666-8451-da97e59b0d99 en nog 3 kopieën ervan (voor verschillende sets van instellingen)
* Datarun premium: vooral voor gebruik met de Stryd footpod gemaakt, omdat daar niets voor was. Is flexibeler qua indeling en heeft naast parameters van running power ook een aantal prestatie indicatoren die live weergegeven worden (bijvoorbeeld running efficiency en power2heartrate ratio). Ook in velden met 4, 5 of 6 parameters gemaakt. Zie https://apps.garmin.com/n...bb-45b7-8f97-2694ccf74eef
Ik heb ook nog wat gratis datavelden. Maar omdat ik daar wel veel downloads op kreeg, maar nagenoeg geen feedback, op gegeven moment maar geld gaan vragen. Dan verwachten mensen waar voor hun geld en gaan commentaar leveren en om extra functionaliteit vragen. Daar leerde ik wat van tenminste :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RR46
@Frij5fd Cool! Ik heb momenteel zelf een soortgelijke screens gemaakt, maar alleen niet met 7 (en natuurlijk missen sommige functionaliteiten).

Leuk om te zien dat er Tweakers zijn, die ook op dit gebied actief zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Order!

XeNeRgY schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:54:
[...]

Als dat een bewuste keuze is dan zie ik het probleem niet. Een Garmin vind ik niet geschikt als dagelijkse smartwatch bijvoorbeeld.
Over dat laatste kan ik niet oordelen. Hoewel ik mijn Garmin de hele dag draag, heb ik notificaties juist uitstaan.

It takes two fools to argue.

• Frenz64
Ik had notificaties aanstaan, maar dat vond ik nog veel indringender dan op m'n telefoon. Mijn telefoon staan standaard op stil en het enige signaal is het ledje dat knippert. Ik heb het uitgezet omdat ik vind dat de "verleidingen" van de smartphone vanuit jezelf moet weerstaan en niet via andere devices.

Wel zie ik inkomende calls op m'n horloge, omdat ik vooral zakelijke gesprekken niet wil missen, omdat m'n telefoon op stil staat.

• Crawl NL
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14-11 20:23
Sinds afgelopen dinsdag eigenaar van een Polar Ignite. Mooi fitness horloge in een klassiek design (rond) maar zonder smartwatch functionaliteit (krijg al genoeg prikkels op een dag ;-)

Ook al aan het stoeien geweest met Polar Flow, Wat een berg data krijg je tot je beschikking. Als aankomend Analyst smul ik hier wel van. Ziet er naar mijn mening indrukwekkend uit zo op het eerste gezicht.

Heel blij met mijn keuze.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:30
Sinds vanochtend ben ik ook een trotse eigenaar van een Forerunner 945! Nieuw voor EUR 480 op de kop getikt als vervanging van mijn Apple Watch 3.

De Apple Watch voldeed nog prima, behalve het feit dat het elke dag aan de oplader moest mij op een gegeven moment erg begon te irriteren en het feit dat ik geen Apple Music subscription meer wilde puur voor het opladen van muziek. Geef mij maar Spotify.

Tot nu toe erg tevreden, heb zoals iedere Tweaker al meer dan genoeg research gedaan en wist hoe het apparaat ongeveer werkte. De mooie watch face Crystal geïnstalleerd en ben nu lekker Spotify muziek aan het syncen.

Ben benieuwd hoe lang hij meegaat op een lading!

Edit: okee, 1 dag verder en volgens mij gaat er iets mis... batterij gisteren om 11u tot 100% opgeladen, maar ik merkte al wat drain. Ook op Spotify een paar playlists gedownload en gister hardgelopen. Vannacht rond 5u is de 945 uitgegaan omdat de batterij op was? Net maar even een hard reboot van 15 seconden uitgevoerd en nu weer laden tot 100%. Laten we hopen dat het iets eenmaligs is...

JDFS wijzigde deze reactie 27-07-2019 08:09 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@JDFS Op mijn FR645M vreet het Spotify syncen batterij. Daarom ligt het horloge ook standaard aan de lader als ik dat aan het doen ben. Het horloge synced trouwens ook automatisch gewijzigde Spotify playlists op het moment dat deze wordt opgeladen. Daarnaast kost het afspelen via BT van muziek op je horloge ook veel batterij. Maar daar zou jouw FR945 het wel wat langer moeten uithouden als mijn FR645M. ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!
Je hebt verschillende soorten 'fixen' van gps signaal. Ik hou er zelf om het simpel te houden 3 types aan:
1) grove fix na flinke verplaatsing en/of eerste keer dat je het toestel aan zet. Omdat het toestel van Garmin in de regel zoekt rondom je laatste locatie (de fabriek waar er voor het laatst getest wordt voordat het verstuurd wordt naar de winkels, staat in Kansas USA) des te verder deze plek is van de vorige keer, des te langer het duurt. In de regel laat je je toestel even 'soaken', aan zetten en met vrije blik op de hemel laten liggen. Hierna weet het toestel goed waar het is. Dit kan enkele minuten duren, ik hou zelf 30 minuten aan al zal het waarschijnlijk sneller kunnen. En deze situatie doet zich zelden voor (ik wou dat ik meer kon reizen, maar helaas)

2) quickfix waarbij het horloge aangeeft klaar te zijn, maar het nog net niet is. Dit is meestal het signaal dat je met je activiteit kan starten aldus het toestel. Als je een dataveld hebt met daarop snelheid kan je zien dat je misschien -toch- beweegt/snelheid hebt ondanks dat je stil staat. Met andere woorden, de fix is niet 100% want dan zou de snelheid 0 moeten zijn als je stilstaat. Deze situatie doet zich veel voor. Meestal is er binnen 10 seconden een quickfix, maar om die snelheid echt op nul te krijgen kan het tot een halve minuut duren (sterk afhankelijk van omstandigheden en signaal)

3) Goede fix waarbij er dus eerst gewacht wordt tot er een duidelijk signaal is en je gecontroleerd hebt dat er geen snelheid is als je stilstaat. Je kan dit ook doen door de "gps dans" te doen (warm up terwijl je op goed signaal wacht) of lekker even te wandelen. Des te vaker je synchroniseerd en je EPO data van je toestel bijwerkt, des te korter de tijd is die nodig is, hetzelfde voor afstand en tijd ten opzichte van je vorige activiteit
des te korter, des te sneller je een perfecte fix hebt.

Helaas kan je aan het toestel niet meer zien hoeveel en hoe goed je satellieten ontvangt, in de oregon serie kan dit wel, en ik heb me laten vertellen dat ook de vroegere fenix (1 en 2) modellen dit deden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frenz64
Maar dat alles neemt niet weg dat bij open water zwemmen het GPS signaal regelmatig wegvalt als je horloge onder water verdwijnt @rockhopper . Bij borstcrawl helaas onvermijdelijk @kevertje1977

DCR heeft recent een vrij uitputtende test gedaan van een aantal tophorloges. Geen enkel horloge doet het acceptabel, allemaal missen ze minimaal way points, vaak zijn start en stop volledig fout. Ik zwem met een boei waar ik m'n horloge aan vastmaak, dat werkt (want ohr werkt toch ook niet met zwemmen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Sinds enkele dagen mag ik me de gelukkige eigenaar noemen van een 945. Erg fijn speeltje en nog tienduizend dingen om te proberen. En wat een belachelijke hoeveelheid data verzameld dat ding :+
De criticus in mij vraagt zich alleen af wat ik er nu mee moet/kan. Leuk om te zien wat mijn grondcontacttijd, oscillatie, staplengte, power, slaappatroon etc etc is. Maar wat kan ik daar nu mee? Wat is normaal? Ik zal de komende tijd kijken of ik er trends in kan ontdekken, maar dat is het dan ook vrees ik.
Het lijkt vooral op data verzamelen omdat het kan, zonder er verdere betekenis aan te geven :P Volgens mij zou je hier als Garmin nog veel meer mee moeten kunnen, met bijvoorbeeld aanbevelingen voor aanpassingen op je trainingschema/workout als je slecht geslapen hebt of nog niet hersteld bent. Zover ik zie is dat niet het geval, maar misschien komt dat nog...

Daarnaast zat ik ook al even te neuzen in de Connect IQ store, maar vind daar door de bomen het bos nog maar eens ;) Dus ik was benieuwd welke apps en watchfaces jullie gebruiken?
Zelf gebruik voorlopig alleen de garmin power app (power is mij bekend uit het fietsen en meer data is beter :+ ) en de stock watchface. Ik ben nog op zoek naar een mooie "analoge" watchface voor op kantoor, dus zal daar de komende dagen eens wat voor gaan proberen.

Misschien meteen een idee om een lijstje met populaire apps op te nemen in de ts? Deze lijkt nogal outdated, dit deel wil ik wel oppakken. Het inzicht van @rockhopper hierboven lijkt me ook goed om toe te voegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
@Roozzz de meeste gemeten en/of afgeleide metrics zijn vooral nuttig in relatieve zin; je kunt je eigen prestatie het best vergelijken met andere prestaties van jezelf.
Grondcontacttijd, in sommige gevallen is korter beter, maar ook weer niet altijd :P en uiteraard, bij verschillende opvattingen en technieken horen ook verschillende meningen :Y
Als voorbeeldje: als je met een gestrekt been haklandt is een lage GCT goed, want met die looppas rem je bijna altijd af in de beginfase van je afrol. Maar als je op je voorvoet landt en daarbij perfect meebeweegt met de ondergrond heb je aan een langere GCT juist meer, want dan heb je meer tijd om je kracht over te brengen.

Kort gezegd, kijk ernaar als je weet wat je wilt zien :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Roozzz Zoals @Pathogen hierboven al aangeeft, kijk vooral naar je eigen waardes enniet naar die van anderen. B.v. hoe ontwikkelt je VO2 Max zich, wat geeft je Training Load aan, hoe is het verloop van je rust hartslag (RHR). Met name die laatste vind ik zelg belangrijk/ingteressant omdat het een erg goede indicatie is van hoe uitgerust je bent of wanneer je b.v. ziek gaat worden. Vaak zie je dan al een hogere RHR voordat je zelf merkt dat je ziek aan het worden bent. Dat zijn ook waardes waarop je je training kunt aanpassen. Een te hoge training load of RHR, doe het dan wat rustiger aan als je toch gaat trainen.

Dus... de vraag is niet ... "Wat is normaal"? Maar vind na verloop van tijd uit "Wat is normaal voor mij?".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

SaURoN

PSN: MethosNL

kevertje1977 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:34:
Zijn er hier mensen met een Fenix 5 Plus die wel GPS krijgen in open water ?
Ik zie in mooie youtube filmpjes anderen dat wel doen maar ik had vrijdagavond niets. Op strava leek het alsof ik 3 meter had gezwommen. Uiteraard daardoor ook geen kaart.
Wat doe ik verkeerd ? Ik kies gewoon voor open water zwemmen.
Wat voor slag doe je? Volgens mij moet je wel borstcrawl doen zodat je gps elke x seconden boven water gelocked kan worden. Als je 500m schoolslag doet (en je hand dus onder water blijft meeste van de tijd) zal hij ook geen GPS pakken.

Als ik 1-2km borstcrawl doe heb ik eigenlijk nooit problemen met (fenix 3hr of apple watch) maar beiden hebben moeite als ik bv schoolslag doe voor paar honder m.

SaURoN wijzigde deze reactie 29-07-2019 13:06 (11%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
Roozzz schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:37:
Anyway, ook benieuwd naar de meer interessante discussie in mijn optiek: welke iq apps zijn nuttig/handig/tof? :)
Buiten wat watchfaces (Data Lover, Crystal, Time Flies, Rails, WorldFace) gebruik ik alleen nog wat data velden (Datarun plus, Running Power, Combo Running Power) uit de Connect IQ store.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:52
@Roozzz Ik heb gemerkt dat bij mij de grondcontacttijd balans wel degelijk iets aangeeft.
Mijn linkerbeen geeft problemen en hoe meer er verschil is hoe meer ik last heb of krijg.
Ik kan dus na afloop zien dat ik het wel of niet goed heb gedaan qua techniek.
Pagina: 1 ... 18 19 20

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True