Ik heb een Asus M4N78-VM mainboard, waar ik 6 schijven aan heb gehangen. Omdat het systeem dienst moet doen als NAS heb ik FreeBSD geinstalleerd. Voornaamste reden is dat daar ZFS ondersteuning in zit. Nu had ik het probleem dat mijn schijven niet werden herkend. Nu heb ik de BIOS in AHCI mode gezet en dan werkt het allemaal prima.
De BIOS kent SATA, RAID en AHCI, waarbij de default SATA is. Ik ging er vanuit dat dit de mode is die het meest compatible is, maar vreemd genoeg ondersteund FreeBSD dit niet.
Wat vraagjes...
De BIOS kent SATA, RAID en AHCI, waarbij de default SATA is. Ik ging er vanuit dat dit de mode is die het meest compatible is, maar vreemd genoeg ondersteund FreeBSD dit niet.
Wat vraagjes...
- Klopt het dat AHCI aan te bevelen is t.o.v. SATA mode, mits je OS dit ondersteund?
- Is een schijf die met AHCI is geformatteerd te lezen met een mainboard dat SATA mode gebruikt?
- Is de AHCI implementatie mainboard afhankelijk (m.a.w.kan ik met een ander mainboard mijn schijven nog lezen)?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.