Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[PW] POLL: Handleiding product review schrijven

Pagina: 1
Acties:

• Thy King
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 30-09 22:36

Thy King

Ruler Of Thy World

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Pjerry
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 27-10-2014

Pjerry

• Wiethoofd
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 29-09 00:51

Wiethoofd

Wij (Thy King, Pjerry, Wiethoofd) zijn van plan een handleiding op te zetten om zo mensen te helpen hun user reviews te verbeteren. Deze handleiding is bedoeld als hulpmiddel met tips en trucs. Het doel is niet om dit aan iedereen verplicht te stellen, maar om te streven naar kwalitatief hogere reviews.

Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn we begonnen door een aantal blog items te maken:De reacties op deze blogitems zijn niet altijd even hartverwarmend, vandaar deze poll. De vraag is of er interesse is vanuit de tweakers gemeenschap voor zo'n handleiding met tips en trucs.

Poll: Is er animo voor een user review handleiding?
Ja, en zo uitgebreid mogelijk graag!
Ja, maar liefst kort en krachtig.
Meh, maar het kan geen kwaad, ga je gang.
Nee, ik denk niet dat dit nodig is!
Nee, leer het aub eerst zelf!
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

En mocht je Ja gestemd hebben, hoe zou je het graag zien?

Poll: Hoe zou je de user review handleiding graag zien?
Alles in topic; gesloten topic
Alles in topic; open topic
Alleen links naar blogitems, gesloten topic
Alleen links naar blogitems, open topic
Alles alleen in blogs, gesloten topics
Alles alleen in blogs, open topics
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

'I had a thought but it hurt, so i let it go.' Collective Soul - Never Here Alone

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:55

Floppus

Adviseur

OL you need!

Ik moet het bij deze al afkeuren, omdat een user review is wat je bij iemand neerzet na een V&A transactie ;) ja ik weet dat we vroeger ook product user-reviews hadden, maar ik heb toch even de titel aangepast, omdat dat tegenwoordig niet meer zo genoemd wordt :)

Wat betreft de poll, leuk, maar hoe de handleiding uiteindelijk gepresenteerd gaat worden, is wel iets waar ik en mijn mede-admins een veto in houden - om het wat minder subtiel te zeggen, de uitslag van de poll is daarvoor niet relevant, maar wel de kwaliteit van de inhoud van de handleiding ;)

Het idee handleiding op zich juich ik zeker toe, en als daar iets bij nodig is van mijn kant, vraag gerust. Als de tijd daar is en er staat een degelijke handleiding, dan kijken we wel verder of het het tot de kwalificatie topic, stucky, sticky of faq gaat schoppen - of misschien zelfs dat ik ga kijken of mensen te porren zijn voor een verwijzing ernaar bij het aanmaken van een review - of natuurlijk een move naar de trashcan ;) Het hangt af van de kwaliteit en jullie zelf.

Overigens, ik weet dat er mooie UBB tools zijn, maar zelf ben ik meer van het handwerk. Pak gerust deze erbij om te kijken naar het maken van tabellen, indexen en interne koppelingen: Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten

Verder volg ik vrijwel geen blogs, en vind ik het ook niet een ideaal medium voor feedback. Ik zou het waarderen als we dit topic / de handleiding in aanbouw kunnen gebruiken voor feedback. Als het dan klaar is kan het altijd in een nieuw topic zonder alle opbouw-feedback, en dan voeren we het oude gewoon af.

Wat mij betreft dus: laat de poll voor wat het is, en slijp uw toetsenborden :)

Floppus wijzigde deze reactie 07-01-2010 00:51 (33%)

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

Topicstarter
Heb je ook al gestemd Floppus?

Je zou ook al naar die diverse blogs kunnen kijken, dan krijg je een idee welke kant we uit willen. We hebben nog veel meer, maar dat is nog intern bij ons, wellicht als je ideeŽn hebt...

Pjerry wijzigde deze reactie 07-01-2010 00:58 (76%)

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:55

Floppus

Adviseur

OL you need!

Ik heb niet gestemd nee, maar de verleiding om de "leer het eerst zelf maar eens" op 1 stem te zetten was er wel hoor ;) Nee, zoals ik al aangeef vind ik een poll niet zo zinnig: uiteindelijk is het natuurlijk altŪjd een toevoeging als er een handleiding geschreven wordt, en hoe die gepresenteerd wordt is weer afhankelijk van de kwaliteit.

…ťn van de blogs heb ik even vluchtig bekeken, en kwam eigenlijk gelijk tot de conclusie dat een blog niet echt bruikbaar is als medium voor een handleiding. Hij verdwijnt buiten zicht, laat weinig structuur toe, geen mogelijkheid voor meerdere auteurs, en ga zo maar door.

Wat van belang is bij een handleiding is dat het zowel een leesbaar stuk moet zijn als een referentiewerk. Daarom zijn zowel structuur en index, Šls het niet veelvuldig herhalen van teksten belangrijk. Dat is ook de reden dat ik de winkelhandleiding heb aangehaald: Het is wat anders om een handleiding te bouwen, en ook om het forum te gebruiken ipv een blog. Een dergelijke structuur zou ik dan ook graag terugzien. Daarnaast natuurlijk zoveel mogelijk generieke zaken, en niet enkel verwijzingen naar de eigen blogs.

Zoals gezegd zie ik er goede potentie in, maar het hangt er wel vanaf wat het resultaat is. Ik zou dan ook graag een eerste aanzet op het forum hier zien, en daar een keer op schieten.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Megaflix
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12-10 20:42

Megaflix

Ducati Monster S2R 1000

quote:
Thy King schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 00:06:
De reacties op deze blogitems zijn niet altijd even hartverwarmend, vandaar deze poll. De vraag is of er interesse is vanuit de tweakers gemeenschap voor zo'n handleiding met tips en trucs.
Nu hou ik zelf ook van wat uitgebreidere reviews, maar ik kan me best indenken waarom mensen af en toe zo reageren. Het 'sterren'-systeem is er al om het kaf van het koren te scheiden en het staat op de overzichtspagina netjes vermeld hoeveel sterren een review heeft. Als je de 1 tot 3-ster reviews niet wilt lezen, dan lees je ze gewoon niet. Ik denk dat een klein beetje informatie (al dan niet compleet) beter is dan gťťn informatie. Ook 1-ster reviews kunnen hun nut hebben. Een voorbeeldje: productreview: Acer AL1714ms (17", 8ms, D-sub) review door Femme. Inderdaad 1 ster, want niet ieder aspect van de monitor is besproken, maar als ik op zoek was naar een monitor om op te gamen, dan staat hier alle informatie in die ik nodig heb: zwart is niet zwart, piept bij lage helderheid, fletse kleuren.

Van jullie drie (onder andere, er zijn er nog een paar meer) lees ik altijd graag de reviews, maar ik wil best ook nog even meedenken :)

Ik heb een gruwelijke hekel aan twee dingen die sommige mensen in hun reviews gebruiken: disclaimers en changelogs. Die twee dingen hebben niets van doen met het product in kwestie en horen wat mij betreft dan ook thuis in een reactie onder de reviews, waar het nog iets van waarde heeft. Niemand wil lezen dat je je productreview aangepast hebt, omdat je een paar typo's hebt verwijderd. Omdat Pjerry er ook naar linkt wil ik graag deze review even aanhalen :) In deze review staat exact wat ik wil weten, vandaar ook de 5 sterren, maar die changelog onderaan is net zo opvallend als het tabelletje met specs en het vertelt me niets extra's over het product. Verder vraag ik me dan af wat die scheidsrechter met die Nikon te maken heeft. Als ik een review aanpas, dan plaats ik een reactie, dan kunnen mensen namelijk ook nog reageren op een verandering.

Ook uit een review van Pjerry (emphasis mine), waar typo's zelfs zo hoog staan, dat het de inleiding op de productreview pagina zo goed als wegdrukt en de korte samenvatting zoals T.net hem weergeeft begint met het feit dat hij typo's heeft verwijderd.
quote:
Historie review
Oorspronkelijk in aug. 2008 geplaatst als short review
Echte review geplaatst 17 febr. 2009
Review update 19 febr. 2009:
• Enkele typo's verbeterd
• Extra foto geplaatst
• Stukje RSI toegevoegd
Nu halen jullie ook vaak een (overigens uitstekende) review aan van Wiethoofd.
quote:
Jailbreaken is geheel op eigen risico, leidt tot garantieverlies en de schrijver van deze review en schrijvers van jailbreaktutorials en jailbreakprogramma's kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor defecte of slecht functionerende hardware.
Mijn eerste reactie was eigenlijk "WTF? Moet ik nu ook al algemene voorwaarden en juridische informatie met mijn reviews gaan meesturen 8)7 ??? Daar ga ik echt niet aan beginnen." Ik denk dat je in het tekstvak waarin je de review tikt, het ook uitsluitend over het product moet hebben en niet over dit soort randzaken. Je kunt het best hebben over het feit dat jailbreaken op eigen risico is, maar zet het dan in de review bij de rest van de tekst over jailbreaken in een zinnetje wat er niet uitziet alsof het juridisch correct moet zijn.

Natuurlijk heb ik ook netjes gestemd. Op "Ja, maar liefst kort en krachtig" en op "Alles in topic, open topic". Op blogs is de kijkdichtheid lang zo groot niet als op het forum, vandaar de keus voor een topic. Als het teveel tekst is, dan lezen mensen het niet meer, vandaar kort en krachtig. Een open topic is dan weer gemakkelijk, dan kunnen mensen ook nog reageren, het is natuurlijk een forum.
quote:
dat is nog intern bij ons
Gooi het maar in de groep :) Rest me nog te zeggen dat ik blij ben met het initiatief d:)b

Uitvinder van de Red Bull Pancake (bedankt Korakal en momania) en professioneel schutting-stoker

• Wiethoofd
Even een paar korte reacties op Megaflix.
• Changelog functie is er nog niet, wel in aanvraag: [feat] Productreview initiŽle postingsdatum laten staan edit
Het is toch altijd wel even handig om te weten waarom een review ineens weer bovenaan in je tracker staat.
• Verse reviews in je tracker hebben geen beoordeling, ik lees eigenlijk bijna alle nieuwe reviews en beoordeel deze, dan zijn ze in ieder geval beoordeeld voor mensen die op de overzichtspagina's naar reviews over een product zoeken.

Wiethoofds meuk en 'overige'
20-10 Must-have Custom CSS | 15-11 Candy colourless GoT | 25-2 Borsten maken.. | 27-1 Doucherituelen

• Megaflix
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12-10 20:42

Megaflix

Ducati Monster S2R 1000

quote:
Lijkt me een prima toevoeging. In de review is het storend en in de reacties kan het ondergesneeuwd worden als het grote aantal reacties oplevert.
quote:
Verse reviews in je tracker hebben geen beoordeling, ik lees eigenlijk bijna alle nieuwe reviews en beoordeel deze, dan zijn ze in ieder geval beoordeeld voor mensen die op de overzichtspagina's naar reviews over een product zoeken.
Verse reviews hebben geen beoordeling, dat klopt :) Maar daar is een changelog ook niet nodig, ze zijn nieuw en er is niets gewijzigd. Of reageer je hier op het feit dat ik zeg dat je van tevoren kan zien hoeveel sterren een review heeft? In dat geval kan ik je alleen maar gelijk geven, iemand moet de eerste beoordeling uitdelen voor er iets te zien is op de overzichtspagina.

Ook even nog een korte reactie op wanneer een product nog te reviewen is. Natuurlijk is het leuker en beter om nieuwe producten reviewen. De kans dat mensen die bekijken is gewoon een stuk groter. Ik vind het soms ook wel leuk om wat oudere producten "op te graven". Binnenkort komt Mass Effect 2 uit, ik wilde daar een twee-luik van gaan maken door ook Mass Effect 1 te reviewen. Die is inmiddels 2 jaar oud volgens mij, maar op het moment dat deel 2 uitkomt is hij wel relevant. Misschien dat ik dan ook nog wel even een uitstapje maak naar twee andere ruimte-RPG's van Bioware die aan Mass Effect voorafgingen en er best wel op lijken: Knights of the Old Republic 1 en 2. De KOTOR's zullen dan misschien geen 4 of 5-sterren worden, maar 3 sterren moet er wel in zitten. Die zijn zelfs weer (een beetje) relevant op het moment dat ze met de mmorpg The Old Republic uitkomt.

Megaflix wijzigde deze reactie 07-01-2010 11:18 (29%)

Uitvinder van de Red Bull Pancake (bedankt Korakal en momania) en professioneel schutting-stoker

• Wiethoofd
quote:
Megaflix schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:05:
Lijkt me een prima toevoeging. In de review is het storend en in de reacties kan het ondergesneeuwd worden als het grote aantal reacties oplevert.
Helaas is er atm een devtijd tekort, maar dat zou inderdaad een welkome feature zijn.
quote:
Verse reviews hebben geen beoordeling, dat klopt :) Maar daar is een changelog ook niet nodig, ze zijn nieuw en er is niets gewijzigd. Of reageer je hier op het feit dat ik zeg dat je van tevoren kan zien hoeveel sterren een review heeft? In dat geval kan ik je alleen maar gelijk geven, iemand moet de eerste beoordeling uitdelen voor er iets te zien is op de overzichtspagina.
Nieuwe reviews in de tracker zijn niet per definitie nieuw, ze kunnen ook 'gekickt' worden met een grote update, dus changelog hebben, in de tacker zie je niet of het een nieuwe is of dat het een kick is.
quote:
Ook even nog een korte reactie op wanneer een product nog te reviewen is. Natuurlijk is het leuker en beter om nieuwe producten reviewen. De kans dat mensen die bekijken is gewoon een stuk groter.
Dat moet ook zeker in de handleiding/guideline, dat legacy producten ook zeker gereviewd moeten worden, het is toch belangrijk om de info van iemand anders te horen te krijgen wat hij/zij er van vindt.

Wiethoofds meuk en 'overige'
20-10 Must-have Custom CSS | 15-11 Candy colourless GoT | 25-2 Borsten maken.. | 27-1 Doucherituelen

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

Topicstarter
quote:
Megaflix schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 05:56:
[...]
Ook 1-ster reviews kunnen hun nut hebben. Een voorbeeldje: productreview: Acer AL1714ms (17", 8ms, D-sub) review door Femme. Inderdaad 1 ster, want niet ieder aspect van de monitor is besproken, maar als ik op zoek was naar een monitor om op te gamen, dan staat hier alle informatie in die ik nodig heb: zwart is niet zwart, piept bij lage helderheid, fletse kleuren.
Ik heb hem toch maar even naar 2 sterren geschopt. Kort maar wel erg informatief, dus van mij 2 sterren....
quote:
Van jullie drie (onder andere, er zijn er nog een paar meer) lees ik altijd graag de reviews, maar ik wil best ook nog even meedenken :)
* pjerry is gevleid
quote:
Ik heb een gruwelijke hekel aan twee dingen die sommige mensen in hun reviews gebruiken: disclaimers en changelogs. Die twee dingen hebben niets van doen met het product in kwestie en horen wat mij betreft dan ook thuis in een reactie onder de reviews, waar het nog iets van waarde heeft. Niemand wil lezen dat je je productreview aangepast hebt, omdat je een paar typo's hebt verwijderd. Omdat Pjerry er ook naar linkt wil ik graag deze review even aanhalen :) In deze review staat exact wat ik wil weten, vandaar ook de 5 sterren, maar die changelog onderaan is net zo opvallend als het tabelletje met specs en het vertelt me niets extra's over het product.
Dit kan ik absoluut niet met je delen. Ik heb geen grotere hekel aan dingen dan die reviews met wijzigingen en de opdracht vervolgens luidt: "zoek de verschillen".
Om het bij de reacties te zetten vind ik onnodig de threads vervuilen. Onderaan de review (waar het zo geskipped kan worden door mensen die het niet willen zien) vind ik absoluut een goede plaats. Voortschrijdend inzicht brengt me echter op een nieuwe plaats en dat is onder de samenvatting. De samenvatting is qua lengte precies passend gemaakt voor de productreviewpagina. Zoals blijkt uit de door jouw aangehaalde review:

Alle relevante informatie is op de productreviewpagina voor handen. Niet op de inleidingspagina met prijzen, daar heb je gewoon veel te weinig ruimte om ook maar iets interessants neer te kunnen zetten.

En reageren op de aanpassingen kan natuurlijk altijd. De reacties hebben niet voor niets een time stamp.
quote:
Verder vraag ik me dan af wat die scheidsrechter met die Nikon te maken heeft.
"Handelsmerkje". Staat onder al mijn reviews.
quote:
[...]
Ook uit een review van Pjerry (emphasis mine), waar typo's zelfs zo hoog staan, dat het de inleiding op de productreview pagina zo goed als wegdrukt en de korte samenvatting zoals T.net hem weergeeft begint met het feit dat hij typo's heeft verwijderd.
Een wat oudere review, zo wordt het allang niet meer gedaan. Het was me niet opgevallen, anders was het allang veranderd (ga ik zo doen :P ).
quote:
[...]
Nu halen jullie ook vaak een (overigens uitstekende) review aan van Wiethoofd.
[...]
Mijn eerste reactie was eigenlijk "WTF? Moet ik nu ook al algemene voorwaarden en juridische informatie met mijn reviews gaan meesturen 8)7 ??? Daar ga ik echt niet aan beginnen." Ik denk dat je in het tekstvak waarin je de review tikt, het ook uitsluitend over het product moet hebben en niet over dit soort randzaken. Je kunt het best hebben over het feit dat jailbreaken op eigen risico is, maar zet het dan in de review bij de rest van de tekst over jailbreaken in een zinnetje wat er niet uitziet alsof het juridisch correct moet zijn.
Dit vind ik vallen onder mierenne.....
quote:
Natuurlijk heb ik ook netjes gestemd. Op "Ja, maar liefst kort en krachtig" en op "Alles in topic, open topic". Op blogs is de kijkdichtheid lang zo groot niet als op het forum, vandaar de keus voor een topic. Als het teveel tekst is, dan lezen mensen het niet meer, vandaar kort en krachtig. Een open topic is dan weer gemakkelijk, dan kunnen mensen ook nog reageren, het is natuurlijk een forum.
We hebben daar lang over gediscussieerd. En juist omdat we ook bang waren voor die lange stukken, kozen we voor de blog. Maar wellicht is dit beter.
Misschien moet de "handleiding" in lagen geschreven worden. Kort voor degenen die gewoon wat handvatten wil, maar niet hele lappen tekst door willen werken en uitgebreid voor degenen die tot het gaatje willen gaan. Een index met hyperlinks kan natuurlijk ook wonderen doen.

Maar de toekomst zal leren hoe het eruit gaat zien.
quote:
[...]
Gooi het maar in de groep :) Rest me nog te zeggen dat ik blij ben met het initiatief d:)b
Daar is dat stuk in de huidige vorm niet geschikt voor, moeten we het eerst redigeren. Maar dat kan in de komende dagen wel zijn beslag krijgen.

Pjerry leest de les....

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

Topicstarter
quote:
Een wat oudere review, zo wordt het allang niet meer gedaan. Het was me niet opgevallen, anders was het allang veranderd (ga ik zo doen ).
Fixed.

Alleen aan de Inleiding heb je ook HELEMAAL NIETS; het is maar nauwelijks een verbetering.

Dus ik denk dat ik er daar ook nog maar eens een samenvatting tegenaan ga gooien (dit weekend of zo).

P.S. Dit is geen belofte...... :P

Pjerry leest de les....

• jbdeiman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 17:00
Wat ik denk dat wel handig is is om voor productgroepen een aantal vaste onderdelen in te stellen die je in moet vullen.

Bij een beeldscherm bijvoorbeeld de prestaties, vormgeving e.d. en bij een Mediaspeler bijvoorbeeld de beeldkwaliteit, menu's, afstandsbediening, snelheid e.d. Door deze kopjes vast aan te geven gaan gebruikers die een review willen schrijven gaan deze wel nadenken over deze onderdelen van het product en hier wat over te melden. Door een aantal voorgedefinieerde kopjes krijg je ook een bepaalde vaste structuur in je reviews wat het voor bezoekers ook eenvoudiger maakt producten weer met elkaar te vergelijken uit de reviews.

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

Topicstarter
Dit is eigenlijk aan de Dev's. Dat kunnen we nooit in onze handleiding opnemen (tenzij het er is natuurlijk :P ). Overigens zijn wij ook sterke voorstander van zo'n optie.
In onze aanzet tot een review geven we aan om goed te kijken welke items T.Net al aandraagt en die items ook op te nemen in de review. Als je al die punten afwerkt, heb je al een behoorlijke review geproduceerd.

Voor de top-reviews is het echter niet toereikend, die behandelen i.h.a. meer aspecten, plus dat die ook vaak dieper ingaan op die diverse items.

Pjerry leest de les....

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*