Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• lukaon
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Met stijgende verbazing heb ik naar de kwaliteit van de Panasonic GF1 en Olympus E-P1 foto's zitten kijken die steeds meer te vinden zijn op de diverse fora. In het bijzonder die van de GF1 met de lichtsterke 20mm/ F1.7 pancake lens. Op dpreview zijn ze inmiddels erg enthousiast geworden: stunning results in raw, the new cult classic.. superlatieven tekort lijkt het wel.

Is dit het begin van het einde van dSLR? De micro 4/3 techniek staat nu nog in de kinderschoenen maar de resultaten liegen er nu al niet om na zo'n korte tijd van ontwikkeling.

Wat denken jullie, heeft de dSLR nog wel toekomst of is het over pak em beet 5 jaar over en uit voor de dSLR?

(veel) fraaie voorbeelden:
http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=10657
http://forums.dpreview.co...orum=1041&thread=33415206
Straatfotografie:
http://forums.dpreview.co...rum=1041&message=33445804

Review van deze GF1:
http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/

lukaon wijzigde deze reactie 23-10-2009 23:14 (4%)

• lukaon
  • Niet online
Ik zie de dSLR ook niet snel compleet verdwijnen, maar wel op termijn voor de massa en 5 jaar is nog ver weg. De technische ontwikkelingen gaan hard, een goede EVP komt er vanzelf en de AF van de GF1 zit inmiddels op instap dSLR niveau.

Als de markt er maar om vraagt. Geruchten gaan dat Nikon en Ricoh nu ook met een micro gaan aankomen gezien alle buzz. Ben benieuwd wanneer Canon en Sony gaan volgen!

• lukaon
  • Niet online
quote:
DRaakje schreef op donderdag 12 november 2009 @ 18:19:
Ach je ziet gewoon ook een stukje conservatitsme, de mensen die er daadwerkelijk een hebben zijn er enthiousiast over. De mensen die het niets vinden die nemen de moeite niet eens om er goed naar te kijken. Neem de 1e 2 replies, die zijn zo snel nadat de post is gemaakt dat er met gewoon niet eens is gekeken naar de links die in de topicstart staat.
Tja, een vrij nieuw format micro 4/3 gaf bij mij ook wat aarzelingen. Na meer hierin te verdiepen en testen hoor ik sinds deze week nu ook bij de enthousiastelingen. De GF1 met 20mm f/1.7 pancake is hier gearriveerd!

Bevalt erg goed:
Panasonic GF1 ~ Eerste compacte MFT camera van Panasonic

lukaon wijzigde deze reactie 13-11-2009 18:48 (6%)

• lukaon
  • Niet online
@Afterlife: De AF vindt ik met deze 1.7 erg vlot, soms met AF hulplicht maar dat gebeurt zelden. Flitsen al helemaal niet. Onderwerp volgen gaat goed, ook met HD filmen. Bij MF is het display gelijk sterk ingezoomd als je aan de focusring op de lens draait, werkt erg gemakkelijk.

@Joosie200: Thnx. Prijzen vergelijken helpt, forse verschillen. Ik heb de GF1 van hafo.nl. OIS mis ik niet met de 20mm, in de andere Panny lenzen zit het wel. De case is een lederen body case van Panasonic via eBay uit Japan, de losse lens case klik je er aan vast. Alles gemaakt van heel zacht aanvoelend dik leer. Ff snelle foto vanaf een crappy webcam:

On topic: Is dit het einde van de dSLR? Nou, voor mij op dit moment wel. De compactheid en wat mij betreft zeer goede foto resultaten en volop lenzen kunnen wisselen van wat voor merk dan ook (met adapters) geven mij genoeg experimenteer ruimte. Voor professionele fotografen is dat natuurlijk (nog) een ander verhaal, voor gevorderde amateur zijn de tijden nu denk ik wel aan het veranderen. Denk aan Ricoh met zijn net gepresenteerde verbluffende GXR concept. Het zijn nu mooie tijden voor de vernieuwende fotograaf!

Na het openen van dit topic kwam ik op dpreview een soortgelijke discussie tegen: Death of the DLSR.
Interessante discussie!

http://forums.dpreview.co...41&thread=33546755&page=1

lukaon wijzigde deze reactie 14-11-2009 14:22 (3%)

• lukaon
  • Niet online
quote:
RobertJRB schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 20:35:
Leuk ding zo'n pen of gf1. Vanmiddag nog even gezien in de winkel, en toch iets groter dan je zou denken.

Alleen dat scherpstellen lijkt me echt helemaal niks. Het klinkt als een gewone digi compact, waar losse lenzen opgeschroeft kunnen worden.
Die opzetzoeker (voightländer?) staat leuk, maar lijkt meer decoratie. Je moet dus altijd switchen van zoeker naar schermpje om scherp te kunnen stellen? Het meest handige is dus gewoon gebruiken als een compact, voor je houden en op het schermpje kijken...

Dat er leica lenzen oppassen klinkt leuk, maar met een cropfactor van 2x (?) natuurlijk niet echt intressant. Wil je een beetje lichtsterke standaardlens dan ben je 4700 euro kwijt aan de 21/1.4. Gelukkig kan het ook goedkoper met de 21/2.8 voor 3000 euro.
Alleen de voightländer 15 heliar zal volgens mij intressant zijn met zo'n 500 euro.
Dit lijkt me niet echt een camera voor telegebruik.

Lijkt me een leuke camera, en komen goede resultaten uit, maar geen echte vervanger voor een slr of meetzoeker. Daarvoor lijkt het scherpstellen me toch te ingewikkeld.
Wel een erg leuke aanvulling, en perfecte reiscamera.
Die zoeker is inderdaad een Voigtländer, goed gezien! Die is helaas niet van mij, wel prettig met fel zonlicht voor AF lenzen. Anders is het inderdaad niet echt fijn werken. Leica M lenzen op de GF1 is vooral leuk als je ze al hebt liggen, of serieuze plannen hebt om in de toekomst een Leica M body aan te schaffen.

Leica lenzen met de EVF is wel een fijne combinatie zo te horen, heb dit zelf nog niet geprobeerd.

En je kunt nog veel meer op de GF1 schroeven zoals deze Leica Visoflex.
Schijnt nog aardig te werken ook. :P
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True