Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• zonnigtype
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22-02 21:15
Matched: blussen
quote:
eric-pvt schreef op zondag 27 december 2009 @ 11:18:
[...]

omdat je dat accepteert, we zijn assertief protesteren een beetje vergeten,
toch ben ik door greenchoice opgebeld met de mededeling dat ik de "eerste ooit" ben die het voor elkaar heeft gekregen, dat de netbeheerder negatieve standen heeft doorgemeld, niet geschat, en ook niet op 0 gesteld, en greenchoice verwerkt deze standen nu negatief, en onder 0 en betaald het voor marktprijs uit.
cijfers zijn feiten, en de rest houd juridisch absoluut geen stand, er is namelijk geen enkele rechtsgrond voor dit geneuzel.

netbeheerders zijn namelijk heel schimmige instanties
Breek me de bek niet open, tot achter de Geschillencommissie van de NMa aan die sjieke Haagse Wijnhaven blijven het schimmige instituties...
quote:
, die liever uit de spolight blijven, en ze kozen er snel voor het conflict verder maar niet aan te gaan.
Meermalen meegemaakt hier, vergis je niet, het zijn reteslimme mensen die daar werken. Als de druk te groot wordt, weten ze superslinks het voor hen ergste vuur te blussen en gaan ze poeslief tegen je lopen doen...
quote:
het kan dus wel, omdat de netbeheerder nu eens anders heeft ingeschat, namelijk : we schatten in dat het minder werk is dit maar even zo te doen, anders komen we negatief in het nieuws. het kan dus allemaal wel, je moet alleen even doorzetten, en wil tonen.
Laat onverlet dat ik en twee andere betrokkenen niet zo lang geleden in een "gesprek van vele uren" te horen hebben gekregen dat de grootste netbeheerder NIET van plan was om administratie aan te gaan passen "voor die paar decentrale opwekkers". Dus misschien word je wel gewoon "afgevangen" als er iets met meterstanden bij jou moet gebeuren, om de stront buiten de deur te houden. En doen ze gewoon alsof hun neus blijft bloeden bij alle andere betrokkenen die niks begrijpen van de mist die "meterstanden verwerken" heet in dit land.
quote:
http://van.wijk.net/pvt/liander09.jpg
het voelt echt als een overwinning.
Leg eens uit in gewoon Nederlands? Ik zie hier geen "negatieve meterstanden" staan. Wat staat hier precies, en waar zie je aan dat je "verbruik negatief is geweest", en over welke periode? Waar staan die codes voor?
quote:
3 maanden dralen is onaanvaardbar bij hoge vaste kosten, in het 4 en 8 core tijdperk en pintransacties binnen 10ms mag je je afvragen waar je eigenlijk de netbeheerder voor betaald.
Waarom denk je dat "ze" van die sexy slimme meters willen? Dan kunnen ze straks door de leveranciers totaal onnavolgbare kWh tarieven door laten rekenen die maximaal in hun voordeel zijn, van uur tot uur (of erger) kunnen wijzigen, zodat je straks al helemaal geen enkel idee meer zult hebben wat de "marktwaarde" van zowel je eigen verbruikte als tijdelijk op het net geparkeerde zonnestroom zal zijn.
quote:
(bij greenchoice kan je zien wat de netbeheerder doormeld bij de sectie historie in je online dossier)
... maar daar is Greenchoice in jouw geval mogelijk weer van afgeweken, gezien de ellende met het negatieve verbruik (?).

Greenchoice kan over andere periode factureren als netbeheerder meterstanden vaststelt. Dat kan zowel "gunstig", als "ongunstig" uitpakken qua "negatief verbruik". Overigens ben ik vorig jaar door Greenchoice door de nul heen gesaldeerd omdat ik een fysieke meterstand opgaf die onder die van vorig jaar lag (op dat moment, was nog toen ik uit het diepe zomerdal omhoog aan het kruipen was). Ging maar om een paar kWh, dus ik sta op een byzonder lijstje (de CFO vond het jammer voor me dat ik dit jaar iets in de "plus" zat op het moment van meterstanden doorgave... ;) )

We zullen zien hoe "structureel" het gedrag van netbeheer zal veranderen. Zonder harde hand uit Den Haag blijft het allemaal hoogst onzeker. Zonnestroom heeft een harde hand nodig. Geen gepruts met meterstandjes door zeer vage instituties die veel te veel macht hebben.

** edit **

Net mijn eigen meterstanden zitten bekijken bij GC in die sectie "historie", en nu eric-pvt's plaatje terugkijkend: dat is ook daar net als bij mij wel een lekker ongesorteerd zooitje... Alle jaren staan door elkaar heen gehusseld...

Laten we zeggen: nog een puntje ter verbetering voor ons hard werkende groene leveranciers kluppie. Verder geen al te grote bezwaren tegen GC (net weer bericht gekregen dat de CFO zelf zich over mijn spreadsheet over foutief berekende gas vastrechten gaat buigen, ik ben benieuwd hoe ze het dit/volgend jaar gaan oplossen... ;) )

zonnigtype wijzigde deze reactie 27-12-2009 12:24 (6%)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• engelbertus
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22-02 21:47
quote:
zonnigtype schreef op zondag 27 december 2009 @ 11:56:
[...]

Breek me de bek niet open, tot achter de Geschillencommissie van de NMa aan die sjieke Haagse Wijnhaven blijven het schimmige instituties...

[...]

Meermalen meegemaakt hier, vergis je niet, het zijn reteslimme mensen die daar werken. Als de druk te groot wordt, weten ze superslinks het voor hen ergste vuur te blussen en gaan ze poeslief tegen je lopen doen...

[...]

Laat onverlet dat ik en twee andere betrokkenen niet zo lang geleden in een "gesprek van vele uren" te horen hebben gekregen dat de grootste netbeheerder NIET van plan was om administratie aan te gaan passen "voor die paar decentrale opwekkers". Dus misschien word je wel gewoon "afgevangen" als er iets met meterstanden bij jou moet gebeuren, om de stront buiten de deur te houden. En doen ze gewoon alsof hun neus blijft bloeden bij alle andere betrokkenen die niks begrijpen van de mist die "meterstanden verwerken" heet in dit land.

[...]

Leg eens uit in gewoon Nederlands? Ik zie hier geen "negatieve meterstanden" staan. Wat staat hier precies, en waar zie je aan dat je "verbruik negatief is geweest", en over welke periode? Waar staan die codes voor?

[...]

Waarom denk je dat "ze" van die sexy slimme meters willen? Dan kunnen ze straks door de leveranciers totaal onnavolgbare kWh tarieven door laten rekenen die maximaal in hun voordeel zijn, van uur tot uur (of erger) kunnen wijzigen, zodat je straks al helemaal geen enkel idee meer zult hebben wat de "marktwaarde" van zowel je eigen verbruikte als tijdelijk op het net geparkeerde zonnestroom zal zijn.

[...]

... maar daar is Greenchoice in jouw geval mogelijk weer van afgeweken, gezien de ellende met het negatieve verbruik (?).

Greenchoice kan over andere periode factureren als netbeheerder meterstanden vaststelt. Dat kan zowel "gunstig", als "ongunstig" uitpakken qua "negatief verbruik". Overigens ben ik vorig jaar door Greenchoice door de nul heen gesaldeerd omdat ik een fysieke meterstand opgaf die onder die van vorig jaar lag (op dat moment, was nog toen ik uit het diepe zomerdal omhoog aan het kruipen was). Ging maar om een paar kWh, dus ik sta op een byzonder lijstje (de CFO vond het jammer voor me dat ik dit jaar iets in de "plus" zat op het moment van meterstanden doorgave... ;) )

We zullen zien hoe "structureel" het gedrag van netbeheer zal veranderen. Zonder harde hand uit Den Haag blijft het allemaal hoogst onzeker. Zonnestroom heeft een harde hand nodig. Geen gepruts met meterstandjes door zeer vage instituties die veel te veel macht hebben.

** edit **

Net mijn eigen meterstanden zitten bekijken bij GC in die sectie "historie", en nu eric-pvt's plaatje terugkijkend: dat is ook daar net als bij mij wel een lekker ongesorteerd zooitje... Alle jaren staan door elkaar heen gehusseld...

Laten we zeggen: nog een puntje ter verbetering voor ons hard werkende groene leveranciers kluppie. Verder geen al te grote bezwaren tegen GC (net weer bericht gekregen dat de CFO zelf zich over mijn spreadsheet over foutief berekende gas vastrechten gaat buigen, ik ben benieuwd hoe ze het dit/volgend jaar gaan oplossen... ;) )
over greenchoice.
dat van die gehusselde standen kwam ik ook tegen.
ik heb greenchoice vorige maand daarover een mailje gestuurd, met nog een paar andere tips

zo wilde ik graag dat greenchoice zou gaan aangeven of de in het overzicht opgegeven standen werkelijk door de netbeheerder opgenomen standen waren, of dat het schattingen betrof, of dat de standen door de gebruiker zelf zijn doorgegeven.

je kunt bij greenchoice namelijk ook zelf je standen doorgeven aan greenchoice.
vraag greenchoice anders ook naar die mogelijkheid.

ik heb ze ook gevraagd of het misschien mogelijk was om gebruikers (klanten van greenchoice) de mogelijkheid te geven veel vaker standen door te laten geven. ( bij greenchoice kun je bijvoorbeeld 2 keer per jaar een afrekening krijgen, maar standen per half jaar is wel een heel "grof" overzicht van je verbruik door het jaar heen, vooral als je het interesant vindt om de invloed van de zon er in terug te zien.

ik kreeg van greechoice een antwoord met daarin dat de standen wel op datum gesorteerd waren, maar ik denk dat hij dan een ander lijstje bedoelt, die van de afrekeningen of zo. de andere antwoorden werd wel iets over geschreven, maar dat kwam er ook op neer dat daar niets mee gedaan zou worden..
als meerdere mensen nu eens dit soort vragen bij greenchoice neerlegt, misschien dat de whizzkid van greenchoice er dan ook iets over hoort, want zo ingewikkeld kan het niet zijn om dit aan te passen, terwijl een klantenservice oid al snel het idee heeft dat zoiets onmogelijk kan worden aangepast.

ik denk dat greenchoice zelf verder zeker zeer meewerkend wil zijn als het gaat om het voor mensen die zich bewust zijn van het milieu een goeie leverancier te bieden, met nuttige extra's

andere maatschappijen gaan niet verder dan het inkopen van groene stroom, wat toch wel een zwaktebod is om nog maar een beetje "bewuste" klanten naar je toe te trekken, terwijl ik wel het idee heb dat greenchoice wel degelijk een stap verder gaat, en een zeer duidelijke insteek heeft daarmee. hun varuiabele tarief is altijd goedkoper dan de "netbeheerder" van jou regio, ze salderen meer. alle stroom is groen, ze investeren in eigen projecten, en de vaste kosten zijn bij greenchoice ook niet heel hoog. dat alles op 1 rekening staat vind ik ook altijd erg prettig.

• energiebewust
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19-08-2015
quote:
guus.assmann schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:18:

@JAN-B
Bij ons lichtnet is in het transformator-huisje de nulleider aan aarde doorverbonden.
Daarom staat er altijd spanning tussen fase en beide, nul en aarde.
Bij een "zwevend net" is er geen doorverbinding.
Dit is natuurlijk alleen van toepassing als er geen aarding-set nodig is.
Was even vergeten dat er ook panelen zijn die geaard moeten worden. Dat kan dan meteen die zekering verklaren waarover nog al wat discussie was. Maar dan nog, wat aard je bij dergelijke panelen? het frame of leg je de min van de panelen aan de aarde? in dat gevaal is er wel een reeel gevaar. Overigens zou een brandweerschakelaar in het paneel circuit het theoretische probleem een stuk kleiner maken, geen draden doorknippen maar net zoals bij Neon voor het blussen de kring van de panelen onderbreken. Kost volgens mijn leverancier 75 euro extra.

2,7kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler www.energiebewust.biz

• SpeksteenWP
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 27-02 21:24

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Blussen met schuim is het advies en wel een dikke laag boven op de panelen zodat ze geen spanning meer leveren.

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:03

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
Speksteenkachel schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:20:
Blussen met schuim is het advies en wel een dikke laag boven op de panelen zodat ze geen spanning meer leveren.
ik zou zeggen: laten afbranden, dan kan ik eindelijk met een energie-nul (of energie-plus) woning beginnen te bouwen :9 >:)

<zet jerrycan met fossiele peut klaar ;) >

ZonPHP -=- Mijn Renault Zoe Intens -=- Duchenne Heroes 2013/2015

• zonnigtype
quote:
Speksteenkachel schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:20:
Is al onderzoek naar gedaan, helpt niet, schuim is binnen no-time van de modules af en dan heb je dezelfde riskante uitgangssituatie. Feitelijk dus nog gevaarlijker, want schijnveiligheid.

Rookwolken helpen natuurlijk ook voor geen meter (behalve als ze op het moment suprême de hemel volledig verduisteren). Voor je het weet waaien die weg, zelfde probleem (ik hoop dat de voorzitter van "onze" brancheorganisatie verkeerd is geciteerd in het Nederlands Dagblad...).

Ik heb zeer uitgebreid bericht op m'n site, met veel links naar diverse prima documenten over de materie. Belgische TV heeft inmiddels ook weer item gehad (met beelden van huisbrand in Gistel, lastig blussen van de isolatie onder dakpannen, o.a. door zonnecollector- en PV-installatie). Autoriteiten gaan met brandweer beste strategie uitstippelen. Ik heb inmiddels NVBR (die blij was met mijn links) gevraagd om zich aan te sluiten bij de informatiserings- en strategie campagnes in Vlaanderen en Duitsland, voor maximaal effect.

http://www.deredactie.be/permalink/1.846142
http://www.polderpv.nl/ni...010_brand_en_zonnepanelen

Mocht iemand interesse hebben in het tien pagina's lange grondige artikel in Photon over de materie (al uit 2009), weet 'ie/ze me vast te vinden...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Energiastic
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19-01-2016
quote:
JAN-B schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:34:
[...]

Wat houdt dat in - flamen / ik word geflamed :?
Vlammen? -> roken? -> vonken? -> blussen? :+

• Energiastic
quote:
zonnigtype schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:08:
http://www.polderpv.nl/ni...010_brand_en_zonnepanelen
Mocht iemand interesse hebben in het tien pagina's lange grondige artikel in Photon over de materie (al uit 2009), weet 'ie/ze me vast te vinden...
Ik ben tot nog toe nergens iets tegengekomen over de kans dat er via water iemand ge-electrocuteerd zou kunnen worden. Water is echt geen goede geleider. Alleen als je korte afstanden hebt met flinke oppervlakte (blote voeten op een natte geleidende ondergrond) kan je pas stroom afvoeren. Of je moet met pekelwater gaan blussen.
Wat gevaarlijk blijft is natuurlijk als je kabels met blote handen aanraakt.

Ik zou wel eens willen gaan testen :9 hoe gevaarlijk 600V DC nu echt is met een volle waterstraal (diam=10cm2, leidingwater) op bijvoorbeeld 1 meter afstand. Dat zou wel eens flink mee kunnen vallen...
Wie kan dit, voor ik het echt ga uitproberen ;), eens voor mij uitrekenen?

• zonnigtype
quote:
Energiastic schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:42:
[...]

Ik ben tot nog toe nergens iets tegengekomen over de kans dat er via water iemand ge-electrocuteerd zou kunnen worden. Water is echt geen goede geleider. Alleen als je korte afstanden hebt met flinke oppervlakte (blote voeten op een natte geleidende ondergrond) kan je pas stroom afvoeren. Of je moet met pekelwater gaan blussen.

Ik zou wel eens willen gaan testen :9 hoe gevaarlijk 600V DC nu echt is met een volle waterstraal (diam=10cm2, leidingwater) op bijvoorbeeld 1 meter afstand. Dat zou wel eens flink mee kunnen vallen...
Vooral gaan testen zou ik zeggen. Faraday deed ook zoiets met een vlieger in een onweersstorm, toch?

Ik blijf aan de voorzichtige kant met dat DC spul. De brandweer ook, die zijn met protocollen bezig. Geef ze eens ongelijk, ze redden jouw en mijn leven als het er op aankomt.

(mompelt iets over de vette vonken die een DC kabeltje van slechts een miezerig 108 Wp paneeltje over de dakbedekking trok, en toen was het niet eens zonnig... }:O )

quote:
Brandwerende deken of zoiets.
... of een trekschakelaar aan de zon ... :z

zonnigtype wijzigde deze reactie 18-08-2010 23:52 (3%)

• energiebewust
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19-08-2015
quote:
Energiastic schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:42:
[...]

Was er al mee bezig.
De elektrische geleidbaarheid van water
Onderstaande cijfers zijn afkomstig van: Wikipedia: Resistivity
Zuiver water heeft een soortelijke weerstand van 2,5.105 Ω een straal zuiver water met een lengte van een meter en een diameter van 1,5 cm heeft dan een weerstand van 1.42 G ohm
Een straal zeewater, een soortelijke weerstand van 2,0. 10-1 Ω van dezelfde dikte: 1,14 k ohm

Leidingwater is afhankelijk van de samenstelling 50-100 x minder geleidend dan zeewater. Zo'n straal leidingwater zou dan in het ongunstigste geval een weerstand hebben van 57 kΩ per meter. Bij een blusstraal van 6 meter is dit 342 KΩ
Als hier 600 volt over zou staan zou dit nog maar 0,001 Ampere aan stroom geleiden.

Maar zoals gezegd is dit de theorie. Een test door de Kema is niet verkeerd.

2,7kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler www.energiebewust.biz

• Energiastic
quote:
energiebewust schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:44:
[...]
Was er al mee bezig.
De elektrische geleidbaarheid van water
Onderstaande cijfers zijn afkomstig van: Wikipedia: Resistivity
Zuiver water heeft een soortelijke weerstand van 2,5.105 Ω een straal zuiver water met een lengte van een meter en een diameter van 1,5 cm heeft dan een weerstand van 1.42 G ohm
Een straal zeewater, een soortelijke weerstand van 2,0. 10-1 Ω van dezelfde dikte: 1,14 k ohm

Leidingwater is afhankelijk van de samenstelling 50-100 x minder geleidend dan zeewater. Zo'n straal leidingwater zou dan in het ongunstigste geval een weerstand hebben van 57 kΩ per meter. Bij een blusstraal van 6 meter is dit 342 KΩ
Als hier 600 volt over zou staan zou dit nog maar 0,001 Ampere aan stroom geleiden.

Maar zoals gezegd is dit de theorie. Een test door de Kema is niet verkeerd.
Die doen echter ook alleen maar werk als ervoor betaald wordt, du sdat wordt dan nog even wachten.

Aangezien alles per meter/lengte gaat hoeven we niet per sé op de Kema te wachten.
Als we gewoon alles per cm doen en niet per meter, kunnen we de opstelling op het aanrecht uitvoeren en met 6V i.p.v. 600V gaan werken.
Tegen de tijd dat we bliksem-spanningen (vonk-voltages) nodig hebben op het aanrecht zijn we met een heel ander project bezig: waterstof productie.

Als we de pomp/brandweerauto+slang ook nog eens als afvoer van (lekstromen) mogen beschouwen, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat blussen met water veilig is vanaf afstanden vanaf 1 meter ! ???

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
quote:
Okay, bovengrens van de ketel aanpassen qua ketelvermogen heeft dus verrekte weinig nut
precies net zoveel nut als vanaf vandaag altijd rustig te rijden in 5 met 90-110km/h
het effect is enorm als de ketel langer bezig is, met het cv water van 30c to 55c,
we gaan het van de winter gewoon proberen en vergelijken.

kort door de bocht is eigenlijk :als je de radiatoren hoort tikken,
is de afstelling niet goed, dat moet rustiger, zachter, slimmer, goedkoper, duurzamer, comfortabeler.
piekperiodes onder -8c met wind moeten echter wel handmatig opgeschakeld worden,
maar ketel max is dan simpel te doen.
quote:
UNETO-VNI: 'zonnepanelen niet gevaarlijk bij brand' 19 augustus 2010
Brandweerlieden lopen geen enkel reëel gevaar op elektrocutie bij het blussen van zonnepanelen. Dat zegt UNETO-VNI, de ondernemersorganisatie voor installateurs en de technische detailhandel.
hahaha wat een achterlijk land zijn we toch, zullen we hier ook iets gaan roepen ?
duurzame energie-tweakers roepen op tot het niet fietsen met een ladder op trambaan,
het gevaar voor electrocutie bestaat, alle trams moeten weg !

238103 wijzigde deze reactie 19-08-2010 18:03 (29%)

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 24-03 21:33

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wat een vijandigheid... Ik snap de algemene topic waarschuwing... (helaas)
En natuurlijk snap ik jullie frustratie rond de SDE, die zit er op mijn afdeling ook. Voor de duidelijkheid, voor ik hier over aangesproken wordt, ik heb niets met de SDE te maken. Mijn afdeling houdt zich puur met installatie, productie en commerciële financiering bezig (en alles wat daar omheen hangt).

De suggesties rond het spanningsvrij maken van mij, waren inderdaad maar suggesties. En sorry voor de mensen die zo erg op het geld zitten waarvoor een veiligheids-investering voor hulpdiensten blijkbaar te duur is, maar als dat nodig mocht blijken te zijn, en het wordt een verplichting, dan komt die er ook gewoon.
Laat ik het anders zeggen, zou je ook je stoppenkast uit het huis weglaten als je daar een ¤300 voor neer moest leggen?
Vergeet niet dat dergelijke berichtgeving helaas wat nare bijeffecten kan hebben. Wat dacht je van je brandverzekering? Er zullen waarschijnlijk naar aanleiding van dat bericht een aantal verzekeraars aan het rekenen zijn geslagen om te kijken hoe hoog de premie moet worden voor een huis met een zonnestroom installatie. Want tja, het risico bestaat dat de brandweer weigert te blussen en de schade dus nog groter zal zijn...
quote:
basfromasd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:57:
[...]

O, geweldig! Een verplichte single point of failure voor iedereen! Daar zitten we echt op te wachten. Briljant staaltje engineering, zeg!
Als je een beter idee hebt, roep maar. Als je zo weinig vertrouwen in een enkele schakelaar hebt, dan heb je in je huis zeker alles dubbel uitgevoerd?
quote:
We hebben namelijk nog niet genoeg normen in Nederland, dus dit komt echt als geroepen.
Rond zonnestroom is er nog maar heel weinig geregeld, wat helaas tot veel slechte installaties heeft geleidt. Er zijn genoeg situaties bekend van panelen die van een gebouw gewaaid zijn, kortsluiting hebben gemaakt, of zelfs helemaal niet werken door foute installatie. Als we in een perfecte wereld zouden wonen, waarin iedereen alles goed deed, waren normen niet nodig. Helaas is dat niet zo, dus zullen ze er altijd zijn.
quote:
Deze dodemansknop (dodemansrelais?) moet dan zeker door een erkend installateur (lid van een belangenorganisatie) aangelegd worden, door een ISSO lid gekeurd, met door een erkend instituut gekeurd materiaal?
Wat denk je nou zelf? Je praat over een veiligheidsmaatregel. Komt die verplichting er niet vanuit de overheid, dan zal hij wel als polisvoorwaarde opgenomen gaan worden in je verzekering, of voor de garantie.
Ik neem aan dat jij normaal installatie materiaal in je huis hebt (bijv. een Holec meterkast, gira of jung stopcontacten, etc)? Raad eens, die zijn allemaal gekeurd. Waarom? Om te garanderen dat het doet wat het moet doen. Dus ook veiligheidsschakelaars zullen gekeurd moeten zijn. Maar zo spectaculair is dit niet, want je kan ervan uitgaan dat ze allang bestaan (voor bijv. batterij-installaties).
quote:
zonnigtype schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:50:
[...]

Fijn, wel even de spellingchecker gebruiken (flauw, maar kon het niet laten). Dan kunt u hier vast ook wel, dicht bij het "vuur" enzo, melden of de SDE volgend jaar afgeschaft wordt, en dat er alleen maar geld naar ECN, Nijmegen, Eindhoven e.d. mag voor de "innovatie" (die vervolgens linea recta naar het buitenland weg gaat vloeien). En de burger verder in zijn sop mag gaarkoken met zonnestroom. Wat gaat het worden?
Hier kan, ga en mag ik niks over zeggen. En wat betreft beschikbaar geld, we kijken op het moment meer dan ooit naar Den Haag en wat voor kabinet er gaat komen. De kans is iets te groot dat ik gedag moet gaan zeggen tegen heel wat collega's, want zoals het er nu naar uitziet gaat er flink gesneden worden in alle subsidie-programma's (niet alleen voor duurzame energie).

Maar kijk eens hier.

En over dat de burger in z'n sop mag gaarkoken, de huidige strategieën in Nederland zijn niet gericht op het meters maken, zoals in Duitsland, maar op een slimmere manier zonnestroom inpassen in de bestaande bouw en infrastructuur. In Duitsland hebben ze problemen genoeg met het daar gebruikte stimuleringssysteem. Natuurlijk is het prachtig om zoveel meters te zien, maar vergeet niet dat Hermann Scheer zelf al aangaf in zijn oorspronkelijke plan, dat één van de belangrijkste doelen het creëren van een markt was, waarin de Duitse industrie zich kon ontwikkelen. En dat is gebeurd, tegen een vrij hoge prijs, waarvan het terugverdienen nu bedreigd wordt door de explosieve groei in China.

Daarnaast is grid-parity voor de gewone consument op het moment wel heel dichtbij, de laatste informatie is dat dit zelfs al ruim 2015 gehaald gaat worden voor wat grotere installaties. Aangezien we in Nederland zo goed als 0 invloed hebben op de prijsontwikkelingen, heeft stimuleren eigenlijk maar bar weinig zin, anders dan voor de CO2 doelstellingen. Maar daarin heeft zonnestroom gewoon een te klein aandeel. We hebben wel invloed in technologische ontwikkelingen. Nederland geldt nog altijd als koploper op het gebied van R&D, en ook dat levert wat op.
quote:
[...]
Niet alleen hier hoor, ook in België (Vlaanderen: tachtig maal zoveel bijbouw als NL in juli) wordt het, nota bene voor de tweede maal "sensationeel" gebracht...
In Vlaanderen ligt zonnestroom sowieso al enige tijd onder vuur. Waarom weet ik niet, maar ik hoor daar vaker negatieve berichten vandaan komen dan uit Nederland (even los van de fraude).
quote:
[...]
Niet "enorme aandacht", maar "enorm makkelijk copy and paste gedrag".
Niet "onbekendheid met zonnestroom", maar "bewust klein gehouden markt voor zonnestroom in NL". Kennis is er zat, we gaan maandag weer een heel leuk stukkie bewijs daarvan zien...

De "sensatie" laat maar zitten: de meeste mensen zijn het alweer vergeten, op naar de volgende microhype.
[...]
Vergeet Vlaanderen niet, daar bemoeit zelfs het Ministerie van Binnenlandse Zaken zich ermee. Ik zou zeggen: verplicht bezoek van NVBR aan zonne-energie brancheorganisatie BSW en Duitse brandweer autoriteiten (al tijden in overleg over de materie), en gezamenlijk met de Belgen consensus en protocollen opstellen. Drie maal geschoten is al snel raak.
In Duitsland liggen er al sinds 2007 richtlijnen voor de brandweer, ik heb ze doorgelezen en op zich zijn ze weinig spannend. Het hele doel van het onderzoek van de NVBR was juist het inventariseren van al deze documenten in Europa en hieruit richtlijnen destilleren voor de Nederlandse en Vlaamse brandweer. Hier hoeft geen ministerie voor aan te pas te komen. Dat in Vlaanderen BZK zich ermee bemoeit is ook niet raar, de brandweer valt immers onder verantwoording van dit ministerie (als het tenminste in Vlaanderen net zo geregeld is als in Nederland).
quote:
[...]
Gaan jullie dat opleggen aan alle installaties? Betalen jullie de kosten? Ook voor de "niet renderende" installaties die jarenlang buiten enig subsidieregime zijn aangelegd? Ik hoef vast niet mee te doen. Ik heb parallelle modules/omvormers, max. 40 Volt DC. Nog overleg met ZPV en ODE gepland?
Wat er gaat gebeuren, weet ik niet. Ik wacht op het moment verdere berichten af van het NIFV, waarmee ik al contact heb. En zij hebben weer contact met KEMA over dit onderwerp. Als daaruit komt dat met een duidelijke richtlijn en lespakket voor de brandweer, het risico voldoende is afgedekt, dan hoeft er niks te veranderen. Als de brandweer (in de persoon van het NVBR) het wel wil hebben, zal er waarschijnlijk wel een verplichting uitkomen. Maar dat is allemaal nog koffie-dik kijken.

Sowieso ben ik zelf nog aan het kijken of ik ergens de normen kan achterhalen voor DC-netten in een gebouw. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er al bepaalde normen opgesteld zijn voor dergelijke netten, aangezien die al jaren, zo niet decennia in gebruik zijn, maar dan met andere energie leveranciers. Daarin zullen ongetwijfeld grenzen vastgesteld zijn voor spanningen waarboven beveiligingen geïnstalleerd moeten worden (bijv. van 120v. dat als algemene grens geldt waarboven DC dodelijk wordt).
quote:
[...]
Daar waren de meeste technisch geïnteresseerden al snel achter nadat ze het prachtspul fysiek in/op huis hadden gehaald... Veilig is nooit iets vanzelf (ook geen inherent "safe" nuke). Dus ook zonnepanelen niet. Waarheid als een koe.
[...]
Tien jaar terug waren de energiemolochs en Duitsland nog niet zo slim om Hermann Scheer en Hans Josef Fell de tent uit te roken met zwaar overtrokken "brand[weer]gevaarlijk" claims. Ze hebben tevergeefs tot aan het Europese Hof geprocedeerd om het EEG nietig te laten verklaren. Is ze niet gelukt, en die 13 en een halve Gigawattpiek staat nu elke dag heul veul zonnestroom te bakken. Met nauwelijks (niet: geen) incidenten. We hebben nog een paar decennia voor we de eerste Gieg in eigen land vol gaan (lees, van EZ: mogen) maken...
Geef mij eens een bron waarom het van EZ niet zou mogen? Ja aan de SDE zit een bovengrens, weet je ook waarom? Omdat je anders aan de subsidie zelf gaat verdienen, wat met geen enkele subsidie mag.
Maar er staat nergens, maar dan ook echt nergens, hoe groot een installatie maximaal mag zijn. De enige 3 beperkingen zijn het vinden van:
  1. genoeg grondoppervlak;
  2. een geschikte aansluiting op het net;
  3. een financierder.
Laat ik een afspraak met je maken ;) Ik vertel graag wat ik weet en mag vertellen (ik mag nou eenmaal niet alles vertellen, maar dat moge duidelijk zijn), als jij (en eventueel anderen) ophouden met EZ te bashen en als je iets claimt, dit dan tenminste te onderbouwen met een publicatie waaruit dit blijkt. En ik zeg er maar vast bij, polderpv.nl is voor mij geen geldige of betrouwbare bron. Voor mij is Polderpv.nl namelijk net zo'n sensatie nieuwsbrenger als de Telegraaf of SBS6 en nauwelijks objectief te noemen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk...

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
NielsTn in "Duurzame Energie deel 17" had ie gepost.

ik was om half 6 nog naar de display kijken van het amaliapark (egmond met een ijsje)
106Megawatt continu kwam eruit, al 8 uur lang... (6-7 beaufort)
daar ga je toch wel dubbel van kwijlen, en dat zijn maar slechts 36 vestasjes.

als er bij mij brand komt sta ik op straat met 2 sma ess breakers, en blussen maar, jammer dat niemand weet dat dat juist zo moet, en juist niet knippen in kabels. google-> sma ess

238103 wijzigde deze reactie 23-08-2010 22:39 (23%)

• aartw99
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17-01-2015

aartw99

PV: 6500 Wp, 2000 kWh windnrg

quote:
eric-pvt schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:07:
NielsTn in "Duurzame Energie deel 17" had ie gepost.

ik was om half 6 nog naar de display kijken van het amaliapark (egmond met een ijsje)
106Megawatt continu kwam eruit, al 8 uur lang... (6-7 beaufort)
daar ga je toch wel dubbel van kwijlen, en dat zijn maar slechts 36 vestasjes.

als er bij mij brand komt sta ik op straat met 2 sma ess breakers, en blussen maar, jammer dat niemand weet dat dat juist zo moet, en juist niet knippen in kabels. google-> sma ess
waar te zien op welk URL?

PV: 2200 Wp Zuid en 4,5 kWp Oost-West; 4 aandelen = 2000 kWh Winddeler de Jonge Held

• 4Reload
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00
quote:
Mistraller schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 23:35:
[...]

Maar over veiligheid gesproken. Houdt het op bij de melders, of heb je nog iets in huis om daadwerkelijk actie te ondernemen? Als ie eenmaal piept zal je nog wel veilig de woning moeten verlaten.
Wij hebben in de keuken een blusdeken, in de meterkast een 6KG blusser, en op de 1e etage een 2KG blusser, en een lifehammer om de ramen in te kunnen slaan, we kunnen dan zo op het platte dak stappen. (raampjes zijn hier hoog en smal, daar past een volwassene niet door)
We hebben inderdaad in de keuken een blusdeken, een blusser is ook present in de bijkeuken. Er is één raam wat uit komt op de dak van de garage en één raam op de erker. Dus we hebben wel spullen staan. Of ik echter ga blussen of gewoon weg ren is een tweede...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*