Canon EOS 7D

Inhoudsopgave

De belangrijkste specs op een rijtje:
  • 18 Megapixel APS-C CMOS sensor
  • 8 bps opnamesnelheid
  • ISO bereik tot 12800, 6400 native.
  • 100% beeldzoeker
  • 19 'cross-type' AF punten
  • iFCL meetsysteem
  • Dual “DIGIC 4”
  • Full HD movie
  • Geïntegreerde Speedlite Transmitter
  • 3” Clear View II LCD
  • Body van magnesiumlegering, beschermd tegen omgevingsinvloeden
De volledige lijst met specificaties staat zoals gewoon op DPReview.

De prijzen van de Canon Eos 7D zijn als volgt:
pricewatch: Canon EOS 7D
pricewatch: Canon EOS 7D + EF-S 15-85mm IS USM
pricewatch: Canon EOS 7D + EF-S 18-135mm IS
« · ^

Hieronder een lijstje met reviews en handige linkjes:
« · ^

[Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 27-03-2010 20:50. Reden: Layout aangepast en reviews toegevoegd :)]

Op zoek naar software/integratie-architect?

Gelukkig niet, ik vind het formaat van CF ideaal als ik aan het werk ben. Met die SD-kaarten ben ik altijd bang dat ik ze sloop als ik erop ga zitten (m'n CF-kaarten belanden niet zelden in m'n kontzak ;) ) :) Die accu's zijn wel prut ja, volgens mij zijn er ook nog geen neppers voor te vinden?

Mja, de JPEG-engine kan me gestolen worden, ik ben benieuwd wat DPR in RAW-modus uit die camera weet te trekken. Ik hoop dat ze ook een ~10mpix sraw meenemen, ik zit zelf helemaal niet te wachten op >10emopixels.... Meer opslag benodigd, meer tijd voor conversies / inladen, meer ruis, etc. Het is me eigenlijk nog niet gebeurt dat ik te weinig had aan 10mpix, dat is ruim voldoende voor voldoende detail op een A4/A3. :)

Ik til bij >8mpix alleen nog aan het ruisniveau, het dynamische bereik, AA-filter en de kleurenweergave. Vrijwel al die eigenschappen hebben te lijden bij het verhogen van het aantal mpix op een sensor....

Probleem met DR is ook dat je daar aan kunt bijschroeven. Als die 18MP sensor relatief goed presteert, en je downscaled naar 12MP, dan kom je qua ruis een eind in de goede richting. Maar je wint geen jota aan DR als je gaat downscalen.

Ik hoop dat hij de DR van de 40D kan evenaren met een relatief lager ruisniveau, dan gaan we de goede kant op. Maar eigenlijk wordt het domweg tijd voor een 10-12MP camera met een killersensor op basis van de huidige technieken.

- J.W. - schreef op donderdag 17 september 2009 @ 00:28:
Als we toch bezig zijn :), hier is ook nog een filmpje van een bruiloft, gemaakt met een 7D uiteraard :P
Hulde voor de opnames, subliem gedaan. Beetje enthousiast met de sharpening, maar serieus, om deze resultaten (of die van de 5D2) te evenaren....Dat kon normaal als consument bijna niet. Ik moet zeggen dat ik het toch wel bijzonder zou waarderen om ook die opnames te kunnen maken. Met name een 24/1.4, 30/1.4 en een 85/1.8 oid lijken me hiervoor subliem werken.

zonoskar schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:17:
Over de focus problemen met de 5D2: Door de hoge resolutie is de minste bewegings-onscherpte te zien (soms ook bij 1/f sluitertijden), dus soms is het helemaal niet de AF die fout zit. Zeker als je het center punt AF gebruikt is de 5D2 erg accuraat.
Dat is dus niet fijn werken, bij snelle lenzen zit je dan gewoon met een probleem met die krappe DOF... Dit is een van de redenen waarom ik de 30D aan de wilgen wil gaan hangen, de vraag is alleen wat de vervanger gaat worden :)

Tja, kijk naar de specslijst en vraag jezelf af of je fullframe nodig hebt en/of je het prijsverschil kunt rechtvaardigen. Voor wat betreft de rest van je vragen: het is wel prettig om jezelf ietsje meer in te lezen zodat we hier gerichter antwoord kunnen geven :)

Teletekst schreef op donderdag 05 november 2009 @ 08:39:
Ik wil de 7D aanschaffen. Het liefst met de 15-85 kitlens, maar daar heb ik voorlopig nog geen geld voor.
Heeft iemand ervaring met de Sigma AF 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro Canon lens? Is dit
een aanrader om de tijd te overbruggen naar een betere lens?
Met alle respect, maar je kunt beter een wat mindere camera hebben en gewoon investeren in glas. Een goede camera met minder glas levert nog altijd mindere prestaties. Rare volgorde zo imho.

Zonder fatsoenlijk glas: ja imo. Ga eerst lenzen kopen en daarna een keer die camera, tenzij je 400D van armoe uit elkaar dondert.

mcdronkz schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 01:29:
[...]

Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Als je hobbymatig bezig bent en tevreden bent met de resultaten van je huidige lenzen kun je gerust een nieuwe camera kopen als je dat leuk vind. Zeker als je huidige camera voor jouw gevoel aan vervanging toe is, of wanneer je er op uitgekeken bent.

Zo hou je de hobby een beetje interessant :).
Dan vraag ik me af wat men in fotografische kwaliteit denkt te winnen. Het antwoord is nl. vrij weinig. Heb je nou goede midrange of toplenzen, dan wordt het een ander verhaal, maar zo? Tenzij je hele specifieke behoeften hebt (zoals een snelle AF, maar daar heb je ook een beetje nette lens voor nodig) zie ik de toegevoegde waarde niet.

Dit is een camera kopen om het gimmick gehalte imho :) Leuk om mee te spelen, maar als je naar fotografische kwaliteit kijkt, dan is een 50D (of de camera houden) icm net glas beter.

[Voor 6% gewijzigd door neographikal op 06-11-2009 17:15]

Melkbus schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 09:50:
De algehele sfeer die hier vaak hangt lijkt imo meer op het elkaar misgunnen van nieuwe apparatuur.
Complete onzin; er wordt voorgesteld om dezelfde hoeveelheid geld mogelijk nuttiger te besteden. Dat heeft niks te maken met het misgunnen van apparatuur. Al koopt 'ie uiteindelijk een 1Ds3 met een kitlens, ieder z'n ding, maar mijn keuze zou het niet zijn.

Vraag is meer wat je wilt en wat je gaat doen..

_ferry_ schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 19:15:
Dan heb je dus voor jezelf in feite de keuze al gemaakt :P 7D en 17-40. Puntje is misschien ook nog wel: grip ja of nee. Voor een 7D vind ik hem best prijzig, en de cam is al groot genoeg voor mijn handen. Maar bij partyshots wil je snel kunnen werken, ook in portraitmodus. In dat geval is een grip wel prettig IMHO. Aan de andere kant, kan ook het display van de 60D weer handig zijn als je foto's over het publiek heen wilt maken etc. Achja...
Ik durf de 60D juist om dat scherm niet zo te gaan gebruiken. Ik ben niet ruw in de omgang met de apparatuur, maar juist op zo'n vloer zit een ongeluk in een klein hoekje. De 7D voelt heel wat steviger aan als je het mij vraagt :) Daarnaast vind ik de 60D erg duur voor wat hij biedt, zo groot is het prijsverschil met de 7D niet.
mjtdevries schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 11:05:
[...]

Feestjes zijn vaak binnen en dan kan een lichtsterke lens handig zijn. Dus f/2.8 of beter.
Aan de andere kant wil je dan ook vaak meerdere mensen scherp op een foto hebben en in zo'n situatie kan wat meer scherptediepte met f/4 of zelfs f/8 nuttig zijn.

Ik denk dat je jezelf dan wel gaat beperken met de 17-40 en zou net zoals de mensen boven me eerder naar lichtsterkere alternatieven gaan. Maar vergeet ook een flitser niet.
De 17-40 een beperking met partyfotografie? Misschien voor de overzichtjes, maar voor de rest is het een prima lens voor dit doeleinde. De 17-40 zie je niet voor niks vaak in het wild, ook op feesten :)
Maar naast de lens zou ik ook een andere body overwegen.
Uiteraard is de 7D een geweldige body, maar hij is bepaald niet bedoeld voor feestjes en landschappen. De sterke punten van de 7D (en waar je dus ook zoveel extra voor betaald) zijn de hoge fps en de geweldige AF unit. Maar die is specifiek gericht op actiefotografie. Sport, vogels etc.

Voor feestjes en landschappen gebruik je die functies hoogstwaarschijnlijk zelden tot nooit.
Een goede AF is zeker bruikbaar, evenals een goede bouw en snelle verwerking. Ik zou niet weten waarom een 7D niet bedoeld is voor dit soort werk, ik kom geregeld zelf 1D's tegen. Natuurlijk is door z'n eigenschappen voor veel meer inzetbaar dan alleen deze vormen van fotografie, maar om nou te zeggen dat de 7D hiervoor niet bedoeld is? :)

Ik denk dat ik maandag zelf ook maar een 7D + grip ga halen :) Kan ik weer vijf jaar vooruit :P

[Voor 5% gewijzigd door neographikal op 17-10-2010 01:06]

Eerste weekendje met de 7D op stap geweest, beviel uitermate goed. AF doet meestal wat 'ie moet doen, sensor houdt zich netjes, het scherm is goed en hij is snel. Prima werkpaard om zonder ergernis m'n werk mee te kunnen doen. M'n nepaccu doet het ook prima, incl de stats op de camera.

* neographikal happy camper. :)

Korras schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 07:40:
[...]

dus die nepperd laad wel gewoon op?
Yup, de eerste was een DOA maar aq4u heeft me gratis en zonder retourzending een nieuwe gestuurd. Works like a charm :)

marceltuit schreef op maandag 01 november 2010 @ 10:26:
van de week zat ik handleiding van mijn nieuwe 7D door te nemen, en toen kwam ik een stukje tegen waarin stond dat je indien je opnamen maakt zonder door de zoeker te kijken, dat je dan het risico loopt dat er licht door de zoeker op de sensor kan vallen.

Is dit echt zo, ik vind het namelijk nogal vaag dat dat kan. Heb er bij mijn 400D iig nooit iets van gemerkt.
Inherent aan de slr-techniek, daarom zit er aan je nekstrap een rubberen geval dat je over de zoeker kunt schuiven :)

With stupid ^^ Als ik een camera koop, gaat er direct een grip bij. Alleen al voor de handstrap, maar ook de balans is een stuk beter :)

LR filtert over het algemeen de dooie pixels best netjes weg :)

Dit weekend weer met de 7D op pad geweest, maar ik blijf ruzie hebben met de output van de sensor in kunstlicht bij hogere iso's. De witbalans en de kleuren zijn het gewoon net niet, m'n veel oudere 30D bevalt me qua kleuren beter. Maarja, echte alternatieven zijn er niet zonder meteen weer een paar duizend euro neer te moeten tellen.

Ik krijg het gewoon niet gecorrigeerd, wat het nou exact is kan ik niet aanwijzen, maar de huidkleuren en witbalans lijken vaak gewoon nergens naar. Daarnaast valt de scherpte op iso800+ me eigenlijk tegen. De combinatie is in ieder geval behoorlijk jammer en dat terwijl ik veel low light schiet.

Ik baal er echt van, voor de rest werkt het ding als een droom, maar die sensor verpest het alweer (net zoals met de 50D). Duw me de 40D of 30D sensor erin en ik heb een camera voor de komende 10 jaar. De overstap naar een 5D2/3 is me nu gewoon te duur en stiekem heb ik helemaal geen behoefte aan een FF-camera.

Ach ja, luxeproblemen...

[Voor 13% gewijzigd door neographikal op 11-04-2012 12:44]

Hahn schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:50:
Als ik die DxOMark-link van Ventieldopje mag geloven is de 7D maar iets beter qua ISO dan de 30D. Wel apart dat de 40D en 50D zelfs slechter zouden zijn dan de 30D :P
Klopt, de sensor van de 50D kon me ook niet bekoren, die van de 40D was qua ruis niet beter maar had wel een behoorlijk groter dynamisch bereik. Al met al kwamen uit de 40D prima platen, beter dan uit m'n 7D. Daar staat tegenover dat de 7D heel wat meer camera is.

Misschien dat ik uit een andere raw-converter nog winst kan halen, heeft iemand daar ervaring mee? Ik gebruik nu Lightroom 4 en dus ACR.

Dat is het nog niet eens, de output van m'n 30D en 40D bevielen ook mij beter. In kunstlicht is de 7D helemaal niet lekker, soms lijkt de output zelfs wat op die van een compactcamera bij de bepaalde typen licht. Daarnaast missen de platen definitie op de hogere iso's, zelfs met RAW.

Ik kan m'n vinger niet helemaal op de zere plek leggen, maar ik zou graag een betere sensor willen hebben. De body, autofocus, etc is verder helemaal perfect voor mij :)

Klopt deel wel, hoewel de flare-ongevoeligheid en de kleuren toch wel een pre zijn, vind ik de bouw het grootste voordeel. Voor mij is het gewoon werktuig en moet ik niet al te veel na hoeven denken over wat regen, bier of andere troep. De 17-40 is gewoon gebouwd als een tank en heeft hier al eens een val overleefd: no problemo. De 17-55 is in dat opzich vergeleken met de 17-40 een tikje flimsy, optisch een prima lens hoor, maar je moet er wel een beetje met zorg mee omgaan.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee