Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[ShR] Meldingen Shopreview - deel 5 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:00

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Euphanasia
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 16-07 18:50

Euphanasia

In dit topic horen alleen meldingen over de reviews in de ShR thuis.
Andere opmerkingen, zoals bijvoorbeeld over bedrijfsgegevens, horen in eigen topics. Voor het melden van onjuiste (terugkerende) prijzen is een apart topic beschikbaar.

Verder wil ik even wijzen op de FAQ voor de ShopReview. Hierin is helder en kort terug te vinden waar een goede survey aan moet voldoen; zie het kopje 'Wat moet ik nou in een survey zetten?'. We hopen dat iedereen hiermee zijn voordeel kan doen :)

Indien een review aangepast of verwijderd wordt, zal de plaatser hierover altijd een e-mail ontvangen. Zorg er dus voor dat het mailadres in je profiel correct is. Bespreken van de redenen tot verwijderen kan je doen door op de betreffende e-mail te reageren. Indien er suggesties zijn voor beheer van de ShR in het algemeen dan kan dat in een apart topic. Er is al vaker over gesproken dus gebruik dan de search en lees de FAQs door alvorens een topic te openen.

Meldingen over mogelijke beïnvloeding door winkels in welke vorm dan ook dienen gedaan te worden via pricewatch@tweakers.net. Alle zaken worden vertrouwelijk behandeld, en persoonsgegevens worden nooit aan de winkel vrijgegeven.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Massale pre-order lijkt het :) En na een paar dagen een mailtje met de vraag om een review in te vullen - wat prima is zolang dat standaard is, en er niets tegenover staat.

Ik heb wel de echte oneliners er even uitgehaald. Thanks!

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
Jantjeuh87 schreef op zondag 06 december 2009 @ 02:51:
Hallo,

Onderstaande review lijkt mij wel heel erg kort en wat onvolledig, imho een one liner review :-).
Done :)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Agreed :)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
Floks schreef op woensdag 09 december 2009 @ 13:50:
Ik heb een vraag :) Maar eerst een uitleg!

Ik heb twee XFX 8800GT Alpha Dog's gekocht via Vraag & Aanbod.
Nu blijkt er eentje kapot te zijn, nu had ik de verkoper hier op kunnen aanspreken.
Maar ik wou eigenlijk eerst weten wat er mis was. Ik contact gezocht met XFX.

Na een chatsessie, waarin ik meld dat ik de kaarten niet gekocht heb in een winkel, maar tweedehands en dus ook geen garantie bewijs heb, meldt de medewerken van XFX dat hij met zijn "manager" gesproken heeft.
Krijg ik het volgende Bericht:

"If you wish we can upgrade you to two 8800GTX cards for your old 8800GT`s"
Gemeld dat ik in uit Nederland kom.
"No, not a problem, we are based in the UK, so you would need to send the 8800GT`s to us, and we shall cover the costs to send the 8800GTX`s to you"

Hoe super!
Ik kan alleen maar ShopReviews geven, geen merken.
Nu mijn vraag!

Hoe nu te zorgen dat XFX tot een dikke + krijgt?

Groet Floris
Wat je kan doen is een productreview schrijven waar in je niet alleen vertelt wat je van het product zelf vindt, maar ook wat je van de service vindt :)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Om te zorgen dat je onbezorgd kan schrijven met tussenpozen tot je het ok vindt, is er een vinkdinges "preview" of "embargo". Als je die uitvinkt zou je tekst moeten verschijnen :)

Staat je 8800 hier niet tussen? De review bij een Ati plaatsen gaat niet helemaal werken denk ik ;)
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=xfx+8800

Floppus wijzigde deze reactie 16-12-2009 23:46 (30%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
Indeed :)
Thnx

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Een enkele e-mail met een vraag is niet een concrete (poging) tot bestellen of ervaring en daarmee zwaar te mager voor een review - laat staan met beoordeling van aftersales erbij.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
Orion84 schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:54:
[...]

Dat lijkt me dus niet helemaal de bedoeling :P

Want dan telt je review mee voor nú, terwijl de ervaring (grotendeels) in het verleden plaatsvond.

Het lijkt me logischer om je update in die oude review er bij te zetten en evt. de scores aan te passen. Wat ik bij gebrek aan tijd even aan iemand anders overlaat.
Ik heb het even bekeken, maar de gehele ervaring is net pas afgerond. Er is destijds een review geplaatst vanwege de uitzichtloze situatie. Ik haal de oude wel ffkes weg :)

Het idee is sowieso dergelijke zaken straks afzonderlijk te kunnen beoordelen, waar nu een beoordeling bij algemeen altijd verplicht is.

Floppus wijzigde deze reactie 25-03-2010 16:50 (10%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Trashed, thanks!

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Thanks, ik ben er even doorgelopen. Een aantal aanpassingen, maar niet alles. Ik ben met je eens dat het ideaal zou zijn als mensen wat meer zouden schrijven, maar we moeten de drempel ook niet te hoog leggen. Een verschil tussen ideaal en minimum. Er wordt ook gekeken of iemand iets bijdraagt buiten het standaardverhaaltje.

Er wordt overigens gewerkt aan een aantal verbeterpunten waardoor de reviews nog wat meer informatie zouden moeten gaan bieden.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Nee, dat kan inderdaad lichtelijk niet door de beugel :o

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
MikelenniuM schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 14:32:
http://tweakers.net/shopreview/7746/minigadgets-punt-nl.html?Page=1#r_87361

Misschien ben ik een beetje wantrouwig, maar een user die zich speciaal registreert en dan zo'n positieve review schrijft over een webshop... ;) (waarvan het ook nog de eerste shopreview is)
Wij voeren dan ook sowieso al regelmatig diepte-controles uit. Het gehele systeem staat of valt met het vertrouwen van jullie, de bezoeker, in de geboden informatie in PW en ShR.

Zonder enige concrete informatie of bewijzen naar een review wijzen is niet heel erg bruikbaar. Sterker nog, als ik plaatser was van een dergelijke review dan zou ik ernstig beledigd zijn dat er gehint wordt dat het niet eerlijk zou zijn. Maar goed, ik begrijp je insteek ook zeker wel. We kunnen alleen niet gaan uitleggen wat wel waarom hoe wat waar en wanneer niet. Als er misbruik wordt gepleegd, dan treden we daar in ieder geval streng tegen op. En ja, er zijn zelfs al winkels uit de PW geschopt voor dergelijk misbruik en ik kan verklappen dat ze daar niet gelukkig van worden ;)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Indeed. Trashed, thanks :)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Tsja, ik ga niet weer het hele verhaal plaatsen over de regelmatige controles die we sowieso uitvoeren, enz. enz. Als je bewijs hebt is het welkom, anders is het gewoon onzin om te stellen dat het verdacht is.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
@Climbon: Ik kan me herinneren de review ook bij reguliere controle gezien te hebben. Er zijn geen aanwijzingen dat het niet zou kloppen :)

@Rhapsody: Er zijn helaas meer sites die gebruik maken van het quoten van X tekens en dan doorlinken. Zo ver mij bekend is daar op dit moment geen wetgeving voor die dat verbiedt. Het is naar mijn idee wel met een heel ander doel dan waar het recht op quoten ooit voor bedoeld is...

http://www.google.nl/prod...m&q=ipod&pub=Tweakers.net

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
hellknight schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:03:
http://tweakers.net/shopr...nt-nl.html?Page=1#r_89696 - gebruiker plaatst shopreview enkel wegens niet-correcte voorraadindicatie / prijsverhoging, er heeft nooit een bestelling / aankoop plaats gevonden
Hij is fysiek langs de winkel gegaan om hem op te halen waar hij niet op voorraad bleek, wat het tot een concrete poging tot aankoop maakt. Het is daarmee een concrete ervaring, wat de vereiste is.
quote:
hardware-lover schreef op maandag 27 juni 2011 @ 14:51:
http://tweakers.net/shopreview/7274/afuture.html

Aftersales waardering zonder dat er een aankoop heeft plaatsgevonden. Slechte waardering is geplaatst i.v.m. het slecht (niet) reageren op telefonisch contact. Shop geeft bij de Tweakers-shopinfo alsook op eigen website aan dat bij drukte de telefoon niet opgenomen kan worden en dat er beter via mail gecommuniceerd kan worden.

"LET OP: door drukte kan het zijn dat de telefoon niet altijd opgenomen wordt. Mocht dat het geval zijn, raden wij u altijd aan even te mailen. De mail krijgt hier voorrang boven de telefoon, en wordt altijd vlot beantwoord."

De algemeen waardering is ook negatief, of deze ook terecht gegeven is, is niet geheel duidelijk.
Was reeds afgehandeld.
quote:
pjottum schreef op zondag 10 juli 2011 @ 18:32:
Zat ff te zoeken naar spullen en kwam op deze reviews:
http://tweakers.net/shopreview/8141/storetotaal.html

Allemaal van nèt geregistreerden, en allemaal heeeeel positief. Daarna ook nooit meer gezien...
Na een wat dieper onderzoek bleek daar inderdaad één en ander niet te kloppen :)
quote:
Mensen, nogmaals... Dat een review van een nieuwe gebruiker is, maakt het niet automatisch dubieus. Winkels vragen mensen eenmaal om reviews in te vullen.

Floppus wijzigde deze reactie 21-07-2011 14:36 (66%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
^^ was reeds opgepakt :)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
Matis schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 19:04:
Ervaringen met Dynafix

Past dit niet beter bij een shop-review oid. Ik weet dat Dynafix geen echte winkel is, maar reparaties uitvoert voor derden.

Graag jullie visie hierover :)
Dynafix voert uit in opdracht, en eigenlijk nooit direct voor de eindklant. Alles wat ze doen is in opdracht, en daarmee passen de individuele ervaringen bij de respectievelijke winkels. Ik begrijp de insteek, maar het maakt het verhaal wat de ShR doet nogal wazig - dan zouden we alle fabrikanten moeten gaan opnemen omdat die reparaties uitvoeren.

Plaats je je ShopReview over een defecte TV dan bij de winkel van aankoop, of bij de fabrikant?

Juridisch is de winkel verantwoordelijk, en daar hoort het dus eigenlijk altijd thuis. Het opnemen van reparatiecentra maakt het zoals gezegd onduidelijk over waar iets thuishoort. :)
quote:
Gevalletje "vast goed bedoeld maar niet zo handig". Winkels kunnen met een herkenbaar account reageren, en er zijn nogal strikte regels. Sowieso verwijderd; denk ook niet dat zijn werkgever het erg zou waarderen te zien dat medewerkers op eigen initiatief communicaties plaatsen alsof ze uit naam van het bedrijf spreken ;)

Floppus wijzigde deze reactie 08-09-2011 10:18 (22%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
^^ Afgehandeld
quote:
oCe schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:52:
User 'totaalgeenhard' lijkt de wereldwijde extreme schaarste aan harde schijven vooral als kans te zien om drie shops er goed van langs te geven:

http://tweakers.net/shopr...uture.html?Page=1#r_93232
http://tweakers.net/shopr...nt-eu.html?Page=1#r_93235
http://tweakers.net/shopr...dcoon.html?Page=1#r_93233

Zijn reactie op Afuture's (in mijn ogen nette) reactie komt op mij puur over als naschoppen:

http://tweakers.net/shopr...uture.html?Page=1#r_93236

Lijkt me niet helemaal de bedoeling...
Dat de winkels hun bestelproces zo inrichten en daarom geadverteerde levertijden niet halen mag uiteraard gezegd worden. De wijze waarop daar ben ik ook geen fan van, en heb de user daar dan ook op aangesproken.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Done, thanks

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
dkoldewijn schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 16:02:
Zojuist heb ik een review geschreven over Multi Media PC in Heteren. Zowaar heb ik net positief telefonisch contact gehad. De spullen zouden morgen geleverd worden. Zouden jullie de review voor mij willen verwijderen? De bestelling is op dit moment nog niet afgehandeld en met een beetje geluk zal ik mijn mening moeten herzien.

Alvast bedankt.
Het is sowieso niet de bedoeling een review te plaatsen voor de ervaring is afgerond. De kans is reëel dat de winkel een betere service levert om een betere review te krijgen. Ik verwijder de review, maar we kunnen ook geen vernieuwde review accepteren.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Lijkt inmiddels aanpakt :)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Als ik hem backend even van zeer goed afhaal, wordt de box weer bewerkbaar. Ik zie echter geen inhoud...
Kan je dat eens proberen?

Dit lijkt me sowieso een bugje though :)

@daarboven; er is blijkbaar wat onduidelijkheid geweest voor de gebruiker over genest reageren. Het is nu wat laat daarop in te grijpen en te verzoeken het opnieuw te plaatsen terwijl het wel een relevante toevoeging is.

De andere review is lang, en bevat wellicht slechts zijdelings relevante informatie, maar het gaat daar om een langlopend onafgerond traject. We vragen gebruikers altijd uitgebreid te zijn over onafgeronde zaken.
Dat terloops een sneer naar T.net wordt geplaatst, vind ik in het hele verhaal niet relevant. De suggestie dat wij in opdracht van winkels dingen zouden verwijderen doet enkel aan de review af; ik zie geen reden die suggestie te voeden door daarop in te grijpen. Ik weet hoe wij werken, en stel volledig vertrouwen in de lezer vraagtekens te stellen bij een dergelijke opmerking als die gewoon in zicht staat :)

Floppus wijzigde deze reactie 23-12-2011 18:31 (71%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Ik heb daar op zich niet veel problemen mee eigenlijk als het eens voorkomt.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Ik krijg er meer het idee bij dat er wellicht actfief gevraagd wordt om reviews, misschien ook met een tegenprestatie. Ik zal eens wat mensen vragen :)

[edit] Blijkbaar sturen ze 2-3 weken na levering een e-mail met een linkje en de vraag of men tevreden was. Geen indicatie dat er verder ook nog wat tegenover wordt gezet.

Floppus wijzigde deze reactie 07-03-2012 14:06 (36%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Indeed :) Trashed.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Sorry voor de vertraging; ik ga even de reports nalopen :)

[edit] Done
quote:
mrmrmr schreef op zondag 29 april 2012 @ 04:39:

Het lijkt me verstandig om net geregistreerden pas het recht to reviews te geven wanneer ze een maand hebben rondgekeken op Tweakers.net. Als je dat niet doet, en direct zomaar iedereen toelaat, kun je niet meer vertrouwen op de ervaring die een echte Tweaker in z'n reviews zet, en dat zorgt een waarde reductie van Tweaker reviews in het algemeen. Dat zou zonde zijn.
Deze discussie is al vaker gevoerd, en hoort niet in dit topic thuis :) Ik zou zeggen, doe even een search, en je vindt er genoeg over.
quote:
KillerBee schreef op zondag 13 mei 2012 @ 08:42:
http://tweakers.net/shopr...tique.html?Page=1#r_98994

De review van Novaura klopt niet. Hij of zij heeft duidelijk zelf geen vooronderzoek gedaan en meent kennelijk de winkel hiervan de schuld te moeten geven.
Gezien het bedrag dat hij noemt, moet het om deze mediaserver gaan (en dus niet een mediaspeler, zoals Novaura pretendeerd):

http://www.informatique.nl/526171/zyxel-nsa310.html

Nergens staat vermeld dat er een HDD in zit, sterker nog, er staat duidelijk dat de behuizing leeg is. Ook de door de winkel vermelde link naar de fabrikant site bevestigd dit: http://www.zyxel.com/nl/n...services/nsa310.shtml?t=p

Daarnaast heeft een winkel wettelijk gezien 30 dagen de tijd om het bedrag terug te storten naar de klant, deze bestelling was een week eerder dan de review geplaatst. Een hoop gezeur om niets imho.
Punt blijft dat het afgerond is met dat ze hem maar moeten houden. Vooronderzoek of niet, heeft de winkel het met stellen dat een krasje de koop op afstand-rechten teniet doet het niet bij het juiste eind. Schadeplichtig, ja. Weigeren koop op afstand, nee.

Floppus wijzigde deze reactie 24-05-2012 18:24 (130%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
De eerdere review was door ons verwijderd, omdat de ervaring niet was afgerond. Blijkbaar is dat nu wel het geval, waardoor een review prima is. Users kunnen geen reviews 'herplaatsen' in de zin van weghalen en weer bovenaan plaatsen.
quote:
rdejongjr schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 17:01:
http://tweakers.net/shopreview/8240/it-become-one.html

De positieve reviews zijn gemaakt door kersverse accounts en steken nogal af met de rest van de ervaringen.
De negatieve reviews werden net zo goed grotendeels door kersverse accounts aangemaakt. Als je een regeling met partijen als Nationale Nederlanden en ING doet, dan is de kans fors dat je een hoop niet-Tweakers ook als klant krijgt. Ook die willen hun review kwijt - positief of negatief.

Wij controleren veelvuldig en intensief op fraude, en treden ook hard op als dat geconstateerd wordt. We hebben winkels in het verleden al uit de PW gehaald, en meldingen geplaatst ten aanzien van betrouwbaarheid van reviews.

Kan een winkel een frauduleuze review plaatsen? Vast wel. Kunnen ze dat op een schaal dat het werkelijk invloed heeft? Vrijwel onmogelijk. Wij kijken nogal wat verder dan wat mensen vaak denken. Winkels lopen vroeg of laat dan ook altijd tegen de lamp.
quote:
yodeluxe schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 08:19:
OK, maar gaat hierdoor het nut van de shopreviews niet verloren? Op deze manier komen natuurlijk alleen positieve reviews erbij, maar diverse tweakers hebben daardoor een negatieve ervaring opgelopen. Wanneer dat gebeurt en ze plaatsen een negatieve review, komen er weer verschillende positieve reviews bij om de score op te krikken, maar de mensen die deze reviews dan plaatsen zie je nooit meer terug. Hoe kunnen we dan weten of een winkel nu echt goed is, of dat het alleen maar goed lijkt doordat de winkel bepaalde klanten doorstuurt naar hier?
Nee, vragen om reviews in het algemeen werkt twee kanten op. Winkels wijzen er vaak standaard op na de bestelling of bij aflevering. Het benaderen van individuele klanten waarvan men denkt dat ze positief zullen zijn is vrijwel onhaalbaar, ook omdat veel zaken waar het telt pas achteraf aan het licht komen. Meer reviews betekent sowieso meer nuancering. Bij winkels met heel weinig reviews is er weinig beeldvorming en zijn er veel extreme scores.

Uiteraard is het niet toegestaan op enige wijze compensatie te bieden voor het plaatsen van reviews, of er een wedstrijd van te maken. In die gevallen voelen mensen vaak de noodzaak positief te zijn, en is dat meer uit eigenbelang dan iets anders.

Floppus wijzigde deze reactie 31-08-2012 11:16 (103%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
real[B]art schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:51:
Global Deals lijkt alweer aandacht nodig te hebben.

http://tweakers.net/shopr...eals.html?Page=1#r_105486
http://tweakers.net/shopr...eals.html?Page=1#r_105488
http://tweakers.net/shopr...eals.html?Page=1#r_105545

Vrij kort na elkaar drie extreem positieve reviews (bij de review van BvDAdvies had ik zowat een teiltje nodig ;)).

meer002 heeft zich al in 2006 geregistreerd, maar nooit iets gepost, behalve deze review.
BvDAdvies en Cdepaauw hebben zich beiden op 28 december geregistreerd om vervolgens op 28 en 31 december de eigenaar van de shop de hemel in te prijzen.

Het zou natuurlijk kunnen dat de shop en / of eigenaar echt vooruit gegaan zijn, maar naar mijn idee is dit geen zuivere koffie.
GlobalDeals is vanwege de grote verschillen vorige week nog uitgebreid doorgelicht :)
Als je bijvoorbeeld op internet zoekt op BvDAdvies, dan zie je dat het wel degelijk een bedrijf is.

Floppus wijzigde deze reactie 02-01-2013 17:19 (4%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
De melding is blijkbaar ingetrokken bij het keurmerk - dan is het weinig zinnig dat wij hem laten staan ;)
quote:
Antiloop schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 00:27:
[...]

Global Deals is inmiddels geroyeerd bij KVW:

[...]

verder is globaldeals ook bekend op www.mijnpolitie.nl, echter werkt de site van mijnpolitie nogal slecht en kun je dit alleen terugvinden wanneer je exact "www.globaldeals.nl" intypt om te controleren (zonder www is er bijv. geen melding te vinden)

en naar mijn mening kloppen de reviews ook niet, elke positieve review komt van een net geregistreerde gebruiker terwijl in de praktijk mensen minder vaak een positieve review zullen plaatsen + de moeite niet willen doen om speciaal alleen hiervoor te registreren

ik gok dat deze gebruikers afkomstig zijn van hetzelfde IP adres, UMTS ip;s of Proxy's om zo hun afkomst te verhullen, echter kan ik dit niet hard maken omdat ik hier geen inzicht in heb

gezien de royering en aanwezige registratie is een waarschuwing bij de SR wellicht niet misplaats (een onderbouwing indien dit niet wenselijk is hoor ik uiteraard ook graag)
Wij zitten bovenop de reviews, en we hebben er in het verleden wel verwijderd (zoals bij meer dan 50% van de nieuwe winkels tegenwoordig trouwens). Het is aantrekkelijk om te denken op basis van n=1 dat als jij geen goede ervaring, anderen die dus ook niet kunnen hebben.

Het lijkt erop dat de hele klantenkring op het bestaan van de ShR is gewezen, en daar zaten blijkbaar ook mensen bij die best tevreden waren.

De melding op mijnpolitie is een prima middel voor het melden van particuliere rekeningnummers, maar ook daar geldt dat 3 meldingen gewoon een flag opleveren. Daar ben je als je wat problemen hebt zo aan met wat ontevreden gebruikers. Dat wil niet zeggen dat de toko in opzet volledig malafide is.

Floppus wijzigde deze reactie 08-01-2013 14:15 (95%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Done, de andere ook verwijderd: die had al eens mail gehad over hetzelfde en blijkbaar komt die boodschap niet aan. Dan maar zo :)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Tsja, in principe heeft Amazon de deur dichtgezet en is het daarmee in basis afgerond. Taalgebruik kan netter, maar tenzij het echt grof of onleesbaar wordt is het toch een beetje ook de beeldvorming van de auteur. Het enige wat die bereikt namelijk is dat hij zelf minder positief overkomt op de lezer.
En ook dát hoort bij beeldvorming van reviews :)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Wij voeren uitvoerige controles uit om ongeregeldheden te voorkomen. Wel ben ik met je eens dat de plotselinge toestroom van nieuwe reviews wat vreemd is. Meestal betekent dit dat er actief gevraagd wordt aan klanten om een review te plaatsen.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Wellicht is dit een goed begin ;)
reviews: Tweakers FAQ

Er is wel een pilot (geweest) met een kleine compensatie voor reviews. Ik weet zo niet wat de status daarvan is. In ieder geval mag er geen onderscheid gemaakt worden tussen positieve of negatieve reviews.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Dat lijkt ons in dit geval ook ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Daar al op geantwoord:

Ik zie geen directe trends of zaken die wijzen op misbruik met reviews. Veel winkels vragen om een review, en dan zie je mensen niet altijd terug. Ik zie ook bergen gloednieuwe gebruikers met een negatieve ervaring.
Er gaan dingen fout, maar de meeste reviews stellen dat die wel opgelost worden uiteindelijk.

Als ze adverteren met EU producten, en het blijkt om andere SKU te gaan, dan hoort het product daar niet thuis. Kwa prijzen lijken ze op zich niet veel af te wijken van de anderen.

Het lijkt dat ze wel bij webshop keurmerk aangesloten zijn geweest, getuige zoekresultaten van November 2013. Omdat ik ze ook niet meer kan vinden, heb ik het keurmerk verwijderd.

De ShopReview lijkt mij precies te doen waarvoor die is: informeren zodat je een overwogen keuze kan maken :)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Van ons uit is inmiddels gemaild met verwijzing naar een aantal voorwaarden en een vraag over logo keurmerk. We willen zo veel mogelijk zelfregulering waarin review en prijs voor balans zorgen, maar er zijn uiteraard grenzen.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Dus... Het verzoek voortaan eerst te checken voor ergens massaal "fake" te roepen svp. Dat een winkel een foute voorwaarde hanteert wil niet zeggen dat ze in het algemeen geen goede ervaringen hebben.

We doen dit al even. Ongelofelijk hoe mensen zonder enig bewijs op basis van alleen de tekst durven een harde beschuldiging te eisen *en* te stellen dat er harder opgetreden moet worden. Doe eens even normaal...
Als er mensen een slechte ervaring hebben, kunnen anderen onmogelijk een goede hebben?

Als je als winkel wil frauderen en dat is zo makkelijk, waarom dan niet op een schaal die je score daadwerkelijk zeer positief maakt en de slechte reviews in de massa laat verdwijnen?

Floppus wijzigde deze reactie 13-05-2015 09:13 (58%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
Leetness schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:50:
Wacht even, dus als ik het goed begrijp is er bij de shop-reviews van Consoleplaza niks aan de hand?
Alle recensies in mijn post zijn gemaakt op datum van accountregistratie en vertonen overeenkomsten in schijfstijl, taalgebruik en usernames (en het zou me niet verbazen als er hetzelfde IP-adres achterzit). Ook is er sinds het plaatsen van de reviews geen activiteit meer geweest op het account.
Wat komt in jullie ogen (de mods) dan wél in aanmerking als foute recensies als ik vragen mag? (geen sarcasme, ik ben oprecht geïnteresseerd.)
Winkels wordt aangeraden hun klanten te vragen om een review. Simpelweg omdat meer reviews helpen een beter en genuanceerder beeld te geven. Daardoor krijg je ook mensen die niet eerder op Tweakers actief waren - hun ervaring is ook een ervaring. Eerlijk ook, omdat als mensen niet gevraagd wordt om ShopReviews toch de meeste mensen met een slechte ervaring enkel op zoek gaan naar een uitlaatklep.

Als je wil stellen dat nieuwe accounts zonder verdere activiteit automatisch onrechtmatig zijn, dan moet je ook kijken naar alle andere reviews bij de andere shops - daar zie je namelijk gewoon hetzelfde beeld. Alleen bij een winkel die over het algemeen wat meer goede reviews krijgt valt het blijkbaar minder op.

Wij checken op veel zaken, en dat gaat een stuk verder dan een IP. Een foute recensie is er één die van de winkel afkomt, door een bureau in opdracht van de winkel, of als de positieve review een eis is voor een actie en dergelijke. En dat betekent dus ook bewijs. Net zo goed als we van de winkels om de haverklap meldingen krijgen over onterechte negatieve reviews, en ook daar bewijs van opzet zal moeten zijn.
De suggesties voor zoveel dagen registratie en ander gebruik zijn al zo oud als de site, en ik ga dat niet nogmaals uitgebreid uiteenzetten. Het komt er net als bij V&A op neer dat er simpelweg te weinig basis en bruikbaarheid is als je met dat soort drempels gaat werken.
quote:
Zenety schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:43:
[...]

Misschien ook handig om er dan bij te zeggen waarom jij vind dat deze accounts wel legitieme reviews geven.
In dezelfde filosofie: ik denk niet dat we jou ooit hadden moeten toestaan een account aan te maken; je kon immers niet aantonen dat je iets zou toevoegen en mensen niet zou gaan oplichten.

Innocent until proven guilty.

Winkels hebben een hoop te verliezen als ze gepakt worden. Voor velen is de PW een significante bron van inkomsten. Dat verliezen is iets dat helaas een enkele maal is is gedaan bij hen die niet leerden dat we ze vroeg of laat altijd pakken.
Een publieke melding bij de ShR voor winkels die geen PW entries hebben over de betrouwbaarheid van reviews is net zo goed een doodvonnis - of op zijn minst zal niemand ooit meer een review geloven bij die winkel. Ook dat is al eens toegepast.

En zoals gezegd gaan we nogal wat verder dan IP. Wat precies, dat is het geheim van de chef.

Floppus wijzigde deze reactie 13-05-2015 19:30 (20%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Tav Naztel:
Floppus in "Nep reviews NazTel"

Ze verloten dus iets onder reviewers. We zijn er mee bezig.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
EDIT schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 19:18:
http://tweakers.net/shopreview/permalink/143712/

Situatie: bestelling gedaan, loze beloftes, slechte ervaring, op t.net een review geplaatst. We schrijven twee weken later. Ik word in de avond gebeld door iemand van Belsimpel.nl. Ze vonden het vervelend dat ik zulke slechte ervaringen met hen had gehad en wilden mij ter compensatie accessoires of een tegoed voor een volgende bestelling, MAAR dan moest ik wel mijn review aanpassen (lees: een positievere draai geven).

Ik ben er niet op ingegaan, maar besloot om wel de review aan te passen met deze ervaring (daadwerkelijke beoordeling heb ik niet aangepast).
Ik had de update van mijn review al geplaatst voor ik bedacht dat het überhaupt niet eens toegestaan was volgens de spelregels.

Kunnen jullie hier uitsluitsel over geven? In hoeverre mogen shops dit doen? Op deze manier lijkt me de betrouwbaarheid van welk reviewplatform dan ook (dus niet alleen t.net) aardig ondermijnd worden, zeker omdat dit niet eens de eerste keer lijkt te zijn voor deze winkel, als ik het topic mag geloven (Arnout in "[ShR] Meldingen Shopreview - deel 5").
Heel (bel)simpel - dit is niet toegestaan, dit willen we niet, en ze zijn er eerder al op aangesproken.
Er wordt nogmaals achteraan gegaan. Ik neem aan dat het niet nodig gaat zijn zoals bij een enkeling in het verleden dat we een publieke melding bij de ShopReview moeten plaatsen dat we niet in wensen te staan voor de reviews omdat ze zich niet aan de regels houden.
Het nadeel daarvan is namelijk dat mensen gelijk 0 vertrouwen meer hebben in welke positieve review dan ook, waarmee het de andere kant op slaat kwa bruikbaarheid van reviews.

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Zo, dat mag wel iets minder...

Wij hebben er helemaal niets aan als ons platform gesaboteerd wordt. We staan trouwens inderdaad niet aan de kant van de gebruikers - net zo min als dat we aan de kant van de shop staan!
Wij willen een neutraal en eerlijk platform dat zo veel mogelijk informatie biedt zodat mensen een goede beslissing kunnen nemen.

Je relaas over juridisch fout zitten slaat sowieso kant noch was. Als je serieus genomen wil worden in een discussie, roep dan geen dingen waar je geen verstand van hebt.

Er spelen ook verschillende situaties hier: er meldt iemand dat er specifiek service geboden wordt in ruil voor het aanpassen van een review. Dat is verboden.

Waar jij melding van maakt, is een heel andere situatie: dat er in het algemeen iets tegenover het schrijven van reviews staat. We hebben daar een tijdje terug van gezegd dat we gaan kijken hoe dat vorm kan krijgen - het promoten van reviews in het algemeen is naar ons idee goed.
Echter mag het nooit zo zijn dat een review positief moet zijn om de beloning voor de review te krijgen. Daar mag niet om een positieve review gevraagd worden. In je review schrijf je dat er gevraagd worden een 'tevreden' review te schrijven.
In de recentere voorbeelden die we zagen, werd gevraagd om een goede review te plaatsen.

Daar zit al een crux: een goede review is niet per sé een positieve review. Dat is net hoe je het bekijkt.

Wellicht is het je niet bekend, maar als er dat soort zaken spelen, of dat nu naar gebruikers of naar winkels is, dan is het normaal dat je eerst de dialoog aan gaat. Bekijk je de situatie en pleeg je overleg. Bij ons betekent dat dat we het aanhangig maken bij de contactpersoon voor die winkel, de zaak daar uitleggen voor communicatie en dat er dan wederhoor plaatsvindt.

Als daar dan toezeggingen uitkomen, en zaken dan toch weer niet in orde lijken, dan ga je daar wederom achteraan. Zaken kosten nu eenmaal tijd om zorgvuldig te behandelen, en dat doen we alle kanten op. Het zal niet voor het eerst zijn dat er allerlei claims opduiken over fraude door winkels die uiteindelijk gevoed blijken door een concurrent. Ik zeg niet dat dat hier aan de hand is, maar ik zeg wel dat we zorgvuldig te werk willen gaan.

Je slaat alleen al door door bij iedere eendagsvlieg te concluderen dat het foul play is: zoals gezegd mag er om reviews gevraagd worden.

Ofwel, ik ga het met alle liefde nog eens checken intern bij de contactpersoon, maar van je toon en beschuldigingen ben ik geheel niet gediend.
quote:
Als dit je enige bijdrage is richting de mensen die volledig neutraal en vrijwillig de ShR bijhouden, dan stel ik voor dat je een beter platform zoekt. Ik heb weinig trek mijn vrijwillige tijd te besteden aan 'mensen' die lekker makkelijk komen schoppen om vervolgens wel de gratis diensten te gebruiken waar ze tegen schoppen.
quote:
Toff schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:36:
[...]

Ik zou er niet teveel op rekenen. Van mij werd ooit een keurige maar negatieve review na maanden alsnog verwijderd. Ik vermoed omdat de betreffende winkel hier ten onrechte bezwaar tegen maakte (het ging om een verkeerde interpretatie van de leveringsvoorwaarden van Windows OEM). Ik stop er geen energie meer in iig, te meer daar en geen hoor en wederhoor wordt toegepast. Natuurlijk is tweakers een commercieel bedrijf en geen democratie, maar ik heb betere dingen te doen met mijn tijd dan tegen windmolens vechten.
Simpelweg niet waar: je hebt op 9 December 2005 19:50 netjes een mail gehad met uitleg. Daar kan je prima op reageren en het standpunt verdedigen.
Dat je teleurgesteld was dat je de OEM versie daar niet mocht kopen is leuk, maar dat viel gewoon onder de policy van Microsoft. Dat andere winkels zich daar niet aan hielden, tsja...
We kijken niet naar welke mening verkondigd wordt in een review, maar als er feitelijk onjuiste informatie gebruikt wordt om een winkel te straffen dan wordt de review inderdaad verwijderd.

Floppus wijzigde deze reactie 27-10-2015 14:58 (25%)

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Goed, het is prima dat mensen vinden dat het systeem wellicht anders moet. Top zelfs! Ideeën zijn altijd welkom. Maar dit is een topic voor het afhandelen van meldingen over specifieke reviews, en dat is zo wel voldoende offtopic gegaan. Ik stel voor dat wie wil discussiëren over verbeteringen daartoe een eerder discussietopic zoekt, of als dat niet voldoende aansluit bij het idee een nieuw topic maakt.

• Euphanasia

Euphanasia

Sales Support Pricewatch
Topicstarter
quote:
Deze is verwijderd.

Welcome to the League of Draven

• Euphanasia

Euphanasia

Sales Support Pricewatch
Topicstarter

• Euphanasia

Euphanasia

Sales Support Pricewatch
Topicstarter
quote:
cyrus109 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:06:
Hallo,

Ik had een shopreiview geplaatst bij Alternate.NL terwijl dit voor Alternate België was.
Ik heb er nu één gemaakt bij Alternate België. Kunnen jullie dan die van Alternate.NL dan verwijderen ?

Thx
Ik heb de shopreview bij Alternate.nl verwijderd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
Dat is altijd een moeilijk verhaal. Vooral mensen met gewoon een goede ervaring haken snel af als er drempels worden opgeworpen. Vaak is er ook niet heel veel over te vertellen. Vroeger werd er ook om concretere informatie gevraagd, maar dat had als bijwerking dat er gewoon veel minder reviews geplaatst werden.

Zeker bij de minder actieve winkels moest je het dan zonder, of maar met een paar reviews doen. Dus is besloten de onderbouwingseis voor positieve reviews te laten varen omdat een beetje informatie beter is dan geen informatie. Je kan alleen geen verschillende voorwaarden hanteren voor actieve of inactieve winkels, waardoor bij de actieve winkels vaak een groot aantal weinigzeggende reviews staan.
Echter, zolang het geen frauduleuze reviews zijn, is de balans beter dan als er minder reviews staan.

Bij negatieve reviews is de wil om het ei te leggen er sowieso meer. Je ziet ook dat mensen vaak specifiek naar wat negatieve reviews zoeken, en daar in wat meer detail willen weten waarom ze wel of niet moeten kiezen voor die winkel. Ook voor de winkel moet het bruikbaar zijn om zich te kunnen verbeteren. Ten slotte is er de factor dat we helaas ook daar misbruik hebben gezien tussen concurrenten. Dat is vaak moeilijker aantonen dan eigen beïnvloeding, dus is een concreter verhaal ook een drempel daartegen. Zo komen zaken als spelfouten en schrijfstijl sneller onder de aandacht.

Zoals ik het lees, is dat ook niet wat bedoeld wordt met gelijk behandelen van positieve en negatieve reviews. De definitie van 'voldoende onderbouwd' heeft simpelweg andere inhoud omdat er bij een traject met problemen en dus ook echt interactie, er veel meer te onderbouwen is. Koop ik online, betaal en volgende dag heb ik het en het werkt, dan... Is er eigenlijk ook niet heel veel meer te onderbouwen.
Wij behandelen de reviews gelijk in die zin van voldoende onderbouwing - er is verder geen sprake van dat publicatie van het ene of het ander pas plaatsvindt nadat de winkel de reviews te zien krijgt. Procesmatig is het hetzelfde.

Floppus wijzigde deze reactie 28-06-2017 13:36 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
quote:
PcDealer schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:15:
[...]

[...]

Jullie maken onderscheid tussen positieve en negatieve reviews:

[...]
Ja, ik zie hoe je dat zo kan interpreteren. Blijft het punt dat er vaak niet echt iets te vertellen is als alles standaard gaat, maar laat ik het even intern opnemen hoe en wat :)
quote:
Done

• Floppus

Floppus

Adviseur

Topicstarter
Dat is in theorie leuk, en zo was het vroeger ook. Maar in praktijk is gebleken zoals eerder beschreven dat je dan zeer weinig reviews overhoudt, tot op het punt dat voor de meeste winkels er geen aantal overblijft waar enig beeld op te vormen is.
Maar goed, we kijken even wat hiermee te doen.

• Euphanasia

Euphanasia

Sales Support Pricewatch
Topicstarter
Thanks guys we zitten hier een beetje in een overgang qua taken maar ik zal er deze week nog proberen naar te kijken.

• Euphanasia

Euphanasia

Sales Support Pricewatch
Topicstarter
@PcDealer Bij de meeste van je voorbeelden heb ik inmiddels de dubbelen verwijderd.
Het eerste voorbeeld moet ik nog wat dieper in duiken omdat die verschillende bestelnummers heeft.

De andere pagina's zal ik volgende week ook even bekijken.

• Euphanasia

Euphanasia

Sales Support Pricewatch
Topicstarter
quote:
SA007 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:42:
Ik krijg net een mail na een bestelling via centralpoint:

[...]

En een mail direct erna:

[...]

Klinkt alsof zeker om een positieve review vragen en er direct 10 euro korting aan knopen niet volgens policy zou zijn, of mis ik wat?
Thanks, Ik heb het doorgezet naar mijn collega die zich hiermee bezig houd.

• Euphanasia

Euphanasia

Sales Support Pricewatch
Topicstarter
quote:
h3nk13 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:43:
Thx flip

En inderdaad ook bij paradigit is het raak
https://tweakers.net/shopreview/49/paradigit/shopreviews/

Echt heeeeel veel dubbele, soms zelfs 3 x achter elkaar dezelfde met een paar woorden verschil.
Ook hier ben ik doorheen gelopen en heb ik er een zooi verwijderd.

• Euphanasia

Euphanasia

Sales Support Pricewatch
Topicstarter
h3nk13 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:18:
DirectSale viel me op dat ze wel een aantal erg vage positieve reviews hebben door nieuwe accounts. Allemaal prijzen ze de klantenservice en kraken ze de concurrenten af. De rest van de "echte" reviews zijn niet zo positief.

Toen viel me deze op

https://tweakers.net/shopreview/permalink/238589/

Eigenaar zelf die een review plaatst en sinds kort reageert op andere reviews van klanten met dezelfde account :)

Misschien eens de rest van de reviews ook onder de loep nemen? Denk dat de helft gewoon fake is.
De reviews waarbij ik duidelijk kon achterhalen dat deze nep zijn heb ik verwijderd. Ook heb ik een eerste waarschuwing naar de webshop gestuurd.

• Euphanasia

Euphanasia

Sales Support Pricewatch
Topicstarter
Ik ga de reviews verwijderen en zal intern overleggen welke stappen we gaan ondernemen tegen directsale.
In de back-end zie ik meer aanwijzingen dat dit niet klopt behalve dat ze erg positief zijn.

Euphanasia wijzigde deze reactie 13-02-2019 16:17 (31%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Euphanasia

Euphanasia

Sales Support Pricewatch
Topicstarter

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Ryzen

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True