Toon posts:

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 12
Acties:
  • 563.789 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05-2021
@Ploink, goed dat je dat erbij zet voor diegenen die er mss pcb's mee willen maken. Van die $51,- had ik ook gelezen en naar bestandstype heb ik eigenlijk niet gekeken, ik wou enkel een makkelijk en redelijk goed schema-tekenprogramma en wat dat betreft voldoet het aan mijn verwachting en is gratis. Als je zoiets met paint wil maken ben je een dag bezig. Ik had graag al langer zoiets willen hebben maar er zit een achtergrond aan vast waarom ik daar vandaag op kwam. Is namelijk zo dat Sebastius in zijn blog een schema heeft staan waar ik geen wijs uit kan worden. Ik bedoel, als je op de 74LS191 kijkt zie je bijvoorbeeld geen pinnetje "ripple" staan. Dat is geen afkraken - het is juist knap dat hij met datzelfde schema, wat weer door iemand was getekend, toch een structuur in heeft kunnen vinden. Ik vind het leuk om te tekenen dus om te oefenen heb ik zijn handgetekende schema als uitgangspunt genomen, althans een gedeelte daarvan. Dat Designpark beter geschikt is om te koppelen aan het laten maken van pcb's heb ik niet bij stilgestaan maar kan voor een ander wel een punt van overweging zijn. Ziet er iig goed uit als ik een willekeurige afbeelding ervan bekijk:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 14:31
Allemaal leuk en aardig die goedkope Chinese ebay producten, maar het houdt voor mij op als ik mijn leven riskeer.
Wat vinden jullie hiervan? Wie het ziet mag het zeggen.

C1=6.8µF 400V
C2=2.2µF 50V
C3=4.7µF 400V

[Voor 6% gewijzigd door Ploink op 03-05-2014 16:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:50
Ploink schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 16:51:
En juist F1 had nog enigszins de laadstroom (inrush current) van de primaire elco kunnen beperken. Nu laadt hij op met een klap en blauwe vonk als ik de draadjes in het stopcontact pruts. De zekering zal wel weggelaten zijn omdat ie snel stuk ging?
Maar dat is allemaal nog niet het ergste, achteraf gezien heb ik nog geluk gehad. Net stond ik daar op mijn sokken met dat ding in m'n handen bij het stopcontact...

Het Chinese chippie is een YH2048.
Nu werd ik toch wel benieuwd naar dat chipje, dus naast de google resultaten van "sexy women bikini swimgear" chinese-webwinkels kwam ik dit circuitje tegen:

En de datasheet, die ik maar even proxy aangezien ik die met <3kB/s (+3 pogingen) binnen heb moeten hengelen: https://dl.dropboxusercontent.com/u/207647/YH2048.pdf
Daar staat vergelijkbaar circuit in

:| :| :|

240V gelijkgericht (met beetje geluk op 1 dag 350V), op 10uF capacitor, direct naar LED.

Even rekenen dan hoor;
E = 1/2 * C * V^2
E = 1/2 * 10*10e-6 * 350^2 = 1225 mJ
Auw, daar kan je een flinke opdonder van krijgen.

Voor de rest lijkt het op een kop gezette buck regelaar. Niet heel bijzonder.
Ook die C4 inderdaad. Volgens mij zit die van LED- naar "GND". Handig hoor.
Ook leuk dat ze zo'n "trafo" als choke gebruiken. Was zeker de enige spoel die ze kunnen maken die >300V DC op zijn nek kan krijgen zonder door te slaan. Met misschien 1-2 laagjes dun folie isolatie materiaal (zoals in wel meer van die goedkope 5V telefoon adapters die op een vochtige dag dan toch besluiten 240VAC met 5VDC gesuperpositioneerd op het snoertje te zetten).

En ongelofelijk, deze datasheet durft weliswaar de term "EMC in de mond te nemen: 8)7
其中,f 为系统开关频率。在输入电压最小时设置系统的最低工作频率,而
当输入电压最高时,系统的工作频率也很高。综合考虑系统损耗、EMC 测试、和
磁性元件大小等因素,推荐选取合适电感值,使其工作频率在合适的范围内。

Where, f is the switching frequency of the system. Minimum input voltage to set the system minimum operating frequency, and When the input voltage is the highest operating frequency of the system is also very high. Considering the system loss, EMC testing, and Magnetic component size and other factors, it is recommended to select the appropriate inductance value, so the operating frequency within the appropriate range.

[Voor 27% gewijzigd door Hans1990 op 03-05-2014 20:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Ploink schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 12:42:
@kitao: JTAG is best wel cool 8)
Mijn eerste AVR project had een Atmega324p, iets groter dan de 328 en met JTAG.
Dit maakt een snelle in-system debugging mogelijk, dus singles-step, breakpoints, etc. Je kan bij elke break zien wat er in alle registers zit, je variabelen, de status van de pinnen, etc. Het is ideaal als je wil leren wat de MCU precies doet want je kan het stap voor stap volgen.
Je hebt een dure programmer als de JTAG-ICE2 nodig voor alle debug features, maar er zijn ook chinese klonen die voor weinig hetzelfde kunnen.
Ik zou hier nog even naar kijken. Ik schreef eerst dat Jtag me niets zei maar de naam kwam me wel bekend voor eigenlijk. Dat is toch hetzelfde (of een voorloper) van AVRISP MK2 ? De laatste wordt behandeld in datzelfde boek pagina 25. Twee foto's ervan, links jtag, rechts avrisp, zijn vrijwel identiek
http://i.imgur.com/ScnvG5gs.jpg ....http://i.imgur.com/AvMyv5ms.jpg
Zo'n kloon heb ik onlangs met de nodige hulp aan de praat gekregen, dat is deze

http://www.ebay.com/itm/1..._trksid=p3984.m1439.l2649
Helaas was de zipsocket niet geschikt voor een 328 maar de programmer was wel toepasbaar. Ik heb begrepen dat je dan met bijv. avrdude kan programmeren maar gelukkig gaat het ook met arduino-ide. En voorlopig blijf ik daar even bij, avrdude gebruikt niet de arduino-C (of wiring) en met C++ ben ik pas begonnen.
Program Structures uit deze tutorial beginnetje mee gemaakt.
Daar ben ik voorlopig nog niet doorheen :)

[Voor 1% gewijzigd door kitao op 04-05-2014 12:02. Reden: foto resize]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Hans1990 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 12:27:
Over BasicStamp. Ik las er toen wat over hier in het topic, maar nooit echt gekeken naar die PIC16F57. Dat deed ik laatst toevallig (goedkoopste PIC controller oid) en met mijn verbazing zag ik dat die PIC zo uitgekleed is het niet eens 1 interrupt heeft. Dat is wel erg extreem... ik zou weinig programma's kunnen bedenken die geen baat hebben bij een interrupt (nog niet eens over het leer aspect van zo'n pakket). Zelfs een PIC12F675 ofzo (8-pin PIC) heeft interrupts & A/D converter.
Over het gebrek aan interrupts op de pic16f57, daar heb je gelijk in. Aangezien jij zo te lezen veel met verschillende micro's bezig bent en ik dat IC nog steeds heel af en toe gebruik heb ik het even opgezocht op dit forum waar ik nog steeds ben ingeschreven : http://forums.parallax.co...p-have-hardware-interupts. Eigenlijk is die vraag verkeerd gesteld, wat verstaan wordt onder basicstamp bevat een aantal verschillende micro's. http://www.parallax.com/catalog/microcontrollers/basic-stamp
Ik heb een BS2, maar daar zit geen 16C in maar een F, tenminste dat kan ik ervanaf lezen met een loep. Voor het gemak een paar klikbare afbeeldingen
..
De afbeeldingen komen uit deze pdf, opent in nieuw tab http://www.parallax.com/s...BASICStampManual-v2.2.pdf
De interrupt kan 'vervangen' worden met Pollin of er zou volgens vorig forumartikel een andere micro gebruikt kunnen worden zoals de UbicomSX48AC. Uiteraard dwalen we nu af, het ging om de Pic16 ;)
Tocjh viel me iets op, de SX48 heeft verschillende kloksnelheden en daarover dit gevonden : https://communities.intel.com/message/91642
Nu vraag ik me af, zijn verschillende kloksnelheden nu enkel bij multicore mogelijk of is dat bij iedere micro door bijvoorbeeld een ander kristal eromheen te plaatsen of haal ik nu weer dingen door elkaar ?
Ploink schreef op zondag 04 mei 2014 @ 13:17:
Als je interesse heb zal je zelf onderzoek moeten doen om uit te vissen welke je moet hebben.
Ik heb er interesse voor maar ik moet wel opletten dat ik niet teveel hooi tegelijk op de vork neem, maar wat algemene kennis bijspijkeren kan zeker geen kwaad.
Edit: Toch maar even wat gegoogled.....
Tnx, tijdens schrijven van deze post heb ik dat nog niet gelezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
19roland70 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:14:
Hans1990 heeft gelijk :
The letter can be C or F, with some additions. C is for OTP (One Time Programmable) PICs,
the F is for Flash (electrically reprogrammable) types.
The 16C84 is an exception: it is EEPROM based, which is in practice the same as Flash based, yet it has a C in its typenumber.
Ik ga niet beoordelen wie wel of geen gelijk heeft, maar er is wel iets wat ik me al afvroeg toen Hans zijn post schreef. Namelijk, welk nut heeft het een OTP op een boardje te zetten dat gebruikt wordt om regelmatig te herprogrammeren ? Hier een schema http://www.parallax.com/s...-IC-Schematic-Rev-J_0.pdf

The PBASIC2CI/SS Interpreter is an industrial PIC16F57-I/SS, PIC16C57C-20I/SS, or a PIC16C57C-20/SS
Zo te zien worden ze gewoon door elkaar gebruikt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Schermpje is aangekomen. Best wel klein voor 320x200

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Geloof dat m'n ontwerpje klaar is.
Was voor het eerst dat ik met Eagle werk, en ik had vooraf zoiets van " oh, autoroute, dat komt helemaal goed."
Maar dan zie je het resultaat, en kun je naderhand alsnog heel veel zelf gaan tekenen :P Dikkere voedingslijnen (0,8mm) heel veel via's weggewerkt en de lijntjes netjes haaks op de soldeerpads van de IC's uit laten komen zodat ze niet zo snel sluiting maken tijdens het solderen. Volgens mij iets van 2 dagen aan besteed. Dat het de volgende keer maar sneller mag gaan :P
Maar zijn er verder nog zaken die ik moet checken? (buiten dat ik het schema nog een keertje vergelijk met het origineel) Ik heb een keer printjes gefreesd, dat dan weer wel, en dan laat ie gewoon het rest-koper tussen de banen zitten, dat is standaard toch? Lijkt mij prima.

• Ploink
Ga je zelf etsen of laten fabriceren? Zoek daarbij de juiste design rules.

Ik zou die dunste spoortjes wat dikker maken, hoe robuuster hoe beter. Om ze mooi tussen twee pads door te tekenen kun je ook een dun segmentje maken voor alleen dat stukkie tussen de pads.

Controleer de diameter van de DC jack pinnen, die zijn vaak veel te klein. Veel jacks hebben van die brede platte pinnen met soldeer oogjes. Daarvoor kun je ingewikkeld doen met slotjes frezen enzo, maar gewoon grote pads met grote ronde gaten werkt ook prima. Je moet er alleen wat meer tin in plempen bij het solderen.
Er zijn meerdere versies in diverse libraries en anders maak je een eigen lib (genaamd #ferry, dan staat ie altijd bovenaan in de lijst), kopieer het ding er naartoe en pas de pads aan.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

In Eagle het grid op 2.54mm zetten en grid op dots weergaven en je hebt pref brod layout die je 1 op 1 kan overzetten.

Wat ik me afvraag kan die tool van jou ook met banen gatenprintjes of van die eilandjes met drie gaten gatenprintje? Anders voegt het niks toe aan elke layout tool die grids kunnen weergeven, en dat kunenn ze volgens mijn allemaal.

Edit/
Meestal werk ik gewoon vanuit mijn hoofd direct op gatenprintje, je weet naar tijdje toch wel onderdelen hoeveel ruimte nodig hebben. als je actief filters gaat werken weet je vooraf al dat je wat weerstandjes en condensators eromheen nodig heb, en je hebt ook meestal wel idee waar de voeding moet komen.

Meeste circuit bouw je ook zo op zoals de schakeling moet werken, is vaak van belang welke volgorde alles staat, zomaar alles aan VCC vastknopen is niet de bedoeling natuurlijk, je wilt dat eerst lang bepaalde condensators komen en dan pas je IC in om maar voorbeeld te noemen. je begint dan ook vaak te denken en op te bouwen vanuit je voeding, of je moet rede hebben dat bepaalde componenten op bepaald plek moeten komen, dan moet je daarom heen werken, maar moet ten alle tijden volgorde juist houden.

Ik teken nooit iets eerst uit als ik met gatenprintej aan de slag ga, doe dat ter plekken voor het solderen op het gatenprintej zelf.

[Voor 48% gewijzigd door mad_max234 op 08-05-2014 18:37]

-Andere hobby- -

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 10:01

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ah, over printjes gesproken: koekje voor degene die raad welke technologie ik ga proberen na te bouwen met dit pcb'tje:

[Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 08-05-2014 22:35]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Zit inderdaad niet veel op zeg :/ ...........maar wel miso/mosi/sck voor spi, dan nog 1 pinnetje voor CS en dan hou je nog 1 pinnetje over :D

http://highlowtech.org/?p=1695

[Voor 26% gewijzigd door kitao op 09-05-2014 05:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 187449
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SOLDEER TIP gevraagd

ik heb wat LM75A SOP-8 I2C Digital Temperature Sensor IC binnen en wat printjes naar dip zodat ik makkelijker op een breadbord kan knutselen.
nou moet het alleen nog ff gesoldeerd worden.. hoe kan ik dit het beste doen ?
had wel is iets gezien van vloeimiddel uit een soort injectie spuitje en eerst een beetje'kaugum' eronder dat chipje niet kan verschuiven.
enfin.. hier is vast iemand die dit meer gedaan heeft.. hoe doe ik dit (ben smd maagd >:) )
of 'gewoon fijn boutje, dag niet drinken en extra dikke bril opzetten ?

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 09-05-2014 20:43]

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Puch-Maxi schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 23:45:
Ik heb deze Kester 951 flux-pen, rosin flux rma.
Dat Buyincoins-linkje, dat is een fake Kester flux pen, zie ook hier. ( "Frecautions" _O- )
Tevens is de enige Kester Rosin RMA Fluxpen van het type #186, jouw #951 is een "Low Solids, No-Clean Flux" zoals dat ook in Kester 245/275 No-Clean Soldeerdraad zit.
Je moet echt goed opletten, er zijn maar een paar (USA) verkopers die het originele product verkopen, de rest is allemaal Fake.
Natuurlijk kan ook een fake/no-name flux prima werken en heb je het tegen beter weten in gewoon niet door.

Ik heb hier thuis een originele Kester #952-D6 No-Clean Fluxpen (zoals in onderstaande afbeelding met lichtblauwe dop), komt bij Mouser USA vandaan, tesamen met een rolletje legendarisch Kester '44' 8) RA 63/37 soldeerdraad.

Zo zien de originele (genuine) er tegenwoordig uit (let op het # teken voor de serie-aanduiding & de kleur van de dop + kleur vloeistof):
resp. #951(No-Clean), #186 (Rosin RMA), #952-D6 (No-Clean)

Ook is het gele puntje van de pen zelf bij het origineel voorzien van een Chisel-vorm (platte schroevendraaier-vorm), bij veel van de Fakes is dat dan juist een rond puntje.
Er zijn ook meldingen geweest dat sommige fake fluxpennen spontaan 'openen' en al de flux verliezen.

-----
Tevens gebruik ik deze (genuine!) No-Clean Flux die bij Conrad vandaan komt: Edsyn FL112 (F-SW34) 30ml, prima vloeibaar flux in een potje.
Ploink schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 00:01:
Kester #951 wordt afgekraakt.
De fake fluxpennen van oa. fleabay wel ja :P , genuine Kester bij de distributeur vandaan is toch echt prima spul.

[Voor 29% gewijzigd door bitshape op 10-05-2014 03:53]

specs

• Niet online

nou hij zit min of meer .. maar het word niet mijn hobbie :P

• Niet online

ik heb wel een regelbaar boutje/hetelucht ding (en wat 'losse boutjes) maar is het toch niet echt kwaliteit.
dus nog even doorsparen dan maar :P

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 18:25
RobV schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 14:15:
Een goede regelbare bout is toch wel een beetje een vereiste voor als je iets verder wilt dan through-hole. Natuurlijk krijgt een gevorderde alles voor elkaar met een stuk staal en een fles waterstof (McGyver), maar als beginner werkt het zo ongelofelijk veel lekkerder en makkelijker als je een beetje goed gereedschap hebt.
True that.
Heb hier bijvoorbeeld deze staan:
En daar heb ik toch (noodgedwongen) grotere projectjes mee gedaan (denk aan 50+ soic8 chips en paar honderd 0603 en 0805), het werkt wat lastig maar eigenlijk best goed te doen.

Echter...als ik achter een fatsoenlijk station kruip...wereld van verschil en puur genot. Alleen went dat weer en na een half uurtje ben ik het genotsgevoel kwijt. Ik ben aan het denken om daarom continue af te gaan wisselen :+

Ctrl+k

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:23
Ook daar is een oplossing voor :P
Ik heb vorige week dit speeltje bestelt en hij komt waarschijnlijk over 2 weken. :9~

[Voor 18% gewijzigd door CrashOverDrive op 10-05-2014 16:24. Reden: Linkje ge-add]

• Niet online
ik heb een digitaal regelbaar soldeer station van 100,- . (zie foto's)
en heb voor een zeldzame smd reparatie een klein los boutje gekocht (die heb ik ook vandaag gebruikt)

nu ik wat vaker aan het solderen ben vind ik dat station bij nader inzien ruk.. het handvat wordt te warm.. hij zakt te snel 'in' bij grotere opervlakten, de kabel is te stug en de punten oxideren te snel naar mijn zin.

vandaar mijn opmerking dat ik nu toch echt een goed (lees pro JBC / WELLER) station zal gaan aanschaffen binnenkort.
CrashOverDrive schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:21:
Ook daar is een oplossing voor :P
Ik heb vorige week dit speeltje bestelt en hij komt waarschijnlijk over 2 weken. :9~
[afbeelding]
ik ben wel is bezig geweest met een video camera (nacht / IR kijker)
als ik die nu is ombouw naar een SMD soldeer kijker .. ???
Die cam module heeft OSD via I2C dus kan aan een arduino 8)

@ mad hieronder.. nee niet echt in de buurt maar ik los het wel op.

[Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 10-05-2014 16:58]

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-07 23:08
Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn eigen bureau om meer ruimte te creëren voor school en mijn pc/elektronica.

Zal even het ontwerp tot nu toe laten zien:

Totaal Afmetingen: 366x80x82 cm (LxBxH)

Onbelangrijk huiswerk deel :9

En het deel waar ik het meeste zal zitten en waar ik een vraag over heb.
Deze luid:
Hoe zouden jullie hier je gereedschap ophangen tegen de schuine wand?
Liefst een zo strak mogelijke oplossing.
Zelf kan ik niks vinden en zoek ik wss verkeerd en zou graag van jullie horen.

Alvast bedankt :)

• Ploink
ProAce schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 18:42:
Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn eigen bureau om meer ruimte te creëren voor school en mijn pc/elektronica.

Zal even het ontwerp tot nu toe laten zien:
[afbeelding]
Totaal Afmetingen: 366x80x82 cm (LxBxH)

[afbeelding]
Onbelangrijk huiswerk deel :9

[afbeelding]
En het deel waar ik het meeste zal zitten en waar ik een vraag over heb.
Deze luid:
Hoe zouden jullie hier je gereedschap ophangen tegen de schuine wand?
Liefst een zo strak mogelijke oplossing.
Zelf kan ik niks vinden en zoek ik wss verkeerd en zou graag van jullie horen.

Alvast bedankt :)
IJzeren strip op schroeven en een stapel ronde supermagneetjes kopen van ebay.

Zal even een testje voor je doen..... moment.....

Dit zaagblad buigt een beetje door onder het gewicht, maar het gaat om het idee :)
Magneetjes zijn Ø 20mm x 2mm neodymium.

[Voor 10% gewijzigd door Ploink op 10-05-2014 20:58]

• kitao
Voor mij geen wandbord meer, dan liever een wagentje
https://www.google.nl/sea...0CC8QsAQ&biw=1093&bih=515

Boormachine e.d liggen gewoon in de kast, schroevedraaiers apart kistje, sleutels in een vouwzak en nog wat wasknijpermandjes waar de rest van de meuk in ligt.

ps\ dit is een soort kliksysteem http://www.conrad.nl/ce/n...detview1&rt=detview1&rb=2

[Voor 14% gewijzigd door kitao op 10-05-2014 21:29. Reden: foto resize]

• ProAce
hmm das minder, maar niet onoverkomelijk.

Zoiets bedoelde ik, alleen dan wat langer/groter/beter.
Prijs maakt niet zo heel veel uit. Maar 30/40 is toch wel de max en lijkt me ook wel realistisch.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-07 10:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tijd om het beestje wat RAM te geven :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ploink schreef op zondag 11 mei 2014 @ 00:47:
Dan zit je al rond de €250 inc (of 100 zonder houder) en dan moet je het basis station zelf nog bouwen :|
ipv zelfbouwen, je kan al een nieuw compleet JBC station krijgen voor €209 ex. bij weidinger.eu: BT-2BWA Kit Weidinger Edition
Er zitten ook 2 tips/cartridges bij (chisel-vorm): C245-906 & C245-907
Dat is incl. de Duitse btw €249,-. Dezelfde JBC performance maar dan met een simpele 'analoge' bediening.
Mensen met een kvk/btw-nummer kunnen hier erg makkelijk shoppen, anders even doorvragen naar een pro forma factuur met (Duitse) btw.

Zo ziet de nieuwste versie er nu uit (eigen snelgemaakt fotootje):

[Voor 13% gewijzigd door bitshape op 11-05-2014 10:26]

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
@ bitshape
ziet er ook goed uit !

ik begrijp inmiddels dat er ook een soort modulair systeem is.

dan zou je later vb een andere handpiece bij kunnen kopen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
Sissors schreef op zondag 11 mei 2014 @ 13:15:
[...]

Dat is niet hoe de definitie van een computer normaal gesproken gebruikt wordt, zoals je prima weet. Een microcontroller is geen complete computer.
Wikipedia: Computer
Een computer is een apparaat waarmee gegevens volgens formele procedures (algoritmen) kunnen worden verwerkt. Meestal wordt met het woord computer een digitaal apparaat bedoeld, maar er bestaan ook analoge computers.
Dat is een hele brede definitie. Sterker nog, een computer was vroeger een mens met rekenliniaal, daar komt zelfs het woord vandaan. Voor het "Manhattan project" gebruikte men een zaal vol menselijke computers, die werkten volgens een vroeg distributed computing systeem waarbij iedere computer een velletje met opdrachten kreeg. De uitkomsten werden weer verzameld en overgenomen door typisten en zonodig weer opnieuw verwerkt door computers.

Een microcontroller is een microprocessor plus geïntegreerde peripherals en geheugen. Als die een rekentaak heeft en je daar toetsen, display, storage en communicatie (usb) aan toevoegt, dan heb je toch echt een computer.

Maar ik snap je punt wel hoor, tegenwoordig bedoelt men meestal een PC als men het over "computer" heeft.

EDIT: Ik heb reactie nummer 10000 !!!!!! :)F
Rondje voor iedereen!
http://www.sherv.net/cm/emoticons/drink/beer.gif

[Voor 5% gewijzigd door Ploink op 11-05-2014 13:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Ploink schreef op zondag 11 mei 2014 @ 13:36:
[...]

Wikipedia: Computer

[...]

Ik heb reactie nummer 10000 !!!!!! :)F
Rondje voor iedereen!
[afbeelding]
soldeer party http://tweakimg.net/g/s/oranje.gif

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
Als het gaat om een spanning van minimaal 100V DC tov ground, dan is het mogelijk om elektrische lading te meten zonder referentie punt.? Objecten met een gelijke netto lading stoten elkaar af, zoals in de gold leaf electrometer.

In An absolute electrometer for the physics laboratory (pdf) beschrijft men een opstelling met een milligram weegschaal (balans) die de kracht tussen twee metalen platen meet. Als je een digitale waarde hebt, dan kun je dit draadloos communiceren. Het is geen praktische opstelling en de gevoeligheid is laag, maar het kan :)

Edit: nou ga ik toch weer twijfelen, want ze hebben het over een absolute meting van spanning tussen de platen. Dan heb je toch weer een verschil. Maar je zou toch ook de kracht kunnen meten van de platen die elkaar afstoten tgv een gemeenschappelijke lading?

Neem nou bijvoorbeeld een bol, een gemetalliseerde ballon die geladen is. De lading gaat aan de buitenkant zitten en stoot elkaar af. die kracht zou je toch kunnen meten? Maaar eenvoudig is het niet ;)

[Voor 25% gewijzigd door Ploink op 11-05-2014 22:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ProAce
Ben even wat bezig geweest met het pcbtje.
Tot nu toe heb ik dit:

Klopt dit?
Dit moet dan 8 keer achter elkaar op 1 lange print.
De volgorde in het midden is: 1 ledje, 1 weerstand en dan 2 ledjes.

De buitenste banen zijn doorgetrokken zodat je er maar 1 hoeft aan te sluiten en niet 8.
Dit omdat de pcb in verschillende maten gemaakt moet worden en dan steeds maar 1 power suply nodig heeft.

Hoor graag op en aanmerkingen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
Wat betreft LED strips/printjes. Soms wil je gewoon iets speciaals dat de chinezen niet hebben, wat nergens verkrijgbaar is, dan maak ik het ook zelf. Hier een paar recente voorbeelden.

LED ring voor macro opnamen, ter vervanging van de LED lamp die bij deze microskoop standaard zat. (dimmer staat in laagste stand hier).
Die printjes gaan per 10 stuks, dus ik heb er nog wat over als iemand interesse heeft. Ik kan er warm white of neutral white led's op solderen. Alle leds zitten parallel, dus de hele ring lijkt 1 witte led. Ø50/30mm. Dit type 5730 led wordt gebruikt in vele chinese 230V LED lampen en geeft vrij veel licht.

Hier een opname met deze opstelling. Een Luxeon Rebel Royal Blue

Luxeon Rebel RED.

En dit is het onderwerp. De Rebel6 LED star MCPCB / IMS, zelf ontworpen en laten produceren in de Eurocircuits IMS pool. Voor royal blue zit er 6x3.2*1.2A= 23W aan vermogen op. Ik pulseer de LEDs met 1/8e duty, dus warmte is geen probleem. Het gaat om piek vermogen bij mijn toepassing. Ze staan alleen aan als de elektronische sluiter van een video camera open staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
Mee eens, SMD solderen is echt zó simpel als je het eenmaal gedaan hebt! En leuk :)
Een hetelucht station heb ik niet eens, ik bak het gewoon. Alleen als ik per ongeluk een QFP een kwart slag gedraait heb, dan fiets ik een paar straten verderop naar iemand die er wel een heeft, of ik bak de hele print opnieuw.
Maat 0805 is inderdaad heel eenvoudig, 0603 weerstanden zijn lastiger omdat ze zo licht zijn dat ze snel weg drijven of tombstoning vertonen.

Toevallig heb ik net een simpele LED ring voor Borroz gesoldeerd, maar met een complexe print werkt het net zo goed. Gewoon pasta aanbrengen met een spuitje en componenten plaatsen. Het hoeft helemaal niet zo precies. Als het te klein is.... koop een leesbrilletje, die gebruik ik zelf ook 8)
(klik plaatje voor vergroting)

En dan in mijn 'state of die art' SMD soldeer machine.
Druppie pasta op de rand als temperatuur indicator, gas terug als het vloeit en glimt, dan print erop, toekijken hoe het vloeit en zodra het klaar is er weer afschuiven. Vroeger heb ik ook met de hetelucht oven gewerkt, of een laboratorium droogstoof, maar dit werkt veel fijner omdat je alleen van onder verhit en je kan zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrashOverDrive
Sissors schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:04:
[...]

Dan wil ik wel een link naar een SMD experimenteer print zien waarbij je even flexibel bent als bij een gaatjesprint.
Weerstandjes en caps (0805 en 0603) kan je ook perfect op gaatjesprint gebruiken. Ook erg snel/handig als je bijv onstoringscaps bij IC's moet plaatsen. Je kan ze zo tussen 2 banen drukken. Scheelt ook aanzienlijke ruimte op de bovenkant van je print.

Zie hier een (oud) printje die ik ooit op school heb gemaakt. Zit vol met C'tjes, weerstandjes en ook nog een 3v3 regulator. Allemaal tussen de eilandjes gestopt. Let vooral niet op het vreselijke soldeer-blob-werk. Loodvrije tin + schoolbouten = :'(

[Voor 0% gewijzigd door CrashOverDrive op 13-05-2014 13:56. Reden: Dode url]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-07 16:39

mux

99% efficient!

Hé, kijk eens wat ik net in elkaar heb gezet met de magie van soldeerpasta en heteluchtbouten:

Dat zijn 0.75x0.75mm 4-pin 0.4mm pitch BGAs :S Om een idee van schaal te krijgen: die kleine weerstanden/caps (R14 e.d.) zijn 0402's, de grote shuntweerstanden zijn 2512's.

Print is op deze foto overigens nog niet schoongemaakt, er liggen nog wat soldeerpastaresten e.d. op. Maar ondanks belachelijk kleine pitch is dit alsnog prima gesoldeerd :) best blij mee.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• CrashOverDrive
Het grote voordeel van 0402 is inderdaad dat het nog nèt met de hand te solderen is. (ook mijn kleinste maat) maar wel heerlijk compact is. Dit is een printje van afgelopen jaar. Volledige 8bits R-2R ladder onder de footprint van een BNC connector :+

Heb er helaas geen HQ foto meer van, maar wel een render op 6K >:) waar het netwerkje goed te zien is.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:41

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Het kan altijd kleiner.
Geen print nodig :p

Dit is een atmega328 op een Micro Sd-card holder
De functie is een Small Form Fit seriële datalogger.
Met led's van 0.6 x 1.0 x 0.2 mm >:)

Of wel op een print.

Dit is een SMPSje proto probeersel. (0.2mm enamelled copper wire)

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-07 16:19
Over solderen gesproken... gisteren mijn LED-zaklamp uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet ivm een raar defect. Als laatste had ik de LED+heatspreader teruggeplaatst op zijn messing "houder" met uiteraard wat koelpasta ertussen. Helaas bleek de boel niet te werken, dus besloot ik aan de onderkant van die messing houder de controller nog even te reflowen. Had ik niet moeten doen, toen ik 'm weer omdraaide was de LED op zijn heatspreader gaan wandelen :D!
Het is me wel gelukt deze weer terug te solderen, maar daarbij is de LED beschadigd:

...maar wel gewoon nog werken!
Uiteindelijk kon ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan toen ik ontdekte wat nou het probleem was: de paraboolspielgel maakte kortsluiting met de contacten van de LED (die ik hier zo netjes O-) gesoldeerd heb). Plakbandje eroverheen heeft het probleem opgelost.

De replacement LEDs die ik inmiddels besteld heb ga ik denk ik maar in mijn fietslamp inbouwen.

• Niet online

ik had op ebay een 9v batterijtje besteld.. krijg ik er een MM bij :'(

• kitao
Programmeerstukje.
Ik dacht dat het gebruik van de spatiebalk in een character array of in een string net als ieder ander karakter als element daarvan werd gezien. Maar ik merk nu dat een spatie toevoegen vreemde resultaten met zich brengt :

• Niet online
ik koop af en toe wat JST male + draadje + female deel in een setje op eBay :)

[Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 14-05-2014 17:51]

• Niet online

de zelfgebakken LED minipiza van huisbakker Ploink is binnen... hmmmmmm ziet er smakelijk uit !

en weer een leuk project ( van de winter vrees ik :P )

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 14-05-2014 18:34]

• Niet online
ThaHandy schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 18:17:
Ik wil een seriële verbinding (RS232) sniffen en heb dan 2 poorten nodig. een voor Rx en een voor Tx.

Kennen jullie een seriële terminal (zoals putty/terminal die gezamenlijk 2 verbindingen kunnen weergeven? Zodat je de boel makkelijk kan volgen wat er gebeurd.
dit is dan wel handig (qua aftappen) .. heb alleen geen idee meer hoe ik eraan kwam

@ wesleytjuh

ja dat gaat helemaal goedkomen.. alleen de lens is voor een bewakingscamera met dag/nacht omschakeling >:)

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 14-05-2014 19:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:41

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Ik heb weer een projectje gevonden voor het weekend.

Ik zocht al een tijdje naar een goedkope WIFI naar serieel module om mee te experimenteren.
Toen kwam ik op samenkopen.net dit tegen.
De WF200, voor €22 euro een WIFI naar RGB controller. daar moet dus wel iets goedkoops in zitten >:)

Eerst kijken wat er in zit dan pas aan zetten natuurlijk.
(Ik wilde hem ook niet direct aan mijn netwerk hangen want je weet maar nooit met die chinezen)
Bingo

En we vinden een HF-A11-SMT-0, simpel maar doeltreffend zo te zien.
De module werkt met AT commando's. :)

Dus eerst even debuggen.

Op de achterkant zit een raar niet Google bare controller een 15L2K16S2 ??
Rx en Tx kanalen even omgeleid naar een 3v3 FTDI 2 USB kabel.
Na wat verschillende Baud Rate's geprobeerd te hebben.. BINGO.
Op 4800 8-N-1 krijg ik een a respons na +++ te verzenden, daarna een a verzenden en je zit in de AT commando functie.
Dan vind je een handige AT commando in de datasheet, AT+WEBU.
Dan krijg je +OK=admin,nimba of te wel de webpage inlog gegevens O+
Daarna contact gemaakt met het wifi netwerk wat hij op zet en naar het ip nummer gegaan.
Even inloggen en dan zie je de standaard web interface van de module met alle instellingen. :)
Daarna de LED Magic Color Controller v2 app geïnstalleerd.
En de controller wordt gevonden.
De app probeert dan de uC te pingen. (die natuurlijk nog los hangt).

' :) w all your HEX are belong to us

Morgen maar eens uit gaan zoeken wat het protocol is wat ze gebruiken.
Ik verwacht niet veel meer als een ID code en dan verzenden ze 3x een 8bits code om de uitgangen aan te sturen. Maar we zullen zien.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Knap gedaan Sebastius, is geen makkelijk project. Ik denk trouwens dat dit mijn eerste videospel ooit was, op Atari meen ik.

@Hans/Ploink
Ik zie jullie goochelen met pointers en debugprogramma's. Ik heb VS Expres2013 en ben hier met een vrijblijvend cursusje. Dat hoofdstuk gaat over pointers en is verdraaid lastig, ben er al flink veel uren mee bezig verdeeld over verschillende dagen. Om een programma te kunnen volgen zet ik op iedere lijn breakpoints en met een window Locals en Watch krijg ik variabelen e.d in beeld. Stap ik echter naar de volgende regel dan kunnen die waardes veranderen en ben ik die kwijt, oftewel nieuwe waardes komen in beeld, ouwe zijn foetsie. Om toch overzicht te houden pak ik pen en papier en schrijf ze op.
Dit is langdurig karweitje dus ik vroeg me af of dat programma niet een lijst kon bijhouden.
Zodoende kwam ik bij Intellitrace (IT), schijnt dat je dan ook terug kan stappen ipv enkel vooruit zoals ik nu enkel heb kunnen vinden. En IT kan dus een lijst geven heb ik begrepen.
Mooi, ik op zoek daarnaar, lees ik ergens dat het alleen te verkrijgen is met VS Ultimate.
Kijk ik op de downloadpagina daarvan ; Kost maar liefst €14.250,- !!!!!
Jullie (of anderen) hebben zeker geen tips om iets te verkrijgen wat op IT lijkt voor een kleine 14.200 minder ?
Plaatje :

[Voor 0% gewijzigd door kitao op 19-05-2014 18:25. Reden: foto resize]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Vandaag gevonden, een logic simulator met ca. 30 IC's uit de 7400-serie. Tijd geleden was ik bezig met digitale techniek, ik zit dat af en toe door te lezen en kwam een BCD-decoder 74LS47 tegen. Hier de datasheet ervan.
Nou had ik weinig zin dat op een breadboard te zetten, vandaar bij Atanu uitgekomen. Gratis proefversie voor 2 weken; ongelimiteerde licentie voor €25,-
Best grappig en pin-lay-out is identiek aan de datasheet. Wel lang gezocht naar een menu voor roteren en deleten e.d. Zit er niet op, alles gaat met CTRL+.....
klik-plaatje:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Vorige simo gaat eraf, heb een andere gevonden. Kan echter niks saven maar is gratis en véél uitgebreider.

7408 in actie. Programma rekent zelfs met floating pinnen, zeker uur bezig geweest waarom bij enkelpolige openstaande schakelaar de led toch ging branden.

@Borroz, daar wou jij laatst toch ook nog naar kijken ? Ik vind het wel aan te raden. Ik weet alleen nog niet hoe duur het is, als je niks kan saven en je hebt een groot projectje dan schiet het niet op.

• kitao
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 07:23:
Als je er eens logisch over nadenkt, dan snap je snel genoeg waarom dat is. Hoe zou je 'terug' moeten in deze code?
code:
1
2
a = user.input();
a = "";
Na jouw post kwam ik terecht bij een programma dat om user-input vraagt. Deze met overal breakpoints gedebugd - eigenlijk gecontroleerd op flow want er zit geen fout in. Op het moment dat het programma terecht komt bij
cin >> i ; dan popt het schermpje op en wordt er gewacht totdat er een waarde wordt geënterd. Als dat er eenmaal instaat dan zou net als anders teruggestapt kunnen worden denk ik.
Dit plaatje is genomen net voordat de laatste breakpoint wordt uitgevoerd bij regel 20 return 0; } en ingevoerde waarden zijn opgeslagen. Programma toelichting is hier te zien.

Ik heb nog lang gezocht naar beperkingen van debuggers, kon het echt bijna niet meer vinden. Hier valt meer daarover te lezen, heeft o.a te maken met timing aspecten en dat een debugger van invloed is, of kan zijn, op bijv adrestoewijzingen.

• Hans1990
Geinspireerd op de SmartScope kickstarter, die claimde "200 waveforms/second", dacht ik: "How hard can it be?"..
Natuurlijk zal de limitatie van de USB connectie vandaan komen, maar toch betekent het dat ze een custom graph widget moeten hebben om bvb 4 waveforms tegelijk op het scherm te tekenen. Of die dan intensity graded zijn vraag ik mij af; met 4 waveforms is er weinig te graden..

Ik heb ook zelf nog een projectje liggen (high speed power meter) die ik nog een keer wil omhoog schoppen naar paar MSPS. Die data wil ik dan streamen naar een PC mbv een 100Mbit ethernet verbinding. Dan is het natuurlijk wel leuk als ik zoveel mogelijk data op het scherm kan weergeven.

AFAIK werken die intensity graded displays in 2 stappen; ze capturen zoveel mogelijk waveforms, en houden dan in een 2D tabel bij hoe intens elke pixel van het scherm moet worden van alle waveforms. Kortom komt het er op neer dat je elke waveform moet aflopen, de X/Y berekenen en die in een hit-table op moet slaan. Afhankelijk van het aantal hits op elke X/Y positie kan ik een lichtere of donkere "pen" gebruiken en de pixels in 1 sweep ingekleurd worden.

Gisteren dit principe in C# in elkaar gezet en en vlot geoptimized op speed. Zo min mogelijk library calls, en direct in de byte buffer van een bitmap werken. Resultaten kan ik niet ontevreden over zijn.. de C# stopwatch zegt dat het tekenen van 1 kanaal x 800 samples x 200 frames op een 800x480 resolutie slechts 8ms kost. Dan kom ik uit op 25000 waveforms/second. 8)7
Hij kan nog wel sneller door nog meer frames op elkaar te zetten (het genereren van zo'n hit table gaat relatief snel); maar nog meer frames verzamelen in zo'n kort tijdbestek zal een grotere opgave zijn dan ze op het scherm te dumpen.
Bovendien 2M/25000=80pts, heel erg veel blijft er niet meer op je scherm staan dus..

Ook loopt de performance (dramatisch) terug als de schermresolutie omhoog gaat. Full screen (fullHD) blijft er nog "maar" 7500 wfms van over (weliswaar met 1920 samples). Mijn richtdoel was 10000 wfms dus iets minder is niet heel erg, het ging er om dat het weergeven geen bottleneck zou worden (wat het voorheen wel was met de populaire grafiek libraries).. :)

Goed, hier screenshot van een sine wave + toegevoegd random noise + een 1/125ste anomoly.

Of een AM modulated sine-wave (3M pts):

Volgens mij kan ik wel concluderen dat het aardig goed werkt, op naar de hardware :)
Voor geinteresseerden; code staat op github

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Ploink schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:38:
Heeft iemand Fritzing wel eens geprobeerd? Het lijkt vooral gericht op de hobbyist met arduino en breadboard, maar is het ook bruikbaar voor meer professioneel werk?
Ik teken zelf geen PCB's maar wel af en toe gekeken hoe bij Fritzing een BB naar PCB wordt vertaald. Hier 3 plaatjes van BB-schema-pcb; allen met dezelfde componenten-opstelling
........

Om een betere indruk te geven, als ik me goed herinner is in de volgende link van AlexanderSamson met Fritzing gemaakt, dat is een erg uitgebreide schakeling waar hij een PCB op heeft laten maken.
alexandersamson in "[Discussie] Arduino-topic"
Hij heeft daar dus ervaring in en mss kun je hem DM'en want veel zie ik hem niet meer helaas.
In ieder geval, ik kan er geen wijs uit zoals de 3 opties bb-schema-pcb naar elkaar toe worden vertaald; staat tegenover dat ik het (nu) toch niet nodig heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrashOverDrive
B_FORCE schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:24:
Zo snap ik nog steeds niet dat mensen met Eagle overweg kunnen.
Dat programma is echt geen pretje als je 4-laags PCB's moet maken met tegen de 800 componenten.
Ook mis ik daarbij heel erg de 3D optie.
3D opties zijn namelijk heel geschikt om te kijken of je print ook optisch/esthetisch een beetje slim/handig/mooi in elkaar zit.
Eagle is ook niet echt gericht op meer dan 2 layers (al beweren ze zelf van wel). Dan ga je al snel richting het profi spul. (met profi prijzen :+ ) zoals Altium. Maar voor 2 layers is het een prima programma, doch is de interface wel "wennen".

Eagle heeft ook nog een (onoffciele) plugin. Eagle3D (gebruikt POV ray). Die werkt imo wel goed om te zien hoe onderdelen vallen. Maar deze haalt het natuurlijk niet bij de (realtime) 3d functie van bijv Altium. O+
Dan heb je ook nog de officiele plugin EagleUP die het met Sketchup doet, maar die werkt naar mijn mening vrij brak.

Onderstaande render (stond ook al een paar pagina's eerder) heb ik gemaakt in Eagle + eagle3D, werkt fijn genoeg om te zien hoe spul valt. Al kom ik er zojuist wel achter dat de site van eagle3D down is, zal vanavond als ik thuis ben eens kijken of ik de losse setup nog heb :>

[Voor 9% gewijzigd door CrashOverDrive op 23-05-2014 13:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
@CrashOverDriveIk zie daar de steunpinnen van je BNC connector dwars door de smd weerstanden heen prikken :D

Het visualiseren van de PCB doe ik met gerbv. Als je de kleurtjes een beetje realistisch instelt, dan krijg je een mooi plaatje van de pcb, gebaseerd op de uiteindelijke gerber files. Dit dan wel zonder componenten, maar het geeft toch een aardige indruk. Ik kon hier zelfs nog even mijn copyright text eruit knippen.

@Hans1990 Ik heb met ultiboard gewerkt vanaf de DOS versie. Na 5.72 hield het op voor mij omdat ze UltiCAP eruit gooiden, waar ik juist erg tevreden over was. Multisim had een totaal andere user interface en ik had nauwelijks behoefte aan simulatie. Die ene keer dat ik een simpele simulatie nodig had pakte ik het gratis ltspice.

ps Ik heb hier nog steeds een Ultiboard v5.72 parallel port dongle met 500pin licentie voor de geinteresseerde....

[Voor 5% gewijzigd door Ploink op 23-05-2014 14:17]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

doei

bij dect/gsms zie je vaak een uitsparing in de behuizing vaak bij de batterij-en (lees 99%) zodat men in de fabriek kan testen of alles werkt zonder het apparaat verder te ontmantelen.

bij de gaten (onder en boven) zie je een "connectie pad" dit lijkt mij de tx/rx deze zijn gelabeld tp104 en tp103 (bij mij) ..

De Wii mote is een joystick met "vele" addons .. zelf al iets van 12 knoppen, motion sensor + IR sensor/camera .. + sound (zal wel " poor" wezen), rumble motor .. o ja en 3 assen motion sensor
de bekenste "addon" is een "nunchuck" en deze heeft een joystick + 3assen motion sensor.

voor de nunchuck kan je (zoals ik heb gedaan)
kopen. Dit scheelt me weer een een paar euro aan onderdelen.

net even aan het testen geweest me orginele 1602 scherm is defect dus --> prullenbak. (was mijn eerste arduino ervaring btw)

Maar terug naar de Wii mote, erg leuk om met BT(bluetooth) te spelen .. maar eigenlijk vind ik dat niet leuk eerder hinderlijk ..
als je namelijk een 3.3 source en tx/rx van je arduino eraan kan "raggen" hoop ik iets te krijgen in "string" format .. in een arduino is dit dan wellicht makkelijk te ontcijferen als "button x" pressed.

@kitao inderdaad er is veel te vinden over "alles" maar eigenlijk is er niemand zo snugger geweest of gewoon BT te omzeilen..BT is leuk maar vereist meer progammeren. Terwijl als je dit soort controllers goedkoop op rommelmarkt kan scoren. (5 euro ofzo) kan je wel heel simpel je eigen input of output eraan hangen..

niet meer aanwezig

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb net even kleine mod gedaan aan mijn laptop, extra HDD toegevoegd, DVD was al tijdje stuk. Nu zat er zo speciale notebook power connector op het moederbord, dan maar direct een gewone sata power connector op moederbord solderen. :)

Sata was gelukkig wel normale connector. Dit is even testje, ga van week SSD halen voor OS en dan verplaats ik de huidige HDD waar nu de nieuwe zit, uiteraard zal dan geen plakband gebruikt worden.

Windows ziet de 120GB HDD netjes, was namelijk niet helemaal overtuigd of het ging werken, kon in bois namelijk niks aanpassen wat betreft de drives.

Mijn plak en prutswerk. :D

-Andere hobby- -

• vso
  • Niet online

vso

doei

Als je zoekt zijn er adapters van slimline naar "normaal"

Zoeiets als?

Wellicht ook handig :)

niet meer aanwezig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
"De defecte 1602 komt uit een defect apparaat... dus ik gok dat tie eerder dood is ..kan ook zijn dat de pinout anders is maar dan ben ik nog steeds lost. er zitten geen beschrijving bij."

Ik heb hier een display daar weet ik ook niet van hoe die werkt, maar die mik ik echt de vuilnisbak niet in ! ;)
Mwa, moet ik wel eerlijk zeggen dat ik zeker weet dat die niet defekt is, ik heb die uit m'n eigen magnetron gesloopt. Is niet m'n beste foto maar dit is 'm met bijbehorend printje.

.......klikbaar

Zit een flink IC onder en vermoed dat die daarvandaan wordt bestuurd. Ooit hoop ik die nog eens aan de praat te krijgen hoewel ik er nog niet veel tijd aan besteed. Ik had een periode met deze hobby dat alles stil lag, meerdere keren zelfs over de jaren heen. Eén zo'n keer heb ik opruiming gehouden en wat zooi opgeruimd. Was wel nodig maar toen ik het weer oppikte had ik er wel beetje spijt van, zaten namelijk ook nogal wat schakelaars bij en kabels, stekkers, e.d. Een paar (vermogens)transistors had ik nog en vorige week 1 daarvan kunnen toepassen, scheelt toch weer wachten op een onderdeeltje.
Jammer alleen dat ik geen goede desoldeermateriaal heb, met litze gaat wel maar is niet ideaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
mad_max234 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 00:18:
Ik ken ze en denk ook dat zo bracket koop en van de oude drive eentje zelf maak, op ebay kosten ze paar euro. Weet nu dat het werkt en kan nu verder ga nadenken over de afwerking.

Nee is meer een sata 7+6 of zo, maar dan kleinere dan die van 2.5" Sata data connector is hetzelfde als standaard sata maar power is veel kleiner dan normale. En moet male deel hebben, deel wat zegt maar op de foto van jou aan de drive vast zit. Maar in principe heb ik die al in de oude drive zitten, kan die modificeren, denk namelijk dat net gaat lukken om als in oude dvd drive te stoppen.

Edit/
Heet dus gewoon slim sata, zoals jou plaatje al vermelde, zat te veel te focussen op de andere kant met molex.

Heb net zo dvd besteld, waren zelfs nog goedkoper dan vorige keer dat ik keek, nog geen 5 euro, daar ga ik niet zelf iets voor maken wat beetje in buurt komt qua afwerking.
net te laat.. , ik wist dat ik nog ergens zo'n kabeltje moest hebben maar kon het gisteren niet vinden.
vind er net 2.. een lange en een korte, zal je altijd zien.

of kan je toch nog zo'n kabeltje gebruiken 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Ploink schreef op zondag 25 mei 2014 @ 12:33:
Probeer deze loep. Misschien kun je het ook ontcijferen op een scherpe macro foto.
Is besteld, tnx. Heb er 1 maar die moet ik echt op de chip zelf zetten, zal zo de link zoeken. Foto nog proberen, goed idee.
Ik denk dat het allemaal interne fabrikant nummers zijn, dus niet gedocumenteerd. Alleen onderdelen als de MCU, relays en kleinere componenten zullen vindbaar zijn denk ik.
Ben wezen zoeken met de tip van Hans en er .pdf achter gezet. Kom ik op een site met manual, ik downloaden, werd er gevraagd, allow changes to this computer ? Ja hoor, ben niet voor bang voor. Pats, geen internet meer, proxyserver foetsie. Ik weet niet wat het was, maar na een uur en vergelijken met andere lap weer online gelukkig.
Anyway, ik heb paar documentjes gevonden, link hieronder. Opent in nieuw tab dus er gaat niks auto-downloaden.
voor parts: http://www.electronicmark...erpower-pt1-p-121043.html
service manual : http://elektrotanya.com/lg_mc-8083klr.pdf/download.html

De print komt uit een 8083DRS en manual is van 8083KLR maar dat mag de pret niet drukken, die andere zie ik nergens.
Dan zie je dat in de partslist voor de gehele pcb een nummer is, staan geen aparte onderdelen op die op die print zitten behalve het trafootje, zie eerste link. Dus als je tijdens garantie een defekt display hebt gooien ze er wrs een hele nieuwe print erin. (die ca. $73.- kost)
Misschien dat ze daarna de oude print nog terugsturen om te hergebruiken, zou kunnen, maar daar weten de servicemonteurs onder ons meer van als ik.

Sup\
http://www.ebay.com/itm/M...ain_0&hash=item46206c2faf
Is prima dingetje maar moet vrijwel tegen het oppervlakte aangehouden worden

[Voor 11% gewijzigd door kitao op 25-05-2014 13:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
mad_max234 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:12:
[...]

En is ook eigenlijk net het verkeerde deel, had male nodig, zeg maar deel wat in de drive zit, en dan aan de andere kant van kabel gewoon standaard sata power en sata data. Kabel moest in de connector komen waar eerst de drive in zat.

was dan volgens mij toch de juiste :*)

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 26-05-2014 22:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Ssssst...

https://lh6.ggpht.com/MwC6XJSB1FnwiKSV2bHYEAGX2-DZPKiZgxgPwQNdXvuHh5pG_bG34q0TWrkn87XO1sXRcXA=s85

Bout staat op te warmen om display te mollen cq verwijderen, vergroting met foto is niet gelukt.
Meteen een nieuw potje op m'n pre-amp gezet, kan maar klaar wezen. :7

@Drive, is gedaan hoor, avg-free maar alles doet weer goed nu.

[Voor 7% gewijzigd door kitao op 25-05-2014 14:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
@Max, bedankt voor de tip d:)b
Deze lap is minstens 3 jaar oud en heeft meer gure bezoekers gehad als een hoer op katendrecht maar doet t nog steeds. :D Eergisteren waren ze bezig hier met kabels, kreeg kaartje van upc dat het s'nachts plat zou gaan. Was misschien puur toeval en zat er nog ergens een kink, die andere lap ging ook erg langzaam.

Back to bussiness .... Heb de display los en MCU kunnen lezen : (zie ook linkse afbeelding)
01ZZW5A24OE
CH47U-5RF0
JAPAN0433HA1
Volgens mij is dat deze : http://www.datasheetcatal.../T/M/P/8/TMP87CH47U.shtml
.........

Display blijkt niet meer te zijn als veredelde 8-segment. 5V erop gezet, common anode gevonden, ledjes gingen branden en zijn klaar voor gebruik. Wel beetje gehavend want de bout tegen de zijkant vond die niet lekker en aceton over de achterkant om lijm te verwijderen was ook geen goed idee. MCU is smd dus die kan de kliko in, daar begin ik niet aan.

@vso, een 16x2 display werkt heel anders, dit is niet meer als een paar ingebouwde ledjes. Met een onbekende 16x2 zou ik meer moeite hebben als t al lukt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:39

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Als je de LPC1343 wel eens gebruikt had dan zou je het verschil in principe moeten weten. :)

Dit is een "self powered" device schema:

Bij een "USB powered" device laat je Q1, R4, R7 weg en trek je R5 naar 3.3Volt.

Programmeren doe je inderdaad via USB met de bootloader. Werkt perfect.

Concreet gaat het er om: kan ik heb USB powered aansluiten zonder de data lijnen te benutten(die zweven) en zal de µC dan herkennen dat er geen apparaat aan vast zit.

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

ben op zoek naar deze 'duim rotary' met switch.. om met 1 hand door een menu in een mobiele toepassing te kunnen navigeren.
- iemand een idee ( waar ik als particulier enkele stuks kan kopen)

* update .. inmiddels een 'gouden' tip ontvangen van Hamish .. gebruik een (blackberry spare part) trackball

maar wellicht krijg je zoiets ook connected :?

[Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 26-05-2014 15:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:14

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heb ook een leuk speeltje gekocht:

Een IR temperatuur meter. Deze kan ook een correctie op de gemeten materialen toepassen. Een tabel van veel voorkomende materialen zit erbij. Heeft een witte backlight, maar eens kijken of dat blauw wil worden ;)

Tevens in bestelling:

Kan je de gehele balans van je RC auto meten en instellen. Leek mij een leuk arduino project maar voor die 120 euro ga je niet zelf aankloten.

[Voor 6% gewijzigd door memphis op 26-05-2014 16:44]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Ik heb libraries gezien en voorbeelden dat hele poortreeksen werden gebit.
Maar dan ben ik er nog niet, dan moet ik dat nog samen laten vallen met een interruptteller die ca. 2500 rpm meet.
Vind het te ingewikkeld, ik wacht dan liever tot ik wel (schema) materiaal heb ontvangen.
Maar bedankt voor de tip natuurlijk. :)

edit\ eigenlijk nog veel meer want er zitten 7 bladen op de fan dus dat zijn 17500 pulsen / minuut
Dit is het schema overigens wat ik wilde uitproberen :

http://www.pyroelectro.co...pm_arduino/schematic.html
Maar ik had geen fototransistor dus vandaar die IR-receiver.

[Voor 38% gewijzigd door kitao op 27-05-2014 15:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
@memphis
Is allicht de moeite waard om te proberen. Ik las dit : "The IR-detector will give an output only when a 38.5 KHz signal is received". Zie pag 81 vorige link.
En hier de datasheet

Dus ik ging er vanuit dat ik daar aan vast zit.

@Arjen, dat is een punt hè, hoe uitgebreid wil ik het maken, misschien met een andere toepassing, tnx.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:17
Ik ben best wel stom, heb mijn (Adafruit) LED matrixje deels gefrituurd :F

Eerst was mijn opstelling nog in orde, maar had ik op dat moment nog niet echt door welke richting de stroom liep (had wel een idee dat het symmetrisch was), en prutste ik maar wat rond.

Later was ik van plan het met de MAX7219 led display driver aan te sturen, en het daarna pas op een backpack te solderen, gewoon om ervan te leren.

[Voor 3% gewijzigd door Ketho op 03-06-2014 21:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Dat je bij het meten van hogere toerentallen beter gebruik kunt maken van een vaste on-onderbroken lichtsstraal had ik nog niet eens zozeer bij stilgestaan maar begint me nu duidelijk te worden dat je dan niet wilt dat die lichtstraal zelf aan/uit staat te knipperen. Goed dat je daar even op wijst.

@Ploink, ik probeer meestal 2 dingen voor ogen te houden, het laten slagen van de opzet van een projectje en om het in eerste instantie zo simpel mogelijk te houden. Daarna kan ik altijd nog uitbreiden.
Ik had vanmorgen gezien dat het goed mogelijk is om de atm328 een blokgolf met een bepaalde (hoge) frequentie over een pin te laten uitzenden via bijv. deze site : http://www.fiz-ix.com/201...ducer-with-a-square-wave/
Dat zijn dingen die ik nog amper heb toegepast maar dat komt vast nog wel. Zoals je aangaf is dit toch minder van toepassing om daarmee de rpm van een motor op basis van een lichtsluis en een interrupt te combineren met het programma in de link. Mooie uitdaging maar dan begin ik liever stukje voor stukje bij het begin want interrupts is ook vrij nieuw voor mij.
Overigens heb ik een 3-draads fan - rood,zwart,geel - maar over de gele draad zie ik met een scoop enkel een vaste 5V spanning in beeld zonder enige vorm van golf, vandaar het uitwijken naar een lichtsluis.
niet deze ;)

http://www.biglasers.com/infrared-laser-pointer

@Ketho,
Ik ken dat, geen zin de datasheet erbij te pakken, weerstandje leek me ook niet nodig, gewoon even snel aantippen met 5V .... ontbreken nu paar lampjes her en der :/

[Voor 5% gewijzigd door kitao op 27-05-2014 23:05]

• kitao
Ploink schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 01:12:
Ik zie twee beren in die code voor Arduino.
1) Interrupts op de achtergrond kunnen de de timing verstieren, probeer een cli()/sei() om de irRead functie.
Ik ken dat commando niet Ploink, zal het eens opzoeken.
2) digitalWrite() is verschikkelijk traag waardoor het resultaat niet de gewenste 38kHz oplevert. Ik zie daar wel een correctie, maar die moet wel precies goed zijn voor de vertraging en de gebruikte klok snelheid. Vervang die door directe bit manipulatie.
Tnx, dat was het. Ik heb niet direkte bitmanupilatie toegepast want ook dat is redelijk nog terra incognita voor mij. Heb wel de -1 aangepast met diverse waarden. Dit staat er nu in dit programma en dit is het resultaat:
C++:
1
2
delayMicroseconds(halfPeriod - 3);     
    // - 1 to make up for digitaWrite overhead

...
Links in de seriele monitor mijn scoop en de ide, rechts de opstelling.
Bij -1 meet ik ca 29.4KHz, dat is te weinig om iets te detecteren, de receiver is blind.
Bij -3 krijg ik 33.5KHz en reageert dan goed op een obstakel (ps, dit is geen superscoop, kan niet inzoomen en heel nauwkeurig de freq bepalen, maar geeft wel aardige indicatie.
Bij -6 vliegt de detectie alle kanten op.
Dus al met al, bedankt voor de tip, ik heb nu dit setje kunnen verplaatsen van pic naar atm, vind het al heel wat :)
Edit: 3) Volgens het RC5 protocol moet de duty cycle 25-33% bedragen, geen 50%
Ik begrijp alleen niet goed wat dit ermee te maken heeft ?
Zoals gezegd, ik ben daar toen eens mee bezig geweest in dit topic, met Sony-protocol, Philips RC5/RC6 en met een Pioneer Receiver. Zelfde materiaal gebruikt als nu en heb met de nodige hulp daarmee o.a. het volume en zender kunnen regelen op philips tv, pioneer receiver en sony versterker.
Maar ik zie het verband niet met de opstelling als lichtsluis ?

• Hans1990
Vorige week al overkill graph engine laten zien. Deze week de firmware voor deze power analyzer geschreven. Die meet (voornamelijk) de stroom die door een shunt weerstand (10 ohm) loopt, zodat ik het stroomverbruik/gedrag kan karakteriseren van div. andere projectjes die ik op batterijen wil voeden.

Zo kan ik mooi 50Hz "storing" meten als ik zelf aan de shunt zit (en met beide voeten op de grond).

De schaal is hier 1uA/div. Amplitude is zo'n 6divs (de rest is ruis van de A/D en versterker); over 10R zou betekenen dat dit een sinus golf is van 60uVpp. B)
Ik meet met 2x MCP3911 ADC's, die kunnen samen tot ~400ksps (misschien 500ksps als ik ze een hogere clock kan geven).
Deze STM32F407 (@150MHz) had wel moeite om dat te samplen :/ Met de standaard CMSIS library calls bleef het maximum haken op 200ksps, omdat op die snelheid de CPU al 75% van zijn leven in een interrupt bezig was.

Ik heb toen de code "unrolled" door alle CMSIS funcitons met de hand te coden te "inlinen". Nu lijkt het de 400ksps goed te halen (heb nog niet gemeten hoeveel % CPU time, maar ik vermoed nog wel >50%)).

Vanochtend heb ik de interne A/D van de STM32F407 ook even aan het werk gezet. Zohier een ping packet die teruggestuurd wordt op een RF node (5mA/div):

Ik stoorde alleen aan de burst noise die elke keer zichtbaar was. Ik vermoed dat het van de ethernet chip komt, want als ik de A/D nagenoeg op zijn maximum zet (4MSPS) worden de bursts nog breder:

De duty cycle van de burst is circa 85%. Ik verstook ook 85/100Mbit aan ethernet verkeer. Hmmm :F
Ik moet sowieso een nieuwe revisie maken, moet ik ook maar even kijken naar storing van de ethernet chip op de ADC. 8)7

• kitao
Handig die bitmanupilatie !
Twee sites gecombineerd:
http://playground.arduino.cc/Main/PanasonicIrSensor
http://www.fiz-ix.com/201...ducer-with-a-square-wave/
De 2e site goed doorgenomen met hoofdstuk 17 erbij uit de atm328 datasheet en ik durf nu te zeggen dat ik wel begrijp wat die professor probeerde te vertellen van Fiz-ix.com . Niet dat ik nu heel dat hoofdstuk uit de sheet snap maar wel dat artikel. Het geeft een mooie 40KHz op de ir-led en detecteert goed:

Volgende uitdaging wordt dan om het aantal onderbrekingen te tellen die optreden bij de lichtsluis met een snel roterende dc-motor. Heb nog wel een vraag over PoortD bitmanupilatie. Steeds kom je dan de waarschuwing tegen, zet RX niet op 1. Wat gebeurt er dan als ik daarna de uC afkoppel van de usb, kan ik hem dan de volgende keer niet meer gebruiken ?

@Hans, knap gemaakt de graph engine

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Ploink schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 21:14:
Beter, maar kun je nu ook zelf de gewenste frequentie maken ipv de 40kHz uit het voorbeeld?
Ik kon een machinist en die zei altijd, als iets goed draait blijft er dan met je .... vanaf. :/
Ik heb het nog niet geprobeerd, staat onderaan de site hoe het moet en zou moeten lukken, hetzij door OCR2A te veranderen of de CS2x bits. Vorige keer schreef je : "dan koop je wat je nodig hebt en je maakt wat je niet kan kopen. Als ik daar iets nieuws voor moet doen, dan moet ik dat maar leren".
Ik ben begonnen met een fan met 3 draden, bleek de tacho-draad kapot dus ik moest overstappen naar een lichtsluis. Voorbeeld met een lichtsluis was met een ir-foto-tor. Had ik ook niet dus ik moest overstappen op een pna4602m. Die werkt enkel op ca. 40KHz dus toen moest ik dat aanpassen want hoewel dit makkelijk te verwezenlijken is op een PIC met Freqout lag dit met een atm328 iets gecompliceerder. Dit toch gelukkig allemaal kunnen inpakken in 1 programma door van alles te combineren. LCD heb ik er uitgeschrapt, vind het niet nodig, en dit is het geworden mocht iemand uit het rpm-topic daar nog belangstelling voor hebben :
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
/*
    Full Project Details:
    http://www.pyroelectro.com/tutorials/tachometer_rpm_arduino/
 http://www.fiz-ix.com/2012/01/how-to-configure-arduino-timer-2-registers-to-drive-an-ultrasonic-transducer-with-a-square-wave/
 http://playground.arduino.cc/Main/PanasonicIrSensor
 */
volatile float time = 0;
volatile float time_last = 0;
volatile int rpm_array[5] = {
  0,0,0,0,0};

void startTransducer()
{
  TCCR2A = _BV(COM2A0) | _BV(WGM21) | _BV(WGM20);
  TCCR2B = _BV(WGM22) | _BV(CS20);
  OCR2A = B11000111; // 199, so timer2 counts from 0 to 199 (200 cycles at 16 MHz)
}

void setup()
{
  //Digital Pin 2 Set As An Interrupt
  attachInterrupt(0, fan_interrupt, FALLING);
  pinMode(11, OUTPUT);
  Serial.begin(9600); 
  startTransducer();
}
void loop()
{
  int rpm = 0;
  while(1){    

Serial.println(rpm); 
    delay(1000); //wait for the string to be sent  
    //Update The RPM
    if(time > 0)
    {
      //5 Sample Moving Average To Smooth Out The Data
      rpm_array[0] = rpm_array[1];
      rpm_array[1] = rpm_array[2];
      rpm_array[2] = rpm_array[3];
      rpm_array[3] = rpm_array[4];
      rpm_array[4] = 60*(1000000/(time*7));    
      //Last 5 Average RPM Counts Eqauls....
      rpm = (rpm_array[0] + rpm_array[1] + rpm_array[2] + rpm_array[3] + rpm_array[4]) / 5;
    }
  }
}

void fan_interrupt()
{
  time = (micros() - time_last); 
  time_last = micros();
}

De volgende waarden krijg ik binnen bij spanningen : 4V-1200 | 9V - 2600 | 11V - 3000
Geen mogelijkheid om dit te controleren maar het is reproduceerbaar en redelijk constant. Kan nog wel hier en daar wat verbeterd worden maar ik laat het hierbij totdat mijn 4-draads fans binnen komen.
Het is maar een voorbeeld om uit te leggen dat je voorzichtig moet zijn als je de poort manipuleert. Met PORTD.0 op 1 is je RX ineens een output geworden en doet je RS232 het niet meer. Als je het verprutst kun je het weer ongedaan maken met een reset en downloaden van een verbeterde sketch ;).
Ok, bedankt, goed om te weten dat zo'n foutje niet erg grote problemen gaat opleveren.
Ps, was nodig om de ir-led zo dicht mogelijk bij de fan te zetten anders door weerkaatsingen e.d. bereikt het licht daarvan toch de detector
klik
Ps2, ben er net achter gekomen dat Freqout in Pbasis overeenkomt met tone(pin, frequency, duration) waarbij duration optioneel is. Dat betekent dus dat de hele startTransducer() functie achteraf gezien puur overbodig was en vervangen kan worden door tone(11,40000) in de setup te zetten. Pin 11 hoeft dan niet eens als output verklaard te worden. Tja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ? |:(

[Voor 8% gewijzigd door kitao op 31-05-2014 03:41. Reden: Ps]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-07 10:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

en we bouwen weer vrolijk door aan de CPUkaart van Space Invaders. De adresbus voor RAM vanaf de CPU en de videokaart is klaar, nu komt de fijne klus om de databus aan te sluiten :P

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Aantal van de onderdelen van project die ik nu aan draaien ben, serie van 10 printjes. Heb nog tafel vol liggen met onderdelen, heb daar alleen geen foto van gemaakt toen het nog netjes lag on aangebroken.

Eerste test printje, bijna helemaal bestukt, is van paar dagen terug tijdens eerste testen, printje is ondertussen al helemaal getest. Firmware geschreven voor beide chips, of beter gezegd oude die ik al eerder had geschreven wat aangepast en nieuwe voor de atmega(arduino), atmega doet alle communicatie baar buiten toe, heeft enc28j60 en nrf24l01 tot zijn beschikking. Hoofdchip is overigens een Xmega32a4u.

Is aquarium computer, aansturen van co2, ph meten, temperatuur(4 x DS18b20 aansluitingen, 3 extern en 1 intern), 4x doseerpompen, lampen aansturen, thermostaat, en mogelijkheid tot tweede ph probe aan te sluiten, ORP metingen, 433Mhz zender die kaku's kan aansturen, draadloze ethernet komt eraan, remote monitor met TFT, etc, etc.

Verder word de data in de cloud opgeslagen en kan je via de website je grafieken bekijken, en komt nog veel meer aan, project loop al tijdje en zal ook nog jaren doorgaan en uitgebreid worden. EC, luxe meter zijn in de maak als uitbreiding.

Ik hoef me in ieder geval deze week niet te vervelen. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik zoek winkel waar ik boutjes kan krijgen met volledig ronde kop, en dan zonder vierkant erachter. Hoeft niet strakker aangedraaid te worden dan hand vast.

Zoiets als deze hex boutjes, maar dan zonder hex.

Is bedoeld om lcd en acrylglas vast te zetten, komt nog plaatje tussen de behuizing en acrylglas zodat allemaal netjes is afgewerkt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
Je bedoelt een boutje met ronde kop, zonder voorziening om er op de een of andere manier grip op te krijgen met een stuk gereedschap? Ik denk dat zoiets niet bestaat.
Eventueel kun je klinknagels kopen en er zelf een schroefdraadje aan tappen, maar zo lelijk is die inbus toch niet? Ik vind het wel mooi..

[Voor 6% gewijzigd door Ploink op 01-06-2014 11:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ze bestaan zeker, heb ze ook wel eens ergens afgehaald. Maar of je ze ook los als particulier kan kopen dat weet ik niet. Meer dan wrijving als grip is niet nodig, Met gereedschap zal het stuk kunnen draaien.

En zoek bout geen klinknagel, dus met schroefdraad, maar dat plaatje zal wel alleen bedoeld zijn voor de kop.

Zoiets is ook goed, als het maar rond is, kleine vierkante gaten is namelijk lastig, veel ronde koppen hebben zo vierkant eronder zitten voor de grip.

Edit/
En ronde afdekmoertjes zonder hex bestaan die wel?

Die kapjes zijn niet geschikt voor mij, dan moet ik de bout verzinken en dat gaat niet echt.

[Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 01-06-2014 11:38]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
Ze versturen het ook heel netjes en het gratis zakje gummibeertjes maakt de hoge prijs meer dan goed natuurlijk :+

Ik was in totaal 117,75 € kwijt aan deze 4 alu platen en 2 plexiglas, inc verzending.
ps: was ex.BTW. Als je een BTW nummer hebt, dan doen ze een intracommunautaire levering en betaal je geen btw.

[Voor 32% gewijzigd door Ploink op 01-06-2014 12:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Simpel frontje , drie gaten voor knopjes rechts naast lcd verticaal onder elkaar, 16x2LCD gat met vier bevestigingen aan de achterkant.

Ik heb het nu zo gemaakt, moet nog even drie gaten maken voor de knopjes, komen rechts naast het lcdtje.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is niet waar, heb ze hier zonder vierkant, of die moeten dan geen slotbouten meer heten dat kan natuurlijk.

Zoals deze, maar dan m2x20.

Ik denk dat toch maar ga voor de inbus(hex) ronde boutjes, die kan je overal krijgen en zien er ook best netjes uit.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
mad_max234 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 15:13:

Ik denk dat toch maar ga voor de inbus(hex) ronde boutjes, die kan je overal krijgen en zien er ook best netjes uit.
tuurlijk :P

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 01-06-2014 16:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
ik ben op zoek naar een universele programmer (voornamelijk om winbond SPI flash memory te vullen)
nu is mijn oog gevallen op deze

of heeft iemand wellicht een goede tip / ervaring met een bepaald (betaalbaar) bordje/doosje
ik heb ook al gekeken naar de 'FlashCat / BlackCat' ect

* update

de software draait zo te zien onder win 8.1- 64 , dus ik neem de gok voor € 29,96 (ex douane ;) )

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 02-06-2014 14:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

doei

Ik heb dit ding:

Voor solderen is het op zich een prettig ding, echter voor desolderen met zo'n pen/pomp . ramp !
ik vind het ontspannend om defecte apparaten te ontdoen van hun componenenten..

zoiets met een elektrisch pompje erachter lijkt mij een betere methode.

jullie hebben vast een idee hoe dit ding heet en waar ik er goedkoop 1 kan scoren ?

niet meer aanwezig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:11
Puch-Maxi schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:16:
Dat lijkt me wel, kijk even rond op Ebay het hoeft niet zo duur te zijn.
http://www.ebay.com/itm/T...ain_0&hash=item20d517d396
Helaas moet ik hem voor vrijdag in huis hebben dus eBay is helaas geen optie :( Nu ik in me koelkast kijk zie ik nog een ander element die voorzien van stroom, maar ik kan niet uitvinden wat dit is. Iemand een idee voor me? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
almightyarjen schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:52:
[...]

Bij hobbytronics twee van die IR sensoren besteld en ze werken echt super goed! Geen last van omgevingslicht, niets in te stellen dus niets kan verlopen en alles binnen 5cm wordt goed gedetecteerd, zelf zwart ABS gaat redelijk goed. Bedankt voor de link :)
Was dat niet de Sharp GP2Y0D805Z0F die je bestelde?
De QRD1114 is alleen maar een foto- diode/transistor combi.
Boinkie schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:33:
[...]

Helaas moet ik hem voor vrijdag in huis hebben dus eBay is helaas geen optie :( Nu ik in me koelkast kijk zie ik nog een ander element die voorzien van stroom, maar ik kan niet uitvinden wat dit is. Iemand een idee voor me? :)

[afbeelding]
Ik zou dat eerst maar goed bekijken en ook die peltier apart doormeten. Dit lijkt op een temperatuur schakelaar en die kan ook nog kapot zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Weet je het zeker, was net blij dat ik een betaalbare had gevonden. :( :+

Hier nog foto van de bek, lijkt toch wel op molex tang.

Dit is molex tang.

[Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 02-06-2014 21:13]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Mogge,
Iedereen zal met me eens zijn dat een uC zonder programma even veel waard is als een stukje afgezaagd triplex. Om er toch iets mee te kunnen doen ben ik daarom een cursusje Cpp gaan volgen, maar ben nu op een punt beland dat ik er weinig nog van snap. Uiteraard wijt ik dat niet aan mijn begrijpend vermogen maar aan de kwaliteit van de cursus http://fordmondeoclub.nl/phpBB3/images/smilies/whistle.gif
Op zich geen ramp, er zijn meerdere soortgelijke cursussen en normaal gesproken zou ik dan een andere pakken en opnieuw beginnen. Minder saai als opnieuw beginnen met de al doorgelezen cusus en vaak geeft dit een andere invalshoek.
Wat mij echter opvalt is dat ik amper een verbinding zie tussen de C++ wat ik nu aan het doornemen ben en een micro, m.a.w. ik vind het niet specifiek genoeg. Alvast vooruitkijkend kwam ik deze site tegen en vraag me nu af of er tweakers zijn die -liefst uit ervaring- mij een tip kunnen geven over een cursusboek, -video's, -website, etc. waar programmeren in C(++) en bij voorkeur AVR's samen komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:39

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

mad_max234 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 19:28:
Kan iemand even controleren of ik de juiste krimptang haal.

Deze is geschikt voor pin headers?
http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=14129

Onder andere deze,
http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=14274

deze,
http://www.samenkopen.net/action_product/893878/987701

en deze.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/733884/

Doe al te lang te moeilijk met ongeschikte tang, die eigenlijk voor faston bedoeld is. :+
Deze werkt goed, hij heeft zo een ratel-stop zodat je weet wanneer je klaar bent:

http://www.reichelt.de/?A...21fa333f14422647535859c31

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

ik ben bezig met een I2C geheugenbankje met 8 x 24LC512 voor aan een arduino.
wat ik me ineens afvraag.. moet ik daar eigenlijk ontkoppel C tjes bijplaatsen :?
* baat het niet dan schaad het niet .. hoppa 8 x 100nF

* update

bij nader inzien een ander 'design.. een ' I2C stick' met 4 x 24LC512

[Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 04-06-2014 17:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kitao
Ploink schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 17:46:
Ik vind instructiefilmpjes kijken en het verhalende taalgebruik wel erg :O maar dat zal wel aan mij liggen ;)
Usbasp werkt prima met avrdude, gewoon op de commandline de tekst usbtiny vervangen door usbasp. Driver kun je hier downloaden.
Filmpjes zijn gratis dus ik klaag niet :+
Avrdude en usbasp heb ik al paar maanden op de pc, maar bedankt voor de link natuurlijk.
Mad_Max weet dat nog wel, ik ben 2 dagen bezig geweest om de programmer aan de praat te krijgen met vnl. zijn hulp, zie dit topic
Daarna laatje in en niet meer naar omgekeken. Ik heb deze :

en heb toen op dat usb-stickje direkt jumpers aangesloten en die naar de atm328 doorverbonden zoals dit:
http://postimg.org/image/i0m7nsq11/
Vandaag wou ik weer even proberen maar nu met deze erbij :

Werkte voor geen meter ! }:|
Ik zoeken, zoeken ...
Dat verloopje ertussenuit gehaald en aangesloten zoals eerst en werkte prima. Wat bleek ?
Hadden ze dat zwarte stekkertje waar top op staat verkeerd om op die pinnetjes gezet. |:(
Nou ja, ik was weer 2 uur zoet ermee :|
Inmiddels een atm32 besteld bij sparkfun, als het een beetje meezit dan past die op de Zif.

• Niet online
vandaag is een zware investering gedaan in wat kleurtjes montagedraad 8)

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 05-06-2014 11:20]

• kitao
Vandaag de eerste avrdude geflasht http://fordmondeoclub.nl/phpBB3/images/smilies/cool1.gif

Best handig die video's , is duidelijker als alleen maar tekst en ik heb niemand hulp hoeven te vragen als ik een keertje vastloop. (voor de verandering :+
YouTube: Microcontrollers - AVR Atmega32 - Writing our first program and transferring it to the MCU

Wel een hoop gedoe, via cmd micro en programmer toewijzen en dan via makefile nog een keer.
Maar viel achteraf best mee, nu heb ik wel een standalone atm328p staan MET kristal. In de video hebben ze een atm32 zonder. Vorige keer was ik 2 dagen aan het tobben toen iemand zei dat zo'n kristal niks uitmaakt :/
(was goed bedoeld natuurlijk, geeft ook niet :)

[Voor 53% gewijzigd door kitao op 04-06-2014 18:42. Reden: link toegevoegd]

• Ploink
"Atmel considers the ATmega48/88/168/328 to be upgrades to the ATmega8."
* Ploink weet genoeg.
vso schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 14:30:
vraagje:
1 van mijn 2 monitors slaat van tijd tot tijd op zwart, op andere pc namelijk zelfde verschijnsel.
Ik vermoed rotte elco? ofzo .. moet ik dezelfde bestellen of kan ik ook een "zwaardere" erin zetten ?
Monitor openschroeven en dan alle elco's bekijken of ze bol staan of lekken.

Als dat ok is, dan alle interne connectors en zif sockets voorzichtig los maken, contactjes schoonpoetsen en weer in elkaar zetten. Dikke kans dat ie het dan weer doet.
aansluitende vraag:
Omdat ik een mod zag (ergens) waarbij pc voeding + usb hub --> labvoeding zou ik hiermee ook de monitor(s) kunnen voeden ?? lijkt me tevens goeie start voor mijn arduino project zodat ik hier 9v uit kan trekken.
Een ATX voeding heeft 12V, 5V en 3.3V, geen 9V. Een monitor heeft of een ingebouwde voeding of een losse powerbrick van 14V oid.
Maw, ik zou gewoon een apart voedinkje gebruiken, zeker voor hobby werk waar sluiting betekent dat er een heel forse stroom gaat lopen en je PC reboot. En Arduino heeft echt geen 400W nodig :+
nieuw aanschaf
is het waard om in een soldeer station met afzuiging te investeren ik heb ongeveer 100 tot 150,-
ik soldeer niet veel, zal meer desolderen (voorlopig) en het betreft alleen printplaaten
Ben ik niet mee bekend, dacht eerder dat afzuiging was om de rook niet in te ademen.
Voor kannibaliseren van SMD printplaten zijn er ook andere methodes zoals heat gun op de achterkant zetten en dan print op je buro ketsen zodat de onderdelen eraf vliegen.

• Ploink
vso schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:58:
[...]

ja al mogen doen bij 2 lg monitoren :( ... de randen van de monitor zijn er helaas niet mooier op geworden maar de monitoren doen het wel goed :)
Ik ken het geklooi, altijd goed speuren waar de klik verbindingen precies zitten, hoe je ze losmaakt en onthouden voor de volgende keer. Om het plastic voorzichtig los te wrikken gebruik ik een bot tafelmes, dat richt minder schade aan dan een schroevendraaier.

Ik raadt je aan om wat filmpjes te kijken op youtube, zoek op "LG monitor disassembly" en je vind er een heleboel.
Erhm kan je dit nader uitleggen ?? BTW ik vermoed (en hoop het ook) dat het een kapote elco is ..
anders is het schroothoop SMD gaat me net te ver.
Intern vindt je een TFT paneel en een paar printplaten. Deze componenten zitten verbonden met flatcables. Je kan gewoon de connector los maken van de printplaat, poetsen (doekje met alcohol, spiritus of IPA) en weer terug pluggen.
De verbinding naar het paneel is vaak een flex kabel die in een ZIF connector zit. Je moet weten hoe je deze opent en sluit, anders trek je hem zo stuk:

De contacten van zo'n kabel zijn meestal vertind en dat gaat soms in de loop der jaren wat oxideren en dan maakt het slecht contact.

Het is dus gewoon een recept van alles uit elkaar en weer in elkaar, heb ik hier met TV en monitor gedaan en voila deed het weer.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:04

Infant

It's a floating Dino!

mux schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:30:
Hij is verkocht :( heb 'm niet meer helaas.
Jammer. Iemand anders toevallig een Batavus of Sparta ION display slingeren? Ik zal er zuinig op zijn en ga er alleen maar tegen babbelen:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
kitao schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:58:
Bedankt voor de antwoorden. Aan de fuses doe ik nog niets, ik ben nog niet zover. Wel heb ik gemerkt dat in gelinkt programma (en vorige uit die reeks) de _delay_ms_ vreemd gedrag oplevert. Ik had dit al opgezocht op avr-freaks, blijkt idd dat er 1 mhz wordt geklokt zover ik heb begrepen. Tegenwoordig zet ik er de regel #define F_CPU 8000000UL erbij en dan krijg ik goede waardes voor gebruikte delays. (met of zonder uitwendig kristal, dat maakt dan niet uit)
Dan loopt ie dus op 8MHz.
Datasheet atmega328

8.2.1 Default Clock Source
The device is shipped with internal RC oscillator at 8.0MHz and with the fuse CKDIV8 pro-
grammed, resulting in 1.0MHz system clock. The startup time is set to maximum and time-out
period enabled. (CKSEL = "0010", SUT = "10", CKDIV8 = "0"). The default setting ensures that
all users can make their desired clock source setting using any available programming interface.

8.12.2 CLKPR – Clock Prescale Register

• Bits 3..0 – CLKPS3..0: Clock Prescaler Select Bits 3 - 0
These bits define the division factor between the selected clock source and the internal system
clock. These bits can be written run-time to vary the clock frequency to suit the application
requirements. As the divider divides the master clock input to the MCU, the speed of all synchro-
nous peripherals is reduced when a division factor is used.

The CKDIV8 Fuse determines the initial value of the CLKPS bits. If CKDIV8 is unprogrammed,
the CLKPS bits will be reset to “0000”. If CKDIV8 is programmed, CLKPS bits are reset to
“0011”, giving a division factor of 8 at start up. This feature should be used if the selected clock
source has a higher frequency than the maximum frequency of the device at the present operat-
ing conditions. Note that any value can be written to the CLKPS bits regardless of the CKDIV8
Fuse setting. The Application software must ensure that a sufficient division factor is chosen if
the selected clock source has a higher frequency than the maximum frequency of the device at
the present operating conditions. The device is shipped with the CKDIV8 Fuse programmed.
Conclusie: Default start de chip op 8MHz/8=1MHz, maar je kan de prescaler op 1 zetten in software om hem in de versnelling te zetten naar 8MHz. Ik vermoed dat de bootloader of libc dit doet bij startup.

Als je zeker wil weten wat er gebeurt, dan moet je even de fuses controleren met AtmelStudio, CKDIV8 en SUT_CKSEL. Dit zijn de defaults:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ben lekker productief geweest afgelopen week. :)

Al is het niet echt leuk om met deze benauwdheid te solderen in toch al warme ruimte, zijn werkruimte zit op de tweede verdieping onder schuine kap, rest van het huis is al bezet. :(

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mux schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:05:
Heb je ook closeups? Het ziet er van een afstandje iig piekfijn uit :D
\
Heb vandaag geen close-up gemaakt alleen gezamenlijk, maar deze is stuk dichterbij, was eerste printje die getest moest worden, was tijdens het testen en opbouwen. Begin altijd met voeding en test het dan eerst en werk zo langzaam eerst pcb af. Uiteraard meet ik eerst zoveel mogelijk van pcb door,

mad_max234 in "De EL-kroeg - Deel 3"

Had ik de behuizing al laten zien? Ben niet zo held met materiaalbewerking, en plaatje is ook maar even snel in elkaar gezet om indruk te krijgen, eerste keer dat ik deze behuizing gebruik.

Dit was het oude printje en behuizing.

Zijn overigens verschillende printjes, rev. 1.2, rev. v1.1, rev. v1.0.

LCD heeft overigens zins 1.1 een back pcb gekregen met 10pin flatcable connector, en potmetertje. Alles kan je in principe loskoppelen en vervangen zonder al te veel moeite, op fot hierboven zijn gewoon wat oude eigen LCD's die ik gebruik om te testen.

Ook toevallig 7 :)

Edit/
mux schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:09:
Dus jíj was degene die net voor mijn neus alle xmega's had opgekocht. Dat kostte me anderhalve week extra!
Denk het niet, ik had er maar 10, waren er nog iets van +-70 over, twee dagen later waren ze allemaal weg.
Djesse8999 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:15:
Even snel een vraagje:

Ik heb een jack connector met een - een +R en een +L (Plus van rechts en van links) moet ik nu 2 microfonen daar op aansluiten (een linker en een rechter) stereo dus of alleen een linker of rechter mono?

en als ik maar 1 moet aansluiten, kan ik dan ook de 2 in parallel zetten (heeft dit voordelen?)
Ja, twee mono microfonen aansluiten en gnd gezamenlijk verbinden en klein stukje uit elkaar zetten, of gebruikt een stereo microfoon.

[Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 09-06-2014 22:38]

-Andere hobby- -

• kitao
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 17:05:
Winavr is geen programma, en zit ook geen notepad in zover ik weet.
Het komt als pakket, ik heb volgens die tutorial winavr gedownload en daarin zit het volgende:

Ik wil je overigens aanraden als je daar veel in geïnteresseerd ben om een aantal video's te bekijken van die site.
Is soms langdradig in de zin dat bepaalde dingen tot in de puntjes uitgekauwd worden en een enkele video daarvan duurt zelfs 55 minuten maar dan weet je meteen het naadje van de kous. :)

• Ploink
Dag sfeer :|

Ik kom nog niet zo lang in deze kroeg. Het is me wel opgevallen dan kitao een beetje 'apart' is, vooral zijn koudwatervrees om iets nieuws te proberen zonder een cursus daarvoor te hebben gedaan.

Maar kom op nou, zo erg is dat toch niet?!
Max, om nou te blijven doorzagen over de exacte betekenis van "wat WinAVR is", terwijl kitao dat desgevraagd prima kan uitleggen met een screenshot er bij...

En nu gaat ie weer over de interpretatie van "het komt als pakket". Mijn hemel, het verbaast me dat kitao hier uberhaupt nog serieus op ingaat!

Kitao, neem dit even goed in je op en stop ajb met schelden want dan kom ik hier niet meer terug.

En mux, jij schrijft soms ook aardige lappen tekst en daar is niks mis mee, je hoeft het niet te lezen.
Het komt soms op me over als een spelletje kitao bashen. In dat kader zou ik zeggen "don't troll the feeder" ofzoiets ;)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

We zijn weer allemaal relax? :)
Ploink schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 17:05:

[...]

Je geeft zelf al het goede antwoord. Ik begon erover vanwege die screenshot hierboven. Die programmeer GUI van Atmel werkt dus niet met usbasp, dat is het enige. Je hebt al aangegeven dat er alternatieve gui's bestaan en wat kitao dan verder doet met die info dat is aan hem.
Dan wil ik toch even burn o matic laten zien waar ik al eerder over posten, is een GUI voor AVRdude, werkt dus met USBasp.

Heeft soortelijke GUI als atmel upload tool die in AS zit.

Is hetzelfde principe als bij AS upload tool, hoeft dus niet via een of andere website of via datasheet de fusebits op te zoeken en die handmatig hex nummer in te vullen in commandline, daar gaat het namelijk vaak mis. Na mijn idee doet dit niks onder voor AS upload tool. Alles verloopt via GUI en niks via commandline.

Meer avrdude GUI's hebben dit overigens.

[Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2014 18:43]

-Andere hobby- -

Pagina: 1 ... 10 11 12

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee