Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 97 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kitao
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 23:37
Dat klokprintje is toch goed van pas gekomen, kon ik gelijk m'n nieuwe metaalfiguurzaag erop testen ;(
http://s18.postimg.org/58gc7xgqd/ZAAGPRINT_003.jpg
klik
Dat laatste werkte trouwens prima.
Ik hou het op prutsgesoldeer, hoewel ik alles heb doorgefloten en uiteindelijk geen 'lek' meer kon ontdekken.
(na wat gecorrigeer met stanleymes)
Op uno werkte alles goed, maar op print kreeg ik het niet voor elkaar. Dus maar een eind eraan gemaakt.

Mogelijke oorzaak : print niet ontvet en vooral die draadjes waren lastig, Als de print scheef ligt dan vloeit het soldeer natuurlijk ook naar 1 kant. Met die IC-voetjes ging het prima al zou ik graag een vast opgesteld vergrootglas willen hebben.

Even een vraagje, hoe test je dat 16 MHz kristal ?
Met een scoop ? En wat krijg je dan te zien, een blokgolf ?
Ben er vandaag niet meer aan toe gekomen dit zelf te proberen.
quote:
Is dat niet een beetje onder je stand Borroz ?
Jij had toch al een luxe matrix looplichtklok gemaakt met allerlei foefjes ?

kitao wijzigde deze reactie 28-11-2013 17:56 (19%)
Reden: toevoeging

Na bezinning kan deze post geŽdit worden

• borroz
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23:36
;)

borroz wijzigde deze reactie 30-11-2013 21:49 (146%)

• kitao
quote:
borroz schreef op donderdag 28 november 2013 @ 18:23:
[...]
huh :/

ik heb een soort mobiel arduino lab en daar zit een oa een RTC printje op om dingen uit te testen.

als ik er werkelijk iets mee maak moet ik alsnog zo'n component bij bestellen.
een paar euro meer betalen bij een webshop hier vind ik dan niet zo erg, een arduino nano hier 39,- en daar 6,- daar wil ik dan wel op wachten.
Ik bedoelde, je hebt al een hele gave klok, met kalender en die reageert op geluidssignalen etc.
Die staat toch op een adaptor. Wat is dan de meerwaarde van zo'n knoopcel die oplaadbaar is ?
Dat knoopje is volgens mij enkel als back-up bij stroomuitval.

Komt op mij over alsof je een stap terug doet. (dus vandaar "beneden je stand" ;)
Of stuur je die matrix-display niet aan met een uc ?

• borroz
;)

borroz wijzigde deze reactie 30-11-2013 21:49 (106%)

• kitao
quote:
borroz schreef op donderdag 28 november 2013 @ 18:40:
die hele klok komt in een kubusje van 6 x 6 x 6 cm .. ( dat is ook een uitdaging 8) )
oorspronkelijk zou het een sinterklaaskado worden, maar gezien de wijzigingen/uitbreidingen die ik telkens aanbreng ga ik dat niet halen.
ik wil het geheel batterij gevoed/oplaadbaar maken, mocht de spanning wegvallen dan behoud de klok zijn datum/tijd door die knoopcel.

ps als je goed zoekt op die foto zie je de uP zitten :*)
ok, vandaar.
Knap hoor, zeker als je die wil inbouwen. Ik heb zelf weinig interesse voor omkasting, liefst pak ik dan een doorzichtige schoenendoos dat je alle componenten ziet zitten of ik laat het gewoon helemaal achterwege.
Printje is dan wel doorgezaagd maar wil niet zeggen dat ik geen nieuw koperplaatje ga mishandelen >:)

Enne, ... hoe test jij een kristal Borroz ?

@post hieronder
edit:
Tijd voor een echte multimeter dus.
Met een scoopje gaat het ook. Morgen eens proberen.
Tnx

kitao wijzigde deze reactie 28-11-2013 19:25 (6%)
Reden: reactie op volgende post

• borroz
leuk arduino webwinkeltje 8)

borroz wijzigde deze reactie 01-12-2013 14:15 (243%)

• Pinin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Misschien een vraag die hier niet thuishoort, maar de vraag kwam gisteren in een echte kroeg naar boven dus hier kan hij ook vast gedumpt worden.

Een bose acoustimass 5 is een stereo speaker systeem met subwoofer > dus geen 2.1 maar 2.0
Kan je hem ook als 2.1 bedraden?( Apart de woofer en apart de speakers aansturen)
Normaal bij dit systeem stuur je linker/rechter kanaal naar de subwooferbox, en vanuit daar ga je met andere draden naar het linker en rechter "melkpakje"

Ik had nl. een stereo versterker en nu een 5.1, en ik wil dus nog speakers erbij kopen

There is no such thing as too much coriander.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://www.bose.nl/NL/nl/...s/acoustimass-5-speakers/

2 speakers met een losse sub is 2.1

En ja, appart aansturen is mogelijk, je zou dan waarschijnlijk de subwoofer open moten maken en de speaker van de elektronica moten ontkoppelen en de aansluiting van de speaker naar buiten uitvoeren.

Een optie om de standalone 2.1 mogelijk te houden is om de bedrading van de speaker via een relais te laten lopen. In rust is de woofer doorgelust naar buiten en op spanning is die doorgelust naar de interne versterker.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:12
Ik denk niet dat je dat gaat willen, want waarschijnlijk (de reputatie van Bose kennende) doen ze net als alle 2.1 systemen met van die melkpakjes, de helft van het mid-range geluid uit de "sub" laten komen omdat de sattelites gewoon zwaar underpowered zijn.
Ga je een normale crossover-frequentie gebruiken zal er waarschijnlijk gewoon een heel deel van het spectrum wegvallen.

Los daarvan zal je versterker waarschijnlijk alleen een pre-out kanaal voor de sub hebben, zoals gebruikelijk.

zcflevo.nl

• kitao
Ik heb een vraag of volgende redenering klopt :

Vandaag wou ik een 16MHz kristal testen op goede werking met een scoop.
1 periode zou dus 1 / 16.000.000 = 0,000.000.0625 seconde duren oftewel 62,5 nanoseconden (ns)
Om de frequentie af te lezen op mijn usb-scoop zou ik dus 1 periode met de verticale cursurs moeten "vangen", oftewel de verticale groene en gele lijn zo zetten aan het begin en eind van de periode zodat ik dan de tussenliggende afstand als frequentie kan aflezen.
zie plaatje :

http://s30.postimg.org/q0pk82b0t/jpg1.jpg
klik voor vergroting

De 'groene' draaiknop staat op 50 microseconden.
Met deze scoop gaat dat dus nooit lukken of is er een omweg om dit toch voor elkaar te krijgen ?
Hier de specs

SPECIFICATIONS

- 1 Ms/s Maximum Sample Rate

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Nee, met deze scoop die met 1Megasample/sec sampled kun je never nooit niet een signaal van 16MHz bekijken. Het ding is bedoeld voor o.a. audio toepassingen, tot maximaal 100kHz of zo.

Er bestaan / bestonden wel scopes die een techniek toepassen waarbij je met een lage sampling speed de golfvorm van een zeer hoge frekwentie kan meten, veel hoger dan de sampling speed. Maar deze 'scoop' is niet zo'n type.

joopv wijzigde deze reactie 29-11-2013 19:44 (45%)

Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned **the users** to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!

• kitao
quote:
joopv schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 19:37:
Nee, met deze scoop die met 1Megasample/sec sampled kun je never nooit niet een signaal van 16MHz bekijken. Het ding is bedoeld voor o.a. audio toepassingen, tot maximaal 100kHz of zo.

Er bestaan / bestonden wel scopes die een techniek toepassen waarbij je met een lage sampling speed de golfvorm van een zeer hoge frekwentie kan meten, veel hoger dan de sampling speed. Maar deze 'scoop' is niet zo'n type.
Ik zie die audio toepassing nu ook, dat staat in de specs :
'the OPTAscope the ideal oscilloscope for the hobbyist, student and audiophile'.
Ik heb die toen ooit eens bij parallax gekocht voor zelfstudie.
http://www.parallax.com/catalog/education/books
Ik ben echter overgestapt op de uno want op bijvoorbeeld dit forum zijn daar veel meer gebruikers van.

Deze scoop van WVL zou dat bijvoorbeeld wel aan kunnen ?
http://www.conrad.nl/ce/n...lloscoop?ref=searchDetail
De digitale geheugenoscilloscoop DS2072 beschikt over 2 ingangskanalen en een bandbreedte van 70 MHz. Het grote geheugen met 14 Mpts en de sampling rate van 2 GS/s maken nauwkeurige signaalweergaven mogelijk.

Om de meest gangbare kristallen te kunnen meten zou ik dus een scope moeten nemen met een max. sampling rate van ca 50 MS/s ?
Niet dat ik dat nu kan missen, dan zet ik liever een nieuw kristal ertussen om te kijken of de schakeling dan wel werkt ;)

• Pinin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:16
quote:
mcDavid schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 16:54:
Ik denk niet dat je dat gaat willen, want waarschijnlijk (de reputatie van Bose kennende) doen ze net als alle 2.1 systemen met van die melkpakjes, de helft van het mid-range geluid uit de "sub" laten komen omdat de sattelites gewoon zwaar underpowered zijn.
Ga je een normale crossover-frequentie gebruiken zal er waarschijnlijk gewoon een heel deel van het spectrum wegvallen.

Los daarvan zal je versterker waarschijnlijk alleen een pre-out kanaal voor de sub hebben, zoals gebruikelijk.
ja, ik denk dat je gelijk hebt, de sub uitgang is vaak onversterkt....
en betreft midrange zal je ook wel gelijk hebben. eigenlijk is er nauwelijks midrange bij het boise systeem.

There is no such thing as too much coriander.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:12
quote:
kitao schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 20:04:
[...]
Om de meest gangbare kristallen te kunnen meten zou ik dus een scope moeten nemen met een max. sampling rate van ca 50 MS/s ?
Niet dat ik dat nu kan missen, dan zet ik liever een nieuw kristal ertussen om te kijken of de schakeling dan wel werkt ;)
Dan nog is de vraag wat je aan het "meten" bent, jouw kristal of het kristal in die scope.

zcflevo.nl

• kitao
quote:
mcDavid schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 21:19:
[...]
Dan nog is de vraag wat je aan het "meten" bent, jouw kristal of het kristal in die scope.
Dat begrijp ik niet helemaal mcDavid; ik neem aan dat als de probes zijn aangesloten dat zo'n duur apparaat dan niet even z'n eigen kloksignaal op het scherm zet. :?
Paar dagen geleden schreef iemand dat het altijd handig is om een voorraadje in huis te hebben. Misschien heeft kaj wel gelijk, ik ben nu aan het prutsen en rommelen terwijl het er sterk op lijkt dat het kristal gewoon naar de knoppe is.
Een nieuwe kost 30 cent bij conrad
Voor gratis verzending heb je echter 25 euro nodig
Nu kan ik dit wel goed gebruiken
http://www.goedkoopgereedschap.com/image/product/66774_200_200_1_toolcraft-loeplamp-60-w_21101.jpg
dus ik hoop binnenkort toch dat klokje weer aan de praat te krijgen.
(op uno werkt die trouwens prima dus display en rtc zijn uitgesloten als kwaadwilligen) :)

edit:
die loeplamp gaat niet door.
dit burolampje kost 5 euro bij leenbakker en daar heb ik nog een kapotte van in huis.
lampenkap eraf schroeven en vergrootglas erop zetten en ik heb een prima standaard.
http://i.imgur.com/HcL1oOCl.jpg

kitao wijzigde deze reactie 29-11-2013 22:15 (9%)

• joopv
  • Niet online
quote:
[...]
De digitale geheugenoscilloscoop DS2072 beschikt over 2 ingangskanalen en een bandbreedte van 70 MHz. Het grote geheugen met 14 Mpts en de sampling rate van 2 GS/s maken nauwkeurige signaalweergaven mogelijk.

Wat wil je precies weten van een kristal? De frekwentienauwkeurigheid of de activiteit?
Uit je vragen maak ik op dat je de activiteit wilt weten. Daarvoor is het voldoende om het ding in een circuit te prikken waarbij het kristal aan het oscilleren gebracht zou moeten worden.
Dat betekent dat het circuit geschikt moet zijn voor de betreffende frekwentie.

Als je twijfelt, sloop dan wat kristallen van oude videokaarten of moederborden.

Met een HF ac volt meter kun je dan zien dat er HF uit het circuit komt. Een HF probe kun je gemakkelijk zelf maken met wat condensatoren en een diode, en die sluit je dan aan op je universeelmeter.

Met een oude kortegolf radio kun je het signaal opzoeken en er naar 'luisteren'. Stel dat er brom op zit van een slechte voeding, dan hoor je dat. Kortegolf radio's zijn 2dehands voor een habbekrats te koop, want het luisteren naar KG is uit de mode geraakt. Je kunt er mee tot bv 30MHz naar signalen luisteren.

Met een frekwentieteller kun je de frekwentie nauwkeurig meten als dat nodig is voor je toepassing.

Met een scope een kristaloscillator troubleshooten is overkill.

Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned **the users** to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!

• memphis

memphis

Je kunt een CD4521 pakken welke eenhoge deelfactor heeft en een LED op de juiste uitgang zetten zodat je hem bij je 16MHz kunt zien knipperen.

• kitao
@JoopV
Wat wil je precies weten van een kristal? De frekwentienauwkeurigheid of de activiteit?
Uit je vragen maak ik op dat je de activiteit wilt weten. Daarvoor is het voldoende om het ding in een circuit te prikken waarbij het kristal aan het oscilleren gebracht zou moeten worden.
Dat betekent dat het circuit geschikt moet zijn voor de betreffende frekwentie.

Ik wil weten of die stuk is.
Dat circuit heb ik, zie foto en voorgaande posts. Het enige wat er extra aanhangt is een rtc op pin A4 en A5 en een displaytje met geintegreerde max7221 op pin 10, 11,12.

Op uno werkt dat prima, eerst op breadboard ook maar toen ik het wou overzetten op print mislukte het.
Kristal losgesoldeerd (ging moeizaam dus misschien verbrand) maar nu werkt het op breadboard ook niet meer.
Dus ja, ik dacht ik moet de freq gaan meten om te kijken of die nog goed is. Ik had geen idee dat het op jouw manier ook kon.
http://i.imgur.com/lpDSMfts.jpg
Dat voedingscircuitje boven die switch gebruik ik overigens niet.

@Met een frekwentieteller kun je de frekwentie nauwkeurig meten als dat nodig is voor je toepassing.

Dat zal wel niet goedkoop zijn. Ik heb zonet gewoon een paar nieuwe 16MHz kristalletjes besteld.

@Memphis
Je kunt een CD4521 pakken welke eenhoge deelfactor heeft en een LED op de juiste uitgang zetten zodat je hem bij je 16MHz kunt zien knipperen.

Grappig, ik was net de hele morgen al bezig te inventariseren en weerstanden netjes in assort.doosjes gedaan. Ik heb nu:
100, 150, 220, 270, 330, 470 Ohm
1, 1.2, 1.5 , 2 , 4.7, 10 , 15, 100 KOhm
120, 150, 270, 1000 KOhm
en nog een hele berg gesloopte weerstanden die per beginkleur in vakjes liggen.
Ik wou alles in een doos zetten dus deze maar besteld met 20 vakken van 8x2x2
http://i.imgur.com/wLxo12cs.jpg

Maar om op dat IC terug te komen, volgens de lijst heb ik wel een CD4528BCN
Ik denk echter niet dat ik dat ga opbouwen, ik heb nog een setje APC220 nieuw in de doos liggen en wordt tijd dat dat ding eens gaat zenden ;)

kitao wijzigde deze reactie 30-11-2013 12:53 (1%)
Reden: foto resize

• Sibylle
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:10
Is het niet makkelijk en goedkoper om gewoon een nieuw kristal te bestellen? Die dingen kosten niet zoveel en kun je gelijk wat andere dingen bestellen.
Als je schakeling het nog steeds niet doet met nieuw kristal dan weet je dus dat er nog een foutje zit :)

Ctrl+k

• kitao
quote:
Sibylle schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 12:55:
Is het niet makkelijk en goedkoper om gewoon een nieuw kristal te bestellen? Die dingen kosten niet zoveel en kun je gelijk wat andere dingen bestellen.
Als je schakeling het nog steeds niet doet met nieuw kristal dan weet je dus dat er nog een foutje zit :)
Ja, dat dacht ik ook. Maar met 3 kristalletjes zat ik nog maar op 90 cent ofzo. Dus ik heb idd wat mee besteld. Gelukkig heeft conrad een memolijst en die is tzt volgelopen tot 25 euro.

En als ik wel een reserve had gehad dan had ik nu nog niet geweten hoe je zo'n ding kan testen. Dus het heeft toch z'n nut gehad.

kitao wijzigde deze reactie 30-11-2013 13:05 (10%)

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:11
quote:
kitao schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 12:44:
@Met een frekwentieteller kun je de frekwentie nauwkeurig meten als dat nodig is voor je toepassing.

Dat zal wel niet goedkoop zijn. Ik heb zonet gewoon een paar nieuwe 16MHz kristalletjes besteld.
Ik heb even gezocht. De Chinese VC3165 is nog enigszins betaalbaar voor de hobbyist.

Zelf heb ik een TTi PFM1300, een erg fijn apparaatje dat inmiddels vervangen is door de PFM3000, maar de oude kun je misschien tweedehands nog vinden voor weinig.

Het ding is bijzonder handig om kristallen te tunen als je een exacte frequentie nodig hebt. Zo had ik zelf een stationsklok driver gemaakt die na 2 weken nog niet 1 seconde fout liep. Helaas hielp dat niet tegen de werkster die na werktijd regelmatig even de stekker uit het stopcontact trok omdat ze moest stofzuigen. :D

• kitao
@Ploink
Ik dacht al, waar blijft die trein ?!

Over die freq.teller, ik zit beetje met ruimte in huis maar die 2e die jij liet zien is wel mooi compact. Ik had gehoopt dat ik een leuke multimeter zou tegenkomen maar zodra je 50MHz ernaast zet dan loopt de prijs exponentieel op. Zoiets zat ik aan te denken, staat geen prijs bij maar is ter indikatie. Die gaat maar tot 15 Mhz.
http://i.imgur.com/HRC4HzNs.jpg
Voordeel is dan wel dat ik dan spanning, cap, en freq in 1 apparaatje zou hebben.

kitao wijzigde deze reactie 30-11-2013 13:53 (10%)
Reden: link toegevoegd

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:56
Ik zou zelf geen standalone frequentieteller kopen. Een multimeter die het kan is leuk, maar laten we niet overdrijven hoe vaak je een kristal wil nameten.

Dat IC doet het wel als je hem weer in je arduino prikt?

Voor andere: Je kan zeker niet makkelijk in de arduino IDE fuse bits zetten, dan kan hij gewoon op interne RC lopen.

AKA Furby-killer

• Ploink
Een multimeter heeft doorgaans maar 3-4 digits voor frequentie meting en dan nog met een bepaalde foutmarge. Een goede frequentie teller heeft 8 digits, dat is gewoon niet hetzelfde.
Maar beiden hebben hun toepassing. Vaak heb je geen hoge nauwkeurigheid nodig en is de frequentie niet hoog, dan is de multimeter prima geschikt.
Die PFM1300 heb ik inderdaad weinig gebruikt, maar voor die paar keer dat ik 'm nodig had was het wel heel handig! Ik heb 'm ooit van mijn werk gekregen, anders had ik er geen gekocht denk ik.

• kitao
quote:
Sissors schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:01:
Ik zou zelf geen standalone frequentieteller kopen. Een multimeter die het kan is leuk, maar laten we niet overdrijven hoe vaak je een kristal wil nameten.
Dat IC doet het wel als je hem weer in je arduino prikt?
Ja, alles zeker 8x uitgewisseld, opgebouwd en getest. Display, rtc, en ic werken dan goed.
En dat is vaak zo met die dingen hŤ, je hebt het staan maar hoe vaak gebruik je het ?
Wel zou ik tzt mijn capaciteitsmeter met een multimeter willen verenigen. Maar dat is geen prio en beiden werken nog goed.

kitao wijzigde deze reactie 30-11-2013 14:27 (0%)
Reden: typo

• borroz
http://i.imgur.com/FaLnCOY.jpg

na weer een halve dag kwijt te zijn aan een slechte goedkope chinese realtime clock module (tiny RTC) de knoop doorgehakt.. weg ermee, onbetrouwbaar :X
nieuwe besteld met ipv een 1307 chippie een 3231, nauwkeuriger en werkt ook via I2C.

update * nieuw RTC werkt idd stukken beter, hier in het 'lab' onder de wasknijper 8)

http://i.imgur.com/LEsUssZ.jpg

borroz wijzigde deze reactie 03-12-2013 17:43 (20%)

• kitao
Ziet er goed uit hoor !
Waar heb je die afstandsbusjes besteld en onder welke benaming ?

edit: ik zie dat je op dat eilandjesprint rechtstreeks montagedraad heb gesoldeerd op een andere aansluiting, waarschijnlijk een ic.
past dat allebei op hetzelfde eilandje ? En soldeer je zo'n verbinding dan aan 1 of 2 kanten ?

kitao wijzigde deze reactie 01-12-2013 14:50 (59%)

• borroz
Waar heb je die afstandsbusjes besteld en onder welke benaming ?

a) http://www.budgetronics.e...p;group_id=34&lang=NL
b) Kunststof afstandsbus zeskant 18mm
c) doorgemetaliseerd dubbelzijdige eilandjes dus je kan aan iedere kant solderen

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:40
quote:
[...]

Ik zie die audio toepassing nu ook, dat staat in de specs :
'the OPTAscope the ideal oscilloscope for the hobbyist, student and audiophile'.
Ik heb die toen ooit eens bij parallax gekocht voor zelfstudie.
http://www.parallax.com/catalog/education/books
Ik ben echter overgestapt op de uno want op bijvoorbeeld dit forum zijn daar veel meer gebruikers van.

Mijn scoop is zo'n 2000x zo snel als dat ding van jou, dus voor mij geen probleem ;-)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• kitao
quote:
WVL_KsZeN schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:41:
[...]
Mijn scoop is zo'n 2000x zo snel als dat ding van jou, dus voor mij geen probleem ;-)
Ha! Maar die van mij bedien ik met een paar muisklikken terwijl jij nog knopjes drukt ! :D
Ik neem aan dat je wel op de monitor de meetbeelden kunt zetten en evt opslaan ?

Iets anders, van het weekend was ik bezig met RF en een tijd geleden met IR, zie de topics
APC220 draadloze modules projectje.
Pioneer Receiver SX-205RDS Infrarood RC DIY Volume-regeling
Bij die laatste heb ik ook gebruik gemaakt van een scope.
De opstelling is als volgt :
PC- Seriele monitor - Arduino - IRled - IRreceiver TV

Omdat het IRledje maar een klein bereik heeft moet die dus vlak voor de IR-receiver van de tv komen te staan. Dat betekent dat de PC dan mee moet verhuizen aangezien de usb-kabel voor de arduino niet erg lang is.
Volgende projectje gaat dan worden :
PC - Seriele monitor - APC220 - Arduino - IRled - IRreceiver TV

De bedoeling is dus eigenlijk om vanaf de PC de TV te kunnen bedienen zonder kabels.
(beetje omslachtig want ik heb gewoon een afstandbediening maar gaat om het principe :)

@borroz
bedankt voor je antwoord, misschien stap ik dan toch over op gaatjesprint.

• WVL_KsZeN
quote:
kitao schreef op maandag 02 december 2013 @ 12:06:
[...]

Ha! Maar die van mij bedien ik met een paar muisklikken terwijl jij nog knopjes drukt ! :D
Ik neem aan dat je wel op de monitor de meetbeelden kunt zetten en evt opslaan ?
Nee hoor, kan ook via de PC..

• borroz
die fiber proto printjes zijn prima :*)

• kitao
quote:
Dus toch. Omdat je laatst schreef dat het menu-knopje iets te snel reageert en af en toe doorspringt. Maar dat menu kan je dus ook vanaf de pc bedienen. Ik vind dat wel een voordeel.

@borroz
stel, je hebt een ic en je wil pin 1 met 8 verbinden met montagedraad. Ik heb net geprobeerd maar mij lukt het niet om ic-pootje en montagedraadje in ťťn soldeereilandje te krijgen. Leg jij dat draadje er dan gewoon bovenop ?

• memphis

memphis

Moet je ook niet in het gaatje proppen maar gewoon er tegenaan solderen bovenop het eilandje. Heel kort afstrippen, vertinnen, in de druppel van het pootje solderen en klaar is kees.

• kitao
Bedankt memphis, ik ga dat eens proberen. Misschien makkelijker als met een trackcutter.
Iets anders,

Bijna een jaar geleden schreef ik dit :
quote:
kitao schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:22:

In een ander topic zou ik graag vanaf de PC de arduino draadloos willen aansturen die dan weer de receiver infrarood aanstuurt.
Dat is nu gelukt met de apc220. Vanaf de pc regel ik draadloos het volume op de philips-tv waar een uno voor staat met een IR-ledje die een RC6 code krijgt toegestuurd.
Grappig en was leuk om te doen. :)

Van de week maar eens proberen of dit ook met een modelautootje gaat lukken. Ik heb nog een motorshield liggen.

• memphis

memphis

Nou, ik zou mijn RC auto niet zo willen bedienen.....

• kitao
quote:
memphis schreef op maandag 02 december 2013 @ 20:00:
Nou, ik zou mijn RC auto niet zo willen bedienen.....
Gaat om het principe memphis, ik heb een tv-afstandbediening, waarom zou ik dan een uno ervoor pakken ?
Omdat het leuk is om zoiets zelf te maken toch.
Maak jij wel je RC zelf of koop je die gewoon ?
http://i.imgur.com/n7djKUps.jpg
En zo ja, welk systeem gebruik je dan ?

• memphis

memphis

Ik rij het meeste met 2x een Mugen MRX4-X naast vele andere modellen.
http://www.mugenseiki.com/spec-mrx4x_e.htm

Elektrisch heb ik nog een oudje die het prima doet, een Kyosho TF4R met een 5 turns brushless, 120A regelaar en LiPo acu's.

Beide auto's goed voor 100+ km/u

Bestuurd door een Futaba T3VCS
http://www.modellbauleuthold.ch/p311.html

Waarvan de 40mhz zendmoduul met ontvanger is vervangen voor een Spektrumrc 2.4ghz systeem. Dan heb ik de zgn HRS versie welke een hoge framerate kent voor een snellere reactie:
http://www.spektrumrc.com...fault.aspx?ProdId=SPM1014

Ik heb verschillende motoren, maar de beste is een JP 35-plus-21, is een afgeleide van deze:
http://www.jpracing.com/e...engines/Eagle_21_R-9s.php

Dit soort auto's komen als een bouwpakket welke je geheel zelf moet bouwen en onderhouden. Alles is instelbaar dus alles voor de beste rondetijden op het circuit. Sommige delen heb ik aangepast, ik heb dan ook een draai- en freesbank staan met de nodige opties.

• kitao
quote:
Dit soort auto's komen als een bouwpakket welke je geheel zelf moet bouwen en onderhouden. Alles is instelbaar dus alles voor de beste rondetijden op het circuit. Sommige delen heb ik aangepast, ik heb dan ook een draai- en freesbank staan met de nodige opties.
Ik weet het, vorige keer zag ik een video van je van zo'n circuit.
Echt gaaf hoe dat in zn werk gaat.
Helaas 'iets' boven mijn budget maar ik kijk er graag naar. :)

Dit ook, wat een monster ! :D
http://i.imgur.com/tAfblnjl.jpg

En het is niet alleen het geld, zelf frezen en draaien kan ik niet. Bovendien ben ik meer nautisch aangelegd, maar die enorme snelheden maakt het wel spannender.
http://i.imgur.com/UoGpOejs.jpg

En voor zoiets is bijna niet zonder mede-hobbyisten op te zetten.

hier stort even tig-duizend euro ter aarde :/

• memphis

memphis

Voor het nieuwe seizoen mag ik van de sponsor een nieuwe auto uitzoeken, mijn oog is hierop gevallen:
http://www.redrc.net/2013/06/bmt-984-18th-scale-chassis/

• kitao
Bij die andere zag ik duidelijk een cilinder en uitlaat zitten.
Waar rijdt deze dan op ?!

http://i.imgur.com/FH9mnGU.jpg

• memphis

memphis

Links op de foto zie je een lege ruimte, daar past de motor in.

• kitao
Project magnetron : :+

Nieuw : Gebruikt: Gerecycled:
http://s15.postimg.org/hf953ybhz/magnetron_001.jpg http://s16.postimg.org/6lw13ma6p/magnetron_002.jpg http://s17.postimg.org/y83fpk0kb/magnetron_009.jpg
Zit wel leuk displaytje bij :P En een condensator van 39F zo te zien
En even een vraag, wat is dat groene schijfje hieronder ?
http://s16.postimg.org/pt5ued5ap/magnetron_003.jpg
4x klikbaar

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 04:50
Lijkt mij de pieper :+

• kitao
quote:
Oh. Dat kwam helemaal niet bij me op. Ik dacht het is een spoeltje op mooie manier vormgegeven.
Ik was wel beetje bang met dat gesloop. Ik had ergens gelezen dat zo'n condensator je dood kan betekenen. :/
http://s21.postimg.org/3sincxxyr/magnetron2.jpg
klik

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 04:50
Condensator kunnen gevaarlijk zijn als ze genoeg energie bevatten, maar nu haal je sowieso een spel en een condensator door elkaar, jij bedoelt waarschijnlijk deze:
http://home.scarlet.be/prosje/5spoelen.png

• kitao
quote:
Megamind schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 19:37:
Condensator kunnen gevaarlijk zijn als ze genoeg energie bevatten, maar nu haal je sowieso een spoel en een condensator door elkaar, jij bedoelt waarschijnlijk deze:
nee, dat is niet zo. Ik haalde wel een piezo en een spoel door elkaar maar geen condensator.
die foto in mijn voorlaatste post lijkt mij een condensator, als je hem omdraait zie je ook plaatjes zitten.
Toch was het die andere die je bij mij op tafel kon zien waar ik voorzichtig mee had moeten zijn.
Althans, volgens deze instructie die ik net heb opgezocht.
http://www.instructables....art-A-Microwave/?ALLSTEPS
http://cdn.instructables.com/FTO/BO22/FMMCZ07H/FTOBO22FMMCZ07H.MEDIUM.jpg
Ik vind het wel verwarrend, want op die ene staat wel met koeieletters danger en die andere niet.
(en ik heb het niet over die trafo die er naast ligt ;)
Tenzij dit geen condensator is natuurlijk :
voorkant:
http://magvendor.ru/magnetron-lg/magnetron_lg_2m214_39f.jpg
zijkant:
http://i.ebayimg.com/t/USED-LG-2M214-39F-Microwave-Oven-Magnetron-fits-multiple-models-/00/s/MTA3NFgxNjAw/z/nG8AAOxy87tSEYhI/$(KGrHqJ,!qgFHz3f2hCgBSEYhH,IFg~~60_35.JPG

edit
ok, foutje
dat is dus de magnetron :$
Wikipedia: Magnetron (elektronenbuis)

kitao wijzigde deze reactie 03-12-2013 20:20 (22%)

• Hans1990
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:19
Zo'n 'klassieke' magnetron heeft een transformator die 220V omhoog trapt naar paar kV (2-4 kV ofzo). Dat wordt volgens mij dan gelijkgericht/gebuffered met een elco en in de magnetron module gepropt.

Een opgeladen condensator zal veel energie bevatten, meer dan genoeg om je om zeep te helpen.

Zo'n magnetron buis is ook gevaarlijk, omdat de straling uit zo'n magnetron watermolecullen verhitten, en laten we nou zo'n 75% uit water bestaan. Bovendien zend zo'n magnetron 0.5 - 1kW aan vermogen (op paar duizend Volt..) de lucht in. Ofwel, enkel gebruiken in een goed gesloten Faraday kooi of liever niet. :p Zelfs dan lekt een 'normale' magnetron zo'n 1W naar de buitenwereld. (bron: Wikipedia: dBm). Ongeveer net zoveel als een mobieltje aan zendvermogen heeft dus.. ;)

Hans1990 wijzigde deze reactie 03-12-2013 22:14 (4%)

• Sibylle
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:10
Als je bang bent voor condensator kun je gewoon ff de contacten met elkaar verbinden.dit gaat makkelijk met een pincet of tang ofzo.
Een volledig opgeladen condensator zal wat vonken, maar niks engs ofzo.

Mocht je willen spelen met condensators dan kun je er een paar opladen tot mooie voltages (simpelweg uit gelijkgerichte netspanning bijv.) en dan kortsluiten met een vulling van een vulpotlood.
geeft mooie knal en licht :D Let wel op dat de condensator nog niet helemaal leeg is daarna.

Ctrl+k

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:53

Boudewijn

omdat het kan

quote:
Hans1990 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:10:

Zo'n magnetron buis is ook gevaarlijk, omdat de straling uit zo'n magnetron watermolecullen verhitten, en laten we nou zo'n 75% uit water bestaan. Bovendien zend zo'n magnetron 0.5 - 1kW aan vermogen (op paar duizend Volt..) de lucht in. Ofwel, enkel gebruiken in een goed gesloten Faraday kooi of liever niet. :p Zelfs dan lekt een 'normale' magnetron zo'n 1W naar de buitenwereld. (bron: Wikipedia: dBm). Ongeveer net zoveel als een mobieltje aan zendvermogen heeft dus.. ;)
With stupid. Dude, je bent net nieuw met electronica. Prima, niets mis mee.

Maar heb ontzag voor magnetrons en beeldbuis-tv's. Ga er niet mee lopen rondkutten tenzij je exact weet wat je doet... bij een magnetron heb je het risico van straling en hoge spanningen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

• kitao
Ok, bedankt iedereen weer. Conclussie, het magnetrongedeelte kan geen kwaad want er stond toch geen spanning op. De magnetronbuizen had ik beter niet kunnen aanraken en de condensator had ik beter even van te voren kunnen kortsluiten.
Al met al toch iets van opgestoken en ik heb er een groen speakertje bij (wat dus geen ingepakt spoeltje is ;)

Het demonteren viel wel mee. Sommige connectors waren echter niet meer los te krijgen dus die moest ik knippen en de deurscharnieren heb ik moeten slopen. Zal wel trucje voor zijn maar die kreeg ik niet eruit.

• joopv
  • Niet online
quote:
Sibylle schreef op woensdag 04 december 2013 @ 00:04:
Als je bang bent voor condensator kun je gewoon ff de contacten met elkaar verbinden.dit gaat makkelijk met een pincet of tang ofzo.
Een volledig opgeladen condensator zal wat vonken, maar niks engs ofzo.

Mocht je willen spelen met condensators dan kun je er een paar opladen tot mooie voltages (simpelweg uit gelijkgerichte netspanning bijv.) en dan kortsluiten met een vulling van een vulpotlood.
geeft mooie knal en licht :D Let wel op dat de condensator nog niet helemaal leeg is daarna.
Ahum, dat kan nog aardig tegenvallen hoor. Denk er aan dat de energieinhoud kwadratisch oploopt met de spanning, en slechts linear met de capaciteit.

Condensatoren ontladen op deze manier is niet ongevaarlijk, en al helemaal niet als je het over 300V condensatoren hebt. Doe op zijn minst een veiligheidsbril op, en gebruik geen gereedschap waarvan je het jammer zou vinden als er een lelijke put in komt, of zelfs een gat.

• borroz
quote:
joopv schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:11:
[...]

Ahum, dat kan nog aardig tegenvallen hoor. Denk er aan dat de energieinhoud kwadratisch oploopt met de spanning, en slechts linear met de capaciteit.
.
Ben het wel met je eens, de boodschap van dit topic moet zijn ' afblijven als je niet weet waarmee je bezig ben ' en niet .. ' goh leuk.. ga ik is uit elkaar halen ', een magnetron is een gevaarlijk apparaat en niet geschikt om te knutselen.
Ik vermeld dit nog maar even voor de jeudige meelezers en andere electronica beginners.

• mad_max234
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:08

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heeft iemand enig idee welke controller deze tft gebruikt? Heb er al tijdje eentje liggen en
wil nu eindelijk eens beginnen met schijven van library voor de xmega, maar heb wel datasheet nodig. Valt me op dat veel al de belangrijkste info ontbreekt op ebay bij lcd's, namelijk de controller.

http://www.ebay.com/itm/2...RM-8-16-bit-/310698848443

Edit/
Na klein uurtje zoeken en tig andere ebay advertentie gelezen te hebben stond er bij eentje wel de controller vermeld, zou gaan om de S6D0164.

mad_max234 wijzigde deze reactie 04-12-2013 15:49 (15%)

-Andere hobby- -

• WVL_KsZeN
quote:
mad_max234 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:18:
Heeft iemand enig idee welke controller deze tft gebruikt? Heb er al tijdje eentje liggen en
wil nu eindelijk eens beginnen met schijven van library voor de xmega, maar heb wel datasheet nodig. Valt me op dat veel al de belangrijkste info ontbreekt op ebay bij lcd's, namelijk de controller.

http://www.ebay.com/itm/2...RM-8-16-bit-/310698848443
heerlijk!
quote:
Data port level: theoretically can not let the data port level exceeds 3.3V, if we must
IO connection with 5V microcontroller data bus, the internal voltage clamp tft with
Can be used, but always is not standardized. Sample tests can be done to do experiments, batch
Do product, to improve product stability, better use of low-voltage monolithic
Machine, or add a level converter IC.
"always is not standardized". die ga ik onthouden :-)

• kitao
@mad_max
Ik kan je daar niet bij helpen. Zoals je misschien zag heb ik nu een leuk displaytje uit de magnetron maar geen idee hoe die aan te sturen.
@borroz
Bedankt voor de wijze raad. Nog nooit een klap van een oude condensator gehad maar ja, in principe kan het dus wel. En je hebt gelijk, dit is geen kinderspul hoewel iedereen wel weet dat je eerst de stekker eruit moet halen.

Volgend projectje wordt van een draadbestuurd autootje een draadloze computergestuurde te maken met een motorshield en een apc220.
Er zitten 2 motortjes in, eentje om links/rechts te sturen en ťťn als aandrijving voor- en achteruit.
Bedoeling is dan om alles netjes in te bouwen zodat je er niets van ziet. Gebouwd op een enkel breadboard en met een standalone atm328 moet dat wel lukken hoop ik. :)
http://s27.postimg.org/7ufxyxmyn/RC_Auto_002.jpg
klikbaar

edit:
een standalone gaat niet lukken natuurlijk, anders past dat shield niet |:(

kitao wijzigde deze reactie 04-12-2013 16:01 (3%)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja rest is ook al niet echt te lezen, kan van sommige zinnen niet met 100% zekerheid zeggen wat ze ermee bedoelen. Deel van de zin die je quote is wel erg grappig, en ook nog onwaar ook. :D

Altijd is wel degelijk een standaard, kan iedereen ter wereld op vertrouwen en zal altijd altijd zijn. :P

En is niet zo erg dat zinnen behoorlijk krom zijn, maar zet er wel de noodzakelijk data erbij, type nummers begrijpen we allemaal.

Edit/
@kitao
Ik heb het gevonden als het goed is, probleem is ook dat controller vaak achter lcd zitten of zitten direct op pcb gebonden met klodder epoxy eroverheen zonder enige vermelding erbij wat het is.

Ben zelf ook bezig met klein autootje, alleen dan autonoom, gebruik L9110S h-bridge chipje om motoren aan te sturen. Had eerst zelf h-bridge gemaakt maar die heb ik gesloopt door kortsluiting te maken toen alles los lag met testen. :(

Edit/2
Weet het nu wel zeker dat het de s6d0164 moet zijn, zelfde tft als die van mij. :)
http://www.elecfreaks.com...2.2%22_TFT_LCD:_TFT01-2.2

Heeft me dus ruim een uur gekost, zonde van mijn tijd, had die tijd liever besteed aan lezen van datasheet. :(

mad_max234 wijzigde deze reactie 04-12-2013 16:05 (47%)

-Andere hobby- -

• Helios-Alpha
  • Laatst online: 21:52
quote:
mad_max234 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 15:55:
Weet het nu wel zeker dat het de s6d0164 moet zijn, zelfde tft als die van mij. :)
http://www.elecfreaks.com...2.2%22_TFT_LCD:_TFT01-2.2

Heeft me dus ruim een uur gekost, zonde van mijn tijd, had die tijd liever besteed aan lezen van datasheet. :(
Wat je volgende keer kan doen is eerst een product wat je wilt aanschaffen zoeken op een website als www.adafruit.com en dan exact hetzelfde product zoeken op ebay. dan heb je het goedkoper en weet je toch de volledige specificaties. ;)

Het feest is hier → PortFolio Website

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is een optie, maar meestal is het geen enkel probleem om info te vinden van producten die massaal aangeboden worden op ebay, alleen dit keer was het wat lastiger, normaal vind je tig pagina's mer ardino gebruikers die hetzelfde product gebruiken. Maar schijnbaar worden TFT toch veel minder gebruikt, is schijnbaar voor veel arduino gebruikers niet aantrekkelijk of te ingewikkeld. Prijs hoef je het niet meer te laten, 4.25 euro.

Moet even datasheet goed doorlezen, maar denk dat 8bit mode ideaal is in combinatie met shiftregister, al heeft de atXmega ook zat i/o om twee volledige porten op te offeren voor 16bit mode zonder shift register. Parallel aansturen is namelijk heel simpel, elke bit heeft eigen pin, en mag bij avr direct byte naar port schrijven. Dan zal bit0-7 naar pin0-7 geschreven worden. 1 zal dan 00000001 geven, dus alleen pin0 zal hoog worden rest laag. En 170 zal 10101010 geven, pin7 hoog, pin 6 laag, pin5 hoog, etc

mad_max234 wijzigde deze reactie 04-12-2013 16:41 (10%)

-Andere hobby- -

• kitao
quote:
borroz schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:13:
[...]
Een magnetron is een gevaarlijk apparaat en niet geschikt om te knutselen.
Ik vermeld dit nog maar even voor de jeudige meelezers en andere electronica beginners.
:$ Sorry als ik iemand op het verkeerde pad heb gebracht borroz :$
Daarom deze post om het voor onze jeugdige vrienden weer goed te maken.
Ik maak er dan een RC van maar je zou dit dus ook als goedkoop alternatief voor een robotplatform kunnen gebruiken. Voor circa 15, - euro is dit wel te koop en enige wat je dan nog hoeft te doen is er een arduino op te zetten.
Ok, die van mij krijgt dan een motorshield en een apc220 dus totale kosten zijn dan al gauw
auto....12
m.s......14
uno......24
apc......45
=================
............95,-

Leuk kadootje voor de kerst van pa natuurlijk :+

http://s21.postimg.org/djwigb1wj/RC_Auto_004.jpg http://s15.postimg.org/4erbwfy9z/RC_Auto_005.jpg http://s28.postimg.org/vlp22z7ux/RC_Auto_006.jpg
3x klikbaar

Ik heb het wel zo gemaakt dat er zo weinig mogelijk schroeven nodig zijn dus binnen een paar klikken is het weer demontabel. Overigens is het nog niet af.
(to be continued) ;)

• WVL_KsZeN
en verdomd.. m'n tweede multimeter is ook overleden.. Meet geen spanning meer. Helaas is het niet de zekering.

http://www.aishack.in/wp-content/uploads/2010/08/amazon-multimeter.jpg

goedkoop dingetje voor als ik twee zaken tegelijkertijd moest meten..

Wat jammer, nou moet ik wel twee nieuwe kopen! :P :9 Oh ja, en ook een nieuwe soldeerbout :9~

WVL_KsZeN wijzigde deze reactie 04-12-2013 19:57 (14%)

• kitao
Heb je al nieuwe probes WVL ?

Vandaag was ik bij ijzerwinkel om M3 boutjes te halen. Die zijn 20mm lang. Zegt die kerel : die kan je zo met een tang afknippen. Jaja, nog effe. Dat werd zagen en schroefdraad verrot. Gelukkig had ik nog genoeg speling. Dat wordt conrad memolijst.

Ps, als iemand in rdam-noord nog mee wil bestellen, stuur een DM :)

kitao wijzigde deze reactie 04-12-2013 20:14 (11%)

• WVL_KsZeN
Oh ja, ik krijg 2 nieuwe schakelbare probes opgestuurd, de oude mag ik houden. Toch weer een tevreden klant.

• memphis

memphis

Schroefjes inkorten altijd met een dremel en altijd eerst een moertje op draaien. Na het korter slijpen kan je het moertje eraf draaien waarmee je de schroefdraad aan het eind weer goed maakt.

• kitao
@WVL
Goeie deal dan !!
@memphis
Ik heb geen dremel. En zelfs met moertje erop en dan afzagen bleef het pielen. Er zal toch wel ergens een m3x10 of x5 te krijgen zijn ?!

• WVL_KsZeN
Ja, uiteindelijk wel.

De probes die bij de scoop zaten werken op zich wel fijn en lijken me steviger dan de probes die erbij zouden moeten zitten. Het grootste minpunt is de ontbrekende 1x stand, bij laag frequente metingen levert dat gewoon 10x meer ruis op tijdens je meting... 10dB winst in SR, daar doe ik het wel voor, en de meeste metingen doe ik toch laag frequent.. Die 1x wilde ik er dus specifiek bij hebben.

WVL_KsZeN wijzigde deze reactie 04-12-2013 20:29 (5%)

• kitao
quote:
WVL_KsZeN schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:29:
10dB winst in SR, daar doe ik het wel voor.
Wat is SR dan ?

Ik heb ze trouwens gevonden, 3Mx10, 25 stuks voor 1 euro
En moeren 3m 25 stuks 1,50
Ik kom nog ca. 5 euro tekort voor gratis verzending

• WVL_KsZeN
Signaal Ruis verhouding. Met een 1x probe is het signaal 10x zo sterk, dus is de ruis van de scoop relatief gezien 10x lager.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:56
Meestal SNR genoemd (Signal to Noise Ratio).

AKA Furby-killer

• kitao
Ok, tnx.
Ik had al een pdf'tje over de werking van een oscilloscoop. Maar met de usb-scope kan ik inmiddels wel redelijk uit de voeten. :)
Voorlopig heb ik nog niet meer nodig.
http://socrates.berkeley....ntary/Lab1/xyz_scopes.pdf

ps, als je dit aanklikt krijg je een online pdf en niet meteen een download pdf voor de kiezen.

kitao wijzigde deze reactie 04-12-2013 22:00 (17%)

• Ploink
quote:
kitao schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:11:
Vandaag was ik bij ijzerwinkel om M3 boutjes te halen. Die zijn 20mm lang. Zegt die kerel : die kan je zo met een tang afknippen. Jaja, nog effe. Dat werd zagen en schroefdraad verrot.
Boutjes afknippen kan prima met deze combi strip/knip/knijp tang:
http://www.kleinspul.nl/products_pictures/kabelschoen_tang_set.jpg
http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=1924
Ze liggen soms ook bij de bouwmarkt in de goedkoop gereedschap bak.
In de ene helft van de tang, vlak bij het draaipunt zit een gaatje met schroefdraad, in de andere helft gewoon een gaatje. Je draait het boutje in de draad en wat er doorheen steekt knip je zo af. De schroefdraad blijft intact :)

• kitao
quote:
Ploink schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:03:

Boutjes afknippen kan prima met deze combi strip/knip/knijp tang:
Wow !
Wat een tip zeg Ploink !
Ik heb het meteen geprobeerd. Werkt prima ! _/-\o_
Ik vroeg me altijd al af waar die bovenste gaatjes voor waren. Eerste knipboutje vloog trouwens gelijk de hele kamer door. Afgezien daarvan is het toch beter om eerst een moertje te zetten en dan pas te knippen.

Mooi, nu kom ik dus 7,50 tekort want ik hoef geen 3mx10 meer te bestellen.
edit:
Ik dacht dat die winkelbediende een knijptang bedoelde maar dat ging dus echt niet.
http://www.2college.nl/tech/begrippen/knijptang.JPG

kitao wijzigde deze reactie 04-12-2013 22:45 (41%)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

bestaan er shift registers die gelijk als level converter diens kunnen doen? Wat gebeurt er als ik een 595 voed met 3.3v en stuur hem aan met 5v controller?

-Andere hobby- -

• Ploink
quote:
mad_max234 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:57:
bestaan er shift registers die gelijk als level converter diens kunnen doen? Wat gebeurt er als ik een 595 voed met 3.3v en stuur hem aan met 5v controller?
Gewoon een weerstandje in serie met het data signaal om de stroom te begrenzen, >=10k ofzo, dan wordt de stroom nooit groter dan (5v-3v3-0.3V)/10k=0.14mA Dat overleeft je 595 wel :)
Zet het weerstandje dicht bij de ingang van de 595, dat scheelt eventuele capacitieve crosstalk van naburige signalen.
Het kan iets ten koste gaan van de snelheid, maar je doet vast niet moeilijk over een paar nanoseconden. ;)
Anders doe je gewoon een cap van een tiental pF over de weerstand en dan is dat probleem ook weer opgelost.
quote:
kitao schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:09:
[...]

Wow !
Wat een tip zeg Ploink !
Ik heb het meteen geprobeerd. Werkt prima ! _/-\o_
Ik vroeg me altijd al af waar die bovenste gaatjes voor waren. Eerste knipboutje vloog trouwens gelijk de hele kamer door. Afgezien daarvan is het toch beter om eerst een moertje te zetten en dan pas te knippen.
Slim idee! Dan herstel je dus gelijk de draad als je het moertje er af draait.

Ploink wijzigde deze reactie 04-12-2013 23:21 (31%)

• memphis

memphis

Misschien zou je een HC versie op 3v kunnen laten draaien, de TTL versie in ieder geval niet.
Anders een 7407 erachter, deze heeft open collectors welke je makkelijk met pull-up weerstanden aan de 3v kan hangen.

• kitao
quote:
mad_max234 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:57:Wat gebeurt er als ik een 595 voed met 3.3v en stuur hem aan met 5v controller?
zo te zien zijn de marges vrij breed :

Symbol Parameter Conditions 74HC595
Min Typ Max
VCC supply voltage 2.0 5.0 6.0

Symbol Parameter Conditions 40 C to +85 C 40 C to +125 C Unit
Min Typ Max Min Max
74HC595
VIH HIGH-level
input voltage
VCC = 2.0 V 1.5 1.2 - 1.5 - V
VCC = 4.5 V 3.15 2.4 - 3.15 - V
VCC = 6.0 V 4.2 3.2 - 4.2 - V
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/74HC_HCT595.pdf

zie 9 en 10 in datasheet

ps, niet dat ik alles snap in zo'n datasheet (lang niet) maar je kunt er wel uitleg bij krijgen
google how to read a datasheet (iets wat ik zelf ook nog eens moet doen) en dan krijg je bijv. dit
http://www.edn.com/design.../How-to-read-a-data-sheet

Maar meestal ga ik ervanuit dat alles gewoon 5V is dus veel kijk ik er ook niet naar.

kitao wijzigde deze reactie 04-12-2013 23:51 (17%)
Reden: toevoeging

• joopv
  • Niet online
quote:
kitao schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:09:
[...] Ik vroeg me altijd al af waar die bovenste gaatjes voor waren. Eerste knipboutje vloog trouwens gelijk de hele kamer door. Afgezien daarvan is het toch beter om eerst een moertje te zetten en dan pas te knippen.
Ik vraag me af of je de boutjes-knip functie van die tang wel goed gebruikt. Ik heb heel wat boutjes op maat gemaakt met zo'n tang, maar bij mij vloog er nooit iets door de kamer.

De bedoeling is dat je het af te korten boutje in de tang schroeft.
Als je het boutje uit de tang draait na op maat geknipt te hebben, dan heb je hetzelfde effect als dat je een moertje er af draait (braam op de schroefdraad repareren).

• Ploink
quote:
kitao schreef op woensdag 04 december 2013 @ 23:22:
[...]

zo te zien zijn de marges vrij breed :

Symbol Parameter Conditions 74HC595
Min Typ Max
VCC supply voltage 2.0 5.0 6.0
Als ik het goed begrijp wil madmax een 0-5V output van de microcontroller aansluiten op de input van een 3.3V shift register. Wat betreft de signaal nivo's is dat inderdaad geen probleem, maar "Table 4: Limiting values" zegt:
quote:
input clamping current: Vi < -0.5V or Vi > (VCC + 0.5V) :+/- 20 mA
Als je dus 5V zet op de ingang, terwijl de voeding van de chip 3.3V is, dan gaat er een forse stroom lopen van de input, via de interne schottky clamping diode, naar de 3.3V VCC.

De "Limiting values" (vaak "Absolute maximum ratings" genoemd) zijn waardes waar je ruim onder moet blijven. Sowieso moet je de stroom dus begrenzen met een weerstand. Met een 10k weerstand is die "input clamping current" dus mooi gelimiteerd op een bescheiden 0.14mA zodat je ook niet onnodig veel stroom verbruikt.

• kitao
quote:
joopv schreef op woensdag 04 december 2013 @ 23:39:
[...]
Ik vraag me af of je de boutjes-knip functie van die tang wel goed gebruikt. Ik heb heel wat boutjes op maat gemaakt met zo'n tang, maar bij mij vloog er nooit iets door de kamer.

De bedoeling is dat je het af te korten boutje in de tang schroeft.
Als je het boutje uit de tang draait na op maat geknipt te hebben, dan heb je hetzelfde effect als dat je een moertje er af draait (braam op de schroefdraad repareren).
klopt.
ik pakte gaatje 3.5 ipv 3.0
beetje raar ingedeeld die tang van mij.
gaat van iso naar m3.5 > m4 > m5 > m3.0 > m2.5

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

quote:
Ploink schreef op woensdag 04 december 2013 @ 23:12:
[...]

Gewoon een weerstandje in serie met het data signaal om de stroom te begrenzen, >=10k ofzo, dan wordt de stroom nooit groter dan (5v-3v3-0.3V)/10k=0.14mA Dat overleeft je 595 wel :)
Zet het weerstandje dicht bij de ingang van de 595, dat scheelt eventuele capacitieve crosstalk van naburige signalen.
Het kan iets ten koste gaan van de snelheid, maar je doet vast niet moeilijk over een paar nanoseconden. ;)
Anders doe je gewoon een cap van een tiental pF over de weerstand en dan is dat probleem ook weer opgelost.
Ja zo doe ik dat normaal ook altijd, maar zoek nu shift register die dat kan zonder extra rij weerstanden, dat rechtstreeks mag aansturen met 5v, als dat bestaat tenminste anders word het toch rijtje weerstanden of controller op 3.3v laten draaien. Xmega die nu gebruikt met de TFT is 3.3v, maar wilde tft's ook gebruiken met arduino of atmega in het algemeen en die heb ik veel al op 5v draaien.

Bedankt die info zocht ik dus, ontkom er dus niet aan om weerstand te gebruiken, althans bij de 595. Ga even wat andere datasheets doorlezen van andere shift registers.

mad_max234 wijzigde deze reactie 05-12-2013 09:47 (7%)

-Andere hobby- -

• memphis

memphis

Kijk dan naar deze:

http://www.fairchildsemi.com/ds/74/74VHC595.pdf
quote:
An input protection circuit insures that 0V to 7V can be
applied to the input pins without regard to the supply
voltage. This device can be used to interface 5V to 3V
systems and two supply systems such as battery
backup. This circuit prevents device destruction due to
mismatched supply and input voltages.
Het ziet er dus naar uit dat alle VHC modellen dit kunnen.....

memphis wijzigde deze reactie 05-12-2013 09:44 (13%)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Lijkt erop dat ik die zocht, twee vliegen in ťťn klap, level shiften en parallel naar serial zonder extra componenten. :)

-Andere hobby- -

• Hans1990
Is dat voor het aansturen van je display? Ik zou dat eigenlijk liever niet doen via een schuifregister. Dat beperkt je inkloksnelheid met een factor 9 a 10x, of meer. Wat je eerder zei is veel simpeler; de hele byte op een port zetten en parallel in het display klokken. Anders moet je in je software elke bit uit de byte trekken, in het schuifregister proppen en uitsturen..

Tenzij je niet heel veel data op je display gaat zetten, of kan leven met langere ververstijden, kan je het natuurlijk wel doen om een paar I/O pennetjes te besparen.

• Ploink
quote:
memphis schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:42:
Kijk dan naar deze:

http://www.fairchildsemi.com/ds/74/74VHC595.pdf

[...]

Het ziet er dus naar uit dat alle VHC modellen dit kunnen.....
Goeie!
http://www.nxp.com/products/logic/family/VHC_T/#overview
Die van NXP kunnen het dus ook, staat niet duidelijk op deze webpagina, maar in de individuele datasheets staat "Inputs accept voltages higher than VCC" en bovendien "All inputs have Schmitt-trigger action", dat is ook wel handig!

Bij snelle logica als deze is het overigens wel belangrijk altijd de verplichte 100nF ontkoppel condensater te gebruiken.
quote:
Hans1990 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:19:
Is dat voor het aansturen van je display? Ik zou dat eigenlijk liever niet doen via een schuifregister. Dat beperkt je inkloksnelheid met een factor 9 a 10x, of meer. Wat je eerder zei is veel simpeler; de hele byte op een port zetten en parallel in het display klokken. Anders moet je in je software elke bit uit de byte trekken, in het schuifregister proppen en uitsturen..

Tenzij je niet heel veel data op je display gaat zetten, of kan leven met langere ververstijden, kan je het natuurlijk wel doen om een paar I/O pennetjes te besparen.
Een schuifregister is eigenlijk een simpele SPI slave. Ik heb het nooit gedaan, maar volgens mij moet je de communicatie grotendeels in hardware af kunnen handelen via de SPI library. Zet 'm op de hoogste klok snelheid en dan communiceer je op 8Mbit/s op de Arduino.

• kitao
Dus als ik het goed begrijp heb je met een 74HCT595 een getoaste ingang :
quote:
Als je dus 5V zet op de ingang, terwijl de voeding van de chip 3.3V is, dan gaat er een forse stroom lopen van de input, via de interne schottky clamping diode, naar de 3.3V VCC.
en met een 74VHC595 heb je nergens last van :
quote:
An input protection circuit insures that 0V to 7V can be applied to the input pins without regard to the supply voltage. This device can be used to interface 5V to 3V systems and two supply systems such as battery backup. This circuit prevents device destruction due to mismatched supply and input voltages.
Dat moet je dan ook maar net weten anders zoek je je rot.

Over mijn RC-wagentje
Inmiddels motorshield aan de praat gekregen. Nu komt het moeilijkste, een programma schrijven waarmee ik via de seriele monitor de wagen kan besturen.
Ik ben nog niet zo bekend met dat geprogrammeer. Als iemand toevallig een voorbeeldprogramma weet dan hou ik me aanbevolen. Het gaat om aandrijving- en stuurmotor. Ik kom er wel uit dus niemand hoeft te gaan zoeken ofzoiets, maar kan zijn dat iemand dat toevallig al in huis heeft. :)
Ps, ik gebruik geen servo of steppermoter. Snelheid wordt geregeld met pwm.

kitao wijzigde deze reactie 05-12-2013 12:56 (6%)
Reden: link toegevoegd

• Hans1990
Je kan er standaard vanuit gaan dat een chip niet met spanningen boven zijn voeding kan werken.

Een chip die je op 3.3V voed,moet je niet direct op 5V I/O aansluiten. Men wil er nog wel eens een 1k of 10k weerstand tussen zetten. Eigenlijk werk je dan nog 'buiten' de specificaties van de chip: met zo'n weerstand beperk je de stroom zodat het niet stuk gaat, maar je maakt wel gebruik van de beschermdiodes.
Nadeel van zo'n opzet is dat je niet op tientallen MHz'en altijd vlekkeloos gaat communiceren.

Sommige chips zijn wel 5V tolerant, terwijl ze op 3.3V werken. Dat is dan een speciale feature op de voorkant van de datasheet, want het is een uitzondering op de regel. Ook een belangrijke notitie voor in je ontwerp, want je kan er dus niet elk type 74xx595 in zetten.
quote:
Een schuifregister is eigenlijk een simpele SPI slave. Ik heb het nooit gedaan, maar volgens mij moet je de communicatie grotendeels in hardware af kunnen handelen via de SPI library. Zet 'm op de hoogste klok snelheid en dan communiceer je op 8Mbit/s op de Arduino.
Dat kan ook. Je gebruikt de SPI module dan als 'hardware serializer' die bits serieel uitstuurt, tot 8MHz clock snelheid, om hem via de 595 weer parallel te maken. Dan kost het 1us om via SPI de byte uit te sturen, met nog wat extra tijd om de latch van de 595 en het LCD te zetten (bvb 4 instructies) -> totaal is dan 1.25 - 1.5us.
Met een port copy zal het geheel vermoed ik <0.3us kosten. Namelijk, 1-2 instructies om de waarde naar de port te kopieren, en 2 instructies om de LCD latch te zetten.
Een Atxmega loopt tot 32MHz geloof ik, dus dan is alle tijdswaarden simpelweg 2x zo snel.

• Ploink
quote:
Hans1990 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:29:
Dat kan ook. Je gebruikt de SPI module dan als 'hardware serializer' die bits serieel uitstuurt, tot 4MHz (fosc/4 is de hoogste klok instelling met de atmega328p ) clock snelheid, om hem via de 595 weer parallel te maken. Dan kost het 2us om via SPI de byte uit te sturen,
Fosc/4 is de default voor Arduino, maar hij kan ook op Fosc/2. (Datasheet pagina 174)
quote:
... met nog wat extra tijd om de latch van de 595 en het LCD te zetten (bvb 4 instructies) -> totaal is dan 2.25 - 2.5us.
Ook dat kan in hardware, gebruik de /SS pin om met de opgaande flank de latch van de 595 te zetten (blz 171).
Je kan hetzelfde signaal een heel klein beetje vertragen met een RC en daarmee ook de latch van het display zetten. Met die R heb je dan ook meteen de level shift tussen uC en display opgelost. Indien het display een neergaand flank nodig heeft zet je er een inverter (bv single-gate 74vhc1g04) tussen.

• kitao
quote:
Hans1990 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:29:
Je kan er standaard vanuit gaan dat een chip niet met spanningen boven zijn voeding kan werken.
Een chip die je op 3.3V voed,moet je niet direct op 5V I/O aansluiten.
Sommige chips zijn wel 5V tolerant, terwijl ze op 3.3V werken. Dat is dan een speciale feature op de voorkant van de datasheet, want het is een uitzondering op de regel.
Bedankt. Ik vind dat een heel goede uitleg waar ik veel aan heb.

Inmiddels is met knip- en plakwerk er toch een bestuurprogramma eruit komen rollen. Voorlopig nog voor 1 motor maar de rest komt later. Het frame is er. :)
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
int E1=6;
int M1=7;

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  pinMode(M1,OUTPUT);
}
void loop(){
int value;
value=255;

if(Serial.available()>0){
    int inByte=Serial.read();

switch(inByte){
      case 'r':      
      digitalWrite (M1,LOW);
      analogWrite (E1,value); // PWM Speed control reverse      
      break;
      case 's':
      analogWrite (E1,0); // Motor stop
      break;
      case 'f':
      digitalWrite (M1,HIGH);
      analogWrite (E1,value); // PWM Speed control forward
      break;
      default:
      analogWrite (E1,0);
    }
  }
}

En het werkt.
Die 2e motor (voor besturing) zal wel geen probleem worden. Ik vraag me wel af hoe ik value via de ser.mon. kan instellen en daar een 'case' van maken.
Of wacht, ik weet het al
C+:
1
2
3
4
5
6
case 'a':
analogWrite (E1, 100) // minimale snelheid
case 'b' : 
analogWrite (E1,175) // halve snelheid
case 'c':
analogWrite (E1,255) // volle snelheid

Ik maak er gewoon een telegraaf van :+

http://s30.postimg.org/ivowwq3l9/450px_Telegraf_maszynowy_mostek.jpg
klik

• kitao
Pakketje conrad binnengekregen.
Ik bestel dit : http://www.conrad.nl/ce/n...-V----10-------Kemet----C
En dit zit in het zakje :
http://s23.postimg.org/6qwm3hzs7/conrad_002.jpg http://s23.postimg.org/9otkx77fr/conrad_003.jpg http://s28.postimg.org/gfzjpinbt/conrad_004.jpg
3xklikbaar
Wie het weet wat dit is mag het hebben.

Er zat gelukkig wel een 16MHz-kristal bij. Blijken enkel de pootjes 4 mm kort te zijn
Voortaan beter lezen ik |:(

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen foto van de (tov component) gigantische doos met shitload aan vulling? :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• kitao
quote:
Raven schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:35:
Geen foto van de (tov component) gigantische doos met shitload aan vulling? :+
?
Dat ding staat op een doosje ja. Maar de afmetingen van het voorwerp zelf is maar ca. 50x35 mm.
Het lijkt iets van een stekker, maar wat het werkelijk is, geen idee.
Ben er best nieuwsgierig naar wat het is en hoeveel het kost :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik bedoel dat Conrad zelfs de kleinste componenten (zakje weerstandjes bijv.) in een pakket verstuurd dat groot genoeg is om een boek+beschermvulling in te doen :P

Raven wijzigde deze reactie 05-12-2013 20:11 (15%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wesleytjuh
  • Laatst online: 23:39

wesleytjuh

Kistradio specialist

Ja, zovaak bestel ik er (gelukkig) niet maar het is inderdaad wel typisch Conrad om een doos met 99% schuimpjes te versturen en 1% product. Heb bij Conrad geloof ik ook eens gehad dat er iets bij zat dat ik compleet niet besteld had, leek zelfs erg veel op wat jij gekregen heb, maar dan een hele zak ervan geloof ik. Ben nu ook wel benieuwd :)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Ploink
quote:
kitao schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:12:
..
Die O-ring doet denken aan een soort slangkoppeling, maar misschien is het een kabel doorvoer.
Zoiets als deze?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/603375
Een zwarte versie hebben ze ook.

Zo te zien staat er een text in het plastic, maar de foto is niet scherp genoeg om het te lezen. Kun je het ontcijferen?

Ik heb ook eens een extra produkt in de doos gehad bij Conrad, een universeel voedingskabeltje met van die verloop plugjes.
quote:
wesleytjuh schreef op donderdag 05 december 2013 @ 20:15:
Ja, zovaak bestel ik er (gelukkig) niet maar het is inderdaad wel typisch Conrad om een doos met 99% schuimpjes te versturen en 1% product.
Sommige webshops doen dat expres om te voorkomen dat het pakketje gestolen wordt door medewerkers in het sorteercentrum.

Ploink wijzigde deze reactie 05-12-2013 20:36 (24%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
wesleytjuh schreef op donderdag 05 december 2013 @ 20:15:
Ja, zovaak bestel ik er (gelukkig) niet maar het is inderdaad wel typisch Conrad om een doos met 99% schuimpjes te versturen en 1% product. Heb bij Conrad geloof ik ook eens gehad dat er iets bij zat dat ik compleet niet besteld had, leek zelfs erg veel op wat jij gekregen heb, maar dan een hele zak ervan geloof ik. Ben nu ook wel benieuwd :)
Misschien waren de schuimpjes op, vraag mij af waarom :+

Oscar Wilde

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb wel eens grote doos(50cm of zo) gehad van conrad voor paar smd ic in buisje, voelt je net weer vier jaar oud bij de grabbelton, moet flink je best doen wil je dat vinden tussen al die piepschuimblokjes, dat bedoeld hij denk ik. Schijnbaar hebben ze geen kleinere maat dozen bij conrad, en grappigste is dat niemand bij conrad het schijnbaar raar vind. Zou hoop werk voor de postbode schelen. :D

Even wat anders, mijn tft avontuur is even gestrand, kreeg wat connectie problemen, blijkt de flatkabel connector niet goed te zijn, kwam gelijk los toen ik eraan zat, en nee heb niet lomp gedaan, werk zo vaak met flatkabelconnectors en weet dat je goedkope met beetje liefde moet behandelen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/69089896/20131205_195515.jpg

Edit/

Bij L1 zou je toch een inductor verwachten. :+

mad_max234 wijzigde deze reactie 05-12-2013 20:38 (3%)

-Andere hobby- -

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
mad_max234 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 20:34:
Ik heb wel eens grote doos(50cm of zo) gehad van conrad voor paar smd ic in buisje, voelt je net weer vier jaar oud bij de grabbelton, moet flink je best doen wil je dat vinden tussen al die piepschuimblokjes, dat bedoeld hij denk ik. Schijnbaar hebben ze geen kleinere maat dozen bij conrad, en grappigste is dat niemand bij conrad het schijnbaar raar vind. Zou hoop werk voor de postbode schelen. :D
Precies :) En bubbeltjesenveloppen (ideaal voor een klein zakje R's/C's/LED's/etc) hebben ze daar nog nooit van gehoord. Dan maar Ebay, veel goedkoper (ook de verzendkosten), duurt alleen ietsje langer voor het er is en daar verspillen ze geen ruimte :P

Oscar Wilde

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik ga maar even nieuwe bestellen voor de zekerheid, mocht ik deze slopen of niet snel gemaakt krijgen. De ILI9340C lijkt me vrij gangbare controller? Als toch nieuwe ga halen dan ga ik toch maar gelijk voor serial.

En heb liefste eentje waar redelijk wat voorbeeld code voor te vinden is, scheelt altijd tijd als je wat kan spieken, ga er maar vanuit dat voor de ILI9340C ook geen Xmega lib/drivers/code te vinden is en dus zelf iets moet maken of porten.

Edit/
Deze lijkt me wel wat, hogere resolutie dan de huidige die ik nu heb, ILI9340C controller.

http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1497.l2649
quote:
kitao schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:12:
Pakketje conrad binnengekregen.
Ik bestel dit : http://www.conrad.nl/ce/n...-V----10-------Kemet----C
En dit zit in het zakje :
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
3xklikbaar

Er zat gelukkig wel een 16MHz-kristal bij. Blijken enkel de pootjes 4 mm kort te zijn
Voortaan beter lezen ik |:(
Ik hoef hem niet te hebben, maar dat is kabelbescherming koppelstuk, kan je in delen mee aan elkaar klikken.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/606288/

edit/
O wacht, bij jou versie zit al iets geklikt aan de female kant, schroefdraad hulpstuk als het goed is. Normaal kan je daar male stukje in klikken zodat je delen aan elkaar kan klikken, maar er is hele waslijst aan verschillende onderdelen om van alles en nog wat aan elkaar te klikken. :+

mad_max234 wijzigde deze reactie 05-12-2013 21:20 (65%)

-Andere hobby- -

• memphis

memphis

En weer een project afgerond:

http://www.euronet.nl/users/tooms/f1light/rcp1.jpg

• kitao
quote:
mad_max234 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 20:47:
dat is kabelbescherming koppelstuk, kan je in delen mee aan elkaar klikken.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/606288/
Knap gevonden hoor ! Ik zag duizenden artikelen onder kabels staan.

Over dat piepschuim, ik had een voorraaddoos meebesteld dus zo ongelooflijk te groot was de verpakking niet. Morgen maar eens een mailtje sturen of ik die kabel klick snap kan omruilen want hier heb ik niks aan.

@memphis,
Ik wil niet bijdehand doen hoor maar als alle lichten rood zijn dan vertrekt er toch nooit een wagen ?
edit:
laat ik het zo stellen, wat doet dat stoplicht eigenlijk ?

kitao wijzigde deze reactie 05-12-2013 23:45 (4%)

Pagina: 1 ... 80 ... 97 Laatste