Toon posts:

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 12
Acties:
  • 563.283 views

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

[quote]naftebakje schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:34:
Je gebruikt klassieke kristallen (klik voor foto) in SMD package? Er bestaan oscillatoren en kristallen die 6 x 4 x 1 mm (ongeveer) zijn (klik voor foto), kleiner heb ik ze nog niet gezien.
RC oscillator kan veel kleiner, maar dan ga je véél precisie verliezen.

Edit: ik bedenk me nu dat dat eigenlijk ideaal is: stukje dubbelzijdige tape op (klassiek trough-hole) kristal en vastplakken bovenop de µC, verlies je enkel de ruimte van 2 via's, kleiner kan niet meer.
[/quote]

Kristallen zijn er nog kleiner:

nvm. Je linkjes zijn omgedraaid :P

Hier interne foto:

[Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 11-02-2010 20:29]

Appeltaart is lekker!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:39

Part

Helemaal niets.....

naftebakje schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:34:
Je gebruikt klassieke kristallen (klik voor foto) in SMD package? Er bestaan oscillatoren en kristallen die 6 x 4 x 1 mm (ongeveer) zijn (klik voor foto), kleiner heb ik ze nog niet gezien.
RC oscillator kan veel kleiner, maar dan ga je véél precisie verliezen.

Edit: ik bedenk me nu dat dat eigenlijk ideaal is: stukje dubbelzijdige tape op (klassiek trough-hole) kristal en vastplakken bovenop de µC, verlies je enkel de ruimte van 2 via's, kleiner kan niet meer.

2x2,5mm
Gewoon bij farnell te bestellen.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:21

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik heb hier een display van Samsung liggen, gekregen van een collega. Het display bevat één rij voor karakters (16 stuks) en daarboven een rij met 12 "achtjes". Als ik de spanning aansluit zijn de blokjes van de karakters donker, de "achtjes" zijn niet zichtbaar. Tevens bevat het display een aantal andere specifieke blokjes die kunnen oplichten. Volgens mijn collega is het display HD44780 compatible.

Dit is de bedrading die aanwezig is:

Duidelijk is dat pootje 1, 3 en 12 0V zijn en dat pootje 2 +5V is.
Daarnaast zal pootje 11 dienen voor de backlight, aangezien die via een weerstand met de +5V is verbonden.

De vier gele draadjes zullen de datalijnen moeten zijn (al is de volgorde onduidelijk maar dat valt nog wel uit te vissen). Het gaat me om de groene, blauwe en grijze draad. Dit zullen wel de Enable, RS en R/W zijn. Maar is hier een standaard volgorde voor? Hoe vind ik uit welke welke is?

Op het display staat ook Samsung HK333 maar via google kan ik niets nuttigs vinden...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-05 15:53

mux

99% efficient!

dbeijer85 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 11:09:
[...]

Zou goed kunnen, die tang hebben wij later weer geleend voor Stratos, waar de connectoren wel in gekomen zijn.
Hm, wie ben jij dan? Hoi, ik ben de payload engineer van Stratos 1 ;-)

Anyways, mijn werkzaamheden voor vandaag. Raad de functionaliteit die hier wordt gedemonstreerd:

jawel, er wordt een 9-cels li-ion pack geladen met een 3-cels li-ion pack met behulp van een lieve dc/dc converter

[Voor 10% gewijzigd door mux op 08-03-2010 08:18]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• LED-Maniak
  • Nu online

LED-Maniak

Iemand een idee waar conrad vandaan haalt? Ik heb net die grotere maat nodig, maar die hebben ze niet..

Appeltaart is lekker!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 14:59
Ik ben afgelopen week weer eens aan de gang gegaan met m'n microcontrollers in de hoop RS485-communicatie met de PC nu eindelijk eens werkend te krijgen (ja, daar heb ik jullie al eerder mee lastig gevallen :) ). Helaas wil het ook deze keer weer niet lukken.

Ik heb een Atmega8 aangesloten op een MAX485 volgens (het bovenste deel van) dit schema: . Ik gebruik overigens geen 'shielded pair', maar twee losse draadje van 10cm.

Dus van de MAX485 de RO op de RX van de Atmega, de DI op de TX en de andere twee pinnen samen op INT0. De MAX485 hangt aan de + en - die ik overal op m'n bordje gebruik en de A en B hangen aan de A en B van deze kabel. Het bijgeleverde printje heeft nog een R+, R-, GND en 9V, maar die zijn niet aangesloten.

Dit lijkt me allemaal in orde.

De microcontroller heeft een 3.6864MHz kristal en heb ik voorzien van dit programma:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
//#define F_CPU 1000000
#define F_CPU 3686400
#include <avr/io.h>
#include <avr/interrupt.h>
#include <avr/eeprom.h>
#include <util/delay.h>

/* *************************************************************************************************************************** 
 * Initialise serial port for use 9600 8N1 
 * ***************************************************************************************************************************/ 

void USART_vInit(int baudrate) 
{ 
    // Set baud rate 
    int rate = F_CPU/(16*baudrate) - 1;
    // Set baud rate
    UBRRH = (unsigned char)(rate>>8);
    UBRRL = (unsigned char)rate;

// Set frame format to 8 data bits, no parity, 1 stop bit 
    UCSRC = (1 << UCSZ0) | (1 << UCSZ1);

// Enable receiver and transmitter 
    UCSRB=(1<<RXCIE)|(1<<TXCIE)|(1<<RXEN)|(1<<TXEN);
    //UMSEL=(1<<UCPOL);
} 

void USART_Transmit( unsigned char data )
{
    //Wait for empty transmit buffer
    while ( !( UCSRA & (1<<UDRE)) )
    ;

PORTD=PIND | 0x04;//RX# disable TX enable 0b00000100

// Put data into buffer, sends the data
    UDR = data;
}

/* *************************************************************************************************************************** 
 * Serial interrupt, whenever we receive a byte we get an interrupt  
 * The byte gets added to the serialbuffer, when it's full or get a linefeed (enter) process it 
 * ***************************************************************************************************************************/ 

ISR(USART_RXC_vect) 
{ 
    char receivedByte; 
    receivedByte = UDR; // Fetch the recieved byte value into the variable "receivedByte" 

// Echo back the received byte back to the computer  
    USART_Transmit( receivedByte );
}

ISR(USART_TXC_vect)
{
    PORTD=PIND & 0xfb;//RX# enable TX disable 0b11111011
}

ISR(INT0_vect)
{
}

int main(void) 
{ 
    DDRC=0xff; // output port

MCUCR = (1 << ISC00) | (0 << ISC01) | (1 << ISC10) | (0 << ISC11);
    GICR = (1 << INT0);// | (1 << INT1);

PORTD=PIND & 0xfb;//RX# enable TX disable 0b11111011

// Initialise USART 
    USART_vInit( 9600 );

//activate interrupts 
    sei();
    while(1) 
    {
    } 
    return(0); 
}

Dit zou er dus voor moeten zorgen dat, wanneer ik een byte stuur, deze automatisch teruggestuurd wordt.

Echter, als ik test met Putty krijg ik vreemde tekens terug. Als ik een 'a' stuur, krijg ik meestal een 'O' terug. Dit had ik in het verleden ook al eens en toen bleek dat dit binair gezien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 01100101  e
01001101   M

01100001  a
01001111   O

01100011  c
01001110   N
was.

Dit komt inderdaad overeen met wat ik zie. Maar waar kan dat aan liggen? De A en B zijn goed aangesloten, maar dat zou ook niets uit moeten maken: als dit omgekeerd was, zouden bij het versturen alle enen nullen worden en omgekeerd, maar bij het terugsturen ook weer.
Ook als ik het programma zo bouw dat een LED moet gaan branden bij een bepaalde letter, zie ik niets gebeuren. Niet als ik check op 'a', maar ook niet als ik check op 'O'.

Ik heb de GND van het printje ook al eens aan de - op m'n bordje gehangen, maar dat maakt niets uit.

Als voeding gebruik ik overigens de voeding die uit m'n programmer komt, die nog gewoon in het bord steekt. Maar ook met een externe voeding en zonder programmer, heb ik dit gedrag.

Iemand enig idee wat ik fout doe?

• maikel
Anoniem: 163226 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:56:
Waar in het programma schakel je je LTC485 om tussen zenden/ontvangen? Zie zo snel niet waar je RE0 aanstuurt.
Daar zorgt de regel "PORTD=PIND | 0x04;//RX# disable TX enable 0b00000100" voor. Deze zet op pin PD2 (= INT0) een 1 of een 0.
Het is overigens ook geen LTC485, maar een MAX485. Die heeft echter wel dezelfde pinnen, dus vandaar dat ik dat plaatje maar als voorbeeld heb gebruikt.
AlexanderB schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:36:
je hebt ergens je datalijn inverting gemaakt.. ? 0 = 1, 1= 0\

lijkt mij makkelijkste te proberen: wissel A en B eens om aan 1 kant van de 2-draadjes-verbinding
Dat heb ik ook al geprobeerd. En uit m'n eerste post: "De A en B zijn goed aangesloten, maar dat zou ook niets uit moeten maken: als dit omgekeerd was, zouden bij het versturen alle enen nullen worden en omgekeerd, maar bij het terugsturen ook weer."

Btw. stuurt Putty elk teken dat ik intoets direct richting de COM-poort of pas na een 'enter'? Ik krijg namelijk pas een teken terug als ik op 'enter' heb gedrukt, maar dat lijkt me minder logisch. Ik zou dan ook geen 'enter' kunnen sturen. :)

Als ik het programma bytes laat versturen (bijv. bij het starten), ontvang ik helemaal niets in Putty. Dat gebeurt alleen als ik eerst zelf iets heb getypt.

Oh, de fuses staan trouwens zo:

[Voor 26% gewijzigd door maikel op 16-03-2010 00:40]

• LED-Maniak
  • Nu online

LED-Maniak

RS485 is toch differencieel tussen A en B?
Wat als je hem nou zo aansluit:

Weerstand tussen A en B dus en die pull up en down weghalen. Hoge snelheden gaat nog wel eens fout als je die weerstand tussen A en B weglaat.

[Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 16-03-2010 01:01]

Appeltaart is lekker!

• maikel
maikel schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:16:
Dat nieuwe printje is volgens mij niet voor RS422 geschikt, enkel voor RS232 en RS485 (dat kan ik kiezen dmv een paar jumpers): http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...RK:MEWNX:IT#ht_3155wt_981

Ik gebruik nu overigens vaker HTerm dan Putty, die werkt toch een stukje prettiger. Ik snap alleen niet waarom een USB->RS485-printje niet automatisch die RTS om zet, aangezien dat cruciaal is voor de communicatie.

Ik zie net overigens in de changelog van HTerm het volgende:
code:
1
2
3
- New inputline datatype 'Command (CMD)'
    - wait-Command to pause transfer
    - dtr/rts command to set status lines

Houdt dat in dat HTerm die RTS-lijn goed kan zetten en het dus via het CMD-datatype wel zou moeten kunnen werken? Ik heb tot nu toe als datatype altijd 'ASC' gebruikt.

Oh, en HTerm heeft een optie 'CTS flow control'. Die zou ook al moeten werken dus, toch?
Lijkt me sterk dat die RTS-lijn niet aan de MAX485 gekoppeld is op dat printje. En anders kan ik het printje nog gebruiken als USB->RS232-converter en er zelf een MAX485 aan hangen. :)
Het werkt nog steeds niet. Ik heb nu ook de VCC en GND van m'n USB->RS485 aangesloten zodat deze zorgen voor de voeding van m'n microcontroller.
Ik heb ook nog een ander tooltje geprobeerd, waarbij je RTS zelf kunt instellen, maar ook dat maakt geen verschil.

Het lijkt me dat, als mijn adapter en het tooltje het allemaal goed ondersteunen, ik ook een verschil zou moeten meten op pin DE en /RE van de MAX485 op de adapter als ik in het tooltje RTS schakel. Toch?

Even wat aanvullingen.
Uit de datasheet van de FT232BL-chip, die de USB -> UART-communicatie regelt:
The UART performs asynchronous 7 / 8 bit Parallel to Serial and Serial to Parallel conversion of the data on the RS232 (RS422 and RS485) interface. Control signals supported by the UART include RTS, CTS, DSR , DTR, DCD and RI. The UART provides a transmitter enable control signal (TXDEN) to assist with interfacing to RS485 transceivers. The UART supports RTS/CTS, DSR/DTR and X-On/X-Off handshaking options. Handshaking, where required, is handled in hardware to ensure fast response times. The UART also supports the RS232 BREAK setting and detection conditions.
En het schema van mijn adapter:

Het lijkt er dus op dat dat:
Sprite_tm schreef op maandag 29 maart 2010 @ 09:52:
Wat die gast vertelt is dat RS422 feitelijk een half-duplex-protocol is, dwz 1 apparaat kan maar iets versturen terwijl de rest de bus moet vrijgeven. Mocht er nog een apparaat iets versturen of de bus niet vrijgeven, hetzij door een software-bug hetzij door brakke software of hardware aan de PC-zijde, corrupteren je bytes en heb je geen communicatie.

Bij nader inzien heeft hij nog eens gelijk ook: met het MAX232/MAX485-schema wat je hebt staat is het erg van belang dat de software de RTS omschakelt als de PC zend of klaar is met zenden; Putty doet dat naar alle waarschijnlijkheid niet. Ik zou zeggen: fix een tooltje wat dat wel doet (maar ik zou niet weten waar en ivm fifo's in de PC blijft het wat onbetrouwbaar), charter ergens een USB->RS422 of serieel->RS422-convertertje wat zelf de handshaking fixet, of maak er zelf 1. dmv bijvoorbeeld een ft232 (die er ondersteuning voor ingebouwd heeft).
...
allemaal geen probleem zou moeten vormen. Hooguit Putty dan, die RTS niet schakelt, maar dat zou met dat andere tooltje wel goed moeten gaan.

[Voor 35% gewijzigd door maikel op 30-03-2010 09:46]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb momenteel mijn nieuwe US tuner binnen en ik wil daar eerst even met 115V op testen voor ik de trafo ga tweaken (ivm garantie wil ik hem nog niet open gooien). Er zit *geen* 230-115v schuifje op ;).

Nu heb ik ergens een standaard EU->US converter liggen maar die lijkt bij mijn ouders aan de andere kant van het land te liggen.... en ik wil toch testen. Het max vermogen van de tuner is 20W (aldus fabrikant).

Nu heb ik dit even snel in elkaar gefrot met forse amplimo trafo's (4.5A @ 12V doen ze , dus qua vermogen meer dan goed genoeg).

Echter komt hier gewoon geen spanning af aan de rechterkant, over de bovenste 115v en de bovenste 0v tap gemeten. Heb ik ergens een fuse in een trafo vernaggeld, of doe ik iets fout?

De trafo's zijn voor van alles aan experimentjes gebruikt maar niet afgewikkeld\verbrand oid.

Ik sluit van de rechter trafo dus 1 secundaire wikkeling aan (van de 2) en 1 primaire (van de 2).

De serieschakeling van de 2 12V taps van de eerste rtafo heb ik trouwens goed gedaan... althans, dit staat er:

RED-YELLOW\BLUE-GRAY.

Nu heb ik geel en blauw dus gewoon aan elkaar gehangen, in de veronderstelling dat ik over RED+GRAY 24V AC krijg.
Even meten is lastig, ik heb net alles netjes dicht gefrot met krimpkous etc etc etc.

[Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 30-03-2010 19:54]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nog even nav mijn gepruts: de trafo in het apparaat heeft 2 primaire wikkelingen parallel staan (voor de 115V) config. Kan ik die ongestraft in serie zetten (waardoor je dus 230V eroverheen kunt zetten).
Dit ivm isolatie etc.

Ik ben me ervan bewust dat ik dan de zekering aan de primaire kant van de trafo moet halveren,
Zoals te zien is zit er weinig voor de trafo:
MR73 prim

Ik check die condensatoren etc wel even, maar het lijkt me dat dat geen kwaad kan. Correct? Ik wil dan zwart aan zwart-groen hangen primair.

[Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 30-03-2010 22:03]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:23

DaWaN

'r you wicked ??

Nieuw speelgoed :o

Spartan 3A FPGA bordje :)

Nu eens bedenken wat ik ermee zal gaan bouwen, ik heb alwel gezien dat de hoeveelheid logica die in deze Spartan 3A kan echt gigantisch is, er zit alleen al bijvoorbeeld 45 kilobyte dual ported SRAM in.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-05 09:27

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Mijn vader heeft het over een shift register. Ik vind dat de Nederlandse Wikipedia het principe ervan wel duidelijk uitlegt (in tegenstelling tot de Engelse waar een elektronicaleek als ik niks van snapt). Als ik het goed begrijp kan ik ook de registerinhoud zelf uitlezen, en niet alleen de output van het geheel. Dan kan ik dus met wat OR-gates kijken of er ook maar één 1 in de shift register aanwezig is.
Dus als de wekker een toon geeft, komt er een nieuwe 1 in de shift register (mits er gedurende de toon een kloktik komt. Maar als ik (zeg eens wat) 10000 kloktikken per seconde heb (natuurlijk niet reëel, maar ik heb een groot getal nodig als voorbeeld), en het alarm van de wekker gaat om de seconde aan en weer uit, en ik heb een 8-bit shift register, dan loopt dat register tijdens een moment van stilte leeg, en vallen dus de pwm en de LED uit. Die moeten juist in mijn systeem continue prik krijgen, totdat ik zeg dat ze uit mogen. En als ik dan de klok op 0,5 Hz instel, dan kan het gebeuren dat er telkens een kloktik komt, precies op een moment van stilte, en dat de wekker wel piept als er geen kloktik komt, waardoor er, hoewel de wekker afgaat, toch 0en in mijn shift register komen. Dan moet ik dus het systeem heel precies afstellen.
Bovendien ben ik van mijn wekkers gewend dat ze na een half uur of zo weer stoppen met piepen. Dat zou ervoor zorgen dat de led en de pwm, die de wekker moet aansturen, geen prik meer krijgen, en dus uitvallen.

Ik denk dat ik een mooie oplossing heb bedacht voor mijn probleem. Ik zal het eens schematisch tekenen. Volgens allaboutcircuits.com (waar ik een van de plaatjes vandaan heb) lijkt mijn systeem op een ring counter.
Ik geloof dat in mijn schema een 4-bit counter zit, als ik me niet vergis.
Als er een 1 in mijn systeem komt, dan blijft die erin totdat ik de schakelaar openzet. Als ik dan de klok heel hoog instel, dan loopt de counter heel snel helemaal leeg. Je moet dus de schakelaar aanzetten als je wil dat de LED kan branden (wat dan pas gebeurt als ook de wekker afgaat). Als ik nou een kloksnelheid neem van 1 Hz, en ik heb een 8-bit, dan duurt het 8 seconden voor hij leegloopt, maar omdat als er eenmaal een 1 in de counter zit, die één er ook in blijft, kan ik wel een vrij hoge kloksnelheid erin zetten. Dan is ie al na bijvoorbeeld 1 seconde leeggelopen, maar hij loopt pas leeg als ik de schakelaar op standje uit zet. Ik kan dus meteen weer mijn wekker aan zetten na hem te hebben afgezet, zodat ik de volgende ochtend weer wakker wordt.
Op die manier is nauwkeurig afstellen overbodig en blijft bovendien de LED net zolang branden tot de batterijen op zijn. Nadeel is dat ik nu met twee reset schakelaar zit, eentje voor mijn counter, en een voor mijn wekker, maar daar kan ik wel mee leven.
Het ziet er niet erg professioneel uit, maar hier is het schema wat ik heb bedacht:

Ik denk dat ik de OR-gates en alles ertussenin toch beter met een PIC kan maken. Maakt het een stuk kleiner, en dat is wel handig voor het idee wat ik in mijn hoofd heb. Ik weet alleen helemaal niks van PIC's af, dus dat wordt nog een hoop zelfstudie. Ik vind alleen de PIC-programmeerborden verschrikkelijk duur. Bij Conrad heb je er zo te zien geen onder de 35 euro. Dat is niet rendabel voor een klein projectje.
Ik herinner me een winkel waar je het kon laten programmeren, maar ik zou niet meer weten waar.

Kan iemand controleren of ik nu science fiction praat, of dat dit wel klopt?

[Voor 4% gewijzigd door Amanoo op 03-04-2010 15:55]

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-07-2021
Doet iemand binnenkort nog een bestelling bij regenboog-elektronica? Ben eindelijk de schakelaars tegen gekomen voor een schappelijke prijs, maar ze durven bij regenboog gerust 17 euro verzendkosten te vragen bij een bedrag beneden de 250 euro.

Als iemand nog een overschot van zulk soort knoppen ( ook zonder LED ) over heeft, stuur dan even een DM

[Voor 16% gewijzigd door Tomfish op 13-04-2010 13:53]

Anoniem: 148095

ik heb ffkes een vraagje aan jullie.

Ik heb van mijn vader een universal avometer geerft.
model 9 mk2.
ik wou weten of hier toevallig belangstelling is voordat ik hem tekoop zet.
laat het even weten.

edit:

Ik plaats zo nog wat extra info!

edit 2:
extra info:
Power type and voltage Dry Batteries / 1.5 & 15 Volt
Loudspeaker/pwr.out - - No sound reproduction output.
from Radiomuseum.org Model: Universal AVOMeter 9 MK II
Material Bakelite case
Shape Tablemodel, with any shape - general.
Dimensions (WHD) 170 x 195 x 115 mm / 6.7 x 7.7 x 4.5 inch
Notes Messbereiche:
DCV: 3V bis 3kV.
DCA: 50µA bis 10A.
ACV: 3V bis 3kV.
ACA: 10mA bis 10A.
Ohm: 0 bis 10MOhm.

[Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 148095 op 23-04-2010 13:22]

• mux

mux

99% efficient!

Sommige dingen moeten gewoon KLEINER:

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 13:11

Sprite_tm

Semi-Chinees

ssj3gohan schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:52:
Sommige dingen moeten gewoon KLEINER:

[afbeelding]
Waarom moest je dat nou posten? Het ene moment denk ik 'Heej, da's klein... jammer van die redelijk grote printplaat...', het tweede moment vraag ik me af of je met 0805 en 0603s ook zonder printplaat kan werken, het derde moment zit ik mijn rommelbak af te zoeken naar smd-onderdeeltjes en heel blij te zijn dat ik vanmiddag geen koffie gedronken heb. Anyway, ik heb nu de helft van de tijd dit:
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_6667.jpg

En de andere helft dit:
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_6668.jpg

Schema:
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_6669.jpg

Tis me zelfs gelukt om geen enkele draad te gebruiken (op de voedingsdraden na) maar ik ga 't denk ik niet zo snel nog es doen; wat een monnikkenwerk.

[Voor 4% gewijzigd door Sprite_tm op 28-04-2010 21:05]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real_FireFly
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01-2020

Weet iemand waar dit soort 4mm banaanstekkers te vinden zijn (deze zitten aan een Voltcraft lipo balancer)? Deze hebben kokertjes om de contacten zitten die naar binnen schuiven, als hij dus los raakt kan hij geen kortsluiting maken. Wel zo fijn bij een laadkabel voor lipo's en loodaccu's :P
Ik kan ze alleen vinden van het merk Oehlbach, maarja, daar zit een "elfen bij maanlicht" prijskaartje aan (E10 per stuk, een Hirschmann kost 1.50 ofzo) en ze zijn een beetje te groot.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm is bezig met direct-to-pcb laserprinten. Kost wat moeite, maar de resultaten zijn iig in de eerste test best OK:
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-img_6692.jpg

Dat zijn dus 2 spoortjes die om de pinnetjes van een DIP16-IC-footprint heenslingeren.

[Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 13-05-2010 14:04]

• real_FireFly
ThinkPadd schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 23:43:

Maar het vreemde vind ik ook, als ik nog een belasting aan de gelijkrichter hang (in dit geval de versterker module) dan is het geklapper over :S

Die blauwe grafiek is de spanning die eruit komt na je gelijkrichter...

In die Ta2024 zit een condensator over de ingang die als buffer werkt (maar daar wel _veel_ te klein voor is om goed te doen). Geen wonder dat het geklapper dan weg is. De spanning gaat dan de vorm van de rode lijnen aannemen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:30

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb een HD44780 LCDtje gekocht om aan m'n Atom servertje hangen via LPT, maar het lukt me voor geen meter.

Eerste LCD wat ik had heb ik gesloopt perongeluk, door + en - om te draaien. Njaa Dick was zo aardig om een nieuwe op te sturen, maar daarmee lukt het ook niet.

Als ik alleen de voeding + contrast potmeter aansluit zie ik dit:
http://tweakers.net/ext/f/Rwd6bfhamjKRLXWWTs5bokUa/thumb.jpg

Als potmeter gebruik ik een 4K potmeter, had zo snel geen andere liggen. Moet kunnen toch die potmeter? Heb ook al geprobeerd de contrast draad rechtstreeks aan + of - te hangen maar dat helpt ook niks.

Aan de computer doet hij helemaal niks, maar volgens mij klopt dit al niet

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

LED-Maniak

Omdat ik graag uitdagingen zoek, hier weer een projectje van mij:

Dit is een ontvanger voor de philips living colors zodat je gewone LED-Strips ook samen kan aansturen met de philips afstandsbediening en de lampen zelf.

Het bevat 0402 weerstanden en condensatoren.
Nuttig? Nee. Leuk, leerzaam? Zeer zeker!

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

LED-Maniak

ssj3gohan schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 17:54:
Oeh, dat wil ik ook! 1206 en 0402 naast elkaar :D
Jaja, erg leuk! Totdat je natuurlijk 10Volt rated tantaal op de plek zet waar hij 12Volt voor de kiezen krijgt(wie gebruikt er nog tantaal tegenwoordig...).

Het resultaat was vonken, een knal en nog meer brand. Hopelijk doet de rest het nog:

Appeltaart is lekker!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:02

Stoney3K

Flatsehats!

Zo, maar eens even wat tests gedaan:

Philips TL-D hoogfrequent ballastje, 4 stuks voor 1 euro gescoord op eBay ;)... 2 tubes op 1 ballast, en 0-10V continu dimbaar (hier met labvoedinkje) :)

Straks worden deze gebruikt voor verlichting van mijn verlaagd plafond boven de bank. Dan heb ik er nog 2 over, die ga ik denk ik nog ombouwen tot mobiele armaturen (gestuurd met DMX512) voor filmopnames.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• SA007
  • Laatst online: 18-05 21:58

SA007

Moderator Tweaking
Ik vond op e-bay ultracheap deze vfdtjes:

16 char, starburst, erg leuke dingen

Prijs inclusief shipping is ~3 euro per stuk.
Heb er 25 aangeschaft (indien intresse, DM maar ofzo), als ze op zijn koop ik er wel weer meer, verkoper heeft nog een flinke voorraad (alleen per 25 te kopen overigens).

Nu ben ik van plan om de meeste hiervan door te verkopen, met controller.
Nu is dankzijn Sprite_TM het aanturen van zo'n ding vrij simpel.
Alleen nu ben ik aan het twijfelen wat voor controller ik erop moet zetten.

- I2C: Zit in bijna alles, makkelijk af te tappen, makkelijk te adsressen, maar zonder kennis moeilijk te gebruiken.
- UART: Lastig met adressering, behalve op een µC niet direct aan sluiten, kan wel met een max485 makkelijk op lange afstand bedient worden.
- Raw data/clock: Laat de koper er maar een µC aan knopen die het display aanstuurt
- USB: Makkelijk voor een leek, verder eigenlijk alleen nadelen qua prijs, componenten, aansluitbaarheid op losse controllers etc.

Aangezien ik er de nodige ga verkopen vandaar een poll:
Poll: Welke aansturing
I2C met 3-4 address pinnen
UART
Raw clock/data pinnen
USB
Anders (geef aan wat dan)
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Klok is stuk :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlexanderB

7800 rpm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Die 7.2V batterij die met een 12V DC jack wordt gevoed betekent dat er gewoon nog een laadcircuit achter zit. Waarschijnlijk is de enige eis van die spanning dat hij >=7.2V moet zijn - anders gezegd: ik zou het gewoon met een willekeurige andere 9-12V DC adapter proberen. Uiteraard wel op polariteit letten.

Die NAD:

Nou, de power supply is in ieder geval duidelijk: dit is een run-of-the-mill forward converter zoals die in alle consumentenelektronica zit (finally, zijn we eindelijk af van die ouderwetse torustrafo's). Protection zit waarschijnlijk gewoon helemaal in één IC gebakken, die opzoeken en kijken hoe de LEDjes eraan vast zitten - en dus wat ze nou precies betekenen. En dan kun je vrij gemakkelijk terugmeten wat er gebeurt.

• LED-Maniak
  • Nu online

LED-Maniak

Nee helaas, door de golflengte(10,6nm) is hij daar niet geschikt voor. Veel soorten kunststoffen, hout, leer, rubber etc. zijn geen probleem. Ook is er materiaal in de handel dat een dunne aluminium folie over heeft wat ik wel zou kunnen snijden en het lijkt alsof de frontplaat van aluminium is. Eigenlijk is de regel een beetje: alles behalve metaal(en nog wat kleine uitzonderingen).

Vandaag heb ik voor het eerst plexi gesneden en dat gaat echt als een tiet. De eerste 3 mensen die mij een PM sturen, mogen tegen kostprijs hun project aanleveren en zal ik dan snijden/graveren. 8)

Complete case in een speciale vorm, die tekstklok, frontplaatjes, modelbouw vliegtuig, robot frame, you name it :P

[edit]
Heb nog één plaatsje beschikbaar(en als het een echt leuk project is 2 :P).

Pics:

[Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 14-08-2010 23:43]

Appeltaart is lekker!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 23:54
Ben op zoek naar een 'female box header', dus een female header met polariteit.
plaatje:

Maar dan vertikaal.

Iemand tips voor de zoekterm of een farnell product id? (20-way) :)

Edit: http://nl.farnell.com/3m/...ssell=true&in_merch=true&

Met dank aan SA007

[Voor 36% gewijzigd door Sphere- op 15-08-2010 15:59]

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:04
* Carpento rolt de kroeg binnen met een klein (dom ?) vraagje :p

Ik wil voor een modprojectje mijn Antec Veris Premier (deze dus) subtiel modden. De 'GO'-knop gaat niet gebruikt worden, en ik wil het glaasje van de IR-ontvanger ergens op de plek van die knop gaan huisvesten (er komt een extra frontplaatje voor dus het uiterlijk doet er niet helemaal toe.

Nu zit er achter dat ronde glaasje dit:

Het zwarte ding is natuurlijk de ontvanger (ik ben wel een beetje EL-noob, maar zo erg is het nog net niet :P ) en die wil ik dus ergens in de buurt van het paarse kruisje hebben. Kun je dan gewoon de pootjes doorknippen, stukje draad ertussen, voila ? Of zie ik dan iets over het hoofd ?

En de tweede vraag, zou het ook mogelijk zijn dit dingetje gewoon te vervangen door een ander exemplaar ? Ze worden met redelijk lange pootjes geleverd geloof ik, en ik hoef per saldo maar een centimeter of 2 a 3 extra te hebben ten opzichte van hoe het nu zit :p En zijn dat soort dingen redelijk generiek of zitten daar ook nog 1000 haken en ogen aan ? :p

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zo eentje? :P

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-05 23:03
hallo aan iedereen hier

als ik hier niet goed sta laat het even weten want een topic voor me eigen alleen lijkt me niet nodig

wil graag de accu batterijen vervangen van me pa zijn oude laptop want die is toch helemaal op
dus daarom het vervangen van de batterijen

maar ik kan ze niet online vinden misschien dat ik niet juiste zoek termen gebruik of zo
maar wie ze niet hebben zijn batterijenhuis.nl .conrad, stuutenbruin.com dus dat schiet al niet echt op :(

deze tweaker heeft ze bij dealextreme bestelt Laptop accu refurbishen maar die zijn nou juist te lang 67mm blijkt en ik moet 64 mm max hebben

ken wel weer een complete accu kopen maar dat is nooit zo leuk dan zelf vervangen ja toch :P

weet iemand waar ik ze wel kan bestellen ?? of op welke termen ik ze misschien beter kan vinden
ik weet dat het 18650 batterijen zijn

• Carpento
Dit had ik er van gemaakt:

FYI: de pootjes zijn wel haaks omgebogen en verdwijnen dus door de printplaat heen (dat is niet zo goed te zien).

Vanavond nog maar eens goed nakijken :P

• Carpento

*O* *O* Het werkt weer *O* *O*

Toch maar draadjes gebruikt nu, en de zaken eens goed bestudeerd, met lossolderen had ik volgens mij wel het een en ander beschadigd qua spoortjes enzo, dat nu dus extra goed in de gaten gehouden met solderen. En zowaar: het werkt weer. Ik ga er nu met m'n vingers vanaf blijven :o

offtopic:
Nee, het zit niet echt netjes, en m'n soldeerkunsten zijn nog steeds niet optimaal, maar nu werkt het tenminste...

Alleen nog een stukje dubbelzijdig tape om het 'oogje' op z'n plek te houden, meer ga ik er niet meer aan doen :p

Thanks voor de hulp enzo :7

[Voor 11% gewijzigd door Carpento op 18-08-2010 21:31]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:25
Ik was vanavond bij een vriend op een verjaardag en hij had via MP een settopboxje gekocht. Bij inschakelen speelt dit boxje wat HD demofilmjes van disk. De eerste gedachte was dat er nog wel meer mee mogelijk zou moeten zijn. Immers HD, HDMI, netwerk en USB aansluitingen aanwezig.
Als eerste heb ik het kastje open geschroefd en een paar foto's gemaakt.

Chips:
Netwerk Realtec RTL8100
Mem Hynix HY5DU121622CTP-J (4X)
Video Driver Sil Sil9030CTU
HD Fujitsu MHV2080AH
Video Proc ATI Xillion 226
? Pioneer PE5571A
RS232 MAX232CWE

Mijn eerste stap gaat zijn de HD aan een linux doos te hangen en te kijken of ik iets kan lezen.
Meer tips?

• Dokkumer
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-05 16:05
Ik heb een defect onderdeel in een Asus Eeepc (1000H).

-Het zit vlak achter de voedingsconnector.
-Het zit in een TO 8 behuizing.
-De opdruk:
code:
1
2
3
         49259
(logo ST) BA
          L7***

op de plaats van de sterretjes zit een brandplek. Kan het dus niet verder lezen.

De voeding van de pc is 12v.

Iemand enig idee wat het is/doet? Misschien is hij dan weer te fixen.

• SA007
  • Laatst online: 18-05 21:58

SA007

Moderator Tweaking
Gewoon je transistor anders plaatsen:

http://www.icecap.se/Freebies_uk.html

Klok is stuk :(

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb even terug een el-cheapo 4-poorts USB-switch van Focalprice gehaald. Onder het motto: voor $2.64 kan ik nauwelijks een miskoop doen, en hij is toch voor inbouw in een project. Nja, ik kijk even offie het doet: hub in de pc, muis in de hub, check. Dus ik sloop em open, soldeer even wat brakke connecties door (chinees, dan mag dat wel), werp nog eens een blik op de pcb... wait, what?

Onder het motto: when you see it...
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9494.JPG
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9493.JPG
(klik = groot)

Voor extra fun: traceer eens hoe de zwarte blob precies is opgenomen in het circuit...

[Voor 10% gewijzigd door Sprite_tm op 05-09-2010 15:51]

• maikel
Ja, dat snap ik. Maar aangezien ik de strip per 10cm kan afknippen, lijkt me dat elke groep van drie LEDs parallel geschakeld is. Als ik de strips verleng, komt de rest er dus gewoon parallel achteraan. Dan is er dus technisch gezien geen verschil tussen de groepjes op strip 1 en die op strip 2.

Zoiets dus (maar dan met RGB-LEDs):

Het enige wat bij het verlengen een rol gaat spelen, is de totale stroom. Elke deel met LEDs is onafhankelijk van elkaar, of dat nu op dezelfde strip is, of niet.

Maar ik zal wel eens kijken of ik wat kan meten.

• maikel
Ik had inderdaad al zitten kijken naar de verschillende soorten transistors. Dan toch eens op zoek naar wat MOSFETs die die stroom kunnen trekken. Als ik uit ga van 16m LED-strip, komt dat dus neer op 16*0,6 = 9,6A in totaal. Aangezien de MOSFETs per kleur schakelen, zal dat gemiddeld dus 3,2A zijn. Jammer dat die stroom niet per kleur is gespecificeerd, maar dat kan ik vanavond thuis wel even nameten.

Maar het komt dus neer op een schema als de middelste van deze drie:

Kan ik daarbij de 'fetswitch' direct aan een PWM-uitgang van een microcontroller hangen?
En ik zie ook veel schema's waarbij tussen de 'fetswitch' en 'GND' nog een weerstand zit. Is die in mijn geval ook noodzakelijk?

Die kabel parallel aan de strips zal sowieso nodig zijn, aangezien ik de strips niet zomaar aan elkaar kan knopen vanwege de grote stromen en de smalle traces op de strips.

PS. Kan het kwaad om bij een MOSFET erg te overdrijven? Ik kwam namelijk op eBay een setje IRF630's tegen. Deze kunnen 200V en 9A hebben.
Enige puntje, als ik de datasheet goed begrijp, is dat ze moeten worden aangestuurd (de Gate Threshold
Voltage toch?) met een spanning tussen 2 en 4V, waardoor ik ze dus niet direct aan de microcontroller kan hangen. Maar dat is met een weerstandje wel op te lossen, lijkt me.

Als dat inderdaad geen probleem is, vraag ik me toch af waarom er zoveel verschillende soorten zijn... :+

[Voor 40% gewijzigd door maikel op 08-09-2010 13:47]

• oddish2211
  • Laatst online: 19-05 20:25
okee, wtf momentje hier.
om de uitgang van een 555 te inverteren gebruik ik een BC546B als inverter.

dit op een broodplank opgezet, maar ik krijg hier doodleuk hetzelfde signaal uit als ik erin stopte ~
m'n 555 werkt op 12V, rond een frequentie van 15KHz waarmee ik nu 1 mosfet mee aanstuur maar er nu 2 mee wil aansturen.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik wil een 1A stroombron maken; de bedoeling is om twee power-IR-leds continue aan te hebben. Ik heb nu een nette oplossing met een printje wat het zooitje lineair regelt, maar die stookt het verschil tussen de LED-spanning en de voedingsspanning op en dat is minimaal een watt of 3 wat 'ie dan als warmte de lucht ingooit.

Nou was mijn idee om even een switched mode power supply te maken dmv een LM2575-adj. Dat ding is normaliter een spanningsbron, maar doet feitelijk niet meer dan de uitgangsspanning zo regelen dat de spanning op de feedback-ingang (pin 4) precies 1.23V is. Dat pak je normaliter aan met een spanningsdeler op de uitgang, maar als je er een shunt voor pakt zou 'ie net zo makkelijk als stroombron te schakelen moeten zin. Achterkant-van-een-envelop-schetsje:
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-20100913_001.jpg

Op deze manier regelt de unit de stroom door de leds net zo lang bij tot de spanning over de shunt 1.23V is. De stroom die dus loopt is 1.23/Rsh.

Het probleem is dat ik een stroom van iets onder de 1A wil laten lopen. Dat betekent dat de shunt maar liefst 1.23W gaat verstoken, wat ik een beetje veel vind voor een simpele shunt. Zou er een makkelijke manier zijn om de shunt wat minder power op te laten vreten, maar de smps-chip toch vrolijk te laten wezen?

• Carpento
Schuift in een onbezonnen n00bish bui ook weer eens binnen :p

Ik wil ik m'n lopende modprojectje een verlicht logo maken, maar dat moet ook uit kunnen (niet zo ingewikkeld, heb wel een switch over op m'n fancontroller). Echter, ik wil het logo verschillende kleurtjes geven (m.b.v. meerdere losse gekleurde leds of desnoods een aantal RGB-ledjes).

Het logo moet standaard wit verlicht worden maar als er een bepaald ledje (media-software actief) op een al eerder vertoond stuk hardware brandt moet het groen worden en als een ander ledje brandt (geluid gemute) moet het logo rood worden. De ledjes op die printplaat van die media-unit hoeven niet meer te functioneren.

Is zoiets eventueel op te lossen met een aantal relais ofzo of is dit meer iets voor een klein controllertje ? Ik ben wat dat betreft een redelijke nul :p

SituatieKleur
Schakelaar in standje 'Uit'Licht geheel uit
StandaardWit
Geluid gemuteRood
Niet gemute, wel mediasoftware actiefGroen

Van boven naar beneden te lezen, als het geluid gemute is kan het dus nooit groen zijn (omdat de mediasoftware actief zou zijn).

Hoe maakbaar is zoiets ? Voor jullie EL-hero's zal het wel peanuts zijn, maar voor mij klinkt het als een behoorlijke opgave :p

[edit]

Om de kroeg niet te verbasteren tot afhaalchinees hier een poging van mezelf:

Zoiets zou de truc moeten doen toch ? (Mits je de goede onderdelen bij elkaar harkt, that is :p )

[Voor 6% gewijzigd door Carpento op 14-09-2010 11:13]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

ssj3gohan: Een opamp betekent een goede voeding erbijfixen, en alsnog heb je dan een shunt nodig. Met 200mV hoeft die shunt maar zo'n 0.2W te verstoken, da's al een heel stuk beter. Ik heb alleen geen LM3404/3406 liggen en imo moet het hiermee ook kunnen :P

Carpento: Ik denk niet dat je met de power die uit een led-aansluiting komt een compleet relais kan poweren. Je idee is verder wel goed, maar ik denk dat je eerder aan een tweetal optocouplers, een setje NANDs ofzo en een drietal mosfets moet denken.

Edit: Ach, een mens kan niet de hele dag alleen programmeren. Dit zou moeten werken:
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-20100914_001.jpg

Kijk zelf even of je begrijpt wat ik aan het uitvreten ben; ik kan namelijk niet garanderen dat 't schema foutloos is.

[Voor 26% gewijzigd door Sprite_tm op 14-09-2010 12:20]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nou, ik heb het uiteindelijk als volgt opgelost:
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9506.JPG
De diode in de feedbackleiding (icm de pullup-weerstand) zorgt ervoor dat de spanning over de shunt nog maar (1.23-0.7=)0.53V hoeft te wezen, wat neerkomt op een halve watt. Da's iig een stuk beter.

Meteen een lief klein printje van gemaakt die prima lijkt te werken:
http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc12/tmb-IMG_9504.JPG

En ja, ik had geen vermogensweerstanden liggen dus de shunt is een shitload aan parallele kwart-watt-weerstanden :)

[Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 15-09-2010 13:23]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:02
Sprite_tm schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 00:41:
Kleinere pull-up/pull-down gebruiken? Dat zou al een flnk eind moeten helpen. Je kan ook je Arduino zo programmeren dat 'ie niet op te korte pulsen reageert en/of een RC-netwerk toevoegen. Of je kan meteen afgeschermde kabel neerleggen. Mogelijkheden zat :)
Volgens mij gebruik ik nu 10K Ohm als pull-up, de inputs triggeren op een vallende flank. Ik zal het eens proberen met 4,7K Ohm ofzo.

Is trouwens geen arduino, maar een losse Atmega16, samen met een btm-112 bluetooth module en o.a. een stapeltje uitgangs buffers om dit aan te sturen:

Een sterrenhemel met ong. 500 sterren. De verlichting bestaat uit 6 clusters van 3 RGB leds, elk van die drie RGB leds is onafhankelijk aan te sturen (in totaal dus 3 kanalen), de voedingsspanning van de leds is ook pwm gestuurd per kanaal, zodat als je een mooie kleur instelt je de helderheid kunt verlagen/verhogen zonder de kleur aan te passen.

Er zit een relais in welke de spots schakeld, hierbij zit een handmatige dimmer.

Het zootje wordt via zelf geschreven software op een ipaq via Bluetooth aangestuurd, de impulsschakelaars zijn voor de spotjes en de sterrenhemel te schakelen.

Met de print en de software was ik er zo uit, maar wat interferentie op bekabeling kan je stapelgek maken...

Meer foto's hier trouwens (er moet nog wel e.a. gebeuren).

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 14:59

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Weet iemand of dit gaat werken?

ik ben bezig met een met het maken van een klok die uit verschillende modules bestaat. Alle modules bevatten dezelfde hardware(attiny2313, leds, drukknoppen, MC34063A, enz).
Tijdens de eerste testen gaf een voedingsspanning van 5 volt wat onverwachte problemen. Om deze problemen op te lossen is het nodig dat sommige modules een andere voedingsspanning krijgen.
alleen de modules communiceren ook met elkaar.

Om te voorkomen dat een microcontroller een signaal binnenkrijgt dat te hoog voor hem is dacht ik aan het volgende circuit:

Gaat dit werken?

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heeft iemand eeeenig idee of er ook passende 2mm raster flatcable connectoren bestaan voor deze headers? Het liefste ergens met een lage bestelwaarde, aangezien ik alleen deze nodig heb. :(

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Ok, ik heb mijn eerste PCB ooit ontworpen :') Hij is nu 40x25mm. Tips en/of opmerkingen?

Wat het doet:
Bij een externe trigger pulse moet het lampje 0.5 seconde aan, en daarna een trigger geven naar een eventueel volgend aangesloten bordje. Zo krijg je soort van lichtslang.

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 22:25
Heb van de week ene RGB lamp van dealextreme binnengekregen, maar ben niet echt onder de indruk. Het gaat om deze.

Vind hem wel stevig genoeg en het werkt allemaal wel OK, alleen vind ik dat er nogal weinig licht uitkomt voor een 5W lamp.

Nu kwam ik vanochtend Sprite's zelf gemaakt E27 led tegen en kreeg wat inspiratie. Denken jullie dat het voor iemand die niet zoveel ervaring heeft doenbaar is om de LED's te vervangen voor sterkere en efficiëntere exemplaren?

Ik had zelf deze 10W CREE RGB emitter gevonden.

Of eigenlijk is het een RGBW-emitter. De RGB leds hebben een vermogen rond de 2.5W per stuk. Voltages liggen zo'n beetje tussen 2.7 en 3.7V, ik verwacht dat de huidige led's hier ook rond zitten. Ik heb ook modules gezien met LED's in serie, maar dan kom je al snel op 10V en dat lijkt me lastig te realiseren/vervangen.

Denken jullie dat het met wat hackwerk doenlijk is de oude LED te vervangen door zo'n mooie CREE led? Bij de lamp staan ook nog wat gebruikersfoto's van de binnenkant (glazen bol gebroken) en dat ziet er slecht uit (lijkt me lastig te vervangen). Ook moet ik de drivers natuurlijk pimpen zodat ze 2x zoveel stroom kunnen leveren (lijkt me te doen, wschlijk alleen transistor vervangen + misschien een koelprofieltje).

De glazen bol is nu op het koelprofiel gelijmd en wordt alleen al een crime om netjes eraf te halen..

Ik wil van de week de lamp openhalen, waar moet ik op letten? Hoe kan ik snel en simpel zien of de huidige led common cathode of common anode is?

Of zou het beter/makkelijker zijn om zelf een nieuwe lamp op te bouwen, ipv te prutsen met de bestaande lamp?

[Voor 6% gewijzigd door WVL_KsZeN op 27-09-2010 12:44]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• maikel
ssj3gohan schreef op maandag 27 september 2010 @ 10:26:
Als je dichtbij de LEDs ontkoppelt met een flinke low-esr cap, heb je geen problemen met lange PWMende kabels. Ik zou zoals sprite ook al zegt ook je stuursignalen zo dicht bij de strips als mogelijk gooien, en als dat niet mogelijk is een vorm van termination gebruiken voor de stuursignalen (een weerstandje tussen het stuursignaal en ground) zodat mogelijke storing zo min mogelijk effect heeft op je daadwerkelijke signaal.
Dan denk ik dat ik het toch eens met een terminator-weerstandje ga proberen. Maar hoe hang ik die dan precies in het schema?
De middelste hieronder wordt volgens mij het schema dat ik nodig heb:

Die R2 is volgens mij ook niet nodig, aangezien de LED-strips zelf al weerstanden hebben.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Een tijdje geleden heb ik met de SK actie van Niels de waarschijnlijk welbekende kabeltjes voor de LED strips gekocht. Nu moet je zelf de connectors aan de draadjes knijpen, maar ik heb geen idee met wat voor tang :S

Iemand een idee wat voor tang ik hiervoor moet nemen? Op de productpagina stond een krimptang, maar daar zijn er zo veel van ;)

Slome duikert, snelle zeilert, spuitgast in opleiding

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01-2018

wacco

cli, hlt.

Dit is wel een beetje een HK post, maar denk toch dat het meer hier gewaardeerd zal worden;

Ben nu wel benieuwd naar de uitleg van een weerstand. 8)7

[Voor 3% gewijzigd door wacco op 21-10-2010 19:47]

Spolap: Interactive webcomic

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:36
Zo, gisteren weer even een PCBtje geëtst. Lukt me nu om de boel steeds kleiner te krijgen. Nu een tussenruimte van 0.3mm. Eens kijken of dat nog kleiner te krijgen is. Dit printje gaat in een modeltrein op schaal N. Printje is 13 bij 123mm groot en 0.8mm dik. Ledjes die erop zitten zijn 0603 Warm White. Nog niet alle onderdelen zitten erop gesoldeerd.

Hele printje:

Close-up:

Binnenkort ook eens even kijken of ik zo een locdecoder in elkaar kan knutselen.

PS: Als iemand nog een SMD 12v spanningsregelaar weet die 200mA aankan hou ik me aanbevolen, kon er zo geen vinden. Heb nu een AMS1117-ADJ.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• maikel
ssj3gohan schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:11:
[...]

Oh, ik had hier nog niet op gereageerd. Ja, ik bedoel uiteraard één kleur per hele strip schakelen per MOSFET. Bij nader inzien was ik maar half aan het nadenken toen ik dat stukje schreef.

[...]
Ah, ok. Ik vond het al zo raar. :)
Maar die UC3710 zou prima als driver kunnen functioneren? Ik heb het nu als test even zonder driver aangesloten en, uiteraard, werkt dat ook al, maar wat minder nauwkeurig in te stellen qua kleur.

Ik kwam na wat zoeken nog dit schema tegen:

Dit is dus het schema dat ik ga gebruiken. Ik vraag me alleen af hoe ik die weerstanden ga berekenen en waarom die er uberhaupt tussen zitten. Kan ik de microcontroller niet direct aan die driver hangen? Op CircuitsOnline zijn de meningen wat verdeeld.

Overigens staat er op de betreffende website bij dit plaatje:
By using this circuit, you lose the advantages of fast switching and high input impedance of the MOSFET.
Hoezo mis ik het 'fast switching' dan? Dat is toch juist het hele idee om zo'n driver te gebruiken? :?

[Voor 18% gewijzigd door maikel op 27-10-2010 10:38]

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Dell 2007wfp monitor liggen die nogal gek doet. Het beeld flikkert ontzettend en hij maakt een raar geluid. Het piept/kraakt continue. Klooien met de helderheid doet het flikkeren veranderen en ook het geluid veranderd.

Het geluid lijkt te komen vanuit de locatie waar de backlight inverter zit maar daarop kan ik geen defecte onderdelen zien. De inverter ziet er zo uit:

Ik zal zo even grotere afbeeldingen maken. Ik kan nergens slechte elco's of slechte soldeerpunten vinden op de inverter. Hij ruikt wel vreemd als hij even aan staat :P

Ik vind op internet wel reparatiesetjes voor het voedingsgedeelte maar lost dat dit probleem op?

[Voor 3% gewijzigd door Kaasplank op 01-11-2010 19:01]

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:31:
Die kun je zonder problemen lossolderen. Er zal niks exploderen als je de trafo eraf haalt (hoewel een slimme controller het misschien wel opmerkt en de lampen dan helemaal niet meer aanzet).

Overigens: ik ben niet aansprakelijk :+
Ik heb de voedingsprint ook maar eens omgedraaid om het beter te kunnen horen en nu weet ik zeker dat het gezoem daar vanaf komt en dan van de gele transformator? denk ik.

Nu keek ik nog eens goed en bij die grote elco rechtsonder komt er bij 1 pootje wat bruine drek uitpuilen. Kan dat het probleem zijn? En waar vind ik zonder ontzettende verzendkosten een elco van 450v 180 uF?

• mux

mux

99% efficient!

Dat kan zeker het probleem zijn. Bij farnell kun je tegen 5 euro verzendkosten kleine hoeveelheden bestellen als consument.

------------------------------------------------------------------------
edit:

Ik heb net vandaag een Voltcraft Energy Logger 3500 binnengekregen. Via wat google-links kwam ik erachter dat dit potentieel een vrij modbaar apparaat is en jahoor:

Gebaseerd op een Arch Meter PS1000 (http://imperia.mi-verlag....1000datasheet_v.1.2.pdf), wat een DSP+8051-core is. Maar hier komt het mooiste: er zit géén code security op deze chip dus de firmware is gewoon aan te passen. Er zit ook een rs-232 poort in als beschikbare header. Uitstekend modmateriaal dus, en gezien de bar slechte zooi die erin zit ook erg uitnodigend.

[Voor 77% gewijzigd door mux op 03-11-2010 19:30]

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:06

epic_gram

undercover moderator

zou iemand mij kunnen vertellen wat voor ding dit is?

http://www.alilinks.com/upfile/product/tradett_200862120191.jpg

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-07-2021
Kan iemand mij even een schop onder mijn hol geven en zeggen wat ik hier verkeerd doe? ( schaam, schaam, te lang niet met transistoren gespeeld )

Ik wil dus door R2 een vrij grote stroom laten lopen, en dit aansturen met een vrij klein signaaltje. Ik heb een PNP BD140 gepakt omdat ik alleen aan de positieve kant van de weerstand R2 kan schakelen. Ik vat echter alleen niet waarom de spanning over R2 zo ver inzakt?

[Voor 6% gewijzigd door Tomfish op 12-11-2010 20:57]

• almightyarjen

almightyarjen

Helaas geen koelblokken op sure... Op ebay sowieso vind ik weinig specifieks op dat gebied. Ik zoek iets als:

Alleen dan niet voor TO-220 maar wat groter. Heeft zoiets ook een naam?

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik heb een kleine vraag, voo rvelen van jullie wellicht erg simpel. Voor mij een klusje waarvan ik niet direct zie waar ik moet beginnen!

In mijn auto heb ik een TA2020 gebaseerde (class-D) versterker waarop ik mijn telefoon aansluit om muziek te luisteren en voor de handsfree.

Dat werkt heel goed. Ik heb de ta2020 "gemod" zodat ik hem maximaal kan belasten i.c.m. een telefoon of mp3 speler. Grof getekend (ik weet niet alle officiele symbolen) is het zo aangesloten:

Ja, ik weet het, dat kan netter getekend maar volgens mij is het best duidelijk zo. De bekabeling loopt onder de plinten op de dorpels v/d auto. De 12- / gnd is de auto zelf. De potmeter heb ik er tussen gezet omdat het volume regelen met mijn telefoon op lagere volumes het geluid een beetje verknoeid.

Mijn probleem is het volgende: Als ik een wat langere rit moet maken dan is het soms nodig dat ik mijn telefoon ook oplaad, vervelende is dan een behoorlijke storing die ik dan krijg. Is er een simpele doch doeltreffende manier om dit te ondervangen?

Ik heb al een "oplossing" bedacht: namelijk een extra 12V gelaccu welke als apart voedingcirquit kan dienen als ik muziek wil luisteren + telefoon opladen, deze dan doormiddel van een relaistje bedienbaar maken. (aan = gelaccu op versterker, uit is gelaccu op laadcirquit) Maar goed, dan moet ik dus weer een laadcirquitje maken en de oplossing die ik daarvoor vind hebben allemaal meer dan 14 volt nodig. Jullie nog wat ideeën?

Ik heb wel een zogeheten "ground loop isolator" gevonden voor in de signaal lijn, maar vroeg me af of dat wel echt kon werken (en hoe werkt dat dan :P )

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik begrijp je uitleg niet helemaal ssj3gohan, maar dat heeft te maken met een grondig gebrek aan electronica basis denk ik.. ;)

Dessalniettemin: Ik had beloofd terug te rapporteren, dus dat doe ik bij deze:

De "ground loop isolator", hielp wel maar niet volledig. Ik nog steeds een lichte storing horen, synchroon met het toerental (van de dynamo?). pfrrhrhrhrhrhrhrhrhrhr achtig geluid bleef duidelijk hoorbaar, zij het veel minder hard.

Daarnaast nog wat anders: Het geluid was behoorlijk veranderd. Het leek alsof er een hoop bass weg was, ik kan dat niet goed duiden, maar dat komt het meest dichtbij. Daarnaast was het volume lager bij in de onderste regionen van de volumestand, maar leek nog wel het maximale volume haalbaar. Wellicht dat de groundloopisolator een fatsoenlijk voltage nodig heeft om het signaal goed door te geven?

De oplossing van ssj3gohan, maak ik die zo dicht mogelijk bij de bron, of zo dicht mogelijk bij de versterkeringang? (de groundloopisolater had ik trouwens vlak voor de versterker.)

[Voor 6% gewijzigd door lredev op 23-11-2010 00:45]

• almightyarjen

almightyarjen

Ik ben bezig met een LCD icm een Arduino Mega. Het heeft allemaal ooit goed gewerkt maar ik had het een en ander uit elkaar gehaald. Alles zit weer in elkaar en nu heb ik dit als ik het display aanstuur:

Tevens als ik de dataverbindingen van het LCD los haal en alleen de spanning erop zet krijg ik dit:

Iemand een idee waar dit aan ligt? :?

• maikel
Sprite_tm schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 01:05:
[...]

Kan best jah, wireless is 'rauw' verre van betrouwbaar. Je zou kunnen proberen het zooitje packet-based te versturen en er een CRC aan vast te hangen, dan weet je iig zeker dat je nooit corrupted spul overstuurt.

[...]

Yep. Mijn standaard grijptor is een bc550, maar er kunnen er wel meer zo gebruikt worden.

[...]

Er is nog geen STL/strings-library voor de AVR; aka: je kunt wel lekker objectjes maken maar tenzij je zelf stringclasses gaat maken zul je toch echt naar de C-strings (char bla\[100]) moeten grijpen. Ik kan je zowiezo aanraden om low-level C te gaan schrijven: dat scheelt een factor veel in executiesnelheid en flash-gebruik.
Ik heb inmiddels een stapeltje BC550B's liggen en al even getest met het inverteren. Dit lijkt inderdaad goed te werken volgens dit schema:

Maar wat moeten die weerstanden voor waarde hebben? De transistor mag maximaal 100mA hebben volgens de datasheet. De voeding is bij mij 5V, dus 50ohm voor Rc?
En voor Rb dan hetzelfde?

En wat betreft het versturen van de data: heeft iemand ergens een goede tutorial (incl. C-code) voor forward-error-correction?

[Voor 5% gewijzigd door maikel op 23-11-2010 23:49]

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 22:32
Ok, ik ben de wanhoop nabij....
Ik heb de volgende stroomtransformator

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=415707
En daarmee wil ik een 1/0 output van krijgen of mijn afzuigkap aan of uit staat. Als ik een weerstand van rond de 600 ohm over de spoel zet meet ik bij een lampje van 40 watt ongeveer 0.4V AC. (kabel aantal keren door de opening gelust).
Maaaarrr hoe krijg ik het nou voor elkaar om de input in mijn PIC te krijgen.(zonder ADC)
Met dit schema zou het met minimale componenten werken:

Maar ik krijg dit dus absoluut niet voor elkaar. Ksnap het schema dan ook niet helemaal misschien is dat het... Sowieso vind ik het lastig te bevatten wat er gebeurd als je twee bronnen van voltage hebt, je PIC kijgt een voltage en de stroomtransformator maakt ook een voltage, hoe kun je die met elkaar vergelijken?

• Gizmo.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 19:17
Ik ben bezig met een kleine kerstboom waar RGB leds inkomen, de leds worden aangestuurd door acht ic's met daarin 16 pwm kanalen.

Ik ben net klaar met het solderen van de voedingsspanning, de adressen en de I²C bus.

De led drivers.

De onderkant voor de liefhebbers.

En de kerstboom.

Het wachten is nu alleen nog op de weerstanden voor de leds.

• ThinkPad

ThinkPad

Daar moet je hem opsturen om te laten repareren :P Dan probeer ik het liever zelf :9

Foto's:
1. Overzichtsfoto onderkant power board
http://tweakers.net/ext/f/UpE3uCC0mFQe7OyOTMil95kZ/thumb.jpg

2. De geklapte ZD103 met links ernaast de U101 die ook kaduukie is
http://tweakers.net/ext/f/QkUy5GS35GQEY5KarSoa5EtD/thumb.jpg

3. Overzichtsfoto bovenkant powerboard
http://tweakers.net/ext/f/oxdb0NggWHv9FFGCippwKsaG/thumb.jpg

4. De geëxplodeerde ..... 3230
http://tweakers.net/ext/f/xbJZX3ixZ6isaIpqHbWqh4YQ/thumb.jpg

5. Typenummer
http://tweakers.net/ext/f/DNYOiYQfF8U18mEsiZlKPPUX/thumb.jpg

Als je nog meer foto's of info nodig bent, of als ik wat moet omcirkelen ofzo dan moet je het maar even zeggen ;)

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2010 17:21]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Whoei! De magneetroerder werkt weer. De magneetroerder had twee relais die allebij ingeschakeld moesten zijn om hem te laten verwarmen. De ene hangt aan het temperatuurregelcircuit, de ander aan een setje NAND poorten. Deze poorten zijn volgens mij onderdeel van het fout-detectie circuit. Nalopen leverde op alles weer goed werkte. Maaarrrr.... aan de achterkant van de magneetroerder zit een connector. Hier kan je externe thermometers aan hangen. Wat ik niet wist (ik werk eigenlijk nooit met magneetroerders) is dat wanneer je er geen externe thermometer aan hebt hangen, er een plug in hoort welke twee pinnen kort sluit. Deze pinnen zijn natuurlijk verbonden met die NAND poort waardoor hij niet in wilde schakelen. Het kortsluiten van de twee pinnen bleek te werken en ik heb nu een werkende magneetroerder. Ik moet hem nog even echt goed schoonmaken, wat nieuwe knoppen enzo, maar eerst een bakje koffie. :9

Voor de geintereseeerde, de binnenkant:

Het plaatje is niet zo groot maar groter heeft geen zin, je ziet nauwelijk meer :P

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:17

dalus

Firing Sparks

sneak peak van een projectje:

High Powered Madness

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:06

epic_gram

undercover moderator

Ik zit weer te knutselen, maar heb een probleem. :')

Mijn soldeerpunt is namelijk veel te dik om te solderen, weet iemand hier een oplossing of trucje voor?

Foto:

klikbaar *O*
Het is al een vrij oud apparaat, maar hij is vrij sterk en doet het nog goed. Er zitten schroefjes op, ik kan de punt dus los draaien. Kan ik hier zomaar een dunnere in schroeven of is dat niet verstandig?

Alvast bedankt _/-\o_

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• dalus

dalus

Firing Sparks

Zow volgend jaar wordt het testen :) Fingers crossed dat alles het doet.

High Powered Madness

• DP Kunst
Dat klinkt inderdaad wel aannemelijk... Dan wordt het schema dus dit:

edit1: Enige probleem is wel dat die 35V niet geregeld is... Bij zware belasting kan die dus wat inzakken, waardoor ook de -5V lijn inzakt...

edit 2: Misschien betere vraag dan. Stel ik heb een opamp die gevoed wordt met bovenstaande. Aan het positieve pootje van de opamp hangt +5v en aan het negatieve pootje -6V. Het signaal wordt versterkt tot +- 2V.

Maakt het dan uit dat de positieve en negatieve spanningen verschillen?
Ja dat maakt dus uit, aangezien die een virtuele ground tussen die 2 maakt...

[Voor 71% gewijzigd door DP Kunst op 02-01-2011 14:10]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• DP Kunst
Dat klinkt idd als het best idee, ware het niet dat m'n ringkern vanbinnen dicht gegoten is met kunststof en er alleen nog een 6mm gat in zit voor de bevestiging.

Zo dus:

Bij nader inzien is het dan toch makkelijker om beide spanningen uit de +35V te halen... Iig bedankt voor alle reacties

[Voor 19% gewijzigd door DP Kunst op 02-01-2011 15:24]

• maikel
Een tijdje terug heb ik vier stuks RFM12-868 besteld bij Futurlec.

Nu werkt dit uiteraard niet samen met de 433 ontvangers die ik heb, maar volgens de programming guide van de site is de frequentie in te stellen. Dit zou natuurlijk perfect zijn voor de verschillende frequenties, maar ik betwijfel of dit echt kan aangezien op de module zelf duidelijk is aangegeven dat ie voor 868MHz bedoeld is.

• mux

mux

99% efficient!

Goed, doorgaand op de bovenstaande discussie met dbeijer85: ik ben in dubio of dit duidelijk genoeg is en of jullie je niet teveel ergeren aan de voor de duidelijkheid in het leven geroepen symbolen I_Q en I_P.

Van V, I en phi naar S

De reden dat ik dat gebruik is omdat Re{I} en Im{I} het niet veel makkelijker zullen maken, in mijn ogen.

Tweede punt: een duidelijker plaatje voor faseverschil. Ik heb even geklooid met LaTeX en heb er een mooie animatie uit weten te persen. Deze is nu echter in PDF-formaat. Weet iemand hoe ik dit naar animated GIF krijg getransponeerd? SVG lijkt mij niet mogelijk, of wel?

• dalus

dalus

Firing Sparks

Puntlassen gaat goed met een trafo uit een magnetron. HV wikkeling eraf paar windingen accu kabel erop en je hebt je high current psu.

High Powered Madness

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mux schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:56:
Hmm, ik ken ze alleen in soldeercup- en schroefversie. Deze zien er vreemd uit: geen mogelijkheid om er haaks een banaan (haha, ik zei banaan) in te proppen, en een onduidelijke verbinding...

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:35

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ThinkPadd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 00:28:
Deze kwam voorbij op CircuitsOnline: geile nixie klok

Damn die Chinezen weten er wel raad mee zeg :9~
Misschien vind je deze dan ook interessant, te bestellen als kit bij adafruit

Maar dertig dollar weten te scoren bij sparkfun ;) De code's zijn wel transferable dus eventueel zouden er bestellingen kunnen worden samengevoegd om op de shipping te besparen :)

• real_FireFly
Voor Ponyprog heb je natuurlijk wel een adapter nodig die Ponyprog begrijpt. Ik heb me er niet echt in verdiept, maar deze lijkt voor Pp geschikt te zijn:

http://www.scienceprog.com/i2c-eprom-programmer/

Pp gebruikt pin 2 + 3 en 12 + 13, dat "Philips" ding 9 + 17 en 11 + 12. Dat gaat dus niet zomaar werken.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Net nog een leuke schakeling in elkaar geknutseld met wat voor handen liggende componenten.

Bedoeld voor een toepassing met een accupack met 12 NiMh cellen die met ca 0,5A belast word.
De schakeling voorkomt diep-ontlading van de accu door de schakeling uit te zetten zodra de accu leeg is.

De MCP809T is een voltage supervisor die ik had liggen. Normaal bedoeld om een microcontroller in reset te houden als de spanning niet OK is. Wanneer zijn spanning onder 3V zakt, word de uitgang laag.
De schakeling schakelt af bij 13,1V en schakelt weer in bij 14,45V.
Dit is genoeg gebleken om de verschillen in spanning tussen belast en onbelast op te vangen.
Dat was nog het lastigste van de schakeling, om die drempel niveau's precies goed te krijgen met de hysterese.

[Voor 6% gewijzigd door M a r c o op 19-01-2011 14:14]

• ThinkPad

ThinkPad

Ik heb hier een S24C S02A chip

Ik vraag me daar 2 dingen over af:
  1. Is dit een 24C02
  2. Wat is de pinout?
Plaatje van de chip:

Ik heb wel een datasheet gevonden: http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/90/80437_DS.pdf maar daar staat mijn behuizing niet in. Is de pin linksbovenin bij de stip pin 1 ?

• mux

mux

99% efficient!

Dit is een 24C02 ja. Elke 24C02 is hetzelfde. Eerste goochelhit: http://willem.engen.nl/projects/DC5xx/FM24C03U.pdf

On another note, raad eens wat dit is?

[Voor 45% gewijzigd door mux op 19-01-2011 18:18]

• mux

mux

99% efficient!

Pf, je speelt vals, je weet dat dat altijd het antwoord is op mijn raadspelletjes :P

Het is een picopsu! Zelfgemaakt, that is, van V-module VMP3203 dc/dc convertertjes en twee N-fets die het aan-schakelen regelen. Namelijk zo:

En het werkt uitstekend voor m'n core i3-systeempje. Zuiniger in standby, idle en load dan een 'echte' picopsu. Het is nog een proof of concept, nu ik weet dat-ie werkt ga ik een knappere printplaat maken zodat andere mensen dit ook gemakkelijk kunnen nabouwen.

[Voor 17% gewijzigd door mux op 19-01-2011 21:39]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

mux schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:41:
Waarom wil je specifiek dat merk? En waarvoor is het? 12A@5V is wel redelijk monsterlijk.
Zo, toevallig zag ik vandaag een open LED-paneel op het station van Amersfoort. Ongeveer net zo groot als wat ik nu aan het bouwen ben.

Lo and behold (sorry, brakke telefoonpic; had alleen m'n Blackberry bij me):

Ik heb even gekeken: rechts op het paneel zie je tussen de ventilatoren vier voedingen zitten: 3,3V, 30A per stuk. :)
De kabeltjes daarvan lopen door vier gaten naar de voorkant, waar de vrij forse print met LED's, torren en andere meuk zit.

Mijn idee om daar vier aparte voedinkjes voor te gebruiken was achteraf gezien zo gek nog niet.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-05 21:09

peeter123

Electrical Engineer

Je kunt waarschijnlijk wel zoiets maken:

Met R2 de LDR en R1 een potmeter om de boel af te stellen. Vout is dan afhankelijk van de lichtintensiteit. Die kun je dan op je contrastpootje aansluiten.

Dream as if you will live forever, live as if you will die today!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

Had vandaag mijn eerste printjes binnen die ik heb uitbesteed, was nog spannend of ik wel alles op de juiste manier had aangeleverd. Het is een dimmer die je kan programmeren via de pc om dag en nacht te simuleren in een aquarium. Printje heeft een RTC, zodat de dimmer bijvoorbeeld in de studeerkamer ingesteld kan worden en dan de stroom eraf en dat die dan later aangesloten kan worden op het aquarium. Programma data staat in de eeprom en tjd loopt gewoon door via de RTC en backup batterij. Er zit ook een aansluiting op voor IR, zodat de dimmer via een universele afstandbediening handmatig zonder pc bediend kan worden. Printje kan maximaal 2A aan, maar de buizen waarvoor die ontworpen is trekken 1.2A

Heb het allemaal zo simpel mogelijk gehouden, omdat ik als kitje heb gemaakt voor aantal mensen die niet of nauwelijks verstand hebben van elektronica toch alles in elkaar kunnen solderen. En de prijs was ook een criteria, moest goedkoop blijven. Totaal kosten zijn nu iets van 16 a 17 euro.

Zal binnenkort even fotootje posten als ik er eentje in elkaar heb zitten, heb nog niet alle onderdelen in huis. :)

-Andere hobby- -

• maikel
Ik ben nu ook wat aan het kloten om een Atmega8 direct aan USB te hangen dmv de V-USB-library. Helaas is Windows 7 (x64) het nog niet helemaal met me eens. Van de site heb ik het design met de zener-diodes overgenomen en heb een van de voorbeelden gecompileerd.

Met deze aanpassing dus:

Windows blijft echter volhouden dat het USB-device niet wodt herkend, terwijl het volgens het voorbeeld gewoon als HID-device herkend zou moeten worden.

Heeft iemand hier ervaring met V-USB?
Ik heb al wel gemeten dat de spanning van D- 2,9V is in plaats van de 3,3 die het zou moeten zijn, maar dit valt volgens mij gewoon binnen de specs.

[Voor 5% gewijzigd door maikel op 26-01-2011 11:00]

• mux

mux

99% efficient!

Aww, heb ik je genegeerd? hugs!

Die potmeter zit waarschijnlijk in serie met één of twee extra weerstanden die als range limiter werken. In de meeste gevallen zit er op de output een TL431 met zijn ref-ingang op een weerstandsdeling aan de uitgang:

Die R2 en R3 zitten er bij jou ook, maar daar tussenin zit waarschijnlijk nog die potmeter (die dan dus effectief R2 iets groter/R3 iets kleiner kan maken, en omgekeerd). Vind dit in de voeding, mod het en word blij. Ik doe de hele dag niks anders.

BTW, heeft iemand nog zin om mijn laatste voedingenblog enigszins kritisch door te lezen? Ik had eigenlijk beloofd hem vandaag te publiceren, maar ik durf geen stukken te publiceren die niet inhoudelijk zijn nagekeken door iemand die er wat van weet... Hij is enkel op taal/stijlfouten nagekeken door mijn vriendinlief.

[Voor 25% gewijzigd door mux op 02-02-2011 23:42]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb een probleempje met een CRT-monitor.
Hier zit ie in:

Het gaat om het 9"-monitortje wat boven de hoofdmonitor zit: de horizontale sync verloopt. Je merkt dat naarmate de elektronica warmer wordt, het verloop ook groter wordt.
Het ding is ruim 20 jaar oud, dus heb heb de print helemaal voorzien van nieuwe elco's en de regelprint voor Vsync, Vphase, Hsync etc heeft nieuwe potmeters.
Op het moment dat je hem stabiel hebt, loopt hij na een minuutje alweer uit de pas.

Nu ben ik niet zo'n held als het om CRT's gaat, maar waar kan ik nog meer naar kijken?
Andere condensatoren (MKT, folie, keramisch) zitten er nog wel origineel in, net als de weerstanden en halfgeleiders.

De soldeerpunten glimmen overigens dat het een lust is; dat verbaasde me wel voor de leeftijd van het bakje. Alles zat stevig, dus ik heb alleen de doffe soldeerpunten even aangestipt met soldeerbout en -tin.
Probleem is nu wel dat er weer lading op de buis staat, dus als ik er weer mee bezig moet, doe ik dat niet zonder reserveringen. Ik heb al eens mogen voelen hoeveel kV een buis krijgt. :o

Iemand van jullie nog een idee?

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34

MaNDaRK

Android Fan

@mux, ik ben niet echt bekend met soorten LiPo cellen.

Ik wil inderdaad de iLead modden, aangezien de accu's stuk zijn, wil ik er eigenlijk meteen betere inzetten.

De binnenkant ziet er igg zo uit:
http://tweakers.net/ext/f/OSDFEe9MUfTLzwxNbdNrbU1j/thumb.jpg
Sorry voor de slechte kwaliteit, kan morgen wel even met een knappe camera een foto maken.

Text op de cellen is trouwens als volgt; +ATL 3.7V - 623475 931734306350

Waar ik mee zit is een maximale hoogte en breedte van de cellen. Namelijk; 86mm x 50mm x 6mm (l x b x h)

Online Backup Vergelijken? - Binair klokkijken

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Weet iemand waar ik een passend broertje voor deze connector kan vinden?

Zo op het eerste gezicht is het een 5-polig, 240 graden DIN met screwlock, maar de pinnen zijn een stuk dikker dan een standaard DIN.

• mux

mux

99% efficient!

LDR, drie weerstandjes, comparator.... klaar!

(in muxcad)

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Na een jaar lang zonder telefoon (ja een wegwerp nokia) gezeten te hebben heb ik eindelijk mijn telefoon gefixt :D Het maakte geen goed contact met de batterij contactjes zodat hij elke keer rebooten
Nu heb ik een vraag :
Ik heb het opgelost door wat tape op het einde van de accu te doen,zodat hij strakker in het apparaat zit.
Dit is de accu :

Het tape zit helemaal aan het einde(de linker kant op het plaatje), zodat de accu "langer wordt"(heb de accu niet helemaal dichtgetaped)
Als dit de accu is [==} (waar } het contact is) dan ziet de accu er nu zo uit |[==} (waar | de tape is)

Kan dit kwaad ? Bijvoorbeeld door hitte ofziets ? Ik wil niet dat hij in mijn zak smelt :+
Alvast hartelijk bedankt,

[Voor 8% gewijzigd door Cornelisjuh op 26-03-2011 16:01]

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Gwannoes: Nope, eentje ingekocht. Moest nog wel een PSU bij maar de grabbelbak leverde een mooie 15V/2A-PSU op. Leds zijn deze, dimmer is deze.

Ow, trouwens, hebben jullie dat ook wel eens, dat je begint met een simpel schakelingetje wat ook prima zonder PCB kan... waarna het schakelingetje langzaam complexer word en je eindigt met zo'n monster:

• mux

mux

99% efficient!

Oh, als je het zo hebt gedaan kan ik daar wel een schepje bovenop doen. Met de identieke LEDs maar verschillende drivers heb ik onder andere mijn ganglamp gemaakt:

Een kastlamp:

en met dealextreme-spullen heb ik een halogeenlamp (35W) gereduceerd naar 3.5W:

Stelregel: als er geen draden gevaarlijk uitsteken, is het geen geschikte verlichting voor mijn huis!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat staat toch helemaal profi, zo'n schuifpot? :P

A propos audiofiel:

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-03 21:16
Wat een aparte 47µF condensatoren maakt Visaton:

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• dalus

dalus

Firing Sparks

* dalus is weer lekker op dreef

It lives by roy.piepers, on Flickr

(15% power)

High Powered Madness

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Zo, het werd eens tijd om een nieuw projectje aan de gang te krijgen. :Y)

Diode-lasers zijn toch veel te 21ste eeuw. Gaslasers zijn weer in :+

Pagina: 1 2 3 ... 12

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee