Toon posts:

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 12
Acties:
  • 563.293 views

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-04 10:35
ProAce schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:04:
De spanning over de weerstand is 15V.

Ik ga het printje even uit elkaar halen en opnieuw opbouwen.
Heb je de regelaar soms ergens tegen een heatsink geschroefd?
De TAB zit niet aan GND, maar aan output, mag dus niet contact maken met een chassis die aan GND zit.

• Ploink
Of je moet een losse TO220 heatsink gebruiken, of je moet isolatie materiaal tussen heatsink en regelaar doen (of je belast hem zo laag dat je geen heatsink nodig hebt)
En nu maar hopen dat ie niet stuk is, maar over het algemeen zijn die dingen beveiligd dus goede kans dat ie nog leeft.

[Voor 17% gewijzigd door Ploink op 14-08-2014 13:04]

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:14
Heb hem nu op een breadboardje gestoken en nu krijg ik keurig 1.25V over de weerstand.
Alleen hij valt nog niet te regelen, is even kijken waar dat aan ligt.

/Edit:

Jeah hij werkt!
Bleek wat verkeerd aangesloten te hebben :)

[Voor 14% gewijzigd door ProAce op 14-08-2014 13:43]

• ProAce
Voor een eerste keer ooit vind ik het dat het nog wel redelijk netjes ging O-)

Final pictures:

[Voor 20% gewijzigd door ProAce op 16-08-2014 08:11]

• ProAce
En het fototje:

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mijn vriendin heeft een tondeuse met een slechte verbinding bij de stekker van de adapter. Ik dacht er snel een andere stekker aan te prutsen maar ik heb geen idee wat voor een type het is.

Het vierkante blokje vooraan is ongeveer 10x6mm (zonder die uitstulping) Is dit een merkspecifiek ding of is dat ergens los te kopen?

Ik kan wel complete vervangende adapters kopen maar dat gaat ook al snel hard qua kosten

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-03 22:25
Ik heb zojuist massief 6mm² installatiedraad binnengekregen voor het bedraden van een groepenkast, maar de (overigens verschillende) etiketten doen mij twijfelen aan de kwaliteit:

http://i60.tinypic.com/21ne3p4_th.jpg

6mm² in deze lengte moet toch goed zijn voor 40A? (bij het bedraden van een groepenkast zal het overigens om stukken van maximaal 0,5m gaan). Sinds wanneer wordt vermogen gedefinieerd als XX A bij 230V en sinds wanneer is 25A bij 230V 3600W? Ik begin er sterk aan te denken om het te retourneren en voor een gerenommeerd merk te gaan. In hoeverre kan ik er zeker van zijn dat er zuiver koper gebruikt is voor de kern?

[Voor 6% gewijzigd door Sjakie2001 op 21-08-2014 16:37]

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Net weer een printplaatje besteld. Deze keer bij Elecrow. €11,34 voor 10 printjes max 5x5cm, rode silkscreen en inclusief verzending. Het gaat om een breakout boardje voor een BLE 4.0 module. Ik heb er eigenlijk maar 1 nodig, maarja voor een tientje gaat ik niet moeilijk doen. Ik verwacht ze over een week of 2. Niet gek voor een avondje freubelen.

* Anoniem: 12235 realiseer me net dat ik eigenlijk 'afgeronde hoekjes' wilde uitproberen deze keer... nou ja...

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 12:36
kdeboois schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 16:45:
[...]

Als je nog steeds een Altera FPGA gebruikt kan je op hun website wel wat tips vinden:
http://www.altera.com/tec...elines/sgl-bdg-index.html

Probeer zo veel mogelijk koper in vlakken als GND (laag 1) & VCC (laag 2) te routen. Daarmee maak je een soort plaatcondensator die de hoogste frequenties ontkoppelen. Vervolgens probeer je de lus van en naar de ontkoppel condenstator zo kort mogelijk te houden, waardoor de parasitaire inductie zo klein als mogelijk wordt en daardoor de beste ontkoppeling ontstaat.

Met een 2-laags PCB is het altijd een compromis en als het werkt, werkt het :)
Ik werk op 2-laags. Ik heb momenteel de condensatoren (0603 size) op de bottom layer gezet. Die zitten dan zo dicht mogelijk bij de power pin, waar ze met een via aan verbonden zitten. Er zitten meer dan 20 power pins op de FPGA, dus er zitten echt een hoop condensatoren nu. Ik heb ook de schematics van een Chinees bordje waar geen enkele ontkoppelcondensator zit (en ook 2 layers) en die werkt ook gewoon, dus ik denk dat de mijne zeker moet werken.

Hier is een plaatje. Het is best een rotzooi. Ik ben grafisch ook niet heel erg handig/creatief. De grounds van de condensatoren en FPGA moeten nog verbonden worden, maar dat zal met een ground plane gebeuren (boven en onder, of is dat niet goed?). De rode stroken binnen de FPGA zijn de drie spanningen die nodig zijn voor de FPGA (3.3V, 2.5V en 1.2V). Als ik iets heel slechts doe, dan hoor ik het graag uiteraard. Dit is echt allemaal heel nieuw voor me. :)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik gebruik Eagle. Als je gaat naar de properties van je ground plane, zit daar een vinkje verstopt "Airwires Hidden":

Als dat vinkje aan staat, krijg je geen DRC warning over unconnected wires in je ground plane. En 3x raden hoe het vinkje bij mij stond... Ik had het 'tijdelijk' aangezet voor een screenprint.

Dit, in combinatie met de gouden regel dat je niets moet aanpassen als je je prototype getest en goed bevonden hebt, was de oorzaak.

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-03 22:25
Allen,

Graag zou ik willen weten of de verbinding waar drie draden met massieve kern onder één klem zitten juist is, het lijkt namelijk of de draden op elkaar zitten.

http://i61.tinypic.com/29fb394_th.jpg

Onder deze (kooi)klem kan ik toch veilig een tweede massieve draad klemmen?

http://i60.tinypic.com/2rf5xk2_th.jpg

Alvast bedankt voor de antwoorden.

[Voor 38% gewijzigd door Sjakie2001 op 10-09-2014 13:51]

• Ploink
rvtk schreef op donderdag 18 september 2014 @ 23:06:
En het verbinden van 2 pinnen met elkaar en met de gnd gaat niet goed? (is dat niet hetzelfde als 1 push button per pin en dan 2 buttons tegelijkertijd indrukken?)

Ik wil het frontpanel van een tuner (met 15 knoppen) aan mijn raspberry pi hangen en dan de pi in de tuner bouwen die ik heb leeggehaald.
Twee pinnen plus ground, dat zijn 3 contacten totaal. Met een enkelvoudige schakelaar kun je toch maar 2 contacten verbinden? ;)

PIN1http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/SPST_switch_symbol.svgGND

Waar sluit je dan pin 2 aan?

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:03

Zo zou ik het dus aansluiten, pin 1 en 2 zijn dan inderdaad kortgesloten en naar mijn idee verbonden met de GND bij het indrukken van de knop.

8)7 8)7 8)7 |:( , ik zie het probleem, stom dat ik daar overheen keek...

Ik ga de aangedragen alternatieven bekijken, daar zit zeker wel iets tussen!

[Voor 26% gewijzigd door rvtk op 18-09-2014 23:34]

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:03
Ik kijk nu naar de buttons icm diodes. Aan de hand van deze link Manage 3 buttons with just 2 pins kom ik tot het volgende schema voor 3 pinnen en 7 buttons.

Klopt dit schema?

Vervolgens wil ik de pinnen uitlezen met mijn Raspberry pi icm RPi.GPIO events, via:

code:
1
GPIO.add_event_detect(channel, GPIO.FALLING, callback=my_callback, bouncetime=200)

De optie met weerstanden en een analoge poort ziet er ook goed uit, helaas heeft de Raspberry pi geen analoge poort. :(

@Icekiller2k6, had ik graag gedaan, maar heb hier geen diodes liggen. Maar als bovenstaand kan, dan heb ik ze zo besteld.

[Voor 8% gewijzigd door rvtk op 19-09-2014 13:07]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
3D online gerber viewer. Wel jammer is dat je de kleur van je silkscreen niet kan aanpassen. Anders was het perfect geweest voor product shots etc.

PS. de zwarte achtergrond is omdat het een transparant plaatje is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:07

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik een Arduino op een print wil drukken, moet ik dan deze:

nemen, of deze:

? De eerste past sowieso, maar de tweede is een stuk goedkoper. De pitch is iig bij beiden 2.54mm (en de Arduino ook). Het gaat me er meer om of een vierkante pin (Arduino) in zo'n ronde female header past

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dit is een mooi overzichtsplaatje van wat er zoal te verkrijgen is in dit segment:
http://floris.cc/shop/en/headers/763-pin-headers-experimental-pack-.html

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En dat was nr5 in de productie....

Deze is een verbetering op de voorgaande 4.
O ja, dit is een FDR meter, het kan de final drive ratio van een 1:10 RC tourwagen meten, in de stockklasse wordt hier een minimum verplichte waarde aan gegeven. Het controleren zou normaal betekenen om alle tandwielen en poelies na te tellen, deze meet in 10 sec de waarde.
Een 2e meter meet de max RPM van de stockmotor om mede te controleren dat ook hier niet aan geknoeid is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:07

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
base_ schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:58:
[...]

Normaal druk je toch een print op een arduino? Die hoge headers zitten op de arduino, op je shield moeten lange pinnen komen (met of zonder voet om nog meer shields te kunnen stacken.Die long pins version zoals hierboven genoemd is het handigst :)

;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Anoniem: 187449
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Mogguh, ik ben een oude (1951) T65 telefoon geschikt aan het maken om te gebruiken met een modem.
Pulse naar toon zeg maar .... nu ben ik nog op zoek naar zo'n opschroefbaar mondstuk.
Iemand op de zolder nog zoiets liggen (of onder in die onderste doos in de garage ?)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb access point gemaakt voor mijn nrf24 netwerk, had helaas niet alle onderdelen op voorraad heb dus even wat oude troep bij elkaar gezocht, atmega ontbreekt er een paar pinnen, AVCC en GND en twee i/o pinnen, werkt nog prima voor dit klusje. En had ook niet juiste knopjes meer. Is dus beetje Frankenstein printje geworden. :D

En met maken van de gaten ging het ook al niet helemaal goed, maar ach het komt toch niet in zicht te staan dus dat maakt niet zo gek veel uit.

En als laatste ramp, geen groene led, echt ergste van allemaal. :D :+

-Andere hobby- -

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-11-2021

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Vraag me niet welke code ik heb gebruikt, want ik had het meteen op mijn werkt gedaan.

Zo ziet het er bij mij iig nu uit.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-11-2021

Mr-Beamer

And what shall I improve today

had pattern trigger nog aan staan

@mace oscillofun inverted

[Voor 30% gewijzigd door Mr-Beamer op 28-09-2014 10:34]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:09

Infant

It's a floating Dino!

Vandaag was klusdag prutsdag:

Dit "ding" bevat ongeveer evenveel energie als 6 Chicken McNuggets (230 kcal). Hij heet Bommetje en doet het goed: de e-bike tikt nu uit zichzelf de 35km/h aan.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 20:21

almightyarjen

When does the hurting stop?

Infant schreef op zondag 28 september 2014 @ 18:18:

[afbeelding]

Dit "ding" bevat ongeveer evenveel energie als 6 Chicken McNuggets (230 kcal). Hij heet Bommetje en doet het goed: de e-bike tikt nu uit zichzelf de 35km/h aan.
Was het niet makkelijker om gewoon een auto accu te pakken? :P

Vraagje:
Ik heb in Eagle waarschijnlijk per ongeluk een sneltoets oid aangeraakt, ik heb nu allemaal cirkels om de connecties:

A. Wat zijn die cirkels? Iets van ERC ofzo?
B. Hoe zet ik het uit? :P

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Infant schreef op zondag 28 september 2014 @ 18:18:

[afbeelding]

Oh, ik kan jou zeker niet meer blij maken met:

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
Kwam een grappig projectje tegen:

DIY small bench power supply

My favorite programming language is solder.

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Door omstandigheden heb ik een tijd niks met elektronica kunnen doen, maar ik heb nu een projectje en ik ga het proberen weer een beetje op te pakken.

Ik ben bezig met de spullen uit deze actie een infinity cube te bouwen. Dit is mijn protoype:

Ik heb het alu hoekprofiel gebruikt met daarin stukjes ledstrip en een afdekplaatje. De hoeken zijn verlijmde stukjes plastic hoeklijn met daaraan de speciale eindekapjes uit de actie. Het profiel heb ik uitgefreesd zodat er 5 spiegels (2mm dik, van de Xenos) en 1 plaatje 3mm lexaan met doorkijk spiegelfolie ingeklemd kunnen worden.

De bedoeling is een grotere kubus te maken met 6 stukken doorkijk spiegel en 12 ledstrips die onafhankelijk aangestuurd kunnen worden. Die kubus (of een aangepaste versie van het prototype) gaat, als het een beetje geslaagd is, misschien gebruikt worden bij een Halloween viering.

De ledstrips (2 segmenten met 3 leds) trekken nu iets van 120 mA per stuk. Maar dat worden misschien 3 of 4 segmenten dus 180 of 240 mA per stuk

Ik heb nog een zelf gemaakte licht-effect 'tracker/sequencer' van een oud project die ik kan gebruiken als uitgangspunt voor een ontwerp voor de aansturing. Dat ding stuurt met een Atmega88 via een paar ULN's 6 RGB ledstrips aan. (en kan ook herrie maken, maar dat ga ik niet gebruiken). Ik ga een nieuw printje etsen omdat de nieuwe ledstrips niet zonder adapterprintje aangesloten kunnen worden. En gezien het mogelijke verbruik van de ledstrips in de grotere kubus wil ik overstappen naar FETs.

Bestaan er handige FET arrays die een beetje makkelijk verkrijgbaar en betaalbaar zijn?

Anders dacht ik aan bv deze, maar als ik nu bestel zou het al te laat binnen kunnen zijn. Heeft iemand nog tips voor een redelijk betaalbaar alternatief?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 13:11

Sprite_tm

Semi-Chinees

Icekiller2k6 schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:50:
@sprite_tm, ik ga deze voeding waarschijnlijk een paar keer maken.. :) met 2 fets geef schema maar eens? :P
Zoiets. Torren kunnen standaard BC550s oid zijn:

Ah, ik zie net iets: De 1K is bij nader inzien misschien te laag en kan ervoor zorgen dat de linker LED altijd lichtjes aanblijft. Als ik het zo bereken kan je misschien beter een 10K pakken.

Verder kan je, als je weet wat je ingangsspanning is, ook de 7805 weglaten. Moet je wel de weerstanden wat opschroeven: de 500 ohm weerstanden naar de basis kan je dan beter wat verhogen naar bijvoorbeeld 2.2K en de weerstanden voor de LEDs zul je even opnieuw moeten berekenen voor whatever je ingangsspanning is.

Bedenk jezelf trouwens ook dat de meeste 'echte' lab-PSUs niet voor niets voorzien zijn van een grote toroid en een lineaire regeling: bij dit soort DC-DC-blokjes ga je, zeker als je veel stroom trekt, je schakelfrequentie terugzien als ruis in je uitgangsspanning. Is prima als je digitale of ongevoelige analoge meuk wilt voeden, maar als je nauwkeurige analoge zaken van voeding gaat voorzien is het in ieder geval iets om mee rekening te houden.

Ah! Nog iets smerigs: dit beestje schakelt de negatieve output-pin. Da's niet erg als je het ding individueel gebruikt, maar zeker als je ground bijvoorbeeld aan de randaarde vastzit kan dit voor rare gevallen zorgen: als je bijvoorbeeld een scope aan je project hebt hangen doet de output-enable-switch niets omdat de stroom via de ground van de scoop terug kan lopen. Da's niet echt een heel net design. Je kan beter een DPDT-switch pakken en de helft daarvan gebruiken om de positieve outputklem af te schakelen; de andere helft van de dubbele switch kan je dan gebruiken om de bicolour LED een ander kleurtje te geven.

[Voor 19% gewijzigd door Sprite_tm op 29-09-2014 10:44]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor alle zekerheid de specsheet, deze is uitgebreider dan ik ooit heb gezien maar:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/uln2003a.pdf

Vreemd staat dat de emitter 2.5A kan verwerken maar by een duty cycle van 100% alle 7 kanalen nog maar net iets meer dan 100mA aan kunnen. Neemt niet weg dat je deze kunt piggy-banken. Aan de andere kant een rij aan SMD FET's is eenvoudig op te zetten.

Andere optie is deze package waar 2 FET's in 1 zitten:

Vele soorten zijn makkelijk te vinden

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-05 15:53

mux

99% efficient!

Yep, 12/24 via's doen ze daar. Dat is de standaardmaat die ik voer, en dat ziet er prima uit bij hun:

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:09

Infant

It's a floating Dino!

Zoek het origineel...

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 15:59
Heeft er hier iemand ervaring met een AZ34063/MC34063 DC-DC converter IC? Ik heb er een stel van ebay gekocht en ik ben aan het proberen om er een te gebruiken als boost converter maar de uitgangspanning (3v) is veel lager dan de ingangsspanning (12v) terwijl deze ongeveer 28v zou moeten zijn volgens de datasheet.

Ik heb overal componenten met exact de juiste waarden, behalve voor de ontkoppelcondensatoren, maar dat komt niet zo nauw lijkt me.

Ook vind ik het erg raar dat in de datasheet de pinnetjes eerst van boven naar onder genummerd, terwijl ze in het functional- en circuit diagram gespiegeld staan, is dit iets dat vaker voorkomt? zo ja, dan verklaart dit misschien waarom mijn 293D in rook opging vorige week :X Waarom zou je dit doen, het maakt het toch veel lastiger om het circuit over te nemen? Zie volgende afbeeldingen voor meer duidelijkheid:

Pinout

Circuit

[Voor 66% gewijzigd door JDTeunis op 08-10-2014 16:15]

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11-2021
Eindelijk m'n printplatensetje af, waar ik toch nog eventjes mee bezig ben geweest. Niet moeders mooiste, maar hopelijk werkt alles als ik de boel binnen heb, vind ik nog altijd wel het spannendst. M'n vorige twee printplaten gingen goed, hopelijk deze ook.

Wat we hier zien is (bovenste printplaat) een hoofdprintplaat voor een airsoft tijdbomspel. Daar onder is een printplaat voor een remote control en de kleine ernaast zijn laadcircuitjes voor een 7.4V Lithium-Ion accupack.
Deze zijn los en kunnen op de hoofdprintplaten worden geprikt. Heb ik zo gedaan omdat er in de wereld van airsoft, lasergaming en paintball veel verschillende soorten accu's worden gebruikt. Zo hoef ik alleen extra kleine bordjes bij te bestellen als er van accu'topologie' wordt gewisseld. Leek mij toch leuk m'n werk hier te delen.
Nu nog een 2 weekjes wachten op levering; beter werkt dan alles >:)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 15:59
Hans1990 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:33:
[...]

Veel behuizingen zijn "industrie standaarden", zoals DIP, SOIC, QFP, SOP, enz. Vaak als je pin 1 links boven houdt, kan je tegen de klok in alle kanten van de chip doornummeren.

Hoe een fabrikant zijn symbool of component indeeld heeft er niets mee te maken. De pinout heeft vaak te maken wat goed uit komt in de PCB, en het symbool teken je bij voorkeur zo dat het goed uit komt voor een leesbaar schema. Bvb positieve voedingen boven, GND meer naar onderen. Ingangen aan linkerkant van schema, uitgangen aan de rechterkant, enz.
Daardoor kan het zijn dat de chip omgekeerd is getekend, maar uiteindelijk moet je gewoon kijken welk pin naam/nummer gebruikt wordt.., niet waar de pin in het symbool staat.

De spoel die je inderdaad nu gebruikt kan weinig stroom aan en is niet erg geschikt voor DC/DC converters. Sterker nog: waar staat de max. RMS current of saturation current eigenlijk?
Ok dan had ik het toch goed gedaan. Ik heb meteen wat magnetic core inductors besteld, dus hopelijk heb ik het binnenkort aan de praat :).

Misschien wel leuk om te laten zien:

M'n Focusrite Scarlett 2i2 heeft geen afstandsbediening, dus ik heb er zelf één gemaakt. Het is een ATmega328p met de Arduino bootloader erop, die met een enc28j60 ethernet controller aan m'n LAN hangt. Vervolgens heb ik een appje geschreven voor m'n telefoon om via het netwerk m'n volume te bedienen, werkt prima! :)

App (in Visual Studio):

Kort filmpje (niet erg duidelijk, maar je snapt het idee):

• kopman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06-2020
power supply -> 7815 eraan voor de positieve kant, 7915 eraan voor de negatieve kant.

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 10:08
Ik neem aan zoiets?

Alhoewel dit ook ideaal zou zijn, maar helaas een beetje prijzig...

[Voor 52% gewijzigd door Fusioxan op 13-10-2014 10:14]

• Anoniem: 187449
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
naast de bekende 'praxis' laatjes gebruik ik voor klein spul ook wel deze doosjes

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 14-10-2014 14:10]

• Ploink
yorkick schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 15:50:
Ik heb een powersupply van 4 AA batterijen, en wil deze graag gebruiken om een LED in mijn oude fietslamp behuizing te plaatsen. De powersupply geeft dus 6v, kan ik simpelweg een LED (zoals deze) erop aansluiten? Of moet er alsnog een driver tussen?
Ja je hebt een weerstand of een driver nodig. Een weerstand zit niet ingebouwd in een kale led.
Met een weerstand zal de led zwakker branden naarmate de batterij leegloopt, met een goede driver blijft hij even fel branden tot de batterij bijna leeg is.

Maar je hebt ook een heatsink nodig. Als je een kale LED op 5W laat branden dan wordt ie heel heet en gaat stuk. Koop er een op MCPCB, zo'n ster printplaatje en schroef die weer op een groter stuk metaal.
Voor een goede efficiency zou ik geen chinese led aanraden, maar bv een Cree XM-L

[Voor 7% gewijzigd door Ploink op 18-10-2014 18:42]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 20:43:
[...]

Als ik ff snel de datasheets bekijk, dan zie ik dat de SMD packages dezelfde pinout hebben, maar als je de through-hole versie hebt gebruikt...... ff 180 graden draaien ;)
Het gaat om een SMD print, en ik heb inderdaad gezien dat ze (gelukkig) dezelfde pinout hebben. Ter informatie hier even het (deel)circuit waar het om gaat:

LOAD is een 12v controlelampje op het dashboard, maar dat is niet relevant, want de torretjes branden al door zonder dat de PWMOUT is aangesloten.

Morgen verder.

[Voor 8% gewijzigd door RobV op 19-10-2014 21:02]

• Ploink
RobV schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 08:55:
[...]

Ik hoop dat er nog iemand is die mij hier mee zou willen helpen. Ik ben maar een beginner in electro-land en heb een fout gemaakt door een 807 te gebruiken. Als het nou voor mijzelf was is het niet zo erg dan had ik het hele project in de vuilnisbak geknikkerd, maar ik heb 8 mensen die zitten te wachten op mijn 'produkt' (wel klantjes, maar zeer zeker geen massa-productie).
Een foute is niet erg, dat gebeurt iedereen wel eens en het is echt wel op te lossen.
Die BC807 is niet het probleem, maar dat je het weerstandje tussen basis van die 807 en de collector van de 847 vergeten bent. In zo'n geval kras ik het spoortje door met een scherp mesje of frees het door met een dremel ofzo. Dan frot ik er een smd weerstandje op, zonodig kras ik wat groene lak van de spoortjes om een pad te improviseren. Als je het daarna schoonmaakt met IPA zien het er niet eens zo slordig uit.
Normaal gesproken zou ik dit gewoon allemaal opgezocht hebben op internet - helaas heb ik daar door langdurig ziekte geen puf voor; vandaar deze vraag om hulp.
Ik ken dat probleem, heb ook nog diverse projecten die ik noodgedwongen laat liggen omdat ik daar geen energie voor heb.
Sissors schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:31:
Deze zou mogelijk een optie kunnen zijn: http://www.a-powerusa.com/docs/AP2309GN-3.pdf (maar verder nog niet in verdiept).
Dan krijg je dus zoiets:

Als ik zo naar de datasheets kijk is het idd een drop-in replacement :)

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:52
Louche ebayers, altijd leuk >:) . Stond tot 3x aan toe dat het ging om een reel en dan toch maar 10 stuks opsturen (en dus 9990 caps te weinig) :P (zie de rode cirkeltjes, wel even zijn naam/shop overal weggegumt voor als hij het toch netjes blijkt op te lossen, geschil is al gemaakt )

Prijs bij Farnell is op het moment £0.0045 wat hem 31 keer duurder maakt dan hen. (en 32 keer goedkoper als de add correct was geweest :+ )

*advertentie was een dag na het verzenden trouwens wel snel aangepast naar 10pcs en alle sporen van het woord "reel" verdwenen. Maar niet zo netjes dat vooraf (of uberhaupt) even door te communiceren. Gaat overigens om 2 advertenties, voor dezelfde prijs. Eentje voor 100nF en een voor 1uF. Dus eigenlijk krijg ik nog 19980 caps :D

[Voor 25% gewijzigd door CrashOverDrive op 21-10-2014 17:40]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heeft iemand nog ergens een 9pins serieel aansluiting voor aan het moederbord rondslingeren?

edit : heb 'm nodig voor een oude ups. In de PW staan die dingen niet meer. (of ik kijk niet goed)
aansluiting op het moederbord, kabeltje naar buiten toe met een bevestigingsplaatje.

http://tweakers.net/ext/f/jpm0apo3gkOdFmoue6NNYVa9/full.jpg

[Voor 65% gewijzigd door Lip op 22-10-2014 22:02]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11-2021
Mn printplaten waren gisteren binnengekomen en toen maar gelijk bestukt:

Alles werkte gelukkig en de plaatjes van Eurocircuits zien er echt heel degelijk uit. Alleen vond ik dat voor de best dure prijs de silkscreen een iets hogere/strakkere resolutie zou mogen hebben. (misschien valt nu de '2C' minder op wat '2S' had moeten zijn bij de li-ion charger) Het lijkt nu wat wobbelig en de kleinste tekstjes lijken wat minder leesbaar. Maarja een echte zeur die daar om geeft :P Ik ben blij.

[Voor 7% gewijzigd door alexandersamson op 23-10-2014 16:00]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

WTF, scope (Agilent 54622d) geeft meldiing dat battery low is. :|
Ik even googlen hoe en wat voor vervangen, zie ik een youtube filmpje 54622 easter egg. :?

Blijkt er gewoon een verborgen Asteroid game als earter egg verborgen te zitten in mijn scope. _/-\o_

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

M a r c o schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:01:
WTF, scope (Agilent 54622d) geeft meldiing dat battery low is. :|
Ik even googlen hoe en wat voor vervangen, zie ik een youtube filmpje 54622 easter egg. :?

Blijkt er gewoon een verborgen Asteroid game als earter egg verborgen te zitten in mijn scope. _/-\o_

[afbeelding]
Meh, kan ik ook op mijn scoop!

Maar dan zoals het echt speelt ;)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-05 15:53

mux

99% efficient!

Quick-turn ontwikkeling ten top: ik had twee problemen in huis:
1) Ik heb een headless computer waar m'n 3d-printer aan hangt, dus als ik hem wil besturen als ik bij de printer ben moet ik ofwel via m'n telefoon, ofwel via m'n computer VNC'en. Meestal wil ik wel graag hele kleine aanpassingen doen, en idealiter zou ik dat met een grote draaiknop willen doen. Zoiets als een CNC pendant
2) we hebben op de slaapkamer een computer om filmpjes te kijken (met projector). De enige input die we doorgaans doen is filmpje zoeken -> aanzetten en kijken. En het volume veranderen. Vooral die laatste handeling is iets wat bijzonder lastig is in bed, liggend, met toetsenborden en/of muizen. Het zou toch wel fijn zijn om een grote volume-draaiknop te hebben voor het geluid.

Hmm.....

Dus, op 15 oktober dit ontworpen:

Op 17 oktober verstuurd naar iteadstudio, de 23e ontvangen, meteen componenten besteld die de 24e binnen waren. In elkaar gesoldeerd tot dit resultaat:

Code geklopt (LUFA Media Control example + marginale hoeveelheid eigen code), en behuizing geprint:

Van concept tot compleet product in 10 dagen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:42
kwam deze tegen op dangerousprototypes http://www.johngineer.com/blog/?p=1595

vet! :9~

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Pagina: 1 ... 10 11 12

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee