Toon posts:

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 12
Acties:
  • 563.773 views

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 18:23
Goedendag, stamgasten. Ik kom even heel lomp tussendoor zoals de vorige keer, het is weer zo'n gevalletje wat eigenlijk geen eigen draad waard is. Afijn, ik zou graag een beroep willen doen op de kenners van elektronica: wat is dit precies?

Grote versie
Context: Komt uit een strijkijzer. Deze zit op het warmte element met een klemmetje. Deze is verbonden aan één van de stekker polen en direct naar het warmte element. Hij is duidelijk verbrand door iets. Ik denk dat het een temperatuur / safety guard / iets in die richting is. Ik hoopte dat het gewoon iets van een weerstandje was.. maar dat is dus niet te zien. Praktische vraag: kan ik deze bypassen of is dat niet aan te raden? Als ik hem doormeet krijg ik geen contact, hij is dus stuk vanbinnen. De regelaar van het voltage zit aan de andere kant (andere pool), het is trouwens geen duur strijkijzer, dus de functie hiervan is hoogstwaarschijnlijk basaal.

Bedankt voor jullie tijd en moeite in ieder geval! :)

[Voor 10% gewijzigd door Tijmen007 op 11-06-2014 17:04]

• Anoniem: 187449
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op zondag 15 juni 2014 @ 00:39:
[...]

Ik stelde laatst dezelfde vraag, even zoeken op 'psoc'.
Niemand hier heeft er ervaring mee lijkt het.... we wachten op jouw review ;)
Dan vraag ik het even op CO, wellicht dat daar mensen iets meer weten.
MacGrumpy schreef op zondag 15 juni 2014 @ 09:42:
[...]

Ik was van plan om een van de development kits te kopen. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, echter zijn ze door meerdere mensen met klem aangeraden (voornamelijk omdat de SDK zeer goed zou zijn). Daarom had ik donderdag besloten om een bordje te bestellen.
Het ziet er allemaal prima uit, heb manual doorgelezen en wat met google gezocht. Eerste wat ik heb uitgezocht is of er gratis C compiler aanwezig is, en die is er, in vorm van ARM C GCC. :)

psoc creator heeft allemaal hardware blokdiagrammen, wat is daarvan de bedoeling of de gedachte achter?

Zoals op deze screenshot, google plaatjes staat er vol mee, is dus schijnbaar belangrijke feature?

Edit/
Zou je als je het bordje hebt even wat willen vertellen over je eerste ervaring en toolchain en zo?

[Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 15-06-2014 10:45]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 08:47

Sprite_tm

Semi-Chinees

Cool :) Reverse-engineering is altijd leuk.

Ik ben me aan het steken in de mysteries van de E-ink-schermpjes. Ik geloof dat ik een flink eind kom:

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Niet online

mijn programmer van € 29,18 incl. verzenden is gearriveerd :9

* update.. and it's alive

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 17-06-2014 11:33]

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05-2021
Over programmers gesproken, ik zou achteraf gezien iemand niet snel een usbasp aanraden. Ik ben tijdje geleden begonnen met deze :

Daarvan kon ik de zif-socket niet gebruiken want daar hoort een artm16 of 32 op, een 328 e.d. past niet.
Eerst via arduino ide geprobeerd, dat duurde 2 dagen met de nodige hulp. Toen stapje verder naar winavr waar avrdude inzit : Avrdude is a program that is installed with the latest WinAVR installation, and is responsible for the actual transfer of the file going into the microcontroller .
Toen nog stapje verder naar studio6 wat wel redelijk lukte.
Maar nu heb ik een atm32 en wilde deze op dezelfde manier met studio6 programmeren, maar ging echt niet.
Juiste device gekozen, afgedwaald naar fuses en optimalisatie, maar gaf geen resultaat.
Blijkt achteraf na alle stappen herhaald te hebben dat je binnen studio6 niet alleen je device keuze moet veranderen maar ook je external tool, zie plaatje. Weer een flink aantal uren aan kwijt geraakt.
Ik weet niet zeker maar volgens mij als je een goed ondersteunde avr-programmer hebt dan heb je hier geen last van.

Het werkt nu op breadboard dus uiteindelijk toch goed gekomen maar makkelijk ging het niet. De zif-opstelling morgen maar eens proberen, het wk begint zometeen. :)

• Niet online
mad_max234 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 17:22:
[...]

De programmer vind ik niet zo interessant, maar die sockets des te meer, welke zijn het en kreeg je die bij je programmer? :)

die adapterprintjes ? die zijn ook wel los te vinden hoor

heb voor een andere projectje deze in bestelling staan.. kosten geen drol :D

[Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 17-06-2014 18:22]

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Zelf heb ik deze 6-pins versie er ook bij gehaald, aangezien ik op al mijn bordjes een 6-pins ISP header toevoeg

Dan hoef ik die 10-naar-6-pins adapter niet steeds op te zoeken.

Deze dingen kosten geen drol, en ik kan er nog eens eentje meesturen naar een beta-tester om de firmware van mijn klokje remote te updaten.

[Voor 10% gewijzigd door RobV op 17-06-2014 21:40]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sissors schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:50:
Ik heb inspiratie nodig. Ik wil een robot maken. Wants robots zijn cool. Maar wat voor een robot? Er moet wel wat leuks mee te doen zijn. Oftewel twee wielen is niet heel fascinerend. Quadcopter zou kunnen, maar die zijn ook wel beetje standaard tegenwoordig imo. Hexapod (oftewel 6 potige robot) is cool, maar als je beetje kwaliteit wilt hebben ben je een klein fortuin kwijt (je hebt alleen al 18 servos voor de poten nodig).

Oftewel, geef me inspiratie :D
Ik vind biped's altijd leukste, wil die ook graag nog keertje een maken, maar gebrek aan tijd, teveel projecten al liggen en nog veel meer projecten in mijn hoofd. :D

Heb zelf wel robottjes met twee wielen, is ook best leuk om mee te spelen. Heb afgelopen jaren ook heel stel andere robot's gemaakt, had veel plezier in mini robot's die op allerlei manier voortbewogen. Heb meeste alleen weer uit elkaar gehaald om er vervolgens weer andere van te maken.

Heb nu nog twee over, kleintje lag onder in doos, oogjes(leds) helemaal verbogen, pcb aangetast door huidvetten. En na al het modden en aanpassen ziet die er ook niet meer uit, heeft zelfs tijdje zonnecel gehad. Maar in huidige staat doet het wel, als goed is zit er een remote controlle code in, niet echt autonoom dus, maar kan die wel, kan er sensoren opzetten. Lithium cel zat onderop geplakt.

Maakt gebruik van attiny45, heeft IR reciever, twee motoren, Piëzo, twee ledjes als ogen, en 240mA lithium cel.

Had er eigenlijk nog hoedje voor willen maken maar daar ben ik niet meer aan toegekomen.

Uiteraard was deze geïnspireerd op de pingbot

Verder heb ik nog iets grotere, die rijd wat autonoom rond, heeft kompas en afstandssensor die 180graden kan bewegen en zo probeert te bepalen waar die heen kan en waar niet.

Kosten beide weinig en heb er veel plezier van zo nu en dan, ben niet echt robot bouwer maar soms heb ik gewoon zin om weer eens met autootjes te spelen, je blijft toch altijd beetje kind. :D

[Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 19-06-2014 11:49]

-Andere hobby- -

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
En Mecktronics.nl scooooooooort! Supersnel, betaalbaar en precies wat ik nodig had.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05-2021
mad_max234 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:08:
Je wilt RX en TX ook als GPIO gebruiken voor LCD naast het uploaden? Dat kan, probeer eerst maar eens met 1K-10K weerstand in serie op de LCD lijnen, wellicht is dat al zat impedance om geen foutmelding meer te krijgen,
Klopt, die gebruik ik als I/O. Op de uno is PoortD (pin 0t/m7) gebruikt als datalijnen voor het LCD. Dit is de opstelling :

Bedankt voor de tip, ik ga het proberen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:16

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit

"Shut up and take my money!"

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Niet online
wow.. cool !! en dan naar deze kroeg ..

@ ploink - als ik die chinese bricks binnen heb sloop ik er een 8)

[Voor 134% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 20-06-2014 16:28]

• Niet online
RobV schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:05:
[...]

Het zijn techneuten, geen verkopers.
iets voor jouw car ?

HUD Projector Head Up 5.5”Display

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:32
Volgens mij heb je daar de Russische versie, there i fixed it :+.

My favorite programming language is solder.

• Niet online
:o

nou, ik heb intussen zo'n ' meanwell ' voeding gevonden.. vind ze wel wat aan de grote kant .. 8)

[Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 21-06-2014 01:40]

• Niet online
RobV schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 08:27:
Leuk ding, Borroz. Eens kijken of het wat is!
wellicht heb je dan hier ook wat aan .. want helemaal zelf maken is mogelijk

• Niet online
mux schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:36:
Ik ben technisch gezien raketgeleerde...
ja dat geloof ik gelijk :*)

yes dank U meneer eBay .. Tactile Push Buttons met LEDje

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:04

Infant

It's a floating Dino!

kitao schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 15:47:
[...]

De functie staat nergens, was gewoon weggevallen. In het volgende hoofdstuk komt die pas ter sprake
C++:
1
2
3
4
5
6
void Send_A_String(char *StringOfCharacters)
{
while(*StringOfCharacters > 0)
{
Send_A_Character(*StringOfCharacters++);
}

Niet echt scherp van mezelf om dit niet te zien, ik moet nog aardig wat oefenen, ook in het lezen van foutmeldingen. Maar bedankt voor het meekijken :)
Heel goed! 10 punten! :)

Ondertussen in mijn keuken klushok:

It's so close....

[Voor 14% gewijzigd door Infant op 21-06-2014 17:09]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even delen:

Space Invaders boot!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bezig een bugje op te lossen in mijn DIY telefoon. Hij had een tijdje in de kast gestaan, en hij ging na het opladen niet meer aan (ERR: No carrier). Ik weet zeker dat hij gewerkt heeft dus voordat ik hem weer uit elkaar haalde heb ik wat gemeten, want: Meten is Weten.

Logic analyser to the rescue. Eerst een de communicate tussen GSM en CPU testen, want helaas kan mijn telefoontje (nog) geen debug log tonen. (Staat wel op de todo-lijst).

En bingo; ik kreeg een antwoordje terug:
code:
1
+COPS: 0\r\n

Hmmm. CREG verlopen. Kennelijk is de SIM kaart registratie verlopen bij het netwerk. Dat schijnen ze te doen na een jaar. Dus ik heb de startup parameters aangepast en +CREG=1 aan de initialise string toegevoegd. Betekend zoveel als 'automatisch aanmelden bij thuisnetwerk'. Reboot. Lopen.

Tjakka.

• sebastius

sebastius

Even de TV andersom neergezet en de datakabel van de graphics-card omgedraaid en dit is het gevolg:

En na wat glitchen op de databus heb ik hem hier gekregen :P

(hij zou hier moeten gaan spelen, dat doet ie niet, waarschijnlijk omdat er een flink stuk hardware nog mist)

[Voor 13% gewijzigd door sebastius op 21-06-2014 20:58]

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zo eindelijk na lang wikken, wegen en sparen een nieuwe scope aangeschaft. Mijn projecties werden toch altijd wat tegengehouden door de meetmogelijkheden die ik had. De laatste tijd twijfelde ik vaker aan en zat ik vaker mijn oude Philips scope te repareren dan dat ik er iets nuttigs mee deed. Die mag nu met een welverdiend pensioen. Hier ga ik heel, héél, HEEL veel plezier van hebben.

60MHz 1Gsa/S 1M

• Oyster
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:42:
Als iemand overigens nog een klein, goedkoop, arm dev boardje wilt hebben: https://www.kickstarter.c...rogrammable-mbed-keychain

Uiteraard kost verzenden relatief veel weer, maar goed je zal er nog niet failliet op gaan.
Als iemand om een dev bord zit te springen dan kan ik er nog wel één in bruikleen bieden. Cortex M3, LAN, OLED, USB en volgens mij ook nog CAN. Had er wel een toepassing voor, maar daar kom ik voorlopig niet aan toe. Als je hem graag wilt ( en gáát! rapportage verplicht ;) ) gebruiken stuur dan even een DM.

http://www.ti.com/tool/ek-lm3s8962
Nice! Ik ben in het verleden ook eens bezig geweest met een horloge projectje. Dan met Leds in tristate (charlieplex). Ik kon de bestanden zelfs ook nog vinden. 2009 alweer, waar is de tijd gebleven. Ah well.

Anoniem: 187449 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:18:
[...]

ja leuk ding ! multimeter scoopje in 1 doosje , heb je hem in china besteld ?
Yep, gewoon via eBay. Het is alleen niet de DSO1060, maar de DSO1062B. Is gebaseerd op een nieuwer platform waar de huidige Hantek benchtop scopes ook gebruik van maken.

De 60, 70, 100, 200MHz scopes maken allemaal gebruik van hetzelfde platform. Dus met een vrij eenvoudige hack is die DSO1062B ook op te schroeven naar 200MHz (DSO1202B). Niet echt nodig, maar dat zowel uitgebreide software en hardware informatie beschikbaar is, is erg fijn.

[Voor 6% gewijzigd door Oyster op 23-06-2014 12:33]

• sebastius

sebastius

Drie keer raden ;)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dat was het plan inderdaad 8)7.

On topic: Ik heb ook soldeerpasta e.d. besteld, ik wil leren hoe ik hiermee moet solderen. Ik weet wel dat je beter een oventje kan ombouwen voor een totale reflow. Zelf denk ik dat deze heteluchtblazer een betere keuze is voor mijn geld. Ik kan er namelijk ook rework mee doen en dat wordt met zo'n oventje toch lastig. Ik heb nog wat SMD PCB's over van een paar projecten, en ik heb in de kelder ook nog wel wat hardware liggen om te oefenen met desolderen. Tja, je moet wat doen...

En een fotootje met een linkje naar de shop;

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 14:31
Ik vond zojuist deze aanbieding voor 155+16 euro.
Aoyue Int893 Hot Plate System
Ik ben fan van hotplate solderen en nu gebruik ik nog de omgekeerde pan op het fornuis, maar dit zou echt ideaal zijn! :)
Ik denk er serieus over om er een aan te schaffen, 171 euro totaal is nog wel te doen. Op aliexpress staan ze voor $340 en dan komt daar zeer waarschijnlijk nog BTW en kosten bij aan de grens.

• Ploink
mad_max234 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 20:59:
Wat is het voordeel of nadeel met oven?
- De print wordt van onder verhit waardoor de componenten minder aan hitte zijn blootgesteld. De print zelf schermt de hitte af zeg maar.
- Je kan goed zien wat er gebeurt en precies op het juiste moment de print eraf halen, je bakt dus niet onnodig lang. Die kap op dit ding heb je eigenlijk niet echt nodig.
- edit: @RobV. Nee dat is een beperking idd, de onderkant moet vlak zijn, dus je kan maar 1 kant bestukken. Je kan natuurlijk wel de meest dicht bevolkte kant op de plaat bakken en dan de andere kant met de hand doen.

Mijn ervaring met de oven is dat je de lens van dit soort leds smelt. Moderne leds hebben een siliconen lens die daar tegen kan, maar deze oudere typen hebben nog een hard plastic lens die smelt bij 250C.

Normaal worden die leds gesoldeerd met de hand of met een "hot bar" methode, met thermische pasta onder de pad. Ik soldeer ze gewoon op de plaat zonder dat de lens smelt en vervormt. Bovendien is soldeer onder de pad een betere thermische geleider.

[Voor 9% gewijzigd door Ploink op 24-06-2014 22:09]

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-07 13:32

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik overweeg sterk een minor in elektrotechniek, maar zoals het er nu uitziet zal ik dan een heel kwartiel lang aan een project moeten werken, mocht het doorgaan. Het kan nodig zijn al enige plannen te hebben voor ik mijn aanvraag aan de examencommissie definitief maak. Ik ben nu dus aan het brainstormen. Er mag wel wat informatica aan te pas komen, zolang het nog maar genoeg elektrotechniek omvat, dat is immers de minor. Ik heb al even staan brainstormen met een mind map (waar vast van alles tussen zit dat niet makkelijk uit te voeren is, vooral op domotica liet ik me los gaan). Nieuwe onderwerpen, toevoegingen en suggesties zijn zeer welkom.

Zie hier mijn brainstorming mind map (clickable):

• Puch-Maxi
Het betreft dus een 3-fasen motor? Volgens mij kun je de wikkelingen doormeten om er achter te komen welke bij elkaar horen? Wat ik niet helemaal snap zijn de 9 genummerde aders, normaal heb je toch een driehoek- of sterschakeling?

[Voor 58% gewijzigd door Puch-Maxi op 26-06-2014 19:49]

• Ploink
Ik zou je adviseren om niet zomaar op goed geluk wat te proberen, de schade kan wel eens groter zijn dan alleen een zekering als je het fout hebt. Als je met krachtstroom werkt moet je niet gaan klooien, gewoon het kastje open slijpen of de schroeven uitboren en kijken hoe het zit.

Dat gezegd hebbende, als ik google op
three phase motor connection diagram "9 wires"
dan vindt ik wel het eea.

Het type plaatje van een vergelijkbare motor:

edit:
Ik denk dat bovenstaande type plaatje past bij:

Bij jou is misschien de 10e draad de "internal connection"
Meet de weerstand tussen de draden om te controleren of dit klopt.
Als ik het goed begrijp, zet je ofwel de spoelen in serie met elkaar, ofwel parallel, maar altijd in ster configuratie. Motoren kunnen ook 12 draden hebben en dan is ook driehoek mogelijk.(zie hier)

Waarschijnlijk moet je de hoge spanning configuratie hebben. De lage spanning config of wat je hierboven voorstelt leidt in dat geval tot ellende.
NB: genoemde voltages gaan over Amerikaanse netspanning ;)

[Voor 47% gewijzigd door Ploink op 27-06-2014 00:42]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Niet slecht voor een eerste keer met de soldeer-pasta en de hot air. Beetje meer pasta volgende keer. Het zit wel goed vast enzo maar het kan beter. Sorry voor de flux.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

RobV schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:39:
Niet slecht voor een eerste keer met de soldeer-pasta en de hot air. Beetje meer pasta volgende keer. Het zit wel goed vast enzo maar het kan beter. Sorry voor de flux.

[afbeelding]
Niks mis met die pads waar pijltjes bijstaan wat betreft hoeveelheid tin(wat ik kan bepalen via de foto), rest heeft eerdere wat te veel tegenover die pad met pijltjes. :)

Waar je moet kijken is hiel(achterkant) van het voetje of die gevuld is, als die netjes gevuld is dan is het goed.

Edit/
Zo ziet een perfecte smd soldeerverbinding eruit, let vooral op de achterkant en hoe weinig tin er is gebruikt.

Dus voorkant moet netjes oplopen tegen het pootje aan en achterkant moet gevuld zijn en ook netjes oplopen.

[Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 27-06-2014 19:51]

-Andere hobby- -

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:11

Tarin

Just plain weird.

Ik ben sneller in Spaceclaim dan in KiCad..

Dit is dan de eenvoudigste, 'nette' oplossing (de zwarte blokjes zijn 100 ohm-weerstanden (0805), de strip is 9mm breed) die ik kan verzinnen. Wordt wel feest met die blokjes van 2x1.25mm; ik heb alleen een soldeerbout met fijne punt en instelbare temperatuur, maar dat moet te doen zijn (zeker als ik de PCBs fatsoenlijk dimensioneer en laat maken (ik heb er 10 nodig)).

Als ik de weerstanden per 5050-unit parallel aansluit, wordt het een stukje eenvoudiger, zoiets:

Het klopt toch dat de weerstanden dan drie keer zo laag worden?

[Voor 30% gewijzigd door Tarin op 30-06-2014 15:41]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25

mux

99% efficient!

mad_max234 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:47:
[...]

Zover ik weet zijn deze helemaal niet speciaal voor 230v, je vindt ze ook terug op alle soorten 12v strippen, je zet er drie in serie en per led 1 weerstand erbij en serie van drie kan je dan parallel zetten zo vaak je wilt.

Waarom zou 1 5050 led + weerstand op 5v onbetrouwbaar zijn? Na mijn idee meest betrouwbare constructie die je kan maken met deze leds, alles in serie is juist meest onbetrouwbare, 1 5050 led stuk alles uit. :(

En ja zullen niet 100% evenveel doorheen lopen, maar dat zie je niet, ze worden er speciaal voor gemaakt zou niet best zijn als je ze niet kan gebruiken op die manier.
Ze worden uiteraard ook op LED-strips en 1000 andere toepassingen gepropt, maar ze zijn voor de markt van general lighting gemaakt en daar is de trend hogere spanningen om de noodzaak voor een schakelende voeding weg te halen en het ontwerp simpeler (=goedkoper, efficiënter) te maken. Dat is heel anders dan bijvoorbeeld Cree MC-E's of Luxeon Rebels met matched LEDs die juist specifiek gemaakt zijn om parallel te zetten.

Het probleem met paralell zetten is niet dat ze meteen poef bam doen, maar dat de kleine mismatch die er is zichzelf snel versterkt en op die manier je levensduur dramatisch beïnvloedt. Kijk eens hiernaar:

Dit is de typische temperatuur-afhankelijkheid van LEDs: hogere temperatuur, lagere Vf. Lagere Vf ten opzichte van zijn broertjes, meer stroom, meer warmteontwikkeling.

Daarom is het slecht ontwerp om LEDs parallel te zetten zonder ze ook aparte stroombronnen/stroombeperking te geven.

En het is een stuk minder betrouwbaar om een hele hoop LEDs in parallel te zetten dan een hele hoop in serie. Als één LED stuk gaat in serie en de stroom is gelimiteerd, dan zal hij closed falen en brandt de rest van de string vrolijk verder.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Ploink
mux schreef op maandag 30 juni 2014 @ 17:38:
Dat kan het verschil zijn tussen 25000 en 35000 uur MTBF.
Kniesoor :P :+

Hoewel je vaak geen waarneembaar verschil ziet in helderheid, kan ik me wel voorstellen dat na 10000en branduren de LEDs wat meer uit elkaar gaan lopen naarmate ze verouderen en dat je het dan wel ziet, dus dat verschil in MTBF zou wel kunnen ja.

Toch zou ik dan eerder kijken naar de kwaliteit van de heatsink, want die is vooral bij de chinezen vaak slecht. Temperatuur heeft een enorme invloed op de levensduur, dus daar is veel te winnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Na het uitpluizen van een stukje LED-strip ga ik toch maar voor 12V en 3 5050s (en 100 Ohm weerstanden), dan stuur ik ze later nog wel via PWM aan om waar nodig te dimmen:

Ik dacht eerst nog aan het in stukjes knippen van een LED-strip, maar dan zitten ze te ver uit elkaar, ik wil een semi-puntverlichting, geen strip. Ik zal er een paar foto'tjes van plaatsen als heea binnen is. Nu nog puzzelen of ik er een printje voor ga ontwerpen (kan weinig fout gaan met zoiets simpels, toch?), of dat ik een banenprint in stukjes ga dremelen (hoewel de 5050s net iets te smal zijn om netjes 3 spoortjes naast elkaar te gebruiken).

Dank jullie voor de input, ik denk dat ik nu een eenvoudige maar wel betrouwbare methode heb gevonden :).
mcDavid schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:24:
Waarom zou je RGB-LED's gebruiken als je maar één kleur wilt gebruiken?
Het zijn geen RGB-LEDs :).

[Voor 34% gewijzigd door Tarin op 01-07-2014 10:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

sambal bij ?

[Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 01-07-2014 12:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Puch-Maxi schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:57:
Schattig hoor :D Hoe ziet het er uit onder het blik?
heb het een beetje druk momenteel, maar ik zal hem later gaan testen, eerste indruk :

• Puch-Maxi
Het kan altijd nog slechter, het viel me op dat deze adapter wel erg warm werd.
Betreft een SY-002-5-12 (12V 2A en 5V 2A) adapter met daarop één hardeschijf (0,56A @12V en 0,46A @5V). Het is maar goed dat er caps in zitten met een 105 graden rating :+.

Brrr.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

RobV schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 18:09:
Even over dat SMD-solderen, ik heb zojuist voor het eerst een boardje geassembleerd met soldeerpasta en het hot air station. Nou gaat dat op zich prima, maar ik heb ècht iets beters nodig dan een tandenstoker om de pasta aan te brengen, op de juiste plaats en de juiste hoeveelheid. Dus:
  • Op zoek naar spuitjes/naalden. Kan mij iemand een webshop aanwijzen die heeft wat ik zoek? Ik hoef er geen 100, dus aub geen Mouser/Farnell.
  • Ik heb pasta in een potje, dus ik neem aan dat ik de spuit moet vullen met de hoeveelheid die ik nodig heb. Moet ik de naald na gebruik weggooien of kan ik hem meerdere keren gebruiken?
Ik meld nog even voor de zekerheid dat ik me ervan bewust ben dat je dit het beste met een stencil kan doen.

Alvast bedankt.
Ebay.

Spuitje is ook niet handig, doe dat ook wel eens, maar je knijp je apelazarus en vaak wilt het niet echt lekker plakken. En neem niet te dunne naald, dan pers je alle flux er tussenuit, is het in begin veel natter dan rest en krijgt het er bijna niet uitgedrukt.

Makkelijkst is toch echt een stencil, kan je kopen of zelf maken van leeg cola blikje of zo, daar was je je wellicht nog niet bewust van. :) Ik heb tijdje terug poging gedaan, was ook eerste keer dat ook strijkbout techniek gebruikte en met tijdshiftpapier. Eerst liet de toner half los en tweede was redelijk gelukt, was bruikbaar, heb hem getest en gaf netjes mooie hoeveelheid en alle pad in één keer gevuld.

Poging 1, fail. :9

mad_max234 in "De EL-kroeg - Deel 3"

Poging 2

mad_max234 in "De EL-kroeg - Deel 3"

Tutorial

Andere optie is handmatige plotter/dispenser, zijn niet heel erg goedkoop en je hebt compressor nodig. En je moet nog steeds alle pad een voor een met hand afgaan.

Voorbeeld van een soldeerpasta plotter/dispenser.

-Andere hobby- -

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Ik heb gisteren en vandaag m'n lunchpauzes even een proof of concept van m'n ledjes (zie de vraag twee pagina's eerder) in elkaar gezet, en ik denk dat dit wel toepasbaar gaat zijn:

Het is geen uber-high-tech, maar wel functioneel :). Let niet op m'n soldeerverbindingen, ik had nog niet gegeten (trillende handen) en een krap jaar niet gesoldeerd :P.

[Voor 10% gewijzigd door Tarin op 03-07-2014 17:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:32
Anoniem: 187449 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:37:
[...]

voor kleiner dan 1mm zou ik de CD-2SC nemen
let op :prijzen ex btw (ik schrok :X )

- http://www.printtec.nl/contents/en-uk/d396.html
Ik heb zojuist met het Nano station mogen solderen, dat is dan wellicht nog beter geschikt :). 0201 oppakken en opnieuw plaatsen gaat gigantisch snel daarmee. Naar het schijnt is het ook een ideale manier om snel proto's te assembleren door simpelweg de componenten met de soldeertweezer uit de rol te pakken, en daarna direct op je (al vertinde) print te plaatsen. Lijkt me in veel opzichten ook handiger dan Hot Air. Al blijft dat voor ICs natuurlijk het makkelijkste.

Wel nog eventjes doorsparen ;)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:59
Anoniem: 187449 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:49:
nu nog een paar nieuwe ogen .. liefst ook van top qualiteit 8)

Fix er een van deze :+
Heb hem nu een iets langer dan een maandje, maar mên wat soldeert dat lekker. Alleen ziet wel ineens al je soldeerwerk er "vies" uit omdat je ieder putje ziet. >:)

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Zo, het eerste prototype BLDC controller werkt vrij aardig, hij kan in ieder geval 180W in het wiel pompen(meer kan deze power supply niet leveren), zonder significant veel warmer te worden.

Nu nog wat testen, in donut vorm gieten, en klaar is kees.
YouTube: BLDC ebike controller with hall

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
beetje melig op ebay vandaag ..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:53

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Kak, vannacht een trafo doorgefikt primair 230v secundair 22.5vac/29vdc 46VA 65x60x55mm na 10 jaar gebruik. Nu kan ik maar bar slecht vervangings- exemplaren vinden. Waar scoren jullie normaliter je transformatoren? Hij zit ook nog eens strak ingebouwd dus de maten komen nauw kijken .... is deze maatvoering standaard?

[Voor 7% gewijzigd door WeaZuL op 08-07-2014 08:56]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

eerste indruk.. wow me happy :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
Ik zet soms ook een via onder een thermische pad, voor een goede thermische geleiding naar de andere kant van de print. Eurocircuits heeft daar geen probleem mee. Eagle zeurt er wel over, maar die error kan je verbergen.

Het wegzuigen van tin in de via kan ook een voordeel zijn. Het overtollige wordt de via in gezogen zodat de tin laag onder de pad niet te dik wordt en de via goed warmte geleidt. Om dezelfde reden worden voor leds soms uitlopertjes aan de pad gemaakt waar overtollig tin kan wegvloeien.

Ik denk niet dat de via teveel tin zal wegzuigen. Capillair effect tussen component en pad wint het, tenzij pad of component te geoxideerd is dat de tin niet goed pakt, dan krijg je geen goede 'wetting' en dan werkt het capillair effect niet.
mux schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:52:Yep, ze hebben er geen problemen mee. Als je dit doet en soldeerpasta gebruikt is het wel aan te raden om de andere kant van je vias te tenten (soldeermasker eroverheen), anders loopt al je soldeer weg naar de andere kant.
Krijg je dan geen belletjes bij het reflowen? De lucht in de via zet uit en kan alleen bovenlangs weg door de soldeerpasta. Of is dat in de praktijk geen probleem?

@Borroz Wauw! Ruilen voor mijn Weller WS80? :+

[Voor 23% gewijzigd door Ploink op 08-07-2014 16:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
bitshape schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:32:
[...]

_/-\o_
Mooi ding borroz, nieuwste model. "You really are really happy now!"
Soldeert echt fijn dat JBC spul. :9
Ik heb nooit met JBC mogen werken, maar wel met de Weller WMRP, soldering tweezers en bijbehorend station. Het systeem is eigenlijk precies hetzelfde, de WMRP werkt precies zoals de kleiner JBC bout.
Het enige verschil is dat de WRMP verwisselbare tips heeft waarbij de fingergrip niet aan de bout zit maar aan de tip, dat maakt het wisselen hhel eenvoudig, je trekt hem er gewoon met de hand af.

• Niet online

Ik heb wat kleine soldering tips extra besteld bij de C245, was eigenlijk van plan om ook een T210-A micro erbij te nemen omdat die van die hele fijne stifjes heeft.
Maar ik denk nu dat ik het hiermee ook wel ga redden om incidenteel een smd klusje te doen.

*geen reclame- prima zaak die Printtec, volgende dag leveren en verassing in de doos (een zijknippert) 8)

• Damic
  • Laatst online: 21:51

Damic

POOP MOAR EGGS.

@Infant: kan zijn dat ze in het weekend ook draaien omdat ze nogal wat back order hebben, dus maandag op de post dinsdag bij jou :/ das nogal rap :o

In ieder geval de beloofde foto's

2 printjes/smd onderdelen/0.5mm soldeer

Eerste print:

Close up 2de print, niet slecht

Ja ik weet het kom wat ledjes tekort (te weinig besteld) ook ben ik niet zeker van de diode

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Niet online
Ploink schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:58:
[...]
Bdw, Mooi soldeerspul heb je aangeschaft :9~ Ik zou er haast ook een kopen, maar heb net mijn >1500 euro camera module binnen, dus dat wacht ff ;)
dat is wel iets heel bijzonders zo te zien :P

zo.. en nu weer sparen :X

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-07 08:44
Oyster schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 00:18:
[...]

Post anders even een foto. Hetelucht is wel leuk, maar ik pak eigenlijk altijd gewoon mijn 15W met een lompe punt. Hetelucht is toch wat onbetrouwbaarder doordat je al snel je knopje af hebt gefikt. Hoger vermogen lukt ook allemaal prima. :)
Hier de foto's, sorry van het formaat krijg ze niet kleiner op de iPad :X

Heb hier even geen vergelijking voor de grote beschikbaar maar de telefoon is een acer z3.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Yes! thanks, dat was part 1 van de zoektocht. Mijn zoekresultaten gaven een hoop Aliexpres sites zonder info of juist weer met andere displays... Google is soms erg misterieus per gebruiker....

Over die P29Xf nog niets gevonden.... :(

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Ploink
Hier dan mijn Aujoewie of hoe je dat ook mag uitspreken.

WTF? Ja die Chinezen ;(
Als de thermometer een beschamend afwijkende waarde aangeeft, dan lieg je toch gewoon? Wat nou overshoot? Nee hoor we hebben geen overshoot!
Temperatuur vloog werkelijk alle kanten op, ik knipperde even met mijn ogen en het sprong van 120 naar 150, heb afwijkingen van 70 graden gezien.
Natuurlijk ben ik een "void my warranty" tweaker en heb ik het ding open geschroefd...
Kalibreren was niet te doen met de ultra-gevoelige trimpot. Die verving ik dus maar even door een multiturn en de LM358 als thermokoppel versterker 8)7 vervangen door een LT1013, die zat gelukkig netjes in een voetje, dat dan weer wel.
Daarna nog een paar keramische caps rond de Atmega8L gestrooid en op de voltmeter was het temperatuur signaal rete stabiel :Y) Het display twijfelt nog wel eens tussen 2 waardes, maar daar kan ik mee leven.
Voor het liegen van de thermometer heb ik ook iets gevonden, als je de bovenste knop (heater on/off) 2x indrukt dan zie je wel weer de echte waarde.

Op zich zat het allemaal redelijk netjes in elkaar, afgezien van die ontwerp fouten. Al met al is ie toch wel bruikbaar nu, gewoon even wachten tot ie de juiste temperatuur bereikt heeft en dan danst ie er hooguit een paar graden omheen.

Die bakspatels, tsja... leuk gemaakt hoor, maar ik gebruik liever een houten spatel of gewoon een stukkie karton.
In dit filmpje gebruiken ze die vork-spatel om een BGA op z'n plek te houden voor reballen. Die twee opstaande randen op de plaat heb ik er afgeschroefd voor een volledig vlakke plaat.

Die "cooling fan" functie is niet echt nodig, misschien als je op 350°C gaat bakken, maar op 200 wordt die koelplaat echt niet te warm. Het deksel kun je optioneel sluiten om ook de lucht boven de print te verwarmen.

Omdat de Eurocircuits PCB iets krom was, heb ik de temp maar verhoogd naar 220. Zie hier het resultaat (thru-hole met de hand gesoldeerd uiteraard).

Het duurde wat langer dan verwacht, niet alleen vanwege de kromme pcb, maar die dikke ferriet spoelen hebben wat meer tijd nodig om op te warmen en dan ben je al gauw een minuut of 2 bezig, een simpele led ring bakt al in ca 10 seconden.

Alleen bij de atmega zat een soldeer brugje en een pootje had geen pasta. D4 zat verkeerdom :o (laser gegraveerde streepje was slecht zichtbaar, moet maar eens goede verlichting boven mijn buro installeren)

Print functioneerde meteen en zit nu in camera systeem. (is nog best wel tricky om rauwe 1920x1080 @150fps vlot te verwerken met C#, 300MB/s!)

[Voor 5% gewijzigd door Ploink op 12-07-2014 21:28]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Mijn printjes zijn eindelijk ook binnen. Veel meer dan een break-out board voor een rotary encode is het niet.

De encoder wordt in een paneel gemonteerd en ik had geen goede basis voor de zwakke pootjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
RobV schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:35:
[...]

Bedankt! 8)

Ik haat crimpen, dus ik heb een bundel dupont draadjes gekocht en allerlei maten housings, dus om een 6 pins kabel te maken hoef ik alleen de 1pins behuizing eraf te halen.
ja zo doe ik het ook.

naast een aantal standaard, kant en klare 10cm/20cm 4-6-8-10 P dupontkabeltjes, gebruik ik ook wel is zgn
Block Terminal Wire Connectors 2EDG 5.08-4P Right Angle good :)
Die schieten minder snel los.

http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item1c3854ec84

overigens heb ik in het verleden wel eens van die rotarydingen op eBay .gekocht, met printje en al, idd handig, herinner me dat ik toen de bedrading eraan had gesoldeerd

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 13-07-2014 14:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep :P, in dit geval wel ;)

Groen zou het een beetje verpesten :9

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Ploink schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:06:
Even crossposten naar de kroeg om koopjes topic niet te bevuilen:

[...]

Zeg jij het maar Borroz, Jij hebt ze. :)
volgens mij noem je dit dan 'rising cage'

zijn gewoon degelijke goedkope stekkertjes

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 13-07-2014 21:13]

• Ploink
Pakketje van Reichelt is binnen. :)
Samen met een dikke catalogus. Wat moet ik daar nou mee, ik heb toch internet :?
Even wat mee gespeeld op oude sata kaart. Drag solder lukt goed met deze combi, alsof ik ineens talent heb :P. Geen rook, geen stank, geen troep, geen bruine of zwarte korsten, alleen mooi helder residu.
Echt een verademing tov mijn Lodestar Sn63 en die grote pot "advanced quality" ZJ-18 stinkflux! Deze gel werkt 10x beter dan mijn vloeibare flux pen en die is ook van Edsyn.
*O* Aanrader!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nachtje slapen is vaak de oplossing. :D

Even wat anders, wil graag ISP programmer gebruiken voor PDI, iemand daar ervaring mee?
Heb namelijk tijdje terug een programmer gemaakt waarmee ik chipjes kan flashen zonder dat ik de pc nodig heb. Maar dat is ISP programmer, en wil dat ook graag met PDI gebruiken.

Zal vanavond even wat testjes uitvoeren, maar wellicht heeft iemand daar ervaring mee of weet hoe het zit, scheelt weer wat tijd en testen. :)

Edit/
Vergeet wat te melden, heb uiteraard al gezocht en kom dit soort ciruits tegen, mijn vraag is dan heeft iemand daar ervaring mee? Weet dus van het bestaan van dit soort circuit. :)

Edit/2
Nog simpeler gesteld, is PDI data signaal een full duplex signaal van MISI en SCK?

Edit/3
Had even wat tijd om wat te lezen, maar zover ik nu ben is PDI geen ISP signaal, moet dus wat software gaan aanpassen, zijn gelukkig zat PDI voorbeelden te vinden, onder andere USBasp heeft PDI.

[Voor 40% gewijzigd door mad_max234 op 15-07-2014 16:31]

-Andere hobby- -

• Ploink
Na al die jaren eindelijk weer een nieuw sponsje voor mijn soldeerstation :)

En nog 3 in reserve.
Ik heb gewoon een viscose (cellulose) spons gekocht bij de Action en die verknipt :D
Wel even goed uitgespoeld, want sponzen zijn af fabriek al voorzien van zeep.

• wesleytjuh
Als je op zoek naar een automatische bent kan ik deze van harte aanraden:

Weidmuller Stripax.
Stipt alles en precies hoe je het wilt :). Heb deze nu zo'n 3 jaar, mesjes zijn nog steeds prima in orde en wordt dagelijks gebruikt. Draadknipper is ook lekker scherp en alles is lekker instelbaar (bv niet geheel strippen maar de mantel nog deels op de draad laten zitten). Is vrij goed betaalbaar <€100, wat reuze meevalt voor een onmisbare tool imo.

Nieuwe aanschaf is onderweg :) :

Met 16 kanaals logic analyzer. Is hackable naar 300MHz, al schijnt 200MHz toch wel de max te zijn voor de interne hardware. Gaat me vooral om alle decoding die dan werkend is, dat vind ik belangrijker.

[Voor 25% gewijzigd door wesleytjuh op 19-07-2014 09:59]

• Niet online
@ wesleytjuh

:9 hebben !

toch komen er ook gewoon batterijen binnen .. ook per luchtpost

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Lithium mogen gewoon verstuurd worden, alleen zitten er paar regels aan. De post moet dan gemarkeerd worden en mag niet mee in passagiersvliegtuig. Ze stoppen nog wel eens wat post in passagiersvliegtuig als er nog ruimte over is, dat mag dus niet met lithiumcellen. Maar ze mogen gewoon per vrachtvliegtuig vervoerd worden.

Edit/
Moet zo een sticker op, ik weet niet wat erop moet als je naar de EU verstuurd, maar zal denk ik soortgelijke regels hebben, verstuur zelf nooit wat naar de EU dus dat weet ik niet.

[Voor 35% gewijzigd door mad_max234 op 19-07-2014 10:42]

-Andere hobby- -

• wesleytjuh
Yep dat is die :). Ik heb ook al best wat striptangen in mijn handen gehad, maar nog geen betere dan de Stripax. Farnell heeft hem voor ~63 ex BTW. Conrad €90 incl BTW.

[Voor 25% gewijzigd door wesleytjuh op 19-07-2014 10:53]

• Niet online
mad_max234 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:12:
Ik ben opzoek naar goedkope pcb rf blikjes, liefst met dekseltje, maar moet goedkoop zijn dus zonder mag ook. iemand goed adresje?

Ik kom maar aantal websites tegen, zoek op RF shield, PCB shield, etc. Op ebay dacht ik wat te kunnen scoren maar daar kom ik er maar paar tegen, wellicht zoek ik niet op de best zoekterm?

* ff gezocht, heb 2 soorten, komplete (met los 'tussenschotje) en een soort bouwpakketje die je volledig zelf dicht moet solderen.
bedoelde je wel zoiets ?

die bouwpakket RF blikjes komen hier vandaan (kijk onder 'behuizingen)
en die komplete bij conrad.

[Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 22-07-2014 15:04]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Anoniem: 187449 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:44:
[...]

[afbeelding]

* ff gezocht, heb 2 soorten, komplete (met los 'tussenschotje) en een soort bouwpakketje die je volledig zelf dicht moet solderen.
bedoelde je wel zoiets ?

die bouwpakket RF blikjes komen hier vandaan (kijk onder 'behuizingen)
en die komplete bij conrad.
Ja dat zijn ze min of meer, maar dan veel kleiner, voor smd en met pcb bevestigingspunten. Had gekeken maar hij heeft alleen grote vertinde doosjes.

Heb nu deze en die is perfect, precies de juiste maat en type die ik wil hebben.

Edit/
vergeet even te vermelden dat ik bij digikey, mouser en zo wel wat heb gevonden maar of vrij prijzig, of niet helemaal wat ik zocht.

[Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 22-07-2014 16:43]

-Andere hobby- -

• maikel
  • Laatst online: 01-07 14:00
Ik heb nu een tijdje mijn LED-strip drivers in gebruik en het werkt vrij goed, maar ik nog niet perfect. De verlichting kan ik zelf ook aan/uit schakelen door middel van de schakelaar in de muur. Hiermee wordt gewoon direct de 230V voeding van de modules geschakeld.
Nu krijg ik na een aantal keer aan/uit schakelen van de verlichting in Windows ineens foutmeldingen op de COM-poort: Access to the port is denied

Dit is een bekend issue wanneer de COM-poort niet correct wordt afgesloten voordat de USB->Serial adapter wordt ontkoppeld. Hier is ook wel omheen te werken: zoals hier wordt geschreven.
Echter, die adapter wordt helemaal niet ontkoppeld. Het probleem is dus dat bij het aan/uitschakelen van de modules de adapter ergens een 'tik' krijgt en zichzelf reset. Windows geeft dan ook aan dat het device ontkoppeld wordt.

De vraag is nu dus hoe ik dit in de modules (zo eenvoudig mogelijk) kan opvangen.
De modules hebben het volgende schema:

Vervolgens zijn alle modules via een drie-aderige kabel met een RS232->RS485 adapter verbonden met de USB->RS232 adapter (met FTDI-chip).

Is dit eenvoudig op te lossen (misschien toch ergens een pull-down op de RS485-bus?) of kan ik beter op zoek gaan naar een andere adapter? De huidige adapter is een goedkoop dingetje van eBay, maar er zijn ook varianten van enkele tientallen euro's.

[Voor 6% gewijzigd door maikel op 23-07-2014 12:03]

• Oyster
  • Niet online
Heeft iemand toevallig nog een rechthoekig ferriet kraaltje voor een flatcable? Omgeveer 25mm x 1mm opening oid. Ik dacht dat ik nog wat had liggen, maar kan het niet vinden. Ook nog even een paar kabelmodems opengemaakt, maar helaas niets te vinden. Trouwens wel een enorm rijke bron van onderdelen zo'n kabelmodem. 128M DRAM, connectoren, SMD spoeltjes, etc.

mad_max234 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:12:
Ik ben opzoek naar goedkope pcb rf blikjes, liefst met dekseltje, maar moet goedkoop zijn dus zonder mag ook. iemand goed adresje?

Ik kom maar aantal websites tegen, zoek op RF shield, PCB shield, etc. Op ebay dacht ik wat te kunnen scoren maar daar kom ik er maar paar tegen, wellicht zoek ik niet op de best zoekterm?
Laat even weten als je wat gaat bestellen. Kan ik ook gebruiken. :)

• Niet online
Ploink schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:03:
[...]

Gaat natuurlijk ook om de hobby en om iets van te leren.
Bitreverse heeft ook andere toepassingen zoals FFT, dus het komt vast nog wel eens van pas :)
ja idd kwam ik dat aspect (FFT) nogal tegen bij het googlen
maar zo snel gaan die ledjes niet hoor :P

een van mijn meer zinvollere 'projecten' was deze van gisteren
een defecte bureaulamp + oude PC fan vormen nu een heerlijk soft briesje tijdens het solderen :P

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 24-07-2014 10:58]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Zojuist besteld via AntraTek (€ 35,90 excl.):

Om mijn GSM projectje nieuw leven in te blazen. Dat ligt namelijk al een half jaar stil. De EFCom Pro GSM900 module is ik had is namelijk overleden, en de WaveCom M2106+ GSM die ik heb gekregen heb van een mede-tweaker heeft een connector waar ik niet mee uit de voeten kan.

Enkele fotootjes uit het archief:

Eerste stapjes PCB meten.

De 'transponder' van 2.5Kg.

Latching power circuit.

Custom font/icon set

• Niet online

lief hè ;)

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 30-07-2014 10:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online

wow.. hebben ! :9~

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik wilde mijn buro een beetje gaan opleuken met een ledstripje. Dus ik zag bij Ikea een leuke RGB oplossing, lekker kant en klaar niet zeuren.

Maarja, je bent een tweaker of niet. Ik heb dus deze besteld:

.

Bij deze ledstrip is ieder ledje afzonderlijk aan te sturen met maar 3 pinnetjes. Dit is de variant met 30 ledjes per meter, genoeg voor wat accentverlichting. (60leds/meter, of 144leds/meter hebben ze ook).

Deze hang ik aan een ATMEGA328p die ik nog heb liggen, voor een autonome werking. De hele mik gaat op een experimenteerprintje. Naast de 5V voeding hang ik er een USB kabel aan, die prik ik in de USB hub, en stuur schrijf een sketch op basis van de V-USB library voor de aansturing. Op de MacBook schrijf ik een script/app/applet om de signaaltjes naar de ATMega te sturen via een HID commando. Ik heb alles liggen behalve de NeoPixel ledstrip, dus ik ben geen €29,95 (+7,95 verzendkosten) kwijt bji IKEA, maar slechts €18,-. De verzendkosten had ik toch al, omdat ik nog een order had openstaan.

Leuk ideetje dacht ik. Binnen een paar uur te bouwen, goedkoper, en nog meer functionaliteit ook. Wat dachtje van een kleur/lichtpuls wanneer er een email binnenkomt van een VIP? :D

EDIT: Even verder gezocht.

Hier een leuke tutorial in het nederlands, en nog een iets goedkopere oplossing binnen nederland. (China is goedkoper, maar dan heb ik het pas over 5 weken).

[Voor 10% gewijzigd door RobV op 28-07-2014 18:24]

• Niet online

zo ben ik ook wat aan het rommelen met zgn NEO PIXELS 8)

* ah, niet goed gelezen, die ikea strip zijn de ledjes ook individueel te adresseren .. mooi

mijn idee/doel.. verjaardag klein nichtje en daar wil ik een soort 'toverstaf voor knutselen
zwaaien ermee en hij verandert de kleur.. ze kan dan 'toveren :+

voor de bewegings detectie van de 'toverstaf' heb ik al een soort trilcontactjes gevonden

[Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 28-07-2014 19:11]

• Niet online
Mr_gadget schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 14:30:
Deze zijn volgens de specs echt zonder kwik:
http://www.ebay.com/itm/L...ain_0&hash=item19d83b1ab4
(voor zover de Chinees niet wat creatief is)
ja die heb ik uiteraard in mijn toverstaf onderzoek ook bekeken 8)

@sebastius, als het om een stukje diy kinderspeelgoed gaat ga ik niet over 1 nacht ijs :+

ik wacht nu op een stukje plexiglas rond, om is te kijken hoe dat als licht geleider met aan 1 kant een neopixel gemonteerd eruit ziet.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 29-07-2014 14:55]

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:53
Damic schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 19:06:
Die lijn dropt met 0.7V je ingangsweerstand te laag?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je de ingangsweerstand van de FPGA pin? Wat ik ook nog had moeten vermelden wellicht is dat ik ook nog andere signalen van de Ninteno 64 op de FPGA heb aangesloten. Eentje daarvan heeft een frequentie van 12.5 MHz. Die gaat wel goed.

Overigens zit er ook een beveiliging op de pinnetjes van de IDE-aansluiting die naar de FPGA gaan. Die is zoals hieronder afgebeeld:

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 11:22
Hopende op iemand met kennis van dc stappenmotoren plaats ik hier maar even een berichtje.

vandaag heb ik een defecte John Deere Tango e5 robot maaier gekocht met het doel er weer een werkende maaier van te maken, danwel onderdelen te gebruiken voor een ander projectje.

Het probleem van de maaier is dat hij een sloot in is gereden. Dat heeft niet veel goed gedaan voor de electronica en dergelijken.

Nu heb ik de motoren eruit gehaald om te kijken of deze nog werken. Ik heb alleen geen idee of deze motoren zonder stroom makkelijk zouden moeten draaien. Dit doen ze dus niet.

De types van de motoren zijn:

1x ebmpapst eci 63.20 24 vdc 8,5A 4000rpm ( van de maaikop)
2x ebmpapst eci 42.20 N 24 VDC 1,25 A 40RPM ( can de wielen)

Hieronder een link naar het flickr album waar ze op staan. Van de kleine motor heb ik de gearbox afgehaald en zelfs dan draait hij bijna niet.

De Grote motor is van de maaikop, deze draait heel moeizaam.

Vraag is dus eigenlijk of dit normaal is? of horen ze zonder stroom moeiteloos te draaien?

En hoe maak je ze open om te repareren.

https://flic.kr/s/aHsk1fQ2Am

https://farm4.staticflickr.com/3907/14773050316_c8c4b4d249_s.jpgimage by , on Flickr

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 11:22
De PCB's zijn grotendeels met siliconen bewerkt. gelukkig alleen wat corrosie bij connectors . zie fotos.

1 van die "coil" printjes die de kabel in het gras moeten volgen is kapot , die zou ik moeten vervangen maar geen idee hoe erachter te komen welk type.

Ik denk dat ik dat er wel af kan borstelen na een nachtje weken..

De vorige eigenaar heeft een nieuwe van de verzekering gehad en waarschijnlijk niet eens geprobeerd hem te repareren. Het laadstation is nog helemaal goed evenals de accu volgens mij.

Mocht ik de pcb's niet meer goed krijgen dan wordt het een ardumower projektje

https://farm6.staticflickr.com/5578/14609823037_63f46916b7_s.jpgimage

image by , on Flickr

image by , on Flickr

[Voor 31% gewijzigd door roborobbie op 31-07-2014 21:28]

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:53
Weet iemand een programma waarmee ik makkelijk plaatjes kan maken zoals hieronder?

Ik wil dus losse bouwblokken met inputs en outputs kunnen definieren en deze met elkaar verbinden. Ik weet dat het met visio kan, maar dat vind ik ook niet echt ideaal. Het liefst wil ik een programma dat er ook voor Linux is.

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Mwoehaha. ik het zojuist deze hoogst dubieze opstelling getest:

En het doet ongeveer 29km/h, waar de limiterende factor de 20 jaar oude NiCd, van optimistisch gezien 600 mAh, is.

Het meeste geklooi zijn eigenlijk stekkers. Ik heb nu van farnell 5 pins stekkers die geweldig zijn, maar die zijn dan toch door 5 Euro per setje.

Die 4 pins Mate-N-Lock dingen zijn leuk, want daar kom ik in om. maar ronduit %^&.

Iemand nog een idee voor een degelijke/goedkope/waterdichte/locking stekker... het liefst ook met ~10 uur levertijd?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

doei

joopv schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 20:49:
[...]

Dat ligt er aan hoe groot de maximale periode is dat de auto stil staat en de accu niet geladen wordt.

De PI gebruikt 3,5W zeg je, dat is bij 12V en geen voedingsverlies 3,5/12 = 0,29Ampere.

Een autoaccu van 45Ah houdt dat in theorie 45/0,29 = 154 uur / 6,5 dagen vol. Maar dan is de accu leeg, kun je niet meer starten en de accu is dan trouwens ook kapot want auto-accu's zijn niet geschikt voor diepe ontlading.

Dus, met wat veiligheidsmarges stel ik dat je hooguit de auto 1 dag stil kunt laten staan. Dan moet je een stevig eindje rijden om de accu weer op peil te brengen. Een weekend / 3 dagen de auto niet gebruiken met dit stroomverbruik zou ik zeker niet doen. In de winter zal je je auto al niet meer kunnen starten, en de levensduur van de accu zal eerder maanden dan jaren worden.
Je antwoord is helder, in dit geval maakt het denk niet veel uit dat de Raspberry op 5v loopt ook al zou dit verdubbelen van 6,5 naar 13 dagen.

Vandaar dat ik zoiezo het volgende erbij wil doen

Maar ja alleen de raspberry word het niet want wifi,BT, en gps (+ eventueel oude gsm voor nood) , gaat meer trekken dus 6,5 dagen word denk ik 3 dagen. (inclusief solar charger...)
Dus dan halveer ik in het beste geval alsnog de "duur" ..

Omdat van de auto accu zelf te trekken leek me niet er handig, goedkope (nieuw) hiervoor is wellicht duus raadzaam tegen diep ontlading is wellicht een beveiliging handig, voor de auto + extra accu ..

Overgens is dat ook overkill, wanneer de auto stil staat is 10 uur tot een max van 24 uur dat ik eigenlijk de auto wil bereiken. via een BT/Wifi signaal. het mooiste is dat ik via een "wake up signaal" alles in gang zet. alleen is BT / Wifi hiervoor geschikt ? ..

om even toe te lichten, de meuk zou voornamelijk "in car entertainment" worden oftwel mini nas.
Thuis wil je kunnen sync-en (muziek/film/podcast ofzo) zodat ze achterin rustig zitten.

en we gebruiken zoweinig mobiel internet, dat gratis mobiel internet van 200mb per maand niet gebruikt word (van provider) .. dus die benutten in de auto kan prettig zijn (whatsapp bv) nu heeft me partner momenteel geen wifi op haar werk dus een "hotspot" die tijdens haar werk actief is is dan wel prettig.
ze is nooit meer dan 100m van de auto vandaan .. .. maar goed limiteren van internet gebruik is firewall/proxy .. :)

Dus op basis van GPS locatie wil ik voor een bepaalde duur gebruik maken van een "los systeem" ..
Hoe ga ik dit koppelen aan een autoradio FM transmitter (lease auto) of direct op een "bt audio recive/transmit setje" bij prive auto .. lijkt me redelijk zwaar pakket worden ofzo..

zijn er dingen die ik over het hoofd zie ?

niet meer aanwezig

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

sebastius schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 10:40:
Met een foto kunnen we je beter/sneller helpen :)

De codes op het apparaat zijn als volgende:

DT0S40ETH035A
BH40-00356A
130129 BACH

Indien ik het zelf niet kan fixen, lijkt me dat een tv reparatie zaak dat toch wel moet lukken.

discogs

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:30

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Dit is de schematische opstelling en wat er gebeurt:

Bovenste grafiek is de blokgolf, die er onder de eerste RC en die daaronder de tweede.
De duty-cycle verandert dus maximaal ongeveer 10%.

Na de schmitt-trigger een RC als in R=47k, C=470pf zou dus wel moeten werken? Dat geeft een rimpel van 0.007Volt.

Appeltaart is lekker!

• Niet online

ruimer 0 - 14 mm .. aanrader 8)

ff iets anders.. een VRAAG:
ik heb wat lasers over van een (mislukt) project en nu dacht ik, laat ik daar een laser projector van maken.
zoiets waarme je figuurtjes kan projecteren.
heb wel is een knutsel gezien met 2 speakertjes waar op de cone een stukje spiegel was gelijmd.

enfin, ik wil gewoon zo'n kant en klaar ding kopen (mits betaalbaar) , waar dus 4 aansluitingen opzitten waarmee je de straal x-y kan afbuigen.

maar hoe noem je zo'n ding in ebay engrish ? :?

[Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 07-08-2014 17:33]

• Niet online

wat je zegt.. voor kunststof en af en toe een alu frontje prima.
maar je moet ook naar de prijs kijken natuurlijk.
heb ook 2 andere ruimers.. stukkie duurder/steviger 8)

* update zijn in de aanbieding zie ik nu :(

'galvo' tnx.. brr.. prijzig.. dat worden dan toch 2 oude speakertjes :)

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 07-08-2014 18:06]

• Ploink
Ja die bovenste op je foto lijkt meer op wat ik gewend ben :) en dan hadden we ook een kleinere.

Weet iemand of Chinezen bijgelovig zijn wat betreft oneven getallen?

Er zijn talloze aanbieders van dit soort 'step drill bit' setjes, verschillende modellen en verschillende fabrikanten lijkt het, maar oneven diameters zijn absoluut niet te krijgen :?
Leuk als je er drie krijgt in een set, maar de maten zijn van alle drie hetzelfde.

Edit:
http://www.chinatravel.com/facts/chinese-lucky-numbers.htm
Some numbers are more significant than others and some combine harmoniously with others while causing disharmony when used with some other numbers. Odd numbers (1, 3, 5, 7, 9) are yang while even (2, 4, 6, 8 ) yin. When a yin number is combined with a yang number it forms a balanced number pair.

The odd numbers are generally less favourable than the peers because the Chinese consider that the good things must be always repeated. So, it is needed to offer two presents when people are invited to a dinner or to a birthday.
Juist ja.... een step drill bit met alleen oneven nummers is teveel yang en absoluut niet Feng Shui ofzo, gekke chinezen :')

[Voor 46% gewijzigd door Ploink op 07-08-2014 18:51]

• Ploink
Ik vermoed dat memphis gelijk heeft.
Als de output 0-30V is, dan heb je met 15V input maar het halve bereik. Dus als je de potmeter instelt op bijvoorbeeld 20V, dan dan zit je buiten het regelbereik en kan het gedrag onvoorspelbaar zijn.

Uitgaande van dit circuit, wat zijn de waardes van R1 en R2?

Edit: als je een labvoeding hebt, probeer eens met 35V op de ingang.

[Voor 7% gewijzigd door Ploink op 08-08-2014 17:24]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Boehoehoehoehoe :'( ;( ;w

En dan WEER vier MOSFETs naar de klote.
Blijf het apart vinden. Deze jongens kunnen opzich heel wat hebben (200V,40A, mits goed gekoeld).
Echter hoef je maar een failure als gate spanning te hebben en ze schieten verrot als kneusjes. :(

[Voor 39% gewijzigd door B_FORCE op 09-08-2014 00:13]

One World Concepts

• Ploink
B_FORCE schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 13:16:
[...]
Irritante is dat als mijn buffer of mosfet-driver eruit knalt, de gates blijkbaar direct naar de voedingsspanning knallen.
Als de dV/dt op de Source erg groot is, doordat de fet heel snel een hoge spanning schakelt, dan loopt er een hoge stroom door de parasitaire capaciteit tussen Gate en Source. Ook kan het zijn dat je gate driver meer stroom levert dan de gate aan kan. Dit kan de gate slopen waardoor de fet permanent in geleiding gaat. (de gate is relatief zwak en kan veel minder hebben dan IDS) Het zou ook de driver kunnen beschadigen.
Dit probleem kun je verhelpen door een klein weerstandje RG in serie met de gate te zetten die de stroom begrenst tot acceptabele waarde.

http://www.electronicprod...high-voltage_MOSFETs.aspx
http://www.vishay.com/docs/73217/73217.pdf
ps: Ik heb ook een mosfet-vernietiger gebouwd voordat ik er iets van snapte. ;)

[Voor 5% gewijzigd door Ploink op 10-08-2014 17:09]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

doei

joopv schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 07:30:
[...]
Hier maak je een fout, je begrijpt mijn uitleg blijkbaar niet en/of je hebt de basisbegrippen vermogen, energie, spanning en stroom niet onder de knie.

Voor het energieverbruik van je systeempje maakt het niet veel uit of je dit berekend op 12V of op 5V (afgezien van verliezen in de spanningsregelaar).

In een 12V 45 Ampere-uur auto-accu zit 540 watt-uur aan energie.

Een apparaat wat 3,5W gebruikt, verstookt over 24 uur dus 84 Watt-uur aan energie. 540/84 = 6,4 dagen.
Let op dat de spanning helemaal niet terugkomt in deze laatste berekening. Die is niet relevant.

watt = vermogen = energiestroom = energie PER seconde

basis - electriciteitsleer, my dear wattson :)

Dat zonnecelletje gaat niet veel aan de situatie verbeteren is mijn verwachting. Dat ding moet je buiten op het dak leggen dus niet achter de voorruit of zo, EN je auto moet de hele dag in de zon staan. Daglicht is niet voldoende, we hebben het over direct zicht op de zon.

Oja, de zon is dat ding wat je van november tot maart soms weken achter elkaar helemaal niet ziet. Nulkommanul opbrengst uit dat celletje.
Bedankt voor de uitleg, was inderdaad denkfout.

90% van wanneer we niet in de auto zitten zal de Raspberry Pi gewoon niet gebruikt worden,
Enige keren dat de Raspberry PI gebruikt word is als we muziek/video voor kids willen uploaden thuis of wanneer we in de buurt zijn van de auto zonder (gratis) Wifi Available.
De data verbruik is 200MB max en via provider alleen in NL beschikbaar over de grens is het helaas pindakaas. maar dat is meer software firewall en ander progammeer werk.
Wake On Lan signaal op Raspberry Pi is dan ook perfect als hiermee in slaapstand in combo met zonnepannelen "actief in slaapstand" blijft.

Dit past dan ook meer "in de auto" ecoboxx-120
ding heeft:
- onderspanning/overspanning/kortsluiting beveiliging
- 10ah accu

Zonnecellen werken ook snachts bij mijn weten (of je er wat aan hebt is inderdaad belangrijker) maar ik denk zelf dat op de hoedeplank het voldoende zal leveren zo niet pech dan maar. (als ze passen)

Tja de aangesloten meuk + Rpi zou nog wel eens roet in het eten kunnen gooien als dat niet zuinig genoeg is .. zelfs met slaapstand en zonnepannelen. maar ja dat is gewoon testen denk ik

niet meer aanwezig

• ProAce
Toch maar dit printje op gegeven en de onderdelen gehaald voor de lt1083 versie:

Alleen waar moet ik de potentiometer allemaal aanhangen?
Gewoon aan de 15v ingangsspanning en dan de middelstepoot aan de adjust?

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:02
Bedraden als een normale weerstand met A aan de ene kant en W aan de andere kant.

druk en typefouten voorbehouden

• ProAce
Dus als het goed is moet het op deze manier verbonden worden:

Sorry voor de erg slechte paint skills :X

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-06 20:08
Ik ben bezig met het repareren van een Powersupply- PCB voor een Samsung 2253BW LCD monitor. Nu wil ik een tweetal van deze dual MOSFET's vervangen omdat ze sluiting maken, echter blijken ze lastig te vinden.

De lokale elektroboer zegt dat ze niet meer gemaakt worden en het lastig is een onderdeel te vinden met dezelfde specificaties. Kan ze in china bestellen maar daar gaan 5 tot 7 weken overheen. Ik vroeg me af of iemand hier toevallig een soort Peter Ludolf in elektro-onderdelen kent? :o

• ProAce

Ga eagle even downloaden

• ProAce
memphis schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 17:56:
Erg ingewikkelt printje.... Ik zal vanavond even kijken.
Ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik de potmeter perse aan de voorkant wil ivm plaatsing.

De 3 draadjes in het midden gaan naar de lt1083 dit ivm plaatsing op het koelblok buiten het kastje.

/Edit

Bezig geweest in MultiSim:

Dit levert een regelbaar voltage op van een paar micro volt.
Waarschijnlijk doe ik iets fout, maar wat...

Nog even mee stoeien

[Voor 23% gewijzigd door ProAce op 13-08-2014 18:20]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik heb 'm hier even nagebouwd met de potmeter goed aangesloten (de wiper en een van de buitenste pinnen), maar alsnog ligt de output in de microvolts :S

Pot 0%: 200.18 microvolt
Pot 100%: 15.152 microvolt.

..... en ik heb de oorzaak al gevonden: Je moet een ground aan de - draad koppelen. Normaal geeft Multisim wel een error dat er geen ground aanwezig is, maar hier gaat de simulatie gewoon lopen :S

[Voor 14% gewijzigd door Raven op 13-08-2014 20:02]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 10 11 12

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee